PAN BIJ DE MAANAPEN. STILLE NO. 9 Heden Friesland's groolste dag. DASHIELL HAMMETT 23 De elfstedentocht hedenmorgen om kwart voor 6 begonnen. 485ste STAATSLOTERIJ EERSTE BLAD 3 IK WEET T NIKT IK GING EEN GLAfi WATER HALEN EN IOKN MUF MIJ IETS VAN ACHTEREN EN TOEN IK BIJKWAM WAS IK IN DEZF KASTI ZAG U NIET WIE HET WAS? KOM. GA MAAR MEE IK ZAL 0 LATEN «ZIEN WIE HET WAS! WA 'l IS KR GEBEURD? GESCHREVEN DOOR TEEKEN1N.GEN VAN ALEXANDER RAYMOND op verdiende wijze wist deze kra nige rijdster beslag op den tweeden prijs te leggen, achter Ielkje Nien- huis, die ook nu weer onbetwist de sterkste was. Deze Friezin wist dit seizoen reeds meer dan 900 aan prijzen te winnen. In den derden omloop reed Ielkje haar zuster Metje er af, ter wijl Annie Pijlman op verdiende wijze den derden prijs won. De volledige uitslag luidt: 1. Ielkje Nienhuis (Makkinga) 80; 2. A. Buis (Oostzaan) 40; 3. An nie Pijlman (Bontebok) 20; 4, A. Vos (Krommeniedij'k) 10. WEDSTRIJDEN TE OUDKARSPEL. Herman Buyen overwinnaar. Jan Langedijk tweede. De ijsclub Volharding te Oud karspel heeft Woensdag op 't Waardje uitstekend geslaagde wedstrijden in het hardrijden gehouden. Er was een groote deelname vooral van de jongere rijders, die nog nooit een eersten prijs hadden gewonnen. Als wisselprijzen waren twee met de hand vervaardigde molens beschik baar gesteld door de fa. J. Eecen Gzn. te Oudkarspel. Er werd gereden in twee catego rieën: A. voor hen die in een open wedstrijd 'n eersten prijs hebben be haald, een prov. of landelijk kam pioenschap hebben gewonnen of al eens naar het buitenland zijn uitge zonden en B. voor degenen die nim mer een eersten prijs hebben be haald. Er was op dezen mooien winter dag een groote belangstelling van de zijde van het publiek. Het ijs was in goede conditie, maar toch zijn niet zulke buitengewone tijden gemaakt. Alleen de Nederlandsche- kampioen H. Buyen bleef onder de 50 secon den op de 500 m. Er is een felle strijd geleverd, vooral in de A-klasse, waarin tien rijders startten. Jan Langedijk en Buyen kwamen in -wee ritten, over 1500 en 50" m, tegen elkaar uit en hebben alles op alles gezet. Buyen bleek ook thans de snelste te zijn, hoewel het verschil niet heel groot was. Op de 500 M. maakte Langedijk een tijd van 50,2 sec., gelijk aan dien van K. Schenk van Wieringerwaard en H. EkeLschot uit Amsterdam. Van der Heijden wit Leeuwarden plaatste zich met 50,S sec. op de vijfde plaats. Op de 1500 M. kwamen Langedijk en Buyen tegen elkaar uit. Na een vrij gelijk opgaanden strijd eindigde Buyen met een tijd van 2 min. 36.2 sec. Jan Langedijk had als eerste 2 min. 40 sec. noodig. De overige rijders verschilden heel weinig. Van der Heijeden reed dezen afstand in 2 min. 44.4 sec., Ekelschot in 2 min. 45 sec., terwijl Strijbis 2 min. 45.2 sec. noodig had. Op de 5000 M. zorgde M. Strijbis uit Harenkars pel voor de verrassing. Hij moest het eerst rijden tegen Akerboom van Bergen en eindigde na een fraaien rit met een tijd van 9 min. 24.6 sec. Bij den volgenden rit, tusschen Jan Langedijk en Buyen, welke heel mooi gelijk opging, tot even voor het einde, toen Langedijk zijn tegen stander niet kon bijhouden, maar toch nog zoover herstelde, dat hij met gering verschil verloor, bleek, dat Buyen denzelfden tijd had gemaakt als Strijbis. Zij kwamen dus beiden op de eerste plaats. Strijbis is wel de man op den langen afstand. Doordat Schenk en Van Zijl dezen laatsten afstand niet meereden, kwa men hierop slechts 8 rijders uit. De uitslag van deze A.