OPA BOL VAN DE IJZEREN KNOL •03 HET WATER ROEPT. Vergrooting verkeersveiligheid, besparing van motor brandstof en ontzien van wegen. Wat nog verbeterd kan worden. fa TWEEDE BLAD. Waarom snelheidsmaxima Gisteren is de verordening op de maxi mum-snelheid in werking getreden en daarmede is thans voor het geheele land een uniforme regeling in de plaats ge komen van plaatselijke voorschriften. Omtrent de overwegingen, welke tot de uitvaardiging van deze verordening heb ben geleid, heeft het A.N.P. van Duitsche zijde een uiteenzetting ontvangen. Het eerste doel der verordening is het verhoo- gen der verkeersveiligheid, mede met het oog op de vele fietsers, die door de snel heidsbeperking een grootere bescherming gaan genieten. Dit is ook belangrijk om dat de laatste maanden het aantal wiel rijders op den weg nog toegenomen is. Voorts heeft de verordening ten doel materiaal en brandstofbe sparing. Het is ni'et noodig dat kostbare wagens worden afge jakkerd en daardoor spoedig versleten zijn. Bovendien verslindt het al te snelle rijden de zoo noo- dige benzine. Als er in het alge meen bedaarder gereden wordt, zullen ook meer benzinetoewij zingen kunnen worden verstrekt. Een derde gevolg van de verordening zal zijn dat onze autowegen gespaard worden. Ons land heeft zeer goede auto wegen, doch helaas is de ondergrond slap, zoodat men er zuinig mee moet omgaan. De limiet is zoo gesteld dat snel gereden kan worden, terwijl aan de eischen der veiligheid voldaan wordt. De zegsman van het A.N.P., die een vooraanstaande functie bij de Duitsche verkeerspolitie inneemt, gaf tevens eeni ge wenken welke voor 'n goeden gang van zaken van veel nut kunnen zijn. Als eer ste en meest in het oog loopende noodza kelijkheid noemde hij het tegengaan van het naast elkander rijden van wielrijders. Het is heel goed te begrijpen dat het rijden van twee naast elkaar hier onvermijdelijk is. Het verkeer immers zou niet verwerkt kunnen worden indien men dit niet toe stond. Ook is het in de meeste omstandig heden te billijken, als bij het passee- ren op sommige momenten drie of vier fietsers naast elkander rijden. Maar wel moet worden tegengegaan dat zes, zeven of acht fietsers zich naast elkaar op den rijweg bevinden. Van de fietsers moet verlangd kunnen worden dat'zij op het snelverkeer letten. De vraag, of het naast elkander rijden ge oorloofd is, zal afhangen van die, of het snelverkeer nog ruimte genoeg over houdt. Op een heel breeden weg kan op dit punt dan ook meer vergeven worden dan op een smallen. Een tweede zwakke plek in het Neder- landsch verkeer is de wijze waarop de fietsers teekens geven. Dit wordt dikwijls nagelaten, en als het gebeurt, gebeurt het slordig. De achterop komende automobi list is geen gedachtenlezer en ongevallen zijn hierdoor dan ook aan de orde van den dag. Er zijn hier zooveel prachtige fiets paden. Waarom rijden de fietsers er dan nog naast? De Nederlandsche verkeers politie zal daar strenger tegen optreden. Deze opmerkingen dienen niet om de wielrijdende bevolking onaangenaam te zijn, doch zijn in haar eigen belang. Er zijn hier op het oogenblik veel Duitsche. chauffeurs op den weg, die niet bekend zijn met de eigenaardigheden en grillen van de Nederlandsche wielrijders, en die bovendien voorrechten hebben als mili taire chauffeurs. De waakzaamheid voor de veiligheid van het verkeer dient ook van de zijde der fietsers te worden be tracht. Er zijn nog andere punten die ver warring kunnen stichten. Een voor beeld daarvan is de voorrangsrege ling. Hier te lande zijn