JAGERS: beste bescherming tegen bomaanvallen. LAATSTE BERICHTE ft ONS INDISCH HOEKJE. Een goede woning voorwaarde voor gezond leven. SPORT „Als een zwaardslag door de lucht". FANTASTISCHE SNELHEDEN. EERSTE BEAU toe ons niet jkheid onder dan maken zelf en voor het al is en nd en mijn nette manier heb ik beiden huis uitgenoo- celijk onthaald oodat we deze erse rook- en moeten be- udelijke ba te brengen, niet te duur ten zeiden dien schijnt er bij nen". En toen „och, voor een wat over heb- ontzeggen", de traditie is er bij de zake- n we drinken imilie-uvondjes. dan vroeger genot. En de aeermg heeft er bij vee kon het niet verdragen kuipen en ton- ;rdere malen des ;n van welwa- :end voor den ga l. ons thans ge- st tot stand ko- werk van ir. voor 't IJselmeer groot deel van .eruit van het zoo water worden ook denkt men doode visch, bij brak water voor oudt maar aan, als hij dagelijks lucht op een art. Hoe lang is heeft er groote spreken van ge verband is het wel herinnering terug 1911 van begin Juli regen uitbleef. Als vermelden we hier gebieden, waar 't water ligt, toen slooten nog droog zal de regen wel ijven 'X ZAND., eid van den heer middag j.l. is in 't Zand, in tegen- van het gemeen- Zijpe en van den het lager onderwijs Den Helder, den afscheid genomen Elzer, hoofd der aar, die den dienst pensioen gaat ver- elegenheid was een vormd uit de burge voorzitter dr. J. J. ind. verse autoriteiten wezig leerlingen en rlingen. werd door ver iers in hartelijke en bewoordingen toe- irbij had het schei- lofd, dat langer dan ak te' 't Zand heeft tdien stoffelijke blij- ieering in ontvangst touw Elzer werd bij niet vergeten, mkte de heer Elzer jke woorden en de ;aux. De leerlingen ;ra speech mee naar ciaal voor de familie vergefelijke middag. werd de heer Elzer wijze gehuldigd door vereeniging voor pleging, waarvan de de oprichting steeds Veel werk heeft de voor deze vereeni- >p der jaren gedaan, en cadeaux en bloe- ;n. r Elzer en zijn fami- jaren in gezondheid zijn welverdiende OUDKARSPEL. Vrijdagmiddag inderen van de Open- school alhier een zaal van den heer Vis, het schoolreisje, zoo- e jaren de gewoonte m mooie middag voor en dit is voor een te te danken aan het den heer Williams, ir te Amsterdam. Eerst oppenspel vertoond over de van Pietje Bell. en leefden echt met de De held van het spel, ïdjes, Vader en Moeder, de klagende buurman e tante Cato kwamen e en het hoogtepunt t bij het bezoek aan Vat hebben de kinde genoten, ize, waarin de kinderen werden onthaald, volgde goochel kunst. De kinderen waren vol be wondering voor de kunststukjes, welke werden vertoond. Aan de ge- heele voorstelling werd door de kinderen actief medegewerkt, het geen wel bevorderlijk was voor de feestvreugde. Het einde kwam nog te gauw. Een woord van dank aan allen, die hebben meegewerkt om dit feestje zoo goed te doen slagen, is hier wel op zijn plaats. Inlevering metalen. - De bur gemeester hééft een bureau inge steld voor de verplichte inlevering van lood, tin, koper, nikkel en legeeringen. Het bureau is gevestigd in het gymnastieklokaal der o. 1. school en zal geopend zijn eiken werkdag van 1% tot 4 )4 uur n.m. De leiding Van dit bureau heeft de burgemeester opgedragen aan den ambtenaar ter secretarie J. C. Bossen. Als deskundige voor de keuring van materialen is aangesteld de heer C. Jansen, alhier. Hoofden van gezinnen en alleen wonende perso nen ontvangen van den burge meester een schriftelijke oproeping op welken dag en uur zij moeten verschijnen in het inleveringslo kaal. Een ieder is verplicht zelf aan deze oproeping te voldoen. De zittingen van het bureau zul len aanvangen Maandag a.s. De financieele toestand der ge meente. - De gemeente-ontvanger heeft de gemeenterekening over het dienstjaar 1940 opgemaakt en over gelegd aan het gemeentebestuur. Naar wij vernemen sluit