Myra, het elfje eri de booze kabouter Zwartvoet.
i
Sport
De „Alkmaar" verloren.
Bemanning verlaat
het schip.
GEMENGD NIEUWS.
Glimlachje.
TWEEDE BLAD.
3
De directie van de K.N.S.M. heeft
berciht ontvangen van de Alkmaar,
dat de bemanning het schip verlaat.
Aangenomen kan worden, dat het
schip verloren is.
Het s.s. „Crijnssen" heeft haar
medegedeeld, dat 't s.s. „Alkmaar"
gestrand is nabij het eiland Fogo,
hetwelk deel uitmaakt van de Kaap
Verdische eilanden.
De gezagvoerder van het s.s. „Stuyvesant"
van dezelfde reederij, dat omstreeks Dins
dagmiddag op de strandingsplaats kan aan
komen, heeft radiotelegrafisch opdracht ge
kregen, zich naar het s.s, „Alkmaar" te be
geven.
DE HELDERSCHE KOTTER HD 25 IN
MOEILIJKHEDEN.
Een wel bijzonder onfortuinlijke reis heeft
deze week gemaakt de Heldersche kotter
H.D. 25, schipper J. Bakker. Maandag j.ï.
voer men uit ten einde* als gewoonlijk op de
Noordzee te gaan visschen, als het Hbld.
In den nacht van Donderdag op Vrijdag
verspeelde de bemanning evenwel een der
netten, ten gevolge waarvan men besloot
niet zooals gewoonlijk naar IJmuiden te va
ren, doch koers naar Nieuwediep te zetten.
Aanvankelijk verliep de thuisreis zonder
incidenten, hoewel men herhaaldelijk zeer
veel last ondervond van het kruiende pak
ijs, dat dikker en zwaarder werd naarmate
men Noorderlijker kwam. Vrijdagochtend
bevond men zich ter hoogte van Callants-
oog, toen ten tweede male het noodlot op
de H. D. 25 ingreep. De schroef van het
schip sloeg met kracht op het anderhalve
meter dikke ijs en brak.
's Middags bereikte de sleepboot „Hec
tor" van bureau Wijsmuller die ter assisten
tie uitvoer de H.D. 25. die een goede mij]
uit de kust lag.
Spoedig was men in de gelegenheid ver
binding te krijgen en weldra begon de te
rugtocht naar d haven van Nieuwediep.
Gezien het vele ijs mocht deze terugtocht
voorspoedig worden genoemd. Weliswaar
werkte de zware ijsgang tegen, doch zon
der incidenten kwam men te kwart over
zeven binnen. Kapitein Oldenburg van de
Hector vertelde dat men op de Hector op
een gegeven oogenblik een mijn tusschen
het ijs bekneld zag. Gelukkig was men in
staat op behoorlijken afstand van het appa
raat te blijven.
BOEKHANDELAAR BETRAPT EEN
INSLUIPER.
Amateur-detective aan het werk.
De heer Ottenhoff, eigenaar van een
boekhandel in de Emmastraat te Den Hel
der, aldus schrijft het Hbld., kwam enkele
dagen geleden tot de ontdekking, dat de
sleutel van zijn achterdeur verdwenen was.
Vermoedelijk had een onbevoegde den sleu
tel weggenomen en omdat de boekhande
laar een voorgevoel had dat de nieuwe
eigenaar nog wel eens terug zou komen, be
sloot hij meel te strooien in de kamer, op
dat hierop eventueele voetsporen afgedrukt
zouden worden.
In den nacht van Donderdag op Vrijdag
kwam de onbekende inderdaad den winkel
binnen. Hij verrijkte zich met enkele boe
ken, eenig geld, een paar schoenen en en
kele andere voorwerpen en verdween. Den
volgenden morgen toonde de boekbandelaar
de politie de voetsporen. Maar tevens was
hij er van overtuigd, dat de inbreker nog
wel eens terug zou komen en daarom stelde
hij zich Vrijdagavond na sluiting van zijn
winkel verdekt op. Juist toen hij bedacht,
dat hij wel tot 's morgens vroeg zou moeten
blijven zitten, werd de deur geopend en
schoof iemand binnen,
In het duister zag de wakende boekhan
delaar slechts een silhouet. Plotseling drong
hij uit zijn schuilhoek en greep den inslui
per bij den kraag. De man schrok hevig,
doch herstelde zich spoedig. Op den vraag
van den amateur-detective, wat hij kwam
doen, zei de bezoeker dat hij vernomen had
dat er een poging tot inbraak in den boek
winkel was geweest en omdat hij reeds ge-
ruimen tijd bij den boekhandelaar in het
krijt stond, meende hij moreel verplicht te
zijn op de loer te gaan liggen, en zoo den
inbreker op heeterdaad te betrappen.