alle wegge bruikers gelijkgerechtigd, behalve de bevoorrechte trams. In Duitschland zijn auto's en trams onderling geljjk, doch hebben voorrang boven andere verkeersmiddelen. Hierdoor ontstaan misverstanden, die noodlottig zouden kunnen worden. Daarom wordt den trambestuurders aangeraden scherp op te letten, vooral in dien zij van links komen. Duitsche mili taire chauffeurs kennen de voorrechten van het railverkeer niet en hebben boven dien voorrang. Daar in Duitschland een auto voorrang heeft boven fietsers is de Duitsche chauf feur niet gewend op van rechts komende fietsers te letten. En de van rechts komen de fietsers zijn op hun beurt weinig ge neigd op de van links komende auto's te letten. Mer. geve dus voorrang aan alle militair verkeer, van welken kant 't komt. Het afslaan naar links is ook een strui kelblok. Als in Duitschland een voe tuig links wil afslaan, dan gaat het tevoren reeds naar den linkerkant van de rijbaan en het verkeer dat rechtuit moet gaat er rechts langs. In Nederland gaan dei-gelijke voertuigen zich rechts van de rijbaan op stellen om te wachten. Spr. was van mee ning dat het Duitsche systeem vlotter werkt. Tenslotte protesteerde spr. tegen de groote vrijheden, die honden bij het uitlaten genieten, temeer waar ons land toch op het punt van zindelijkheid een reputatie heeft op te houden. TEGEN DE DUITSCHE WEERMACHT GESTOOKT. Tot anderhalf jaar veroordeeld. Een employé van een groot bedrijf te den Haag stond terecht voor den Duitschen krijgsraad. De zitting werd Zondagochtend 1.1. gehouden in het Palace-hotel te Scheve- ningen. Hem was ten laste gelegd: le. Na den wapenstilstand met Holland openlijk de Duitsche weermacht beleedigd te hebben, door dagelijks, in bijzijn van meer dere employé's tegen de Duitsche weermacht te stoken en onder meer te zeggen, dat En geland er vcor zorgen moest, dat de Hollan ders wapens kregen, dan zouden zij spoedig die Duitschers eruitgooien. 2e. Opzettelijk onware en verdraaide fei ten verbreid te hebben, die het welzijn van het Duitsche Rijk nadeel kunnen berokke nen, namelijk het verspreiden van een brief van beleedigenden aard voor het Duitsche Rijk. Uit het verhoor bleek, dat de beschuldig de in tegenwoordigheid van twee andere em ployé's beleedigingen tegen de Duitsche weermacht en den Rijkscommissaris geuit had Tevens was het dezen beiden medewer kers bekend, dat hij een brief, welke het Duitsche Rijk nadeel kon berokkenen, had laten overschrijven in drie exemplaren. Tengevolge van hun aanklacht bij de Duitsche autoriteiten werd beklaagde gear resteerd, evenals eenige anderen van dit zelfde grootbedrijf, welke laatsten echter na eenige dagen arrest in vrijheid werden ge steld. De beschuldigde gaf grootendeels de feiten toe. De vervolgende autoriteit eischte twee jaar en zes maanden gevangnisstraf. De verdediger, mr. Pahlig, voerde ten aan zien van het geïncrimineerde geschrift aan, dat dit reeds in duizenden exemplaren vóór het begin van den oorlog in Nederland was verspreid en dat derhalve wat reeds ver spreid was en bekend in grooten kring het strafbare element van de tenlastegelegde handeling deed vervallen. De beklaagde werd schuldig bevonden aan het hem ten laste gelegde en hij werd voor beide feiten veroordeeld tot een jaaren zes maanden gevangenisstraf. DIRECTEUR BUREAU NEDERLANDSCHE UNIE. Architect A. H. van Leeuwen, B. N. A., deelt mede dat de leiding van het bureau van De Nederlandsche Unie, welke leiding hij voorloopig op zich had genomen, dool' hem is neergelegd. Als commissaris van beheer