>SKOU. STILLENO. 9 DE AANVAL IN SCHEERVLUCHT. B Klompertje Klomp tweede blad DASHIELL HAMMETT 164 Het Nederlandsche terrein is er niet geschikt voor. FILMMEUWS. AANVRAAG Bi IJ ET PROVETA LANGESTRAAT 78a ALKMAAR. EEN ECHTE HOLLANDSE JONGEN - EN BOLSJE- LOGVOERING. D.N.B.) Het blad verklaart onder n, die tellen" het jrlogvoering be- radiotoespraken, ingshervormingen rransch koloniaal iet een tienvou- Fransch kolo- inningen van tij- H PLAN DEB ïRIJDELD. li. (D.N.B.) Een t van het blad lisjinef, dat daar probeerd hébben :end werklieden iek het fabrieks- lokken en dit laten vliegen, ter door een toe- meeste werklie- rschuwd worden, fabriek binnen enkele minuten iw de lucht in. len behaald, roering bestaat in i millioenen men- ïlooze vernieling deren en voor het re goederen bi) Ier bolsjewisten. :he geklets van t bulderen der niet overstem- begrjjpt lang- ks den bescher- vleiende stroop- rondom zich zelf dat het moeilij- ïvisie te vernielen nschen, vrouwen vermoorden. De preken een on- 1, waartegenover ulde redevoerin- in het niet ver- NEUTRAAL EN. (D.N.B.) In de teren een debat ogmaals duidelijk dat Ierland on- a neutraliteit in handhaven. or een luchtverkennïhg elijk ongemerkt voeren. Al wor- ïes nog zoo lang, n erin ze in de dreigen. Het uit- heeft in de eeuw der luchtver- noderne bericht- raren voor den en verloren. In- eelen, waarmede he veldtocht ge- thans voor de rij de verplette- rlsjewisme in ge- ordeelen veran- Lijke gebied der ïkt de* gelegen- elingsbewegingen ïaal te volvoeren, op geen enkel reel mogelijk is. rerkte heerschap- e het Duitsche bevochten, is genstander iedere om zich de uitge- gebied ten nutte lfs stelselmatige bewegingen of gen in de diepte ebied zijn voor de uitvoerbaar. Dit luitsche luchtwa- erbroken vernie- wegen van aller- ndien in de Sov- en zeer dun net matig verijdeld, ie uitgestrektheid ecombineerd met de lucht en den troepen, aan de de mogelijkheid peratieve beslis- beperkter slag- mer wordt gebo- van den veldtocht dit reeds ruim- Nergens is bij de bleken, dat zij hebben van de theid. Want hier- een veel grooter an de troepen- doch vooral ook de lucht. Even- ter zee zonder lucht onbestaan- ok vrijheid van oote gebieden te dige beheersching n niet mogelijk, den veldtocht in illen beoordeelen en, die gebaseerd regelen van een kunst. De jonge acht zal ook hier het verleden met ïgen verrijken en dstuk aan de ge- orlogsvoering toe- GESCHREVEN DOOR •mat TEEKENINGEN VAN ALEXANDER RAYMOND Het luchtwapen is een aanvalswapen. Jarenlang heeft het in de krijgs kunde als een vaststaand feit ge golden, dat de vooruitgang der techniek in het bijzonder ten voor- deele kwam aan de verdediging en dat het offensief in onzen tijd al leen ten koste van onvergelijkelijk zware offers nog een kans zou hebben. Dat deze gedachtengang zich vooral van Fransche en Engelsche strategen meester maakte, is te begrijpen. In de eerste plaats had den alle aanvallen de drie laatste jaren van den wereldoorlog 1914 1918 ontzettende bloedoffers ge kost en een schitterend succes had althans op het Westelijk front, waar de modernste middelen der verdediging juist konden worden toegepast geen van deze offen sieve stooten opgeleverd. Boven dien behoorden Frankrijk en En geland tot de verzadigde staten, met wier regeeringsvorm de theorie van de alles weerstaande kracht der verdediging uitnemend strook te. Men ziet de dingen nu eenmaal graag zóó, als zij zich het voor- deeligste voordoen ook in de staatkunde