KLOMPERTJE KLOMP Met de fiets in den trein. TIJDSCHRIFTEN KANTONGERECHT 2tm EEN ECHTE HOLLANDSE JONGEN ALKMAARSCHE COURANT VAN DINSDAG 26 AUGUSTUS 1941. Pagina 4 Record-vervoer door de Ned. Spoorwegen. Utrecht, 26 Augustus. Hoewel het men zou het aan het weer niet zeggen nog altijd zomer is en er ook in deze maand en zelfs in het begin van de volgende nog menigeen zijn welverdiende vacantie gaat genieten is het drukste vacantiever- keer toch langzamerhand weer ach ter den rug. Men heeft reeds in verschillende berichten kunnen lezen, dat dat va- cantieverkeer in ons land ook dit jaar behoorlijke afmetingen heeft aangenomen en dat men in ver schillende deelen van ons land zelfs record-bezoeken heeft kunnen boe ken. De spoorwegen stonden voor de moeilijke taak, dit vervoer practisch geheel voor haar rekening te nemen en ondanks het beperkte materieel en andere moeilijkheden, die zich in dezen tijd voordoen, hebben zij zich daar wonderwel doorheen ge slagen. De stations en treinen waren vaak overvol, doch vooral dank zij de groote krachtsinspanning van het geheele personeel konden groote vertragingen als regel worden voor komen en kon het geheele verkeer vrij regelmatig worden verwerkt. Doch er waren niet alleen veel menschen. Zij, die in de drukke zo mermaanden de stations hebben be volkt konden op de perrons enorme hoeveelheden rijwielen waarnemen: groote en kleine, dames- en heeren- fietsen, met versleten en bijgelapte banden, met nieuwe zwarte banden en sommige ook met nieuwe banden van de oude kwaliteit. Al deze fietsen moesten de spoor wegen, ondanks het bijzonder druk ke reizigersvervoer zien te verwer ken en het is nu in dit verband, dat wij dezer dagen bij de spoorwegen hebben geinformeerd naar den om vang van het rijwielvervoer en naar de wijze, waarop men zich daar doorheen geslagen heeft. Algemeen en niet alleen bij de spoorwegen maar bij voorbeeld ook in de kringen van de toeristische or ganisaties zoo zeide men ons werd aanvankelijk vètwacht, dat het publiek zijn fietsen, of liever gezegd zijn fietsbanden, tijdens de vacantie zou sparen. Het vervoer heeft echter wel aangetoond, dat het besteden van de vacanties niet hoofdzakelijk heeft bestaan uit treinreizen en wandeltochten. Er zijn enorme hoeveelheden rijwielen ter verzending aangeboden. Cijfprs. De cijfers zijn nog niet alle be kend. Maar wij kunnen u wel een paar voorbeelden geven. Voor den oorlog vervoerden wij op het station te Utrecht in den drukken vacantietijd gemiddeld on geveer tweeduizend fietsen per dag, dat wil zeggen fietsen die van Utrecht uit verzonden werden en die op „doorreis" in de Domstad moesten worden overgeladen. Wij hebben dit jaar dagen gehad van bijna vier duizend fietsen. Ook de toeneming in Amsterdam heeft behoorlijke afmetingen aangenomen. Daar hadden wij voor den oorlog in het vacantieseizoen dagen van 3500 rijwielen, terwijl wij dit jaar dagen hebben gekend, waarop niet minder van vijf duizend fietsen moesten worden vervoerd; zij werden uit al le richtingen naar alle richtingen verzonden, doch wèl is gebleken, dat de Veluwe en de Achterhoek dit jaar bijzonder in zwang waren, vooral van de groote steden uit. Althans wat de fietsen betreft was Limburg ditmaal, in tegenstelling tot andere jaren, weinig in trek. Het behoeft geen betoog, dat een vervoer van vier en vijf duizend rij wielen van één stad uit per dag groote eischen aan de spoorwegen heeft gesteld. Er zijn dan ook aller lei maatregelen genomen, om dit vervoer zoo snel mogelijk