van de Ne derlandsche padvinders heeft hij het ge bouw Alexanderstraat 20 tot heden aan de Nederlandsche Unie verhuurd. Tusschen de Nederlandsche Unie en de Nederlandsche padvinders is geen enkel verband. Het nieuwe adres van De Nederlandsche Unie is: A 1 e x a n d e r s tr a a t 11. ONDER EEN WAGEN TERECHT GEKOMEN. Doodelijk gewond. Gisteren is den zestienjarigen H. Entjes, wonende te Scharmer (Gr.) een ernstig on geluk overkomen. De jongen was in het land aan het werk met paard en wagen. Op een gegeven oogenblik geraakte hij door tot nu toe onbekende 'oorzaak onder een wiel van den wagen. Hij bekwam zware verwon dingen en moest naar het academisch zie kenhuis te Groningen worden overgebracht, waar hij gisteravond aan zijn kwesturen is overleden. VERDACHTE BRAND TE ZEIST. Door de politie te Zeist is een schilder gearresteerd, die verdacht wordt brand te hebben gesticht in de woning van den heer K. aan den Dalweg. Daar was j.l. Zaterdag avond plotseling brand ontstaan, welke be gon bij het rieten dak. Door spoedig ingrij pen kon erger worden voorkomen. Bij het nderzoek naar de oorzaak van dit brandje viel ernstige verdenking op den schilder. De man, die wat zonderling is en dientengevol ge onder toezicht gesteld is van den heer K., ontkende iets met den brand te hebben uit te staan, doch de politie vond voldoende aanwijzingen om hem te arresteeren en naar het Huis van Bewaring te Utrecht over te brengen. MEISJES UIT OPVOEDINGSGESTICHT ONTSNAPT. Tijdens een wandeling zijn te Zeist twee meisje van het rijksopvoedingsgesticht in een onbewaakt oogenblik ontvlucht. De meisjes J. S. en E. B. zijn tot nu toe niet teruggekeerd. Het signalement is aan de pcflitie opgegeven. Deze tracht thans de vluchtelingen op te sporen. CONCENTRATIE VAN KORENMETTEN ONGEWENSCHT. De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van binnen- landsche zaken, heeft aan de burgemeesters het volgende schrijven gericht: Gelijk tot dusver te doen gebruikelijk is, worden de korenmij ten veelal zeer dicht bij elkander geplaatst, omdat zulks voordeel oplevert bij het dorschen. Door de kans op luchtaanvallen met alle gevolgen van dien, is het thans echter niet zonder gevaar al te veel mijten op één zet- plaats bijeen te brengen. Naar de praktijk reeds heeft uitgewezen, kunnen, bij gebreke van genoegzaam brandbluschmateriaal te velde, door één brandbom groote hoeveel heden graan verloren gaan. Daarom is het wenschelijk dit jaar niet meer dan hoogstens 10 mijten op één plaats bij elkaar te zetten. Om het overslaan van een eventueelen brand te voorkomen, verdient het boven dien aanbeveling de zetplaatsen op een af stand van ten minste 200 meter van elkaar te bepalen. K.L.M.-OPLEIDINGSSCHOOL GEOPEND. Gisteren is te Amsterdam een K. L. M.- opleidingsschool geopend. Een groot deel van het administratieve personeel van de K. L. M. heeft in verschil lende crisisdiensten werk gevonden. Het werkplaatspersoneel heeft grootendeels werkzaamheden, maar het is natuurlijk uitermate moeilijk om voor vliegtuigbe stuurders een hun passenden werkkring te vinden. Daarom heeft de directie van de K. L. M. besloten den gedwongen tijd van stilliggen zoo nuttig mogelijk te gebruiken en voor de jongere en oudere vliegtuigbestuurders een passenden cursus in te richten. Aan 5 verschillende groepen wordt thans in 'n perceel aan de Vondelstr. les gegeven. Zelfs is er gelegenheid voor een klein ge deelte om intern te verblijven daar ook de omstandigheden het voor sommigen onmo gelijk maken uit maatschappelijk oogpunt aan den