JAGERS: beste bescherming
tegen bomaanvallen.
LAATSTE BERICHTE ft
ONS INDISCH HOEKJE.
Een goede woning voorwaarde voor gezond leven.
SPORT
„Als een zwaardslag door de lucht".
FANTASTISCHE
SNELHEDEN.
EERSTE BEAU
toe ons niet
jkheid onder
dan maken
zelf en voor
het al is en
nd en mijn
nette manier
heb ik beiden
huis uitgenoo-
celijk onthaald
oodat we deze
erse rook- en
moeten be-
udelijke ba
te brengen,
niet te duur
ten zeiden dien
schijnt er bij
nen". En toen
„och, voor een
wat over heb-
ontzeggen",
de traditie is
er bij de zake-
n we drinken
imilie-uvondjes.
dan vroeger
genot. En de
aeermg heeft er bij
vee kon het
niet verdragen
kuipen en ton-
;rdere malen des
;n van welwa-
:end voor den
ga l.
ons thans ge-
st tot stand ko-
werk van ir.
voor 't IJselmeer
groot deel van
.eruit van het zoo
water worden
ook denkt men
doode visch, bij
brak water voor
oudt maar aan,
als hij dagelijks
lucht op een
art. Hoe lang
is heeft er groote
spreken van ge
verband is het wel
herinnering terug
1911 van begin Juli
regen uitbleef. Als
vermelden we hier
gebieden, waar 't
water ligt, toen
slooten nog droog
zal de regen wel
ijven
'X ZAND.,
eid van den heer
middag j.l. is in
't Zand, in tegen-
van het gemeen-
Zijpe en van den
het lager onderwijs
Den Helder, den
afscheid genomen
Elzer, hoofd der
aar, die den dienst
pensioen gaat ver-
elegenheid was een
vormd uit de burge
voorzitter dr. J. J.
ind.
verse autoriteiten
wezig leerlingen en
rlingen.
werd door ver
iers in hartelijke en
bewoordingen toe-
irbij had het schei-
lofd, dat langer dan
ak te' 't Zand heeft
tdien stoffelijke blij-
ieering in ontvangst
touw Elzer werd bij
niet vergeten,
mkte de heer Elzer
jke woorden en de
;aux. De leerlingen
;ra speech mee naar
ciaal voor de familie
vergefelijke middag.
werd de heer Elzer
wijze gehuldigd door
vereeniging voor
pleging, waarvan de
de oprichting steeds
Veel werk heeft de
voor deze vereeni-
>p der jaren gedaan,
en cadeaux en bloe-
;n.
r Elzer en zijn fami-
jaren in gezondheid
zijn welverdiende
OUDKARSPEL.
Vrijdagmiddag
inderen van de Open-
school alhier een
zaal van den heer Vis,
het schoolreisje, zoo-
e jaren de gewoonte
m mooie middag voor
en dit is voor een
te te danken aan het
den heer Williams,
ir te Amsterdam. Eerst
oppenspel vertoond over
de van Pietje Bell.
en leefden echt met de
De held van het spel,
ïdjes, Vader en Moeder,
de klagende buurman
e tante Cato kwamen
e en het hoogtepunt
t bij het bezoek aan
Vat hebben de kinde
genoten,
ize, waarin de kinderen
werden onthaald, volgde goochel
kunst. De kinderen waren vol be
wondering voor de kunststukjes,
welke werden vertoond. Aan de ge-
heele voorstelling werd door de
kinderen actief medegewerkt, het
geen wel bevorderlijk was voor de
feestvreugde. Het einde kwam nog
te gauw. Een woord van dank aan
allen, die hebben meegewerkt om
dit feestje zoo goed te doen slagen,
is hier wel op zijn plaats.
Inlevering metalen. - De bur
gemeester hééft een bureau inge
steld voor de verplichte inlevering
van lood, tin, koper, nikkel en
legeeringen. Het bureau is gevestigd
in het gymnastieklokaal der o. 1.
school en zal geopend zijn eiken
werkdag van 1% tot 4 )4 uur n.m.