en zoo zeker mogelijk te doen plaats heb ben. Eenerzijds werden de bestaan de treinen met vele extra wagens uitgebreid en aan den anderen kant heeft men talrijke speciale rijwiel- treinen ingelegd. Daar waren er bij van twintig wagons langer kon men ze niet maken, in verband met het feit, dat bij het laden en lossen de treinen steeds in hun geheel voor een perron moesten kunnen komen te staan en als men dan nagaat, dat er in eiken wagen zes tig rijwielen konden worden ge plaatst dan vervoerde elke trein een twaalf honderd rijwielen naar de plaats van hun bestemming. Er zijn weken, dat er meer dan driehonderd extra rijwiel wagens achter normale perso nentreinen werden gekoppeld, terwijl er dan tegelijkertijd nog speciale treinen liepen met een totaal van bijna 250 wagens, zoo dat er in die week 550 extra wa gens hadden geloopen. Waaruit blijkt, dat er in die eene week er gaan zestig rijwielen in een wagen een drie en dertig duir zend fietsen aan de zorgen van de spoorwegen waren toevertrouwd. Veel van dit vervoer vindt ook des nachts plaats. Hierin zijn dan nog niet begrepen het ook respectabel aantal fietsen, dat in de normale rij wielwagens is vervoerd. Speciale rijwielwagens. In dit verband brachten wij het overigens niet nieuwe denkbeeld naar voren van de eventueele moge lijkheid van speciale rij wiel wagens. Hieraan, zoo zeide men ons, hebben de spoorwegen reeds geruimen tijd geleden aandacht geschonken. Er bestaat op het oogenblik een project, volgens hetwelk in eiken wagen meer dan honderd rijwielen kunnen worden geplaatst. Dit zijn gestroom lijnde wagens, die aan electrische- en dieselelectrische treinen kunnen worden gekoppeld. Aan weerszijden zijn vier jaloeziedeuren aangebracht, die naar boven oprollen. Zoodoende wordt de wagen automatisch in vier vakken verdeeld, die dan voor ver schillende bestemmingen kunnen worden gebruikt. Door den oorlog zijn deze speciale rijwielwagens ech ter nog niet in bedrijf gesteld kun nen worden. En tenslotte nog een vraag over de „indentiteitsbewij zen". Men weet, dat de spoorwegen het advies gegeven hebben om in het zadeltaschje van de fiets een briefje aan te brengen met den naam en het adres van den eigenaar, of anders een stevige label met naam en adres aan het stuur. Mocht door het weg raken van de rijwielkaart, tenge volge van onjuiste bevestiging door den afzender de fiets niet op de juiste plaats van bestemming kunnen wor den afgeleverd, dan kan men zich van de zijde van de spoorwegen ori- middellijk met den eigenaar in ver binding stellen en alsnog voor on middellijke bezorging zorgdragen. Zoekraken is daardoor uitgesloten. Terecht zeggende spoorwegen: adres ingesloten, verlies uitge sloten. Men deelde ons desgevraagd mede, dat reeds op ruime schaal aan dit advies van de Spoorwegen gevolg is gegeven, doch nog steeds niet in vol doende mate. Vooral in dezen tijd, waarin de fiets een zeer kostbaar bezit is, mag men verwachten, dat het publiek wil medewerken om ver loren gaan te voorkomen. Er zijn ook in de afgeloopen maanden nog eenige tientallen fietsen op de afd. gevonden voorwerpen terecht geko men. Was de fiets van naam en adres van den eigenaar of eigenaresse voorzien geweest, dan zou zij binnen 24 uur op de plaats van bestemming zijn aangekomen. Men doet in dit verband dus nog maals een zeer dringend verzoek om medewerking op het publiek. FRAUDULEUZE HANDEL IN VARKENSVLEESCH. Door den opsporingsdienst werd Zaterdagmiddag een inval gedaan in een perceel aan de Schouwbroe- kerstraat te Heemstede, omdat ver moed werd, dat daar een fraudu leuze handel in versch vleesch werd gedreven. In de keuken vond men een groote partij versch varkens- vleesch. In verband hiermede werd aangehouden de 3'0-jarige J. v. d. B., de bewoner van het perceel, die .