en de strategie. Illusies! De snelheid, waarmede de Duitsche legers elk front, dat hun werd geboden, doorbroken hebben, leert duidelijk genoeg, dat- de theorie pas juist blijkt te zijn, als zij op haar kop wordt gezet. De kracht van den aanval heeft meer dan de verdediging baat ge vonden bij de moderne krijgsmid- delen. Niet in de laatste plaats daaruit vallen de overweldigende Duitsche triomfen te verklaren; de geallieerde weermachten hadden hun kracht uitsluitend in de verde diging gezocht en toen deze faalde, bleef hun geen redmiddel over. Het vliegtuig als middel Voor den aanval. Tot de middelen, welke de mo derne techniek speciaal aan den aanvaller ten goede deed komen, behoort ook het vliegtuig. Dit valt aanstonds te begrijpen, als men maar bedenkt, dat de luchtstrijd krachten uitsluitend aanvallend in den strijd kunnen optreden. De eigenschap is inhaerent aan het luchtwapen, omdat het begrip „vliegen" gelijkwaardig is aan zich in de lucht voortbewegen. Het vliegtuig kan geen stellingen betrekken; waar het zich als vechtwapen vertoont, móét het aanvallen. Dat geldt niet alleen in het groot, bij de gewichtigste taak der luchtstrijdkrachten, het bom bardement, maar ook in de kleinere verhoudingen, als vliegtuigen wor den gebruikt voor de verdediging. Het merkwaardige is dan, dat die verdediging alleen maar kan wor den uitgevoerd door het vliegtuig dat... gespecialiseerd is voor den aanval, het jachtvliegtuig! Reeds vroeger hebben wij in dit blad betoogd, dat de jager in het luchtgevecht de overheerschende rol vervult. Die uitspraak blijft gelden, al moeten wij daar nu ook aan toevoegen dat, hoe krachtig de jager zich ook in het eigenlijke gevecht mag vertoonen, de waarde der luchtverdediging er in alge- meenen zin toch onder lijdt, dat zij als haar voornaamste strijdmiddel in de lucht een aanvalsinstrument moet gebruiken. Zoo beschouwd is 't juist om te zeggen, dat de lucht strijdkrachten het zwakste zijn in de verdediging. Vliegende tanks. Wie aan het rechtstreeksche in grijpen van vliegtuigen in den strijd op den grond denkt, zal daar bij waarschijnlijk in de eerste plaats de „Stuka's" voor oogen hebben, de snelle lichte bomvlieg- tuigen, die op den vijand neerstrij ken en hun doodelijken last in duikvlucht afwerpen. Ongetwijfeld hebben zij er dan ook in belang rijke mate toe bijgedragen om het verdedigende vermogen van voor bereide stellingen te verzwakken. Al was de duikbommenwerper uit de technische en tactische littera tuur der laatste tien jaren ook zeer goed bekend Amerikaansche Vn ook Engelsche tijdschriften stonden er op gezette tijden vol van zijn werkelijke verschijning als aanvalsmiddel der Duitsche legers was voor de geallieerden toch een onaangename verrassing. Kaast deze Stuka's komt een andere vorm van optreden der vliegtuigen tegen doelen op den grond veel minder sterk tot uiting: de aanval in scheer vlucht. Het is daarmede in de werkelijk heid ook alweer heel anders gegaan dan uit de vaklitteratuur van vóór den oorlog ware op te maken ge weest. Voor zooverre wij daarover thans kunnen oordeelen, wordt de aanvalswijze in scheervlucht, waar bij vlak over den grond scherende vliegtuigen met mitrailleurs en lichte scherfbommen de troepen en treincolonnes des vijands be stoken, wel toegepast, maar zulks eerder als improvisatie dan op de gesystematiseerde wijze, welke men had kunnen voorzien. Het is belangwekkend om het ontstaan van deze strijdmethode na te gaan. In de