K
Wat doen wij met ons
geblokkeerde geld?
i
Cowboy-romantiek sterft uit...
Aan de vooravond van deT.T.
verlaging der loonbelasting
*ECCAM!
met RADIO
de Vries
fE TAXI'S.
L.GEBR.KAAL
e
Het begin van het
einde
Anti-kus-club
WAT KNAL, senorita
Vliegmachine dodelijke concurrent!
Voor velen
Scherpe strijd verwacht
Van Alles \A/at
De nieuwe LOON B EL ASTIN G
Grote smokkelaffaire
in horloges
-HOED
UT £E<trf*MU>Ee7
filing
doodfceofe^dö
neterneoieitjaj
onschadfiUjkjVe»
mens-.wiJiiMsdiflr
afdoends?it»
éénjjrondigfi
toepassing
oeibaar voor dieren
er (bedden, ^ligplaats
•^PITEX' voor wit»
hrtoristof
y boekhandelaar!
je, goedkope uit-
irermaarde roman
U er vlug bij
e ROMASTIEK
act.
zelden werd ge
in aantrekkelijke
:e prijs,
00 pag.) 2r90
el
00 pag.) 1.90
de Gran Cbaco
;00 pag.) f. 2.90
hertellingen
100 pag.) f. 1.00
00 pag.) f. 2.90
radijs
00 pag.) f. 1.90
le gehele serie
t achter het,net!
nmnmimnHHt
ngen!
237 ALKMAAR.
ENOMENAAL
rt iets nieuws
ogtezon) f 46.-
vanaf f 30.-
n i 25.-
en gramofoon.
rvice.
Teletoon 4374
lb, Telefoon 7004
(Van onze financiële medewerker'»
Aan het einde van de oorlog be
droeg de totale geldcirculatie, d.w.
z. de bankbiljetten en het girale
geld bij de bank, Circa 10^ millard
gulden. Dat was op het ogenblik,
gezien de kleine hoeveelheid goe
deren, die ter beschikking stond
en voor het kopen waarvan 3 lA mil
liard voldoende was, ongeveer 7
milliard gulden te veel. Dit wil dus
zeggen een bij het publiek en de
banken aanwezig zijnde extra koop
kracht, die wel is waar min of meer
in toom werd gehouden door de
prijsbeheersing, maar die via de
zwarte markt in menig geval toch
een uitweg zocht.
Minister Lieftinck maakte na de be
vrijding met deze zwevende koopkracht
loorte metten. Eerstens moesten alle
bankbiljetten van 100 ingeleverd wer
den, waarna ze op de geblokkeerde re
kening werden geboekt. Deze manipula
tie verminderde de geldcirculatie met
jf 1.7 milliard. Toen kwam op 36 Sept.
3945 de klap op de vuurpijl: al het geld
(behalve het metalen) moest worden bi
jgeleverd, waarna per gezinslid 30
Werd uitgekeerd. Op deze algehele blok
kade volgde daarna gedeeltelijk een de
blokkering, doch verreweg het groo'ste
deel van het ingeleverde geld bleef ge
steriliseerd.
Men kon later nog op een nieuw 3
Jact grootboek 1946 inschrijven wist
|B dat ongeveer 400.000 Nederlanders
fculks gedaan hebben voor een bedrag
Van ca. 1.8 milliard? doch deze
grootboekinschrijving was in feite een
xentegevende vorm van geblokkeerd
geld. Minister Lieftinck heeft thans in
een dezer dagen ingediend wetsontwerp
machtiging gevraagd om dit geblokkeer
de blok aan het financiële been defini
tief af te hakken, zij het dan dat deze
bperatie zeker nog een jaar zal ver
gen. "Wat is nu zijn bedoeling?
De mogelijkheden.
1. Alle houders van geblokkeerde sal
di en grootboekinschrijvingen moeten
allereerst hun oude belastingen, de ver-
mogensaanwasbelasting en de vermo
gensheffing ineens hieruit voldoen.
