ATIEK 4* Duikbootkapitein wilde de scheepspapieren zelfs niet inzien. NORTH CTATE tweede blad. De „Burgerdijk" ging ten onder. Daar kunt u wel alles inzetten wat u wenscht" GEMENGD NIEUWS. ZUIDSCMARWOUDE voortvloeien- gediend een an bepaling Dortvloeiende staatswerken, r provinciën Utrecht, in buitenge- ing zegt de et uitzonder - oogpunt van ral ook voor wenschelijk- maatregelen ig voor zoo- elke zouden ladiging van amiteiten in ;e buitenge- et bijzonder staatswerken, neer van de dholland en zoo volledig in waterstand van de eerste nscht moge gen van be rken in deze •rken. het initiatief maatregelen Gedeputeerde de regeering zij noodig als rechtheb- zeggenschap plaats gedacht pen, zijn ver- ïaatregelen te voor zooveel oen bedragen, ing in de uit- odig worden een rente acie en even- srschap zullen «ten dragen, nd zal bij te- digheden mo- ONTWRICHT. i ingesneeuwd. .mige plaatsen uw is gister- opnieuw twee trams .1 avond nadat a was gearri- !en worden be- geveer vijftig Gorredijk sen en Ooster- Jmtramverkeer Dor zoover mo- n gaande ge- .20 en 12.05 7.40—8.50 Mi- mg en piano. Omroep- chenspel. 1.35 ng. 2.45 Leo oeporkest en klein- loristisch pro- Concert. 7.35 D.sender. 322 M.: 12.20 orkest. 1.50 oeporkest. 7.20 8.50 Radio- movoordracht. 484 M.: 12.20 oepdansorkest. 5 Dansmuziek 8.50 Gr.pL 9.20 0—11.20 Om- 1571 M. 7.35 Omroeporkest. ohrock-Ferrari. ierna Omroep- ot 12.20 Nacht- progr. HSTRHSUTIE. arijs R. 8.20— Fr. 9.05 Keulen 9.30 Diversen 10.10 1.50, Diversen .20, Brussel VI. -14.45, Keulen 1—16.30, Keu- t 17.20—18.05, Tr. 20.20—21.05, Motala 22.05 52.40, Boedapest i23.30, D.sen- 9.20, Engeland 110.35, Enge- s Radio 11.20 5, Brussel Fr. lio 14.20—14.35, mmarks Radio 116.20, Enge- 'Y. 17.20—18.50, Engeland 19.05 9.30, Danmarks er 20.20—21.20, Danmarks R. :0—23.20, Enge- „Es tut mïr leid, dosz ich Sie versenken musz. 1 N Motieven, die niet houdbaar bleken. Gisteravond is het s.s. van de K. N. S. M. „Boskoop" te Amsterdam aangekomen, met aan boord de opvarenden van het enkele dagen geleden door een Duitsche duikboot getorpedeerde s.s. „Burgerdijk". De gezag voerder van de getorpedeerde Burgerdijk. de heer L. J. Seriwanek, die vertelde over de belevenissen der afgeloopen dagen, deel de mede, dat de Burgerdijk een volkomen Nederlandsch schip was. Niet alleen behoor de het schip aan de HollandAmerika-lijn, maar het voer ook zijn laatste reis uitslui tend voor rekening van deze maatschappij. De bemanning bestond uitsluitend uit Ne derlanders, in totaal 40 koppen, en de acht passagiers, die de reis van New York af meemaakten, waren eveneens alle Neder landers. De lading. De lading van de Burgerdijk bestond uit vierduizend ton tarwe, tweeduizend ton sojaboonen, tweehonderd ton lijnkoeken, ijfhonderd ton meel en voorts nog diverse stiïkgoederen. Het grootste gedeelte was aan de Nederlandsche regeering geconsigneerd. De stukgoederen bestonden hoofdzakebik uit vierduizend leege houten vaten, verschil lende kisten met tractors, een partij rubber autobanden, een hoeveelheid Ford-onder- deelen bestemd voor de Nederlandsche Ford-fabrieken te Amsterdam, een een groote hoeveelheid kistjes flit. Alle goede ren, die niet voor de Nederlandsche regee ring waren bestemd, waren uitsluitend en alléén aan Nederlandsche firma's geconsig neerd. De kapitein verklaarde ons uitdruk kelijk, dat alle goederen aan boord werke lijk uitsluitend bestemd waren voor Neder land en niet voor hertransport naar andere landen. De geheele lading is in Boston en New York ingenomen en was bestemd voor Rotterdam. Op de heenreis had de Burgerdijk op 20 Januari zijn