f Regering pleii voor onze havens 1 „Twenthe" startte voor wereldreis nesie over :punt Nota aan Washington en Londen TEL. 2451 AART 8 UUR ANDY v-'\ c MAAT /tiMiaeSwi- DE NOORDHOLLANDSCHE COURANT DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN Men wil „FIFTY-FIFTY met België Weer expresse-bestelling mogelijk. Gieren omzwermen hun prooi Hors d Oeuvre Een warme April? SPAAK kabinets-formateur België in Streven naar nationale coalitie N DIT BLAD. Nieuwe Bonnen Moderne zakentocht van vliegenden millionnair Weec&edcfit Schoenenbonhen op 18, 4 of 0 Man schoot zijn vrouw dood. Van nabij en verre Verdrags verplichtingen Dakota in Ned.-Indië vermist tra verkommerr beeld van verpaupering en voor zich oprijzen, dat zelfs •n felsten republikeinschen ndist niet meer kan worden 1. Samenwerking villende Indonesische intel- geven openlijk toe, dat er idere uitweg is dan: een zoo Jgelijke samenwerking met nd, opdat men vereenigd aan stel zal kunnen arbeiden, ter ling van nog grootere ram. ardoor het leven van millioe- rdt bedreigd. De tijd werkt er in het voordeel van de re. Daarom ligt het voor de it verantwoordelijke figuren irir de ontwerp-overeenkomst edig mogelijk hadden onder- zelfs al zouden de voorwaar, samenwerking niet geheel en hun idealen óf droomen heb- intwoord. Dat het niettemin impasse is gekomen vindt twijfel zijn oorzaak in de te- ing van de zijde van figuren karno, Hatta en Soedirman, leinsohe „diehards" die in dei ge en geïsoleerde atmosfeer ikja de werkelijke verhoudin- problemen uit het oog hebben i. Illusie zijn voornamelijk de gewezen :he collaborateurs, de fascis- 'infecteerden, die van den be- if den geest van Linggadjati ladden gesaboteerd, wien het van deze situatie .treft. Zfl 1 iet in de realiteit, maar in de terie verworden illusie van !t. onafhankelijkheid", zij den. t zonder Nederland ook wel i zullen spelen en vinden steun camarilla van avonturiers en irs, die altijd baat vinden bij' lotiscihe toestand. Er bestaat len in Indië weinig twijfel aan, mpasse wordt veroorzaakt t feit, dat zich in den boezenj lubllek een gezagscrisis voor- aarin de anti-Nederlandsche' sch-geiörienteerde en onver« rdelijke elementen thans den .chtigen palm der overwinning! behaald. De positie vaq en andere, betere, figuren l! r uiterst moeilijk gewordeij hijnt dat zij nog trachten tó wat er te redden valt. Dramj vertraging in de onderteeke van Linggadjati is overigens er 'n politiek treurspel dan 'tl a van menseheijjkhed. ci zullen wel blijven leven •aten en schreven, maar het van Java en Sumatra ver- iert en gaat ten onder aan edie, ziekte, en dagelijks mende ellende...... 3ERMARKTBOND, 12 Maart 1911 Rode kool f 17,50, afw f 12,311 3ele kool f 15,50, afw f 10,f0; 3!» tte kool 1 11,50; 850 kg Uien (afw) Q0 kg Bieten: X f 10 en n f 7,50 i zijn zegetocht door ieuw repertoire van d bij programma Plaatsbespreken irt, dag. v. 11-1 u. by z, BUREAU: VOORDAM 9, ALKMAAR TELEFOON ADM. 3320 REDACTIE 3902 Giro 187294 Dir.: J. Bljlsma DONDERDAG 13 MAART 1947. Voortzetting van de 144e JAARGANG No. 246. ALKMAARSCHE COURANT TARIEVEN: Advertenties: 14 cent per millimeter, „Waagjes" Sot is woorden 75 ct., elk woorc meer I ct„ uitsluitend contan Abonnementen: t 1.10 per maand, f s.25 per kwartaa* Hoofdredacteur M. H. E. Uyldert plv. TJ, N. Adema. Na de oorlog is een overgrote deel van het voor het natuurlijk 3 achterland van de Nederlandse en I Belgische Rijnhavens bestemde ver- keer door de bezettingsautoriteiten over Hamburg en Bremen en Em- den geleid, hetgeen voor de Neder- 'i landse en Belgische regeringen aanleiding is geweest in gezamenlijk H overleg een nota tot het State Department en het Foreign Office te richten, waaraan wfl het volgen- f de ontlenen: I De