AATSTE RUS
£euiCCetm
K.L.M.-vliegtuig „Kemphaan" op Schiphol.
Het toestel na een gevaarvolle reis
veilig uit Oslo terug.
GEMENGD NIEUWS.
Rijksmiddelen in Maart
f 1 millioen onder de
raming.
DE
m CECIL FREEMAN CREGG.
TWEEDE BLAD.
2
W
OU
Sc
ge
V.
Ir
de
m
v<
he
VI
Ve
z<
g<
o;
h
ii
2
Gezagvoerder Van Dijk
vertelt.
Zelfs voor ingewijden nog als een
verrassing kwam gisteren in den
loop van den dag de blijde tijding,
dat het K.L.M.-vliegtuig „Kemp
haan", dat zich te Oslo bevond op
het oogenblik, dat deze stad door
de Duitsche troepen Werd bezet, op
weg was naar Nederland.
Te ongeveer vijf uur gistermid
dag landde de oranje geschilderde
Douglas D.C. 3 op Schiphol en werd
de bemanning, bestaande uit gezag
voerder Evert van Dijk, den telegra
fist J. Suttorp, den werktuigkundi
ge P. J. Jung en den steward C.
Meyer op hartelijke wijze begroet
door hun verheugde gezinsleden,
terwijl ook de directeur der K.L.M.,
de heer A. Plesman, ter verwelko
ming aanwezig was.
De heer van Dijk wist natuurlijk veel te
vertellen over het avontuur van de Kemp
haan, dat, mede tengevolge van de mede
werking der Duitsche invallers in Noorwe
gen zoo goed is afgeloopen. De K.L.M. heeft
een kostbare machine onbeschadigd uit een
in oorlog gewikkeld gebied teruggekregen.
Zooals men weet bevinden de twee andere
K.L.M.-machines, die bij het uitbreken van
den oorlog in Scandinavië te Malmö ston
den, zich thans te Stockholm, waar zij even
eens in veiligheid zijn.
Verleden week Maandag, 3 April, was de
„Kemphaan" in den gewonen dienst op het
vliegveld van Oslo, Fornebo, aangekomen en
nadat de machine, die wegens gebrek aan
hangarruimte daar altijd buiten blijft staan,*
was verzorgd, begaf de bemanning zich naar
het gebruikelijke hotel in de stad.
In den loop van den nacht werd men ge
wekt door schieten, en hoewel de toestand
vrij verward was, had men toch wel eenig
idee van wat er aan de hand moest zijn. Ge
zagvoerder van Dijk dacht er terstond aan
zijn machine in veiligheid te brengen en
hoewel geen taxi's meer te krijgen waren,
slaagde hij er in. dank zij de hulp van een
bevriende relatie, met zijn bemanning naar
het vliegveld te komen, waar hij omstreeks
zeven uur in den morgen arriveerde.
Er was toen op heel Fornebo geen
levende ziel te bekennen en het
vliegveld was op geen enkele wijze
verdedigd.
Nog voordat hij met de „Kemp
haan" kon starten, konden dan ook
volkomen ongehinderd Duitsche ma
chines landen, die de eerste stoot
troepen op het veld brachten. De
commandant dezer troepen kon ech
ter niet toegestaan, dat de Neder-
landsche machine in dit stadium
nog vertrok.
Na eenige uren op het vliegveld te heb
ben doorgebracht keerde de bemanning, toen
hun te kennen was gegeven, dat hun aan
wezigheid hier niet langer gewenscht was,
naar de stad terug.
Toch heeft men nog waargenomen hoe
twee Noorsche militaire machines trachten
op te stijgen. Voordat deze machines echter
nog van den grond los waren, werden zU
tijdens het taxiën in brand geschoten.
Gedurende de dagen, die volgden, heeft
gezagvoerder van Dijk alles in het werk ge
steld om te trachten, met zijn machine weg
te komen. Nederlandsche autoriteiten waren
er in Oslo niet meer. Waarschijnlijk is onze
gezant en ook de Nederlandsche consul te
gelijk met de Noorsche regeering uit Oslo
vertrokken, en de Nederlandsche vice-con
sul verklaarde, dat hij weinig kon doen.
