■Siadi&pmgmmma
De reddingsmiddelen aan boord van
visschersschepen.
Het gebeurde met de
„Protinus".
De taak van de inspectie
en die van den
kapitein.
Sproeten komen vroeg in
het voorjaar, koopt tijdig een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten.
Glimlachje.
Uitbreiding van de Diesel-
electrische tractie bij
de spoorwegen.
GEMENGD NIEUWS.
TWEEDE BLAD.
2
„Nauwlettender dan ooit ziet juist
in dezen tijd van oorlog de scheep
vaartinspectie met gestrengheid er
op toe, dat de uitvarende schepen,
dus ook de Nederlandsche vis-
schersvaartuigen, zijn uitgerust met
deugdelijke reddingsmiddelen. Daar
na is het de plicht van den kapitein,
door zorgvuldig onderhoud ervoor
te waken, dat de reddingsmiddelen
in goeden staat blijven en aan de ge
stelde eischen voldoen, wanneer
men er in geval van nood gebruik
van moet maken".
Aldus vat men in de kringen der scheep
vaartinspectie het antwoord samen, dat wij
kregen toen wij naar aanleiding van het
relaas van de geredden van den IJmuider
trawler „Protinus", die momenteel in een
ziekenhuis ergens in Schotland zijn opge
nomen, een onderhoud hadden met den
adjunct-inspecteur voor de scheepvaart te
IJmuiden, den heer J. H. Th. Eerman.
Ik wil voorop stellen, dat ik mij levendig
kan indenken, dat de mannen van de
„Protinus", na alles wat zij hebben door
gemaakt, hun avonturen in schrille kleuren
hebben geschilderd, aldus verklaarde hij
o.m., en dat zij in de omstandigheden waar
in zij verkeerden de dingen zeer pessimis
tisch hebben ingezien.
Er zijn echter berichten gepubliceerd, die
een verkeerden indruk geven en een on
verdiende blaam op de reederijen werpen,
terwijl zij, indien zij juist zouden zijn, bo
vendien ernstige critiek zouden inhouden
op het beleid van de scheepvaartinspectie,
die volkomen in haar taak te kort zou schie
ten, indien zij gedoogde dat schepen naar
zee zouden vertrekken met reddingmate
riaal aan boord, dat in zoo verregaanden
staat van verwaarloozing verkeert als naar
den gewekten induk met het materiaal van
de „Protinus" het geval zou moeten zijn.
De „Protinus" is op 20 October 1939 gaan
varen en was geheel opgeknapt en door
scheepvaart kundige experts onderzocht al
vorens de trawler mocht uitvaren. Dat
daarbij de reddingsmiddelen niet zijn over
geslagen blijkt uit het rapport van den des
kundige Bergsma, die boot, riemen, dollen,
lijnen, vlaggen, brood- cn watervoorraad,
enz. deugdelijk had bevonden. Op 4 Dec.
j.l. heeft de „Protinus" gedokt en opnieuw
werden de reddingsmiddelen gecontroleerd.
Er kan dan ook geen sprake van zijn, dat de
reddingboot, die toen nog in goeden staat
verkeerde, nu plotseling wrak en dollen en
riemen rot konden zijn.
Trouwens, het feit alleen,.dat de
boot, met aanvankelijk 10, later 8
man aan boord, het bijna zes dagen
met ruw weer heeft uitgehouden,
weerspreekt de bewering, dat zij
niet in goeden staat zou zijn ge
weest.
Bij hooge zeeën heeft men zes dagen lang
de boot voortdurend met den kop op de
golven moeten houden, en daarin zou men
waarlijk niet geslaagd zijn, indien de rie
men en de boorden waarin de dollen zaten,
rot zouden zijn geweest.
De proppen mogen niet in de spuigaten
van de sloep zitten omdat anders het inko
mende water er in zou blijven staan. Pas als
de sloep wordt uitgezet worden de proppen
er in gestopt, en de scheepvaartinspectie
controleert o.a. of de proppen aanwezig zijn.
