■Siadi&pmgmmma De reddingsmiddelen aan boord van visschersschepen. Het gebeurde met de „Protinus". De taak van de inspectie en die van den kapitein. Sproeten komen vroeg in het voorjaar, koopt tijdig een pot Sprutol. Bij alle Drogisten. Glimlachje. Uitbreiding van de Diesel- electrische tractie bij de spoorwegen. GEMENGD NIEUWS. TWEEDE BLAD. 2 „Nauwlettender dan ooit ziet juist in dezen tijd van oorlog de scheep vaartinspectie met gestrengheid er op toe, dat de uitvarende schepen, dus ook de Nederlandsche vis- schersvaartuigen, zijn uitgerust met deugdelijke reddingsmiddelen. Daar na is het de plicht van den kapitein, door zorgvuldig onderhoud ervoor te waken, dat de reddingsmiddelen in goeden staat blijven en aan de ge stelde eischen voldoen, wanneer men er in geval van nood gebruik van moet maken". Aldus vat men in de kringen der scheep vaartinspectie het antwoord samen, dat wij kregen toen wij naar aanleiding van het relaas van de geredden van den IJmuider trawler „Protinus", die momenteel in een ziekenhuis ergens in Schotland zijn opge nomen, een onderhoud hadden met den adjunct-inspecteur voor de scheepvaart te IJmuiden, den heer J. H. Th. Eerman. Ik wil voorop stellen, dat ik mij levendig kan indenken, dat de mannen van de „Protinus", na alles wat zij hebben door gemaakt, hun avonturen in schrille kleuren hebben geschilderd, aldus verklaarde hij o.m., en dat zij in de omstandigheden waar in zij verkeerden de dingen zeer pessimis tisch hebben ingezien. Er zijn echter berichten gepubliceerd, die een verkeerden indruk geven en een on verdiende blaam op de reederijen werpen, terwijl zij, indien zij juist zouden zijn, bo vendien ernstige critiek zouden inhouden op het beleid van de scheepvaartinspectie, die volkomen in haar taak te kort zou schie ten, indien zij gedoogde dat schepen naar zee zouden vertrekken met reddingmate riaal aan boord, dat in zoo verregaanden staat van verwaarloozing verkeert als naar den gewekten induk met het materiaal van de „Protinus" het geval zou moeten zijn. De „Protinus" is op 20 October 1939 gaan varen en was geheel opgeknapt en door scheepvaart kundige experts onderzocht al vorens de trawler mocht uitvaren. Dat daarbij de reddingsmiddelen niet zijn over geslagen blijkt uit het rapport van den des kundige Bergsma, die boot, riemen, dollen, lijnen, vlaggen, brood- cn watervoorraad, enz. deugdelijk had bevonden. Op 4 Dec. j.l. heeft de „Protinus" gedokt en opnieuw werden de reddingsmiddelen gecontroleerd. Er kan dan ook geen sprake van zijn, dat de reddingboot, die toen nog in goeden staat verkeerde, nu plotseling wrak en dollen en riemen rot konden zijn. Trouwens, het feit alleen,.dat de boot, met aanvankelijk 10, later 8 man aan boord, het bijna zes dagen met ruw weer heeft uitgehouden, weerspreekt de bewering, dat zij niet in goeden staat zou zijn ge weest. Bij hooge zeeën heeft men zes dagen lang de boot voortdurend met den kop op de golven moeten houden, en daarin zou men waarlijk niet geslaagd zijn, indien de rie men en de boorden waarin de dollen zaten, rot zouden zijn geweest. De proppen mogen niet in de spuigaten van de sloep zitten omdat anders het inko mende water er in zou blijven staan. Pas als de sloep wordt uitgezet worden de proppen er in gestopt, en de scheepvaartinspectie controleert o.a. of de proppen aanwezig zijn. HET VERRICHTEN VAN ARBEID DOOR VREEMDELINGEN. Een nieuwe beperking. De Staatscourant van gisteravond bevat een K.B., waarbij wordt bepaald, dat, gelet op artikel 2 der wet van 16 Mei 1934, tot regeling van het verrichten van arbeid door vreemdelingen, artikel 