£aatste fkiichtm
flxommcLaai llieums
tBmgediike Stond
RuMiaUies
Rechtszaken
WIER1NGERWAARD
Nederland kan blijven
rooken.
Per fiets met vacantie.
Overspannen zenuwen
EERSTE BLAD.
3
DE EVACUATIE VAN GIBRALTAR.
De gouverneur van Gibraltar heeft er
Dinsdag in een verordening nogmaals op
gewezen, dat de bevolking, met uitzonde
ring van verpleegsters en burgers, die bij
een verdedigingsdienst zijn ingedeeld,
uiterlijk 1 Augustus Gibraltar verlaten
moet. Het doel van de nieuwe evacueering
wordt streng geheim gehouden. Aan de
schepen, die dezer dagen Gibraltar met
vluchtelingen hebben verlaten, zijn met
betrekking tot de haven van bestemming
geheime orders gegeven, in een gesloten
enveloppe, die pas in volle zee geopend
mocht worden.
Ongecorrigeerd.)
VALUTAKOERSEN DER NEDERL. BANK,
24 JULI.
Schriftelijke en tel. transacties.
Valuta's: New-York 1.88V101.88n/10; Ber
lijn 75.28—75.43; Brussel 30.1130.17; Hel
sinki 3.813.82; Stockholm 44.8144.90;
Zürich 42.7242.81.
Bankpapier: New-York 1.86 1.901/,;
Brussel 30.0830.20; Stockholm 44.7644.94;
Zürich 42.6742.86.
BEDRIJFSONGEVAL.
In 'n fabriek van electr. apparaten in het
pere. Haarlemmer Houttuinen 73 te A'dam,
is vanmorgen 'n ongeluk gebeurd. Twee ar
beiders moesten uit een rij ijzeren platen
enkele weghaien. De platen vielen plotse
ling om tengevolge waarvan een zeventien
jarige elementenmaker een verwonding aan
zijn knie opliep, welke gelukkig niet ernstig
was. Een 26-jarige metaalbewerker kreeg
echter, doordat hij gedeeltelijk onder het
ijzer terecht kwam, ernstige inwendige
kneuzingen. De man is in het binnengasthuis
ter verpleging opgenomen.
NOODLOTTIGE VAL.
Gisteren is de 42-jarige A. van der H. uit
Amersfoort, die per fiets van de werkver
schaffing naar den trein reed om naar zijn
woonplaats terug te keeren, gevallen. De
man bekwam een ernstige hoofdwonde. In
het St. Eisabethgasthuis te Amersfoort is hij
vanochtend overleden.
OPTREDEN TEGEN VRIJMETSELAARS
IN JOEGO-SLAVIE.
Een communiqué van de prefectuur van
Belgrado meldt, dat een huiszoeking is ge
daan in de lokaliteiten van de vrijmetselarij
aldaar en bij verschillende personen, die met
de vrijmetselarij in verbinding zouden staan.
Het onderzoek heeft nog voortgang.
MOTORRIJWIELHANDEL SLUIT ZICH
BIJ DEN B.O.V.A.G. AAN.
Met het doel tot een krachtige eenheid In
den motorvoertuigenhandel te geraken, heeft
het bestuur van den Bond van Automobiel
handelaren en Garagehouders (B.O.V.A.G.)
onderhandelingen aangeknoopt met den
Bond van Motorrijwielhandelaren in Neder
land, welke onderhandelingen tot resultaat
hebben gehad, dat genoemde organisatie
heeft besloten als afdeeling tot den Bovag
toe te treden.
AMERSFOORT GEBOMBARDEERD.
Het A. N. P. meldt:
Bij eén door het nachtelijk duister be
gunstigden aanval van Engelsche vliegers
heeft een dichtbevolkte woonwijk van
Amersfoort het moeten ontgelden. Een wo
ning werd door een voltreffer getroffen.