HET VERRICHTEN VAN ARBEID DOOR
VREEMDELINGEN.
Een nieuwe beperking.
De Staatscourant van gisteravond bevat
een K.B., waarbij wordt bepaald, dat, gelet
op artikel 2 der wet van 16 Mei 1934, tot
regeling van het verrichten van arbeid door
vreemdelingen, artikel 1 van het K.B. van
22 Februari 1940 zal luiden:
„Werkgevers zullen vreemdelingen geen
arbeid in den zin van artikel 1 der wet van
16 Mei 1934 mogen doen verrichten zonder
schriftelijke vergunning van of vanwege den
minister van sociale zaken, die met de uit
voering van die wet is belast.
Het vorenstaande geldt niet ten aanzien
van arbeid:
a. op zeeschepen, in den zin der wet van
10 Juni 1926.
b. op schepen of vaartuigen, die den Rijn,
de Lek en de Waal en haar uitmondingen
in zee of andere internationale wateren be
varen of plegen te bevaren.
c. welke verricht wordt in de vervulling
bij een naamlooze vennootschap, een coöpe
ratieve of andere rechtspersoonlijkheid be
zittende vereeniging of een stichting van een
taak, welke bij een zoodanig lichaam in
den regel aan een bestuurder is opgedragen,
een en ander voor zoover betreft lichamen,
welke uitoefenen het kleedingsbedrijf in den
zin van artikel 1 van het K.B. van 14 Mei
1938. De bepalingen van dit besluit traden
gisteren in werking en gelden tot en met 31
December 1945.
De strekking van deze nieuwe bepaling
is, dat het voortaan ook in het bedrijf van
handelsagent verboden is arbeid door vreem
delingen te doen verrichten zonder vergun
ning. Ten aanzien van dezen arbeid was een
uitzondering opgenomen in het K.B. van 22
Februari j.l., welke uitzondering thans is
komen te vervallen.
Het zelfde geldt voor den inhoud van den
j/erbandtrommel, den watervoorraad en de
^Iheepsbeschuit.
De plicht van den kapitein.
Op zee heeft echter de kapitein van elk
schip de verplichting zorg te dragen voor
den goeden staat der reddingsmiddelen,
overeenkomstig Art. 101 van het Schepen
besluit 1930, gepubliceerd in Staatsblad 563
van 26 Nov. 1932, dat bepaalt dat hij er
voor moet zorgen dat tijdens de reis de be
wegende deelen, waarmede de reddingboot
vast zit „roestvrij en gangbaar" blijven en
dat „drinkwater en voedingsmiddelen in de
booten te allen tijde voor gebruik geschikt"
moeten zijn. Hier komt men dus buiten het
terrein van de Scheepvaartinspectie.
Het spreekt van zelf, dat men, wanneer
men dikwijls zeeën over heeft gehad, moet
controleeren of de voorraad scheepsbeschuit
in de booten niet muf is geworden, en of er
geen zeewater is doorgedrongen in het
drinkwatervat, welks inhoud dan ver
nieuwd behoort te worden.
De heer Eerman kon en wilde niet beoor-
deelen hoe de zaken aan boord van de
„Protinus" waren op het moment van de
ramp. Maar dat het materiaal kort te voren
nog in orde was, staat zijns inziens vast.
Dat de opvarenden bovendien soms zelf
niet voldoende acht slaan op den stand der
reddingsmiddelen bleek nog weer uit 't
feit, dat de „I. S. Groen" pas 28 Maart naar
IJmuiden terug keerde, terwijl bleek, dat
de eenige reddingboot reeds 14 dagen daar
voor wrak geslagen was. Deze ernstige
nalatigheid was voor 'en heer Eerman
reden een klacht bij den inspecteur-gene
raal voor de Scheepvaart in te dienen.
De meening in IJmuider reeders-
kringen.
Hoewel het aanvankelijk leek als of alle
trawlers gisteren binnen zouden blijven, is
in den namiddag de trawler „Reiger" IJm.
