de tarievenpolitiek der spoorwegen. m de JóeuilletMi Er zullen goedkoope dagretours worden ingevoerd. Professor Goudriaan geeft tarievencoliege. Eer» vastrecht-tarief wordt overwogen. Organisatie der benzine distributie thans gereed. Eerste Kamer. Aantal hamerstukken afgedaan. Pijnackers scheeve toren ingestort. Het gebouw bleek niet te behouden. CECIL FREEMAN CREGG. TWEEDE BLAD 2 Professor Goudriaan, de president-directeur van de Nederlandsche Spoorwegen heeft dezer dagen een breedvoerige uiteenzetting gegeven van verschillende noviteiten op het gebied van de tarieven, welke de Spoorwegen eerlang, of later zullen invoeren. Het tariefmenu van de Spoorwegen is op het oogentblik al betrekkelijk uitgebreid, doch het is toch nog altijd voor verdere uitbreiding vatbaar, blijkens de mededeelingen, welke wij van den heer Goudriaan ontvingen. Want in de eerste plaats zullen, met ingang van de nieuwe dienstrege ling, op 19 Mei a.s., zoogenaamde goedkoope retours worden ingevoerd, naar analogie van de goedkoope avondretours, die overdag in speciaal daarvoor aangewezen treinen geldig zijn, en in de tweede plaats overweegt de spoor wegdirectie nog steeds de invoering van het veelbesproken vastrecht tarief, waaromtrent thans door den heer Goudriaan nadere mededeelingen zijn gedaan. Wanneer dit vastrechttarief zal worden ingevoerd, staat echter nog niet vast. Het is mogelijk, dat het in den loop van het komende najaar zal zijn, het is ook mogelijk, dat er nog een jaar mee wordt gewacht. Maar in ieder geval, als het wordt ingevoerd, zal het in den herfst zijn. Wat nu de goedkoope dagretours betreft allereerst het volgende: De gedachte, welke eraan ten grondslag ligt is eigenlijk geboren uit de overweging, dat er op elk traject van de Spoorwegen wel treinen zijn aan te wijzen, die voortdurend rijden met een te ge ringe bezetting. Tallooze tellingen en waarnemingen heb ben precies aangetoond, welke treinen dit zijn, en voor die treinen zullen dan de goed koope dagretours worden ingevoerd. Bij de Spoorwegen noemt men zulke treinen „dal- treinen", omdat zij in de algemeene ver- voerscurve een dal in de lijn van de ver- voersterkte geven: zij rijden in het dal van de bezettingskromme. Na het constateeren van dit feit heeft men de vraag gesteld: hoe kunnen we dit ver keer op slappe uren stimuleeren, en voor dezen stimulans moeten nu de goedkoope dagretours zorgen. Deze retours, die precies denzelfden prijs hebben als de reeds zoo populaire avondretours, dus 1.25 cent per kilometer derde klasse, zijn dus na 19 Mei voor alle trajecten verkrijgbaar, doch, en daarom moet men wel denken, ze zijn slechts in bepaalde, daarvoor aangewezen treinen geldig. In het algemeen kan worden gezegd, dat dit treinen zijn die loopen op de stille uren: zeer vroeg in den ochtend, voorts tusschen 9 en 11 des ochtends, en des namiddags tusschen 3 en i</2 uur. Dit idee van goedkoope dagre tours heeft men bij de Spoorwegen al eerder gehad, doch men stond voor één moeilijkheid, namelijk het antwoord op de vraag: hoe maken wij het publiek duidelijk, in welke treinen deze retours geldig zijn? Daarvoor is nu een heel gemakke lijke oplossing gekomen: die treinen krijgen in het nieuwe spoorboekje een bepaald teelten, en wel een zwart blokje tusschen de uur- en minuutcijfers. Is het alleen een zwart blokje, dan zijn de goedkoope retours geldig op alle dagen waar op de trein loopt, staat er in het blokje een B, dan alleen op Zon en Feestdagen, staat er een C in,« dan op alle dagen behalve Zater dag. Ook zal men in den nieuwen reisgids nog treinen zien, die voorzien zijn van een blok je, dat half wit en half zwart is. Daarvan vindt men de beteekenis nader in den gids uiteen gezet. In het algemeen is de betee kenis deze, dat die treinen ook toeganke lijk zijn voor houders van een goedkoop retour