e w 3057. trijkfe. rijzen!" HEE" Hoe de huidige ontslagregeling in de practijk werkt. Aan verkeersdiscipline ontbreekt nog veel. Verkoop motornifuigen -.*. - Diefstal van boter en condens-melk. ^PI- TWEEDE BLAD ALKMAARSCHE COURANT VAN VRIJDAG 8 NOVEMBER 1940. O.BJ Noury I per pond per pond. per pond. per stok. Goudsche, vinkelier. ;->M! MmÊM 'wSÊÊmk' v v'i GROOTE DRUKTE HEERSCIIT IN HET BLOEMKOOLCENTRUM GROOTEBROEK waar millioenen stuks naar binnen- en buitenland worden vervoerd. Reeds zijn er circa 4 Y- millioen verzonden en fnen rekent, dat hier nog 3 millioen bijkomen. Een kijkje langs de haven. (Holland) DE EERSTE FOTO VAN DEN ITALIAANSCHEN OPxMARSCH IN GRIEKENLAND. - Italiaansche cavalerie bij den opmarsch over de grens tusschen Albanië en Griekenland. (Scherl) Ontslagen in bedrijven. Beperking ontslagen tot het uiterste. Gunstige resultaten. Wanneer men thans een bezoek brengt aan de directie van den ar beid in den Haag, dan waart men sl heel spoedig, dat een groot gedeelte van den thans daar verrichten ar beid de uitvoering betreft van de verordening t. a. v. het beperken van werk, in hoofdzaak dus het ge ven van ontslag aan werknemers. Door den secretaris-generaal werd een uitvoeringsbesluit vastgesteld, waarvan het centrale voorschrift is, dat het leiders van ondernemingen verboden is het werk in de onder neming tijdelijk of voorgoed stop te zetten; de werktijd tot minder dan 36 uur in te korten en werknemers te ontslaan, tenzij (art. 1639 p. B. W.) daden, eigenschappen of gedra gingen van den arbeider, het den werkgever redelijkerwijze onmoge lijk maken hem nog langer-in dienst te houden. De na 9 Mei 1940 gege ven ontslagen moeten terstond weer worden ingetrokken, tenzij deze door den directeur-generaal van den ar beid goedgekeurd zijn. De directeur-generaal, of dege nen, door hem daartoe gemachtigd kunnen de vergunning geven tot ontslag en eventueel aan die ver gunning voorwaarde verbinden. Het aantal verzoeken om vergun ning tot ontslag is talrijk, evenals het aantal der klachten van werk nemers bij dreigend ontslag. In het begin van de werking der verordening kwam gemiddeld 1400 aanvragen en klachten binnen en ook komen gemiddeld 750 stukken per dag binnen. In vele gevallen is een uitgebreid onderzoek noodig vóór een beslissing vallen kan. De behandeling van deze klachten be lastte den dienst der arbeidsinspec tie uitermate zwaar. Intuschen wordt er bij de directie van den arbeid alles op gezet, de beslissing zoo spoedig mogelijk te nemen. De aanvragers en klagers moeten hiertoe zelf meewerken: men formuleere zoo kort en zakelijk mogelijk en vermelde alleen die dingen die strikt noodig zijn. De klager moet eigen naam en adres en den naam en het adres van den werkgever en den aard van het be drijf vermelden. De bevoegdheid tot beslissen in zijn naam heeft de dir.-generaal van den arbeid voor groepen van wel omschreven gevallen gedelegeerd aan de tien districtshoofden der ar beidsinspectie. Er wordt gestreefd naar een zoo groot mogelijke uniformiteit voor gelijke gevallen. Het is dikwijls moeilijk beide par tijen te bevredigen. Met vele facto ren moet worden rekening gehou den: met financieele onmacht om een bedrijf geheel of gedeeltelijk voort te zetten, grondstoffen- en verkeersmoeilijkheden en het weg vallen van werkgelegenheid en ver diensten. Bovendien doen zich zoo altijd en overal ook bij de toepas sing der ontslagverordening talrijke nuances voor.. Met bij-omstandig heden en factoren op maatschap pelijk en sociaal, op economisch en bedrijfstechnisch gebied moei rekening worden gehouden. Het kan voorkomen, dat toestemmend op een ontslag aanvrage wordt beslist, omdat een goede waohtgeldregeling aanwezig is. Dat invloed op de be dragen der .wachtgeldregeling wordl uitgeoefend, voor ontslag mogelijk gemaakt wordt; dat een vergunning voorloopig gegeven wordt. Ook werkt de verordening