Hierbij werden vijf personen gedood. Zij
allen behoorden tot het gezin van den si
garenmaker E. J. D. Verder werd de leer-
lingmachinist der Nederlandsche spoorwe
gen M., die zich naar zijn woning begaf,
door een granaatscherf getroffen en gedood.
Het aantal gewonden is zeer groot. In an
dere staten is een aantal woningen door
brandbommen getroffen, verschillende hui
zen zijn vernield. Van talrijke woningen
zij de ruiten gesprongen en dakpannen van
de daken gerukt In verschilende straten is
een groote ravage aangericht.
EENHEID IN HET KAPPERS-
BEDRIJF.
Gisteren vond op uitnoodiging van de
federatie van Nederlandsche kapperspa-
troons-vereenigingen de eerste bijeenkomst
plaats tusschen de volgende organisaties van
kapperspatroons in Nederland: Ned. R.K.
bond van kapperspatroons „St. Franciscus
van Assisië", E.L.V.E.K.A. kappersvereem-
ging „Nederland" en de uitnoodigende Fe
deratie. De besprekingen over eenheid in
het kappersbedrijf verliepen vlot. Daar ech
ter de Ned. Kappersbond verhinderd was,
konden nog geen vaste besluiten in deze
genomen worden. De vergadering zal a.s.
Dinsdag worden voortgezet.
BERGEN VAN VLIEGTUIGWRAKKEN
ALLEEN DOOR DUITSCHE WEERMACHT.
Het A.N.P. meldt: De berging van neerge
storte of in noodlanding gedaalde vliegtui
gen en van de onderdeelen daarvan is uit
sluitend taak van de Duitsche militaire in
stanties. Het is verboden dergelijke vlieg-
tuigresten of vliegtuigonderdeelen ook maar
te naderen, wanneer dit niet geschiedt voor
onmiddellijke hulpverleening tijdens of ter
stond na het ongeval. Iedere vernieling of
ontvreemding van zulke vliegtuigonderdee
len zal als diefstal van Duitsch weermachts-
goed worden gestraft, voor zooverre niet nog
scherpe strafbepalingen, bijv. wegens huip-
verleening aan den vijand, in aanmerking
komen.
VAN DE FRANSCHE NATIONALITEIT
VERVALLEN.
De Fransche ministerraad, die Dinsdag
in Vichy is bijeengekomen, heeft besloten,
dat alle Franschen, die tusschen 10 Mei en
30 Juni zonder speciaal bevel en zonder
een voldoende reden naar het buitenland
zijn gegaan, van hun nationaliteit vervallen
worden verklaard. Het besluit is ook van
toepassing op de echtgenooten en kinderen
der betrokkenen. De eigendom der van hun
nationaliteit vervallen Franschen kan in be
slag genomen worden. De opbrengst wordt
in de staatskas gestort.
DE BOMBARDEMENTEN VAN MALTA.
De speciale correspondent van Stefani aan
het luchtfront meldt, dat bombardementen
van alle depóts en installaties van het ver
dedigingsstelsel op Malta aan den gang zijn.
Vannacht hebben drie zware bombarde
mentspatrouilles een actie ondernomen
tegen de opslagplaats van Marsa Scirocco,
met zeer doeltreffende resultaten, aangezien
de beoogde doelen door bommen werden
getroffen. Hevige branden braken uit, waar
de bommen door de eerste patrouille neer
geworpen waren. De Italiaansche vliegtui
gen waren boven het eiland gekomen door
zoo hoog mogelijk op te stijgen, vervolgens
de motoren af te zetten en in glijvlucht zoo
laag mogelijk te dalen, teneinde de doelen
beter te kunnen treffen. Ondanks het hevi
ge vuren van het afweergeschut werd het
bombardement tot het aanbreken van den
dag voortgezet. Alle vliegtuigen zijn op hun
basis teruggekeerd. Sommige hadden op de
vleugels of den romp de sporen van de
kogels der zware afweermitrailleurs van
het eiland.
