DE SPIN. OPA BOL VAN DE IJZEREN KNOL ïBuilmlaad Hoofdpij" "AKKERtHS fauiUeUm Parijs-Brussel v.v. iri 30 uur en 10 minuten. Henri Wijnmalen wereldrecordhouder. Radioprogramma voor Zaterdag. Nieuws in 't kort. Groote over in Sc TWEEDE BLAD HET GEBEURDE TE ROTTERDAM. „De Weg" vertelt het ware verhaal van een Rotterdamsch zakenman, die werkelijk als Job op de puinhoopen zat van wat een maal zijn zaak was geweest en door zijn knechts werd getroost. Toen zij hem vroegen of ze maar niet vast zouden beginnen met het puin op te ruimen en te zien, wat er misschien nog bruikbaar was gebleven, had hij den moed niet hun aanbod aan te nemen. „Het is toch met mij gedaan", antwoordde hij triestig. „En ik heb trouwens geen gul den over om jullie ook maar het kleinste loon te betalen". Toen zijn de knechts toch begonnen. Al leen de oudste ging naar huis, zonder een woord te zeggen. En juist toen de patroon er over peinsde, dat juist de knecht, die het langst bij hem gewerkt had, hem het eerst in den steek liet, stond de brave man weer voor hem; hij had z'n spaarbankboekje ge haald en stak dit den baas toe. „Pak aan, baas", zei de knecht. „Ik heb twintig jaar bij je gewerkt en je bent altijd een goede baas geweest. Ik heb 'n centje kunnen oversparen. Hier heb je zestien honderd gulden. Het is wel niet veel, maar ik heb nu eenmaal niet meer. Probeer op nieuw te beginnen, voor jezelf en voor ons, en als je ooit weer op het paard komt te zitten, ben ik heusch niet bang, of je denkt wel weer aan me". Daar zit wat in, lezer, in zoo'n „verhaal tje". DOOR DUISTERNIS MISLEID EN VERDRONKEN. Vier slachtoffers te Amsterdam. De duisternis brengt helaas vele ramp zalige gevolgen met zich mede. Voortdu rend geraken menschen te water, doch gelukkig kan in vele gevallen tijdig hulp geboden worden en loopt het incident af met een nat pak. Gisterochtend zijn te Amsterdam even wel niet minder dan vier slachtoffers op het droge gehaald, die dezer dagen, naar alle waarschijnlijkheid misleid door de duisternis, het water ingeloopen en ver dronken zijn. POSTVERKEER MET LANDEN BUITEN EUROPA. Met ingang van 16 October a.s. kunnen in het verkeer met Argentinië, Bolivia, Brazilië, Chili, Kaap Verdische eilanden, Paraguay, Perzu, Rio de Oro en Uruquay, behalve brieven en briefkaarten, thans ook weder drukwerken (geen ansicht kaarten), akten, monsters en gemengde zendingen, al dan niet aangeteekend, tegen verlaagd luchtrecht per luchtdienst Italië- Zuid-Amerika worden verzonden. Het luchtrecht is verschuldigd boven het gewone port. Op de stukken moet de aanwijzing „per Italiaanschen luchtdienst" worden gesteld. De voor dezen dienst be stemde correspondentie wordt dagelijks via Duitschland verzonden. Inlichtingen omtrent de tarieven verstrekken de post kantoren. ONGEWENSCHT BEZOEK AAN EEN HUISBAR. In den nacht van Woensdag op Donder dag heeft een inbreker zich door het in slaan van een ruitje aan de achterzijde van de woning toegang weten te verschaffen in een perceel aan de Guido Gezellestraat te Amsterdam. De man had kennelijk geen goede bedoelingen bij zijn bezoek aan dit huis, welks bewoners uitstedig waren. De man heeft de taak, die hij zich had opgelegd, echter niet voltooid. Bij het doorzoeken van de woning trof hij een huisbar aan, die een verzameling goede dranken bevatte. De verleiding was te groot en op den eenen slok volgde de andere. Vermoedelijk is de bekoring der fles- schen zoo groot geweest, dat de man het doel van zijn bezoek vergeten is. Voorzoo ver men heeft kunnen nagaan, wordt