De leiding Van dit bureau heeft de
burgemeester opgedragen aan den
ambtenaar ter secretarie J. C.
Bossen.
Als deskundige voor de keuring
van materialen is aangesteld de
heer C. Jansen, alhier. Hoofden van
gezinnen en alleen wonende perso
nen ontvangen van den burge
meester een schriftelijke oproeping
op welken dag en uur zij moeten
verschijnen in het inleveringslo
kaal. Een ieder is verplicht zelf aan
deze oproeping te voldoen.
De zittingen van het bureau zul
len aanvangen Maandag a.s.
De financieele toestand der ge
meente. - De gemeente-ontvanger
heeft de gemeenterekening over het
dienstjaar 1940 opgemaakt en over
gelegd aan het gemeentebestuur.
Naar wij vernemen sluit ook deze
rekening weer met een flink batig
saldo. De ontvangsten hebben be
dragen 82791.02, de uitgaven
76.980.31, alzoo is er een batig
saldo van 5810.71.
Het dienstjaar 1940 opende met
een batig saldo van 3981.84, zoo
dat de financieele positie van de
gemeente met 1788.87 is vooruit
gegaan.
NOORDSCHARWOUDE.
Huuropdrijving. - In deze ge
meente is tegen een huiseigenaar
procesverbaal opgemaakt wegens
huuropdrijving. Het betreft hier
een aantal woningen, welke zijn
verhuurd aan Heldersche vluchte
lingen. Er zijn nog wel meer zulke
gevallen aan den Langendijk, welke
t. z. t. ook wel zullen worden on
derzocht.
Niet met zn drieën fietsen. - In
de dorpen is het verboden met zn
drieën naast elkaar te- fietsen, maar
ook op de snelverkeerswegen is het
niet toegestaan omdat men daar
door tot op den linker weghelft
komt. Er wordt, naar ons werd
medegedeeld, streng door de mare
chaussee op gelet ;er zijn reeds ver
scheidene waarschuwingen ge
geven.
25 jaar op de gasfabriek. - De
heer J. van Klaveren, arbeider aan
de gemeenschappelijke gasfabriek
van de Langendijker gemeenten en
Sint Pancras heeft ,zijn 25-jarig
jubileum als zoodanig gevierd.
Donderdagmiddag is hij in de kamer
van den directeur door den voor
zitter van de commissie van beheer,
burgemeester Kroonenburg, harte
lijk toegesproken. Hem werd een
enveloppe met inhoud overhandigd.
Ook het personeel heeft den collega
en diens vrouw met een mooi ca
deau verrast.
Rupsen. - Er wordt door de
tuinbouwers nogal, geklaagd over
de schade, welke door rupsen wordt
aangebracht aan- de te velde staan
de kool. Er zijn verscheidene tuin
ders bezig met rupsen zoeken. Ook
in de polders buitenom zijn veel
van deze schadelijke dieren aan
wezig. Men hoopt ook hiervoor,
dat er spoedig eens een flinke re
genbui komt. (Misschien heeft die
van hedennacht al dienst gedaan).
Ongecorrigeerd.
DE CONSTELLATIE VAN HET
JAPANSCHE KABINET.
Tokio, 19 Juli. (D.N.B.) In poli
tieke kringen wijst men op het feit,
dat het nieuwe kabinet een bijzon
dere constellatie heeft. De minister
van buitenlandsche zaken is tevens
minister van koloniën, terwijl de mi
nister van verkeer tevens de porte
feuille van spoorwegen heeft. In
voornoemde kringen is men van mee
ning, dat tengevolge van de nauwe
samenwerking tusschen deze depar
tementen niet behoeft te worden ge
rekend op de benoeming van minis
ters van de departementen koloniën
en spoorwegen.
De portefeuille van justitie die door
den minister-president Konoje zelf
werd genomen zal t.z.t. nog worden
aanvaard.
VAKSPECIALISTEN INTENDANCE
VRIJWILLIGERSLEGIOEN.
's-Gravenhage, 19 Juli.
