OPA BOL VAN DE IJZEREN KNOL
•03
HET WATER ROEPT.
Vergrooting verkeersveiligheid, besparing van motor
brandstof en ontzien van wegen.
Wat nog verbeterd kan
worden.
fa
TWEEDE BLAD.
Waarom snelheidsmaxima
Gisteren is de verordening op de maxi
mum-snelheid in werking getreden en
daarmede is thans voor het geheele land
een uniforme regeling in de plaats ge
komen van plaatselijke voorschriften.
Omtrent de overwegingen, welke tot de
uitvaardiging van deze verordening heb
ben geleid, heeft het A.N.P. van Duitsche
zijde een uiteenzetting ontvangen. Het
eerste doel der verordening is het verhoo-
gen der verkeersveiligheid, mede met het
oog op de vele fietsers, die door de snel
heidsbeperking een grootere bescherming
gaan genieten. Dit is ook belangrijk om
dat de laatste maanden het aantal wiel
rijders op den weg nog toegenomen is.
Voorts heeft de verordening ten
doel materiaal en brandstofbe
sparing. Het is ni'et noodig dat
kostbare wagens worden afge
jakkerd en daardoor spoedig
versleten zijn. Bovendien verslindt
het al te snelle rijden de zoo noo-
dige benzine. Als er in het alge
meen bedaarder gereden wordt,
zullen ook meer benzinetoewij
zingen kunnen worden verstrekt.
Een derde gevolg van de verordening
zal zijn dat onze autowegen gespaard
worden. Ons land heeft zeer goede auto
wegen, doch helaas is de ondergrond slap,
zoodat men er zuinig mee moet omgaan.
De limiet is zoo gesteld dat snel gereden
kan worden, terwijl aan de eischen der
veiligheid voldaan wordt.
De zegsman van het A.N.P., die een
vooraanstaande functie bij de Duitsche
verkeerspolitie inneemt, gaf tevens eeni
ge wenken welke voor 'n goeden gang van
zaken van veel nut kunnen zijn. Als eer
ste en meest in het oog loopende noodza
kelijkheid noemde hij het tegengaan van
het naast elkander rijden van wielrijders.
Het is heel goed te begrijpen dat het rijden
van twee naast elkaar hier onvermijdelijk
is. Het verkeer immers zou niet verwerkt
kunnen worden indien men dit niet toe
stond.
Ook is het in de meeste omstandig
heden te billijken, als bij het passee-
ren op sommige momenten drie of
vier fietsers naast elkander rijden.
Maar wel moet worden tegengegaan
dat zes, zeven of acht fietsers zich
naast elkaar op den rijweg bevinden.
Van de fietsers moet verlangd kunnen
worden dat'zij op het snelverkeer letten.
De vraag, of het naast elkander rijden ge
oorloofd is, zal afhangen van die, of het
snelverkeer nog ruimte genoeg over houdt.
Op een heel breeden weg kan op dit punt
dan ook meer vergeven worden dan op
een smallen.
Een tweede zwakke plek in het Neder-
landsch verkeer is de wijze waarop de
fietsers teekens geven. Dit wordt dikwijls
nagelaten, en als het gebeurt, gebeurt het
slordig. De achterop komende automobi
list is geen gedachtenlezer en ongevallen
zijn hierdoor dan ook aan de orde van den
dag. Er zijn hier zooveel prachtige fiets
paden. Waarom rijden de fietsers er dan
nog naast? De Nederlandsche verkeers
politie zal daar strenger tegen optreden.
Deze opmerkingen dienen niet om de
wielrijdende bevolking onaangenaam te
zijn, doch zijn in haar eigen belang. Er
zijn hier op het oogenblik veel Duitsche.
chauffeurs op den weg, die niet bekend
zijn met de eigenaardigheden en grillen
van de Nederlandsche wielrijders, en die
bovendien voorrechten hebben als mili
taire chauffeurs. De waakzaamheid voor
de veiligheid van het verkeer dient ook
van de zijde der fietsers te worden be
tracht.
Er zijn nog andere punten die ver
warring kunnen stichten. Een voor
beeld daarvan is de voorrangsrege
ling. Hier te lande zijn alle wegge
bruikers gelijkgerechtigd, behalve de
bevoorrechte trams. In Duitschland
zijn auto's en trams onderling geljjk,
doch hebben voorrang boven andere
verkeersmiddelen. Hierdoor ontstaan
misverstanden, die noodlottig zouden
kunnen worden.
