BIJ DE HAANAPEN. Reizigersverkeer wordt van 5 Januari af beperk' De Engelsche blokkade. Van blokkeering van spaarbankgelden is geen sprake. Hoofdpijn en Kiespijn Glimlachje. VRAAG en AANBOD 35 cent per vijf regels De spoorlijn Alkmaar-Den Helder op 18 Aug. 75 jaar in exploitatie. TWEEDE BLAD -eperking alleen bij stoomtractie, voor namelijk op Zondag. Naar het Hbld. van de zijde van de directie der N.S. ver neemt, zal op 5 Januari a.s. een nieuwe dienstregeling der Ne- derlandsche Spoorwegen verschij nen. Met ingang van dien datum zal een beperking voor het rei zigersverkeer worden ingevoerd en wel op de trajecten, die met stoomtractie worden gereden. Voornamelijk zal deze beperking zich doen gelden voor hen, die Zondags willen reizen, omdat op den rustdag tal van stoomtreinen uitvallen. Tevens zullen ook op werkdagen eenige stoomtreinen uitvallen, maar lang niet in die mate als op Zondag het geval zal zijn. De dienstregeling op het geheele electrische net zal geen enkele wijziging ondergaan. Evenmin zal het Gooi worden gedupeerd, noch de zakenmenschen, noch het goederentransport. Van een tariefsverhooging, die volgens de geruchten op komst zou zijn is bij de directie te Utrecht niets bekend. Wanneer men daartoe zou besluiten, zal deze in geen geval met ingang van het nieuwe jaar worden in gevoerd. Alle mededeelingen omtrent een bepaald percentage zijn dus volkomen uit de lucht gegrepen. Oordeel van bevoegde •Duitsche zijde. Van bevoegde Duitsche zijde De secretaris-generaal van finan ciën heeft een schrijven van den volgenden inhoud gericht aan den Nederlandschen Spaarbankbond te Amersfoort, waarbij 182 der voor naamste spaarbanken in ons land zijn aangesloten: „Naar ik verneem wordt het ge rucht verbreid als zou het denkbeeld in overweging zijn genomen, bm tegoed bij spaarbanken in een of anderen vorm te blokkeeren. Ik stel er prijs op te uwer kennis te bren gen, dat aan dit gerucht elke grond ontbreekt en dat dit denkbeeld in geen enkel opzicht ter sprake is ge komen of in overweging is genomen. Mocht u dit gewenscht voorkomen, dan machtig ik u reeds bij voorbaat, deze mededeelingen ter algemeene kennis te brengen". (w.g.) TRIP. OVERWERK IN BROODBAKKERIJEN. De waarnemend hoofd secretaris generaal, wnd. hoofd van het depar tement van sociale zaken heeft,zijn beschikking van 20 November 1940 betreffende overwerk in broodbak kerijen, zooals deze beschikking is aangevuld bij zijn beschikking van 2 December, weder aangevuld. De onderhavige aanvullingen strekken er toe respectievelijk om te voorkomen, dat in broodbakke rijen, waar de beschikking van 20 November j.l. wordt toegepast, ar beid zou worden verricht op den 2en Kerstdag en om de gelegenheid te -en op 2 Januari a.s. het oven- stoken door één persoon te midder nacht aan te vangen, zooals de ar beidswet 1919 voor iederen Maandag toestaat. V Veilig en vlug als geen ander hel pen hierbij a.tijd een poeder ot cachet van Mijnhardt. Mijnhardt's Poeders per stuk 8 ct. Doos 45 ct Cachets, genaamd „Mijnhardtjes" Doos 10 en 50 ct. het A. N. P. het Duitsche standpunt uiteengezet nopens de Engelsche weigering van doorlating van le vensmiddelentransporten naar de bezette' gebieden. „Sedert eenigen tijd reeds", al dus de zegsman van het A. N. P. „probeert men van Engelsche zijde ieder streven van de zijde der Ver, Staten om levensmiddelen naar de door de Duitschers bezette gebie den ,bij voorbaat reeds te torpedee ren met het argument, dat deze hongerblokkade als een humaan middel moet worden gekenschetst tot een snelle beëindiging van dezen oorlog. De Britsche blokkade is in het bijzonder daarom onzedelijk te noemen omdat zij zich niet alleen tegen de burgerbevolking in Duitschland richt maar zich ook uitstrekt tot de neutrale landen in Europa. Ondanks het feit dat door de