OPBOUW EN UITBREIDING DER SOCIALE
VERZEKERINGEN.
Rijbewijs verlengen?
Gedragslijn bij lucht
aanvallen.
Oplossing moord te
Soest.
TWEEDE BLAD.
ALKMAARSCHE COURANT VAN MAANDAG 17 MAART 1941.
1 ij
TE BROEK OP LANGENDIJK IS MEN BEZIG met een zeer groot en belangrijk
werk, n.l. den bouw van een schutsluis, waardoor in de toekomst schepen van veel
grooter inhoud de groentenveiling te Broek op Langendijk kunnen bereiken. De
bouwput van het bovensluishoofd, waarover een brug komt te liggen. (Polygoon)
DE REDE VAN DEN RIJKSCOMMISSARIS TE AMSTERDAM. Na zijn aankomst
inspecteerde de Rijkscommissaris een eere-afdoe ling politietroepen. (Stap#)
OP DE SCHEEPSWERF NICOLAAS WITSEN EN VIS TE
ALKMAAR wordt de laatste hand gelegd aan twee motor-strand-
reddingbooten, welke bestemd zijn voorde Noord-Zuidhollandsche
Redding Mij. Het schilderen van één der schepen. (Polygoon)
Het A.N.P. meldt: De leider van
de afldeeling sociaal bestuur van het
rijkscommissariaat, President Jakob
van den rijksmijnraad te Berlijn,
schrijft in een artikel de volgende
beschouwingen over de sociale
verzekeringen in Nederland:
De nauwe economische betrek
kingen en verbindingen tusschen
het groot-Duitsche rijk' en Neder
land, welke voor een niet gering
gedeelte op de veelvormige ge
meenschappelijke levensvoorwaar
den berusten, eischen gebiedend een
verstrekkende samenwerking ook
op het gebied van de sociale ver
zekeringen en de volksgezondheids
zorg.
De weinige voorhanden zijnde uit
gangspunten uit te werken is een
taak, waaraan met kracht gearbeid
moet worden. Deze samenwerking
wordt begunstigd, doordat de soci
ale verzekering in haar belangrijke
takken, zooals de ongevallen-,
ziekte- en invaliditeitsverzekering,
ook hier reeds haar neerslag ge
vonden heeft.
De ongevallenverzekering staat
op een aanmerkelijke hoogte. Haar
uitwerking kan toereikend worden
genoemd en ook de kring van per
sonen, welke onder deze verzeke
ring valt, komt met onze begrippen
©vereen. De verkrijging der mid
delen is op gelijke wijze geregeld
als in het Duitsche recht; ook hier
draagt de werkgever de bijdrage
alleen.
Ziekte- en invaliditeits
verzekering.
Anders staat het met de ziekte
verzekering en met de invalidi
teitsverzekering. Reeds het feit, dat
de ziektewet eerst in '30 in werking
is getreden, is merkwaardig, wan
neer men bedenkt, dat de wet zelf
uit 1913 stamt. Men zou nu denken,
dat deze jonge wet met den stand
der wetgeving in de ziekteverzeke
ring in de andere Europeesche lan
den, vooral in het naburige Duitsch-
land, rekening zou hebben gehou
den. Het tegendeel is waar. Even
als in vele andere opzichten gold
voor Neaerland ook op het gebied
Van de sociale verzekering Engeland
als voorbeeld. Om deze reden is
aan de vrijwillige verzekering
groote speelruimte gegeven, d.w.z.
zijn verregaande concessie? gedaan
aan de particuliere verzekering.
Ui'gaande van het kapitalistische
streven den wfikgever een zoo ge
ring mogelijke sociale last op te
Leggen, bevat de Nederlandsche
ziektewet slechts een verzekering
tegen de economischs gevol
gen van de ongeschiktheid tot wer
ken wegens z:ekte. Zij is daaiom een
zuivere geldverzekering en kent als
zoodanig slechts een enkele presta
tie. het ziektegeld. Voor het overige
bekommert deze verzekering zich
niet om het lot van den arbeider.
Zij laat het den arbeider over zich
vrijwillig op eigen kosten voor de
overige prestaties, zooals bijvoor
beeld de Duitsche ziekteverzeke
ring die kent, zooals ziekenhuisver-
pleging, hulp in de huishouding,
begrafeniskosten en andere presta
ties, welke onze ziekenkassen als
bijkomstige prestaties verzorgen, bij
de vele ziekenfondsen te verzeke
ren. Deze ziekenfondsen zijn ofwel
onderlinge verzekeringen of zijn
iis afzonderlijke afdeelingen bij
verzekeringsmaatschappijen aange
sloten.
