—Hel Hoogovenhedrijf 5 hoogspanning weer volledig in werking Nederlandse pilote vloog naar Zuid-Afrika Heiloo. gerlijke stand. Jchager markt. rktbericKten *er Paasverloting. De vijand roofdede buit keerde weer De boemerang 40.000 K.M. dooi$ de lucht Noodlanding tussen termietenheuvels Waar blijven onze rijwielbanden? Feuilleton maanden DRANKWET is een verzoek van mw ■ng-Egbergen, alhier 0m ling voor de verkoop van c in het klein uitsluitend k elders dan ter plaatse de vergunning geldt, in het irstraat nr. 16. ■ee weken na dagtekening nmaking kan een ieder bezwaren tegen het verle- :e vergunning inbrengen. n: Johannes M., z. v. a. n A. Zoon Adriaan H. Beemster en G. Blaau' 'icolaas J. M., z. v. G. j en Th. A. Vernooij L„ d. v. H. Janssen en Johannes J. G., z. v. g P. Berkhout, len: Jan Witsen, 76 ir Kroon. ivd: P. Smit en C. R. :entrale werden overgeno- ;n, 2 stieren, 9 pinken, 523 yeren en 1 schaap. Meestal markt na de tentoonstel- l, maar vandaag met het was er een aardige aan- en echt levendige markt ;oek. De voorjaarsmarkt ïindelijk een aanvang ge- 'erd dan ook door de wei- kocht. De handel in gel- s goed. De notering was e vorige week. Gelde- 500. De bonnen 7—7ct. goede kalfkoeien is wel handel was ook goed ring tot f 700. Dus flink Jongvee ziet men nog i gebruiksveemarkt. Er is vraag naar gebruikspaar- :en zijn nu direct niet oemen maar de verkoop nakkelijker. Nu was de luxe paarden van f 1000 Werkpaarden koudbloed 150; oudere paarden van )0; slachtpaarden f 500 tot voer was weer belangrijk, olveemarkt kalme handel r enkel maar overhouders Matige handel in geiten, vanaf f 2,50. De hoogste f 70. Het slachtverbod is 'ed op de handel. De big- 3 nog slecht voorzien. Wel ed van ongeveer 8 weken ïgevoerd. De notering was Men beweerde, dat de ngen op komst zijn, dus e aanvoer wel beter wor- in en kippen voor de itgestelde prijzen. Voor het e genoteerd in het markt- rktbond, 28 Maart 1947. kool f 15,50, afw f 10,80; :ense witte kool f 11,50; i f 16, grove uien f 16 en 13,7013,80, nep f 11,40; en: I f 8—f 8,10, II f 5,70 12000 kg Peen: II f 7,40— -f 7,80 en IV f 6,50— 9 :er Groentencentrale. 947. 52.000 kg gele kool kg Deense witte kool kg uien 13,10—16; 6200 709,50, kleine peen III 22,500 kg bieten I 8 III 4,40; 2000 kg witlof UIZEN, 27 Maart 1947. f 16; 5950 kg Rode kool kg Gele kool f 15,50; 1800 7,50—f 10; 3000 kg Peen eerste prijs voor No. 9476. De Rode Leeuw van den ts vond Donderdagmiddag ele trekking plaats van Paasloten welke na een a 7 jaren weer voor het gehouden. Notaris de agen kon mededelen dat •ten waren verkocht en goede traditie weer op- .s en weer rustig verder s trommels gaan draaien. in gezeten en achter hen de prijzen zichtbaar zijn mels draaien. De heer t gereed bij de grote uit het lot no zal wor- en bij de kleine trom- vorden rondgedraaid door guur van den heer Kooij. en W. Keesman.'De gro- imt tot stilstand om pre- De eerste greep volgt en en prijs No 110 een e tweede greep levert op a prijs No 118 zijnde een t na het aflezen van het stem van den penning- Ie vereniging van Paas- die de gewonnen prijs •ekken is reeds de vijfde Lot No 2456 en is een sette. De vijf en twin- >mf de 4e prijs eruit op 35e maal de 6e prijs op i91 was 'n onkruideg. Dan s hoogste prijzen vrij ijgt want nadat 188 maal 5mt de derde prijs eruit zijnde een beste pink. ■n op 'n moment de eer prijs vlak achter elkan- ;kkingen komt de twee bus op lot no 10542 ook irect opgevolgd te wor- prijs op lot nummer beste koe die op de de eerste prijs had ver- DE MACHINES KWAMEN TERUG Waar het lied van de arbeid dag en nacht klinkt I (Van onzen eigen verslaggever). StWARE rookpluimen hangen boven i het Noordzeekanaal en de havens van IJmuiden. Ze komen uit de fa brieksschoorstenen van de