PAN BIJ DE MAANAPEN.
STILLE NO. 9
Heden Friesland's groolste dag.
DASHIELL
HAMMETT
23
De elfstedentocht hedenmorgen om
kwart voor 6 begonnen.
485ste STAATSLOTERIJ
EERSTE BLAD
3
IK WEET T NIKT
IK GING EEN GLAfi
WATER HALEN EN
IOKN MUF MIJ IETS
VAN ACHTEREN EN
TOEN IK BIJKWAM
WAS IK IN DEZF
KASTI
ZAG U NIET WIE
HET WAS?
KOM. GA MAAR
MEE IK ZAL 0
LATEN «ZIEN WIE
HET WAS!
WA 'l IS KR
GEBEURD?
GESCHREVEN DOOR
TEEKEN1N.GEN VAN
ALEXANDER
RAYMOND
op verdiende wijze wist deze kra
nige rijdster beslag op den tweeden
prijs te leggen, achter Ielkje Nien-
huis, die ook nu weer onbetwist de
sterkste was. Deze Friezin wist dit
seizoen reeds meer dan 900 aan
prijzen te winnen.
In den derden omloop reed
Ielkje haar zuster Metje er af, ter
wijl Annie Pijlman op verdiende
wijze den derden prijs won.
De volledige uitslag luidt: 1.
Ielkje Nienhuis (Makkinga) 80;
2. A. Buis (Oostzaan) 40; 3. An
nie Pijlman (Bontebok) 20; 4, A.
Vos (Krommeniedij'k) 10.
WEDSTRIJDEN TE OUDKARSPEL.
Herman Buyen overwinnaar.
Jan Langedijk tweede.
De ijsclub Volharding te Oud
karspel heeft Woensdag op 't Waardje
uitstekend geslaagde wedstrijden in
het hardrijden gehouden. Er was
een groote deelname vooral van de
jongere rijders, die nog nooit een
eersten prijs hadden gewonnen. Als
wisselprijzen waren twee met de
hand vervaardigde molens beschik
baar gesteld door de fa. J. Eecen
Gzn. te Oudkarspel.
Er werd gereden in twee catego
rieën: A. voor hen die in een open
wedstrijd 'n eersten prijs hebben be
haald, een prov. of landelijk kam
pioenschap hebben gewonnen of al
eens naar het buitenland zijn uitge
zonden en B. voor degenen die nim
mer een eersten prijs hebben be
haald.
Er was op dezen mooien winter
dag een groote belangstelling van de
zijde van het publiek. Het ijs was in
goede conditie, maar toch zijn niet
zulke buitengewone tijden gemaakt.
Alleen de Nederlandsche- kampioen
H. Buyen bleef onder de 50 secon
den op de 500 m.
Er is een felle strijd geleverd,
vooral in de A-klasse, waarin tien
rijders startten. Jan Langedijk en
Buyen kwamen in -wee ritten, over
1500 en 50" m, tegen elkaar uit en
hebben alles op alles gezet. Buyen
bleek ook thans de snelste te zijn,
hoewel het verschil niet heel groot
was.
Op de 500 M. maakte Langedijk
een tijd van 50,2 sec., gelijk aan dien
van K. Schenk van Wieringerwaard
en H. EkeLschot uit Amsterdam. Van
der Heijden wit Leeuwarden plaatste
zich met 50,S sec. op de vijfde plaats.
Op de 1500 M. kwamen Langedijk
en Buyen tegen elkaar uit. Na een
vrij gelijk opgaanden strijd eindigde
Buyen met een tijd van 2 min. 36.2
sec. Jan Langedijk had als eerste
2 min. 40 sec. noodig.
De overige rijders verschilden heel
weinig. Van der Heijeden reed dezen
afstand in 2 min. 44.4 sec., Ekelschot
in 2 min. 45 sec., terwijl Strijbis 2
min. 45.2 sec. noodig had. Op de 5000
M. zorgde M. Strijbis uit Harenkars
pel voor de verrassing. Hij moest het
eerst rijden tegen Akerboom van
Bergen en eindigde na een fraaien
rit met een tijd van 9 min. 24.6 sec.
