Vermijd knagende rugpijn Prof. van Emden zal voor de defensie- begrooting stemmen. Tweede Kamer keur* crisisvennootschaps- ontwerp goed. Minister Gerbrandy neemt amendementen over, B O U G I E S 5N.V. WILLEM VAN RIJN Drie slachtoffers van de O 11 gehoi rgen. Waarschijnlijk dadelijk na de aanvaring verdronken. Drie dooden bij bom-explosie op Schiermonnikoog. De „Jonge Willem" werd niet beschoten. TWEEDE BLAD 2 PARLEMEMT EENS PIONIERS EN NOG STEEDS AAN DE SPITS {Van onzen parlementairen verslaggever). Tot het vijftal sprekers dat gisteren-over de Defensiebegrooting in de Eerste Kamer gesproken heeft, behoorde prof. van Emb den (v.d.) Over de begrooting zelf heeft deze niet veel gezegd; zij was slechts de aanleiding voor een betoog zijnerzijds, waarin hij hét lot schetste van de ontwape ningsgedachte, welke hem bij tal van de- fensiebegrootingen bezielde tot het doen hooren van waarschuwende woorden tegen het gevaar van de militaire bewapening en tegen het imrooreele van den oorlog. De gedocht? aan een vredelievend verkeer tusschen de volken als een Ideaal is bij hem blijven leven bij wien is dat bij ons niet het geval maar die aan ontwapening heeft hij moeten opgeven; deze vrijzinnig- democratische afgevaardigde heeft, als laatste van zijn geestverwanten in de beide Kamers, besloten nu ook den laatsten stap te zetten, nadat hij al tot de erkenning was gekomen, dat we het niet zonder een behoor lijke weermacht konden doen, en hij zal voor de begrooting van de fensie stemmen! Sedert een drie- a viertal jaren waren zijn partij genooten hem daarin al voorgegaan. De kracht van de feiten, van de werkelijk heid, is ook voor dezen idealist te geweldig geweest. Als zoovele anderen, van verschil lende politieke schakeering overigens, heeft hij zijn pacifistische verlangens, die in de eerste jaren van het bestaan van den Vol kenbond, sterker werden, naarmate in de groote landen het internationalisme aan wervingskracht won, moeten toetsen aan de bittere realiteit. Deze overwon hem ten slotte. Dat is geen schande; de erkenning van dit feit in de volksvertegenwoordiging, die zoo dikwijls getuige is geweest van zijn scherpe aanvallen op het militairisme en op hen die er direct- of indirect steun aan ga ven, en van zijn misprijzende uitlatingen met betrekking tot de hoogte van de mili taire uitgaven in tijden, waarnaar we nu terug zouden kunnen verlangen, strekt hem tot eer. Wie had op den befaamden debatavond in den Haagsehen Dierentuin, toen onder ge weldige belangstelling wijlen generaal Snijders en prof. var Embden tégen elkaar in het krijt traden, kunnen vermoeden, dat de vrijz. democratische hoogleeraar slechts een tiental jaren later een krachtige lands verdediging zou aanvaarden We zullen hier thans den geheelen ont wikkelingsgang van prof, van Embden op het stuk der defensie niet volgen. Een be langrijke factor daarin is geweest de op komst van levensbeschouwingen, die een groote bedreiging vormen van onze oude vrijheid en van geestelijke waarden waar aan we gehecht zijn. Tegen dat gevaar acht prof, van Embden verdediging geboden. Ruimte laten voor bruut geweld beteekent I z.i, oorlog in permanentie. De collectieve veiligheid, het sanctiestel sel van den Volkenbond hebben geen be- teekenis meer, Was het verleden jaar nog het financiëele bezwaar, dat dezen afge vaardigde weerhield van stemmen voor de defensiebegrooting, nu is ook dat anders ge worden; ja zelfs zou men in oorlogstijd ge neigd zijn, aldus de heer van Embden, om de financieele gre-ns wat verder leggen, in de financieele grens wat verder te leggen, in met Tsjecho-Slowakij en andere kleine sta ten die slachtoffers van agressie zijn gewor den. Nederland zal er niet te vast op moeten rekenen dadelijk hulp te verkrijgen als het mocht worden aangevallen. België zoowel als Nederland moeten een zelfstandigheidspolitiek voeren als gevolg van een volkomen wijziging in de situatie in Europa, Al deze overwegingen hadden prof. van Embden er toe geleid zijn