ARBEIDERS DOOR LOSGESCHOTEN
AANHANGWAGEN GEWOND.
Op den Amsterdamschen straatweg onder
Breukelen is gisteravond door het breken
van een koppeling, de aanhangwagen van
een tractor losgeschoten. De aanhangwagen
reed een eind stuurloos verder, waarbij
drie wielrijders gegrepen werden. Het wa
ren de 38-jarige v. d. S., de 60-jarige C. en de
45-jarige O., allen uit Utrecht afkomstig. Zij
waren in Wilnis te werk gesteld en op
weg naar huis. De eerste kreeg een hersen
schudding en een beenwonde. Hij werd per
ziekenauto naar het stads- en academisch
ziekenhuis te Utrecht overgebracht. De
tweede arbeider kréég zware inwendige
kneuzingen en moest naar het St. Antho-
niusgasthuis te Utrecht worden vervoerd.
De derde kwam er het beste af en werd
licht aan het hoofd gewond.
DE HOUDING DER STUDENTEN
WERELD.
Gisteravond vergaderde op de sociëteit
Minerva te Leiden de onlangs opgerichte
Nederlandsche studentenfederatie, welke
uit tien leden bestaat en de geheele Neder
landsche studentenwereld tracht te omvat
ten. In deze vergadering van de federatie
bleek een meeningsverschil te bestaan met
betrekking tot de houding van de Neder
landsche studenten tot de actueele proble
men van ons land en van het eigen studen
tenmilieu. De eene opvatting wil een posi
tieve houding aannemen tegenover den te-
genwoordigen toestand. Zij wil nu reeds de
autoritaire gedachte in de studentenwereld
verwezenlij ken
De andere opvatting stelt zich afwachtend
tegenover de gebeurtenissen in de mee
ning, dat voor Nederland nog geenerlei be
slissende fase is ingetreden en dat het nog
geen tijd is voor essentieele hervormingen.
Verder wil zij de verschillende organisa
ties onafhankelijk laten bestaan en zich be
perken tot een „moreele" autoriteit over de
studentenwereld. De meerderheid der N.S.
F. sprak zich tegen de eerste opvatting
uit en vóór de laatste.
Een N.S.B.-vergadering met film-
vertooning.
Maandagavond hield de N.S.B. voor een
goed bezette zaal een openbare vergade
ring. De heer J. Saai heette de aanwezigen
welkom. Wieringerwaard, aldus spr., heb
ik wel eens hooren noemen, de burcht van
de terreur. Die terreur heeft nu hier plaats
gehad.
Als spreker trad op de heer Buitenhuis,
met als onderwerp: Neerlands toekomst en
de N.S.B. Wij oriënteeren ons naar het
Westen, aldus spr., naar den destijds mach
tigen dr. Colijn, die den doorslaggevenden
toon heeft gegeven aan den toestand der
laatste 10 jaar. Hij is nu naar zijn „tweede
vaderland" gegaan. Wie zijn de ware schul
digen, dat er 1000 millioen mobilisatiekosten
zijn gemaakt, dat er duizenden en duizen
den dooden zijn te betreuren, dat er even
eens duizenden gewonden en verminkten
zijn en van het verlies onzer onafhanke
lijkheid? Duitschland was de grootste en
beste afnemer onzer producten. Ministe:
Steenberghe heeft 't Rost van Tonningen
voor de voeten geworpen, dat de ware
schuldige de N.S.B. is. Politieke dominee's,
pastoors en kapelaans waren allemaal ver-
kleede N.S.B.-ers. Dit alles en nog veel meer
heeft Steenberghe gezegd.
De democratie heeft hier roemloos ge
leefd en is eerloos gestorven, zei spr. Eer
loos is ons volk verraden door dr. Colijn,
die opdracht heeft gegeven aan Churchill.
De menschen hier zij;, totaal blind geweest.