die van verderaf komen, en dus op hun retourtje kunnen doorreizen. Men vindt dat echter in het nieuwe spoorboekje precies uiteen gezet. De Nederlandsche Spoorwegen meenen hiermede een nieuwen belangrijken stap te hebben gezet op den weg van de populari seering van het treinverkeer, en tevens te kunnen bereiken, dat de bezettingskromme van de treinen niet meer zooveel bergen en dalen zal vertoonen als nu nog het geval is. Op een ding dient echter nog gewezen te worden; het is natuurlijk mogelijk, dat door dezen maatregel een dal in de curve een heuvel, misschien wel een berg wordt, wat natuurlijk uit een vervoers-economisch oog punt ook weer niet goed is! Daarom behouden de Spoorwegen zien bet recht voor, om van dienstregeling tot dienstregeling opnieuw te bekijken, welke treinen voor de goedkoope dagretours in aanmerking komen. Van ondergeschikt belang is overigens in dit verband nog, dat thans de zoogenaamde goedkoope treinen, die des zomers op be paalde baanvakken reden, zullen komen te vervallen. Zij voldeden blijkbaar noch het publiek, noch de Spoorwegen. Doch de thans getroffen regeling komt daarvoor in de plaats en kan daarvoor ook beter in de plaats komen, omdat zij veel universeeler is, omdat zij practisch beteekent een nieu we offerte aan het publiek in het verband van de vaste dienstregeling, en niet meer een incidenteele aanbieding tot het berij den tegen verminderd tarief van een be paald traject. Men weet het dus nu: met ingang van de komende dienstregeling gaan ook de „blokjestreinen", zoo als het publiek ze wel spoedig zal noemen, rijden, en het blokje be teekent: goedkoop dagretour tegen denzelfden prijs als het avondre tour. Vervolgens ging prof. Goudriaan over tol de bespreking van de reizigers-tarieven met toepassing van vastrecht, daarbij voorop stellend, dat de geheele of gedeeltelijke in voering van de nader te bespreken vast rechttarieven op zijn vroegst zal geschie den in den komenden herfst, misschien later. Onder de tegenwoordige omstandig heden kan de directie zich immers niet aan een bepaald tijdstip van invoering binden. Bovendien deelde de president-directeur ten aanzien van de verwachting, welke -Ie directie koestert over de invoering van dit vastrechttérief, mede, dat men zien hierbij een limiet had gesteld van tien ja ren, welke noodzakelijk zullen zijn om dit tarief volkomen ingeburgerd te krijgen. Van het vastrechttarief verwach ten de spoorwegen een groote uit breiding van het vervoer en boven dien een gunstiger bezettingsgraad van het geheele vervoersapparaat. Het vastrechttarief zal den gebruiker (althans binnen ruime grenzen) geheel vrij laten de vervoersgelegenheid te kiezen, die hem het beste convenieert. Gewoon- en gezinsvastrecht. Er zullen worden ingevoerd een gewoon vastrechttarief en een gezinsvastrechttarief. Het gewone vastrecht, dat bestemd is voor den zakenreiziger, die per maand tamelijk veel op reis gaat, maar niet voldoende om de kosten van het abonnement „er uit te halen" en ook tegemoet komt aan de be hoeften van de kleine neringdoenden, be draagt voor een tijdvak van twaalf achter eenvolgende maanden: 156 voor de eerste klasse, 138 voor de tweede klasse en 96 voor de derde klasse. De kaarten worden ook per maand verkrijgbaar gesteld en ge ven recht op een onbeperkt aantal reizen voor de helft van het enkele-reis-tarief (2.125 cent per km. voor de eerste klasse, 1.625 cent voor de tweede klasse en 1.125 cent voor de derde klasse). De prijs van de gezinsvastrecht- kaarten bedraagt voor alle leden van eenzelfde gezin gezamenlijk 0.6 percent van het gezinsinkomen met een minimum van 12 en een maxi mum van 48 per jaar. Voor houders van algemeene abonne mentskaarten of van gewone vastrechtkaar- ten is alleen het minimum van 12 ver schuldigd. Deze gezinsvastrechtkaarten zul len ook voor