K Wat doen wij met ons geblokkeerde geld? i Cowboy-romantiek sterft uit... Aan de vooravond van deT.T. verlaging der loonbelasting *ECCAM! met RADIO de Vries fE TAXI'S. L.GEBR.KAAL e Het begin van het einde Anti-kus-club WAT KNAL, senorita Vliegmachine dodelijke concurrent! Voor velen Scherpe strijd verwacht Van Alles \A/at De nieuwe LOON B EL ASTIN G Grote smokkelaffaire in horloges -HOED UT £E<trf*MU>Ee7 filing doodfceofe^dö neterneoieitjaj onschadfiUjkjVe» mens-.wiJiiMsdiflr afdoends?it» éénjjrondigfi toepassing oeibaar voor dieren er (bedden, ^ligplaats •^PITEX' voor wit» hrtoristof y boekhandelaar! je, goedkope uit- irermaarde roman U er vlug bij e ROMASTIEK act. zelden werd ge in aantrekkelijke :e prijs, 00 pag.) 2r90 el 00 pag.) 1.90 de Gran Cbaco ;00 pag.) f. 2.90 hertellingen 100 pag.) f. 1.00 00 pag.) f. 2.90 radijs 00 pag.) f. 1.90 le gehele serie t achter het,net! nmnmimnHHt ngen! 237 ALKMAAR. ENOMENAAL rt iets nieuws ogtezon) f 46.- vanaf f 30.- n i 25.- en gramofoon. rvice. Teletoon 4374 lb, Telefoon 7004 (Van onze financiële medewerker'» Aan het einde van de oorlog be droeg de totale geldcirculatie, d.w. z. de bankbiljetten en het girale geld bij de bank, Circa 10^ millard gulden. Dat was op het ogenblik, gezien de kleine hoeveelheid goe deren, die ter beschikking stond en voor het kopen waarvan 3 lA mil liard voldoende was, ongeveer 7 milliard gulden te veel. Dit wil dus zeggen een bij het publiek en de banken aanwezig zijnde extra koop kracht, die wel is waar min of meer in toom werd gehouden door de prijsbeheersing, maar die via de zwarte markt in menig geval toch een uitweg zocht. Minister Lieftinck maakte na de be vrijding met deze zwevende koopkracht loorte metten. Eerstens moesten alle bankbiljetten van 100 ingeleverd wer den, waarna ze op de geblokkeerde re kening werden geboekt. Deze manipula tie verminderde de geldcirculatie met jf 1.7 milliard. Toen kwam op 36 Sept. 3945 de klap op de vuurpijl: al het geld (behalve het metalen) moest worden bi jgeleverd, waarna per gezinslid 30 Werd uitgekeerd. Op deze algehele blok kade volgde daarna gedeeltelijk een de blokkering, doch verreweg het groo'ste deel van het ingeleverde geld bleef ge steriliseerd. Men kon later nog op een nieuw 3 Jact grootboek 1946 inschrijven wist |B dat ongeveer 400.000 Nederlanders fculks gedaan hebben voor een bedrag Van ca. 1.8 milliard? doch deze grootboekinschrijving was in feite een xentegevende vorm van geblokkeerd geld. Minister Lieftinck heeft thans in een dezer dagen ingediend wetsontwerp machtiging gevraagd om dit geblokkeer de blok aan het financiële been defini tief af te hakken, zij het dan dat deze bperatie zeker nog een jaar zal ver gen. "Wat is nu zijn bedoeling? De mogelijkheden. 1. Alle houders van geblokkeerde sal di en grootboekinschrijvingen moeten allereerst hun oude belastingen, de ver- mogensaanwasbelasting en de vermo gensheffing ineens hieruit voldoen. 