114 van de reederij Maresaten uitgevaren,
en waarschijnlijk zouden vandaag de ove
rige schepen wel weer volgen. Uit de rap
porten, welke de laatst binnengekomen
trawlers „I. S. Groen", IJm. 130 en „Viking-
bank", IJm. 183 hebben uitgebracht, heeft
men in IJmuidensche reederskringen den
indruk gekregen, dat het de Duitsche vlieg
tuigen in de eerste plaats erom te doen is,
de visschersschepen te laten stoppen om
dan nauwkeuriger te kunnen nagaan, of
men inderdaad met Nederlanders en niet
met gewapende trawlers te doen heeft.
Deze veronderstelling baseert men op het
rapport van den schipper van de „I. S.
Groen", die mededeelde dat een Duitsch
vliegtuig een salvo mitrailleurschoten voor
den boeg in het water afschoot. De schipper
had onmiddellijk gestopt. Het vliegtuig, dat
aanvankelijk voor het schip langs had ge
vlogen, cirkelde toen eenige malen erom
heen, waarna een der inzittenden met de
hand naar de opvarenden wuifde, en het
toestel zich verwijderde.
Dicht in de buurt voer de „Vikingbank".
Ook hier meende men het neerkomen van
mitrailleurkogels in het water voor den
boeg te hebben waargenomen. De schipper
was toen volle kracht gaan varen, waarna,
volgens zijn rapport, het vliegtuig eenige
bommen dicht bij het schip in het water
heeft laten vallen.
Daarom zullen de schippers der
Nederlandsche visschersvaartuigen
er echter verstandig aan doen, ge
zien de ervaring der andere traw
lers, wanneer belligerente vlieg
tuigen klaarblijkelijk voor controle
boven hun schip komen cirkelen,
te stoppen, en niet; door met nor
male snelheid of zelfs op volle
kracht verder te varen, den indruk
te wekken, alsof zij zich aan deze
controle willen onttrekken en dus
iets te verbergen hebben.
EEN KAPITALE BOERDERIJ
AFGEBRAND.
Gistermiddag is brand uitgebroken in de
kapitale boerderij, bewoond en in eigen
dom van J. H. Hietland aan den Toldijk te
Sleenderen (N.-B.)
Niettegenstaande het snel om zich heen
grijpende vuuf, dat voedsel vond in het
rieten dak, bleek het mogelijk de levende
have en een klein deel van den inboedel te
redden.
De schade bedraagt ongeveer 20.000. Zij
wordt door verzekering gedekt. Men schrijft
de oorzaak van den brand toe aan kort
sluiting.
IN NEDERLAND GEEN RASSENHAAT!
De Stichting tot Verdediging van de cul-
tureele en maatschappelijke rechten der Jo
den hield gisteravond onder de leuze „in
Nederland geen rassenhaat" een groote
openbare vergadering in gebouw „Bellevue"
Dr. A. van Duinkerken was de eerste
spreker. Hij legde er den nadruk op, dat
een groot deel van de katholieken met het
streven van deze vereeniging sympathi
seert. Evenwel weet spr. zeer goed, dat. vele
anti-Joodsche geschriften door katholieken
zoowel in ons land als in Vlaanderen wor
den samengesteld. Spr. memoreerde, dat
zeer veel teksten, die als rassistisch worden
geciteerd, ten onrechte als zoodanig wor
den gebruikt. Het evangelie staat of valt
met liefde. Jezus Christus zelf was een zoon
van het oude volk.
De katholieken in ons land begrijpen
zeer goed, dat een Jodenvervolging op den
duur door Christenvervolging zou worden
vervangen.
Dat de katholieken thans met de Joden
samengaan komt voort uit het Christelijk
evangelisch liefdebeginsel, uit welbegrepen
historisch besef, en uit onderlinge eerbied
van mensch tot mensch, van groep tot groep.
De heer Maurits Dekker zette vervolgens
het doel van de Stichting uiteen.