1 van het K.B. van 22 Februari 1940 zal luiden: „Werkgevers zullen vreemdelingen geen arbeid in den zin van artikel 1 der wet van 16 Mei 1934 mogen doen verrichten zonder schriftelijke vergunning van of vanwege den minister van sociale zaken, die met de uit voering van die wet is belast. Het vorenstaande geldt niet ten aanzien van arbeid: a. op zeeschepen, in den zin der wet van 10 Juni 1926. b. op schepen of vaartuigen, die den Rijn, de Lek en de Waal en haar uitmondingen in zee of andere internationale wateren be varen of plegen te bevaren. c. welke verricht wordt in de vervulling bij een naamlooze vennootschap, een coöpe ratieve of andere rechtspersoonlijkheid be zittende vereeniging of een stichting van een taak, welke bij een zoodanig lichaam in den regel aan een bestuurder is opgedragen, een en ander voor zoover betreft lichamen, welke uitoefenen het kleedingsbedrijf in den zin van artikel 1 van het K.B. van 14 Mei 1938. De bepalingen van dit besluit traden gisteren in werking en gelden tot en met 31 December 1945. De strekking van deze nieuwe bepaling is, dat het voortaan ook in het bedrijf van handelsagent verboden is arbeid door vreem delingen te doen verrichten zonder vergun ning. Ten aanzien van dezen arbeid was een uitzondering opgenomen in het K.B. van 22 Februari j.l., welke uitzondering thans is komen te vervallen. Het zelfde geldt voor den inhoud van den j/erbandtrommel, den watervoorraad en de ^Iheepsbeschuit. De plicht van den kapitein. Op zee heeft echter de kapitein van elk schip de verplichting zorg te dragen voor den goeden staat der reddingsmiddelen, overeenkomstig Art. 101 van het Schepen besluit 1930, gepubliceerd in Staatsblad 563 van 26 Nov. 1932, dat bepaalt dat hij er voor moet zorgen dat tijdens de reis de be wegende deelen, waarmede de reddingboot vast zit „roestvrij en gangbaar" blijven en dat „drinkwater en voedingsmiddelen in de booten te allen tijde voor gebruik geschikt" moeten zijn. Hier komt men dus buiten het terrein van de Scheepvaartinspectie. Het spreekt van zelf, dat men, wanneer men dikwijls zeeën over heeft gehad, moet controleeren of de voorraad scheepsbeschuit in de booten niet muf is geworden, en of er geen zeewater is doorgedrongen in het drinkwatervat, welks inhoud dan ver nieuwd behoort te worden. De heer Eerman kon en wilde niet beoor- deelen hoe de zaken aan boord van de „Protinus" waren op het moment van de ramp. Maar dat het materiaal kort te voren nog in orde was, staat zijns inziens vast. Dat de opvarenden bovendien soms zelf niet voldoende acht slaan op den stand der reddingsmiddelen bleek nog weer uit 't feit, dat de „I. S. Groen" pas 28 Maart naar IJmuiden terug keerde, terwijl bleek, dat de eenige reddingboot reeds 14 dagen daar voor wrak geslagen was. Deze ernstige nalatigheid was voor 'en heer Eerman reden een klacht bij den inspecteur-gene raal voor de Scheepvaart in te dienen. De meening in IJmuider reeders- kringen. Hoewel het aanvankelijk leek als of alle trawlers gisteren binnen zouden blijven, is in den namiddag de trawler „Reiger" IJm. 114 van de reederij Maresaten uitgevaren, en waarschijnlijk zouden vandaag de ove rige schepen wel weer volgen. Uit de rap porten, welke de laatst binnengekomen trawlers „I. S. Groen", IJm. 130 en „Viking- bank", IJm. 183 hebben uitgebracht, heeft men in IJmuidensche reederskringen den indruk gekregen, dat het de Duitsche vlieg tuigen in de eerste plaats erom te doen is, de visschersschepen te laten stoppen om dan nauwkeuriger te kunnen nagaan, of men inderdaad met Nederlanders en niet met gewapende trawlers te doen