Militair vliegtuig op Twenthe
verongelukt
De „Hudson" ontfermt zich
over de gestrande Deen
DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN
Toestel in een bocht afgegleden
en uitgebrand
Twee doden en een
overlevende
Vincent Auriol president van
Frankrijk
Hors cT Oeuvre
Nieuwe plannen van de K.L.M.
Staking te Londen beëindigd
I Van nabij en verre
5000 liter spijsolie verloren.
Generaal Spoor vertrokken
Spaanse kinderen naar
Nederland
De „Lilian" weer bemand
Worden doodvonnissen
voltrokken?
21.000 Clandestiene
Hage
wenaars
Weerbericht
Onfortuinlijke reis van Hr.Ms.
Mijnenveger No. 10
Een worsteling met ijs en wind
De St. Nicolaas van Jopie
en Japie
iwee vrouwen geguillotineerd
Treinmachinist verongelukt
Het schip gaat voorbij
BUREAU:
VOORDAM 9, ALKMAAR
TELEFOON ADM. 3320
REDACTIE 3902
Giro 187294
Dir.: J. Bijlsma
VRIJDAG 17 JANUARI 1947
Voortzetting van de
144e JAARGAN No. 200
ALKMAARSCHE COURANT
TARIEVEN:
Advertenties: 14 cent per
millimeter, „Waagjes" tot 15
woorden 75 ct., elk woora
meer 5 ct., uitsluitend contan
Abonnementen: f 1.10 per
maand, 3.25 per kwartaai
Hoofdredacteur M. H. It, Uyldert. plv. Tj. N. Adema. rayooredacteur D. A. Klomp
Gisterenmiddag is door nog onbekende
éorzaak een Beecbcraft-vliegtuig van de
Rijksluchtvaartschool op bet vliegveld
Twenthe verongelukt
Het toestel is, naar de laatste berichten
iuiden, verbrand
Bü het ongeluk zijn twee doden te be
treuren Een derde lid der bemanning
werd gewond
Nader vernemen wij over het vliegtuig
ongeluk op „Twenthe"' nog het volgende:
Het toestel maakte met de drie inzit
tenden een lesvlucht en was van Gilze
Bijen opgestegen Tegen drie uur trachtte
het als oefening te landen op het vlieg
veld Twenthe op één motor, de andere
was afgezet
Daarbij is het in de bocht afgegleden en
Voorzover op het ogenblik kan worden
geconcludeerd, heeft de piloot, die dit
bemerkte, getracht het toestel weer op
te trekken
Dit gelukte hem niet en in volle
vaart stortte het toestel neer Honderd me
ter buiten de westelijke grens van het
vliegveld raakte het de grond, sloeg
óver de kop en vloog onmiddellijk In
brand Daarbij kwamen^ twee inzittenden
óm het leven Een derde*lid der beman
ning echter, dat het gevaar zag aanko
men, wist zich door een sprong uit het
Vliegtuig op het allerlaatste moment.
Wonder boven wonder te redden Na zijn
sprong kwam deze naar zijn zeggen, vrij
gunstig op de grond terecht Zijn ver
wondingen aan het hoofd worden thans
Üoor doktoren onderzocht Zij zijn waar
schijnlijk van lichte aard, te oordelen
haar de verklaringen, die de betrokkene
in staat is af te leggen
Bijna onmiddellijk arriveerde na het
ongeluk een brandweerwagen bij het
Met 10 stemmen meer dan de absolute
meerderheid werd Vincent Auriol verko
zen tot president van Frankrijk Auriol
kreeg 452 stemmen tegen Champetter de
Ribes (M R P) 242, Jules Gasser (radicaal)
i22 en Michel Clemenceau 60.
REGERING BLUM TREEDT AF
De geheel uit socialisten bestaande re
gering van Leon Blum heeft in over
eenstemming met de Grondwet aan den
nieuwen Fransen president Vincent Au
riol, haar ontslag aangeboden.