oorlogshandelingen de handel in de neutrale landen zoo goed als stopgezet was, hebben de meeste van hen toch gehoopt de eigen be hoeften nog te kunnen dekken. Een hoop die, het bestaande volkenrecht in aanmerking genomen, alleszins gerechtvaardigd scheen. Dit geloof ir. de Engelsche trouw aan verdra gen is echter door de Britten op de grofste wijze beschaamd. In Engel sche contrólehavens werden de neutrale schepen wekenlang zonder rechtsgrond onder de slechtste voorwaarden vastgehouden en wer den zij van de meest waardevolle deelen van hun lading beroofd zonder dat men rekening hield met de behoeften van dé neutrale lan den. Dit Engelsche systeem van belemmering der behoeftenvoor- ziening van de neutrale landen werd dan later nog dooi de instel ling van het „navicert"-systeem met de daaraan verbonden handels spionnage nog uitgebreid en ver scherpt. Een dekking van de be hoefte in het kader van de normale oevoer in vredestijden werd door de Engelschen in bijna geen enkel geval meer toegestaan. Het gevolg hiervan was dat de neutrale lan den door deze in strijd met het volkenrecht zijnde houding der En gelschen, geen voorraden konden vormen, waarbij nog komt, dat na de bezetting van Noorwegen, Ne derland, België en Frankrijk door de Duitsche' troepen, de Britten dit gebied ook in hun hongerblok kade hebben betrokken. Dit is de Engelsche dank voor die moeders, vrouwen en kinderen en voor die Noren, Hollanders, Belgen en Fran- schen, die voor de Britsche belan gen hun bloed hebben moeten ver gieten op de slagvelden. Het is met betrekking hierop in het bijzonder perfide om van deze blokkade te spreken als van een humane metho de ter verkorting van den oorlog. Daar de Duitsche levensmiddelen voorziening absoluut veilig gesteld is kan deze blokkade van de be zette gebieden geen verkorting van 'ten oorlog doch slechts een zinloos lijden voor de bevolking in deze gebieden beteekenen. De houding der Engelschen is daarom zoo schandelijk, omdat de Britsche troe pen bij hun terugtocht op het con tinent, bijna overal de levensmid delen vernietigd en onbruikbaar hebben gemaakt en hierdoor nieuwe schuld op hun schouders hebben geladen. Van de door Duitschland rootmoedig gegeven verzekering dat men van Duitsche zijde op de aan Frankrijk door andere landen te leveren levensmiddelen geen enkele aanspraak zou doen gelden, evenmin als op leveringen aan an dere deelen van het bezette gebied, hebben de Engelschen zich niets aangetrokken en men heeft ook Noorwegen, Nederland, België en Frankrijk in de blokkade betrok ken. Dit door de Engelschen in strijd met het volkenrecht ingestel de blokkadesysteeem is er de oor zaak van wanneer in Europa een gebrek aan zekere levensmiddelen bestaat. Het gaat hierbij om die ge bieden, die door de schuld van En geland en in vertrouwen op zijn bondgenootschap in den oorlog zijn medegesleept, hun bloed heb ben geofferd en nu op een onmen- schelijke wijze door hun vroegere bondgenooten uitgehongerd worden Thans gaat men zelfs zoover dat men de uit christelijke gevoelens ontsproten hulp van andere landen aan deze gebieden poogt te verij delen en te bestrijden. Nu de En gelsche propaganda tot nu toe ver- geefsche moeite heeft gedaan de bevolking van de bezette gebieden tot wanhoopsdaden tegen de Duit sche overheid op te zetten, wil men blijkbaar thans door middel van den honger onrust en zelfs opstand ver wekken. Dan is er nog de volkenrechtelijke zijde van dit probleem. Volgens het volkenrecht dit is bij de Haag- sche conventie bepaald hebben - Britten geen recht levensmidde- en aan de bezette gebieden te ont houden. Bekende Nederlandsche rolker.rechtkenners, zooals Japikse, htbben reeds tijdens de Engelsche blokkade-oorlog in 1914-1918 op iet onmenschelijke van deze me- hode gewezen .Ook is het volken- echtelijk onjuist