Omtrent den toestand te Oslo zeide de heer
Van Dijk dat er, na enkele uren van groote
verwarring in het begin, van een paniek
geen sprake was. Het was aangrijpend, zoo
zeide hij, te zien hoe een zoo door en door
democratisch volk als de Noren in enkele
uren tijds hun vrijheid kwijt'waren, omdat
zij er niet aan gedacht hadden die democra
tie sterk te maken en te verdedigen. Een
voorbeeld, waaruit wij onze lessen kunnen
putten, zoo voegde hij er aan toe.
Bijna van den eersten dag der Duitsche
bezetting af, stond de bankbiljettencircula-
tie vrijwel geheel stop. Geld was er bijna
niet en betalingen werden nog slechts ge
daan met cheques, terwijl in den detailver
koop de winkeliers in afwachting van den
verderen gang van zaken hun vaste clien
tèle maar op crediet verkochten.
Zondag werd den heer van Dijk
medegedeeld, dat hij gister zou kun
nen vertrekken, maar geheel op
eigen risico. Er waren op het traject
naar Kopenhagen tallooze Duitsche
zoowel als Engelsche vliegtuigen in
de lucht. „Dat risico heb ik natuur
lijk met plezier genomen", ver
klaarde van Dijk.
Overigens waren de weersomstandighe
den gistermorgen zeer „gunstig", d.w.z. in
dit geval: mist, hagel, sneeuw en lage be
wolking, die een situatie schiepen waarin
de „Kemphaan" buiten het gezicht van
vliegtuigen kon blijven. Om negen uur ver
trok het toestel uit Oslo en omstreeks den
middag landde het op de Kopenhaagsche
luchthaven Kastrup. Tot zoover ging de
vergunning, welke van Dijk te Oslo van de
Duitsche autoriteiten had gekregen. In Ko
penhagen wendde men zich tot den daar
gevestigden Duitschen luchtvaartattache en
zonder moeite kreeg men hier de vergun
ning om verder te vliegen, weer „op eigen
risico".
Om half twee vertrok de Kemphaan naar
Schiphol, op 4000 meter vliegend. Tot dicht
bij de Nederlandsche kust zal men in de
wolken en sneeuwbuien, waardoor men geen
enkel vligtuig is tegen gekomen.
„Het kan als een wonder beschouwd wor
den" aldus van Dijk „dat de machine
volkomen onbeschadigd bleef. Men kan wel
zeggen, dat nog nooit sedert het bestaan
der K. L. M. een van haar vliegtuigen zoo
veel gevaar heeft geloopen".
SCHADELOOSSTELLING BIJ
VORDERING VAN ROEREND GOED.
Commissie ingesteld.
Bij K. B. is een commissie, bestaande uit
7 leden ingesteld, welke tot taak zal heb
ben in het geval, dat de betrokken minis
ter het van den staat gevorderde bedrag
(ingevolge de algemeene vorderingswet
1939) betwist, bij vordering van roerend
goed de schadeloosstelling in hoogste res
sort vast te stellen.
In deze commissie zijn benoemd.
Tot lid, tevens voorzitter: dr. D. L. Uuyt-
tenbogaart, te Heemstede; tot lid, tevens
plaatsvervangend voorzitter: den heer W.
Graadt van Roggen, te de Bilt; tot leden: de
heeren ir. P. A. van den Ban, te Wage-
ningen, K. Brok te Assen, ir. J. E. Inckel te
's-Gravenhage, mr. J. B. W. P. Kickert te
's-Gravenhage en ir. A. Plate te Rotterdam.
DE KOMENDE UITREIKING VAN
DISTRIBUTIEBONBOEKJES.
Naar wij vernemen is thans de voorbe
reiding aangevangen om eerlang over te
kunnen gaan tot uitreiken van de distribu
tiebonboekjes op verstoon van de distribu
tiestamkaarten.
