KLOMPERTJE KLOMP REMBRANDT VAN RIJN. 1606 - 15 JULI 1941 EEN „PELGRIMAGE". PUZZLE DAMMEN. EEN ECHTE HOLLANDSE JONGEN TWEEDE BLAD Een van de vroegste zelfportret ten van Rembrandt dat den 23- jarige voorstelt in een ridderlijke pose met den metalen halsberg over schouders en borst. Het gelaat toont de fiere zelfbewustheid van een genialen jongeman bezield van geest en energie. (Ontleend aan Valentiner: Rembrandt) In de Westerkerk te Amster dam is tegen een der zuilen een marmeren cartouche aange bracht, waarop men leest: „Hier ligt begraven Rembrandt Her- manz. v. Rijn, geb. 15 Juli 1606—gest. 4 Oct. 1669". Een voudiger en nuchterder kan het niet. De sporen van het graf zelf zijn volkomen uitgewischt. De Nederlanders weten niet, waar hun grootste zoon zijn laatste rustplaats heeft. Het teekent de situatie, en wellicht is er weinig bevreemdends in. De „universeele" kunstenaars, zij die niet spelen met hun genie, maar hun werk tot een biecht maken, dragen veelal het merk- teeken van den martelaar. Zoo was het met Michel Angelo en met Beethoven, zoo was het met Vincent van Gogh, zoo met Rembrandt van Rijn. Hij zelf heeft het martelaarschap niet gezocht. Hij had het leven lief met een brandende, allesomvatten de liefde. Hij was bezeten met den drang om de diepste geheimen van het leven te doorgronden. Welnu het leven eischt van hen, die tot zulke uitersten willen gaan, dat zij zelf het uiterste geven! Het bran dende braambosch, waarin Jahvé verborgen is, verschroeit him voet zolen. Arm en naakt zoo alleen, schijnt het, is de diepste tragiek van de menschheid te peilen, maar zoo alleen ook is de hoogste verrukking' te vertolken, die een menschenziel doorleven kan. Rembrandt's leven is een voortdu rende worsteling geweest. Men be hoeft dit allerminst tragisch te ne men. Het is de strijd van iederen kunstenaar om den juisten vorm te vinden voor wat er woelt en bruist in zijn geest. Al jong werd Rem brandt door dien wil gejaagd. Con- stantïjn Huygens, die hem in zijn eerste jaren bezig heeft gezien, wees op zijn afkeerigheid van dagelij k- sche genietingen. Hij vergeleek hem met een grijsaard, zat van jaren, die alles reeds genoten had. Altijd, ook in - zijn zonniger dagen, aldus Jan Veth, had er iets van den duister- ling in hem gewoond. Men doet goed dit niet zoo te lezen, dat Rem brandt behoord heeft tot het gilde der asceten, die de versterving aan alle levensgenot als ideaal stellen. Geen sprake van. Vitaal en harts tochtelijk als hij was, heeft ook zijn zinnelijke natuur haar eischen ge steld. Er is zelfs een periode van zijn bestaan geweest, waarin hij het leven als een waren roes gedronken en genoten heeft. Het was de tijd van zijn huwelijk met de welgestel de, jonge en lieftallige Saskia Waaghals en „onderwindalgeest" die hij van nature was, heeft hij in dit tijdvak met een schuimenden overmoed genomen wat het leven geven kan. De eenvoudige maar begaafde en zelfbewuste molenaarszoon uit Lei den werd in het patricische Amster dam van die dagen al heel gauw de gevierde schilder. Het zelfportret uit 1629, als hij drie en twintig jaar is, geeft hem in zijn volle trótsche kracht; het intel ligente voorhoofd, half schuilgaand onder de warrige haren en in het midden boven den dikken plompen neus reeds een duidelijk zichtbare groef tusschen de donkere