lading in New York gelost Het schip vervoerde vijf mililoen aan goud, benevens post. Aan den Engelschen consul te New York had de kapitein nog verklaard, dat de Burgerdiik niet van plan was uit eigen vrijen wi] van haar route af te wijken om een Britsche controle-haven aan te doen. Er is geen enkele verandering in de des- tinatie van de goederen gebracht, hetzij voor het vertrek, hetzij tijdens de reis. Ook is er geen sprake geweest van een verandering in de loshaven, Rotterdam. De Cognossementen luiden uitsluitend op uitle vering in Nederland en er ware geen optie havens in bedongen. De kapitein meende dan ook, dat bij belligerenten geen enkele indruk kon zijn gevestigd, dat de goederen niet werkelijk voor Ne derland bestemd waren. Wat zich dan ook later op de reis voor deed is een volkomen verrassing voor hem zullen w„ opstoomen naar een Fransche geweest. j j^aven. Wanneer een Duitsch marinevaartuig ons dat beveelt, zullen wij een Duitsche Vervolgens overhandigde de heer Dijk hem de scheepspapieren. Hij verklaarde dat de Burgerdijk van New York naar Rotter dam voer. Vervolgens vroeg de duikboot kapitein „wat voor lading hebt U aan boord". Daarop antwoordde de heer Dijk: tarwe, sojaboonen, lijnkoeken, meel, leege vaten en eenig stukgoed, geadresseerd aan de Nederlandsche regeering en Nederland sche firma's. Toen de heer Dijk op de papie ren wees, zeide de duikbootkapitein: „Papieren interesseeren mij niet". De heer Dijk antwoordde: Kijkt u er maar in, dan zult u zien dat alles voor de Nederlandsche regeering en Nederalndsche firma's is. Daarop antwoordde de kapitein: Papieren intereseeren mij niet, daar kunt u alles wel inzetten wat u wenschelijk acht. Op dit moment had de kapitein van de duikboot de enveloppe met de papieren nog in de hand. De heer Dijk haalde er het stuwplan uit, rolde dit uit. hield het den kapitein voor en zeide: „Kijkt u dan het stuwplan uit, rolde dit uit, hield het den heer Dijk, keek er met een half oog in en zeide: „Wat beteekent empty barrels". De heer Dijk vertaalde „leere Fasse", waarop de kapitein opmerkte: Wat doet u met leege vaten in Holland? De heer Dijk antwoordde: „Dat weet ik niet, ik weet alleen, dat die leege vaten voor Nederlandsche firma's be stemd zijn". De kapitein ging hier toen niet verder op in en hij gaf de papieren over aan een der opvarenden, die het hoofd uit het mangat stak, dat zich voor den commandotoren be vond en de papieren gingen naar beneden, „Ik heb ze niet meer teruggezien", zeide de heer Dijk. Even staarde de U-bootkapitein voor zich uit en toen zeide hij let terlijk: „Es tut mir leid, dasz ich Sie versenken musz". Toen de eerste officier van de Burgerdijk den U-bootkapitein vroeg, waarom hij het schip wilde torpedeeren, gaf de Duitscher hiervoor drie redenen op: In de eerste plaats zou de Bur gerdijk gezigzagd hebben, in de tweede plaats had de U-bootkapi tein de overtuiging, dat de Burger dijk op weg was naar een Engel- sche haven en in de derde plaats zou de marconist geseind hebben. De eerste reden van de torpedeering weerlegde de heer Dijk door te zeggen, dat de Burgerdijk niet gezigzagd had, maar van koers veranderd was, omdat het schip te dicht onder den wal zat. De U-bootkapitein reageerde op deze op merking niet. „Wat blijft er nu over voor neutrale sche pen", aldus de heer Dijk. ,U gaat toch in ieder geval naar de Downs", repliceerde de Duitscher. Hierop antwoordde de heer Dijk: „Wij gaan niet naar een contrölehaven, tenzij wij gedwongen worden. Als wij worden aange houden door een marinevaartuig, dat ons last geeft naar een contrölehaven op te