Hevige str Londenscht KLACHTENBOEK VAN DE NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN TER ZIELE. Mr. L. J. A. Trip vraagt ontslag. 143e Jaarg an; Brits It lc Ergens in Italië, 2 fani). Het 286ste co: het Italiaansche luidt: „Aan het Grieksch vigheid der artillerie sector van het 11de vliegtuigen hebben i wegen, gemechanisei een troepenkantonne slagplaatsen van den vallen. Het is geblel vijandelijke luchtaan laatste dagen op Va men, nog een Britse: neergeschoten. Het v het eiland Saseno ter In Noord-Afrika b rie te Dzjaraboeb strijdkrachten, die trachtten te naderen, vuur genomen. Italii tuigen hebben de vija basis Bei-ka (Bengha deerd. Afdeelingen I tuigen hebben verse: delijke stellingen e aangevallen. In den op 19 Maart heeft luchtaanval op Tr Eenige personen wer gewond, er is eenige richt. Een der vijani tuigen werd door o schut getroffen en neer. Een ander vij: tuig is door den Duit weer in de omgevinj neergeschoten. De be gevangen genomen. Aegeïsche zee zijn or slaags geraakt met al andeiij'ke jagers. Een het type Hurricane haald, een onzer bom niet op zijn basis tei In Oost-Afrika dui Keren voort. In wee reeds geleden verl Britsche koog H< le Berlijn, 20 Maart opperbevel van d maakt bekend: Onderzeebooten h brt. vijandelijke scheepsruimte, deel van krachtig besc vooien, tot zinken ge de vernietigde schee; vond zich een depóts walvisehvaart van ru Andere koopvaardij tezamen 21.000 brt. beschadigd. Zeer sterke format vliegtuigen ondernan bij goed uitzicht a doorslaggevende ui voor de oorlogvoerir doelen der Britsch Hierbij werden vooi werken met brisant allerlei kaliber en' m< men bestookt. De aar uren duurde, richtte verwoestingen aan Victoria-docks, de I docks, de King Geor. in de haveninstallatie ding van de Theems brandhaarden en tot stand zichtbare ontpl den waargenomen. Oi installaties ten noord Theernsmonding zij van bommen geplaal dijschepen in de The< in brani. Verkenni deden gisteren met g aanval op een krach convooi. Een koopva 7-000 b.r.t. werd tot racht. Twee andere 'si elkaar ongeveer 10.0 den door bommen zi digd Bij een aanval tuigen cp Zuid-Eng< de vijand in luehtgo vliegtuigen van het In No>rd-Afrika si luchtdoelartillerie eei vechtsvliegtuig omla; ALKMAARSCHE COURANT VAN DONDERDAG 20 MAART 1941. DINSDAG HEEET DE SECRETARIS-GENERAAL van* het departement van Volksvoorlichting en Kunsten, Dr. T. Goedewaagen, een bezoek aan de Jaarbeurs te Utrecht gebracht» Dr. T. Goedewaagen bewondert een der fraaie vazen van het zoo bekende Leerdam-product. Van rechts naar links: baron C. R. F. Krayenhof, Dr. T. Goedewaagen en Ir. W. L. Z. v. d. Vegte. (Polygoon) ALS HET VOORJAARSZONNETJE SCHIJNT kan de gyiwnaetiekk* beter in óe open Lucht gegeven worden. De leerlingen doen een Mnfc» doei* gMondheid op. fPotygooiï)" Eeri gebruik uit den tijd der dilligences gaat verdwijnen, Omslachtige procedure raakte in onbruik. Een gebruik, dat nog dateert uit den tijd der diligences, gaat verdwijnen. Het klachtenboek van de Nederlandsche Spoor wegen is met ingang van gisteren ter ziele gegaan. In verband met dit merkwaar dige feit bij de Ned. Spoorwegen schrijft men cms het volgende: Als u weet, hoe moeilijk het is, twee menechen tevreden te stellen, dan kunt u izelf uitrekenen, wat voor onmogelijke taak het moet zijn, het op dit ondermaansche negentig miHioen menechen naar den zin te maken. Maar wie heeft er nu met de stemming goede en kwade luim van negentig millioen menschen te maken? t*M u aioh verwonderd afvragen. Het antwoord is niet zoo moeilijk ate hef misschien wel lijikt. Neem nu eens de Nederlandsche Spoor wegen: die krijgen nog altijd per jaar een millioen: of negentig men schen „op visite". Ik geef het u te doen zoo'n quantum mannen, vrouwen en kinderen, vriendelijke en onvrien delijke, Lastige