KLOMPERTJE KLOMP
Met de fiets
in den trein.
TIJDSCHRIFTEN
KANTONGERECHT
2tm
EEN ECHTE HOLLANDSE JONGEN
ALKMAARSCHE COURANT VAN DINSDAG 26 AUGUSTUS 1941.
Pagina 4
Record-vervoer door
de Ned. Spoorwegen.
Utrecht, 26 Augustus. Hoewel
het men zou het aan het weer
niet zeggen nog altijd zomer is en
er ook in deze maand en zelfs in het
begin van de volgende nog menigeen
zijn welverdiende vacantie gaat
genieten is het drukste vacantiever-
keer toch langzamerhand weer ach
ter den rug.
Men heeft reeds in verschillende
berichten kunnen lezen, dat dat va-
cantieverkeer in ons land ook dit
jaar behoorlijke afmetingen heeft
aangenomen en dat men in ver
schillende deelen van ons land zelfs
record-bezoeken heeft kunnen boe
ken.
De spoorwegen stonden voor de
moeilijke taak, dit vervoer practisch
geheel voor haar rekening te nemen
en ondanks het beperkte materieel
en andere moeilijkheden, die zich
in dezen tijd voordoen, hebben zij
zich daar wonderwel doorheen ge
slagen. De stations en treinen waren
vaak overvol, doch vooral dank zij
de groote krachtsinspanning van het
geheele personeel konden groote
vertragingen als regel worden voor
komen en kon het geheele verkeer
vrij regelmatig worden verwerkt.
Doch er waren niet alleen veel
menschen. Zij, die in de drukke zo
mermaanden de stations hebben be
volkt konden op de perrons enorme
hoeveelheden rijwielen waarnemen:
groote en kleine, dames- en heeren-
fietsen, met versleten en bijgelapte
banden, met nieuwe zwarte banden
en sommige ook met nieuwe banden
van de oude kwaliteit.
Al deze fietsen moesten de spoor
wegen, ondanks het bijzonder druk
ke reizigersvervoer zien te verwer
ken en het is nu in dit verband, dat
wij dezer dagen bij de spoorwegen
hebben geinformeerd naar den om
vang van het rijwielvervoer en naar
de wijze, waarop men zich daar
doorheen geslagen heeft.
Algemeen en niet alleen bij de
spoorwegen maar bij voorbeeld ook
in de kringen van de toeristische or
ganisaties zoo zeide men ons
werd aanvankelijk vètwacht, dat
het publiek zijn fietsen, of liever
gezegd zijn fietsbanden, tijdens de
vacantie zou sparen. Het vervoer
heeft echter wel aangetoond, dat
het besteden van de vacanties niet
hoofdzakelijk heeft bestaan uit
treinreizen en wandeltochten. Er
zijn enorme hoeveelheden rijwielen
ter verzending aangeboden.
Cijfprs.
De cijfers zijn nog niet alle be
kend. Maar wij kunnen u wel een
paar voorbeelden geven.
Voor den oorlog vervoerden wij
op het station te Utrecht in den
drukken vacantietijd gemiddeld on
geveer tweeduizend fietsen per dag,
dat wil zeggen fietsen die van
Utrecht uit verzonden werden en
die op „doorreis" in de Domstad
moesten worden overgeladen. Wij
hebben dit jaar dagen gehad van
bijna vier duizend fietsen. Ook
de toeneming in Amsterdam heeft
behoorlijke afmetingen aangenomen.
Daar hadden wij voor den oorlog in
het vacantieseizoen dagen van 3500
rijwielen, terwijl wij dit jaar dagen
hebben gekend, waarop niet minder
van vijf duizend fietsen moesten
worden vervoerd; zij werden uit al
le richtingen naar alle richtingen
verzonden, doch wèl is gebleken,
dat de Veluwe en de Achterhoek dit
jaar bijzonder in zwang waren,
vooral van de groote steden uit.
Althans wat de fietsen betreft was
Limburg ditmaal, in tegenstelling
tot andere jaren, weinig in trek.
Het behoeft geen betoog, dat een
vervoer van vier en vijf duizend rij
wielen van één stad uit per dag
groote eischen aan de spoorwegen
heeft gesteld. Er zijn dan ook aller
lei maatregelen genomen, om dit
vervoer zoo snel mogelijk en zoo
zeker mogelijk te doen plaats heb
ben. Eenerzijds werden de bestaan
de treinen met vele extra wagens
uitgebreid en aan den anderen kant
heeft men talrijke speciale rijwiel-
treinen ingelegd. Daar waren er bij
van twintig wagons langer kon
men ze niet maken, in verband met
het feit, dat bij het laden en lossen
de treinen steeds in hun geheel
voor een perron moesten kunnen
komen te staan en als men dan
nagaat, dat er in eiken wagen zes
tig rijwielen konden worden ge
plaatst dan vervoerde elke trein een
twaalf honderd rijwielen naar de
plaats van hun bestemming.