heeft. Deze veronderstelling baseert men op het rapport van den schipper van de „I. S. Groen", die mededeelde dat een Duitsch vliegtuig een salvo mitrailleurschoten voor den boeg in het water afschoot. De schipper had onmiddellijk gestopt. Het vliegtuig, dat aanvankelijk voor het schip langs had ge vlogen, cirkelde toen eenige malen erom heen, waarna een der inzittenden met de hand naar de opvarenden wuifde, en het toestel zich verwijderde. Dicht in de buurt voer de „Vikingbank". Ook hier meende men het neerkomen van mitrailleurkogels in het water voor den boeg te hebben waargenomen. De schipper was toen volle kracht gaan varen, waarna, volgens zijn rapport, het vliegtuig eenige bommen dicht bij het schip in het water heeft laten vallen. Daarom zullen de schippers der Nederlandsche visschersvaartuigen er echter verstandig aan doen, ge zien de ervaring der andere traw lers, wanneer belligerente vlieg tuigen klaarblijkelijk voor controle boven hun schip komen cirkelen, te stoppen, en niet; door met nor male snelheid of zelfs op volle kracht verder te varen, den indruk te wekken, alsof zij zich aan deze controle willen onttrekken en dus iets te verbergen hebben. EEN KAPITALE BOERDERIJ AFGEBRAND. Gistermiddag is brand uitgebroken in de kapitale boerderij, bewoond en in eigen dom van J. H. Hietland aan den Toldijk te Sleenderen (N.-B.) Niettegenstaande het snel om zich heen grijpende vuuf, dat voedsel vond in het rieten dak, bleek het mogelijk de levende have en een klein deel van den inboedel te redden. De schade bedraagt ongeveer 20.000. Zij wordt door verzekering gedekt. Men schrijft de oorzaak van den brand toe aan kort sluiting. IN NEDERLAND GEEN RASSENHAAT! De Stichting tot Verdediging van de cul- tureele en maatschappelijke rechten der Jo den hield gisteravond onder de leuze „in Nederland geen rassenhaat" een groote openbare vergadering in gebouw „Bellevue" Dr. A. van Duinkerken was de eerste spreker. Hij legde er den nadruk op, dat een groot deel van de katholieken met het streven van deze vereeniging sympathi seert. Evenwel weet spr. zeer goed, dat. vele anti-Joodsche geschriften door katholieken zoowel in ons land als in Vlaanderen wor den samengesteld. Spr. memoreerde, dat zeer veel teksten, die als rassistisch worden geciteerd, ten onrechte als zoodanig wor den gebruikt. Het evangelie staat of valt met liefde. Jezus Christus zelf was een zoon van het oude volk. De katholieken in ons land begrijpen zeer goed, dat een Jodenvervolging op den duur door Christenvervolging zou worden vervangen. Dat de katholieken thans met de Joden samengaan komt voort uit het Christelijk evangelisch liefdebeginsel, uit welbegrepen historisch besef, en uit onderlinge eerbied van mensch tot mensch, van groep tot groep. De heer Maurits Dekker zette vervolgens het doel van de Stichting uiteen. Na de pauze spraken nog dr. Menno ter Braak en de heer K. Vorrink. OPROEP TOT MOBILISATIE VAN MOREELE KRACHTEN. De veertig vrouwen, die in October j.l. een oproep hebben verspreid tot de vrou wen van Nederland, hebben thans een brief gericht tot mevrouw Kallio, de echtgenoote van den president der Finsche republiek, waarin o.m. gezegd wordt: De onderteeke- naarsters van den oproep tot de vrouwen van Nederland voor mobilisatie van den geest, werden geïnspireerd door het initia tief, dat de Finsche vrouwen in September 1939 namen. Met dankbaarheid voor Finland's demon stratie van wat de mobilisatie der moreele krachten in een land tot stand kan brengen en met bewondering voor de wijze, waarop zij haar beproeving doorstaat, willen wij u doen weten, nu, in de ure van Finland's wederopbouw, dat wij in gedachten met u zijn, voor u bidden en met u staan aan het zelfde geestelijke front. Wij wenschen niet slechts met u mede te werken waar wij kunnen, maar wij geven onszelf opnieuw voor de taak een nieuwen geest van ontferming en verzoening te scheppen, waarin samenwerking tusschen alle deelen van een volk en samenwerking tusschen alle volken der wereld niet alleen mogelijk, maar natuurlijk zal zijn. NEDERLANDSCH FABRIKAAT. 