LAATSTE B us
Jiadiopcagcamma
9ieuiêietaa
Lycea zullen in
H.B.S.-e
de plaats komen van
en Gymnasia.
Hervorming voorbereidend hooger en
middelbaar onderwijs.
Invoering van een „determineer-
klasse".
Beweringen van „De Telegraaf"
die kant noch wal
raakten.
Huidonzuiverheden, vefwarmssges, pukkels en uitslag
DE
CECIL FREEMAN CREGG.
Ingediend is een nota van wijzigingen in
het wetsontwerp regeling van het voorbe
reidend" hooger en het algemeen vormend
middelbaar onderwijs.
In zijh memorie van toelichting wijst de
minister op de gebreken der bestaande
schoolorganisatie (die door het ingediende
ontwerp vrijwel ongewijzigd gehandhaafd
zou worden), zooals de overlading op intel
lectueel gebied bij het voorbereidend hooger
en middelbaar onderwijs, waardoor de phy-
sieke, aesthetische en religieuze vorming in
het gedrang komen en de moeilijke kwestie
van de aansluiting tusschen het lager en
voorbereidend hooger en middelbaar onder
wijs.
De minister stelt daarom thans in
plaats van de B-afdeeling van het
Gymnasium en de H.B.S.-B 'n ander
schooltype voor: een met de wis
kundige en natuurwetenschappelijke
vakken als onderwijskern, met met
lat-ijn als één der andere voorname
vakken.
De minister heeft bij zijn voorstellen be
treffende een nieuwe organisatie van het
voorbereidend hooger en middelbaar on
derwijs mede voor het oog gestaan een bij
drage te leveren tot het versterken van het
echt klassieke onderwijs. Daartoe denkt hij
zich één ongesplitste school: splitsing in
twee afdeelingen aan het einde werkt altijd
in nadeeligen zin terug op een integraal ka
rakter der geheele school.
Dit echt-klassieke onderwijs zal zich niet
mogen: bepalen tot taal en literatuur; kunst,
wijsbegeerte, wetenschap en godsdienst der
oudheid behooren daarin betrokken te wor
den, vo'or zoover leeftijd en ontwikkeling
der leerlingen dit mogelijk maken. Zulk een
humanistische vorming is vooral in de ge
materialiseerde en gemechaniseerde maat
schappij van heden van onschatbare
waarde.
De .minister wenscht aan het einddiploma
van deze school het recht van toegang te
verle.enen tot de examens van alle univer
sitaire faculteiten en alle hoogescholen.
Deze school zal men echter daarom niet mo
gen beschouwen als bepaalde opleidings
school voor aanstaande medici, wis- en na
tuurkundigen, ingenieurs.
De minister wenscht ook de H.B.S.-A., 't
derde schooltype in het kader van het
voorbereidend hooger onderwijs, zesjarig.
De minister stelt voor voor elk der drié
typen van voorbereidend hooger onderwijs
den naam lyceum te gebruiken.
fi,het Lyceum of Gymnasium, met
een. alzijdig klassiek onderwijs, toe
gang gevend tot de examens van
alle hooge onderwijs (gemiddeld
aantal lesuren per klasse 32 per
week);.
b. het Lyceum-B. met latijn, toe
gang gevende tot de examens in de
b-faculteiten, de economische en de
vereenigde faculteiten der universi
teiten, en tot die der hoogescholen;
c. het Lyceum-C. toegang gevend
tot - de examens in de economische,
- vereenigde faculteiten der universi
teiten (echter niet in de physische
aardrijkskunde) en tot die der eco
nomische hoogescholen.
Deze lycea kunnen een één- of meerjari
gen' onderbouw gelijk hebben en dragen dan
den naam van „Vereenigd Lyceum" (AB.
AC, BC, ABC.
Het is de bedoeling, dat het gemiddeld
aantal lesuren per klasse per week bij de
lycea B. en C. 30 zal bedragen.
Veel nadruk wenscht de minister te leg
gen op het voorstel, aan de eerste klasse van
de genoemde schooltypen en aan die van
de hierbeneden te behandelen scholen van
algemeen vormend middelbaar onderwijs
het karakter te geven van brug- of voorbe
reidende klasse, die daardoor kan aanslui
ten aan de zesde klasse eener school van
gewóón lager onderwijs.