Er zijn weken, dat er meer
dan driehonderd extra rijwiel
wagens achter normale perso
nentreinen werden gekoppeld,
terwijl er dan tegelijkertijd nog
speciale treinen liepen met een
totaal van bijna 250 wagens, zoo
dat er in die week 550 extra wa
gens hadden geloopen.
Waaruit blijkt, dat er in die eene
week er gaan zestig rijwielen in
een wagen een drie en dertig duir
zend fietsen aan de zorgen van de
spoorwegen waren toevertrouwd.
Veel van dit vervoer vindt ook des
nachts plaats. Hierin zijn dan nog
niet begrepen het ook respectabel
aantal fietsen, dat in de normale rij
wielwagens is vervoerd.
Speciale rijwielwagens.
In dit verband brachten wij het
overigens niet nieuwe denkbeeld
naar voren van de eventueele moge
lijkheid van speciale rij wiel wagens.
Hieraan, zoo zeide men ons, hebben
de spoorwegen reeds geruimen tijd
geleden aandacht geschonken. Er
bestaat op het oogenblik een project,
volgens hetwelk in eiken wagen
meer dan honderd rijwielen kunnen
worden geplaatst. Dit zijn gestroom
lijnde wagens, die aan electrische-
en dieselelectrische treinen kunnen
worden gekoppeld. Aan weerszijden
zijn vier jaloeziedeuren aangebracht,
die naar boven oprollen. Zoodoende
wordt de wagen automatisch in vier
vakken verdeeld, die dan voor ver
schillende bestemmingen kunnen
worden gebruikt. Door den oorlog
zijn deze speciale rijwielwagens ech
ter nog niet in bedrijf gesteld kun
nen worden.
En tenslotte nog een vraag over
de „indentiteitsbewij zen".
Men weet, dat de spoorwegen het
advies gegeven hebben om in het
zadeltaschje van de fiets een briefje
aan te brengen met den naam en het
adres van den eigenaar, of anders
een stevige label met naam en adres
aan het stuur. Mocht door het weg
raken van de rijwielkaart, tenge
volge van onjuiste bevestiging door
den afzender de fiets niet op de juiste
plaats van bestemming kunnen wor
den afgeleverd, dan kan men zich
van de zijde van de spoorwegen ori-
middellijk met den eigenaar in ver
binding stellen en alsnog voor on
middellijke bezorging zorgdragen.
Zoekraken is daardoor uitgesloten.
Terecht zeggende spoorwegen:
adres ingesloten, verlies uitge
sloten.
Men deelde ons desgevraagd mede,
dat reeds op ruime schaal aan dit
advies van de Spoorwegen gevolg is
gegeven, doch nog steeds niet in vol
doende mate. Vooral in dezen tijd,
waarin de fiets een zeer kostbaar
bezit is, mag men verwachten, dat
het publiek wil medewerken om ver
loren gaan te voorkomen. Er zijn ook
in de afgeloopen maanden nog
eenige tientallen fietsen op de afd.
gevonden voorwerpen terecht geko
men. Was de fiets van naam en adres
van den eigenaar of eigenaresse
voorzien geweest, dan zou zij binnen
24 uur op de plaats van bestemming
zijn aangekomen.
Men doet in dit verband dus nog
maals een zeer dringend verzoek om
medewerking op het publiek.
FRAUDULEUZE HANDEL
IN VARKENSVLEESCH.
Door den opsporingsdienst werd
Zaterdagmiddag een inval gedaan
in een perceel aan de Schouwbroe-
kerstraat te Heemstede, omdat ver
moed werd, dat daar een fraudu
leuze handel in versch vleesch werd
gedreven. In de keuken vond men
een groote partij versch varkens-
vleesch. In verband hiermede werd
aangehouden de 3'0-jarige J. v. d.
B., de bewoner van het perceel, die
.•klaarde een geslacht varken ge
kocht te hebben van iemand te
Hillegom. De laatste verklaarde,
dit varken gekocht te hebben van
een hem onbekend persoon. Voorts
werd aangehouden een 44-jarige
slagersknecht uit Heemstede, die
behulpzaam was bij het gereed
maken van het vleesch voor den
verkoop aan- particulieren. Een ge
deelte was reeds in kleine hoeveel
heden aan particulieren geleverd
tegen hooge prijzen en zonder bon.
Het nog aanwezige vleesch en een
groot gedeelte van het verkochte
vleesch is in beslag genomen. Tegen
v. d. B., den slagersknecht, en de
diverse 'koopers is proces-verbaal
opgemaakt.