De heer Ottenhoff geloofde natuurlijk
niets van dit al te fantastische verhaal en
nam den man mee naar zijn buurman, die
politieagent is. Ook deze kreeg Jiet weinig
geloofwekkerde verhaal te hooren. Later
door de recherche aan den tand gevoeld,
viel de man echter door de mand en be
kende de voorwerpen gestolen te hebben.
Deze werden naderhand in zijn woning te
ruggevonden.
Schipper verdronken. - Vannacht is de
31-jarige schippersknecht C. de Klerk bij
het aan boord gaan van het sleepschip
„Wagner", dat in de Rijnhaven te Rotter
dam ligt, uitgegleden en door het ijs in het
water gevallen en verdronken.
Wederom gasvergiftiging in Groningen.
- Bij het intreden van den dooi deden zich
in Groningen opnieuw gevallen van gasver
giftiging voor. Zoo werd het ongeveer 60-
jarig echtpaar van den B., te Onderdendam,
gemeente Bedum Zaterdagavond in bewus-
teloozen toestand in hun woning aangetrof
fen. Zij bleken bedwelmd te zijn door het
uitstroomen van gas van een straatlantaarn,
welke bij den gevel van het huis stond. Het
mocht een ontboden geneesheer na veel
moeite gelukken met behulp van een zuur
stofapparaat de levensgeesten bij het echt
paar weer op te wekken.
Brandstof per vliegtuig naar Ajmeland.
Kort geleden werd van Ameland gemeld,
dat er gebrek aan brandstof begon te ko
men, omdat verbinding zoowel over het
water als over het ijs onmogelijk is.
De K.L.M. besloot daarom Zaterdag een
hoeveelheid kolen per vliegtuig naar het ge-
isoleerde eiland te brengen. Daartoe werd
dt D.C. 3 „Kemphaan"' Zaterdagmorgen ge
laden met 2800 kilo kolen. Onder commando
van Parmentier startte de machine op onge
veer 12 uur naar Ameland, waar de brand
stof is afgeleverd.
De „Noordam" naar Amerika. - Zater
dag is het stoomschip „Noordam" van de
Holland-Amerika lijn naar New York ver
trokken. De 45 passagiers hebben zich gis
teravond ingescheept. De lading bestaat uit
stukgoed. De „Noordam" zal regelrecht
naar New-York gaan en doet Southampton
dus niet aan.
UITWISSELING
VAN TENTOONSTELLINGS
SCHILDERIJEN.
Belgische kunst naar ons land.
Naar wij vernemen zal er op initiatief van
onzen minister van onda-wijs, kunsten en
wetenschappen en van zijn Belgischen ambt
genoot, een ruiltentoonstelling gehouden
worden in het Rijksmuseum te Amsterdam
en in het Koninklijk Museum van moderne
kunst te Brussel. Er zal een keuze van onge
veer 420 schilderij en teekeningen uit de
tentoonstelling „Onze kunst van heden" naar
Brussel worden gezonden, terwijl door de
zorgen van den hoofdconservator van het
Museum van schoone kunsten te Brussel een
collectie Belgische kunst van levende mees
ters voor het Rijksmuseum te Amsterdam
bijeen gebracht zal worden. Deze tentoon
stellingen zullen, wanneer de omstandighe
den medewerken, in het begin van Mei wor
den geopend.
DE ZWENDEL MET FOURNITUREN
VOOR MILITAIRE UNIFORMEN.
Verdachten verhoord.
Zaterdag zijn de acht verdachten die
dezer dagen te Amsterdam werden gearres
teerd in verband met den zwendel met four
nituren voor militaire uniformen, voor den
Amsterdamsehen officier van justitie mr. H.
