r MONICA OOGSTPROBLEMEN IN DE WIERINGERMEER „Brandend vliegtuig neergestort DE PAMPUS—PIRAAT door J. D. VAN EXTER Geen sensatie en geheimzinnigheid H M. de Koningin bezoekt Drenthe Onze export daalt ZONNESCHIJN. LUCHT.... Een kilometervreter Wij luisteren morgen naar Duizend militairen aangekomen jggBF^ Verloofd Onderschrift van de redactie Jjftqzzmde*t Niet allen zijn een tikje zwart De kranten schreeuwen het van de daken: „Brandend vliegtuig neergestort". Grote koppen op de frontpagina: „Luchtvaart eist weer dertig doden". Zetsel over twee kolommen met veel vet en cursief. Tal van lugubere bijzon derheden. Een gissen naar de oor zaak. Deskundigen staan voor een raadsel. De bestuurder was een rustig en ervaren vlieger. Er zal een diepgaand onderzoek ingesteld worden. En intussen huivert het publiek. Het voelt zich gesterkt in de ver jaarde overtuiging, dat vliegen toch altjfd nog een halsbrekende onderneming bltyft. Vliegtuigen storten maar neer of het niets is. Een mens is er zjjn leven niet meer zeker in. Dat is de vox populi op basis van krantenberichten. En daar ligt de fout. In de wijze waarop de kranten het nieuws brengen en in de sluier van geheimzinnigheid, welke vele vliegrampen omhult. Er wordt op on verantwoordelijke wijze misbruik ge maakt van vliegtuigongelukken. Een gevaarlijke mentaliteit wordt er door aangekweekt. De kranten dragen hiervoor schuld. Niet alle, helaas wel de meeste. Een vliegtuigongeluk is sensaiie. Er wordt door de opmaak meer accent op ge'egd dan op do toe standen in Indië of de economische moeilijkheden van ons land. Niet ter zake dienende details worden in den brede opgesomd. Er wordt aandacht geschonken aan de mening van bui tenstaanders, die soms de meest on waarschijnlijke oorzaken weten voor een bepaald ongeluk. Zelfs worden onbenullige noodlandingen, waarbij niemand een schrammetje oploopt, uitvoerig beschreven. Tevergeefs zal men echter in de kranten zoeken naar berichten over auto's, welke door een verstopte ben zineleiding langs de weg zijn blijven staan. Of over bussen, welke wegens een lekke band een hek vernield heo- ben. Er zijn in 1946 niet minder dan 1175 mensen in verkeersongevallen op de Nederlandse wegen gedood. Een tiende van al die ongelukken met do delijke afloop is misschien in de dag bladen vermeld. Meestal in een onop vallend bericht ergens tussen het an dere nieuws. En het is niet aan te nemen, dat naar aanleiding van die 1175 doden één Nederlander besloten heeft, voortaan geen gebruik meer te maken van een auto. Maar zodra er een vliegtuig in 't spel is, komen de kaarten anders te liggen. Dat is nieuws van de eerste orde. Sensatie. De pers leent zich (misschien onbewust) voor een gevaarijjke stemmingmakerij. De gevaarsfactor wordt geaccentueerd. Het sentiment neemt de overhand. Dat is jammer. De dagen dat vlie gen nog iets ongewoons was, zjjn definitief voorbij. Vliegen is niets ongewoons meer. Hoogstens ban men het ongewoon noemen, dat ons volk nog zo weinig luchtvaartgezind is, ondanks de faam van de K.L.M. In het buitenland heeft men ten on rechte vaak de indruk, dat een land, dat een K.L.M. voortbrengt tot in al zijn geledingen luchtvaartgezind moet zijn. Ingewijden weten echter, dat dit niet het geval is. BELANGRIJKE TAAK VOOR DE PERS De pers heeft in dit opzicht een be langrijke taak te vervullen. Enkele bladen hebben die taak gelukkig be grepen. De meeste nog niet. Dat heb ben de vliegrampen van de laatste we ken maar al te duidelijk bewezen. De luchtvaart heeft een opbouwende be langstelling nodig. De pers kan die geven door wat zelfbeheersing en be grip. De luchtvaart zelf kan die sti muleren door het waas van geheim zinnigheid om de meeste vliegtuigon gelukken nu eindelijk eens te verwijde ren. Er staat één ding vast. Er vallen zo maar geen vliegtuigen uit de lucht. Daar is een oorzaak voor. Het kan de schuld van de bestuurder zijn. Het toestel kan defect zijn. De weersomstandigheden kunnen een ongeluk veroorzaken. Er is geen enkele reden om dit te verzwijgen. Er worden overal fouten gemaakt. Nood lottige fouten zelfs. En het heeft nim mer geschaad om daar ruiterlijk voor uit te komen. De luchtvaart dient dat ook te doen. En vooral geen maanden te wachten alvorens de resultaten van een onderzoek vrij te geven. Dat zal de verkeerde mening bij het grote pu bliek wegnemen. Klare taal hebben wij nodig. Nuchtere realiteit. Indien wij van de luchtvaart een alledaags vervoermiddel willen maken, dan moe ten wij alledaagse maatstaven aan leggen. En geen sensatie en geen geheim zinnigheid. niet meer zo opgeblazen. Vaak wordt zelfs volstaan met een sober commu niqué van bevoegde zijde verstrekt. Anders liggen echter de papieren, zo een vliegtuigongeval de omvang van een nationale ramp heeft. Als er