In deze voorbereidingsklasse zal
bij het geven van onderwijs de volle
aandacht'moeten gegeven worden
aan de vraag, of de leerling ge
schikt kan geacht worden voor het
onderwijs aan eenig type van ly
ceum of van middelbaar 'Onderwijs,
dan wel of dit moet afgeraden wor
den.
Bij het gebruikelijke toelatingsonderzoek,
dat zich oorspronkelijk in hoofdzaak op de
parate kennis richtte, tracht men in den
laatsten tijd terecht ook aandacht te geven
aan de algemeene intelligentie der candida-
ten. Echter zijn beide criteria niet voldoen
de ter bepaling van de geschiktheid der can-
didaten; daarbij behoort te komen een on
derzoek naar de capaciteit van geheugen,
werktempo en concentratievermogen. Maar
voor de vaststelling daarvan is een langere
tijd noodig dan bij het tegenwoordige toe
latingsonderzoek beschikbaar is. Daartoe
ook zal de voorbereidingsklasse moeter.
dienen. Het aantal lesuren kan zich voor
deze klasse tot 28 per week bepalen.
Uiteraard zal bij de vereeniging
van twee of drie der ontworpen
lycea tot een schoolgeheel de
eerste klasse dezelfde kunnen zijn;
immers het onderwijs in elk dier
eerste klassen is gelijk.
Avondlycea.
De minister meent in het ontwerp althans
een basis te moeten leggen voor het zg.
„avondlyceum". Hij verstaat daaronder een
inrichting van voorbereidend hooger onder
wijs, bestemd voor hen, die op den gewonen
schoolleeftijd niet in de gelegenheid waren
voorbereidend hooger onderwijs te ontvan
gen, maar die op lateren leeftijd daarvoor
lust en aanleg toonen. Deze onderwijsinstel
ling kan een groote sociale beteekenis heb
ben. Zulk een avondlyceum zal een afzon
derlijk leerplan vragen.
Algemeen vormend middelbaar
onderwijs.
Tot het algemeen vormend middelbaar
dagonderwijs behooren heden o.m.: de hoo-
gere burgerschool met driejarigen cursus,
de handelsdagscholen met drie-, vier- en
vijfjarigen cursus en de middelbare school
voor meisjes.
De hoogere burgerschool met driejarigen
cursus komt nog slechts in kléinen getale
voor; andere schooltypen kunnen het onder
wijs dezer school gemakkelijk opvangen.
Van drieërlei cursusduur zijn de nu voor
komende handëlsdagscholen: met drie-, v'ier-
of vijfjarigen cursus. De minister acht voor
eerst den naam handelsdagschool verwar
rend. Een vierjarige cursus acht de minister
het juiste midden. Deze vierjarige school
kan een vaste basis geven aan de voorbe
reiding voor de practijk van het leven, maar
ook aan die levenspraktijk nog een deel van
de vorming der leerlingen overlaten. Als
naam dier school acht hij algemeene middel
bare school met vierjarigen cursus te ver
kiezen; haar karakter wordt daardoor het
meest benaderd. Vooral ook voor deze
school is naar beperking van vakken ge
streefd:
Voor den minister staat het vast, dat de
middelbare school voor meisjes dé schooi
behoort te zijn voor alle meisjes, die naar
een verdere ontwikkeling streven, maar die
niet zeer bepaald later hooger onderwijs
wenschen te volgen. Ongetwijfeld behoort
daartoe, nog meer dan nu geschiedt, in deze
school bij het onderwijs in elk vak rekening
gehouden te worden met den vrouwelijken
aanleg en het vrouwelijk intellect.
Combinatie van deze school met andere
schooltypen wanneer zij niet door den
MOTORRIJDER VERLEENDE GEEN
VOORRANG.
Op de Groote Markt te Breda is gister
middag de 24-jarige motorrijder F. Ver-
Meulen uit Etten bij een botsing met een
militaire auto ernstig gewond. Hij zou
verzuimd hebben voorrang aan deze auto
te verleenen en reed deze'in de flank aan.