ook deze rekening weer met een flink batig saldo. De ontvangsten hebben be dragen 82791.02, de uitgaven 76.980.31, alzoo is er een batig saldo van 5810.71. Het dienstjaar 1940 opende met een batig saldo van 3981.84, zoo dat de financieele positie van de gemeente met 1788.87 is vooruit gegaan. NOORDSCHARWOUDE. Huuropdrijving. - In deze ge meente is tegen een huiseigenaar procesverbaal opgemaakt wegens huuropdrijving. Het betreft hier een aantal woningen, welke zijn verhuurd aan Heldersche vluchte lingen. Er zijn nog wel meer zulke gevallen aan den Langendijk, welke t. z. t. ook wel zullen worden on derzocht. Niet met zn drieën fietsen. - In de dorpen is het verboden met zn drieën naast elkaar te- fietsen, maar ook op de snelverkeerswegen is het niet toegestaan omdat men daar door tot op den linker weghelft komt. Er wordt, naar ons werd medegedeeld, streng door de mare chaussee op gelet ;er zijn reeds ver scheidene waarschuwingen ge geven. 25 jaar op de gasfabriek. - De heer J. van Klaveren, arbeider aan de gemeenschappelijke gasfabriek van de Langendijker gemeenten en Sint Pancras heeft ,zijn 25-jarig jubileum als zoodanig gevierd. Donderdagmiddag is hij in de kamer van den directeur door den voor zitter van de commissie van beheer, burgemeester Kroonenburg, harte lijk toegesproken. Hem werd een enveloppe met inhoud overhandigd. Ook het personeel heeft den collega en diens vrouw met een mooi ca deau verrast. Rupsen. - Er wordt door de tuinbouwers nogal, geklaagd over de schade, welke door rupsen wordt aangebracht aan- de te velde staan de kool. Er zijn verscheidene tuin ders bezig met rupsen zoeken. Ook in de polders buitenom zijn veel van deze schadelijke dieren aan wezig. Men hoopt ook hiervoor, dat er spoedig eens een flinke re genbui komt. (Misschien heeft die van hedennacht al dienst gedaan). Ongecorrigeerd. DE CONSTELLATIE VAN HET JAPANSCHE KABINET. Tokio, 19 Juli. (D.N.B.) In poli tieke kringen wijst men op het feit, dat het nieuwe kabinet een bijzon dere constellatie heeft. De minister van buitenlandsche zaken is tevens minister van koloniën, terwijl de mi nister van verkeer tevens de porte feuille van spoorwegen heeft. In voornoemde kringen is men van mee ning, dat tengevolge van de nauwe samenwerking tusschen deze depar tementen niet behoeft te worden ge rekend op de benoeming van minis ters van de departementen koloniën en spoorwegen. De portefeuille van justitie die door den minister-president Konoje zelf werd genomen zal t.z.t. nog worden aanvaard. VAKSPECIALISTEN INTENDANCE VRIJWILLIGERSLEGIOEN. 's-Gravenhage, 19 Juli. Het vrijwilligerslegioen Nederland roept hierbij op veeartsen, smeden, hoefsmeden, menagemeesters en koks. Men wordt verzccht zich ten spoedigste schriftelijk aan te melden (eventueeel onder vermelding van den bekleeden militairen rang en vakbekwaamheid) aan het hoofd kwartier van het vrijwilligerslegioen Nederland, Koninginnegracht 22, 's-Gravenhage. MAXIMUMPRIJZEN VOOR INMAAKGLAZEN. Wanneer er dezen zomer weer groente en fruit door de huisvrou wen worden ingemaakt, zullen zij de inmaakglazen kunnen koopen voor prijzen, die van heden af aan een maximumprijs zijn gebonden. De behoefte aan inmaakglazen wordt voor een groot gedeelte ge dekt door de Nederlandsche in dustrie. Hetgeen er te weinig is, zal uit Duitschland kunnen worden ingevoerd. Besprekingen, welke reeds plaats hadden, hebben tot een gunstig resultaat geleid. De maximum-prijzen, welke na overleg met den gemachtigde voor de prijzen werden vastgesteld zijn verschillend voor Nederlandsch fa brikaat en voor buitenlandsch fa brikaat. De Nederlandsche inmaak glazen zijn iets goedkooper dan de Duitsche. Een glas van 1 liter in houd, dat in ons land is gemaakt zal 0.22 kosten, de ingevoerde Woning en omgeving zijn voor het lichamelijk en geestelijk welzijn van de