de tarievenpolitiek der spoorwegen.
m de
JóeuilletMi
Er zullen goedkoope dagretours
worden ingevoerd.
Professor Goudriaan geeft
tarievencoliege.
Eer» vastrecht-tarief wordt
overwogen.
Organisatie der benzine
distributie thans
gereed.
Eerste Kamer.
Aantal hamerstukken
afgedaan.
Pijnackers scheeve toren
ingestort.
Het gebouw bleek niet
te behouden.
CECIL FREEMAN CREGG.
TWEEDE BLAD
2
Professor Goudriaan, de president-directeur van de Nederlandsche
Spoorwegen heeft dezer dagen een breedvoerige uiteenzetting gegeven van
verschillende noviteiten op het gebied van de tarieven, welke de Spoorwegen
eerlang, of later zullen invoeren. Het tariefmenu van de Spoorwegen is op
het oogentblik al betrekkelijk uitgebreid, doch het is toch nog altijd voor
verdere uitbreiding vatbaar, blijkens de mededeelingen, welke wij van den
heer Goudriaan ontvingen.
Want in de eerste plaats zullen, met ingang van de nieuwe dienstrege
ling, op 19 Mei a.s., zoogenaamde goedkoope retours worden ingevoerd, naar
analogie van de goedkoope avondretours, die overdag in speciaal daarvoor
aangewezen treinen geldig zijn, en in de tweede plaats overweegt de spoor
wegdirectie nog steeds de invoering van het veelbesproken vastrecht
tarief, waaromtrent thans door den heer Goudriaan nadere mededeelingen
zijn gedaan. Wanneer dit vastrechttarief zal worden ingevoerd, staat echter
nog niet vast. Het is mogelijk, dat het in den loop van het komende najaar
zal zijn, het is ook mogelijk, dat er nog een jaar mee wordt gewacht. Maar
in ieder geval, als het wordt ingevoerd, zal het in den herfst zijn.
Wat nu de goedkoope dagretours betreft
allereerst het volgende:
De gedachte, welke eraan ten
grondslag ligt is eigenlijk geboren
uit de overweging, dat er op elk
traject van de Spoorwegen wel
treinen zijn aan te wijzen, die
voortdurend rijden met een te ge
ringe bezetting.
Tallooze tellingen en waarnemingen heb
ben precies aangetoond, welke treinen dit
zijn, en voor die treinen zullen dan de goed
koope dagretours worden ingevoerd. Bij de
Spoorwegen noemt men zulke treinen „dal-
treinen", omdat zij in de algemeene ver-
voerscurve een dal in de lijn van de ver-
voersterkte geven: zij rijden in het dal van
de bezettingskromme.
Na het constateeren van dit feit heeft men
de vraag gesteld: hoe kunnen we dit ver
keer op slappe uren stimuleeren, en voor
dezen stimulans moeten nu de goedkoope
dagretours zorgen. Deze retours, die precies
denzelfden prijs hebben als de reeds zoo
populaire avondretours, dus 1.25 cent per
kilometer derde klasse, zijn dus na 19 Mei
voor alle trajecten verkrijgbaar, doch, en
daarom moet men wel denken, ze zijn
slechts in bepaalde, daarvoor aangewezen
treinen geldig. In het algemeen kan worden
gezegd, dat dit treinen zijn die loopen op de
stille uren: zeer vroeg in den ochtend,
voorts tusschen 9 en 11 des ochtends, en des
namiddags tusschen 3 en i</2 uur.
Dit idee van goedkoope dagre
tours heeft men bij de Spoorwegen
al eerder gehad, doch men stond
voor één moeilijkheid, namelijk het
antwoord op de vraag: hoe maken
wij het publiek duidelijk, in welke
treinen deze retours geldig zijn?