te beweren, dat Duitschland eenige verplichting /.ou hebben voor de levensmidde- envoorziening van de bezette ge bieden zorg te dragen zooals men n sommige Amerikaansche kringen lijkbaar meent te kunnen doen, gezien het denkbeeld, dat geopperd s om bij de Duitsche regeering op ie vervulling van dien vermeenden plicht aan te dringen. Volkenrech- elijk is Duitschland tot niets an- ters verplicht dan te gedoogen, dat dat vanuit het bezette gebied po gingen worden gedaan ter aarlvul- ung der vooriaden. Maar het blijft dan ook bij deze negatieve ver- plicting van r,iet-belemmeren. Ten slotte is er nog een ander punt. De bezette gebieden hebben ten deele r.og een zeer belangrijk tegoed aan gc-ud in de Overzeesche landen Volgens het volkenrecht mogen zij hierover beschikken en men kan ervan verzekerd zijn, dat de Duit sche autoriteiten geen enkele moei lijkheid in den weg zal leggen voor het geval het Nederlandsche minis terie van financiën over het tegoed aan goud in de kolonië recht zou den willen doen gelden om daar mede levensmiddelen te koopen." CONCENTRATIE DER VAKPERS VAN HET N. V. V. Naar de persdienst van het N. V. V. mededeelt, zal in het begin van het nieuwe jaar een nieuw, cen traal weekblad worden uitgegeven voor de leden van de vakvereeni gingen, die bij het N. V. V. zijn aangesloten. Het zal den naam „Arbeid" dragen. Dit weekblad zal de bestaande organen van alle vakorganisaties geheel vervangen Het zal verschijnen in een oplaag van bijna 400.000 exemplaren, iri ongeveer 40 verschillende edities. Om tegemoet te komen aan de be hoefte, die elke vakvereeniging heeft aan een middel tot direct contact met de leden van de eigen organisatie, zal eiken bond weke lijks vier pagina's ter beschikking worden gesteld voor berichten van hoofdbestuur en afdeelingen, en voor vaktechnische aangelegenhe den en sociale problemen van de eigen bedrijfstak. In het aanslui tende algemeene gedeelte van het blad, dat in een omvang van twaalf pagina voor alle édities dezelfde inhoud behoudt, zal men ernaar streven zoowel den arbeider als zijn gezinsleden voortdurend ont wikkeling, voorlichting en ont spanning te verschaffen. De con centratie der N. V. V.-vakbladen in dit nieuwe weekblad moet wor den gezien als een belangrijk on derdeel van het werk dat door commissaris Woudenberg wordt verricht in het belang van de inwendige versterking en verderen uitbouw van de Nederlandsche vakorganisaties. JONGETJE AAN BRANDWONDEN BEZWEKEN. Zaterdag was een employé op het terrein der zuivelfabriek bezig ben zine over te pompen. Door onbeken de oorzaak vatte de vloeistof vlam. waardoor een vrij groote brand ontstond, welke weldra het voor de fabriek gelegen woonhuis van den heer Tenneman aantastte. De brand weer slaagde er echter vrij spoedig iri de vlammen te dooven en alles zou nog goed zijn afgeloopen, indier. een vijfjarige jongen niet het slacht offer was geworden. Zijn kleeren hadden n.l. vlam gevat, waardoor hij ernstige brandwonden had opge- Icopen. In zorgwekkenden toestand vervoerde men het knaapje naar het ziekenhuis te Hilversum, waar hij vandaag aan de ernstige ver wondingen is bezweken. Geen duivententoonstellingen. - Namens de Commissie ter behar tiging der belangen van Nederland sche postduivenhouders maakt de bewindvoerder: J. Hornstra, Prin sengracht 407, Amsterdam bekend, dat alle tentoonstellingen van alle soorten duiven streng verboden zijn. LICHTBAKKEN VOOR WINKELS, CAFE'S, BIOSCOPEN ENZ. Standaardmodellen. Ter uitvoering van par. 8 sub 4 „•er verordening no. 212/1940 dd. z.3 November 1940 van den rijks commissaris voor het bezette Ne derlandsche gebied maakt de rijks inspectie voor de bescherming van de bevolking tegen luchtaanvallen het volgende bekend: 1. Teneinde de zakenwereld zoo snel mogelijk een lichtbak ter beschikking te stellen, welke aan de voorschriften voldoet en om levens ongelukken te voorkomen, welke mogelijk zijn, wanneer mër. dergelijke lichtbakken zelf vervaar digt (brandgevaar) heeft de rijks- nspectie een standaardmodel voor een eenvoudigen lichtbak vastge steld en uitgegeven. 