LAATSTE B us Jiadiopcagcamma 9ieuiêietaa Lycea zullen in H.B.S.-e de plaats komen van en Gymnasia. Hervorming voorbereidend hooger en middelbaar onderwijs. Invoering van een „determineer- klasse". Beweringen van „De Telegraaf" die kant noch wal raakten. Huidonzuiverheden, vefwarmssges, pukkels en uitslag DE CECIL FREEMAN CREGG. Ingediend is een nota van wijzigingen in het wetsontwerp regeling van het voorbe reidend" hooger en het algemeen vormend middelbaar onderwijs. In zijh memorie van toelichting wijst de minister op de gebreken der bestaande schoolorganisatie (die door het ingediende ontwerp vrijwel ongewijzigd gehandhaafd zou worden), zooals de overlading op intel lectueel gebied bij het voorbereidend hooger en middelbaar onderwijs, waardoor de phy- sieke, aesthetische en religieuze vorming in het gedrang komen en de moeilijke kwestie van de aansluiting tusschen het lager en voorbereidend hooger en middelbaar onder wijs. De minister stelt daarom thans in plaats van de B-afdeeling van het Gymnasium en de H.B.S.-B 'n ander schooltype voor: een met de wis kundige en natuurwetenschappelijke vakken als onderwijskern, met met lat-ijn als één der andere voorname vakken. De minister heeft bij zijn voorstellen be treffende een nieuwe organisatie van het voorbereidend hooger en middelbaar on derwijs mede voor het oog gestaan een bij drage te leveren tot het versterken van het echt klassieke onderwijs. Daartoe denkt hij zich één ongesplitste school: splitsing in twee afdeelingen aan het einde werkt altijd in nadeeligen zin terug op een integraal ka rakter der geheele school. Dit echt-klassieke onderwijs zal zich niet mogen: bepalen tot taal en literatuur; kunst, wijsbegeerte, wetenschap en godsdienst der oudheid behooren daarin betrokken te wor den, vo'or zoover leeftijd en ontwikkeling der leerlingen dit mogelijk maken. Zulk een humanistische vorming is vooral in de ge materialiseerde en gemechaniseerde maat schappij van heden van onschatbare waarde. De .minister wenscht aan het einddiploma van deze school het recht van toegang te verle.enen tot de examens van alle univer sitaire faculteiten en alle hoogescholen. Deze school zal men echter daarom niet mo gen beschouwen als bepaalde opleidings school voor aanstaande medici, wis- en na tuurkundigen, ingenieurs. De minister wenscht ook de H.B.S.-A., 't derde schooltype in het kader van het voorbereidend hooger onderwijs, zesjarig. De minister stelt voor voor elk der drié typen van voorbereidend hooger onderwijs den naam lyceum te gebruiken. fi,het Lyceum of Gymnasium, met een. alzijdig klassiek onderwijs, toe gang gevend tot de examens van alle hooge onderwijs (gemiddeld aantal lesuren per klasse 32 per week);. b. het Lyceum-B. met latijn, toe gang gevende tot de examens in de b-faculteiten, de economische en de vereenigde faculteiten der universi teiten, en tot die der hoogescholen; c. het Lyceum-C. toegang gevend tot - de examens in de economische, - vereenigde faculteiten der universi teiten (echter niet in de physische aardrijkskunde) en tot die der eco nomische hoogescholen. Deze lycea kunnen een één- of meerjari gen' onderbouw gelijk hebben en dragen dan den naam van „Vereenigd Lyceum" (AB. AC, BC, ABC. Het is de bedoeling, dat het gemiddeld aantal lesuren per klasse per week bij de lycea