-afd. was als volgt: 500 M.: 1. H. Buyen, Amsterdam 49.6 sec.; 2. Jan Langedijk Oudkar spel; 3. H. Ekelsloot, Amsterdam en K. Schenk, Wieringerwaard, allen 50.2 sec. 1500 M. 1. H. Buyen, Amsterdam 2 min. 36.2 sec.; 2. J. Langedijk Oudkarspel 2 min. 40 sec.; 3. Van aer Heijden Leeuwarden 2 min. 44 sec. 5000 M. 1 en- 2 M. Strenbis te Ha renkarspel en H. Buyen, A'dam 9 min 24.6 sec.; 3. Jan Langedijk Oudkarspel 9 min 25.4 sec. Totaal klassement: 1. H. Buyen 8y, p. 2. J. Langedijk 8 p.; 3. v. d. Heide 13 p. In de B-groep kwamen 28 deelne mers uit waarvan er tien- in de drie duizend meter hebben gestreden. Ook in deze categorie heeft men zich uitstekend geweerd. Er waren spannende ritten. De prestatie van W. Egas, Amsterdam, die de 500 M. aflegde in den tijd van 50.2 sec., ge lijk aan den tijd van J. Langedijk, was uitstekend. De uitslag van de zen wedstrijd was, dat W. Egas met den wisselprijs ging strijken. De gedetailleerde uitslag luidde: 500 M. 1. W. Egas, Amsterdam 50.2 sec.; ,2. J. C. de Vries, Amsterdam 52 sec.; 3. N. Bakker, Bergen 52.2 sec. 1000 Meter: 1. N. Bakker, Bergen, 1 min 53.9 sec.; 2 en 3 G. Spanjaard Oudkarspel en Van Belkom, elk 1 min. 55.4 sec. 3000 M. 1. G. Spanjaard OudkaV- spel 6 min. 3.2 sec.; 2 en 3 Van Bel kom, Beemster en W. Egas, Amster dam elk 6 min. 4.8 sec. Totaalklassement: 1. W. Egas, Amsterdam 8'/, p.; 2. G. Spanjaard Oudkarspel 8% p.; 3. N. Bakker. Bergen 11 p. De start. Onhoorbaar was het startschot, onzichtbaar waren de rijders, die he denmorgen in de diepe duisternis van den zich ten einde spoedenden nacht omstreeks kwart voor zes op de Stadsgracht te Leeuwarden ver zamelden en daar de schaatsen on derbonden om terstond daarna pijl snel weg te schieten naar het Noor den, als inzet van den zesden Elf stedentocht, den grooten Frieschen Marathonloop. Veel is er in enkele uren tijds veranderd. De strakke, heldere lucht van gisteravond, waarin de sterren helder schitterden, heeft plaats ge maakt voor een bedekten hemel, een onheilspellend voorteeken van een op komst lijnden sneeuwval. De wind, gisteravond nauwelijks merk baar, is in een stijven Z.O. veran derd. Iedere schaatsenrijder weet, wat dat zeggen wil in een vlak land schap, zooals in Friesland. Doch voor de wedstrijdrijders, die het eerste vertrokken, waren deze gewijzigde weersomstandigheden geen bezwaar. Ook de nog steeds felle koude scheen hen niet te deren. Vol wedstrjjdlust schoten zij weg, de een na den ander, individueel vol begeeren, zich voor de volle honderd procent te geven voor dezen gigan- tischen strijd van den mensch met zijn beperkte krachten tegen de na tuurelementen. Voor de geboren wedstrijdrijders zijn juist de moeilijkheden, aan een der gelijken strijd verbonden, wel kom. Het moet niet gemakkelijk gaan, want dap bly'ft er