stoomen, hebben wij daaraan te voldoen. Wanneer het een Fransch marinevaartuig Gedurende de eerste dagen van de terug reis had de Burgerdijk met slecht weer te kampen. Er deden zich overigens geen bij zondere gebeurtenissen voor. De aanhouding. Op Zaterdag 10 Februari, des namiddags 16.20 Greenwichtijd, bevond de Burgerdijk zich vlak bij Bishoprock. „Ik stuurde 95 graden recht wijzende, iets zuidelijker dan Oost, ruim buiten Brit sche territoriale wateren. Het was een beetje heiïg en het zicht was drie a vier mijl. Hoewel het nog niet donker was wa ren de kenteekenen van het schip verlicht: het sein „Holland" brandde midscheeps bo ven de machinekamer en de houten vlag op de campagne was met twee reflectoren ver licht. Plotseling zag ik iets als een zwarte vlek., iets donkers, omrings door branding. Op het vermoeden, dat het een klip in zee te doen had, veranderde het schip van koers om daarom geleidelijk weer op den ouden koers terug te gaan. Om vijf uur kwam plotseling een duik boot aan bakboord achteruit boven water, die het bevel gaf tot stoppen, waaraan de Burgerdijk onmiddellijk voldeed. De duik boot kwam hierop aan bakboord, steeds on geveer op dezelfden afstand van het schip blijvende. Het tweede vlaggesein, dat de duikboot gaf, beteekende: „U moet met uw scheepspapieren aan boord komen", de ka pitein gaf ook aan dit sein gehoor door een sloep aan bakboordzijde te laten uitzetten met den eersten officier, den heer Dijk, en vier matrozen. Toen de sloep werd uitgezet seinde de duikboot met een morselamp (de vorige seinen waren vlagseinen): „U mag Uw radio niet gebruiken". Dit sein was eigenlijk overbodig want onmiddellijk toen de duikboot boven water kwam had de ka pitein al tot den marconist gezegd, dat hij de radio, die trouwens in 48 uur niet ge bruikt was voor het geven van seinen, niet mocht bedienen. De eerste officier van de Burgerdijk de heer Dijk, vertelde, dat de duikbootscom mandant, een 23 tot 25-jarigen man hem in burgerkleeding, in den commandtotoren op wachtte. Hij stelde zich voor en noemde zijn naam, waarop de commandant ant woordde: „ik zal mijn naam maar niet noe men, dat is beter van niet". haven aandoen en wanneer een Engelsch vaartuig ons zulk een bevel geeft, zullen wij opstoomen naar een Engelsche haven". Toen herhaalde de kapitein: „U gaat toch in elk geval naar de Downs". In vertwijfeling, al dus de heer Dijk, riep ik uit: Wat moeten we dan doen, waarop de Duitscher letter lijk zeide: „Nu, dan gaat u maar om de Noord". Ook het derde argument van den kapi tein, n.l. dat de Burgerdijk door radiosei- nen zijn positie aan Landsend zou hebben opgegeven, bestreed de heer Dijk met kracht. Hij verklaarde, dat de kapitein van de Burgerdijk onmiddellijk na het stopsein van de duikboot den marconist ten streng ste had verboden seinen te geven. De heer Dijk zeide ons, dat de toon waar op dit onderhoud gevoerd werd, zeer cor rect was. Na de weerlegging van het derde argu ment voor de torpedeering schreeuwde de kapitein van de duikboot door net mangat, dat er een lanceerbuis moest worden klaar gemaakt. Hij begreep, zoo zeide hij ons; na dit be vel, dat het besluit van de torpedeering on herroepelijk was. De kapitein van de duikboot gaf de volgende orders: „U krijgt een half uur om het schip te verlaten en als u aan boord van de Burgerdijk bent moet u den kapitein mededee- len, dat hij 5 minuten voor het ver laten van zijn schip het lichtsein „Holland" moet dooven. Als dit ge beurd is mag de marconist seinen „Colision ship sinking position fif teen miles south of Bishop". Voor dat de heer Dijk van boord ging