Daarvoor is nu een heel gemakke
lijke oplossing gekomen: die treinen
krijgen in het nieuwe spoorboekje
een bepaald teelten, en wel een
zwart blokje tusschen de uur- en
minuutcijfers. Is het alleen een
zwart blokje, dan zijn de goedkoope
retours geldig op alle dagen waar
op de trein loopt, staat er in het
blokje een B, dan alleen op Zon
en Feestdagen, staat er een C in,«
dan op alle dagen behalve Zater
dag.
Ook zal men in den nieuwen reisgids nog
treinen zien, die voorzien zijn van een blok
je, dat half wit en half zwart is. Daarvan
vindt men de beteekenis nader in den gids
uiteen gezet. In het algemeen is de betee
kenis deze, dat die treinen ook toeganke
lijk zijn voor houders van een goedkoop
retour die van verderaf komen, en dus op
hun retourtje kunnen doorreizen. Men
vindt dat echter in het nieuwe spoorboekje
precies uiteen gezet.
De Nederlandsche Spoorwegen meenen
hiermede een nieuwen belangrijken stap te
hebben gezet op den weg van de populari
seering van het treinverkeer, en tevens te
kunnen bereiken, dat de bezettingskromme
van de treinen niet meer zooveel bergen en
dalen zal vertoonen als nu nog het geval is.
Op een ding dient echter nog gewezen te
worden; het is natuurlijk mogelijk, dat door
dezen maatregel een dal in de curve een
heuvel, misschien wel een berg wordt, wat
natuurlijk uit een vervoers-economisch oog
punt ook weer niet goed is!
Daarom behouden de Spoorwegen zien
bet recht voor, om van dienstregeling tot
dienstregeling opnieuw te bekijken, welke
treinen voor de goedkoope dagretours in
aanmerking komen.
Van ondergeschikt belang is overigens in
dit verband nog, dat thans de zoogenaamde
goedkoope treinen, die des zomers op be
paalde baanvakken reden, zullen komen te
vervallen. Zij voldeden blijkbaar noch het
publiek, noch de Spoorwegen. Doch de
thans getroffen regeling komt daarvoor in
de plaats en kan daarvoor ook beter in de
plaats komen, omdat zij veel universeeler
is, omdat zij practisch beteekent een nieu
we offerte aan het publiek in het verband
van de vaste dienstregeling, en niet meer
een incidenteele aanbieding tot het berij
den tegen verminderd tarief van een be
paald traject.
Men weet het dus nu: met ingang
van de komende dienstregeling
gaan ook de „blokjestreinen", zoo
als het publiek ze wel spoedig zal
noemen, rijden, en het blokje be
teekent: goedkoop dagretour tegen
denzelfden prijs als het avondre
tour.
Vervolgens ging prof. Goudriaan over tol
de bespreking van de reizigers-tarieven met
toepassing van vastrecht, daarbij voorop
stellend, dat de geheele of gedeeltelijke in
voering van de nader te bespreken vast
rechttarieven op zijn vroegst zal geschie
den in den komenden herfst, misschien
later. Onder de tegenwoordige omstandig
heden kan de directie zich immers niet aan
een bepaald tijdstip van invoering binden.
Bovendien deelde de president-directeur
ten aanzien van de verwachting, welke -Ie
directie koestert over de invoering
van dit vastrechttérief, mede, dat men zien
hierbij een limiet had gesteld van tien ja
ren, welke noodzakelijk zullen zijn om dit
tarief volkomen ingeburgerd te krijgen.
Van het vastrechttarief verwach
ten de spoorwegen een groote uit
breiding van het vervoer en boven
dien een gunstiger bezettingsgraad
van het geheele vervoersapparaat.
Het vastrechttarief zal den gebruiker
(althans binnen ruime grenzen) geheel vrij
laten de vervoersgelegenheid te kiezen, die
hem het beste convenieert.
Gewoon- en gezinsvastrecht.
Er zullen worden ingevoerd een gewoon
vastrechttarief en een gezinsvastrechttarief.
