L ti HET SCHEEPJE UIT DE GROOTE KERK GERESTAUREERD. Klompertje Klomp DE GROOT li KEURIG WERK VAN EEN ALKMAARSCHEN „SCHEEPSBOUWER". EEN ECHTE HOLLANDSE JONGEN DAMMEN m m m mmmS M 'i wmm STILLE NO- 9 DASHIELL HAMMETT ALKMAARSCHE COURANT VAN ZATERDAG 23 AUGUSTUS 1941. Pagina 6 Er zijn menschen, die met hun pantalon netjes in de vouw en een 'ongekreukt jasje aan naar hun kan toor stappen en zich daar uiterst prozaïsch bezig houden met de boekhouding en de correspondentie. En de mogelijkheid bestaat, dat hetzelfde keurige heertje op een vrijen Zaterdagmiddag in een vuile boot zit waar hij met opgestroopte mouwen en een oude trui vol gaten, onder het fluiten van een vroolijk wijsje, bezig is zijn zeiltjes te hij- schen. Er zijn menschen van het type, dat niemands aandacht trekt, die onopgemerkt dc^ir het leven gaan, die plichtmatig hun dagelijksch werk doen, maar zich, zoodra zij thuis komen, overgeven aan hun bijzondere liefhebberijen, die uit vindingen doen, postzegels of iets anders verzamelen en elk geval op het gebied van hun liefhebbe rijen iets zeer bijzonders prestee- ren. Men zou van die menschen kun nen zeggen, dat zij een dubbel leven lijden, een schijnleven in de plicht matige uitvoering van hun dagelijk- schen arbeid en een werkelijk leven als zij zich met hart en ziel aan hun liefste bezigheden kunnen wijden. De wereld is vol van menschen met plichtwerk en liefhebberijen, maar wat zij buiten hun dagelijksch werk presteeren is jn den regel niet zóó opmerkenswaard, dat men er bijzonder belang in kan stellen. Maar zoo nu en dan is de tegen stelling tusschen schijn en wezen - tusschen den plichtmatigen en vrijwilligen arbeid zoo inte ressant, dat een krantenman zich daarvoor kan interesseeren, voorna melijk wanneer een bijzondere ge beurtenis bewijst, dat men het uit liefhebberij begonnen werk zóó waardeert, dat men den amateur een belangrijke en verantwoordelij ke opdracht durft toevertrouwen. Er is in onze stad een bakker, die zich op het fabriceeren van rogge brood gespecialiseerd heeft. Het gevolg daarvan is natuurlijk, dat hij op dit gebied iets'bijzonders presteert, maar wie jaar in - jaar uit en waarschijnlijk al meer dan een kwart eeuw niets anders dan roggebrood maakt, moet een pro zaïsch man, een luiE.ard of een leeg hoofd zijn als hij daarnaast zijn vrijen tijd niet zóó zal besteden, dat hij in zijn leven ook nog de voldoe- ning kent over amateurswerk, dat hem iederen dag weer nieuwe ar beidsvreugde kan schenken. De bakker, wiens naam wij hier met eere kunnen vermelden is de heer H. Elfring, die al jaren lang in een bescheiden huisje in het Groot Nieuwland woont, die er, in de sfeer van zijn eenvoudig handwerk, da gelijks met zijn kar op uittrekt om zijn vaste klanten te bedienen en van wien niemand zou vermoeden, dat hij achter zijn mengerij en bak kerij nog 'n kleine werkplaats heeft, waar hij in vrijwilligen, onverpoos den arbeid de mooiste uren van zijn leven doorbrengt. Men zal dat kunnen begrijpen als wij hier dadelijk meedeelcn, dat het bijzonder fraaie en kostbare fregat, dat iedereen kent, omdat het onze Groote Kerk siert, door het kerkbestuur eenigen tijd geleden naar de woning van bakker Elfring is