Voor 12 cent per k.m. over de Oceaan? GRIEKS SCHIP LIEP OP EEN MIJN Hors d' Oeuvre DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN Driehonderd doden De 100.000ste bezoeker bij Circus Knie Leidster van ,.Frontzorg" voor het Bijz. Gerechtshof 'v Ned. artisten in Indië verongelukt De Gasperi afgetreden Luchtschepen voor 300 passagiers Botawkosien 24 miilêoen l Quentemeijer k.o. in de tweede ronde Auto-bandietisme in Londen Weerbericht Oostenrijks beproevingen De dood kondigt zich aan BUREAU: VOORDAM 9, ALKMAAR TELEFOON ADM. 3320 REDACTIE 3902 GlTO 187294 Dir.: J. Btflsma DINSDAG 21 JANUARI 1947 Voortzetting van de 144e JAARGANG No. 203 ALKMAARSCHE COURANT TARIEVEN: Advertenties: 14 oent per millimeter, „Waagjes" tot IS woorden 75 ot„ elk woord meer 5 ct., uitsluitend contant Abonnementen: 1 1.10 per maand, f 8.25 per kwartaaj Hoofdredacteur M. H h, Uyldert. plv, Tl N. Adema rayonredacteur D. A. Klomp Drama op zee Ongeveer driehonderd personen xfjn verdronken toen het Griekse schip, de „Chimarra", voor Athene op een mijn liep en zonk. Het on geluk gebeurde ongeveer 20 kilo meter ten O. van Athene. De boeg werd aan stuurboord geheel kapot geslagen. De electrische installatie raakte defect, zodat geen S.O S.- seinen uitgezonden konden worden- Twintig minuten na de explosie was de „Chimarra" gezonken. En kele overlevenden konden de kust al zwemmende bereiken. Het schip was een voormalig Duits hospitaal schip, dat ais herstelbetaling ter be schikking van Griekenland was gesteld. Men neemt aan, dat meer dan 300 personen, onder wie vele vrouwen en Jtinderen, zijn verdronken. Het schip zonk binnen 15 minuten, nadat het op de mijn was gelopen. Aanvankelijk slaagde de beman ning er in enige orde te handhaven onder de honderden passagiers, die op het bovendek samenstroomden- Maar toen het schip plotseling sterk begon te hellen, klonk de kreet: „Wij -zinken' en de wedloop naar de red dingsboten begon. Eerst 5 uur later verscheen toevallig een schoener op het terrein van de ramp en begon overlevenden op te nemen. Naar ver luidt zijn ook 40 linksgeoriënteerde politieke gevangenen, wier handen geboeid waren, in de golven verdwe nen. Paniek aan boord. Onmiddellijk na de explosie, zo vertelt de verslaggever van A.P., brak er een paniek uit. Er waren vijfhonderd passagiers aan boord, die allen „als haringen in een ton" op elkaar gepakt waren. In de vol slagen duisternis, waar ook het maan licht ontbrak, ontstonden wanhopige gevechten om de reddingboten. Vele opvarenden sprongen over boord. Een volgeladen reddingboot waaraan rond jwemir.enden zich vastklampte, sloeg om. De marconist vertelde, dat hij met den kapitein tot het laat ste ogenblik toe aan boord was ge bleven. Het schip had reeds zwaar slagzij gemaakt, maar richtte zich nog even op, voordat bet definitief met de boeg vooruit zon'.t Op dat ogenblik waren zij in het water gesprongen en hadden twee uren land rond gezwommen, totdat zij zich aan een ton konden vastklampen. Een andere overleven de vertelde, dat hij tijdens de gevech ten, die zich rond de reddingsloepen afspeelden, revolverschoten had ge hoord. De kapitein had nog een wan hopige poging gedaan om de orde te herstellen. Nog 291 personen vermist- Toen Zondag met het vallen van den avond de reddingswerkzaam heden moesten worden onderbroken, waren van de 534 passagiers 196 be houden aan land gebracht en van het vissersdorp Rafina (Attica) naar zie kenhuizen te Athene vervoerd. Op verschillende punten langs de kust zijn nog 80 overlevenden opge pikt, waardoor