niets vermist. De ramp bij Baflo. - Het A.N.P. meldt: De rijkscommissaris, rijksminister Seyss- Inquart, heeft door zijn gevolmachtigde in de provincie Groningen, dr. Conring, den burgemeester een bedrag ter hand laten stellen, dat zal worden verdeeld onder de familieleden van de slachtoffers van de ramp bij Baflo, en tegelijkertijd woorden van deelneming laten uitspreken. Voorts is den directeur van het Academisch ziekenhuis eveneens een bedrag ter beschikking gesteld voor de verpleging van de twaalf gewon den. De roemrijke daden van een landgenoot. 16 October 1910. Het was een fantastisch en onvergete lijk gezicht voor de Nederlanders, om in het einde van 1911, eerst te Soester- berg en later op het vliegterrein „De Molenheide" bij Breda, al die vreemde „vogels", die deelnamen aan de Euro- peesche rondvlucht een ware ge beurtenis in dien tijd te zien neer strijken. Men zag daar dan eindelijk de beroemdheden uit die dagen: den ge baarden, bezadigden en met zooveel overleg vliegenden Beaumont, den gentlemen-vlieger Vidart, den kleinen waaghals Védrines, den mecanicien- vlieger Train, die, zóómaar, zonder eenige beschutting, op een bankje ergens tusschen de wielen van zijn toestel ge zeten, als de slinger van een klok heen en weer schommelde, den durfal Garros, die, met zijn vuurroode machine, als 'n meteoor uit de lucht neerdook, en nog zooveel anderen. Maar Nederland had reeds eerder kennis gemaakt met luchthelden. In Juli van het jaar tevoren immers had men reeds onzen landgenoot Clement van Maasdijk de lucht in zien gaan. Maar hij liet helaas een maand later te Arnhem, als slachtoffer van zijn pionierswerk, het leven. Men kende reeds Van Meel, Koolhoven, Anthony Fokker en Henri Wijnmalen en men had al gehoord van de eerste Nederlandsche aviatrice Beatrix de Rijk. In 1910 gaf de Antwerpsche luchtduivel Jan Olieslagers reeds adembe nemende staaltjes van vliegkunst ten beste boven verschillende plaatsen van ons land. Maar die Europeesche rondvlucht dat voelden allen wel was iets aparts, een mijlpaal in de geschiedenis der luchtvaart. Maar, hoe aapgrijpend ook elke aankomst was en hoe ook na elke landing het gedul dig en in stille spanning wachtende publiek in wild gejuich losbarstte, toch was het wachten, zoowel te Soesterberg als op „De Molenheide" in hoofdzaak op de aankomst van Henri Wijnmalen, den gebrilden „Vlie genden Hollander", wiens roemrijke daden reeds over de geheele wereld bekend wa ren. Romrijke daden! Och, in dezen tijd. waarin vliegen op een hoogte van 5 en 6000 meter met snelheden van 6 a 700 K.M. per uur en nóg meer, en waarin de dolste acrobatentoeren in de lucht iets heel ge woons zijn geworden, is er haast een ze kere moed voor noodig, om aan groote^ prestaties uit dien tijd te herinneren! Roemruchte daden. Welke waren Wijnmalen's roemruchte daden? Laten we er, om niet al te uitvoe rig te worden, slechts twee van vermelden: Na, als een der eersten, in Frankrijk zijn vliegbrevet te hebben behaald, wierp hij zich tusschen die velen, die zoo verbitterd en met ware doodsverachting streden om den titel van wereld-recordhouder. En hij slaagde! Op 1 October 1910 bracht hij het wereld record op2800 meter! Wat is nu 2800 meter? Niets! Maar in dien tijd van lucht vaart-pioniers, die de hoogte in gingen met een samenstel van latten, ballonstof en draden, in de lucht gehouden door moto ren, welke, vergeleken bij de huidige won deren der techniek, zwakke, onbetrouwbare dingetjes waren in dien tijd was het be reiken van 2800 meter hoogte een