Fatale botsing te Ede. Glimlachje. Goederenvervoer gaat thans vóór alles. Kleine versobering in den dienst snelheden verminderd. Organisatie handel in lompen en oud papier. Relletjes bij W.A. marsch door Breda. TWEEDE BLAD ALKMAARSCHE COURANT VAN DINSDAG 2« NOVEMBER 1940. Incidenten, waarbij harde klappen vielen. Het A.N.P. meldt: Zondagmiddag hield de West- Brabantsche afdeeling der W.A. van de N.S.B. een marsch door Breda, waaraan door een 130-tal W.A. mannen werd deelgenomen. De stoet werd geopend door bereden afdee- lingen der W.A. Bereden mare chaussee en de politie zorgden voor de afzetting. Na den marsch ontstond er een rumoerige stemming, welke door eenige incidenten werd gevolgd. Toen een der ruiters passeerde, begon het publiek te roepen en te fluiten, waarop de bereden afdeeling op de toeschouwers inreed. Dit verhitte de gemoede ren nog meer, zoodat de politie zich genoodzaakt zag op eenige plaatsen met sabel en gummi stok een charge uit te voeren, waarbij klappen vielen. Enkele personen werden door de politie gearresteerd en opgebracht, Na deze incidenten werd de orde hersteld en kon de colonne zich on gehinderd naar de plaats van ver trek begeven, waar zij werd ontbon den. Ook Zaterdagmiddag is het op enkele plaatsen in de binnenstad tot botsingen gekomen, naar aanleiding van de gebruikelijke colportage, waarbij ook de bereden afdeeling van de W.A. optrad. De politie was echter met een sterke afdeeling aan wezig, zoodat de relletjes spoedig den kop werd eningedrükt. Gisteravond geschiedde een ern stige autobotsing op den rijksweg onder de gemeente Ede, waarbij zes personen zwaar gewond werden en een aantal anderen lichte ver wondingen opliepen. Omstreeks half acht wilde de chauffeur van een zandauto op den rijksweg tusschen de Klomp en Ede een andere zandauto passeeren welke met een defect langs den weg stond. Op hetzelfde moment naderde een zware verhuisauto uit Zutfen uit tegenovergestelde rich ting. In de cabine van de zandauto zaten drie personen en in den laad bak nog twaalf. Door tot nu toe onopgehelderde oorzaak reed de zandauto tegen den verhuiswagen op en- botste vervolgens tegen den langs den weg stilstaande zandauto, waarbij de memschen, die in den laadbak zaten, op den weg werden geslingerd, terwijl ook de twe'e per sonen naast den chauffeur ernstig in de knel kwamen. Daar de botsing tot ver in den omtrek hoorbaar was, schoot van alle kanten hulp toe. Weldra bleek, dat zes personen er ernstig aan toe waren, nl. J. G. Lodewi.k uit Velp, mevr. J. de Heer uit Soesterberg en P. Bosveld, die in de cabine van de zandauto zaten, terwijl van de overige twaalf personen G. Bos veld, Vlaswinkel en H. Scheffer, al len uit Rheden, zware verwondin gen hadden. De zwaargewonden werden per auto naar de ziekenhuizer te Ede en Velp vervoerd, de overige licht gewonden konden, na ter plaatse verbonden te zijn, de reis naar hun haardsteden vervolgen. De politie stelde onder leiding van den commissaris van politie te Ede een onderzoek naar de toe dracht van het ongeval in. De be stuurder van de verhuisauto kwam er met enkele lichte verwondingen nog goed af. KOFFIE VOOR 5 GULDEN Het is de Rozenburgsche, Maas- sluische en Maaslandsche politie in nauwe samenwerking gelukt twee personen, afkomstig uit Maassluis en Maasland, die zich schuldig maakten aan overtreding van de prijsopdrij- vings- en hamsterwet 1939, aan te houden. Zij hadden aan particulieren koffie zonder bon voor den ongeoor- loofden prijs van 5 per pond ver kocht. Tijdens het luchtalarm: Wel eigenaardig, dat je vandaag, nu mijn vrouw op reis is, de sirenes wel gehoord hebt. ZATERDAGMIDDAG HEEFT MEN DOOR HET GEHEELE LAND een aanvang gemaakt met het uitreiken van het boekje „Wilt u de waarheid weten?" In den Haag werd dit o.a. gedaan door Minister Dr. H. Fisböck. De minister overhandigt eeni bakker eni neemt het mét hem door. (Polygoon) Publiek toone begrip voor moeilijkheden der N.S. De laatste'jaren mochten de Ne- derlandsche Spoorwegen zich ver heugen in de intense belangstelling van het publiek. Geen wonder: het reizigersverkeer had zich sterk uit gebreid, het aantal forensen was met duizenden toegenomen. De actieve directie bracht ons spoorwegstelsel op een dusdanige hoogte, dat het met ieder land in Europa vergeleken kon worden. Uitstekend