e
w
3057.
trijkfe.
rijzen!"
HEE"
Hoe de huidige ontslagregeling in de
practijk werkt.
Aan verkeersdiscipline
ontbreekt nog
veel.
Verkoop motornifuigen
-.*. -
Diefstal van boter en
condens-melk.
^PI-
TWEEDE BLAD
ALKMAARSCHE COURANT VAN VRIJDAG 8 NOVEMBER 1940.
O.BJ
Noury
I per pond
per pond.
per pond.
per stok.
Goudsche,
vinkelier.
;->M! MmÊM
'wSÊÊmk' v v'i
GROOTE DRUKTE HEERSCIIT IN HET BLOEMKOOLCENTRUM GROOTEBROEK
waar millioenen stuks naar binnen- en buitenland worden vervoerd. Reeds zijn er
circa 4 Y- millioen verzonden en fnen rekent, dat hier nog 3 millioen bijkomen. Een
kijkje langs de haven. (Holland)
DE EERSTE FOTO VAN DEN ITALIAANSCHEN OPxMARSCH IN GRIEKENLAND.
- Italiaansche cavalerie bij den opmarsch over de grens tusschen Albanië en
Griekenland. (Scherl)
Ontslagen in bedrijven.
Beperking ontslagen tot
het uiterste.
Gunstige resultaten.
Wanneer men thans een bezoek
brengt aan de directie van den ar
beid in den Haag, dan waart men sl
heel spoedig, dat een groot gedeelte
van den thans daar verrichten ar
beid de uitvoering betreft van de
verordening t. a. v. het beperken
van werk, in hoofdzaak dus het ge
ven van ontslag aan werknemers.
Door den secretaris-generaal werd
een uitvoeringsbesluit vastgesteld,
waarvan het centrale voorschrift is,
dat het leiders van ondernemingen
verboden is het werk in de onder
neming tijdelijk of voorgoed stop te
zetten; de werktijd tot minder dan
36 uur in te korten en werknemers
te ontslaan, tenzij (art. 1639 p. B.
W.) daden, eigenschappen of gedra
gingen van den arbeider, het den
werkgever redelijkerwijze onmoge
lijk maken hem nog langer-in dienst
te houden. De na 9 Mei 1940 gege
ven ontslagen moeten terstond weer
worden ingetrokken, tenzij deze door
den directeur-generaal van den ar
beid goedgekeurd zijn.
De directeur-generaal, of dege
nen, door hem daartoe gemachtigd
kunnen de vergunning geven tot
ontslag en eventueel aan die ver
gunning voorwaarde verbinden.
Het aantal verzoeken om vergun
ning tot ontslag is talrijk, evenals
het aantal der klachten van werk
nemers bij dreigend ontslag.
In het begin van de werking der
verordening kwam gemiddeld 1400
aanvragen en klachten binnen en
ook komen gemiddeld 750 stukken
per dag binnen. In vele gevallen is
een uitgebreid onderzoek noodig
vóór een beslissing vallen kan. De
behandeling van deze klachten be
lastte den dienst der arbeidsinspec
tie uitermate zwaar.
Intuschen wordt er bij de directie
van den arbeid alles op gezet, de
beslissing zoo spoedig mogelijk te
nemen. De aanvragers en klagers
moeten hiertoe zelf meewerken:
men formuleere zoo kort en zakelijk
mogelijk en vermelde alleen die
dingen die strikt noodig zijn. De
klager moet eigen naam en adres
en den naam en het adres van den
werkgever en den aard van het be
drijf vermelden.
De bevoegdheid tot beslissen in
zijn naam heeft de dir.-generaal van
den arbeid voor groepen van wel
omschreven gevallen gedelegeerd
aan de tien districtshoofden der ar
beidsinspectie.
Er wordt gestreefd naar een zoo
groot mogelijke uniformiteit voor
gelijke gevallen.
Het is dikwijls moeilijk beide par
tijen te bevredigen. Met vele facto
ren moet worden rekening gehou
den: met financieele onmacht om
een bedrijf geheel of gedeeltelijk
voort te zetten, grondstoffen- en
verkeersmoeilijkheden en het weg
vallen van werkgelegenheid en ver
diensten. Bovendien doen zich zoo
altijd en overal ook bij de toepas
sing der ontslagverordening talrijke
nuances voor.. Met bij-omstandig
heden en factoren op maatschap
pelijk en sociaal, op economisch en
bedrijfstechnisch gebied moei
rekening worden gehouden. Het kan
voorkomen, dat toestemmend op
een ontslag aanvrage wordt beslist,
omdat een goede waohtgeldregeling
aanwezig is. Dat invloed op de be
dragen der .wachtgeldregeling wordl
uitgeoefend, voor ontslag mogelijk
gemaakt wordt; dat een vergunning
voorloopig gegeven wordt.