Radio New Delhi meldt, dat zwermen
sprinkhanen uit het westen Voor-Indië
binnentrekken Deze zwermen zouden
Oost- Afrika, Palestina en Saoedi-Arable
reeds bezocht hebben
HET ONZICHTBARE HILVERSUM
De omroepverenigingen hebben
het de laatste tijd verre van ge
makkelijk gehad en daarom wil
ik ze niet te hard vallen, maar
van vallen gesproken, het' bevalt
me maar matig, dat zij zo voor
uitlopen op de tijd, en zich ge
dragen alsof zij de televisie od
zak hebben.
Ik zeg dit met het oog op, of
liever, met het oor naar, hun
cabaret-uitvoeringen, hun bonte
Dinsdagavondtreinen en zo, met
girls en humoristen
Dan zit daar ergens (maar voor
het huisgezin dat stilletjes, bij
een kopje thee naar de radio
luistert onzichtbaar) een publiek
en tegenover dit publiek strekt
zich vermoedelijk een po
dium uit en op dit podium wordt
van allerlei vertoond. Maar wat
heeft het huisgezin daaraan! Er
fe^.eu,rt op dat P°dium ongetwij
feld iets grappigs, want het pu
bliek giert en gilt van de pret,
le ■Uc met mijn twee
1 inspan, ik kan er nog
mtj balorl™* dat maakt
hatl? ™w®eJoel van het onzicht-
r.«dpnp^ie4k' welks Pret ik be-
nu den moet maar niet delen mag,
enigszins is bedaard, begint dé
komiek te spreken; hij vertelt.
i t t is soms aardig
als hij een komieke komiek is
Dan lachen ook wij eventjes
Maar opeens breekt hij ziin ver
haal of zijn liedje af en de zaal
barst we®r in schaterlachen uit
„Wat zei hij?" vraagt dan mijn
vrouw. „Hij zei niets", zeg Uc.
„hij dééd iets". „Wat deed hij
dan?" vraagt ze „Ik kan het niet
zien" zeg ik, „ik zie alleen maar
de radio-kast." Dan wordt mijn
vrouw prikkelbaar en ik draai
de knop om en Hilversum af en
lk ben ook prikkelbaar Waar
om? De conférencier heeft de
„girls" aangekondigd, die zo bij
zonder bekoorlijk zijn, zegt hij,
en ook de „girls" kan ik met
biijn oren niet zien.
Och, als er reeds televisie was
zou ik niet mopperen. Maar
waarom lopen de omroepvereni
gingen op de tijd vooruit en ver
velen zij, om een paar honderd
Gooilanders te vermaken,
derdduizenden luisteraars?
ESS?.gui? lk het Goq1 va"
harte het plezier, maar waarom,
ik vraag maar zo, moet ik ze
gels plakken voor hun pret?
hon-
Na-
van
KREEFT.
wrak, die van het in lichter laaie staan
de toestel niets meer kon redden
De Beechcraft is volledig uitgebrand,
zodat er thans nog slechts een verkoold
wrak over is De 2 inzittenden zijn in
de vlammen omgekomen, indien zij al
niet onmiddellijk gedood zijn door de val
Hun Verkoolde overschotten zijn gebor
gen
De slachtoffers zijn de instructeur A S
Postmaa uit Amsterdam en de leerling
vlieger W Bekker uit Leeuwarden
Het derde lid der bemanning, dat ge
wond werd, i£ de heer C J Muiswinkel
uit Bodegraven
De heer Postmaa was chef instructeur
van de Rijksluchtvaartschool en was reeds
sinds 1926 bij de luchtvaart Hij was we
gens deskundigen een zeer bekwaam vlie
ger
De heer Hans Martin, directeur van de
KLM heeft gister aan een vertegenwoor
diger van Aneta meegedeeld, dat de KLM
in Augustus van dit jaar constellations
hoopt te gebruiken voor de dienst tussen
Amsterdam en Batavia De vlucht zal 4
maal per week geschieden en in 2tyt dag
volbracht worden Alleen te Karachi zal
overnacht worden, waarvoor een hotel
met 66 tweepersoonskamers in aanbouw
is
LONDEN Officieel wordt medege
deeld, dat de staking te Londen ge
ëindigd is en dat Zaterdagmorgen a.s-
het werk hervat zal worden.