Verwacht kan worden dat deze uitrei
king eind Mei of begin Juni zal kunnen ge
schieden.
STOPPEN OP ELKE MILITAIRE
SOMMATIE NOODZAKELIJK.
Ofschoon de bevoegde militaire autoritei
ten aan de betrokken militaire instanties
ter kennis hebben gebracht, dat bij de stop
seinen door militairen gegeven, de gewone
politie-voorschriften met de meeste nauw
keurigheid in acht moeten worden genomen
komen bij de K. N. A. C. nog klachten bin
nen van automobilisten over de wijze, waar
op militairen door zeer verschillende en ver
warring stichtende teekens hen tot stoppen
aanmanen. Ook des avond en in den nacht
worden automobilisten niet steeds door een
rood licht gewaarschuwd om te stoppen,
maar ook door wit licht of alleen door het
zwaaien met den arm.
Aangezien er tevens een geval aan de K.
N. A. C. is gemeld van beschieting van een
automobilist, die geen gevolg had gegeven
aan stopteekens van militairen, omdat de
ze teekens niet in overeenstemming waren
met de gewone politievoorschriften, wordt
den automobilisten met den meesten aan
drang er op gewezen, dat men verstandig
zal doen onder alle omstandigheden op
welk teeken dan ook van militaire wachten,
te stoppen.
REDE VAN MUSSERT TE ZUTPHEN
VERBODEN.
Gisteravond zou de heer Mussert de lei
der des n.s.b. te Zutphen in een openbare
vergadering spreken over „het einde der
democratie, de nieuwe orde". Het militair
gezag heeft echter geen toestemming gege
ven tot het houden van deze bijeenkomst.
INVOERMOEILIJKHEDEN VOOR DE
NEDERLANDSCHE IMPORTEURS.
Het is in den laatsten tijd verschillende
malen voorgekomen, dat Nederlandsche
importeurs moeilijkheden ondervonden bij
den invoer van gecontingenteerde goede
ren. De contingenteering is n.l. in het begin
van de mobilisatie 'n tijdlang minder streng
toegepast, waardoor de bestellingen in het
buitenland toenamen. Vertraging in de uit
voering van sommige dezer bestellingen
heeft tot gevolg gehad, dat de geldigheids
duur der toewijzingen van het crisis invoer-
bureau inmiddels was verstreken.
Het feit, dat sindsdien de noodzakelijk
heid is gebleken de contingenteering weer
minder soepel toe te passen, heeft er toe ge
leid, dat de bovenbedoelde goedere tenslotte
voor een deel niet konden worden inge
voerd. Zij bleven in de buitenlandsche fa
brieken voor verzending gereed staan of la
gen, in het ongunstigste geval, aan de grens
te wachten.
Het spreekt vanzelf dat de betrokken im
porteurs hierdoor moeilijkheden ondervin
den. Teneinde van den omvang hiervan een
indruk te krijgen, heeft het crisis invoerbu-
reau thans een enquête ingesteld, waaraan
de Kamers van Koophandel medewerking
verleenen.
BOND VAN EXPLOITANTEN VAN
RADIOCENTRALES VERGADERT.
Gisteren werd in „Krasnapolsky" te Am
sterdam een zeer druk bezochte ledenver
gadering gehouden van den bond van ex
ploitanten van radiocentrale (Berc.). Op
deze vergadering werd krachtig geprotes
teerd tegen het verbod van doorgifte van 't
gesproken woord uit oorlogvoerende, lan
den, „een beknotting van vrijheid, die het
Nederlandsche volk onwaardig is". Aan het
bestuur werd opgedragen andermaal moeite
te doen om>wijziging in dit verbod te krij
gen.
Hierna kwam ter sprake het ontwerp
voor een gedwongen luisteraars-bijdrage,
zooals dat door den minister van binnen-
landsche zaken juist bij de Kamers is inge
diend. Dit ontwerp, waarin naar de mee
ning van de vergadering groote onbillijk
heden voorkomen, werd krachtig bestreden.
