£aatste fkiichtm flxommcLaai llieums tBmgediike Stond RuMiaUies Rechtszaken WIER1NGERWAARD Nederland kan blijven rooken. Per fiets met vacantie. Overspannen zenuwen EERSTE BLAD. 3 DE EVACUATIE VAN GIBRALTAR. De gouverneur van Gibraltar heeft er Dinsdag in een verordening nogmaals op gewezen, dat de bevolking, met uitzonde ring van verpleegsters en burgers, die bij een verdedigingsdienst zijn ingedeeld, uiterlijk 1 Augustus Gibraltar verlaten moet. Het doel van de nieuwe evacueering wordt streng geheim gehouden. Aan de schepen, die dezer dagen Gibraltar met vluchtelingen hebben verlaten, zijn met betrekking tot de haven van bestemming geheime orders gegeven, in een gesloten enveloppe, die pas in volle zee geopend mocht worden. Ongecorrigeerd.) VALUTAKOERSEN DER NEDERL. BANK, 24 JULI. Schriftelijke en tel. transacties. Valuta's: New-York 1.88V101.88n/10; Ber lijn 75.28—75.43; Brussel 30.1130.17; Hel sinki 3.813.82; Stockholm 44.8144.90; Zürich 42.7242.81. Bankpapier: New-York 1.86 1.901/,; Brussel 30.0830.20; Stockholm 44.7644.94; Zürich 42.6742.86. BEDRIJFSONGEVAL. In 'n fabriek van electr. apparaten in het pere. Haarlemmer Houttuinen 73 te A'dam, is vanmorgen 'n ongeluk gebeurd. Twee ar beiders moesten uit een rij ijzeren platen enkele weghaien. De platen vielen plotse ling om tengevolge waarvan een zeventien jarige elementenmaker een verwonding aan zijn knie opliep, welke gelukkig niet ernstig was. Een 26-jarige metaalbewerker kreeg echter, doordat hij gedeeltelijk onder het ijzer terecht kwam, ernstige inwendige kneuzingen. De man is in het binnengasthuis ter verpleging opgenomen. NOODLOTTIGE VAL. Gisteren is de 42-jarige A. van der H. uit Amersfoort, die per fiets van de werkver schaffing naar den trein reed om naar zijn woonplaats terug te keeren, gevallen. De man bekwam een ernstige hoofdwonde. In het St. Eisabethgasthuis te Amersfoort is hij vanochtend overleden. OPTREDEN TEGEN VRIJMETSELAARS IN JOEGO-SLAVIE. Een communiqué van de prefectuur van Belgrado meldt, dat een huiszoeking is ge daan in de lokaliteiten van de vrijmetselarij aldaar en bij verschillende personen, die met de vrijmetselarij in verbinding zouden staan. Het onderzoek heeft nog voortgang. MOTORRIJWIELHANDEL SLUIT ZICH BIJ DEN B.O.V.A.G. AAN. Met het doel tot een krachtige eenheid In den motorvoertuigenhandel te geraken, heeft het bestuur van den Bond van Automobiel handelaren en Garagehouders (B.O.V.A.G.) onderhandelingen aangeknoopt met den Bond van Motorrijwielhandelaren in Neder land, welke onderhandelingen tot resultaat hebben gehad, dat genoemde organisatie heeft besloten als afdeeling tot den Bovag toe te treden. AMERSFOORT GEBOMBARDEERD. Het A. N. P. meldt: Bij eén door het nachtelijk duister be gunstigden aanval van Engelsche vliegers heeft een dichtbevolkte woonwijk van Amersfoort het moeten ontgelden. Een wo ning werd door een voltreffer getroffen. Hierbij werden vijf personen gedood. Zij allen behoorden tot het gezin van den si garenmaker E. J. D. Verder werd de leer- lingmachinist der Nederlandsche spoorwe gen M., die zich naar zijn woning begaf, door een granaatscherf getroffen en gedood. Het aantal gewonden is zeer groot. In an dere staten is een aantal woningen door brandbommen getroffen, verschillende hui zen zijn vernield. Van talrijke woningen zij de ruiten gesprongen en dakpannen van de daken gerukt In verschilende straten is een groote ravage aangericht. EENHEID IN HET KAPPERS- BEDRIJF. Gisteren vond op uitnoodiging van de federatie van Nederlandsche kapperspa- troons-vereenigingen de eerste bijeenkomst plaats tusschen de volgende organisaties van kapperspatroons in Nederland: Ned. R.K. bond van