De N.S.B. is geen partij, doch een bewe
ging. Verder werd door spr. de klassen
strijd aangeroerd en vertelde hij op welk:
manier de Miranda vanaf een huis 3 hoog
in een praehtvilla van een slordige 75 dui
zend gulden is gekomen, enz.
Arbeid en kapitaal moeten verzoend wor
den en zullen samen opbouwen aan een
nieuw Europa. Het volksbedrog is uit. Het
nat.-soc. is geen waterverf, het werd gebo
ren in de harten van millioenen Duitschers.
Op de puinhoopen van het volksbedrog zal
een nieuwe toekomst gebouwd worden. Het
nat.-socialisme is een moraal met een
levenshouding, waarbij Nederland ook zijn
plaats zal hebben,
In den Haagschen Dierentuin heeft Mus-
sert eens in een vergadering voor duizen
den toehoorders gesproken. Op dienzelfden
dag was er ook een vergadering der Eerste
Kamer, waar een stelletje klungels over
distributie sprak van wollen sokken en meer
Maar: Nederlandsch
fabrikaat
Er blijkt, zoo schrijft de Haagsche corres
pondent van de Telg., de laatste dagen
eenige schichtigheid te bestaan onder de
rookers van bepaalde merken sigaretten, nu
geconstateerd moet worden, dat talrijke
winkeliers hoe langer hoe meer „neen"
moeten verkoopen wanneer de klant naar
zijn lievelingsmerk vraagt. Men heeft zoo
doende reeds het verschijnsel gekregen,
dat harstochtelijke rookers er op uittrekken
om winkel in, winkel uit te trachten hun
rookbehoefte die men we eens onder de
categorie „noodzakelijke luxe" wil rang
schikken te bevredigen.
En inderdaad wanneer men rooker is
van geïmporteerde sigaretten, ziet het er
niet zoo rooskleurig uit. „De bodem van de
kist komt al in zicht", zoo drukte een be
kend importeur het uit, toen wij hem vroe
gen, of er nog iéts loskomst voor den con
sument. Invoer is volstrekt onmogelijk, ook
niet langs omwegen, daar de vracht- en as-
surantiekosten den prijs van bijvoorbeeld
Amerikaansche sigaretten voor het groote
publiek tot een onbereikbare hoogte zouden
doen stijgen.
Deze menschen moeten dus noodge
dwongen overgaan op hier te lande ver
vaardigde soorten. En daar de winkelier
door de fabrieken gecontingenteerd is on
1/12 van zijn jaaromzet over 1939, betee-
kent dit, dat er vooral tegen het einde van
de maand eenige schaarschte ontstaat.
Het aandeel der importeurs toch, dat ruim
10 procent van den totaalomzet aan siga
retten bedroeg, is nagenoeg vervallen, zoo
dat de winkelier slechts over 90 procent be
schikt van hetgeen hij verleden jaar heeft
omgezet. Nog daargelaten, dat de omzet
van vele winkeliers verleden jaar lager was
dan gewoonlijk, omdat de militaire cantines
een niet onaanzienlijk deel van den afzet
tot zich trokken.
Tegenover een kleiner contingent staat
dus een verhoogd erbruik. Het is namelijk
opgevallen, dat er meer wordt gerookt
naarmate de dagen langer zijn. Vroeg don
ker beteekent voor velen vroeg naar bed.
De grootste afleveringen der sigarettenfa-
brieken lagen dan ook normaal reeds in de
maanden tusschen Maart en September. Nu
wij, door aanpassing aan den Midden-Euro-
peeschen tijd en een langere periode van
zomertijd, een belangrijken tijdsduur aan
daglicht gewonnen hebben, kan men na
gaan, hoeveel sigaretten er meer gerookt
kunnen worden.
Behoorlijke voorraad.
Wij hebben in Nederland een behoorlijken
voorraad, aldus onze zegsman. Wanneer
zich geen bijzondere omstandigheden voor
doen, komen wij er nog een heelen tijd mee
toe. Te begrijpen is het echter, dat er op een
gegeven oogenblik bij een bepaalde fabriek
gebrek kan ontstaan aan een zekere soort,
die voor het fabriceeren van de door deze
fabriek gebrachte melange onontbeerlijk is.