De belangen van de radiocentrales worden
h.i. genegeerd. Voorts werd gesproken over
de groote moeilijkheden, waarvoor met na
me het armere deel der radioluisteraars zich
zal zien geplaatst.
Het bestuur zal de bezwaren aan de le
den van de Tweede en Eerste Kamer ken
baar maken.
Ongeluk bij militaire oefening. - Giste
ren heeft bij een oefening met springmid
delen in de omgeving van Maastricht een
ongeluk plaats gehad, waarbij de dienst
plichtige soldaat P. van Poorten werd ge
dood.
DUITSCHLAND STAAKT DEN
AANKOOP VAN EIEREN
IN ONS LAND.
Zooals bekend is, heeft de Centrale voor
Pluimvee en Eieren aan alle exporteurs van
eieren medegedeeld, dat de uitvoer naar
Duitschland en Engeland voortaan in een
bepaalde verhouding moet gaan geschieden,
vastgelegd in van week tot week toe te ken
nen hoeveelheden.
Thans verneemt het Hbld., dat de in ons
land gestationneerde vertegenwoordiger der
Deutschen Reichstelle für Eier und Geflü-
gel heden heeft te kennen gegeven, dat de
Duitsche regeering met deze regeling niet
accoord wenscht te gaan en derhalve 't aan-
koopen van eieren in Nederland staakt, in
afwachting van een bevredigende regeling
dezer aangelegenheid.
Duitschland maakt uit de aan de expor
teurs voor de eerste week toegewezen hoe
veelheden op, dat het Nederlandsch-Engel-
sche arrangement neerkomt op een beper
king van den eieren-import in Engeland,
welke zich thans, als gevolg van de verhou
dingsbepaling, automatisch voortplant op
den export naar Duitschland, een gang van
zaken, waarmede Duitschland zich niet kan
vereenigen.
Engeland nam in de laatste twee jaren
resp. 60 pet. en 68 pet., Duitschland resp.
38 pet. en 31 pet. van onze exporteieren van
ons af.
Petroleumdistributiekaarten. - Volgens
een wijziging van de petroleumbeschikklng
is ieder, aan wien één of meer petroleum
distributiekaarten of bonnen zijn uitgereikt
verplicht bij wijziging in de omstandighe
den, op grond waarvan de uitreiking is ge
schied, de kaarten of de bonnen, op welke
hij ingevolge de veranderde omstandighe
den geen aanspraak kan maken, in te leve
ren bij den distributiedienst van den distri
butiekring, waartoe de gemeente in welker
bevolkingsregister hij is ingeschreven, dan
wel, in geval van verhuizing, wordt inge
schreven, behoort.
Wijziging Indische comptabiliteitswet. -
Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp
ingediend tot nadere wijziging en aanvul
ling van de Indische comptabiliteitswet.
„Heideheuvel" jubileert. - Den 30en
April zal het 50 jaar geleden zijn, dat het
herstellingsoord Heideheuvel te Hilversum
door de Noordhollandsche vereeniging „Het
Witte Kruis" werd geopend. Reeds een hal
ve eeuw zijn zwakke en vermoeide dames
en meisjes hier verzorgd. Deze hebben door
rust, wandelen in heerlijke omgeving weer
kracht en moed ontvangen om haar levens
taak in de maatschappij naar behooren te
kunnen aanvaarden.
Kind van de trap gevallen en overle
den. - Het tweejarig dochtertje van de fa
milie T. te Eefde viel gisteren van de trap.
De kleine werd ernstig gewond en is aan
de gevolgen overleden.
Timmerman verongelukt. - Bij het de-
monteeren van een ophaalbrug onder Ber-
schenhoek (Z.H.) is gistermiddag een doo-
delijk ongeluk gebeurd. Plotseling brak een
takel, welke bij dit werk gebruikt werd,
waardoor de brug ontijdig neerstortte, ten
gevolge waarvan de 51-jarige timmerman
W. J. Sluis, die met zijn twee zoons en een
knecht het werk uitvoerde, door den ijzeren
deel werd getroffen en op slag dood was. De
drie andere arbeiders bleven ongedeerd.