grootste beteekenis voor den mensch. Hier en in de tropen! Wel licht daar nog meer dan hier. De beste woning, geplaatst in een streek waar b.v. malaria heerscht, beveiligt de bewoners niet tegen die' lichaam en geest uitputtende ziekte! Een sprekend voorbeeld van den in vloed der omgeving noemt de pio nier van Borneo, prof. dr. Nieuwen- huis. Langs de groote Mahakkam- rivier trof hij Dajakstammen aan, die eenige geslachten geleden uit het bergland van Centraal Borneo waren gekomen. Ze leden aan ma laria. In hun oude stamland heersch- tè de nare ziekte in veel mindere mate. De bergbewoners waren krachtig; mannen van hun woord; openhartig; energiek; de rivierbe woners waren achterdochtig, vrees achtig, besluiteloos, slap! Het aantal kinderen was geringer dan dat der heuvelbewoners, zoodat ze in aantal afnamen, vermoedelijk tot uitster ven waren gedoemd. Ook elders op aarde drukt de malaria zwaar op het geestelijk en lichamelijk welzijn van den mensch. Men schat het aan tal lijders op plm. 800.000.000! Dit wat de omgeving betreft, om van andere eischen om goed te wonen (watervoorziening, waterafvoer, fae- caaiafvoer, enz.) niet te spreken! Op Java heeft de woning de laat ste 80 jaar nog een andere beteeke nis gekregen door het uitbreken van de pest. Deskundigen ontdekten, dat het materiaal, waarvan de Javaan zijn woning bouwde, een zeer goede verblijfplaats vormde voor de rat. Ze nestelt in de holle bamboo's van het dak, de stijlen, de slaapbank. Die rat herbergt de vlooien welke pest verspreiden. Het groote vraag stuk was nu: woningen te bouwen, die de rat geen schuilplaats bie den. Honderdduizenden, ja millioe- nen nieuwe woningen moesten er in den loop der jaren worden gebouwd. Dit was een uiterst moeilijk vraag stuk, want de bevolking is arm. Met groote energie heeft de Regeering, als steeds, ingegrepen en gehan deld! Door het treffen van nog an dere maatregelen kan men zeggen, dat men de ziekte meester is. Hulde aan allen, die daartoe hebben mee gewerkt! Enkele dokters zijn het slachtoffer geworden van hun toe wijding, en zijn aan pest overleden. Ook de cultuurondernemin gen begrepen hun tijd. Ze bouwden moderne wonin gen voor hun heele perso neel, van hoog tot laag! Als voorbeeld verwijs ik naar bijgaande foto, waarop mo derne werkliedenwoningen zijn afgebeeld. Ik ontving ze van de H( andels) V(ver eeniging) A(msterdam). Een bijzonderheid vormen o.a. het pannendak en de ce menten vloer. De gewone woning van den Javaan had een aarden vloer en een dak van blaren. Dit laatste biedt in een tropisch klimaat voordeelen, maar het mate riaal is zeer brandbaar en het vormt voor ratten een zeer goede schuilplaats. En dat kan thans niet meer worden toegelaten. Dr. H. F. TILLEMA, glazen van denzelfden inhoud kos ten 0.26. Een overzicht van de prijzen voor verschillende maten glazen is elders in dit blad gepu bliceerd. De kooper kan de Nederlandsche glazen onmiddellijk onderscheiden van de inmaakglazen van buiten landsch fabrikaat. De eerste dragen dit jaar op den deksel als kenmerk den naam „Vegla". REDEVOERING VAN FRANCO. Madrid, 18 Juli (D.N.B.) Generaal Franco heeft in zijn groote redevoe ring voor den nationalen raad der Falange verklaard, dat Spanje thans voor de eerste maal van de geschie denis van het heden zijn lot zelf bepaalt. Spanje heeft zichzelf her vonden. Aangezien het in den geest van zijn gevallen helden leeft, heeft het 't respect en de rechtsgelijkheid met de andere volken herwonnen. Derhalve moet alles in het werk gesteld worden om niet weer te ver vallen in de oude zonde. Voor het Spanje der Falange is de marxisti sche materialist even afschuwelij k' als een sluikhandelaar of een aristo craat, die het buitenland meer lief heeft dan 't vaderland. De nationale oorlog is geëindigd, maar niet de nationale revolutie, zoo verklaarde Franco