2. Heeft men dan nog geblokkeerd geld over, de geblokkeerde tegoeden zijn geheel anders verspreid dan de aanslagen die werden opgelegd, zodat grote overschotten zullen overblijven dan staan ter keuze de volgende wegen open: a. Men kan tegen zijn geblokkeerde tegoed vermogenswaarden kopen, bijv. buizen, doch alleen van iemand die ir.et dat verkregen geblokkeerde geld rechtstreeks de genoemde belastingen betaalt. O.i. kan men daarna echter dat huis verkopen en zodoende via deze trap toch vrij geld krijgen! b. Men kan ook op de beurs effecten kopen, doch deze effecten krijgt men niet in handen (anders zou men, door ze opnieuw te verkopen, vrij geld kunnen krijgen) en zij worden dan ook voor een tijd van drie jaar bij een bank gedepo neerd; wel kan men er uiteraard de versdienen rente van toucheren en men kan ze door andere verwisselen. c. Is het overschot kleiner dan 5000 '(dit geldt dus in het bijzonder voor de kleinere spaarders), dan kan dit bedrag bp een speciale depositorekening ge plaatst worden, waarvan, naar wij aan nemen, normaal rente wordt gegeven. In 5 jaarlijkse termijnen wordt het aldus geblokkeerde geld in nieuw geld vrij gegeven. d. Ondernemers daarentegen kunnen In New-York vinden de meisjes tussen dertien en twintig jaar, dat het peil van de moraal der jonge vrouwen te veel daalt. Ze hebben nu een vereniging opgericht, waar van de leden een insigne dragen. Het reglement van de club Is nog al streng: de leden mogen niet kussen in het openbaar; niet uit gaan met jongens waaraan ze niet officiëel zijn voorgesteld, geen slobberige kleren dragen zoals de sweaters; niet doen of ze flauw vallen wanneer ze naar een zan ger in een band luisteren, niet langer op blijven dan één uur 's nachts en geen jenever drinken. hun overschotten overboeken naar een investeringsrekening bij een bank, die binnen 5 jaar geleidelijk zal worden omgezet in verhandelbare certlficaties, dus na één etappe verkrijgt men ook hier nieuw geld. e. Onder zekere voorwaarden zal men het tegoed ook nog kunnen gebruiken ter betaling van koopsommen van le vensverzekering. 3. Heeft men geen of slechts gedeel telijke keuze kunnen maken ondanks deze „embarras du choix", dan zal de gelukkige bezitter" voor het restant aan geblokkeerd geld obligaties van een langlopende lening ontvangen, tenzij deze restanten in totaal zo gering zijn, dat zij eenvoudigheidshalve vrijgegeven worden. Naar onze mening is de kans voor deze obligatielening groot; tegenover 'n totale hoeveelheid geblokkeerd geld van 5 milliard staat weliswaar een geta xeerd bedrag aan V.A.B. en heffing in eens van 5 milliard (dus dat zou klop pen), doch wij moeten hier niet verge ten, dat die belastingen ook bétaald mo gen worden met de gewone staatsobliga ties. En naar mate men hiervan gebruik maakt, blijft er geblokkeerd tegoed over en neemt de nieuwe obligatielening dus vastere vorm aan. Senorita Osorio, dochter van de her tzin van Montemar en hofdame van Prinses Beatrix van Orleans Bourbon, belde op een dag Don Juan, de Spaan- kroonpretendent op: „Ik hoop U in !adrid te ontmoeten, zodra die bedrie ger is verdwenen". De rechtbank legde haar een boete op van ongeveer 5700 gulden wegens belediging van generaal Franco. De Senorita beweerde, dat het woord bedrieger, maar op een andere Kroonpretendent sloeg. Zij weigerde de hoe te betalen. De rechtbank veroor deelde haar daarop tot een maand ge vangenisstraf. Daarop zei de prinses: „Ik kan mijn hofdame niet missen. Ar resteer mij maar". De rechter meldde zich daarna ziek. De burgemeester van San Lucar de Barrameda, waar de ge- vangenis zich bevindt, vertrok voor dringende zaken. Drie dagen later werd de Senorita echter gearresteerd. De directeur van de gevangenis ruimde het veld om haar