Hevige str
Londenscht
KLACHTENBOEK VAN DE NEDERLANDSCHE
SPOORWEGEN TER ZIELE.
Mr. L. J. A. Trip vraagt
ontslag.
143e Jaarg an;
Brits
It
lc
Ergens in Italië, 2
fani). Het 286ste co:
het Italiaansche
luidt:
„Aan het Grieksch
vigheid der artillerie
sector van het 11de
vliegtuigen hebben i
wegen, gemechanisei
een troepenkantonne
slagplaatsen van den
vallen. Het is geblel
vijandelijke luchtaan
laatste dagen op Va
men, nog een Britse:
neergeschoten. Het v
het eiland Saseno ter
In Noord-Afrika b
rie te Dzjaraboeb
strijdkrachten, die
trachtten te naderen,
vuur genomen. Italii
tuigen hebben de vija
basis Bei-ka (Bengha
deerd. Afdeelingen I
tuigen hebben verse:
delijke stellingen e
aangevallen. In den
op 19 Maart heeft
luchtaanval op Tr
Eenige personen wer
gewond, er is eenige
richt. Een der vijani
tuigen werd door o
schut getroffen en
neer. Een ander vij:
tuig is door den Duit
weer in de omgevinj
neergeschoten. De be
gevangen genomen.
Aegeïsche zee zijn or
slaags geraakt met al
andeiij'ke jagers. Een
het type Hurricane
haald, een onzer bom
niet op zijn basis tei
In Oost-Afrika dui
Keren voort. In wee
reeds geleden verl
Britsche koog
H<
le
Berlijn, 20 Maart
opperbevel van d
maakt bekend:
Onderzeebooten h
brt. vijandelijke
scheepsruimte, deel
van krachtig besc
vooien, tot zinken ge
de vernietigde schee;
vond zich een depóts
walvisehvaart van ru
Andere koopvaardij
tezamen 21.000 brt.
beschadigd.
Zeer sterke format
vliegtuigen ondernan
bij goed uitzicht a
doorslaggevende ui
voor de oorlogvoerir
doelen der Britsch
Hierbij werden vooi
werken met brisant
allerlei kaliber en' m<
men bestookt. De aar
uren duurde, richtte
verwoestingen aan
Victoria-docks, de I
docks, de King Geor.
in de haveninstallatie
ding van de Theems
brandhaarden en tot
stand zichtbare ontpl
den waargenomen. Oi
installaties ten noord
Theernsmonding zij
van bommen geplaal
dijschepen in de The<
in brani. Verkenni
deden gisteren met g
aanval op een krach
convooi. Een koopva
7-000 b.r.t. werd tot
racht. Twee andere 'si
elkaar ongeveer 10.0
den door bommen zi
digd Bij een aanval
tuigen cp Zuid-Eng<
de vijand in luehtgo
vliegtuigen van het
In No>rd-Afrika si
luchtdoelartillerie eei
vechtsvliegtuig omla;
ALKMAARSCHE COURANT VAN DONDERDAG 20 MAART 1941.
DINSDAG HEEET DE SECRETARIS-GENERAAL van* het departement van
Volksvoorlichting en Kunsten, Dr. T. Goedewaagen, een bezoek aan de Jaarbeurs te
Utrecht gebracht» Dr. T. Goedewaagen bewondert een der fraaie vazen van het zoo
bekende Leerdam-product. Van rechts naar links: baron C. R. F. Krayenhof, Dr.
T. Goedewaagen en Ir. W. L. Z. v. d. Vegte. (Polygoon)
ALS HET VOORJAARSZONNETJE SCHIJNT kan de gyiwnaetiekk* beter in óe
open Lucht gegeven worden. De leerlingen doen een Mnfc» doei* gMondheid op.
fPotygooiï)"
Eeri gebruik uit den tijd der
dilligences gaat verdwijnen,
Omslachtige procedure
raakte in onbruik.
Een gebruik, dat nog dateert
uit den tijd der diligences, gaat
verdwijnen. Het klachtenboek
van de Nederlandsche Spoor
wegen is met ingang van
gisteren ter ziele gegaan.
In verband met dit merkwaar
dige feit bij de Ned. Spoorwegen
schrijft men cms het volgende:
Als u weet, hoe moeilijk het is,
twee menechen tevreden te stellen,
dan kunt u izelf uitrekenen, wat
voor onmogelijke taak het moet
zijn, het op dit ondermaansche
negentig miHioen menechen naar
den zin te maken.
Maar wie heeft er nu met de
stemming goede en kwade luim
van negentig millioen menschen
te maken? t*M u aioh verwonderd
afvragen.