25-jarig bestaan. De Maart-aflevering van het tijdschrift der vereeniging „Nederlandsch Fabrikaat" is in verband met het feit, dat op 31 Maart deze vereeniging haar 52-jarig bestaan her dacht, tot een belangrijk en belangwekkend boekwerk uitgedijd. De minister van economische zaken en de minister van sociale zaken gaven bei den een bijdrage, waarin zij hun waardee ring uiten voor hetgeen de vereeniging in haar 25-jarig bestaan verricht heeft. De voorzitter der vereening, dr. ir. M. H. Damme, zette uiteen het vele, dat de vereeniging heeft gedaan voor wat betreft de binnenlandsche afzetmogelijkheden voor tal van producten. Verder zijn er nog vele andere artikelen opgenomen van de hand van tal van per sonen uit kringen van handel en ijverheid, spoorwegen eh vakorganisatie. ONZE POSTVLUCHTEN. Op de uitreis landde de Oehoe, Hondong, te Rangoon. Het toestel wordt te Batavia op 3 April a.s. verwacht. De Emoe, Verhoeven, en de Gier, Both, landden op de thuisreis respectievelijk te Medan en te Alexandrië. De Emoe wordt öp 6 April te Napels en de Gier op 2 April te Napels verwacht. HET WRAK VAN HET SLEEPSCHIP „EKAMA" ONVINDBAAR. In de afgeloopen weken is gezocht naar het wrak van het op 19 Maart j.l. op het IJsselmeer gezonken sleepschip „Ekama", dat echter onvindbaar blijkt te zijn. De „Ekama" was door den storm tijdens de reis van Marken naar Urk volgeslagen en ge zonken op ongeveer zeven kilometer van Urk. De schipper Hendrik Vos uit Wilder- vank had het schip snel moeten verlaten en geen boei of ander kenteeken achterge laten. Het wrak was aan zijn lot overgela ten en toen later het betonningsvaartuig uit Enkhuizen een boei boven de „Ekama" wilde plaatsen, kon het wrak niet worden opgespoord. Ter plaats is het water 3% tot 4 meter diep, zoodat het schip niet onmid dellijk een gevaar voor de scheepvaart op levert. Indien schipper Vos geen pogingen doet het schip te bergen hetgeen waar schijnlijk geacht wordt, daar het schip laag verzekerd was en de verzekeringssom de kosten van het bergen waarschijnlijk niet dekt zal de rijkswaterstaat, in dit ge val de Zuiderzeewerken te Urk, de berging ter hand nemen, indien het wrak althans gevonden wordt. HET ONTWERP TOT UITBREIDING VAN DE VLOOT. Het wetsontwerp inzake den bouw van slagkruisers, dat thans bij den Volksraad aanhangig is gemaakt, zal nadat het adres van den Volksraad is ontvangen, bij de Tweede Kamer worden ingediend. De memorie van toelichting van dit wets ontwerp, dat thans bij nota aan de Tweede Kamer is toegezonden, draagt de ondertee- kening van den minister van defensie. Van hooizolder gevallen. - Zaterdag had de 64-jarige landbouwer Sch. te Valburg (Bet.) het ongeluk van een hooizolder te vallen. De man bekwam ernstige inwendige kneuzingen en is gisteren aan de gevolgen overleden. JANTJE ZAG EENS PRUIMEN HANGEN in Californië. De kweekers daar be sloten, dit jaar een collectieve reclame campagne te voeren in de dagbladen van tien groote steden. Op deze wijze hopen zij hun overvloedige oogst het snelst te distribueeren. een vrouw haar man, die altijd bij het ontbijt de krant las, heeft dood