r s W. KAMSTRA Vrij Buitenhuis Kleine middenstand moet worden gesteund De „Lilian" nog steeds niet vlot Voor stemmsn en repareren van uw Piano, 9rge! of Accordeon bij een vakman S. HEGMAK nette Meisjes. i i i i i i i Wij geven de zee geen kans meer J NEDERL L Middenstandsborgstellingen opnieuw actief Virus van kinderverlamming geïsoleerd De blauwe wimpel van het luchtruim Voor gezagvoerder Snitslaar Gehele bemanning thans in veiligheid Piek van de „verloren wereld" beklommen Voorwedstrijden om P.H.-beker te Beverwijk GARAGE AUTOVERHUUR Rijwielhandel CACAO-en CHOCOLADE- FABRIEKEH I.V. vraagt m u KRIJGT De spaarpotjes worden aangebroken Prijzen petroleum voor verlichting Ameland nog steeds geïsoleerd Accijnsvrije suiker voor bijenhouders Apen roofden de was Duizenden hectaren verloren Tienduizenden gewonnen Memorandi Wensen en advie van onze regerin Hors d' Oeu HART EN LEV Hoewel velen op het ogenblik in de veronderstelling verkeren, als zou de Middenstand een „gouden tijdperk" beleven, blijkt uit enkele symptomen, dat zoiets echter onjuist is. Vooral de talrijke kleine middenstanders, zoals die in onze steden en in niet mindere mate in de provincie een bestaans mogelijkheid trachten te vinden, hebben met tal van moeilijkheden te kampen, die niet onderdoen voor de gevolgen van de voor-oorlogse crisis- omstandigheden. Ten tijde der dertiger jaren, toen het Voor vele kleine neringdoenden onmoge lijk was het hoofd te bieden aan de steeds toenemende crisis werd met ver eende hulp steun verleend aan de kleine middenstandsbedrijven, die in moeilijk heden waren geraakt en die niet in aan merking kwamen voor een crisiscrediet van de Nederlandse Middenstandsbank In 1937 ontwikkelde zich toen het Mi 3- denstandsborgstellingsfonds, waarvan er sinds die tijd meerdere in onze provin cte gevestigd werden. Het doel werd zo veel mogelijk nage streefd, totdat de oorlog een schijn bare verbetering voor de middenstand bi acht Inderdaad bracht de oorlog meer perspectief, slechts zelden kwam falJli sement voor. Kapitaal vloeide in aan zienlijke mate binnen, doch de voorra den, d-w.z. het bedrijfskapitaal, ver dween, waardoor thans ettelijke winke liers lam gelegd worden. Als gevolg van de oorlog en de om étandigheden na die tijd zijn de werk zaamheden der Borgstellingsfondsen aan merkelijk ingekrompen, zodat bij ver Schillende maatschappijen de vraag reeds ter sprake is gekomen tot opheffing dei fondsen over te gaan. Op grond van de verwachting, dat na de oorlog weer credieten zouden worden aangevraagd, is evenwel tot voortzetting besloten, hetgeen voor de kleine m«d denstanders een gelukkige omstandigheid is te noemen, te meer daar in vele ge vallen spoedig ondersteuning gewenst is Lange tijd werden als gewoonlijk de zakenmensen over één kam geschoren totdat voor enige tijd aan het licht kwam, dat evenals voor de oorlog doel treffende ondersteuning van de zijde va? het Rijk en de Provincie dringend ge wenst is Reeds toen werden jaarlijks grote financiële offers door beide licha men gebracht en ook nu is wederom een beroep gedaan op geldelijke ondersteu ning. Het Rijk zal bedrijfskapitaal verstrekken. Ook van de zijde der regering heeft men intussen niet stil gezeten en aan gezien op het oogenblik de landsbe Stuurders zich van hun progressieve zijde hebben getoond, was te verwachten, dat dienovereenkomstige plannen en tenuit Voerleggingen te wachten stonden. De regering beoogt ingrijpende plannen Z13 heeft inmiddels de Rijksgarantie voor ie door de Borgstellingsfondsen lijden verliezen verhoogd van 40 op 50 pet terwijl ruimere en minder bezwarende credieten verstrekt zullen worden Het Zal echte gepaard gaan met een sterke overheidsbemoeiing