preven tief: in zeer vele gevallen komen de werkgevers praten voor zij een verzoek om vergunning tot ontslag indienen. Reeds bij deze bespre kingen van informatieven aard wordt herhaaldelijk bereikt, dat zulk een verzoek geheel achterwege blijft of het aantal arbeiders, waar voor vergunning tot ontslag werd gevraagd, aanmerkelijk verminder de. Vermeden moet worden, dat het ontslagverbod remmend zou werken op het aannemen van nieuw personeel. Daarom wordt voor arbeid met een van te vo ren vast te stellen tijdsuur als voorbeeld noemen we de re paratie van een brug een ontslagvergunning gegeven. In het algemeen wordt geen ver gunning tot ontslag verleend zoo lang in de beschouwde onderneming nog langer dan 36 uren per week wordt gewerkt. Zonder vergunning kan de werktijd in een onderneming tot. 36 uur worden teruggebracht, zoodat bij vermindering van werk gelegenheid eerst tot inkrimping van den werktijd kan worden over gegaan, vóór personeel ont slagen wordt. Bij het vergunnen van ontslag wordt deze volgorde in acht geno men: 1. Personen van 65 jaar of ouder. 2. Gehuwde vrouwen, niet kost- winsters. 3. Meisjes en ongehuwde vrou wen, niet kostwinsters. 4. Jongens en ongehuwde man nen, niet kostwinners. 5. Meisjes, ongehuwde en gehuw de vrouwen, kostwinsters. 6. Ongehuwde mannen, kost- ners. 7. Gehuwde mannen. Bij het geheel van de uitvoering der verordening konden, om tot een volkomen rechtvaardige uitspraak over de al of niet noodzakelijkheid van ontslag te komen, vertrouwens- instanties niet worden gemist. Een beroep werd gedaan op de bedrijfs- raden en bij afwezigheid van deze op de werkgevers- en werknemers organisaties in verschillende bedrij ven tot het aanwijzen van deskun dige personen. De gevraagde mede werking is met groote bereidwillig heid geschonken. Deze vertrouwens- instanties verzetten geheel belange loos een massa adviseerend werk. waarvoor zij bovendien inlichtingen hebben in te winnen en in de mees te gevallen een onderzoek ter plaat se instellen. Een bestaan thans zul ke vertrouwensinstanties in de me taalbedrijven, de bouwbedrijven, de middenstand (de drie middenstands organisaties werken samen), de textielindustrie en het drukkersbe- drijf. De werkgevers in een bedrijfstak, waarvoor een vertrouwensinstantie in het leven werd geroepen, moeten hun aanvrage om aan arbeiders ont: slag te mogen geven, door tusschen- komst van de vertrouwensinstanties indienen; daar worden de aanvra gen onderzocht en, van advies voor zien, aan den direeteur-generaai doorgezonden die erover beslist. OUDE DAME OPGELICHT. De recherche heeft dezer dagen aangehouden en ter beschikking van de justitie te Groningen gesteld den 31-jarigen D. P. en den dertigjarigen F. V., beiden wonende te Zwaag- westeinde, die als reizende brillen- kcoplui verdacht worden van zich te hebben schuldig gemaakt aan op lichting. Zij bezochten te Groningen eenige dames, wonende in een gasthuis, waarbij zij lieten voorkomen, dat zij gezonden waren voor oogonderzoek. Hierbij noemde een van hen zich dokter. De reeds bejaarde dames, dié door hun verhalen overtuigd waren met een dokter te doen te hebbn, gin gen er toe over om een nieuwe bril tegen een behoorlijken prijs te koo- pen. Bij onderzoek bleeek, dat de ge leverde brillen niet de waarde ver tegenwoordigden, waarvoor deze ge kocht zijn. HET BEKENDE HOTEL „DE GREBBE" te Rhenen is weer in vol bedrijf. Het menu staat aan den weg: men kan er zich tegoed doen aan heerlijk wildbraad. (Polygoon) Scherper toezicht. De commissaris-generaal voor openbare veiligheid, de hoogere SS- en politieleider bij den rijkscommis saris voor het bezette Nederlandsche gebied acht zich verplicht in het bijzonder de automobilisten en de wielrijders nogmaals met de meeste klem de noodzakelijkheid van na leving van de uitgevaardigde ver- keers- en verduister'ingsbepalingen onder.het oog te