vroeg hij den kapitein of hij de scheepspa pieren terug mocht ontvangen. Hierop kreeg hij echter geen antwoord. Na een minuut of vijf was hij terug op de Burgerdijk en in- tusschen was de duikboot achterom naar stuurboord gegaan. In de sloepen. Toen de sloep met den eersten officier van de Burgerdijk en de vier matrozen langszij kwam, schreeuwde kapitein Seri wanek: „Is het allright, Dijk?". De heer Dijk riep terug: „Alle hens in de booten". Hij zelf is aan boord gegaan en de vier matrozen zijn in de sloep achtergeble ven. De heer Dijk gunde zich alleen den tijd om het journaal, de monsterboekjes en de paspoorten van de bemanning uit zijn hut mee te nemen. Twee van de overige sloepen werden gestreken en de passagiers en de bemanning namen in de drie sloepen een stuurboord- en twee bakboordsloe pen plaats. Alles verliep vlug en orde lijk. De passagiers en de bemanning moes ten alles achterlaten, alleen hun jassen konden zij meenemen. De 48 menschen, die aan boord waren, verdeelden zich over de drie sloepen volgens de sloepenrol. Het lichtsein aan boord werd hierop gedoofd en toen allen geteld waren en bleek, dat men compleet was, is men afgestoken. Om 18.20 uur voeren de sloepen weg en een kwartier later om 18.35 uur werd de torpedo afgevuurd. Een doffe knal weerklonk; plot seling gingen alle lichten aan boord van de Burgerdijk uit en een stoom fluit begon vreeselijk te blazen. Met tranen in de oogen zagen kapi tein Seriwanek en zijn mannen het schip, waar ze zoo trotsch op wa ren, langzaam zinken. Lang konden de sloepen niet op de plek blijven, daar reeds spoedig groote hoeveel heden olie kwamen bovendrijven. Het was te gevaarlijk om langer daar te vertoeven. Bemanning en passagiers droegen hun lot gelaten. De sloepen werden aan elkaar ge koppeld. Het was weer ruw en koud, regenachtig en mistig, zoo nu en dan kwam buiswater over. In de sloepen waren natuurlijk levens middelen aanwezig. In de voorste sloep werd het zeil opgezet en vervolgens werd koers gezet in de richting van het land. Het was pikdonker en er was in het geheel geen zicht. De wind was vrij gunstig. Af en toe werd een -vuurpijl afgeschoten en ook met Bengaalsch vuur trachtte hem de aandacht op zich te vestigen. Des avonds om elf uur werd het vuur van Bishop Rock zichtbaar. Dat vuur hebben de sloepen recht vooruit gehouden, zoo goed en zoo kwaad als dat ging. Behalve met het zeil bewogen de sloepen zich voort met behulp van roeiriemen en pagaaien. Voor een komisch intermezzo zorgde de vierde stuurman, die van zijn hebben en houden alleen zijn portable-radiotoestel had meegenomen en af en toe een nummertje I M BLENDED %/ciGABFTTES[_ BRAND OP HET STATIONS EMPLACEMENT TE AMERSFOORT. In den afgeloopen nacht heeft op het sta tionsemplacement te Amersfoort een brand gewoed, welke vrij groote schade heeft aan gericht. Op het terrein was Woensdagavond een tankwagen gebarsten, waardoor groote hoeveelheden petroleum waren weggevloeid. Bij het rangeeren met z.g. sloffen, zijn van nacht omstreeks half drie vonken in aanra king gekomen met de petroleum, waardoor vier goederenwagens in brand geraakten. Twee daarvan konden naar een pomp wor den gereden, waarna het vuur spoedig was gedoofd, doch de andere twee wagens gela den met maismeel gingen geheel in de vlam men op. TE DREIGEND KOLENGEBREK GRONINGEN. Naar wij vernemen hebben B. en W. van Groningen zich telegrafisch tot de ministers van waterstaat, onderwijs, kunsten en we tenschappen en van sociale zaken gewend, met het verzoek te willen bevorderen, dat het in deze gemeente dreigende kolenge- brek, als gevolg waarvan