stand punt te herzien. Het eenige wat hij over de defensieaange legenheden zelf zeide betrof de lijdensge schiedenis van de oud-gepensionneerden van land- en zeemacht, voor welke menschep hii met den heer v, d. Bilt (sd.) een goed woord deed, voorts de noodzakelijkheid om de gelden voor de defensie zoo effic'ent mo gelijk te besteden en zuinigheid te betrach ten, waar dit kan en moet. Op dit laatste chapitre had voor hem mr. Briët (a.r.) eveneens gehamerd, die overigens veel aan dacht wijdde aan de mobilisatieclubs, die z.i. niet in het leger thuishooren, Het zou funest kunnen zijn als een aantal dienstplichtigen staat onder den invloed van een politieke partij, aldus betoogde hij, en hij betreurde dan ook dat de s.d.a.p, dit niet inzag, De heer Heldring (lib.) pleitte eveneens voor de noodige zuinigheid in het leger; men zou bij het doen van uitgaven meer gebruik kunnen maken van de commercïéele be- kwaamheden van zakenlieden, Volgens den heer Maarsingh (n.s.b.) wor den er in ons land niet voldoende warm- bloedpaarden gefokt, waaraan het leger ih de eerste plaats behoefte heeft; ten onrech te wordt z.i. de koudbloedfokkerij bevooi"- recht. Ofschoon het pas kwart voor één was, liet de voorzitter den minister niet meer spre ken, Dat zou hedenmiddag gebeuren. De zetels van de N.V.'s in oorlogstijd. Nadat de Tweede Kamer gistermiddag de begrooting van Suriname had afgehandeld, waarop we straks terugkomen, heeft zij in vrij korten tijd een belangrijk wetsontwerp afgedaan, dat bijzondere voorzieningen in houdt „met betrekking tot de in gebiedsdee- len van het Koninkrijk der Nederlanden ge vestigde naamlooze vennootschappen en an dere rechtspersonen, alsmede met betrek king tot zeeschepen, die gerechtigd zijn tot het voeren van de Nederlandsche vlag", Zeer kort uitgedrukt is de strekking van het wetsontwerp deze: om «et mogelijk te maken in de huidige buitengewone omstan digheden den zetel van een N, V. binnen het rijk te verplaatsen zonder dat de verga dering van aandeelhouders, de hoogste in stantie in deze volgens het wetboek van koophandel, daarover de beslissing heeft, Het bestuur heeft in deze bevoegdheid, na goedkeuring of bekrachtiging van de wijzi ging van de actie van oprichting door den minister van Justitie resp, den gouverneur- generaal van Ned. Indië, van den gouver neur van Suriname of van Curacao. Ais de zetel van een scheepvaartbedrijf wordt verplaatst binnen het rijk gaat de hoedanigheid van Ned.-Indisch, Surinaamsch of Curacaosch schip niet verloren. Aangezien het wetsontwerp van juridisch- technischen aard is, verliep de discussie al leen binnen den kring van juristen en dan nog wel hoofdzakelijk die leden, die deel hadden uitgemaakt van de commissie van rapporteurs, welker voorzitter oud-minister Terpstra (a.r.) was en die uiteraard het meest aan het woord is geweest, vooral toen de amendementen der commissie wer den besproken. In juridische details zullen we ons niet verdiepen; de juristen kunnen daarvan door het lezen van de Handelingen smullen. Laten we dadelijk constateeren, dat het wetsontwerp geheel naar den zin van da commissie van rapporteurs is gewijzigd en dat minister Gerbrandy, hoe handig, knap en origineel hij het ontwerp ook verdedig de, bakzeil heeft moeten halen. Hij leed daar echter niet ziehtbaar onder; hij bleef 'tot het einde toe evefc opgewekt en slag vaardig! In de rede van mr. Terpstra vinden we de bezwaren van alle sprekers, die de hoofd lijnen van het .wetsontwerp hebben bespro ken terug, zoodat we ons daartoe zullen be perken. Deze had tegen den opzet van het ontwerp, om in abnormale omstandigheden snel den zetel van een N. V. te kunnen ver plaatsen geen bezwaar en kon daarom toch niet de v'r-aande bevoegdheden van het bestuur slikken; evenmin accepteerde hij de bedoeling om deze regeling van de zetel verplaatsing ook te laten gelden voor nor male tijden. Dit tweeslachtige karakter was hoogst afkeurenswaardig, terwijl ook het noodkarakter van het ontwerp niet