RESTITUTIE MOTORRIJTUIGEN
BELASTING.
's-Gravenhage, 23 Aug. Reeds
werd bekend gemaakt, dat houders
van zestigdagenkaarten, wier ver
gunning ingetroken of niet ver
lengd werd, na afloop van den gel
digheidsduur van de kaart restitutie
van belasting kunnen krijgen over
het aantal niet gebruikte dagen op
de kaart.
Thans heeft de wrnd. secr.-gen.
van het departement van financiën
aan het A.N.W.B. bericht, bereid te
zijn ook, indien de rijvergunning tij
dens den geldigheidsduur van de
zestigdagenkaart eenige maanden
ingetrokken geweest is, in ieder ge
val op zichzelf te beoordeelen of er
aanleiding is voor restitutie. Men
wende zich daartoe tot genoemden
wnd. secretaris-generaal.
Ook komt het voor, dat houders
van ezstigdagenkaarten weliswaar
doorloopend in het bezit van een
rijvergunning geweest zijn, maar dat
zij, omdat de toegewezen hoeveel
heid benizne zeer gering was, tijdens
den geldigheidsduur geen zestig da
gen hebben kunnen rijden.
In deze gevallen vindt de waar
nemend secretaris-generaal geen
termen om restitutie te verleenen.
PRIJSVRAAG NEDERLANDSCHE
TOONEELSTUKKEN.
Het departement van volksvoor
lichting en kunsten deelt mede:
De oproep door de afdeeling
theater en dans van het departe
ment tot het inzenden van Neder
landsche tooneelstukken, die nooit
door beroepstooneelgezelschappen
voor het voetlicht werden gebracht,
is met groote instemming begroet
en beantwoord.
Bij het eindigen van den inzen
dingstermijn blijkt het aantal in
gezonden stukken thans meer dan
honderd vijftig te bedragen.
Daar de beoordeeling geruimen
tijd zal vereischen, zijn nadere me-
dedeelingen eerst tegen eind Octo
ber te verwachten
De leider van het dramaturgisch
bureau zal alle inzenders beant
woorden naar aanleiding van hun
werk,
VERVREEMDN VAN ZAAI
ZADEN.
's G r a v e n h a g e, 25 Augustus
De Nederlandsche Staatscourant
van heden bevat een besluit van
den secretarisgeneraal van het de
partement van landbouw en vis-
scherij, waarbij het vervreemden
van voor zaaidoeleinden besemde
granen, peulvruchten en zaden aan
een beperking wordt onderworpen.
In het vervolg zal dit n.l. slechts
zijn toegestaan, indien een vergun
ning door de prov. inkoop centrale
van akkerbouwproducten of Ned
in koopcentrale van akkerbouw
producten.
Panorama wijdt een geïllustreerde
beschouwing aan de eendenjacht.
Van den strijd in het Oosten worden
talrijke interesante afbeeldingen ge
geven. Dat Zaandam, waar men de
kermis wèl hield, goede zaken
maakte bewijzen de vele aardige
foto's aan de kermispret gewijd.
Interessant zijn de kieken met
beschrijving van natuurmonu
menten in Drente, Overijsel en den
Achterhoek. Vele duidelijke afbeel
dingen toonen aan hoe door Duit-
sche militairen een kabel door een
rivier gelegd wordt. Er zijn geïllus
treerde beschrijvingen van het land
der Friesche klokkestoelen en het
steden- en landschapschoon van
Hongarijë. Aan actueele gebeurte
nissen in binnen- eii buitenland,
mode en sport is weer in ruime ma
te aandacht geschonken.
DE MOORD TE DELFT.
Omtrent den moord op den 19-
jarigen H. de Man te Delft, verne
men wij, dat de verdachte J. van
Blerkom Zaterdagmiddag j.l, nog in
Rijswijk (Z.H.) is gezien, alwaar hij
in een bedrijf practisch werkte.
Vermoedelijk heeft hij gehoord, dat
hij door de politie gezocht werd,
waarna hij de vlucht heeft ge
nomen.
RADIO-PRAATJE OVER
NED.-INDIE.
Hilversum, 25 Aug. De persdienst
van de Nederlandsche Omroep
meldt: In verband met de bestaande
spanningen in het Oosten zal de be
richtendienst van den Nederland,
schen Omroep een maal in de twee
weken een actueel praatje van 19.00
19.10 uur aan Nederlandsch-Indië
wijden, speciaal aan het leven van
allen dag in dezen oorlogstijd in
'onzen archipel. Voor de eerste maal
zal die praatje gegeven worden op
Dinsdag, 26 Augustus a.s.