B. en C. 30 zal bedragen. Veel nadruk wenscht de minister te leg gen op het voorstel, aan de eerste klasse van de genoemde schooltypen en aan die van de hierbeneden te behandelen scholen van algemeen vormend middelbaar onderwijs het karakter te geven van brug- of voorbe reidende klasse, die daardoor kan aanslui ten aan de zesde klasse eener school van gewóón lager onderwijs. In deze voorbereidingsklasse zal bij het geven van onderwijs de volle aandacht'moeten gegeven worden aan de vraag, of de leerling ge schikt kan geacht worden voor het onderwijs aan eenig type van ly ceum of van middelbaar 'Onderwijs, dan wel of dit moet afgeraden wor den. Bij het gebruikelijke toelatingsonderzoek, dat zich oorspronkelijk in hoofdzaak op de parate kennis richtte, tracht men in den laatsten tijd terecht ook aandacht te geven aan de algemeene intelligentie der candida- ten. Echter zijn beide criteria niet voldoen de ter bepaling van de geschiktheid der can- didaten; daarbij behoort te komen een on derzoek naar de capaciteit van geheugen, werktempo en concentratievermogen. Maar voor de vaststelling daarvan is een langere tijd noodig dan bij het tegenwoordige toe latingsonderzoek beschikbaar is. Daartoe ook zal de voorbereidingsklasse moeter. dienen. Het aantal lesuren kan zich voor deze klasse tot 28 per week bepalen. Uiteraard zal bij de vereeniging van twee of drie der ontworpen lycea tot een schoolgeheel de eerste klasse dezelfde kunnen zijn; immers het onderwijs in elk dier eerste klassen is gelijk. Avondlycea. De minister meent in het ontwerp althans een basis te moeten leggen voor het zg. „avondlyceum". Hij verstaat daaronder een inrichting van voorbereidend hooger onder wijs, bestemd voor hen, die op den gewonen schoolleeftijd niet in de gelegenheid waren voorbereidend hooger onderwijs te ontvan gen, maar die op lateren leeftijd daarvoor lust en aanleg toonen. Deze onderwijsinstel ling kan een groote sociale beteekenis heb ben. Zulk een avondlyceum zal een afzon derlijk leerplan vragen. Algemeen vormend middelbaar onderwijs. Tot het algemeen vormend middelbaar dagonderwijs behooren heden o.m.: de hoo- gere burgerschool met driejarigen cursus, de handelsdagscholen met drie-, vier- en vijfjarigen cursus en de middelbare school voor meisjes. De hoogere burgerschool met driejarigen cursus komt nog slechts in kléinen getale voor; andere schooltypen kunnen het onder wijs dezer school gemakkelijk opvangen. Van drieërlei cursusduur zijn de nu voor komende handëlsdagscholen: met drie-, v'ier- of vijfjarigen cursus. De minister acht voor eerst den naam handelsdagschool verwar rend. Een vierjarige cursus acht de minister het juiste midden. Deze vierjarige school kan een vaste basis geven aan de voorbe reiding voor de practijk van het leven, maar ook aan die levenspraktijk nog een deel van de vorming der leerlingen overlaten. Als naam dier school acht hij algemeene middel bare school met vierjarigen cursus te ver kiezen; haar karakter wordt daardoor het meest benaderd. Vooral ook voor deze school is naar beperking van vakken ge streefd: Voor den minister staat het vast, dat de middelbare school voor meisjes dé schooi behoort te zijn voor alle meisjes, die naar een verdere ontwikkeling streven, maar die niet zeer bepaald later hooger onderwijs wenschen te