fenome nale prestatie, welke wereldkundig werd gemaakt. En terecht! ParijsBrussel v.v. Wijnmalen's tweede groote daad was zijn vlucht van Parijs naar Brussel en terug. De Fransche Automobiel Club had een prijs van honderd duizend francs (de franc was In Groningen 4000 kleedingstukken in geleverd. - De actie voor winterkleeding- hulp heeft in Groningen een record-resul taat opgeleverd. Niet minder dan 4000 cos- tuums, jassen en wollen dekens werden in geleverd. Lijk opgehaald. - Gisteren heeft per soneel van de rivierpolitie in de Dokhaven het lijk van den 34-jarigen schipper F. Har- tog, die sinds 7 October werd vermist, drij vende gevonden. De man is op dien datum vermoedelijk bij het aan boord gaan te water geraakt. toen nog 50 cent!) uitgeloofd voor dengene die binnen 36 uur van Parijs naar Brussel en terug zou vliegen. Dat was iets wat zelfs de moedigste vliegers uit dien tijd niet zoo gemakkelijk aandurfden. Maar op een gun- stigen Zondagmorgen het was 16 October 1910, dus Woensdag juist 30 jaar geleden besteeg Henri Wijnmalen zijn Farman- tweedekker met een mecanicien van de Farmant-fabriek bij zich en vertrok. Het ging goed tot St. Quentin, waar hij, wegens benzinegebrek, moest landen. Lan ding en vertrek slaagden zonder ongeval, doch te Pont a Calles moest onze landge noot wederom den grond opzoeken, dit maal, m zich even te oriënteeren. Verder ging het in één ruk door naar Brussel. Wijnmalen beschreef daar, als een grooten roofvogel, eenige kringen boven de ten toonstelling om daarna te Etterbeek neer te strijken, toegejuicht door een enthousiaste menigte. De helft zat er op! Na een korte rust en na zijn machine tw hebben gecontroleerd, aanvaardde hij den terugtocht. Helaas kreeg hij te maken met den grootsten vijand aller vliegers: den mist, die hem dwong, andermaal te St. Quentin te landen. Geslaagd! Van verder doorvliegen was dien Zondagmiddag geen sprake meer, maar den volgenden morgen tusschen 6 en 7 uur, moest het toch maar gebeuren vond Wijnmalen. Hij ging weer om hoog, doch de mist, die maar niet weg wilde trekken, noodzaakte hem nog vier maal te landen om zich te kunnen oriënteeren. Even na 12 uur werd eindelijk Parijs weef bereikt! De vlucht was geslaagd! Den totalen afstand van 460 K.M. had Wijnmalen afgelegd in 30 uur en 10 minuten! Vier honderd en zestig K.M. in 30 uur en 10 minuten! Nu vliegen we vér over de 460 K.M. in één enkel uur! Maar dertig jaar geleden was de sprong ParijsBrussel door de lucht duizendmaal moeilijker dan thans en daarom is het goed Nederland eens aan onzen grooten lucht- held Wijnmalen en zijn heroïke prestaties te herinneren. Later werd Wijnmalen, met Koolhoven samen, leider van de auto-fabriek „Trom penburg" te Amsterdam, waar de prachtige ,„Spijker"-automobielen werden gebouwd. Jaren daarna besloot Wijnmalen, ergens m België, van een welverdiende rust te gaan genieten. Chateau de Branchon te Namen was zijn laatste adres. Maar of hij daar nog vertoeft en of hem eventueel gezonden felicitaties ter gelegenheid van den dertigsten verjaar dag van zijn wereldrecord en van zijn roemrijke vlucht ParijsBrussel v.v. zullen bereiken wie kan het zeggen? (U.D.) MODERNE MACHINES VOOR UW DRUKWERK! ALKMAARSCHE COURANT, TEL. 3320. DE WEDERZIJDSCHE VLIEGTUIG- VERLIEZEN. Berlijn, 17 October (D.N.B.) In de week van 6 tot en met 12 October j.l. zijn 105 Britsche en 32 Duitsche vliegtuigen verloren gegaan. Deze cijfers, berekend op grond van de officieele Duitsche opgaven, leveren dus een verhouding van 3 tot 1 ten gunste