Na de pauze spraken nog dr. Menno ter
Braak en de heer K. Vorrink.
OPROEP TOT MOBILISATIE VAN
MOREELE KRACHTEN.
De veertig vrouwen, die in October j.l.
een oproep hebben verspreid tot de vrou
wen van Nederland, hebben thans een brief
gericht tot mevrouw Kallio, de echtgenoote
van den president der Finsche republiek,
waarin o.m. gezegd wordt: De onderteeke-
naarsters van den oproep tot de vrouwen
van Nederland voor mobilisatie van den
geest, werden geïnspireerd door het initia
tief, dat de Finsche vrouwen in September
1939 namen.
Met dankbaarheid voor Finland's demon
stratie van wat de mobilisatie der moreele
krachten in een land tot stand kan brengen
en met bewondering voor de wijze, waarop
zij haar beproeving doorstaat, willen wij
u doen weten, nu, in de ure van Finland's
wederopbouw, dat wij in gedachten met u
zijn, voor u bidden en met u staan aan het
zelfde geestelijke front.
Wij wenschen niet slechts met u mede te
werken waar wij kunnen, maar wij geven
onszelf opnieuw voor de taak een nieuwen
geest van ontferming en verzoening te
scheppen, waarin samenwerking tusschen
alle deelen van een volk en samenwerking
tusschen alle volken der wereld niet alleen
mogelijk, maar natuurlijk zal zijn.
NEDERLANDSCH FABRIKAAT.
25-jarig bestaan.
De Maart-aflevering van het tijdschrift
der vereeniging „Nederlandsch Fabrikaat"
is in verband met het feit, dat op 31 Maart
deze vereeniging haar 52-jarig bestaan her
dacht, tot een belangrijk en belangwekkend
boekwerk uitgedijd.
De minister van economische zaken en
de minister van sociale zaken gaven bei
den een bijdrage, waarin zij hun waardee
ring uiten voor hetgeen de vereeniging in
haar 25-jarig bestaan verricht heeft.
De voorzitter der vereening, dr. ir. M.
H. Damme, zette uiteen het vele, dat de
vereeniging heeft gedaan voor wat betreft
de binnenlandsche afzetmogelijkheden voor
tal van producten.
Verder zijn er nog vele andere artikelen
opgenomen van de hand van tal van per
sonen uit kringen van handel en ijverheid,
spoorwegen eh vakorganisatie.
ONZE POSTVLUCHTEN.
Op de uitreis landde de Oehoe, Hondong,
te Rangoon. Het toestel wordt te Batavia op
3 April a.s. verwacht.
De Emoe, Verhoeven, en de Gier, Both,
landden op de thuisreis respectievelijk te
Medan en te Alexandrië. De Emoe wordt
öp 6 April te Napels en de Gier op 2 April
te Napels verwacht.
HET WRAK VAN HET SLEEPSCHIP
„EKAMA" ONVINDBAAR.
In de afgeloopen weken is gezocht naar
het wrak van het op 19 Maart j.l. op het
IJsselmeer gezonken sleepschip „Ekama",
dat echter onvindbaar blijkt te zijn. De
„Ekama" was door den storm tijdens de reis
van Marken naar Urk volgeslagen en ge
zonken op ongeveer zeven kilometer van
Urk. De schipper Hendrik Vos uit Wilder-
vank had het schip snel moeten verlaten
en geen boei of ander kenteeken achterge
laten. Het wrak was aan zijn lot overgela
ten en toen later het betonningsvaartuig
uit Enkhuizen een boei boven de „Ekama"
wilde plaatsen, kon het wrak niet worden
opgespoord. Ter plaats is het water 3% tot
4 meter diep, zoodat het schip niet onmid
dellijk een gevaar voor de scheepvaart op
levert. Indien schipper Vos geen pogingen
doet het schip te bergen hetgeen waar
schijnlijk geacht wordt, daar het schip laag
verzekerd was en de verzekeringssom de
kosten van het bergen waarschijnlijk niet
dekt zal de rijkswaterstaat, in dit ge
val de Zuiderzeewerken te Urk, de berging
ter hand nemen, indien het wrak althans
gevonden wordt.
