AATSTE RUS £euiCCetm K.L.M.-vliegtuig „Kemphaan" op Schiphol. Het toestel na een gevaarvolle reis veilig uit Oslo terug. GEMENGD NIEUWS. Rijksmiddelen in Maart f 1 millioen onder de raming. DE m CECIL FREEMAN CREGG. TWEEDE BLAD. 2 W OU Sc ge V. Ir de m v< he VI Ve z< g< o; h ii 2 Gezagvoerder Van Dijk vertelt. Zelfs voor ingewijden nog als een verrassing kwam gisteren in den loop van den dag de blijde tijding, dat het K.L.M.-vliegtuig „Kemp haan", dat zich te Oslo bevond op het oogenblik, dat deze stad door de Duitsche troepen Werd bezet, op weg was naar Nederland. Te ongeveer vijf uur gistermid dag landde de oranje geschilderde Douglas D.C. 3 op Schiphol en werd de bemanning, bestaande uit gezag voerder Evert van Dijk, den telegra fist J. Suttorp, den werktuigkundi ge P. J. Jung en den steward C. Meyer op hartelijke wijze begroet door hun verheugde gezinsleden, terwijl ook de directeur der K.L.M., de heer A. Plesman, ter verwelko ming aanwezig was. De heer van Dijk wist natuurlijk veel te vertellen over het avontuur van de Kemp haan, dat, mede tengevolge van de mede werking der Duitsche invallers in Noorwe gen zoo goed is afgeloopen. De K.L.M. heeft een kostbare machine onbeschadigd uit een in oorlog gewikkeld gebied teruggekregen. Zooals men weet bevinden de twee andere K.L.M.-machines, die bij het uitbreken van den oorlog in Scandinavië te Malmö ston den, zich thans te Stockholm, waar zij even eens in veiligheid zijn. Verleden week Maandag, 3 April, was de „Kemphaan" in den gewonen dienst op het vliegveld van Oslo, Fornebo, aangekomen en nadat de machine, die wegens gebrek aan hangarruimte daar altijd buiten blijft staan,* was verzorgd, begaf de bemanning zich naar het gebruikelijke hotel in de stad. In den loop van den nacht werd men ge wekt door schieten, en hoewel de toestand vrij verward was, had men toch wel eenig idee van wat er aan de hand moest zijn. Ge zagvoerder van Dijk dacht er terstond aan zijn machine in veiligheid te brengen en hoewel geen taxi's meer te krijgen waren, slaagde hij er in. dank zij de hulp van een bevriende relatie, met zijn bemanning naar het vliegveld te komen, waar hij omstreeks zeven uur in den morgen arriveerde. Er was toen op heel Fornebo geen levende ziel te bekennen en het vliegveld was op geen enkele wijze verdedigd. Nog voordat hij met de „Kemp haan" kon starten, konden dan ook volkomen ongehinderd Duitsche ma chines landen, die de eerste stoot troepen op het veld brachten. De commandant dezer troepen kon ech ter niet toegestaan, dat de Neder- landsche machine in dit stadium nog vertrok. Na eenige uren op het vliegveld te heb ben doorgebracht keerde de bemanning, toen hun te kennen was gegeven, dat hun aan wezigheid hier niet langer gewenscht was, naar de stad terug. Toch heeft men nog waargenomen hoe twee Noorsche militaire machines trachten op te stijgen. Voordat deze machines echter nog van den grond los waren, werden zU tijdens het taxiën in brand geschoten. Gedurende de dagen, die volgden, heeft gezagvoerder van Dijk alles in het werk ge steld om te trachten, met zijn machine weg te komen. Nederlandsche autoriteiten waren er in Oslo niet meer. Waarschijnlijk is onze gezant en ook de Nederlandsche consul te gelijk met de Noorsche regeering uit Oslo vertrokken, en de Nederlandsche vice-con sul verklaarde, dat hij weinig kon doen. Omtrent den toestand te Oslo zeide de heer Van Dijk dat er, na enkele uren van groote verwarring in het begin, van een paniek geen sprake was. Het was aangrijpend, zoo zeide hij, te zien hoe een zoo door en door democratisch volk als de Noren in enkele uren tijds hun vrijheid kwijt'waren, omdat zij er niet aan gedacht hadden die democra tie sterk te maken en te verdedigen. Een voorbeeld, waaruit wij onze lessen kunnen putten, zoo voegde hij er aan toe. Bijna van den eersten dag der Duitsche bezetting af, stond