overgebracht om daar deskundig gerestaureerd te worden. Daar heeft het enkele maanden gestaan in het kleine werkplaatsje, waar een zelf gemaakt draaibankje aangeslo ten op den motor van de waschma- chine reeds van den eenvoud van den bewoner getuigt en waar plan- kep. vol doozen en kistjes staan met niets anders dan eigengemaakte roertjes, ankertjes, glas-in-lood- raampjes uit een ouden tinnen beker gegoten. scheepskanonne- tjes, boeg- en spiegelbeeldjes, zeil tjes, toüwladdertjes en katrolletjes. Hier, naast den roggebroodoven, is een scheepswerf in het klein en wat er van deze miniatuurhelling te water gelaten wordt zijn geen moderne scheepjes, maar oude Hol- landsche fregatten, oude turfscheep- jes, visschersschuiten, beurtscheep jes en meest driemasters van aller lei vorm en grootte, schepen met volle zeilen die ook echt varen kunnen waarvan alles, tot in de kleinste bijzonderheden, natuurge trouw is weergegeven. Geen touwtje, geen takeltje ont breekt, boegspriet en achtersteven zijn vol fleurige en kleurige beeld jes, openslaande deurtjes, antieke raampjes en Oud-Hollandsche scheepslantaamtjes. Soms is zoo'n schip meer dan een meter lang, soms is het de helft kleiner, maar alle zeilen zijn bijgezet en het is of al die scheepjes slechts wachten op water en wind om op volle kracht door de golven te klieven. Dat alles is bedacht en ontwor pen in de weinige vrije uren, die een bakker ten dienste staan. Er staan schepen in den winkel, in de kamer en er staan er een tipntal op zolder allemaal netjes in kranten gepakt opdat er geen stof in zal ko men. Hij is als een schilder die zooveel van zijn werk houdt, dat hij er niet toe kan komen er iets van te ver- koopen en wie bedenkt hoeveel tijd het maken van een enkel scheepje gekost heeft, begrijpt volkomen, dat dit werk nooit naar vergoeding van arbeidsuren.betaald zal kunnen wor den, Van een bijzondere opleiding is geen sprake geweest, het zijn wat oude illustraties, de liefde voor het werk en de routine door jarenlangen arbeid, die het scheppen van al deze historische schepen en scheepjes mogelijk hebben gemaakt. Naar dit bsfkkerijtje op het Groot- Nieuwland heeft het Kerkbestuur dan het antieke en kostbare fregat laten brengen, hetx schip, dat alweer bijna honderd jaren aan het Choor- gewelf had gehangen sinds er de laatste maal iets aan gerestaureerd was geworden. De perkamenten zeilen waren grootendeels vergaan, de toüwlad dertjes door den tijd gebroken, ka nonnetjes los- en weggeraakt en de man, die uit oude boter- en kren- tenvaatjes de prachtigste en tot in alle onderdeelen natuurgetrouwe scheepjes gemaakt heeft, is dadelijk met groote ambitie aan het werk van de restauratie van dit fraaie fregat begonnen. Hij heeft gezocht naar oud en sterk doek om er de zeiltjes van te naaien, naar koord dat het oude touwwerk zoo goed mogelijk kon vervangen, hij heeft kanonnetjes gemaakt en op affuiten gezet, katrolletjes nagekeken, luik jes en beeldjes gerepareerd en bij dat alles er voor zorg gedragen, dat het cachet van het oude volkomen bewaard bleef. Deze week is het werk gereed ge komen en konden wij het scheepje, dat door de restauratie van de Groo te Kerk tijdelijk in de Kapelkerk is