Ook werkt de verordening preven
tief: in zeer vele gevallen komen
de werkgevers praten voor zij een
verzoek om vergunning tot ontslag
indienen. Reeds bij deze bespre
kingen van informatieven aard
wordt herhaaldelijk bereikt, dat
zulk een verzoek geheel achterwege
blijft of het aantal arbeiders, waar
voor vergunning tot ontslag werd
gevraagd, aanmerkelijk verminder
de.
Vermeden moet worden, dat
het ontslagverbod remmend zou
werken op het aannemen van
nieuw personeel. Daarom wordt
voor arbeid met een van te vo
ren vast te stellen tijdsuur
als voorbeeld noemen we de re
paratie van een brug een
ontslagvergunning gegeven.
In het algemeen wordt geen ver
gunning tot ontslag verleend zoo
lang in de beschouwde onderneming
nog langer dan 36 uren per week
wordt gewerkt. Zonder vergunning
kan de werktijd in een onderneming
tot. 36 uur worden teruggebracht,
zoodat bij vermindering van werk
gelegenheid eerst tot inkrimping
van den werktijd kan worden over
gegaan, vóór personeel ont
slagen wordt.
Bij het vergunnen van ontslag
wordt deze volgorde in acht geno
men:
1. Personen van 65 jaar of ouder.
2. Gehuwde vrouwen, niet kost-
winsters.
3. Meisjes en ongehuwde vrou
wen, niet kostwinsters.
4. Jongens en ongehuwde man
nen, niet kostwinners.
5. Meisjes, ongehuwde en gehuw
de vrouwen, kostwinsters.
6. Ongehuwde mannen, kost-
ners.
7. Gehuwde mannen.
Bij het geheel van de uitvoering
der verordening konden, om tot een
volkomen rechtvaardige uitspraak
over de al of niet noodzakelijkheid
van ontslag te komen, vertrouwens-
instanties niet worden gemist. Een
beroep werd gedaan op de bedrijfs-
raden en bij afwezigheid van deze
op de werkgevers- en werknemers
organisaties in verschillende bedrij
ven tot het aanwijzen van deskun
dige personen. De gevraagde mede
werking is met groote bereidwillig
heid geschonken. Deze vertrouwens-
instanties verzetten geheel belange
loos een massa adviseerend werk.
waarvoor zij bovendien inlichtingen
hebben in te winnen en in de mees
te gevallen een onderzoek ter plaat
se instellen. Een bestaan thans zul
ke vertrouwensinstanties in de me
taalbedrijven, de bouwbedrijven, de
middenstand (de drie middenstands
organisaties werken samen), de
textielindustrie en het drukkersbe-
drijf.
De werkgevers in een bedrijfstak,
waarvoor een vertrouwensinstantie
in het leven werd geroepen, moeten
hun aanvrage om aan arbeiders ont:
slag te mogen geven, door tusschen-
komst van de vertrouwensinstanties
indienen; daar worden de aanvra
gen onderzocht en, van advies voor
zien, aan den direeteur-generaai
doorgezonden die erover beslist.
OUDE DAME OPGELICHT.
De recherche heeft dezer dagen
aangehouden en ter beschikking van
de justitie te Groningen gesteld den
31-jarigen D. P. en den dertigjarigen
F. V., beiden wonende te Zwaag-
westeinde, die als reizende brillen-
kcoplui verdacht worden van zich te
hebben schuldig gemaakt aan op
lichting.
Zij bezochten te Groningen eenige
dames, wonende in een gasthuis,
waarbij zij lieten voorkomen, dat zij
gezonden waren voor oogonderzoek.
Hierbij noemde een van hen zich
dokter. De reeds bejaarde dames, dié
door hun verhalen overtuigd waren
met een dokter te doen te hebbn, gin
gen er toe over om een nieuwe bril
tegen een behoorlijken prijs te koo-
pen. Bij onderzoek bleeek, dat de ge
leverde brillen niet de waarde ver
tegenwoordigden, waarvoor deze ge
kocht zijn.
HET BEKENDE HOTEL „DE GREBBE" te Rhenen is weer in vol
bedrijf. Het menu staat aan den weg: men kan er zich tegoed doen
aan heerlijk wildbraad. (Polygoon)
Scherper toezicht.
De commissaris-generaal voor
openbare veiligheid, de hoogere SS-
en politieleider bij den rijkscommis
saris voor het bezette Nederlandsche
gebied acht zich verplicht in het
bijzonder de automobilisten en de
wielrijders nogmaals met de meeste
klem de noodzakelijkheid van na
leving van de uitgevaardigde ver-
keers- en verduister'ingsbepalingen
onder.het oog te brengen.