Daarom wordt den trambestuurders
aangeraden scherp op te letten, vooral in
dien zij van links komen. Duitsche mili
taire chauffeurs kennen de voorrechten
van het railverkeer niet en hebben boven
dien voorrang.
Daar in Duitschland een auto voorrang
heeft boven fietsers is de Duitsche chauf
feur niet gewend op van rechts komende
fietsers te letten. En de van rechts komen
de fietsers zijn op hun beurt weinig ge
neigd op de van links komende auto's te
letten. Mer. geve dus voorrang aan alle
militair verkeer, van welken kant 't komt.
Het afslaan naar links is ook een strui
kelblok. Als in Duitschland een voe tuig
links wil afslaan, dan gaat het tevoren
reeds naar den linkerkant van de rijbaan
en het verkeer dat rechtuit moet gaat er
rechts langs. In Nederland gaan dei-gelijke
voertuigen zich rechts van de rijbaan op
stellen om te wachten. Spr. was van mee
ning dat het Duitsche systeem vlotter
werkt. Tenslotte protesteerde spr. tegen
de groote vrijheden, die honden bij het
uitlaten genieten, temeer waar ons land
toch op het punt van zindelijkheid een
reputatie heeft op te houden.
TEGEN DE DUITSCHE WEERMACHT
GESTOOKT.
Tot anderhalf jaar veroordeeld.
Een employé van een groot bedrijf te den
Haag stond terecht voor den Duitschen
krijgsraad. De zitting werd Zondagochtend
1.1. gehouden in het Palace-hotel te Scheve-
ningen.
Hem was ten laste gelegd:
le. Na den wapenstilstand met Holland
openlijk de Duitsche weermacht beleedigd te
hebben, door dagelijks, in bijzijn van meer
dere employé's tegen de Duitsche weermacht
te stoken en onder meer te zeggen, dat En
geland er vcor zorgen moest, dat de Hollan
ders wapens kregen, dan zouden zij spoedig
die Duitschers eruitgooien.
2e. Opzettelijk onware en verdraaide fei
ten verbreid te hebben, die het welzijn van
het Duitsche Rijk nadeel kunnen berokke
nen, namelijk het verspreiden van een brief
van beleedigenden aard voor het Duitsche
Rijk.
Uit het verhoor bleek, dat de beschuldig
de in tegenwoordigheid van twee andere em
ployé's beleedigingen tegen de Duitsche
weermacht en den Rijkscommissaris geuit
had Tevens was het dezen beiden medewer
kers bekend, dat hij een brief, welke het
Duitsche Rijk nadeel kon berokkenen, had
laten overschrijven in drie exemplaren.
Tengevolge van hun aanklacht bij de
Duitsche autoriteiten werd beklaagde gear
resteerd, evenals eenige anderen van dit
zelfde grootbedrijf, welke laatsten echter na
eenige dagen arrest in vrijheid werden ge
steld. De beschuldigde gaf grootendeels de
feiten toe. De vervolgende autoriteit eischte
twee jaar en zes maanden gevangnisstraf.
De verdediger, mr. Pahlig, voerde ten aan
zien van het geïncrimineerde geschrift aan,
dat dit reeds in duizenden exemplaren vóór
het begin van den oorlog in Nederland was
verspreid en dat derhalve wat reeds ver
spreid was en bekend in grooten kring het
strafbare element van de tenlastegelegde
handeling deed vervallen.
De beklaagde werd schuldig bevonden aan
het hem ten laste gelegde en hij werd voor
beide feiten veroordeeld tot een jaaren
zes maanden gevangenisstraf.
DIRECTEUR BUREAU NEDERLANDSCHE
UNIE.
Architect A. H. van Leeuwen, B. N. A.,
deelt mede dat de leiding van het bureau
van De Nederlandsche Unie, welke leiding
hij voorloopig op zich had genomen, dool'
hem is neergelegd.
Als commissaris van beheer van de Ne
derlandsche padvinders heeft hij het ge
bouw Alexanderstraat 20 tot heden aan de
Nederlandsche Unie verhuurd. Tusschen de
Nederlandsche Unie en de Nederlandsche
padvinders is geen enkel verband.