Bij den volgenden rit, tusschen Jan
Langedijk en Buyen, welke heel
mooi gelijk opging, tot even voor
het einde, toen Langedijk zijn tegen
stander niet kon bijhouden, maar
toch nog zoover herstelde, dat hij met
gering verschil verloor, bleek, dat
Buyen denzelfden tijd had gemaakt
als Strijbis. Zij kwamen dus beiden
op de eerste plaats. Strijbis is wel de
man op den langen afstand.
Doordat Schenk en Van Zijl dezen
laatsten afstand niet meereden, kwa
men hierop slechts 8 rijders uit.
De uitslag van deze A.-afd. was
als volgt:
500 M.: 1. H. Buyen, Amsterdam
49.6 sec.; 2. Jan Langedijk Oudkar
spel; 3. H. Ekelsloot, Amsterdam en
K. Schenk, Wieringerwaard, allen
50.2 sec.
1500 M. 1. H. Buyen, Amsterdam
2 min. 36.2 sec.; 2. J. Langedijk
Oudkarspel 2 min. 40 sec.; 3. Van
aer Heijden Leeuwarden 2 min.
44 sec.
5000 M. 1 en- 2 M. Strenbis te Ha
renkarspel en H. Buyen, A'dam 9
min 24.6 sec.; 3. Jan Langedijk
Oudkarspel 9 min 25.4 sec.
Totaal klassement: 1. H. Buyen
8y, p. 2. J. Langedijk 8 p.; 3. v. d.
Heide 13 p.
In de B-groep kwamen 28 deelne
mers uit waarvan er tien- in de drie
duizend meter hebben gestreden.
Ook in deze categorie heeft men
zich uitstekend geweerd. Er waren
spannende ritten. De prestatie van
W. Egas, Amsterdam, die de 500 M.
aflegde in den tijd van 50.2 sec., ge
lijk aan den tijd van J. Langedijk,
was uitstekend. De uitslag van de
zen wedstrijd was, dat W. Egas met
den wisselprijs ging strijken.
De gedetailleerde uitslag luidde:
500 M. 1. W. Egas, Amsterdam 50.2
sec.; ,2. J. C. de Vries, Amsterdam
52 sec.; 3. N. Bakker, Bergen 52.2
sec.
1000 Meter: 1. N. Bakker, Bergen,
1 min 53.9 sec.; 2 en 3 G. Spanjaard
Oudkarspel en Van Belkom, elk 1
min. 55.4 sec.
3000 M. 1. G. Spanjaard OudkaV-
spel 6 min. 3.2 sec.; 2 en 3 Van Bel
kom, Beemster en W. Egas, Amster
dam elk 6 min. 4.8 sec.
Totaalklassement: 1. W. Egas,
Amsterdam 8'/, p.; 2. G. Spanjaard
Oudkarspel 8% p.; 3. N. Bakker.
Bergen 11 p.
De start.
Onhoorbaar was het startschot,
onzichtbaar waren de rijders, die he
denmorgen in de diepe duisternis
van den zich ten einde spoedenden
nacht omstreeks kwart voor zes op
de Stadsgracht te Leeuwarden ver
zamelden en daar de schaatsen on
derbonden om terstond daarna pijl
snel weg te schieten naar het Noor
den, als inzet van den zesden Elf
stedentocht, den grooten Frieschen
Marathonloop.
Veel is er in enkele uren tijds
veranderd. De strakke, heldere lucht
van gisteravond, waarin de sterren
helder schitterden, heeft plaats ge
maakt voor een bedekten hemel, een
onheilspellend voorteeken van een
op komst lijnden sneeuwval. De
wind, gisteravond nauwelijks merk
baar, is in een stijven Z.O. veran
derd. Iedere schaatsenrijder weet,
wat dat zeggen wil in een vlak land
schap, zooals in Friesland. Doch voor
de wedstrijdrijders, die het eerste
vertrokken, waren deze gewijzigde
weersomstandigheden geen bezwaar.
Ook de nog steeds felle koude scheen
hen niet te deren.