en inschikkelijke, zóó te ontvangen, dat een ieder zegt: „Wat is dat toch een char mante gastheer, altijd even attent, aitjjid even aardig en vriendelijk, altijd klopt alles als een bxis' en steeds is hij precies, zooals ik hem graag wat zien Zooiets ie onmogelijk en dat on dervinden de spoorwegei dan ook dagelijks. Afgezien nog van het feit, dat zij1 door de omstandigheden van het oogeniblik voor de klanten niet kunnen doen wat ze heel graag zouden willen, ondervonden zij ook in meer normale tijden, dat het nu eenmaal niet mogelijk is, het een ieder naar den zin te maken. Er zijn en blijven altijd klachten. Ate we de historie van het klach tenboek, dat tot nu toe op de meeste stations aanwezig was, na slaan dan merken we, dat het eer ste boek voor zoover we tenmin ste hebben kunnen nagaan dateert van 1829 en dat het toen reeds op grond van het „reglement op den dienst der openbare midde len van vervoer te lande" ter be schikking van de reizigers per diligence stond. Toen de spoor wegen in 1839 het levenslicht aan schouwden, hebben ze deze ge woonte overgenomen en zoo oud als zij nu zijn, zoo oud zijn ook hun klachtenboeken. Gezien de vitali teit en energie, die het railbedrijf gedurig aan den dag legt is dit nog een schoone toekomst beschoren, maar het instituut klachtenboek houdt het niet langer vol en zal dezer dagen den geest geven. Het klachtenboek zoo staat heel zakelijk en ongevoelig ii de laatste dienstorder voor het spoorweg personeel houdt op te bestaan. De boeken moeten naar Utrecht worden gezonden. Zoo'n klachten boek was een gewichtig document, waarvoor de hoogste autoriteiten in den lande belangstelling hadden. Neem een® het geval, dat een reiziger zich over een bepaalde ge beurtenis te beklagen had. Dan 'vroeg hij het klaehtexJboek. De ambtenaar verschoot .van kleur en kwam met het boek op tafel. Want zeggen de „voorschriften betreffen de algemeen© zaken" ad art. 35 van het algemeen reglement voor den dienst op de spoorwegen niet: „Het personeel mag geen pogingen doen om iemand van het inschrijven vap eeii klacht te doen afzien? De reiziger vulde dus met z'n bezwaren de blanke bladzijden van het klachtenboek zooals een notaris een acte passeert welke klacht in drievoud moest worden overgeschreven. Eén afschrift zon der toelichting ging naar de com- mercieele afdeeling en twee naar den chef van den lijndienst, name lijk één met en één zonder toelich ting, die op zijn beurt het eerste exemplaar met advies aan de com mercieel© afdeeling en het andere aan den rijksinspecteur van het verkeer doorzond. De klager kreeg dan tenslotte antwoord, waarvan een afschrift aan den stationschef werd gestuurd, om naast de oor spronkelijke klacht in het klach tenboek te worden ingeschreven. U ziet, dat er heel wat geschrijf bij te pas kwam Wij zeiden al, dat er van de zijde van de hoogste autoriteiten in den lande belangstelling voor het klach tenboek bestond. Om te beginnen werd elk boek, voordat het op een station werd neergelegd, door den raad van toezicht op de spoorwegen later door den rijksinspecteur van het verkeer aandachtig na gezien of alle genummerde blad zijden aanwezig waren, waarna het op de eerste en laatste bladzijde voor accoord werd afgeteekend. Er mochten eens snuggere ambtenaren met een slecht geweten zijn, die er een gegronde klacht uit wilden scheuren En als vroeger de raad van toe zicht en later de rijksinspecteur op de. stations inspectie hield, dan kwamen de boeken voor den dag en werden ze aandachtig bestu deerd, waarna den chef al dan niet „décharge werd verleend." Het publiek heeft echter een fijne neus, en er kwamen steeds meer reizigers, die de klachtenprocedure rompslomp vonden en direct een brief naar de centrale administratie zonden. En de spoorwegen zouden de