HET ONTWERP TOT UITBREIDING
VAN DE VLOOT.
Het wetsontwerp inzake den bouw van
slagkruisers, dat thans bij den Volksraad
aanhangig is gemaakt, zal nadat het adres
van den Volksraad is ontvangen, bij de
Tweede Kamer worden ingediend.
De memorie van toelichting van dit wets
ontwerp, dat thans bij nota aan de Tweede
Kamer is toegezonden, draagt de ondertee-
kening van den minister van defensie.
Van hooizolder gevallen. - Zaterdag
had de 64-jarige landbouwer Sch. te Valburg
(Bet.) het ongeluk van een hooizolder te
vallen. De man bekwam ernstige inwendige
kneuzingen en is gisteren aan de gevolgen
overleden.
JANTJE ZAG EENS PRUIMEN HANGEN
in Californië. De kweekers daar be
sloten, dit jaar een collectieve reclame
campagne te voeren in de dagbladen
van tien groote steden. Op deze wijze
hopen zij hun overvloedige oogst het
snelst te distribueeren.
een vrouw haar man, die altijd bij
het ontbijt de krant las, heeft dood
geschoten.
Zomerdienstregeling wordt
belangrijk gewijzigd.
De electrificatie bij de Nederlandsche
spoorwegen heeft in den laatsten tijd een
totalen omkeer teweeg gebracht in de be
drijfsvoering der Nederlandsche spoorwe
gen. Ondanks enkele teleurstellende rem
mende factoren, zooals o.a. de prijspolitiek
der electrische centrales in het westen van
het land, is deze totale omwenteling ten op
zichte van de mechanische tractie ten voor
deele uitgevallen van den totalen kostprijs
Het is daarom volkomen begrijpelijk, dat
iedere stap verder in de richting van de
electrificatie beschouwd wordt als een
mijlpaal in de geschiedenis van de Neder
landsche spoorwegen. Daarbij voegt zich
nog een niet minder belangrijke factor, wel
ke van grooten invloed is op de bedrijfs-
politiek van dit bij uitstek nationale bedrijf,
n.l. de voorkeur van het publiek, dat de
electrificatie en de daaraan verbonden op
voering van de frequentie zeer waardeert.
Een dezer dagen is het baanvak tusschen
Arnhem en Nijmegen een afstand van 18
K.M., geëlectrificeerd.
Het tot stand gekomen werk heeft nage
noeg 1.000.000 gekost.
Ongetwijfeld is een van de belangrijke
factoren, welke er toe hebben bijgedragen,
dat deze uitbreiding tot stand is gekomen,
gelegen in het feit, dat de prijs, welke de
Nederlandsche spoorwegen in dit deel van
ons land voor den benoodigden stroom
heeft te betalen aanmerkelijk betere pers
pectieven biedt, dan tot heden toe nog het
geval is in het westen van het land.
Naar wij in verband hiermede nader ver
nemen, maakt dit onderdeel inzake de elec
trificatie bij de Nederlandsche spoorwegen
nog steeds een belangrijk punt van bespre
king uit. Toch koestert men in bepaalde
kringen de vaste overtuiging, dat zoodra de
loopende contracten een wijziging toelaten,
De deconfiture-Mendelssolin en Co. -
Verschenen is het tweede verslag van de be
windvoerders in de surséance van betaling
van de beheerende vennooten van de com
manditaire vennootschap Mendelssohn en
Co. Amsterdam, te Amsterdam. Uit den
staat van activa en passiva per 31 Januari
1940 van de persoonlijk aansprakelijke ven
nooten der comm. venn. blijkt, dat thans een
nadeelig verschil tusschen activa en passiva
van 28.777.567,45 bestaat. Inzake de schat
ting van het eindresultaat voor crediteuren
kan dienen, dat activa tot een bedrag van
ruim 40.000.000 niet in vrije bezit der firma
zijn. De liquidatie daarvan kan het bedrag
dat concurrente crediteuren uiteindelijk te
vorderen zullen hebben belangrijk beïn
vloeden. Ook omtrent de realisatie van in-
dustrieele belangen, van de collectie Mann-
heimer en van niet gemakkelijk verkoopbare
effecten is thans nog geen eenigszins be
trouwbare taxatie te maken.