een comfortabele cel te verschaffen, die zij met haar eigen meubilair gezellig mocht maken. De ceuren van dit deel der gevangenis ble ien open. De senorita heeft in deze maand honderden bezoeken ontvangen. DE HERBOUW VAN DE DNJEPR-DAM. De stuwdam in de Dnjepr, die tijdens de oorlog verwoest werd, zal ln 1950 volledig herbouwd worden. De centrales krijgen dan een capaciteit van 2 j/2 milliard kilowatt-uur. Enkele installaties zijn sinds enige maan den weer in werking. De dam zoals hij er thans uitziet. (Van een U.P.-correspondent). Het laatste heiligdom der be roemde cowboys dreigt verloren te gaan, opgeofferd aan de vliegtech niek van deze eeuw, de cowboys zelf terugbrengend tot de staat van gewone boerenknechts, die alleen nog de koeien naar het vliegveld mogen brengen. Een van de laatste veedrijvers rou tes, die nog regelmatig in gebruik is, is een rotsachtig pad van Salta in Argen tinië naar Antofagasta in Chili. Langs deze buitengewoon zware bergroute worden kuddes runderen van 75 tot 100 stuks verschillende malen per week door de cowboys overgebracht. De gau- cho's rijden op muildieren en brengen hun vee naar het kopermijndistrict van het naburige Chili. Alleen het geharde Argentijnse „criollo" vee kan zulk een zware reis doorstaan en alleen geharde en ervaren bergruiters kunnen de weg over de Andes volbrengen. Op sommige plaatsen gaat de weg tot 4800 meter om hoog, hoger dan de hoogste bergtop in Europa. Het pad loopt door reusachtige zoutbeddingen en door eindeloze berg- prairies, waar in de winter sneeuwstor men onmeedogend de reizigers geselen met hun ijskoude vlagen en in de zomer de zandstormen woeden die dier en mens teisteren. De hele reis duurt on geveer tien dagen, soms langer als het weer of voetgebreken van het vee de tocht ophouden. De grote dagen van de cowboys vie len in de jaren na de Amerikaanse bur geroorlog. In enkele jaren tijds werden toen ongeveer 30 millioen stuks vee en 10 millioen paarden door cowboys over gebracht over duizenden mijlen in Te xas. Maar spoedig namen de Spoorwe gen de veetransporten over. Tot er in de afgelopen oorlog een nieuwe gouden tijd aanbrak voor de koeiendrijvers. Dat gebeurde in Australië, waar een mil lioen stuks vee moest worden over gebracht op deze wijze van Australië's Noordkust naar het dichtbevolkte Wes ten en Zuiden, voor het geval de Ja panners een invasie in het Noorden zouden ondernemen. Maar de Japanse dreiging werd afgewend en slechts 10.000 tot 15.000 koeien werden wegge dreven. Koeien per vliegtuig. De veedrijverstochten in Zuid-Ameri- ka vonden echter tot op de huidige dag voortgang. Nu echter onderhandelen de Argentijnse veehouders over de aankoop van een aantal vrachtvliegtuigen, die. naar men gelooft uiteindelijk de gau- cho zullen verdrijven van de bergroute naar Chili. Ieder vliegtuig kan acht koeien meenemen. Dus tien toestel len of een toestel dat tien vluchten maakt kan in enkele uren het werk verrichten, waarvoor de gaucho's een zware tocht van tien dagen nodig heb ben. Het gebruik van vliegtuigen voor vee transport is niet nieuw. Maar meestal waren het dure renpaarden, die door de lucht vervoerd werden. Als het plan van de Argentijnse veehouders door gaat, zal dit de eerste maal zijn, dat zo omvangrijke en regelmatige veetrans porten langs de luchtweg gaan. Een an dere mogelijkheid is