Militair vliegtuig op Twenthe verongelukt De „Hudson" ontfermt zich over de gestrande Deen DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN Toestel in een bocht afgegleden en uitgebrand Twee doden en een overlevende Vincent Auriol president van Frankrijk Hors cT Oeuvre Nieuwe plannen van de K.L.M. Staking te Londen beëindigd I Van nabij en verre 5000 liter spijsolie verloren. Generaal Spoor vertrokken Spaanse kinderen naar Nederland De „Lilian" weer bemand Worden doodvonnissen voltrokken? 21.000 Clandestiene Hage wenaars Weerbericht Onfortuinlijke reis van Hr.Ms. Mijnenveger No. 10 Een worsteling met ijs en wind De St. Nicolaas van Jopie en Japie iwee vrouwen geguillotineerd Treinmachinist verongelukt Het schip gaat voorbij BUREAU: VOORDAM 9, ALKMAAR TELEFOON ADM. 3320 REDACTIE 3902 Giro 187294 Dir.: J. Bijlsma VRIJDAG 17 JANUARI 1947 Voortzetting van de 144e JAARGAN No. 200 ALKMAARSCHE COURANT TARIEVEN: Advertenties: 14 cent per millimeter, „Waagjes" tot 15 woorden 75 ct., elk woora meer 5 ct., uitsluitend contan Abonnementen: f 1.10 per maand, 3.25 per kwartaai Hoofdredacteur M. H. It, Uyldert. plv. Tj. N. Adema. rayooredacteur D. A. Klomp Gisterenmiddag is door nog onbekende éorzaak een Beecbcraft-vliegtuig van de Rijksluchtvaartschool op bet vliegveld Twenthe verongelukt Het toestel is, naar de laatste berichten iuiden, verbrand Bü het ongeluk zijn twee doden te be treuren Een derde lid der bemanning werd gewond Nader vernemen wij over het vliegtuig ongeluk op „Twenthe"' nog het volgende: Het toestel maakte met de drie inzit tenden een lesvlucht en was van Gilze Bijen opgestegen Tegen drie uur trachtte het als oefening te landen op het vlieg veld Twenthe op één motor, de andere was afgezet Daarbij is het in de bocht afgegleden en Voorzover op het ogenblik kan worden geconcludeerd, heeft de piloot, die dit bemerkte, getracht het toestel weer op te trekken Dit gelukte hem niet en in volle vaart stortte het toestel neer Honderd me ter buiten de westelijke grens van het vliegveld raakte het de grond, sloeg óver de kop en vloog onmiddellijk In brand Daarbij kwamen^ twee inzittenden óm het leven Een derde*lid der beman ning echter, dat het gevaar zag aanko men, wist zich door een sprong uit het Vliegtuig op het allerlaatste moment. Wonder boven wonder te redden Na zijn sprong kwam deze naar zijn zeggen, vrij gunstig op de grond terecht Zijn ver wondingen aan het hoofd worden thans Üoor doktoren onderzocht Zij zijn waar schijnlijk van lichte aard, te oordelen haar de verklaringen, die de betrokkene in staat is af te leggen Bijna onmiddellijk arriveerde na het ongeluk een brandweerwagen bij het Met 10 stemmen meer dan de absolute meerderheid werd Vincent Auriol verko zen tot president van Frankrijk Auriol kreeg 452 stemmen tegen Champetter de Ribes (M R P) 242, Jules Gasser (radicaal) i22 en Michel Clemenceau 60. REGERING BLUM TREEDT AF De geheel uit socialisten bestaande re gering van Leon Blum heeft in over eenstemming met de Grondwet aan den nieuwen Fransen president Vincent Au riol, haar ontslag aangeboden. Radio New Delhi meldt, dat zwermen sprinkhanen uit het westen Voor-Indië binnentrekken Deze zwermen zouden Oost- Afrika, Palestina en Saoedi-Arable reeds bezocht hebben HET ONZICHTBARE HILVERSUM De omroepverenigingen hebben het de laatste tijd verre van ge makkelijk gehad en daarom wil ik ze niet te hard vallen, maar van vallen gesproken, het' bevalt me maar matig, dat zij zo voor uitlopen op de tijd, en zich ge dragen alsof zij de televisie od zak hebben. Ik zeg dit met het oog op, of liever, met het oor naar, hun cabaret-uitvoeringen, hun bonte Dinsdagavondtreinen en zo, met girls en humoristen Dan zit daar ergens (maar voor het huisgezin dat stilletjes, bij een kopje thee naar de radio luistert onzichtbaar) een publiek en tegenover dit publiek strekt zich vermoedelijk een po dium uit en op dit podium wordt van allerlei vertoond. Maar wat heeft het huisgezin daaraan! Er fe^.eu,rt op dat P°dium ongetwij feld iets grappigs, want het pu bliek giert en gilt van de pret, le ■Uc met mijn twee 1 inspan, ik kan er nog mtj balorl™* dat maakt hatl? ™w®eJoel van het onzicht- r.