Vestigingseischen kleinbedrij
ven. - In de Nederlandsche Staats
courant van heden zijn opgenomen
een vestigingsbesluit terrazzobedrijf
1941, een vestigingsbesluit mineraal
waterbedrijf 1941 en een vestigings
besluit tabakshandel 1941, waarbij
wordt bepaald aan welke voorwaar
den moet worden voldaan voor het
verkrijgen van vergunning tot vesti
ging van een terrazzobedrijf, mine
raalwaterbedrijf of een kleinhandel
in tot verbruik bereide tabak.
Uitspraken van de strafzitting van
Vrijdag 22 Augustus 1941.
Overtredingen van de
motor- en r ij w i e 1 w e t: J.
G. K. te Zaandam, oproeping nietig
verklaard. M. G. te Oude Niedorp,
S. S. te Alkmaar, E. van V. te Alk
maar, P. H. te Egmond aan Zee, A.
L. B. te Utrecht, D. J. S. te Voor
schoten, M. v. M. te Zaandam, A. II.
te Alkmaar, M. E. A. v. V. te Die-
men, J. A. H. te Bergen, J. G. v. H.
te Heerhugowaard, C. K. te Zijpe,
Fr. v. E. te Schagen, A. S. te Ber
gen, J. B. te Alkmaar, J. v. d. K. te
Zuidscharwoude, ieder 1 boete of
1 dag hechtenis. C. v. d. V. te Alk
maar, 1.50 boete of 1 dag hechte
nis. C. A. B. te Uitgeest, F. J. v.
L. en A. G. P. te Alkmaar, ieder 2
boete of 1 week tuchtschool. N. A.
de G. te Zijpe, H. J. de K. te Alk
maar, G. K. te Alkmaar, A. L. v. K.
te Alkmaar, A. K. te Alkmaar, A.
G. te Alkmaar, M. L. te Alkmaar,
N. A. te Heiloo, W. G. te Zaandam,
J. A. M. te Egmond-Binnen, T. A.
H. A. te Alkmaar, T. B. te Oudorp,
J. F. V. te Alkmaar, S. S. te Alk
maar, P. G. te Heiloo, D. W. te Am
sterdam, A. C. L. te Castricum, B.
A. K. te Zijpe, G. v. d. P. te Broek
op Langendijk, G. P. te Alkmaar,
P. V. te Hensbroek, J, V. te Krom
menie, G. S. te Alkmaar, G. J. C. te
Nieuwe Niedorp, A. D. te Zijpe, C.
M. te Schagen, G. B. te Zijpe, A. de
G. te Sint Maartensbrug, H. T. te
Oude Niedorp, S. B. te Bergen, H.
M. v. d. I. te Alkmaar, D. E. W. te
Hensbroek, M. M. H. te Spanbroek,
J. B. te Heiloo, J. A. W. R. te
't Zand, J. K. te Burgerbrug, A. S.
te Sint Maartensbrug, S. L. te Am
sterdam, ieder 2 boete of 1 dag
hechtenis. S. A. V. te Beemster,
H. T. te Alkmaar, M. S. Z. te Hei
loo, H. J. J. te Alkmaar, ieder 3
boete of 1 week tuchtschool. A.
H. P. te Alkmaar, J. v. E. te Sint
Maarten, J. H. de L. te Alkmaar,
K. S. te Bergen, A. B. te Alkmaar,
'B. S. te Amsterdam, G. de H. te Am
sterdam, H. B. te Oude Niedorp, J.
de C. te Zaandam, P. K. te Beem
ster, C. K. te Schagen, J. B. te
Nieuwe Niedorp, P. H. B. te Winkel,
IJ. S. te Amsterdam, J. M. B. te
Zaandam, J. F. P. te Amsterdam, C.
W. te Schagen, C. V. te Heiloo, W.
S. te Heerhugowaard, F. D. te Hei
loo, J. E. B. te Alkmaar, H. W. te
Alkmaar, J. v. d. V. te Alkmaar, A.
M. L. te Oudorp, J. F. M. B. te En
schedé, M. L. B. te Venlo, G. H. v. d.
R. téf Rotterdam, E. de- B. te Alk
maar, A. J. K. te Alkmaar, D. P. te
Bergen, F. de W. te Alkmaar, L. S.
K. te Alkmaar, N. O. te Alkmaar, F.
V. te Schagen, E. K. te Zijpe, G. C.
A. v. d. M. te Schipluiden, H. W. M.
R te Alkmaar, C. Th. C. N. te Haar
lem, C. C. V. te Alkmaar, A. M. K.
te Schagen, J. D. te Zijpe, K. G. te
Amsterdam, A. van R. te Alkmaar,
W. H. K. te Alkmaar, A. B. te Alk
maar, M. de M. te Alkmaar, T. L. te
Alkmaar, W. de V. te Heiloo, P. J.