en zeer modern materiaal, goede en vele verbindin gen, hoog opgevoerde snelheden, vormden een verwend publiek, dat aan een goede service hechtte. Thans maken de Nederlandsche Spoorwegen en haar directie evenals vele ondernemingen in den lande zware tijden door, waarin men te kampen heeft met vele en velerlei moeilijkheden. Van de zijde van het publiek hoort men klachten. Klachten, die culmineeren in sombere ver moedens voor de naaste toekomst van ons spoorwegverkeer. Naar aanleiding hiervan heeft het A. N. P. een gesprek gehad met de directie van de Nederlandsche Spoor wegen. In dit gesprek stelde de heer Hupkes voorop, dat het reizende pu bliek toch vooral dient te begrijpen, dat wij leven in een tijd van groote en noodgedwongen versobering. Op vele gebieden is de distributiemaat regel ingevoerd. O o k en noodgedwongen, op het gebied van de Spoorwegen. Er moet bezuinigd worden op het materiaal en op kolen. Het aantal rijtuig- en locomotiefkilometers moet zoo laag mogelijk worden gehouden. Een primaire eisch. Een primaire eisch in dezen tijd is een vlot goederenvervoer. Daarvarf immers' is grootendeels het goed tunctionneeren der levensmiddelen distributie afhankelijk. Dit is een factor, die het publiek niet dient ie vergeten. Daarbij bedenke men, dat door benzinegebrek het vervoer per vrachtauto voor een belangrijk deel is vgrvallen en dit vervoer is over geheveld naar de Spoorwegen. Wij kunnen dan ook zeggen aldus de directie dat het goederenvervoer, waarvoor de Spoorwegen heeft te zorgen, met 50 procent is toegeno men. Bovendien dient men het kolen- vervoer niet uit het oog te verliezqn. Eveneens een factor van groot be lang, zoowel voor de industrie als voor den burger. Dit kolenvervoer is 30 procent hooger dan in normale tijden. Dat is deels ook toe te schrij ven aan het feit, dat we door de oor logsdagen met het kolenvervoer van de z.g.n. zomeraanvulling ten achter waren. Bij ons gaat dus en dat zal iedereen kunnen billijken aldus de directie, het goederen vervoer thans voor alles. Dat is dan ook wel eens oor zaak, dat een personentrein ge- ruimen tijd moet wachten, of langzamer moet rijden tot het baanvak, in gebruik door den goederentrein, vrij is. Vertraging van goederentreinen moet wor den voorkomen om den omloop van het materiaal niet te ver minderen. Dit principe, dat voor Nederland een levensbelang is, heeft ons dan ook gedwongen voor te schrijven, dat Zaterdagmiddag en ook Zondag moet worden doorgegaan met lossen door de ontvangers der goederen. De goederenwagens moeten weer vrij komen om den wagenomloop te ver snellen en het goederenverkeer zoo intensief mogelijk te maken. Wij kunnen een wagon niet anderhalven dag ongebruikt laten staan. Gelukkig is ons materiaal zoowel dat voor goederenvervoer als voor reizigers- vervoer vrijwel volkomen intact gebleven, slechts een klein percen tage is door den oorlog in het onge- reede geraakt. Op al deze gronden moesten de Spoorwegen de reizigerstreinen, die voor een niet onbelangrijk deel door plezierreizigers worden bezet, in krimpen. De treinen werden korter, het aantal treinen minder. De nieuwe dienstregeling die gis teren is ingegaan, geeft slechts een zeer geringe versobering op enkele baanvakken. Uitdrukkelijk kregen wij de verzekering, dat het forensen verkeer zooveel mogelijk zal worden ontzien. De forens make zich over zijn treinverbindingen voorshands nog niet teveel zorgen. De directie van onze Spoorwegen kent en be grijpt het groote belang, dat de fo rensen hebben bij een behoorlijke treinverbinding. Vermindering snelheden. Wel zijn in de nieuwe dienst regeling de snelheden gewijzigd om de slijtage van het materiaal te verminderen. De electrische treinen zijn teruggebracht van 120 op 100 K.M. per uur en de locomotief zal ons voortaan niet met een snelheid van 100 K.M. per uur maar met een 80 K.M.