«dpnp^ie4k' welks Pret ik be- nu den moet maar niet delen mag, enigszins is bedaard, begint dé komiek te spreken; hij vertelt. i t t is soms aardig als hij een komieke komiek is Dan lachen ook wij eventjes Maar opeens breekt hij ziin ver haal of zijn liedje af en de zaal barst we®r in schaterlachen uit „Wat zei hij?" vraagt dan mijn vrouw. „Hij zei niets", zeg Uc. „hij dééd iets". „Wat deed hij dan?" vraagt ze „Ik kan het niet zien" zeg ik, „ik zie alleen maar de radio-kast." Dan wordt mijn vrouw prikkelbaar en ik draai de knop om en Hilversum af en lk ben ook prikkelbaar Waar om? De conférencier heeft de „girls" aangekondigd, die zo bij zonder bekoorlijk zijn, zegt hij, en ook de „girls" kan ik met biijn oren niet zien. Och, als er reeds televisie was zou ik niet mopperen. Maar waarom lopen de omroepvereni gingen op de tijd vooruit en ver velen zij, om een paar honderd Gooilanders te vermaken, derdduizenden luisteraars? ESS?.gui? lk het Goq1 va" harte het plezier, maar waarom, ik vraag maar zo, moet ik ze gels plakken voor hun pret? hon- Na- van KREEFT. wrak, die van het in lichter laaie staan de toestel niets meer kon redden De Beechcraft is volledig uitgebrand, zodat er thans nog slechts een verkoold wrak over is De 2 inzittenden zijn in de vlammen omgekomen, indien zij al niet onmiddellijk gedood zijn door de val Hun Verkoolde overschotten zijn gebor gen De slachtoffers zijn de instructeur A S Postmaa uit Amsterdam en de leerling vlieger W Bekker uit Leeuwarden Het derde lid der bemanning, dat ge wond werd, i£ de heer C J Muiswinkel uit Bodegraven De heer Postmaa was chef instructeur van de Rijksluchtvaartschool en was reeds sinds 1926 bij de luchtvaart Hij was we gens deskundigen een zeer bekwaam vlie ger De heer Hans Martin, directeur van de KLM heeft gister aan een vertegenwoor diger van Aneta meegedeeld, dat de KLM in Augustus van dit jaar constellations hoopt te gebruiken voor de dienst tussen Amsterdam en Batavia De vlucht zal 4 maal per week geschieden en in 2tyt dag volbracht worden Alleen te Karachi zal overnacht worden, waarvoor een hotel met 66 tweepersoonskamers in aanbouw is LONDEN Officieel wordt medege deeld, dat de staking te Londen ge ëindigd is en dat Zaterdagmorgen a.s- het werk hervat zal worden. Nabij Wake Forest (North Carolina) is een tweemotorig particulier vliegtuig neergestort, waarbij vier personen om het leven kwamen De vier inzittenden hadden de nationale vliegwedstrijden te Miami bijgewoond en war^n op weg naar Washington Tot 31 Dec jl heeft de Unrra 19,257,970 ton aan hulpgoederen voor een bedrag van 2,281,759,0000 dollar verscheept De waarde der nog te verschepen goederen bedraagt 661,949,000 dollar Toen de 54-jarige schipper H J V de luchttank van het m s Sperwer, liggend^ in de Korte Prinsengracht te Amsterdam, wilde bijvullen, explodeerde de tank en werd de schipper door de rondvliegende scherven in de machinekamer dodelijk getroffen Uit een tank op de terreinen der che mische fabriek Servo, onder Amtb-Del- den, tapten dieven een hoeveelheid spijs olie' af Blijkbaar door 'n overhaast ver trek werd d- kraan van de tank niet vol doende afgesloten, waardoor 5000 liter olie verloren ging Naar wij vernemen is de legercomman dant luitenant-generaal S H Spoor gister nacht om 2 uur plaatselijke tijd per vlieg tuig uit Batavia naar Nederland vertrok ken Op 'n Propaganda-avond' van de ver eniging „Vrij Spanje" te Zaandam werd gisteren medegedeeld, dat de afd. Zaandam het voornemen heeft hondera Spaanse vluchtelingetjes, die zich op het oogenblik in Frankrijk bevinden, gedurende 'n maand als pleegkinderen in Zaandam op te nemen. 