Het nieuwe adres van De Nederlandsche
Unie is: A 1 e x a n d e r s tr a a t 11.
ONDER EEN WAGEN TERECHT
GEKOMEN.
Doodelijk gewond.
Gisteren is den zestienjarigen H. Entjes,
wonende te Scharmer (Gr.) een ernstig on
geluk overkomen. De jongen was in het
land aan het werk met paard en wagen. Op
een gegeven oogenblik geraakte hij door tot
nu toe onbekende 'oorzaak onder een wiel
van den wagen. Hij bekwam zware verwon
dingen en moest naar het academisch zie
kenhuis te Groningen worden overgebracht,
waar hij gisteravond aan zijn kwesturen is
overleden.
VERDACHTE BRAND TE ZEIST.
Door de politie te Zeist is een schilder
gearresteerd, die verdacht wordt brand te
hebben gesticht in de woning van den heer
K. aan den Dalweg. Daar was j.l. Zaterdag
avond plotseling brand ontstaan, welke be
gon bij het rieten dak. Door spoedig ingrij
pen kon erger worden voorkomen. Bij het
nderzoek naar de oorzaak van dit brandje
viel ernstige verdenking op den schilder. De
man, die wat zonderling is en dientengevol
ge onder toezicht gesteld is van den heer
K., ontkende iets met den brand te hebben
uit te staan, doch de politie vond voldoende
aanwijzingen om hem te arresteeren en
naar het Huis van Bewaring te Utrecht
over te brengen.
MEISJES UIT OPVOEDINGSGESTICHT
ONTSNAPT.
Tijdens een wandeling zijn te Zeist twee
meisje van het rijksopvoedingsgesticht in
een onbewaakt oogenblik ontvlucht.
De meisjes J. S. en E. B. zijn tot nu toe
niet teruggekeerd. Het signalement is aan
de pcflitie opgegeven. Deze tracht thans de
vluchtelingen op te sporen.
CONCENTRATIE VAN KORENMETTEN
ONGEWENSCHT.
De secretaris-generaal, waarnemend
hoofd van het departement van binnen-
landsche zaken, heeft aan de burgemeesters
het volgende schrijven gericht:
Gelijk tot dusver te doen gebruikelijk is,
worden de korenmij ten veelal zeer dicht bij
elkander geplaatst, omdat zulks voordeel
oplevert bij het dorschen.
Door de kans op luchtaanvallen met alle
gevolgen van dien, is het thans echter niet
zonder gevaar al te veel mijten op één zet-
plaats bijeen te brengen. Naar de praktijk
reeds heeft uitgewezen, kunnen, bij gebreke
van genoegzaam brandbluschmateriaal te
velde, door één brandbom groote hoeveel
heden graan verloren gaan.
Daarom is het wenschelijk dit jaar niet
meer dan hoogstens 10 mijten op één plaats
bij elkaar te zetten.
Om het overslaan van een eventueelen
brand te voorkomen, verdient het boven
dien aanbeveling de zetplaatsen op een af
stand van ten minste 200 meter van elkaar
te bepalen.
K.L.M.-OPLEIDINGSSCHOOL
GEOPEND.
Gisteren is te Amsterdam een K. L. M.-
opleidingsschool geopend.
Een groot deel van het administratieve
personeel van de K. L. M. heeft in verschil
lende crisisdiensten werk gevonden. Het
werkplaatspersoneel heeft grootendeels
werkzaamheden, maar het is natuurlijk
uitermate moeilijk om voor vliegtuigbe
stuurders een hun passenden werkkring te
vinden.
Daarom heeft de directie van de K. L. M.
besloten den gedwongen tijd van stilliggen
zoo nuttig mogelijk te gebruiken en voor de
jongere en oudere vliegtuigbestuurders een
passenden cursus in te richten.
Aan 5 verschillende groepen wordt thans
in 'n perceel aan de Vondelstr. les gegeven.
Zelfs is er gelegenheid voor een klein ge
deelte om intern te verblijven daar ook de
omstandigheden het voor sommigen onmo
gelijk maken uit maatschappelijk oogpunt
aan den cursus deel te nemen. Beneden in
het sousterrain is een kleine werkplaats in-
gercht om practisch werk te verrichten.