brengen. Zoowel de autorijder als de wiel rijder moet zich, evenals iedere deel nemer aan het openbare wegverkeer, zoo gedragen, dat het verkeer niet in gevaar kan worden gebracht. Zij moeten zich zoo gedragen, dat nie mand anders schade lijdt of meer hinder of overlast ondervindt, dan de omstandigheden vereischen. Wielrijders moeten steeds de uiter ste rechterzijde van den rijweg hou den. Zij mogen slechts ten hoogste met tweeën naast elkaar rijden. Maar het inhalen is slechts aan één wielrijder tegelijk geoorloofd. Voort durend naast een ander voertuig te rijden, in het bijzonder naast een tram, en ook het hangen aan voertui gen is verboden. Fietsers, die van richting willen veranderen of hun richting willen houden, moeten dit den anderen weggebruikers tijdig er, duidelijk doen blijken. Doch het uit steken van de har.d ontheft den wielrijder niet van den plicht tot voorzichtigheid. Ten slotte moeten fietsers voorhanden en in behoorlij - ken staat verkeerende fietspaden ook werkelijk gebruiken. Maximumsnelheid. Den autorijder zijn bij de ver ordening nr. 73 (vobl. pag. 236) de toegelaten maximumsnel heden nauwkeurig voorgeschre ven. Zij bedragen binnen de be bouwde kommen voor alle soor ten auto's 40 km. per uur. Buiten de bebouwde kommen alsmede op speciale autowegen is de maximumsnelheid voor perso nenauto's, die met inbegrip van den chauffeur ten hoogste acht personen mogen vervoeren en voor motorrijwielen met of zon der zijspan 80 km per uur, ter wijl andere auto's slechts een snelheid van 60 km per uur mo gen hebben. Ondanks deze duidelijke bepalin gen moet men steeds #nog opmerken dat veel autorijders zich aan een waanzinnig voortrazen schuldig ma ken. Daartegen zal in de toekomst met de scherpste straffen en politie maatregelen worden opgetreden. Ook de verduistering van auto's en rijwielen, waaromtrent in de ve-rox- dening nr. 34 (vobl. pag. 131) nauw keurige bepalingen zijn uitgevaar digd, laat veelal nog te wenschan over. Naast het onvoldoende ver duisteren van voertuigen is het na tuurlijk ook verboden voertuigen en rijwielen geheel zonder verlichting aan het verkeer te doen deelnemen cf op den rijweg of op het trottoir te parkeeren. Al deze bepalingen hebben natuur lijk een zekeren tijd noodig gehad om in te burgeren. Daar werd tot nu toe ook door de politie rekening mede gehouden. Van nu af echter moeten deze voorschriften aan een ieder be kend zijn en door ieder nauwge zet in acht worden genomen. De politieele en justitieele auto riteiten hebben dan ook instruc tie ontvangen van nu af aan met de strengste straffen en de scherpste politiemaatregelen tegen een ieder op te treden, die meent deze voorschriften te kunnen veronachtzamen. In de toekomst kan daarom de gene, die de uitgevaardigde ver- kcers- en verduisteringsvoorschrif- ten niet of niet voldoende in acht neemt, noch op tegemoetkoming noch op genade van de zijde der justitie en politie rekenen. Moge iedere autorijder en wielrij- dere deze laatste aanmaning ter harte nemen! Vergunning Rijksrubber- bureau noodig. Zooals bekend zal zijn, moesten kort geleden alle houders van ban den zoowel van wagens, als van in gebruik zijnde of opgelegde motor rijtuigen, dan wel van losse banden opgave daarvan verstrekken aan hete Rijksbureau voor Rubber. In de desbetreffende verorde ning werd bepaald, dat het ver boden is zonder de vergunning van den directeur van het Rijks bureau voor Rubber feitelijke of rechtshandelingen ten aanzien van deze banden te verrichten. De K.N.A.C. wijst er op, dat on der een zoodanige handeling ook wordt verstaan de verkoop van de banden met het motorrijtuig. Indien men dus een bijv. opgelegd motorrijtuig met de daarop gemor, teerde banden wenscht te verkoopen dient men daartoe eerst vergunning aan te vragen bij den directeur van het Rijksbureau vcor Rubber, Hee rengracht 182, Amsterdam.' Indien het motorrijtuig