Vol wedstrjjdlust schoten zij weg,
de een na den ander, individueel vol
begeeren, zich voor de volle honderd
procent te geven voor dezen gigan-
tischen strijd van den mensch met
zijn beperkte krachten tegen de na
tuurelementen.
Voor de geboren wedstrijdrijders
zijn juist de moeilijkheden, aan een
der gelijken strijd verbonden, wel
kom. Het moet niet gemakkelijk
gaan, want dap bly'ft er van den oor
spronkelijker- opzet, zoo juist gety
peerd door den naam Friesche Ma
rathonloop, niets over. Zoo zijn dan
alle zeshonderd wedstrijdrijders op
weg gegaan voor den bijna tweehon
derd kilometer langen tocht, tegen
het ijs, de sneeuw, de koude, wind
en al wat er mede verband houdt.
Zij zullen het inderdaad niet zoo ge
makkelijk hebben als aanvankelijk
werd verondersteld. Tot Dokkum en
van Dokkum terug tot Bartiehiem
(35 km) hebben zij het gemakkelijk.
Voor driekwart hebben zij hierbij
den stevigen wind in den rug, ter
wijl het ijs op dit traject goed is.
Hoewel officieel de start van de
deelnemers aan den tocht een half
uur later zou geschieden, bleek, dat
reeds ruim een kwartier voor het
aangegeven tijdstip de eerste tocht-
deelnemers die zich hadden aange
meld, bij de Harmonie, waren weg
gezonden om een opeenhooping op
de startplaats te voorkomen.
De route van heden.
De deelnemers van den Elfsteden
tocht zullen heden in totaal 199.4
km moeten afleggen. De afstanden
zijn als volgt verdeeld:
LeeuwardenDokkum 23.5 km
DokkumFraneker 44.8 km
FranekerHarlingen 12.8 km
HarlingenBolsward 17.5 km
BolswardWorkum 13.3 km
WorkumHindelopen 8.9 km
Hindeloopen-Stavoren 10.8 km
StavorenSloten 26 km
SlotenIJlst 14.1 km
IjlstSneek 3.8 km
SneekLeeuwarden 23.9 km
Iets uit de qeschiedenis
der Elfstedentochten.
Het blijkt, dat in bepaalde kringen
een misverstand bestaat ten aanzien
van het getal der reeds verreden
Elfstedentochten.
Volgens de officieele gegevens
van de Elfstedenvereeniging is de
tocht van dit jaar de zesde. De eer
(Niet officieel)
5de klasse, 11de lijst
Trekking van Woensdag 5 Februari 1641
Hooge Prijzen
5000.—: 10983.
1000.— 1994 8834 14598 18132 18670 2CUWH.
400.— 6016 6667 9262.
200.—: 4284 6156 10228 11372 16019 19130.
100.—: 1323 4297 9276 11060 11106 11512
11790 11957 12058 16161 20040 20409.
Prijzen van f 70.
1026
1263
1430
1484
1565
1612
1751
1982
1984
2006
2043
2252
2279
2304
2329
2473
2629
2706
2711
2883
3045
3120
3122
3136
3392
3457
3710
3892
3896
3984
4028
4005
4143
4193
4260
4313
4348
4415
4619
4718
4803
4900
4906
4923
4927
5005
5069
5169
5210
6292
5332
5355
5499
5535
5610
5741
5778
6030
6120
6184
6250
6345
6388
6S89
6536
6541
6737
6764
6789
6861
7171
7290
7368
7409
7600
7608
7610
7714
7832
7834
7944
7977
7984
8034
8065
8218
8260
8406
8434
8473
8485
8506
8616
8662
8663
8755
9094
9142
9299
9345
9356
9391
9478
9536
9551
9570
9589
9708
9874
10017
10069
10099
10427
10491
10621
10624
10707
10736
10862
10891
11046
11063
11134
11337
11615
11656
11730
12012
12034
12081
12275
12352
12425
12430
12482
12619
12734
12833
12875
12900
13017
13052
13280
13285
13323
13442
13598
13660
13745
13819
13893
13913
13969
14001
14129
14262
14340
14388
14555
14579
14807
14887
15082
15159
15211
15392
15405
15474
15632
15647 15701
15704