van den oor spronkelijker- opzet, zoo juist gety peerd door den naam Friesche Ma rathonloop, niets over. Zoo zijn dan alle zeshonderd wedstrijdrijders op weg gegaan voor den bijna tweehon derd kilometer langen tocht, tegen het ijs, de sneeuw, de koude, wind en al wat er mede verband houdt. Zij zullen het inderdaad niet zoo ge makkelijk hebben als aanvankelijk werd verondersteld. Tot Dokkum en van Dokkum terug tot Bartiehiem (35 km) hebben zij het gemakkelijk. Voor driekwart hebben zij hierbij den stevigen wind in den rug, ter wijl het ijs op dit traject goed is. Hoewel officieel de start van de deelnemers aan den tocht een half uur later zou geschieden, bleek, dat reeds ruim een kwartier voor het aangegeven tijdstip de eerste tocht- deelnemers die zich hadden aange meld, bij de Harmonie, waren weg gezonden om een opeenhooping op de startplaats te voorkomen. De route van heden. De deelnemers van den Elfsteden tocht zullen heden in totaal 199.4 km moeten afleggen. De afstanden zijn als volgt verdeeld: LeeuwardenDokkum 23.5 km DokkumFraneker 44.8 km FranekerHarlingen 12.8 km HarlingenBolsward 17.5 km BolswardWorkum 13.3 km WorkumHindelopen 8.9 km Hindeloopen-Stavoren 10.8 km StavorenSloten 26 km SlotenIJlst 14.1 km IjlstSneek 3.8 km SneekLeeuwarden 23.9 km Iets uit de qeschiedenis der Elfstedentochten. Het blijkt, dat in bepaalde kringen een misverstand bestaat ten aanzien van het getal der reeds verreden Elfstedentochten. Volgens de officieele gegevens van de Elfstedenvereeniging is de tocht van dit jaar de zesde. De eer (Niet officieel) 5de klasse, 11de lijst Trekking van Woensdag 5 Februari 1641 Hooge Prijzen 5000.—: 10983. 1000.— 1994 8834 14598 18132 18670 2CUWH. 400.— 6016 6667 9262. 200.—: 4284 6156 10228 11372 16019 19130. 100.—: 1323 4297 9276 11060 11106 11512 11790 11957 12058 16161 20040 20409. Prijzen van f 70. 1026 1263 1430 1484 1565 1612 1751 1982 1984 2006 2043 2252 2279 2304 2329 2473 2629 2706 2711 2883 3045 3120 3122 3136 3392 3457 3710 3892 3896 3984 4028 4005 4143 4193 4260 4313 4348 4415 4619 4718 4803 4900 4906 4923 4927 5005 5069 5169 5210 6292 5332 5355 5499 5535 5610 5741 5778 6030 6120 6184 6250 6345 6388 6S89 6536 6541 6737 6764 6789 6861 7171 7290 7368 7409 7600 7608 7610 7714 7832 7834 7944 7977 7984 8034 8065 8218 8260 8406 8434 8473 8485 8506 8616 8662 8663 8755 9094 9142 9299 9345 9356 9391 9478 9536 9551 9570 9589 9708 9874 10017 10069 10099 10427 10491 10621 10624 10707 10736 10862 10891 11046 11063 11134 11337 11615 11656 11730 12012 12034 12081 12275 12352 12425 12430 12482 12619 12734 12833 12875 12900 13017 13052 13280 13285 13323 13442 13598 13660 13745 13819 13893 13913 13969 14001 14129 14262 14340 14388 14555 14579 14807 14887 15082 15159 15211 15392 15405 15474 15632 15647 15701 15704 15790 16040 16089 16143 16195 16197 16411 16540 16674 16745 16784 16826 17041 17082 17134 17235 17372 17533 17953 17976 18187 18198 18244 18279 18490 18586 18731 18916 18931 19045 19117 19134 19236 19250 19288 19482 19535 19547 19562 19611 19680 19706 19755 19958 20062 20168 20216 20237 20249 20283 20301 20349 20481 20491 20540 20635 20696 20779 20825 