A. Wassenbergh geleid en uitvoerig ver
hoord. De vier gearresteerde kleermakers
beroepen zich op het gebruik, dat de speer
het overschot nadat het kleedingstuk is
afgewerkt het eigendom van den kleer
maker wordt. De vier personen, verdacht
van heling van watten e.d. ontkennen te
hebben geweten, dat de door hen opgekochte
voorraden door verduistering waren verkre
gen. De officier heeft thans de stukken in
handen van den rechter-commissaris gesteld.
De verdachten zijn in het Huis van Bewa
ring ingesloten.
EEN OVERTREDING UIT
ONWETENDHEID.
Werkboekjes voor autobestuurders.
Het Rijtijdenbesluit eischt van iederen
autobestuurder bij goederen- en personen
vervoer, dat deze een werkboekje invult.
Kalenderjaar, serieletter en nummer worden
aangeteekend op rijbewijs,
Daar echter het Rijtijdenbesluit eerst half
Augustus 1939 in werking is getreden en de
werkboekjes dus nog lang niet vol zijn,
vindt een politieagent, die naar een rijbewijs
vraagt, bij tallooze bestuurders alleen het
jaar 1939 op het rijbewijs aangeteekend, het
geen reeds tot tallooze processen-verbaal
heeft geleid.
De Bond voor Bedrijfsautoverkeer in Ne
derland heeft zich thans tot de desbetreffen
de autoriteiten gewend, erop wijzende, dat
onwetendheid dat 1 Jan. 1,1. alweer een
nieuw werkboekje gevraagd had moeten
worden, de oorzaak is van deze overtreding
en erop aangedrongen voor het oogenblik
slechts met een waarschuwing te volstaan.
Tegelijkertijd raadt de B.B.N. iederen be
stuurder in het autovervoer aan ten spoedig
ste een nieuw werkboekje bij den burge
meester ter plaatse aan te vragen.
Voetbal
BELGIE—NEDERLAND VEERTIEN
DAGEN UITGESTELD.
Het bestuur van den Kon. Ned. Voetbal
bond heeft gunstig beschikt op het verzoek
van den Kon. Belgischen voetbalbond om
den interlandwedstrijd BelgiëNederland
veertien dagen uit te stellen, zoodat deze
ontmoeting thans op 17 Maart zal plaats
vinden.
Nadere bijzonderheden over eventueel te
verleenen grensfaciliteiten zullen in den
loop van de komende week volgen.
was
ONZE POSTVLUCHTEN.
De positie der indië-vliegtuigen
gisteren:
Gier (Scholte) te Bandoeng. Emoe (Tepas)
te Jodhpoer 21 Febr. te Batavia verwacht.
Thuisreis: Nandoe (Moll) te Napels. Wie
lewaal (Frijns) te Basra 20 Febr. te Napels
verwacht.
Botsing tusschen twee trams. - Gister
avond zijn te Amsterdam twee motorwagens
van lijn zeven op de Weteringschans, nabij
het Rijksmuseum, met elkaar in botsing ge
komen. De voorbalcons werden ernstig be
schadigd. Een wagenbestuurder werd licht
gewond.
Zeventigjarige echtvereeniging. - Het
echtpaar D. Blommers te Zevenbergen zijn
op 26 Februari zeventig jaar getrouwd.
De eerste auto over het ijs van N.-Hol-
land naar Friesland. - Zaterdagmiddag is de
eerste personenauto over het ijs uit Noord-
Holland te Stavoren aangekomen. Het was
de wagen van den heer H. Bultsma, die ver
gezeld was van 3 passagiers,. Men was om
half drie uit Andijk vertrokken en kwam
om kwart over drie te Stavoren aan.
Schaatsenrijden
LANGEDIJK EN KOOPS IN
NEDERLAND TERUG.
Ballangrud was niet in vorm. Stock-
li olmsche wedstrijden gingen niet
door.
Monter en welgemoed zijn Langedijk en
Koops. Zondagmorgen met het vliegtuig uit
Malmö in de Nederlandsche hoofdstad te
ruggekeerd, na ongeveer vijf weken in
Noorwegen en Letland het rood-wit-blauw
te hebben vertegenwoordigd.
Aan een redacteur van het A.N.P. hebben
de twee rijders nog enkele interessante bij
zonderheden verteld, welke een speciaal I
licht werpen op de eigenaardige moeilijkhe- j
den, waarvoor onze vertegenwoordigers in
het hooge noorden stonden.