Het vrijwilligerslegioen Nederland
roept hierbij op veeartsen, smeden,
hoefsmeden, menagemeesters en
koks. Men wordt verzccht zich ten
spoedigste schriftelijk aan te melden
(eventueeel onder vermelding van
den bekleeden militairen rang en
vakbekwaamheid) aan het hoofd
kwartier van het vrijwilligerslegioen
Nederland, Koninginnegracht 22,
's-Gravenhage.
MAXIMUMPRIJZEN VOOR
INMAAKGLAZEN.
Wanneer er dezen zomer weer
groente en fruit door de huisvrou
wen worden ingemaakt, zullen zij de
inmaakglazen kunnen koopen voor
prijzen, die van heden af aan een
maximumprijs zijn gebonden.
De behoefte aan inmaakglazen
wordt voor een groot gedeelte ge
dekt door de Nederlandsche in
dustrie. Hetgeen er te weinig is,
zal uit Duitschland kunnen worden
ingevoerd. Besprekingen, welke
reeds plaats hadden, hebben tot
een gunstig resultaat geleid.
De maximum-prijzen, welke na
overleg met den gemachtigde voor
de prijzen werden vastgesteld zijn
verschillend voor Nederlandsch fa
brikaat en voor buitenlandsch fa
brikaat. De Nederlandsche inmaak
glazen zijn iets goedkooper dan de
Duitsche. Een glas van 1 liter in
houd, dat in ons land is gemaakt
zal 0.22 kosten, de ingevoerde
Woning en omgeving zijn voor het
lichamelijk en geestelijk welzijn van
de grootste beteekenis voor den
mensch. Hier en in de tropen! Wel
licht daar nog meer dan hier. De
beste woning, geplaatst in een
streek waar b.v. malaria heerscht,
beveiligt de bewoners niet tegen die'
lichaam en geest uitputtende ziekte!
Een sprekend voorbeeld van den in
vloed der omgeving noemt de pio
nier van Borneo, prof. dr. Nieuwen-
huis. Langs de groote Mahakkam-
rivier trof hij Dajakstammen aan,
die eenige geslachten geleden uit
het bergland van Centraal Borneo
waren gekomen. Ze leden aan ma
laria. In hun oude stamland heersch-
tè de nare ziekte in veel mindere
mate. De bergbewoners waren
krachtig; mannen van hun woord;
openhartig; energiek; de rivierbe
woners waren achterdochtig, vrees
achtig, besluiteloos, slap! Het aantal
kinderen was geringer dan dat der
heuvelbewoners, zoodat ze in aantal
afnamen, vermoedelijk tot uitster
ven waren gedoemd. Ook elders op
aarde drukt de malaria zwaar op
het geestelijk en lichamelijk welzijn
van den mensch. Men schat het aan
tal lijders op plm. 800.000.000! Dit
wat de omgeving betreft, om van
andere eischen om goed te wonen
(watervoorziening, waterafvoer, fae-
caaiafvoer, enz.) niet te spreken!
Op Java heeft de woning de laat
ste 80 jaar nog een andere beteeke
nis gekregen door het uitbreken van
de pest. Deskundigen ontdekten, dat
het materiaal, waarvan de Javaan
zijn woning bouwde, een zeer goede
verblijfplaats vormde voor de rat.
Ze nestelt in de holle bamboo's van
het dak, de stijlen, de slaapbank.
Die rat herbergt de vlooien welke
pest verspreiden. Het groote vraag
stuk was nu: woningen te bouwen,
die de rat geen schuilplaats bie
den. Honderdduizenden, ja millioe-
nen nieuwe woningen moesten er in
den loop der jaren worden gebouwd.
Dit was een uiterst moeilijk vraag
stuk, want de bevolking is arm. Met
groote energie heeft de Regeering,
als steeds, ingegrepen en gehan
deld! Door het treffen van nog an
dere maatregelen kan men zeggen,
dat men de ziekte meester is. Hulde
aan allen, die daartoe hebben mee
gewerkt! Enkele dokters zijn het
slachtoffer geworden van hun toe
wijding, en zijn aan pest overleden.