15790 16040
16089
16143
16195
16197
16411
16540
16674
16745
16784
16826
17041
17082
17134
17235
17372
17533
17953
17976
18187
18198
18244
18279
18490
18586
18731
18916
18931
19045
19117
19134
19236
19250
19288
19482
19535
19547
19562
19611
19680
19706
19755
19958
20062
20168 20216
20237
20249
20283
20301
20349
20481
20491
20540
20635
20696
20779
20825
20922 21409
21478 21564 21686
21717
21737 21986
Nieten
1083
1117
1187
1199
1201
1227
1270
1303
1304
1347
1348
1351
1404
1458
1466
1560
1575
1589
1595
1645
1724
1747
1759
1819
1820
1845
1866
1871
1889
1900
1904
1913
1964
1968
2012
2025
2027
2082
2104
2132
2141
2262
2297
2373
2426
2446
2474
2485
2405
2535
2594
2617
2638
2651
2696
2737
2749
2777
2807
2832
2913
2941
2951
2965
2969
3002
3055
3064
3108
3141
3169
3196
3223
3254
3298
3339
3361
3385
3424
3445
3482
3595
3706
3719
3755
3811
3818
3844
3991
4002
4008
4034
4066
4092
4096
4108
4120
4132
4209
4321
4331
4353
4365
4380
4472
4514
4521
4532
4544
4565
4583
4603
4612
4630
4637
4654
4673
4686
4769
4811
4856
4862
4868
4898
4934
4949
4960
4970
5004
5011
5079
5080
5120
5157
5185
5215
5216
5239
5278
5283
5299
5311
5321
5369
5390
5395
5461
5490
5522
5560
5583
5592
5609
5613
5671
5720
5746
5750
5859
5886
5890
5979
6007
6043
6064
6074
6093
6116
6169
6179
6206
6222
6271
6287
6313
6348*
6358
6367
6376
6385
6431
6479
6480
6559
6567
6595
6648
6671
6751
6779
-788
6805
6807
6827
6862
6931
6970
6994
7015
7020
7048
7163
7181
7233
7256
7271
7275
7298
7304
7445
7455
7471
7493
7527
7565
7571
7576
7594
7613
7691
7723
7747
7780
7789
7803
7928
7941
7964
8006
8039
8059
8070
8077
8081
8004
8132
8166
8221
8267
8272
8274
8280
8282
8314
8329
8339
8347
8351
8372
8394
8401
8492
8498
8505
8543
8563
8570
8572
8577
8626
8638
8642
8647
8675
8689
8800
8841
8872
8885
8968
9010
9GS9
9076
9099
9119
9130
9132
9164
9184
9194
9201
9251
9302
9308
9322
9397
9429
9430
9586
9614
9615
9616
9603
9666
9967
9757
9809
9839
9856
9882
9897
9928
9938
9948
9967
9969
9976
9994
10023
10120
10123
10184
10192
10262
10284
10320
10340
10352
10373
10403
10449
10459
10464.10469
10472
10526
10558
10568
10577
10591
10605
10613
10888
10695
10698
10748
10820
10829
10838 10871
10878
10901
11038
11053
11064
11128
11162
11164
11171
11192. 11227
11245
11283
11294
11378
11395
11419
11442
11482
11585
11593
11649
11728
11798
11844
11864
11866
11998 12053 12071 12080 12119 12164 12231 12235
12258 12271 12299 12304 12356 12378 12400 12445
12450 12471 12478 12497 12522 12534 12540 12542
12599 12609 12627 12632 12643 12667 12677 12694
12721 12302 12813 12944 12985 12937 12995 13054
13060 13139 13162 13189 13254 13311 13335 13349
13364 13368 13412 13421 31469 13496 13506 13542
13553 13562 13611 13625 13633 13640 13677 13689
13699 13717 13761 13762 13763 13836 13856 13863
13918 13933 13968 14030 14063 14095 14096 14118
14146 14150 14163 14175 14189 14190 14221 14234
14253 14304 14324 14368 14376 14392 14421 14465
14485 14486 14563 14609 14626 14662 14670 14697
14705 14731 14796 14851 14872 14876 14943 14961
14985 15005 15008 15046 15062 15100 15117 15119
15121 15143 15148 15228 15246 15294 15297 15314
15324 15330 15332 15398 15403 15426 15431 15433
15511 15527 15576 15588 15605 15683 15697 15710