2. Heeft men dan nog geblokkeerd
geld over, de geblokkeerde tegoeden
zijn geheel anders verspreid dan de
aanslagen die werden opgelegd, zodat
grote overschotten zullen overblijven
dan staan ter keuze de volgende wegen
open:
a. Men kan tegen zijn geblokkeerde
tegoed vermogenswaarden kopen, bijv.
buizen, doch alleen van iemand die
ir.et dat verkregen geblokkeerde geld
rechtstreeks de genoemde belastingen
betaalt. O.i. kan men daarna echter dat
huis verkopen en zodoende via deze
trap toch vrij geld krijgen!
b. Men kan ook op de beurs effecten
kopen, doch deze effecten krijgt men
niet in handen (anders zou men, door ze
opnieuw te verkopen, vrij geld kunnen
krijgen) en zij worden dan ook voor een
tijd van drie jaar bij een bank gedepo
neerd; wel kan men er uiteraard de
versdienen rente van toucheren en men
kan ze door andere verwisselen.
c. Is het overschot kleiner dan 5000
'(dit geldt dus in het bijzonder voor de
kleinere spaarders), dan kan dit bedrag
bp een speciale depositorekening ge
plaatst worden, waarvan, naar wij aan
nemen, normaal rente wordt gegeven. In
5 jaarlijkse termijnen wordt het aldus
geblokkeerde geld in nieuw geld vrij
gegeven.
d. Ondernemers daarentegen kunnen
In New-York vinden de meisjes
tussen dertien en twintig jaar, dat
het peil van de moraal der jonge
vrouwen te veel daalt. Ze hebben
nu een vereniging opgericht, waar
van de leden een insigne dragen.
Het reglement van de club Is nog
al streng: de leden mogen niet
kussen in het openbaar; niet uit
gaan met jongens waaraan ze niet
officiëel zijn voorgesteld, geen
slobberige kleren dragen zoals de
sweaters; niet doen of ze flauw
vallen wanneer ze naar een zan
ger in een band luisteren, niet
langer op blijven dan één uur 's
nachts en geen jenever drinken.
hun overschotten overboeken naar een
investeringsrekening bij een bank, die
binnen 5 jaar geleidelijk zal worden
omgezet in verhandelbare certlficaties,
dus na één etappe verkrijgt men ook
hier nieuw geld.
e. Onder zekere voorwaarden zal men
het tegoed ook nog kunnen gebruiken
ter betaling van koopsommen van le
vensverzekering.
3. Heeft men geen of slechts gedeel
telijke keuze kunnen maken ondanks
deze „embarras du choix", dan zal de
gelukkige bezitter" voor het restant
aan geblokkeerd geld obligaties van een
langlopende lening ontvangen, tenzij
deze restanten in totaal zo gering zijn,
dat zij eenvoudigheidshalve vrijgegeven
worden.
Naar onze mening is de kans voor
deze obligatielening groot; tegenover 'n
totale hoeveelheid geblokkeerd geld van
5 milliard staat weliswaar een geta
xeerd bedrag aan V.A.B. en heffing in
eens van 5 milliard (dus dat zou klop
pen), doch wij moeten hier niet verge
ten, dat die belastingen ook bétaald mo
gen worden met de gewone staatsobliga
ties. En naar mate men hiervan gebruik
maakt, blijft er geblokkeerd tegoed over
en neemt de nieuwe obligatielening dus
vastere vorm aan.
Senorita Osorio, dochter van de her
tzin van Montemar en hofdame van
Prinses Beatrix van Orleans Bourbon,
belde op een dag Don Juan, de Spaan-
kroonpretendent op: „Ik hoop U in
!adrid te ontmoeten, zodra die bedrie
ger is verdwenen". De rechtbank legde
haar een boete op van ongeveer 5700
gulden wegens belediging van generaal
Franco. De Senorita beweerde, dat het
woord bedrieger, maar op een andere
Kroonpretendent sloeg. Zij weigerde de
hoe te betalen. De rechtbank veroor
deelde haar daarop tot een maand ge
vangenisstraf. Daarop zei de prinses:
„Ik kan mijn hofdame niet missen. Ar
resteer mij maar". De rechter meldde
zich daarna ziek. De burgemeester van
San Lucar de Barrameda, waar de ge-
vangenis zich bevindt, vertrok voor
dringende zaken. Drie dagen later
werd de Senorita echter gearresteerd.
De directeur van de gevangenis ruimde
het veld om haar een comfortabele cel
te verschaffen, die zij met haar eigen
meubilair gezellig mocht maken. De
ceuren van dit deel der gevangenis ble
ien open. De senorita heeft in deze
maand honderden bezoeken ontvangen.