in interne aange legenheden, de fondsen betreffende. Behalve hulpverlening aan financieel zwakke bedrijven, staat nu ook het ver lenen van bedrijfskapitaal op het pro gramma In verband daarmede wordt de maximum credietgrens verhoogd tot f 1500, waardoor het karakter van een deel der credietverlening een princt piële wijziging zal ondergaan Zo meester, zo knecht en ook de Ge deputeerde Staten van Noord-Holland In alle opzichten een voorbeeld van pro gressiviteit, actief opkomend voor- de belangen der „kleire luyden", achtten voldoende redenen aanwezig tot conti nuatie van het subsidie, dat sinds 1937 verstrekt werd. Over de jaren 1946. 1947 en 1948 zal dpor hen aan de in onze pro vincie gevestigde borgstellingsfondsen i't de provinciale kas toekennen een jaar lijks subsidie ten bedrage van de helft van de bestuurskosten, bovendien de helft van de geleden verliezen op borg stellingen, een en ander tot een maxi mum van een cent per inwoner der Nd. Hollandse gemeenten. De New-Yorkse correspondent van de „Times" meldt, dat twee leden van de chemische faculteit uit de Stan- ford-Universiteit namelijk de dok toren H S Lor-ng en C ft Schwerdt, er in geslaagd zijn het virus van kinder verlamming. tot on "->;•> fr-n tnrhtig procent zuiver, te isoleren. Dit succes is van groot beian" voo D*oeInemin gen tot het herleiden van eenvaccine tegen deze ziekte Op de foto's ge maakt door middel van een* electronen- microscoop .blijkt 't virus zo klein van afmeting te zijn, dat veertigduizend er van in één enkele rij op een spelde knop plaats zouden kunnen vinden ZAKKENROLLERS SLAAN HUN SLAG De laatste tijd doet het gilde der zak kenrollers in Amsterdam weer van zich «preken Zo werd Zaterdag een dame, tijdens een rit met lijn 25 in de Vijzelstraat beroofd van haar schou dertas met een zeer kostbare inhoud, nl twee gouden spelden met briljanten en parels versierd, twee gouden ringen be zet met diamnten, benevens een porte monnaie met 70 gulden en een paspoort Een 37-jarige man die in de Weesper- straat een ongeluk kreeg en daarbij een hersenschudding opliep, bemerkte tijdens het vervoer naar het ziekenhuis, dat een zakkenroller hem van zijn portefeuille had beroofd Zondagmorgen 12 Januari om 5.30 uur arriveerde de PH—TAU na een non stop vlucht New York—Amsterdam in 11 uur en 4 minuten onder com mando van gezagvoerder J. Snitslaar op Schiphol, waardoor deze vlieger de blauwe wimpel veroverde. Aan boord bevond zich o.a. de heer Willard C. Wichers, directeur van het Nederlands voorlichtingsbureau te Holland- Michigan die in Nederland besprekingen zal voeren inzake het 100- jarig bestaan van deze oorspronkelijk Nederlandse nederzetting, welke thans nog voor 75 procent inwoners van Nederlandse afkomst telt. Verder was aan boord van dit toestel de heer U. F. M Dellaert, bedrijfsdirecteur van het gemeentelijk vliegveld Schiphol die op een studiereis diverse Amerikaanse vliegvelden heeft bezocht. De voorgaande snelle transatlan tische non-stop vluchten van de KLM werden gemaakt door: Gezagvoerder E. van Dijk met de PH—TAU in 14 02 uur op 8 Sept. '46; gezagvoerder J. Snitslaar met de PH—TDA in 13.31 uur op 9 Dec. '46; gezagvoerder J. Dill met de PH—TDA in 12 00 uur op 1 December '46. (Van onzen specialen verslaggever). Den Helder We schreven in ons nummer van gisteren: Wanneer alles naar wens verloopt kan de „Lilian" vanmorgen omstreeks tien uur vlot ztfn. Helaas is alles niet naar wens verlopen, vooral doordat Maandag in de vroe ge morgen de windkracht hand over hand begon toe te nemen Om vier uur besloot de kapitein van de „Borndiep", los te gooien en de ha ven van Nieuwediep op te zoeken. De „Stentor" volgde gistermorgen om half tien. Dus bleef de „Lilian" met kapitem Clausen en de vijftien andere leden v,an de bemannig aan boord eenzaam achter George E. M. Marshall, nu in bur ger als d nieuwe minister van bui tenlandse zaken der Ver. Staten. Drie mannen en drie jongens heb ben voor hef eerst de 360 meter hoge piek van het kegelvormige eiland Rondondo, bijgenaamd „De verloren wereld" beklommen De avontur*ers hadden Vrijdag door 32inen aan he' ruim 9 kilometer noordein""'"iep voorgebergte van Wilson op oe meest zuidelijke punt van Australië te .