Het gewone vastrecht, dat bestemd is voor
den zakenreiziger, die per maand tamelijk
veel op reis gaat, maar niet voldoende om
de kosten van het abonnement „er uit te
halen" en ook tegemoet komt aan de be
hoeften van de kleine neringdoenden, be
draagt voor een tijdvak van twaalf achter
eenvolgende maanden: 156 voor de eerste
klasse, 138 voor de tweede klasse en 96
voor de derde klasse. De kaarten worden
ook per maand verkrijgbaar gesteld en ge
ven recht op een onbeperkt aantal reizen
voor de helft van het enkele-reis-tarief
(2.125 cent per km. voor de eerste klasse,
1.625 cent voor de tweede klasse en 1.125
cent voor de derde klasse).
De prijs van de gezinsvastrecht-
kaarten bedraagt voor alle leden
van eenzelfde gezin gezamenlijk 0.6
percent van het gezinsinkomen met
een minimum van 12 en een maxi
mum van 48 per jaar.
Voor houders van algemeene abonne
mentskaarten of van gewone vastrechtkaar-
ten is alleen het minimum van 12 ver
schuldigd. Deze gezinsvastrechtkaarten zul
len ook voor kortere perioden dan één jaar
verkrijgbaar worden gesteld, zij geven recht
cp een onbeperkt aantal reizen voor de helft
van het enkele-reis-tarief in alle klassen,
met een beperking waardoor voorkomen
wordt, dat het gezinsvastrecht misbruikt
wordt voor zakenreizen.
Een voorbeeld.
Wanneer een huisvader overweegt of het
voor hem voordeelig is vastrecht te kiezen,
zal hij bij een inkomen van 4000 bijv. on
geveer de volgende rekensom moeten ma
ken:
Bij 4000 inkomen betaal ik aan vast
recht 0.6 pet. van f 4000 is 24. Ik reis dan
verder en al mijn gezinsleden afzonderlijk
of gezamenlijk voor 1.125 cent per km. Zon
der vastrecht reis ik gemiddeld, enkele reis
en retour dooreen genomen, voor 1.9 per
persoon-km. Per km. bespaar ik dus 1.9
1.125 is 0.775 cent. Ilc moet dus minstens
2400 0.775 is 3100 km. verreizen om het
vastrecht er uit te halen, als ik dus met mijn
gezin per jaar verreis 3100 x 1.9 is 58.80,
dan is het vastrecht voor mij voordeeliger,
want dan kan ik al mijn gezinsleden, teza
men of afzonderlijk zooveel wij willen meer
gaan reizen tegen het uitzonderlijke lage
tarief van 1.125 cent per km.
Bij elke vastrechtkaart wordt namelijk
voor elk lid van het gezin tegen een gering
bedrag van bijv. 10 ct. een volgkaart afge
geven, zoodat elk van de gezinsleden ook
bij afzonderlijk reizen ten volle van het ge
reduceerde tarief profiteert.
Daarom is het vastrecht voor den reizi
ger niet alleen eenvoudiger en goedkooper
dan het vroegere kilometerboekje, maar het
biedt ook meer mogelijkheden.
In de Nederlandsche Staatscourant van 18
Maart j.l. no. 55 is bij beschikking van den
minister van economische zaken bekend ge
maakt, dat binnenkort aan eiken houder
van een motorrijtuig en aan houders van
een benzine- of benzolmotor, niet dienende
tot het voortbewegen van een motorrijtuig
een identiteitsbewijs zal worden uitgereikt.
Ter toelichting van dezen maatregel kun
nen de volgende bijzonderheden over de
voorbereiding van een eventueele benzine
distributie worden medegedeeld.