van Duitschland. Als men de betrokken vlieg tuigtypen in aanmerking neemt, bedraagt het verhoudingsgetal voor de wederzij dsche vliegtuigbemanningen 143 Engelschen tegen 61 Duitschers, waarbij in het oog gehouden moet worden, dat een deel der Duitsche be manningen door den reddingsdienst in vei ligheid gebracht is. Daarentegen heeft de Londensche radio Zondag j.l. beweerd, dat de R.A.F. in de periode van 6 tot 13 October slechts 43 vlieg tuigen verloren heeft, terwijl de „Luftwaffe" 66 toestellen kwijt raakte. Voorts zouden van de 43 neergeschoten Engelsche vliegers 26 gered zijn. Op deze wijze ontstond met be trekking tot de vliegtuigbemanningen vol gens de radio een verhouding van 8 tot 1 ten gunste van Engeland. In kringen van het Duitsche luchtwapen kenschetst men ook deze nieuwe Engelsche opgaven als propagandacijtfers, die eiken grond missen en verklaart, dat polemiek overbodig is, daar tot dusver steeds de be richten van het opperbevel der Duitsche weermacht bevestigd zijn door de gebeurte nissen en haar onontkoombare gevolgen. ENGELSCHE KORTEGOLFZENDER GEBOMBARDEERD. Stockholm, 17 Oct. (D.N.B.) Volgens be richten uit Londen is in den afgeloopen nacht een Engelsche kortegolfzender die tot dusverre den dienst naar het Verre Oosten verzorgde, door een Duitsche vliegtuigbom getroffen en verwoest. De luisteraars naar deze uitzendingen zijn uitgenoodigd op een anderen Britschen zender af te stemmen. VLAAMSCHE FILMS IN BELGIE. Brussel, 17 Oct. (D.N.B.) Naar men hier verneemt, zijn bij de reorganisatie van het Belgische filmbedrijf de voorwaarden voor een gezonde ontwikkeling geschapen, zoo wel op het gebied van de filmproductie als op dat van het bioscoopbedrijf. Men heeft daarbij in het bijzonder reke ning gehouden met den volksaard van het publiek. Op het oogenblik zijn in België en Noord-Frankrijk 945 films beschikbaar, en wel 504 Fransche, 344 Duitsche, 32 Belgi sche en 35 uit andere landen. Het geringe aantal Belgische films wordt verklaard door het feit, dat België geen inheemsche filmnijverheid had en hoofdzakelijk Fran sche films gebruikte. De Vlaamsche filmproducent, Jan van liler Heyden te Antwerpen, die reeds voor den oorlog films naar het Vlaamsche volks karakter vervaardigde, zal dit werk voort zetten met steun der Duitsche autoriteiten. Ook het bioscoopbedrijf heeft zich snel hersteld, eveneens met hulp der Duitsche autoriteiten. In België worden weer gere geld films vertoond in 927 bioscopen, in Noord-Frankrijk in 250. Te Brussel zijn 106, is een ellendige pijn en kan Uw heelen dag vergallen, Een "AKKERTJE" verdrijft xe binnen een kwartier geheel. JAARSVELD, 414,4 M. (KRO-uitz.) 8.— ANP-ber. 8.15 Wij beginnen den dag. 8.30 Gr.pL 11.30 Godsd. causerie. 12.Gr.pl. 12.15 Rococo-octet. 12.45 Nieuws- en econ. ber. ANP. 1.Gr.pl. 1.15 Musiquette en gr.pl. 2.Voor de jeugd. 3.Bont progr. (4.4.30 Gr.pl.) 5.15 Nieuws- en econ. ber. ANP. 5.30 Rep. 6.— Gr.pl. 6.30 VPRO: Bij belvertellingen. 6.45 Act. rep. of gr.pL 7.— Vragen van den dag (ANP). 7.15 Laat de gids U leiden, juist in deze tijden; propa- ganda-toespraak. 7.25 Gr.pl. 7.45 Sportpr. 8.ANP-ber. 8.10 Overpeinzing met muz. omlijsting. 8.30 Gr.pl. 8.45 Het onverganke lijke Rijk, voordr. 8.55 Wij sluiten den dag. 9.-ANP-ber., sluiting. KOOTWIJK, 1875 M. (AVRO-uitz.) 7.— Ber. (Duitsch). 7.15 Ber. (Eng.) 7.30 Gr.pL (8.ANP-ber. 9.9.15 Ber. Duitsch). 10.— Morgenwijding. 10.15 Gr.pl. 10.30 Omroep orkest. (11.15—11.30 Ber. Eng.) 12.— Ber. en gr.pl. 12.15 Gr.pl. (12.30 Ber. Duitsch). 