R R R R H wVn* OPA BOL VAN DE IJZEREN KNOL NOTITIE-BOEKJE. Radioprogramma voor Zondag en Maandag. WM 'Mr ÜP ÉÉf f® M. J. BRUSSE: UIT MIJN PROFICIAT. TWEEDE BLAD AMSTERDAM BIJ NACHT. Roxy-theater. De titel verraadt reeds, dat we hier met een product van eigen bodem te maken hebben en dat het Nederlandsche artisten zijn, die aan deze film meewerkten. Velen van onze lezers zullen haar bij de vorige vertooning in onze goede veste al gezien hebben, maar dat is al weer een heele tijd geleden en ongetwijfeld zullen er velen zijn, die haar gaarne nog eens zien draaien. En geen wonder! Men kent immers verschil lende spelers ervan om een paar van de hoofdrollen te noemen: Louis de Bree en Piet Kohier, welke laatste in deze dagen zijn 40-jarig tooneeljubileum viert en herkent men niet in de opnamen hier en daar een stukje Amsterdam? We zullen ons dezen keer mede omdat de vele komische scènes zich er niet voor leenen om over-verteld te worden ervan onthouden om den inhoud mede te deelen, maar zeer sterk zouden wij willen opwek ken om deze Nederlandsche film te gaan zien. Zij is het volkomen waard wegens haar vele goede kwaliteiten, als daar zijn in de eerste plaats het komische (wat van Kohier en de Bree te verwachten is) en dan het romantische, wat ook zeker tot zijn recht komt door het goede, soms zelfs ster ke spel, wat er te zien wordt gegeven. Wij willen nog even opmerken, dat „Am sterdam bij nacht" geen film is voor kinde ren beneden den leeftijd van 14 jaar, zooals per abuis in de advertentie was aangekon digd en daardoor ook in de agenda in ons no. van gister. Het voorprogramma brengt een goed voorzien Polygoon-nieuws, een gekleurde teekenfilm van Walt Disney „Mother Goo se", waarin carricaturen van filmsterren en dan nog de klucht „Adviesbureau Erva ring". JUi&rfecu&dek Onze Derde Augustus-Opgave. De deeling der Vieren. Geheel volledig in cijfers zag de door ons bedoelde som er als volgt uit: 4762381 444444444444 93324 42861429 15830154 14287143 15430114 14287143 11429714 9524762 19049524 19049524 0 Ook ditmaal ontvingen wij vele geheel correcte oplossingen. Onze Nieuwe Opgave. (No. 4. der Augus- tus-serie). Een bekende zegswijze. Het geheel bestaat uit 33 letters en is een bekend spreekwoord of zegswijze. Het moet uit de volgende aanduidingen gevonden worden. De 27176203116 is een gezellige tijd. Een 21201643224 heeft mooie veeren. 132612162219 komt bijna altijd aan het licht. 3010533186266 zijn menschen zonder godsdienst. 8—17—2—16—11—19—30—14—7—15 is iets anders dan zuinigheid. Een 1914926723 is soms moeilijk te bewaren. Door een 328110416 kan men evengoed binnenkomen als door den hoofd ingang. 292016222223 zit er in onze rivieren. 1524825186 sieren een mensch. Oplossingen (2 p.) liefst zoo vroegtijdig mogelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 30 Aug. 12 uur aan den Puzzle-Redacteur van de Alkmaarsche Courant. Zondag 25 Augustus. JAARSVELD, 414,4 M. 8.— NCRV. 10.30 VPRO. 12.— AVRO. 5.— NCRV. 7.—10.30 AVRO. 8.Berichten ANP. 8.10 Gewijde muziek (opn.). 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde muziek (gr.pl.). 10.30 Kerkdienst. 11.40 Kinderhalfuur. 12.Carillonconcert. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.45 Berichten ANP. en gramofoonmuziek. 1.De Roman cers en soliste. 2.Boekbespreking. 2.20 AVRO-Amusementsorkest, solisten en Har mony Sisters. 3.20 Schilderij bespreking. 3.35 AVRO-Strijkorkest en gramofoonmuziek. 4.35 Orgelspel (opn.). 4.55 Berichten ANP. 5.Gewijde muziek (opn.). 5.15 Wekelijk- sche gedachten wisseling (ANP), 5.30 Geref. Kerkdienst. 7.Puszta-orkest. 7.30 Repor tage. 8.Berichten ANP. 8.15 Omroep orkest en soliste. 9.05 Radiotoonetl. 9.45 AVRO-Musette-orkest en solisten. 10.15 10.30 Berichten ANP, sluiting. KOOTWIJK, 1875 M. KRO-Uitzending. 7.Ber. (Duitsch). 7.15 Ber. (Engelsch). 7.30 Wij beginnen den dag. 8.Gewijde muziek (gr.pl.). 9.Gramofoonmuziek. 11.15 Berichten (Engelsch). 11.30 Gramofoonmu ziek. 12.30 Berichten (Duitsch). 12.45 Ber. ANP. 1.Gramofoonmuziek. 2.Berichten (Duitsch). 2.15 Gramofoonmuziek. 3.15 Ber. (Engelsch). 3.30 KRO-Symphonie-orkest. 4.15 De Meesterzangers. 4.30 KRO-Symphonie- orkest. 5.15 Wekelijksche gedachtenwisseling (ANP). 5.30 Gramofoonmuziek. 6.15 Berich ten (Engelsch). 6.30 Musiquette. 7.Gramo foonmuziek. 8.Berichten (Duitsch). 8.15 Berichten ANP. 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 KRO-Melodisten en solist. 9.15 Berichten (Engelsch). 9.30 KRO-orkest. 9.55 Wij sluiten den dag. 10.Berichten (Duitsch). 10.15 Berichten ANP. 10.3010.45 Ber. (Engelsch), sluiting. 11.15—11.30; 0.15—0.30 en 1.15—1.30 Berichten (Engelsch). Maandag 26 Augustus. JAARSVELD, 414,4 M. VARA-Uitzending. 8.Berichten ANP. Hierna: Gramofoon muziek. 10.VPRO: Morgenwijding, 10.15 Declamatie. 10.30 Zang en piano. 11.Decla matie. 11.20 Orgelspel. 12.Berichten, 12.05 VARA-orkest. 12.45 Berichten ANP. 1. Gramofoonmuziek 1.15 VARA-orkest. 2. Pianovoordracht en gramofoonmuziek. 2.40 Declamatie. 3.10 Gramofoonmuziek. 4. Voor de kinderen. 4.30 Orgelspel. 5.15 Ber. ANP. 5.30 VARA-Strijkorkest. 6.Esme ralda en solist. 6.30 Voor de kinderen. 7. Vragen van den dag (ANP). 7.15 Berichten. 7.20 Gramofoonmuziek. 7.30 Westfriesche uit zending. 8.Berichten ANP. 8.15 VARA- orkest. 9.Radio-tooneel. 9.25 De Ramblers. 10.Gramofoonmuziek. 10.1510.30 Ber. ANP. en sluiting. KOOTWIJK, 1875 M. NCRV-uitzending. 7.Ber. (Duitsch). 7.15 Ber. (Engelsch). 7.30 Gramofoonmuziek. 8.Berichten ANP. 8.10 Schriftlezing en meditatie. 8.25 Gewijde mu- Gtimlachje. Maar Oscar, begrijp je dan niet, dat ik nu onmogelijk meer anders kan? ziek (opn.). 8.35 Gramofoonmuziek. 9.20 Viool, piano en gramofoonmuziek. 10. Geestelijke, liederen (opn.). 10.30 Canzo netta-sextet. 11.15 Berichten (Engelsch). 11.30 Canzonetta-sextet en gramofoonmuziek. 12.30 Berichten (Duitsch). 12.45 Berichten (ANP.) 1.Gramofoonmuziek. 1.20 Vocale duetten met pianobegeleiding en gramofoonmuziek. 2.Berichten (Duitsch). 2.15 Gramofoon muziek. 3.15 Berichten (Engelsch). 3.30 Ka mermuziekspelers en gramofoonmuziek. 5. Berichten (Duitsch). 5.15 Berichten ANP. 5.30 Molto Cantabile en gramofoonmuziek. 6.156.30 Berichten (Engelsch). 7.Vragen van den dag (ANP.) 7.15 Berichten. 7.30 Re portage of muziek. 8.Berichten (Duitsch). 8.15 Berichten ANP. 8.30 Ber. (Engelsch). 8.45 Orgelconcert. 9.15 Berichten (Engelsch). 9.30 Gramofoonmuziek. 10.Ber. (Duitsch). 