Het antwoord is niet zoo moeilijk
ate hef misschien wel lijikt. Neem
nu eens de Nederlandsche Spoor
wegen: die krijgen nog altijd per
jaar een millioen: of negentig men
schen „op visite".
Ik geef het u te doen zoo'n
quantum mannen, vrouwen en
kinderen, vriendelijke en onvrien
delijke, Lastige en inschikkelijke,
zóó te ontvangen, dat een ieder
zegt: „Wat is dat toch een char
mante gastheer, altijd even attent,
aitjjid even aardig en vriendelijk,
altijd klopt alles als een bxis' en
steeds is hij precies, zooals ik hem
graag wat zien
Zooiets ie onmogelijk en dat on
dervinden de spoorwegei dan ook
dagelijks. Afgezien nog van het
feit, dat zij1 door de omstandigheden
van het oogeniblik voor de klanten
niet kunnen doen wat ze heel graag
zouden willen, ondervonden zij ook
in meer normale tijden, dat het nu
eenmaal niet mogelijk is, het een
ieder naar den zin te maken. Er
zijn en blijven altijd klachten.
Ate we de historie van het klach
tenboek, dat tot nu toe op de
meeste stations aanwezig was, na
slaan dan merken we, dat het eer
ste boek voor zoover we tenmin
ste hebben kunnen nagaan
dateert van 1829 en dat het toen
reeds op grond van het „reglement
op den dienst der openbare midde
len van vervoer te lande" ter be
schikking van de reizigers per
diligence stond. Toen de spoor
wegen in 1839 het levenslicht aan
schouwden, hebben ze deze ge
woonte overgenomen en zoo oud als
zij nu zijn, zoo oud zijn ook hun
klachtenboeken. Gezien de vitali
teit en energie, die het railbedrijf
gedurig aan den dag legt is dit nog
een schoone toekomst beschoren,
maar het instituut klachtenboek
houdt het niet langer vol en zal
dezer dagen den geest geven. Het
klachtenboek zoo staat heel
zakelijk en ongevoelig ii de laatste
dienstorder voor het spoorweg
personeel houdt op te bestaan.
De boeken moeten naar Utrecht
worden gezonden. Zoo'n klachten
boek was een gewichtig document,
waarvoor de hoogste autoriteiten
in den lande belangstelling hadden.
Neem een® het geval, dat een
reiziger zich over een bepaalde ge
beurtenis te beklagen had. Dan
'vroeg hij het klaehtexJboek. De
ambtenaar verschoot .van kleur en
kwam met het boek op tafel. Want
zeggen de „voorschriften betreffen
de algemeen© zaken" ad art. 35 van
het algemeen reglement voor den
dienst op de spoorwegen niet: „Het
personeel mag geen pogingen doen
om iemand van het inschrijven vap
eeii klacht te doen afzien?
De reiziger vulde dus met z'n
bezwaren de blanke bladzijden van
het klachtenboek zooals een
notaris een acte passeert welke
klacht in drievoud moest worden
overgeschreven. Eén afschrift zon
der toelichting ging naar de com-
mercieele afdeeling en twee naar
den chef van den lijndienst, name
lijk één met en één zonder toelich
ting, die op zijn beurt het eerste
exemplaar met advies aan de com
mercieel© afdeeling en het andere
aan den rijksinspecteur van het
verkeer doorzond. De klager kreeg
dan tenslotte antwoord, waarvan
een afschrift aan den stationschef
werd gestuurd, om naast de oor
spronkelijke klacht in het klach
tenboek te worden ingeschreven.
U ziet, dat er heel wat geschrijf
bij te pas kwam
Wij zeiden al, dat er van de zijde
van de hoogste autoriteiten in den
lande belangstelling voor het klach
tenboek bestond. Om te beginnen
werd elk boek, voordat het op een
station werd neergelegd, door den
raad van toezicht op de spoorwegen
later door den rijksinspecteur
van het verkeer aandachtig na
gezien of alle genummerde blad
zijden aanwezig waren, waarna het
op de eerste en laatste bladzijde
voor accoord werd afgeteekend. Er
mochten eens snuggere ambtenaren
met een slecht geweten zijn, die er
een gegronde klacht uit wilden
scheuren
En als vroeger de raad van toe
zicht en later de rijksinspecteur op
de. stations inspectie hield, dan
kwamen de boeken voor den dag
en werden ze aandachtig bestu
deerd, waarna den chef al dan niet
„décharge werd verleend."