Hoogoven- edrijven. De nog kille zeewind waait door onze haren als we ons over de uitgestrekte terreinen van de Hoog- I ovens begeven. Daar ligt de staalfabriek, daar de hoogovens, waarvan de herbouwde hoogoven no. 1 kort geleden in pro- (ductie is gegaan, wijst ons onze bege- leider. We passeren grote hopen I schroot, bestemd om in de staalfa- j brieken te worden omgesmolten tot I voor de fabricage geschikte blokken. ITussen dat oude ijzer ontdekken we automotoren, onderdelen van een ma- I chinegeweer, een rupsband van een I tank. Mocht je eens twee jaar in die hopen rondscharrelen dan zou je er nog veel bruikbaar materiaal vinden en binnen een paar jaar rijk zijn Wij vervolgen onze tocht en komen bij een uitgestrekt werkobject: nieuw bouw? herbouw? Beide! Een reus achtige fabriekshal nadert hier haar voltooiing voor de tweede maal! En dan treden wij binnen in de Wal- serjj West, die herrijst op haar oude fundamenten. Overal waar we heen zien, wordt gearbeid en het is goed dat te zien. Motoren worden gemonteerd, ce menten vloeren aangestreken, loop bruggen aan elkaar gelast, machi nekappen opnieuw met grijze verf beschilderd, hijskranen glijden zoe mend langs rails hoog in de noK heen en weer en transporteren zware machine-onderdelen. Lomp en machtig verrijzen de reusachtige walsen, tussen welker dertig tot zestig ton zware rollen straks ae gloeiende 1700 kg. wegende stalen blokken geplet zullen worden. De rollen waarover de gloeiende platen zullen worden afgevoerd, worden gesmeerd. Daar waar eigenlijk ven fundamenten en lege machineputten, overwoekerd door rijk bloeiend on kruid. Een enkele schoorsteen stond kil en dood tussen de puinhopen. Het was het „werk" van den Duitser. In Februari '43 bereikte de directie de mededeling, dat „Reichsminister" Speer had bevolen, dat de nieuwe walserij west met een bouwwaarde van tien millioen gulden moest wor den gedemonteerd en overgebracht naar de Hermann Göring Werke bij Brunswijk. Het noodlottige bevel werd door Seyss onderstreept. Na tuurlijk deed men vele onderdelen verdwijnen, het grote geheel ver dween evenzo maar over de grens. Slechts de fundamenten bleven. Onmiddellijk na de capitulatie van Duitsland ging men aan het werk om de walserij terug te krijgen en zij keerde weer! Begin Juni werd met de opbouw begonnen. Over het resul taat hebt ge reeds gelezen. Thans draaien de aandrijfmotoren proef, de schoorstenen zullen gaan roken en de dorre fundamenten zul len weer trillen onder het gedreun der zware walsen. Wij wensen de Hoogovens met de walserij good luck! Waar de vuren reeds bran den. Even nemen we nog een kijkje in de in bedrijf zijnde Walserij-Oost. Een imposant schouwspel vertoont zich hier voor den buitenstaander. In grote ovens worden de brok ken staal van pl.m. 700 kg. (z.g. ingots) gedurende drie uur verhit. Zij hebben dan een temperatuur van 1200 a 1300 graden Celsius. De ovens worden bediend door man nen, die een masker dragen tegen de hitte en om het half uur moeten worden afgelost. De gloeiende blok ken worden uit de ovens naar de walsen getransporteerd. Mannen, gewapend met grote grijptangen, hanteren hier de strippen. Met een harde slag schuiven ze tussen de reusachtige walsen door, worden enkele malen door lopende banden Het wordt een voortdurend dui delijker feit: de sterke toename van onze bevolking en diverse an dere factoren drijven ons land steeds meer naar industrialise ring. Dit was reeds vóór de oor log een doorn in het oog van den Duitser. Hij zag daarin een ver mindering van eigen industriali satiemogelijkheden (export) en wenste op dit gebied in elk geval in Europa een overwegende rol te blijven spelen. Gedurende de jaren der Dezet- ting zag hij zijn kans schoon en de gevolgen bleven niet uit. Fa