Hoewel de benzine-situatie van ons land
voor het oogenblik geen aanleiding geeft tot
het nemen van bijzondere maatregelen,
heeft de regeering, welke ook op een min
der gunstige ontwikkeling van den toestand
moet zijn voorbereid, een regeling voor een
eventueele distributie van benzine, en voor
zoover betrekking hebbende op het motor-
wegverkeer, ook voor benzol, gasolie en
smeerolie, doen opstellen om in staat te zijn
op korten termijn een verbruiksbeperking
van deze producten in te voeren.
Bij het gekozen distributieplan is men uit
gegaan van de twee groote categorieën van
vervoer, waaruit het motor wegverkeer be-
staat) n.l. het goederenvervoer en het per
sonenvervoer. Bovendien is in de eerste
plaats rekening gehouden met:
a. De militaire vervoeren.
b. Het vervoer door burgerlijke over
heidsdiensten.
c. Het vervoer ten behoeve van de le-
levensmiddelen- en de brandstoffen-
voorziening.
d. Het vervoer van dokters, veeartsen, e.d.
e. Het vervoer van geestelijken.
Aan de hand van de door de houders van
motorrijtuigen in den loop van het vorig
jaar ingevulde formulieren is thans door het
rijksbureau voor aardolieproducten voor
beide categorieën een basis aantal km. vast
gesteld.
Voor het bepalen van deze basisaantallen
zijn voor het geheele goederen- en perso
nenvervoer, voorzoover dit laatste het be
roepsvervoer betreft d.w.z. autobussen,
taxi-ondernemingen, verhuurinrichtingen
e.d. de aangiften van de autobezitters als
maatstaf genomen, tenzij in bepaalde ge
vallen gerechte twijfel bestond aan de juist
heid van de verstrekte gegevens.
Wat het overige personenvervoer be
treft, heeft.de regeering het in dit stadium
van voorbereiding nog niet noodig geoor
deeld verschil te maken tusschen het luxe-
vervoer en het vervoer voor zakelijke doel
einden (afgezien van de hierboven genoem
de urgente vervoeren). Voor dit gedeelte
van het personenvervoer is als basis-hoe-
veelheid voor personenauto's 850 K.M. en
voor motorrijwielen 400 km per maand
vastgesteld.
Uitgaande van het hierboven bedoelde
basisaantal km per maand is voor elk mo
torrijtuig aan de hand van het brandstof
verbruik van den betreffenden motor een
basisverbruik per maand in liters motor
brandstof vastgesteld. Het basisaantal km is
zoodanig bepaald, dat, indien 100 pet. wordt
toegewezen, het benzineverbruik reeds
wordt beperkt. Het zou zich dus kunnen
voordoen, dat de voorraadpositie een hoo-
ger percentage mc'olijk maakt. Bij het eoe-
derenvervoer (autobussen, taxi's e.d.)
waarbij het bSsisaantal km op het normale
verbruik is bepaald, zal zich dit laatste niet
voordoen.
Op het identiteitsbewijs, dat op nader te
publiceeren wijze door de plaatselijke distri
butiekantoren tegen betaling van 0.75 zal
worden verstrekt, is naast het nummer van
de categorie, waarbij het vervoermiddel is
ingedeeld, vermeld het aantal liters motor
brandstof, dat op bovenomschreven wijze is
berekend.
POSTVERKEER MET NOORWEGEN
IS GESTAAKT.
Dg postverbindingen met Noorwegen
zijn verbroken. De briefpostzendingen en
postpakketten voor dat land kunnen tot
nader bericht niet ter verzending worden
aangenomen. Reeds ter post bezorgde zen
dingen zullen aan de afzenders worden
teruggezonden.
Ook het postale geldverkeer met Noor
wegen (postwissels, quitanties, verreken-
zendingen, aangeteekende- en waarde
stukken) is in beide richtingen gestaakt.