„Jan van Gelder" weer in dienst. - De
mijnenlegger „Jan van Gelder", den op 1 Oc
tober van het vorig jaar bij Terschelling
door een mijn getroffen was, waardoor het
achterschip werd beschadigd, is thans ge
heel vernieuwd en weder in dienst gesteld.
Kind verdronken. - Gistermiddag is de
achtjarige N. de Vos, wonende aan boord
van het sleepschip „Padua", liggende aan
een steiger in de Waalhaven te Rotterdam,
bij het spelen op een plankier aldaar te wa
ter geraakt en verdronken.
Voor de vrouwen van Finland. - Dins
dag heeft op het hoofdbureau van de Neder
landsche vereeniging voor vrouwen,belan
gen en gelijk staatsburgerschap de slotaf-
rekening van de „Actie voor de vrouwen
van Finland" plaats gevonden, die ruim
42.000 heeft opgebracht, geschonken door
bijna evenveel vrouwen.
In 3 maanden 21/» millioen
meer.
Aan het overzicht van den stand der
rijksmiddelen op ultimo Maart j.l. wordt
het volgende ontleend:
De directe belastingen.
Wat deze belastingen betreft,
kan worden geconstateerd, dat de
stijgende lijn van de gedurende
het eerste kwartaal ter kohiere
gebrachte bedragen zich thans
opnieuw heeft voortgezet, waar
mede een nieuw record is geboekt.
Wanneer we zien, dat het totaal dezer
bedragen over het eerste kwartaal van
1936 ongeveer 401/» millioen beliep, welk
totaal in 1938 klom tot ruim 46 millioen,
waar 1939 slechts met iets meer dan een
ton boven uitkwam, dan mogen we bij een
thans ten kohiere gebracht zuiver bedrag
ad 52.488.577.geenszins ontevreden
zijn, al moet bij de beoordeeling van dit
bedrag met enkele factoren worden reke
ning gehouden. Want, zooals men weet, is
thans de belasting van de doode hand op
geheven, en wanneer men het voor deze
belasting op ultimo Maart van het vorig
jaar ten kohiere gebrachte bedrag ad
1.128.202.buiten beschouwing zou
laten, dan zou een vooruitgang geconsta
teerd kunnen worden van 7.424.965.
Deze vooruitgang is echter bijna geheel te
danken aan de opbrengst van een nieuw
gecreëerd middel en wel de opcenten op
de gemeentefondsbelasting, welke thans
ten kohiere gebracht is voor een zuiver
bedrag van 6.901.561.zoodat de andere
middelen van deze groep in totaal slechts
zijn vooruitgegaan met een bedrag van
532.406.—.
Uit het bovenstaande volgt, dat na ver
vanging van de belasting op de doode hand
door de opcenten op de gemeentefondsbe
lasting thans in vergelijking met het eer
ste kwartaal van het vorig jaar voor alle
directe belastingen tezamen een hoogere
opbrengst kan worden geconstateerd1 van
6.296.763.—.
De overige middelen.
De totale opbrengst van deze middelen
over de maand Maart is met een bedrag
van 36.530.936.ten opzichte van de
raming 37.541.666.niet geheel on
bevredigend te noemen, terwijl het als
een verheugend verschijnsel mag worden
aangemerkt, dat na de inzinking, welke
Februari te zien gaf ten aanzien van
Januari (van 42.8 op 35.8 millioen) de
opbrengst van Maart die van Februari
22.728.heeft overtroffen.
Mede dank zij de gunstige op
brengst over Januari heeft ten
slotte de opbrengst over het
eerste kwartaal, welke
115.150.748, heeft bedragen, de
raming voor dit tijdvak nog met
2.525.756.overschreden en
kwam daarmede bijna 5.6 mil
lioen boven de opbrengst over het
eerste kwartaal van het vorig
jaar.
KIEVITSEIEREN ZOEKEN NA 19 APRIL
VERBODEN.