Ook de cultuurondernemin
gen begrepen hun tijd. Ze
bouwden moderne wonin
gen voor hun heele perso
neel, van hoog tot laag! Als
voorbeeld verwijs ik naar
bijgaande foto, waarop mo
derne werkliedenwoningen
zijn afgebeeld. Ik ontving
ze van de H( andels) V(ver
eeniging) A(msterdam). Een
bijzonderheid vormen o.a.
het pannendak en de ce
menten vloer. De gewone
woning van den Javaan had
een aarden vloer en een dak
van blaren. Dit laatste biedt
in een tropisch klimaat
voordeelen, maar het mate
riaal is zeer brandbaar en
het vormt voor ratten een
zeer goede schuilplaats. En
dat kan thans niet meer
worden toegelaten.
Dr. H. F. TILLEMA,
glazen van denzelfden inhoud kos
ten 0.26. Een overzicht van de
prijzen voor verschillende maten
glazen is elders in dit blad gepu
bliceerd.
De kooper kan de Nederlandsche
glazen onmiddellijk onderscheiden
van de inmaakglazen van buiten
landsch fabrikaat. De eerste dragen
dit jaar op den deksel als kenmerk
den naam „Vegla".
REDEVOERING VAN FRANCO.
Madrid, 18 Juli (D.N.B.) Generaal
Franco heeft in zijn groote redevoe
ring voor den nationalen raad der
Falange verklaard, dat Spanje thans
voor de eerste maal van de geschie
denis van het heden zijn lot zelf
bepaalt. Spanje heeft zichzelf her
vonden. Aangezien het in den geest
van zijn gevallen helden leeft, heeft
het 't respect en de rechtsgelijkheid
met de andere volken herwonnen.
Derhalve moet alles in het werk
gesteld worden om niet weer te ver
vallen in de oude zonde. Voor het
Spanje der Falange is de marxisti
sche materialist even afschuwelij k'
als een sluikhandelaar of een aristo
craat, die het buitenland meer lief
heeft dan 't vaderland. De nationale
oorlog is geëindigd, maar niet de
nationale revolutie, zoo verklaarde
Franco tenslotte. De politieke strijd
gaat voort en eischt opvoeding van
het volk tot discipline en gemeen
schap, uiroeiing van de fouten, die
het nationale verval teweeggebracht
hebben en strijd tegen vrijmetse
laars en. andere vijanden, die de
grootheid van Spanje hebben ver
ijdeld.
MAXIMUMPRIJSREGELING
GENEGEERD.
Een groote zeepfabriek te Amster
dam heeft zich in de maanden Deo.
1940 en Januari en Februari 1941
niet gehouden aan de officieele ma
ximum-prijsregeling, welke voor
haar product was vastgesteld. De prijs
van eenheidstoiletzeep werd n.l. op
21 December j.l. voor verkoop aan
consumenten op 12)4 cent per stuk
gebracht. Deze prijsstelling gold met
terugwerkende kracht vanaf 6 De
cember 1940.
De fabriek, welke den prijs van
haar zeep in groot- en kleinhandel
vast in handen heeft door middel
van 't zgn. prijshandhavingscontract
bepaalde echter, dat de oude prijs
van 0,15 gehandhaafd moest blij
ven.
Eerst nadat met ingang van 1
Januari een vermindering van het
vetzuurpercentage was voorge
schreven, ging zij er bij het in den
handel brengen van deze zeep van
veranderde samenstelling toe over
den officieelen prijs te berekenen.
De vóór 1 Januari vervaardigde
zeep echter werd tot einde Febr.
tegen den oorspronkelijken prijs
uitverkocht. Dit handelen in strijd
met de bepalingen werd door de
fabriek als volgt gemotiveerd:
Grossiers en detaillisten zouden
toch niet bereid zijn geweest de
vroeger duurder ingekochte zeep
tegen den voorgeschreven prijs te
verkoopen. Bovendien zou dezelfde
zeep, ook al werd zij na 21 December
goedkooper, geleverd, door den
handel toch tegen den ouden prijs
verkocht zijn. De fabriek achtte deze
redenen voldoende om op eigen ge
zag den ouden prijs in rekening te
blijven brengen.