•klaarde een geslacht varken ge kocht te hebben van iemand te Hillegom. De laatste verklaarde, dit varken gekocht te hebben van een hem onbekend persoon. Voorts werd aangehouden een 44-jarige slagersknecht uit Heemstede, die behulpzaam was bij het gereed maken van het vleesch voor den verkoop aan- particulieren. Een ge deelte was reeds in kleine hoeveel heden aan particulieren geleverd tegen hooge prijzen en zonder bon. Het nog aanwezige vleesch en een groot gedeelte van het verkochte vleesch is in beslag genomen. Tegen v. d. B., den slagersknecht, en de diverse 'koopers is proces-verbaal opgemaakt. RESTITUTIE MOTORRIJTUIGEN BELASTING. 's-Gravenhage, 23 Aug. Reeds werd bekend gemaakt, dat houders van zestigdagenkaarten, wier ver gunning ingetroken of niet ver lengd werd, na afloop van den gel digheidsduur van de kaart restitutie van belasting kunnen krijgen over het aantal niet gebruikte dagen op de kaart. Thans heeft de wrnd. secr.-gen. van het departement van financiën aan het A.N.W.B. bericht, bereid te zijn ook, indien de rijvergunning tij dens den geldigheidsduur van de zestigdagenkaart eenige maanden ingetrokken geweest is, in ieder ge val op zichzelf te beoordeelen of er aanleiding is voor restitutie. Men wende zich daartoe tot genoemden wnd. secretaris-generaal. Ook komt het voor, dat houders van ezstigdagenkaarten weliswaar doorloopend in het bezit van een rijvergunning geweest zijn, maar dat zij, omdat de toegewezen hoeveel heid benizne zeer gering was, tijdens den geldigheidsduur geen zestig da gen hebben kunnen rijden. In deze gevallen vindt de waar nemend secretaris-generaal geen termen om restitutie te verleenen. PRIJSVRAAG NEDERLANDSCHE TOONEELSTUKKEN. Het departement van volksvoor lichting en kunsten deelt mede: De oproep door de afdeeling theater en dans van het departe ment tot het inzenden van Neder landsche tooneelstukken, die nooit door beroepstooneelgezelschappen voor het voetlicht werden gebracht, is met groote instemming begroet en beantwoord. Bij het eindigen van den inzen dingstermijn blijkt het aantal in gezonden stukken thans meer dan honderd vijftig te bedragen. Daar de beoordeeling geruimen tijd zal vereischen, zijn nadere me- dedeelingen eerst tegen eind Octo ber te verwachten De leider van het dramaturgisch bureau zal alle inzenders beant woorden naar aanleiding van hun werk, VERVREEMDN VAN ZAAI ZADEN. 's G r a v e n h a g e, 25 Augustus De Nederlandsche Staatscourant van heden bevat een besluit van den secretarisgeneraal van het de partement van landbouw en vis- scherij, waarbij het vervreemden van voor zaaidoeleinden besemde granen, peulvruchten en zaden aan een beperking wordt onderworpen. In het vervolg zal dit n.l. slechts zijn toegestaan, indien een vergun ning door de prov. inkoop centrale van akkerbouwproducten of Ned in koopcentrale van akkerbouw producten. Panorama wijdt een geïllustreerde beschouwing aan de eendenjacht. Van den strijd in het Oosten worden talrijke interesante afbeeldingen ge geven. Dat Zaandam, waar men de kermis wèl hield, goede zaken maakte bewijzen de vele aardige foto's aan de kermispret gewijd. Interessant zijn de kieken met beschrijving van natuurmonu menten in Drente, Overijsel en den