Fatale botsing te Ede.
Glimlachje.
Goederenvervoer gaat thans vóór alles.
Kleine versobering in den dienst
snelheden verminderd.
Organisatie handel in
lompen en oud
papier.
Relletjes bij W.A. marsch
door Breda.
TWEEDE BLAD
ALKMAARSCHE COURANT VAN DINSDAG 2« NOVEMBER 1940.
Incidenten, waarbij harde
klappen vielen.
Het A.N.P. meldt:
Zondagmiddag hield de West-
Brabantsche afdeeling der W.A. van
de N.S.B. een marsch door Breda,
waaraan door een 130-tal W.A.
mannen werd deelgenomen. De stoet
werd geopend door bereden afdee-
lingen der W.A. Bereden mare
chaussee en de politie zorgden voor
de afzetting.
Na den marsch ontstond er een
rumoerige stemming, welke door
eenige incidenten werd gevolgd.
Toen een der ruiters passeerde,
begon het publiek te roepen en
te fluiten, waarop de bereden
afdeeling op de toeschouwers
inreed. Dit verhitte de gemoede
ren nog meer, zoodat de politie
zich genoodzaakt zag op eenige
plaatsen met sabel en gummi
stok een charge uit te voeren,
waarbij klappen vielen.
Enkele personen werden door de
politie gearresteerd en opgebracht,
Na deze incidenten werd de orde
hersteld en kon de colonne zich on
gehinderd naar de plaats van ver
trek begeven, waar zij werd ontbon
den.
Ook Zaterdagmiddag is het op
enkele plaatsen in de binnenstad tot
botsingen gekomen, naar aanleiding
van de gebruikelijke colportage,
waarbij ook de bereden afdeeling
van de W.A. optrad. De politie was
echter met een sterke afdeeling aan
wezig, zoodat de relletjes spoedig
den kop werd eningedrükt.
Gisteravond geschiedde een ern
stige autobotsing op den rijksweg
onder de gemeente Ede, waarbij
zes personen zwaar gewond werden
en een aantal anderen lichte ver
wondingen opliepen.
Omstreeks half acht wilde de
chauffeur van een zandauto op den
rijksweg tusschen de Klomp en Ede
een andere zandauto passeeren
welke met een defect langs den
weg stond. Op hetzelfde moment
naderde een zware verhuisauto uit
Zutfen uit tegenovergestelde rich
ting. In de cabine van de zandauto
zaten drie personen en in den laad
bak nog twaalf. Door tot nu toe
onopgehelderde oorzaak reed de
zandauto tegen den verhuiswagen
op en- botste vervolgens tegen den
langs den weg stilstaande zandauto,
waarbij de memschen, die in den
laadbak zaten, op den weg werden
geslingerd, terwijl ook de twe'e per
sonen naast den chauffeur ernstig
in de knel kwamen.
Daar de botsing tot ver in den
omtrek hoorbaar was, schoot van
alle kanten hulp toe. Weldra bleek,
dat zes personen er ernstig aan toe
waren, nl. J. G. Lodewi.k uit Velp,
mevr. J. de Heer uit Soesterberg en
P. Bosveld, die in de cabine van de
zandauto zaten, terwijl van de
overige twaalf personen G. Bos
veld, Vlaswinkel en H. Scheffer, al
len uit Rheden, zware verwondin
gen hadden.
De zwaargewonden werden per
auto naar de ziekenhuizer te Ede
en Velp vervoerd, de overige licht
gewonden konden, na ter plaatse
verbonden te zijn, de reis naar hun
haardsteden vervolgen.
De politie stelde onder leiding
van den commissaris van politie te
Ede een onderzoek naar de toe
dracht van het ongeval in. De be
stuurder van de verhuisauto kwam
er met enkele lichte verwondingen
nog goed af.
KOFFIE VOOR 5 GULDEN
Het is de Rozenburgsche, Maas-
sluische en Maaslandsche politie in
nauwe samenwerking gelukt twee
personen, afkomstig uit Maassluis en
Maasland, die zich schuldig maakten
aan overtreding van de prijsopdrij-
vings- en hamsterwet 1939, aan te
houden. Zij hadden aan particulieren
koffie zonder bon voor den ongeoor-
loofden prijs van 5 per pond ver
kocht.