„jn- nen gegeven, dat zij behouden op he* eiland waren geland, 10 minuten voordat bet getij de rotsen begint 'e overspoe'en Het was toen prachtig weer 5 ormaeh;ge zee. gevaarlijke stromingen en de bijna verticale klip pen hadden meer dan een eeuw de bezoekers van dit onherbergzame oord verre gehouden Leden van de Ko ninklijke Australische marine en vuur* torenwach'ers hebben het in het ver leden al eens vergeefs gepoogd Een van de thans gelande avonturiers hoopt een buitengewone flora en fauna te vinden op deze schaars beboste piek, dJe naar de mening der geleer den sinds 20,000 jaar van het vaste land is afgesneden Het bestuur van de Koninklijke Ne derlandse Athletiek Unie heeft beslo- en, de voorwedstrijden om de Prins Hendrik-beker op Zondag 29 Juni te Beverwijk te houden. Piano-, Orgel-, Accordeon- en Muziekins:rumentenhandel KtiflAHBUURf 8, TEL. 4554, ALKMAAR Te koop: Omgeving Alkmaar, met grote tuin voor en achter en aangrenzend bouwter rein. Brieven onder no. 287 bureau van dit blad. Gevraagd' NET MEISJE. lO" dat geheel zelfstandig de huishouding kan waarne men. Meerdere hulp aan wezig. Mevr. KREYENBROEK- Oudewand 30, Zutphen. NET TWEEDE MEISJE gevraagd voor de huishou ding, voor hele of halve dagen. A. GROOT, Helder- scheweg 20. B. z. a. nette flinke JONGEN, 17 j., liefst bij besteldienst. Brieven onder no. 286 bu reau van dit blad. WIE WIL JONG STEL dat al maanden lang naar geschikte woongelegenheid zoekt, hieraan helpen? Liefst Alkmaar of omg. Brieven onder no. 285 bu reau van dit blad. SEESTERSIKGEL 29, ALKMAAR Het van ouds bekende adtes voor het herstel len van Uw Kijwiel. TE KOOP: Wegens vertrek naar Indië 2 winterjassen en een costuum m. 48, enkele zo merjurken kl. maat en een wit bont jas je voor meisje van 68 jaar. Erans Halsstraat 42, Alkmaar. WONINGRUIL. Woning gelegen aan drukke verkeersweg Kennemer- straatweg, huurprijs f 47,50 per maand voor beneden huis, f 40 p. maand, in de zelfde omgeving. Brieven onder No. 288 bureau van dit blad. Te koop: Grote Remington SCHRIJFMACHINE als nieuw. Brieven onder No. 284 bureau v. d. blad Aanmelden bij den portier. U KRIJGT een keuze uil 22 wegen naar n betera toekomst. U KRIJGT het beste schriftelijke onderwijs, tegen de laagste prijs, die men daarvoor kan berekenen U KRIJGT dezelfde prima cursussen als de 89% onzer deelnemers die met hoge cijfers voor hun examens slaagden te Prima onderwijs voor weinig gold (2.50 p. m 2e Individuele behandeling 3e Brondige correctie. 4e Opleiding voor de offi ciële examens. Be Vlak daarvoor: proef- examen. Se Hulp bij zoeken naar passende werkkring. 7a Papier en enveloppen gratis. 8a Keuze uit 22 cursussen. 