wenk brauwen, een hartstochtelijke, maar fier gesloten mond, en bovenal de donkere groote oogen, die op „ver-, slindende kraters" lijken, zooals Ciaudel schreef. Het verraadt evengoed den toe- komstigen heerscher als den over- moedigen kunstenaar. Dit jonge, wellicht ietwat geïdealiseerde por tret, doet denken aan de jeugdige zelfportretten van Breitner en Mat- thijs Maris. Eert teekening van Saskia van Uylenburg, gemaakt drie dagen na haar huwelijk met Rembrandt. Het is aan deze prachtige spontane teekening duidelijk af te lezen, hoe de kunstenaar zijn jonge schalk- sche, levenslustige vrouwtje heeft vereerd, (Ontleend aan Kurt Pfister: Rembrandt), Amsterdam behoeft geen twijfel te hebben; het bezit in zijn midden een portrettist van* groot formaat, grooter nog dan Thomas de Keysei' en Elias, die in dien tijd en vogue waren. De 25-jarige levert zijn proefstuk in „De Anatomie van prof. Tulp", een compositie, waarin hij geen moeiijkheid uit den weg gaat en waarin hij zooals de ba rokke kunst dier dagen het wil de mensehen in actie, in levendige beweging laat zien. Zoo ook schil dert, teekent en etst hij vele malen Saskia en zichzelf: een triomfante lijk paar, levenslustig en, jong, be deeld met alle mogelijkheden voor een zonnig leven. Maatschappelijk zoowel als artistiek gaat Rembrandt's ontwikkeling in steeds stijgende lijn. De wereld ligt voor hem open en zij vertoont in die dagen wijdere horizonnen dan ooit te voren. De kunstenaar koopt een fraai groot huis midden in de Jodenbuurt, waar hij de Oostersche modellen voor zijn Bijbelsche composities te kust en te keur kan vinden. Alles wat Oostersch is lokt hem. De trappenkamer in zijn huis maakt hij tot een museum vol flonkerende schatten, die hij in zijn werk gebrui ken kan. Hij omringt zich met schil derijen en met gravures naar de beste uit- en inheemsche kunst. Men kan uit deze verzameling, welke in de eerste plaats dient om zijn kennis te verrijken, duidelijk aflezen, welke grooten hij het liefst als zijn voor beelden gebruikt. „Want zooals Veth opmerkt deze rustelooze speurder, die ver keer had met mannen van wereldsch aanzien en geleerden, zoowel als met geuzen en slampampers, en zijn heil zoo goed bij Doopsgezinden als ort hodoxen of ook rabbijnen zocht, was ook in zijn neigingen voor kunst en kurioziteiten van de grootste onbe krompenheid". Het jaar 1642 brengt den groóten keer, de wending naar het tragische. Het is het jaar van de Nachtwacht, dat glorieuze enorme doek, waarin Rembrandt -éTs schilder van het licht, maar ook als compositeur zijn gren zen wijder uitzet dan ooit. Het doek wordt door zijn opdracht gevers niet aanvaard. Dit is de eerste groote botsing van den kunstenaar met de burgerlijkheid van zijn om geving. Uit deze botsing ontstaat een geleidelijke vervreemding, welke ook door de vriendschap met invloed rijke menschen niet meer is af te wenden. En deze vervreemding leidt te eerder tot vereenzaming, als in datzelfde jaar de lichamelijk zwakke Saskia hem ontvalt. Het huwelijk heeft slechts acht jaar geduurd. Gelukkig zal een Hen- drickje Stoffels zijn leven kruisen en hem jarenlang een troost en steun zijn. Wat er ook in Rembrandt's leven gebeurt, zijn scheppingskracht laat zich niet nekken. Toch werkt hij langzamer en trager, en als het nood lotsjaar, zijn faillissement in 