vol doende uitkwam. Bij de schriftelijke voorbereiding was de minister ai in belangrijke mate aan verschil lende wenschen tegemoetgekomen, maar de commissie, was ook na het met den minister gevoerde mondelinge overleg niet geheel voldaan. Ten bewijze daarvan had zij een aantal amendementen ingediend. De heeren de Marchant et d'Ansembourg (n.s.b,), Bijlsma (v.d.), Donker (s.d.) en van Maarsseveen (r.k.) bleken het vrijwel op alle punten met den heer Terpstra eens te zijn, De heer Slotema'-er de Bruine (c.h.) wenschte zich buiten de juridische kwesties te houden en vroeg alleen maar of de miinster niet voor uniformiteit in de formuleering van de con sideratie van crisiswetsontwerpen zou kun nen zorgen. De minister zeide overweging toe, maar nog niet te kunnen zeggen, of' het onderhavige wetsontwerp dan moest afbui gen naar de reeds bestaande crisiswetten of dat deze zich zouden moeten voegen naar zijn wetsontwerp! De minister trachtte de critiek te ontzenuwen, doch hij slaagde daarin niet, Geen der amendementen werd ingetrok ken. Met 35 tegen 22 stemmen (in een ge mengde stemming) kreeg de commissie van ï'apoprteurs gedaan, dat werd beschrapt de beperking omtrent het stemrecht, het nemen van besluiten door de algemeene vergadering van aandeelhouders en de benoeming, het ontslag en de bevoegdheid van bestuurders en commissarissen. Toen het hek eenmaal van den dam was, had minister Gerbrandy er geen bezwaar meer tegen over te nemen het amendement om de buitengewone be voegdheden, in het ontwerp aan het bestuur gegeven, in dien zin te beperken, dat zij slechts gelden, indien wijziging van de actie van oprichting „door de huidige buitenge wone omstandigheden" in het belang der N. V. geboden wordt. Op deze wijze wilde de commissie het tweeslachtig karakter aan het ontwerp ontnemen. Op aandrang van mr. van Dijken (a.r.) wijzigde de minister art, 18 in dien zin, dat duidelijk uitkomt dat scheepvaartbedrijven, die na de inwerking treden van de wet zijn opgericht, ook onder de wet vallen. Al achtte de minister, gelijk hij zeide, bet sop de kool niet waard en sloeg hij de beteekenis van die wijziging aan als van „1 komma 0", toeh gaff hij den heer van Dijken zijn zin. Precieser dan in den tekst van bet ont werp kreeg de wet het karakter van een noodwet doör de overneming van het amen dement der commissie, waarin wordt be paald, dat de wet met ingang van 1 Januari 1944 vervalt. AMSTERDAM IW.| HAARLEMMERWEG 475' TELEFOON 56211 (4 LIJNENI Nadat de drie bokken met een totaal hef vermogen van 180 ton, erin geslaagd waren de gezonken 0-11 te -lichten, word het ge heel door een sleepboot de haven van Den Helder binnengesleept, waar de Q-ll ge trokken werd naar de zandplaat „Het Kuitje". Het was toen ongeveer vijf uur. Men slaagde erin het voorschip gedeeltelijk boven water te hij schei!. Terstond werd het luik boven het voorste batterijcompartiment voor den toren geopend- Dit stond vol water. Nadat men het comparti ment had leeggepompt, begaven zich een onderofficier en een ma troos met een Draêger-zuurstof- apparaat naar beneden. Daar troffen zij het stoffelijk overschot aan van den SU-jarigen koksmaat O. Postma en van den 34-jarigen sergeant telegrafist Steen voert. Men moet aannemen, dat zij door verdrinking om liet leven zijn gekomen. D® lijken-waiwibedekt>-j»et een laag olie. Zij werden met een bootje, v-an- den onder- zeedienst, waarvan de vlag -haifstoks woei, naar bet marinehospitaal vervoerd. Het stoffelijk overschot van het derde slachtoffer, den sergeant-torpedomaker G. L. Logmans, die zich tijdens de aanvaring in het voorste gedeelte 'van de boegbuiska- mer bij de torpedo's bevond, kon men toen nog. niet bereiken, daar het compartiment niet leeggepompt kon worden, door het gat dat -bij de aanvaring daarin was ontstaan. Toen de zandplaat, waarop de 0-11 thans ligt bij eb droog kwam te liggen, heeft men ook 'het derde slachtoffer kunnen bergen. Het bleek, dat de sleepboot „Am sterdam" de O-II aan bakboord zijde