De Eerste Kamer is gistermiddag voor een
korte vergadering bijeengeweest, waarin
uitsluitend kamerstukken zijn afgedaan,
althans onderwerpen zijn behandeld, over
de meeste waarvan zoogenaamde blanco
verslagen waren uitgebracht. Daarna
gingen de leden in de afdeelingen tot het
onderzoek van een aantal wetsontwerpen,
welke de vorige week door de Tweede Ka
mer waren goedgekeurd, waartoe behoorde
de verwijzing van heffingen ten behoeve
van het Leeningsfonds 1940. Er waren vele
leden en ook de perstribune was on
danks het vooruitzicht op een vijf-minuten-
vergadering goed bezet, hetgeen onge
twijfeld te danken was aan de overweging:
je kunt in dezen tijd nooit weten of er iets
bijzonders gebeurt; een interpellatieverzoek
of een debatje over de vraag of niet een be
langrijke kwestie op de agenda kan worden
geplaatst behoortópiet tot de onmogelijk-,
heden.
Niets daarvan deed zich evenwel voor;
rustig kon de voorzitter de agendapunten
afhameren
Het waren een wijziging en verhooging
van de Justitiebegrooting voor 1939
(aankoop van grondstoffen voor arbeid
voor gevangenen en verpleegden; kosten
der grensbewaking); goedkeuring van een
onteigening van perceelen enz. ten behoeve
van de uitbreiding der electrische centrale
te Geertruidenberg; een wijziging en aan
vulling van de begrooting van Sociale Za
ken voor 1939 (verschillende onderwerpen);
ten slotte een aantal wijzigingen van de In
dische begrooting voor 1939, in totaal 14
wetsontwerpen.
Van een openbare vergadering der Eer
ste Kamer in de eerstvolgende dagen is nog
niets bekend. De Tweede Kamer komt a.s.
Vrijdag vóór het reeds uitgeschreven af-
deelingsonderzoek even in openbare verga
dering bijeen, om eenige pas ingediende
wetsontwerpen mede in dit afdeelingson-
derzoek te betrekken.
De bewoners van het landelijke dorp
Pijnacker in Delfland, zijn in den afgeloo-
pen nacht tegen half één opgeschrikt door
een doffen slag, die bij velen den indruk
moet hebben gewekt van een bombarde
ment van het vredige dorp. Gelukkig was
dit niet het geval, doch sedert enkele uren
kan het dorp niet meer bogen op een be
zienswaardigheid, welke in den lande be
kend staat als de scheeve toren van Pijnac
ker.
Jarenlang is deze toren, die uit de
twaalfde eeuw dateert, en los stond van het
kerkgebouw der Nederlandsch hervormde
gemeente, gaandeweg meer voorover gaan
hellen en vooral in de laatste jaren maakte
men zich bezorgd over de eventueele gevol
gen.
Ook door het aanbrengen van een z.g.
betonnen voet werd de toren gestut en juist
dezer dagen was men met' dit omvangrijk
werk gereed gekomen. Men was er van
overtuigd, dat het bouwwerk, zoo niet
eeuwen, tqch zeker tientallen van jaren zou
kunnen trotseeren, totdat vannacht aan
deze verwachting den bodem werd ingesla
gen. Reeds de vorige week constateerde
men, dat de toren thans naar de andere
zijde de noordzijde ging hellen en on
middellijk nam het gemeentebestuur maat
regelen om het gevaarte ook van dien kant
te stutten. Voortdurend waren werklieden
op hun qui-vive om te voorkomen dat hij
naar die zijde zou instorten. Het blijkt nu
tevergeefs te zijn geweest. Met donderend
geraas is de toren over den weg, het Zuid-
einde, in brokstukken gevallen, waarbij d?
kabel van het bovengrondsche nét der elec-
tricrhe leiding gedeeltelijk werd vernield.
Van het monument is slechts de voet, ter
hoogte van twee meter blijven staan.
Het geld voor nuttig
adverteeren,
Dat blijkt geweldig te
rendeeren!