Langedijk en Koops vonden, dat hun
prestaties van deze reis niet zoo goed zijn
geweest, als waartoe zij in staat mogen wor
den geacht. Zij vertelden ons, dat het voor
namelijk te wijten was aan het overvolle
wedstrijdseizoen in eigen land. Min of meer
leeg gereden, verschenen zij in Noorwegen
aan den start. Van een rustige voorberei
ding, zonder zware wedstrijden, welke zoo
veel van de lichamelijke en moreele krach- j
ten vergden, was dit seizoen geen sprake.
Niet dat Langedijk en Koops dit betreur
den, integendeel, zij waren blij nu ook eens
een goeden winter in Nederland te hebben
meegemaakt. Maar van invloed op de ver
richtingen in het noorden was het zeker.
Ook de week, waarin ze voor de wed
strijden te Oslo hebben getraind, was te
kort. Daarbij kwam, dat het in het noorden
bar koud was Nog nooit hebben de Neder
landers zoo'n koud weer in de Noorscbe
hoofdstad meegemaakt. Het kwik was tot
25 graden onder nul gedaald, een tempera
tuur, waaraan Langedijk en Koops geheel
niet gewend zijn. Tijdens den wedstrijd
NoorwegenRest van de wereld hebben ze
nog vrij goed gereden, doch daarna is de
koude eigenlijk gekomen. Door de hevige
vorst was het ijs zeer hard en bros, hetgeen
de tijden ongunstig beïnvloedde. Na den
eersten wedstrijd zijn onze rijders naar Ha-
mar gegaan om daar te oefenen. Langediik
en Koops hebben hier nog de Noorsche
kampioenschappen bijgewoond, maar zijn,
vroeger dan dè bedoeling was, teruggekeerd
naar Oslo, omdat de thermometer 25 graden
onder het nulpunt aanwees. Koops vatte
kou, hetgeen hem veel last tijdens de ver
dere wedstrijden bezorgde. Langedijk en
Koops waren verwonderd over het feit, dat
er zoovele goede Noorsche rijders zijn. Tel
kens weer verschijnen er veelbelovende
krachten. Er waren Junioren, die op de 500
meter 44 sec. noteerden!
De Noren zijn echter bevoorrecht, want
de winter begon voor hen dit jaar vroeg en
twee maanden lang oefenden zij, voordat zij
aan een belangrijken wedstrijd deelnamen.
Zijn de prominente rijders van Noorwegen
niet in vorm, zooals Ballangrud dit jaar b.v.
hij had niet zooveel gelegenheid tot oefe
nen. Dan zijn er goede reserves. Van de
Noorsch rijders was dit jaar vooral Harald-
sen prachtig in .vorm. Vorige jaren waren
de Nederlanders op de 5000 meter beter dan
hij, maar dit jaar liet hij zelfs al zijn landge-
nooten achter zich.
Jonge krachten zijn Martinsen, Johansen,
Hodt en Hagen. Langedijk verklaarde, dat
het hem niet zou verwonderen, als Hodt het
wereldrecord van Engnestangen op de 500
meter nog eens zou verbeteren, want Hodt
is volgens hem een prachtige sprinter van
groote allures Hodt glijdt gemakkelijk over
het ijs en zijn lichaam is volkomen in har
monie met zijn slag.
In Riga zijn alle rijders, die ook in Noor
wegen uitkwamen, aan den start versche
nen. Het was in de Lettische hoofdstad een
internationaal feest en de wedstrijden wer
den door zeer veel toeschouwers bijge
woond. Het was er echter nog kouder dan
in Oslo. Hier stond de thermometer op 29
graden onder nul en de rijders werden dan
ook van tevoren dik ingevet om bevriezen
tegen te gaan. Men trok alle truitjes aan en
Langedijk had het gevoel of hij als een baal
wol over de baan ging. Door het zeer harde
ijs schoot de schaats van den Nederland
schen kampioen uit, waardoor hij op de 500
meter kwam te vallen en den strijd moest
opgeven. Dit beteekende natuurlijk, dat hij
niet in het algemeen klassement geplaatst
werd. Koops reed hier een fraaie 500 me
ter. De organisatie was uitstekend. Onze rij
ders maakten bij een Lettische familie een
huiselijk feestje mede en bezochten een
Nederlander, die sinds twee jaar in Letland
woont. Aan hartelijkheid heeft het onzen
jongens niet ontbroken.