er op deze route niet. Spoorwegen ontbreken in dit ge bied en vervoer over zee is te bezwaar lijk wat tijdsduur en kosten betreft. Het vliegtuig is dus de enige concur rent van deze cowboys, maar het ziet er naar uit, dat het een dodelijke concur rent zal zijn. Drie recordreizen van de „Oranje" De Oranje is Gistermiddag uit Am sterdam vertrokken voor de le van de 3 reizen AmsterdamBataviaAmster dam, welke het schip in recordtijd hoopt te volbrengen. Op 10 Augustus wordt het weer in Amsterdam ver wacht, waarvan het 5 dagen later op nieuw vertrekt om er 3 November te rug te keren. 10 November volgt dan de laatste tocht van deze serie welke op 22 November eindigt. Deze opmerkelijk snelle reizen van dit grootste schip uit de hoofdstede lijke haven trekken ook in de buiten landse pers sterk de aandacht. De naam van de Nederlandse scheep vaart, welke in de oorlog grote pres taties leverde wordt er door hoogge houden. Nieuwe tarieven per 1 Juli Op 1 Juli a.s. wordt een nieuw tarief voor de loonbelasting van kracht, dat vcor een zeer groot deel van de in loondienst zijnde werkers een verlaging zal be tekenen. Zij, die de laagste lonen verdienen, zullen van de verlaging bet meest profiteren. Van de categorie, welke van f 100.tot f 140.— per week verdient, blijft de belasting ongeveer gelijk. Van hen, die meer salaris ontvangen, zal de fiscus een zwaarder offer gaan vragen. Minister Lieftinck heeft de vrijgezellen niet vergeten en ook zij komen er bij de nieuwe regeling, binnen zekere grenzen, gunstiger af. Hieronder laten wij een deel van de tabel volgen: Loon p. week f 28.46—29.61 29.62—30.76 30.77—31.91 31.92—33.07 33.08—34.22 34.23—35.38 35.39—36.53 36.54—37.68 37.69—38.84 38.85—39.99 40.00—41.15 41.16—42.30 42.31—43.45 43.46—44.61 44.62—45.76 45.77—46.91 46.92—48.07 48.08—49.22 49.23—50.38 50.39—51.53 51.54—52.68 52.69—53.84 53.85—54.99 55.00—56.15 56.16—57.30 57.31—58.45 58.46—59.61 59.62—60.76 60.77—61.91 61.92—63.07 63.08—64.22 64.23—65.38 65.39—66.53 66.5467.68 67.69—68.84 68.85—69.99 70.00—71.15 71.16—72.30 72.31—73.45 ongeh. f 1.89 2.12 2.36 2.60 2.85 3.10 3.37 3.62 3.90 4.18 4.45 4.73 5.02 5.32 5.61 5.92 6.22 6.53 6.84 7.17 7.48 7.81 8.13 8.46 8.80 9.15 9.48 9.83 10.19 10.53 10.88 11.25 11.61 11.98 12.35 12.73 13.10 13.47 13.85 geh. f 0.72 0.86 1.01 1.17 1.33 1.49 1.66 1.84 2.02 2.20 2.39 2.58 2.78 2.98 3.18 3.39 3.61 3.82 4.04 4.26 4.48 4.71 4.94 5.17 5.41 5.65 5.90 6.14 6.38 6.63 6.89 7.14 7.41 7.66 7.94 8.20 8.47 8.76 9.01 1 kind f 0.17 0.27 0.37 0.48 0.60 0.72 0.85 0.98 1.11 1.26 1.41 1.56 1.71 1.87 2.04 2.20 2.37 2.54 2.72 2.90 3.08 3.27 3.45 3.65 3.84 4.04 4.25 4.44 4.65 4.87 MS 5.30 '5.52 5.75 5.97 6.18 6.42 6.65 6.88 2 k, 3. k. 4. k. 5 k. f 0.13 0.21 0.30 0.38 0.48 0.58 f 0.15 0.68 0.22 0.79 0.28 0.90 0.36 1.02 0.43 1.15 0.51 f 0.14 1.28 0.60 0.19 1.41 0.69 0.24 1.54 0.79 0.30 1.68 0.89 0.35 1.82 0.99 0.42 1.96 1.10 0.48 f 0.12 2.10 1.21 0.56 0.15 2.25 1.32 0.64 0.19 2.40 1.43 0.71 0.23 2.55 1.55 0.79 0.28 2.71 1.66 0.87 0.33 2.87 1.78 0.96 0.38 3.03 1.90 1.05 0.43 3.20 2.02 1.14 0.49 3.37 2.15 1.23 0.54 3.54 2.28 1.32 0.60 3.72 2.41 1.41 0.66 3.90 2.55 1.50 0.72 4.07 2.69 1.60 0.78 4.26 2.83 1.70 0.85 4.45 2.98 1.80 0.92 4.65 3.14 1.91 0.98 4.83 3.29 2.02 1.05 5.03 3.45 2.13 1.11 Hevig onweer boven Londen Een der hevigste onweders sinds mensenheugenis maakt