Het is derhalve te begrijpen, dat de fabri
kanten reikhalzend uitzien naar mogelijk
heden om toch nog tabak .te importeeren.
Want sigarettentabak is nu eenmaal een
product, waarvoor wij ten volle op het bui-
enland zijn aangewezen.
In dit verband maken wij gewag van de
geruchten, volgens welke pogingen in het
werk wórden gesteld om tabak uit den Bal
kan naar Nederland te krijgen.
Op onze navraag deelde de directeur van
het rijksbureau voor tabak en tabakspro
ducten. de heer Joh. Reynen, mede, dat
dezen pogingen van de zijde van het rijks
bureau niets in den weg wordt gelegd. In
tegendeel men zal het toejuichen, indien
op deze wijze de voorraden kunnen worden
vergroot. Of de fabrikanten in hun bemoei
ingen zullen slagen, blijft echter vooralsnog
een groote vraag. De moeilijkheden, vooral
op transportgebied, zijn talrijk. Bovendien
kan niet beoordeeld worden, in hoeverre
onze deviezenpositie den import van bui-
tenlandsche tabak zal toelaten.
Alles bijeengenomen kan dus gezegd
worden, dat men zich voorloopig zeker niet
ongerust behoeft te maken over zijn roo-
kertje. Men zal eens iets anders moeten
rooken d-an het lievelingsmerk, men zal
misschien zoo nu en dan ook eens den
brand in een pijp tabak moeten steken,
maar niettemin: het volk met het grootste
tabaksverbruik per hoofd der bevolking
kan blijven dampen.
dergelijke zaken. Die 50 heeren krijgen 20
per vergadering, alzoo 1000 samen. Met
dat gespuis, die onbelangrijke nullen, heb
ben we tot 12 Mei opgescheept gezeten. Een
deel van hen is vertrokken.
Spreker wil nu de pertinente vraag stel
len: „Quo Vadis?" (Waarheen gaat gij?) De
tijd dringt. We moeten kiezen. Wij willen
bouwen aan een volk van kameraden. Dat
de groote heeren ons haten is voor ons een
eer. We zijn de volle 8 jaar voor 100 pet.
consequent geweest. De N.S.B. is een mag
neet, zij trekt het staal aan. Wij willen hier
laten werken en produceeren en het volk
veel geven van hetgeen de bodem voort
brengt. Met voorbeelden gaf spr. aan wat
het nationaal-socialisme van de daad is. Wij
werken niet voor een dogma, doch voor
een vrij volk. Onze tocht zal zijn naar den
Goudsberg. Ons volk vraagt om leiding. De
regenten zijn gevlucht. Zal 't een compro
mis worden? We hebbenéén leider noodig.
Dat zal Mussert zijn'!
Ook besprak de heer Buitenhuis nog een
streek in ons land, waar 70.000 krotten
staan met een half millioen menschen. Zul
ke toestanden mogen niet worden besten
digd. Die menschen moeten een bestaans
zekerheid hebben met een behoorlijk pen
sioen voor de oude werkers. De jeugd is de
toekomst, die gevormd moet worden tot ka
raktervolle menschen. Er is één weg naar
de overwinning en dat is aansluiten bij de
N.S.B.
Na de pauze werd op het witte doek de
geluidsfilm vertoond van den laatst gehou
den landdag te Lunteren. Met 't zingen van
„Alleman van Neerlands stam" werd de
avond besloten.
Wenken van den A.N.W.B.
Reizen per fiets moet geleerd
worden. In dit tweede vacantie-
artikel, geeft de A.N.W.B. aan de
nieuwbakken fietstoeristen een
aantal nuttige wenken over de
meest practische kleeding, de be
pakking van de fiets en het ba
gage-probleem in het algemeen.