het aantal vermisten thans tot 291 gedaald is. Het aantal passagiers en bemanning, dat zich te Saloniki had ingescheept, bedroeg 611 De Griekse minister-president, Tsaldarls, heeft verklaard, dat reeds 12 uren voor de ramp van de Chimar ra plaats had, geruchten de ronde de den, daj het schip zijn thuishaven lipt zou bereiken. Hij zeide tevens, dït de voorlopige resultaten van, het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk de mogelijkheid van sabotage niet uitsluiten. Er bestaan drie mogelijke oorzaken van de ramp: een ketelontploffing, een drijvende mijn of sabotage Het schip zonk binnen een kwartier na de ex plosie. De Griekse minister van mari ne, Gondos, verklaarde, dat in het Euripe-kanaal het mijnenvegen reeds lang geleden was beëindigd en dat het .onmogelijk is dat een mijn achterge bleven zou zijn. j INGEZONDEN (Buiten verantwoordelijkheid der rubriek-redactie) Geachte heer Kreeft. Met belangstelling heb ik in het blad van 17 Januari uw klachi over „Het onzichtbare Hilver sum' gelezen, want een klacht is het Maar waarover, waarde heer, beklaagt gij u toch! Dat gij wanneer gij naar het radio-caba ret luistert, niet ook kunt zien wat het gezelschap ten tonele brengt? Moet ge u niet veeleer gelukkig prijzen, dat de telivi- sie nog niet uitgevonden is en dat uw ogen niet evenzeer ge marteld worden als uw oren met de banaliteiten waarmede uw goede smaak telkens weer op een zware proef wordt gesteld f Ziedaar een paar vragen, die zich aan mij opdrongen toen ik uw stukje las. Gun de Gooilanders hun ver schaald vermaak, dat zich sinds de bevrijding klaarblijkelijk nog niet heeft hersteld, zomin als de Omroep als geheel de schokken van de oorlog te boven gekomen is. De luistervinken zijn en blij ven ontgoocheld; de goede geest en de humor van voorheen zijn nog niet binnen onze landsgren zen teruggekeerd en de program maleiders blijken daarvan dupe te zijn Wees blij dat uw or«n slechts kunnen horen en niet nog iets kunnen zien bovendien Met dank voor de plaatsing en met hoogachting, NURKS Jr. Ik plaats dit stuk gaarne. Ra dio Nederland bevindt zich in overgangstijd en die overgang is erg merkbaar. Evenwel, men moet een woning niet beoor delen naar de toestand waarin zij verkeert tijdens een verhui zing; als alles „op orde" is zal het er beter uitzien. Zo is he: ook met de radio. Het wachten is op het einde van de overgang En wie wachtend en afwachtend buitenlandse stations inschakeil zal hebben ondervonden, dat hel cr buiten onze grenzen niet veel beter mee is gesteld Dp wereld is uit haar voegen gn raakt. Wij moeten nog maar een poosje geduld oefenen. ,,Hae' res et jungit, junctos et servat amices zeiden de Ouden. Wal het betekent weet ik niet KREEFT „U bent de 100.0000ste bezoeker" Vol verbazing keek de heer P. J. C. M. Brans, uit Amsterdam naar de bij de controle staande journalisten en leden van het personeel van, het circus Knie. De heer Brans wist aanvankelijk niet wat hem overkwam, eerst lang zaam drong het tot hem door dat hij een vijfdaagse vacantie, op kosten van 'circus Knie. kan gaan genieten in Zwitserland. Toen den heer Brans, .die vrijgezel is, gevraagd werd wie hij als reisgenot(e) zou meenemen, stond hfj voor een moeilijke vraag. Aanbie- lingen kreeg hij echter genoeg. Een olifant kwam de piste binnen en overhandigde den heer Brans zijn geschenk, waarna deze op de rug van de dikhuid een ererondje reed. Gedurende de oorlog trok „Front- zorg" zich het lot aan van diegenen, die in Duitse krijgsdienst aan 't Oost front streden, door hen „Liebesgaben" en brieven te zenden Deze actie, die door mevr. E. Kroeller—Schaefer in 1941 was opgezet voor deze soldaten, die, zoals te begrijpen was van Neder land uit totaal geen moreele of ma e- rieëie steun ontvingen, had zich uit gebreid tot een machtige organisatie, met afdelingen in geheel Nederland. Ondanks de toon van de overgelegde correspondentie met deze Oostfront soldaten, beweerde mevrouw Kroel ler, die gistermiddag zich voor het Bijzondere Gerechtshof te verant woorden had, altijd anti-Duits te zijn geweest en slechts beducht te zijn voor het bolsjewistische gevaar, welke verklaring door den president ten sterkste betwijfeld werd. Ter staving van deze bewering voerde zij aan nimmer Duitse militairen te hebben ontvangen en nimmer een dergelijke actie ten behoeve van Duitse soldaten te hebben willen organiseren Op de vraag van den president of zij ook aan de tienduizenden Neder landse arbeiders in Duitsland had ge dacht antwoordde zij dat zij ieder die hulp nodig had zover zij daartoe in staat was, had geholpen. De procureur-fiscaal eiste 5 jaar met aftrek van preventief. Naar wij vernemen zijn bij een nood lottig vliegongeval te Biak, eilandje ten N van Nieuw Guinea in N.-Indië gister middag omstreeks twee uur plaatselijke tijd de volgende Ned. artisten van het gezelschap Hans Snel om het leven ge komen: Hans Snel, John Charley, Tonio Manti en Jossi en Jossino (danspaar). Deze artisten zijn 1 Nov. j.l. per Sky- master naar Ned-Indië vertrokken, na dat zij door de NIWA (Ned-Indië Wel fare Artisten) geëngageerd waren om m het Verre Oosten wat afleiding aan de troepen te brengen. Over de toedracht van het ongeval is nog niets naders be kend. De Italiaanse premier, De Gasperi, heeft zijn ontslag ing diend Naar vernomen wordt, heeft De Gasperi president de Nicola reeds verzocht algemene besprekingen te voeren teneinde eventueel tot de sa menstelling van een nieuwe regering op zeer breede basis te komen De Gasperi en zijn kabinet zullen intussen, hangende de samenstelling van een nieuw kabinet, voorlopig aan het bewind blijven. Van bevoegde regeringszijde is men van mening, dat de huidige regerings crisis te wijten is aan het feit, dat de leden der Italiaanse regering ongaar ne te veel verantwoordelijkheid bij het ondertekenen van het vredesverdrag cp zich willen laden. De geweldige tinbaggermolen „Roosevelt", welke voor rekening van de Biliton My. by de scheepsbouw My. Tampa in Florida werd gebouwd, glydt van de helling. De „Roosevelt" en een zusterschip, de „Stuyvesant", dat onlangs te water werd gelaten, zijn waarschijnlijk de grootste ter wereld in hun soort. De tinbaggermolens zullen worden gebruikt in de Indische wateren. Te Londen zullen spoedig 500 nieuwe autobussen verschiinien, van een type, dat verreweg het modernst s van alle typen ter we-.-eld. (Van onzen luchtvaartmedewerker) LUCHTSCHEPEN hebben gedurende de afgelopen oorlogsjaren zeer be langrijke diensten bewezen. De Goodyear Aircraft bouwde voor de Amerikaansé Marine ee aantal half stijve luchtschepen, voorzien van twee motoren, welke patrouille- en antiduikboottochten ondernamen bo ven de wateren van de Atlantische en Siille Oceaan alsmede boven de eens zo gevaarlijke Caraïbische wateren. Reeds geruime tijd zoekt de Goodyear naar enkele promotors, die het aan durven, het luchtschip voor het Trans-oceanische passagiersvervoer opnieuw te propageren Welnu, zij zijn hiermede glansrijk geslaagd en nie mand minder dan Captain Eddie Rickenbacker, President van de Eas tern Airlines, verklaarde