9a Mooi f4 daags tijdschrift waarin èlle 22 cursus sen behandeld worden. U krijgt volledige inlichtingen, nis U "direct uhiijit naar K. M ITA*'. Ver. Leergangen voor Vak- Handelsonderwijs Handelstraat 5 - A'dam Teen vond de kapitein het wenselijk, de .Dorus Rijkers op te roepen, om een gedeelte van zijn volk in veiligheid te brengen De redidngboot voer onmid dellijk uit, en keerde om half twee de haven terug, met twaalf man aan boord Dezen zaten even later genoeglijk bij elkaar in het hotel „Het Wapen van Den Helder", waar zij zich te goed kon den doen aan brood mef» gehakt en kof tie. De stemming onder de mannen was uitstekend In een grappig mengelmoesje van Deens, Engels en Duits vertelden zij ons het een en ander van hun lotgeval len Veertig ton over boord Direct na de stranding had de kapi tein opdracht gegeven een gedeelte van de lading over boord te goöien, in 3e hoop dat daardoor het «chip op eigen kracht vlot zou kunnen komen Reeds waren veertig ton pijpaarde in de gol ven verdwenen, toen men inzag dat het onbegonnen werk was Daarna heeft men radiografisch de eerste noodseinen uit gezonden Het lot van hun schip zagen zij heel somber in, vooral nu de wind zoveel in kracht was toegenomen En zij grondden hun oordeel hoofdzakelijk op de mening van Coen Bot, die on omwonden had verklaard dat hij voor de „Lilian" geen cent meer gaf. Toen wij hem spraken zei Bot: „Wan neer de wind nog een beetje Wes telijker wordt, dan staat daar een hevige branding De boot komt steeds vaster te zitten De „Lilian" ligt daar in de beroerdste boek van de Haaksgronden!" De bemaning vatte overigens haar lot met de nodige gemoedelijkheid op „Wan neer de wind afneemt, gaan we weer naar boord, maar wanneer het zo blijft kunnen we de boot wel opschrijven Dan gaan wij de volgende dag naar De nemarken Maar we hopen natuurlijk dat het schip gauw vlot komt Terwijl we nier zitten kunnen kapitein Claussen, de eerste stuurman, de le machinist en de 3e machinst op het schip passen!" De gage ging door» Juist toen wij met een paar leden van de bemanning in gesprek waren stapte de*heer Van Straaten, de vertegenwoor diger van de stoomvaartmaatschappij „Oostzee" te Amsterdam, de zaal bin nen, om even daarr-a de mannen hun gage uit te betalen De heer Van Straa ten deelde ons mede, dat de „Lilian" onder Deense vlag en met een Deense bemaning voer voor de stoomvaartmaat schappij „Oostzee" Het schip werd on geveer dertig jaar geleden op stapel ge zet Het lot van de „Lilian" onzeker Gisteren hebben de gehele dag de bei de sleepboten en de reddingboot vaar klaar gelegen, maar het weer werd wei nig beter Eerst was men van plan gis teravond nog een poging te doen om schip vlot te slepen, maar daarvan moest worden afgezien Wellicht zal mwi vanmorgen tusen negen en ,tien uur an dermaal de krachten inspannen om de „Lilian" vrij van de gronden te slepen en in de Helderse haven in veiligheid te brengen Het lot van het schip is tot nog toe dus heel onzeker, en het hangt geheel af van de weersomstandigheden Gisterenavond laat slaagde de „Dorus Rijkers" er In ook de laatste vier over levenden behouden in de haven binnen fe brengen Nader wordt bericht, dat bet schip als verloren moet worden be schouwd Gezinsuitgaven groter dan de inkomsten- Onderzoeken van het Centraal Bureau "oor de Statistiek hebben over het 3de kwartaal 1946 uitgewezen, dat voor ge zinnen van arbeiders en ambtenaren m middelgrote en kleine steden, waarvar de inkomsten f 50 bedroegen, de gemid delde uitgaven f 54,32 waren en van de groep van gezinnen, die pl m f 60 pei week verdienden, gem f 62,47 De verbruiksrekening van beide cate gorieën luidde: Sinds 11 November 1946 is de petro- ieumprijs in de verschillende delen van ons land weer afhankelijk van de ver. schillen ln vervoerskosten. De toen in gestelde twee zönes het Westen en net overige gedeelte zijn thans met een derde aangevuld, zodat er drie prijzen zijn. Deze bedragen in de gemeenten Amsterdam en Rotterdam (behalve Hoek van Holland) HVt cent per liter, in de provincies Zuid- en Noord-Holland en Utrecht (met uitzondering van Goeree en Overflakkee, Marken en T e x e 1) li. cent en in het overige gedeelte van ons land 12V2 cent. Voor