Me* belangen van alle
gehouden.
Voor Winterhulp.
Nieuwe bepalingen voor het voetgangers
verkeer. daardoor het vrijgegeven voertuig
en tramverkeer uit tegenoverege-
stelde richting niet wordt belem
merd. Hierbij diene men wel reke
ning te houden met het voetgangers-
keer (dit is wederkeerig).
Meer dan 40.000 boeten
uitgedeeld.
ALKMAARSCHE COURANT .VAN VRIJDAG 10 OCTOBER 1941.
Pagina 3.
Richtlijnen van de
nieuwe regeling.
's-Gravenhage, 10 Oct. De Staats-
courant van 'hedenavond bevat een
beschikking van den secr.-gen. van
het dept. van landbouw en vissche-
rij, waarbij de broodprijzen in ons
land worden geregeld. De maatre
gelen, welke in deze beschikking
zijn genomen; treden a.s. Maandag
in werking.
In Mei 1940 bestonden groote
verschillen in de broodprijzen. De
bevriezing van dit peil kon niet an
ders dan een voorloopige maatregel
21 De onderhavige maatregelen moe
ten evenwel nog niet als definitief
worden beschouwd, doch uitsluitend
als de basis, waarop de verdere sa
neering kan plaats vinden. De thans
genomen maatregelen zijn in drie
gedeelten te onderscheiden.
De bescherming van den
verbruiker.
In de eerste plaats de maatregelen,
welke zijn genomen ter bescherming
van de belangen der consumenten.
Het is niet mogelijk gebleken voor
het geheele land een uniformen
broodprijs vast te stellen. Om deze
redenen is het land in 11 groote
rayons verdeeld.
In de westelijke rayons, waar
nogal veel bruinbrood wordt
gegeten, is de prijs voor dit
soort brood 1 ct. per 800 gr. lager
gesteld dan voor witbrood.
In de oostelijke rayons, waar rog
gebrood één der hoofdbestanddee-
len der voeding vormt, is de prijs
van deze broodsoort zeer laag ge
steld, terwijl in het overige ge
deelte van ons land de roggebrood-
prijzen op het huidige niveau wor
den gehandhaafd.
Naast deze plattelandsrayons heeft
men nog drie soorten rayons ge
vormd: a. de Waddeneilanden vormen
ieder voor zich een apart rayon; b.
de groote steden in de rayons, waar
een roggebroodprijs is vastgesteld,
hebben weliswaar denzelfden prijs
voor bruin- en witbrood als het
rayon, waarin zij liggen, maar de
roggebroodprijs blijft op het huidige
niveau gehandhaafd.
c. Een aantal met name genoem
de bevolkingscentra.
Deze hebben aparte prijzen gekre
gen.
Hoewel het op het eerste gezicht
niet erg duidelijk is, dat hier van
een prijsverlaging moet worden ge
sproken, is een verlaging wel dege
lijk in de regeling opgenomen. Zij
beperkt zich echter tot die rayons,
waar tot nu toe hooge prijzen heb
ben gegolden.
Dat de broodprijzen even hoog
zoo niet hooger zijn dan in het
verleden, is o.m. het gevolg van
het feit, dat in April van dit jaar
een verhooging van de richtprij
zen voor granen is doorgevoerd,
welke in den broodprijs tot uit
drukking zal moeten komen.
Vooruitloopend op deze verheu
ging wordt reeds thans een prijs
stijging van één cent doorge
voerd.
Hiermede wordt tevens bereikt,
dat de uiteindelijke stijging naar
een eenigszins later tijdstip wordt
verschoven.
De nieuwe regeling bevat niet al
leen maatregelen ten aanzien van
het gewone brood, doch ook voor het
luxe brood. Hiervoor kan het vol
gende overzicht worden verstrekt:
Wit- en bruinbrood: Het
wit- en bruinbrood van het ter
plaatse normale model: hiervoor
zijn voor het geheele land prijzen
vastgesteld. Het wordt in de be
schikking aangeduid als „volks
brood".