DE HERBOUW VAN DE DNJEPR-DAM.
De stuwdam in de Dnjepr, die tijdens de oorlog verwoest werd, zal ln
1950 volledig herbouwd worden. De centrales krijgen dan een capaciteit
van 2 j/2 milliard kilowatt-uur. Enkele installaties zijn sinds enige maan
den weer in werking. De dam zoals hij er thans uitziet.
(Van een U.P.-correspondent).
Het laatste heiligdom der be
roemde cowboys dreigt verloren te
gaan, opgeofferd aan de vliegtech
niek van deze eeuw, de cowboys
zelf terugbrengend tot de staat van
gewone boerenknechts, die alleen
nog de koeien naar het vliegveld
mogen brengen.
Een van de laatste veedrijvers rou
tes, die nog regelmatig in gebruik is, is
een rotsachtig pad van Salta in Argen
tinië naar Antofagasta in Chili. Langs
deze buitengewoon zware bergroute
worden kuddes runderen van 75 tot 100
stuks verschillende malen per week
door de cowboys overgebracht. De gau-
cho's rijden op muildieren en brengen
hun vee naar het kopermijndistrict van
het naburige Chili. Alleen het geharde
Argentijnse „criollo" vee kan zulk een
zware reis doorstaan en alleen geharde
en ervaren bergruiters kunnen de weg
over de Andes volbrengen. Op sommige
plaatsen gaat de weg tot 4800 meter om
hoog, hoger dan de hoogste bergtop in
Europa. Het pad loopt door reusachtige
zoutbeddingen en door eindeloze berg-
prairies, waar in de winter sneeuwstor
men onmeedogend de reizigers geselen
met hun ijskoude vlagen en in de zomer
de zandstormen woeden die dier en
mens teisteren. De hele reis duurt on
geveer tien dagen, soms langer als het
weer of voetgebreken van het vee de
tocht ophouden.
De grote dagen van de cowboys vie
len in de jaren na de Amerikaanse bur
geroorlog. In enkele jaren tijds werden
toen ongeveer 30 millioen stuks vee en
10 millioen paarden door cowboys over
gebracht over duizenden mijlen in Te
xas. Maar spoedig namen de Spoorwe
gen de veetransporten over. Tot er in de
afgelopen oorlog een nieuwe gouden tijd
aanbrak voor de koeiendrijvers. Dat
gebeurde in Australië, waar een mil
lioen stuks vee moest worden over
gebracht op deze wijze van Australië's
Noordkust naar het dichtbevolkte Wes
ten en Zuiden, voor het geval de Ja
panners een invasie in het Noorden
zouden ondernemen. Maar de Japanse
dreiging werd afgewend en slechts
10.000 tot 15.000 koeien werden wegge
dreven.
Koeien per vliegtuig.
De veedrijverstochten in Zuid-Ameri-
ka vonden echter tot op de huidige dag
voortgang. Nu echter onderhandelen de
Argentijnse veehouders over de aankoop
van een aantal vrachtvliegtuigen, die.
naar men gelooft uiteindelijk de gau-
cho zullen verdrijven van de bergroute
naar Chili. Ieder vliegtuig kan
acht koeien meenemen. Dus tien toestel
len of een toestel dat tien vluchten
maakt kan in enkele uren het werk
verrichten, waarvoor de gaucho's een
zware tocht van tien dagen nodig heb
ben.
Het gebruik van vliegtuigen voor vee
transport is niet nieuw. Maar meestal
waren het dure renpaarden, die door de
lucht vervoerd werden. Als het plan
van de Argentijnse veehouders door
gaat, zal dit de eerste maal zijn, dat zo
omvangrijke en regelmatige veetrans
porten langs de luchtweg gaan. Een an
dere mogelijkheid is er op deze route
niet. Spoorwegen ontbreken in dit ge
bied en vervoer over zee is te bezwaar
lijk wat tijdsduur en kosten betreft.
Het vliegtuig is dus de enige concur
rent van deze cowboys, maar het ziet er
naar uit, dat het een dodelijke concur
rent zal zijn.