12.45 Nieuws- en econ. ber. ANP. 1.Avro- Amus.-orkest. 2.Ber. (Duitsch). 2.15 Ver korte opera „Don Pasquale" (gr.pl.) 3.— Gr.pl. 3.10 Radiotooneel. 3.30 Ber. (Eng.) 3.45 Concertgebouw-orkest en solist (opn.) 5.Ber. (Duitsch). 5.15 Nieuws- en econ. ber. ANP. 5.30 Omroeporkest. (6.156.30 Ber. Eng.) 6.45 Ber. 7.Vragen van den dag (ANP). 7.15 Gr.pl. (7.30—7.45 Ber. Eng.) 8.Ber. (Duitsch). 8.15 ANP-ber. 8.25 Gr.pl. 8.30 Ber. (Eng.) 8.45 Gr.pl 9. ANP-ber., sluiting. Athlone op bezoek bij Roosevelt. (D. N.B.) - De gouverneur-generaal van Canada, lord Athlone en zijn vrouw zullen aan het einde van de volgende week de gasten zijn van president Roosevelt in zijn verblijf te Hydepark. Britsch convooi uit elkaar geslagen, (D.N.B.) - Gistermiddag hebben enkele Duit sche gevechtsvliegtuigen een tamelijk groot Britsch convooi, ondanks den hevigen af weer, uit elkaar geslagen. Het gevecht in de Middellandsehe Zee. (D.N.B.) - De admiraliteit deelt mede, dat bij het gevecht tusschen den lichten kruiser Ajax en Italiaansche torpedobootjagers twee ofifcieren, negen matrozen en twee zeesol daten zijn gesneuveld en twintig man ge wond. te Antwerpen 62 bioscooptheaters geopend. De leiding der nieuwe vereenigingen van Belgische bioscoopbezitters en filmverhuur ders berust bij Belgische vaklieden. 235. Op een dag gebeurde er een ongeluk. Vader Bol i. ioco.uo- i en FluL.zijn u„ -zat bij hem. Opeens sprong Fluffie bij hem vandaan. Kobus schrok, want hij was bang, dat zijn hondje overreden zou wor den door de trein. Hij ging staan. 236. Daardoor kon hij beter over de spoorbaan kijken. Maar juist ging de locomatief onder een seinbrug door. Het toverstokje, dat Kobus boven zich uit hield, raakte de onderkant van de brug. Dat gaf een harde stoot, zo dat Kobus zijn evenwicht verloor en viel. Door JOHNSTON Mc.CULLEY, 44) „Ah zoo wenscht mijnheer de papie ren?" vroeg Warwick. „Haal ze uit je zak en gooi ze hier voor mijn voeten neervoorzichtig! Je andere hand in de hoogte houden!" „Maar mijn waarde jonge man, wat voor belang kun je nu toch in dat pakje papie ren stellen?" vroeg Warwick. „Het wordt bijna een melodramamaar dan toch slecht gespeeld, wat?" „Je hebt me toch wel verstaan? Ik heb geen zin, hier den heelen nacht te blijven wachten". „Hoe weet je, dat ik nog niet een ander wapen in mijn zak heb?" vroeg Warwick. „Dan zou ik door mijn jaszak heen op 3e kunnen schieten, niet waar?" „Dan ga je eraan, wat ik je zeg!" „Bloeddorstig ook nog!" „Gooi dat pakje papieren voor mij op den grond gauw watl" Den jongen man strak aankijkend, haal de Warwick de papieren uit zijn zak. „Ik kan me niet voorstellen, wat je er mee wilt doen", zei hij. „Maar, aangezien ij er zelfs een schietpartij voor wilt wagen, moet je ze wel harder noodig hebben dan ik". „Gaat je niet aan, waarvoor ik ze noo dig heb. Gooi ze op den grond, hier vlak voor me!" „Nou, mij best!" zei Warwick. Hij deed bedaard een stap vooruit, doch het wapen van den jongen man bedreigde hem zoo gevaarlijk, dat hij het niet waagde zijn voornemen, om plotseling op hem af te springen, te volvoeren. Hij vond het dus maar beter, de papieren over te geven en De jonge man had al zijn aandacht op Warwick gevestigd en een der kerels tegen den muur had langzaam zijn hoofd zou ver omgewend, dat hij kon zien, wat ei voorviel. Hij fluisterde heel zacht iets te gen den ander. Het pakje papieren moes) wel van erg groote waarde zijn, als zoo veel menschen op het bezit er van gesteld waren. Plotseling siste hij scherp tegen zijn makker. Op hetzelfde oogenblik vlo gen