Broodprijsregeling
betrokkenen rekening
Luxe wit- en bruinbrood: Het wit-
en bruinbrood van een afwijkend
model, of het wit- en bruinbrood,
dat eenige extra bewerkingen heeft
ondergaan. De prijs hiervoor be
draagt den voor volkswit- of voor
volksbruinbrood vastgestelden prijs,
verhoogd met één cent per 800
gram. Het z.g.n. „verbeterde" brood
mag niet als luxebrood worden be
schouwd, daar reeds bij de prijsbe
paling van het gewone brood met
de toevoeging van verbeteringsmid
delen is rekening gehouden.
Roggebrood en luxe
roggebrood: In de streken,
waarin een roggebroodprijs is vast
gesteld, geldt als „volksroggebrood"
het ongesneden of onverpakte rog
gebrood en als „luxe roggebrood"
het gesneden of verpakte. De prijs
van het luxe roggebrood is 2 c. per
800 gram hooger gesteld dan die
voor volksroggebrood. In de streken,
waarin geen roggebroodprijs is
vastgesteld, blijft de prijs ongewij
zigd op het huidige niveau.
Luxebrood: Het sueade-,
krenten-, rozijnenbrood, enz. Deze
luxebroodsoorten hebben een mini
mum- en een maximumprijs gekre
gen, de minimumprijs is gelijk aan
den voor luxe-witbrood vastgestel
den en de maximumprijs is gelijk
aan den prijs, die iedere afzonder
lijke bakker thans vraagt, verhoogd
met één cent per 800 gram.
Kleinbrood: Dit valt ge
heel buiten de regeling; de prijs
blijft dus ongewijzigd.
Oud brood: Is het brood
één dag oud. dan moet de bakker
het nog tegen den prijs van versch
brood verkoopen; is het twee dagen
oud, dan heeft hij de keuze tus-
schen verkoop tegen denzelfden
prijs als versch brood of een prijs,
die 6 cent per 800 gram lager ligt.
Verkoop van luxe
broodsoorten: Tenslotte kan
nog worden opgemerkt, dat geen
bakker luxewit-, luxebruinbrood of
luxebrood mag verkoopen, als hij
niet tevens gewoon wit- of bruin
brood tegen den vastgestelden prijs
te koop aanbiedt.
De arbeiders in het bakkerij-
bedrijf.
Behalve de maatregelen ter be
scherming van de consumenten zul
len maatregelen worden getroffen
ten behoeve van de arbeiders in het
bakkersbedrijf. Binnenkort zal een
collectieve arbeidsovereenkomst
voor het geheele land verbindend
worden verklaard, Hierbij worden
5 loonklassen ingevoerd, varieeren-
de naar de woonplaats en verband
houdend met het verschil in de kos
ten van het levensonderhoud.
Bescherming van den bakker.
Tenslotte de invloed op de bak
kersbedrijven. Niet alleen dat de
bakkers een scherp uitgerekenden
prijs krijgen voorgeschreven, zij
moeten bovendien aan de arbeiders
hoogere loonen uitbetalen. Toch zijn
de onderhavige maatregelen voor
het bonafide bakkersbedrijf zeer
aantrekkelijk, daar ze bestaans
zekerheid verschaffen. De bestaande
prijzen zijn niet alleen maximum
maar ook minimumprijzen. Een
la-oodooliog is onmogelijk, terwijl;
maatregelen zullen worden getrof
fen ten aanzien van de onderlinge
concurrentie. Voor de toekomstige
bepaling der prijzen zal een bereke
ningsmethode worden gevolgd,
welke den bakker waarborgt, dat
eventueele stijgingen in den kost
prijs, onverschillig op welk gebied
die liggen, zonder eenige afronding
in den broodprijs, tot uitdrukking
zullen worden gebracht.
Het toekomstige beeld der prij
zen is dan ook een voortdurend op
en neer gaan. Natuulijk zal er naar
worden gestreefd, de prijzen zoo
lang mogelijk op hetzelfde niveau
te handhaven.
„LIQUIDATIE IN PARIJS".
Eenige maanden geleden kwam een
Hagenaar in contact met zekeren
van L. te Amsterdam. Deze was rad
van tong en een prettig verteller. Op
een gegeven dag vertelde hij den
Hagenaar, dat in Parijs een groote
firma was geliquideerd en dat ten
gevolge daarvan een groote hoeveel
heid goederen, waaronder kantoor
meubeleren, zou worden verkocht.