Drie recordreizen van
de „Oranje"
De Oranje is Gistermiddag uit Am
sterdam vertrokken voor de le van de 3
reizen AmsterdamBataviaAmster
dam, welke het schip in recordtijd
hoopt te volbrengen. Op 10 Augustus
wordt het weer in Amsterdam ver
wacht, waarvan het 5 dagen later op
nieuw vertrekt om er 3 November te
rug te keren. 10 November volgt dan
de laatste tocht van deze serie welke
op 22 November eindigt.
Deze opmerkelijk snelle reizen van
dit grootste schip uit de hoofdstede
lijke haven trekken ook in de buiten
landse pers sterk de aandacht. De
naam van de Nederlandse scheep
vaart, welke in de oorlog grote pres
taties leverde wordt er door hoogge
houden.
Nieuwe tarieven per 1 Juli
Op 1 Juli a.s. wordt een nieuw tarief voor de loonbelasting van kracht, dat vcor
een zeer groot deel van de in loondienst zijnde werkers een verlaging zal be
tekenen. Zij, die de laagste lonen verdienen, zullen van de verlaging bet meest
profiteren. Van de categorie, welke van f 100.tot f 140.— per week verdient,
blijft de belasting ongeveer gelijk. Van hen, die meer salaris ontvangen, zal de
fiscus een zwaarder offer gaan vragen. Minister Lieftinck heeft de vrijgezellen
niet vergeten en ook zij komen er bij de nieuwe regeling, binnen zekere grenzen,
gunstiger af. Hieronder laten wij een deel van de tabel volgen:
Loon p. week
f 28.46—29.61
29.62—30.76
30.77—31.91
31.92—33.07
33.08—34.22
34.23—35.38
35.39—36.53
36.54—37.68
37.69—38.84
38.85—39.99
40.00—41.15
41.16—42.30
42.31—43.45
43.46—44.61
44.62—45.76
45.77—46.91
46.92—48.07
48.08—49.22
49.23—50.38
50.39—51.53
51.54—52.68
52.69—53.84
53.85—54.99
55.00—56.15
56.16—57.30
57.31—58.45
58.46—59.61
59.62—60.76
60.77—61.91
61.92—63.07
63.08—64.22
64.23—65.38
65.39—66.53
66.5467.68
67.69—68.84
68.85—69.99
70.00—71.15
71.16—72.30
72.31—73.45
ongeh.
f 1.89
2.12
2.36
2.60
2.85
3.10
3.37
3.62
3.90
4.18
4.45
4.73
5.02
5.32
5.61
5.92
6.22
6.53
6.84
7.17
7.48
7.81
8.13
8.46
8.80
9.15
9.48
9.83
10.19
10.53
10.88
11.25
11.61
11.98
12.35
12.73
13.10
13.47
13.85
geh.
f 0.72
0.86
1.01
1.17
1.33
1.49
1.66
1.84
2.02
2.20
2.39
2.58
2.78
2.98
3.18
3.39
3.61
3.82
4.04
4.26
4.48
4.71
4.94
5.17
5.41
5.65
5.90
6.14
6.38
6.63
6.89
7.14
7.41
7.66
7.94
8.20
8.47
8.76
9.01
1 kind
f 0.17
0.27
0.37
0.48
0.60
0.72
0.85
0.98
1.11
1.26
1.41
1.56
1.71
1.87
2.04
2.20
2.37
2.54
2.72
2.90
3.08
3.27
3.45
3.65
3.84
4.04
4.25
4.44
4.65
4.87
MS
5.30
'5.52
5.75
5.97
6.18
6.42
6.65
6.88
2 k, 3. k. 4. k. 5 k.