Ingevolge het bepaalde in art. 17 der Vo-
gelwet 1936 is het rapen van kievitseieren
toegestaan tot en met 19 April a.s.
Het ten verkoop voorhanden hebben, te
koop aanbieden, verkoopen, afleveren, in
voeren en uitvoeren, alsmede het vervoe
ren, voor zoover de bebouwde kommen en
langs openbare wegen en voetpaden betreft,
is overeenkomstig art. 19 dier wet toege
staan tot en met Zondag 21 April.
De Vogelwet 1912 stelde den termijn van
verkoop, enz. op drie dagen, indien de laat-
se dag op een Zondag viel, doch de Vogel-
wet 1936 maakt deze uitzondering niet
meer.
Door
9)
„Drie penny-kaartje, meneer. Voor de
heele route".
„Ben je nog rmeer bovenop gewoest?"
„Eenmaal, meneer. Een één-penny passa
gier".
„En was hij toen nog in orde?"
„Zeker, inspecteur".
„Was die tweede passagier een man?"
„Ja, meneer".
„Waar kwam die op de bus?"
„De Fox and Hounds, Horton".
„En waar stapte hij af?"
„Een honderd mter verder, meneer".
„Een honderd meter verder, meneer".
„Wat?" Higgins schreeuwde het in zijn
verrassing bijna uit.
„Ja, meneer hij mompelde zoo iets van
dat hij wat vergeten had. Hij zag er wel
wat verschrikt uit".
„Waar keek hij op?"
„Hij hield een zakdoek voor zijn gezicht
gedrukt, alsof hij zwaar verkouden was. Ik
heb niet zoo goed op hem gelet toen hij
instapte en hij verdween zoo gehaast, dat
ik nauwelijks tijd had hem op te nemen".
„Zijn lengte man!"
„Wel meneerDe ander zweeg, ter
wijl hij zich scheen in te spannen zijn her
innering op te frisschen.
„Groot? Klein? Middelmatig? Was hij
even groot als ik?"
„Neën, meneer, niet zoo groot als u".
„Zoo groot als jullie nachtwaker of hoe
hij zich ook noemen mag?"
„Wat? Shorty, meneer?" Hij glimlachte.
„Neen meneer, hij was stellig grooter, flin
ker". Hij keek rond en zag den chauffeur
staan waarop hij vervolgde:
„Ik zou denken, dat hij zoo ongeveer van
George's lengte was".
Inspecteur Higgins keek den chauffeur
akn.
„Eén meter zeventig", schatte hij.
„Plus twee centimeter, mijnheer", ant
woordde de ander.
„Goed dan. Eén meter twee en zeventig.
Gekleed?"
„Ik denk hoed meneer. Overjas met
opgeslagen kraag. En eh ja met
bruine schoenen".
Higgins wendde zich tot den agent, die
intusschen van de telefoon was teruggeko
men. „Alles genoteerd? Goed, bel deze bij
zonderheden dan door naar de Yard. Laatst
gezien bij de „Fox and Hounds" Horton,
«w.
om
„Ongeveer vijf voor elf, meneer", viel de
conducteur bij.
„Mooi. Aan te houden tot het geven van
inlichtingen".
De agent ging andermaal naar de tele
foon.
„Ik denk niet, dat die tweede passagier
er iets van af weet, meneer", zei de con
ducteur.
„Waarom niet?" vroeg Higgins, een beet
je geprikkeld door deze tegenspraak.
„Neen, meneer. Weet u, toen hij weg was,
ging ik nog eens naar boven en toen was
alles nog met hem daar in orde".
HOOFDSTUK V.
Waarin Dr. Pape zijn meening
ten beste geeft.
Inspecteur Higgins staarde den man een
oogenblik zwijgend aan, terwijl hij in den
geest overwoog, of hij zijn instructies aan
Scotland Yard betreffende den tweeden
paikagier zou herroepen of niet. Hij voelde
er niet veel voor, de heele organisatie,
welke hij tot zijn beschikking had, in be
weging te brengen, indien zulks niet ge
rechtvaardigd was, en bovendien werden
zoowel de pers als het publiek den laat
sten tijd erg lastig en hatelijk, wanneer
Scotland Yard eens een abuis maakte. Hij
kon zich die groote opschriften in de kran
ten al voorstellen, wanneer zou blijken, dat
de gezochte tweede passagier eens heele-
maal onschuldig aan het geval zou zijn.