Sta mij toe, dat ik jullie even
kiek, want de verzekeringsmaat
schappijen zijn altijd zoo wantrou
wig.
Aanvankelijk lag het ln de bedoeling, dat
er in Riga nog een internationale wedstrijd
zou gereden worden ter afwisseling van den
landenwedstrijd Letland—Noorwegen, doch
er kon helaas niets van komen. Donderdag
j.l. zouden alle internationale rijders met
een speciaal vliegtuig naar Stockholm ver
trekken en daar des avonds nog starten.
Door den zwaren mist kon de machine ech
ter het vliegveld van Riga niet vinden, zoo
dat de rijders gedwongen waren in de Let
tische hoofdstad te blijven. Dit was vooral
een groote teleurstelling voor de schaats
liefhebbers van Stockholm, want driedui
zend toeschouwers zaten te wachten op de
rijders, die niet arriveerden, zoodat de wed
strijden ten slotte afgelast moesten wor
den.
Zaterdag konden de rijders het vliegtuig
naar Stockholm nemen. Met den nachttrein
ging het naar Malmö. Het lijnvliegtuig naar
Amsterdam nam Langedijk en Koops weer
naar het vaderland mee.
KAMPIOENSCHAP VAN UTRECHT
SCHOONRIJDEN.
Op de prachtige baan van de ijsvereeni-
ging Zeist werd Zondagmiddag een nationa
le wedstrijd gehouden om het provinciaal
kampioenschap schoonrijden voor dames,
heeren en paren. Er bestond een groote pu
blieke belangstelling. Er verschenen 21 da
mes, 27 heeren en 21 paren aan den start,
welk groot aantal oorzaak was, dat de uit
slagen pas laat bekend werden.
I. Dameswedstrijd: 1. mej. L. Lautenbach
(R'dam), 2. mevr. T. van Duysberg-Croos-
wijk (den Haag), 3. mej. J. Maandag (Am
sterdam).
II. Heerenwedstrijd: 1. E. Lautenbach
(R'dam), 2. H. Wessels (Bussum), 3. F. G.
van Balen (den Haag).
Bij de paren was de uitslag: 1. mevr. Log-
gers-Boontjes (Huizen) met C. Meeuwig
(Hoofddorp), 2. mevr. van Duysberg-Croos-
wijk (den Haag) met F. G. van Balen (den
Haag) en 3. mej. L. Lautenbach met E.
Lautenbach (R'dam).
EXAMENS KUNSTRIJDEN VIERDE
EN DERDE KLASSE.
In tegenwoordigheid van vele toeschou
wers, onder wie zich ook de voorzitter van
de I.E.V., de heer G. W. A. van Laer, be
vond, zijn gisteren onder fraaie weersom
standigheden de internationale examens
kunstrijden vierde en derde klasse op de
Amsterdamsche kunstijsbaan gehouden; het
was voor de eerste maal, dat deze examens
volgens het internationaal statuut werden
verreden. Tijdens het congres van de I.E.V.,
dat vorig jaar te Amsterdam is gehouden,
zijn de bepalingen officieel vastgesteld. De
examens werden afgenomen door de heeren
dr. Claes en Nicaisse, beiden leden van de
Ligue Beige des Sports d'Hiver en den heer
Knetemanni van den Kon. Ned. Schaatsen-
rijdersbond, terwijl de heer Witt, toegevoegd
secretaris van de Internationale Eislauf Ver-
einigung, de leiding in handen had.
Voor het examen der vierde klasse meld
den zich vijftien deelnemers aan, waaraan
acht met goed gevolg slaagden. Voor het
examen der derde klasse startten vier deel
nemers, waarvan drie succesvol waren.
De volgende deelnemers legde de examens
goed af: vierde klasse, minimum 33 punten,
maximum 60 punten: mej. T. van Minden
33.1 pt., mevr. Dilg 33.9 pt., mej. C. Spran-
gers 34.2 pt., J. Bauer 34.5 pt., mej. E.
Meyer 35.9 pt„ mej. Kranenburg 37.5 pt.,
mej. E. Danby 40.2 pt., W. de Jong 43.2 pt.