de bankbiljettencircula- tie vrijwel geheel stop. Geld was er bijna niet en betalingen werden nog slechts ge daan met cheques, terwijl in den detailver koop de winkeliers in afwachting van den verderen gang van zaken hun vaste clien tèle maar op crediet verkochten. Zondag werd den heer van Dijk medegedeeld, dat hij gister zou kun nen vertrekken, maar geheel op eigen risico. Er waren op het traject naar Kopenhagen tallooze Duitsche zoowel als Engelsche vliegtuigen in de lucht. „Dat risico heb ik natuur lijk met plezier genomen", ver klaarde van Dijk. Overigens waren de weersomstandighe den gistermorgen zeer „gunstig", d.w.z. in dit geval: mist, hagel, sneeuw en lage be wolking, die een situatie schiepen waarin de „Kemphaan" buiten het gezicht van vliegtuigen kon blijven. Om negen uur ver trok het toestel uit Oslo en omstreeks den middag landde het op de Kopenhaagsche luchthaven Kastrup. Tot zoover ging de vergunning, welke van Dijk te Oslo van de Duitsche autoriteiten had gekregen. In Ko penhagen wendde men zich tot den daar gevestigden Duitschen luchtvaartattache en zonder moeite kreeg men hier de vergun ning om verder te vliegen, weer „op eigen risico". Om half twee vertrok de Kemphaan naar Schiphol, op 4000 meter vliegend. Tot dicht bij de Nederlandsche kust zal men in de wolken en sneeuwbuien, waardoor men geen enkel vligtuig is tegen gekomen. „Het kan als een wonder beschouwd wor den" aldus van Dijk „dat de machine volkomen onbeschadigd bleef. Men kan wel zeggen, dat nog nooit sedert het bestaan der K. L. M. een van haar vliegtuigen zoo veel gevaar heeft geloopen". SCHADELOOSSTELLING BIJ VORDERING VAN ROEREND GOED. Commissie ingesteld. Bij K. B. is een commissie, bestaande uit 7 leden ingesteld, welke tot taak zal heb ben in het geval, dat de betrokken minis ter het van den staat gevorderde bedrag (ingevolge de algemeene vorderingswet 1939) betwist, bij vordering van roerend goed de schadeloosstelling in hoogste res sort vast te stellen. In deze commissie zijn benoemd. Tot lid, tevens voorzitter: dr. D. L. Uuyt- tenbogaart, te Heemstede; tot lid, tevens plaatsvervangend voorzitter: den heer W. Graadt van Roggen, te de Bilt; tot leden: de heeren ir. P. A. van den Ban, te Wage- ningen, K. Brok te Assen, ir. J. E. Inckel te 's-Gravenhage, mr. J. B. W. P. Kickert te 's-Gravenhage en ir. A. Plate te Rotterdam. DE KOMENDE UITREIKING VAN DISTRIBUTIEBONBOEKJES. Naar wij vernemen is thans de voorbe reiding aangevangen om eerlang over te kunnen gaan tot uitreiken van de distribu tiebonboekjes op verstoon van de distribu tiestamkaarten. Verwacht kan worden dat deze uitrei king eind Mei of begin Juni zal kunnen ge schieden. STOPPEN OP ELKE MILITAIRE SOMMATIE NOODZAKELIJK. Ofschoon de bevoegde militaire autoritei ten aan de betrokken militaire instanties ter kennis hebben gebracht, dat bij de stop seinen door militairen gegeven, de gewone politie-voorschriften met de meeste nauw keurigheid in acht moeten worden genomen komen bij de K. N. A. C. nog klachten bin nen van automobilisten over de wijze, waar op militairen door zeer verschillende en ver warring stichtende teekens hen tot stoppen aanmanen. Ook des avond en in den nacht worden automobilisten niet steeds door een rood licht gewaarschuwd om te stoppen, maar ook door wit licht of alleen door het zwaaien met den arm. Aangezien er tevens een geval aan de K. N. A. C. is gemeld van beschieting van een automobilist, die geen gevolg had gegeven aan stopteekens van militairen, omdat de ze teekens niet in overeenstemming waren met de gewone politievoorschriften, wordt den automobilisten met den meesten aan drang er op gewezen, dat men verstandig zal doen onder alle omstandigheden op welk teeken dan ook van militaire wachten, te stoppen. REDE VAN MUSSERT TE ZUTPHEN VERBODEN. Gisteravond zou de heer Mussert de lei der des n.s.b. te Zutphen in