ondergebracht, laten fotografee ren, helaas zonder den man er naast die dat alles zoo keurig verzorgd had omdat hij pertinent weigerde gekiekt te worden en op een plaatje in de krant te verschijnen. Nu rest ons slechts een beschrij ving en wat historische bijzonder heden van dit scheepje te geven. De lengte bedraagt ruim 1.70 me ter en het onderstuk is uit één klomp hout gemaakt. Het is prachtig op getuigd met 12 zeilen, het heeft hon derden touwtjes, laddertjes en ka trolletjes en 82 kanonnetjes, waar van twee op den achtersteven. Daar ziet men ook het Alkmaarsche wa pen met twee leeuwen en drie lan taarns waarvan .vóór de restau ratie alleen maar de hechtijzertjes over waren. Achterop staat een rui ter ridder te paard en ter weerszijden aan de kanten twee mannen met getrokken zwaarden. Hetzelfde motief vindt men op een aan den achterkant geplaatste vlag, die een arm met een zwaard ver toont. Er zit een roode leeuw op den voorsteven en een op een' vlag in den middelsten mast. Voorop en achterop „wappert" de rood-wit- blauwe vlag en aan de achterzijde draagt het fregat het opschrift: „De Ruyter is mijn naem. anno 1667". Aan de voorzijde is met prachtige krulletters op het oude perkament r thans op linnen geplakt het volgende te lezen: Door gunst neemt hier op merck en leest dit kort verhael 't verciert de Alcmaer Kerck 't Schip van den Admirael die tegen 't brittenlandt kloeckmoedig lanck dorst [stryden tot eere van Hollandt veel Vroomen tot verblyden die onze Stadt en Staet bemint ist een Exempel 't afbeeltsel tot cieraat Verciert des Heeren Tempel niet onberispelyck Sibeth Pietersz Specher(?) van Outdorp. Op een vergaan en thans wegge nomen stukje perkament kan men nog ontcijferen, dat 't scheepje ver- tuigd is in 1860 (of 1840) door en dan volgt er een onleesbaren naam, die het meest lijkt op Mat. Heykops Zn. Hoe Alkmaar aan dit scheepje is gekomen is niet bekend. Van Arkel en Weisman noemen het in hun N.H. oudheden een fraai 17e eeuw scheepje en geven dan -aan wat er op en aan te zien is. In genealogische en heraldische ge denkwaardigheden door Bloys van Treslong, Prins en mr. Belonje staat: „Aan het Choorgewelf hangt een scheepje" waarvan dan verder een korte beschrijving wordt gege ven. De heer Elfring vermoedt dat deze Specher een kerkdienaar van Oudorp is geweest, anderen meenen door de deskundigheid waarmee het scheepje gemaakt en getuigd is dat het een matroos van De Ruij- ter was. De stukken van dien tijd, de kerk betreffende, zijn verloren gegaan en het is dus niet mogelijk hierover nadere mededeelingen te krijgen. Wij hebben ons terzake nog ge wend tot den directeur van het Ne- derlandsch Historisch Scheepvaart Museum' in Amsterdam, die ons, tor zijn spijt, slechts negatieve berich ten kon geven. „In 1867 was er" zoo schrijft hij ons „voor zoover wij thans- weten, geen schip in onze vloot, dat den naam De Ruyter droeg. Pas tegen het einde der 18e eeuw heeft men een oorlogsschip naar den vlootvoogd genoemd. Voorts was het „schip van den ad miraal" in 1667 de Zeven Provin ciën. De spiegelversiering van dit schip bestond uit het wapen der Re publiek, omringd door wapens der zeven provincies, dus geen gezicht 143. Dat