onlangs onomwonden, dat het luchtschip als zodanig zeer goed met de snelle luchtdiensten zou kunnen concurre ren „Ik voel er veel voor, om des noods morgen te beginnen", zei Ric kenbacker die hiermede veel stof in de luchtvaartwereld deed opwaaien Het feit blijft echter bestaan dat er zeer serieuze plannen bestaan om op nieuw speciale voor trans-oceanisch passagiersvervoer ingerichte luchtsche pen te bouwen. Hiervoor heeft Goodyaer een type ontworpen, dat een totale lengte heeft van' 300 meter De bouw kosten zijn op ongeveer vier en twintig rr'llioen gulden becijferd De vervoers capaciteit bedraagt 288 passagiers, het- de Duitsers slaagden er niet in de no- d' oorraden helium van de Ver Sta len te verkrijgen Zoals men weet heeft Amerika hierin het monopolie en zo zijn er dus vele voorwaarden aanwezig, om die luchtschepenplannen door te '.etten. De snelheid bedraagt 120 tot 144 km per nur, de vervoersprijzen kunnen uiterst laag worden gehouden: Good year heeft deze berekend voor een luxueus ingericht vliegend mailschip voor 100 passagiers Voor 12 cent per km vliegt ge over de Oceaan, bagage en goederen kunnen worden vervoerd tegen 30 cent per ton/km. Wat zijn de voordelen van het lucht schip boven het huidige luchtverkeer? Hier volgen enkele punten, welke de practische Amerikanen in overweging hebben genomen: een volkomen rus- t:ge overtocht. Het motorengeronk is lauwelijks hoorbaar. Absolute veilig- leid bij het gebruik van helium-gas Stabiliteit. Veiligheid: zes mo'oren van 100 pk. elk zorgen voor de aandrijf- cracht Ingeval van motorpech kunnen ieze onderweg worden gerepareerd. Zelfs op enkele motoren kan het lucht- chip, zij het met verminderde snelheid, ■ijn tocht vervolgen. Het hiervoor be- ïbdigde personeel is onmiddellijk be- ehikbaar. De gedemobiliseerde Marine, /liegers zijn vol geestdrift en hopen te nogen meedoen. Maar: het grote publiek wil er niet >an, althans momenteel niet. Men is In zijn gevecht tegen den Engelsman Freddy Mills, is Willy Quentemeyer in de tweede ronde knock out gesla gen. Bij het wegen voor de wedstrijd in de Albert Hall bleek de Engelse kampioen Freddie Mills 5 kg zwaarder dan zijn tegenstander, de Nederlandse kampioen Quentemeyer, die 76,67 k-g woog. Mills overschreed dus de grens der halfzwaargewichten. Hoewel Mills nog niet geheel genezen was van een griepje, kostte hem de overwinning öp Quentemeyer toch zeer weinig moei te. De Engelsman 'maakte een bijzon der onverschillige indruk, doch het was hem aan te zien, dat bij reeds na het begin van de eerste ronde wist dat hij zWn tegenstander zou slaan. In de kleedkamer vertelde Quente meyer dat hij het gewichtsverschil van 5 kg een te grote handicap had gevonden. „Bovendien had ik nog nooit in zo'n "indrUkwéTtkende Hal en voor zo'n enorme menigte gebokst", zo voegde hij er aan toe. Ondanks ale pogingen van de Lon- dense politie om de diefstal van auto's tegen te gaan (een beruchte dievenbende werd reeds ontmaskerd) neemt het aan tal autodiefstallen met de dag toe Het weekgemid'delde bedraagt nu reeds 250 Volgens I' laatste courantenberichten zijn gedurende de afgelopen 3 maanden 3000 auto's gestolen, gedurende- de af gelopen 12 maanden bijna 10,000 90 pCt hiervan werd later op een eenzame plaats onbeheerd terggevonden, soms he lemaal in Wales De autodieven hebben ook de hand in de nieuwe golf van In braken in winkels en huizen, die Londen thans teistert Bovendien oefenen zij ge regeld goed georganiseerde aanvallen op autoparken uit, waar zij bijna onder de neus van de politie