volgen. Ongetwijfeld behoort daartoe, nog meer dan nu geschiedt, in deze school bij het onderwijs in elk vak rekening gehouden te worden met den vrouwelijken aanleg en het vrouwelijk intellect. Combinatie van deze school met andere schooltypen wanneer zij niet door den MOTORRIJDER VERLEENDE GEEN VOORRANG. Op de Groote Markt te Breda is gister middag de 24-jarige motorrijder F. Ver- Meulen uit Etten bij een botsing met een militaire auto ernstig gewond. Hij zou verzuimd hebben voorrang aan deze auto te verleenen en reed deze'in de flank aan. Hij botste met het hoofd tegen het portier van de auto en bleef bloedend en bewus teloos liggen. Het slachtoffer is met een schedelbasisfractuur naar het St. Ignatius ziekenhuis overgebracht. Zijn toestand is zorgwekkend. Een düorijder kwam er zonder letsel af. HET AFLUISTEREN VAN SCHEEPS- GESPREKKEN. Strafvervolging bij misbruik. De aandacht wordt er nog eens op ge vestigd, dat het aan niet-rechthebbenden uitdrukkelijk verboden is van scheeps- radiotelefoongesprekking ,aanteekening te houden, op eenige wijze van het gehoorde gebruik te maken -of den inhoud, de strekking of het bestaan der gesprekken aan derden bekend te maken. Bij overtreding van dit verbod zal,, in gevolge artikel 63, le lid van het radio reglement, tot strafvervolging worden overgegaan. f. nood geboden wordt is ongewepscht. Het algemeen, vormend middelbaar dag onderwijs wenscht de minister dus tot slechts twee schoo.ltypenje beperken: de al gemeene middelbare- school met vierjarigen cursus en de middelbare school voor. meisjes met vijfjarigen cursus. Ook hier heeft de eerste klasse het ka rakter van brug-, voorbeTeidings- en waar nemingsklasse, van waaruit overgang naar andere schoolsoorten mogelijk is, doordat de omvang van het onderwijs gelijksoortig is aan dien in de eerste klasse der lyca. Kos ten voor 's rijks schatkist Zijn aan de voor gestelde wijzigingen niet verbonden, behal ve in den tijd van overgang. Het rijk zal aan zijn in lycea om te zetten hoogere burgerscholen een jaar meer schoolgeld in nen. Bij artikel 76 is er op gerekend, dat het wetsontwerp tijdig vóór 1 September 1941 tot wet zal zijn verheven. Alsdan kan van dien datum af het leerplan voor de eerste klasse in overeenstemming daarmede -worden ingericht. Voor de hoogere klassen zal overeenkomstig 't oude leerplan onder wijs kunnen worden gegeven. Op 1 Septem ber 1942 zal het nieuwe leerplan in de laag ste twee klassen kunnen worden toegepast en het oude voor de hoogere van kracht blijven. De invoering zal dan geleidelijk geschieden. Dinsdag 30 April. HILVERSUM, 301,5 M. (AVRO-uitz.) 8.— Concertgebouw-orkest (opn.) Hierna ANP-ber. 8.10 Gr.pl. 8.30 Orgelconcert. 8.45 Gr.pl. 9.10 Doelmatige huidverzor ging, causerie. 9.15 Nederl. muziek (opn.) 10.Morgenwijding. 10.15 Gr.pl. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Rep. 11.30 Sylvestre- 12.15 Gr.pl. of rep. 12.30 Pianosoli. 12.45 ANP-ber., gr.pl. 1.Carillcnconcert. 1.20 Omroeprkest. (2.2.10 Voor de vrouw). 2.45 Brei- en borduurcursus. 3.45 Zang met pianobegeleiding. 4.05 Pianovoordr. 4.30 Kinderkoor. 5.Kinderhalfuur. 5.30 Avro-Aeolianorkest en soliste. 6.20 Gr.pl. 6.45 Interview. 7.— Voor de kinderen. 7.05 Kon. Militaire kapel en koorzang, (opn.) 7.30 Engelsche les. 8.ANP-ber., mede- deelingen 8.15 Intern, overzicht. 