geschoten. Zomerdienstregeling wordt belangrijk gewijzigd. De electrificatie bij de Nederlandsche spoorwegen heeft in den laatsten tijd een totalen omkeer teweeg gebracht in de be drijfsvoering der Nederlandsche spoorwe gen. Ondanks enkele teleurstellende rem mende factoren, zooals o.a. de prijspolitiek der electrische centrales in het westen van het land, is deze totale omwenteling ten op zichte van de mechanische tractie ten voor deele uitgevallen van den totalen kostprijs Het is daarom volkomen begrijpelijk, dat iedere stap verder in de richting van de electrificatie beschouwd wordt als een mijlpaal in de geschiedenis van de Neder landsche spoorwegen. Daarbij voegt zich nog een niet minder belangrijke factor, wel ke van grooten invloed is op de bedrijfs- politiek van dit bij uitstek nationale bedrijf, n.l. de voorkeur van het publiek, dat de electrificatie en de daaraan verbonden op voering van de frequentie zeer waardeert. Een dezer dagen is het baanvak tusschen Arnhem en Nijmegen een afstand van 18 K.M., geëlectrificeerd. Het tot stand gekomen werk heeft nage noeg 1.000.000 gekost. Ongetwijfeld is een van de belangrijke factoren, welke er toe hebben bijgedragen, dat deze uitbreiding tot stand is gekomen, gelegen in het feit, dat de prijs, welke de Nederlandsche spoorwegen in dit deel van ons land voor den benoodigden stroom heeft te betalen aanmerkelijk betere pers pectieven biedt, dan tot heden toe nog het geval is in het westen van het land. Naar wij in verband hiermede nader ver nemen, maakt dit onderdeel inzake de elec trificatie bij de Nederlandsche spoorwegen nog steeds een belangrijk punt van bespre king uit. Toch koestert men in bepaalde kringen de vaste overtuiging, dat zoodra de loopende contracten een wijziging toelaten, De deconfiture-Mendelssolin en Co. - Verschenen is het tweede verslag van de be windvoerders in de surséance van betaling van de beheerende vennooten van de com manditaire vennootschap Mendelssohn en Co. Amsterdam, te Amsterdam. Uit den staat van activa en passiva per 31 Januari 1940 van de persoonlijk aansprakelijke ven nooten der comm. venn. blijkt, dat thans een nadeelig verschil tusschen activa en passiva van 28.777.567,45 bestaat. Inzake de schat ting van het eindresultaat voor crediteuren kan dienen, dat activa tot een bedrag van ruim 40.000.000 niet in vrije bezit der firma zijn. De liquidatie daarvan kan het bedrag dat concurrente crediteuren uiteindelijk te vorderen zullen hebben belangrijk beïn vloeden. Ook omtrent de realisatie van in- dustrieele belangen, van de collectie Mann- heimer en van niet gemakkelijk verkoopbare effecten is thans nog geen eenigszins be trouwbare taxatie te maken. Jongen verdronken. - Zondagavond is de zestienjarige A. Scheppers te Zuid-Barge door verdrinking om het leven gekomen. De jongen was per fiets en wilde de spoor brug over het Oranjekanaal passeeren. De brug wordt evenwel in verband met de mili taire bewaking des nachts open gemaakt. Hieraan heeft de jongen blijkbaar niet ge dacht. Hij is in het kanaal terecht gekomen. de situatie in het westen van het land, voor eerst in de provincie N o o r d h oil a n d, en later in de provincie Zuidholland aanmer kelijk zal verbeteren, waardoor men op een zelfde prijsniveau hoopt te komen als in de andere deelen van ons land. Dit kan ten slotte ook van grooten invloed zijn op de tarievenpolitiek ten aanzien van het reizi- gersvervoer. Uitbreiding Diesel-tractie. In verband hiermede kunnen wij de aan dacht nog vestigen op het gereedkomen van de nieuwe dieselelectrische treinstellen. Maandagmiddag hebben verschillende