de beide kerels op den jongen man aï. Een oogenblik raakte deze den kluts kwijl. Warwick zag het en sprong op hem af. Het pakje papieren werd hem uit de hand ge slagen. Een der boeven greep hem beet. De andere wierp zich op den jongen man, sloeg hem den revolver, nog voordat hij kon vuren, uit de hand en drong hem al vechtend in een hoek. Sylvia die eerst vol ontzetting achteruit naar de deur was geweken, toonde plot seling een groote tegenwoordigheid var. geest. Ze greep den revolver van Warwick van den grond op en griste 't pakje nog net voor de hand van een der boeven, die door Warwick tegen den grond geworpen was, weg. XXXI. Onvoltooid werk. De jonge man hield het gevecht niet lang uit. De kerel, die hem aangevallen had, deed een regen van slagen op hem neerdalen en had hem spoedig buiten ge vecht gesteld. Daarna viel hij Warwick van achteren aan op het oogenblik dat deze zijn kameraad tegen den grond sloeg. Warwick hoorde Sylvia gillen en keerae zich naar den aanvaller om, maar niet tij dig genoeg. De jonge man lag bewusteloos in een hoek. Warwick trachtte den twee den aanvaller van zijn rug af te gooien, maar intusschen was de eerste overeind gekrabbeld. „De papieren, Sylvia!" riep Warwick. Het meisje pakte ze van den vloer op, hield ze met haar linkerhand vast en bleef met den revolver in de andere hand bij de deur staan, .maar durfde het blijkbaar niet gebruiken. Ze had hem aan Warwick willen geven, maar daartoe nog geen kans gezien. De beide boeven vielen nu samen op War wick aan. Ze vochten wanhopig, want ze wisten wat hun te wachten stond, als dat meisje ontsnapte. Curly kon hard straf fen. Hun krachten schenen verdubbeld. Ze dreven Warwick in een hoek van de ka mer. Maar toen zette deze zich schrap. Hij sloeg een der kerels tegen den grond en trachtte d dar op den anderen man van zich los te wringen. Nu hadden de andere bewoners het la waai ook gehoord. Ze kwamen de gang oploopen en drongen naar binnen. Het wa ren drie kerels, die echte vechtersbazen waren. Ze kenden de bewoners van de ka mer, maar Warwick niet. En toen ze zijn kleeding zagen, maakten ze daaruit alleen al op, dat hij de vijand moest zijn. Dus sloten ze zich bij de twee boeven aan. Het eenige, dat Warwick redde, was, dat de drie kerels elkaar geen ruimte lie ten om aan het gevecht te kunnen deelne men. Warwick wist veel te goed, wat hem te wachten stond van die kerels, als hij den strijd verloor en dacht aan Sylvia en wat haar overkomen zou, als hij werd neerge slagen. Woest naar alle kanten om zich heen slaande, trachtte hij het meisje te be reiken en den revolver, dien zij nog steeds in haar hand had, te bemachtigen. Was Togo nu maar in de buurt! Die kon vechten; hij kon iemands pols omdraaien en zijn arm uit het lid trekken met een enkelen kunstgreep. Had hij Togo maar meegenomen op dit nachtelijke avontuur. Hij werd weer in den hoek gedrongen, zonder erin geslaagd te zijn, den revolver van Sylvia in handen te krijgen. En hij vocht tegen mannen, die zich niet in het minst stoorden aan de eereregelen van boksen en worstelen. Hun eenig doel was, hem buiten gevecht te stellen en het kon hun niet schelen, hoe ze dat bereikten. Hij hoorde Sylvia een paar maal zijn naam roepen en zag, dat de jonge man in zijn hoek overeind gekrabbeld was en nu ver suft naar de vechtpartij keek. Nu en dan sloeg Warwick een der kerels tegen den grond, maar hij kon er toch niet doorheen komen en de deur bereiken. „Ga toch weg, Sylvia!" schreeuwde hij. Maar hij kon niet zien of ze gehoorzaam