of van bewakers de auto's ontdoen van reservewielen en an dere onderdelen Na een grote voetbal match vormden autobezitters verleden ïog niet vergeten dat de geschiedenis Vveek bi3 het politiebureau een queue om - diefstallen aan te geven /an het luchtschip niet bepaald geluk- rig is geweest. Hiertegenover staat chter de schitterende staat van dienst /an de vele tijdens de oorlog gebouwde nilitaire luchtschepen. Teneinde het geen ongeveer tien keer zo groot is als ubljek op de vele voordelen van dit die der huidige trans-Atlantische vlieg- tuigen Rickenbacker heeft gezegd, dat het niet zijn bedoeling is om zo'n luchtschip met passagiers vol te prop pen Wat we juist missen in het huidi ge luchtverkeer op de lange afstand, is de ruimte waarin de passagiers zich kunnen» bewegen, comfort, een ger'efe- lijke cabine een behoorlijke ee 4 al Dat alles was reeds vóór de oorlog ver wezenlijkt in de Duitse Zeppelins, maar goedkope luchtvervoer te wijzen, is Goodyear in verschillende grote Ame rikaanse bladen een adverfentie-cam- pagne begonnen. Of deze plannen in de nabije toekomst werkelijkheid zullen v/orden, of Rickenbacker en Goodyear er werkelijk in zullen slagen hun pro- ecten door te zetten, valt in dit sta- Lum moeilijk te zeggen. Maar als symptoom is het interessant genoeg, veelzeggend zelfs OM HET VRIESPUNT. Weersverwachting, geldig tot Dins dagavond: Wisselende bewolking met hier en daar enkele buitjes. Temperatuur in de nacht dalend tot enkele graden onder het vriespunt, behalve in een smalle strook langs de kust. Over dag geleidelijk weer oplopend tot boven nul. Zwakke tot matige wind tussen N W, en N O, |?R is in de goede oude tijd veel kwaad gesproken van de Donau-Monarchie, dit samenrapsel van naties, ondanks te genstrijdige culturele en economische be langen verenigd onder de kroon der Habs- burgers. Maar men heeft ook wel gezegd: wanneer de Donau Monarchie niet be stond zou zij uitgevonden moeten wor den; zij is een noodzakelijk kwaad, zij is onontbeerlijk Inderdaad, voor de hoofdstad van het Keizerrijk en voor de dynastie is zij dit geweest Toen het Huis Habsburg in de vorige oorlog ten val was gebracht en de monarchie uiteenviel, het koninkrijk Hongarije door zijn buren werd verminkt, Bohemen de kern van Tsjechoslowakije werd, een deel van Tirol door Italië werd geannexeerd, om van het Adriatische kustgebied en andere grenslanden maar niet te spreken, was het eertijds zo trotse Oostenrijk een klein en nietig land ge worden rond een wereldstad van een kleine twee millioen zielen, een stad met een prachtige kathedraal, musea en wijd- se paleizen en monumentale regerings gebouwen hoewel er nauwelijks iets te regeren viel Niemand, die de Keizerstad bezocht kon bUnd blijven voor de teke nen van verval Alles getuigde van dit jammerlijk einde na een tijdperk van rijke cultuur, van glorie en wereldse pracht fTOEN kwam Hitier en het militaristisch Berlijn, dat al dit kwaad aan Weenen berokkend had, bracht het arme Oosten rijk de genadeslag toe door het in zijn lugubere dodendans mee te sleuren Bondskanselier Schuschnigg werd door Seyss-Inquart verraden,, werd gevangen gezet, het land ingelijfd en onder het régime der Nazi's gebracht Zo werd het in de oorlog meegesleept Thans is het evenals Duitsland door de gealliëerden bezet, in vier zones verdeeld en de Rus sen hebben zich tijdelijk van Weenen meester gemaakt Wat zal de prijs zijn waarvoor Oostenrijk straks zijn zelfstan digheid terugkopen kan? Ap de conferentie te Moskou zal niet slechts het lot van Duitsland