de beide laatst genoemde zönes is de petroleum dus een halve cent per liter in prijs gestegen In de nieuwe prijzen, aldus deelt m«n ons van bevoegde zijde mede, is de sinds 1 Augustus 1946 opgetreden stijging •n de Amerikaanse notering tot uitdruk king gebracht. De aandacht wordt er op gevestigd, dat prijsschommelingen ais deze, ook in normale tijden voorkwamen Tengevolge van de thans ook daar in getreden dc -i hopen de eilandbewoners, dat de normale bootdienst binnen enkeie dagen weer zal kunnen worden onder houden De toestand op het eiland is in de af gelopen week langzamerhand vrij critiek geworden Tengevolge van slecht zicht moest Zaterdag jl de vliegdienst van Leeuwarden naar Ameland en terug uit vallen De voetreis over het ijs op de Waddenzee was om dezelfde reden le vensgevaarlijk geworden Sinds Dinsdag 7 Januari zijn er geen familie- of nieuws berichten per post aangekomen Vrijdag jl konden de distributiebonnen nog juist worden gehonoreerd, maar verse groen ten of fruit zijn op het eiland niet meer aanwezig Voor de 2»-jarige mevrouw A Brouwer —de Boer. bij wie zich een acute blinde darmontsteking had geopenbaard, Is een speciaal vliegtuig, gecharterd, dat haar naar Leeuwarden heeft vervoerd Biljarten. SWEERING EN DE LEEUW NAAR MONTPELLIER. Naar ANP-sport verneemt heeft het bestuur van de Ned. Biljartbond besloten Sweering en de Leeuw af te vaardigen naar de wereldkampi oenschappen biljarten cadre 45/1 welke van 6 tot en met 9 Febr a.s. te Montpeller worden gehouden. In verband met het slechte bijen, en \oningjaar 1946 zal, zo sopedig mogelijk, worden overgegaan tót de distributie van accijnsvrije suiker aan bijenhouders (voorjaarslevering 1947), aldus deelt het ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening ons mede. Voor elk bijeenvolk zal een hoeveel heid van 4 kg gedenatureerde suiker be schikbaar worden gesteld. Namens het Bedrijfschap voor Pluimvee en Eieren zal de electrische honingzeemerij „Het Zuiden" te Boxtel de suiker distribueren voor bijeenhouders aangesloten bij de cijenhoudersbonden van de NCB en de LLTB. Leden van de Vereniging tot bevor dering der bijeenteelt in Nederland kun nen suiker ontvangen van de afdeling Bande] van hun vereniging, Grindweg 57 te Wageningen. Bijenhouders, die niet zijn aangesloten oij een der hierboven genoemde orga nisaties kunen zich ter verkrijging van oijensuiker in 1947, dus zowel voor voor. isars als najaarslever'ing wenden tot da Vereniging tot bevordering der bijen teelt in Nederland .afdeling Handel, Grindweg 57, te Wageningen, welke ver eniging door het Bedrijfschap voor pluimvee en eieren is aangewezen voor de distributie va.i suiker aan deze tate- Jorie Gezwicht order de bedreigingen van toornige huisvrouwen, dat zij de lastige apen zouden vangen en naar het huis van den burgemeester zou den laten brengen, heeft de gemeen, teraad van de Zuid-Afrikaanse stad Durban een offieiëlen apenvanger benoemd. De bedreigingen waren een gevolg van het het feit, dat diefachtige apen de was van de lijnen haalden en verscheurden. Kapitein G. L. Jones, een beroem de jager op groot wild, heeft thans opdracht gekregen de apen te van gen. Hij zal daarvoor vijf maanden lang vijftig pond per maand uitbe taald krijgen, onder voorwaarde, dat hij 750 apen vangt. De dieren zullen naar een speciaal reservaat worden gebracht, ongeveer 75 km van Dur ban- Voeding f 20.15 resp. f 20,86 Huis f 5,09 resp. f 5.69 Woninginrichting en Huisraad f 2,78 resp. f 2.90 Verwarming en verlichting t 2,11 resp. f 2,2? Kleding t 3,30 resp. f 4.70 Schoeisel f 1,52 resp. f 1.80 Gezondh.zorg f 2,39 resp. f 2,48 Ontwikkeling f 1,69 resp. f 1,36 Ontspanning f 1,95 resp. f 2,21 Roken f 1,27 