2. De werkteekening en be schrijving van dit standaardmodel staat ieder ter beschikking en wordt onmiddellijk toegezonden tegen storting of overschrijving van 0.25 op het gironummer 363400 van der, comptabele der inspectie luchtbe scherming, Heerengracht 23, Den Haag. 3. Lichtbakken, die volgens de voorschriften van dit standaard model worden gemaakt, kunnen zonder verdere vérgunning ge bruikt worden. 4. Andere uitvoeringsvormen voor lichtuitstralende aanduidingen zijn wel mogelijk, doch moeten dan. voordat ze worden aangewend, ter keuring worden aangeboden aan.de rijksinspectie. 5. Voor de industrie worden met het oog op fabriekmatige ver vaardiging van lichtuitstralende aanduidingen nog technische „voor schriften betreffende het gebruik van lichtuitstralende aanduidinger van beperkt belang" uitgegeven. Ieder wordt, onder herhaalde herinnering aan de gevaren, ver bonden aan het zelfvervaardigen van electrische gebruiksvoorwer pen, aangeraden, lichtbakken alleen door vaklieden te laten maken er aanbrengen. Belangrijk is, dat voor lichtuit stralende aanduidingen alle andere kleuren dan het voorgeschreven donkerblauw niet meer gebruikt mogen worden. VERHOOGING BLOEMPRIJS VOOR DE BAKKERS. De Staatscourant van gisteren bevat de wijziging eener beschikking van den secretaris-generaal van het de partement van landbouw en vis- scherjj in dier voege, dat de bloem- prijs met 20 cent per 100 kg is ver hoogd. De meelfabrikanten, die deze hoogere opbrengst ontvangen, heb ben zich verplicht, het bedrag, dat zij daarvoor meer ontvangen, af te dragen aan het Bakkerijfonds 1940. dat dient tot hat verleenen van hulp aan de door de krijgsverrichtingen getroffen bakkerij-ondernemingen. De prijsverhooging zal niet op de consumenten worden verhaald. MAATREGELEN TEGEN SMOKKELHANDEL IN Z.-VLAANDEREN. De secretaris-generaal, waarne mend hoofd van het departement van financiën heeft bepaald, dat in een strook van 1000 meter breedte langs de rijksgrens in Zeeuwsch Vlaanderen tusschen de Schelde en de Noordzee het vervoer van alle goederen verboden -is tusschen een half uur na zonsondergang en een half uur voor zonsopgang. In een strook van 100 meter breedte langs de rijksgrens in ZeeuwschVlaan deren tusschen de Schelde en de Noordzee is het vervoer van goede ren in andere dan binnenvaartsehe richting verboden. Prof. dr. Eugene Dubois - Gisteren is op zijn landgoed te Hae- len prof. dr. Eugene Dubois onver wacht overleden. Prof. Dubois was een palaeontoloog en geoloog van Europeesche vermaardheid. Noodlottige aanrijding. - Zon dagavond is de 57-jarige heer Stijf uit Lochem, die op zijn fiets door Deventer reed, door een auto aan gereden, met het gevolg, dat hij bij na op slag dood was. »t rug:.e:;,aat van elk reclame-plan: DAGBLAD-RECLAME! Zeg Emma, ik hoop maar, dat hij niet al te veel moeite doet. Ik ben hier alleen binnen gegaan om te schuilen. Woensdags en Zaterdag» Alléén 2de handsch goederen, j uitsluitend a contant. (Dinsdags en Vrijdags inzenden.)^ Geen stergevallen door mond en klauwzeer. - In de week van 1 tot en met 7 dec. 1940 hebben zich hier te lande geen sterfgevallen tenge volge van het mond- en klauwzeer voorgedaan. Winterhulp Nederland. - De Algemeene Nederlandsche Bouwar beiders Bond heeft een bedrag van 5000 ter beschikking gesteld voor de stichting Winterhulp Nederland, dat in vijf maandelijksche termijnen al v/orden voldaan. 