Achterhoek. Vele duidelijke afbeel dingen toonen aan hoe door Duit- sche militairen een kabel door een rivier gelegd wordt. Er zijn geïllus treerde beschrijvingen van het land der Friesche klokkestoelen en het steden- en landschapschoon van Hongarijë. Aan actueele gebeurte nissen in binnen- eii buitenland, mode en sport is weer in ruime ma te aandacht geschonken. DE MOORD TE DELFT. Omtrent den moord op den 19- jarigen H. de Man te Delft, verne men wij, dat de verdachte J. van Blerkom Zaterdagmiddag j.l, nog in Rijswijk (Z.H.) is gezien, alwaar hij in een bedrijf practisch werkte. Vermoedelijk heeft hij gehoord, dat hij door de politie gezocht werd, waarna hij de vlucht heeft ge nomen. RADIO-PRAATJE OVER NED.-INDIE. Hilversum, 25 Aug. De persdienst van de Nederlandsche Omroep meldt: In verband met de bestaande spanningen in het Oosten zal de be richtendienst van den Nederland, schen Omroep een maal in de twee weken een actueel praatje van 19.00 19.10 uur aan Nederlandsch-Indië wijden, speciaal aan het leven van allen dag in dezen oorlogstijd in 'onzen archipel. Voor de eerste maal zal die praatje gegeven worden op Dinsdag, 26 Augustus a.s. Vestigingseischen kleinbedrij ven. - In de Nederlandsche Staats courant van heden zijn opgenomen een vestigingsbesluit terrazzobedrijf 1941, een vestigingsbesluit mineraal waterbedrijf 1941 en een vestigings besluit tabakshandel 1941, waarbij wordt bepaald aan welke voorwaar den moet worden voldaan voor het verkrijgen van vergunning tot vesti ging van een terrazzobedrijf, mine raalwaterbedrijf of een kleinhandel in tot verbruik bereide tabak. Uitspraken van de strafzitting van Vrijdag 22 Augustus 1941. Overtredingen van de motor- en r ij w i e 1 w e t: J. G. K. te Zaandam, oproeping nietig verklaard. M. G. te Oude Niedorp, S. S. te Alkmaar, E. van V. te Alk maar, P. H. te Egmond aan Zee, A. L. B. te Utrecht, D. J. S. te Voor schoten, M. v. M. te Zaandam, A. II. te Alkmaar, M. E. A. v. V. te Die- men, J. A. H. te Bergen, J. G. v. H. te Heerhugowaard, C. K. te Zijpe, Fr. v. E. te Schagen, A. S. te Ber gen, J. B. te Alkmaar, J. v. d. K. te Zuidscharwoude, ieder 1 boete of 1 dag hechtenis. C. v. d. V. te Alk maar, 1.50 boete of 1 dag hechte nis. C. A. B. te Uitgeest, F. J. v. L. en A. G. P. te Alkmaar, ieder 2 boete of 1 week tuchtschool. N. A. de G. te Zijpe, H. J. de K. te Alk maar, G. K. te Alkmaar, A. L. v. K. te Alkmaar, A. K. te Alkmaar, A. G. te Alkmaar, M. L. te Alkmaar, N. A. te Heiloo, W. G. te Zaandam, J. A. M. te Egmond-Binnen, T. A. H. A. te Alkmaar, T. B. te Oudorp, J. F. V. te Alkmaar, S. S. te Alk maar, P. G. te Heiloo, D. W. te Am sterdam, A. C. L. te Castricum, B. A. K. te Zijpe, G. v. d. P. te Broek op Langendijk, G. P. te Alkmaar, P. V. te Hensbroek, J, V. te Krom menie, G. S. te Alkmaar, G. J. C. te Nieuwe Niedorp, A. D. te Zijpe, C. M. te Schagen, G. B. te Zijpe, A. de G. te Sint Maartensbrug, H. T. te Oude Niedorp, S. B. te Bergen, H. M. v. d. I. te Alkmaar, D. E. W. te Hensbroek, M. M. H. te Spanbroek, J. B. te Heiloo, J. A. W. R. te 't Zand, J. K. te Burgerbrug, A. S. te Sint Maartensbrug, S. L. te Am sterdam, ieder 2 boete of 1 dag hechtenis. S. A. V. te Beemster, H. T. te Alkmaar, M. S. Z. te Hei loo, H. J. J. te Alkmaar, ieder 3 boete of 1 week tuchtschool. A. H. P. te Alkmaar, J. v. E. te Sint Maarten, J. H. de L. te Alkmaar, K. S. te Bergen, A. B. te Alkmaar, 'B. S. te Amsterdam, G. de H. te Am sterdam, H. B. te Oude Niedorp, J. de C. te Zaandam, P. K. te Beem