Nabij Wake Forest (North Carolina)
is een tweemotorig particulier vliegtuig
neergestort, waarbij vier personen om
het leven kwamen De vier inzittenden
hadden de nationale vliegwedstrijden te
Miami bijgewoond en war^n op weg naar
Washington
Tot 31 Dec jl heeft de Unrra 19,257,970
ton aan hulpgoederen voor een bedrag
van 2,281,759,0000 dollar verscheept De
waarde der nog te verschepen goederen
bedraagt 661,949,000 dollar
Toen de 54-jarige schipper H J V de
luchttank van het m s Sperwer, liggend^
in de Korte Prinsengracht te Amsterdam,
wilde bijvullen, explodeerde de tank en
werd de schipper door de rondvliegende
scherven in de machinekamer dodelijk
getroffen
Uit een tank op de terreinen der che
mische fabriek Servo, onder Amtb-Del-
den, tapten dieven een hoeveelheid spijs
olie' af Blijkbaar door 'n overhaast ver
trek werd d- kraan van de tank niet vol
doende afgesloten, waardoor 5000 liter
olie verloren ging
Naar wij vernemen is de legercomman
dant luitenant-generaal S H Spoor gister
nacht om 2 uur plaatselijke tijd per vlieg
tuig uit Batavia naar Nederland vertrok
ken
Op 'n Propaganda-avond' van de ver
eniging „Vrij Spanje" te Zaandam
werd gisteren medegedeeld, dat de afd.
Zaandam het voornemen heeft hondera
Spaanse vluchtelingetjes, die zich op
het oogenblik in Frankrijk bevinden,
gedurende 'n maand als pleegkinderen
in Zaandam op te nemen.
99
(Van onzen specialen verslaggever)
De kansen op berging van de „Lilian"
zijn thans weer met vele tientallen pro
centen gestegen. Ter wille van de ruim
tebesparing zullen wij nieronder een
chronologisch overzicht geven van de
in verband met de „Lilian" voorge
vallen vermeldenswaardige feiten.
Woensdagavond om kwart voor ne
gen liep de zware zeesleper „Hud
son" var» L. Smit en Co's Interna
tionale Sleepdienst te Rotterdam, de
Nieuwediepse haven binnen. Gister
morgen tegen negen uur verliet de
„Hudson", onder commando van ka
pitein B. Weltevreden, de haven
met twaalf leden van de beman
ning van de „Lilian" aan boord-
Tien minuten tevoren was reeds de
motorvlet van Buis uitgevaren, met
de andere vier Denen aan boord.
De bemanning weer aan boord
Zodoende is gisteren in de loop van
de morgen de gehele bemanning van
de „Lilian" weer aan boord gegaan.
Korte tijd later werden de vuren van
de „Lilian" weer opgestookt en liep
de spanning in de stoomketel weer op.
De gesprongen hoofdstoomleiding lever
de geen bezwaren op, daar het alleen de
bedoeling was om de'lieren en winches
te kunnen bijzetten.
Inmiddels werd met behulp van een
vlet een sleeptros van de „Hudson" op
de „Lilian" overgebracht. Op enige
afstand hielden de mannen van d*e
,,Dorus Rijkers", die om half tien was
uitgevaren, een oogje in het zeil, want
het mijnengevaar was immers niet denk
beeldig. Er gebeurden gelukkig geen
ongelukken, zodat om één uur gister
middag een zware sleeptros beide sche
pen verbond.
De „Stentor' en „Borndiep", die ver
der niet aan het bergingswerk zullen
deelnemen, zijn gistermorgen, respec
tievelijk om half elf en elf uur weer
naar hun thuishavens vertrokken.