Hij botste met het hoofd tegen het portier
van de auto en bleef bloedend en bewus
teloos liggen. Het slachtoffer is met een
schedelbasisfractuur naar het St. Ignatius
ziekenhuis overgebracht. Zijn toestand is
zorgwekkend. Een düorijder kwam er
zonder letsel af.
HET AFLUISTEREN VAN SCHEEPS-
GESPREKKEN.
Strafvervolging bij misbruik.
De aandacht wordt er nog eens op ge
vestigd, dat het aan niet-rechthebbenden
uitdrukkelijk verboden is van scheeps-
radiotelefoongesprekking ,aanteekening te
houden, op eenige wijze van het gehoorde
gebruik te maken -of den inhoud, de
strekking of het bestaan der gesprekken
aan derden bekend te maken.
Bij overtreding van dit verbod zal,, in
gevolge artikel 63, le lid van het radio
reglement, tot strafvervolging worden
overgegaan. f.
nood geboden wordt is ongewepscht.
Het algemeen, vormend middelbaar dag
onderwijs wenscht de minister dus tot
slechts twee schoo.ltypenje beperken: de al
gemeene middelbare- school met vierjarigen
cursus en de middelbare school voor. meisjes
met vijfjarigen cursus.
Ook hier heeft de eerste klasse het ka
rakter van brug-, voorbeTeidings- en waar
nemingsklasse, van waaruit overgang naar
andere schoolsoorten mogelijk is, doordat de
omvang van het onderwijs gelijksoortig is
aan dien in de eerste klasse der lyca. Kos
ten voor 's rijks schatkist Zijn aan de voor
gestelde wijzigingen niet verbonden, behal
ve in den tijd van overgang. Het rijk zal
aan zijn in lycea om te zetten hoogere
burgerscholen een jaar meer schoolgeld in
nen. Bij artikel 76 is er op gerekend, dat
het wetsontwerp tijdig vóór 1 September
1941 tot wet zal zijn verheven. Alsdan kan
van dien datum af het leerplan voor de
eerste klasse in overeenstemming daarmede
-worden ingericht. Voor de hoogere klassen
zal overeenkomstig 't oude leerplan onder
wijs kunnen worden gegeven. Op 1 Septem
ber 1942 zal het nieuwe leerplan in de laag
ste twee klassen kunnen worden toegepast
en het oude voor de hoogere van kracht
blijven. De invoering zal dan geleidelijk
geschieden.
Dinsdag 30 April.
HILVERSUM, 301,5 M. (AVRO-uitz.) 8.—
Concertgebouw-orkest (opn.) Hierna
ANP-ber. 8.10 Gr.pl. 8.30 Orgelconcert.
8.45 Gr.pl. 9.10 Doelmatige huidverzor
ging, causerie. 9.15 Nederl. muziek (opn.)
10.Morgenwijding. 10.15 Gr.pl. 10.30
Voor de vrouw. 10.35 Rep. 11.30 Sylvestre-
12.15 Gr.pl. of rep. 12.30 Pianosoli. 12.45
ANP-ber., gr.pl. 1.Carillcnconcert. 1.20
Omroeprkest. (2.2.10 Voor de vrouw).
2.45 Brei- en borduurcursus. 3.45 Zang
met pianobegeleiding. 4.05 Pianovoordr.
4.30 Kinderkoor. 5.Kinderhalfuur. 5.30
Avro-Aeolianorkest en soliste. 6.20 Gr.pl.
6.45 Interview. 7.— Voor de kinderen. 7.05
Kon. Militaire kapel en koorzang, (opn.)
7.30 Engelsche les. 8.ANP-ber., mede-
deelingen 8.15 Intern, overzicht. 8.35
Bonte Mobilisatietrin. 9.45 Gr.pl. 10.30
Avro-dansorkest. 11.ANP-ber. 11.10 V.
Lajos' Zigeunerorkest. 11.4012.Dans
muziek (gr.pl.)
HILVERSUM, 1875 en 414,4 M. (KRO-
uitz.) 8.ANP-ber. 8.059.15 en 10.
Gr.pl. 11.30 Godsd. halfuur. 12.Ber.
12.15 Carillonbespeling. 12.30 Gr.pl. 12.45
ANP-ber., gr.pl. 1.15 KRO-orkest. 2.
Vrouwenuurtje. 3.Modecursus. 4.