1656, zich heeft aangemeld, is hij, hoewel eerst op de middaghoogte van zijn leven, plotseling een grijsaard. Niet dat zijn dierbare verzameling in 't openbaar geveild wordt, niet dat hij zijn mooie huis, waar hij lief en leed heeft doorgemaakt, verlaten moet, is wellicht zijn grootste smart, maar deze, dat zijn vroegere vrienden als hyena's azen op den buit, om voor een appel en een ei te koopen, wat hij met zooveel liefde heeft bijeen gebracht. Ieder echter, die iets weet van Rembrandt's kunst, zal moefen toegeven dat hoe meer het noodlot den mensch slaat, hoe meer de kunstenaar stijgt tot de toppen, waar niemand hem ooit heeft kun nen volgen. Zijn kunst wendt zich steeds meer tot het innerlijk, tot den geest. Vergelijking' van de wijze waarop hij gelijke onderwer pen in zijn jeugd en in zijn ouder dom behandelt opent op dit punt verrassende inzichten,. Bij gelegenheid van een persbe zoek, een paar dagen geleden, aan Amsterdam, heeft dr. D. Hannema, directeur van het Museum Boy mans aan de hand van een serie welgekozen lichtbeelden deze ver gelijkende methode op frappante, leerzame wijze toegepast. Rembrandt is de „mystische realist" geworden, zooals van Deyssel hem in diens prachtigen Rembrandtbundel noemt, vervuld van de menschelijke mildheid van het Christendom en den hoogen ernst van het Oude Testament (Just Havelaar). Inderdaad treedt hij in zijn latere zelfportretten, maar ook in zijn composities en in zijn etsen aldus te voorschijn. Het zou een eenvoudige plicht der dankbaarheid zijn, wanneer ieder jaar op zijn geboortedag Rembrandt op een bizondere wijze werd geëerd. Dit schijnt inderdaad in de bedoeling te liggen. Thans volstaat men met een plechtigheid op 15 Juli in de Westerkerk. Het Rijksmuseum heeft alle Rem brandt's opgeborgen, en evenzoo deed het bestuur van de Stichting Het Rembrandthuis aan de Joden- breestraat. Niettemin heeft een bezoek aan dit huis, dat inwendig door de piëteitvolle hand van De Bazel in 1906 op fraaie wijze is gerestaureerd, toch de beteekenis van een pelgrimage. Men komt, lijkt het, dichter bij den mensch Rembrandt te staan, als men zijn intieme, huiselijke, omgeving leert kfennen, de kamer waar zijn etspers stond, waar hij zijn kostbaarste gravures bewaarde zijn atelier en slaapvertrek. En al kunnen de oorspronkelijke etsen en teekeningen die dit mu seum rijk is, thans niet tot den be zoeker spreken, toch geniet men van de talrijke vaak excellente reproducties en wat de conserva tor van dit Huis, de heer M. Mul ler daarbij te vertellen heeft, maakt een bezoek ook thans nog extra loonend. In verband met deze Rembrandt- herdenking is het huis van 1 tot 15 Juli kosteloos te bezichtigen. Het bolsjewisme, de vriend van de goddeloosheid, de vijand van elke beschaving, moet ver nietigd worden. Europa is tegen hem opgestaan. Nederland mag niet ter zijde staan. Meldt u aan bij de Centrale van de Waffen S.S., Bureau Nordwest, Den Haag, Stadhouderslaan 132 Onze Vierde Juni-Opgave. Een aardige reken-opgave. Het bedoelde geheel zag er in cijfers als volgt uit: 9 8 X 7 is 686 6 5 1 3 is 5 4 5 2 6 is 71 1 2 3 is 9 2 2 0 4 9 771 Verschillende goede oplossingen mochten wij ontvangen. Tevens nog ons compliment aan de inzenders der juiste opl. van onze vorige lettergreep-puzzle. Toekenning Juni-prijs. Bij het controleeren