Omstreeks drie uur, by hoog wa
ter, klonk aan boord van de „Hud
son" het commando: „Volle kracht
vooruit" en toen zette de zware sle
per alles op alles om de „Lilian"
vry van de gronden te krijgen. Het
mocht nog niet lukken, al kwam er
wel beweging in het gestrande schip-
De lengte-as was naar schatting 20
graden gedraaid, toen de „Hud
son" met het oog op h ;t vallen van
het water de machine moest stoppen.
De poging hernieuwd
In de afgelopen nacht, toen het weer
hoogwater was geworden, is de .Hud
son" weer gaan trekken. Het was voor
ons onmogelijk het resultaat daarvan
af te wachten, omdat de courant r>u
eenmaal op de vastgestelde tijd ge
drukt moet worden. Het is dus niet on
mogelijk dat de „Lilian"' reeds vlot is,
wanneer u dit leest. Moge het zo zijn'
Verschillende Eerste Kamerleden heb
ben by de behandeling van de begroting
van Justitie in de afdelingen er op ge
wezen, dat van de uitgesproken dood
vonnissen slechts weinige zijn voltrok
ken
Naar verluidt, zou een niet onaan-
teniyk aantal gratieverzoeken zijn afge
wezen Gevraagd werd of het nu in de
bedoeling lig deze vonnissen alsnog te
voltrekken
De waarnemend burgemeester van
Den Haag, ir. L. J. M. Feber, heeft
in zijn nieuwjaarsrede medegedeeld,
dat Den Haag naar schatting on
geveer 21.000 clandestiene inwoners
heeft. Binnenkort zullen maatregelen
worden getroffen om hieraan een
einde te maken.
WEINIG WOLKEN.
In de nanacht en vroege ochtend
hier en daar wat nevel en vrij lage
temperatuur. Overdag zonnig en
zacht. Meest matige wind tussen
zuid en zuidoost.
ZON EN MAAN.
18 Januari: Zon op 8.00 en onder
16-22 uur. Maan op 5.04 en onder
12.58 uur.
„Pompen ofdat werd Woensdag
zo ongeveer het wachtwoord aan
boord van Hr Ms Mijnenveger no. 10.
de „Terschelling", die Dinsdag van
IJmuiden vertrok met bestemming
Nieuwediep.
Twee maanden was het vaartuig
opgelegd geweest. Het ruwe weer in
deze maanden maakt het vegen op
ze. ni zo soed als onmogelijk Maar
de gunstige tijd nadert weer en dus
moeten de „sweepers" van de Ko
ninklijke Marine weer paraat zijn om
hun taak voort te zetten Immers,
mijnenvrij is de Noordzee nog lang
niet Ontstell id groot is nog het
aantal magnetische- en trilmijnen en
het zal zeker nog jaren duren voor
dat de waarschuwings- en afzetboeien
kunnen verdwijnen en het mijnenge
vaar geweken is. Om deze taak weer
onberispelijk en met het minst moge
lijke gevaar te kunnen uitvoeren,
zouden de schepen voor revisie naar
Nieuwediep. worden gesleept.
Twee lagen er reeds. De volgende
twee, Hr Ms Mijnenvegers no 10 en 6
waren nu aan de beurt.
Tegenslag
Zoals gezegd vertrok het escorte
Dinsdagmorgen uit IJmuiden: De.M V 6
Grote schoonmaak. Tijdens de strenge vorst van de vorige week
had men gelegenheid de lichtboeien uit de Waddenzee en Noordzee
een goede schoonmaakbeurt tè geven. In Den Helder werden de
boeien afgekrabt en thans worden ze van een kwast verf voorzien.