kapperspatroons „St. Franciscus van Assisië", E.L.V.E.K.A. kappersvereem- ging „Nederland" en de uitnoodigende Fe deratie. De besprekingen over eenheid in het kappersbedrijf verliepen vlot. Daar ech ter de Ned. Kappersbond verhinderd was, konden nog geen vaste besluiten in deze genomen worden. De vergadering zal a.s. Dinsdag worden voortgezet. BERGEN VAN VLIEGTUIGWRAKKEN ALLEEN DOOR DUITSCHE WEERMACHT. Het A.N.P. meldt: De berging van neerge storte of in noodlanding gedaalde vliegtui gen en van de onderdeelen daarvan is uit sluitend taak van de Duitsche militaire in stanties. Het is verboden dergelijke vlieg- tuigresten of vliegtuigonderdeelen ook maar te naderen, wanneer dit niet geschiedt voor onmiddellijke hulpverleening tijdens of ter stond na het ongeval. Iedere vernieling of ontvreemding van zulke vliegtuigonderdee len zal als diefstal van Duitsch weermachts- goed worden gestraft, voor zooverre niet nog scherpe strafbepalingen, bijv. wegens huip- verleening aan den vijand, in aanmerking komen. VAN DE FRANSCHE NATIONALITEIT VERVALLEN. De Fransche ministerraad, die Dinsdag in Vichy is bijeengekomen, heeft besloten, dat alle Franschen, die tusschen 10 Mei en 30 Juni zonder speciaal bevel en zonder een voldoende reden naar het buitenland zijn gegaan, van hun nationaliteit vervallen worden verklaard. Het besluit is ook van toepassing op de echtgenooten en kinderen der betrokkenen. De eigendom der van hun nationaliteit vervallen Franschen kan in be slag genomen worden. De opbrengst wordt in de staatskas gestort. DE BOMBARDEMENTEN VAN MALTA. De speciale correspondent van Stefani aan het luchtfront meldt, dat bombardementen van alle depóts en installaties van het ver dedigingsstelsel op Malta aan den gang zijn. Vannacht hebben drie zware bombarde mentspatrouilles een actie ondernomen tegen de opslagplaats van Marsa Scirocco, met zeer doeltreffende resultaten, aangezien de beoogde doelen door bommen werden getroffen. Hevige branden braken uit, waar de bommen door de eerste patrouille neer geworpen waren. De Italiaansche vliegtui gen waren boven het eiland gekomen door zoo hoog mogelijk op te stijgen, vervolgens de motoren af te zetten en in glijvlucht zoo laag mogelijk te dalen, teneinde de doelen beter te kunnen treffen. Ondanks het hevi ge vuren van het afweergeschut werd het bombardement tot het aanbreken van den dag voortgezet. Alle vliegtuigen zijn op hun basis teruggekeerd. Sommige hadden op de vleugels of den romp de sporen van de kogels der zware afweermitrailleurs van het eiland. ARBEIDERS DOOR LOSGESCHOTEN AANHANGWAGEN GEWOND. Op den Amsterdamschen straatweg onder Breukelen is gisteravond door het breken van een koppeling, de aanhangwagen van een tractor losgeschoten. De aanhangwagen reed een eind stuurloos verder, waarbij drie wielrijders gegrepen werden. Het wa ren de 38-jarige v. d. S., de 60-jarige C. en de 45-jarige O., allen uit Utrecht afkomstig. Zij waren in Wilnis te werk gesteld en op weg naar huis. De eerste kreeg een hersen schudding en een beenwonde. Hij werd per ziekenauto naar het stads- en academisch ziekenhuis te Utrecht overgebracht. De tweede arbeider kréég zware inwendige kneuzingen en moest naar het St. Antho- niusgasthuis te Utrecht worden vervoerd. De derde kwam er het beste af en werd licht aan het hoofd gewond. DE HOUDING DER STUDENTEN WERELD. Gisteravond vergaderde op de sociëteit Minerva te Leiden de onlangs opgerichte Nederlandsche studentenfederatie, welke uit tien leden bestaat en de geheele Neder landsche studentenwereld tracht te omvat ten. In deze vergadering van de federatie bleek een meeningsverschil te bestaan met betrekking tot de houding van de Neder