verschillende on derwijsinrichtingen zouden moeten wor den gesloten, en een aantal belangrijke on dernemingen, waarin een groot aantal ar beiders werk bevindt, zou moeten worden stopgezet, worde afgewend. DE WAAL VOOR NIJMEGEN BIJNA DICHT. Gisteravond is de ijsgang in de Waal voor Nijmegen, welke gistermiddag eenigszins verminderd was, sterk toegenomen. Om streeks acht uur was de Waal voor acht tiende deel met zwaar drijf ijs bedekt. De val van het water is opgehouden. De stand schommelt thans om 11 M. 80. De drift neemt hoe langer hoe meer af. Toen d Waal Zaterdag loskwam, was de snelheid acht km. per uur, thans is deze nog slechts twee km. per uur. Indien de ijsverdikking bij Deesf toe neemt zal de Waal binnenkort en wel eer der dan verwacht werd, vastzitten. Het ijs drijft regelmatig aan. De moed leefde op, toen de dag aanbrak. De kapitein schatte, dat men toen nog tien mijl van Bishop Rock verwijderd was. Om zeven uur in den ochtend was die afstand tot twee mijl verminderd. Maar tot schrik van kapitein Seriwanek bleken de sloepen nogal ver Noordwest gedreven te zijn en de kapitein vreesde ervoor, dat de sloepen te recht zouden komen in de hevige branding, die daar dicht bij de kust stond. Met man en macht is men toen gaan roei en. Nederlandsche vlaggen werden in de masten geheschen en wie schetst de vreug de van de schipbreukelingen, toen zij om half acht ver aan de kim een schip zagen, dat zijn koers wijzigde en op de sloepen aan voer. Zondagochtend om acht uur 20 was het de sloepen genaderd en konden de schipbreukelingen, die gedurende veertien uur op zee hadden rondgezwalkt, zich als gered beschouwen. Het was echter niet eenvoudig om aan boord van de „Edam" want deze was het, die de schipbreukelingen had opgemerkt te komen, omdat er een hooge zee stond. Eenige malen vreesde kapitein Seriwanek, dat de sloepen tegen het groote schip te pletter zouden slaan. Gelukig liep alles goed af en kwamen allen veilig aan boord. In de Downs aangekomen kreeg kapitein Seriwanek, aangezien de Edam niet on middellijk door mocht varen, toestem ming van de Engelsche autoriteiten om met de passagiers en de bemanning van de Bur gerdijk aan boord te gaan van de Boskoop van de K.N.S.M., die klaar lag om naar ons land terug te keeren. Gisteravond voer men de haven van IJmuiden binnen. HET GEKNOEI MET DE MILITAIRE UNIFORMEN. Opnieuw twee arrestaties. In de zaak tegen de kleermakers te Am sterdam, die bedrog zouden hebben ge pleegd bij het vervaardigen van militaire kleedingstukken op rijksbestelling, duurt het onderzoek nog steeds voort. Gistermiddag zijn opnieuw twee confectionneurs, wonende aan de Nieuwe Achtergracht en de Stadhou derskade, in verband met deze zaak in arrest gesteld. In totaal zijn thans acht personen aangehouden. DE DISTRIBUTIE VAN ERWTEN EN BOONEN. Van 16 Febr. af niet verkrijgbaar, De minister van economische zaken deelt mede, dat de ongunstige weersomstandig heden van de afgeloopen weken stagnatie in de aflevering en het vervoer van peul vruchten hebben veroorzaakt. Ten gevolge hiervan zijn de hoeveelhe den peulvruchten, welke dc telers hebben ingeleverd, slechts gering geweest. Het grootste gedeelte van den momenteel aanwezigen voorraad dient gereserveerd te worden voor de weermacht. Het resteerende gedeelte is niet groot genoeg om aan alle aanvragen van den handel te kunnen vol doen. In verband hiermede komt het noodza kelijk voor de tweede distributieperiode niet op 16 Februari te doen aanvangen, doch deze uit te stellen-totdat de zekerheid be staat, dat de voorziening van den handel zonder moeilijkheden zal