Nederlandse regering, in over leg met de Belgische regering, heeft de eer de uitnodiging te aanvaar den om met de bevoegde Engelse en Amerikaanse autoriteiten besprekin gen te voeren op een door deze auto riteiten nader aan te geven tijd en plaats over het probleem betreffende het herleiden naar de Nederlandse en «telgische havens van het transito- Verkeer met bestemming voor het na tuurlijk achterland van deze havens, dat nu over de Noord-Duitse havens Wordt geleid. '•4 De Nederlandse regering beseft, dat deze vervoerpolitiek, die zoveel schade berokkent aan de Nederlandse en Belgische havens, door de Engelse en Amerikaanse autoriteiten wordt ievolgd, teneinde een bezuiniging te 'Berkrijgen in „hard currency" in hun bezettingskosten van Duitsland. De leidende gedachte is hier, dat bij in voer door de Nederlandse en Belgi. sche havens, alle kosten ha aankomst van de schepen verschuldigd zijn lh 'Nederlandse guiaens of Belgiscne francs, terwijl ir. de Noord-Duitse -Zeehavens in marken betaald wordt. Tot concessies bereid. In het belang van een terugleiding van het bedoelde verkeer naar ae Nederlandse en Belgische havens, is Met ingang van 1 April zal voor het gehele land de mogelijkheid wor den opengesteld om briefpostzendin gen per expresse te doen behandelen. Voor aangetekende stukken en postwissels zal voorlopig nog geen expresse-behandeling mogelijk zijn. Da Zuid-Amerikaanse Luchtvaart-Mij Viarco heeft thans bevestigd, dat haar vermiste Douglas c-4 is gezien in de Cordilleras Het toestel is vernield en gie ren zwermen om het wrak Er zijn geen overlevenden van de acht personen, die zien aan boord bevonden WEER DE WAAG HA AN „Ziezo", zei da haan, „je kunt mij er weer cp zetten." „Waarop?" vroeg ik. „Op de toren van de Waag ik waag het erop Het ergste is voorbij. Het dooit. Duurzame dool." En hij lachte schril, i.Ja, ja", liet hij erop volgen, en hij krabde met zijn verroeste linkerpoot zijn verroeste kam, »,ik stond daar hoog in de lucht en daar zag ik opeens de Oosïe- wind in de verte recht op mij aankomen. Rechtstreeks uit Prui sen Ik wist op slag wat voor wintertje dit worden zou. Daar om, en alleen daarom, ben ik on dergedoken. Nu ben ik illegaal „Dat zit hem niet in het on derduiken", merkte ik voorzich tig op. „Dat weet ik wel", zei de haan, „maar het telt toch mee. Hi ei beneden is het wel donker, maar goed beschut. Toch. nu de kou voorbij is, wil ik er wel weer bovenop. En draaien en kraaien en vrolijk zijn. Ik voel me kip lekker." Hij probeerde te kraaien, maai er zat klaarblijkelijk ook roest in zijn keel Het klonk schor „Wil je niet eerst een beetje worden verguld?" vroeg ik „Och wat", riepv hij minach tend, „dat bladdert er toch maar af. Geef mij nu maar mijn plaatsje in de zon terug. De wind zit in de goede hoek, ik wil daarvan profiteren zolang ik kan." „Je hebt wel eens anders ge praat", zei ik, mismoedig en met een tikje van verwijt. „Daarvoor ben ik ook niet al- leen een Waag-haan, maar ook een weer-haan", zei de haan. KREEFT. de Nederlandse regering bereid haar begrip voor dit inzicht van de JBrit- se en Amerikaanse autoriteiten te tonen en mede te werken tot een op lossing van het probleem op de vol gende basis: 1. het gehele bovengenoemde ver keer zal door de Britse en Ameri kaanse autoriteiten weer over Ne derland en België worden geleid. 2. De Nederlandse regering ver klaart zich bereid de daadwerke lijke grotere kosten in vreemde va luta, die voor de Amerikaanse en Britse regeringen zouden kunnen voortvloeien uit de herleiding van het verkeer bedoeld onder 1, te be talen. 