het radiogra fisch verkeer van Londen naar lan den overzee vrijwel onmogelijk. De Britse posterijen verklaarden, dat ze in 40 jaar nog nooit zo'n ernstige atmos- fersche storing hadden meegemaakt. Zware regens brachten het Londen- se verkeer tot stilstand. H li «.HI ill S *b? .1VI V I (Van een speciale ANP-Sport- verslaggever). Als vandaag om 10.30 uur de start- vlag op „De Haar" bij Assen daalt, dan is de T.T., als „Dutch TT", herbo ren, na een onderbreking van 7 jaar en zullen de snelste motorrijders van het huidige Europa elkaar bestrijden in de 16e Grote Prijs van Nederland der KNMV. Weliswaar hebben ook verleden jaar de motoren over het bekende Drentse circuit gedaverd, maar toen waren het nog slechts nationale races. Assen is zich aan het voorbereiden op deze voor de Drentse hoofdstad zo belangrijke dag. Wie de stad vanuit het Zuiden binnenrijdt, ziet daar als eerste teken van het grote gebeuren een oranje-poort, vlaggen, verlichte straten en spandoeken. Van Woensdag jl. af hebben de mo torcracks des morgens en des middags hun trainingsrondjes op het 16.53 km lange circuit gedraaid en heden om 10.30 uur wordt met de nationale ju- r.ioresraces begonnen. Vijf kwartier later zullen de internationale races voor de 350 cc klasse beginnen en des middags om 2 uur bestrijden dan de nationale seniores elkander. Het hoofdnummer van de TT, de 500 cc-klasse internationaal, begint om kwart over drie. Vandaag zijn in Assen drie Italiaan se motorrenners aangekomen, t.w. G. Leoni (op Guzzi), O. Clemencich (op Gilera) en A. Rossetti (op Benelli). Zij brachten het slechte nieuws, dat twee der sterkste Italianen niet aan de strijd zullen deelnemen. Dat zijn O. Tènni en E. Lorenzetti. De reden daarvan is alleen van Tenni bekend. Bij een val in Bern heeft hij zijn hand bezeerd. De Engelsen zijn zowel voor de 350 als voor de 500 cc klasse allen aanwe zig. Hoewel zij tijdens de training reeds vrij snelle tijden hebben geno teerd, verwachten deskundigen dit jaar geen record-verbetering en omdat de FIDCM dit jaar het gebruik van Benzol-benzine heeft verboden en de renners dus gebruik zullen moeten maken van de overal in ons land aan wezig zijnde Standaardbenzine. Men verwacht, juist zoals verleden jaar, een publiek, dat in de tiendui zenden zal lopen. LORENZETTI TOCH OP HET APPèL. Lorenzetti is kort voor het middag uur gisteren in Assen gearriveerd, juist te laat voor het rijden van de verplichte trainingsrondjes. De orga- DE T.T. RACE V777\ Tribun» langt* circuit 16,530 kmj nisatoren van de wedstrijden hebben te zijnen gerieve de afzetting om het circuit een kwartier langer gehand haafd. zodat de Itai.'asn toch nog twee ronden heeft gereden. H.K.H. Prinses Juliana bracht Donderdag een bezoek aan de tentoon stelling „Het Hart van Holland", welke ter gelegenheid van het 675- jarig bestaan van Gouda gehouden wordt. De Prinses bezichtigt de expositie. EIGENLIJK is het üit moreel oogpunt gezien niet altijd even fraai, maar we behoeven toch niet te ontkennen, dat het „slijk der aarde" door tal. loos velen niet als een dergelijke substantie be schouwd wordt al heeft het eveneens de eigen schap dat het menigeen snel door de vingers glijdt. Geld is dikwijls de spil waarom „het" draait en niet zelden wordt getracht uit de tastbare munt po litieke munt te slaan. Het is in elk geval een zaak, waarmee