99 (Van onzen specialen verslaggever) De kansen op berging van de „Lilian" zijn thans weer met vele tientallen pro centen gestegen. Ter wille van de ruim tebesparing zullen wij nieronder een chronologisch overzicht geven van de in verband met de „Lilian" voorge vallen vermeldenswaardige feiten. Woensdagavond om kwart voor ne gen liep de zware zeesleper „Hud son" var» L. Smit en Co's Interna tionale Sleepdienst te Rotterdam, de Nieuwediepse haven binnen. Gister morgen tegen negen uur verliet de „Hudson", onder commando van ka pitein B. Weltevreden, de haven met twaalf leden van de beman ning van de „Lilian" aan boord- Tien minuten tevoren was reeds de motorvlet van Buis uitgevaren, met de andere vier Denen aan boord. De bemanning weer aan boord Zodoende is gisteren in de loop van de morgen de gehele bemanning van de „Lilian" weer aan boord gegaan. Korte tijd later werden de vuren van de „Lilian" weer opgestookt en liep de spanning in de stoomketel weer op. De gesprongen hoofdstoomleiding lever de geen bezwaren op, daar het alleen de bedoeling was om de'lieren en winches te kunnen bijzetten. Inmiddels werd met behulp van een vlet een sleeptros van de „Hudson" op de „Lilian" overgebracht. Op enige afstand hielden de mannen van d*e ,,Dorus Rijkers", die om half tien was uitgevaren, een oogje in het zeil, want het mijnengevaar was immers niet denk beeldig. Er gebeurden gelukkig geen ongelukken, zodat om één uur gister middag een zware sleeptros beide sche pen verbond. De „Stentor' en „Borndiep", die ver der niet aan het bergingswerk zullen deelnemen, zijn gistermorgen, respec tievelijk om half elf en elf uur weer naar hun thuishavens vertrokken. Omstreeks drie uur, by hoog wa ter, klonk aan boord van de „Hud son" het commando: „Volle kracht vooruit" en toen zette de zware sle per alles op alles om de „Lilian" vry van de gronden te krijgen. Het mocht nog niet lukken, al kwam er wel beweging in het gestrande schip- De lengte-as was naar schatting 20 graden gedraaid, toen de „Hud son" met het oog op h ;t vallen van het water de machine moest stoppen. De poging hernieuwd In de afgelopen nacht, toen het weer hoogwater was geworden, is de .Hud son" weer gaan trekken. Het was voor ons onmogelijk het resultaat daarvan af te wachten, omdat de courant r>u eenmaal op de vastgestelde tijd ge drukt moet worden. Het is dus niet on mogelijk dat de „Lilian"' reeds vlot is, wanneer u dit leest. Moge het zo zijn' Verschillende Eerste Kamerleden heb ben by de behandeling van de begroting van Justitie in de afdelingen er op ge wezen, dat van de uitgesproken dood vonnissen slechts weinige zijn voltrok ken Naar verluidt, zou een niet onaan- teniyk aantal gratieverzoeken zijn afge wezen Gevraagd werd of het nu in de bedoeling lig deze vonnissen alsnog te voltrekken De waarnemend burgemeester van Den Haag, ir. L. J. M. Feber, heeft in zijn nieuwjaarsrede medegedeeld, dat Den Haag naar schatting on geveer 21.000 clandestiene inwoners heeft. Binnenkort zullen maatregelen worden getroffen om hieraan een einde te maken. WEINIG WOLKEN. In de nanacht en vroege ochtend hier en daar wat nevel en vrij lage temperatuur. Overdag zonnig en zacht. Meest matige wind tussen zuid en zuidoost. ZON EN MAAN. 18 Januari: Zon op 8.00 en onder 16-22 uur. Maan op 5.04 en onder 12.58 uur. „Pompen ofdat werd Woensdag zo ongeveer het wachtwoord aan boord van Hr Ms Mijnenveger no. 10. de „Terschelling", die Dinsdag van IJmuiden vertrok met bestemming Nieuwediep. Twee maanden was het vaartuig opgelegd geweest. Het ruwe weer in deze maanden maakt het vegen op ze. ni zo soed als onmogelijk Maar de gunstige tijd nadert weer en dus moeten de „sweepers" van de