tenslotte. De politieke strijd gaat voort en eischt opvoeding van het volk tot discipline en gemeen schap, uiroeiing van de fouten, die het nationale verval teweeggebracht hebben en strijd tegen vrijmetse laars en. andere vijanden, die de grootheid van Spanje hebben ver ijdeld. MAXIMUMPRIJSREGELING GENEGEERD. Een groote zeepfabriek te Amster dam heeft zich in de maanden Deo. 1940 en Januari en Februari 1941 niet gehouden aan de officieele ma ximum-prijsregeling, welke voor haar product was vastgesteld. De prijs van eenheidstoiletzeep werd n.l. op 21 December j.l. voor verkoop aan consumenten op 12)4 cent per stuk gebracht. Deze prijsstelling gold met terugwerkende kracht vanaf 6 De cember 1940. De fabriek, welke den prijs van haar zeep in groot- en kleinhandel vast in handen heeft door middel van 't zgn. prijshandhavingscontract bepaalde echter, dat de oude prijs van 0,15 gehandhaafd moest blij ven. Eerst nadat met ingang van 1 Januari een vermindering van het vetzuurpercentage was voorge schreven, ging zij er bij het in den handel brengen van deze zeep van veranderde samenstelling toe over den officieelen prijs te berekenen. De vóór 1 Januari vervaardigde zeep echter werd tot einde Febr. tegen den oorspronkelijken prijs uitverkocht. Dit handelen in strijd met de bepalingen werd door de fabriek als volgt gemotiveerd: Grossiers en detaillisten zouden toch niet bereid zijn geweest de vroeger duurder ingekochte zeep tegen den voorgeschreven prijs te verkoopen. Bovendien zou dezelfde zeep, ook al werd zij na 21 December goedkooper, geleverd, door den handel toch tegen den ouden prijs verkocht zijn. De fabriek achtte deze redenen voldoende om op eigen ge zag den ouden prijs in rekening te blijven brengen. De inspecteur voor de prijsbe- heersching te Amsterdam stelde hier tegenover dat deze redeneering lijnrecht ingaat tegen het dwingen de voorschrift van de prijzenbe- schikking zeep no. 1, welke juist onder alle omstandigheden den detailprijs van toiletzeep op 12)4 ct. wilde brengen. Wegens overtreding van genoemd besluit werd de onderneming dan o.ok, rekening houdend met den onrechtmatig verkreegen winst, tot een boete van 6000 veroordeeld. CONCOURS-HIPPIQUE TE HOOFDDORP. Op 23 Juli a.s. zal weder het Con cours-Hippiqué te Hoofddorp worden gehouden. Dit is een feit, dat de vele liefhebbers Paarden- en Ruitersport zal verheugen. Dit Concours met zijn bijna internationale vermaardheid kon verleden jaar door begrijpelijke omstandigheden niet plaats vinden tot groote teleurstelling van de duizenden, die dit bekende concours ieder jaar trouw bezochten. Ondanks de ook thans nog gelden de moeilijke omstandigheden heeft het energiek bestuur der vereeniging „Vooruit" besloten dit jaar het 30ste Concours-Hippique te laten doorgaan, zoodat de „Oude roem van Hoofd dorp" weder herleeft en zoowel de Noord. Ver. van Concours Tuigpaar- De huidige oorlog speelt zich voor een belangrijk gedeelte af als een strijd der luchtmachten. Welke ook de verder-af ge legen doeleinden 'der worsteling mogen zijn: het uitputten van den tegenstander door een scherpe blokkade of juist het doorbreken van dezen moord- dadigen gordel, het vernietigen van des vijands wapenindustrie, van zijn voorraden en havens, dan wel het neerslaan van de vijandelijke weermacht ter zee en op het land steeds vervult het vliegtuig daarbij een dub bele taak als wapen zoowel voor den aanval als voor de verdedi ging. eigenschappen van het legtuig, welke dezen oorlog in het i® yzon^er zÜn verbijsterend aanzicht 9 n' 'Den'st aan de gewedige snel- Rv Waarmede over honderden ■ia, men kan zelfs zeggen over een ■LWZt kilometers, een verrassen- f| e s oot van korte maar felle kracht 'Vf+ 6en w'Hekeurig punt kan worden "ltgevoer<i De hooge snelheid, groote werkingsbereik, de niet 1 ot ,,n raee«ierheid in den aan- 1 