10.15 Berichten ANP. 10.3010.45 Berichten (Engelsch), sluiting. 11.1511.30; 0.150.30 en 1.151.30 Berichten (Engelsch). ^fchaakcuBdek 'T SCHAAKSPEL IN RUSLAND. In bijna geen land ter wereld is het schaakspel zoo populair als in Rusland. Niet alleen treft men er een groot aantal schaakspelers aan, die in een Meestertour- nooi op hun plaats zijn, doch eindspel- componisten zijn er ook legio. Men be hoeft het 'boek van A. O. Hergstman (uit gave „de Tijdstroom" te Lochem) maar op te slaan, of men vindt er van die moeilijk uit te spreken Russische namen als Kliatzkin, Koroljkow, Grigorjew, Seletszki, Jakimtsjik, Sineljsjtsjikow, Owtsjinnikow om maar een kleine keuze te doen uit een lijst van meer dan 120 namen van Nieuw- Russische studie-componisten. Op dit boek komen wij de volgende week terug. Heden vragen wij de aandacht voor een partij tusschen twee Russische meesters. Wit: Zwart: Rabinowitsch Goglidze. Nimzo-Indisch. F 1. d2d4 Pg8—f6 2. c2c4 e7e6 3. Pbl—c3 Rf8b4 4. e2e3 De zet van Rubinstein. 40—0 5. Rfld3 d7d5 6. Pgl—e2 d5Xc4 7. Rd3Xc4 a7a6 Beter was hier e6e5. Op 8. d4Xe5 had dan afruil der Koninginnen kunnen vol gen, waarna Zwart met 9Pf6g4 de leiding had kunnen krijgen. 8. 00 c7c5 9. a2a3 Rb4Xc3 Beter was 9. c5Xd4. 10. b2Xc3 Dd8e7 11. Rc4d3 e6—e5 12. d4Xe5 De7Xe5 13. Tal—bl Pb8c6 14. Pe2g3! b7b5 Zwart mag het pionoffer op c3 niet aannemen, wegens 15. Relb2 Dc3a5 16. Rb2Xf6 g7Xf6 17. Ddl—h5 f7—f5 18. Dh5g5f Kg8h8 19. Dg5—f6f Kh8— g8 20. Pg3h5 er. mat is niet te verhin deren. 15. c3c4! b5Xc4 16. Rd3Xc4 De5e7 17. Ddl—f3 Rc8e6 18. Pg3—f5! De7d7 19. Rc4Xe6 Dd7e6 20. Rcl--b2 Pc6e5 21. Df3—f4 Pe5g6 22. Df4g5 Pf6e4 23. Dg5h6ü Opgegeven. De dame mag niet genomen worden wegens Ph6: en mat; de pion op g7 is niet te dekken. Een zeer verrassend slot. ID-amcu&tiek In onze vorige rubriek geven wij ter op lossing probleem 1659. Stand. Zwart 12 sch. op: 5, 7, 8, 12, 13, 17, 19, 21, 22, 25, 35, 36. Wit 12 sch. op: 15, 24, 28, 30, 32, 33, 34, 41, 43, 46, 49, 50. Oplossing. 1. 32—27 2. 43—38 3. 15—10 4. 33—29 5. 29x20 6. 24x11 7. 49—44 8. 34—30 9. 44—40 10. 50 X 8! 1. 21x23 2. 36x47 3. 5x14 4. 47X33 5. 25x14 6. 17 x 6 7. 35x24 8. 24x35 9. 35x44 Zeer mooi! COMBINATIES. Op verzoek volgen hier nog een tweetal zeer geslaagde en verrassende combinaties in kleine, eenvoudige standen: Zwart 4 sch. op: 21, 27, 29, 37. Wit 5 sch. op: 30, 32, 35, 38, 41. Dit' stukje is samengesteld door S. v. Duyn. Zwart heeft als laatste zet 3137 gespeeld en 't is nu werkelijk niet zoo eenvoudig om direct te zien, dat deze zet verlies beteekent. Wit laat n.l. volgen: 1. 32—28 1. 37x46 2. 38—32 2. 27x38 3. 30—24! 3. 46x30 4. 35x42 en wint door de oppositie! Mooi is ook het probleempje van ir. W. Vrij landt. «a g| jm w''> m Zwart 6 sch. op: 18, 19, 26, 27, 29, 40. Wit 6 sch. op: 38, 41, 43, 47, 48, 50. Wit speelt: 1. 50—44 1. 40x49 2. 38—33! 2. 49x46 3. 33x31 3. 26x37 4. 47—41 4. 37—42 5. 48x37 en wint. Ter oplossing voor deze week: PROBLEEM 1660 van P. Kleute Jr., Wassenaar. m. m 40. Zwart 9 sch. op: 2, 9, 10, 11, 17, 20, 26, 34, Wit 10 sch. op: 22, 23, 28, 31, 32, 33, 38, 41, 49, 50. In onze volgende rubriek geven wij de oplossing. 