kortere perioden dan één jaar verkrijgbaar worden gesteld, zij geven recht cp een onbeperkt aantal reizen voor de helft van het enkele-reis-tarief in alle klassen, met een beperking waardoor voorkomen wordt, dat het gezinsvastrecht misbruikt wordt voor zakenreizen. Een voorbeeld. Wanneer een huisvader overweegt of het voor hem voordeelig is vastrecht te kiezen, zal hij bij een inkomen van 4000 bijv. on geveer de volgende rekensom moeten ma ken: Bij 4000 inkomen betaal ik aan vast recht 0.6 pet. van f 4000 is 24. Ik reis dan verder en al mijn gezinsleden afzonderlijk of gezamenlijk voor 1.125 cent per km. Zon der vastrecht reis ik gemiddeld, enkele reis en retour dooreen genomen, voor 1.9 per persoon-km. Per km. bespaar ik dus 1.9 1.125 is 0.775 cent. Ilc moet dus minstens 2400 0.775 is 3100 km. verreizen om het vastrecht er uit te halen, als ik dus met mijn gezin per jaar verreis 3100 x 1.9 is 58.80, dan is het vastrecht voor mij voordeeliger, want dan kan ik al mijn gezinsleden, teza men of afzonderlijk zooveel wij willen meer gaan reizen tegen het uitzonderlijke lage tarief van 1.125 cent per km. Bij elke vastrechtkaart wordt namelijk voor elk lid van het gezin tegen een gering bedrag van bijv. 10 ct. een volgkaart afge geven, zoodat elk van de gezinsleden ook bij afzonderlijk reizen ten volle van het ge reduceerde tarief profiteert. Daarom is het vastrecht voor den reizi ger niet alleen eenvoudiger en goedkooper dan het vroegere kilometerboekje, maar het biedt ook meer mogelijkheden. In de Nederlandsche Staatscourant van 18 Maart j.l. no. 55 is bij beschikking van den minister van economische zaken bekend ge maakt, dat binnenkort aan eiken houder van een motorrijtuig en aan houders van een benzine- of benzolmotor, niet dienende tot het voortbewegen van een motorrijtuig een identiteitsbewijs zal worden uitgereikt. Ter toelichting van dezen maatregel kun nen de volgende bijzonderheden over de voorbereiding van een eventueele benzine distributie worden medegedeeld. Hoewel de benzine-situatie van ons land voor het oogenblik geen aanleiding geeft tot het nemen van bijzondere maatregelen, heeft de regeering, welke ook op een min der gunstige ontwikkeling van den toestand moet zijn voorbereid, een regeling voor een eventueele distributie van benzine, en voor zoover betrekking hebbende op het motor- wegverkeer, ook voor benzol, gasolie en smeerolie, doen opstellen om in staat te zijn op korten termijn een verbruiksbeperking van deze producten in te voeren. Bij het gekozen distributieplan is men uit gegaan van de twee groote categorieën van vervoer, waaruit het motor wegverkeer be- staat) n.l. het goederenvervoer en het per sonenvervoer. Bovendien is in de eerste plaats rekening gehouden met: a. De militaire vervoeren. b. Het vervoer door burgerlijke over heidsdiensten. c. Het vervoer ten behoeve van de le- levensmiddelen- en de brandstoffen- voorziening. d. Het vervoer van dokters, veeartsen, e.d. e. Het vervoer van geestelijken. Aan de hand van de door de houders van motorrijtuigen in den loop van het vorig jaar ingevulde formulieren is thans door het rijksbureau voor aardolieproducten voor beide categorieën een basis aantal km. vast gesteld. Voor het bepalen van deze basisaantallen zijn voor het geheele goederen- en perso nenvervoer, voorzoover dit laatste het be roepsvervoer betreft d.w.z. autobussen, taxi-ondernemingen, verhuurinrichtingen e.d. de aangiften van de autobezitters als maatstaf genomen, tenzij in bepaalde ge vallen gerechte twijfel bestond aan de juist heid van de verstrekte gegevens. Wat het overige personenvervoer be treft, heeft.de regeering het in dit stadium van voorbereiding nog niet noodig geoor deeld verschil te maken tusschen het luxe- vervoer en het vervoer voor zakelijke doel einden (afgezien van de hierboven genoem