spoorwegen niet zijn, als zij aan die klachten minder aandacht be steedden. Zoo werd er een steeds geringer gebruik gemaakt van het klachteitboek; op de driehonderd stations, waar zij aanwezig waren, werd er gemiddeld een klacht of honderd per jaar ingeschreven. Nu is met toestemming van de overheid tot opheffing van het klachtenboek besloten en met het klachtenboek verdwijnt een stukje romantiek uit het leven van den spoorwegman, dat onafscheidelijk van het bedrijf geschenen had. Want is het geen „romance" als u in het „klagtenboek" van Delden, dat nog steeds 'in gebruik was, als. eerste klacht leest „den 24en Fe bruary 1868 van Goor naar Delden was de waterstoof in de 2e klasse voorzien van koud water", waar naast men dan als antwoord kan lezen, dat „de klagte" gedeeltelijk ongegrond was, omdat het water wel niet heet, maar toch ook niet koud, namelijk „laauw" was ge weest. En in een ander klachtenboek treffen we o.a. een klacht uit 1867 aan, waarin een burgemeester er zich over beklaagt, dat er drie per sonen met „herfsche kaas" in de coupé waren toegelaten, waardoor een niet al te aangename geur werd verspreid Het blijkt ook een paar maal voorgekomen te zijn, dat er reizi gers naar het klachtenboek vroegen, terwijl zij niet iets te veel aan Bacchus hadden geofferd. Het schrift was er daardoor niet duide lijker op geworden en o.a. troffen we het volgende antwoord aan: „Bij onderzoek is gebleken, dat klager, toen hij zijne onleesbare klacht inschreef, teveel bedwelmend 650 KILO VARKENSVLEESCH EN 100 POND SPEK IN BESLAG GENOMEN. Een ambtenaar van den crisiscon troledienst en een keurmeester van de slachtplaats heeft, in samenwer king met de politie van Westbroek en Achttienhoven beslag kunnen leggen op een hoeveelheid van 650 kilogram varkensvleesch, afkom stig van dieren welke op fraudu leuze wijze waren geslacht. Beide ambtenaren ontmoetten dezer da gen een inwoner van Achttienhoven die een groote kist op zijn rijwiel vervoerde. De ambtenaren hielden den man aan en bij onderzoek bleek, dat de kist ongeveer hon derd pond spek bevatte, welke naar den kooper vervoerd moest worden. De vervoerder van het spek werd, nadat ook de politie was gewaar schuwd, aan een verhoor onderwor pen, waarbij de man aanvankelijk nogal gesloten bleek, doch toen men hem goed aan den tand voel de, vertelde hij, dat hij het spek moest vervoeren in opdracht van een hem overigens onbekenden per soon. Later heeft de aangehoudene aan de politie verklaard dat hij het vleesch in ontvangst had genomen bij een zekeren T. V., die eveneens in Achttienhoven woonachtig is. De politie heeft hier aanstonds een huiszoeking verricht en daarbij kwam aan het licht, dat in dit huis een hoeveelheid varkensvleesch. wegende 650 kilogram was opgesla gen. V., die aanvankelijk door de politie was gearresteerd, is later op vrije voeten gesteld. Bij zijn ver hoor bleek, dat het vleesch het eigendom was van zekeren E. de G., eveneens te Achttienhoven woonachtig. Deze man werd even eens gearresteerd, doch hij ver klaarde van niets te weten. De G. is haar Utrecht overgebracht, waar hij ter beschikking van den officier van justitie is gesteld. Nog is niet komen vast te staan, of de vakens ook te Achttienhoven zijn geslacht. De politie is met haar onderzoek nog in vollen gang en men tracht natuurlijk na te gaan, of de dieren in déze gemeente op frauduleuze wijze zijn geslacht. Men verwacht nog andere in be slagnemingen van vleesch, afkom stig van frauduleuze slachtingen vocht had gebruikt. Dierhalve is de klacht niet beantwoord". Hetgeen men den. spoorwegen niet kwalijk mag nemen. Nu is dit stukje poëzie uit het spoorwegbedrijf verdwenen en daarvoor in. de plaats komen korte, zakelijke briefjes met verzoek die-en-die-trein weer in te leg gen", of „daar-en-daar.loch