141. Kobusje ging weer op de locomotief zitten. Hij had juist een beetje stijve hals. Lotje had er een warme doel: omgedaan. Hij had zeker kou gevat op de locomotief. Hij had ook een nieuwe pandjesjas aan. Het vorige was hem te nauw en te krap geworden. 142. Kobusje had zich echter danig vergist, toen hij dacht, dat deze vreemd uitziende heer een Indische vorst was. Het was de directeur van een rondreizend circus. De wagen, waarin hij anders altijd zijn beesten vervoer de, was gebroken, zoodat hij nu met de trein wilde. Er is een tijd geweest ja, er moet stel lig een tijd geweest zijn, al komt die mij nu heel ver verleden voor, dat er nog, of liever weêr, vrede was onder de menschen van Europa, en dat zij elkander, over en weer, bezoeken brachten, in hun landen om de schoonheid daarvan en den eigen aard te leeren kennen en waardeeren in een vriendelijk verkeer. Dit waren lieve ver pozingen uit den sleur van 't alledaagscbe bestaan. En 't wonder van deze verblijdende entdekkingen heette: „reizen". 't Woord alleen al doet onze verkommerde zielen smachten in hun kooien. Of zouden dit mogelijkerwijze ongeoorloofde overpeinzin gen zijn? Hoe 't zij nu zie ik opeens de lange smalle hoofdstraat van 't antieke stadje loom omhoog klimmen naar de ruïne van het Teatro Greco, waar bij 't licht van de maan de jonge minnaars 's nachts hun tenorstem men in fleemende liederen uitzenden naar waar achter de gesloten blinden van eeni- gerlei pergola hun geliefden den slaap niet kunnen vinden. Maar in dit middaguur is 't straatje dommelend verzadigd van 't mee- doogenloos blikkerende licht over 't stuivend vergruizelde plaveisel van bergsteen. Het ketst den gloed terug langs de bleek geel blakerende en poreus geschroeide fagaden van de nog middeleeuwsche en de renais- sance-huizen in hun versjofelde statie. Zij schijnen door de bewoners lang verlaten achter de geloken stoffige stores, de ge scheurde, gebroken, met papierstrooken be plakte vensterruiten en het door de eeuwen verweerde, afgebrokkelde klassieke orna ment. Enkel zijn er in dit wreed lichte laaien de scherpe, blauw-zwarte slagschaduwen over de bordessen, de loggia's, de balcons, die weemoedig droomen over vergane ro mantiek van de snaren-serenades der min nezangers. Ook is er de donkere doezeling binnen de nissen met de verminkte heiligen beelden één-armig, vaak onthoofd, of met felle steenwonden waar hier en daar guirlandes en kransjes van verbleekte bloe men zijn omheen gehangen om 'n beetje deernis af te hunkeren voor 'n armzalig menschenbestaan. De rank gebeeldhouwde portieken alleen hebben nog wat koelte ver gaard. Daar ligt dan in zoo'n plek van wel- dadigen schemer een schier naakt jongetje op den-buik te slapen, de terra-cotta voetjes sierlijk omhoog. Of een oude, rustieke bede laar, blootshoofds in 't aureool van zijn dunne, zilverwitte haren, gesteund op zijn staf van een glanzend lcnoestigen doornstok, en van zijn lompen waardig omhangen, zit er als een heilige roerloos te mediteeren, wachtende op de volgende Amerikaansche miss, die 't mocht invallen een snap-shot op hem te richten al houden de meeste van die verwende toeristen nu óók siesta in de weelderig Siciliaansche terrassen-hotels daarboven de straat van Messina. Mogelijk