S. te Bergen, P. K. te Alkmaar, G.
B. O. te Arnhem, J. M. te Heiloo,
M. E. J. B. te Alkmaar, A. W. te
Oudknrspel, K. K. te Oudkarspel,
J. C. H. K. te Amersfoort, J. E. W.
te Alkmaar, P. H. K. te Alkmaar, L.
S. te Alkmaar, P. J. M. B. te Alk
maar, E. G. K. te Overschie, J. H.
van D. te Ursem, F. K. te Alkmaar,
J. P. B. te Bergen, J. de P. te Hoort,,
J. P. B. te Bergen, M. K. te Haren
karspel, U. K. te Noordscharwoude,
T. P. K. te Sint Pancras, C. N. te
Bergen, J. D. K. te Noordscharwou
de, ieder f 3 boete of 2 dagen hech
tenis. C. R. P. te Haarlem, G. S.
G. te Landsmeer, ieder 4 boete of
1 week tuchtschool. J. P. te Hei
loo, J. N. P. te Anna Paulowna, H.
H. te Zaandam, W. B. te Beverwijk,
N. J. G. te Uitgeest, W. van P. te
Graft, P. H. K. te Bergen, K. M. H.
C. te Bergen, H. M. te Bergen, B. E.
te Bennebroek, A. K. te Landsmeer,
J. S. te Landsmeer, L. C. G. te
Landsmeer, P. W. te Oude Niedorp,
J. v. d. B. te Haarlem, E. L. te
Castricum, G. op den K. te Haarlem,
P. L. te Castricum, P. H. W. B. te
Haarlemmerliede, ieder 4 boete of
2 dagen hechtenis. T. C. te Alk
maar, 2 maal 2 boete of 2 dag 1
dag hechtenis. A. C. de B. te
Haarlem, G. A. M. M. te Amster
dam, ieder 2 maal 4 boete of 2
maal 2 dagen hechtenis. P. J. R
te Amsterdam, P. H. te Bergen,
ieder 4 plus f 2 boete of 2 plus 1
dag hechtenis, J. M. P. te Amster
dam, C. B. te Hensbroek, C. J. F. te
Amsterdam, ieder 5 boete of 3 da
gen hechtenis. C. M. v. d. W. te
Amsterdam, L. v. d. S. te Den
Haag, ieder 6 boete of 4 dagen
hechtenis. G. B. te Sint Pancras,
C. M. C. v. M. te Heiloo, ieder 8
boete of 4 dagen hechtenis. N. A.
B. te Heerhugowaard, 10 boete of
6 dagen hechtenis. D. v. S. te
Harlingen, 10 boete of 6 dagen
hechtenis met toewijzing der civiele
vordering ad 19.08.
Overtredingen van de
verduisteringsveror
dening: E. R. te Alkmaar, vrij
gesproken. C. B. te Alkmaar, P.
H. G. te Alkmaar, ieder 1 boete of
1 dag hechtenis. A. H. te Broek
op Langendijk, C. B. te Nieuwe Nie-
Verdrenken. - Uit het water
aan den Haringvliet te Rotterdam
heeft de rivier-politie gisteren het
lijk opgehaald van den 63-jarigen
J. M. S. Door de duisternis misleid
is de man waarschijnlijk te water
geloopen, waar hij den dood heeft
gevonden.
„In Holland staat een huis". -
Dat de tentoonstelling te Amster
dam „In Holland staat een huis" de
algemeene belangstelling weet te
trekken, moge blijken uit het mee:
dan drukke bezoek, dat -thans aan
het Stede-lijk ^Museum wordt ge
bracht. Gistermiddag passeerde zelfs
de 2§.000s'.e bezoekster de controle.
Ontslag verleend. - Bij besluit
van den rijkscommissaris voor het
bezette Nederlandsche gebied van
21 Augustus 1941 is, met ingang van
den datum van dit besluit, ontslag
verleend aan mr. K. Bosch als bur
gemeester der gemeente Winsum.
dorp, M. M. H. te Beemster, C. P. E.
te Alkmaar, ieder 2 boete of 1
dag hechtenis. G. S. te Ursem,
A. T. te Middenmeer, N. H. te Ber
gen, P. J. N. L. te Amsterdam, C. A.