cursus deel te nemen. Beneden in het sousterrain is een kleine werkplaats in- gercht om practisch werk te verrichten. De kern van den cursus bestaat in een opleidng tot navigator 1ste klasse, waaraan ruim 30 personen deelnemen. Verder is voor 15 oudere vliegtuigbestuurders een speciale cursus ingericht betreffende nieuw luchtvaartmaterieel en al die vraagstukken, welke den ouderen vliegtuigbestuurder in teresseeren, evenals de practische zijde van het navigatiedioloma 1ste klasse. De chef van den vliegdienst, de heer Fuchs, is be last met de leiding van den cursus, terwijl een aantal bekwame leeraren daaraan is toegevoegd. BEELDENDE KUNSTENAARS IN DE N. O. K. Naar men ons van bevoegde zijde meldt, hebben de Nederlandsche beeldende kunste naars, die sinds enkele jaren getoond had den de eenheid in de kunst, als een nood zakelijkheid te voelen, o.m. door medewer king aan de oprichting van een zgn. cen trale commissie waarin bouw- en nijver heidskunst, zoomede grafische, beeldhouw en schilderkunst dan ook reeds vereenigd waren, zich thans ook aangesloten bij de onlangs opgerichte „Nederlandsche Orga- nisatoe van Kunstenaars". In het hoofdbestuur dezer N. O. K. zullen de beeldende kunstenaars vertegenwoor digd worden door: Willy Sluyter, terwijl het afdeelingsbestuur voor B. K. als volgt werd samengesteld: H. van der Stok, voorzitter, Louis Bron, secretaris; D. J. Wolbers, pen ningmeester; J. Franken Pzn.„ Ger Gerrits, prof. Huib Luns, Bart Peizel, Alb. Termote, Jell Troelstra en Willem Witjens. VALUTAKOERSEN DER NEDERL. BANK 6 AUGUSTUS. Valuta's: New York 1.88 3/16—1.88 9/16; Berlijn 75.28—75.43; Brussel 30.11—30.17; Helsinki 3.81—3.82; Stockholm 44.81—44.90; Zurich 42.72—42.81. Bankpapier: New York 1.861/2;—1.901/4; Brussel 30.08—30.20; Stckholm 44.76—44.94; Zürich 42.67—42.86. HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ. 2000: 24053 1000: 14634 18514 400: 4324 20378 200: 7035 9229 9652 100: 2416 5162 7447 9151 15923 19432 19572 20035 24540 Glimlachje. X«ui. 'f;-; *0 Wij moeten hem te hulp ko men hij staat daar maar aldoor S.O.S. op de reeling te tikken. Gezondheid van lichaam en geest de onmisbare voorwaarde tot ver sterking van de inwendige kracht van ons volk, is thans onze groot ste steun bij den wederopbouw van Nederland en het herstel van het normale leven. Meer dan ooit hebben we daarom thans de be hoefte, neen is het onze plicht, om na gedanen arbeid naar buiten te trekken en nieuwe krachten op te doen. En waar hebben we daarvoor betere gelegenheid dan op het water, dat wel haast in heel Nederland voor een ieder bereikbaar is? In onze plassen, rivieren en vaarten bezitten wij een kostbaren schat, onuitputtelijke bronnen van rein genot, van gezondheid, onvergelijkelijke gelegen heden tot ontwikkeling van het lichaam on gezondhouding van den geest. Het wa ter roept, de booten liggen overal klaar. Trek er op uit per zeiljacht, wherry of kano, door ons onvolprezen waterland! Meen niet, dat de watersport alleen in aanmerking komt voor hen, die rijk be deeld zijn met aardsihe goederen. Neen, die tijd is lang voorbij. Daarvan kan men zich direct overtuigen dooi even een kijkje te nemen op mooie dagen op de wateren rond de groote steden en in de specifieke watersportcentra te Loosdrecht, Aalsmeer, de Kaag, Sneek en waar niet al.' Overal jollen, sharpies, tjotters, schouwen, boeiers, wherries en kano's. Een bonte mengeling van kleuren, overal leven en jolijt van vroolijke watersport. Ons motorboottoerisme ligt helaas voor onbepaalden tijd lamgeslagen. Spiisvon- digen