33. „Kom, ik zal maar eens aankloppen", besluit hij en voegt de daad bij het woord. Dan wacht hij, doch er gebeurt niets. Weer loopt hij om de stam, doch geen raampje of deurtje opent zich. 34. „Dan nog maar eens proberen", denkt Pam en op nieuw begint hij tegen de boom te kloppen, nu wat harder en wat langer. Weer wacht hij of er iets gebeurt, maar tevergeefs. De heer H. van Drunen schrijft ons: Hoewel Alkmaar nog geen 100 jaar in het bezit van den spoorweg is, is het jubileum toch ook hier me- degevierd. Allereerst moet ik mijn spijt uit drukken dat blijkens mijn onder zoek de Spoorwegen blijkbaar niets meer bezitten wat voor de geschie denis van den dienst in Alkmaar van belang is, zoodat wat hier volgt niet is geput uit gegevens van den spoorwegdienst. Hoe ging dat vroeger? Alkmaar te midden van water, was als vanzelf aangewezen op de scheepvaart. De trekschuit was, naast den tippe laar, het middel van vervoer. Ook te paard verplaatste men zich n.l. door middel van de z.g. postpaarden, genoemd naar de z.g. post- of wis selplaatsen. Hierna kwamen allerlei soorten van wagentjes en wagens, de ijzeren barges, stoombooten e.d. Reeds vroeg waren de Alkmaar- ders, die van handel en scheep vaart leefden, er op uit, door mid del van hun organisatie, zooveel mogelijk voordeel te verkrijgen. Het waren de Alkmaarsche schip pers die in 1544 de voorschuttihg kochten voor de sluis te Saerdam waardoor zij anderen voorkwamen. Ook hielden zij, door een gildebrief van 1557, anderen buiten het bedrijf. Alkmaar had mede ten dienste van haar inwoners verschillende over eenkomsten gesloten met andere plaatsen. Een verbinding met den Helder bestond, te water en te land o.a, in 1703. Voor deze verbinding, het „Zijperschuitje" kregen 6 October 1703, Jacob Symonsz Houtkooper en Adriaan Waterbol te Schagen, voor 15 jaar toestemming om met 4 trek schuiten te varen van Alkmaar op Schagerbrug. Te Schagerbrug had de kastelein Doede Harmensz een koetswagen met 2 paarden beschik baar om de reizigers naar den Hel der te brengen. Dit geschiedde twee maal per dag. De wagenveeren waren mede aan de overheid ondergeschikt en wie de reglementen leest kan er zich niet aan onttrekken den zucht te uitten, dat er nog maar weinig is veranderd wat betreft op tijd rijden, keuren van materiaal, niet rijden zonder toestemming der overheid enz. enz. De vervoermiddelen ondergingen door den tijd natuurlijk verbete ring. Zoo moesten b.v. de schuiten op Amsterdam, volgens het regle ment op dat veer van 10/2/1802 groot zijn 18-20 lasten, goed want hebben en stijve vaartuigen zijn, met van achteren een „Paviljoen" en een „Roef". Verschillende tarieven. Dit was blijkbaar voor de in ons land zoo bekende hokjesverdeeling, want er waren op zoo'n schuit vier afdeelingen. Een plaats in het Pavil joen kostte 15 stuiver, in het voor onder 12 stuiver, een roefplaats 10 stuiver (behalve op Zondagavond wanneer de roef bestemd was voor de kooplieden met hun bultzakken) en voor den man met de smalste beurs was er gelegenheid (voor zoover er plaats was) om voor acht stuiver de reis in het ruim, dus bij het vrachtgoed, mede te maken. Een belangrijke verbinding met het zuiden was o.a. de wagendienst van Alkmaar op Haarlem, welke van 1822 tot aan het in werking ko men der spoorweg, dus meer dan 40 jaren, werd onderhouden door v. d. Haagen en Quintcrne. Te water kwamen eerste de ijzeren barges, welke een dienst Amsterdam-Den Helder onderhielden. Hierna ver schenen de stoombooten (schroef- raderbooten e.a. die het lang niet altijd beter deden dan de schuiten, want meerdere malen konden deze den dienst niet uitvoeren. Soms door machinestoring of het schoon maken der machine en ook wel om dat men tegen den storm niet op kon. Reeds meerdere malen waren hier te lande pogingen aangewend om een ijzeren spoorweg tot stand te brengen. Zoo meldde de Alkmaar- sche^Courant no. 27 van 1834, dat de gelegenheid tot het nemen van aandeelen in den ijzeren spoorweg Amsterdam-Keulen geopend zou worden en dat Z.M. de koning zich met een aanzienlijke som aan hel hoofd der inschrijving had gesteld. 