kunnen geschie den, hetgeen, indien de weersomstandighe den gunstiger worden, vermoedelijk in de eerste helft van Maart het geval zal zijn. Van 16 Februari af zal derhalve het publiek geen boonen, grauwe erwten en capucijners kunnen koopen. Zij, die op medische gronden deze pro ducten noodig hebben, kunnen zich op de gebruikelijke wijze met een attest van hun behandelenden geneesheer, benevens een verklaring van de controleerende medische instantie, tot de distributiediensten wenden. De detaillisten zullen dus voorloopig geen 2de toewijzing ontvangen. De instellingen zijn in het algemeen reeds voorzien tot ein de Februari. Het ligt in de bedoeling hun de volgende toewijzing zoo spoedig mogelijk na 1 Maart te doen toekomen. 4-. Mf ttr- L EEN KRIJGSLIST. - Een 103-jarige. - Vrijdag 16 Februari a.s. hoopt de heer J. M. Littig te Dordrecht zijn 103den verjaardag te vieren. De oude heer geniet nog een vrij goede gezondheid. Stuifsneeuw in Amsterdam-Noord. - In Amsterdam-Noord ondervond het autover keer gisteravond zeer veel last van stuif sneeuw. Op alle wegen naar de dorpen in Waterland vormden zich hooge banken, waardoor de auto's zich geen weg konden banen. De verschillende voertuigen bleven steken, o.m. ook enkele bussen van de N.A. C.O. Deze onderneming moest in den loop van den avond dan ook haar diensten naar Durgerdam en Ransdorp staken. Brand in kantoorgebouw te Amster dam. - Gisteravond heeft in een perceel aan de Heerengracht te Amsterdam, waarin eeni ge kantoren en magazijnen van textielgoe- deren zijn gevestigd, een brand gewoed. Hoewel hij een ernstig karakter dreigde aan te nemen, werd door het krachtige in grijpen van de brandweer het vuur spoedig bedwongen. Na ruim twintig minuten was de strijd reeds beslecht. Behalve in het trappenhuis had het vuur op de vliering huis gehouden. Deze is grootendeels uitgebrand. Het dak is eveneens vrij ernstig gehavend. Niet uitgesloten is, dat de brand door kort sluiting is veroorzaakt. Noodlottig arbeidsongeval. - Gisteren is bij het voormalige Weesperpoortstation te Amsterdam, dat thans in sloopershanden is, een ernstig ongeval gebeurd, dat een 19- jarigen jongeman het leven heeft gekost. Bij het wegdragen van een zwaren balk, welke door drie mannen werd getorst, strui kelde de achterste man. Hij viel en kreeg het gevaarte op het hoofd, waardoor hij een schedelbreuk opliep. Gedurende het transport naar het ziekenhuis is het slacht offer overleden. Nu de weersomstandigheden van de laatste maanden weer zoo talloozen slachtoffer gemaakt hebben van Rheumatische pijn, mag het geen verwondering wekken, dat men overal juist nu herhaaldelijk den raad hoort geven: begin een Kruschen-kuur! Dat is dan niet zoozeer omdat de raad gevers allemaal weten, waaróm Kruschen Salts baat geeft in gevallen van zelfs de hevigste Rheumatische pijn, maar omdat zich in haast iedere familie gevallen heb ben voorgedaan, van wonderlijk goede resultaten, met Kruschen Salts bereikt. - Geen wonder trouwens. - Al jaren en jaren is Kruschen Salts ook in Nederland verkrijgbaar, waar het bij tallooze Rheu- matieklijders, wier pijnen men vergeefs had bestreden, een waar wonder teweeg bracht, óók bij patiënten die zonder eenig succes al alles geprobeerd hebben. Heusch, zelfs als lijder aan hardnekkige Rheuma tische pijn kunt ge Kruschen nemen. - De aansporende werking van Kruschen's zes minerale zouten op lever, nieren en inge wanden, zal Uwe organen nieuwe kracht bijzetten; ze zullen Uw bloed grondig reinigen en zuiveren van schadelijke zuren. Reeds bij een kort maar regelmatig gebruik van Kruschen Salts, zullen alle zuren, die zich in de weefsels en spiergewrichten hebben vastgezet, worden opgelost en af gevoerd langs natuurlijken weg. - Daarbij krijgt ge dan vanzelf verlichting van de scheuten en pijnen, die U het leven ver gallen, die het U onmogelijk maken Uw bezigheden te verrichten en met een prettig humeur te verkeeren in familie- en vrien denkring. Kruschen Salts is verkrijgb. bij apoth. en drog. a 0.40, 0.75 en 1.60 (extra groot pak). Fabr.: E. Griffiths Hughes Ltd., Manchester (Engeland). Opger. 