20922 21409 21478 21564 21686 21717 21737 21986 Nieten 1083 1117 1187 1199 1201 1227 1270 1303 1304 1347 1348 1351 1404 1458 1466 1560 1575 1589 1595 1645 1724 1747 1759 1819 1820 1845 1866 1871 1889 1900 1904 1913 1964 1968 2012 2025 2027 2082 2104 2132 2141 2262 2297 2373 2426 2446 2474 2485 2405 2535 2594 2617 2638 2651 2696 2737 2749 2777 2807 2832 2913 2941 2951 2965 2969 3002 3055 3064 3108 3141 3169 3196 3223 3254 3298 3339 3361 3385 3424 3445 3482 3595 3706 3719 3755 3811 3818 3844 3991 4002 4008 4034 4066 4092 4096 4108 4120 4132 4209 4321 4331 4353 4365 4380 4472 4514 4521 4532 4544 4565 4583 4603 4612 4630 4637 4654 4673 4686 4769 4811 4856 4862 4868 4898 4934 4949 4960 4970 5004 5011 5079 5080 5120 5157 5185 5215 5216 5239 5278 5283 5299 5311 5321 5369 5390 5395 5461 5490 5522 5560 5583 5592 5609 5613 5671 5720 5746 5750 5859 5886 5890 5979 6007 6043 6064 6074 6093 6116 6169 6179 6206 6222 6271 6287 6313 6348* 6358 6367 6376 6385 6431 6479 6480 6559 6567 6595 6648 6671 6751 6779 -788 6805 6807 6827 6862 6931 6970 6994 7015 7020 7048 7163 7181 7233 7256 7271 7275 7298 7304 7445 7455 7471 7493 7527 7565 7571 7576 7594 7613 7691 7723 7747 7780 7789 7803 7928 7941 7964 8006 8039 8059 8070 8077 8081 8004 8132 8166 8221 8267 8272 8274 8280 8282 8314 8329 8339 8347 8351 8372 8394 8401 8492 8498 8505 8543 8563 8570 8572 8577 8626 8638 8642 8647 8675 8689 8800 8841 8872 8885 8968 9010 9GS9 9076 9099 9119 9130 9132 9164 9184 9194 9201 9251 9302 9308 9322 9397 9429 9430 9586 9614 9615 9616 9603 9666 9967 9757 9809 9839 9856 9882 9897 9928 9938 9948 9967 9969 9976 9994 10023 10120 10123 10184 10192 10262 10284 10320 10340 10352 10373 10403 10449 10459 10464.10469 10472 10526 10558 10568 10577 10591 10605 10613 10888 10695 10698 10748 10820 10829 10838 10871 10878 10901 11038 11053 11064 11128 11162 11164 11171 11192. 11227 11245 11283 11294 11378 11395 11419 11442 11482 11585 11593 11649 11728 11798 11844 11864 11866 11998 12053 12071 12080 12119 12164 12231 12235 12258 12271 12299 12304 12356 12378 12400 12445 12450 12471 12478 12497 12522 12534 12540 12542 12599 12609 12627 12632 12643 12667 12677 12694 12721 12302 12813 12944 12985 12937 12995 13054 13060 13139 13162 13189 13254 13311 13335 13349 13364 13368 13412 13421 31469 13496 13506 13542 13553 13562 13611 13625 13633 13640 13677 13689 13699 13717 13761 13762 13763 13836 13856 13863 13918 13933 13968 14030 14063 14095 14096 14118 14146 14150 14163 14175 14189 14190 14221 14234 14253 14304 14324 14368 14376 14392 14421 14465 14485 14486 14563 14609 14626 14662 14670 14697 14705 14731 14796 14851 14872 14876 14943 14961 14985 15005 15008 15046 15062 15100 15117 15119 15121 15143 15148 15228 15246 15294 15297 15314 15324 15330 15332 15398 15403 15426 15431 15433 15511 15527 15576 15588 15605 15683 15697 15710 15816 15853 15895 15903 15929 15951 16042 16063 16153 16171 16176 16298 16299 16309 16336 16344 16345 16354 16470 16535 16553 16555 16562 16570 16575 16588 16621 16642 16687 16710 16712 16725 16729 16736 16750 16757 16821 16849 16875 16880 16901 16950 17065 17101 17154 17204 17231 17240 37271 17319 17343 17374 