Zoals gemeld hadden Jopie en Japie
Schultz, kleuters van 3 en 5 jaar uit
Gouda een brief geschreven aan St Nico
laas, Madrid, om hem te vragen hen dit
jaar op 5 December niet te vergeten en
wat suikergoed te zenden Het briefje had
onverwacht succes
De parochianen van de St Nicolaaskerk
te Madrid hebben op initiatief van den
burgemeester van Madrid een actie op
touw gezet voor het inzamelen van
speelgoed en xekkernijen voor de Goudse
kinderen De KLM zorgde voor het ver
voer Bij de aankomst van de zending ten
huize van Jopie en Japie heeft men kun
nen constateren dat de Sint het niet al
leen bij suikergoed had gelaten Er was
een hoeveelheid speelgoed bij, er waren
jumpers, dameskousen, handschoenen, er
tvas bv een zending ondergoed van de
Hertogin van Zerina En dit waren nog
maar twee pakketten De andere elf wa
ren door den burgemeester verdeeld over
de Goudse scholen
In Berlijn zijn Dinsdag voor het eerst
twee vrouwen geguillotineerd Het waren
een vrouwelijke arts en een verpleegster,
die verantwoordelijk waren voor het do
den van zenuwpatiënten
Woensdagavond laat had op het sta-
tionsemplacement te Roosendaal een on
geluk plaats, dat het leven kostte aan
den 27-jarigen gehuwden leerling
machinist J. den Daelder.
Tijdens het rangeren ging de leerling
machinist van de locomotief, om de
Jampen van de machine na te zien. Op
dat moment werd hij gegrepen door een
goederenwagen van een. rangeertreir».
Bij aankomst in het ziekenhuis bleek
hij te zijn overleden. Hij laat vrouw en
ïen kind achter.
Gisterochtend is te Hillegom het 16
jarig meisje E van B, terwijl zij op de
Hoofdstraat fietste, door een zeswielige
vrachtauto gegrepen en op slag gedood
25)
Ze stonden naast elkaar en hun ogen
verslonden dat naderende schip. Het
was een mooi groot schip. Een 10.000-
tonner, schatten ze. Wel, plaats zat voor
hen. En ze waren zo mager dat ze niet
eens veel plaats zouden innemen.
Ze bonden de Nederlandse vlag aan
een der paddels en die paddel staken ze
°P het boord van het vlot De vlag wap-
P"dc,...Wel niet erg hoog en niet erg
duidelijk, maar het was toch in ieder
geval beter dan helemaal niets Het was
dag, maar toch vonden ze het geraden
de flambouwen aan te steken, waar
hadden ze ze anders voor, nietw.aar? En
?e. Astaken die flambouwen. Rook
kringelde omhoog. Het vuur spatte en
siste. Ze waren aardig vochtig gewor
den, die flambouwen.
Maar het was toch niet voldoende
rook, vonden zfe. En daarom trokken
ze elkaar de vodden van het lijf^ stop
ten die in de lege bussen der flambou
wen en staken ook dat aan. Dat gaf
nog wat meer rook Nu moesten ze hen
op dat schip wel zien. Zenuwachtig
stonden de vijf mannen van het vlot
naast elkaar. Het waren de eerste ogen
blikken 'dat ze hun honger en dorst niet
telden. Er was een belangrijk ding in
hun leven gekomen: een schip. Een
schip dat hen kwam halen, dat redding
bracht in hun uiterste nood. Eindelijk,
eindelijkl
Inderdaad kwam het schip nader. Ze
konden het nu duidelijk onderscheiden.
Wat een mooi schip! Wat een geluk dat
ze juist dit schip nu hier moesten ont
moeten. Maar je kon ook niet altijd
pech hebben, en ze hadden het al zwaar
genoeg voor d'rlui kiezen gehad. Wat
zouden ze het eerst krijgen aan boord?
Sinaasappels, corned beaf, brood met
kaas? Ingemaakte vruchten...??