t? -we. f 2Ün beheersch'ende posi- ln luchtruim hem verschaft, ;Jn vn-,e.beweeglijkheid die door "^eren, bergen en zeeën .or elemmerd al deze eigen- - appen maken het vliegtuig tot de ■momsche oorlogsmachine, welke de oude wetten der strategie en tac tiek doorbreekt en verbrijzelt. et ware de moeite waard, om na gaan hoe de luchtvaart de oor- oigel°lImtS 5eeft gewijzigd en er na te denken hoe zij den af- ;°°i? den krijg wellicht zal be onze aandacht eens op een ander punt vestigen, dat oogenschijnlijk alleen voor de luchtstrijdkrachten zelf van belang is, maar dat juist daardoor zijn invloed op den gehee- len oorlog doet gevoelen: het voe ren van het luchtgevecht. Want het optreden van de lucht strijdkrachten vertoont deze eigen aardigheid dat, wat de eigenlijke opdracht ook moge zijn (bombarde ment of beschieting, verkenning 'of transport van troepen en" wapenen) steeds rekening moet worden gehou den met het luchtgevecht. Het is te begrijpen, dat deze om standigheid aan de militaire lucht vaart een eigenaardig, dubbe-lvormig voorkomen heeft gegeven. In den strijd ter zee is de vloot er toe be stemd om allereerst de oorlogssche pen van den vijand te bestrijden en in den landoorlog is het eerste doel der verschillende wapens van het leger tegen een ongeveer gelijk- waardigen tegenstander op te tre den pas daarna komen de verder liggende doelen aan de beurt. Bij de luchtvaart is dat niet het geval. Het vliegtuig, dat den wreeden, onweer- staanbaren bomaanval uitvoert, is niet de ware heerscher in het lucht ruim. Integendeel; tegenover den ranken, kiemen jager staat de zware, groote, door twee of meer motoren voortgestuwde kolos haast evenzeer in het nadeel als de gans in den strijd met den sperwer. Slechts uiterst zelden zullen derge lijke bom vliegtuigen dan ook den strijd met elkaar opnemen. Men heeft voor de geweldige vier motorige bommenwerpers der laat ste jaren in de bewonderende pers wel eens zeer hoogdravende bena mingen gebezigd, zooals „slagsche pen der lucht" of „vliegende for ten", maar wat zoudt gij zeggen van een slagschip dat in den zee slag moest wijken voor een torpedo- bootjager of van een fort, dat door één treffer van een mitrailleurkogel jn„i —ve, t.ai uc- een ueiier van een miuauicuinu n. Laat ons ditmaal echter in brand kon worden geschoten? Slechts een bepaald gedeelte der luchtstrijdkrachten zoekt het lucht gevecht als doel op zichzelf. Dat zijn de jachtvliegtuigen. De andere hen- ben hun eigenlijke taak onder zich liggen, op den grond het lucht gevecht vermijden zij zooveel moge lijk, al zijn zij ten behoeve van hun verdediging, natuurlijk ook wel uit gerust voor het voeren van den strijd in het luchtruim. Luchtkruisers. De practijk van den huidigen oor log heeft de juistheid van den in het bovenstaande weergegeven ge- dachtengang wederom aangetoond. Wederom!- Het is n.l. een merkwaar dig feit, dat men reeds heel lang ja bijna van het ontstaan der mili taire luchtvaart af gespeeld heeft mot het denkbeeld om den alleen maar voor het luchtgevecht geschik- ten jager te vervangen door een vtelzijdiger vecht-maehine. Zoo is men er later (na pl.m. 1925) toe ge komen om te pogen, aan het zware meermotorige vliegtuig toch de veelzijdige eigenschappen van het slagschip toe te kennen door het te voorzien van een bewapening, waar mede naar alle zijden vuur kon wor den gebracht. Dit hardnekkig vastgehouden idee leidde b.v. in ons land tot de ver vaardiging der Fokker T.5's. „Luchtkruisers" noemde men deze twee-motorige, met een kanon en verschillende mitrailleurs uitge ruste bombardementsvliegtuigen, welke echter reeds zeer spoedig na dat zij in dienst waren gesteld door eeri ommezwaai der tactische denk beelden niet voor het aanvallende luchtgevecht en dus uitsluitend voor het bombardment werden bestemd. Als merkwaardigheid kan hieraan