Jongen verdronken. - Zondagavond is
de zestienjarige A. Scheppers te Zuid-Barge
door verdrinking om het leven gekomen.
De jongen was per fiets en wilde de spoor
brug over het Oranjekanaal passeeren. De
brug wordt evenwel in verband met de mili
taire bewaking des nachts open gemaakt.
Hieraan heeft de jongen blijkbaar niet ge
dacht. Hij is in het kanaal terecht gekomen.
de situatie in het westen van het land, voor
eerst in de provincie N o o r d h oil a n d, en
later in de provincie Zuidholland aanmer
kelijk zal verbeteren, waardoor men op een
zelfde prijsniveau hoopt te komen als in de
andere deelen van ons land. Dit kan ten
slotte ook van grooten invloed zijn op de
tarievenpolitiek ten aanzien van het reizi-
gersvervoer.
Uitbreiding Diesel-tractie.
In verband hiermede kunnen wij de aan
dacht nog vestigen op het gereedkomen van
de nieuwe dieselelectrische treinstellen.
Maandagmiddag hebben verschillende van
deze nieuwe treinstellen proefgereden op
het baanvak ArnhemUtrecht. Vooral voor
de groote trajecten zijn deze treinstellen
van groot belang en zullen ze in een drin
gende behoefte voorzien. Onvoorziene om
standigheden buiten beschouwing latend,
zal dit nieuwe materiaal op 19 Mei a.s. in
den dienst worden opgenomen.
In verband hiermee zal de nieuwe
dienstregeling voor de lijnen welke
buiten het middennet gelegen zijn
zeer belangrijke en ingrijpende
maatregelen en wijzigingen bevat
ten.
De heer G. F. H. Giesberger, chef van de
dienstregeling, deelde mee, dat de toestand
zooals deze thans is op het middennet wei
nig verandering zal ondergaan, doch dat
uitgebreide maatregelen zijn getroffen om
de remmende factoren, waarmede de Ne
derlandsche spoorwegen in verband met de
militaire maatregelen sinds de mobilisatie
te kampen hebben, zoo veel mogelijk weg te
werken, om het reizigersvervoer zoo goed
mogelijk te laten geschieden. Men is ervan
overtuigd, dat bij de invoering van de
nieuwe dienstregeling 1940 de Nederland
sche spoorwegen een eerste plaats gaan in
nemen ten aanzien van het spoorwegverkeer
in geheel Europa. Zooals de huidige dienst
regeling geheel afweek van de tevoren gel
dende dienstregeling, zal ook op 19 Mei a.s.
de huidige situatie volkomen worden gewij
zigd. Men hoopt hiermede te bereiken, dat
de thans regelmatig voorkomende vertra
gingen in den vervolge niet meer mogelijk
zullen blijken, in ieder geval tot een mini
mum zullen zijn teruggebracht.
Berging van de „Risico". - Gisteren is
het bergingsvaartuig „Hulp in Nood" van
de reederij Goedkoop te Amsterdam met een
bok uit Enkhuizen naar Urk vertrokken, om
te trachten het eenige weken geleden ge
zonken sleepschip „Risico" te bergen. Het
wrak van de „Risico" ligt op ongeveer zeven
kilometer van Urk. Zoodra het weer het
toelaat, zal begonnen worden met het lossen
van de lading zang en grind, waarna tot de
berging zal worden overgegaan.