zou hem prachtig van pas kun nen komen. Een, twee, drie, daar had Klompertje er een grote lus in gemaakt en nu had hij meteen een reusachtig plan, om dien lelijken dief te pakken te nemen en de ster terug te krijgen. Dat touw zou hij 144. Om een van die rare planten bin den, die hij daar zag groeien. Die leken hem bij zonder sterk. Als Klompertje zich niet ver giste, kon hij daar een ste vige kattepult van maken. Zo gezegd, zo gedaan. Daar bindt Klom pertje het touw vast. VERTROKKEN PERSONEN. G. Pauw, dienstbode, N.H., van Ritsevoort 42 naar Kwadijk. C Hendriks, vertegenwoordiger, N.H., van Corfstraat 15 naar Zeist. P. Herfst, N.H., van Stationsweg 192 naar Beverwijk. K. C. Herfst, N.H., van Stationsweg 192 naar Be verwijk. J. Kops, zaakwaarneem ster, R.K., van Langestraat 92 naar Heiloo. S. Lievendag, z.b., R.K., van Heilooërdijk 25 naar Heiloo. D. Polak, filmoperateur, N.H., van Helderscheweg 22 naar Velsen. B. H. W. Bor, N.H., van Wolle- brandstraat 21 naar Renkum. P. Groenveld, dienstbode, N.H., van Luttik Oudorp 28 naar Langedijk. H. J. van Dieren, studeerend, N.H., van Nicolaas Beetskade 74 naar Harmeien. H. J. Blankendaal, tuinder, R.K., van Omval 32 naar Heiloo. J. Vader, wed. van P. Meurs, N.H., van Brouwerstraat 12 naar Maastricht. G. H. Bot, bootsman Kon. Marine, geen, en echtg., van Frans Halsstraat 7. naar Centraal Bevolkingsregister. M. Klaaren, dienstbode, geen, van mr, P. J. Troelstrakade 58 n. Arnhem. D. de Jong, logementhouder, geen, en gezin, van Woonschip bij de Schermerpoort naar Utrecht. J. Groothuizen, dienstbode, D.G., van Eikelenbergstraat 42 naar Ham burg (D.) A. Bas, h.i.d.h., geen, van Prinses Julianalaan 14 naar Heerhugowaard. A. Nagel, dienst bode, Hazea, van Rippingstraat 23 naar Hoogezand. N. H. Pleune, z.b„ N.H., van Geestersingel 19 n. 's-Gravenhage. J. van Berkum, monteur, geen, en gezin, R.K., van Reekerstraat 45 naar Hoogezand. J, Groot, kantoorbediende, R.K., van Krebbesteeg 4 naar Waarder. J. A. Alberts, kantoorbediende, G.K., van Dr. Schaepmankade 32 naar Harderwijk. C. van der Graaf, ass. accountant, N.H., van Houtman straat 9 naar Utrecht. J. N. L. Oud, kellner, geen, van Langestraat 70 naar Amsterdam. E. Landman, leerling-verpleegster, R.K., van van Everdingenstraat 18 naar Wymbrit- seradeel. E. Brand, dienstbode, N.H., van Schoolstraat 6 n. Heiloo. N. Niele, expeditieknecht, R.K., van Roemer Visscherstraat 4 naar Utrecht. C. H. B. Scheltinga, on derwijzeres, R.K., van Sint Jacobstr. 9 naar Ermelo. M. K. J. Bokma, N.H., dienstbode, van Langestraat 41 naar Heiloo. A. Ursem, R.K., dienstbode, van Dr. Schaepmanstraat 10 naar Wormer- veer. J. Ursem, R.K., huishoudster, van Oudegracht 2 naar Assendelft. H. Schilders, N.H., leerling-verpleeg ster, van Wilhelminalaan 11 naar Rotterdam. E. P. Bernaert, R.K., zonder beroep, echtg. van H. M. A. van de Ven, van Oudegracht 162 naar Hilversum. M. C. Metz, N.H., echtg. van A. van Ooijen, van Oudegracht 220a naar Hengelo. Chr. Mors, R.K., dienstbode, van Verdronken- oord 101 naar Zijpe. M. C. Kaal, N.H., verpleegster, van Wilhelmina laan 11 naar Beverwijk. -P. M. Sieuwertsen, N.H., dienstbode, van Varnebroek 1 naar Beemster. D. op Alkmaar en geen