Van L. beweerde zelf al wat te heb
ben aangekcht en ried den Hage
naar aan hetzelfde te doen. Hij zou
als tusschenpersoon fungeeren en de
Hagenaar stelde hem ten slotte
1500 ter hand voor de eerste
transactie en later nog een 2900
voor den aankoop van 27 schrijfma
chines, een archiefkast, een dic-
taphoon, schrijfbureaux, een partij
flesschen wijn en andere dranken,
een prachtig radiotoestel, een bank
stel en een boekhoudmachine. Van
L. was hiervoor tweemaal naar Parijs
geweest en toen hij weer terug
kwam, vertelde hij dat de aan
koop schitterend was gelukt. Na
dien tijd liet van L. zich evenwel
luet meer zien en ook de goederen
verschenen niet. Hij deed aangifte
en nog denzelfden dag arresteerde
de Amsterdamsche recherche den
aa-jarigen tapijtverkooper W. van
L. Het bleek, dat het geheele ver
haal van de liquidatie in Parijs to
taal verzonnen was. De 4400 zijn
nog zoek.
ELECTROMOTOREN VOOR
POLDERBEMALING.
Daar de olie voor de dieselgema
len der polders in het W. van het
land niet meer in voldoende hoe
veelheden beschikkaar gesteld kan
worden, is men er toe overgegaan
deze dieselmotoren te vervangen
voor een klein gedeelte door gas
generatoren en voor een groot ge
deelte door electromotoren.
Het zal mogelijk zijn met het
electrificeeren zoo spoedig gereed te
zijn dat voor het stopzetten van
pompen niet behoeft te worden ge
vreesd. Alle benoodigde electrische
installaties, waaronder dus vallen
aansluitkabels, electromotoren,
transformatoren, schakelinrichtin
gen, enz. zullen tijdig worden ge
leverd.
TOESTEMMING TOT PRIJS-
VERHOOGING.
Moet op factuur
vermeld worden.
De gemachtigde voor de prijzen
deelt het volgende mede:
Fabrikanten en groothandelaren,
aan wie pen toestemming tot prijs-
verhooging door den secr.-gen. is
verleend, zijn verplicht van deze
toestemming melding te maken op
hun facturen. Zij dienen hierbij te
vermelden den datum en het num
mer van de toestemming. Indien op
de facturen verschillende artikelen
voorkomen, moet duidelijk blijken,
op welk artikel de vermelding be
trekking heeft.
Het blijkt, dat sommige fabrikan
ten en grossiers de vermelding op de
facturen achterwege laten. Gezien
het groote belang, dat voor koopers
en wederinkoopers in de vermelding
is gelegen, zal tegen deze nalatig
heid voortaan streng worden opge
treden.
Overtredingen zullen door de in
specteurs voor de prijsbeheersching
worden gestraft, onafhankelijk van
de vraag of de berekende prijzen
wettelijk geoorloofd zijn.
Vele Nederlanders hebben
het geld, dat zij ontvingen voor
de ingeleverde metalen als een
meevallertje beschouwd. De
beste Nederlanders hebben
direct aan het leed van hun
medemenschen gedacht en dit
geld voor W.H.N. overgemaakt
of ter beschikking gesteld. Dit
is een klein gebaar doch weer
een schoone daad, een teeken
van echten gemeenschapszin.
Een voorbeeld, dat navolging
verdient.
Stort heden nog uw geld van
de metaalinlevering op giro
nummer 55'5 3
Drukwerk is meestal haastwerk.
Wij zijn daarvoor speciaal ingericht.
N. V. HERMS. COSTER ZOON
ALKMAARSCHE COURANT.
DE NEDERLANDSCHE ARBEIDSDIENST. In een
cursus voor Handenarbeid zijn leiders van den N. A. D.
bezig met den bouw van modellen, benoodigd voor het
onderwijs in heemkunde. (Stapf-Mol)
DE FüHRER EN OP
PERSTE BEVELHEB
BER VAN DE WEER
MACHT bracht een
bezoek aan het Hoofd
kwartier van het Op
perbevel van het
Leger, om Generaal
Veldmaarschalk von
Brauchitsch ter gele
genheid van zijn 60sten
verjaardag persoonlijk
geluk te wenschen.
(Hoffmann).