3. Ten minste 50.000 ton per maand van het bovenbedoelde ver keer zal door de Britse en Ameri kaanse autoriteiten geleid worden De afdeling klimatologie van het K. N. M. I. deelt mede, dat waar schijnlijk de gemiddelde tempera tuur in April boven normaal zal zijn, zodat een betrekkelijk warme Aprilmaand verwacht mag wor den. Voor de neerslag is het niet mogelijk een vewachting op te stellen. over Nederlandse havens en ten minste 50.000 ton per maand over de Belgische havens. Ten aanzien van het verkeer boven de 100.000 ton per maand is de keus tussen Nederlandse en Belgische havens vry. De Nederlandse regering drukt haar hoop uit, dat een gelegenheid worde geschapen over deze belang rijke punten van gedachten te wisse len. Naar aanleiding hiervan bestaat de mogelijkheid dat binnen afzien bare tijd tussen de bevoegde autori teiten van de betrokken landen be sprekingen zullen plaatsvinden over de herleiding van het verkeer over de West-Europese havens, terwijl het niet onmogelijk is, dat daarbij an dere kwesties, als daar zijn b.v. het verkeer binnen Duitsland, zullen worden behandeld. De Belgische minis ter van Buitenlandse Zaken, Paul Henil Spaak, heeft de op dracht ontvangen eén nieuwe regering te vormen en hfj za' vandaag besprekingen beginnen. Van Cauwelaert heeft ln de Kamer voorlezing gedaan van een korte mede deling van Huysmans over de indie ning van het ontslag der regering. Huysmans verklaarde, dat de com munistische ministers hem hadden verzocht van hun functie te worden ontheven, als gevolg van een verschil van mening ten aanzien van de kwestie van steenkool en mijnen. Onder die omstandigheden kan de regering niet meer op een meerder heid in het parlement rekenen, aldus Huysmans, én daarom heb ik den prins-regent verzocht het ontslag van de regering te aanvaarden. Crisis van korte duur? Huysmans heeft tegenover de pers verklaard, dat de regeringscrisis van korte duur zou zijn, daar reeds van te voren maatregelen zijn genomen en be sprekingen zijn gearrangeerd. Op een vraag op welke partij of welke per soonlijkheid hij een beroep zou doen, antwoordde Huysmans, dat het op het ogenblik minder ging om een partij dan wel om een program. Betreffende de vraag op welken persoon de prins-re gent allereerst een beroep zou gaan doen, wilde Huysmans slechts ten ant woord geven: „Zoek niet naar een naam van verscheidene lettergrepen" Een nationale coalitie. In gewoonlijk welingelichte kringen te Brussel deden geruchten de ronde over een opvolging van de aftredende linkse coalitie-regering door een rege ring van „nationale coalitie". Dit zou betekenen, dat ir» de regering ook ver tegenwoordigers zouden komen van de christelijke volkspartij, de grootste in het land, welke in Juli 1945 uit de re- gerint trad tengevolge van verschil van mening met socialisten, liberalen en con munisten over de Koningskwes tie. De CVP was voor onmiddellijke terugkeer van Koning Leopold 3, die thans in Zwitserland vertoeft. Toetre ding van de CVP tot de regering zou mogelijk kunnen zijn wanneer een compromis kon worden gevonden inza ke de Koningskwestie. Bonkaarten KA, KB, KC 703 (strook 3): 651 Brood 800 gr. Brood. 652 Brood 400 gr. Brood. 651 Boter 125 gram Boter. 652 Boter 125 gr Margarine of 100 gr. Vet. 653 Boter 250 gr. Margarine of 200 gr. Vet. 651 Melk 4 liter Melk. 65—2, 65—3 Melk 7 liter Melk. 651 Vlees 100 gr. Vlees. 652 Vlees 400 gr. Vlees. 651 Algemeen 200 gr. Kaas. 65D Reserve 1600 gr. Brood. 65E Reserve 200 gr. Kaas. 65K Reserve 800 gr. Brood. Bonkaarten KD, KE 703 (strook 3): 661 Brood 800 gr. Brood. 66—1 Boter 250 gr. Boter. 662 Boter 125 gr. Margarine of 100 gr. Vet. 66—2. 66—3 Melk 12 liter Melk. 66—1, 66—2 Vlees 100 gr. Vlees. 661 Algemeen 100 gr Kaas. 66R Reserve 800 gr. Brood. 66U Reserve 500 gr. Rijst of Kinder meel (uit Rijst bereid) of Kinderbis cuits. 66S Reserve 1000 gr. Sinaasappelen (voorinlevering). 