ster, C. K. te Schagen, J. B. te Nieuwe Niedorp, P. H. B. te Winkel, IJ. S. te Amsterdam, J. M. B. te Zaandam, J. F. P. te Amsterdam, C. W. te Schagen, C. V. te Heiloo, W. S. te Heerhugowaard, F. D. te Hei loo, J. E. B. te Alkmaar, H. W. te Alkmaar, J. v. d. V. te Alkmaar, A. M. L. te Oudorp, J. F. M. B. te En schedé, M. L. B. te Venlo, G. H. v. d. R. téf Rotterdam, E. de- B. te Alk maar, A. J. K. te Alkmaar, D. P. te Bergen, F. de W. te Alkmaar, L. S. K. te Alkmaar, N. O. te Alkmaar, F. V. te Schagen, E. K. te Zijpe, G. C. A. v. d. M. te Schipluiden, H. W. M. R te Alkmaar, C. Th. C. N. te Haar lem, C. C. V. te Alkmaar, A. M. K. te Schagen, J. D. te Zijpe, K. G. te Amsterdam, A. van R. te Alkmaar, W. H. K. te Alkmaar, A. B. te Alk maar, M. de M. te Alkmaar, T. L. te Alkmaar, W. de V. te Heiloo, P. J. S. te Bergen, P. K. te Alkmaar, G. B. O. te Arnhem, J. M. te Heiloo, M. E. J. B. te Alkmaar, A. W. te Oudknrspel, K. K. te Oudkarspel, J. C. H. K. te Amersfoort, J. E. W. te Alkmaar, P. H. K. te Alkmaar, L. S. te Alkmaar, P. J. M. B. te Alk maar, E. G. K. te Overschie, J. H. van D. te Ursem, F. K. te Alkmaar, J. P. B. te Bergen, J. de P. te Hoort,, J. P. B. te Bergen, M. K. te Haren karspel, U. K. te Noordscharwoude, T. P. K. te Sint Pancras, C. N. te Bergen, J. D. K. te Noordscharwou de, ieder f 3 boete of 2 dagen hech tenis. C. R. P. te Haarlem, G. S. G. te Landsmeer, ieder 4 boete of 1 week tuchtschool. J. P. te Hei loo, J. N. P. te Anna Paulowna, H. H. te Zaandam, W. B. te Beverwijk, N. J. G. te Uitgeest, W. van P. te Graft, P. H. K. te Bergen, K. M. H. C. te Bergen, H. M. te Bergen, B. E. te Bennebroek, A. K. te Landsmeer, J. S. te Landsmeer, L. C. G. te Landsmeer, P. W. te Oude Niedorp, J. v. d. B. te Haarlem, E. L. te Castricum, G. op den K. te Haarlem, P. L. te Castricum, P. H. W. B. te Haarlemmerliede, ieder 4 boete of 2 dagen hechtenis. T. C. te Alk maar, 2 maal 2 boete of 2 dag 1 dag hechtenis. A. C. de B. te Haarlem, G. A. M. M. te Amster dam, ieder 2 maal 4 boete of 2 maal 2 dagen hechtenis. P. J. R te Amsterdam, P. H. te Bergen, ieder 4 plus f 2 boete of 2 plus 1 dag hechtenis, J. M. P. te Amster dam, C. B. te Hensbroek, C. J. F. te Amsterdam, ieder 5 boete of 3 da gen hechtenis. C. M. v. d. W. te Amsterdam, L. v. d. S. te Den Haag, ieder 6 boete of 4 dagen hechtenis. G. B. te Sint Pancras, C. M. C. v. M. te Heiloo, ieder 8 boete of 4 dagen hechtenis. N. A. B. te Heerhugowaard, 10 boete of 6 dagen hechtenis. D. v. S. te Harlingen, 10 boete of 6 dagen hechtenis met toewijzing der civiele vordering ad 19.08. Overtredingen van de verduisteringsveror dening: E. R. te Alkmaar, vrij gesproken. C. B. te Alkmaar, P. H. G. te Alkmaar, ieder 1 boete of 1 dag hechtenis. A. H. te Broek op Langendijk, C. B. te Nieuwe Nie- Verdrenken. - Uit het water aan den Haringvliet te Rotterdam heeft de rivier-politie gisteren het lijk opgehaald van den 63-jarigen J. M. S. Door de duisternis misleid is de man waarschijnlijk te water geloopen, waar hij den dood heeft gevonden. „In Holland staat een huis". - Dat de tentoonstelling te Amster dam „In Holland staat een huis" de algemeene belangstelling weet te trekken, moge blijken uit het mee: dan drukke bezoek, dat -thans aan het Stede-lijk ^Museum wordt ge bracht. Gistermiddag passeerde zelfs de 2§.000s'.e bezoekster de controle. Ontslag verleend. - Bij besluit van den rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied van 21 Augustus 1941 is, met ingang van den datum van dit besluit, ontslag verleend aan mr. K. Bosch als bur gemeester der gemeente Winsum. dorp, M. M. H. te Beemster, C. P. E. te Alkmaar, ieder 2 boete of 1 dag hechtenis. G. S. te Ursem, A. T. te Middenmeer, N. H. te Ber gen, P. J. N. L. te Amsterdam, C. A. S, te Krommenie, P. D. te Heiloo, E. M. de W. te Heiloo, N. P. te Alk maar, W. S. W. te Alkmaar, G. v. B. te Uitgeest, ieder 3 boete of 2 da gen hechtenis. P. v. 