Het schip was nu heel duidelijk zicht
baar. Een mooi wit schip. Zo blank, dat
het scherp afstak tegen het groen van
het water der South Atlantic,
Ze zwaaiden, wuifden met hun lap- zou geen ander komen. Ze lagen met
pen, met de gele doktersvlag. Nu moes- droge ogen in een brandend hoofd en
ten ze toch zeker wel gezien zijn ze dachten aan hun huizen. In Holland
Een wit schip dat betekende, zei en in Amerika. Ieder dacht aan het
Maddox dat ze met een neutrale te zijne,
doen hadden. Vast en zeker een Ar-
gentijn, want die kon je in de^e wate
ren verwachten. Een groot, wit schip. De nacht ging voorbij. Ze soesden
Een neutraal schip. maar wat en toen het morgen werd, op-
Het ging voorbij. nieuw de morgen van een nieuwe dag,
De vijf mannen van het vlot stonden kropen ze onder hun zeil vandaan en
naast elkaar en ze zagen dat het voor- het eerste wat ze zegen was,., een
bijvoer. Rustig, bedaard, kalm. Alsof er schip! Ze vertrouwden hun ogen niet,
niets anders op de wereld bestond dab wreven die uit, steeds opnieuw, angstig
een Argentijns schip en de wijde South dat ze het slachtoffer waren van een
Atlantic. Alsof hier geen vijf zeelui la- hallicunatie. Maar het was weer, net
gen te kreperen, alsof vijf zeelui hier a*s gisteren, een echt schip,
hun laatste kans op hun leven niet te Het was niet zo ver van hen af. Ze
niet zagen gaan. ontstaken nog eens de flambouwen, de
Het schip, het mooie blanke neutrale hin« n°g aan de paddel en ze be
schip, zag het vlot niet, noch de vijf fnne" ^reeuwen en te roepen
mannen die er op stonden, wanhopig ^oewel het sch,P no^ veel te ver weê
zwaaiend met een gele vlag, het vlot M' -,
met de rokende, walmende flambou- n Maar h.et-Z°U-7 ^fbi) kom®m
wen De voorzienigheid zou niet willen dat
111 i ze voor de tweede maal tot een zo ver-
Het schip trok bedaard zijn schui- schrikkelijke en onmenselijke wanhoop
mende voor door het water en een uur ge£Jreven werden.
later was het uit het gezicht verdwe- Ze schreeuwde; hun longen kapot, ze
nen' hielden het zeil boven hun hoofden, ze
Toen was de South Atlantic verlate- lieten de vlag aan de paddel wappe-
ner dan ooit tevoren. Er was alleen zee ren.
en hemel en horizon, en wat jagende Het schip ging voorbij,
haaien rondom het vlot. £e staarden het na als een droom-
De vijf mannen lagen onder het zeil beeld, als een hels fata morgana. Ze
van dat vlot en z,e wisten dat een bit- hadden geen woorden meer.
ter einde hen wachtte. Ze lieten zich vallen op het vlot, met
Voor hen zou er geen uitkomst ko- hun hoofd op de balken en ze wisten nu
men. dat ze alle hoop moesten opgeven.
Hun dagen waren geteld. Het schip, Ze wisten wat hen wachtte,
het enige schip dat uitkomst had kun
nen brengen, wee voorbijgegaan en er (wordt vervolgd)
werd gesleept door de KM 3, de MV 10
door de „Quatrième". M.n zou binnen-
dc gaan in rband met het ruwe
weer buitengaats. Tot voorbij Purmer-
end ging alles voorspoedig. Maar toen
kwam de tegenslag Men meende, dat
het ijs in het Noordhollands Kanaal
zo goed als gebroken was Het tegen
deel -leek waar te zijn. Tussen Pur-
n end en het Alkmaarder Meer was
het zelfs nog zo dik, dat men er met
kruiwagens over reed.
Het gevolg van het breken van en het
schuren tegen het ijs was, dat de hou
ten romp van de MV 10 het begaf. Aan
bakboordzijde beneden de waterlijn sloeg
er een gat in. Binnen enkele ogenblik
ken maakte het schip onder de machi
nekamer en het voorste onderkomen
water. De pompen werden aan het werk
gezet en men haalde 's middags om vijf
uur Alkmaar, waar de brandweer ter
assistentie kwam.
De Mijnenveegdienst in IJmuiden
kreeg een telefoontje en spoedig arri
veerde in Alkmaar een truck met een
hulpploeg en een motorspuit. De brand
weer rukte in en de marinespuit nam
het werk over. De gehele nacht bleef
men bij de hand.
De reis gaat voort.
De volgende morgen om acht uur
stapten wij aan boord om het verdere
deel van de reis mee te maken.