Examens derde klasse, minimum 36.3 pt.,
maximum 66 pt.: W. de Jong 42.5 pt., mej.
E. Danby 37.3 pt., mej. E. Meyer 36.7 pt.
Dinsdag 20 Februari
131. Ineens kijken de boze mannetjes achterom en
zien, dat ze uitgelachen worden door die zwartkopjes.
„Hebben jullie daar soms aan meegeholpen. Daar zullen
jullie van lusten, leelijke zwarte haardossen", brullen
ze nijdig. En meteen begint er een wilde jacht door het
bos. Maar de Zwartvoeters verliezen het, want de wa
terelfjes kunnen net zo vlug lopen als zwemmen.
132. Steeds rennen de kabouters achter de elfjes aan.
„We krijgen jullie wel", roepen ze, maar als zij bij de
grote rots zijn gekomen, springen de elfjes zo maar par
does in het water. De kabouters kijken op hun neus. En
van woede roepen ze veel lelijke woorden naar beneden.
Maar de elfjes lachen hun uit. Ineens glijdt een van de
mannetjes uit envalt ook in 't water.
HILVERSUM, 1875 en 414,4 M. (AVRO-
uitz.) 8.ANP-ber. 8.10 Gr.pl. 9.15 Cau
serie „Bloemen en planten in de huiska
mer". 9.20 Gr.pl. 10.Morgenwijding.
10.15 Gr.pl. 10.30 Voor de vrouw. 10.35
Ensemble Jetty Cantor. (11.11.30 Huish.
wenken). 12.15 Alfredo Spezialetti en
zijn orkest. 12.45 ANP-ber., gr.pl. 1.En
semble Spezialetti. 1.30 Omroeporkest
(2.2.10 Voor de vrouw). 2.45 Knip- en
naaicursus. 3.45 Zang met pianobegelei-
ling. 4.05 Pianovoordr. 4.30 Kinderkoor.
5.Kinderhalfuur. 5.30 Avro-Aeolian-
orkest en solist. (6.30 RVU.: Cyclus „De
wereld kreeg radio"). 7.Voor de kinde
ren. 7.05 Zang en orgelspel. 7.30 Engelsche
les. 8.ANP-ber., mededeelingen. 8.15
Intern, overzicht. 8.35 Bonte Mobilisatie-
trein. 9.45 Causerie over Dr. P. C. Bouters
en deel. 10.15 Gr.pl. 11.— ANP-ber. 11.10
Avro-dansorkest. 11.5012.Gr.pl.
HILVERSUM, 301,5 M. (KKO-uitz.) (4.—
5.10 HIRO). 8.— ANP-ber. 8.05—9.15 en
10.Gr.pl. 11.30 Godsd. halfuur. 12.Ber.
12.15 Rococo-octet. 12.45 ANP-ber., gr.pl.
1.10 KRO-melodisten en solist. 2.Vrou
wenuurtje. 3.Modecursus. 4.— Gr.pl.
4.05 De waarde van onze spiritistische
overtuiging, juist nü; lezing. 4.20 Gr.pl.
4.25 De nood der tijden en de Bellamy-
gedachte, causerie. 4.40 Gr.pl. 4.45 Ber.
4.50 Gr.pl. 4.55 Causerie: Door Coöperatie
tot welvaart. 5.10 Musiquette. (5.456.05
Felicitaties). 6.35 Sportpr. 7.Ber. 7.15
Lezing „De grondlijnen van het sociaal-
economische toekomstbeeld". 7.35 Militaire
muziek. 7.50 Rep. 8.ANP-ber., mededee
lingen. 8.15 Lijdensmeditatie. 9.15 Gr.pl.
9.30 KRO-Symph.-orkcst. 10.30 ANP-ber.
10.40 Gr.pl. 10.50 B. v. Dinteren en zijn
orkest. 11.1512.Gr.pl.
ENGELAND, 391 en 449 M. 12.20 Gr.pl.
12.50 Food, causerie. 1.20 Ber. 1.30 Solis-
tenvoordr. 2.052.20 „More things I
wouldn't have missed", causerie. 3.20 Billy
Cotton en zijn Band. 3.50 Pianovoordr. 4.20
Declamatie. 4.40 Dansmuziek. 5.20 Ber.