8.35 Bonte Mobilisatietrin. 9.45 Gr.pl. 10.30 Avro-dansorkest. 11.ANP-ber. 11.10 V. Lajos' Zigeunerorkest. 11.4012.Dans muziek (gr.pl.) HILVERSUM, 1875 en 414,4 M. (KRO- uitz.) 8.ANP-ber. 8.059.15 en 10. Gr.pl. 11.30 Godsd. halfuur. 12.Ber. 12.15 Carillonbespeling. 12.30 Gr.pl. 12.45 ANP-ber., gr.pl. 1.15 KRO-orkest. 2. Vrouwenuurtje. 3.Modecursus. 4. Musiquette. 4.20 Gr.pl. 4.30 Rococo-octet. 5.KRO-orkest. 5.45 Felicitaties. 6.05 KRO-melodisten en solist. 6.35 Sporthalf- uur. 7.Ber. 7.15 H. K. H. prinses Juliana causerie. 7.35 Militaire muziek. 7.50 Voor militairen. 8.ANP-ber., mededeelin- gen. 8.15 Maria-hulde. 9.30 KRO-Symph.- orkest en solist. 10.30 ANP-ber. 10 40 Gr. pl. 10.45 KRO-boys en solist. 11.1012. Gramofoonplaten. ENGELAND, 391 en 449 M. (Na 10.20 n.m. ook 342 M.) 11.50 Variété. 12.20 Ber. 12.35 Arthur Dulay en zijn Cameo-orkest. 1. 1.20 Pianoduetten. 2.20 BBC-Schotsch orkest. 2.50 Vesper. 3.20 Variété. 3.50 BBC-Theaterorkest. 4.20 Ber. en causerie (Wels). 4.30 Kinderuurtje. 5.20 Ber. 5.35 „Friends and Allies", causerie. 5.45 Or gelspel. 6.20 Detective-progr. 6.50 Radio- tooneel. 7.20 Zang. 7.50 Variété. 8.20 Ber. 8.40 Het oordeel van Duitschland over Engeland. 8.55 BBC-orkest. 9.35 Kerk dienst. 9.50 Schotsche ber. 9.55 Beschr. van een nachtelijke tocht door Zuid-Wales in oorlogstijd. 10.25 B. Cotton en zijn Band. 11.Deel. 11.20 Berichten. RADIO PARIS, 1648 M. 11.10 Vioolvoor dracht. 11.35 en 12.05 Vocaal ensemble „Le Campanile". 12.35 Fluit en piano. 1.05 en 1.30 Cello en piano. 2.20 Piano en zang. 2.50 Radiotooneel. 3.50 Pianovoordr. 4.20 Chansons. 4.35 Kamermuziek. 5 35 Piano en viool. 6.20 Lichte muziek. 6.50 Kamer muziek (gr.pl.) met toelichting. 7.05 Piano en viooL 8.05 Radiotooneel. 9.20 Muz. cau serie. 10.05 Gev. concert mmv. soliste. 11.0511.50 Gev. concert. KEULEN, 456 M. 4.50 Gr.pl. 6.40—7.20 Omroeporkest. 9.50 Gr.pl. 10.20 Omroep- kleinorkest. 11.20 Weermacht-orkest. 12.50 Populair concert. 1.50 Fabrieksorkesten en -koren. 3.45 Voor soldaten. 4.20 Gr.pL 6.35 L. Eysoldt's orkest en solist. 7.45— 7.50 Muz. tusschen'spel. 8.05 Gr.pl. 8.50 9.20 Zie Deutschlandsender. BRUSSEL, 323 en 484 M. 322 M.: 11.20 Gr.pl. 11.50 en 12.30 Omroeporkest. 12.50 1.20, 4.55 en 5.20 Gr.pl. 5.35 Zang met toelichting. 6.05 Gr.pl. 7.20 Voor soldaten. 7.50 en 8.50 Omroepsymph.-orkest en solisten. 9.4010.20 Gr.pl. 484 M.: 11.20 Gr.pl. 11.50 en 12.30 Radioijorkest. 12.50 I.20 Gr.pl. 4.20 en 5.05 Radio-orkest. 5.20 De Kamermuziekver. 6.05 Gr.pl. 7.20 Voor soldaten. 7.50 Zie Brussel 322 M. 9.40 10.20 Gramofoonplaten. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 6.35 Omroeporkest. 7.35 Volksmuziek. 8.20 Ber., heerber. 8.50 Fred. Hippmann's orkest. 9.20 K. Ristenpart's kamerorkest en solist. 10.20 Ber., hierna nachtconcért. II.20—12.15 Berichten. GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Brussel Fr. 8.8.20, Diversen 8.208.30, Keulen 8.308.50, D.sender 8.509.10, Diversen 9.1010.20, Keulen 10.2010.50, Diversen 10.5011.20, Brus sel VI. 11.20—13.20, D.sender 13.20—13.50, Danmarks Radio 13.5014.Diversen 14.—14.20, Danm. Radio 14.20—15.50, D. sender 15.5016.50, Brussel ATI. 16.50 17.05, Fr. 17.05—17.50, D.sender 17.50— 18.05, Brussel Fr. 18.05—18.20, Parijs R. 18.20—20.05, Brussel Fr. 20.05—21.20, Be- romünst er 21.2021.40, Brussel Fr. 21.40 22.05, Parijs R. 22.05—22.50, D.sender 22.50—24.