De inspecteur voor de prijsbe-
heersching te Amsterdam stelde
hier tegenover dat deze redeneering
lijnrecht ingaat tegen het dwingen
de voorschrift van de prijzenbe-
schikking zeep no. 1, welke juist
onder alle omstandigheden den
detailprijs van toiletzeep op 12)4 ct.
wilde brengen.
Wegens overtreding van genoemd
besluit werd de onderneming dan
o.ok, rekening houdend met den
onrechtmatig verkreegen winst, tot
een boete van 6000 veroordeeld.
CONCOURS-HIPPIQUE TE
HOOFDDORP.
Op 23 Juli a.s. zal weder het Con
cours-Hippiqué te Hoofddorp worden
gehouden. Dit is een feit, dat de vele
liefhebbers Paarden- en Ruitersport
zal verheugen. Dit Concours met zijn
bijna internationale vermaardheid
kon verleden jaar door begrijpelijke
omstandigheden niet plaats vinden
tot groote teleurstelling van de
duizenden, die dit bekende concours
ieder jaar trouw bezochten.
Ondanks de ook thans nog gelden
de moeilijke omstandigheden heeft
het energiek bestuur der vereeniging
„Vooruit" besloten dit jaar het 30ste
Concours-Hippique te laten doorgaan,
zoodat de „Oude roem van Hoofd
dorp" weder herleeft en zoowel de
Noord. Ver. van Concours Tuigpaar-
De huidige oorlog speelt zich
voor een belangrijk gedeelte af
als een strijd der luchtmachten.
Welke ook de verder-af ge
legen doeleinden 'der worsteling
mogen zijn: het uitputten van
den tegenstander door een
scherpe blokkade of juist het
doorbreken van dezen moord-
dadigen gordel, het vernietigen
van des vijands wapenindustrie,
van zijn voorraden en havens,
dan wel het neerslaan van de
vijandelijke weermacht ter zee
en op het land steeds vervult
het vliegtuig daarbij een dub
bele taak als wapen zoowel voor
den aanval als voor de verdedi
ging.
eigenschappen van het
legtuig, welke dezen oorlog in het
i® yzon^er zÜn verbijsterend aanzicht
9 n' 'Den'st aan de gewedige snel-
Rv Waarmede over honderden
■ia, men kan zelfs zeggen over een
■LWZt kilometers, een verrassen-
f| e s oot van korte maar felle kracht
'Vf+ 6en w'Hekeurig punt kan worden
"ltgevoer<i De hooge snelheid,
groote werkingsbereik, de niet
1 ot ,,n raee«ierheid in den aan-
1 t? -we. f 2Ün beheersch'ende posi-
ln luchtruim hem verschaft,
;Jn vn-,e.beweeglijkheid die door
"^eren, bergen en zeeën
.or elemmerd al deze eigen-
- appen maken het vliegtuig tot de
■momsche oorlogsmachine, welke
de oude wetten der strategie en tac
tiek doorbreekt en verbrijzelt.
et ware de moeite waard, om na
gaan hoe de luchtvaart de oor-
oigel°lImtS 5eeft gewijzigd en er
na te denken hoe zij den af-
;°°i? den krijg wellicht zal be
onze aandacht eens op een ander
punt vestigen, dat oogenschijnlijk
alleen voor de luchtstrijdkrachten
zelf van belang is, maar dat juist
daardoor zijn invloed op den gehee-
len oorlog doet gevoelen: het voe
ren van het luchtgevecht.
Want het optreden van de lucht
strijdkrachten vertoont deze eigen
aardigheid dat, wat de eigenlijke
opdracht ook moge zijn (bombarde
ment of beschieting, verkenning 'of
transport van troepen en" wapenen)
steeds rekening moet worden gehou
den met het luchtgevecht.