f 0.13
0.21
0.30
0.38
0.48
0.58 f 0.15
0.68 0.22
0.79 0.28
0.90 0.36
1.02 0.43
1.15 0.51 f 0.14
1.28 0.60 0.19
1.41 0.69 0.24
1.54 0.79 0.30
1.68 0.89 0.35
1.82 0.99 0.42
1.96 1.10 0.48 f 0.12
2.10 1.21 0.56 0.15
2.25 1.32 0.64 0.19
2.40 1.43 0.71 0.23
2.55 1.55 0.79 0.28
2.71 1.66 0.87 0.33
2.87 1.78 0.96 0.38
3.03 1.90 1.05 0.43
3.20 2.02 1.14 0.49
3.37 2.15 1.23 0.54
3.54 2.28 1.32 0.60
3.72 2.41 1.41 0.66
3.90 2.55 1.50 0.72
4.07 2.69 1.60 0.78
4.26 2.83 1.70 0.85
4.45 2.98 1.80 0.92
4.65 3.14 1.91 0.98
4.83 3.29 2.02 1.05
5.03 3.45 2.13 1.11
Hevig onweer boven Londen
Een der hevigste onweders sinds
mensenheugenis maakt het radiogra
fisch verkeer van Londen naar lan
den overzee vrijwel onmogelijk. De
Britse posterijen verklaarden, dat ze in
40 jaar nog nooit zo'n ernstige atmos-
fersche storing hadden meegemaakt.
Zware regens brachten het Londen-
se verkeer tot stilstand.
H li «.HI ill S *b? .1VI V I
(Van een speciale ANP-Sport-
verslaggever).
Als vandaag om 10.30 uur de start-
vlag op „De Haar" bij Assen daalt,
dan is de T.T., als „Dutch TT", herbo
ren, na een onderbreking van 7 jaar
en zullen de snelste motorrijders van
het huidige Europa elkaar bestrijden
in de 16e Grote Prijs van Nederland
der KNMV.
Weliswaar hebben ook verleden jaar
de motoren over het bekende Drentse
circuit gedaverd, maar toen waren het
nog slechts nationale races.
Assen is zich aan het voorbereiden
op deze voor de Drentse hoofdstad zo
belangrijke dag. Wie de stad vanuit
het Zuiden binnenrijdt, ziet daar als
eerste teken van het grote gebeuren
een oranje-poort, vlaggen, verlichte
straten en spandoeken.
Van Woensdag jl. af hebben de mo
torcracks des morgens en des middags
hun trainingsrondjes op het 16.53 km
lange circuit gedraaid en heden om
10.30 uur wordt met de nationale ju-
r.ioresraces begonnen. Vijf kwartier
later zullen de internationale races
voor de 350 cc klasse beginnen en des
middags om 2 uur bestrijden dan de
nationale seniores elkander.
Het hoofdnummer van de TT, de
500 cc-klasse internationaal, begint
om kwart over drie.
Vandaag zijn in Assen drie Italiaan
se motorrenners aangekomen, t.w. G.
Leoni (op Guzzi), O. Clemencich (op
Gilera) en A. Rossetti (op Benelli).
Zij brachten het slechte nieuws, dat
twee der sterkste Italianen niet aan
de strijd zullen deelnemen. Dat zijn
O. Tènni en E. Lorenzetti. De reden
daarvan is alleen van Tenni bekend.
Bij een val in Bern heeft hij zijn
hand bezeerd.
De Engelsen zijn zowel voor de 350
als voor de 500 cc klasse allen aanwe
zig. Hoewel zij tijdens de training
reeds vrij snelle tijden hebben geno
teerd, verwachten deskundigen dit
jaar geen record-verbetering en omdat
de FIDCM dit jaar het gebruik van
Benzol-benzine heeft verboden en de
renners dus gebruik zullen moeten
maken van de overal in ons land aan
wezig zijnde Standaardbenzine.
Men verwacht, juist zoals verleden
jaar, een publiek, dat in de tiendui
zenden zal lopen.
LORENZETTI TOCH OP HET
APPèL.
Lorenzetti is kort voor het middag
uur gisteren in Assen gearriveerd,
juist te laat voor het rijden van de
verplichte trainingsrondjes. De orga-
DE T.T. RACE
V777\ Tribun»
langt* circuit 16,530 kmj
nisatoren van de wedstrijden hebben
te zijnen gerieve de afzetting om het
circuit een kwartier langer gehand
haafd. zodat de Itai.'asn toch nog
twee ronden heeft gereden.
H.K.H. Prinses Juliana bracht Donderdag een bezoek aan de tentoon
stelling „Het Hart van Holland", welke ter gelegenheid van het 675-
jarig bestaan van Gouda gehouden wordt. De Prinses bezichtigt de
expositie.
EIGENLIJK is het üit
moreel oogpunt gezien
niet altijd even fraai,
maar we behoeven toch
niet te ontkennen, dat het
„slijk der aarde" door tal.
loos velen niet als een
dergelijke substantie be
schouwd wordt al heeft
het eveneens de eigen
schap dat het menigeen
snel door de vingers
glijdt.