—. Lijn 4: Brussel AH. 8.8.20, Engeland 8.2010.05, Diversen 10.0510.25, Weer machtsprogr. 10.2512.20, Brussel Fr. 12.2013.20, Weermachtsprogr. 13.20 17.10, Danmarks R. 17.10—17.20, Brussel AH. 17.2019.20, Weermachtsprogr. 19.20 20.20, Divers en20.2020.30, Danm. Radio 20.3020.40, Weermachtsprogr. 20.40 21.3, Brussel AH. 21.30—22.25, Engeland 22.2523.05, Parijs Radio 23.0524. Verklaring van minister De Geer. In het dagblad „De Telegraaf" stond dezer dagen het volgende te lezen: „Toen de opperbevelhebber met den eisch kwam, dat de staat van beleg in óns land moest worden ingevoerd, had de regeering, daar zij geen tweede crisis in het opperbevel kon wenschen, moeten aftreden, ten einde plaats te maken voor een kabinet, dat w e 1 de waarborgen bood, door onze militaire overheid verlangd". Het A.N.P. heeft naar .aanleiding hiervan aan den minister-president gevraagd, of er iets waars was in de voorstelling, dat de staat van beleg op eisch van den opperbevel hebber was ingevoerd. De minister-president heeft hierop geantwoord, 'dat deze voorstelling op de meest volstrekte fantasie be rust. Tot de afkondiging van den staat van beleg, zeide de minister, is op spontaan voorstel van den presi dent door de leden van het kabinet eenstemmig besloten. Verschillende overwegingen hebben het kabinet daarbij geleid. Wanneer voor de af kondiging achteraf nog eenige recht vaardiging noodig was, dan' zou deze wel gegeven worden door het feit, dat in dezen tijd een Nederlandsch dagblad door dergelijk malicieus geschrijf de positie van de Neder- landsche regeering poogt te onder mijnen. verdwijnen door de huidzuiverende, huidvoedende en huidverfraaiende Purol. Doos 30, 60 ct. Tube 45 ct. Bij Apoth. en Drogisten. ONZE NACHTEGALEN WORDEN GEVANGEN! Het hoofdbestuur der Nederlandsche vereeniging tot bescherming van vogels deelt ons mede, dat het reeds nu, kort na de aankomst van nachtegalen uit het zuiden, de bewijzen in handen gekregen heeft, dat de vogelaars er op uit zijn deze dieren te bemachtigen. Zij "maken daarbij gebruik van slagnetjes, die vangklaar neergelegd worden op de plaatsen, waar een nachtegaal zingt. Op deze wijze worden onze bosschen, ter wille van een klein geldelijk voordeel en ten pleiziere van een enkeling, beroofd van vogels, die in de vrije natuur het levensgenot van velen verhoogen. De vereeniging doet een dringend be roep op de medewerking van iederen vogelvriend en verzoekt hun, die de vogel vangst of pogingen daartoe constateeren, onmiddellijk de politie of de maréchaussee in te lichten. Ook verzoekt de vereeniging houders van volière- en kooivogels geen nachte galen of andere beschermde vogels te koopen, opdat de vangst niet meer loo- nend zal zijn. „VOLK EN VADERLAND" IN BESLAG GENOMEN. De procureur-generaal bij het gerechts hof te 's-Gravenhage heeft, op grond van de persverordening van den opperbevel hebber, Zaterdag opdracht gegeven de oplage van het weekblad „Volk en Vader land", dat Vrijdag was verschenen, in het geheele arrondissement 's-Gravenhage in beslag te doen nemen. Door 19) „Ér was geen spoor meer van hem te be kennen. Eerst gingen wij de eerste trap op, naar de voordeur. Toen naar de eerste ver dieping. Ik raapte een stuk hout op, dat ik in den kelder zag, voor