ruiter te paard, wat vermoedelijk fantasie van den maker geweest is. Dat Specher tot de bemanning van De Ruyter's schip heeft behoord is zeer wel mogelijk. Wij beschikken echter niet over een scheepsrol waaruit dit nader zou kunnen blijken". Hoe weinig, in historisch opzicht, van dit scheepje dan ook bekend moge zijn, het voornaamste is, dat het bestaat en dat het thans weer zoo zorgvol gerestaureerd is, dat ei- meerdere geslachten zullen komen en gaan eer het opnieuw op de hel ling moet worden genomen. Aan de Dammers. In onze vorige rubriek gaven wij ter -oplossing probleem 1711. Stand. Zw. 7 sch. op: 1, 19, 21, 23, 29, 3-5, 40, en dam op 6, Wit 9 sch. op: 22, 28, 32, 38, 42, 43, 44, 47, 50. Oplossing. 1. 38—33 1. 40X18 (4 sch.) 2. 33X22 2. 23X32 3 42—38 3.' 6X42 4. 47X16!! Nogmaals probleem 1706. De heer A. Roos, alhier, geeft een eenvoudige verbetering aan van probleem 1706. Wanneer men schijf 40 uit den oorspronkelijken stand op 44 plaatst en men neemt aan dat zwart als laatsten zet 2429 heeft gespeeld, dan is de oplossing gelijk aan de door ons gegevene, n.l. 3430, 2721, 38—32, 48—43 en 43X5!! zm W(/;. W'.. Een aardig miniatuur. De volgende stand' van den heer J. Wagter te Gro ningen 'heeft een zeer aar dige ontleding. Zw. 7 sch. op 3', 5, 8, 9, 19, 28, 36. W. 7 sch. op: 15, 30, 38, 41/44. Wit speelt: 1. 42—37 1. 36X47 2. 37—32 2. 47X40 (3 sch.). 3. 32X14 3. 49X10 4. 15'X 21! Ook het standje hieronder van denzelfden auteur is leuk. Zw. 7 sch. op: 8, 18, 19, 20, 24, 30, 38. W. 7 sch. op: 22, 29, 33, 37, 40, 41, 42. Wit speelt: 1. 33'28 1. 38X86 2. 37—31 2. 36X18 3. 40—34 3. 24X22 4. 34X 3!! Men schenke nu bijzondere aandacht aan heit kleine eindspel'letje. Zwart moet zetten en is gedwongen 1319 of 2228 te spelen. Tracht na beide zetten de winst voor wit te vinden! Ter oplossing voor deze week: Probleem 1712 van D. Douwes te Utrecht. („De Koerier'). Zw. 7 sch. op: 19, 20, 26, 33, 37, 38, 42. W. 7 sch. op: 22, 27, 30, 31, 36, 48, 49. In onze volgende rubriek geven wij de oplossing. Bakker, R.K., studeerend, van Emma- straat 23 naar Grootebroek. J. M. Jacobs, R.K., verpleegster, van Wil helminalaan 11 naar Oude Tonge. J. M. Govers, R.K., koperslager, van St. Josephstraat 21 naar Hoogkarspel. M. Z. Rechtuijt, geen, dienstbode, van Brouwerstraat 30 naar Oterleek. M. C. A. Hofmeijer, R.K., dienst bode, van Emmastraat 36 naar Hil versum. D. J. Witte, R.K., dienst bode, van Lyceumstraat 64 naar Texel. A. Dijkstra, G.K., kuiper, van Spoorstraat 56 naar Opsterland. Ch. Barten, geen, filmoperateur, van Bleekerskade 85 naar Oudorp. N. de Geus, R.K., dienstbode, van Langestraat 2 naar Egmond aan Zee. W. Veel, geen, machinebankwer ker, van Westerweg 332 naar Gronin gen. J. M. Zweijtzer, R.K., hulp in de huishouding, van Spoorstraat 51 naar Leiden. J. Pover, geen, los arbeider, van RochdalestraatJL2 naar Amsterdam. O. Bollema, geen, schoenmaker, van Ropjeskuil 12, naar Egmond aan Zee. G. de Koning, geen, z.b., en echtg., van Dahliastraat 17, naar Am sterdam. J. Apeldoorn, R.K., aan nemer, en echtg., van Geesterweg7, naar Vught. C. J. E. Knuist, R.K., z.b., van Payglop 5, naar Berlijn. E. Knol, N.H., dienstbode, van Wil helminalaan 25, naar