Geld is dikwijls de spil
waarom „het" draait en
niet zelden wordt getracht
uit de tastbare munt po
litieke munt te slaan.
Het is in elk geval een
zaak, waarmee zowel mi
nister Marshall als Tsjang
Kai Sjek en tante Janne
tje uit de Kerkebuurt op
het lieflijke Marken da
gelijks rekening mee te
houden hebben
Vandaar dan ook, dat
de thans bekend worden
de cijfers betreffende de
op 1 Juli a.s. in te vos-
ren nieuwe tarieven voor
de loonbelasting veler aan
dacht hebben.
Het moet gezegd wor
den, dat de regeling ons
niet tegenvalt. In elk ge
val eist de fiscus weei
wat kwartjes of dubbeltje
minder per week. Hoe
weinig het voor sommiger.
ook mag zijn, alles telt
ten slotte mee. Het is im
mers weer in vele huis
houdens zó, dat elk dub
beltje moet worden om
gekeerd
Betreffende de kinder
bijslag is nu een gecombi
neerde regeling getroffen.
Een zeker bedrag per kind
(1, 2 en 3e f o,4o per kind,
voor elk kind meer f 0,50)
en per dag wordt bij het
loon opgeteld en van het
verkregen bedrag wordt
dan de loonbelasting be
rekend. Naturlijk voor
zover hij aanspraak op
kinderbijslag maakt.
Een voorbeeld. Iemand
heeft een gezin met drie
kinderen en een wekelijks
inkomen van f 40. Hij be
taalde daarvan f i.32 loon
belasting. Dit wordt nu
berekend van f 47.20 en be
draagt f 0.69.
Ook de vrijgezellen zul
len minister Lieftinck
dankbaar zijn Aan hen is
gelukkig ditmaal ook
eens gedacht. De belas
tingdruk voor deze cate
gorie is bijzonder zwaar.
Motieven hiervoor zijn in
derdaad te vinden, maar
men dient ook het vol
gende in het oog te hou
den. Vele vrijgezellen zijn
a.s. huisvaders en zullen
in die functie in hun vrij-
gezellentijd eerst een fi-
nantiële basis moeten
bouwen, willen zij met
kans van slagen tot het
stichten van een gezin
kunnen overgaan. En
daarvoor is heel wat no
dig als men slechts be
denkt, dat voor het aan
schaffen van een „dege
lijk" huiskamerameuble
ment de slordige duit van
f 800 A f 1200 moet worden
geofferd
AMSTERDAM,
zoals het is
Evenals elders in het
land was het ^gisteren >n
onze schone* - hoofdstad
verre van behaaglijk. De
warme lucht hing trillend
tussen de huizenblokken
en schier een ieder zag
met verlangen uit naar
een zuchtje wind Het was
echter pas half drie en
de avondkoelte dus nog
verre. Iedereen keek ieder
een aan en slaakte een
verzuchting over de
warmte.
Wij hadden een af
spraakje, maar het uur
waarop de ontmoeting
plaats zou hebben was
nog niet daar. In af
wachting lieten we ons op
één van de gezellige ter
rassen op het Damrak in
een rieten stoel zakken en
bestelden een kopje thee
Terwijl we ons aan het
oudvaderlandse vocht
laafden, werden we ver
gast op een staaltje echt
Amsterdamse acrobatiek.
Twee gespierde heren in
overhemd en met opge
stroopte mouyen deden
op het trottoir een aan
tal halsbrekende adembe
nemende toeren. Ge be
grijpt, het was een indi
recte aanslag op onze por-
temonnaie. De warmte
scheen hen niet te deren.
De heren waren nau
welijks vertrokken naar
een ander terras of ons
oog viel op 'n dame. Onze
aandacht moest trouwens
wel op haar gevestigd wor
den. Haar „omvang" was
aanzienlijk, daarenboven
presteerde zij het nog vijf
henden te besturen. Aan
vijf lange lijnen huppelden
de dieren van een ons on
bekend ras met haar mee
Alleen gebeurde het op een
bepaald ogenblik, dat de
lieve beestjes elk een an
dere kant uitwilden. No.