66V Reserve 1500 gr. Sinaasappelen (voorinlevering). Bonkaarten MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG 704 (strook no. 3): 654 Brood 800 gr. Brood. 654 Boter 250 gr. Boter. 654 Margarine 250 gr. Margarine of 200 gr. Vet. 654 Melk 5 Liter Melk. 654 Kaas 200 gr. Kaas. 654 Vlees 300 gr. Vlees. 655 Vlees 100 gr. Vlees. 654 Eieren 5 Eieren. Op 20 Maart zullen bonnen worden aangewezen voor suiker, versnaperingen en tabak. De bonnen 66S Reserve en 66-V Re serve voor sinaasappelen moeten uiter lijk op 19 Maart worden ingeleverd bij een detaillist ir» groenten en/of fruit. De niet aangewezen bonnen van strook no. 2 kunnen worden vernietigd. Gistermiddag om dertien uur ver trok. nagewuifd door een groot aan tal familieleden en bekenden, het echtpaar B van LeerRubens met 't KLM-vliegtuig. de PH-TAT Twen- the" voor een reis naar Voor-Indië, China en Zuid-Afrika. De heer B van Leer. president-di recteur van de „NV Van Leer's Ver enigde Fabrieken", zal op deze reis om de wereld, waarvoor hij het vlieg tuig heeft gecharterd, verschil lende fabrieken van zijn onderneming bezoeken en nieuwe relaties in het buitenland opdoen. Een schare van iournalisten en pers fotografen omringde den „vliegenden millionnair" voordat hij in 't vliegtuig slapte. Op de vraag of de heer van Leer altijd een voorstander is ge weest van de vliegsport, antwoordde hij „Vroeger wls dit niet het geval. Tijdens mijn verbli.it in Amerika, ge durende de oorlog, heb ik, mede op aandringen van mijn zoon. die zelf sportvlieger is, veel gevlogen Nu ben ik er een wr ;m voorstander van. Het personeel van mijn zaak heelt reeds 700000 km gevlogen." Behalve het echtpaar Van Leer vliegf een bemanning mede van 9 man. De gezagvoerder is P Both. De heer Van Leer neemt een eigen fotograaf mede, die voor de fotografische documentatie van deze unieke reis zal zorgen. Route nog onbepaald. Het eerste doel van de tocht is Lon den. De heer V7 van Leer, een zoon van den millionnair, zal met zÜn echt genote de tocht tot Londen meemaken. Vandaar gaat de reis naar Lydda in Palestina, maar verder is de reis slechts in grote lijnen uitgestippeld. Van dag tot dag zal worden bepaald welke routes men zal vliegen en waar men zal landen. De heer Van Leer heeft aan de NIWIN het aanbod gedaan enige ba gage mee te nemen voor de soldaten in Indonesië. Aan boord bevinden zich o.m. 100000 sigaretten, een ge schenk van de Curapaose militairen aan hun wapenbroeders in Indonesië. Bovendien gaan er ongeveer 250 kilo kranten en weekbladen met het vlieg tuig mee voor de jongens over zee. „Goede reis!" De heer Van Leer en zijn echtgenote onderhielden ziet vóór hun vertrek nog geruime tijd met enkele leden van de directie der Van Leer fabrieken nl de heren J Bouw, dr J de Meijer en T Gransbergen. Onder de talrijken die hen goede reis toewensten waren de heer Van Gelder. directeur der BPM, de heer Veenendaal, directeur KLM, mr van der Wiel, alg. secretaris der KLM, mr van Leuven en mr van Son, resp. secretaris en persoonlijk vertegenwoordiger van den heer Ples- man, en de nekende revueartiste Hen- riëtte Davids, een oude kennis van de familie Van Leer. Tenslotte hield de heer H Martin, directeur der KLM, een korte toespraak, waarin hij zijn bewondering uitsprak voor het jeug dig initiatief van den heer Van Leer, die voor zijn grote zakenreis van het moderne vervoermiddel het vliegtuig gebruik maakt. NIEUWE AANVAL OP DE VORST WORDT INGEZET. Weersverwachting, medegedeeld door het K. N. M. I. te de Bilt, geldig tot Donderdagavond: Toenemende bewolking met tijde lijk sneeuw, lu.c.' voorr^mul^k in het zuiden van het land overgaand in regen. Aanwakkerende wind tussen oost en zuid. Aanvankelijk lichte vorst, later opnieuw