een openbare vergadering spreken over „het einde der democratie, de nieuwe orde". Het militair gezag heeft echter geen toestemming gege ven tot het houden van deze bijeenkomst. INVOERMOEILIJKHEDEN VOOR DE NEDERLANDSCHE IMPORTEURS. Het is in den laatsten tijd verschillende malen voorgekomen, dat Nederlandsche importeurs moeilijkheden ondervonden bij den invoer van gecontingenteerde goede ren. De contingenteering is n.l. in het begin van de mobilisatie 'n tijdlang minder streng toegepast, waardoor de bestellingen in het buitenland toenamen. Vertraging in de uit voering van sommige dezer bestellingen heeft tot gevolg gehad, dat de geldigheids duur der toewijzingen van het crisis invoer- bureau inmiddels was verstreken. Het feit, dat sindsdien de noodzakelijk heid is gebleken de contingenteering weer minder soepel toe te passen, heeft er toe ge leid, dat de bovenbedoelde goedere tenslotte voor een deel niet konden worden inge voerd. Zij bleven in de buitenlandsche fa brieken voor verzending gereed staan of la gen, in het ongunstigste geval, aan de grens te wachten. Het spreekt vanzelf dat de betrokken im porteurs hierdoor moeilijkheden ondervin den. Teneinde van den omvang hiervan een indruk te krijgen, heeft het crisis invoerbu- reau thans een enquête ingesteld, waaraan de Kamers van Koophandel medewerking verleenen. BOND VAN EXPLOITANTEN VAN RADIOCENTRALES VERGADERT. Gisteren werd in „Krasnapolsky" te Am sterdam een zeer druk bezochte ledenver gadering gehouden van den bond van ex ploitanten van radiocentrale (Berc.). Op deze vergadering werd krachtig geprotes teerd tegen het verbod van doorgifte van 't gesproken woord uit oorlogvoerende, lan den, „een beknotting van vrijheid, die het Nederlandsche volk onwaardig is". Aan het bestuur werd opgedragen andermaal moeite te doen om>wijziging in dit verbod te krij gen. Hierna kwam ter sprake het ontwerp voor een gedwongen luisteraars-bijdrage, zooals dat door den minister van binnen- landsche zaken juist bij de Kamers is inge diend. Dit ontwerp, waarin naar de mee ning van de vergadering groote onbillijk heden voorkomen, werd krachtig bestreden. De belangen van de radiocentrales worden h.i. genegeerd. Voorts werd gesproken over de groote moeilijkheden, waarvoor met na me het armere deel der radioluisteraars zich zal zien geplaatst. Het bestuur zal de bezwaren aan de le den van de Tweede en Eerste Kamer ken baar maken. Ongeluk bij militaire oefening. - Giste ren heeft bij een oefening met springmid delen in de omgeving van Maastricht een ongeluk plaats gehad, waarbij de dienst plichtige soldaat P. van Poorten werd ge dood. DUITSCHLAND STAAKT DEN AANKOOP VAN EIEREN IN ONS LAND. Zooals bekend is, heeft de Centrale voor Pluimvee en Eieren aan alle exporteurs van eieren medegedeeld, dat de uitvoer naar Duitschland en Engeland voortaan in een bepaalde verhouding moet gaan geschieden, vastgelegd in van week tot week toe te ken nen hoeveelheden. Thans verneemt het Hbld., dat de in ons land gestationneerde vertegenwoordiger der Deutschen Reichstelle für Eier und Geflü- gel heden heeft te kennen gegeven, dat de Duitsche regeering met deze regeling niet accoord wenscht te gaan en derhalve 't aan- koopen van eieren in Nederland staakt, in afwachting van een bevredigende regeling dezer aangelegenheid. Duitschland maakt uit de aan de expor teurs voor de eerste week toegewezen hoe veelheden op, dat het Nederlandsch-Engel- sche arrangement neerkomt op een beper king van den eieren-import in Engeland, welke zich thans, als gevolg van de verhou dingsbepaling, automatisch voortplant op den export naar Duitschland, een gang van zaken, waarmede Duitschland zich niet kan vereenigen. Engeland nam in de laatste twee jaren resp. 60 pet. en 68 pet., Duitschland resp. 38 pet. en 31 pet. van onze exporteieren van ons af. Petroleumdistributiekaarten. - Volgens een