der lijst bleek, dat de Juni-prijs a 2.50 is gewonnen door den heer P. Groenwoudt, Hoornsche Weg 7, Alkmaar met 172 p. en 3 goede Juni-oplossingen. Deze prijs is van Maandag af bij onze Administratie af te halen. Stand der hoogstgeplaatsten per 1 Juli volgende rubriek. Telkens blijkt ons, dat velen, vooral nieuwe oplossers, niet op de hoogte zijn van onze manier van prijstoekenning. Wie een correcte oplossing van de wekelijksche puzzle inzendt, ontvangt daarvoor op de lijst het aantal ervoor bepaalde punten. Wie aan het eind der maand met het hoogste aantal punten boven aan de lijst staat, krijgt den maandprijs, maar al zijn punten zijn dan ver vallen. Hij begint dan weer met een schoone lei. De andere oplos sers behouden hun punten en krij gen als zij voortgaan met inzenden een steeds hooger aantal. Van zelf komen zij dan op een bepaald oogenblik bovenaan te staan en komen dan automatisch aan den maandprijs toe. Volhouden wordt hier dus steeds beloond. Inzending van minstens drie goede oplossin gen in de maand, waarin men voor een prijs in aanmerking komt, is echter verplicht. Wie in twee maanden achter elkaar geen enkele oplossing inzendt, wordt van dé iijst afgevoerd. Onze Nieuwe Opgave. (No. 1 der Juli-serie). Een voorzet-puzzle. Men vindt hieronder eerst een reeks van 40 woorden of letter grepen. De volgorde van deze reeks moet gehandhaafd worden. licht tal doek tijds ker zaal tra ver een tui vel te stand plank daal werk slag moed deugd stal pen vloed deel maal port pool baar gel ncn vaal lie man tree me zaam faam val der tig schap. Voor elk dezer woorden of let tergrepen moet een lettergreep geplaatst worden, zoodat een nieuw woord ontstaat. De keuze moet gedaan worden uit de reeks, die nu volgt: da dag dank dans e e een eer elf elk en er et ex gram ie im in in ka len lin na naam nie noord o o on oot op ren san taal tree trek voor zak zee zil. Heeft men dan de juiste nieuwe woorden onder elkaar staan, dan vormen de eerste letters van boven naar beneden gelezen een bekende dichtregel. Oplossingen (2 p.). liefst zoo vroegtijdig mogelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 11 Juli 12 uur aan den Puzzle-Redacteur van de Alkmaar- sche Courant. PUZZLE No. 9. Omschrijving. Horizontaal: 5 deel v. e. wagen, 5a vroeger een eiland, 7 verkorte meisjesnaam, 7a bijw., 9 grondlegging, 11 watervogel, 13 woedende vrouw, 14 hondensoort, 16 verstand, 17 onmeetbaar getal, 18 doet men het brood dikwijls," 22 voorzetsel, 24 roofvogel, 26 laatstleden (afk.), 27 met groeten (afk.), 28 toon, 29 doornachtige plant, 3'0 familielid, 32 eenjarig kalf, 33 gelofte, 34 pret (pop), 35 spies, 37 priem, 39 scheur, barst, 42 hoogte, 43 titel (afk.), 45 berg plaats, 46 clown, 47 muzieknoot, 48 niet voor de consumptie geschikt, 52 geheel de uwe (afk.), 53 hevige schok, 54 toestand van bedwelming, 55 muzieknoot, 56 netelachtige plant, 58 inhoudsmaat (afk.), 60 vallen, 63 inzien (Duitsch), 66 jong dier, 67 zoogdier, 68 biljartstok, 69 zoogdier. Verticaal: 1 dweepziek, 2 vlot, 3 jongensnaam, 4 voor spelling, 5 drank, 6 rijglijf, 7 tooneel-opmaak, 8 verlaagde toon, 10 scheepsemmer, 12 telwoord, 15 marteling", 16 verstelbaar, 17 meis jesnaam, 19 geographisehe term (afk.), 20 voorlichting, 21 munt (afk.), 23 lof, 25 projectiel. 