gaan de gepeinzen van den uitge- leefden lazzarone wel zoo verheerlijkt uit naar wat al hij zal kunnen koopen van den schat aan liren, dien 't deez' milde Prinses voorzeker mag behagen hem te schenken, een beurs vol goud, wellicht in ruil voor zijn schamele lichtbeeld. En dat hij zichzelf dan bibberend van gretigheid zal onthalen allereerst op een pakje Margedonia-sigaret- ten, waarvan 't aroom immers vol is van verbeelde millionnairsgeneugten, wanneer hij in zijn tandeloozen mond den rook beha- gelijk langs 't verhemelte laat streelen en ontvlieden door de neusgaten, tot een nieu wen, mijmerenden oogenlust aan 't teeder blauw verwazen in lang gerekte arabesken, die, als een offer, traag ten hemel varen. Met spaghetti zal hij hierna koninklijk spijzen en z'n behagen hebben aan 't be hendig cirkelen van de smedige draden om zijn roestigen lepel, zijn tragisch magere linker hand tot een kommetje gevormd vol dikke, malsche olijven in de blanke olie. En als 't mirakel zich nu eens aan hem mocht voltrekken, geknield op z'n stram me knieën heeft hij er in de vroegmis de lieve Moedermaagd om gebeden ja, een lichte siddering van wellustige fantasieën vaart er door zijn aartsvaderlijke wezen wellicht zoo'n eiken morgen weeraan kwij lend begeerde visch, uitbundig groot en over stelpend vet en vleezig voor zijn chronischen honger naar welige lekkernij voor een nog altijd gezegend gretigen grijsaard. Want aanstonds zullen de jonge, bronzen visschers ze weer binnen brengen voor de rijke vreem delingen in 't nu al sedert vier eeuwen vóór de geboorte van den Heere Christus zoo dee moedig vroom op de rotsen verzengende en hymnen zingende stadje. Hun triomfantelijk uit de duistere geheimenissen van de koraal grot bij Isola Bella opgedoken buit deze bizarre zeemonsters, kruising mogelijk van een donderpad en een inktvisch, van een maanvisch, wellicht met een vliegenden haai. Langs de heetgestookte rotswanden klauteren de rappe duikers er nu voorzeker v/eer mee naar boven, als in een wedstrijd om de eersten te zijn bij de opkoopers voor de lucullische restaurants, daar op het Corso Umberto. Zoo ziet de ascetisch zich voordoen de patriarch, daar in den spitsboog van 't kerkportaal als gebeeldhouwd, hen dag aan dag immers binnentreden door de Porta Messina, als dansende in blijde, wijde passen van hun slanke beenen, de Moor-bruine snoeten lachende, dat de tanden vochtig pa relen tusschen de roode lippen, die nog 't zilt van de golven proeven, en den glans van den dageraad-over-de-baai in hun toch wel melancholieke oogen. Aan het bamboe- juk, dat op hun even gekromden nek als zwevende balanceert, deinen de zelf-ge- vlochten manden van goudblond riet, beval lig van vorm en met hoeksche mazen, zooals de vogelkooien zijn, die hier overal buiten aan de vervallen muren hangen. En in ieder zoo'n ronde kevie zit, op zijn dikken vetten staart, de wonderlijke visch overeind, sphynxig uit te turen uit lichtende topazen- oogen door de kruiselingsche tralies in 't bovenwatersche felle licht over de men- schenwereld. Hun bol-ronde lijven schijnen gedreven uit een onstoffelijk glinsterend edel metaal, dat is als zonnegloed, samen- gestold met de schitteringen van 