het geval dit te pas kon komen, mijnheer." juist", onderbrak de inspecteur met eertig sarcasme in zijn stem. „En wij kwamen op de volgende verdie ping, zonder onzen man gezien te hebben. Wij slopen „Op handen en voeten?" „Neen, mijnheer. Ik bedoelde, dat wij heel voorzichtig op onze teenen liepen." „Juist." „Wij slopen heel voorzichtig over de gang, toen wij bemerkten, dat een deel van de gang niet zoo pikdonker was als de rest. Wij zagen toen, dat er een deur open ging. Het moet het flauwe licht, dat hier door het raam naar binnen valt, geweest zijn, mijnheer, dat ons de deur deed ontdekken. Toen zag ik, hoe iemand heel voorzichtig zijn hoofd naar huiten Stak, mijnheer...." „En toen kwam het stuk hout heel goed van pas, hè?" „Nu, mijnheer", zei de ander verontschul digend, „ik dacht dat u de kerel was, dien wij hier naar binnen zagen gaan, en toen uw hoofd buiten de deur stak, schrokken wij ons een ongeluk. Ik sloeg, zonder er bij na te denken, mijnheer. Ik het spijt me vreeselijk, mijnheer. Ik Inspecteur Higgins maakt een ongedul dig gebaar. „Ga verder. Wat gebeurde er toen?" „U gaf een luiden gil, toen u neerviel, mijnheer, en een kerel, die zich een eindje verder op de gang verborgen had gehouden, rende weg. Wij volgden hem zoo snel moge lijk in de duisternis en waren juist op tijd om te zien, hoe hij over een muur klom van een naastgelegen huis. Wij lieten hem gaan en kwamen naar u terug. Dat is alles, mijn heer." Eenige oogenblikken heerschte er stilte Het verhaal van agent Goldfinch was op zoo'n tragischen 4oon voorgedragen, dat in specteur Higgins, ondanks de onaangename rol van „lijden voorwerp", welke hij daarin gespeeld had, zijns ondanks de hu moristische zijde ervan inzag. „En wat nu?" vroeg hij. „Je hebt een waarschijnlijk heel gevaarlijken misdadi ger door je vingers laten glippen, je hebt een inspecteur van Scotland Yard gewond en buiten gevecht gesteld misschien wel voor eenige weken lang. Wat is de volgende- heldendaad op je programma?" De ander deed geen poging, te antwoor den, maar inspecteur Higgins verwachtte dat ook niet. Zijn hersenen werkten koorts achtig en meer en meer kwam hij ertoe, de zaak filosofisch te bekijken. „Je zegt, dat er maar één man ontsnap te. Maar hoe zit het dan met den anderen kerel, die boven was?" „Boven, mijnheer?" „Andere kerel, mijnheer?" Zoowel agent Goldfinch als agent Smart schenen geheel verrast door deze vraag Met een zucht kwam inspecteur Higgins overeind. „Ik hoop maar voor jullie, dat hij niet ontsnapt is, terwijl ik jullie zit te onder vragen. Vooruit nu. Een van jullie blijft het raam bewaken, waardoor de andere kerel verdween. De ander ik denk, dat jij dat het beste kunt doen, Goldfinch blijft beneden, om te voorkomen dat er iemand daarlangs vandoor gaat". Hij richt te zich wat rechter op. „Ik ga naar boven, om te zien of de kerel daar nog is'". „Bent u -wel voldoende in orde, mijn heer?" vroeg Goldfinch. „Anders zal ik wel gaan, als u het goed vindt'". „Neen, laat mij maar. Jij bent veel te vlug met zoo'n stuk hout en ik zou je niet graag voor den rechter zien, verdacht van het mishandelen van een weerloozen ge vangene". HOOFDSTUK X. Waarin een ontdekking wordt gedaan. Voorzichtig beklom inspecteur Higgins de trap naar de tweede verdieping, niet zoozeer omdat hij een aanval