wordt ver kocht aan de Duitsche Overheid kan de verkooper er mee volstaan, zoo spoedig mogelijk na den verkoop het Rijksbureau daarvan in kennis te stellen, onder vermelding van de ge gevens van het motorrijtuig en de daarbij behoorende banden. Tenslotte adviseert de K.N.A.C. hun, die door een of andere oorzaak nog geen opgave verstrekten van de in hun bezit zijnde handen, zulks als nog terstond te doen. De clïarvooi noodige formulieren zijn bij hei secretariaat, de bijkantoren en de agentschappen van de K.N.A.C. ver krijgbaar. i A-iir i#' - EEN VAN DE OUDSTE EN MEEST SCHILDERACHTIGE HOEKJES VAN AMSTERDAM de beruchte Zandbuurt, g.aat verdwijnen. Zes arrestaties te Rotterdam. De Rotterdamsche politie heeft na een uitgebreid onder zoek zes mannen gearresteerd wegens inbraak, heling en diefstal van veertien vaten roomboter en zes kisten ge condenseerde melk. In den nacht van 31 October op 1 November werd ingebroken in sen boterverpakkerij in de Adriana- straat te Rotterdam. Uit het onder zoek bleek spoedig, dat'de buit die ongeveer 1000 kg. zwaar was. in twee vrachten vervoerd was. Ter wijl het onderzoek werd voortgezet deelde een zoon van den benadeel de mede, dat een onbekende hem de gestolen roomboter had aange boden. De bestolene kon dus zijn eigen waar terug koopen. De pplitie besloot op den koop in te gaan. Een inspecteur begaf zich op het overeengekomen tijdstip naar een bepaalde straat waar hij- den verkooper van de boter trof. In een café werd, na rijpelijk overleg, af gesproken dat de adspirant-kooper de partij met zijn eigen vrachtauto zou komen halen. Omdat men hem echter niet geheel vertrouwde mocht hij de bergplaats van het gestolene niet weten maar werd overeen gekomen dat men een pak huis zou huren waar de auto gela den zou worden. Natuurlijk was de auto, bemand rr.et een rechercheur, prompt op de aangewezen tijd daar en terwijl de inspecteur met den verkooper in -en café bleef gingen de recher cheur en een andere inspecteur het pakhuis binnen om de auto te laden. Het bleek, dat tien vaten boter en zes kisten, ieder inhou dende 48 busjes gecondenseerde melk. aanwezig waren. In het pakhuis waren toen de twee mannen, die naar later bleek, de inbraak hadden gepleegd, een 37-jarige havenarbeider en een 32-jarige bakker. Ook kwamen daar een 25-jarige bakker, een broer van den vorigen verdachte. Tenslotte kwam ook de verkooper, een 34-jarige emballeur. Behalve deze lieden waren twee inspecteurs van politie en een rechercheur aan wezig. Toen de wagen geladen was werd den inspecteur om de „afrekening" verzocht, en deze kwam spoediger en in anderen vorm dan men ge dacht' had. Op een wenk van den inspecteur trokken de politieman nen hun pistool en maakten zich bekend. Drie van de geknipte misdadigers gaven zich gewonnen, maar de laatste, de havenarbeider van L. sprong op den rechercheur af, om zich met geweld een doortocht te banen. Uit zelfverdediging loste de recheurcheur hierop een schot, waardoor de arrestant getroffen werd. Hij werd door den G. G. D. naar een ziekenhuis vervoerd en daar ter verpleging opgenomen. De andere arrestanten werden naar het poli tiebureau overgebracht. Bij het voortgezet onderzoek werd ook het pakhuis ontdekt, waar de boter direct na de inbraak ge bracht was. De eigenaar daarvan, een 52-jarige opkooper, was ge heel op de hoogte van wat er in zijn pakhuis gebeurde en werd eveneens in arrest gesteld. Tenslotte vond men de restee- rende drie vaten boter in den kel der van een banketbakkerswinkel op den Linker Maasoever, die ge dreven werd door een broer van twee der arrestanten. Ook deze man werd gearresteerd. De vijf verdachten zijn vandaag naar het huis van bewaring over gebracht. waar zij ter beschikking van de justitie zullen worden ge steld. MODERNE MACHINES VOOR UW DRUKWERK! ALKMAARSCHE COURANT. TEL. 3320.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 5