Zulke overwegingen waren verre van aan
genaam, want alles zou natuurlijk weer op
hem neerkomen. Higgins zuchtte. Alia, hij
zou het er op moeten wagen, want de twee
de passagier leek voorloopig zijn eenige
houvast. Hij bleef den conducteur aansta
ren en de man begon zich onder dien aan
houdenden blik weinig op zijn gemak te
voelen.
„Even voor elf uur was deze man dus
nog heelemaal in orde, hè?"
„Absoluut, meneer".
„En waarom ging je dan nog eens boven
kijken, of hij wel in orde was?"
„Wel, meneer, ik weet het eigenlijk niet
precies. Die tweede man maakte me eigen
lijk een beetje in de war, als ik het zoo
zeggen mag. Hij kwam op de bus en ging
weer direct na het betalen van zijn kaartje
er af en ik wist dat deze arme kerel de
eenige passagier daar bovenop de bus was.
Ik dacht misschien, dat er iets aan de hand
was of of zoo iets".
De man zweeg, blijkbaar niet in staat,
zijn gevoelens van dat oogenblik juist ie
formuleeren.
„Die tweede man zag er verschrikt uit,
zei je?"
„Ja, meneer. Hoewel ik niet weet, waar
van hij geschrokken moet zijn".
De conducteur zweeg en vervolgde dan:
„Wanneer deze man geweest was, zooals
hij nu is, had ik het me natuurlijk kunnen
indenken".
„Ik ook, maar volgens je verklaring was
hij toen nog in leven. Ben je daar zeker
van?"
„Absoluut, meneer. Hij stak iets in den
binnenzak van zijn jas".
„Aha!" Higgins wendde zich tot den
agent. „En wat heb je in dien binnenzak
gevonden, agent?"
„Een pakje bankbiljetten, inspecteur.
Hier is het. Allemaal bankbiljetten van één
pond".
Inspecteur Higgins nam het bundeltje
van den agent over. Hij onderzocht twee of
drie biljetten zorgvuldig. Ze leken echt ge
noeg. Hij stak het geld in zijn binnenzak
„Ik zal die in bewaring nemen, agent".
Opnieuw hervatte hij zijn ondervraging van
den conducteur.
„Was er nog iemand 'anders boven op de
bus tusschen het tijdstip, dat deze man bin
nenkwam en je hem dood vond?"
„Neen, meneer".
„En wanneer ontdekte je, dat hij dood
was?"
„Niet voor wij hier de garage binnen
reden, meneer. Toen bemerkte George hier,
dat er een passagier was, die nog niet van
de bus was afgegaan. Wij eh dachten,
dat hij misschien onbekwaam was of zoo
iets".
Dat „of zoo iets" scheen maar al te waar
te zijn.
,Ik klom naar boven en was juist op het
punt hem op den schouder te kloppen, toen
ik het bloed op z(jn jas zag. Het was vree-
selijk. Ik riep George naar boven en samen
droegen wij hem naar omlaag. Een van de
businspecteurs haalde een dokter en wij
riepen den agent binnen, die hier in de wijk
dienst had".
„Zoo. Nu, enfin, ik zou graag hebben
dat jij en eh George hier mij eens
precies wilden aanwijzen, hoe de man zat,
toen jullie hem vond".
„Zeker, mijnheer". Ze begaven zich naar
de bus, maar de inspecteur hield hen te
gen.
„Niet op die bus, jongens. Die is eli
te vuil. Wijs het me maar op een van de
andere bussen".
Beide mannen begaven zich naar een wa
gen van hetzelfde model als die, waarop de
doode gevonden was, en gevolgd door der.
inspecteur bestegen zij het trapje van het
platform.
Wordt vervolgd.