van boven heeft geramd vla! voor het voorste batterij comparti ment en dat een verticale scheur is veroorzaakt van ongeveer een meter lengte en enkele decimeters breed te. Ook het derde slachtoffer moet direct na de aanvaring zijn ver dronken. Alle drie slachtoffers waren uit Den Hel der afkomstig. Het wetsontwerp werd daarna z. h. st. goedgekeurd, waarna nog een aanvullende justitiebegrooting zonder discussie werd aangenomen. Surinaamsche begrooting. Voordat minister Weiter gistermiddag de Kamer van antwoord op de algemeene be schouwingen over de- Surinaamsche begroo ting diende, spraken nog de heeren Joekes (v.d.),. Wendelaar (lib.) die alleen de goede kansen van een mechanisch rijstbe drijf, gelijk het proefbedrijf van ir. van Dijk in het licht stelde Meijerink (a.r.), Ef- fendi (comm.) en Slotemaker de Bruine (c-h.) Laatstgenoemde deed een goed woord voor het verleenen van subsidie aan de school van de Baptiste gemeente, De overige sprekers gingen met meer of minder aan sporingen tot steviger aanpakken op dit of dat terrein, waardeei'ing uitend voor wat de regeering althans poogt te bereiken, de voornaamste kwesties op economische, cul tureel en sociaal gebied na, op de wijze ge- 'ijk het den vorigen dag reeds was geschied, zonder nieuws te kunnen bijbrengen. De heer Effendi deed hieraan ook eenigszins mede, al bleef bij hem de critiek hoofdzaak, Minister Weiter legde er den nadruk op dat de geleidelijke ontwikkeling van Suri name hoofdzakelijk afhangt van de uitbrei ding van de bevolking. Het land heeft voor al behoefte aan arbeidskrachten, die het zelf niet in voldoende mate leveren kan, omdat de geschiktste er niet te krijgen ziln, en daarom blijft men op de emigratie van Ja vanen, waarvan er nu al een 33.000 zijn, aan gewezen. En dezen zijn het die de rijstcul tuur) die het meestbelovënde exportartikel oplevert, op een peil hebben gebracht, dat verdere perspectieven opent, Door middel van den kleinen landbouw zal men Suri name moeten opheffen, Intusschen was de minister wel bereid de nadere gegevens om trent het mechanisch rijstbedrijf te bestu- deeren. Over de bedoelde subsidiekwestie zou hij zich nader beraden. De begrooting werd z. h. st. goedgekeurd. Drie mannen wilden gevonden vliegtuigbom demon- teeren. Omstreeks half zes gisteravond is op Schiermonnikoog bij het explo- deeren van een vliegtuigbom een persoon gedood en twee anderen ernstig gewond. Beiden zijn in den loop van den avond overleden. Gisteren ontdekten drie bewoners van hel eiland, de ongeveer veertigjarige F. Band stra, R. Visser en A, van Dijk, beiden om streeks dertig jaar, langs het strand een vliegtuigbom. Zij wisten niet welk gevaarlijk voorwerp zij hadden gevonden. Men plaatste het achterop de fiets van een der mannen en transporteerde het op deze wijze naar het huis van Van Dijk, Gistermiddag besloten de mannen het gevaarlijke projectielin den tuin te demonteeren. Nauwelijks was men hiermede begonnen of de bom kwam tot explosie. De gevol gen waren ontzettend. De beide beenen van de drie mannen wer den afgerukt, terwijl zij voorts ernstige verwondingen aan het lichaam kregen. Bandstra bleek onmiddellijk te zijn gedood. De toestand van Visser was hope loos. Van Dijk, voor wiens behoud nog eenige hoop bestond werd met de reddingboot „Insuiinde" naar Oostmahorn overgebracht om van hier naar het ziekenhuis te Leeu warden te worden vervoerd. Kort na aankomts in Oostmahorn is ook hij echter overleden. Tengevolge van het explodeeren van de bom zijn de ruiten van de in den omtrek gelegen huizen vernield. Over het gebeurde vernamen we nog het volgende: Woensdagmiddag ontdekte de 22-jarige zoon van den burgemeester van Schiermon nikoog op het strand de zelfde bom, welke gisteren zulk een noodlottige uitwerking heeft gehad. Hij meende te doen te hebben met een peervormige boei. Uit dien hoofde is het te verklaren, dat hij er niet al te voorzichtig mee omging en ten slotte het voorwerp ter plaatse achterliet, Korten tijd later