stijging van temperatuur in het zuiden van het land tot boven nul, in het noorden van het land tot om het vriespunt. He<t Centraal Distributiekantoor deelt mede. dat de distributiediens ten van 17 Maart a.s. af op nader bekend te maken dagen aan hen wier stamkaartnnmmer eindigt op 1, 8, 4 of 0, voorzover zij sedert 1 April van het vorig jaar geen schoenenbon tegen inlevering van bon 614 van het •'"Icgvel hebben ontvangen, een schoenenbon naar keuze van den aan ager zullen verstrekken. De tweede distributiestamkaart met bijbehorend inlegvel moet overlegd worden. De bonnen 612 en 614 zullen van het inlegvel verwijderd worden. Voorts zal na bovenvermelde datum aan kinderen, geboren in de maand Maart van een der jaren 1932 t/m 1946 een schoenenbon worden verstrekt van de soort en maat welke overeenkomt met leeftijd en geslacht van het kind. Van het inlegvel, hetwelk met de TD moet worden overgelegd zal bon 604 worden verwijderd. Maandagavond heeft de dienstleider Hebbel te Ohe en Laak (Limburg) door een noodlottig toeval zijn vrouw gedood De heer Hobbel maakte zijn revolver schoon en verkeerde In de mening, dat het wapen ontladen was. Er heeft echter nog een patroon in de loop gezeten. Tijdens het poetsen van het wapen klonk plotseling een schot en de kogel trof de vrouw in de borst. Een mede- aanwezige kennis haalde onmiddellijk geestelijke en medische hulp, die echter niet meer konden baten. Het slachtoffer was 40 jaar oud. H. is door de marechaus- sée gehoord. De veehandelaar B. uit Markelo werd dezer dagen op de markt te Oldenzaal beroofd van zijn portefeuille, inhou dende plm. 2500 gulden. Ten noorden van Gaza Is de Susannah, een schip, met naar men vermoedt 400 ille gale immigranten aan boord, aangeko men. x De gemeente Bloemendaal heeft dezer dagen haar 20.000ste inwo ner gekregen.. x Sinds 3 Maart hebben de uitzendingen in de Ned. taal van de Radiodiffusion Frangaise plaats op golflengte 1293 m. (radio Luxem burg) iedere avond van 22 uur 45 tot 23 uur. x Vijftig procent van de Deense aardappelvoorraad is bevroren, x In de laatste maand zijn 4.792 personen in de Britse zöne van Duits land uit de openbare dienst ontslagen wegens voormalig lidmaatschap van de nazi-partij. x De Amerikaanse bezettingsautoriteiten In Oostenrijk nebben een bankbiljettenvervalsing op grote schaal aan het licht gebracht. Alle dollarbiljetten zijn ingetrokken. x Volgens de laatste officieuze schat tingen bedraagt het aantal doden bij de bot-ingen in het gebied van Rawalpindi (Pendsjaab) 200 en het aantal gewonden 400. De conferentie der Grote Vier te Moskou. Molotof, de minister van Buitenlandse Zaken van Sovjet-Rusland (geheel links) en Marshall, de minister van Bui tenlandse Zaken der Ver. Staten geheel rechts) met de adviseurs aan de conferentietafel. Radio grafisch overgebrachte foto. Ass Press P, n. Onlangs hebben wij uitgeweid over Engelands machtsverlies en in 't voor gaand artikel als een der diepste oor zaken van Engelands verzwakking ge noemd: gebrek aan begrip voor het Duitse gevaar, waardoor de regering te Londen heeft gemeend zich niet te hoeven te houden aan het ook met Frankrijk gesloten verdrag van Lo carno. Dit verdrag, in 1925 aangegaan, was tot op zekere hoogte een aanvulling van het verdrag van Versailles, waar door Frankrijk zich niet voldoende be veiligd achtte tegen toekomstige Duit se agressie en legde aan Engeland de verplichting op aan Frankrijk militaire bijstand te verlenen wanneer dat door Duitsland mocht worden aangevallen, of wanneer Duitsland het Rijnland weer mochf bewapenen. Men is des tijds in Engeland over deze overeen komst zeer geestdriftig geweest en de Fransen voelden zich enigermate ge rustgesteld. Engeland meende in 1925 deze militaire