Ko ninklijke Marine weer paraat zijn om hun taak voort te zetten Immers, mijnenvrij is de Noordzee nog lang niet Ontstell id groot is nog het aantal magnetische- en trilmijnen en het zal zeker nog jaren duren voor dat de waarschuwings- en afzetboeien kunnen verdwijnen en het mijnenge vaar geweken is. Om deze taak weer onberispelijk en met het minst moge lijke gevaar te kunnen uitvoeren, zouden de schepen voor revisie naar Nieuwediep. worden gesleept. Twee lagen er reeds. De volgende twee, Hr Ms Mijnenvegers no 10 en 6 waren nu aan de beurt. Tegenslag Zoals gezegd vertrok het escorte Dinsdagmorgen uit IJmuiden: De.M V 6 Grote schoonmaak. Tijdens de strenge vorst van de vorige week had men gelegenheid de lichtboeien uit de Waddenzee en Noordzee een goede schoonmaakbeurt tè geven. In Den Helder werden de boeien afgekrabt en thans worden ze van een kwast verf voorzien. Zoals gemeld hadden Jopie en Japie Schultz, kleuters van 3 en 5 jaar uit Gouda een brief geschreven aan St Nico laas, Madrid, om hem te vragen hen dit jaar op 5 December niet te vergeten en wat suikergoed te zenden Het briefje had onverwacht succes De parochianen van de St Nicolaaskerk te Madrid hebben op initiatief van den burgemeester van Madrid een actie op touw gezet voor het inzamelen van speelgoed en xekkernijen voor de Goudse kinderen De KLM zorgde voor het ver voer Bij de aankomst van de zending ten huize van Jopie en Japie heeft men kun nen constateren dat de Sint het niet al leen bij suikergoed had gelaten Er was een hoeveelheid speelgoed bij, er waren jumpers, dameskousen, handschoenen, er tvas bv een zending ondergoed van de Hertogin van Zerina En dit waren nog maar twee pakketten De andere elf wa ren door den burgemeester verdeeld over de Goudse scholen In Berlijn zijn Dinsdag voor het eerst twee vrouwen geguillotineerd Het waren een vrouwelijke arts en een verpleegster, die verantwoordelijk waren voor het do den van zenuwpatiënten Woensdagavond laat had op het sta- tionsemplacement te Roosendaal een on geluk plaats, dat het leven kostte aan den 27-jarigen gehuwden leerling machinist J. den Daelder. Tijdens het rangeren ging de leerling machinist van de locomotief, om de Jampen van de machine na te zien. Op dat moment werd hij gegrepen door een goederenwagen van een. rangeertreir». Bij aankomst in het ziekenhuis bleek hij te zijn overleden. Hij laat vrouw en ïen kind achter. Gisterochtend is te Hillegom het 16 jarig meisje E van B, terwijl zij op de Hoofdstraat fietste, door een zeswielige vrachtauto gegrepen en op slag gedood 25) Ze stonden naast elkaar en hun ogen verslonden dat naderende schip. Het was een mooi groot schip. Een 10.000- tonner, schatten ze. Wel, plaats zat voor hen. En ze waren zo mager dat ze niet eens veel plaats zouden innemen. Ze bonden de Nederlandse vlag aan een der paddels en die paddel staken ze °P het boord van het vlot De vlag wap- P"dc,...Wel niet erg hoog en niet erg duidelijk, maar het was toch in ieder geval beter dan helemaal niets Het was dag, maar toch vonden ze het geraden de flambouwen aan te steken, waar hadden ze ze anders voor, nietw.aar? En ?e. Astaken die flambouwen. Rook kringelde omhoog. Het vuur spatte en siste. Ze waren aardig vochtig gewor den, die flambouwen. Maar het was toch niet voldoende rook, vonden zfe. En daarom trokken ze elkaar de vodden van het lijf^ stop ten die in de lege bussen der flambou wen en staken ook dat aan. Dat gaf nog wat meer rook Nu moesten ze hen op dat schip wel zien. Zenuwachtig stonden de vijf mannen van het vlot naast elkaar. Het waren de eerste ogen blikken 'dat ze hun honger en dorst niet telden. Er was een belangrijk ding in hun leven gekomen: een schip. Een schip dat hen kwam halen, dat redding bracht in hun uiterste nood. Eindelijk, eindelijkl Inderdaad kwam het schip nader. Ze konden het