vooral op aansluiting te waditen"..,. GEVOLMACHTIGDE VOOR DE HOUTVOORZIENING; Binnenkort benoeming; wat zijn taak zal zijn. Het A.N.P. meldt: Tusschen de bevoegde Duitsche en Nederlandsche dienstorganen wordt overleg gepleegd over de aanwijzing' van een gevolmachtigde voor de bosch- en houtvoorziening, met het oog op de tegenwoordige en toekom stige verzekering van de behoefte aan hout als' grondstof, wiens be moeiingen zich uitstrekken over alle vraagstukken, welke met de produc tie en levering van ruw hout ver band hebben. De beteekenis van deze grondstof is steeds grooter geworden, zoodat zij thans op de eerste plaats van alle ruwe materialen is geko men. Hout wordt gebezigd in het bouwbedrijf, den mijnbouw, den scheepsbouw, de papier-, lucifers-, meubel-, springstof-, textiel- en vee voederindustrie, in duizenden che mische producten, voor de vervaar diging van synthetische benzine, bij de spoorwegen en in andere takken van bedrijf, die hier niet alle ge noemd kunnen worden, zoomede als materiaal voor allerlei kunstvoor werpen. Men kan gerust zeggen, dat hout het meest veelzijdige van alle ruwe materialen is, omdat het een gansche rij van sleutelposities inneemt, waar op andere industrieën zijn aangewe zen. Niet vergeten zij,- dat hout ook als brandstof wordt gebruikt, doch de situatie in de houtwereld bestemt dit materiaal voor doeleinden van hooger belang. Hout is een natuurproduct, het product van het boschwezen. Daar door is de beteekenis van het bosch- bedrijf gelijktijdig met zijn product toegenomen. Op het gebied van de bebosschjng blijft in ons land steeds HANDELSBESPREKINGEN TE BATAVIA LOOPEN TEN EINDE. Batavia, 19 Maart (Domei). Naar vernomen wordt, naderen de bespre kingen tusschen den heer J. E. van Hoogstraten, chef van de afdeeling handelszaken, en den Japanschen consuï-gneraal Joetaka Isjizawa haar einde. De derde bespreking der bijzonderheden tusschen de heeren van Hoogstraten en Isjizawa had gisteren plaats. Deze bespreking dei- bij zonder-heden geschedde na dertien voorafgaande ontmoetingen tusschen de beide afgevaai'digden. Zoodra deze besprekingen geëindigd zijn, woi'dt verwacht, dat de onderhande lingen in een nieuw stadium zullen treden, wanneer de Japansche am- basasdeur Kenkitsji Josjizawa be sprekingen gaat voeren met den heer H. J. van Mook, 'den directeur van het Nederlandscli-Indisch bu reau voor economische zaken op grondslag van de tevoren gevoerde onderhandelingen tusschen van Hoogstraten en Isjieawa. nog zeer veel te doen, hoewel een klein, doch voortreffelijk Staats- boschbeheer reeds in de laatste jaren tezamen met de Nederlandsche Heidemaatschappij goede vorderin gen in den -boschstand heeft weten te verkrijgen. De in het Duitsche rijk sedert ja ren juist gebleken stelregel, alle tak ken van bedrijf, in. welker middel punt het hout staat, organisch te ordenen en in een centrale samen te brengen, dient nu ook in Nederland toepassing te vinden. Hierbij kan met zekerheid worden gerekend op een belangrijk voordeel voor de Nederlandsche volksgemeen schap, wanneer de bestuursmaatre gelen worden vereenvoudigd, plan nen en de uitvoering daarvan doel treffend worden geleid en de hout- voorziening den lande meer dienst baar wordt gemaakt. Met het bosch is bovendien een reeks van belangen voor de bevol king verbonden. Ook deze moeten worden bevorderd. Voorzoover de natuur- en heembescherming met boschzorg, boom- en struikaanwas samenhangt, zal deze evenzoo tot de taak van den gevolmachtigde dienen te behooren. Een verder arbeids gebied voor hem is de regeling van de jacht-aangelegenheden in overleg met de vertegenwoordigers van den landbouw. Uit de hier in het kort opgenoemde belangengroepen zullen den gevol machtigde vakkundige medewerkers ter zijde staan. Tegelijkertijd