worden toegevoegd, dat de T.5's door een samenloop van omstandig heden den eersten oorlogsdag toch op de vijandelijke bomvliegtuigen zijn aangevallen en ten slotte, tegen alle verwachting in en waarlijk niet zonder succes, hun oorspronkelijke taak als „luchtkruisers" nog hebben uitgevoerd. Daar zij in dit stadium echter geen keert hadden te maken tegen de vijandelijke jachtvliegtui gen, mag men hieruit niet de con clusie trekken, dat de idee van den luchtkruiser blijkbaar nog zoo kwaad niet was zoodra de T.5's te maken kregen met de Duitsche jagers, moesten zij het afleggen; het moedige escadrille werd letter lijk uitgeroeid. Dat de T.5's zich echter toch wel leenden voor den aanval in het luchtgevecht, is op zichzelf niet te verwonderen. Elk vliegtuig, dat over een goede bewapening vooruit beschikt (en dat deed de T.5 zeker!), kan op een langzameren tegenstan der aanvallen. Om te beginnen mag hieruit de gevolgtrekking worden gemaakt, dat speciaal voor het luchtgevecht gebouwde vliegtuigen dus de jachtvliegtuigen zoo snel mogelijk moeten zijn en een zco krachtig mogelijke bewapening in front moeten bezitten. Maar wat de luchtkruisers betreft daarbij had men het inzicht dat snelheid de eerste eisch is voor den aanvaller, geheel laten varen. Het was dus slechts een toeval als zij hun tegen stander konden inhalen. Feitelijk stelde men zich de luchtkruisers voor als vliegtuigen, bewapend met kanonnen of zware mitrailleurs, welke zich met hun „vuur in alle richtingen" gemakkelijk het lichtere en snellere materiaal van den vijand van het lijf konden houden en die in het algemeen waar zij ver schenen het luchtruim beheerschten, zonder dat zij daartoe op elk zich zelf voordoend vliegtuig der tegen partij behoeften aan te vliegen. Het was de typische droom van het „slagschip der lucht", waarin men zooals dat in droomen gaat vergat, dat dit soort gevechts vliegtuig dan toch maar een „slag schip" was zonder pantsering en met een vuurkracht, welke niet i n h aargehéél in alle richtingen kon worden gebracht, maar slechts voor een zeer klein gedeelte. De kleine jager was gedurende het luchtgevecht tegenover zijn zware tegenstander in alle opzichten in het voordeel. In elk geval, om bij onze nautische vergelijking te blijven, 't Is een raar schip kruiser of slagschip dat bij de aanvaring met een roeibootje kans loopt zelf in stukken te breken. En dit leert ons dat wij ten aanzien van de vlie gerij voorzichtig moeten zijn met vergelijkingen! Snelheid de eerste eiseh. De werkelijkheid van den. oorlog heeft bewezen, dat het offensief in de lucht nog altijd is aan het jacht vliegtuig, dat met zijn vaste voor- bewapening op den tegenstander aanvalt en-dus in diens richting moet vliegen. Snelheid heeft het jachtvlieg tuig noodig. Slechts door een snel heid in voorwaartsche richting, wel ke die van de recordhouders der lucht nabij komt, is het in staat om elk vijandelijk vliegtuig in te halen. En dat is noodzakelijk, want de strijdende partij die het luchtruim werkelijk voor zichzelf wil houden, moet zijn jachtvliegtuigen ook op de vijandelijke jagers doen aanval len. Dat is nu wel niet steeds moge lijk, maar toch is het de nimmer ein digende wedstrijd-op-leven-en-dood tusschen de jagers onderling, welke deze vliegtuigen opzweept tot steeds hoogere snelheden. Thans nadert men reeds het verba zingwekkende getal van 650 k.m. per uur, dat is 180 m. per seconde of meer, veel meer dan de helft der snelheid van het geluidOm deze fantastische vaart te verkrijgen moe ten de jagers weinig weerstand van de lucht ondervinden (de opgewekte luchtstroom heeft een kracht, waar over zelfs de heftigste orkaan of cycloon op aarde, niet beschikt!), hun rompen moeten zoo smal en hun vleugels zoo klein mogelijk zijn. Snelheid ook in verticale richting heeft het jachtvliegtuig noodig. Al leen