resp. f L.24 Verkeer 1,45 resp f 2,08 Verzekeringen f 3,88 resp. f 4.71 Belastingen f 2,91 resp. f 4.34 Overige uitg. f 3,84 resp f 5,25 De verschillen, welke tussen totale uitgaven en totale Inkomsten bestaac werden aangezuiverd met opgenomen spaargelden. De uitgaven voor aardap pelen, vruchten en suiker vertoonden ten opzichte van de beide voorgaande kwaï talen een belangrijke stijging, de uit gaven voor koek' en gebakken vis namen of Voorts werd in verband met de vaeanties een groter bedrag aan ont spanning besteed dan in de voorafgaan kwartalen. De procureur-generaal te Arnhem is nog steeds bezig met de verhorea inzake het vreselijk drama van Putten. Rautér en Christiansen werden op nieuw door den Procureur-Generaal verhoord. De aankomst van beide be klaagden. ANP. P. (Van onzen specialen verslaggever) Wij zijn door de eeuwen héén een uitermate strijdbaar volk ge weest en werden dit door de noodzaak van voortdurende strijd. Wij hadden daarbij steeds denzelfden tegenstander, die ons enerzijds met sluipende Hst of woest geweld belaagde, anderzijds de wapens schonk, om de kamp met succes te kunnen voeren. Het ging daarbij om niet minder dan ons bestaan en het mag uit dien hoofde ver klaarbaar geacht worden, dat er met verbetenheid gevochten werd, dat elke duim gronds hardnekkig werd verdedigd en iedere kans om terrein te winnen tot het uiterste benut. Den zeer machtigen vijand in aan merking genomen, mogen wij niet ge paste trots het resultaat van de strijd bezien. Wij hebben aanzienlijk meer gewonnen dan verloren en onze verdedigingslinies zijn belangrijk ster ker geworden, zo, dat de aanvallen van de andere zijde met toenemend succes kunnen worden afgeslagen. On ze techniek heeft zich verbeterd, onze aanvals- en afweermiddelen zijn effec tiever geworden, terwijl onze tegen stander zijn oorspronkelijke zij het ook beproefde methode van aanval len volgen bleef. Zo is althans de gangbare mening, wanneer er sprake is van ons verweer tegen de zee. Wij citeren gaarne de oude zegswijze: „God schiep hemel en aarde, maar de Nederlanders liet Hij zelf hun land bouwen" en achten ons in dit laatste goed geslaagd. In zekere mate niet ten onrechte. Er is sedert de vroege middeleeuwen knap werk ge daan in het Westen en Noorden des lands. Tegenover de duizenden hecta ren grond, óie de zee nam, wonnen wij er tienduizenden en het wag worden gezegd, dat het, oppervlakkig bezien, een hele toer is voor de zee om nu nog ergens haar slag te kunnen slaan. Dit gelukkig feit danken wij eigen lijk onzen vijand zelf, want door nooit af te laten ons te bedreigen, elke zwakke plek in onze verdediging, zorgvuldig en voortdurend af te zoeken, hield hij ons waakzaam en oplettend. Wij werden wel gedwongen steeds naar nieuwe en betere middelen om tg zien, teneinde het oude bezit te conso lideren en elk vers genomen gebied zo snel mogelijk in staat van verdedi ging te brengen. Geen volk werd dan ook vindingrij ker in het uitdenken en toepassen van waterbouwkundige werken, midde len en -methoden. Nergens vindt men in zo groten getale de vaklieden op dit gebied, zo mannen der wetenschap als van de praktijk. Wij vormden gene raties lang de beroepssoldaten voor deze strijd en het werd als het ware tot een overerfelijk bedrijf. Wat de militaire leiders van formaat eerst in de jongere stadia der militai re krijgskunst als een van de voor naamste elementen van succes verston den, pasten wij in onze vreedzame strijd reeds eeuwenlang toe: het nauw keurig bestuderen van onzen tegen stander, het leren kennen van zijn karakter, zijn wezen en gedragingen in „vredestijd" en van zijn aanvalssya- teem in het gevecht zelf. Wij trachtten alles te weten te komen