hier en daar in den lande hebben er wel iets op gevonden. Zij slaan de han den, neen de sleeplijnen ineen en laten de booten door middel van een gecharterd stoomsleepbootje in karavaan-formatie toeren. Anderen hebben hun motorjaxhtje naar een mooi plekje laten brengen en gebiuiken nu hun schip als woonschuit. Het heerlijke toeren door ons onvolpre zen waterland, soms vele dagen achtereen, is voor de motorbootvaarders helaas voorloopig een onmogelijkheid, tenzij zij andere vormen van watertoerisme gaan beoefenen. Het zeilen, roeien en kanovaren maakt het ons gelukkig mogelijk ook zonder het gebruik van mechanische kracht onze ontspanning op het water te zoeken en talloos zijn degenen, die hierin meer vol doening vinden, dar. in het motorboot varen. Wat het zeilen betreft, biedt ons een klein zeiljachtje, al of niet voorzien van een kajuitje meer mogelijkheden dan een grooter zeiljacht. Toeren met een groot zeiljacht" zonder hulpmotor is op het IJselmeer, de Zuidhollandsche en Zeeuwsche stroomen en in de gebieden met veel open water, zooals in het Friesche merengebied, alleen coor geoefenden mogelijk. Op de smallere binnenwateren is men met zoo'n groot jacht echter zeer afhankelijk van de windrichting. Een klein scheepje kan dikwijls nog tegen den wind opkruisen, waar een groot jacht niet goed meer manoeuvreeren kan. Aan de jaaglijn loopen, wat op sommige trajecten van onzen zeiltocht wel eens onvermijde lijk zal zijn is ook bij een klein bootje heel wat gemakkelijker, dan bij een groot jacht. De wherry- en kanovaarder is ech ter geheel onafhankelijk van den wind, al zal ook hij gaarne bij gunstigen wind zijn zeiltje hijschen. De charme, de geheel eigen be koorlijkheid van een vacantie op het water kan hij, die het niet zelf ervaren heeft, zich nauwelijks voorstellen. Het is wel een van de meest „Hollandsche" vormen van vacantie, die bestaan. Maar trek er vooral te water niet onvoor bereid op uit. Laat de A. N. W. B, Uw wegwijzei zijn over onze vaderlandsche plassen en stroo men. De toeristische mogelijkheden zijn voor dit watertoerisme op eigen kracht schier onbeperkt. Vooral wanneer men niet ge bonden is aan een vaste ligplaats voor de boot, staan groote mogelijkheden open. We kunnen ons bootje immers na afloop van ieder weekend in een andere plaats laten liggen en per trein of bus huiswaarts keeren om het volgende weekend weer verder te trekken. De meeste hotels langs het water kunnen wel in een garage of anderszins een wherry of kano bergen. Daarnaast bieden ook de vele kanostations van den A. N. W. B. en den Ned. Kano- bond veilige ligplaats voor de kano's en dikwijls ook voor wherries. Deze kanostations bieden ook dikwijls kampeergelegenheid, iets waaraan steeds grootere behoefte ontstaat. Voor vele wa tertoeristen is de combinatie boot en tent een onscheidbare eenheid geworden, een middel om in vrijen tijd een heerlijk en ongebonden natuur-leven te kunnen lei den. Het kampeeren maakt het ook moge lijk vele dagen achtereen buiten te toeven tegen geringe kosten. Plekjes langs het water, waar men kam peeren kan, zijn er in overvloed te vinden. Steeds geringer worden helaas de plaatsen waar men ongestoord kampeeren mag. Langs onze groote rivieren kan men vrijwel overal zijn tentje opslaan, op een waarde loos stukje grond tusschen de kribben. Langs onze boezem- en polderwateren zijn de kampeerplekje.