landsche studenten tot de actueele proble men van ons land en van het eigen studen tenmilieu. De eene opvatting wil een posi tieve houding aannemen tegenover den te- genwoordigen toestand. Zij wil nu reeds de autoritaire gedachte in de studentenwereld verwezenlij ken De andere opvatting stelt zich afwachtend tegenover de gebeurtenissen in de mee ning, dat voor Nederland nog geenerlei be slissende fase is ingetreden en dat het nog geen tijd is voor essentieele hervormingen. Verder wil zij de verschillende organisa ties onafhankelijk laten bestaan en zich be perken tot een „moreele" autoriteit over de studentenwereld. De meerderheid der N.S. F. sprak zich tegen de eerste opvatting uit en vóór de laatste. Een N.S.B.-vergadering met film- vertooning. Maandagavond hield de N.S.B. voor een goed bezette zaal een openbare vergade ring. De heer J. Saai heette de aanwezigen welkom. Wieringerwaard, aldus spr., heb ik wel eens hooren noemen, de burcht van de terreur. Die terreur heeft nu hier plaats gehad. Als spreker trad op de heer Buitenhuis, met als onderwerp: Neerlands toekomst en de N.S.B. Wij oriënteeren ons naar het Westen, aldus spr., naar den destijds mach tigen dr. Colijn, die den doorslaggevenden toon heeft gegeven aan den toestand der laatste 10 jaar. Hij is nu naar zijn „tweede vaderland" gegaan. Wie zijn de ware schul digen, dat er 1000 millioen mobilisatiekosten zijn gemaakt, dat er duizenden en duizen den dooden zijn te betreuren, dat er even eens duizenden gewonden en verminkten zijn en van het verlies onzer onafhanke lijkheid? Duitschland was de grootste en beste afnemer onzer producten. Ministe: Steenberghe heeft 't Rost van Tonningen voor de voeten geworpen, dat de ware schuldige de N.S.B. is. Politieke dominee's, pastoors en kapelaans waren allemaal ver- kleede N.S.B.-ers. Dit alles en nog veel meer heeft Steenberghe gezegd. De democratie heeft hier roemloos ge leefd en is eerloos gestorven, zei spr. Eer loos is ons volk verraden door dr. Colijn, die opdracht heeft gegeven aan Churchill. De menschen hier zij;, totaal blind geweest. De N.S.B. is geen partij, doch een bewe ging. Verder werd door spr. de klassen strijd aangeroerd en vertelde hij op welk: manier de Miranda vanaf een huis 3 hoog in een praehtvilla van een slordige 75 dui zend gulden is gekomen, enz. Arbeid en kapitaal moeten verzoend wor den en zullen samen opbouwen aan een nieuw Europa. Het volksbedrog is uit. Het nat.-soc. is geen waterverf, het werd gebo ren in de harten van millioenen Duitschers. Op de puinhoopen van het volksbedrog zal een nieuwe toekomst gebouwd worden. Het nat.-socialisme is een moraal met een levenshouding, waarbij Nederland ook zijn plaats zal hebben, In den Haagschen Dierentuin heeft Mus- sert eens in een vergadering voor duizen den toehoorders gesproken. Op dienzelfden dag was er ook een vergadering der Eerste Kamer, waar een stelletje klungels over distributie sprak van wollen sokken en meer Maar: Nederlandsch fabrikaat Er blijkt, zoo schrijft de Haagsche corres pondent van de Telg., de laatste dagen eenige schichtigheid te bestaan onder de rookers van bepaalde merken sigaretten, nu geconstateerd moet worden, dat talrijke winkeliers hoe langer hoe meer „neen" moeten verkoopen wanneer de klant naar zijn lievelingsmerk vraagt. Men heeft zoo doende reeds het verschijnsel gekregen, dat harstochtelijke rookers er op uittrekken om winkel in, winkel uit te trachten hun rookbehoefte die men we eens onder de categorie „noodzakelijke luxe" wil rang schikken te bevredigen. En inderdaad wanneer men rooker is van geïmporteerde sigaretten, ziet het er niet zoo rooskleurig uit. „De bodem van de kist komt