von van Dijk, die op de fiets een tochtje langs zee maakte, het projectiel. Ook hii zag den gevaarlijken aard van het aan gespoelde voorwerp niet in en, het eveneens voor een boei aanziende, raapte hij het bp en nam het mee naar huis. Hier deponeerde hij het in den tuin. Des avonds begaf hij zich naar den bux-gemeester- om dezen van zijn vondst te verwittigen. De burgemeester ging daarop me* van Dijk naar de woning om het gevonden voorwerp in oogenschouw te nemen. Hij ried van Dijk aan er vooral voorzichtig mee te zijn, zeggende: „Wees maar voorzichtig, je kunt nooit weten, wat het is". Ondanks deze duidelijke waarschuwing besloot van Dijk gistermiddag om vier uur het voorwerp te demonteeren. Nadat hij van een monteur van de electriciteitsvoorzie- ning, welke nabij zijn woning is gelegen, 'n schroevendraaier had geleend en zelf een moersleutel te voorschijn had gehaald, toog hij aan het werk. Bandstra en Visser, die op korten afstand van het huis van Van Dijk wonen de tui nen achter de woningen hebben hier een gemeenschappelijk pad kwamen toeval lig eens buurten en zagen Van Dijk bezig met iets uit elkaar te halen. Belangstellend bleven zij toekijken. Dit is hun noodlottig geworden. Na een half uur deed zich de he vige ontpolffing voor, die allen het leven heeft gekost. Een tweede bom gedemonteerd! Woensdag heeft de heer Boersma op het strand van Schiermonnikoog een tweede vliegtuigbom gevonden. Hij nam deze mee naar zijn woning, waar zijn beide zoons het projectiel gisteren hebben gedemonteerd. Ge lukkig hebben zich hierbij geen ongeluaken voorgedaan. Wel viel een bom naast het schip. Het s.s, „Jonge Willem" dat op weg van Palestina naar Rotterdam in het Engelsch kanaal door een vliegtuig is aangevallen, is gisteravond te Rotterdam aangekomen. De kapitein, de heer G. Kamps, deelde het volgende mee: „De Jonge Willem-" is in den nacht van den tweeden Maart plotseling aangevallen door een groot vlieg tuig van onbekende nationaliteit, dat een bom uitwierp. Die bom viel op eenigen afstand van hef schip in zee en daarna is het vilegtuig ver der gevlogen en heeft ons verder met rust gelaten". Direct nadat de bom uitgeworpen was, lcwam de vlieger terug en cirkelde eenmaal om het schip heen. Klaarblijkelijk heeft de piloot toen zijn fout bemerkt, want hierna verdween het tgestel onmiddellijk, de explo sie op ongeveer twintig voet van het schip deed dit echter zeer hevig trillen en de be manning, die door het geluid en den schok gewekt werd, snelde naar het dek om de plaats bij de sloepen in te nemen. Een tweede aanval bleef echter uit. Omstreeks half zes bemerkte de uitkijk, dat aan de horizon vlammen oplaaiden en aangezien men begreep dat het een schip moest zijn dat in nood verkeerde, gaf de kapitein bevel om van koers te veranderen om hulp te bieden, Het duurde ruim een uur voor men in de nabijheid van het bran dende schip kwam. Het bleek het Engelsche passagiersschip „Domala" te zijn, dat door een Duitschen bommenwerper was aange vallen. Toen de „Jonge Willem" aankwam waren reeds verschillende Britsche torpedo jagers bezig met het reddingwerk en radio grafisch werd den kapitein van de „Jonge Willem" verzocht te trachten enkele sloepen op te nemen. Dit was niet gemakkelijk, want er stond een hooge zee en een zware wind. Het gelukte de bemanning van de „Jonge Willem" echter om de menschen van een drietal reddingbooten aan boord te nemen. In de eerste boot zaten drie Britsch-In- diërs, waarvan er twee stervende waren. In de tweede boot bevonden zich 7 Engelschen en 41 Britsch-Indiërs, die allen hoewel uit geput nog in leven waren en aan boord van het Hollandsche schip van het noodige wer den voorzien, De derde sloep bevatte 3 En gelschen, waarvan er een reeds overleden was. Met de geredden en de drie lijken aan boord is de „Jonge Willem" toen terugge varen naar een havenplaats in Engeland, waar de schipbreukelingen aan wal wer den gebracht. Hierna kon kapitein Kamps de reis naar Rotterdam voortzetten. De „Jonge Willem" had een lading sinaas appelen in en wat stukgoed. AANRIJDING MET DOODELIJK GEVOLG. Toen gister de 55-jarige voeger S. Moio- ma uit Emmen per fiets op weg naar zijn werk te Emmer-Compascuum was, reden hem ter hoogte van Emmerschans twee auto bussen van da E.D.S, achterop reden. Bij het naderen van een tegenligger remde de chauf feur P. R. van de eerste bus waarschijnlijk te krachtg, waardoor de bus op den door lichten sneeuwval gladden weg slipte. Het voertuig raakte M,, die geheel rechts reed, en kwam vervolgens tegen een boom tot staan. M. is na eenigen tijd in het diacones- senhuis te Emmen overleden. Opstaan 's nachts, rheumatische pijnen, verlip* van energie, gezwollen voeten, blazen onder de oogen, spit, pijn in de beenen. Zopg, d$t <je afvoerkanalen goed werken. Al» vloeibare afvalstoffen onvoldoende uit bet lichevent verwijderd worden, hoooen zuurgiften z|csn op» 6t(§ Uw gezondheid benadgelen. Vermijd kwade kansen. De zuurgiffcen moeten uit het gestel verwijderd worden. Haal nog heden een flacon Foster's Rugnfjw Nieren Pillen, het middel dat speciaal op da betreffende organen werkt* Duizenden menschen, die aan dergelijke yarêéhljftr 6elen leden, getuigen, dat hun góede tut geschonken werd door. FOSTER'S RUGPIJN NIEREN PILLEN Oic modern, wetensch&ppelljk middel Is ven» krijgbaar In drie verpakkingen f I.*, f 1.75 eg f 3.«* HET NOORDZEE-KANAAL 75 JAAR. Vandaag is het preeies 75 jaar geleden, dat met den aanleg van het Noordzeekanaal werd begonnen. Op 8 Maart 1865 werd de eerste spade in den grond gestoken voor de doorgraving van de 8 k.m. breede duin strook, die het toen nog niet ingepolderde IJ scheidde van de Noordzee, Na het tot stand komen van het kanaal zijn de sluizen te IJmuiden verschillende malen aangepast aan de toeneming van de scneepvaart en de grootte van de schepen, In 1889 werd de middensluis gebouwd, die in 1896 voor de scheepvaart werd geopend. Ze had een schutlengte van 225 m„ een wijdte van 25 m. en een slagdiepte van 10.15 m. be neden A, P, De in 1930 gereedgekomen nieuwe schutsluis, de Noordersiuis, heeft 'n lengte van 400 m., een breedte van 50 m. en* een slagdrempeldiepte van 15 m. beneden N. A. P. Het wassen is nog steeds de groot ste sluis ter wereld en zelfs de grootste schepen ter wereld, zooals de „Normandië" en de Queen Mary" kunnen er gemakkelijk geschut worden. Thans heeft het kanaal op den waterspie gel een breedte van 160 m. en op den bodem een breedte van 75 m. op een diepte van 13 m. De mogelijkheid bestaat, dat deze ge bracht zal worden op 15.5 meter over een breedte van 100 meter, waardoor de breed te aan den waterspiegel 185 meter zal wor den. Voorloopig echter voldoet het kanaal aan al de eischen, die de scheepvaart in de zen tijd stelt. NIEUW BANKBILJET VAN 20. Met portret van wijlen de koningin- moeder, De Nederlandsche bank zal een nieuw model bankbiljet van 20 in omloop bren gen. Op de voorzijde, onder den tekst, wordt het linker benedengedeelte ingenomen door een afbeelding van een eskader 'zeventien- öe-eeuwsche Hollandsche oorlogsschepen en op de rechterhelft van het biljet staat een in gravure uitgevoerd portret van wijlen H.M. de koningin moeder. Beide voorstel lingen zijn in paarse kleur uitgevoerd. Op de achterzijde zijn in bronsgroene kleur gravures afgedrukt van twee Amster- damsche stadsgezichten, de St. Nieolaaskerk en de Gelderschekade met Schrelerstoren, Op deze zijde zijn ook de namen van den ontwerper, C. A. Lion Cachet en van de drukkers, Joh. Enschede en Zonen aange bracht, De biljetten zijn gedrukt op papier van ongeveer 155 x 82 m.m, en gedateerd van 20 Juli 1939 af, VERSPREIDING VAN FILMS MET OPVOEDKUNDIG KARAKTER. Ingediend is een wetsontwerp tot goed keuring van de toetreding tot het verdrag ter bevordering van de internationale ver spreiding van films met een opvoedkundig karakter van 11 October 1933, zooals ge wijzigd door het proces-verbaal van 12 Sep tember 1938.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6