15816 15853 15895 15903 15929 15951 16042 16063
16153 16171 16176 16298 16299 16309 16336 16344
16345 16354 16470 16535 16553 16555 16562 16570
16575 16588 16621 16642 16687 16710 16712 16725
16729 16736 16750 16757 16821 16849 16875 16880
16901 16950 17065 17101 17154 17204 17231 17240
37271 17319 17343 17374 17403 17428 17547 17549
17561 17638 17654 17656 17692 17699 17717 17746
17834 17914 17919 17927 17931 17943 19790 17993
18039 18069 18105 18114 18173 18179 18206 18264
18269 18280 18296 18322 ^8325 18347 18392 18406
18409 18429 18517 18528 18546 18570 18579 18515
18648 18652 18728 18762 18826 18827 13075 19D79
19083 19120 19126 19200 19203 19280 19292 19338
19356 19574 19580 19607 19634 19642 19647 19729
19769 19783 19848 19857 19921 20008 20106 20142
20170 20229 20294 20306 20413 20480 20481 20553
20564 20609 20616 20651 20663 20697 20698 20702
20711 20723 20765 20785 20880 20912 21047 21051
21132 21134 21138 21145 21166 21189 21204 21219
21236 21257 21271 21299 21309 21318 21324 21455
21360 21392 21493 21501 21519 21530 21542 21623
21716 21718 21729 21757 21759 21772 21788 21819
21823 21834 21850 21875 21878 21890 21913 21915
21917 21958 21989
Verbeteringen: 1449 m. z. 1459, 11395 m z.
11392, 20862 m. z, 20865, 4062 en 19961 m. z, met
70.—
ste tocht, welke door de Elfsteden
vereeniging werd georganiseerd, da
teert van het jaar 1912. Op 2 Febr.
van dat jaar vond de tocht plaats
met 65 deelnemers, van wie 41 het
eindpunt niet bereikten. Winnaar
werd de heer J. C. J. Koning uit
Arnhem in 11 uur en 40 min.
De tweede tocht werd gehouden
op 27 Jan. 1917 en leverde denzelf
den overwinnaar op. Van de 183
deelnemers vielen er 148 af. Win
naar van den derden tocht werd de
heer K. Leemburg uit Leeuwarden
in 11 uur 9 min. Het aantal deelne
mers bedroeg 303, 148 uitvallers. De
vierde tocht werd gehouden 16 Dec.
'33, toen werden winnaars de heeren
A. de Vries uit Dronrijp en S. Caste-
lein uit Warga in 9 uur 2 min. Aan
tal deelnemers 482, uitvallers 30. De
ze tocht had zoo weinig uitvallers
omdat onder ideale weersomstandig
heden werd -gereden. Hetgeen de
prestatie aanmerkelijk ten goede
kwam. Het ziet er naar uit, dat de
tocht van dit jaar, de zesde Elfste
dentocht, een analogie hiervan zal
worden. De vijfde tocht, op 30 Jan.
van het vorige jaar, ligt nog verscn
in ieders geheugen. Deze tocht was
bijzonder zwaar en leverde vijf win
naars op.
De Elfstedenvereeniging kan dus
terugzien op vijf door haar georgani
seerde tochten. Voor de volledigheid
dient hierbij evenwel rekening te
worden gehouden met het feit, dat
voor de oprichting van de Elfsteden
vereeniging op 2 Jan. 1909 ook reeds
een Elfstedentocht was gehouden.
Het initiatief hiervoor ging uit van
den zeer bekenden promotor, den
heer W. J. H. Muiier.
Hij was omstreeks 1908 tweede
voorzitter van den Nederlandschen
bond voor lichamelijke opvoeding,
wiens bestuur zich veel moeite gaf
voor het organiseeren van lange af-
standstochten. Hij was het, die op
de gelukkige en origineele gedachte
kwam een traditioneelen Frieschen
Elfstedentocht te organiseeren en
verzocht het bestuur van den Frie
schen ijsbond de leiding van een
dergelijken tocht op zich te nemen.