zowel mi nister Marshall als Tsjang Kai Sjek en tante Janne tje uit de Kerkebuurt op het lieflijke Marken da gelijks rekening mee te houden hebben Vandaar dan ook, dat de thans bekend worden de cijfers betreffende de op 1 Juli a.s. in te vos- ren nieuwe tarieven voor de loonbelasting veler aan dacht hebben. Het moet gezegd wor den, dat de regeling ons niet tegenvalt. In elk ge val eist de fiscus weei wat kwartjes of dubbeltje minder per week. Hoe weinig het voor sommiger. ook mag zijn, alles telt ten slotte mee. Het is im mers weer in vele huis houdens zó, dat elk dub beltje moet worden om gekeerd Betreffende de kinder bijslag is nu een gecombi neerde regeling getroffen. Een zeker bedrag per kind (1, 2 en 3e f o,4o per kind, voor elk kind meer f 0,50) en per dag wordt bij het loon opgeteld en van het verkregen bedrag wordt dan de loonbelasting be rekend. Naturlijk voor zover hij aanspraak op kinderbijslag maakt. Een voorbeeld. Iemand heeft een gezin met drie kinderen en een wekelijks inkomen van f 40. Hij be taalde daarvan f i.32 loon belasting. Dit wordt nu berekend van f 47.20 en be draagt f 0.69. Ook de vrijgezellen zul len minister Lieftinck dankbaar zijn Aan hen is gelukkig ditmaal ook eens gedacht. De belas tingdruk voor deze cate gorie is bijzonder zwaar. Motieven hiervoor zijn in derdaad te vinden, maar men dient ook het vol gende in het oog te hou den. Vele vrijgezellen zijn a.s. huisvaders en zullen in die functie in hun vrij- gezellentijd eerst een fi- nantiële basis moeten bouwen, willen zij met kans van slagen tot het stichten van een gezin kunnen overgaan. En daarvoor is heel wat no dig als men slechts be denkt, dat voor het aan schaffen van een „dege lijk" huiskamerameuble ment de slordige duit van f 800 A f 1200 moet worden geofferd AMSTERDAM, zoals het is Evenals elders in het land was het ^gisteren >n onze schone* - hoofdstad verre van behaaglijk. De warme lucht hing trillend tussen de huizenblokken en schier een ieder zag met verlangen uit naar een zuchtje wind Het was echter pas half drie en de avondkoelte dus nog verre. Iedereen keek ieder een aan en slaakte een verzuchting over de warmte. Wij hadden een af spraakje, maar het uur waarop de ontmoeting plaats zou hebben was nog niet daar. In af wachting lieten we ons op één van de gezellige ter rassen op het Damrak in een rieten stoel zakken en bestelden een kopje thee Terwijl we ons aan het oudvaderlandse vocht laafden, werden we ver gast op een staaltje echt Amsterdamse acrobatiek. Twee gespierde heren in overhemd en met opge stroopte mouyen deden op het trottoir een aan tal halsbrekende adembe nemende toeren. Ge be grijpt, het was een indi recte aanslag op onze por- temonnaie. De warmte scheen hen niet te deren. De heren waren nau welijks vertrokken naar een ander terras of ons oog viel op 'n dame. Onze aandacht moest trouwens wel op haar gevestigd wor den. Haar „omvang" was aanzienlijk, daarenboven presteerde zij het nog vijf henden te besturen. Aan vijf lange lijnen huppelden de dieren van een ons on bekend ras met haar mee Alleen gebeurde het op een bepaald ogenblik, dat de lieve beestjes elk een an dere kant uitwilden. No. 1 naar een palingventer, no. 2 naar een keeshondje, no. 3 naar de waterkant, no. 4 naar een paaltje en no 5 achter de vrouw aan. We vreesden eerst dat de dame een soort