de urgente vervoeren). Voor dit gedeelte van het personenvervoer is als basis-hoe- veelheid voor personenauto's 850 K.M. en voor motorrijwielen 400 km per maand vastgesteld. Uitgaande van het hierboven bedoelde basisaantal km per maand is voor elk mo torrijtuig aan de hand van het brandstof verbruik van den betreffenden motor een basisverbruik per maand in liters motor brandstof vastgesteld. Het basisaantal km is zoodanig bepaald, dat, indien 100 pet. wordt toegewezen, het benzineverbruik reeds wordt beperkt. Het zou zich dus kunnen voordoen, dat de voorraadpositie een hoo- ger percentage mc'olijk maakt. Bij het eoe- derenvervoer (autobussen, taxi's e.d.) waarbij het bSsisaantal km op het normale verbruik is bepaald, zal zich dit laatste niet voordoen. Op het identiteitsbewijs, dat op nader te publiceeren wijze door de plaatselijke distri butiekantoren tegen betaling van 0.75 zal worden verstrekt, is naast het nummer van de categorie, waarbij het vervoermiddel is ingedeeld, vermeld het aantal liters motor brandstof, dat op bovenomschreven wijze is berekend. POSTVERKEER MET NOORWEGEN IS GESTAAKT. Dg postverbindingen met Noorwegen zijn verbroken. De briefpostzendingen en postpakketten voor dat land kunnen tot nader bericht niet ter verzending worden aangenomen. Reeds ter post bezorgde zen dingen zullen aan de afzenders worden teruggezonden. Ook het postale geldverkeer met Noor wegen (postwissels, quitanties, verreken- zendingen, aangeteekende- en waarde stukken) is in beide richtingen gestaakt. De Eerste Kamer is gistermiddag voor een korte vergadering bijeengeweest, waarin uitsluitend kamerstukken zijn afgedaan, althans onderwerpen zijn behandeld, over de meeste waarvan zoogenaamde blanco verslagen waren uitgebracht. Daarna gingen de leden in de afdeelingen tot het onderzoek van een aantal wetsontwerpen, welke de vorige week door de Tweede Ka mer waren goedgekeurd, waartoe behoorde de verwijzing van heffingen ten behoeve van het Leeningsfonds 1940. Er waren vele leden en ook de perstribune was on danks het vooruitzicht op een vijf-minuten- vergadering goed bezet, hetgeen onge twijfeld te danken was aan de overweging: je kunt in dezen tijd nooit weten of er iets bijzonders gebeurt; een interpellatieverzoek of een debatje over de vraag of niet een be langrijke kwestie op de agenda kan worden geplaatst behoortópiet tot de onmogelijk-, heden. Niets daarvan deed zich evenwel voor; rustig kon de voorzitter de agendapunten afhameren Het waren een wijziging en verhooging van de Justitiebegrooting voor 1939 (aankoop van grondstoffen voor arbeid voor gevangenen en verpleegden; kosten der grensbewaking); goedkeuring van een onteigening van perceelen enz. ten behoeve van de uitbreiding der electrische centrale te Geertruidenberg; een wijziging en aan vulling van de begrooting van Sociale Za ken voor 1939 (verschillende onderwerpen); ten slotte een aantal wijzigingen van de In dische begrooting voor 1939, in totaal 14 wetsontwerpen. Van een openbare vergadering der Eer ste Kamer in de eerstvolgende dagen is nog niets bekend. De Tweede Kamer komt a.s. Vrijdag vóór het reeds uitgeschreven af- deelingsonderzoek even in openbare verga dering bijeen, om eenige pas ingediende wetsontwerpen mede in dit afdeelingson- derzoek te betrekken. De bewoners van het landelijke dorp Pijnacker in Delfland, zijn in den afgeloo- pen nacht tegen half één opgeschrikt door een doffen slag, die bij velen den indruk moet hebben gewekt van een bombarde ment van het vredige dorp. Gelukkig was dit niet het geval, doch sedert enkele uren kan het dorp niet meer bogen op een be zienswaardigheid, welke in den lande be kend staat als de scheeve toren van Pijnac ker. Jarenlang is deze toren, die uit de twaalfde eeuw dateert, en los stond van het kerkgebouw der Nederlandsch hervormde