1 naar een palingventer,
no. 2 naar een keeshondje,
no. 3 naar de waterkant,
no. 4 naar een paaltje en
no 5 achter de vrouw aan.
We vreesden eerst dat de
dame een soort middel
eeuwse terechtstelling be
schoren zou zijn, maar een
paar zoete woordjes ble
ken voldoende om de
hondjes in de goede rich
ting te koersen. Zoiets kun
je nu eenmaal nergens an
ders meemaken dan in
Amsterdam.
en daarom
graag.
zijn
wij
W.
ic
Politie wist, hoe laat
het was
Een grote smokkelaffaire in Zwit
serse horloges, die in totaal ongeveer
4100 horloges met een gezamenlijke
inkoopwaarde aan deviezen van
100.000 omvatte, is door de Schie-
damse politie ontdekt. Zij slaagde er
in, de drie Schiedammers W. S., T. R,
en de goudsmid H. V. en diens echt
genote, alsmede een Rotterdamse
mevr. B. te arresteren, terwjjl een
proces-verbaal naar de Zwitserse po
litie is doorgestuurd, om twee Zwit
sers, die eveneens deel uitmaakten van
de smokkelbende te vervolgen.
De Zwitsers begonnen in Februari
van dit jaar in een auto een kleine
partij prima Zwitserse horloges naar
Schiedam te smokkelen, welke door
de drie, nu gearresteerde Schiedam
mers werden gekocht en verhandeld,
met een winst van ongeveer tien gul
den per horloge. Wanneer zg niet in
staat waren de Zwitsers onmiddellijk
te betalen, schoot mevr. B. hét geld
voor. Mevr. V. is ook eenmaal naar
Zwitserland gereisd om een resterend
bedrag na te brengen. Alles ging
goed, totdat H. V. Jr. de Zwitsers op
belde om nu maar eens een grote
partij naar Nederland te brengen. De
Zwitsers reden dus wederom naar
Schiedam, ongehinderd door de doua
ne, nu met een parttj van bijna 3000
horloges van minder goede kwaliteit,
die ze voor 3.per stuk hadden in
gekocht en die de Schiedammers
voor ƒ20.per stuk van hen over
namen. Zij verkochten ze, met voor
elk lid der bende een winst van ƒ1.25
per stuk. Toen de horldges in Schie
dam arriveerden, was het echtpaar V.
Jr. juist met mevr. via Brussel en
Parijs naar Zwitserland. De politie,
aan wie ter ore gekomen was, dat in
een café een transactie zou worden
afgesloten met gesmokkelde Zwitserse
horloges als handelsobject, besloot 'n
onderzoek ln te stellen, wat de arres
tatie van W. S. en T. R. ten gevolge
had. Daar men slechts vermoedde, dat
zij bij de zaak betrokken waren, zeide
men hun, van de zaak niets af te we
ten. De Zwitsers keerden naar hun
land terug en meldden daar het ge
beurde aan de daar verblijvende
Schiedamse vacantiegangers, die ge
rustgesteld, omdat de politie toch
niets wist, terugkeerden, maar Dins
dagavond prompt aan de grens wer
den gearresteerd. Door het onweer
legbaar bewijsmateriaal, o.a. de inbe-
slaggenomen partij van ongeveer 3000
horloges, bekenden zij.
t4The flying dutchman
trophy"
Onlangs werd op het vliegveld van
Abbotsinch, de jaarlijkse Schotse
wedstrijd gehouden voor bouwers van
modelvliegtuigen. Voor het beste mo
del stelde de K. L. M. een fraaie
wisselbeker beschikbaar, met de
inscriptie:
„The Flying Dutchman trophy pre
sented by KLM Royal Dutch Airlines
for power model Aircraft Annual
Competition in Scotland 1947".
Deze wisselbeker zal voortaan elk
jaar de inzet vormen van de Schotse
competitie.
Winnaar van de trophee werd Pe
ter Montgomerie uit Kirkcaldy, die
bovendien door de K. L. M. een vrije
reis heen en terug PrestwickAm
sterdam aangeboden kreeg.
Tijdens zijn verblijf in Nederland
zal Peter deelnemen aan de jaarlijkse
competitie van de Koninklijke Neder
landse Ver. voor Luchtvaart.