hulp gemakkelijk in uit zicht te kunnen stellen, want het zou naar menselijke berekening toch nooit nodig Zijn de wapenen tegen het ver zwakte en innerlijk verdeelde, econo misch uitgeputte Duitse rijk op te ne men. Te Parijs echter zag men het be ter in. Men kende de mentaliteit en de energie van den verslagen vijand maar al te goed. En Frankrijks zorgen zijn niet ongegrond geweest. Maar in ieder geval, in 1925 had men het Locar- no-verdrag. Evenwel, in tien of elf jaar kan veel veranderen. En toen Hitler, in 1936, de stoute worp waagde, het verdrag van Versailles verscheurde als een „vodje papier" voor Duitse staatslieden zijn verdragen zelden iets anders geweest behalve wanneer zij er voor hun land belang bij hadden dat zij werden na geleefd en zijn zwaar bewapende legers het Rijnland binnenrukken liet, hielden de Britse staatslieden zich doof voor de waarschuwende woorden uit Parijs en stoorden zij zich aan de ver plichtingen van Locarno allerminst. Te Londen had men andere zorgen. De Engelse premier brak zich het hoofd over de kwestie der troonopvolging. George V was gestorven en de Prins van Wales trok zich te elfder ure van de kroningsplechtigheid terug. Terwil- le van een vrouw. Het was voor Enge land een pijnlijke historie, en wie kon zich dan nog bekommeren over een volksmenner als Hitler en over een aan Frankrijk gegeven belofte van meer dan tien jaar her? Engeland hield zich niet aan het ver drag. Men was er te Londen van over tuigd, dat het daar aan de Rijn zo'n vaart niet lopen zou. Het was echter een trouwbreuk, die zich binnen enkele jaren op Engeland wreken zou en het is een wraak geworden die door- en na-werkt en het Britse wereldrijk thans berooft van een overzees gebied waarop het sinds twee eeuwen trots is geweest. Hitier plaatste 7 Maart 1936 de we reld voor een voldongen feit, door het Rijnland weder te militariseren, als bestond het verdrag van Versailles niet. „Die Wacht am Rhein" werd weer een realiteit. De Volkenbondsraad die te Londen vergaderde, veroordeelde de Duitse remilitarisering als een schen ding van Versailles en Locarno, maar Engeland kwam niet in verzet. Het duldde dat Victor Emanuel tot Keizer van Ethiopië werd geproclameerd en het verleende gastvrijheid aan den uit zijn gebied verdreven Negus. De bur geroorlog in Spanje bracht Franco aan het bewind, die door Hitler en Musso lini werd erkend, Engeland liet de din gen op hun beloop. Maar vier jaar la ter wierpen de Duitse stoottroepen het Engelse leger, groot vierhonderddui zend man, bij Duinkerken in zee, en slechts Iets meer dan de helft ont kwam aan gevangenschap of dood. In datzelfde Duinkerken heeft Enge land thans wéér een overeenkomst met Frankrijk aangegaan, wederom een die t®S®n Duitsland is gericht. Juist als vóór 22 jaar te Locarno. Zal Lon den de verplichtingen welke daarin zijn vastgelegd, misschien wéér verwaarlo zen wanneer Duitsland binnen, laat ons zeggen tien of twintig jaar, aan leiding tot gemeenschappelijk optreden geeft? Versailles en Locarno hebben bewezen hoe weinig waarde gehecht moet worden aan een internationaal verdrag. Het wordt aangegaan als de nood er alle partijen toe dringt; het wordt gemakkelijk verwaarloosd als één der partijen de nood niet meer als zó klemmend ervaart en door andere belangen begoocheld wordt. Mag men daarom van Moskou wel veel verwach ten dat duurzame waarde heeft? U Een Dakota-vliegtuig, dat gister morgen voor de dagelijkse vlucht naar Bandoeng van het vliegveld Kemajo- ran opsteeg, is ter plaatse niet aange komen. Het toestel wordt voorlopig als vermist beschouwd. Buiten de twee leden van de bemanning vervoert de Dakota 24 passagiers.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1947 | | pagina 1