middel eeuwse terechtstelling be schoren zou zijn, maar een paar zoete woordjes ble ken voldoende om de hondjes in de goede rich ting te koersen. Zoiets kun je nu eenmaal nergens an ders meemaken dan in Amsterdam. en daarom graag. zijn wij W. ic Politie wist, hoe laat het was Een grote smokkelaffaire in Zwit serse horloges, die in totaal ongeveer 4100 horloges met een gezamenlijke inkoopwaarde aan deviezen van 100.000 omvatte, is door de Schie- damse politie ontdekt. Zij slaagde er in, de drie Schiedammers W. S., T. R, en de goudsmid H. V. en diens echt genote, alsmede een Rotterdamse mevr. B. te arresteren, terwjjl een proces-verbaal naar de Zwitserse po litie is doorgestuurd, om twee Zwit sers, die eveneens deel uitmaakten van de smokkelbende te vervolgen. De Zwitsers begonnen in Februari van dit jaar in een auto een kleine partij prima Zwitserse horloges naar Schiedam te smokkelen, welke door de drie, nu gearresteerde Schiedam mers werden gekocht en verhandeld, met een winst van ongeveer tien gul den per horloge. Wanneer zg niet in staat waren de Zwitsers onmiddellijk te betalen, schoot mevr. B. hét geld voor. Mevr. V. is ook eenmaal naar Zwitserland gereisd om een resterend bedrag na te brengen. Alles ging goed, totdat H. V. Jr. de Zwitsers op belde om nu maar eens een grote partij naar Nederland te brengen. De Zwitsers reden dus wederom naar Schiedam, ongehinderd door de doua ne, nu met een parttj van bijna 3000 horloges van minder goede kwaliteit, die ze voor 3.per stuk hadden in gekocht en die de Schiedammers voor ƒ20.per stuk van hen over namen. Zij verkochten ze, met voor elk lid der bende een winst van ƒ1.25 per stuk. Toen de horldges in Schie dam arriveerden, was het echtpaar V. Jr. juist met mevr. via Brussel en Parijs naar Zwitserland. De politie, aan wie ter ore gekomen was, dat in een café een transactie zou worden afgesloten met gesmokkelde Zwitserse horloges als handelsobject, besloot 'n onderzoek ln te stellen, wat de arres tatie van W. S. en T. R. ten gevolge had. Daar men slechts vermoedde, dat zij bij de zaak betrokken waren, zeide men hun, van de zaak niets af te we ten. De Zwitsers keerden naar hun land terug en meldden daar het ge beurde aan de daar verblijvende Schiedamse vacantiegangers, die ge rustgesteld, omdat de politie toch niets wist, terugkeerden, maar Dins dagavond prompt aan de grens wer den gearresteerd. Door het onweer legbaar bewijsmateriaal, o.a. de inbe- slaggenomen partij van ongeveer 3000 horloges, bekenden zij. t4The flying dutchman trophy" Onlangs werd op het vliegveld van Abbotsinch, de jaarlijkse Schotse wedstrijd gehouden voor bouwers van modelvliegtuigen. Voor het beste mo del stelde de K. L. M. een fraaie wisselbeker beschikbaar, met de inscriptie: „The Flying Dutchman trophy pre sented by KLM Royal Dutch Airlines for power model Aircraft Annual Competition in Scotland 1947". Deze wisselbeker zal voortaan elk jaar de inzet vormen van de Schotse competitie. Winnaar van de trophee werd Pe ter Montgomerie uit Kirkcaldy, die bovendien door de K. L. M. een vrije reis heen en terug PrestwickAm sterdam aangeboden kreeg. Tijdens zijn verblijf in Nederland zal Peter deelnemen aan de jaarlijkse competitie van de Koninklijke Neder landse Ver. voor Luchtvaart.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1947 | | pagina 5