28 dor pel, 30 lyrisch gedicht, 31 indien, 35 afgestompt, 36 boetseerkunst, 38 inwoner van een der Russische randstaten, 40 kaf, 41 huisdier, 44 muzieknoot, 45 als 45 hor., 48 vruchtbare plaats, 49 vlakte (Duitsch), 50 vage kleur, 51 bloem, 55 deel v. d. dag, 56 buisverlich- 'ting, 57 draaiorgel, 59 meer dan poreus, 61 voorzetsel, 62 maan stand (afk.), 64 heden, 65 getijde. OPLOSSING VAN ZATERDAG 28 JUNI. Horizontaal: 1 karkas, 4 sla 6 effect, 11 Lea, 12 ein, 13 A.P., 15 informaliteit, 18 V.M., 19 rif, 21 wei, 22 dartelen, 24 bak boord, 26 een, 28 Pia, 29 golf, 30 ara, 32 naar, 34 blijde, 37 tolk, 38 val, 39 den, 40 berk, 42 kever. 45 talk, 47 nor, 48 lust, 51 aus, 53 triangel, 55 buitelen, 57 rat, 59 kip, 60 om, 61 deflagrator, 63 urn, 64 rel, 66 parade, 67 sla, 68 idioot. .Verticaal: 1 kaarde, 2 kei, 3 aanbeeld, 5 lamp, 7 feilbaar, 8 Tit, 9 en 10 timide,' 14 Pia, 16 open, 17 trap, 18 ver, 20 fragiliteit, 21 woordentolk, 23 lef, 25 kin, 27 brij, 30 allen, 31 adder, 33 ets, 34 bak. 35 eer, 36 aks, 41 blinkend, 43 vod, 44 rustoord, 46 keg, 48 lui, 49 stroop, 50 peil, 51 aula, 52 inport, 54 ram, 56 eik, 58 egel, 61 dra, 62 .rei, 63 Ur, 65 L.O, Aan de Dammers. In onze vorige rubriek gaven wij ter oplossing probleem 1704. Stand. Zw. 8 sch. op: 8, 9, 15, 17, 19, 22, 27, 36. Wit 8 sch. op: 20, 25, 28, 33, 42, 44, 47, 49. Oplossing. 1. 42—37 1. 15X24 w'""1» r-'- WfA -^1 2. 47—41 2. 36X47 3. 44—39 3. 47X29 4. 37—32 4. 22X44 5. 32X34!! en wint. Op 4450 wint 4944 #n 25X34. Op 24—30 wint 49X40, 40—34 .en 25X34. Op 2429 wint 4940 (zw. 29—33), 34—29, 25—20 en 40—35! Een interessant probleem. Combinaties. In den volgenden stand moet men zich voorstellen, dat zwart als laatsten zet heeft gespeeld 2439. •Zw. 12 sch. op: 9, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 28, 29, 33. W. 12 sch. op: 16, 30, 34, 35, 37, 39, 42, 43, 44, 47, 49, 50. Wit speelt nu. 3731, zwart dwingend te slaan 27X36. Wit sl. nu 16X27. Zw. 29X 40. Wit 47—41, zw. 36X38, wit 43X32, zw. 25X43, wit 49X18, zw. 13X31, wit 32X3, zw. 40X49, wit 3X48, zw. 4932 gedw. wit 48 43, zw. 32X49, wit 50—44, zw. 49X40, wit 35X44 en wint op tempo. Wij troffen dezen stand aan in het Nbl. v. h. Noorden. Een leerzaam eihdspelletje is het volgende: Zwa. 2 sch. op: 22, 26. W. 5 sch. op: 31, 39, 43, 48, 50. Zoudt gij met wit aan zet zijnde de partij kunnen win nen? Het is inderdaad niet gemakkelijk te zien. Wit moet eerst spelen 3933, daarna schijf 33 offeren door 3328 en daar na 5045 spelen. Dan is het gewonnen. Men gelieve dit zelf even uit te werken. Ter oplossing voor deze week: Probleem 1705 van I. Weiss (Fr.) t Zw. 9 sch. op: 8, 9, 16, 18, 20, 28, 29, 30, 35 en dam op 45. W. 10 sch. op: 26, 31, 38/44, 46 In onze volgende rubriek geven wij de lang niet ge makkelijke oplossing. 65. En zo gebeurde het, dat Klompertje naar huis wan delde met een doos, waarin zelfs nog een extra taartje zat, dat Gijs Soetekoek hem gegeven had, om van de schrik te bekomen. Wat was die Klompertje gelukkig. Daar zie je hem gaan. Maar hij was nog niet thuis 66. Nauwelijks had Klompertje een paar honderd me ter gelopen, of daar stond zowaar een fotograaf. Hoe kwam die er nou? Voor zover Klompertje wist, was er in heel Palingdam geen fotograaf te bekennen. Mis schien was hij uit de stad gekomen,.,,, t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1941 | | pagina 8