wijziging van de petroleumbeschikklng is ieder, aan wien één of meer petroleum distributiekaarten of bonnen zijn uitgereikt verplicht bij wijziging in de omstandighe den, op grond waarvan de uitreiking is ge schied, de kaarten of de bonnen, op welke hij ingevolge de veranderde omstandighe den geen aanspraak kan maken, in te leve ren bij den distributiedienst van den distri butiekring, waartoe de gemeente in welker bevolkingsregister hij is ingeschreven, dan wel, in geval van verhuizing, wordt inge schreven, behoort. Wijziging Indische comptabiliteitswet. - Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend tot nadere wijziging en aanvul ling van de Indische comptabiliteitswet. „Heideheuvel" jubileert. - Den 30en April zal het 50 jaar geleden zijn, dat het herstellingsoord Heideheuvel te Hilversum door de Noordhollandsche vereeniging „Het Witte Kruis" werd geopend. Reeds een hal ve eeuw zijn zwakke en vermoeide dames en meisjes hier verzorgd. Deze hebben door rust, wandelen in heerlijke omgeving weer kracht en moed ontvangen om haar levens taak in de maatschappij naar behooren te kunnen aanvaarden. Kind van de trap gevallen en overle den. - Het tweejarig dochtertje van de fa milie T. te Eefde viel gisteren van de trap. De kleine werd ernstig gewond en is aan de gevolgen overleden. Timmerman verongelukt. - Bij het de- monteeren van een ophaalbrug onder Ber- schenhoek (Z.H.) is gistermiddag een doo- delijk ongeluk gebeurd. Plotseling brak een takel, welke bij dit werk gebruikt werd, waardoor de brug ontijdig neerstortte, ten gevolge waarvan de 51-jarige timmerman W. J. Sluis, die met zijn twee zoons en een knecht het werk uitvoerde, door den ijzeren deel werd getroffen en op slag dood was. De drie andere arbeiders bleven ongedeerd. „Jan van Gelder" weer in dienst. - De mijnenlegger „Jan van Gelder", den op 1 Oc tober van het vorig jaar bij Terschelling door een mijn getroffen was, waardoor het achterschip werd beschadigd, is thans ge heel vernieuwd en weder in dienst gesteld. Kind verdronken. - Gistermiddag is de achtjarige N. de Vos, wonende aan boord van het sleepschip „Padua", liggende aan een steiger in de Waalhaven te Rotterdam, bij het spelen op een plankier aldaar te wa ter geraakt en verdronken. Voor de vrouwen van Finland. - Dins dag heeft op het hoofdbureau van de Neder landsche vereeniging voor vrouwen,belan gen en gelijk staatsburgerschap de slotaf- rekening van de „Actie voor de vrouwen van Finland" plaats gevonden, die ruim 42.000 heeft opgebracht, geschonken door bijna evenveel vrouwen. In 3 maanden 21/» millioen meer. Aan het overzicht van den stand der rijksmiddelen op ultimo Maart j.l. wordt het volgende ontleend: De directe belastingen. Wat deze belastingen betreft, kan worden geconstateerd, dat de stijgende lijn van de gedurende het eerste kwartaal ter kohiere gebrachte bedragen zich thans opnieuw heeft voortgezet, waar mede een nieuw record is geboekt. Wanneer we zien, dat het totaal dezer bedragen over het eerste kwartaal van 1936 ongeveer 401/» millioen beliep, welk totaal in 1938 klom tot ruim 46 millioen, waar 1939 slechts met iets meer dan een ton boven uitkwam, dan mogen we bij een thans ten kohiere gebracht zuiver bedrag ad 52.488.577.geenszins ontevreden zijn, al moet bij de beoordeeling van dit bedrag met enkele factoren worden reke ning gehouden. Want, zooals men weet, is thans de belasting van de doode hand op geheven, en wanneer men het voor deze belasting op ultimo Maart van het vorig jaar ten kohiere gebrachte bedrag ad 1.128.202.buiten beschouwing zou laten, dan zou een vooruitgang geconsta teerd kunnen worden van 7.424.965. Deze vooruitgang is echter bijna geheel te danken aan de opbrengst van een nieuw gecreëerd middel en wel de opcenten op de gemeentefondsbelasting, welke thans ten kohiere gebracht is voor een zuiver bedrag van 6.901.561.zoodat de andere middelen van deze groep in totaal slechts zijn vooruitgegaan met een bedrag van 532.406.