17403 17428 17547 17549 17561 17638 17654 17656 17692 17699 17717 17746 17834 17914 17919 17927 17931 17943 19790 17993 18039 18069 18105 18114 18173 18179 18206 18264 18269 18280 18296 18322 ^8325 18347 18392 18406 18409 18429 18517 18528 18546 18570 18579 18515 18648 18652 18728 18762 18826 18827 13075 19D79 19083 19120 19126 19200 19203 19280 19292 19338 19356 19574 19580 19607 19634 19642 19647 19729 19769 19783 19848 19857 19921 20008 20106 20142 20170 20229 20294 20306 20413 20480 20481 20553 20564 20609 20616 20651 20663 20697 20698 20702 20711 20723 20765 20785 20880 20912 21047 21051 21132 21134 21138 21145 21166 21189 21204 21219 21236 21257 21271 21299 21309 21318 21324 21455 21360 21392 21493 21501 21519 21530 21542 21623 21716 21718 21729 21757 21759 21772 21788 21819 21823 21834 21850 21875 21878 21890 21913 21915 21917 21958 21989 Verbeteringen: 1449 m. z. 1459, 11395 m z. 11392, 20862 m. z, 20865, 4062 en 19961 m. z, met 70.— ste tocht, welke door de Elfsteden vereeniging werd georganiseerd, da teert van het jaar 1912. Op 2 Febr. van dat jaar vond de tocht plaats met 65 deelnemers, van wie 41 het eindpunt niet bereikten. Winnaar werd de heer J. C. J. Koning uit Arnhem in 11 uur en 40 min. De tweede tocht werd gehouden op 27 Jan. 1917 en leverde denzelf den overwinnaar op. Van de 183 deelnemers vielen er 148 af. Win naar van den derden tocht werd de heer K. Leemburg uit Leeuwarden in 11 uur 9 min. Het aantal deelne mers bedroeg 303, 148 uitvallers. De vierde tocht werd gehouden 16 Dec. '33, toen werden winnaars de heeren A. de Vries uit Dronrijp en S. Caste- lein uit Warga in 9 uur 2 min. Aan tal deelnemers 482, uitvallers 30. De ze tocht had zoo weinig uitvallers omdat onder ideale weersomstandig heden werd -gereden. Hetgeen de prestatie aanmerkelijk ten goede kwam. Het ziet er naar uit, dat de tocht van dit jaar, de zesde Elfste dentocht, een analogie hiervan zal worden. De vijfde tocht, op 30 Jan. van het vorige jaar, ligt nog verscn in ieders geheugen. Deze tocht was bijzonder zwaar en leverde vijf win naars op. De Elfstedenvereeniging kan dus terugzien op vijf door haar georgani seerde tochten. Voor de volledigheid dient hierbij evenwel rekening te worden gehouden met het feit, dat voor de oprichting van de Elfsteden vereeniging op 2 Jan. 1909 ook reeds een Elfstedentocht was gehouden. Het initiatief hiervoor ging uit van den zeer bekenden promotor, den heer W. J. H. Muiier. Hij was omstreeks 1908 tweede voorzitter van den Nederlandschen bond voor lichamelijke opvoeding, wiens bestuur zich veel moeite gaf voor het organiseeren van lange af- standstochten. Hij was het, die op de gelukkige en origineele gedachte kwam een traditioneelen Frieschen Elfstedentocht te organiseeren en verzocht het bestuur van den Frie schen ijsbond de leiding van een dergelijken tocht op zich te nemen. Op Zaterdag 2 Jan. 1909 is toen de eerste tocht gehouden en 124 rijders hebben er aan deelgenomen. Negen van hen bereikten de finish met M. Hoekstra uit Warga als winnaar. Eenige bekende deelnemers Onci 1 die zic'i np Is eersU deelnemers kwamen aanmelden, be vinden zich twee winnaars