4-Jarig meisje ernstig gewond. - Een
4-jarig meisje M. J. V. is gisteren op de
Hoefkade te Den Haag, toen zij plotseling
den rijweg overstak, onder een vrachtauto
terecht gekomen. Het meisje werd ernstig
gewond naar het r.k. ziekenhuis aan het
West-Einde vervoerd.
Vrouw verbrand. - Gisteren is de 87-
jarige mejuffrouw H. in haar woning in de
Koningin Emmalaan te Delft, doordat zij te
dicht bij de kachel zat, in brand geraakt.
De vrouw, die gebrekkig was, kon niet uit
de voeten komen en is om het leven geko
men. Een begin van brand werd door buren
gebluscht.
Noodlottige val. - Gistermiddag is te
Maasland (Z.H.) de 75-jarige timmerman
A. van der E., die op een dak van een wo
ning aan den Maasdijk,, even buiten de kom
der gemeente werkzaamheden verrichtte, f
omlaag gestort. De ongelukkige werd leven
loos opgenomen.
Woensdag 3 April.
HILVERSUM, 301,5 M. (VARA-uitz.)
8.— ANP-ber. 8.10 Orgelspel. 8.45 Gr.pl.
9.30 Keukenpr. 10.— VPRO-morgenwij
ding. 10.20 Voor arb. in de Continubedr.
11.30 Voor de vrouwen. 12.VARA-
orkest. 12.45 ANP-ber., gr.pl. 1.—1.45
VARA-orkest. 2.Voor de vrouw. 2.30
Cello, piano en gr.pl. 3.15 Voor de kinde
ren. 5.30—6.Gr.pl. 6.05 Orgelspel. 6.30
Dronken chauffeurs voor den rechter,
lezing. 6.50 Zang met pianobegeleiding.
7.— VARA-kalender. 7.05 Felicitaties. 7.10
Van streven en strijden, causerie. (7.30
VPRO: De moderne vergadering bestaat
75 jaar, lezing). 8.Herh. SOS- en 8.03
ANP-ber., VARA-Varia. 8.20 Rosian-
orkest. 9.VARA-Maandrevue. 9.30 De
Ramblers. 9.50 Schuldig of onschuldig,
causerie. 10.Kwintetconcert. 10.40 Me
dische vraagbaak. 11.ANP-ber. 11.10
Orgel en zang. 11.4512.Gr.pl.
HILVERSUM, 1875 en 414,4 M. (NCRV-
uitz.) 8.— ANP-ber. 8.05 Schriftlezing,
meditatie. 8.20 Gr.pl. (9.30—9.45 Geluk-
wenschen). 10.30 Morgendienst. 11.—
Gr.pl. 11.15 Pianovoordr. en gr.pl. 12.—
Ber. 12.15 Gr.pl. (12.30 ANP-ber.) 1.—
Amst. Salonorkest en gr.pl. 2.30 Voor
postzegelverzamelaars. 3.Zang, piano,
cello ert gr.pl. 4.15 Gr.pl. 4.55 Felicitaties.
5.Voor de jeugd. 5.455.55 en 6.Gr.
pl. (6.30 Onderwijsfonds voor de Scheep
vaart: Taalles cn technisch onderricht).
7.— Ber. 7.15 Friesche uitz. 7.45 Gr.pl.
8.ANP-ber., intern, overzicht, herh.
SOS-ber. 8.25 Herd, van Philips van Mar-
nix an St. Aldegonde. 10.— ANP-ber., act.
halfuur. 10.30 Gr.pl. Ca. 11.5012.
Schriftlezing.
ENGELAND, 391 en 449 M. (Na 10.20
mm. ook 342 M.) 11.20 Orgelspel. 11.50
BBC-Schotsch orkest. 12.20 Ber. 12.35
Variété. 12.50 Harp-kwintet. 1.20 Militair
orkest. 2.— Rep. 2.10 Orgelspel. 2.35 Zang.
2.55 De Romantic Rhythmists. 3.20 Radio-
tooneel. 3.50 BBC-Theaterorkest. 4.20 Ber.