Het publiek heeft echter een fijne
neus, en er kwamen steeds meer
reizigers, die de klachtenprocedure
rompslomp vonden en direct een
brief naar de centrale administratie
zonden. En de spoorwegen zouden
de spoorwegen niet zijn, als zij aan
die klachten minder aandacht be
steedden. Zoo werd er een steeds
geringer gebruik gemaakt van het
klachteitboek; op de driehonderd
stations, waar zij aanwezig waren,
werd er gemiddeld een klacht of
honderd per jaar ingeschreven.
Nu is met toestemming van de
overheid tot opheffing van het
klachtenboek besloten en met het
klachtenboek verdwijnt een stukje
romantiek uit het leven van den
spoorwegman, dat onafscheidelijk
van het bedrijf geschenen had.
Want is het geen „romance" als
u in het „klagtenboek" van Delden,
dat nog steeds 'in gebruik was, als.
eerste klacht leest „den 24en Fe
bruary 1868 van Goor naar Delden
was de waterstoof in de 2e klasse
voorzien van koud water", waar
naast men dan als antwoord kan
lezen, dat „de klagte" gedeeltelijk
ongegrond was, omdat het water
wel niet heet, maar toch ook niet
koud, namelijk „laauw" was ge
weest.
En in een ander klachtenboek
treffen we o.a. een klacht uit 1867
aan, waarin een burgemeester er
zich over beklaagt, dat er drie per
sonen met „herfsche kaas" in de
coupé waren toegelaten, waardoor
een niet al te aangename geur
werd verspreid
Het blijkt ook een paar maal
voorgekomen te zijn, dat er reizi
gers naar het klachtenboek vroegen,
terwijl zij niet iets te veel aan
Bacchus hadden geofferd. Het
schrift was er daardoor niet duide
lijker op geworden en o.a. troffen
we het volgende antwoord aan:
„Bij onderzoek is gebleken, dat
klager, toen hij zijne onleesbare
klacht inschreef, teveel bedwelmend
650 KILO VARKENSVLEESCH
EN 100 POND SPEK IN
BESLAG GENOMEN.
Een ambtenaar van den crisiscon
troledienst en een keurmeester van
de slachtplaats heeft, in samenwer
king met de politie van Westbroek
en Achttienhoven beslag kunnen
leggen op een hoeveelheid van 650
kilogram varkensvleesch, afkom
stig van dieren welke op fraudu
leuze wijze waren geslacht. Beide
ambtenaren ontmoetten dezer da
gen een inwoner van Achttienhoven
die een groote kist op zijn rijwiel
vervoerde. De ambtenaren hielden
den man aan en bij onderzoek
bleek, dat de kist ongeveer hon
derd pond spek bevatte, welke naar
den kooper vervoerd moest worden.
De vervoerder van het spek werd,
nadat ook de politie was gewaar
schuwd, aan een verhoor onderwor
pen, waarbij de man aanvankelijk
nogal gesloten bleek, doch toen
men hem goed aan den tand voel
de, vertelde hij, dat hij het spek
moest vervoeren in opdracht van
een hem overigens onbekenden per
soon.
Later heeft de aangehoudene aan
de politie verklaard dat hij het
vleesch in ontvangst had genomen
bij een zekeren T. V., die eveneens
in Achttienhoven woonachtig is. De
politie heeft hier aanstonds een
huiszoeking verricht en daarbij
kwam aan het licht, dat in dit huis
een hoeveelheid varkensvleesch.
wegende 650 kilogram was opgesla
gen. V., die aanvankelijk door de
politie was gearresteerd, is later op
vrije voeten gesteld. Bij zijn ver
hoor bleek, dat het vleesch het
eigendom was van zekeren E. de
G., eveneens te Achttienhoven
woonachtig. Deze man werd even
eens gearresteerd, doch hij ver
klaarde van niets te weten. De G.
is haar Utrecht overgebracht, waar
hij ter beschikking van den officier
van justitie is gesteld.
Nog is niet komen vast te staan,
of de vakens ook te Achttienhoven
zijn geslacht. De politie is met haar
onderzoek nog in vollen gang en
men tracht natuurlijk na te gaan,
of de dieren in déze gemeente op
frauduleuze wijze zijn geslacht.
Men verwacht nog andere in be
slagnemingen van vleesch, afkom
stig van frauduleuze slachtingen
vocht had gebruikt. Dierhalve is de
klacht niet beantwoord".
Hetgeen men den. spoorwegen niet
kwalijk mag nemen.