van deze nieuwe treinstellen proefgereden op het baanvak ArnhemUtrecht. Vooral voor de groote trajecten zijn deze treinstellen van groot belang en zullen ze in een drin gende behoefte voorzien. Onvoorziene om standigheden buiten beschouwing latend, zal dit nieuwe materiaal op 19 Mei a.s. in den dienst worden opgenomen. In verband hiermee zal de nieuwe dienstregeling voor de lijnen welke buiten het middennet gelegen zijn zeer belangrijke en ingrijpende maatregelen en wijzigingen bevat ten. De heer G. F. H. Giesberger, chef van de dienstregeling, deelde mee, dat de toestand zooals deze thans is op het middennet wei nig verandering zal ondergaan, doch dat uitgebreide maatregelen zijn getroffen om de remmende factoren, waarmede de Ne derlandsche spoorwegen in verband met de militaire maatregelen sinds de mobilisatie te kampen hebben, zoo veel mogelijk weg te werken, om het reizigersvervoer zoo goed mogelijk te laten geschieden. Men is ervan overtuigd, dat bij de invoering van de nieuwe dienstregeling 1940 de Nederland sche spoorwegen een eerste plaats gaan in nemen ten aanzien van het spoorwegverkeer in geheel Europa. Zooals de huidige dienst regeling geheel afweek van de tevoren gel dende dienstregeling, zal ook op 19 Mei a.s. de huidige situatie volkomen worden gewij zigd. Men hoopt hiermede te bereiken, dat de thans regelmatig voorkomende vertra gingen in den vervolge niet meer mogelijk zullen blijken, in ieder geval tot een mini mum zullen zijn teruggebracht. Berging van de „Risico". - Gisteren is het bergingsvaartuig „Hulp in Nood" van de reederij Goedkoop te Amsterdam met een bok uit Enkhuizen naar Urk vertrokken, om te trachten het eenige weken geleden ge zonken sleepschip „Risico" te bergen. Het wrak van de „Risico" ligt op ongeveer zeven kilometer van Urk. Zoodra het weer het toelaat, zal begonnen worden met het lossen van de lading zang en grind, waarna tot de berging zal worden overgegaan. 4-Jarig meisje ernstig gewond. - Een 4-jarig meisje M. J. V. is gisteren op de Hoefkade te Den Haag, toen zij plotseling den rijweg overstak, onder een vrachtauto terecht gekomen. Het meisje werd ernstig gewond naar het r.k. ziekenhuis aan het West-Einde vervoerd. Vrouw verbrand. - Gisteren is de 87- jarige mejuffrouw H. in haar woning in de Koningin Emmalaan te Delft, doordat zij te dicht bij de kachel zat, in brand geraakt. De vrouw, die gebrekkig was, kon niet uit de voeten komen en is om het leven geko men. Een begin van brand werd door buren gebluscht. Noodlottige val. - Gistermiddag is te Maasland (Z.H.) de 75-jarige timmerman A. van der E., die op een dak van een wo ning aan den Maasdijk,, even buiten de kom der gemeente werkzaamheden verrichtte, f omlaag gestort. De ongelukkige werd leven loos opgenomen. Woensdag 3 April. HILVERSUM, 301,5 M. (VARA-uitz.) 8.— ANP-ber. 8.10 Orgelspel. 8.45 Gr.pl. 9.30 Keukenpr. 10.— VPRO-morgenwij ding. 10.20 Voor arb. in de Continubedr. 11.30 Voor de vrouwen. 12.VARA- orkest. 12.45 ANP-ber., gr.pl. 1.—1.45 VARA-orkest. 2.Voor de vrouw. 2.30 Cello, piano en gr.pl. 3.15 Voor de kinde ren. 5.30—6.Gr.pl. 6.05 Orgelspel. 6.30 Dronken chauffeurs voor den rechter, lezing. 6.50 Zang met pianobegeleiding. 7.— VARA-kalender. 7.05 Felicitaties. 7.10 Van streven en strijden, causerie. (7.30 VPRO: De moderne vergadering bestaat 75 jaar, lezing). 8.Herh. SOS- en 8.03 ANP-ber., VARA-Varia. 8.20 Rosian- orkest. 9.VARA-Maandrevue. 9.30 De Ramblers. 9.50 Schuldig of onschuldig, causerie. 10.Kwintetconcert. 10.40 Me dische vraagbaak. 11.ANP-ber. 11.10 Orgel en zang. 11.4512.Gr.pl. HILVERSUM, 1875 en 414,4 M. (NCRV- uitz.) 8.