van de zee en bereikten in dit opzicht opmerkelij ke resultaten, die wij ons haastten in onze strijd en verdedigingsmethode te verwerken Onze „spionnage" werkte uitmuntend. Wat zij waarnam regi streerden wij met zorg en uit een en ander ontwikkelde zich een weten schap, welke, evenals de strijd zelf, een voorbeeld werd voor de gehele wereld. Inderdaad, hoe men het ook bekijkt, wij hebben reden tot een zekere zelf. voldaanheid Wij hebben het zo goed ge daan, dat men ons gaarne als leer meesters aanvaardt, dat men onze hulp of ons advies zoekt en ons met groot ver-trouwen als deskundigen raadpleegt. BUREAU: VOORDAM 8, ALKMA TELEFOON ADM. 882 REDACTIE 8902 Giro 187XM Dir.: J. Btjlsm» Gistermiddag is aan de vangende ministers van Bu Zaken der „Grote Vier" 't memorandum overhandigd regering t- a. v. het beleii geallieerde mogendheden Duitsland moeten voeren. Het Het hoofddoel, dat Nederland Duitse vraagstuk nastreeft- is 1 pen van afdoende waarborgen 2ekering van vrede en velligt jljds en anderzijds het vorm€ noodzakelijke waarborgen voor Stel van economisch leven van isn de welvaart van Duitsland vc ideze noodzakelijk is Voor het sluiten van een vre ls het allereerst nodig een gei pelijk besluit op te stellen, da bezettingszónes zal gelden en nabuurstaten van Duitsland betrokken moeten worden, in der Nederland, dat. wat veil Welvaart betreft, in hoge mate Jijk is van de welvaart van en de grondslagen waarop dezi Waar geheel Duitsland beze nen de Duitsers oordelen, dat denregeringen en de te vorme organen alleen bü de gratie tingslegers bestaan. Hiertegen om de bezettingskosten zovee te verminderen zal getrac worden de militaire bezettini beperken tot een aantal stratc bieden en Punten. BUS-CONTRAPUNTE Reizen per bus heeft aa kelijke trekken zolang de l tijd wil vertrekken en mer niet, wegens motor-pech moet trekken Een bus-reis zijn voor, een bus-reis hr tegen Pro: De bus heeft eei oneindig aantal haltes, zo practisch voor de deur uit-stappen kan De bu maar twee so.ortén zit ri 1 vensterplaatsen en langs het middenpad De aan een touring-car de: wekt dromen aan verr? vacantiereisjes op Er sen met bizonder c conductrices, die voor in het vehikel minst« belangrijk zijn als de s sen in de KLM-Consi Men kan de chauffeurs sen aanspreken met J Rens, Thijs, en men om zo te zeggen „en Men hoeft voor de bus de rij te staan om een te bemachtigen Ais wij rijden wordt het ons netj handigd Wanneer men zijn aansluiting te misse men even met den chaui die gooit er dan wel schepje op Dit alles is Contra: De bus heeft saggelijk aantal haltes, vooral in het duister, lijk de tel kwijtraakt makkelijk is De bus h weinig plaatsen, zodat slag moet leveren om me men Er zijn bussen met apparaten, die ik adv> watervallen zou willen je zit rustig te dromen kens word je opgeschri een flap-beweging van en wèg is ja droom voor, dat een bus te een halte is en dan m, doorrijdt De vorige dens de hevige vorst ergens in Noord-Holland hoorde ik de conductrice halte zeggen tegen den feur: „Rens, wij zijn ten te vroeg, maar blieft door; wie er nou ls, moet maar liften", den door Ziedaar dus Maar het is wel vre neer ik met de bus ik altijd aan de conti maar wanneer ik met reis, veilig, vlug en voel ik mij in de regel bus De mens voelt zi< tevreden 23) De strik werd dichtgehaa de vinnen van de haai en ogenblik begon die haai te vechten. Het was een geveer een met^r lengte als een duivel. Een haai sterk maar hij krijgt als hij weet dat het om gonnen is. En daar w a gonnen. Dat wist die haa Hij rukte, sprong, wil men in de klare veilige den hem, maar altijd wai die hem tegenhield. Aan

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1947 | | pagina 4