(Wels). 4.25 Welse kerkdienst. 4.40 Kin
deruurtje. 5.20 Ber. 5.35 Variété. 5.50 Act.
en gev. progr. 6.20 Mededeelingen. 6.40
Gev. progr. 7.20 Radio-film. 8.20 Ber. 8.40
Act. causerie. 8.55 Orgelspel. 9.10 Gr.pl.
9.50 Radiotooneel. 10.20 Jack Payne en
zijn Band. 11.05 Deel.. 11.20 Ber.
RADIO PARIS, 1648 M. 11.10 Harpvoordr.
11.20 Vocaal concert. (In de pauze solis-
tenvoordr.) 12.05 Zang. 12.35 Pianovoor
dracht. 1.05 en 1.30 Cellovoordr. 2.20 Zang
en piano. 2.50 Radiotooneel. 3.50 Zang.
4.20 Chansons. 4.35 Parijsch instr. kwin
tet. 5.35 Kamermuziek met toelichting.
6.50 Radiotooneel. 8.C5 Zang. 9.05 Nat.
orkest. 10.20 Volksliederen met toelich
ting. 10.35 Radiotooneel. 11.05- Vioolvoor
dracht. 11.2011.50 Kamermuziek.
KEULEN, 456 M. 4.50 O. Fricke's orkest.
6.40, 8.30—8.50 en 9.50 Gr.pL 10.20 Con
cert. 11.20 Omroeporkest. 12.35 Populair
concert. 1.45 Muz. tusschenspel. 2.20 Voor
soldaten. 4.10 en 6.05 Gr.pl. 6.35 Radio
tooneel. 7.45 Leo Eysoldt's orkest. 8.50
9.20 Zie Deutschlandsender.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 11.20,
12.301.20 en 4.20 Gr.pL 4.55 Zang en
accordeon. 5.35 Zang met toelichting. 6.05
en 7.20 Gr.pl. 7.50 Omroepsymph.-orkest,
solist en Omroepkoor. 8.50 Omroepsym-
phonie-orkest. 9.3010.20 Gr.pl. 484 M.:
11.20 Gr.pl. 11.50 en 12.30 Radio-orkest.
12.501.20 Gr.pl. 4.55 Vocale duetten met
toelichting. 5.20 Het Per Artem-kwartet.
6.05 Gr.pl. 7.20 Voor soldaten. 7.50 Radio
tooneel. 8.20 Zie Brussel 322 M. om 7.50.
(8.35—8.50 Gr.pl.) 9.35—10.20 Gr.pL
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 6.35
Omroeporkest -.n solist. 8.20 Ber. 8.50 A.
Rink's orkest. 9.20 O. Dobrindt's orkest.
10.20 Ber. Hierna tot 11.20 Nachtconcert.
11.2612.20 Militair programma.
GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Brussel Fr. 8.8.20, Diversen
8.208.30, Keulen 8.308.50, D.sender
8.509.10, Diversen 9.1011.20, Brussel
VI. 11.20—13.20, D.sender 13.20—15.20,
West Reg. 15.20—16.20, D.sender 16.20—
16.55, Brussel Fr. 16.5517.50, Boeda
pest 17.50—18.05, Brussel Fr. 18.05—18.20,
West Reg. 18.2018.50, Beromünster 18.50
19.D.sender 19.20.20, Motala 20.20
20.55, Danmarks Radio 20.5521.20,
Beromünster 21.2021.50; Boedapest 21.50
22.20, Parijs R. 22.20—22.35, D.sender
22.35—24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.8.20, Engeland
8.209.15, Diversen 9.159.35, Engeland
9.35—10.25, West Reg. 10.25—12.20, Brus
sel Fr. 12.20—13.20, Engeland 13.20—
14.Danmarks Radio 14.15.50, Enge
land 15.50—16.20, Brussel VI. 16.20—20.35,
Fr. 20.35—20.50, VI. 20.50—22.20, Engeland
22.20—23.05. Parijs Radio 23.05—24.—.
Lijn 5: Diversen.