Het is te begrijpen, dat deze om
standigheid aan de militaire lucht
vaart een eigenaardig, dubbe-lvormig
voorkomen heeft gegeven. In den
strijd ter zee is de vloot er toe be
stemd om allereerst de oorlogssche
pen van den vijand te bestrijden en
in den landoorlog is het eerste doel
der verschillende wapens van het
leger tegen een ongeveer gelijk-
waardigen tegenstander op te tre
den pas daarna komen de verder
liggende doelen aan de beurt. Bij de
luchtvaart is dat niet het geval. Het
vliegtuig, dat den wreeden, onweer-
staanbaren bomaanval uitvoert, is
niet de ware heerscher in het lucht
ruim. Integendeel; tegenover den
ranken, kiemen jager staat de
zware, groote, door twee of meer
motoren voortgestuwde kolos haast
evenzeer in het nadeel als de gans
in den strijd met den sperwer.
Slechts uiterst zelden zullen derge
lijke bom vliegtuigen dan ook den
strijd met elkaar opnemen.
Men heeft voor de geweldige vier
motorige bommenwerpers der laat
ste jaren in de bewonderende pers
wel eens zeer hoogdravende bena
mingen gebezigd, zooals „slagsche
pen der lucht" of „vliegende for
ten", maar wat zoudt gij zeggen
van een slagschip dat in den zee
slag moest wijken voor een torpedo-
bootjager of van een fort, dat door
één treffer van een mitrailleurkogel
jn„i —ve, t.ai uc- een ueiier van een miuauicuinu
n. Laat ons ditmaal echter in brand kon worden geschoten?
Slechts een bepaald gedeelte der
luchtstrijdkrachten zoekt het lucht
gevecht als doel op zichzelf. Dat zijn
de jachtvliegtuigen. De andere hen-
ben hun eigenlijke taak onder zich
liggen, op den grond het lucht
gevecht vermijden zij zooveel moge
lijk, al zijn zij ten behoeve van hun
verdediging, natuurlijk ook wel uit
gerust voor het voeren van den
strijd in het luchtruim.
Luchtkruisers.
De practijk van den huidigen oor
log heeft de juistheid van den in
het bovenstaande weergegeven ge-
dachtengang wederom aangetoond.
Wederom!- Het is n.l. een merkwaar
dig feit, dat men reeds heel lang
ja bijna van het ontstaan der mili
taire luchtvaart af gespeeld heeft
mot het denkbeeld om den alleen
maar voor het luchtgevecht geschik-
ten jager te vervangen door een
vtelzijdiger vecht-maehine. Zoo is
men er later (na pl.m. 1925) toe ge
komen om te pogen, aan het zware
meermotorige vliegtuig toch de
veelzijdige eigenschappen van het
slagschip toe te kennen door het te
voorzien van een bewapening, waar
mede naar alle zijden vuur kon wor
den gebracht.
Dit hardnekkig vastgehouden idee
leidde b.v. in ons land tot de ver
vaardiging der Fokker T.5's.
„Luchtkruisers" noemde men deze
twee-motorige, met een kanon en
verschillende mitrailleurs uitge
ruste bombardementsvliegtuigen,
welke echter reeds zeer spoedig na
dat zij in dienst waren gesteld door
eeri ommezwaai der tactische denk
beelden niet voor het aanvallende
luchtgevecht en dus uitsluitend voor
het bombardment werden bestemd.
Als merkwaardigheid kan hieraan
worden toegevoegd, dat de T.5's
door een samenloop van omstandig
heden den eersten oorlogsdag toch
op de vijandelijke bomvliegtuigen
zijn aangevallen en ten slotte, tegen
alle verwachting in en waarlijk niet
zonder succes, hun oorspronkelijke
taak als „luchtkruisers" nog hebben
uitgevoerd. Daar zij in dit stadium
echter geen keert hadden te maken
tegen de vijandelijke jachtvliegtui
gen, mag men hieruit niet de con
clusie trekken, dat de idee van den
luchtkruiser blijkbaar nog zoo
kwaad niet was zoodra de T.5's
te maken kregen met de Duitsche
jagers, moesten zij het afleggen;
het moedige escadrille werd letter
lijk uitgeroeid.