door zijn vaardigheid in het klimmen slaagt het er in, den inge- haalden tegenstander van een gun stige positie uit aan te vallen. Om de vereischte groote klimsnelheid te be zitten, moet de jager licht zijn en de kracht van zijn motor groot of, minder algemeen gezegd; moet de verhouding van het beschikbare mo torvermogen tot het totale gewicht van het vliegtuig zoo groot mogelijk zijn. En ten slotte dient het jachtvlieg tuig nog snel te zijn in de manoeuvre. Het moet schielijke wendingen met een kleinen straal kunnen maken teneinde het vijandelijke vliegtuig steeds weer opnieuw op de gunstig ste wijze dat wil bijna steeds zeg gen: van boven en van achteren op den, Kon. Ned. Fed. van Landelijke Rijvereenigingen, alsmede de meest bekende springruiters uit Nederland hebben door de inschrijving daad werkelijk hun instemming met dit initiatief betuigd. Den liefhebbers en liefhebsters van het Tuigpaard en het Rijpaard staat een middag van buitengewoon hippisch genot te wachten. Mede nog door het groote Springconcours M. en het nummer Barrière springen. Voetbal HET VOETBALVERBOD OOK VOOR NIET BIJ DEN N.V.B. AANGESLOTENEN. De secretaris-generaal van het de partement van opvoeding, weten schap en cultuurbescherming maakt bekend, dat het door het bestuur van den Ned. Voetbalbond in overleg met het college van gevolmachtig den voor de sport uitgevaardigde voetbalverbod tot 1 Sept. 1941, even eens geldt voor vereenigingen, die niet zijn aangesloten bij den N.V.B. V o e t b a L NOG ENKELE WEDSTRIJDEN. In Afd. IV: MirandaPicus en R.B.C.Limburgia. In Afd. V: W.V.V.—G.R.C. op het terrein van H.S.C. te Hoogezand. Op het terrein van D.O.S. te Utrecht vindt de beslissingswedstrijd plaats tusschen Elinckwijk én de Volewijckers (voor prom. naar de 2e kl.) W.F.C. II en V.V.A. II spelen een beslissingswedstrijd op het terrein van Verkade (Zaandam) voor prom. naar de res. 2e kl. den staart te kunnen aanvallen. Daarvoor is het noodig, dat alle zware gewichten dicht om het zwaar tepunt geconcentreerd liggen. Als wij nu de verschillende eischen voor het succesvolle optreden van een vliegtuig in het aanvallende luchtgevecht achtereen opsommen, dan zien wij dat het ideale jacht vliegtuig een licht, klein, smal toe stel is, dat over één, vlak bij het zwaartepunt geplaatsten en zoo krachtig mogelijken motor beschikt en dat door vleugels met een gering oppervlak wordt gedragen. Dit is dan ook het beeld van het ranke, nijdige jagertje, dien vech tersbaas bij uitnemendheid, welke alleen door den bestuurder bemand en voorzien van een slechts voor twee tot drie uur toereikenden voor raad benzine er is geen ruimte voor een sterkere bemanning en voor meer brandstof! zich met haast astronomische en in elk geval onaardsche snelheid in het gevecht stort. Als een zwaardslag door het luchtruim striemende vormen deze uitsluitend voor den aanval gebouw de Messerschmitts, Hurricanes, Spit fires en hoe zij meer mogen heeten, de beste verdediging tegen het drei gende bombardement. Dat zij hun beschermende werking door den beperkten benzinevoorraad slechts gedurende een korten tijds- duur en dus ook niet al te ver van „huis" kunnen uitoefenen dat het in verband daarmede noodzakelijk is gebleken om den jachtvliegdienst, behalve met deze jagers toch ook wel met grootere, twee-motorige, met verschillende personen bemande ge vechtsvliegtuigen uit te rusten och, dat bewijst alleen, dat in den luchtoorlog geen enkele eenzijdig heid stand houdt. De éénmotorige, éénzits-jager is een fel maar slechts aan één zijde ge scherpt wapen. De wijze waarop het in het moderne luchtgevecht wordt aangevuld, is een onderwerp, dat wij bij een volgende gelegenheid' nog wel eens nader in beschouwing zul len kunnen nemen. (Nadruk verboden). CLAUDIUS.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1941 | | pagina 3