Onder de belangstelling van vele Alk-
maarders werden de trossen losgesme-
ten. Nu nam de grote KM 3 de MV 10
voor haar rekening. De „Quatrième"
volgde met de MV 6. Op de wal zouden
we worden begeleid door de truck om
bij mogelijke nood in te grijpen.
Na een half uur oponthoud voor de
st .orbrug werd de vaart er in gezet.
VTeji rekende toch zeker om vier uur
in Nieuwediep te kunnen zijn. Het was
een verwachting volmaakt ijs en weder
dienende Maar het ijs en de wind dach.
fen er anders over.
De krachtige zuidwestenwind, het
ichte schip, de grote sleper beiden be-
temd voor het buitenwater, het ijs en
iet binnenkomende water, zij vormden
net elkaar de machten, die de tocht die
lag zouden doen mislukken.
't Manoeuvreren ging uiterst moeilijk.
Sleper en veger maakten ongeveer een
zigzagreis door het kanaal. Het in de
jever lopen kon niet uitblijven. De eerste
keer kwamen we snel vlot. Enkele
ïonderden meters verder voeren we met
de neus nog hoger op. De sleper trachtte
log door te zetten, maar de tros brak..
Aan de achterkant vastgemaakt had
■nen meer succes. Een hoeratje ging op,
we lagen weer vrij Intussen snelde de
.Quatrième" met de M.V. 6 ons voor
rij. Deze kleinere sleper kon beter ma-
ïoeuvreren en was spoedig uit het ge
zicht verdwenen. Wij mart'elden (ver-
ler. De sleper moest weer bijdraaien,
Dp dat moment hadden wij geen ver
binding en joeg de wind ons weer rus
tig in de kant. De voorsteven In de
rechteroever, de achtersteven werd door
ie wind in de andere oever gedrukt. De
boot was nu letterlijk helemaal aan....
Op een nabije akker rende een kolos-
ale haas verschrikt weg. Onvrstoor-
baar echter zeilden de meeuwen rondom
3e mast. Terwijl naar een oplossing
werd gezocht, genoten wij in het matro
zenverblijf van een heerlijke hap capu-
ijners met aardappelen en vlees. Bravo
kok. 't Smaakte best.
't Schip kreeg een paar opstoppers
en we begrepen, dat de sleper weer had
vastgemaakt. Naar de truck op de weg
was ook een tros uitgebracht. Met ver
eende krachten ging men aan de slag en
gelukkig na vele pogingen, veel ge
schreeuw en veel geloop gelukte het
ook ditmaal weer.
Nu maakte de KM 3 op zij vast ea
kwam de vaart er weer in. Toch ging
het zo niet Het ijs pakte zich samen
Itussen beide schepen. De MV 10 maakte
bovendien nog steeds water. Men peild
onder het vooronder weer 40 cm....
Bijnieren.
St. Maartensbrug kwam in zicht en
daar klonk van de brug het commando:
„Bijmeren". Men gaf het op. Op deze
wijze zou men alleen nog maar brokken
maken. De pompen begonnen weer te
werken' en voor de rest berustte men in
het lot. Vrouwe Fortuna was ons ze
ker niet welgezind geweest.
Gisteren zou de Quatrième wier reis
voorspoediger verliep te hulp komen en
gezamenlijk hoopte men dan de reis naar
Nieuwediep voort te zetten. Voor dat
gedeelte wensten wil den commandant
meer succes. En ondanks de tegenvaller
moesten we bij het afscheid constateren,
dat de paar uurtjes bfj de marine voor
ons heel aangenaam waren geweest.
Nader vernemen wij, dat de MV 10
Donderdagmorgen tegen iwaalf uur in
derdaad veilig ln Den Helder is aange
komen. WK.
Donderdag kwam de heer Botter
op het gemeentehuis te Meppel aan-
gife doen van de geboorte van zijn
zoon Jacob Het bleek, dat deze de
lang verwachte, 15,000ste inwoner was
De burgemeester van Meppel, Mr
Kleijn. reikte den vader het gebrui
kelijke spaarbankboekje over