Nu is dit stukje poëzie uit het
spoorwegbedrijf verdwenen en
daarvoor in. de plaats komen korte,
zakelijke briefjes met verzoek
die-en-die-trein weer in te leg
gen", of „daar-en-daar.loch vooral
op aansluiting te waditen"..,.
GEVOLMACHTIGDE VOOR DE
HOUTVOORZIENING;
Binnenkort benoeming;
wat zijn taak zal zijn.
Het A.N.P. meldt:
Tusschen de bevoegde Duitsche en
Nederlandsche dienstorganen wordt
overleg gepleegd over de aanwijzing'
van een gevolmachtigde voor de
bosch- en houtvoorziening, met het
oog op de tegenwoordige en toekom
stige verzekering van de behoefte
aan hout als' grondstof, wiens be
moeiingen zich uitstrekken over alle
vraagstukken, welke met de produc
tie en levering van ruw hout ver
band hebben. De beteekenis van deze
grondstof is steeds grooter geworden,
zoodat zij thans op de eerste plaats
van alle ruwe materialen is geko
men. Hout wordt gebezigd in het
bouwbedrijf, den mijnbouw, den
scheepsbouw, de papier-, lucifers-,
meubel-, springstof-, textiel- en vee
voederindustrie, in duizenden che
mische producten, voor de vervaar
diging van synthetische benzine, bij
de spoorwegen en in andere takken
van bedrijf, die hier niet alle ge
noemd kunnen worden, zoomede als
materiaal voor allerlei kunstvoor
werpen.
Men kan gerust zeggen, dat hout
het meest veelzijdige van alle ruwe
materialen is, omdat het een gansche
rij van sleutelposities inneemt, waar
op andere industrieën zijn aangewe
zen. Niet vergeten zij,- dat hout ook
als brandstof wordt gebruikt, doch
de situatie in de houtwereld bestemt
dit materiaal voor doeleinden van
hooger belang.
Hout is een natuurproduct, het
product van het boschwezen. Daar
door is de beteekenis van het bosch-
bedrijf gelijktijdig met zijn product
toegenomen. Op het gebied van de
bebosschjng blijft in ons land steeds
HANDELSBESPREKINGEN TE
BATAVIA LOOPEN
TEN EINDE.
Batavia, 19 Maart (Domei). Naar
vernomen wordt, naderen de bespre
kingen tusschen den heer J. E. van
Hoogstraten, chef van de afdeeling
handelszaken, en den Japanschen
consuï-gneraal Joetaka Isjizawa
haar einde. De derde bespreking der
bijzonderheden tusschen de heeren
van Hoogstraten en Isjizawa had
gisteren plaats. Deze bespreking dei-
bij zonder-heden geschedde na dertien
voorafgaande ontmoetingen tusschen
de beide afgevaai'digden. Zoodra
deze besprekingen geëindigd zijn,
woi'dt verwacht, dat de onderhande
lingen in een nieuw stadium zullen
treden, wanneer de Japansche am-
basasdeur Kenkitsji Josjizawa be
sprekingen gaat voeren met den
heer H. J. van Mook, 'den directeur
van het Nederlandscli-Indisch bu
reau voor economische zaken op
grondslag van de tevoren gevoerde
onderhandelingen tusschen van
Hoogstraten en Isjieawa.
nog zeer veel te doen, hoewel een
klein, doch voortreffelijk Staats-
boschbeheer reeds in de laatste
jaren tezamen met de Nederlandsche
Heidemaatschappij goede vorderin
gen in den -boschstand heeft weten
te verkrijgen.
De in het Duitsche rijk sedert ja
ren juist gebleken stelregel, alle tak
ken van bedrijf, in. welker middel
punt het hout staat, organisch te
ordenen en in een centrale samen te
brengen, dient nu ook in Nederland
toepassing te vinden.
Hierbij kan met zekerheid worden
gerekend op een belangrijk voordeel
voor de Nederlandsche volksgemeen
schap, wanneer de bestuursmaatre
gelen worden vereenvoudigd, plan
nen en de uitvoering daarvan doel
treffend worden geleid en de hout-
voorziening den lande meer dienst
baar wordt gemaakt.
Met het bosch is bovendien een
reeks van belangen voor de bevol
king verbonden. Ook deze moeten
worden bevorderd. Voorzoover de
natuur- en heembescherming met
boschzorg, boom- en struikaanwas
samenhangt, zal deze evenzoo tot de
taak van den gevolmachtigde dienen
te behooren. Een verder arbeids
gebied voor hem is de regeling van
de jacht-aangelegenheden in overleg
met de vertegenwoordigers van den
landbouw.