Op Zaterdag 2 Jan. 1909 is toen de
eerste tocht gehouden en 124 rijders
hebben er aan deelgenomen. Negen
van hen bereikten de finish met M.
Hoekstra uit Warga als winnaar.
Eenige bekende deelnemers
Onci 1 die zic'i np Is eersU
deelnemers kwamen aanmelden, be
vinden zich twee winnaars van ver
leden jaar, C. Jongert uit Maarssen
en Adema uit Franeker. Wij hadden
nog eèn onderhoud met Jongert, die
vast van plan bleek te zijn zijn titel
of zooals men het noemen mag, te
verdedigen. Reeds vier maal, zoo
deelde hij mede, „heb ik dezen tocht
gemaakt zoodat ik thans voor de 5e
maal start. Het is jammer, dat de
tijdsomstandigheden aanvankelijk
mij alle lust ontnamen om te oefe
nen. Daardoor zal ik minder ge
traind op het ijs verschijnen. Daar
staat evenwel tegenover, dat de
weersomstandigheden veel gunstiger
zijn. Ik ga daarom vol vertrouwen
dezen wedstrijd tegemoet, ook al
weet ik, dat de overwinning door
een klein ongeval, een misstap, een
kleinen val of iets dergelijks, uit de
handen kan ontglippen".
Verder ontdekten wij onder de in
schrijvingen den naam van den heer
D. Huizinga Bruins, den bekenden
voetbaloffic'ol; die alle vijf voorai'
gaande tochtentot een succesvol
einde bracht en thans zijn zesden
tocht vol ambitie gaat maken.
Ook zullen starten de winnaar van
1933, A. de Vries en de bekende ry
der L. Geveke, de winnaar van den
onlangs gehouden 150 km dorpen-
tocht door Groningen, die beiden
verleden jaar in de tweede groep
aankwamen. En die ernstige candi
daten zijn voor de overwinning.
Het aantal deelnemers aan den
tocht bleek in den loop van gister
avond tot diep in den nacht zoo zeer
te zijn opgeloopen, dat het getal
2500 werd gepasseerd. Vast staat,
dat het totaal aantal deelnemers aar
den wedstrijd, alsmede aan den
tocht, meer dan drieduizend be
draagt. Uit dit getal blijkt wel dui
delijk, hoe groot de algemeene be
langstelling is voor deze sportieve
prestatie. Het duurde langen tijd
voordat de duizenden deelnemers de
eerste controle bij den start waren
gepasseerd. Het was een aardig
schouwspel. Hier bracht een moeder
haar zoon en dochter tot op de start
plaats. Nog even een grondige in
spectie: „Zit je rugzak goed, Sjoerd"
en „Marijke, zorg dat je je shawl
goed omhoudt en flink eten onder
weg".
Elders bracht een Friesche boeren
dochter haar verloofde naar de
startplaats. Ook hier een laatste in
spectie: een flinke zoen en „Houdt
je taai, jong" en weg schoot de stoere
Fries met forsche slagen over de
door duizenden toeschouwers om
zoomde Leeuwarder stadsgracht
Weer elders verschijnt een Friesche
stamvader met berenmuts over de
ooren, met twee ongeveer achttien
jaar oude zoons.
Vol trots wendt hij zich tot een
der bekende bestuursleden. „Ik zeg
tegen mijn zoons, nu is het jullie
beurt. Ik zelf ben te oud geworden
voor een dergelijken tocht. Nu ik
niet meer kan, zullen mijn jongen.-
de eer van de familie hoog moeter,
houden en ik heb veel vertrouwen
dat zij mij hierin niet zullen teleur
stellen". Met de armen op de schou
ders van zijn beide jongens, vei
dween hij door de deur van de zaa
van de Harmonie om hen te helper
bij het onderbinden van de schaat
sen op de startplaats.