1756. Qemeentecaden Sneeuwruimen is burgerplicht. Vergadering van den gemeenteraad op Dinsdag 13 Februari onder leiding van den burgemeester jhr. A. L. van Spengler. Aan wezig alle leden. De voorzitter opende de vergadering met het uitspreken van de beste wenschen voor het komende jaar. Medegedeeld werd, dat Prov. Staten het besluit tot verlenging van den ontruimings termijn met een jaar van de woning van den heer K. Schoen, alhier, hebben goedge keurd. ,Ged. Staten hebben goedgekeurd het be sluit tot overdracht van verscheidene eigen dommen der gemeente aan de provincie, ten behoeve van den aanleg van een nieuwe brug over het kanaal Huigendijk-Oudkar- spel. Zij keurden tevens het besluit goed, waarbij afstand werd gedaan van het recht van doorvaart naar en van den overhaal Broekhorn. Naar aanleiding van een besluit tot aan koop van terreinen en opstallen deelde de voorzitter mede, dat B. en W. den laatsten tijd bezig zijn met het voeren van onderhan delingen over den aankoop van gebouwen en terreinen voor den aanleg van den nieu wen weg naar de Ringvaart. Er wordt medewerking ondervonden van de zijde der eigenaren, maar wanneer men soms niet wil medewerken, zal de gemeente tot gerechte lijke onteigening kunnen overgaan. De gemeente Sint-Pancras deelde mede, dat de kosten aan den Twuyverweg ten laste gelegd 6.45 hebben bedragen. De gemeente Zuidscharwoude zal hieraan f 1.08 moeten betalen. B. en W. boden de gemeentebegrooting 1940 aan. De voorzitter stelde voor, de hee- ren P. de Geus, Jac. Weel en D. Blom deze begrooting te laten nazien. De heer P. de Geus stelde voor, de com missie te doen bestaan uit de raadsleden be halve de wethouders. Aldus werd besloten. Bij de rondvraag heeft de heer van Kleef de aandacht gevestigd op het niet branden van de lantaarns langs het Kerkepad. De heer de Geus zeide, dat de ambtenaar van het P.E.N. niet meer zooals bij het G.E.B. verplicht is de lantaarns te controleeren. Men dient hem er opmerkzaam te maken en dan worden ze dadelijk gemaakt ook. De voorzitter zegde toe, de aandacht van den gemeenteveldwachter hierop te zullen vestigen. De heer de Geus vroeg of het sneeuwrui men verplicht is en of dit op een verorde ning berust. Nu hebben verscheidene per sonen, die op een z.g. eiland wonen, zich er aan onttrokken. De voorzitter zeide, dat het burgerplicht is, de straat op te ruimen. Er zjjn nog geen klachten over te weinig medewerking. Dus achtte spr. het niet noodig de verplichting op te leggen. Toch zou hij erop willen aan dringen, dat de menschen op de gladde plek ken voor hun huis de aschlade ledigen. De heer Kroon vroeg in dit verband, of het niet mogelijk zou zijn, tezamen met de andere gemeenten, een zandauto te laten rijden met een zandstrooier. Eenige heeren meenden, dat dit een argu ment voor Langendijk zou zijn. De voorzitter merkte op, dat de winter thans zeer streng is, daardoor wordt de toe stand zeer verergerd. In andere jaren had men niet zooveel last. Het geld voor nuttig Dat blijkt geweldig te adverteeren, rendeeren!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 7