Door
10
„Z<jo was hij, mijnheer". De conducteur
voegde de daad bij het woord en ging op
het achterste bankje links op het boven
dek zitten. Hij leunde tegen den zijkant van
de bus en liet zijn handen slap in zijn
schoot liggen. Zijn beenen staken onder de
bank tegenover de zijne, terwijl zijn kin
voorover op zijn borst hing.
„Zoo goed, George"
De chauffeur bekeek hem aandachtig,
deed dan een pas achteruit om een beter
gezicht op de voorstelling te krijgen en,
zijn hoofd van rechts naar links buigend,
scheen hij het perspectief te bestudeeren.
Hij kwam daarop naar voren en, nadat hij
de pet van den condueteur wat verder over
zijn ooren getrokken had, ging hij opnieuw
achteruit, waarop hij andermaal naar vo
ren trad om nog een detail te verbeteren.
De conductur grinnikte schaapachtig.
„Zoo was het, meneer, voorzoover ik het
me kan herinneren".
Inspecteur Higgins knikte een bedankje
en staarde fronsend voor zich uit. Afge
zien van de twee onbelangrijke verande
ringen, welke de chauffeur had aange
bracht, schenen beide menschen hét eens
over het hoofd gezien moest hebben, wat
moment dat hij gevonden werd. En toch.
als zij gelijk hadden, waar was dan de ko
gel? Zeker niet in de bus, tenzij hij hem
over he hoofd gezien moest hebben, wat
hij, in alle bescheidenheid, voor onmoge
lijk hield. Opnieuw staarde hij naar den
poseerenden conducteur, teneinde de waar
schijnlijke kogelbaan te reconstrueeren. Ja
Het schot moest zijn afgevuurd uit een punt
dat hooger was gelegen dan het bovendek
van de bus, en daarom moest de kobel in
benedenwaartsche richting zijn verdwe
nen. De kogel moest gevonden worden om
het soort wapen te kunnen vaststellen,
waarop het schot was afgevuurd.
Het plotselinge overgaan van een luide
electrische schel deed het heele groepje
opschrikken.
Zij hoorden den nachtwaker Shorty naar
de deur sloffen, welke daarop geopend
werd. De inspecteur herkende terstond de
stem van den bezoeker.
„Kom maar binnen, dokter", riep hij van
de bus af. Dokter Pape trad binnen en keek
naar boven.
„Hé, Higgins! Mooie tijd om een fatsoen
lijk burger uit zijn bed te halen, dat moet
ik zeggen!"
„Neem me niet kwalijk, dokter. Maar
wanneer de plicht roept, nietwaar?"
Hij haastte zich naar beneden en trad
den dokter met uitgestoken hand tege
moet. „In ieder geval stel ik het zeer op
prijs, dat u zoo gauw gekomen bent. Ik
moet u iets laten zien".
De inspecteur voerde den politiedokter
naar het lichaam van den ongelukkigen
buspassagier, dat door den agent be
dekt was met een zeil, dat hij in de garage
geleend had. Higgins sloeg dit terug.
„Ik zou hierover graag uw oordeel hoo-
ren".
„Mijn hemel!" bromde dokter Pape af
keurend.
„Precies, dokter. Begin dit maar eens
netjes te onderzoeken, terwijl ik verder
met deze luidjes afhandel". Hij keerde zich
naar de bus.
„Kom maar naar beneden, jullie". Lang
zaam daalden beide busmenschen van het
voertuig af, waarop zij op den inspecteur
toetraden.
„Om nog eens terug te komen op dien
tweeden passagier van je, conducteur, ben
je er zeker van, dat zijn gelaatsuitdrukking
„verschrikt" genoemd kan worden?"
De conducteur dacht ernstig na en zei
dan:
„Als het geen schrik was, mijnheer, zou
het wel woede kunnen zijn geweest".
„H'm. Ben je er zeker van, dat je je fan
tasie niet een beetje den vrijen loop Iaat?