Dezen zomer brengt de fiets voor tiendui
zenden Nederlanders uitkomst; per fiets
zullen zij met vacantie gaan, nu auto en
motor hen in den steek gelaten hebben en
trein en bus hun taak slechts ten deele kun
nen vervullen.
Die wijzen van reizen, door velen al
jarenlang met enthousiasme beoefend, is
voor anderen nieuw; vandaar dat eenige
wenken van practischen aard op hun plaats
zijn. Ditmaal iets over de ldeeding, de be
pakking en het bagage-probleem.
Allereerst de vraag: wat trek ik aan op
de fiets? Voor de heeren kan gelden: een
stevige broek is hoofdzaak, de rest moet u
zelf maar bepalen, dit is afhankelijk van
uw smaak en van uw wensch om behaag
lijk warm of lekker luchtig gekleed te zijn.
Voor de dames geldt hetzelfde: een stevige
rok en verder naar eigen smaak. Eén flink
pak is op den fietstocht voldoende, wanneer
u een heelen dag gereden hebt, zult u des
avonds tocb weinig trek meer hebben om u
te verkleeden en nog uit te gaan. Een extra
stel mooie kleeren is op een fietstocht daar
om noodelooze bagage, welke veel ruimte
inneemt.-
De ruimtekweste is bij een zwerftocht per
fiets zeer belangrijk. Men kan met een
beetje handigheid zeer veel op de fiets pak
ken. In een paa? groote fietstasschen aan
weerszijden van het achterwiel kan al veel
geborgen worden, terwijl een paar bal-
hoofdbuistasschen als tegenwicht dienst
kunnen doen; deze tasschen, waar men
fietsend bij kan, Eijn ook gemakkelijk voor
het bewaren van fruit, chocolade, e.d. welke
men onderweg noodig heeft.
Koffers zijn op een fietstocht niet prac-
tisch, daar zij altijd lostrillen en scheef
gaan hangen, hoe vast men de riemen ook
aansjort. Wilt u toch uw kleine spullen in
een koffer meenemen, neem dan één of twee
kleine koffers, welke in de fietstasschen ge
borgen kunnen worden.
Het inpakken van de fietstasschen is
voor velen een puzzle. Het is enkelen al
overkomen, dat ze bij een plotselinge regen
bui, eerst hun heele hebben en houden uit
die tasschen op den weg tentoon moesten
stellen, voordat ze hun regenjas, welke ze
onderin hadden gestopt, te pakken hadden!
Het beste doet u door van alles rolletjes
en kleine pakjes te maken. Wanneer u uw
toilet-benoodigdheden in uw nachtgoed rolt
en het heele zaakje met een paar stevige
elastiekjes samen snoert, heeft u steeds alles
wat bij elkaar hoort bij den hand en boven
dien een keurig pakje, dat zich gemakkelijk
in de tasschen laat stuwen. Wanneer u re
serveschoenen meeneemt, kunt u die het
beste verpakken in een zakje van linnen,
katoen o.d.
Hoofdzaak is echter, dat u uw fietstasch,
eventueel uw koffer, logisch inpakt. Reser-
vekleeren kunt u het beste onder inpakken
en de voorwerpen, welke u steeds noodig
heeft bovenop. Zorg er verder voor, dat de
kleppen der fietstasschen steeds dicht kun
nen, anders kan alles nat worden. Zelfs bij
gesloten kleppen bent u nog niet altijd ze
ker, dat uw goed droog blijft, want bij een
beetje tegenwind kan het water nog door de
kieren tusschen tasch en klep inwaaien.
Zorg er daarom voor, dat u steeds een hand
doek bij de hand hebt om uw goed onder
de klep nog eens extra af te dekken!
Het klimaat in Nederland is wisselvallig.
Een goede regenjas is daarom onmisbaar.
Wilt u heelemaal droog blijven, dan kunt
u ook een paar regenpijpen meenemen. Bij
insijpelen van regen langs uw hals kan een
groote zakdoek of een handdoek, als das ge
dragen, goede diensten bewijzen.