—. Uit het bovenstaande volgt, dat na ver vanging van de belasting op de doode hand door de opcenten op de gemeentefondsbe lasting thans in vergelijking met het eer ste kwartaal van het vorig jaar voor alle directe belastingen tezamen een hoogere opbrengst kan worden geconstateerd1 van 6.296.763.—. De overige middelen. De totale opbrengst van deze middelen over de maand Maart is met een bedrag van 36.530.936.ten opzichte van de raming 37.541.666.niet geheel on bevredigend te noemen, terwijl het als een verheugend verschijnsel mag worden aangemerkt, dat na de inzinking, welke Februari te zien gaf ten aanzien van Januari (van 42.8 op 35.8 millioen) de opbrengst van Maart die van Februari 22.728.heeft overtroffen. Mede dank zij de gunstige op brengst over Januari heeft ten slotte de opbrengst over het eerste kwartaal, welke 115.150.748, heeft bedragen, de raming voor dit tijdvak nog met 2.525.756.overschreden en kwam daarmede bijna 5.6 mil lioen boven de opbrengst over het eerste kwartaal van het vorig jaar. KIEVITSEIEREN ZOEKEN NA 19 APRIL VERBODEN. Ingevolge het bepaalde in art. 17 der Vo- gelwet 1936 is het rapen van kievitseieren toegestaan tot en met 19 April a.s. Het ten verkoop voorhanden hebben, te koop aanbieden, verkoopen, afleveren, in voeren en uitvoeren, alsmede het vervoe ren, voor zoover de bebouwde kommen en langs openbare wegen en voetpaden betreft, is overeenkomstig art. 19 dier wet toege staan tot en met Zondag 21 April. De Vogelwet 1912 stelde den termijn van verkoop, enz. op drie dagen, indien de laat- se dag op een Zondag viel, doch de Vogel- wet 1936 maakt deze uitzondering niet meer. Door 9) „Drie penny-kaartje, meneer. Voor de heele route". „Ben je nog rmeer bovenop gewoest?" „Eenmaal, meneer. Een één-penny passa gier". „En was hij toen nog in orde?" „Zeker, inspecteur". „Was die tweede passagier een man?" „Ja, meneer". „Waar kwam die op de bus?" „De Fox and Hounds, Horton". „En waar stapte hij af?" „Een honderd mter verder, meneer". „Een honderd meter verder, meneer". „Wat?" Higgins schreeuwde het in zijn verrassing bijna uit. „Ja, meneer hij mompelde zoo iets van dat hij wat vergeten had. Hij zag er wel wat verschrikt uit". „Waar keek hij op?" „Hij hield een zakdoek voor zijn gezicht gedrukt, alsof hij zwaar verkouden was. Ik heb niet zoo goed op hem gelet toen hij instapte en hij verdween zoo gehaast, dat ik nauwelijks tijd had hem op te nemen". „Zijn lengte man!" „Wel meneerDe ander zweeg, ter wijl hij zich scheen in te spannen zijn her innering op te frisschen. „Groot? Klein? Middelmatig? Was hij even groot als ik?" „Neën, meneer, niet zoo groot als u". „Zoo groot als jullie nachtwaker of hoe hij zich ook noemen mag?" „Wat? Shorty, meneer?" Hij glimlachte. „Neen meneer, hij was stellig grooter, flin ker". Hij keek rond en zag den chauffeur staan waarop hij vervolgde: „Ik zou denken, dat hij zoo ongeveer van George's lengte was". Inspecteur Higgins keek den chauffeur akn. „Eén meter zeventig", schatte hij. „Plus twee centimeter, mijnheer", ant woordde de ander. „Goed dan. Eén meter twee en zeventig. Gekleed?" „Ik denk hoed meneer. Overjas met opgeslagen kraag. En eh ja met bruine schoenen". Higgins wendde zich tot den agent, die intusschen van de telefoon was teruggeko men. „Alles genoteerd? Goed, bel deze bij zonderheden dan door naar de Yard. Laatst gezien bij de „Fox and Hounds" Horton, «w. om „Ongeveer vijf voor elf, meneer", viel de conducteur bij. „Mooi. Aan te houden tot het geven van inlichtingen". De agent ging andermaal naar de tele foon. „Ik denk niet, dat die tweede passagier er iets van af weet, meneer", zei de con ducteur. „Waarom niet?" vroeg Higgins, een beet je geprikkeld door deze tegenspraak. „Neen, meneer. Weet u, toen hij weg was, ging