Soms is het moeilijk een jonge
ling te onderscheiden van een bak-
visch. De broek viert hier hoogtij
tezamen met trui en muts. Zoo trok
dan een onafzienbare rij deelnemers
langs de controletafels naar de start
plaats op de stadsgracht en werd dc
tweehonderd kilometertocht aange
vangen.
De eerste controlepost.
De eerste uren hebben reeds ver
rassingen opgeleverd. Aanvankelijk
ging alles goed. Het ijs was prach
tig, zoo meldde onze verslaggevei
in Dokkum.
Omstreeks 6.28 uur zag men dc
eerste rijders aankomen. Als eersten
verschenen om 6.29 aan de controle
post in café Drost te Dokkum dc
winnaars van verleden jaar: C. Jon
gert uit Maarsen, A. Adema uit Fra
neker, alsmede de heer J. Bosman
uit Breukelen. Zij hadden den af
stand LeeuwardenDokkum (23 M,
km), afgelegd in 44 minuten, daar
zij om 5.45 te Leeuwarden waren
gestart. Inderdaad een fantastische
snelheid dus, vooral daar in volsla
gen duisternis moest worden gere
den. Een minuut later, om 6.30 uur
verscheen de rijder L. Geveke uit
Leeuwarden, de winnaar van den
Groninger tocht van verleden week,
alsmede de rijder Woudstra uit
Hemrik.
Zes minuten later verschenen de
rijders Vos uit Dedemsvaart, Algra
uit Leeuwarden en de Vries uit
Franeker. Deze laatste rijder is win
naar van den Elfstedentocht 1933.
Van de tochtrijders verschenen als
eersten om 7.05 aan de controlepost
de heeren Ruitenberg uit Franeker,
Wybenga uit Leeuwarden en Vene-
ma uit Goutum, bij Leeuwarden. De
eerste vrouw, die zich meldde, om
7.10 u. was Sjoerdje Faber uit War
ga, winnares van verleden jaar.
Doch hierna keerden de eerst aan
gekomen rijders terug over de Dok-
kummer Ee langs hetzelfde traject
om bij Bartiehiem rechtsaf te slaan
naar Franeker. Nu kwamen de eer
ste moeilijkheden. In de duisternis
zagen de elkaar tegemoet rijdende
deelnemers elkaar te laat. Ernstige
botsingen volgden, waarbij vele rij
ders verwondingen opliepen. Onder
hen bevond zich o.a. ook Geveke,
doch voordat de geneeskundige
dienst ter plaatse was, bleek Geveke
den tocht, ondanks de opgeloopen
verwondingen, te hebben voortgezet.
Andere rijders hadden blijkbaar
zwaardere verwondingen opgeloo
pen, zoodat geneeskundige hulp
moest worden verleend.
Bij de controle te Franeker.
Om 8.41 'kwam Adema uit Frane
ker als eerste rijder in zijn woon
plaats aan, in gezelschap van Bos
man uit Breukelen. Zij hadden er
dus 68 km opzitten. De ontvangst
door de stadgenooten voor Adema
was bijzonder hartelijk. Vlug werd
hij voortgeholpen, zoodat hij reeds
weg was, toen de volgende rijders
arriveerden.
Dit waren van der Bij uit Anna-
Paulowna, die zich ernstig beklaag
de over den angst, welke hij had uit
gestaan op het traject Dokkum
Bartiehiem.
Geveke uit Leeuwarden kwam om
8.47 uur en had dus zes minuten
achterstand. Om 8.49 arriveerde Jon
gert. Deze be„wame rijder, die dus
van den kop was verdrongen, had
een ernstige botsing gehad en bleek
hierbij een verwonding in de nabij
heid van een der oogen te hebben
opgeloopen.
115. Steeds verder gaat de tocht. En Pam ziet steeds
uit, of hij een levend wezen, hetzij mens of di.n kan
ontdekken. Doch niets is te bespeuren. Het is steeds
hetzelfde landschap, kraters en bergen.
116. Na verloop van eenige tijd stopt de professor en
stapt af. „We zijn nu nog op het gedeelte, dat steeds naar
de aarde is gekeerd en wij moeten aan de andere kant
zijn", zegt hij tegen Pam.