Wegenverkeersregeling
Bij voortduwen van het voertuig
moet de lading zoo geplaatst zijn,
dat er naar voren vrij uitzicht is;
bij duisternis of mist moet de ver
lichting naar voren en achteren
duidelijk zichtbaar zijn. Iedere
weggebruiker op eigen
r ij b a a n. Invalidenwagentjes door
personen voortbewogen, mogen op
het voetpad. Zooveel mogelijk moet
iedere categorie weggebruikers
rechts houden.
Men mag slechts bij het inhalen
op het linker-weggedeelte komen.
Het langzaam verkeer moet steeds
de uiterste rechterzijde van de rij
baan houden.
Al deze voorschriften gelden ook
bij éénrichtingsverkeer.
Op wegen met twee gelijksoortige
rijbanen moeten de voertuigen steeds
gebruik maken van de voor hen
rechts gelegen baan. Op wegen be
staande uit drie of meer van elkaar
gescheiden rijbanen mogen de mid
delste rijbanen uitsluitend worden
gebruikt voor motorrijtuigen.
Belangrijk is ook, dat het parkee
ren, binnen de bebouwde kom,
slechts aan den rechterkan van den
weg mag geschieden.
Maximumsnelheid.
De maximumsnelheid voor motor
rijtuigen bedraagt:
a. Binnen bebouwde kom voor al
le motorijtuigen: 40 km per uur.
b. Buiten bebouwde kom voor per
sonenauto's, welke zijn ingericht voor
het vervoer van hoogstens acht per
sonen en voor motoren met zijspan
80 km per uur.
c. Voor vrachtauto's, autobussen
en alle andere motorrijtuigen 60 km
per uur.
Het verkeer met motorrijtuigen
heeft voorrang boven het langzame
verkeer. Trams en motorrijtuigen
zijn wat den voorrang betreft, gelijk
gesteld, hetgeen niet wegneemt, dat
automobilisten terdege met het moei
lijke manoeuvreeren van tramwagens
rekening moeten houden.
Steeds echter geldt de regel,
dat bij kruisingen of vereenigin-
gen van wegen de gebruiker van
den hoofdweg voorrang heeft.
Het woord „voorrangsweg" ver
dwijnt en wordt hoofdweg.
Bijzondere aandacht trekt de ver
plichting van bestuurders van motor
rijtuigen om te dimmen voor
voetgangers, indien de
zen in gesloten gelede
ren marcheeren. Voorts de
verplichting steeds te dimmen tijdens
het stilstaan voor spoorwegovergan
gen.
Grondbeginsel.
Aan de Wegenverkeersregeling ont-
leenen wij nog:
Artikel 2 bepaalt, dat het
grondbeginsel van het verkeer
op den weg is, dat elke weg
gebruiker zich op een zoodanige
wijze dient te gedragen, dat het
verkeer niet in gevaar kan wor
den gebracht.
In artikel 4 is voorgeschreven, dat
installaties van welken aard ook,
welke door vorm, kleur, grootte, als
mede door de plaats en de wijze van
plaatsing, aanleiding tot verwarring
geven met verkeersteekens of
-installaties, of welke afbreuk zou
den kunnen doen aan de uitwerking
daarvan, niet langs den weg mogen
worden aangebracht. Het is
voorts verboden ver
keersteekens aan re-
clamedoeleindendienst-
baar te maken.
Artikel 10 schrijft voor, dat men
verplicht is naar rechts uit te wijken
en links in te halen, en dat de be
stuurder van een voertuig dat wordt
ingehaald, zijn snelheid niet mag
verhoogen. Op weggedeel
ten, waar niet voldoen
de zicht is, is inhalen
verboden.
De hoogte van het voertuig en de
lading te zamen mag niet meer dan
3.50 meter bedragen.
Art. 27 bepaalt, dat het vastmaken
van handwagens aan rijwielen, als
mede het voorttrekken van hand
wagens of het het geleiden van die
ren door een op een rijwiel gezeten
berijder verboden is.
Art. 36 behelst o.m. het verbod om
op den weg zeisen te vervoeren,
welke niet afdoende beschermd zijn.
Art. 42 bepaalt, dat overtre
dingen van de bepalingen van
het besluit worden gestraft met
hechtenis van ten hoogste zes
weken of met geldboete van ten
hoogste 500 gulden.