Dat de T.5's zich echter toch wel
leenden voor den aanval in het
luchtgevecht, is op zichzelf niet te
verwonderen. Elk vliegtuig, dat
over een goede bewapening vooruit
beschikt (en dat deed de T.5 zeker!),
kan op een langzameren tegenstan
der aanvallen. Om te beginnen mag
hieruit de gevolgtrekking worden
gemaakt, dat speciaal voor het
luchtgevecht gebouwde vliegtuigen
dus de jachtvliegtuigen zoo
snel mogelijk moeten zijn en een
zco krachtig mogelijke bewapening
in front moeten bezitten. Maar wat
de luchtkruisers betreft daarbij
had men het inzicht dat snelheid de
eerste eisch is voor den aanvaller,
geheel laten varen. Het was dus
slechts een toeval als zij hun tegen
stander konden inhalen. Feitelijk
stelde men zich de luchtkruisers
voor als vliegtuigen, bewapend met
kanonnen of zware mitrailleurs,
welke zich met hun „vuur in alle
richtingen" gemakkelijk het lichtere
en snellere materiaal van den
vijand van het lijf konden houden
en die in het algemeen waar zij ver
schenen het luchtruim beheerschten,
zonder dat zij daartoe op elk zich
zelf voordoend vliegtuig der tegen
partij behoeften aan te vliegen.
Het was de typische droom van
het „slagschip der lucht", waarin
men zooals dat in droomen gaat
vergat, dat dit soort gevechts
vliegtuig dan toch maar een „slag
schip" was zonder pantsering en met
een vuurkracht, welke niet i n
h aargehéél in alle richtingen
kon worden gebracht, maar slechts
voor een zeer klein gedeelte. De
kleine jager was gedurende het
luchtgevecht tegenover zijn zware
tegenstander in alle opzichten in het
voordeel. In elk geval, om bij onze
nautische vergelijking te blijven,
't Is een raar schip kruiser of
slagschip dat bij de aanvaring
met een roeibootje kans loopt zelf
in stukken te breken. En dit leert
ons dat wij ten aanzien van de vlie
gerij voorzichtig moeten zijn met
vergelijkingen!
Snelheid de eerste eiseh.
De werkelijkheid van den. oorlog
heeft bewezen, dat het offensief in
de lucht nog altijd is aan het jacht
vliegtuig, dat met zijn vaste voor-
bewapening op den tegenstander
aanvalt en-dus in diens richting
moet vliegen.
Snelheid heeft het jachtvlieg
tuig noodig. Slechts door een snel
heid in voorwaartsche richting, wel
ke die van de recordhouders der
lucht nabij komt, is het in staat om
elk vijandelijk vliegtuig in te halen.
En dat is noodzakelijk, want de
strijdende partij die het luchtruim
werkelijk voor zichzelf wil houden,
moet zijn jachtvliegtuigen ook op
de vijandelijke jagers doen aanval
len. Dat is nu wel niet steeds moge
lijk, maar toch is het de nimmer ein
digende wedstrijd-op-leven-en-dood
tusschen de jagers onderling, welke
deze vliegtuigen opzweept tot steeds
hoogere snelheden.
Thans nadert men reeds het verba
zingwekkende getal van 650 k.m. per
uur, dat is 180 m. per seconde of
meer, veel meer dan de helft der
snelheid van het geluidOm deze
fantastische vaart te verkrijgen moe
ten de jagers weinig weerstand van
de lucht ondervinden (de opgewekte
luchtstroom heeft een kracht, waar
over zelfs de heftigste orkaan of
cycloon op aarde, niet beschikt!),
hun rompen moeten zoo smal en
hun vleugels zoo klein mogelijk zijn.
Snelheid ook in verticale richting
heeft het jachtvliegtuig noodig. Al
leen door zijn vaardigheid in het
klimmen slaagt het er in, den inge-
haalden tegenstander van een gun
stige positie uit aan te vallen. Om de
vereischte groote klimsnelheid te be
zitten, moet de jager licht zijn en de
kracht van zijn motor groot of,
minder algemeen gezegd; moet de
verhouding van het beschikbare mo
torvermogen tot het totale gewicht
van het vliegtuig zoo groot mogelijk
zijn.