briek na fabriek werd bezocht en duizenden installaties verdwenen over onze Oostelijke grenzen. De Leipzigger Messe, welke de zer dagen werd gehouden, toonde duidelijk aan, dat ook in dit geval de oorlog voor Duitsland als een boemerang werkte. Haar indus trie heeft een gevoelige klap ge had en zal zich slechts herstellen zover de Grote Vier dat wenselijk achten. Geen bom zal boven het Groot- duitse Rijk worden afgeworpen, blufte eens de dikke Hermann. Hij heeft anders ervarehen de desillusie voor den Duitser is zeer groot. Want Neerlands indus trieën herrijzen stuk voor stuk. Nevenstaand artikel vertelt er van. Kennemerland en de Zaanstreek, zo vertelt ons onze zegsman. Zjj worden aangevoerd per trein en extra bus sen. Gaat straks de woningbouw be ginnen, dan verwachten de gemeenten Velsen en Beverwijk door een en an der een zeer «Sterke bevolkingstoena me. De jaarlijkse uitvoer van de Hoog ovens bedraagt ongeveer 200.000 ton ruw ijzer. Aan gas- en waterleiding buizen wordt 20.000 ton geproduceerd De Hoogovens exporteren voor devie zen 30 millioen. De stikstofproductie kan dit jaar 90.000 ton kalksalpeter opbrengen. Over 2 a 2y2 jaar zal men in samenwerking met de Staatsmijnen geheel in de Nederlandse behoefte aan kunstmest kunnen voorzien! Zo ontwikkelt zich hier aan de mond van het Noordzeekanaal een in dustriecentrum, dat mede door zijn grote aantrekkingskracht op andere industrieën tot een van de belang rijkste centra van ons land zal uit groeien. Het gebouwen complex van Walserij -Oost gezien vanuit een K.L.M. MACHINE sters moeten komen, worden tijde lijk stalen platen aangebracht. An dere gedeelten blijven open om licht binnen te laten. Zo wordt deze geweldige fabrieks hal, die een lengte heeft van drie honderd en zestig meter en zestig meter breed is, in gereedheid ge bracht. In de maand April hoopt men met het proefwalsen te beginnen en daar na zullen uur na uur en dag in dag uit de walsen hun arbeid verrichten. Honderd tachtig man zullen er werk vinden. Mensen en machines zullen dan per jaar 170.000 ton aan plaat ijzer leveren, o.a. bestemd voor ae bouw van schepen. Nog moeten onze schepen het met bouwmateriaal uit het buitenland <loen, maar straks zal het anders wor den. Zjj wachten met „smart" op het moment, dat de Walserij West gaat draaien, teneinde het binnenlandse product te kunnen betrekken. Na tuurlijk betekent ook dat weer een winstpunt in het deviezenprobleem. Twee jaar geleden Als we nog eenmaal een blik wer pen op dit machtige wederopbouw- object, gaat onze herinnering terug naar een dag kort na de bevrijding. Toen stonden-we op dezelfde plek. Het beeld was geheel anders. Trieste teruggeworpen enhet blok me taal is veranderd in een ongeveer vijftien meter lang gloeiend strip of profiel. Nog meer walsen worden door de strip, die in hele bedrijf over lopen de banden voortglijdt „aangedaan". Ten slotte zjjn ze verwerkt tot pla ten in maten tot 2.95 mm. dikte. De fabrieken voor keukengerei, carosserieën, dieseltreinen en alle mogelijke plaatverwerkende indus trieën zijn de afnemers. Sterk onder de indruk van het werk, dat in deze fabriekshal wordt verricht, steken wij het terrein weer over naar de kantoren. - Nog enkele cjjfers. Daar horen we nog een aantal cij fers, waarvan we er hier enkele doorgeven. - Op de Hoogovens vinden op het ogenblik 3700 arbeiders en 1000 be ambten werk. Elk week komen er nog 80 100 man bij. Voor de nieuwe ar beiders worden drie maal per week voorlichtingsdagen gegeven. Het woningvraagstuk is ook hier een der sterkste belemmeringen voor de uitbreiding. Onze mensen komen zelf» uit Amsterdam, Haarlem, heel Onlangs meldden we, dat een Nederlandse vliegster van Enge land naar Zuid-Afrika vloog. Deze landgenote, mejuffrouw Ida