18 Aug. 1834 adverteerde mr. J. A. Kluppel dat te zijnen kantore in schrijvingen werden aangenomen in de geldleening voor den ijzeren spoorweg. Mr. Kluppel was eigenaar van de beide zeepfabrieken en had kantoor aan den Achterweg. Men schoot echter slecht op want een voorstel om een leening te verstrek ken voor de lijn AmsterdamKeu len, werd in 1836 door de Tweede Kamer met 46—2 stemmen verwor pen. In 1839 kwam pas de eerste lijn tot stand, n.l. Amsterdam—Haarlem, in 1850 waren er nog maar twee lij nen, n.l. AmsterdamArnhem en AmsterdamRotterdam. In I860 was er 335 km spoor. Alkmaar wilde een nieuwe verbinding. De Alkmaarsche raad stelde in de jaren 1857-'58 vijf-en-zeventig-dui zend gulden beschikbaar voor een lijn AlkmaarHaarlem. Maar ook daarvan kwam niets, omdat het pu bliek de zaak niet aandurfde en het zou 1860 worden eer vaststond, dat ook Alkmaar een spoorverbinding zou krijgen. Op 18 Augustus 1860 (Stbl. 45) kwam een wet tot stand, door het werken vah den koning, waardoor voor rekening van den Staat ver schillende spoorwegverbindingen moesten worden tot stand gebracht. Hieronder behoorden o.a. Helder Alkmaar, HaarlemAlkmaar en AmsterdamUitgeest. Er kwam vanzelfsprekend oppositie, want zoo'n spoorverbinding beteekendc den ondergang van logementen, beurtschepen en voerlieden. Maar laat ik eerst trachten u Alk maar in dien tijd voor te stellen. Al leen bebouwd binnen de Singel grachten met een enkele verspreide woning aan den Geesterhout en Straatweg en Nieuwlandersingel. Vele z.g. zomer- en winterverblij ven bui'un de poorten. Laat, Nieu- wesloot nog water en inwoners tus schen de 9539 in 1840 en 11410 in 1870. Geen bebouwing tusschen Ber ger-, Stations- en Helderscheweg, geen Nassau- en Emmakwartier enz. Een bevolking waarvan een belang rijk deel moest worden ondersteund. De arbeidsloonen bedroegen b.v. in 1866 per dag voor ambachtslieden zomers 1.10—1.40, 's winters f 0.801. Voor sjouwerlieden zo mers 0.801 en 's winters 0.50—0.70. Dat men in Alkmaar met vreugde van het K.B. kennis nam is te be grijpen. Eén ding was er echter dat die vreugde overschaduwde. De Westfriezen stelden pogingen in het werk om de ontworpen spoor lijn te laten loopen om Alkmaar. In den raad van .25 Sept. 1861 kwam de burgemeester met een ontwerpadres tot ondersteuning en bevordering Van de belangen der gemeente in verband met de Westfriesche pogin gen om de lijn over Ursem te laten loopen. Dit adres moest worden ge zonden aan de Tweede Kamer en hare leden. Zou dit plan doorgaan, dan zou het station komen bij de Boompoort (Ijzergieterij). Het ver voer vandaar naar de markt zou levensgevaarlijk zijn langs de smal le grachten. Ook werd een vergelij king gemaakt met het verkeer tus schen Hoorn en Amsterdam en Alk maar met Haarlem en Helder. Hier uit blijkt dat er tusschen Alkmaar en A'dam waren 4 stoombooten per dag v.v. en 5 beurtschepen om den anderen dag. Tusschen Allernaar en Haarlem reden 3 diligances heen en terug per dag en één driemaal per week en bij besloten water 4 di ligances per dag. Naar den Helder gingen twee trekschuiten 2 maal per dag v.v. en en beurtschip per week. Deze diensten waren van geslacht op geslacht overgegaan en de stoom booten was die goede oude tijd er maar weer keerden 20 tot 25 pet. dividend uit. Voor Alkmaar Nieuwediepwas uitgetrokken een bedrag van 1.205.400. Een verleg ging zou beteekenen een uitsluiten van de Zijpe, Callantsoog, Petten, Schoorl, Warmenhuizen, Koedijk, Bergen en de Egmonden met resp. 5472, 608, 367, 1204, 1073, 888, 1153 en 2903 zielen. Het adres werd goed gekeurd en gedrukt. Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6