Musiquette. 4.20 Gr.pl. 4.30 Rococo-octet.
5.KRO-orkest. 5.45 Felicitaties. 6.05
KRO-melodisten en solist. 6.35 Sporthalf-
uur. 7.Ber. 7.15 H. K. H. prinses Juliana
causerie. 7.35 Militaire muziek. 7.50 Voor
militairen. 8.ANP-ber., mededeelin-
gen. 8.15 Maria-hulde. 9.30 KRO-Symph.-
orkest en solist. 10.30 ANP-ber. 10 40 Gr.
pl. 10.45 KRO-boys en solist. 11.1012.
Gramofoonplaten.
ENGELAND, 391 en 449 M. (Na 10.20 n.m.
ook 342 M.) 11.50 Variété. 12.20 Ber. 12.35
Arthur Dulay en zijn Cameo-orkest. 1.
1.20 Pianoduetten. 2.20 BBC-Schotsch
orkest. 2.50 Vesper. 3.20 Variété. 3.50
BBC-Theaterorkest. 4.20 Ber. en causerie
(Wels). 4.30 Kinderuurtje. 5.20 Ber. 5.35
„Friends and Allies", causerie. 5.45 Or
gelspel. 6.20 Detective-progr. 6.50 Radio-
tooneel. 7.20 Zang. 7.50 Variété. 8.20 Ber.
8.40 Het oordeel van Duitschland over
Engeland. 8.55 BBC-orkest. 9.35 Kerk
dienst. 9.50 Schotsche ber. 9.55 Beschr. van
een nachtelijke tocht door Zuid-Wales in
oorlogstijd. 10.25 B. Cotton en zijn Band.
11.Deel. 11.20 Berichten.
RADIO PARIS, 1648 M. 11.10 Vioolvoor
dracht. 11.35 en 12.05 Vocaal ensemble
„Le Campanile". 12.35 Fluit en piano. 1.05
en 1.30 Cello en piano. 2.20 Piano en zang.
2.50 Radiotooneel. 3.50 Pianovoordr. 4.20
Chansons. 4.35 Kamermuziek. 5 35 Piano
en viool. 6.20 Lichte muziek. 6.50 Kamer
muziek (gr.pl.) met toelichting. 7.05 Piano
en viooL 8.05 Radiotooneel. 9.20 Muz. cau
serie. 10.05 Gev. concert mmv. soliste.
11.0511.50 Gev. concert.
KEULEN, 456 M. 4.50 Gr.pl. 6.40—7.20
Omroeporkest. 9.50 Gr.pl. 10.20 Omroep-
kleinorkest. 11.20 Weermacht-orkest. 12.50
Populair concert. 1.50 Fabrieksorkesten
en -koren. 3.45 Voor soldaten. 4.20 Gr.pL
6.35 L. Eysoldt's orkest en solist. 7.45—
7.50 Muz. tusschen'spel. 8.05 Gr.pl. 8.50
9.20 Zie Deutschlandsender.
BRUSSEL, 323 en 484 M. 322 M.: 11.20
Gr.pl. 11.50 en 12.30 Omroeporkest. 12.50
1.20, 4.55 en 5.20 Gr.pl. 5.35 Zang met
toelichting. 6.05 Gr.pl. 7.20 Voor soldaten.
7.50 en 8.50 Omroepsymph.-orkest en
solisten. 9.4010.20 Gr.pl. 484 M.: 11.20
Gr.pl. 11.50 en 12.30 Radioijorkest. 12.50
I.20 Gr.pl. 4.20 en 5.05 Radio-orkest. 5.20
De Kamermuziekver. 6.05 Gr.pl. 7.20 Voor
soldaten. 7.50 Zie Brussel 322 M. 9.40
10.20 Gramofoonplaten.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 6.35
Omroeporkest. 7.35 Volksmuziek. 8.20
Ber., heerber. 8.50 Fred. Hippmann's
orkest. 9.20 K. Ristenpart's kamerorkest
en solist. 10.20 Ber., hierna nachtconcért.
II.20—12.15 Berichten.
GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Brussel Fr. 8.8.20, Diversen
8.208.30, Keulen 8.308.50, D.sender
8.509.10, Diversen 9.1010.20, Keulen
10.2010.50, Diversen 10.5011.20, Brus
sel VI. 11.20—13.20, D.sender 13.20—13.50,
Danmarks Radio 13.5014.Diversen
14.—14.20, Danm. Radio 14.20—15.50, D.
sender 15.5016.50, Brussel ATI. 16.50
17.05, Fr. 17.05—17.50, D.sender 17.50—
18.05, Brussel Fr. 18.05—18.20, Parijs R.
18.20—20.05, Brussel Fr. 20.05—21.20, Be-
romünst er 21.2021.40, Brussel Fr. 21.40
22.05, Parijs R. 22.05—22.50, D.sender
22.50—24.—.
Lijn 4: Brussel AH. 8.8.20, Engeland
8.2010.05, Diversen 10.0510.25, Weer
machtsprogr. 10.2512.20, Brussel Fr.
12.2013.20, Weermachtsprogr. 13.20
17.10, Danmarks R. 17.10—17.20, Brussel
AH. 17.2019.20, Weermachtsprogr. 19.20
20.20, Divers en20.2020.30, Danm. Radio
20.3020.40, Weermachtsprogr. 20.40
21.3, Brussel AH. 21.30—22.25, Engeland
22.2523.05, Parijs Radio 23.0524.
Verklaring van minister
De Geer.
In het dagblad „De Telegraaf" stond dezer
dagen het volgende te lezen:
„Toen de opperbevelhebber met den eisch
kwam, dat de staat van beleg in óns land
moest worden ingevoerd, had de regeering,
daar zij geen tweede crisis in het opperbevel
kon wenschen, moeten aftreden, ten einde
plaats te maken voor een kabinet, dat w e 1
de waarborgen bood, door onze militaire
overheid verlangd".
Het A.N.P. heeft naar .aanleiding hiervan
aan den minister-president gevraagd, of er
iets waars was in de voorstelling, dat de
staat van beleg op eisch van den opperbevel
hebber was ingevoerd.
De minister-president heeft hierop
geantwoord, 'dat deze voorstelling
op de meest volstrekte fantasie be
rust. Tot de afkondiging van den
staat van beleg, zeide de minister, is
op spontaan voorstel van den presi
dent door de leden van het kabinet
eenstemmig besloten. Verschillende
overwegingen hebben het kabinet
daarbij geleid. Wanneer voor de af
kondiging achteraf nog eenige recht
vaardiging noodig was, dan' zou deze
wel gegeven worden door het feit,
dat in dezen tijd een Nederlandsch
dagblad door dergelijk malicieus
geschrijf de positie van de Neder-
landsche regeering poogt te onder
mijnen.
verdwijnen door de huidzuiverende, huidvoedende en huidverfraaiende Purol. Doos 30, 60 ct. Tube 45 ct. Bij Apoth. en Drogisten.
ONZE NACHTEGALEN WORDEN
GEVANGEN!
Het hoofdbestuur der Nederlandsche
vereeniging tot bescherming van vogels
deelt ons mede, dat het reeds nu, kort na
de aankomst van nachtegalen uit het
zuiden, de bewijzen in handen gekregen
heeft, dat de vogelaars er op uit zijn deze
dieren te bemachtigen. Zij "maken daarbij
gebruik van slagnetjes, die vangklaar
neergelegd worden op de plaatsen, waar
een nachtegaal zingt.
Op deze wijze worden onze bosschen,
ter wille van een klein geldelijk voordeel
en ten pleiziere van een enkeling, beroofd
van vogels, die in de vrije natuur het
levensgenot van velen verhoogen.
De vereeniging doet een dringend be
roep op de medewerking van iederen
vogelvriend en verzoekt hun, die de vogel
vangst of pogingen daartoe constateeren,
onmiddellijk de politie of de maréchaussee
in te lichten.
Ook verzoekt de vereeniging houders
van volière- en kooivogels geen nachte
galen of andere beschermde vogels te
koopen, opdat de vangst niet meer loo-
nend zal zijn.
„VOLK EN VADERLAND" IN
BESLAG GENOMEN.