de, zoo dicht vielen ze weer op hem aan. Opeens hoorde hij een zijner tegenstan ders gillen en zag hem op zij wankelen. Hij kreeg het gevoel, alsof een wervelwind door de vechtenden joeg en wist niet da delijk, of die hem vijandig, dan wel goed gezind was. Maar dat bleek spoedig. „Raak slaan, mijnheer!" riep een schrille stem, „Togo zal helpen!" Warwick stiet een vreugdekreet uit. Togo was gekomen! Hij had geen tijd om zich af te vragen, hoe de Japanner zoo opeens ten tooneele verschenen was. Hij wist slechts, dat er nu kans op een overwinning bestond. Hij zag hem een tweeden man op zij gooien. Togo had een revolver in de hand, maar schoot er niet mee, hij sloeg er mee in het rond. Een onheilspellende gloed flikkerde in zijn oogen. Hij sloeg naar rechts en links en draaide of rukte nu en daan aan een arm. Opeens riep Togo: „Schei uit, allemaal...- of ik schiet!" Togo was achteruit gesprongen en had ook den revolver van Sylvia gegrepen. Met een wapen in iedere hand bedreigde hij nu de schurken. Voor die bedreiging weken ze terug. Togo's blik joeg hun angst aan. „Verroert niet heeren", zei Togo. „Mijn meester aanvallen, hè? Zal ik neerschie ten, vereerde meester?" „Niet noodig, Togo. Wel bedankt". „Eén keertje maar!" smeekte Togo. „Neen", zei Warwick. „Geef mij een re volver". .(Wordt vervolgd). 142e JaarQan Roemeensch den Rome, 18 Oct. fani verluidt te i minister van oor Egypte naar Tu zal begeven, om, Britsche Balkan poging te ondern den. Wat Bulgarije betri Engeland door zijn Sofia, die zich naar ven om een besprekii in die stad te hebben ven aan zijn ernstig houding der Buigaai de spilmogendheden. ging geuit, dat daarn den gehouden na de winning van Engelan ljtieke kringen verkl. ni verder, dat een la: behoeft te verwachte noeuvres resultaten te Het vertre Roemenië. Boekarest, 18 Oct. avond zouden te Cor aankomen. Bij aank bleek, dat 150 Engelse den raad van het ger en het land te verlat' slechts 110 Britten ir s,s. „Transsylvania", e bracht, o.w. drie mili MacNab, de eerste lu pjtein Brass. MacNab als leider der Britsch ge-actiè in het gehee! vanger, de zoogenaai ber, is nog te Boekar De in Turkije aang' Britsche gezantschap naar ,„Transocean meldt in gesprek! ren, dat zij rekening lijkheid, dat de Brits week uit Roemenië i gemeld, dat tijdens h sche stemming in Roe vijandige demonstrati In de omgeving va bassadeur te Ankara men van Britsche zijc de mogelijkheid, dat garije en Joegoslavië beeld van hun landg zullen volgen, omdat lijk is geworden. Versterking verwacht. Rome, 18 Oct. (Sti de Duce prof. Manoili hartelijk gesprek met De diplomatieke re schrijft: Roemenië he den Britschen geheim gezet. De Roemeense cu is belast met een Bulgaarsche minister blijft in de Italiaai Spaansche minister S langs belangrijke be voerd te Berlijn en I van het ministerie va ken op zich genom heeft in Britsche pc zeer levendige teleui men zeer terecht van door de solidariteit tl spilmogendheden is v deren kant blijkt uit Enorme schac Madrid, 19 October lange regenval in Cat heeft talrijke rivieren len en groote landstri men, waardoor groote Vooral de stad Geror zwaar van het water t mige straten tot de c huizen staat. Eenige v volkomen van de bui Soldaten, matrozen ties van de Phalanx z: bewoners in vaartuig meters'ver vormen lar gen stroom en veel is gevallen. Ook vallen betreuren. Zoo werd brug weggeslagen, wa personen bevonden. 1 het geteisterde gebiec in Vich en andere heeft het noodweer g richt en ook hier zijn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6