Het gebruik van een rugzak durven we
een wandeltocht maakt en dan wel is aan
een wandetlocht maakt en dan wel is aan
gewezen op ransel of rugzak, aangezien men
geen week lang met een koffertje in de
hand rondzeult!
Bij een fietstocht voldoen fietstasschen in
den regel echter beter dan een rugzak.
Want de meeste fietsers worden door het
dragen van een rugzak spoediger moe m
den rug dan in de beenen. Voor wie niet ge
wend is een rugzak te dragen, is zoo'n
zwaar geval zeer lastig om mee te torsen.
Neemt u echter toch een rugzak, bepak
hem dan goed. Zorg er voor, dat de kant
welke op den rug rust, plat is, zoodat geen
schoenteenen of een hoek van een fototoe
stel een dag lang in uw rug porren.
En tenslotte: de fiets, welke u door ons
mooie land moet voeren. Laat uw karretje
voor het vertrek terdege door uw rijwiel
hersteller nakijken, schoonmaken en door-
smeren. Blijkt dan, dat één der banden ver
schillende slechte plekken heeft, laat er dan
een nieuwe inleggen.
Want niets is vervelender dan op een een
zamen weg bandenpech te krijgen. Vooral
als 't al laat is en men dien dag 'n flink stuk
heeft afgelegd. De afgekeurde band kunt u
later weer om uw fiets laten leggen en bij
het dagelijksch gebruik voor uw werk af
rijden. Laat ook even controleeren, of uw
zadel nog wat bijgespannen moet worden,
want een slap zadel geeft spoedig zadelpijn.
Wordt men tijdens den fietstocht moe, dan
doet men het beste een eindje te loopen.
Het meest komt spierkramp in de kuiten
voor, welke men kan doen ophouden door
een tijdje, als men tenminste niet wil wan
delen, de fietspedalen in de holte van de
voet te houden. De kuitspieren doen dan
geen werk meer en rusten uit. Maar anders
steeds de pedalen onder de bal van de
voeten! Dan wordt u niet zoo gauw ver
moeid en kunt u het urenlang op uw stalen
ros volhouden!
Goede reis en veel plezier!
Voetbal.
OM DEN ALKMAARSCHEN TITEL.
Vanavond wordt de laatste wedstrijd om
het kampioenschap van Alkmaar gespeeld
en wel tusschen de Alkmaarsche Boys en
Alcmaria op het terrein van eerstgenoemde.
Men weet, dat de Boys reeds aan een gelijk
spel genoeg hebben, om definitief op de
eerste plaats te blijven en slechts een ne
derlaag voor hen zou een extra-wedstrijd
noodig maken. Alcmaria verloor indertijd
met een oneven goal op eigen terrein, wat
dus zeer gering krachtsverschil beteekent.
Men kan er dan ook van op aan, dat de
wedstrijd van hedenavond zéér spannend
zal zijn.
Mochten de Boys den titel behalen, dan,
zal direct na afloop de prijsuitreiking hier
na plaats vinden voor de zit-tribune.
De ontmoeting begint om 8 uur precies.
Wielrennen.
A. S. V. VICTRIX.
Zondag heeft Victrix een sprintwedstrijd
over 500 meter laten verrijden. In de A-
klasse was het Blok, die zegevierde, maar
niet dan na een beslissingsrit gereden te
hebben tegen J Lute In de B-klasse was
het A. Constant, die alle ritten overtuigend
won met A. Lute op de tweede plaats.
P. Wante bezette hierin de derde plaats,
wat we van dezen renner niet verwacht
hadden. In de C-klasse was het C. Constant,
die juist iets te sterk bleek voor A. Morsch,
maar deze laatste zal bij voldoende training
zijn weg wei vinden. Bij de junioren wera
een scherpe strijd geleverd tusschen J. Wante
on C. Stroombergen, welke in het voordeel
van J. Wante verliep.