gemeente, gaandeweg meer voorover gaan hellen en vooral in de laatste jaren maakte men zich bezorgd over de eventueele gevol gen. Ook door het aanbrengen van een z.g. betonnen voet werd de toren gestut en juist dezer dagen was men met' dit omvangrijk werk gereed gekomen. Men was er van overtuigd, dat het bouwwerk, zoo niet eeuwen, tqch zeker tientallen van jaren zou kunnen trotseeren, totdat vannacht aan deze verwachting den bodem werd ingesla gen. Reeds de vorige week constateerde men, dat de toren thans naar de andere zijde de noordzijde ging hellen en on middellijk nam het gemeentebestuur maat regelen om het gevaarte ook van dien kant te stutten. Voortdurend waren werklieden op hun qui-vive om te voorkomen dat hij naar die zijde zou instorten. Het blijkt nu tevergeefs te zijn geweest. Met donderend geraas is de toren over den weg, het Zuid- einde, in brokstukken gevallen, waarbij d? kabel van het bovengrondsche nét der elec- tricrhe leiding gedeeltelijk werd vernield. Van het monument is slechts de voet, ter hoogte van twee meter blijven staan. Het geld voor nuttig adverteeren, Dat blijkt geweldig te rendeeren! Door 10 „Z<jo was hij, mijnheer". De conducteur voegde de daad bij het woord en ging op het achterste bankje links op het boven dek zitten. Hij leunde tegen den zijkant van de bus en liet zijn handen slap in zijn schoot liggen. Zijn beenen staken onder de bank tegenover de zijne, terwijl zijn kin voorover op zijn borst hing. „Zoo goed, George" De chauffeur bekeek hem aandachtig, deed dan een pas achteruit om een beter gezicht op de voorstelling te krijgen en, zijn hoofd van rechts naar links buigend, scheen hij het perspectief te bestudeeren. Hij kwam daarop naar voren en, nadat hij de pet van den condueteur wat verder over zijn ooren getrokken had, ging hij opnieuw achteruit, waarop hij andermaal naar vo ren trad om nog een detail te verbeteren. De conductur grinnikte schaapachtig. „Zoo was het, meneer, voorzoover ik het me kan herinneren". Inspecteur Higgins knikte een bedankje en staarde fronsend voor zich uit. Afge zien van de twee onbelangrijke verande ringen, welke de chauffeur had aange bracht, schenen beide menschen hét eens over het hoofd gezien moest hebben, wat moment dat hij gevonden werd. En toch. als zij gelijk hadden, waar was dan de ko gel? Zeker niet in de bus, tenzij hij hem over he hoofd gezien moest hebben, wat hij, in alle bescheidenheid, voor onmoge lijk hield. Opnieuw staarde hij naar den poseerenden conducteur, teneinde de waar schijnlijke kogelbaan te reconstrueeren. Ja Het schot moest zijn afgevuurd uit een punt dat hooger was gelegen dan het bovendek van de bus, en daarom moest de kobel in benedenwaartsche richting zijn verdwe nen. De kogel moest gevonden worden om het soort wapen te kunnen vaststellen, waarop het schot was afgevuurd. Het plotselinge overgaan van een luide electrische schel deed het heele groepje opschrikken. Zij hoorden den nachtwaker Shorty naar de deur sloffen, welke daarop geopend werd. De inspecteur herkende terstond de stem van den bezoeker. „Kom maar binnen, dokter", riep hij van de bus af. Dokter Pape trad binnen en keek naar boven. „Hé, Higgins! Mooie tijd om een fatsoen lijk burger uit zijn bed te halen, dat moet ik zeggen!" „Neem me niet kwalijk, dokter. Maar wanneer de plicht roept, nietwaar?" Hij haastte zich naar beneden en trad den dokter met uitgestoken hand tege moet. „In ieder geval stel ik het zeer op prijs, dat u zoo gauw gekomen bent. Ik moet u iets laten zien". De inspecteur voerde den politiedokter naar het lichaam van den ongelukkigen buspassagier, dat door den agent be dekt was met een zeil, dat hij in de garage geleend had. Higgins sloeg dit terug. „Ik zou hierover graag uw oordeel hoo- ren". „Mijn hemel!" bromde dokter Pape af keurend. „Precies, dokter. Begin dit