eerste jaren van den oorlog van 1914'18 dacht men er eenvoudig niet aan, haar toe te passen. Het vliegtuig hoorde thuis op grootere hoogte, en het leek geen zin te hebben, om, nu men dan eindelijk een gedeelte van het luchtruim had veroverd, daarvan gebruik te makenom langs den grond te kruipen. Deze soort van vliegen op enkele meters boven de aarde, sprongsge wijze over de terreinhindernissen scherende en daarna weer dicht langs den vlakken bodem voort jakkerende, werd slechts nu en dan toegepast door vliegers, die daarin hun eenige redmiddel zagen om het kapot geschoten toestel of hun in de hoogere luchtlagen van alle kanten door vijandelijke ja gers bedreigde vliegtuig „thuis" te brengen. Werden zij op hun reeds zoo gevaarlijke vlucht door het vuur van vijandelijke troepen be dreigd, dan traden zij daartegen natuurlijk met hun mitrailleurs op. Deze wijze van actie werd nu al spoedig door dezen of genen stout- moedigen jachtvlieger overgeno men als hij diep onder zich, achter de frontlinies, een colonne ontdek te en het succes dat de verrassende aanvallen opleverden gaf aanlei ding tot navolging. Daarbij kwam dat vliegtuigen, welke gedurende het gevecht op den grond den ver bindingsdienst tusschen de eigen troepenafdeelingen tot taak had den, zich dikwijls tot zeer dicht bij de aarde moesten wagen en dan onwillekeurig dezelfde methoden volgden. In een volgend stadium ge schiedde de aanval door meerdere vliegtuigen tegelijk en in formatie, volgens opdracht men ging in den strijd met de mitrailleurs tegen grondtroepen een nieuwe moge lijkheid voor het gebruik van vliegtuigen zien. Toen het eenmaal zoo ver was, kwam het denkbeeld naar voren om ook in de gedurende den stellingoorlog alles overheer schende taak: de stormende infan terie gedurende den aanval, waarbij zij het zonder hulp der eigen artil lerie moest stellen, steun van vuur met directe richting te geven, vliegtuigen te laten medewerken. Merkwaardig genoeg kunnen wij in dit optreden een zekere overeen komst zien met den eersten inzet van de tanks en in verband hiermede is het niet te verwonde ren, dat men de z.g. „infanterie- vliegtuigen" veelal van een vrij zware pantsering voorzag. De slagvliegdienst. Na den oorlog ging in het bijzon der Amerika geheel overstag. De V. S. met hun uitgestrekt grondge bied konden zich geen onbewege- lijken loopgravenstrijd met aange leunde flanken voorstellen en trof fen dus maatregelen voor het voe ren van een bewegingsoorlog ter verdediging des lands, waarbij de luchtstrijdkrachten werden inge schakeld. Hun komt dan ook de verdienste toe, een geheel nieuwe tactiek en een nieuw wapen: de „attack-aviation" (in het Neder- landsch meestal vertaald met „slagvliegdienst) te hebben ge schapen. De gepantserde en daardoor zeer zware, logge vliegtuigen, waaraan gedurende het laatste jaar de taak van den aanval op grondtroepen wel werd toegewezen, konden hierin geen rol vervullen. De Ame rikaansche slagvliegtuigen waren integendeel snelle, wendbare toe stellen, welke in de eerste plaats in staat moeten zijn om zich dank zij een groote' klimsnelheid en zij- waartsche bewegelijkheid ook door hellend terrein vlak over den DE ZWEEDSCHE NACHTEGAAL. Harmonie. Deze film werd naar het tooneel- stuk „Gastspiel in Kopenhagen" van Friedrich Forster Burggraf ge maakt. Dit is, gelijk bekend, ge- inspireerd op het contact, dat bestaan heeft tusschen de Zweed- sche zangeres Jenny Lind en den Sprookjesschrijver Hans Christiaan