Uit de hier in het kort opgenoemde
belangengroepen zullen den gevol
machtigde vakkundige medewerkers
ter zijde staan. Tegelijkertijd zullen
de leiders van de betreffende depar
tementen zoo mogelijk vele hunner
volmachten aan het nieuwe instituut,
dat onder hun leiding werkt, over
dragen. Hierdoor wordt een eenvou
dige en snelie werkmethode verkre
gen, die in de tegenwoordige situatie
van bijzonder belang is.
INVAL IN THEEHUIS TE
BUSSUM.
Varken clandestien
geslacht.
Dinsdagmiddag wilden eenige
veldwachters een inval doen in een
theehuis aan den Amsterdamsche-
straatweg te Bussum op vermoeden,
dat daar frauduleus geslacht werd.
De bewoner weigerde echter den
toegang, waarop de veldwachters
assistentie gingen halen bij de ge
meentepolitie. Toen men terugkwam
viel er van frauduleus geslachte var
kens niets te bespeuren. Een der
veldwachters, die was achter geble
ven, toen men assistentie haalde,
had zijn ooren goed de kost gegeven
en had bemerkt, dat men in de keu
ken hard aan het werk was geweest
De politie verwijderde toen het zeil
en brak het daaronder gelegen luik
open. Onder den vloer vond men
een geslacht varken, dat in beslag
werd genomen. Het zal na gebeurd
te zijn, in de distributie komen. Pro
ces-verbaal is tegen den bewoner
van het theehuis opgemaakt.
Secr.-generaal dep. van
financiën gaat heen.
's-Gravenhage, 19 Maart.
Het A.N.P. verneemt het vol
gende:
De secretaris-generaal van
het departement van financiën
mr. L. J. A. Trip, heeft den
rijkscommissaris voor het be
zette Nederlandsche gebied,
rijksminister Seyss Inquart
verzocht, hem ontslag te ver-
Ie en en uit zijn ambt van
secretaris-generaal van het
departement van financiën, en
hem dit ontslag eervol te vee-
Ie enen.
De rijkscommissaris heeft aan
dezen wensch voldaan, terwijl
hij tevens aan mr» Trip onthef
fing verleende van zijn functie
als president der Nederland
sche bank, en hem zijn dank
tot uitdrukking bracht voor
den in het belang van het
iNederlandsche economische
leven verrichten arbeid,
BOMMEN OI* ONS LAND.
Het A.N.P. meldt:
In den nacht van Dinsdag op
Woensdag hebben Engelsche vliegers
op verschillende plaatsen van ons
land bommen geworpen, waarvan
het meerendeel op open veld terecht
kwam. Op verschillende plaatsen
moest luchtalarm worden gegeven.
Slechts op drie plaatsen is tamelijk
zware schade aangericht. In totaal
werden hier acht woonhuizen aan
zienlijk beschadigd en zijn verschei
dene huizen in brand geraakt. Hier
bij zijn op een dezer plaatsen onder
de burgerbevolking slachtoffers ge
vallen en wel zes dooden (drie vrou
wen en drie mannen) en dertien
zwaar gewonden (vijf vrouwen, vijf
mannen en drie kinderen). Voorts is
aanzienlijke glasschade aan woon
huizen en broeikassen toegebracht.
Op verschillende plaatsen des
lands zijn in de laatste dagen bom
men aangetroffen, welke waren in
gesteld op ontploffing na eenige
uren. In 't Noorden des lands is zulk
een bom 24 uxrr na het afwerpen
ontploft. De omgeving was echter
tijdig ontruimd, zoodat er geen
slachtoffers vielen. Een woonhuis
werd door de ontploffing vernield.
In Duitsche militaire kringen »et
men in het werpen van tijdbommen
geen enkel militair nut en neemt
men aan, dat de Engelschen deze
methode alleen bezigen om de bur
gerbevolking op te jagen.
MIDDEN IN DE VERKEERSDRUKTE op den Dnm te Amsterdam
gxngen plotseling de dóozen, welke op een handkar geladen waren,
open. De inhoud, zijnde blikjes van het een of ander, rolden over de
siraat. De verkeersagent begreep de moeilijkheden, zette zijn bord
op „neutraal" en zette zich achter de handkar, waarmede de eerste
moeilijkheden „uit den weg" waren geruimd. (Polygoon)
EEN GROOT AANDEEL in de vei'dediging van de langgerekte
Italiaansche kusten hebben de kleine snelle motorbooten. Zij voeren
op het achterdek afweergeschut en zijn meestal voorzien van
torpedolanceerbuizen. (Holland)
Vi