Veld- huyzen van Zanten, kwam deze week in Nederland terug. Zij ver telde, dat ze naar Zuid-Afrika was gevlogen, om een gezelschap van 7 personen, onder wie drie kinderen, van Londen naar Johannesburg over te brengen. Het vliegtuig, dat haar ter beschikking werd gesteld, was een tweemotorige Miles „Aero- van", dat zich, wat de ruimte be treft, zeer voor dit vervoer leende. Het was echter met een kruissnel heid van 160 km. per uur betrek kelijk langzaam. De eigenaar van de machine, die door Ida van Zan ten werd bestuurd, maakte de vlucht naar het zonnige zuiden me de in 'n één-motorige „Auster". Dit laatste toestel vloog steeds naast de twee-motorige, daar de Nederland se pilote de zorg voor de navigatie droeg. Op de heenreis had men in Cairo tien dagen oponthoud, omdat de „Auster" een nieuwe carburator no dig had, welke uit Engeland moest komen. Daar ontmoette Ida van Zan ten haar vroegeren directeur, dr. A. Plesman, die haar de hulp van de gronddienst aanbood. (Mej. Van Zan ten was tot de tiende Mei 1940 ste- wardesse bij de K.L.M.)Van Cairo ging het verder. Bij M'Bula maakte de ^pilote een noodlanding, omdat de begeleidende „Auster" het doel van de vlucht van die dag Dodona, door sterke tegenwind niet kon bereiken. De landing werd uitgevoerd op een noodlandingsterrein, dat sinds zeven jaar niet gebruikt was. Dat bleek la ter. Het veld zelf was geheel ver waarloosd; er liepen scheuren door en er torenden meters hoge mierenhopen Beide vliegtuigen kwamen juist op het enig bruikbare stuk aan de grona. Een moeilijkheid was nu, om de ben zinevoorraad enigszins aan te vullen. Het districtshoofd, de enige blanke in die streek, kon echter benzine ter beschikking stellen, al was het slechts benzine geschikt voor automotoren. Maar daarmede waren de tanks spoe dig gevuld. Techniek in de rimboe. De inheemse bevolking, negers, zette met behulp van speren, waar aan ze hun halsdoeken bond bjj wjjze van vlaggetje, een startbaan uit, nadat ze de gevaar opleverende kuilen en scheuren had gedempt. De vliegtuigen kwamen weer in de lucht en de verdere tocht naar Transvaal verliep vlot. Met de „Aerovan" heeft mej. Van Zanten daarna geruime tijd verschil lende passagiers- en chartervluchten gemaakt, o.a. van Umtali in Zuid- Rhodesia uit. Ze maakte een vlucht van Fort Victoria naar de in de jungle gelegen Zymbabwe ruines, waarbij twee Amerikaanse fotover slaggevers haar vergezelden. Ook vervoerde ze twee zieken. De ene, een longpatiënt, werd op een brancard van Umtali naar Kaapstad overge vlogen en de andere reisde met een dokter en een verpleegster van Um tali naar Bulawayo. Terug naar Engeland. In Februari ondernam zij met den eigenaar van de „Aerovan" de terug reis naar Engeland. De „Auster" was in Zuid-Afrika verkocht, zódat bei den in de 2-motorige „Miles" terug vlogen. Die vlucht verliep goed, al moesten enkele noodlandingen ge smaakt worden. Een van die landingen werd uitgevoerd op één motor. Bjj Kosti slaagde ze er in het vliegtuig vlak voor het invallen van de duister nis op de grote verkeersweg te lan den. Het vliegveld, waar ze wilde landen, stond n'.l. niet op de kaart. Mej. Van Zanten legde op haar vlucht naar en van Zuid-Afrika en op haar tochten over dat werelddeel rond 40.000 km. af. Haar indruk is, dat de verkeers- toestanden in Afrika nog zeer primi tief zijn. Juist daardoor zou, naar haar mening, een goed gefinancierde luchtvaartonderneming met een goe de grondorganisatie goed werk kun nen verrichten. Dat deze Nederlandse niet bjj de pakken heeft neergezeten, wanneer de omstandigheden haar daartoe aanleiding hadden kunnen geven, moge nog hieruit blijken, dat ze, toen de& oorlog het onmogeljjk maakte langer als stewardesse mee te vliegen, verschillende pogingen deed bezet