-: niet zoo in overvloed te vinden. Daarom vormen de kanostations met kampeergelegenheid voor de kampee- rende watertoeristen een uitkomst. De A. N. W. B. kan omtrent deze gelegen heden uitvoerige inlichtingen verstrekken. Ook in andere opzichten vraagt het wa tertoerisme hulp en voorlichting. Veel wordt reeds geboden door de plaatselijke watersportvereenigingen en de landelijke watersportorganisaties. Noemen wij slechts de verschillende jachthavens, waar ook leden van andere vereenigingen gast vrijheid kunnen vinden. De A. N. W. B. heeft prachtige wa terkaarten uitgegeven van alle gebieden in Nederland, die voor het watertoerisme in aanmerking komen, terwijl het Bureau voor Watertoerisme van den A. N. W. B., Vereenigde Nederlandsche Watersportver eenigingen en de Ned. Kanobond ons alle mogelijke inlichtingen kunnen verschaf fen, die we voor onze watertochten noodig hebben. Ook wanneer U nog geen boot bezit, kan men U daar wel den weg wijzen om er een te koopen of te huren. Meen niet, dat de tijden te ernstig zijn, om onbezorgd te genieten van de frissche, vroolijke watersport. Juist nu ons dage- lijksch werk en onze zorgen zooveel van ons vergen kunnen we den zegenrijken invloed op ons lichamelijk en geestelijk welzijn, die de watersport biedt, niet ont beren. Wacht nu niet langer maar ga er op uit, het levengevende water op! Rijksbureau voor verwerkende in dustrieën. - Bij beschikking van den secre taris-generaal van het departement van handel, nijverheid en scheepvaart is inge steld een rijksbureau voor verwerkende in dustrieën, gevestigd te 's-Gravenhage. De leiding van het rijksbureau berust bij een gedelegeerde van den secretaris-generaal van het departement van handel, nijverheid en scheepvaart. Als gedelegeerde wordt aan gewezen: dr. E. L. Kramer. Laatste kindertrein vertrokken. - De achtste en laatste kindertrein naar de Ost- mark is gister te half twaalf van Rotterdam Utrecht vertrokken. De trein voerde -voor al kinderen uit het Zuiden des lands mee. In totaal zijn thans ongeveer 7000 kinderen naar Opper-Oostenrijk gebracht. Nationaal comité voor economische samenwerking. - Het Nationaal comité voor economische samenwerking deelt mede, dat het secretariaat met ingang van 7 Augus tus a.s. gevestigd zal zijn Parkstraat 93, 's-Gravenhage en telefonisch aangesloten zal zijn onder no. 114533. Zwemmen voor personeel opbouwdienst verplicht. - Het Nederlandsche volk is, on danks het feit, dat het zoo veel gelegenheid daartoe heeft, geen zwemmend volk. Dit blijkt ook duidelijk in de zomermaanden, wanneer de pers bij herhaling melding maakt van het verdrinken van jonge men- schen, die de zwemkunst niet machtig zijn. Dit zal nu voor hen, die in den opbouwdienst zijn, veranderen, want voor het personeel van den opbouwdienst beneden den leef tijd van 40 jaar is het zwemmen c.q. het leeren zwemmen verplicht gesteld. Jongetje gedood. - Zaterdag is op Crooswijk te Rotterdam de 2-jarige Joh. van der Velde, toen hij plotseling den weg over stak, door een puinauto overreden en zoo ernstig gewond, dat hij na eenige uren is overleden. De KERN van alle goede reclame CO UR ANTEN RECLAME 111. „Ik wil het liefste meisje van de hele wereld hebben. Dan koop ik een huisje aan de spoorbaan. En als mijn dagtaak is gedaan, zal ik het gezellig hebben bij mijn lieve vrouw. Ze kookt en bakt en braadt voor mij. Alleen is maar alleen, O zo!!" 112. Het was niet gemakkelijk, om een bruid te zoeken, Klaasje bleu vond hij wel lief. Maar ze was erg verlegen. Zó erg, dat ze nog kleurde, als ze zichzelf in den spiegel zag. Neen, dat was geen vrouw voor hem. Kobusje hield niet van verlegen mensen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6