Tijdens het luchtalarm:
Wel eigenaardig, dat je vandaag,
nu mijn vrouw op reis is, de sirenes
wel gehoord hebt.
ZATERDAGMIDDAG HEEFT MEN DOOR HET GEHEELE LAND
een aanvang gemaakt met het uitreiken van het boekje „Wilt u de
waarheid weten?" In den Haag werd dit o.a. gedaan door Minister
Dr. H. Fisböck. De minister overhandigt eeni bakker eni neemt het
mét hem door. (Polygoon)
Publiek toone begrip voor
moeilijkheden der N.S.
De laatste'jaren mochten de Ne-
derlandsche Spoorwegen zich ver
heugen in de intense belangstelling
van het publiek. Geen wonder: het
reizigersverkeer had zich sterk uit
gebreid, het aantal forensen was met
duizenden toegenomen. De actieve
directie bracht ons spoorwegstelsel op
een dusdanige hoogte, dat het met
ieder land in Europa vergeleken kon
worden. Uitstekend en zeer modern
materiaal, goede en vele verbindin
gen, hoog opgevoerde snelheden,
vormden een verwend publiek, dat
aan een goede service hechtte.
Thans maken de Nederlandsche
Spoorwegen en haar directie
evenals vele ondernemingen in
den lande zware tijden door,
waarin men te kampen heeft met
vele en velerlei moeilijkheden.
Van de zijde van het publiek
hoort men klachten. Klachten,
die culmineeren in sombere ver
moedens voor de naaste toekomst
van ons spoorwegverkeer.
Naar aanleiding hiervan heeft het
A. N. P. een gesprek gehad met de
directie van de Nederlandsche Spoor
wegen. In dit gesprek stelde de heer
Hupkes voorop, dat het reizende pu
bliek toch vooral dient te begrijpen,
dat wij leven in een tijd van groote
en noodgedwongen versobering. Op
vele gebieden is de distributiemaat
regel ingevoerd.
O o k en noodgedwongen, op het
gebied van de Spoorwegen. Er moet
bezuinigd worden op het materiaal
en op kolen. Het aantal rijtuig- en
locomotiefkilometers moet zoo laag
mogelijk worden gehouden.
Een primaire eisch.
Een primaire eisch in dezen tijd is
een vlot goederenvervoer. Daarvarf
immers' is grootendeels het goed
tunctionneeren der levensmiddelen
distributie afhankelijk. Dit is een
factor, die het publiek niet dient ie
vergeten. Daarbij bedenke men, dat
door benzinegebrek het vervoer per
vrachtauto voor een belangrijk deel
is vgrvallen en dit vervoer is over
geheveld naar de Spoorwegen. Wij
kunnen dan ook zeggen aldus de
directie dat het goederenvervoer,
waarvoor de Spoorwegen heeft te
zorgen, met 50 procent is toegeno
men.
Bovendien dient men het kolen-
vervoer niet uit het oog te verliezqn.
Eveneens een factor van groot be
lang, zoowel voor de industrie als
voor den burger. Dit kolenvervoer is
30 procent hooger dan in normale
tijden. Dat is deels ook toe te schrij
ven aan het feit, dat we door de oor
logsdagen met het kolenvervoer van
de z.g.n. zomeraanvulling ten achter
waren.
Bij ons gaat dus en dat zal
iedereen kunnen billijken
aldus de directie, het goederen
vervoer thans voor alles.
Dat is dan ook wel eens oor
zaak, dat een personentrein ge-
ruimen tijd moet wachten, of
langzamer moet rijden tot het
baanvak, in gebruik door den
goederentrein, vrij is. Vertraging
van goederentreinen moet wor
den voorkomen om den omloop
van het materiaal niet te ver
minderen.