- vaart naar ons doel brengen. Wij zijn nu voor de electrificatie van een belangrijk deel van ons net zeer dankbaar, merkte ir. Hupkes nog op. De electrische treinen zijn snel, hebben een groote vervoers capaciteit en geven een aanzienlijke kostenbesparing. Met de electrificatie van de lijn naar het Gooi wordt voortgegaan, de werkzaamheden zijn niet gestagneerd) Moge het publiek aldus besloot de directie ons helpen, door in zicht in onze moeilijkheden te toonen. DE OFFICIEELE OPENING VAN HET NIEUWE DIENSTGEBOUW van den gevolmachtigde van den Rijkscommissaris voor de provincie Limburg, vond Vrijdag te Maastricht in tegenwoordigheid van Rijkscommissaris Rijksminister Seyss Inquart plaats. Tijders het zingen van de Volkshymne. (Het Zuiden) Catharina van Rcnnes, wier overlijden wij gisteren meldden. BOMMEN OP ONS LAND. Het A.N.P. meldt: In den nacht van Zaterdag op Zon dag, evenals in dien van Zondag op Maandag zijn wederom Engelsche vliegers boven ons land verschenen In vele plaatsén werd luchtalarm ge maakt, doch slechts boven enkele werden bommen afgeworpen. De hierdoor aangerichte schade was evenwel van geen beteeken is. Een zes-tal huizen is min of meer be schadigd, terwijl ongeveer twee dozijn andere huizen glasschade be kwamen. Een persoon is bij deze luchtaanvallen zwaar gewond. KINDEREN SPEELDEN MET LUCIFERS. Schuur afgebrand. Doordat eenige kinderen met luci fers speelden, is Zondagavond brand ontstaan in de schuur van den land bouwer A. P. aan de Oude Zwanen- straat te Neerbosch. Het vuur greep snel om zich heen, zoodat de schuur met de daarin staande auto, tuin- bouvfgereedschappen en wintervoor raad verloren ging. Leden van den Opbouwdienst en de brandweer on der leiding van commandant de Rooij slaagde er in de belendende boerderij te behouden. Verzekering dekt de schade. DIEFSTAL IN IIET TE AMSTERDAM. Zaterdagavond is een brutale diefstal gepleegd in het City Theater. Uit de rechter kassa, van de voorzijde gezien, is een bedrag van 800 ge- stclen. De dieven hebben, gebruik makend van de duisternis, een mica spreekruitje ingedrukt, daarna het verduisteringsgordijntje ter zijde ge schoven, de ruit geopend en het geld kistje, waarin de recettes geborgen waren, gestolen. De juffrouw van de kassa was juist even naar boven ge gaan om haar handen te wasschen. Zij is misschien vijf minuten weg geweest en ontdekte na haar terug komst den diefstal. CONTROLE VERVOER- CAPACITEIT BINNENVLOOT. De secretaris-generaal, waar nemend hoofd van het departement van waterstaat heeft naast de reeds eerder bij of krachtens artikel 4 van de wet gebruik vervoermidde len 1939 aangewezen personen, de ambtenaren van de scheepvaartin spectie belast met de controle op de uitvoering van artikel 1 van het besluit tot verhooging van de ver- voercapaciteit der binnenvloot en met de opsporing van desbetreffen de strafbaar gestelde feiten. De Staatscourant van gisteravond bevat een beschikking van den secr.- gen. van het departement van han del, nijverheid en scheepvaart in zake de organisatie van den lompen handel. Onder lompen worden hierin verstaan alle nieuwe en oude afvallen, die uit wol, kunst- of cel wol, katoen, zijde, kunstzijde, linnen, jute, hennep of aan verwante vezelsoorten, in den vorm van weefsels, touw, vilt, watten e.d. zijn samengesteld. De beschikking gaat uit van het algemeene beginsel, dat het handeldrijven in lompen slechts is toegestaan aan kleinhandela ren, erkende tusschenhandelaren en erkende groothandelaren. Kleinhandelaren mogen lompen uitsluitend koopen van voortbren gers (natuurlijke of rechtspersonen, die in hun beroep, bedrijf, instelling, inrichting of huishouding afval in den vorm van lompen opleveren) en uitsluitend verkoopen aan erkende tusschenhandelaren. Erkende hande laren zijn de bij het rijksbureau voor oude materialen en afvalstoffen in geschreven ondernemingen, welke in het bezit zijn van een door den directeur in lompen verleende ver gunning als onderscheidenlijk tus- schenhandelaar of groothandelaar-in lompen. Erkende tusschenhandelaren mo gen lompen uitsluitend koopen van voortbrengers' alsmede van klein handelaren en uitsluitend verkoopen aan erkende groothandelaren. Deze laatsten mogen lompen uitsluitend koopen van voortbrengers alsmede van erkende tusschenhandelaren en uitsluitend verkoopen aan verwer kers en voor export. Verwerker is de natuurlijke of rechtspersoon, die in zijn industrieel bedrijf lompen als grondstof verwerkt. Het is aan ver werkers verboden direct van voort brengers lompen te koopen of op andere wijze te verwerven. Zij mo gen lompen uitsluitend van erkende groothandelaren koopen. De beschikking geeft voorts enkele handelsvoorschriften. Zij bepaalt o.m., dat openbare verkoop en andere systemen van lompen door gunning aan den meestbiedende verboden zijn. Detailhandelaren in textiel- waren of andere verbruiksgoederen kunnen niet als handelaar in lompen worden erkend, noch in aanmerking komen voor een door den directeur van bovengenoemd bureau te ver- leeenen vergunning als kleinhande laar. Voorts bevat de beschikking sor- teervoorschriften, bepalingen be treffende lompen met een bepaalde bestemming en betreffende de prij zen. Wat de erkenning betreft, bepaalt de beschikking, dat deze ten aanzien van tusschen- en groothandelaar in DE BELANGRIJKE VOETBALWEDSTRIJD D.W.S.