(Wels). 5.30 Kinderuurtje (Wels). 5.50
Kinderuurtje. 6.20 Ber. 6.35 French and
English, causerie. 6.50 Gev. progr. 7.20
Muz. causerie. 7.50 Radiotooneel. 8.50 Muz.
show. 9.20 Ber. 9.35 The voice of the Nazi:
Some tricks of the trade; caus. 9.50 BBC-
Northern orkest. 10.35 Korte kerkdienst.
10.50 Revue-uitz. 11.20Variété. 11.35 BBC-
Theaterkoor en -orkest. 12.20 Berichten.
RADIO PARIS, 1648 M. 12.05 Zang 12.35
Cellovoordr. 1.05 Pianovoordr. 1.35 Zang.
2.Gr.pl. 2.05 Blaastrio. 3.20 Parijs
blaaskwintet, 3.50 Radiotooneel, 4.50 Zang.
5.35 Kamermuziek. 6.05 Zang. 6.35 Piano
voordr. 7.20 Bailly-orkest. 7.50 en 9.05
Nat. orkest (met inleiding). 10.35 Duetten.
11.05 R. Legrand en zijn jazzorkest. 12.05
Gr.pl.
KEULEN, 456 M. 5.50 Gr..pl. 7.40—8.50 Leo
Eysoldt's orkest. 10.50 Gr.pl. 11.20 Om-
roepkleinorkest. Ca. 12.20 Concert. 1.15
Muz. tusschenspel. 1.35 Populair concert.
2.45 Gr.pl. 3.20 Philharmonisch orkest en
-koor. 4.30 Pianoduetten. 4.50 Folkloris
tisch progr. 5.20 Gr.pl. 6.05 Zang en piano.
6.50 Willi Libiszowski's orkest. 7.35 Gr.pl.
(7.508.20 Herdenkingsprogr.) 9.50 Tot
sluiting: Zie Deutschlandsender.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20
Gr.pl. 12.51 en 1.30 Omroeporkest. 1.50
2.20 Gr.pl. 5.20 Radiotooneel met muziek.
5.50, 6.50 en 7.20 Gr.pl. 8.20 Voor soldaten.
8.50 Revue-progr. 10.3011.20 Selectie uit
de operette „Die Fledermaus" (gr.pl.) 484
M.: 12.20 Gr.pL 12.50 en 1.30 Radio-orkest.
1.502.20 Gr.pl. 6.35 Zang. 6.50 Orgelcon
cert. 7 35 Jazzmuziek (gr.pl.) 8.20 Voor
soldaten. 8.50 Radio-orkest en solist. 9.40
Pianovoordr. met toelichting. 10.3011.20
Gr.pl.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.35
Omroeporkest. 8.35 Solistenconcert. 9.20
Ber. 9.50 Wilfried Krüger's orkest. 10.20
Politiek overzicht., hierna concert. 11.20
Ber. Hierna tot 12.20 Nachtconcert. 12.50—
I.20 Militair progr.
GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.8.20, Parijs Radio
8.208.35, Engeland 8.35—9.20, Hamburg
9.209.30, Keulen 9.309.50, D.sender
9.50^-10.10, Eiffel 10.10—11.20, Keulen
II.2011.50, Diversen 11.5012.Keulen
12.—12.20, Brussel VI. 12.20—14.20, Dan-
marks Radio 14.2014.45, Keulen 14.45
16.20, Sottens 16.20—16.30, D.sender 16.30
—17.20, Brussel VI. 17.20—19.05, Fr. 19.05
19.20, Parijs Radio 19.2020.50 Florence
20.50—21.05, ür>rijs Radio 21.05—22.05, Mo-
tala 22.0522.20, Brussel Fr. 22.2023.20,
Diversen 23.2023.30. D.sender 23.30
24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Engeland
9.2011.20, Danmarks Radio 11.2012.20,
Engeland 12.2012.50, Brussel Fr. 12.50
14.20, Lond. Reg. 14.2017.35, Parijs Radio
17.35—18.15. Lond. Reg 18.15—18.50, Bero-
niünster 18.5019.Lond. Reg. 19,
19.20, Brussel VI. 9.20—20.20. Fr. 20 20—
20.50. VI. 20 50—21.20, Beromm.ster 2120
21.30, Boedapest 21.3022.20. Brussel VI.
22.20—23.20, Engeland 23.20—24.—.
Lijn 5: Diversen,