De uitslag luidt:
A-klasse: 1. Harrij Blok, 2. J. Lute. -
B-klasse: 1. N. Constant, 2. A. Lute, 3. P.
Wante.
C-klasse: 1. C. Constant, 2. A. Morsch, 3.
K. Ooyevaar.
Junioren: 1. J. Wante, 2. C. Stroombergen,
3. K. Horn.
DERKSEN EN EVERS OP DE ZAANSCHE
WIELERBAAN.
Op de Zaansche wielerbaan te Assendelft
wordt aanstaanden Zondagmiddag 'n wielei
sportprogramma verreden, dat ook de
Alkmaarsche wielerliefhebbers stellig belang
inboezemt. Dien dag zullen van Viiet en
Derksen namelijk de revanche wedstrijden
van het kampioenschap van Nederland
tegen elkaar rijden. Daarnaast is tevens een
tijdrace voor beide sprinters vastgesteld.
Piet Evers zal in het voorprogramma een
uitdagingsmatch rijden over 5 K.M. tegen
Van der Heyden uit Haarlem, een oud
teamgenoot van hem uit de Olympische ach-
tervolgingsploeg.
De koppelwedstrijd staat eveneens in het
teelten van de herkansing. Van VlietVan
der Voort hebben namelijk verzocht een ge
legenheid te krijgen om BakkerDerksen
nog eens te ontmoete'in den koppelwedstrijd
Mijnhardt's Zenuwtab]etten maken U spoedig
weer weldadig kalm. Buisje 40 en 75 cent.
ALKMAAR.
GEBOREN:
Frouwke M., d. van Hendricus M. Brant
en A. G. de Bakker.
GETROUWD:
Cornelis G. A. Dam en Martina Godijn.
Cornelis van Benthem en Catharina A. van
Doorn.
OVERLEDEN:
Jantje Windt, gehuwd met C. Berkhout,
65 jaar.
GEMEENTELIJK BUREAU VOOR
SOCIALE ZAKEN,
Bekendmaking.
De directeur van het gemeentelijk bureau
voor sociale zaken deelt aan belanghebben
den mede, dat gedurende het tijdvak van
Woensdag 24 Juli tot en met Dinsdag 30
Juli 1940 de volgende kleuren bons geldig
zijn:
Margarinebons: rose kleur.
Vetbons: oranje kleur.
Alkmaar, 23 Juli 1940.
De directeur voornoemd,
E. v. d. HEUVEL.
DE INBRAAK IN DE ORANJE
NASSAULAAN TE AMSTERDAM.
Op 14 Januari j.l. werd ingebroken in de
woning van mevrouw schwarz aan de Oranje
Nassaulaan te Amsterdam. Bij deze inbraak
waren vier menschen betrokken. N.l. de in
breker P. de J., de fabrikant M., die de
sleutel, waarmede de inbraak was gepleegd,
had laten namaken, diens vrouw en de huis
houdster van mevrouw Schwarz.
Allen waren door de rechtbank veroor
deeld. Slechts M. was tegen het vonnis
vier jaar gevangenisstraf met aftrek in
hooger beroep gegaan. De behandeling voor
het of bracht geen nieuw licht in de zaak.
Vanmorgen heeft het Hof arrest gewezen
en overeenkomstig den eisch van den pro
cureur-generaal en het vonnis van de recht
bank, veroordeeld tot vier jaar gevangenis
straf met aftrek van het voorarrest.
welken zij vorige maal met twee ronden van
DerksenBakker verloren. Wegens het feit,
dat Pronk nog niet van zijn val is hersteld,
zal Evers in deze ploegcourse Chris van
Gent tot maat krijgen, de winnaar van het
groote wieiercriterium van Zaandam, waar
in hij o.a. Schulte schitterend klopte. Voorts
nemen deel: Braspenninx—Van Amsterdam,
KremersGommers, Van der HeydenVan
Rooy enz.