De economische inschakeling
van Nederland in het groot-
Europeesche economische ge
bied, welke aan de toekomstige
economische structuur van het
land een nieuw karakter zal
geven, maakt dezen toestand
op den duur onhoudbaar.
Een hervorming van deze tak van
verzekering moet dan ook beslist
noodzakelijk worden geacht, daar
onder dezelfde of op zijn minst ge
lijksoortige economische verhoudin
gen de Nederlandsche arbeider
dezelfde of op zijn minst gelijksoor
tige bescherming in de ziektever
zekering moet genieten als zijn
kameraden in de andere landen van
dit economische gebied. Daarom
moet men verwachten, dat reeds in
de naaste toekomst een verregaan
de hervorming van deze tak van
verzekering in Nederland zal plaats
hebben.
Gelijksoortige toestanden, al's in
de ziekteverzekering vinden wij in
de invaliditeitsverzekering. Ook
deze tak van verzekering is va-n
betrekkelijk jongen datum: de in
validiteitswet trad immers eers-t 1
Januari 191-9 in werking. Evenals
de ziektewet is ook de wet op de
invaliditeits- en ouderdomsverzeke-
ring uitgesproken westelijk ge
oriënteerd. Aan haar kapitalistischh
karakter verandert ook het feit
mets, dat de werkgever de bijdra
gen a-lleen te betalen heeft, want de
bijdrage is buitengewoon gering en
bedraagt, zonder rekening te hou
den met het loon, in den regel 60
cent voor mannelijke en 50 cent
voor vrouwelijke verzekerden. Of
schoon de staat voor belangrijke bij
dragen moet opkomen, zijn de ren
ten schrikbarend gering en moeten
dat ook zijn als men bedenkt, dat,
afgezien van de geringe bij-dragen,
deze verzekering bovendien be-
heerscht wordt door het fondsdek
kmgstèlsel. De gemiddelde rente
bereikt niet eens het bedrag van
vier gulden per week. Men meene
niet, dat Nederland er niet in ge
slaagd zou zijn een werkzamere in-
validenverzekering in stand te
houden. Maar men wilde dat in het
geheel niet, want het heele streven
was er op gericht, den arbeidenden
mensch in politieke afhankelijkheid
te houden. Want doordat men den
in een lang leven van arbeid ver
grijsden arbeider bij zijn levenavond
een fooi gaf welke te weinig was
om te leven en te veel om te ster
ven, dreef men hem in de armen
van de evenals in Engeland ook
hier uitgebreide charitatieve hulp,
welke dan den voor zijn bestaan
bezorgden arbeidsveteraan op ruime
schaal voor politieke doeleinden
misbruikte. Ook hier vinden wij als
in de ziekteverzekering het pluto
cratische Engeland en zijn metho
den als voorbeeld. Maar evenals in
de ziekteverzekering heeft het
;iiwe thans voor Nederland be
ginnende tijdperk op het gebied
an de invaliditeitsverzekering veel
democratisch vuil op te ruimen.
Ook op dit gebied der sociale ver
zekering moet door een ingrijpen-
de hervorming een nieuwe geest
.ebracht worden, die den werken
den mensch een zorgenvrijen le
vensavond waarborgt.
Ik beschouw het daarom niet
slechts als mijn voornaamste, doch
ook als mijn dankbaarste taak, voor
den Nederlandschen arbeider de
zekerheid tegenover de wisselval
ligheden des levens te scheppen,
welke de Duitsche arbeider sinds
tientallen van jaren geniet en voor
al na de overwinning op Engeland
in nog sterkere mate zal verkrijgen.
WERDEN TOT NU TOE IN DEN WIERINGERMEERPOLDER alleen, boerderijen
gebouwd met een oppervlakte van 40 tot 60 H.A., thans is men er toe overgegaan
kleinere boerderijen te bouwen, zgn. tuindersbedrij-ven, zoodat kleine boeren een
plaats in dezen uitgestrekten- polder krijgen. Een dezer bedrijven in aanbouw.
(Polygoon)
Het heeft nog geen
haast.
Naar aanleiding van vele bin
nenkomende vragen maakt de
A. N. W. B. de automobilisten en
motorrijders er opmerkzaam op,
dat onder de huidige wetgeving
rijvaardigheidsexamens in het
algemeen alleen moeten worden
afgelegd indien het oude rijbewijs
langer dan vijf jaar is vervallen.
Bovendien gaat de geldigheid van
een nieuw rijbewijs in op den dag
van afgifte en niet op den dag,
volgende op den vervaldag van het
oude rijbewijs. Men behoeft dus
voorloopig geen haast te maken,
als men niet van een motorrijtuig
gebruik kan maken. De A. N. W. B.
adviseert echter om niet te wach
ten tot het verkeer met motorrij
tuigen weer normaal is, aangezien
het aantal aanvragen dan zoo
overstelpend zal zijn, dat men met
vertraging .rekening moet houden.