nu duidelijk onderscheiden. Wat een mooi schip! Wat een geluk dat ze juist dit schip nu hier moesten ont moeten. Maar je kon ook niet altijd pech hebben, en ze hadden het al zwaar genoeg voor d'rlui kiezen gehad. Wat zouden ze het eerst krijgen aan boord? Sinaasappels, corned beaf, brood met kaas? Ingemaakte vruchten...?? Het schip was nu heel duidelijk zicht baar. Een mooi wit schip. Zo blank, dat het scherp afstak tegen het groen van het water der South Atlantic, Ze zwaaiden, wuifden met hun lap- zou geen ander komen. Ze lagen met pen, met de gele doktersvlag. Nu moes- droge ogen in een brandend hoofd en ten ze toch zeker wel gezien zijn ze dachten aan hun huizen. In Holland Een wit schip dat betekende, zei en in Amerika. Ieder dacht aan het Maddox dat ze met een neutrale te zijne, doen hadden. Vast en zeker een Ar- gentijn, want die kon je in de^e wate ren verwachten. Een groot, wit schip. De nacht ging voorbij. Ze soesden Een neutraal schip. maar wat en toen het morgen werd, op- Het ging voorbij. nieuw de morgen van een nieuwe dag, De vijf mannen van het vlot stonden kropen ze onder hun zeil vandaan en naast elkaar en ze zagen dat het voor- het eerste wat ze zegen was,., een bijvoer. Rustig, bedaard, kalm. Alsof er schip! Ze vertrouwden hun ogen niet, niets anders op de wereld bestond dab wreven die uit, steeds opnieuw, angstig een Argentijns schip en de wijde South dat ze het slachtoffer waren van een Atlantic. Alsof hier geen vijf zeelui la- hallicunatie. Maar het was weer, net gen te kreperen, alsof vijf zeelui hier a*s gisteren, een echt schip, hun laatste kans op hun leven niet te Het was niet zo ver van hen af. Ze niet zagen gaan. ontstaken nog eens de flambouwen, de Het schip, het mooie blanke neutrale hin« n°g aan de paddel en ze be schip, zag het vlot niet, noch de vijf fnne" ^reeuwen en te roepen mannen die er op stonden, wanhopig ^oewel het sch,P no^ veel te ver weê zwaaiend met een gele vlag, het vlot M' -, met de rokende, walmende flambou- n Maar h.et-Z°U-7 ^fbi) kom®m wen De voorzienigheid zou niet willen dat 111 i ze voor de tweede maal tot een zo ver- Het schip trok bedaard zijn schui- schrikkelijke en onmenselijke wanhoop mende voor door het water en een uur ge£Jreven werden. later was het uit het gezicht verdwe- Ze schreeuwde; hun longen kapot, ze nen' hielden het zeil boven hun hoofden, ze Toen was de South Atlantic verlate- lieten de vlag aan de paddel wappe- ner dan ooit tevoren. Er was alleen zee ren. en hemel en horizon, en wat jagende Het schip ging voorbij, haaien rondom het vlot. £e staarden het na als een droom- De vijf mannen lagen onder het zeil beeld, als een hels fata morgana. Ze van dat vlot en z,e wisten dat een bit- hadden geen woorden meer. ter einde hen wachtte. Ze lieten zich vallen op het vlot, met Voor hen zou er geen uitkomst ko- hun hoofd op de balken en ze wisten nu men. dat ze alle hoop moesten opgeven. Hun dagen waren geteld. Het schip, Ze wisten wat hen wachtte, het enige schip dat uitkomst had kun nen brengen, wee voorbijgegaan en er (wordt vervolgd) werd gesleept door de KM 3, de MV 10 door de „Quatrième". M.n zou binnen- dc gaan in rband met het ruwe weer buitengaats. Tot voorbij Purmer- end ging alles voorspoedig. Maar toen kwam de tegenslag Men meende, dat het ijs in het Noordhollands Kanaal zo goed als gebroken was Het tegen deel -leek waar te zijn. Tussen Pur- n end en het Alkmaarder Meer was het zelfs nog zo dik, dat men er met kruiwagens over reed. Het gevolg van het breken van en het schuren tegen het ijs was, dat de hou ten romp van de MV 10 het begaf. Aan bakboordzijde beneden de waterlijn sloeg er een gat in. Binnen enkele ogenblik ken maakte het schip onder de machi nekamer en het voorste onderkomen water. De pompen werden aan het werk gezet en men haalde 's middags om vijf uur