't V. te Den Haag, 2 plus 1 boete of 2 maal 1 dag hechtenis. C. S. te Alkmaar, 3 plus 1 boete of 2 plus 1 dag hech tenis. J. N. v. d. L. te Alkmaar, 4 boete of 2 dagen hechtenis. - A. M. M. te Alkmaar, A. v. C. te Alkmaar, C. C. B. te Alkmaar, ieder 6 boete of 4 dagen hechtenis. Overtredingen van de politieverordeningen: M. S. S. te Alkmaar, 1 boete of 1 dag hechtenis. H. P. te Alkmaar, 2 boete of 1 week tuchtschool. C. P. te Amsterdam, C. J. W. te Jut- phaas, M. H. P. te Alkmaar, J. D. te Anna Paulowna, ieder 2 boete of 1 dag hechtenis. J. D. te Anna Paulowna, C. J. v. A. te Alkmaar, C. A. v. d. E. te Uitgeest, K. K. te Beemster, ieder 3 boete of 2 dagen hechtenis. G.J. B. te Alkmaar, 4 boete of 2 dagen hechtenis. Overtredingen van de verordening op ver- keersbeperking (te laat op straat): A.. C. C. H. te Schermer- horn, A. v. S. te Schermerhorn, ieder f 1 boete of 1 dag hechtenis. J. H. M. te Limmen, 3 boete of 2 dagen hechtenis. J. L. te Wie- ringerwaard, Th. J. B. te Alkmaar, ieder 5 boete of 3 dagen hechtenis. Th. J. B. te Alkmaar, A. de G. te Sint Pancras, ieder 6 boete of 4 dagen hechtenis. M. T. te Alk maar 8 boete of 4 dagen hechtenis. Overtredingen van de verordening op den i d e n- t i t e i t s p 1 i c h t: K. D. te Alk maar, 1 boete of 1 dag hechtenis. S. van W. te Heerhugowaard, J.- P. B. te Bergen, P. B. te Heiloo, A. M. te Alkmaar, ieder 2 boete of dag hechtenis. J. van S. te Alk maar, G. J. van V. te Oudorp, A. de B te Alkmaar, A. E. D. te Heiloo, G. P. Ie Alkmaar, ieder 3 boete of 2 dagen hechtenis. Overtredingen van de v i s s c h e r ij w e t: H. S. te Alk maar, 2 boe-te of 1 dag hechtenis met verbeurdverklaring van de in- beslag genomen hengel. P. de V. te den Helder," 3 boete of 2 dagen hechtenis met verbeurdverklaring van de inbeslag genomen hengel. S. B. te Heerhugowaard, 3 boete of 2 dagen hechtenis. Ch. H. H. te Alkmaar 2 maal f 3 boete of 2 maal 2 dagen hechtenis. Overtredingenvanhet r ij t ij d e n b e s 1 u i t: J. L. W. te Velsen, K. V. te Twisk, ieder 3 boete of 2 dagen hechtenis. L. B. te Oudendijk, 5 boete of 3 dagen hechtenis. Overtredingen van de v e s t i g i n g s w e t: M. de J. te Alkmaar, 6 boete of 4 dagen hech tenis. Overtredingen van de ij k w e t: K. B. te Alkmaar, 2 boete of 1 dag hechtenis met ver beurdverklaring van het inbeslag genomen gewicht. Overtredingenvanhet v e n t v e r b o d: G. J. de R, zwer vende, J. C. S. te Alkmaar, H. J. v. d. L. te Amsterdam, ieder 3 boete of 2 dagen hechtenis. Overtredingen van ar tikel 453 vanhetWetboek \an Strafrecht (openbare dronkenschap): M. M. te Alkmaar, 6 boete of 6 dagen hechtenis. M. J. B. te Schagen, 8 boete of 6 dagen hechtenis. Th. J. B. te Alk maar, 10 boete of 8 dagen hechte nis. N. B. te Uitgeest, 6 dagen hechtenis met opzending naar een rijkswerkinrichting voor den tijd van een jaar. N. B. te Uitgeest, 10 dagen hechtenis. Overtredingen van de bouwverordening: M.B. te Broek op Langendijk, 6 boete of 4 dagen hechtenis. P. B. te Ber gen, 8 boete of 4 dagen hechtenis. Overtredingen van ar tikel 461 vanhetWetboek van Strafrecht (loopen over