S, te Krommenie, P. D. te Heiloo,
E. M. de W. te Heiloo, N. P. te Alk
maar, W. S. W. te Alkmaar, G. v. B.
te Uitgeest, ieder 3 boete of 2 da
gen hechtenis. P. v. 't V. te Den
Haag, 2 plus 1 boete of 2 maal 1
dag hechtenis. C. S. te Alkmaar, 3
plus 1 boete of 2 plus 1 dag hech
tenis. J. N. v. d. L. te Alkmaar,
4 boete of 2 dagen hechtenis. -
A. M. M. te Alkmaar, A. v. C. te
Alkmaar, C. C. B. te Alkmaar, ieder
6 boete of 4 dagen hechtenis.
Overtredingen van de
politieverordeningen:
M. S. S. te Alkmaar, 1 boete of 1
dag hechtenis. H. P. te Alkmaar,
2 boete of 1 week tuchtschool.
C. P. te Amsterdam, C. J. W. te Jut-
phaas, M. H. P. te Alkmaar, J. D. te
Anna Paulowna, ieder 2 boete of
1 dag hechtenis. J. D. te Anna
Paulowna, C. J. v. A. te Alkmaar,
C. A. v. d. E. te Uitgeest, K. K. te
Beemster, ieder 3 boete of 2 dagen
hechtenis. G.J. B. te Alkmaar,
4 boete of 2 dagen hechtenis.
Overtredingen van de
verordening op ver-
keersbeperking (te laat op
straat): A.. C. C. H. te Schermer-
horn, A. v. S. te Schermerhorn,
ieder f 1 boete of 1 dag hechtenis.
J. H. M. te Limmen, 3 boete of
2 dagen hechtenis. J. L. te Wie-
ringerwaard, Th. J. B. te Alkmaar,
ieder 5 boete of 3 dagen hechtenis.
Th. J. B. te Alkmaar, A. de G. te
Sint Pancras, ieder 6 boete of 4
dagen hechtenis. M. T. te Alk
maar 8 boete of 4 dagen hechtenis.
Overtredingen van de
verordening op den i d e n-
t i t e i t s p 1 i c h t: K. D. te Alk
maar, 1 boete of 1 dag hechtenis.
S. van W. te Heerhugowaard, J.-
P. B. te Bergen, P. B. te Heiloo, A.
M. te Alkmaar, ieder 2 boete of
dag hechtenis. J. van S. te Alk
maar, G. J. van V. te Oudorp, A. de
B te Alkmaar, A. E. D. te Heiloo,
G. P. Ie Alkmaar, ieder 3 boete of
2 dagen hechtenis.
Overtredingen van de
v i s s c h e r ij w e t: H. S. te Alk
maar, 2 boe-te of 1 dag hechtenis
met verbeurdverklaring van de in-
beslag genomen hengel. P. de V.
te den Helder," 3 boete of 2 dagen
hechtenis met verbeurdverklaring
van de inbeslag genomen hengel.
S. B. te Heerhugowaard, 3 boete
of 2 dagen hechtenis. Ch. H. H.
te Alkmaar 2 maal f 3 boete of 2
maal 2 dagen hechtenis.
Overtredingenvanhet
r ij t ij d e n b e s 1 u i t: J. L. W. te
Velsen, K. V. te Twisk, ieder 3
boete of 2 dagen hechtenis. L. B.
te Oudendijk, 5 boete of 3 dagen
hechtenis.
Overtredingen van de
v e s t i g i n g s w e t: M. de J. te
Alkmaar, 6 boete of 4 dagen hech
tenis.
Overtredingen van de
ij k w e t: K. B. te Alkmaar, 2
boete of 1 dag hechtenis met ver
beurdverklaring van het inbeslag
genomen gewicht.
Overtredingenvanhet
v e n t v e r b o d: G. J. de R, zwer
vende, J. C. S. te Alkmaar, H. J. v.
d. L. te Amsterdam, ieder 3 boete
of 2 dagen hechtenis.
Overtredingen van ar
tikel 453 vanhetWetboek
\an Strafrecht (openbare
dronkenschap): M. M. te Alkmaar,
6 boete of 6 dagen hechtenis.
M. J. B. te Schagen, 8 boete of 6
dagen hechtenis. Th. J. B. te Alk
maar, 10 boete of 8 dagen hechte
nis. N. B. te Uitgeest, 6 dagen
hechtenis met opzending naar een
rijkswerkinrichting voor den tijd
van een jaar. N. B. te Uitgeest,
10 dagen hechtenis.
Overtredingen van de
bouwverordening: M.B.
te Broek op Langendijk, 6 boete of
4 dagen hechtenis. P. B. te Ber
gen, 8 boete of 4 dagen hechtenis.
Overtredingen van ar
tikel 461 vanhetWetboek
van Strafrecht (loopen over
verboden grond): A. de W. te Eg-
mond aan Zee, vrijgesproken. D
B. te Alkmaar, J. E. de V. te Haar
lem, ieder 3 boete of 2 dagen hech
tenis.