van ver leden jaar, C. Jongert uit Maarssen en Adema uit Franeker. Wij hadden nog eèn onderhoud met Jongert, die vast van plan bleek te zijn zijn titel of zooals men het noemen mag, te verdedigen. Reeds vier maal, zoo deelde hij mede, „heb ik dezen tocht gemaakt zoodat ik thans voor de 5e maal start. Het is jammer, dat de tijdsomstandigheden aanvankelijk mij alle lust ontnamen om te oefe nen. Daardoor zal ik minder ge traind op het ijs verschijnen. Daar staat evenwel tegenover, dat de weersomstandigheden veel gunstiger zijn. Ik ga daarom vol vertrouwen dezen wedstrijd tegemoet, ook al weet ik, dat de overwinning door een klein ongeval, een misstap, een kleinen val of iets dergelijks, uit de handen kan ontglippen". Verder ontdekten wij onder de in schrijvingen den naam van den heer D. Huizinga Bruins, den bekenden voetbaloffic'ol; die alle vijf voorai' gaande tochtentot een succesvol einde bracht en thans zijn zesden tocht vol ambitie gaat maken. Ook zullen starten de winnaar van 1933, A. de Vries en de bekende ry der L. Geveke, de winnaar van den onlangs gehouden 150 km dorpen- tocht door Groningen, die beiden verleden jaar in de tweede groep aankwamen. En die ernstige candi daten zijn voor de overwinning. Het aantal deelnemers aan den tocht bleek in den loop van gister avond tot diep in den nacht zoo zeer te zijn opgeloopen, dat het getal 2500 werd gepasseerd. Vast staat, dat het totaal aantal deelnemers aar den wedstrijd, alsmede aan den tocht, meer dan drieduizend be draagt. Uit dit getal blijkt wel dui delijk, hoe groot de algemeene be langstelling is voor deze sportieve prestatie. Het duurde langen tijd voordat de duizenden deelnemers de eerste controle bij den start waren gepasseerd. Het was een aardig schouwspel. Hier bracht een moeder haar zoon en dochter tot op de start plaats. Nog even een grondige in spectie: „Zit je rugzak goed, Sjoerd" en „Marijke, zorg dat je je shawl goed omhoudt en flink eten onder weg". Elders bracht een Friesche boeren dochter haar verloofde naar de startplaats. Ook hier een laatste in spectie: een flinke zoen en „Houdt je taai, jong" en weg schoot de stoere Fries met forsche slagen over de door duizenden toeschouwers om zoomde Leeuwarder stadsgracht Weer elders verschijnt een Friesche stamvader met berenmuts over de ooren, met twee ongeveer achttien jaar oude zoons. Vol trots wendt hij zich tot een der bekende bestuursleden. „Ik zeg tegen mijn zoons, nu is het jullie beurt. Ik zelf ben te oud geworden voor een dergelijken tocht. Nu ik niet meer kan, zullen mijn jongen.- de eer van de familie hoog moeter, houden en ik heb veel vertrouwen dat zij mij hierin niet zullen teleur stellen". Met de armen op de schou ders van zijn beide jongens, vei dween hij door de deur van de zaa van de Harmonie om hen te helper bij het onderbinden van de schaat sen op de startplaats. Soms is het moeilijk een jonge ling te onderscheiden van een bak- visch. De broek viert hier hoogtij tezamen met trui en muts. Zoo trok dan een onafzienbare rij deelnemers langs de controletafels naar de start plaats op de stadsgracht en werd dc tweehonderd kilometertocht aange