Meppel. C. J. Liefting, R.K., chauffeur, en gezin, van Zocherstraat 24, naar Ubbergen. G. Loogman, R.K., onderwijzer, van Nassaulaan 30, naar Oudenbosch. D. Rosendal, Ger.K., verpleeg ster, van Wilhelminalaan 11, naar Hellendoorn. G. Suurenbroek, R.K., koopman in galanterieën, van Voormeer 18, naar Nijmegen. N. Koning, N.H., kapper, van Breed- straat 4a, naar Amsterdam. T. J. A. Kueter, R.K., loodgieter, en echtg., van Huigbrouwerstraat 6, naar Hei loo. K. Klop, N.H., werkman PTT, van Reekerstraat 49, naar Schagen. G. M. Muntjewerf, N.H., z.b., van Lyceumstraat 82, naar Kwadijk. M. Nap, N.H., z.b., Verdronkenoord 49a, naar Heiloo. C. Bakker, geen, los arbeider, van Uitweg 1, naar Am sterdam. GESCHREVEN DOOR TJEEKENINGEN VAN ALEXANDER RAYMOND 186 TEIL WIJL STOET STILLE Np. 9 HAM OVEBKOP NAAE DE STRAAT. VTEB VERDIEPINGEN LAGER 143e Jaargang 1 Uit het hoofdkwaï Führer, 23 Aug. I opperbevel van d< maakt bekend: Aan het O. front b raties volgens de pli pen. Aan de Z.O. kust brachten gevechtsvli teren een koopvaa 1000 brt. tot zinken. In den afgeloopen 't luchtwapen versch velden op het Britse] bombardeerd. Mijnve trouillevaartuigen sc Kanaal twee Britscl werpers omlaag. Bij een aanval van vechtsvliegtuigen op vlootbasis Alexandi nacht van 21 op werden bomtreffers havenwerken en b verbruiksartiikelen. E groote branden. Britsche vliegtuige den afgeloopen nacht brandbommen met j werking laten vallen lende plaatsen in W Duitschland. Luchtdoe artillerie schoot een lende bommenwerpers Hoofdkwartier van 24 Aug. (D.N.B.) Hei der weermacht deelt e „In de Oekraine hc sche troepen het "Tsjerkassy aan den de vijand tot dusvero verdedigd, genomen. Wat er in het Fi gepresteerd wer Berlijn, 23 Aug. (D.N aan het Oostelijk front Zwarte Zee en de Fin operaties van de Duit en die der bondgenoot gang zijn, is ook aan h Bolsjewistische front de Duitsche en Finsche s1 op de daar liggende Sov na de verovering van z- ligde en hardnekkig grensversterkingen, aan genomen. Men moet een ondersc tusschen de sectoren var waar de Duitsche troepe aan schouder met de Fin tie? strijden en den set het gros van de Finsche der het opperbevel vai schalk Maimerheim s zwaartepunt van de ge het FinschBolsjewist] ligt zonder twijfel op de landengte, tusschen het en de Finsche Golf. Er bestaat echter ui vergaande wisselwerkin de Finsche operaties alda Sovjetfront ten N. van en den druk, dien de Du delijke vleugel op het ooi uit het Z. en het W. op gingsgebied van Petei oefent. Zoo komt- oak in rijke brandpunt van he front tegen dé Sovjets i volle samenwerking ti Duitsche troepen en di genooten tot uiting, x reeds sterk gedunde Sov niet lang weerstand n kunnen bieden. Uit het Finsche weerm van 22 Augustus 1941 bli den Finnen thans gelukt N.W.-oever van het. Ladt veroveren en zoodoende zienlijke verkorting van verkrijgen, doch vooral h zeer belangrijke spoorwe Blisen /aara, tusschen h meer en de Finsch—Bol grens in handen te krijgt lijktijdig ten W. van het voortgezette Finsche aan tot de inneming van Kek geleid, heeft intusschen z lijk veel terrein gewonne verdediginiszóne van Vi in de flank en in den ri wo

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1941 | | pagina 8