maar eens netjes te onderzoeken, terwijl ik verder met deze luidjes afhandel". Hij keerde zich naar de bus. „Kom maar naar beneden, jullie". Lang zaam daalden beide busmenschen van het voertuig af, waarop zij op den inspecteur toetraden. „Om nog eens terug te komen op dien tweeden passagier van je, conducteur, ben je er zeker van, dat zijn gelaatsuitdrukking „verschrikt" genoemd kan worden?" De conducteur dacht ernstig na en zei dan: „Als het geen schrik was, mijnheer, zou het wel woede kunnen zijn geweest". „H'm. Ben je er zeker van, dat je je fan tasie niet een beetje den vrijen loop Iaat? Nee, nee! Versta me alsjeblieft niet ver keerd", ging Higgins haastig verder, toen de conducteur verontwaardigd wilde ant woorden. „Jullie bent beiden oud genoeg om mijn vader te kunnen zijn, maar wan neer je mijn ervaring in die zaken zoud! hebben, zou je beseffen, dat het 't moeilijk ste op de wereld is om te voorkomen, dat je ongemotiveerde conclusies gaat maken te voorkomen, als het ware, dat de wensch de vader van de gedachte is. Neem nu eens dat het geval van dien tweeden passagier. Je eerste indruk meestal juist, tusschen twee haakjes was, dat zijn gelaat eh hoe zeggen ze dat ook weer zoo mooi? O, ja, dat zijn ge laat vrees uitdrukte. Dat zou volkomen be grijpelijk geweest zijn, indien deze arme kerel dood geweest was, maar dat was hij niet. Ga nu eens een stap verder, hoewel het, wetend dat deze man na het vertrek van dien tweeden passagier nog levend was. eigenlijk geen stap verder is. Je denkt er nog eens over na en zegt nu, dat de uit drukking op het gelaat van dien tweeden passagier ook woede geweest kan zijn. Maar waarom woede?" „Vraagt u me liever wat anders, mijn heer. In ieder geval blijf ik bij hetgeen ik zei, want ik geloof, dat dat de waarheid is". „En kan dat ook niet heel verklaarbaar zijn, mijnheer", meende de chauffeur, die zijn kameraad te hulp kwam. „Mijn maat zegt, dat hij bijna direct, nadat hij ingestapt was, weer weg ging. Ik weet niet, hoe u bent, maar wat mezelf betreft, zou ik aar dig waest zijn op me eigen, als ik merkte, dat ik wat vergeten had en weer terug moest". „H'm". Higgins dacht over deze verkla ring na en, gezien de gemompelde woorden van den man, toen hij de bus verliet, scheen er werkelijk wat in te zitten. „Heeft één van jullie een schot gehoord?" De conducteur sprak het eerste, terstond nadat de vraag geuit was. „Neen, mijnheer. Daar ben ik absoluut zeker van. Ik heb er al op gewacht, dat u die vraag zou stellen, en ik weet positief, dat ik niets hoorde". „En jij, George?" „Te druk om erop te letten, mijnheer. In ieder geval zou ik het voor den motor ge houden hebben, of zoo iets". „Zeg, Higgins!" Het was dokter Pape die riep. „Weet je, dat de arme kerel tweemaal geraakt is?" „Wat?" „Ja, door zijn hals en in zijn voet. Kijk!" Inspecteur Higgins keek. Er viel niet aan te twijfelen. De kogel zat nog in den voet en „Ik heb het! Het is dezelfde kogel, dok ter. Geen wonder, dat ik die niet kon vin den Ik heb er de heele bus op nagezocht en begreep maar niet, waar die gebleven kon zijn. Ja. Het schot is van boven afgevuurd, zoodat het logisch is dat de kogel in zijn voet is terecht gekomen. Mijn hemel! Ik wordt oud. Daar had ik nooit aan gedacht". „Ik ben blij, dat het je genoegen doet" merkte de dokter droogjes op. „Als ik in jouw plaats was, zou ik liever gezien heb ben, dat ,de kogel in het houtwerk van de bus stak. Dan was je er tenminste zeker van geweest, dat hij neergeschoten was, terwij! hij op de bus zat. Nu kan hij er wel zoo zijn neergelegd". „Dat zou een aardig karwei geweest zijn. dokter. Kom maar eens op de bus kijken Dat zal je wel van idee doen veranderen" „Zeker. Maar het kan mij niet van idet doen veranderen. Ik heb nog geen ide< gevormd". Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6