Zoowel de autorijder als de wiel
rijder moet zich, evenals iedere deel
nemer aan het openbare wegverkeer,
zoo gedragen, dat het verkeer niet in
gevaar kan worden gebracht. Zij
moeten zich zoo gedragen, dat nie
mand anders schade lijdt of meer
hinder of overlast ondervindt, dan
de omstandigheden vereischen.
Wielrijders moeten steeds de uiter
ste rechterzijde van den rijweg hou
den. Zij mogen slechts ten hoogste
met tweeën naast elkaar rijden.
Maar het inhalen is slechts aan één
wielrijder tegelijk geoorloofd. Voort
durend naast een ander voertuig te
rijden, in het bijzonder naast een
tram, en ook het hangen aan voertui
gen is verboden. Fietsers, die van
richting willen veranderen of hun
richting willen houden, moeten dit
den anderen weggebruikers tijdig er,
duidelijk doen blijken. Doch het uit
steken van de har.d ontheft den
wielrijder niet van den plicht tot
voorzichtigheid. Ten slotte moeten
fietsers voorhanden en in behoorlij -
ken staat verkeerende fietspaden
ook werkelijk gebruiken.
Maximumsnelheid.
Den autorijder zijn bij de ver
ordening nr. 73 (vobl. pag. 236)
de toegelaten maximumsnel
heden nauwkeurig voorgeschre
ven.
Zij bedragen binnen de be
bouwde kommen voor alle soor
ten auto's 40 km. per uur. Buiten
de bebouwde kommen alsmede
op speciale autowegen is de
maximumsnelheid voor perso
nenauto's, die met inbegrip van
den chauffeur ten hoogste acht
personen mogen vervoeren en
voor motorrijwielen met of zon
der zijspan 80 km per uur, ter
wijl andere auto's slechts een
snelheid van 60 km per uur mo
gen hebben.
Ondanks deze duidelijke bepalin
gen moet men steeds #nog opmerken
dat veel autorijders zich aan een
waanzinnig voortrazen schuldig ma
ken. Daartegen zal in de toekomst
met de scherpste straffen en politie
maatregelen worden opgetreden.
Ook de verduistering van auto's en
rijwielen, waaromtrent in de ve-rox-
dening nr. 34 (vobl. pag. 131) nauw
keurige bepalingen zijn uitgevaar
digd, laat veelal nog te wenschan
over. Naast het onvoldoende ver
duisteren van voertuigen is het na
tuurlijk ook verboden voertuigen en
rijwielen geheel zonder verlichting
aan het verkeer te doen deelnemen
cf op den rijweg of op het trottoir
te parkeeren.
Al deze bepalingen hebben natuur
lijk een zekeren tijd noodig gehad
om in te burgeren. Daar werd tot nu
toe ook door de politie rekening
mede gehouden.
Van nu af echter moeten deze
voorschriften aan een ieder be
kend zijn en door ieder nauwge
zet in acht worden genomen.
De politieele en justitieele auto
riteiten hebben dan ook instruc
tie ontvangen van nu af aan met
de strengste straffen en de
scherpste politiemaatregelen
tegen een ieder op te treden, die
meent deze voorschriften te
kunnen veronachtzamen.
In de toekomst kan daarom de
gene, die de uitgevaardigde ver-
kcers- en verduisteringsvoorschrif-
ten niet of niet voldoende in acht
neemt, noch op tegemoetkoming noch
op genade van de zijde der justitie
en politie rekenen.
Moge iedere autorijder en wielrij-
dere deze laatste aanmaning ter
harte nemen!
Vergunning Rijksrubber-
bureau noodig.
Zooals bekend zal zijn, moesten
kort geleden alle houders van ban
den zoowel van wagens, als van in
gebruik zijnde of opgelegde motor
rijtuigen, dan wel van losse banden
opgave daarvan verstrekken aan
hete Rijksbureau voor Rubber.
In de desbetreffende verorde
ning werd bepaald, dat het ver
boden is zonder de vergunning
van den directeur van het Rijks
bureau voor Rubber feitelijke
of rechtshandelingen ten aanzien
van deze banden te verrichten.
De K.N.A.C. wijst er op, dat on
der een zoodanige handeling ook
wordt verstaan de verkoop van
de banden met het motorrijtuig.
Indien men dus een bijv. opgelegd
motorrijtuig met de daarop gemor,
teerde banden wenscht te verkoopen
dient men daartoe eerst vergunning
aan te vragen bij den directeur van
het Rijksbureau vcor Rubber, Hee
rengracht 182, Amsterdam.'