't maan licht in de nachtelijke branding en den tril lenden bleeken weerschijn van de sterren. Maar wanneer de lachende visschersjongens daar dan, in den bonten kring van beluste vrouwen en meisjes, wreed speelsch het mes doorheen laten vlijmen, spalkt het ingewand open in de weelderigste kleuren van bloed koraal, van zee-anemonen, van diep violet en de groene nuances der wieren. Doch in plaats van de hunkerend ver beide miss, zóó in de lichte omstrengeling van enkele zijden linten, die haar als bad pak dienen, met alleen den Kodak aan een riem om haar negerkleurige jongensleest, uit den auto gesprongen om den sculpturalen bedelman te kieken daalt daar van 't bergpad: meneer pastoor zelf af uit zijn bui ten-parochie, op 'n ezeltje gezeten, zijn sou taneslippen uitwapperend als zwarte vaan dels, een reusachtige vijgemand vol scha duw op 't eerwaardige hoofd, en de zwarte molière-voeten onder aan de lange zwarte kousebeenen nu en dan grappig meestappen- de over den rotsgrond, dat 't zoo opstuift als een zon-doorgloorde wolk van goud stof, waarin hij aan den lazzarone als een openbaring verschijnt. Dan geeft hij zijn grauwtje een kletsenden klap op de schon kige bil, dat 't struikelend stilstaat, den kop met den papoea-tooi van bonte pluimen bungelend tusschen de voorpooten, en zoo laat zijneerwaarde zich oolijk afglijden langs den ezelnek, om met den bedelaar een vroolijk praatje te ondernemen. Alwederom een ezeltje volgt langs 't oker gele smalle paadje uit de rotsen en dat draagt langs bei z'n flanken zoo'n lang half rond vat met landwijn, in de oud-door-droe- semde dingen met koperen hoepels, waaruit de rinsche geur als een belofte van lafenis is, die zoo sisen zou op een dorstige ziel. Zijneerwaarde ziet 't den rustieken laz zarone aan in de smeeking van zijn uitge doofde oogen. De ezeldrijver heeft zich al mee gemengd in de gebarentaal van de bei den, die vooral door 't bewegen van hun han den en gelaatstrekken zóó opgetogen leven dig spreken. Dan geeft de geestelijke heer een knipoogje naar den wijnleurder, die be hendig de kurk in 't spongaat door een kraantje vervangt, 't purperen druivensap, in de asch van de Etna gestoofd, schuimend laat plenzen in een aarden kom hieruit, eerst zélf een paar slokken door 't dorre keelgat spoelt, haar vervolgens biedt aan den pastoor, die, wijdbeens en leutig achterover geleund, de rest klokkende naar binnen giet, maar zelf met de hand aan de kraan 't kom metje aanstonds weer vol laat plenzen, nog even plagend smakkende er aan nipt, en de gebenedijde lafenis dan „Proficiat!" einde lijk reikt aan den gulzig loenzenden patriarch. Gedrieën schrijden zij hierop in 't kerkje van Sinte Caterina binnen. Knielen neer voor 't prenterig altaartje, de herder in 't midden tusschen den ouden bedelaar en den ezeltjes drijver, voorzeker om te danken voor de on verwachte zegeningen des levens. Buiten in de roerloos stille straat, waar enkel de hitte trilt, heffen de beide bedroef de grauwtjes een lammenadig gebalk aan, dat klinkt alsof er een emmer wordt neerge laten aan den ketting in een diepen put vol weldadig waterkoele duisternis. Verboden nadruk.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 8