Andersen en de geromantiseerde biografie van deze twee figuren bleek een gegeven, dat zich bij uit stek voor verfilming leende. Deze hoofdrollen spelen Ilse Werner en Joachim Gottschalk. Karl Ludwig; Diehl speelt de rol van den graaf Rantzau, die, evenals Andersen, Jenny Lind lief heeft terwijl deze in laatste instantie zich alleen aan de kunst binden kan, ondanks het feit, dat zij de liefde van den eerste beantwoordt. Dit zielecon- flict weet Ilse Wermer in deze film voldoende overtuigend uit te beel den. Bij haar spel passen zich niet alleen dat van Emie Hesse als de beeldhouwer Thomaldsen en van Tribert Wascher als de impresario Upan, uitstekend aan. Er is van de verfilming van deze historie vol romantiek veel werk gemaakt en het gevolg is geweest, dat de film in haar genre een goed figuur slaat. Voorprogramma, de twee jour naals en een filmpje over de ver vaardiging van lichte metalen. GEVAARLIJKE VROUWEN. City-Theater. Een uitstekende Italiaansche sportfilm, met daarnaast de noo- dige romantiek, waarin eenige vrouwen een belangrijke rol spelen. De bekende Italiaansche sport- figuur Erminio Spalla vervult de rol van Romolo, den ex-bokskam- pioen, die thans alles in het werk stelt om zijn zoon Masetto tot kam pioen te maken. En dat schijnt best te gelukken, want in een uitne mend opgenomen wedstrijd over wint Masetto den Italiaanschen kampioen Radesio. Maar dan be ginnen rijke verwende vrouwen aan den jongen Masetto aandacht te schenken. Eerst is het Renate, en daarna de blonde Eva, die den jongeman het hoofd op hol brengt. En op het schitterende tuin feest en bij de wintersport in Cor tina ziet men Masetto in gezel schap van Eva. Masetto begint reeds allerlei plannen te maken, als hem plotseling de oogen ge opend worden. Het blijkt, dat Eva slechts een spel met hem gespeeld heeft en haar weelderig leven nim- met zou opgeven om het leven van Masetto te deelen. Diep teleurge steld, maar met veel levenserva ring rijker, keert Masetto naar zijn vader terug, die hem met open armen ontvangt, als hij hoort, dat de zoon zijn training weer ernstig zal opnemen. En ook de serieuse, eenvoudige Anna ziet Masetto met vreugde terugkeeren. Men begrijpt wel waarom. De film geeft niet alleen uitste kende bokssport, maar ook prach tig zwemmen, duiken en turnen en fraaie wintersport. Dit is een groo- te attractie. Ermino Spalla speelt zijn rol zeer natuurlijk. Augusto Lanza geeft een zeer juiste uitbeelding van den jongen onervaren bokser. Als de gevaarlijke vrouwen spelen Evi Maltagliati en Clara Calamai zeer goed en Mariëlla Lotti is een prettige bescheiden figuur als Anna. Het is opmerkelijk hoe zeer het publiek den grooten bokswed strijd medeleeft. De opnamen zijn dan ook zeer geslaagd. Ook van de entourage. Een aantrekkelijke film. Het voorprogramma bracht een uitgebreid Ufa-journaal, een Tobis- Nieuws van Polygoon en een mu zikale eenacter van Schubert. DE SCHOOL DES LEVENS. Roxy-Theater. Een alleraardigste vlotte film, deze geschiedenis van de vier geslaagde gymnasium-meisjes, die gezamenlijk een huishouden opzetten en die de oprechte vriendschap hoog zullen houden. Ernstige levenslessen zijn hun bij het afscheid meegegeven, maar zij stuiten in het leven op vele moeilijkheden. Veel steun hebben zij aan den ouden concierge van de school (gespeeld door Hans Moser). Een der meisjes, Trixi, die de functie van cassière bij een cabaret vervult, komt in kennis met 'n levenslustigen jongen man, Fritz