vangen. De eerste controlepost. De eerste uren hebben reeds ver rassingen opgeleverd. Aanvankelijk ging alles goed. Het ijs was prach tig, zoo meldde onze verslaggevei in Dokkum. Omstreeks 6.28 uur zag men dc eerste rijders aankomen. Als eersten verschenen om 6.29 aan de controle post in café Drost te Dokkum dc winnaars van verleden jaar: C. Jon gert uit Maarsen, A. Adema uit Fra neker, alsmede de heer J. Bosman uit Breukelen. Zij hadden den af stand LeeuwardenDokkum (23 M, km), afgelegd in 44 minuten, daar zij om 5.45 te Leeuwarden waren gestart. Inderdaad een fantastische snelheid dus, vooral daar in volsla gen duisternis moest worden gere den. Een minuut later, om 6.30 uur verscheen de rijder L. Geveke uit Leeuwarden, de winnaar van den Groninger tocht van verleden week, alsmede de rijder Woudstra uit Hemrik. Zes minuten later verschenen de rijders Vos uit Dedemsvaart, Algra uit Leeuwarden en de Vries uit Franeker. Deze laatste rijder is win naar van den Elfstedentocht 1933. Van de tochtrijders verschenen als eersten om 7.05 aan de controlepost de heeren Ruitenberg uit Franeker, Wybenga uit Leeuwarden en Vene- ma uit Goutum, bij Leeuwarden. De eerste vrouw, die zich meldde, om 7.10 u. was Sjoerdje Faber uit War ga, winnares van verleden jaar. Doch hierna keerden de eerst aan gekomen rijders terug over de Dok- kummer Ee langs hetzelfde traject om bij Bartiehiem rechtsaf te slaan naar Franeker. Nu kwamen de eer ste moeilijkheden. In de duisternis zagen de elkaar tegemoet rijdende deelnemers elkaar te laat. Ernstige botsingen volgden, waarbij vele rij ders verwondingen opliepen. Onder hen bevond zich o.a. ook Geveke, doch voordat de geneeskundige dienst ter plaatse was, bleek Geveke den tocht, ondanks de opgeloopen verwondingen, te hebben voortgezet. Andere rijders hadden blijkbaar zwaardere verwondingen opgeloo pen, zoodat geneeskundige hulp moest worden verleend. Bij de controle te Franeker. Om 8.41 'kwam Adema uit Frane ker als eerste rijder in zijn woon plaats aan, in gezelschap van Bos man uit Breukelen. Zij hadden er dus 68 km opzitten. De ontvangst door de stadgenooten voor Adema was bijzonder hartelijk. Vlug werd hij voortgeholpen, zoodat hij reeds weg was, toen de volgende rijders arriveerden. Dit waren van der Bij uit Anna- Paulowna, die zich ernstig beklaag de over den angst, welke hij had uit gestaan op het traject Dokkum Bartiehiem. Geveke uit Leeuwarden kwam om 8.47 uur en had dus zes minuten achterstand. Om 8.49 arriveerde Jon gert. Deze be„wame rijder, die dus van den kop was verdrongen, had een ernstige botsing gehad en bleek hierbij een verwonding in de nabij heid van een der oogen te hebben opgeloopen. 115. Steeds verder gaat de tocht. En Pam ziet steeds uit, of hij een levend wezen, hetzij mens of di.n kan ontdekken. Doch niets is te bespeuren. Het is steeds hetzelfde landschap, kraters en bergen. 116. Na verloop van eenige tijd stopt de professor en stapt af. „We zijn nu nog op het gedeelte, dat steeds naar de aarde is gekeerd en wij moeten aan de andere kant zijn", zegt hij tegen Pam.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1941 | | pagina 3