De kern van den cursus bestaat in een
opleidng tot navigator 1ste klasse, waaraan
ruim 30 personen deelnemen. Verder is
voor 15 oudere vliegtuigbestuurders een
speciale cursus ingericht betreffende nieuw
luchtvaartmaterieel en al die vraagstukken,
welke den ouderen vliegtuigbestuurder in
teresseeren, evenals de practische zijde van
het navigatiedioloma 1ste klasse. De chef
van den vliegdienst, de heer Fuchs, is be
last met de leiding van den cursus, terwijl
een aantal bekwame leeraren daaraan is
toegevoegd.
BEELDENDE KUNSTENAARS IN DE
N. O. K.
Naar men ons van bevoegde zijde meldt,
hebben de Nederlandsche beeldende kunste
naars, die sinds enkele jaren getoond had
den de eenheid in de kunst, als een nood
zakelijkheid te voelen, o.m. door medewer
king aan de oprichting van een zgn. cen
trale commissie waarin bouw- en nijver
heidskunst, zoomede grafische, beeldhouw
en schilderkunst dan ook reeds vereenigd
waren, zich thans ook aangesloten bij de
onlangs opgerichte „Nederlandsche Orga-
nisatoe van Kunstenaars".
In het hoofdbestuur dezer N. O. K. zullen
de beeldende kunstenaars vertegenwoor
digd worden door: Willy Sluyter, terwijl het
afdeelingsbestuur voor B. K. als volgt werd
samengesteld: H. van der Stok, voorzitter,
Louis Bron, secretaris; D. J. Wolbers, pen
ningmeester; J. Franken Pzn.„ Ger Gerrits,
prof. Huib Luns, Bart Peizel, Alb. Termote,
Jell Troelstra en Willem Witjens.
VALUTAKOERSEN DER NEDERL. BANK
6 AUGUSTUS.
Valuta's: New York 1.88 3/16—1.88 9/16;
Berlijn 75.28—75.43; Brussel 30.11—30.17;
Helsinki 3.81—3.82; Stockholm 44.81—44.90;
Zurich 42.72—42.81.
Bankpapier:
New York 1.861/2;—1.901/4; Brussel
30.08—30.20; Stckholm 44.76—44.94; Zürich
42.67—42.86.
HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ.
2000: 24053
1000: 14634 18514
400: 4324 20378
200: 7035 9229 9652
100: 2416 5162 7447 9151 15923 19432
19572 20035 24540
Glimlachje.
X«ui.
'f;-;
*0
Wij moeten hem te hulp ko
men hij staat daar maar aldoor
S.O.S. op de reeling te tikken.
Gezondheid van lichaam en geest
de onmisbare voorwaarde tot ver
sterking van de inwendige kracht
van ons volk, is thans onze groot
ste steun bij den wederopbouw
van Nederland en het herstel van
het normale leven. Meer dan ooit
hebben we daarom thans de be
hoefte, neen is het onze plicht, om
na gedanen arbeid naar buiten te
trekken en nieuwe krachten op
te doen.
En waar hebben we daarvoor betere
gelegenheid dan op het water, dat wel
haast in heel Nederland voor een ieder
bereikbaar is? In onze plassen, rivieren en
vaarten bezitten wij een kostbaren schat,
onuitputtelijke bronnen van rein genot,
van gezondheid, onvergelijkelijke gelegen
heden tot ontwikkeling van het lichaam
on gezondhouding van den geest. Het wa
ter roept, de booten liggen overal klaar.
Trek er op uit per zeiljacht, wherry of
kano, door ons onvolprezen waterland!
Meen niet, dat de watersport alleen in
aanmerking komt voor hen, die rijk be
deeld zijn met aardsihe goederen. Neen,
die tijd is lang voorbij. Daarvan kan men
zich direct overtuigen dooi even een kijkje
te nemen op mooie dagen op de wateren
rond de groote steden en in de specifieke
watersportcentra te Loosdrecht, Aalsmeer,
de Kaag, Sneek en waar niet al.' Overal
jollen, sharpies, tjotters, schouwen, boeiers,
wherries en kano's. Een bonte mengeling
van kleuren, overal leven en jolijt van
vroolijke watersport.