Dit principe, dat voor Nederland
een levensbelang is, heeft ons dan
ook gedwongen voor te schrijven,
dat Zaterdagmiddag en ook Zondag
moet worden doorgegaan met lossen
door de ontvangers der goederen. De
goederenwagens moeten weer vrij
komen om den wagenomloop te ver
snellen en het goederenverkeer zoo
intensief mogelijk te maken. Wij
kunnen een wagon niet anderhalven
dag ongebruikt laten staan. Gelukkig
is ons materiaal zoowel dat voor
goederenvervoer als voor reizigers-
vervoer vrijwel volkomen intact
gebleven, slechts een klein percen
tage is door den oorlog in het onge-
reede geraakt.
Op al deze gronden moesten de
Spoorwegen de reizigerstreinen, die
voor een niet onbelangrijk deel door
plezierreizigers worden bezet, in
krimpen. De treinen werden korter,
het aantal treinen minder.
De nieuwe dienstregeling die gis
teren is ingegaan, geeft slechts een
zeer geringe versobering op enkele
baanvakken. Uitdrukkelijk kregen
wij de verzekering, dat het forensen
verkeer zooveel mogelijk zal worden
ontzien. De forens make zich over
zijn treinverbindingen voorshands
nog niet teveel zorgen. De directie
van onze Spoorwegen kent en be
grijpt het groote belang, dat de fo
rensen hebben bij een behoorlijke
treinverbinding.
Vermindering snelheden.
Wel zijn in de nieuwe dienst
regeling de snelheden gewijzigd
om de slijtage van het materiaal
te verminderen. De electrische
treinen zijn teruggebracht van
120 op 100 K.M. per uur en de
locomotief zal ons voortaan niet
met een snelheid van 100 K.M.
per uur maar met een 80 K.M.-
vaart naar ons doel brengen.
Wij zijn nu voor de electrificatie
van een belangrijk deel van ons net
zeer dankbaar, merkte ir. Hupkes
nog op. De electrische treinen zijn
snel, hebben een groote vervoers
capaciteit en geven een aanzienlijke
kostenbesparing. Met de electrificatie
van de lijn naar het Gooi wordt
voortgegaan, de werkzaamheden zijn
niet gestagneerd)
Moge het publiek aldus besloot
de directie ons helpen, door in
zicht in onze moeilijkheden te toonen.
DE OFFICIEELE OPENING VAN HET NIEUWE DIENSTGEBOUW van den
gevolmachtigde van den Rijkscommissaris voor de provincie Limburg, vond Vrijdag
te Maastricht in tegenwoordigheid van Rijkscommissaris Rijksminister Seyss Inquart
plaats. Tijders het zingen van de Volkshymne. (Het Zuiden)
Catharina van Rcnnes,
wier overlijden wij gisteren meldden.
BOMMEN OP ONS LAND.
Het A.N.P. meldt:
In den nacht van Zaterdag op Zon
dag, evenals in dien van Zondag op
Maandag zijn wederom Engelsche
vliegers boven ons land verschenen
In vele plaatsén werd luchtalarm ge
maakt, doch slechts boven enkele
werden bommen afgeworpen. De
hierdoor aangerichte schade was
evenwel van geen beteeken is. Een
zes-tal huizen is min of meer be
schadigd, terwijl ongeveer twee
dozijn andere huizen glasschade be
kwamen. Een persoon is bij deze
luchtaanvallen zwaar gewond.
KINDEREN SPEELDEN MET
LUCIFERS.
Schuur afgebrand.
Doordat eenige kinderen met luci
fers speelden, is Zondagavond brand
ontstaan in de schuur van den land
bouwer A. P. aan de Oude Zwanen-
straat te Neerbosch. Het vuur greep
snel om zich heen, zoodat de schuur
met de daarin staande auto, tuin-
bouvfgereedschappen en wintervoor
raad verloren ging. Leden van den
Opbouwdienst en de brandweer on
der leiding van commandant de
Rooij slaagde er in de belendende
boerderij te behouden. Verzekering
dekt de schade.
DIEFSTAL IN IIET
TE AMSTERDAM.
Zaterdagavond is een brutale
diefstal gepleegd in het City Theater.