verboden grond): A. de W. te Eg- mond aan Zee, vrijgesproken. D B. te Alkmaar, J. E. de V. te Haar lem, ieder 3 boete of 2 dagen hech tenis. Overtredingen van de j a c h t w e t: A. K. te Egmond aan Zee, 10 boete of 5 dagen hechte nis. 487e STAATSfcOTSBW derde KLASSE Trekking van 25.000 No. 7463. f 5.000 No. 15197. f 1.500 No. 8226. f 1.000 No. 5494, 17341. f 200 No. 4847. W» Nb. 1713, 2704, 19975, 29434. PRIJZEN VAN 46 LIJST LOOS 1060 1076 1112 1259 1369 HM 1325 1440 1465 1468 1563 1622 1622 1784 1811 1885 1884 1895 1963 2044 2057 2133 215S 2267 22-74 2371 2394 2403 2408 2449 2492 2513 2580 2746 2782 2863 2871 2897 3021 3065 309-7 3146 3138 3163 3I«1 3199 3313 3322 3363 3453 3481 3491 3523 3552 3591 3669 3676 3679 3805 3836 3870 3872 4017 4071 4146 4149 4179 4351 4429 4440 4453 4573 4582 4585 4696 4599 4627 4665 4800 4821 4990 5019 5023 5087 5114 5164 5180 5254 5291 5297 5307 5325 5455 5478 5564 5574 5593 5599 5665 5697 5760 5826 5833 58*2 5966 6009 6028 6061 6111 6200 6281 6270 6394 6406 6442 6448 6469 6502 6531 6615 6700 6746 6752 6839 6858 6971 6993 7091 7163 7191 7192 7287 7314 7438 7557 7631 7671 7687 7830 7868 7916 8026 8043 8060 8095 8021 MM S&4 8302 8440 8442 8469 8485 S5Ë0 85Ü6 8280 8560 8576 8578 8626 8735 8749 8806 8892 8900 8930 8935 9016 9K23 9142 9214 9298 9358 9369 94(74 9462 9507 9508 9552 9598 9616 9610 9688 9661 9696 9714 9746 9791 9865 9901 9905 9932 10075 10112 10133 10172 10287 10345 10375 10407 10435 10481 10484 107*7 10738 10798 10896 10946 10964 11066 12606 11138 11713 11818 11842 12006 12060 12086 12090 12110 12142 12190 12287 12291 12316 12402 12499 12520 12693 12718 12723 12793 12823 13120 13149 13181 13197 13225 13266 13368 13387 13391 13399 13413 13430 13462 13564 13627 13647 13767 13839 13866 10983 14084 14213 14335 14339 M425 14437 f4494 14554 14716 14795 14988 15033 15048 15100 15174 15204 162Ï1 16294 15421 15450 15501 155U 15518 16580 SKQ4 15677 15782 15829 15910 15960 18061 16144 16116 16189 16260 16473 16487 1)6510 16602 16668 16720 16732 16771 16831 16850 16935 16982 17222 17250 17304 17396 17470 13587 17572 17574 17575 17579 17604 17631 17682 17648 17653 17727 17740 17755 17832 1780» 17963 18004 18042 18320 18496 18530 18595 18661 18674 18749 18813 18909 18916 18951 19160 19211 19262 19317 19396 19419 19490 19534 19616 19683 19742 19887 19972 20065 20149 20180 20181 20273 20280 20369 20486 20489 20508 20591 20616 20632 20633 30660 20672 20722 20745 20750 20766 20773 30611 21028 21090 21151 21204 21277 21289 26696 21306 21315 21453 21459 21478 21587 21622 21734 21751 21757 21816 21897 21945 1131 1144 1250 1548 rrre 1877 1900 2105 2176 2476 2516 2543 2610 2630 2688 2794 2870 2937 3265 3347 3466 3516 3600 3607 3643 3814 4005 4056 4090 4163 4232 4360 4378 4632 4641 4750 4853 4965 5078 5120 5136 5207 5293 5360 5406 5498 5543 5636 5703 5915 5964 6163 6306 6322 6499 6550 6706 6738 6759 6938 6956 6966 7255 7266 7371 7401 7446 7575 7624 7641 8147 8206 8208 8271 8380 8505 8565 8588 8665 8752 8830 8890 8955 9034 9203 9301 9352 9377 9388 9404 9790 9732 9830 10061 10271 10347 10405 XJ534 10643 10822 10861 10875 11027 11072 HÏ39 11469 11475 11612 11673 11807 11824 14879 12143 12204 12230 12798 12808 13029 13096 13159 13182 13200 13356 13410 13450 KSBfi 13633 13685 13768 13831 13937 1-4078 MK0 14142 14308 14433 14742 14906 15136 15268 15350 16562 15609 15641 15667 15682 15778 15906 15966 15988 16109 16»2 16192 16214 16256 16526 16757 16761 18*68 16807 17200 17208 17433 17620 17863 15909 18123 18159 