al in zicht", zoo drukte een be kend importeur het uit, toen wij hem vroe gen, of er nog iéts loskomst voor den con sument. Invoer is volstrekt onmogelijk, ook niet langs omwegen, daar de vracht- en as- surantiekosten den prijs van bijvoorbeeld Amerikaansche sigaretten voor het groote publiek tot een onbereikbare hoogte zouden doen stijgen. Deze menschen moeten dus noodge dwongen overgaan op hier te lande ver vaardigde soorten. En daar de winkelier door de fabrieken gecontingenteerd is on 1/12 van zijn jaaromzet over 1939, betee- kent dit, dat er vooral tegen het einde van de maand eenige schaarschte ontstaat. Het aandeel der importeurs toch, dat ruim 10 procent van den totaalomzet aan siga retten bedroeg, is nagenoeg vervallen, zoo dat de winkelier slechts over 90 procent be schikt van hetgeen hij verleden jaar heeft omgezet. Nog daargelaten, dat de omzet van vele winkeliers verleden jaar lager was dan gewoonlijk, omdat de militaire cantines een niet onaanzienlijk deel van den afzet tot zich trokken. Tegenover een kleiner contingent staat dus een verhoogd erbruik. Het is namelijk opgevallen, dat er meer wordt gerookt naarmate de dagen langer zijn. Vroeg don ker beteekent voor velen vroeg naar bed. De grootste afleveringen der sigarettenfa- brieken lagen dan ook normaal reeds in de maanden tusschen Maart en September. Nu wij, door aanpassing aan den Midden-Euro- peeschen tijd en een langere periode van zomertijd, een belangrijken tijdsduur aan daglicht gewonnen hebben, kan men na gaan, hoeveel sigaretten er meer gerookt kunnen worden. Behoorlijke voorraad. Wij hebben in Nederland een behoorlijken voorraad, aldus onze zegsman. Wanneer zich geen bijzondere omstandigheden voor doen, komen wij er nog een heelen tijd mee toe. Te begrijpen is het echter, dat er op een gegeven oogenblik bij een bepaalde fabriek gebrek kan ontstaan aan een zekere soort, die voor het fabriceeren van de door deze fabriek gebrachte melange onontbeerlijk is. Het is derhalve te begrijpen, dat de fabri kanten reikhalzend uitzien naar mogelijk heden om toch nog tabak .te importeeren. Want sigarettentabak is nu eenmaal een product, waarvoor wij ten volle op het bui- enland zijn aangewezen. In dit verband maken wij gewag van de geruchten, volgens welke pogingen in het werk wórden gesteld om tabak uit den Bal kan naar Nederland te krijgen. Op onze navraag deelde de directeur van het rijksbureau voor tabak en tabakspro ducten. de heer Joh. Reynen, mede, dat dezen pogingen van de zijde van het rijks bureau niets in den weg wordt gelegd. In tegendeel men zal het toejuichen, indien op deze wijze de voorraden kunnen worden vergroot. Of de fabrikanten in hun bemoei ingen zullen slagen, blijft echter vooralsnog een groote vraag. De moeilijkheden, vooral op transportgebied, zijn talrijk. Bovendien kan niet beoordeeld worden, in hoeverre onze deviezenpositie den import van bui- tenlandsche tabak zal toelaten. Alles bijeengenomen kan dus gezegd worden, dat men zich voorloopig zeker niet ongerust behoeft te maken over zijn roo- kertje. Men zal eens iets anders moeten rooken d-an het lievelingsmerk, men zal misschien zoo nu en dan ook eens den brand in een pijp tabak moeten steken, maar niettemin: het volk met het grootste tabaksverbruik per hoofd der bevolking kan blijven dampen. dergelijke zaken. Die 50 heeren krijgen 20 per vergadering, alzoo 1000 samen. Met dat gespuis, die onbelangrijke nullen, heb ben we tot 12 Mei opgescheept gezeten. Een deel van hen is vertrokken. Spreker wil nu de pertinente vraag stel len: „Quo Vadis?" (Waarheen gaat gij?) De tijd dringt. We moeten kiezen. Wij willen bouwen aan een volk van kameraden. Dat de