Ons motorboottoerisme ligt helaas voor
onbepaalden tijd lamgeslagen. Spiisvon-
digen hier en daar in den lande hebben
er wel iets op gevonden. Zij slaan de han
den, neen de sleeplijnen ineen en laten de
booten door middel van een gecharterd
stoomsleepbootje in karavaan-formatie
toeren. Anderen hebben hun motorjaxhtje
naar een mooi plekje laten brengen en
gebiuiken nu hun schip als woonschuit.
Het heerlijke toeren door ons onvolpre
zen waterland, soms vele dagen achtereen,
is voor de motorbootvaarders helaas
voorloopig een onmogelijkheid, tenzij zij
andere vormen van watertoerisme gaan
beoefenen.
Het zeilen, roeien en kanovaren maakt
het ons gelukkig mogelijk ook zonder het
gebruik van mechanische kracht onze
ontspanning op het water te zoeken en
talloos zijn degenen, die hierin meer vol
doening vinden, dar. in het motorboot
varen.
Wat het zeilen betreft, biedt ons een
klein zeiljachtje, al of niet voorzien van
een kajuitje meer mogelijkheden dan een
grooter zeiljacht. Toeren met een groot
zeiljacht" zonder hulpmotor is op het
IJselmeer, de Zuidhollandsche en
Zeeuwsche stroomen en in de gebieden met
veel open water, zooals in het Friesche
merengebied, alleen coor geoefenden
mogelijk. Op de smallere binnenwateren
is men met zoo'n groot jacht echter zeer
afhankelijk van de windrichting. Een klein
scheepje kan dikwijls nog tegen den wind
opkruisen, waar een groot jacht niet
goed meer manoeuvreeren kan. Aan de
jaaglijn loopen, wat op sommige trajecten
van onzen zeiltocht wel eens onvermijde
lijk zal zijn is ook bij een klein bootje heel
wat gemakkelijker, dan bij een groot
jacht. De wherry- en kanovaarder is ech
ter geheel onafhankelijk van den wind, al
zal ook hij gaarne bij gunstigen wind zijn
zeiltje hijschen.
De charme, de geheel eigen be
koorlijkheid van een vacantie op
het water kan hij, die het niet
zelf ervaren heeft, zich nauwelijks
voorstellen. Het is wel een van de
meest „Hollandsche" vormen van
vacantie, die bestaan. Maar trek
er vooral te water niet onvoor
bereid op uit. Laat de A. N. W. B,
Uw wegwijzei zijn over onze
vaderlandsche plassen en stroo
men.
De toeristische mogelijkheden zijn voor
dit watertoerisme op eigen kracht schier
onbeperkt. Vooral wanneer men niet ge
bonden is aan een vaste ligplaats voor de
boot, staan groote mogelijkheden open.
We kunnen ons bootje immers na afloop
van ieder weekend in een andere plaats
laten liggen en per trein of bus huiswaarts
keeren om het volgende weekend weer
verder te trekken. De meeste hotels langs
het water kunnen wel in een garage of
anderszins een wherry of kano bergen.
Daarnaast bieden ook de vele kanostations
van den A. N. W. B. en den Ned. Kano-
bond veilige ligplaats voor de kano's en
dikwijls ook voor wherries.
Deze kanostations bieden ook dikwijls
kampeergelegenheid, iets waaraan steeds
grootere behoefte ontstaat. Voor vele wa
tertoeristen is de combinatie boot en tent
een onscheidbare eenheid geworden, een
middel om in vrijen tijd een heerlijk en
ongebonden natuur-leven te kunnen lei
den. Het kampeeren maakt het ook moge
lijk vele dagen achtereen buiten te toeven
tegen geringe kosten.
Plekjes langs het water, waar men kam
peeren kan, zijn er in overvloed te vinden.
Steeds geringer worden helaas de plaatsen
waar men ongestoord kampeeren mag.
Langs onze groote rivieren kan men vrijwel
overal zijn tentje opslaan, op een waarde
loos stukje grond tusschen de kribben.
Langs onze boezem- en polderwateren zijn
de kampeerplekje.-: niet zoo in overvloed
te vinden. Daarom vormen de kanostations
met kampeergelegenheid voor de kampee-
rende watertoeristen een uitkomst. De
A. N. W. B. kan omtrent deze gelegen
heden uitvoerige inlichtingen verstrekken.