geheeten. Trixi neemt de kennismaking zeer serieus op, doch Fritz beschouwt die slechts als een voorbijgaande afleiding. Dat is Trixi's eerste groote teleurstelling in het volle leven. Maar zij komt in actie, als zij verneemt dat Fritz thans probeert met Hilde, één der andere meisjes, hetzelfde spelletje te spelen. Zij waarschuwt Hilde, die zeer ver liefd op Fritz is. Natuurlijk be schouwt Hilde deze waarschuwing als jaloezie. Toch zet Trixi haar werk voort, maar het brengt haar in groote moei lijkheden. Zij wordt zelfs gearres teerd en bij het proces is de publieke opinie tegen haar Doch dan komt Fritz als getuige verklaren, dat Trixi alleen is opgetreden om Hilde te red den en de drie vriendinnen zien in, dat zij Trixi al heel slecht beoor deeld hebben. Zij heeft het echte voorbeeld gegeven van oprechte vriendschap. De film wordt uitstekend gespeeld: Kahte von Nagy als Trixi dient bij zonder geroemd, maar ook de vrien dinnen maken de film tot een suc ces. Hans Holt als Fritz en Hans Moser weten zich in het damesmilieu uitstekend te handhaven. Het voorprogramma bracht uitge breide journaals van de Ufa en van Tobis (Polygoon). Verder een fraaie natuur- en muziek-opname ter her innering aan den grooten componist Anton Brückner (18241896). grond voort te bewegen. Zij waren niet langer bestemd om tegen vij andelijke stellingen op te treden, maar hadden den aanval op troe pen en treinen ver achter de front linies tot taak. Niet alleen gedu rende'den eigenlijken aanval, maar reeds lang daarvóór, zoodra zij zich boven het door den vijand be zette terrein bevonden, hadden de slagvliegtuigen laag, d. w. z. als het ware tegen den grond gedrukt te vliegen en zoo den vijand te verrassen. Op een paar meters boven den grond zich verplaatsen de, wordt het vliegtuig n.l. door de troepen op aarde eerst op het allerlaatste oogenblik gezien en ook gehoord. Zelfs tegen den vijande lijken jachtvliegdienst vonden zij in de nabijheid van den grond een groote mate van passieve beveili ging, in de eerste plaats omdaf het laagvliegende toestel voor den jager vrijwel onzichtbaar is, maar ook omdat de jager, mocht hij al tot den aanval overgaan, geen gelegenheid vindt om te manoeu vreeren en in elk geval niet in de gunstige positie onder den staart kon komen. Andere landen volgden Amerika na. In Nederlandsch-Indië werd de tactiek van den slagvliegdienst ernstig beoefend, al bezaten de luchtstrijdkrachten van het Indi sche leger ook geen speciaal voor het doel geschikte vliegtuigen. De toentertijd wij spreken over de eerste jaren na 1930 nog zeer zwakke Indische luchtvaartafdee- ling vond in dit sluipen door het terrein een goede gelegenheid om bij een mogelijk conflict ook dan op te treden, als de vijand het overwicht in de lucht bezat en de aard van het terrein op Java, met zijn goede dekkingen en zijn diepe, het vliegtuig voor het oog des tegénstanders verbergende inzin kingen, bood de gelegenhend om deze tactiek toe te passen. Merkwaardig is het, dat de ver plaatsing in scheervlucht door onze verkenningsafdeelingen, die na den eersten dag nog in staat waren tot actie, gedurende den vijfdaagschén oorlog in Nederland spontaan is toegepast. Hier te lande was deze tactiek nimmer systematisch be oefend, maar niet zoodra deed de oorlogservaring zijn werking ge- voelen, of wat van onze kranige vliegers overbleef, vond hierin het middel om niettegenstaande de overweldigende overmacht toch het luchtruim te houden. Door