En ten slotte dient het jachtvlieg
tuig nog snel te zijn in de manoeuvre.
Het moet schielijke wendingen met
een kleinen straal kunnen maken
teneinde het vijandelijke vliegtuig
steeds weer opnieuw op de gunstig
ste wijze dat wil bijna steeds zeg
gen: van boven en van achteren op
den, Kon. Ned. Fed. van Landelijke
Rijvereenigingen, alsmede de meest
bekende springruiters uit Nederland
hebben door de inschrijving daad
werkelijk hun instemming met dit
initiatief betuigd.
Den liefhebbers en liefhebsters
van het Tuigpaard en het Rijpaard
staat een middag van buitengewoon
hippisch genot te wachten. Mede nog
door het groote Springconcours M.
en het nummer Barrière springen.
Voetbal
HET VOETBALVERBOD OOK
VOOR NIET BIJ DEN N.V.B.
AANGESLOTENEN.
De secretaris-generaal van het de
partement van opvoeding, weten
schap en cultuurbescherming maakt
bekend, dat het door het bestuur van
den Ned. Voetbalbond in overleg
met het college van gevolmachtig
den voor de sport uitgevaardigde
voetbalverbod tot 1 Sept. 1941, even
eens geldt voor vereenigingen, die
niet zijn aangesloten bij den N.V.B.
V o e t b a L
NOG ENKELE WEDSTRIJDEN.
In Afd. IV: MirandaPicus en
R.B.C.Limburgia.
In Afd. V: W.V.V.—G.R.C. op het
terrein van H.S.C. te Hoogezand.
Op het terrein van D.O.S. te
Utrecht vindt de beslissingswedstrijd
plaats tusschen Elinckwijk én de
Volewijckers (voor prom. naar de
2e kl.)
W.F.C. II en V.V.A. II spelen een
beslissingswedstrijd op het terrein
van Verkade (Zaandam) voor prom.
naar de res. 2e kl.
den staart te kunnen aanvallen.
Daarvoor is het noodig, dat alle
zware gewichten dicht om het zwaar
tepunt geconcentreerd liggen.
Als wij nu de verschillende eischen
voor het succesvolle optreden van
een vliegtuig in het aanvallende
luchtgevecht achtereen opsommen,
dan zien wij dat het ideale jacht
vliegtuig een licht, klein, smal toe
stel is, dat over één, vlak bij het
zwaartepunt geplaatsten en zoo
krachtig mogelijken motor beschikt
en dat door vleugels met een gering
oppervlak wordt gedragen.
Dit is dan ook het beeld van het
ranke, nijdige jagertje, dien vech
tersbaas bij uitnemendheid, welke
alleen door den bestuurder bemand
en voorzien van een slechts voor
twee tot drie uur toereikenden voor
raad benzine er is geen ruimte
voor een sterkere bemanning en
voor meer brandstof! zich met
haast astronomische en in elk geval
onaardsche snelheid in het gevecht
stort.
Als een zwaardslag door het
luchtruim striemende vormen deze
uitsluitend voor den aanval gebouw
de Messerschmitts, Hurricanes, Spit
fires en hoe zij meer mogen heeten,
de beste verdediging tegen het drei
gende bombardement.
Dat zij hun beschermende werking
door den beperkten benzinevoorraad
slechts gedurende een korten tijds-
duur en dus ook niet al te ver van
„huis" kunnen uitoefenen dat het
in verband daarmede noodzakelijk is
gebleken om den jachtvliegdienst,
behalve met deze jagers toch ook wel
met grootere, twee-motorige, met
verschillende personen bemande ge
vechtsvliegtuigen uit te rusten
och, dat bewijst alleen, dat in den
luchtoorlog geen enkele eenzijdig
heid stand houdt.
De éénmotorige, éénzits-jager is
een fel maar slechts aan één zijde ge
scherpt wapen. De wijze waarop het
in het moderne luchtgevecht wordt
aangevuld, is een onderwerp, dat wij
bij een volgende gelegenheid' nog
wel eens nader in beschouwing zul
len kunnen nemen.
(Nadruk verboden).
CLAUDIUS.