Uit de rechter kassa, van de voorzijde
gezien, is een bedrag van 800 ge-
stclen. De dieven hebben, gebruik
makend van de duisternis, een mica
spreekruitje ingedrukt, daarna het
verduisteringsgordijntje ter zijde ge
schoven, de ruit geopend en het geld
kistje, waarin de recettes geborgen
waren, gestolen. De juffrouw van de
kassa was juist even naar boven ge
gaan om haar handen te wasschen.
Zij is misschien vijf minuten weg
geweest en ontdekte na haar terug
komst den diefstal.
CONTROLE VERVOER-
CAPACITEIT BINNENVLOOT.
De secretaris-generaal, waar
nemend hoofd van het departement
van waterstaat heeft naast de reeds
eerder bij of krachtens artikel 4
van de wet gebruik vervoermidde
len 1939 aangewezen personen, de
ambtenaren van de scheepvaartin
spectie belast met de controle op
de uitvoering van artikel 1 van het
besluit tot verhooging van de ver-
voercapaciteit der binnenvloot en
met de opsporing van desbetreffen
de strafbaar gestelde feiten.
De Staatscourant van gisteravond
bevat een beschikking van den secr.-
gen. van het departement van han
del, nijverheid en scheepvaart in
zake de organisatie van den lompen
handel.
Onder lompen worden hierin
verstaan alle nieuwe en oude
afvallen, die uit wol, kunst- of
cel wol, katoen, zijde, kunstzijde,
linnen, jute, hennep of aan
verwante vezelsoorten, in den
vorm van weefsels, touw, vilt,
watten e.d. zijn samengesteld.
De beschikking gaat uit van
het algemeene beginsel, dat het
handeldrijven in lompen slechts
is toegestaan aan kleinhandela
ren, erkende tusschenhandelaren
en erkende groothandelaren.
Kleinhandelaren mogen lompen
uitsluitend koopen van voortbren
gers (natuurlijke of rechtspersonen,
die in hun beroep, bedrijf, instelling,
inrichting of huishouding afval in
den vorm van lompen opleveren) en
uitsluitend verkoopen aan erkende
tusschenhandelaren. Erkende hande
laren zijn de bij het rijksbureau voor
oude materialen en afvalstoffen in
geschreven ondernemingen, welke in
het bezit zijn van een door den
directeur in lompen verleende ver
gunning als onderscheidenlijk tus-
schenhandelaar of groothandelaar-in
lompen.
Erkende tusschenhandelaren mo
gen lompen uitsluitend koopen van
voortbrengers' alsmede van klein
handelaren en uitsluitend verkoopen
aan erkende groothandelaren. Deze
laatsten mogen lompen uitsluitend
koopen van voortbrengers alsmede
van erkende tusschenhandelaren en
uitsluitend verkoopen aan verwer
kers en voor export. Verwerker is
de natuurlijke of rechtspersoon, die
in zijn industrieel bedrijf lompen als
grondstof verwerkt. Het is aan ver
werkers verboden direct van voort
brengers lompen te koopen of op
andere wijze te verwerven. Zij mo
gen lompen uitsluitend van erkende
groothandelaren koopen.
De beschikking geeft voorts enkele
handelsvoorschriften. Zij bepaalt
o.m., dat openbare verkoop en andere
systemen van lompen door gunning
aan den meestbiedende verboden
zijn. Detailhandelaren in textiel-
waren of andere verbruiksgoederen
kunnen niet als handelaar in lompen
worden erkend, noch in aanmerking
komen voor een door den directeur
van bovengenoemd bureau te ver-
leeenen vergunning als kleinhande
laar.
Voorts bevat de beschikking sor-
teervoorschriften, bepalingen be
treffende lompen met een bepaalde
bestemming en betreffende de prij
zen.