Bij veroordeelingr van een be
st iurder van een motorrijtuig kan
den veroordeelde de bevoegdheid
motorrijtuigen te besturen voor ten
hoogste een. jaar worden ontzegd,
De „voorrangsweg"
wordt „hoofdweg".
's-Gravenhage, 9 Oct. Verschenen
is een Verordeningenblad, waarin
zijn opgenomen een Verordening van
den Rijkscommissaris, waarbij de
Verordening 73/1940 van 31 Juli
1940, betreffende de snelheid van
motorrijtuigen, wordt ingetrokken
en een besluit met een eerste uitvoe
ringsbesluit van den secr.-gen. van
het dept. van Waterstaat betreffende
het verkeer op den weg.
Deze wegenverkeersregeling
treedt in werking op 9 December
a.s., met ingang van welken
datum de Verordening van 31
Juli 1941 wordt ingetrokken.
In de nieuwe regeling zijn uitge
breide voorschriften opgenomen voor
de verschillende categoriën wegge
bruikers, alsmede vele modellen voor
verkeersteekens. De door deze rege
ling verouderde verkeersteekens
moeten uiterlijk 31 December 1942
door de in het besluit vervatte tee-
kens worden vervangen.
Het Verbond van Vereenigingen
voor Veilig Verkeer te Utrecht meldt
naar aanleiding van het bovenstaan
de besluit o.m.:
De bijzondere voorschriften inzake
de verduisteringsmaatregelen blij
ven onverminderd van kracht.
Voetgangers.
Voetgangers moeten in beginsel
van voetpaden gebruik maken, moe
ten recht, voorzichtig en zonder on
derbreking de rijbaan oversteken,
moeten van aanwezige oversteek
plaatsen gebruik maken, moeten
haaks dus in een rechten hoek!
om kruispunten heen gaan.
Ook» voetgangers moeten
voortaan op kruispunten met
verkeerslichten voor het roode
licht wachten. Wel mogen zij in
de vrij gegeven richting afslaan.
Verboden is het blijven staan
op hoeken van straten, indien hier
door de veiligheid van het verkeer
belemmerd of in gevaar wordt ge
bracht.
Voetgangers, die voorwerpen ver
voeren, waardoor het voetgangers
verkeer wordt belemmerd, zoo-als
b.v. door het loopen met een ladder,
dienen gebruik te maken van den
uitersten rechterkant van de rij
baan, daarbij rekening houdende
met het rijdende verkeer.
Schoolklassen behooren gebruik te
maken van het voetpad. Maken zij
gebruik van de rijbaan, dan worden
zij beschouwd als gesloten colonnes
en dienen zich aan de voorschriften
daarvoor bij duisternis of mist te
houden (o.m. t.a.v. het meevoeren
van lantaarns).
Verboden is het spelen
van kinderen op de rijbaan. Het
spelen op den rijweg wordt dus
strafbaar gesteld.
Wielrijders.
Onder het berijden van een
rijwiel wordt mede verstaan
het voortduwen van een rijwiel.
Men mag derhalve een weg,
welke voor alle rijverkeer in één
richting is verboden ook niet
meer met een fiets aan de hand
ingaan.
Is de rijweg in beide rich
tingen gesloten voor rijwielver-
keer, dan mag men dien weg
wél met de fiets aan de hand in
gaan.
Het is verboden het stuur onder
het rijden met heide handen los te
laten of de voeten van de trappers
te nemen.
Het is verboden naast een ander
voertuig dan een rijwiel te blijven
rijden in het bijzonder naast een
tram.
Inhalen mag in den regel slechts
geschieden door één wielrijder, twee
wielrijders mogen inhalen, indien
het overige verkeer zulks toelaat.
Fietsclubs.
Voor fietsclubs e.d. is van speciaal
belang het volgende:
Indien door meer dan vijftien wiel
rijders in gesloten formatie en onder
leiding wordt gereden, mogen zij
twee aan twee naast elkander blij
ven rijden en ook bij aanwezig
heid van rijwielpaden van de
rijbaan gebruik maken, tenzij de rij
baan is aangeduid als „autoweg".
Op rijwielen met één zitplaats
mogen geen andere personen dan
de bestuurder worden vervoerd,
uitgezonderd kinderen beneden
tien jaar, mits de bestuurder vol
wassen is en het rijwiel van een
geschikte zitplaats is voorzien.