—HERMES D.V.S. te Amsterdam gespeeld, is in een gelijk spel geëindigd (22). Een aanval op het Hermes D.V.S.-doel. (Polygoon) lompen slechts door den directeur van het rijksbureau kan geschieden door het verleenen van een schrifte lijke vergunning aan een bij het bu reau ingeschreven onderneming, welke vergunning telkens voor een periode van drie maanden wordt verleend. Een vergunning kan door den houder niet worden overgedra gen. Het is verboden bij het afsluiten van contracten betreffende levering van lompén of bij de uitvoering de zer contracten, middellijk of onmid dellijk, in welken vorm ook: a. als tegenprestatie levering van waren, werk- of dienstverrichtingen aan te bieden of te eischen; b. den afnemer de verplichting op te leggen, behalve lompen, goede ren van anderen aard of, behalve de bestelde soorten lompen, andere soorten lompen of werk- of dienst verrichtingen aan te nemen. Het is voorts verboden, bij het af sluiten van contracten betreffende levering van andere goederen dan lompen of betreffende werk- of dienstverrichtingen, de levering van lompen, in welken vorm ook, mid dellijk of onmiddellijk, als tegen prestatie aan te bieden of te eischen. De directeur kan aan voortbren gers en handelaren het verkoopen en afleveren van beschikbare voor raden lompen binnen een door hem te bepalen termijn voorschrijven. Tot slot bevat de beschikking be palingen omtrent voorraad, boekhou ding, opgaveplicht, ontheffingen en straffen. Oud papier. Een gelijksoortige regeling als voor den handel in lompen is ge troffen voor den handel in oud pa pier, blijkens een beschikking van den secretaris-generaal van het de partement van handel, nijverheid en scheepvaart welke in de gisteravond verschenen Staatscourant is opgeno men. Onder oud papier wordt ver staan: papiersnippers (afval van de papierverwerking), beschre ven en bedrukt papier, hetwelk niet overeenkomstig zijn oor- DE VRIJE HALVE DAG VOOR WINKELPERSONEEL. Blijkens een besluit van den wnd. secretaris-generaal, wnd. hoofd van. het departement van sociale zaken, is de periode van drie weken, wel ke in het werktijdenbesluit voor winkels 1932 is genoemd als tijdvak, gedurende hetwelk geen vrije och tend of middag op een der werkdaa- gen behoeft te worden verleend aan winkelpersoneel, voor winkels, wel ke tengevolge van de verduiste ringsvoorschriften vroeger moeten sluiten, verlengd van 25 Nov. tot en met 4 Jan. a.s. GEEN CRISISPRODUCTEN NAAR HET BUITENLAND. Het Rijksbureau voor de voedsel voorziening in oorlogstijd maakt be kend, dat thans op grond van het be sluit van 23 September 1940 (Veror deningenblad stuk 31, no. 174) het te koop aanbieden, het te koop doen. aanbieden, het verkoopen of doen verkoopen, met bestemming naar het buitenland, van alle bij of krachtens artikel 1 der Landbouw-crisiswet 1933 aangewezen erisisproducten, is verboden. Voorts is bepaald, dat voor de on der dit verbod vallende producten, waarvan een uitvoermonopolie be staat, ontheffing van dat verbod kan. worden verleend door de crisis-orga nisatie, die als monopoliehoudster voor den uitvoer der betreffende producten is aangewezen. Voor producten van de bloemen teelt en de b oomkwe ekerijbollen en. knollen van bloemgewassen kan zulk een ontheffing worden verleend door de Nederlandsche Sierteeltcen trale te 's-Gravenhage en voor turf en turfproducten door de Nederland sche Türfcentrale te Assen. spronkelijke bestemming is of wordt gebruikt, alsmede papier, bordpapier en papier- en bord papierenwaren, welke uitsluitend gebruikt kunnen worden als grondstof voor de industrie. Beide beschikkingen treden in werking zes dagen na den dag van afkondiging.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 5