slagaanvallen vóór de Grebbe-linie, uitgevoerd met mitrailleurvuur en helaas voor het doel volkomen on geschikte bomtnen, hebben zij bij voorbeeld het veldleger krachtda dig gesteund bij zijn terugtocht. Toch kan het Nederlandsche terrein, evenals de geheele West- Europeesche laagvlakte, met zijn lage begroeiing, zijn uitgestrekte, vlakke weilanden en velden "niet bijzonder geschikt worden geacht voor de in Amerika en ook Indië met zooveel kans op slagen be oefende scheervlucht. Het feit, dat wij in de oorlogsberichten dan ook wel veel hooren over deelname aan den strijd op den grond door op de vijandelijke troepen meerdui- kende vliegtuigen en slechts uiterst zelden over den massalen aanval van sterke afdeelingen „Heckenspringer" (de Duitsche be naming is even typeerend als ons woord „scheervlucht"), vindt daar in ongetwijfeld zijn oorzaak. CLAUDIUS. Nadruk verboden. DE BAAS IN HUIS. Vitoria-Theater. Sixtus BaderHans Moser is huismeester in een groote flat waar hij o.a. kamers verhuurd heeft aan den Kammersanger Schellenberg Leo Slezak diens dochter Christa, den spiritist Me- narek en den jongen zanger Frank. Schellenberg is een zeer onaan genaam huurder en Menarek weet altijd uitvluchten te vinden als de huur betaald moet worden. Hij heeft een huisknecht die 'eigenlijk zijn compagnon in de misdaad is en op een spiritistischen avond ver wisselt hij het kostbare 'paarlen- collier van een oude gravin voor een namaak halsketting. Bader, die dien avond aan tafel bedienen moet, heeft die verwisse ling gezien. Hij weet ook, dat Christa en Frank wel van elkaar houden maar dat de trotsche Schel lenberg dit huwelijk niet wenscht, omdat Frank wel een prachtige stem heeft, maar als operazanger nog carrière moet maken. Ten slotte besluit hij de jongelui te helpen. Hij komt, als Napoleon verkleed, op 'n spiritistischen avond van Menarek en ontmaskert den be drieger waardoor Schellenberg het geld terug krijgt dat hij Menarek geleend heeft en de gravin haar collier krijgt. Als belooning en dat laatste speelt zich af tijdens de groote repetitie van een opera eischt hij de verloving van Christa en Frank, waarin Schellenberg ein delijk toestemt. Een alleraardigste, humoristische film waarin Hans Moser zich van zijn beste zijde doet kennen. Maria Andergast heeft van Christa een zeer elegante verschijning gemaakt PROVETA Naam. wonende te verzoekt zonder eenige verplich ting zijnerzijds ingelicht te wor den over de propaganda en ver zekering voor tandverzorging. Verzoeke beleefd dit biljet te willen invullen, uitknippen en op te sturen in een (ongefran- keerde) enveloppe, waarop adres: DE ALKMAARSCHE COURANT is het EENIGE DAGBLAD meteen EIGEN STADSKARAKTER. Dat is de GROOTSTE WAARDE voor den adverteerder! Tel. 3320. Vooraf een goede film over de skisport, een interessante Ufa-film en "veel actueel Tobis-nieuws uit binnen- en buitenland. 99. Daar gaat de hengel. Hè, wat was het hier heerlijk. Zo, op zijn dooie gemak wachten, tot ze zouden bijten. Och, je hoefde hier eigenlijk maar even te komen, om een paar prachtvissen te verschalken; wat zouden ze thuis opkijken, als ze zagen, wat hij meebracht. 100. Bij al zijn aandacht voor het dobbertje had Klom- pertje niet gezien, wat er achter hem gebeurde. Want daar kwam, zie je het, een reusachtig monster aan zwemmen, zo groot, als niemand ooit heeft gezien. Het spoot hele waterstralen uit zijn neusgaten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1941 | | pagina 7