maar ook de toekomst van Oostenrijk '-»r sprake komen en reeds zijn er tekenen die wijzen op onenigheid der bondgenoten ten aan zien van dit zwaarbeproefde land, dit verarmde volk en op weinig geneigd heid, tenminste aan Russiche kant, om het terwille te zijn Toch heeft het van de gealliëerden wel enig herstel en een wel gezinde behandeling verdiend, want ..al heeft een deel der bevolking zich dooi Seyss-Inquart en de andere verraders la ten misleiden, de mentaliteit van den. Oostenrijker is aan die van den Duitser zeer ongelijk Maar wat wil men? 't Weer loze land is door vijandig gezinde vol ken, die bovendien door landhonger en machtsbegeerte worden gedreven, omringd en deze laten rechten gelden, de rechten die de overwinnaar heeft Bovendien staan sommige besluiten reeds vast Zuid- Tirol zal bij Italië blijven, de door Slaven bevolkte landen bij Joegoslavië, Triëst blijft zelfstandig, onder internationaal be heer Voor Oostenrijk is er weinig hoop FNGËLANDS minister van buitenland se zaken heeft dezer dagen in een toe spraak tot de gedelegeerden die thans te Londen de conferentie van Moskou voor bereiden, een goed woord ten behoeve van Oostenrijk gesproken en erop gewe zen dat dit volk, in economisch opzicht, indien mogelijk, behoorde te worden ge spaard Hij heeft van de mogelijkheid ge rept dat door somenwerking der Donau- landen voor Oostenrijk iets te redden zou zijn Maar zal die samenwerking ooit kunnen worden verwezenlijkt tussen lan den bij wie de naijver op politiek en eco nomisch gebied zo fel is als juist aan de Donau-oever en die ieder voor zich wor den beïnvloed en aangemoedigd door grote machten welke hun invloedssferen wensen te versterken? In het Balkan- gebied en ook in het Donau-bekken staan Oost en West, de Russen en de Anglo- Amerikanen, nog steeds onverzoenlijk tegenover elkaar en het staat te vrezen, dat Weenen wederom het kind van de re kening worden zal EJEVINS woord geeft ongetwijfeld de tegenwoordige gezindheid der Britse regering weer Engeland wil voor Oosten rijk herstel, verbetering van zijn positie, een toestand die land en volk levens vatbaarheid verzekeren kan Het wil dit sinds lang Maar Rusland is klaarblijke lijk niet geneigd de troefkaart Oostenrijk, die het in handen heeft, uit te spelen vóór het ten opzichte van Duitsland zeker is van zijn winst Voor Wenen is spoedige uitkomst nog niet in zicht U verschrikkelijk triest en ze vroegen water in de oase kwijtgeraakt waren, meestal of de man die neuriede z'n Als verdwaalde dieren die stierven van mond wilde houden. Als hij dit niet du dorst doch op het laatste ogenblik wa* reet deed werden ze woedend en vers vloekten hem en z'n geneurie erbij. ter krijgen. Het water maakte hun tons gen iets zachter, zodat ze weer konden Er kwamen dagen dat het slecht spreken. Het gleed als balsem over weer was. Het vlot, onhandelbaar en hun gesprongen en wegterende lippen, stuurlozer dan ooit, tolde voort, van het liep klokkend en borrelend in hun golftop tot golftop. De mannen lagen steeds meer inkrimpende magen en het onder het zeil, zich beschuttend voor veroorzaakte hun hevige pijn. Want de het steeds overkomende water. Dat lichamen van deze vijf mannen waren water doordrenkte de paar gescheur» niet meer ingesteld op het ontvangen de lappen die over hun ontvelde licha» van water en voedsel. Dan ineens be» Z'n ogen waren met wat bleek bloed men lagen en het zout van het zeewater seften ze dat ze zuinig moesten zijn. doorlopen en hij trok een raar gezicht, brandde folterend op de door de zon