groote heeren ons haten is voor ons een eer. We zijn de volle 8 jaar voor 100 pet. consequent geweest. De N.S.B. is een mag neet, zij trekt het staal aan. Wij willen hier laten werken en produceeren en het volk veel geven van hetgeen de bodem voort brengt. Met voorbeelden gaf spr. aan wat het nationaal-socialisme van de daad is. Wij werken niet voor een dogma, doch voor een vrij volk. Onze tocht zal zijn naar den Goudsberg. Ons volk vraagt om leiding. De regenten zijn gevlucht. Zal 't een compro mis worden? We hebbenéén leider noodig. Dat zal Mussert zijn'! Ook besprak de heer Buitenhuis nog een streek in ons land, waar 70.000 krotten staan met een half millioen menschen. Zul ke toestanden mogen niet worden besten digd. Die menschen moeten een bestaans zekerheid hebben met een behoorlijk pen sioen voor de oude werkers. De jeugd is de toekomst, die gevormd moet worden tot ka raktervolle menschen. Er is één weg naar de overwinning en dat is aansluiten bij de N.S.B. Na de pauze werd op het witte doek de geluidsfilm vertoond van den laatst gehou den landdag te Lunteren. Met 't zingen van „Alleman van Neerlands stam" werd de avond besloten. Wenken van den A.N.W.B. Reizen per fiets moet geleerd worden. In dit tweede vacantie- artikel, geeft de A.N.W.B. aan de nieuwbakken fietstoeristen een aantal nuttige wenken over de meest practische kleeding, de be pakking van de fiets en het ba gage-probleem in het algemeen. Dezen zomer brengt de fiets voor tiendui zenden Nederlanders uitkomst; per fiets zullen zij met vacantie gaan, nu auto en motor hen in den steek gelaten hebben en trein en bus hun taak slechts ten deele kun nen vervullen. Die wijzen van reizen, door velen al jarenlang met enthousiasme beoefend, is voor anderen nieuw; vandaar dat eenige wenken van practischen aard op hun plaats zijn. Ditmaal iets over de ldeeding, de be pakking en het bagage-probleem. Allereerst de vraag: wat trek ik aan op de fiets? Voor de heeren kan gelden: een stevige broek is hoofdzaak, de rest moet u zelf maar bepalen, dit is afhankelijk van uw smaak en van uw wensch om behaag lijk warm of lekker luchtig gekleed te zijn. Voor de dames geldt hetzelfde: een stevige rok en verder naar eigen smaak. Eén flink pak is op den fietstocht voldoende, wanneer u een heelen dag gereden hebt, zult u des avonds tocb weinig trek meer hebben om u te verkleeden en nog uit te gaan. Een extra stel mooie kleeren is op een fietstocht daar om noodelooze bagage, welke veel ruimte inneemt.- De ruimtekweste is bij een zwerftocht per fiets zeer belangrijk. Men kan met een beetje handigheid zeer veel op de fiets pak ken. In een paa? groote fietstasschen aan weerszijden van het achterwiel kan al veel geborgen worden, terwijl een paar bal- hoofdbuistasschen als tegenwicht dienst kunnen doen; deze tasschen, waar men fietsend bij kan, Eijn ook gemakkelijk voor het bewaren van fruit, chocolade, e.d. welke men onderweg noodig heeft. Koffers zijn op een fietstocht niet prac- tisch, daar zij altijd lostrillen en scheef gaan hangen, hoe vast men de riemen ook aansjort. Wilt u toch uw kleine spullen in een koffer meenemen, neem dan één of twee kleine koffers, welke in de fietstasschen ge borgen kunnen worden. Het inpakken van de fietstasschen is voor velen een puzzle. Het is enkelen al overkomen, dat ze bij een plotselinge regen bui, eerst hun heele hebben en houden uit die tasschen op den weg tentoon moesten stellen, voordat ze hun regenjas, welke ze onderin hadden gestopt, te pakken hadden! Het beste doet u door van alles rolletjes en kleine pakjes te maken. Wanneer u uw toilet-benoodigdheden in uw nachtgoed rolt en het heele zaakje met een paar stevige