De procureur-generaal bij het gerechts
hof te 's-Gravenhage heeft, op grond van
de persverordening van den opperbevel
hebber, Zaterdag opdracht gegeven de
oplage van het weekblad „Volk en Vader
land", dat Vrijdag was verschenen, in het
geheele arrondissement 's-Gravenhage in
beslag te doen nemen.
Door
19)
„Ér was geen spoor meer van hem te be
kennen. Eerst gingen wij de eerste trap op,
naar de voordeur. Toen naar de eerste ver
dieping. Ik raapte een stuk hout op, dat ik
in den kelder zag, voor het geval dit te pas
kon komen, mijnheer."
juist", onderbrak de inspecteur met
eertig sarcasme in zijn stem.
„En wij kwamen op de volgende verdie
ping, zonder onzen man gezien te hebben.
Wij slopen
„Op handen en voeten?"
„Neen, mijnheer. Ik bedoelde, dat wij heel
voorzichtig op onze teenen liepen."
„Juist."
„Wij slopen heel voorzichtig over de gang,
toen wij bemerkten, dat een deel van de
gang niet zoo pikdonker was als de rest. Wij
zagen toen, dat er een deur open ging. Het
moet het flauwe licht, dat hier door het raam
naar binnen valt, geweest zijn, mijnheer, dat
ons de deur deed ontdekken. Toen zag ik,
hoe iemand heel voorzichtig zijn hoofd naar
huiten Stak, mijnheer...."
„En toen kwam het stuk hout heel goed
van pas, hè?"
„Nu, mijnheer", zei de ander verontschul
digend, „ik dacht dat u de kerel was, dien
wij hier naar binnen zagen gaan, en toen
uw hoofd buiten de deur stak, schrokken
wij ons een ongeluk. Ik sloeg, zonder er bij
na te denken, mijnheer. Ik
het spijt me vreeselijk, mijnheer. Ik
Inspecteur Higgins maakt een ongedul
dig gebaar. „Ga verder. Wat gebeurde er
toen?"
„U gaf een luiden gil, toen u neerviel,
mijnheer, en een kerel, die zich een eindje
verder op de gang verborgen had gehouden,
rende weg. Wij volgden hem zoo snel moge
lijk in de duisternis en waren juist op tijd
om te zien, hoe hij over een muur klom van
een naastgelegen huis. Wij lieten hem gaan
en kwamen naar u terug. Dat is alles, mijn
heer."
Eenige oogenblikken heerschte er stilte
Het verhaal van agent Goldfinch was op
zoo'n tragischen 4oon voorgedragen, dat in
specteur Higgins, ondanks de onaangename
rol van „lijden voorwerp", welke hij
daarin gespeeld had, zijns ondanks de hu
moristische zijde ervan inzag.
„En wat nu?" vroeg hij. „Je hebt een
waarschijnlijk heel gevaarlijken misdadi
ger door je vingers laten glippen, je hebt
een inspecteur van Scotland Yard gewond
en buiten gevecht gesteld misschien wel
voor eenige weken lang. Wat is de volgende-
heldendaad op je programma?"
De ander deed geen poging, te antwoor
den, maar inspecteur Higgins verwachtte
dat ook niet. Zijn hersenen werkten koorts
achtig en meer en meer kwam hij ertoe, de
zaak filosofisch te bekijken.
„Je zegt, dat er maar één man ontsnap
te. Maar hoe zit het dan met den anderen
kerel, die boven was?"
„Boven, mijnheer?"
„Andere kerel, mijnheer?"
Zoowel agent Goldfinch als agent Smart
schenen geheel verrast door deze vraag
Met een zucht kwam inspecteur Higgins
overeind.
„Ik hoop maar voor jullie, dat hij niet
ontsnapt is, terwijl ik jullie zit te onder
vragen. Vooruit nu. Een van jullie blijft
het raam bewaken, waardoor de andere
kerel verdween. De ander ik denk, dat
jij dat het beste kunt doen, Goldfinch
blijft beneden, om te voorkomen dat er
iemand daarlangs vandoor gaat". Hij richt
te zich wat rechter op. „Ik ga naar boven,
om te zien of de kerel daar nog is'".
„Bent u -wel voldoende in orde, mijn
heer?" vroeg Goldfinch. „Anders zal ik wel
gaan, als u het goed vindt'".