Alkmaar, waar de brandweer ter assistentie kwam. De Mijnenveegdienst in IJmuiden kreeg een telefoontje en spoedig arri veerde in Alkmaar een truck met een hulpploeg en een motorspuit. De brand weer rukte in en de marinespuit nam het werk over. De gehele nacht bleef men bij de hand. De reis gaat voort. De volgende morgen om acht uur stapten wij aan boord om het verdere deel van de reis mee te maken. Onder de belangstelling van vele Alk- maarders werden de trossen losgesme- ten. Nu nam de grote KM 3 de MV 10 voor haar rekening. De „Quatrième" volgde met de MV 6. Op de wal zouden we worden begeleid door de truck om bij mogelijke nood in te grijpen. Na een half uur oponthoud voor de st .orbrug werd de vaart er in gezet. VTeji rekende toch zeker om vier uur in Nieuwediep te kunnen zijn. Het was een verwachting volmaakt ijs en weder dienende Maar het ijs en de wind dach. fen er anders over. De krachtige zuidwestenwind, het ichte schip, de grote sleper beiden be- temd voor het buitenwater, het ijs en iet binnenkomende water, zij vormden net elkaar de machten, die de tocht die lag zouden doen mislukken. 't Manoeuvreren ging uiterst moeilijk. Sleper en veger maakten ongeveer een zigzagreis door het kanaal. Het in de jever lopen kon niet uitblijven. De eerste keer kwamen we snel vlot. Enkele ïonderden meters verder voeren we met de neus nog hoger op. De sleper trachtte log door te zetten, maar de tros brak.. Aan de achterkant vastgemaakt had ■nen meer succes. Een hoeratje ging op, we lagen weer vrij Intussen snelde de .Quatrième" met de M.V. 6 ons voor rij. Deze kleinere sleper kon beter ma- ïoeuvreren en was spoedig uit het ge zicht verdwenen. Wij mart'elden (ver- ler. De sleper moest weer bijdraaien, Dp dat moment hadden wij geen ver binding en joeg de wind ons weer rus tig in de kant. De voorsteven In de rechteroever, de achtersteven werd door ie wind in de andere oever gedrukt. De boot was nu letterlijk helemaal aan.... Op een nabije akker rende een kolos- ale haas verschrikt weg. Onvrstoor- baar echter zeilden de meeuwen rondom 3e mast. Terwijl naar een oplossing werd gezocht, genoten wij in het matro zenverblijf van een heerlijke hap capu- ijners met aardappelen en vlees. Bravo kok. 't Smaakte best. 't Schip kreeg een paar opstoppers en we begrepen, dat de sleper weer had vastgemaakt. Naar de truck op de weg was ook een tros uitgebracht. Met ver eende krachten ging men aan de slag en gelukkig na vele pogingen, veel ge schreeuw en veel geloop gelukte het ook ditmaal weer. Nu maakte de KM 3 op zij vast ea kwam de vaart er weer in. Toch ging het zo niet Het ijs pakte zich samen Itussen beide schepen. De MV 10 maakte bovendien nog steeds water. Men peild onder het vooronder weer 40 cm.... Bijnieren. St. Maartensbrug kwam in zicht en daar klonk van de brug het commando: „Bijmeren". Men gaf het op. Op deze wijze zou men alleen nog maar brokken maken. De pompen begonnen weer te werken' en voor de rest berustte men in het lot. Vrouwe Fortuna was ons ze ker niet welgezind geweest. Gisteren zou de Quatrième wier reis voorspoediger verliep te hulp komen en gezamenlijk hoopte men dan de reis naar Nieuwediep voort te zetten. Voor dat gedeelte wensten wil den commandant meer succes. En ondanks de tegenvaller moesten we bij het afscheid constateren, dat de paar uurtjes bfj de marine voor ons heel aangenaam waren geweest. Nader vernemen wij, dat de MV 10 Donderdagmorgen tegen iwaalf uur in derdaad veilig ln Den Helder is aange komen. WK. Donderdag kwam de heer Botter op het gemeentehuis te Meppel aan- gife doen van de geboorte van zijn zoon Jacob Het bleek, dat deze de lang verwachte, 15,000ste inwoner was De burgemeester van Meppel, Mr Kleijn. reikte den vader het gebrui kelijke spaarbankboekje over

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1947 | | pagina 1