De door de politie gegeven aan
wijzingen in het verkeer moeten
altijd worden opgevolgd, deze gaan
zelfs boven de verkeersregelingen,
welke van overheidswege door ver
keersteekens zijn aangegeven.
Bijzondere opmerking verdient het
volgende:
Als het teeken „doorrijden" komt,
is men altijd gerechtigd rechts af te
{daan en ook naar links, indien
Gas- en electriciteit-
rantsoeneering.
's-Gravenhage, 9 October. Van
bevoegde zijde vernemen wij, dat
de overheid wel den indruk heeft,
dat over het algemeen de bevol
king serieus zich inspant om de
noodige beperking van 25 op het
gebruik van gas en electriciteit in
toepassing te brengen, maar ander
zijds, nu het seizoen een oploopend
gebruik veroorzaakt en sommigen
blijkbaar in verleiding komen, om
gas of electriciteit ook voor nood-
verwarming te gebruiken, ernstig
wil waarschuwen om dit niet te
doen. Wie gas of electriciteit voor
verwarming gebruikt, is in een
oogenblik over zijn rantsoen heen
en. loopt vast. Dat dit niet licht te
achten is, blijkt uit de cijfers over
September ter zake. In September
zijn (over het geheele land) ter
oorzake van overschrijding van het
gasrantsoen 38627 boeten opgelegd,
terwijl bij 629 personen de gas-
toevoer werd afgesneden. Eveneens
in September werden ter oorzake
van te veel electriciteitsgebruik
43062 boeten opgelegd en bij 955
personen de levering van electrici
teit stopgezet. Deze cijfers zijn
ernstig. Ze zijn slechts over één
enkele maand. Men houde zich voor
gewaarschuwd en verlieze de rant-
soeneeringsbepalingen geen oogen
blik uit het oog, want wie te laat
zich hierover zorgen maakt, is zelf
de oorzaak, dat hij niet meer te
helpen is.
HOOGOVENARBEIDER
GEDOOD.
De 25-jarige gehuwde arbeider
W. IJ., wonende te IJmuiden en
werkzaam bij het hoogovenbedrijf
aldaar, kreeg tijdens het lossen van
een wagon oud ijzer een ijzeren
balk tegen zijn Lichaam. Met ern
stige inwendige kneuzingen is hij
naar het Roode Kruisziekenhuis te
Beverwijk vervoerd alwaar hij aan
de verwonodingen is overleden.
Het slachtoffer laat een vrouw en
twee kinderen achter.
SLACHTOFFERS VAN BOM
AANVAL BEGRAVEN.
Gistermorgen is op de begraaf
plaats Crooswijk te Rotterdam on
der groote belangstelling het stof
felijk overschot van de acht ouden
van dagen, die bij den laatsten
bomaanval getroffen werden in het
gemeentelijk tehuis, ter aarde be
steld. De gevolmachtigde voor
Rotterdam, dr. Volkers, heeft aan
de groeve een kort woord van
deelneming gesproken namens den
Rij kscommiss ar is
De Duitsche politie was verte
genwoordigd door majoor H. Wer
ner, het college van secr.-generaal
door den heer H. Ceelen, van het
dept. van sociale zaken, de gemeen
te Rotterdam o.a. door den wethou
der Donner.
CLANDESTIENE HANDEL
TE NAARDEN.
De Naardensche politie heeft in
een perceel van een der buiten
wijken een hoeveelheid clandestien
gekochte levensmiddelen in beslag
genomen n.l. een viertal blikken
met ieder ongeveer 26 kg. vet en
een pot met ruim 700, meest onge
stempelde eieren.
De verkooper van deze goederen,
was een inwoner van Bussum. Hij1
had de waar weer van een anderen
Bussumer betrokken. Bij dezen
werd een clandestiene slagerij aan
getroffen. Er was juist geslacht en
een flinke hoeveelheid versch
vleesch werd aangetroffen. Behalve
het vleesch werd hier nog een kist
met eenige honderden eieren ont
dekt en in beslag genomen. Er zijn
twee arrestaties verricht.
Kind onder autobus. - Het 2%-
jarig zoontje van de familie Zilver
smit te Deventer is onder een auto
bus geraakt en vrijwel op slag ge
dood.