Goede vaklieden, goede machines
en goed materiaal waarborgen
U goed drukwerk.
N V. HERMS. COSTER ZOON
ALKMAARSCHE COURANT,
VARKENSSLACHTERS OP
HEETERDAAD BETRAPT.
Rechercheurs van de Utrechtsche
politie hebben twee mannen gear
resteerd, die zich geruimen tijd
bezig hielden met frauduleuze
slachtingen. Dit ontoelaatbare be
drijf werd uitgeoefend in een
schuur aan de Hoogweide, waar
voor een groote hond bezoekers
door hevig geblaf afschrikten.
Zelfs de politiemannen konden
zich met geen mogelijkheid door
gang tot de schuur verschaffen. Zij
losten een schot in de lucht, waar
op een paar mannen met bebloede
kleeren naar buiten kwamen en
den hond vastgrepen.
Binnen gekomen betrapten de
rechercheurs de slachters op hee-
terdaad, toen zij bezig waren vijf
varkens frauduleus te slachten.
Gearresteerd zijn toen een 51-jari-
ge opperman en een 43-jarige
grondwerker.
Doodelijk arbeidsongeval. - Bij
zijn arbeid in de ondergrondsche
werken van Staatsmijn Hendrik ge
raakte de 28-jarige gehuwde mijn
werker T., wonende Langenberg te
Brunssum, onder vallend gesteente.
Het slachtoffer wend met zware in
wendige kneuzingen onder den awa-
ren last vandaan gehaald, waarna de
dood spoedig, intrad.
Er bestaat aanleiding, nogmaals
met nadruk op het volgende de aan
dacht te vestigen:
Bij luchtalarm en bij aanvallen uit
de lucht moet onder alle omstandig
heden de straat vrij worden ge
maakt. Allen, die zich in de open
lucht bevinden, dienen zich onver
wijld naar de meest nabijzijnd,
schuilplaats te begeven of op andere
wijze een geschikte dekking te zoe
ken.
Het is ten strengste verboden,
ramen of deuren zoodanig open te
hebben, dat eenig licht naar buiten
uitstraalt. Meestal geschiedt dit uit
nieuwsgierigheid van bewoners. Zij,
die bij luchtalarm of luchtaanvallen
om die reden ramen of deuren open
zetten of zich op straat begeven om
vliegtuigen enz. waar te nemen,
brengen niet slechts zichzelf in ge
vaar, doch handelen bovendien on
verantwoordelijk tegenover hun me
demenschen. Tegen zulke handelin
gen zal in de toekomst met de
strengste straffen worden opgetre
den.
In verband hiermede wordt erop
gewezen; dat ook dan, wanneer
luchtalarm voor 24.00 uur wordt
gegeven en tot n a middernacht
aanhoudt, de straten en wegen onder
alle omstandigheden vrijgemaakt en
de schuilplaatsen niet verlaten moe
ten worden.
Voortzetting van het naar huis
gaan daarna geldt in zulke ge
vallen niet als overtreding
van het uitgaansverbod.
Dus nogmaals: bij luchtalarm en
-aanvallen:
Weg van de straat!
Beschutting of dekking opzoeken!
Geen raam openen!
Onder geen enkele omstandigheid
licht naar buiten laten uitstralen!
KAPITALE BOERDERIJ TE ERP
AFGEBRAND.
Zaterdagmiddag is de kapitale
boerderij „De Hoeksche Hoef" te Erp
(Gld.), bewoond door den landbou
wer H. van der Velden, totaal af
gebrand. In een oogwenk stonden de
landbouwschuur en de hoeve in
lichterlaaie. Door snel toegeschoten
nulp kon de groote veestapel en al
het huisraad worden gered, doch
overigens ging alles in vlammen op.
Ook een groote partijen rogge en
haver en alle landbouwmachines,
Welke meerendeels nog nieuw waren.
Aan blusschen viel rfiet te denken.
Een en ander was slechts matig
verzekerd. De oorzaak is onbekend.
10-jarig jongetje de
dader.
Binnen vierentwintig uur heeft
inspecteur Schreuder den moord op
het. dochtertje van de familie Strum-
pel te Soest tot opheldering gebracht.
Als dader van dezen moord is
een tienjarig jongetje in den
nacht van Vrijdag op Zaterdag
in een der noodwoningen te Hil
versum aangehouden.