elastiekjes samen snoert, heeft u steeds alles wat bij elkaar hoort bij den hand en boven dien een keurig pakje, dat zich gemakkelijk in de tasschen laat stuwen. Wanneer u re serveschoenen meeneemt, kunt u die het beste verpakken in een zakje van linnen, katoen o.d. Hoofdzaak is echter, dat u uw fietstasch, eventueel uw koffer, logisch inpakt. Reser- vekleeren kunt u het beste onder inpakken en de voorwerpen, welke u steeds noodig heeft bovenop. Zorg er verder voor, dat de kleppen der fietstasschen steeds dicht kun nen, anders kan alles nat worden. Zelfs bij gesloten kleppen bent u nog niet altijd ze ker, dat uw goed droog blijft, want bij een beetje tegenwind kan het water nog door de kieren tusschen tasch en klep inwaaien. Zorg er daarom voor, dat u steeds een hand doek bij de hand hebt om uw goed onder de klep nog eens extra af te dekken! Het klimaat in Nederland is wisselvallig. Een goede regenjas is daarom onmisbaar. Wilt u heelemaal droog blijven, dan kunt u ook een paar regenpijpen meenemen. Bij insijpelen van regen langs uw hals kan een groote zakdoek of een handdoek, als das ge dragen, goede diensten bewijzen. Het gebruik van een rugzak durven we een wandeltocht maakt en dan wel is aan een wandetlocht maakt en dan wel is aan gewezen op ransel of rugzak, aangezien men geen week lang met een koffertje in de hand rondzeult! Bij een fietstocht voldoen fietstasschen in den regel echter beter dan een rugzak. Want de meeste fietsers worden door het dragen van een rugzak spoediger moe m den rug dan in de beenen. Voor wie niet ge wend is een rugzak te dragen, is zoo'n zwaar geval zeer lastig om mee te torsen. Neemt u echter toch een rugzak, bepak hem dan goed. Zorg er voor, dat de kant welke op den rug rust, plat is, zoodat geen schoenteenen of een hoek van een fototoe stel een dag lang in uw rug porren. En tenslotte: de fiets, welke u door ons mooie land moet voeren. Laat uw karretje voor het vertrek terdege door uw rijwiel hersteller nakijken, schoonmaken en door- smeren. Blijkt dan, dat één der banden ver schillende slechte plekken heeft, laat er dan een nieuwe inleggen. Want niets is vervelender dan op een een zamen weg bandenpech te krijgen. Vooral als 't al laat is en men dien dag 'n flink stuk heeft afgelegd. De afgekeurde band kunt u later weer om uw fiets laten leggen en bij het dagelijksch gebruik voor uw werk af rijden. Laat ook even controleeren, of uw zadel nog wat bijgespannen moet worden, want een slap zadel geeft spoedig zadelpijn. Wordt men tijdens den fietstocht moe, dan doet men het beste een eindje te loopen. Het meest komt spierkramp in de kuiten voor, welke men kan doen ophouden door een tijdje, als men tenminste niet wil wan delen, de fietspedalen in de holte van de voet te houden. De kuitspieren doen dan geen werk meer en rusten uit. Maar anders steeds de pedalen onder de bal van de voeten! Dan wordt u niet zoo gauw ver moeid en kunt u het urenlang op uw stalen ros volhouden! Goede reis en veel plezier! Voetbal. OM DEN ALKMAARSCHEN TITEL. Vanavond wordt de laatste wedstrijd om het kampioenschap van Alkmaar gespeeld en wel tusschen de Alkmaarsche Boys en Alcmaria op het terrein van eerstgenoemde. Men weet, dat de Boys reeds aan een gelijk spel genoeg hebben, om definitief op de eerste plaats te blijven en slechts een ne derlaag voor hen zou een extra-wedstrijd noodig maken. Alcmaria verloor indertijd met een oneven goal op eigen terrein, wat dus zeer gering krachtsverschil beteekent. Men kan er dan ook van op aan, dat de wedstrijd van hedenavond zéér spannend zal zijn. Mochten de Boys den titel behalen, dan, zal direct na afloop de prijsuitreiking hier na plaats vinden