„Neen, laat mij maar. Jij bent veel te
vlug met zoo'n stuk hout en ik zou je niet
graag voor den rechter zien, verdacht van
het mishandelen van een weerloozen ge
vangene".
HOOFDSTUK X.
Waarin een ontdekking wordt
gedaan.
Voorzichtig beklom inspecteur Higgins
de trap naar de tweede verdieping, niet
zoozeer omdat hij een aanval verwachtte,
als wel omdat die klap op zijn hoofd hem
een beetje onvast op zijn beenen deed
staan, zoodat hij slechts met moeite naar
boven kwam. Hij was er volkomen van
overtuigd, dat de man boven, wie dat ook
geweest mocht zijn, reeds langs geleden het
huis had verlaten. Zijn hoofd werkte nog
niet al te helder, maar hij had een vaag
vermoeden, dat de man boven en de man,
die bijna de deur geopend had van de ka
mer, waarin hij verborgen had gezeten, één
en dezelfde persoon waren. Nu hij de zaak
nog eens overdacht, drong het tot hem
door, dat er een heele tijd verloopen was
tusschen het hooren van de voetstappen
boven zijn hoofd en het geluid van de voet
stappen, die de trap opkwamen. Het was
heel goed mogelijk, dat de man boven, in
dien tusschentijd, geruischloos naar bene
den was gekomen en daarop even stil weer
naar boven was geklommen. Maar waarom
zou hij dat doen? Op het eerste gezicht
scheen daarvoor geen verklaring te vinden.
Inspecteur Higgins bleef voor een open
raam staan en uit de sporen in het stof op
de vensterbank, goed zichtbaar in 't maan
licht, was duidelijk te zien, dat een van de
kerels (zoo niet beiden) langs een zware
afvoerpijp, die langs den muur liep, ont
snapt was. Higgins twijfelde eerst aan de
soliditeit van de pijp, gezien den toestand,
waarin de rest van het huis verkeerde,
maar bij een nader onderzoek bleek hem.
dat de pijp later versterkt was met ijzeren
banden, welke, op geregelde afstanden ge
plaatst, tevens heel gemakkelijke voetsteu
nen opleverden. Een handige nooduitgang
en sedert kort ingericht ook. Het huis
bleek werkelijk een ontdekking! Morgen
ochtend zou hij het eens van boven tot on
der onderzoeken, maar voor het oogen-
blik
Hij bereikte de bovenste trede van de
trap en liet zijn zaklantaarn door de gang
schijnen. Ah! Dit was de kamer! Deze lag
vlak boven het vertrek, waarin hij zich
verborgen hadgehouden. Het was in deze
kamer, dat het geluid van voetstappen
weerklonken had, hetwelk hij beneden ge
hoord had.
De deur was dicht en de inspecteur ging
er naar toe. Hij probeerde den knop om te
draaien.
Verdraaid! Gesloten! Er was dus iemand
binnen! Hij drukte tegen de deur en was
verrast te ontdekken, dat deze een beetje
meegaf. Uit de kamer klonk een kreet van
schrik, welke terstond onderdrukt werd.
De inspecteur zette een schouder tegen
het paneel van de deur en duwde. De deur
gaf gemakkelijk mee, een beetje te gemak
kelijk, want Higgins won alleen maar door
zich als eén wanhopige aan de deurstijl
vast te klemmen, voorkomen, dat hij naar
binnen tuimelde.
„Hela, jij daarbinnen! Kom er ens uitt"
Er volgde geen antwoord.
„Ik geef je drie seconden om' Verstandig
te worden. Dan begin ik door de deur te
schieten. Ik heb beneden een heele pa
trouille (beide agenten zouden verguld zijn
geweest, indien ze deze omschrijving ge
hoord hadden!), zoodat het spelletje uit
is".
Stilte.
„Zooals je wilt dan. Een twee
„N-n-niet schieten, meneer!"
Inspecteur Higgins schrok enorm, want
het was een meisjesstem, welke de stilte
verbroken had, Vlug opende hij de deur,
waarna hij de kamer binnentrad, de deur
weer snel achter zich sluitend. Met zijn rug
ertegen leunend, om een aanval van dien
kant onmogelijk te maken, liet hij het licht
van zijn lantaarn in het rond spelen.
(Wordt vervolgd).