Nederland te verlaten. Ten slotte belandde zë via België en Frankrjjk in Zwitserland. Daar na kwam ze door het toen nog on bezette deel van Frankrijk in Span je en ten slotte in Portugal. Van daar uit bereikte ze Londen. Ze nam dienst bij de Air Transport Auxilliary en vloog vliemachines van de fabriek naar de vliegvelden. Bij de Mjj. „De Schelde" te Vlissingen wordt de laatste hand gelegd aan het 18.000 ton metende passagierschip „Willem Ruys", genoemd naar den door de Duitsers gefusileerden directeur van den Rotterdamsen Lloyd. Dit is 't grootste schip, dat ooit van stapel liep van de Mij. „De Schelde". NFB P. Regering neme een ergernis weg Een persmededeling, dat de pro ductie van rjjwiel-binnen- en buiten banden in ons land vervaardigd, in Januari j 1 300.000 stuks voor beide categorieën zou hebben bedragen en de mededeling van bet C.D.K., dat om voor banden in aanmerking te komen, de afstand voortaan drie in plaats van vjjf km moef bedragen, zjjn voor de A N W B aanleiding ge weest zich opnieuw tot den minister van Economische Zaken te wenden. In dit adres wijst de A N W B op de zorgwekkende schaarste aan rijwiel banden en complete rijwielen, die de moeilijkheden in de Nederlandse ge zinnen aanziénlijk vergroot Rekening houdende met de huidige productie van rijwielbanden en daarbij vertrouwende, dat dit peil zal kunnen worden gehandhaafd of zich in stijgen de lijn zal bewegen, meent de ANWB, dat thans aan een uitbreiding en wij ziging van de distributie moet worden gedacht. Regeling als met schoenen distributie. De bond wil den minister voorstel len in b.v. de komende periode van tien maanden, aan elk gezin, waarin sinds het voriS ïaar n0Ê geen distri- butie-toewijzlng voor banden werd ontvangen, een binnen- en buitenband ter beschikking te stellen. Een en ander zou kunnen geschieden volgens het bij de schoenen-distributie gevolgde sy steem, zoals reeds eerder werd voor gesteld. Op deze wijze zal althans enigermate aan de dringende behoefte van de be volking worden tegemoet gekomen. Hoogst onbevredigend moet 't worden ge acht, indien voortgegaan zal worden met steeds opnieuw banden ter be schikking te stellen aan dezelfde groe pen ambtenaren en werknemers. De A N W B wjjst er voorts op, dat er enerzjjds tal van personen zjjn, die, hoewel niet in loondienst, een rjjwiel ook dringend nodig heb ben, terwjjl het anderzjjds voor de bevolking ergerniswekkend moet worden geacht, dat dagelijks in de dagbladen advertenties verschijnen van particulieren, waarin nieuwe banden fe koop worden aangeboden, banden, die in feite slechts als dis tributie-artikel verkregen kunnen zjjn. De voorgestelde maatregelen, waarbij 1,5 a 1,7 millioen gezinnen geholpen zouden kunnen worden, zouden bete kenen, dat maandelijks 150 170.000 binnen- en buitenbanden beschikbaar zouden moeten worden gesteld. Met enige goede wil zal, naar de mening van de A N W B, de resterende pro ductie voldoende kunnen zijn, om voor de reeds zolang bevoorrechte catego rieën, die volgens de bestaande normen moeten worden voorzien, een regelma tige aanvulling van banden te verze keren. 26. door Tjeerd Adema Hans van Linschoten diepte de brief uit de binnenzak van baas Go- vers' Zondagse jas op en gaf hem aan het sproetige klerkje, dat hem lang zaam openvouwde en vol belangstel ling begon te lezen. „Hm", zei hij, toen hij hem uit had. „Laat 's kijken", zei de meneer met het knijpbrilletje, de brief overnemend. Hij sloeg er een blik op en wipte toen van zijn stoel. „Dat 's waar ook", zei hij, „die heb ik zelf getikt, komt u binnen, meneer". Hij maakte eigenhandig de afsluiting open en Hans moest onwillekeurig den ken aan den melkboer waar hij als kind zomers wel eens op bezoek kwam. Die kon even majestueus 'n landhek open