Overtredingen van de
j a c h t w e t: A. K. te Egmond aan
Zee, 10 boete of 5 dagen hechte
nis.
487e STAATSfcOTSBW
derde KLASSE
Trekking van
25.000 No. 7463.
f 5.000 No. 15197.
f 1.500 No. 8226.
f 1.000 No. 5494,
17341.
f 200 No. 4847.
W» Nb. 1713, 2704,
19975, 29434.
PRIJZEN VAN 46
LIJST
LOOS
1060
1076
1112
1259
1369
HM
1325
1440
1465
1468
1563
1622
1622
1784
1811
1885
1884
1895
1963
2044
2057
2133
215S
2267
22-74
2371
2394
2403
2408
2449
2492
2513
2580
2746
2782
2863
2871
2897
3021
3065
309-7
3146
3138
3163
3I«1
3199
3313
3322
3363
3453
3481
3491
3523
3552
3591
3669
3676
3679
3805
3836
3870
3872
4017
4071
4146
4149
4179
4351
4429
4440
4453
4573
4582
4585
4696
4599
4627
4665
4800
4821
4990
5019
5023
5087
5114
5164
5180
5254
5291
5297
5307
5325
5455
5478
5564
5574
5593
5599
5665
5697
5760
5826
5833
58*2
5966
6009
6028
6061
6111
6200
6281
6270
6394
6406
6442
6448
6469
6502
6531
6615
6700
6746
6752
6839
6858
6971
6993
7091
7163
7191
7192
7287
7314
7438
7557
7631
7671
7687
7830
7868
7916
8026
8043
8060
8095
8021
MM
S&4
8302
8440
8442
8469
8485
S5Ë0
85Ü6
8280
8560
8576
8578
8626
8735
8749
8806
8892
8900
8930
8935
9016
9K23
9142
9214
9298
9358
9369
94(74
9462
9507
9508
9552
9598
9616
9610
9688
9661 9696
9714
9746
9791
9865
9901
9905
9932
10075
10112
10133
10172
10287
10345
10375
10407
10435
10481
10484 107*7
10738
10798
10896
10946
10964 11066 12606
11138
11713
11818
11842
12006
12060 12086
12090
12110
12142
12190
12287
12291
12316
12402
12499
12520
12693
12718
12723
12793
12823
13120
13149
13181
13197
13225
13266
13368
13387
13391
13399
13413
13430
13462
13564
13627
13647
13767
13839
13866
10983
14084
14213
14335
14339
M425
14437 f4494
14554
14716
14795
14988
15033
15048
15100
15174
15204
162Ï1 16294
15421 15450 15501 155U 15518 16580 SKQ4
15677
15782
15829
15910
15960 18061 16144
16116
16189
16260
16473
16487
1)6510
16602
16668
16720
16732
16771
16831
16850
16935
16982
17222
17250
17304
17396
17470
13587
17572
17574
17575
17579
17604 17631
17682
17648
17653
17727
17740
17755
17832
1780»
17963
18004
18042
18320
18496
18530
18595
18661
18674
18749
18813
18909
18916
18951
19160
19211
19262
19317
19396
19419
19490
19534
19616
19683
19742
19887
19972 20065
20149
20180
20181
20273
20280
20369
20486
20489
20508
20591
20616
20632 20633 30660
20672
20722
20745
20750
20766 20773 30611
21028
21090
21151
21204
21277
21289 26696
21306 21315
21453
21459
21478
21587
21622
21734
21751
21757
21816
21897
21945
1131
1144
1250
1548
rrre
1877
1900
2105
2176
2476
2516
2543
2610
2630
2688
2794
2870
2937
3265
3347
3466
3516
3600
3607
3643
3814
4005
4056
4090
4163
4232
4360
4378
4632
4641
4750
4853
4965
5078
5120
5136
5207
5293
5360
5406
5498
5543
5636
5703
5915
5964
6163
6306
6322
6499
6550
6706
6738
6759
6938
6956
6966
7255
7266
7371
7401
7446
7575
7624
7641
8147
8206
8208
8271
8380
8505
8565
8588
8665
8752
8830
8890
8955
9034
9203
9301
9352
9377
9388
9404
9790
9732
9830
10061
10271
10347
10405
XJ534
10643
10822
10861
10875
11027
11072
HÏ39
11469
11475
11612
11673
11807
11824
14879
12143
12204
12230
12798
12808
13029
13096
13159
13182
13200
13356
13410
13450
KSBfi
13633
13685 13768 13831 13937 1-4078 MK0
14142
14308
14433
14742
14906
15136
15268
15350
16562
15609
15641
15667
15682 15778 15906 15966 15988 16109 16»2
16192
16214
16256
16526
16757
16761
18*68
16807
17200
17208
17433
17620
17863
15909
18123
18159
18179
18191
18246
18277
18406
18446