verwachtte, als wel omdat die klap op zijn hoofd hem een beetje onvast op zijn beenen deed staan, zoodat hij slechts met moeite naar boven kwam. Hij was er volkomen van overtuigd, dat de man boven, wie dat ook geweest mocht zijn, reeds langs geleden het huis had verlaten. Zijn hoofd werkte nog niet al te helder, maar hij had een vaag vermoeden, dat de man boven en de man, die bijna de deur geopend had van de ka mer, waarin hij verborgen had gezeten, één en dezelfde persoon waren. Nu hij de zaak nog eens overdacht, drong het tot hem door, dat er een heele tijd verloopen was tusschen het hooren van de voetstappen boven zijn hoofd en het geluid van de voet stappen, die de trap opkwamen. Het was heel goed mogelijk, dat de man boven, in dien tusschentijd, geruischloos naar bene den was gekomen en daarop even stil weer naar boven was geklommen. Maar waarom zou hij dat doen? Op het eerste gezicht scheen daarvoor geen verklaring te vinden. Inspecteur Higgins bleef voor een open raam staan en uit de sporen in het stof op de vensterbank, goed zichtbaar in 't maan licht, was duidelijk te zien, dat een van de kerels (zoo niet beiden) langs een zware afvoerpijp, die langs den muur liep, ont snapt was. Higgins twijfelde eerst aan de soliditeit van de pijp, gezien den toestand, waarin de rest van het huis verkeerde, maar bij een nader onderzoek bleek hem. dat de pijp later versterkt was met ijzeren banden, welke, op geregelde afstanden ge plaatst, tevens heel gemakkelijke voetsteu nen opleverden. Een handige nooduitgang en sedert kort ingericht ook. Het huis bleek werkelijk een ontdekking! Morgen ochtend zou hij het eens van boven tot on der onderzoeken, maar voor het oogen- blik Hij bereikte de bovenste trede van de trap en liet zijn zaklantaarn door de gang schijnen. Ah! Dit was de kamer! Deze lag vlak boven het vertrek, waarin hij zich verborgen hadgehouden. Het was in deze kamer, dat het geluid van voetstappen weerklonken had, hetwelk hij beneden ge hoord had. De deur was dicht en de inspecteur ging er naar toe. Hij probeerde den knop om te draaien. Verdraaid! Gesloten! Er was dus iemand binnen! Hij drukte tegen de deur en was verrast te ontdekken, dat deze een beetje meegaf. Uit de kamer klonk een kreet van schrik, welke terstond onderdrukt werd. De inspecteur zette een schouder tegen het paneel van de deur en duwde. De deur gaf gemakkelijk mee, een beetje te gemak kelijk, want Higgins won alleen maar door zich als eén wanhopige aan de deurstijl vast te klemmen, voorkomen, dat hij naar binnen tuimelde. „Hela, jij daarbinnen! Kom er ens uitt" Er volgde geen antwoord. „Ik geef je drie seconden om' Verstandig te worden. Dan begin ik door de deur te schieten. Ik heb beneden een heele pa trouille (beide agenten zouden verguld zijn geweest, indien ze deze omschrijving ge hoord hadden!), zoodat het spelletje uit is". Stilte. „Zooals je wilt dan. Een twee „N-n-niet schieten, meneer!" Inspecteur Higgins schrok enorm, want het was een meisjesstem, welke de stilte verbroken had, Vlug opende hij de deur, waarna hij de kamer binnentrad, de deur weer snel achter zich sluitend. Met zijn rug ertegen leunend, om een aanval van dien kant onmogelijk te maken, liet hij het licht van zijn lantaarn in het rond spelen. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6