voor de zit-tribune. De ontmoeting begint om 8 uur precies. Wielrennen. A. S. V. VICTRIX. Zondag heeft Victrix een sprintwedstrijd over 500 meter laten verrijden. In de A- klasse was het Blok, die zegevierde, maar niet dan na een beslissingsrit gereden te hebben tegen J Lute In de B-klasse was het A. Constant, die alle ritten overtuigend won met A. Lute op de tweede plaats. P. Wante bezette hierin de derde plaats, wat we van dezen renner niet verwacht hadden. In de C-klasse was het C. Constant, die juist iets te sterk bleek voor A. Morsch, maar deze laatste zal bij voldoende training zijn weg wei vinden. Bij de junioren wera een scherpe strijd geleverd tusschen J. Wante on C. Stroombergen, welke in het voordeel van J. Wante verliep. De uitslag luidt: A-klasse: 1. Harrij Blok, 2. J. Lute. - B-klasse: 1. N. Constant, 2. A. Lute, 3. P. Wante. C-klasse: 1. C. Constant, 2. A. Morsch, 3. K. Ooyevaar. Junioren: 1. J. Wante, 2. C. Stroombergen, 3. K. Horn. DERKSEN EN EVERS OP DE ZAANSCHE WIELERBAAN. Op de Zaansche wielerbaan te Assendelft wordt aanstaanden Zondagmiddag 'n wielei sportprogramma verreden, dat ook de Alkmaarsche wielerliefhebbers stellig belang inboezemt. Dien dag zullen van Viiet en Derksen namelijk de revanche wedstrijden van het kampioenschap van Nederland tegen elkaar rijden. Daarnaast is tevens een tijdrace voor beide sprinters vastgesteld. Piet Evers zal in het voorprogramma een uitdagingsmatch rijden over 5 K.M. tegen Van der Heyden uit Haarlem, een oud teamgenoot van hem uit de Olympische ach- tervolgingsploeg. De koppelwedstrijd staat eveneens in het teelten van de herkansing. Van VlietVan der Voort hebben namelijk verzocht een ge legenheid te krijgen om BakkerDerksen nog eens te ontmoete'in den koppelwedstrijd Mijnhardt's Zenuwtab]etten maken U spoedig weer weldadig kalm. Buisje 40 en 75 cent. ALKMAAR. GEBOREN: Frouwke M., d. van Hendricus M. Brant en A. G. de Bakker. GETROUWD: Cornelis G. A. Dam en Martina Godijn. Cornelis van Benthem en Catharina A. van Doorn. OVERLEDEN: Jantje Windt, gehuwd met C. Berkhout, 65 jaar. GEMEENTELIJK BUREAU VOOR SOCIALE ZAKEN, Bekendmaking. De directeur van het gemeentelijk bureau voor sociale zaken deelt aan belanghebben den mede, dat gedurende het tijdvak van Woensdag 24 Juli tot en met Dinsdag 30 Juli 1940 de volgende kleuren bons geldig zijn: Margarinebons: rose kleur. Vetbons: oranje kleur. Alkmaar, 23 Juli 1940. De directeur voornoemd, E. v. d. HEUVEL. DE INBRAAK IN DE ORANJE NASSAULAAN TE AMSTERDAM. Op 14 Januari j.l. werd ingebroken in de woning van mevrouw schwarz aan de Oranje Nassaulaan te Amsterdam. Bij deze inbraak waren vier menschen betrokken. N.l. de in breker P. de J., de fabrikant M., die de sleutel, waarmede de inbraak was gepleegd, had laten namaken, diens vrouw en de huis houdster van mevrouw Schwarz. Allen waren door de rechtbank veroor deeld. Slechts M. was tegen het vonnis vier jaar gevangenisstraf met aftrek in hooger beroep gegaan. De behandeling voor het of bracht geen nieuw licht in de zaak. Vanmorgen heeft het Hof arrest gewezen en overeenkomstig den eisch van den pro cureur-generaal en het vonnis van de recht bank, veroordeeld tot vier jaar gevangenis straf met aftrek van het voorarrest. welken zij vorige maal met twee ronden van DerksenBakker verloren. Wegens het feit, dat Pronk nog niet van zijn val is hersteld, zal Evers in deze ploegcourse Chris van Gent tot maat krijgen, de winnaar van het groote wieiercriterium van Zaandam, waar in hij o.a. Schulte schitterend klopte. Voorts nemen deel: Braspenninx—Van Amsterdam, KremersGommers, Van der HeydenVan Rooy enz.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 3