18502
18555
18703
18776 190ZZ
19062
19120 19489 19676 19846 19915 10971
20*75
20472 20524 20635 20838 209W 2Ï215 2«34
21471
21736
21842
21849
1223
1318
1429
1478
1833
28%
2040
2297
2365
2411
27CT 2306
3Ö70
3QM
3126
3129
3179
3314
3442
3«3
3688
3761
3873
3960
3988
3992
4685
4909
4981
5223
5264
5435
5®0
5606
5737
6523
6784
7209
7282
7356
7373
7472
7490
7708
7741
8374
8489
8601
8646
9011
9066
9009
9211
9384
9411
9554
9814
9882 10082
10209
10330
10355
10680
10743
10748
10648
11179
11213
11247
11304
11688
11677
ms2
12061
12077
12492
12557
12638
12671
13176
13216
13234
13722
13737
14424
14468
1-4574
14683
14763
14775
.15005
15054
15241
15852
15941
15946
16040
16052
16058
16271
16422
16595
15686
16991
16837
16866
16974
17008
17016
17205
17231
17423
17429
17446
17485
17928
18003
16049
18297
18317
18335
18359
18404
18908
19306
19463
19617
19700
19873
20108
20Ï70
20®6
20565
10613
20755
20765
20916
10965
21201
21393
21449
21601
21793
Overtredingen van de
s p o o r w e g w e t: L. F. te Am
sterdam, 1 boete of 1 dag hechte
nis.
Overtredingen van de
winkelsluitin gswet: H.
J. v. d. K. te Alkmaar, ontslag van
rechtsvervolging.
Overtredingenvanhet
tramwegreglement: C. K.
te Alkmaar, geen straf toegepast.
Overtredingen van de
vleeschkeuringswet:
J. H. H. te Alkmaar, 20 boete of
10 dagen hechtenis.
Overtredingen van de
b o s c h w e t: C. K. te Winkel, 4
boete of 2 dagen hechtenis.
147. Die had
niet gezien wat
Klompertje
gedaan had en
toen hij nie
mand achter
zich hoorde
aankomen,
dacht hij dat
hij betrekke
lijk al veilig
was. Alleen
hoorde hij in
de verte wel
roepen, maar
dat deerde hem
niet. Nog een
paar meter,
dan was hij de
tuin uit en
dan
148. Bons,
daar kwam
Klompertje
met een reuze
gang precies
op het hoofd
van den
vluchteling
terecht. Die
had op zoiets
helemaal niet
gerekend en
viel languit op
de grond, ver
baasd en ver
schrikt, wat
daar wel uit de
lucht kwam
vallen.
143e Jaargang 1
Kaboel, 26 Aug.
radio Teheran heeft
oorlogshandelingen
maakt, dat gisteren
's morgens Sovjet-tr
noorden en Britsche
zuiden en zuidoostei
bied zijn binnengedri
Vijandelijke vliegt
de steden Artsebil, i
en andere plaatsen g
Aan woonwijken en
gerbevolking is aanz:
ontstaan, maar mi
zijn bijna niet getroi
heeft de luchtdoel!
vijandelijken bomme
laaggehaald.
Gemotoriseerde
zijn opgerukt naar
Makoe. Op vier plaat
nakin, Kasri-Sjirin, I
Abadan zijn gemoto
sche troepen Iraansc
nengedrongen.
De Sovjet-vloot is
sche Zee en de Britse
Perzische Golf tot
lingen tegen de Ir
overgegaan.
De plotseling over
sche troepen hebben
den punten hardnekl
geboden. Op vele pi
er in geslaagd den
den vijand tegen te
bij twee vijandelijk
gens buiten gevecht
De bevolking is in
des lands vast beslot
land te verdedigen ei
ter beschikking van
ringsbureaux.
De toestand in
Teheran, 27 Aug. (1
hoofdstad ïran Iran biec
kalmen indruk. De b(
Teheran vervult zooals
volledige discipline haa
heden, zonder zich het
geruchten op hol te lat
is duidelijk, dat de bi
volste vertrouwen in
stelt, welke de ravitai
de hoofdstad heeft bi
verkeer op straat is geh
Maandagmiddag heef
aantal uit het zuiden kc
tuigen boven de buite
Teheran pamfletten
waarin beweerd wordt,
taire acties niet tegen
volk zijn gericht, doch
het z.g. „Duitsche j
avonds'werd de stad ve
twee uur lang verduistei
ergens incidenten onti
trouwbare berichten ve
zen van het land, alsm
aan den gang zijnde ge
lingen waren gistermorj
ontvangen.