ik nog eens naar boven en toen was alles nog met hem daar in orde". HOOFDSTUK V. Waarin Dr. Pape zijn meening ten beste geeft. Inspecteur Higgins staarde den man een oogenblik zwijgend aan, terwijl hij in den geest overwoog, of hij zijn instructies aan Scotland Yard betreffende den tweeden paikagier zou herroepen of niet. Hij voelde er niet veel voor, de heele organisatie, welke hij tot zijn beschikking had, in be weging te brengen, indien zulks niet ge rechtvaardigd was, en bovendien werden zoowel de pers als het publiek den laat sten tijd erg lastig en hatelijk, wanneer Scotland Yard eens een abuis maakte. Hij kon zich die groote opschriften in de kran ten al voorstellen, wanneer zou blijken, dat de gezochte tweede passagier eens heele- maal onschuldig aan het geval zou zijn. Zulke overwegingen waren verre van aan genaam, want alles zou natuurlijk weer op hem neerkomen. Higgins zuchtte. Alia, hij zou het er op moeten wagen, want de twee de passagier leek voorloopig zijn eenige houvast. Hij bleef den conducteur aansta ren en de man begon zich onder dien aan houdenden blik weinig op zijn gemak te voelen. „Even voor elf uur was deze man dus nog heelemaal in orde, hè?" „Absoluut, meneer". „En waarom ging je dan nog eens boven kijken, of hij wel in orde was?" „Wel, meneer, ik weet het eigenlijk niet precies. Die tweede man maakte me eigen lijk een beetje in de war, als ik het zoo zeggen mag. Hij kwam op de bus en ging weer direct na het betalen van zijn kaartje er af en ik wist dat deze arme kerel de eenige passagier daar bovenop de bus was. Ik dacht misschien, dat er iets aan de hand was of of zoo iets". De man zweeg, blijkbaar niet in staat, zijn gevoelens van dat oogenblik juist ie formuleeren. „Die tweede man zag er verschrikt uit, zei je?" „Ja, meneer. Hoewel ik niet weet, waar van hij geschrokken moet zijn". De conducteur zweeg en vervolgde dan: „Wanneer deze man geweest was, zooals hij nu is, had ik het me natuurlijk kunnen indenken". „Ik ook, maar volgens je verklaring was hij toen nog in leven. Ben je daar zeker van?" „Absoluut, meneer. Hij stak iets in den binnenzak van zijn jas". „Aha!" Higgins wendde zich tot den agent. „En wat heb je in dien binnenzak gevonden, agent?" „Een pakje bankbiljetten, inspecteur. Hier is het. Allemaal bankbiljetten van één pond". Inspecteur Higgins nam het bundeltje van den agent over. Hij onderzocht twee of drie biljetten zorgvuldig. Ze leken echt ge noeg. Hij stak het geld in zijn binnenzak „Ik zal die in bewaring nemen, agent". Opnieuw hervatte hij zijn ondervraging van den conducteur. „Was er nog iemand 'anders boven op de bus tusschen het tijdstip, dat deze man bin nenkwam en je hem dood vond?" „Neen, meneer". „En wanneer ontdekte je, dat hij dood was?" „Niet voor wij hier de garage binnen reden, meneer. Toen bemerkte George hier, dat er een passagier was, die nog niet van de bus was afgegaan. Wij eh dachten, dat hij misschien onbekwaam was of zoo iets". Dat „of zoo iets" scheen maar al te waar te zijn. ,Ik klom naar boven en was juist op het punt hem op den schouder te kloppen, toen ik het bloed op z(jn jas zag. Het was vree- selijk. Ik riep George naar boven en samen droegen wij hem naar omlaag. Een van de businspecteurs haalde een dokter en wij riepen den agent binnen, die hier in de wijk dienst had". „Zoo. Nu, enfin, ik zou graag hebben dat jij en eh George hier mij eens precies wilden aanwijzen, hoe de man zat, toen jullie hem vond". „Zeker, mijnheer". Ze begaven zich naar de bus, maar de inspecteur hield hen te gen. „Niet op die bus, jongens. Die is eli te vuil. Wijs het me maar op een van de andere bussen". Beide mannen begaven zich naar een wa gen van hetzelfde model als die, waarop de doode gevonden was, en gevolgd door der. inspecteur bestegen zij het trapje van het platform. Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6