zwaaien om een koe door te laten. „Gaat u even zitten", zei het heertje, terwijl hij bereidwillig een stoel aan sleepte. „Jacques, ga zeggen, dat me neer Van Linschoten er is". Jacques gaapte van verbazing nog wat na, maar voldeed toch aan de hem verstrekte opdracht. Hij opende, na een discreet klopje, de deur van een privé vertrek en kwam een moment later naar buiten stuiven, achtervolgd door een dikken heer met een uilenbril op, die met uitgestoken hand op Hans van Linschoten afstapte. „Van der Dusse", zei hij, zich voor stellend. „U is zeker meneer Van Lin schoten. Het doet me bijzonder genoe gen met u te kunnen kennis maken. Komt u binnen alstublieft". Hij hield de deur van het privé ver trek open en liet Hans, onder de blik ken van de stomverbaasde klerken, hoffelijk voorgaan. Hans van Linschoten keek eens om zich heen. Tegenover de glas-in-lood-ramen was een antieke Hollandse schouw, waarop kostbaar Chinees porselein prijkte. Langs de wanden hingen grote schilde rijen in brede „gouden" lijsten en bo ven de schouw hing een levensgroot geschilderd portret van een deftig edel man uit de achttiende eeuw, in kant kraag en jabots. In de hoek van het vertrek stond een reusachtig schrijfbureau, waarop een moderne lamp prijkte. Daarvóór was, rond een laag tafeltje, een gezellig zit je van diepe clubfauteuils gemaakt. Een Perzisch kleed, waarop alle voetstappen onhoorbaar werden, bedekte de vloer en langs de achterwand was een reus achtige boekenkast opgesteld, die bijna tot het plafond reikte en een schat^van banden vertoonde. Toen Hans van Linschoten binnen kwam, stond een gesoigneerd heer van ongeveer vijftig jaar uit een der clubs op en keek den jongen man met vrien delijke belangstelling aan. „Dit is meneer De Hoop", stelde de heer Van der Dusse voor. „Het is mij bijzonder aangenaam met u kennis te maken, meneer Van Lin schoten", zei de heer De Hoop, terwijl hij hem vriendelijk de hand' toestak. „Ik kan mij voorstellen, dat ons ver zoek, om u hier te presenteren, u enigszins vreemd moet hebben gesche nen. Gaat u zitten, alstublieft". „Rookt u?" vroeg de heer Van der Dusse, en op het bevestigende knikje van Hans, die zich door de plotselinge overgang van de conversatie met baas Govers naar het gesprek in dit milieu nog een weinig onzeker voelde, haalde hij uit 'n lade van zijn. schrijftafel een kistje Havanna's en bood den jongen man er een aan, waarna hij een" rook- standaard naast diens fauteuil pootte en Hans hoffelijk een vuurtje presenteer de. „Als een man rookt kan hij beter denken en praten", zei de heer De Hoop glimlachend. „Althans, zo gaat het mij". Er was een ogenblik van stilte. Hans van Linschoten dacht onwillekeurig aan de dagen waarin hij in zijn ouder lijk huis in een dergelijk milieu ge leefd had zonder er iets bijzonders aan te bespeuren en voelde zijn verwaar loosd uiterlijk in het goedkope en slecht passende pak van baas Govers als een wanklank in de smeltende tonen van een medodieuse symphonie. Hij zag hoe de heren elkaar een ogenblik aankeken en hoe er in dat kijken een onuitgesproken vraag en antwoord lagen wie van beiden het ge sprek zou beginnen, waarna mr. Van der Dusse zich min of meer ambtelijk achter zijn schrijftafel zette, de vinger toppen van beide handen tegen elkaar legde en den jongen man ernstig aan keek. „De kwestie waarom wij u verzocht hebben, een ogenblik-hier te komen waaraan u zo vriendelijk voldaan heeft is, dat meneer De Hoop, met wie ons kantoor in hoogst aangename rela tie staat" dit werd met een vriende lijk knikje in de richting van den oude ren bezoeker gezegd - „dat meneer De Hoop, zeg ik, u een ogenblik over fa milieaangelegenheden wilde spreken. (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1947 | | pagina 3