Zuinigwant ze wisten niet wan. Kees van der Slot huiverde, want hij opengeschroeide plekken. Een enkele neer er weer water zou komen. Ze had een vermoeden dat het lang niet van hen voelde de pijn ai niet meer, zo kenden nu de hel van de dorst maar best was met Beasley. was zijn huid verhard. Die huid was 'n er moet voor een zeeman, die uitge» De verveling was soms onbeschrijb soort schild geworden tegen de razen, trokken is om de wereld haar vrijheid Nee, met Beasley en Jimmy Maddox lijk. De nachten kwamen ze onder het de schroeiing van de tropenhitte. Ze te helpen bevechten, meer dan één h"w n'6t ®oec^ Daar hoefde je geen zeil wel door, maar aan de dagen kwam waren gelukkig als een bui zich boven hel zijn. Voor hem zijn er vele hellen dokter voor te zijn. Dat zag je zó. Kees geen eind. Die waren zo lang en zo hen ontlastte. Dan kropen ze naar het Een ervan is de honger, een de dorst, van der Slot zag het en Nico en Izzy. eindeloos gerekt als elastiek, als kauw. stuk zeil dat ze gingen ophouden. Het een de angst en zo zijn er nog meer. tn er kwam een dag dat een van hen, gum. Gruwelijk lang kon één zo'n dar eerste regenwater, het gezegende, ge» Maar dat weet die zeeman pas als hij ruwweg, tegen Beasley zei, toen die duren. Een dag was soms een week benedijde water, de brenger van weer zich op een vlot van bij 2J4 meter uren achtereen lag te zuchten en te Maar dat kwam omdat de zon op hen een of twee dagen leven, spoelden ze bevindt, ergens op de wijdheid van de mompelen dat hij er verrekt beroerd neerschroeide en alle besef van plaat.' weg, omdat het zeil altijd aangekoekt South Atlantic, met niets naast zich uitzag°aar- Nu wist hij het. En en tijd wegbrandde uit hun brein. Dan was door zout van de overslaande goh dan vier kameraden, waarvan er twee Beasley deed net of hij gek was. Hij spraken ze wartaal met elkaar, woor» ven. Maar daarna konden zij het drink» al een heel eind op weg zijn naar de hleef doorsoezen en doormompelen en den werden* gevormd zonder enige in» ken. En hoe dronken zij! andere zijde. eerst heel lang daarna deed hij z'n ogen houd en een enkele maal begon een Gulzig, als dieren, die dagenlang in Ze hadden deuken en gaten in hun °Pen en keek de anderen suffig aan. der vijf mannen te neurien. Dat klonk de woestijn waren en de weg naar het lichaam van het harde hout waarop ze lagen. Hun lichamen werden krom en scheef en iedere dag zagen ze dat hun beenderen meer uitstaken. Dat was een akelig en luguber gezicht en het was net of de Dood iedere dag wilde dat ze weer even duidelijker zagen dat het met hen gedaan was. Dat ze heus toch alle hoop moesten opgeven. Dat ze ge» doemd waren te kreperen, alle vijf, op dit verdoemde vlot en dat ze niets, niets meer te verwachten hadden. Ze staarden op hun eigen lichamen en op die van elkaar en ze wisten op het laatst niet meer wat erger was. Van der Slot keek er het minst naar. Hij wilde niet sterven, hij wilde terug. Terug naar Rotterdam of naar Amen» ka. Alleen om nog eenmaal in zijn le» ven te eten, eten, etenzolang en zoveel tot hij er bij neerviel. Het denkbeeld pijnigde hem. Hij zag het voor zich, in al zijn heerlijkheid, in al zijn kostelijke uitgebreidheid. En hij kreunde en alle uren van de nacht hield hij met z'n twee handen z'n maag vast, omdat hij dan de honger minder voelde. En het vlot tolde maar voort. Voor» uit? Achteruit? Naar oost of naar west? Geen van die vijf zeelui wist het en het kon hen niets meer schelen ook. Iwordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1947 | | pagina 1