— ANP-ber. 8.05 Schriftlezing, meditatie. 8.20 Gr.pl. (9.30—9.45 Geluk- wenschen). 10.30 Morgendienst. 11.— Gr.pl. 11.15 Pianovoordr. en gr.pl. 12.— Ber. 12.15 Gr.pl. (12.30 ANP-ber.) 1.— Amst. Salonorkest en gr.pl. 2.30 Voor postzegelverzamelaars. 3.Zang, piano, cello ert gr.pl. 4.15 Gr.pl. 4.55 Felicitaties. 5.Voor de jeugd. 5.455.55 en 6.Gr. pl. (6.30 Onderwijsfonds voor de Scheep vaart: Taalles cn technisch onderricht). 7.— Ber. 7.15 Friesche uitz. 7.45 Gr.pl. 8.ANP-ber., intern, overzicht, herh. SOS-ber. 8.25 Herd, van Philips van Mar- nix an St. Aldegonde. 10.— ANP-ber., act. halfuur. 10.30 Gr.pl. Ca. 11.5012. Schriftlezing. ENGELAND, 391 en 449 M. (Na 10.20 mm. ook 342 M.) 11.20 Orgelspel. 11.50 BBC-Schotsch orkest. 12.20 Ber. 12.35 Variété. 12.50 Harp-kwintet. 1.20 Militair orkest. 2.— Rep. 2.10 Orgelspel. 2.35 Zang. 2.55 De Romantic Rhythmists. 3.20 Radio- tooneel. 3.50 BBC-Theaterorkest. 4.20 Ber. (Wels). 4.25 Welse kerkdienst. 4.40 Kin deruurtje. 5.20 Ber. 5.35 Variété. 5.50 Act. en gev. progr. 6.20 Mededeelingen. 6.40 Gev. progr. 7.20 Radio-film. 8.20 Ber. 8.40 Act. causerie. 8.55 Orgelspel. 9.10 Gr.pl. 9.50 Radiotooneel. 10.20 Jack Payne en zijn Band. 11.05 Deel.. 11.20 Ber. RADIO PARIS, 1648 M. 11.10 Harpvoordr. 11.20 Vocaal concert. (In de pauze solis- tenvoordr.) 12.05 Zang. 12.35 Pianovoor dracht. 1.05 en 1.30 Cellovoordr. 2.20 Zang en piano. 2.50 Radiotooneel. 3.50 Zang. 4.20 Chansons. 4.35 Parijsch instr. kwin tet. 5.35 Kamermuziek met toelichting. 6.50 Radiotooneel. 8.C5 Zang. 9.05 Nat. orkest. 10.20 Volksliederen met toelich ting. 10.35 Radiotooneel. 11.05- Vioolvoor dracht. 11.2011.50 Kamermuziek. KEULEN, 456 M. 4.50 O. Fricke's orkest. 6.40, 8.30—8.50 en 9.50 Gr.pL 10.20 Con cert. 11.20 Omroeporkest. 12.35 Populair concert. 1.45 Muz. tusschenspel. 2.20 Voor soldaten. 4.10 en 6.05 Gr.pl. 6.35 Radio tooneel. 7.45 Leo Eysoldt's orkest. 8.50 9.20 Zie Deutschlandsender. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 11.20, 12.301.20 en 4.20 Gr.pL 4.55 Zang en accordeon. 5.35 Zang met toelichting. 6.05 en 7.20 Gr.pl. 7.50 Omroepsymph.-orkest, solist en Omroepkoor. 8.50 Omroepsym- phonie-orkest. 9.3010.20 Gr.pl. 484 M.: 11.20 Gr.pl. 11.50 en 12.30 Radio-orkest. 12.501.20 Gr.pl. 4.55 Vocale duetten met toelichting. 5.20 Het Per Artem-kwartet. 6.05 Gr.pl. 7.20 Voor soldaten. 7.50 Radio tooneel. 8.20 Zie Brussel 322 M. om 7.50. (8.35—8.50 Gr.pl.) 9.35—10.20 Gr.pL DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 6.35 Omroeporkest -.n solist. 8.20 Ber. 8.50 A. Rink's orkest. 9.20 O. Dobrindt's orkest. 10.20 Ber. Hierna tot 11.20 Nachtconcert. 11.2612.20 Militair programma. GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Brussel Fr. 8.8.20, Diversen 8.208.30, Keulen 8.308.50, D.sender 8.509.10, Diversen 9.1011.20, Brussel VI. 11.20—13.20, D.sender 13.20—15.20, West Reg. 15.20—16.20, D.sender 16.20— 16.55, Brussel Fr. 16.5517.50, Boeda pest 17.50—18.05, Brussel Fr. 18.05—18.20, West Reg. 18.2018.50, Beromünster 18.50 19.D.sender 19.20.20, Motala 20.20 20.55, Danmarks Radio 20.5521.20, Beromünster 21.2021.50; Boedapest 21.50 22.20, Parijs R. 22.20—22.35, D.sender 22.35—24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.8.20, Engeland 8.209.15, Diversen 9.159.35, Engeland 9.35—10.25, West Reg. 10.25—12.20, Brus sel Fr. 12.20—13.20, Engeland 13.20— 14.Danmarks Radio 14.15.50, Enge land 15.50—16.20, Brussel VI. 16.20—20.35, Fr. 20.35—20.50, VI. 20.50—22.20, Engeland 22.20—23.05. Parijs Radio 23.05—24.—. Lijn 5: Diversen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6