zullen de leiders van de betreffende depar tementen zoo mogelijk vele hunner volmachten aan het nieuwe instituut, dat onder hun leiding werkt, over dragen. Hierdoor wordt een eenvou dige en snelie werkmethode verkre gen, die in de tegenwoordige situatie van bijzonder belang is. INVAL IN THEEHUIS TE BUSSUM. Varken clandestien geslacht. Dinsdagmiddag wilden eenige veldwachters een inval doen in een theehuis aan den Amsterdamsche- straatweg te Bussum op vermoeden, dat daar frauduleus geslacht werd. De bewoner weigerde echter den toegang, waarop de veldwachters assistentie gingen halen bij de ge meentepolitie. Toen men terugkwam viel er van frauduleus geslachte var kens niets te bespeuren. Een der veldwachters, die was achter geble ven, toen men assistentie haalde, had zijn ooren goed de kost gegeven en had bemerkt, dat men in de keu ken hard aan het werk was geweest De politie verwijderde toen het zeil en brak het daaronder gelegen luik open. Onder den vloer vond men een geslacht varken, dat in beslag werd genomen. Het zal na gebeurd te zijn, in de distributie komen. Pro ces-verbaal is tegen den bewoner van het theehuis opgemaakt. Secr.-generaal dep. van financiën gaat heen. 's-Gravenhage, 19 Maart. Het A.N.P. verneemt het vol gende: De secretaris-generaal van het departement van financiën mr. L. J. A. Trip, heeft den rijkscommissaris voor het be zette Nederlandsche gebied, rijksminister Seyss Inquart verzocht, hem ontslag te ver- Ie en en uit zijn ambt van secretaris-generaal van het departement van financiën, en hem dit ontslag eervol te vee- Ie enen. De rijkscommissaris heeft aan dezen wensch voldaan, terwijl hij tevens aan mr» Trip onthef fing verleende van zijn functie als president der Nederland sche bank, en hem zijn dank tot uitdrukking bracht voor den in het belang van het iNederlandsche economische leven verrichten arbeid, BOMMEN OI* ONS LAND. Het A.N.P. meldt: In den nacht van Dinsdag op Woensdag hebben Engelsche vliegers op verschillende plaatsen van ons land bommen geworpen, waarvan het meerendeel op open veld terecht kwam. Op verschillende plaatsen moest luchtalarm worden gegeven. Slechts op drie plaatsen is tamelijk zware schade aangericht. In totaal werden hier acht woonhuizen aan zienlijk beschadigd en zijn verschei dene huizen in brand geraakt. Hier bij zijn op een dezer plaatsen onder de burgerbevolking slachtoffers ge vallen en wel zes dooden (drie vrou wen en drie mannen) en dertien zwaar gewonden (vijf vrouwen, vijf mannen en drie kinderen). Voorts is aanzienlijke glasschade aan woon huizen en broeikassen toegebracht. Op verschillende plaatsen des lands zijn in de laatste dagen bom men aangetroffen, welke waren in gesteld op ontploffing na eenige uren. In 't Noorden des lands is zulk een bom 24 uxrr na het afwerpen ontploft. De omgeving was echter tijdig ontruimd, zoodat er geen slachtoffers vielen. Een woonhuis werd door de ontploffing vernield. In Duitsche militaire kringen »et men in het werpen van tijdbommen geen enkel militair nut en neemt men aan, dat de Engelschen deze methode alleen bezigen om de bur gerbevolking op te jagen. MIDDEN IN DE VERKEERSDRUKTE op den Dnm te Amsterdam gxngen plotseling de dóozen, welke op een handkar geladen waren, open. De inhoud, zijnde blikjes van het een of ander, rolden over de siraat. De verkeersagent begreep de moeilijkheden, zette zijn bord op „neutraal" en zette zich achter de handkar, waarmede de eerste moeilijkheden „uit den weg" waren geruimd. (Polygoon) EEN GROOT AANDEEL in de vei'dediging van de langgerekte Italiaansche kusten hebben de kleine snelle motorbooten. Zij voeren op het achterdek afweergeschut en zijn meestal voorzien van torpedolanceerbuizen. (Holland) Vi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1941 | | pagina 6