Het is gebleken, dat het jon
getje de vijfjarige Gerretje, die
alleen in het bosch van Pijnen
burg liep, in het water heeft ge
gooid. Toen het meisje probeerde
uit het water te komen, heeft hij
haar zoo lang onder water ge
houden, totdat het bezweek. De
jeugdige dader was in gezelschap
van een broertje.
Het is één der twaalf kinderen uit
een groot gezin, waarvan er zes
wegens baldadigheid voor den poli
tierechter zijn geweest.
Het kind zal ter beschikking van
de justitie worden gesteld.
PROPAGANDA VOOR BIJBEL
GENOOTSCHAP, DAT
VERBODEN IS.
Het A.N.P. meldt: Ondanks de ver
ordening waarbij het Bijbelgenoot
schap Jehova (De Wachttoren) tot
een verboden vereeniging is ver
klaard, zijn twee te Helmond wo
nende propagandisten blijven door
gaan met propaganda en colportage
voor deze secte. Zij zijn thans gear
resteerd. Het zijn de gehuwde vrouw
B. van L. en de man J. B.
Een groote hoeveelheid propa
gandamateriaal is te hunnen huize
in beslag genomen.
BOMMEN OP ONS LAND.
Het A.N.P. meldt:
Vrijdagavond hebben Engelsche
vliegtuigen op verschalende plaatsen
des lands bommen geworpen. In een
plaats in het westen is belangrijke
schade aan woonhuizen en aan een
verkeersbrug aangericht. Hierbij zijn
acht burgers gedood, zeven zwaar en
twee licht gewond. Voor het mee-
rendeel waren dit menschen, die zich
op straat bevonden. Eenige branden
in woonhuizen zijn snel gebluscht.
In het oosten des lands zijn brand
plaatjes gestrooid, waardoor een
boschbrand ontstond, die 5 H.A.
bosch in de asch legde. Een aanvals-
poging op een verkeerswerk op een
andere plaats is mislukt. Eenige
woonhuizen werden hier door bom
scherven beschadigd. Ook elders is
geringe schade aan gebouwen toege
bracht.
ROTTERDAMSCHE KINDEREN
NAAR GRONINGEN.
De propaganda-actie, die de
Groninger gemeenschap een aantal
weken geleden heeft aangevangen,
om de bewoners van de provincie
Groningen wederom te bewegen
Rotterdamsche geëvacueerden op
te nemen, werpt al aardige resul
taten af. Reeds zijn vijftig kinderen
in de provincie ondergebracht en
a.s. Vrijdag zal opnieuw een trans
port van ongeveer honderd kinde
ren te Groningen aankomen, ter
wijl nog eenige groepen zeer bin
nenkort zullen volgen. Talrijk zijn
de aanmeldingen, die binnen ko
men en eenige honderden kinderen
(allen geëvacueerenden) kunnen
thans reeds van een rustig verblijf
op het Groninger platteland ver
zekerd zijn.
ERNSTIGE TREINSTORING TE
UTRECHT»
Vier uren lang is Zaterdagmiddag
het treinverkeer rond Utrecht door
een defect aan een der beugels van
de electrische bovenleiding ger
stoord geweest. Om dit defect te
verhelpen, moest het net van da
lijnen naar Amsterdam, Arnhem,
Eindhoven en 's-Hertogenbosch
stroomloos worden gemaakt en
dientengevolge stapelde zich bij
alle drukte van de Jaarbeurs be
zoekende reizigers de eene moei
lijkheid op de andere. Toen de
storing aan het net door het defect
aan de bovenleiding ontstond,
moesten allereerst verschillende
locomotieven worden gecharterd
om de electrische en dieseltereinen
van en naar het station te verslee-
pen. In allerijl werd een hulp
colonne gerequireerd en met alle
macht werd gewerkt om de moei
lijkheid zoo spoedig mogelijk op te
lossen. Voor zoover dat mogelijk
was, werd het verkeer naar het
Noorden en het Noord-Westen van
het land over Hilversum geleid,
doch deze omleiding leverde tal
van moeilijkheden op. Op het
Utrechtsche station stonden de
reizigers mannetje aan mannetje
en na verloop van eenige uren
was het zóó vol, dat er zelfs nie
mand meer op het perron kon
worden toegelaten.
Daar vele reizigers vreesden,
dat de storing eerst Zaterdagavond
laat of Zondagochtend zou zijn
opgeheven, werden inmiddels de
Utrechtsche hotels bestormd en
om zes uur was in vrijwel geen
hotel meer een plaats te krijgen.
Dank zij het onvermoeide, harde
arbeiden van het spoorwegperso
neel was het defect om zeven uur
verholpen en langzaam maar zeker
nam het treinverkeer weer een
normaal aanzien aan.