Indien het motorrijtuig wordt ver
kocht aan de Duitsche Overheid kan
de verkooper er mee volstaan, zoo
spoedig mogelijk na den verkoop het
Rijksbureau daarvan in kennis te
stellen, onder vermelding van de ge
gevens van het motorrijtuig en de
daarbij behoorende banden.
Tenslotte adviseert de K.N.A.C.
hun, die door een of andere oorzaak
nog geen opgave verstrekten van de
in hun bezit zijnde handen, zulks als
nog terstond te doen. De clïarvooi
noodige formulieren zijn bij hei
secretariaat, de bijkantoren en de
agentschappen van de K.N.A.C. ver
krijgbaar.
i A-iir i#' -
EEN VAN DE OUDSTE EN MEEST SCHILDERACHTIGE HOEKJES
VAN AMSTERDAM de beruchte Zandbuurt, g.aat verdwijnen.
Zes arrestaties te
Rotterdam.
De Rotterdamsche politie
heeft na een uitgebreid onder
zoek zes mannen gearresteerd
wegens inbraak, heling en
diefstal van veertien vaten
roomboter en zes kisten ge
condenseerde melk.
In den nacht van 31 October op
1 November werd ingebroken in
sen boterverpakkerij in de Adriana-
straat te Rotterdam. Uit het onder
zoek bleek spoedig, dat'de buit die
ongeveer 1000 kg. zwaar was. in
twee vrachten vervoerd was. Ter
wijl het onderzoek werd voortgezet
deelde een zoon van den benadeel
de mede, dat een onbekende hem
de gestolen roomboter had aange
boden. De bestolene kon dus zijn
eigen waar terug koopen. De pplitie
besloot op den koop in te gaan.
Een inspecteur begaf zich op
het overeengekomen tijdstip naar
een bepaalde straat waar hij- den
verkooper van de boter trof. In een
café werd, na rijpelijk overleg, af
gesproken dat de adspirant-kooper
de partij met zijn eigen vrachtauto
zou komen halen. Omdat men hem
echter niet geheel vertrouwde
mocht hij de bergplaats van het
gestolene niet weten maar werd
overeen gekomen dat men een pak
huis zou huren waar de auto gela
den zou worden.
Natuurlijk was de auto, bemand
rr.et een rechercheur, prompt op de
aangewezen tijd daar en terwijl de
inspecteur met den verkooper in
-en café bleef gingen de recher
cheur en een andere inspecteur het
pakhuis binnen om de auto te
laden. Het bleek, dat tien vaten
boter en zes kisten, ieder inhou
dende 48 busjes gecondenseerde
melk. aanwezig waren.
In het pakhuis waren toen de
twee mannen, die naar later bleek,
de inbraak hadden gepleegd, een
37-jarige havenarbeider en een
32-jarige bakker. Ook kwamen
daar een 25-jarige bakker, een
broer van den vorigen verdachte.
Tenslotte kwam ook de verkooper,
een 34-jarige emballeur. Behalve
deze lieden waren twee inspecteurs
van politie en een rechercheur aan
wezig.
Toen de wagen geladen was werd
den inspecteur om de „afrekening"
verzocht, en deze kwam spoediger
en in anderen vorm dan men ge
dacht' had. Op een wenk van den
inspecteur trokken de politieman
nen hun pistool en maakten zich
bekend.
Drie van de geknipte misdadigers
gaven zich gewonnen, maar de
laatste, de havenarbeider van L.
sprong op den rechercheur af, om
zich met geweld een doortocht te
banen. Uit zelfverdediging loste de
recheurcheur hierop een schot,
waardoor de arrestant getroffen
werd.
Hij werd door den G. G. D. naar
een ziekenhuis vervoerd en daar ter
verpleging opgenomen. De andere
arrestanten werden naar het poli
tiebureau overgebracht.
Bij het voortgezet onderzoek
werd ook het pakhuis ontdekt, waar
de boter direct na de inbraak ge
bracht was. De eigenaar daarvan,
een 52-jarige opkooper, was ge
heel op de hoogte van wat er in
zijn pakhuis gebeurde en werd
eveneens in arrest gesteld.
Tenslotte vond men de restee-
rende drie vaten boter in den kel
der van een banketbakkerswinkel
op den Linker Maasoever, die ge
dreven werd door een broer van
twee der arrestanten. Ook deze
man werd gearresteerd.
De vijf verdachten zijn vandaag
naar het huis van bewaring over
gebracht. waar zij ter beschikking
van de justitie zullen worden ge
steld.
MODERNE MACHINES VOOR
UW DRUKWERK!
ALKMAARSCHE COURANT.
TEL. 3320.