Ook in andere opzichten vraagt het wa
tertoerisme hulp en voorlichting. Veel
wordt reeds geboden door de plaatselijke
watersportvereenigingen en de landelijke
watersportorganisaties. Noemen wij
slechts de verschillende jachthavens, waar
ook leden van andere vereenigingen gast
vrijheid kunnen vinden.
De A. N. W. B. heeft prachtige wa
terkaarten uitgegeven van alle gebieden
in Nederland, die voor het watertoerisme
in aanmerking komen, terwijl het Bureau
voor Watertoerisme van den A. N. W. B.,
Vereenigde Nederlandsche Watersportver
eenigingen en de Ned. Kanobond ons alle
mogelijke inlichtingen kunnen verschaf
fen, die we voor onze watertochten noodig
hebben. Ook wanneer U nog geen boot
bezit, kan men U daar wel den weg wijzen
om er een te koopen of te huren.
Meen niet, dat de tijden te ernstig zijn,
om onbezorgd te genieten van de frissche,
vroolijke watersport. Juist nu ons dage-
lijksch werk en onze zorgen zooveel van
ons vergen kunnen we den zegenrijken
invloed op ons lichamelijk en geestelijk
welzijn, die de watersport biedt, niet ont
beren.
Wacht nu niet langer maar ga er op
uit, het levengevende water op!
Rijksbureau voor verwerkende in
dustrieën. - Bij beschikking van den secre
taris-generaal van het departement van
handel, nijverheid en scheepvaart is inge
steld een rijksbureau voor verwerkende in
dustrieën, gevestigd te 's-Gravenhage. De
leiding van het rijksbureau berust bij een
gedelegeerde van den secretaris-generaal
van het departement van handel, nijverheid
en scheepvaart. Als gedelegeerde wordt aan
gewezen: dr. E. L. Kramer.
Laatste kindertrein vertrokken. - De
achtste en laatste kindertrein naar de Ost-
mark is gister te half twaalf van Rotterdam
Utrecht vertrokken. De trein voerde -voor
al kinderen uit het Zuiden des lands mee.
In totaal zijn thans ongeveer 7000 kinderen
naar Opper-Oostenrijk gebracht.
Nationaal comité voor economische
samenwerking. - Het Nationaal comité voor
economische samenwerking deelt mede, dat
het secretariaat met ingang van 7 Augus
tus a.s. gevestigd zal zijn Parkstraat 93,
's-Gravenhage en telefonisch aangesloten
zal zijn onder no. 114533.
Zwemmen voor personeel opbouwdienst
verplicht. - Het Nederlandsche volk is, on
danks het feit, dat het zoo veel gelegenheid
daartoe heeft, geen zwemmend volk. Dit
blijkt ook duidelijk in de zomermaanden,
wanneer de pers bij herhaling melding
maakt van het verdrinken van jonge men-
schen, die de zwemkunst niet machtig zijn.
Dit zal nu voor hen, die in den opbouwdienst
zijn, veranderen, want voor het personeel
van den opbouwdienst beneden den leef
tijd van 40 jaar is het zwemmen c.q. het
leeren zwemmen verplicht gesteld.
Jongetje gedood. - Zaterdag is op
Crooswijk te Rotterdam de 2-jarige Joh. van
der Velde, toen hij plotseling den weg over
stak, door een puinauto overreden en zoo
ernstig gewond, dat hij na eenige uren is
overleden.
De
KERN
van alle goede reclame
CO UR ANTEN RECLAME
111. „Ik wil het liefste meisje van de hele wereld
hebben. Dan koop ik een huisje aan de spoorbaan. En als
mijn dagtaak is gedaan, zal ik het gezellig hebben bij
mijn lieve vrouw. Ze kookt en bakt en braadt voor mij.
Alleen is maar alleen, O zo!!"
112. Het was niet gemakkelijk, om een bruid te zoeken,
Klaasje bleu vond hij wel lief. Maar ze was erg verlegen.
Zó erg, dat ze nog kleurde, als ze zichzelf in den spiegel
zag. Neen, dat was geen vrouw voor hem. Kobusje hield
niet van verlegen mensen.