Verdronken. - De zware duis
ternis, welke gisteravond heerschte,
was oorzaak, dat te Amsterdam en
kele menschen te water geraakten,
van wie er twee zijn verdronken.
Ontslag verleend. - Bij besluit
van den secr.-gen. van het dept. van
financiën van 8 Oct. is met ingang
van 1 Januari 1942 aan T. J. Dul-
laert, verificateur der invoerrech
ten en accijnzen te Oldenzaal op zijn
verzoek eervol ontslag verleend.
487e STAATSLOTERIJ
VIJFDE KLASSE TWAALFDE LIJST
Trekking van 9 October.
PRIJZEN VAN ƒ70
1009
1054
1200
1243
1290
WK
1580
1731
1867
1939
2103
2355
2360
2424
2477
2572
2582
2654
3058
3171
3182
3287
3297
3475
3572
3660
3783
3849
3896
3924
3945
4171
4221
4247
4366
4373
4439
4457
4664
4684
4708
4733
4752
4836
4857
4860
5154
5233
5321
5366
5371
5375
5415
5448
5513
5550
5781
5790
5997
6117
6226
6316
6344
6377
6411
6433
6603
6627
6702
6854
6855
6856
6895
6904
6913
7009
7043
7100
7136
7140
7531
7599
7654
7771
7813
7818
7914
7970
8709
8016
8160
8180
8281
8512
8682
8727
8734
8800
9180
9315
9451
9453
9478
9528
9624
9642
9663
9668
9711
9712
9735
9782
9820
9832
9918
10232
10381
10487
10597
10604
10664
10735
10742
10884
10913
10985
11002
11089
11153
11202
11233
11421
11502
11735
11787
11991
12222
12232
12236
12320
12355
12428
12561
12611
12759
12768
12867
12968
13072
13165
13168
13261
13330
13332
13405
13495
13661
13663
13716
13800
13923
14022
14055
14152
14363
14406
14620
14709
14740
14801
14981
15081
15183
15389
15403
15509
15557
15571
15692
15779
15817
15860
15917
15940
15967
15980
16277
16446
16513
16518
16706
16725
16737
1-6742
16882
16903
17323
17440
17626
17638
17678
17839
17924
17998
18039
18331
18444
18640
18650
18760
18840
18850
18873
18939
18979
19058
19068
19084
19139
19191
19507
19654
19662
19677
19752
19958
20092
20343
20698
20902
21243
21339
21347
21456
21498
21549
21598
21827
21943
AiMÊB»
NIETEN
'■-IKT
1027
1043
1050
1061
1091
1135 1166
I486
1210
1300
1305
1309
1338 1S?1
1386
1413
1449
1499
1311
1518 1637
1658
1671
1675
1699
1715
1730 1561
17-73
1782
1810
1822
1834
1981 1986
2024
2073
2079
2083
2084
2087 2152
2158
2167
2185
2189
2233
2280 2300
2324
2345
2354
2369
2370
2375 2380
2426
2433
2444
2456
2517
2528 2533
2539
2668
2672
2674
2689
2697 2716
2836
2641
2868
2918
2956
2997 30»
3054
3101
3192
3138
31-77
3194 3237
3253
3316
3365
3402
3538
3575 3657
3718
3770
3779
3794
3801
3929 3962
40-18
4031
4036
4087
4098
4119 4133
4443
4156
4198
4230
4253
4316 43»
4342
4344
4364
4365
4385
4386 4Ö5
4420
4431
4477
4503
4522
4560 4366
4579
4619
4635
4666
4673
4674 «98
4721
4729
4739
4765
4788
4830 4086
4979
4998
5000
5079
5097
5117 5127
5196
5225
5236
5308
5407
5418 5440
5460
5463
5476
5479
5496
5506 5525
5529
5588
5598
5666
5676
5686 5809
5832
5856
5868
5943
5945
5965 5993
6002
6031
6156
6159
6190
6245 6259
6290
6302
6305
6326
6330
6353 6417
6450
6475
6535
6558
6563
6575 6581
6606
6613
6683
6721
6779
6813 6821
6861
6924
6932
6982
7049
7024
7040
7068
7081
7189 7106
7291
7295
7301
7343
7400
7431 7439
7478
7510
7594
7637
7643
7656 7678
7726
7743
7791
7826
7829
7839 7956
7977
7978
8C®1
8056
8082
8Ï13
8177
8181
81-84
8254
8216
8296 8304
8350
8369
8525
8559
8620
8621 8765
8772
8779
8794
8798
8799
8854 8916
8934
8947
8958
8959
9002
9017 9043
9089
9553
9268
927D
3356
98Q0 9416
9420
9436
9440
9479
9491
9506 9513
9556
9562
9620
9691
9701
9717 9733
9813
9834
9866
9942
9943
9949
10080
10097
10107
10124
10165
10170.10214
10251
10270
10306 10335 10378 10398 10427
10428
10437
10447
10450
10470
10485 £0515
10559
10594
10639
10704
10809
10827 £0862
10867
10869
10876
10898
10967 10984 11006
L10G7
11024
11041
11056
11068
11145 1117 G
11245
11246
11285
1-1-296
£1308
11334 11335
11339
11363
11367 19388 U416 11419 11491
L1492
11508
11511 11524 11534 13545 11548
11551
11563
11566
11606.