Nee, nee! Versta me alsjeblieft niet ver
keerd", ging Higgins haastig verder, toen
de conducteur verontwaardigd wilde ant
woorden. „Jullie bent beiden oud genoeg
om mijn vader te kunnen zijn, maar wan
neer je mijn ervaring in die zaken zoud!
hebben, zou je beseffen, dat het 't moeilijk
ste op de wereld is om te voorkomen, dat je
ongemotiveerde conclusies gaat maken
te voorkomen, als het ware, dat de wensch
de vader van de gedachte is.
Neem nu eens dat het geval van dien
tweeden passagier. Je eerste indruk
meestal juist, tusschen twee haakjes
was, dat zijn gelaat eh hoe zeggen ze
dat ook weer zoo mooi? O, ja, dat zijn ge
laat vrees uitdrukte. Dat zou volkomen be
grijpelijk geweest zijn, indien deze arme
kerel dood geweest was, maar dat was hij
niet. Ga nu eens een stap verder, hoewel
het, wetend dat deze man na het vertrek
van dien tweeden passagier nog levend was.
eigenlijk geen stap verder is. Je denkt er
nog eens over na en zegt nu, dat de uit
drukking op het gelaat van dien tweeden
passagier ook woede geweest kan zijn.
Maar waarom woede?"
„Vraagt u me liever wat anders, mijn
heer. In ieder geval blijf ik bij hetgeen ik
zei, want ik geloof, dat dat de waarheid
is".
„En kan dat ook niet heel verklaarbaar
zijn, mijnheer", meende de chauffeur, die
zijn kameraad te hulp kwam. „Mijn maat
zegt, dat hij bijna direct, nadat hij ingestapt
was, weer weg ging. Ik weet niet, hoe u
bent, maar wat mezelf betreft, zou ik aar
dig waest zijn op me eigen, als ik merkte,
dat ik wat vergeten had en weer terug
moest".
„H'm". Higgins dacht over deze verkla
ring na en, gezien de gemompelde woorden
van den man, toen hij de bus verliet, scheen
er werkelijk wat in te zitten.
„Heeft één van jullie een schot gehoord?"
De conducteur sprak het eerste, terstond
nadat de vraag geuit was.
„Neen, mijnheer. Daar ben ik absoluut
zeker van. Ik heb er al op gewacht, dat u
die vraag zou stellen, en ik weet positief,
dat ik niets hoorde".
„En jij, George?"
„Te druk om erop te letten, mijnheer. In
ieder geval zou ik het voor den motor ge
houden hebben, of zoo iets".
„Zeg, Higgins!" Het was dokter Pape die
riep. „Weet je, dat de arme kerel tweemaal
geraakt is?"
„Wat?"
„Ja, door zijn hals en in zijn voet. Kijk!"
Inspecteur Higgins keek. Er viel niet aan
te twijfelen. De kogel zat nog in den voet
en
„Ik heb het! Het is dezelfde kogel, dok
ter. Geen wonder, dat ik die niet kon vin
den Ik heb er de heele bus op nagezocht en
begreep maar niet, waar die gebleven kon
zijn. Ja. Het schot is van boven afgevuurd,
zoodat het logisch is dat de kogel in zijn
voet is terecht gekomen. Mijn hemel! Ik
wordt oud. Daar had ik nooit aan gedacht".
„Ik ben blij, dat het je genoegen doet"
merkte de dokter droogjes op. „Als ik in
jouw plaats was, zou ik liever gezien heb
ben, dat ,de kogel in het houtwerk van de
bus stak. Dan was je er tenminste zeker van
geweest, dat hij neergeschoten was, terwij!
hij op de bus zat. Nu kan hij er wel zoo zijn
neergelegd".
„Dat zou een aardig karwei geweest zijn.
dokter. Kom maar eens op de bus kijken
Dat zal je wel van idee doen veranderen"
„Zeker. Maar het kan mij niet van idet
doen veranderen. Ik heb nog geen ide<
gevormd". Wordt vervolgd.