Wat de erkenning betreft, bepaalt
de beschikking, dat deze ten aanzien
van tusschen- en groothandelaar in
DE BELANGRIJKE VOETBALWEDSTRIJD D.W.S.—HERMES
D.V.S. te Amsterdam gespeeld, is in een gelijk spel geëindigd
(22). Een aanval op het Hermes D.V.S.-doel. (Polygoon)
lompen slechts door den directeur
van het rijksbureau kan geschieden
door het verleenen van een schrifte
lijke vergunning aan een bij het bu
reau ingeschreven onderneming,
welke vergunning telkens voor een
periode van drie maanden wordt
verleend. Een vergunning kan door
den houder niet worden overgedra
gen.
Het is verboden bij het afsluiten
van contracten betreffende levering
van lompén of bij de uitvoering de
zer contracten, middellijk of onmid
dellijk, in welken vorm ook:
a. als tegenprestatie levering van
waren, werk- of dienstverrichtingen
aan te bieden of te eischen;
b. den afnemer de verplichting
op te leggen, behalve lompen, goede
ren van anderen aard of, behalve de
bestelde soorten lompen, andere
soorten lompen of werk- of dienst
verrichtingen aan te nemen.
Het is voorts verboden, bij het af
sluiten van contracten betreffende
levering van andere goederen dan
lompen of betreffende werk- of
dienstverrichtingen, de levering van
lompen, in welken vorm ook, mid
dellijk of onmiddellijk, als tegen
prestatie aan te bieden of te eischen.
De directeur kan aan voortbren
gers en handelaren het verkoopen
en afleveren van beschikbare voor
raden lompen binnen een door hem
te bepalen termijn voorschrijven.
Tot slot bevat de beschikking be
palingen omtrent voorraad, boekhou
ding, opgaveplicht, ontheffingen en
straffen.
Oud papier.
Een gelijksoortige regeling als
voor den handel in lompen is ge
troffen voor den handel in oud pa
pier, blijkens een beschikking van
den secretaris-generaal van het de
partement van handel, nijverheid en
scheepvaart welke in de gisteravond
verschenen Staatscourant is opgeno
men.
Onder oud papier wordt ver
staan: papiersnippers (afval van
de papierverwerking), beschre
ven en bedrukt papier, hetwelk
niet overeenkomstig zijn oor-
DE VRIJE HALVE DAG VOOR
WINKELPERSONEEL.
Blijkens een besluit van den wnd.
secretaris-generaal, wnd. hoofd van.
het departement van sociale zaken,
is de periode van drie weken, wel
ke in het werktijdenbesluit voor
winkels 1932 is genoemd als tijdvak,
gedurende hetwelk geen vrije och
tend of middag op een der werkdaa-
gen behoeft te worden verleend aan
winkelpersoneel, voor winkels, wel
ke tengevolge van de verduiste
ringsvoorschriften vroeger moeten
sluiten, verlengd van 25 Nov. tot en
met 4 Jan. a.s.
GEEN CRISISPRODUCTEN NAAR
HET BUITENLAND.
Het Rijksbureau voor de voedsel
voorziening in oorlogstijd maakt be
kend, dat thans op grond van het be
sluit van 23 September 1940 (Veror
deningenblad stuk 31, no. 174) het te
koop aanbieden, het te koop doen.
aanbieden, het verkoopen of doen
verkoopen, met bestemming naar het
buitenland, van alle bij of krachtens
artikel 1 der Landbouw-crisiswet
1933 aangewezen erisisproducten, is
verboden.
Voorts is bepaald, dat voor de on
der dit verbod vallende producten,
waarvan een uitvoermonopolie be
staat, ontheffing van dat verbod kan.
worden verleend door de crisis-orga
nisatie, die als monopoliehoudster
voor den uitvoer der betreffende
producten is aangewezen.
Voor producten van de bloemen
teelt en de b oomkwe ekerijbollen en.
knollen van bloemgewassen kan
zulk een ontheffing worden verleend
door de Nederlandsche Sierteeltcen
trale te 's-Gravenhage en voor turf
en turfproducten door de Nederland
sche Türfcentrale te Assen.
spronkelijke bestemming is of
wordt gebruikt, alsmede papier,
bordpapier en papier- en bord
papierenwaren, welke uitsluitend
gebruikt kunnen worden als
grondstof voor de industrie.
Beide beschikkingen treden in
werking zes dagen na den dag van
afkondiging.