18179 18191 18246 18277 18406 18446 18502 18555 18703 18776 190ZZ 19062 19120 19489 19676 19846 19915 10971 20*75 20472 20524 20635 20838 209W 2Ï215 2«34 21471 21736 21842 21849 1223 1318 1429 1478 1833 28% 2040 2297 2365 2411 27CT 2306 3Ö70 3QM 3126 3129 3179 3314 3442 3«3 3688 3761 3873 3960 3988 3992 4685 4909 4981 5223 5264 5435 5®0 5606 5737 6523 6784 7209 7282 7356 7373 7472 7490 7708 7741 8374 8489 8601 8646 9011 9066 9009 9211 9384 9411 9554 9814 9882 10082 10209 10330 10355 10680 10743 10748 10648 11179 11213 11247 11304 11688 11677 ms2 12061 12077 12492 12557 12638 12671 13176 13216 13234 13722 13737 14424 14468 1-4574 14683 14763 14775 .15005 15054 15241 15852 15941 15946 16040 16052 16058 16271 16422 16595 15686 16991 16837 16866 16974 17008 17016 17205 17231 17423 17429 17446 17485 17928 18003 16049 18297 18317 18335 18359 18404 18908 19306 19463 19617 19700 19873 20108 20Ï70 20®6 20565 10613 20755 20765 20916 10965 21201 21393 21449 21601 21793 Overtredingen van de s p o o r w e g w e t: L. F. te Am sterdam, 1 boete of 1 dag hechte nis. Overtredingen van de winkelsluitin gswet: H. J. v. d. K. te Alkmaar, ontslag van rechtsvervolging. Overtredingenvanhet tramwegreglement: C. K. te Alkmaar, geen straf toegepast. Overtredingen van de vleeschkeuringswet: J. H. H. te Alkmaar, 20 boete of 10 dagen hechtenis. Overtredingen van de b o s c h w e t: C. K. te Winkel, 4 boete of 2 dagen hechtenis. 147. Die had niet gezien wat Klompertje gedaan had en toen hij nie mand achter zich hoorde aankomen, dacht hij dat hij betrekke lijk al veilig was. Alleen hoorde hij in de verte wel roepen, maar dat deerde hem niet. Nog een paar meter, dan was hij de tuin uit en dan 148. Bons, daar kwam Klompertje met een reuze gang precies op het hoofd van den vluchteling terecht. Die had op zoiets helemaal niet gerekend en viel languit op de grond, ver baasd en ver schrikt, wat daar wel uit de lucht kwam vallen. 143e Jaargang 1 Kaboel, 26 Aug. radio Teheran heeft oorlogshandelingen maakt, dat gisteren 's morgens Sovjet-tr noorden en Britsche zuiden en zuidoostei bied zijn binnengedri Vijandelijke vliegt de steden Artsebil, i en andere plaatsen g Aan woonwijken en gerbevolking is aanz: ontstaan, maar mi zijn bijna niet getroi heeft de luchtdoel! vijandelijken bomme laaggehaald. Gemotoriseerde zijn opgerukt naar Makoe. Op vier plaat nakin, Kasri-Sjirin, I Abadan zijn gemoto sche troepen Iraansc nengedrongen. De Sovjet-vloot is sche Zee en de Britse Perzische Golf tot lingen tegen de Ir overgegaan. De plotseling over sche troepen hebben den punten hardnekl geboden. Op vele pi er in geslaagd den den vijand tegen te bij twee vijandelijk gens buiten gevecht De bevolking is in des lands vast beslot land te verdedigen ei ter beschikking van ringsbureaux. De toestand in Teheran, 27 Aug. (1 hoofdstad ïran Iran biec kalmen indruk. De b( Teheran vervult zooals volledige discipline haa heden, zonder zich het geruchten op hol te lat is duidelijk, dat de bi volste vertrouwen in stelt, welke de ravitai de hoofdstad heeft bi verkeer op straat is geh Maandagmiddag heef aantal uit het zuiden kc tuigen boven de buite Teheran pamfletten waarin beweerd wordt, taire acties niet tegen volk zijn gericht, doch het z.g. „Duitsche j avonds'werd de stad ve twee uur lang verduistei ergens incidenten onti trouwbare berichten ve zen van het land, alsm aan den gang zijnde ge lingen waren gistermorj ontvangen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1941 | | pagina 6