11675 £1722 11734
11740
11745
11796 11844 11884 11895 1195#
11964
11976
11978
12033
12051
Ï2052 12069
12119
12170
12191
12218 12282 12345 12364
12461
12462
12479
12483
12544
12553 13505
12605
12634
12681
12732
12743
12758 Ï2779
12813
12845
12861
12866 12901
12937 12974
13009
13055
13103
13112
13122
13138 13188
13233
13248
13253
13335
13360
13392 13418
13459
13506
13516
13576
13600
13662 13694
13696
13752
13877
13882
13885
13910 13914
13921
13955
13965
13973
13984
13985 13998
14051
14071
14100
14200 14211
14239 14262
14277
14287
14349
14415
14429
14469 14510
14547
14559
14567
14576
14615
14646 14650
14660
1-4680
14681
14723
14750
14770 14815
14876
14922
14929
14952
14986
15017 15058
15071
15080
15161
15168
15173
15219 15254
15257
15272
15274
15279
15295
15303 15365
15442
15445
15462
15483
15496
15552 15567
15570
15591
15600
15644
15676
15679 15688
15699
15729
15763
15785
15792
15823 15839
15842
15859
15915
15945
16007
1601-9
16022
16077
W0S1
162tK) 16243
16243
16252
1-6263 16283
1-8287
f6296 16312
16332
16354
16357
16373
16382
K420 16440
16447
16490
16556
16562 16619
16620 16687
16723
16741
16745
16790
16819
16840 16323
16946
16984
17060 17084 17102 17203 17366
17292
17327
17452
17539
17567
17569 17599
17600
17640
17651
£7687
17689
17702 Ï7766
16823
K89Q
17899
17804 lïg06
17922 17989
18047
Ï8020
18065
18069
18082
18083 18095
18099
18101
18107
180-5 18213 18355 18375
18378
I84S
18472
i&m
£8538
£8572 18805
18628
18662
Ï8719
18726
18743 £8870 f8890
18942
19005
19024
19044
19054 19096
19161 19204
19214
19222
13232
Ï9299
19280
£93® 19357
19405
19424
19435 19443 19518 f9543 19545
19550
19562
19571
195»
19668
19727 19733
19769
19789
19870
19992
19901
19911 19951
19967
2O0O1
20002
20007
20203 20221 20249
20275
20302
20328
20425
20437 20438 20460
2OK0
20484
20549
U9
20592 20610 20624
20689
20692
20783-
20845
20852 20933
21073
21074
2tm
2r80 21187 21279
212-20
21257
21300
2S387
2/430 21438 21504
2T-505
21542
21-568 25580 21648 21652 217*18
2Ï725
21733
27776 21777 27787 21832 2T873
21903
2T905
21928 27981 21986 21993 220ÓÖ
Benoemd. - Bij besluit van den
secr.-gen. van het dept. van justi
tie van 8 Oct. is benoemd tot raads
heer in het gerechtshof te Amster
dam: mr. E. H. F. W. van Schaeck
Mathon, thans rechter in de arr.
rechtbank te Haarlem; is benoemd
tot president van de arr.-rechtbanl
te Rotterdam: mr. A, F. Zwaarde
maker te Bilthoven,