twin tig of dertig doden zijn. Als een on verlaat opstijgt en met zijn toestel op een schoolgebouw stort, waardoor tal van jonge levens worden vernietigd. Dat de pers hieraan bijzondere aan dacht wjjdt is begrijpelijk. Precies het zelfde zou gebeuren, indien het een trein- of autobusramp van deze om vang betrof. Een trein, een autobus, zowel als een vliegtuig zijn openbare middelen van vervoer, dus heeft het publiek er recht op, deze dingen te weten. Daar behoeft nog geen sen satie bij te zijn. Alleen en dit zal men willen onderschrijven vereist het verslag van een vliegramp een an dere opmaak dan het bericht van het zoontje van de heer X., dat bij het spelen de arm gebroken heeft. Maar voor het overige: accóord, Van Put ten! Het bezoek van H. M. de Koningin aan de provincie Drenthe. Met het leggen van een krans op de graven der geallieerde soldaten en van de illegale strij ders op het Zuiderkerkhof te Assen eerde de vorstin de gevallenen. Volgens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek samen gestelde voorlopige cijfers bedroeg de uitvoer in Juni: 477.680 ton (v. m. 634.741 ton) met een waarde van f 120.5 miliioen (v.m. f 1340 mill). In het uitvoerbedrag van Juni wa ren o.m. begrepen: gecondenseerde melk f 3.7 mill., eieren f 3.1 mill., verse groenten f 6.7 mill., cokes f 3.2 mill., superfosfaat f 2.0 mill., ruw ijzer f 2.8 mill., tin in blokken f 3.0 mill. g -es- middelen f 3.0 mill., kunstzijden is f 2.8 mill., katoenen manufacturen 6.9 mill., wollen en halfwollen manufai 'u- ren f 2.4 mill., strokarton f 2.3 mill., ra dio-artikelen f 6.2 mill, en gloeilampen f 3.1 mill. en een vrolijk gebloemd japonnetje; zij behoren bij elkaar. Het is du: waarlijk geen wonder dat wij vrouwen alle moeite doen, tenminste één gezellig gebloemc jurkje aan onze sobere garderobe toe te voe ,gen. Bovendien heef gebloemde stof he voordeel, dat men e: niet zo gauw vlekjes o; ziet als op effen stol zodat een gebloemd ja ponnetje niet zo dik wijls behoeft te worder gewassen en dus min der aan slijtage onder hevig is. Wij geven O deze week twee aardige modellen van gebloemde stol Een eenvoudig en een meer gekleed jurkje. Beide kunnen door jongere zowel als door oudere dames worden gedragen. Denkt L er vooral bij het Knippen aan, dat de rok weer iets langer wordt gedragen. Het zelfmaken is niet zo moeilijk. Voor de jurk met het heupstuk J 1507/15 9096 en 102 centimeter gaat U als volgt te werk: Het lijfje krijgt middenvoor een belegstuk voor de sluiting. De ruimte aan de onderkant van de mouwtjes wordt ingerimpeld. D» manchetjes aan de mouwen stikken. De ruimte in de kop word in kleine plooitjes gelegd. Bij het inzetten der mouw moeten wi. er rekening mee houden dat de mouwnaad enige cm voor de zij naad valt. Het bobbedkraagje wordt van dubbele stof geknipt Beide delen worden aan de verkeerde kant op elkaar gestikt, om geslagen, platgeregen en aan de blouse gezet. De onderkant dei rok werken we met een smal rolzoompje af. No. J 1508/15 9298 en 104 cm. bovenwijdte heeft geen kraagje doch kleine omgeslagen revers. Hiervoor moet een belegstuk wor den geknipt. Middenvoor heeft de blouse een verlengstuk to over de taille. Hieronder wordt de ruimte van de rok mooi gelijk matig verdeeld. De mouwtjes hebben geen manchet doch wor den, nadat de onderkant met een schuin reepje stof is afgewerk' in het midden ingerimpeld. Voor stevigheid wordt er aan de bin nenkant een reepje stof tegengezet. Het patroon van deze modellen is in de aangegeven maten a f 0.95 verkrijgbaar: bij de administratie van „Bella" Het Nieuwe Modeblad, Kr. N. Gracht 66, Utrecht. (Overgenomen uit BELLAHet Nieuwe Modeblad - tuitje Atyu**, Gisteren is de heer J. de Wit, chauf feur bij een vervoersbedrijf te Oegst- geest zijn vijfstigste rit sinds de be vrijding naar Praag begonnen. In totaal heeft de heer de Wit tij dens deze ritten 2100 ton goederen ver voerd en 160.000 km afgelegd. Hoewel de reis naar Praag geenszins over ge makkelijke wegen gaat heeft Jan de Wit nog nooit een ongeluk gehad. Hilversum I (301 MO geeft nieuwe om 7, 8, 1, 7, 8 en 10.30 uur. K.R.O.: 7.15 Ochtendgymnastiek. 8.16 PluTc de dag. 9.00 Ochtendconcert. N.C.R.V.t 10.00 Leger des Heils. 10.15 Morgen dienst. K.R.O.11.00 „De Zonne bloem". 12.30 Metropole-orkest. 1.20 Welk boek? 1.25 Metropole-orkeet. I.45 Vrouwenvaria. N.C.R.V.: 2.00 Cinderella-ensemble. 2.40 Causerie v, d. vrouw. 3.00 Kamerorkest. 4.00 Bij bellezing. 5.45 All round-sextet. 6.80 Progr. Ned. Strijdkrachten. 7.45 Re geringsvoorlichtingsdienst. 8.05 Pro grammaproloog. 8.15 De Mariniers. 9.30 De vaart der volken. 9.50 Gr.pl. II.00 Nieuwe Nederlandse muziek, 11.30 Tegen middernacht. Hilversum II (415 M.) geeft nieuws om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. A.V.R.O.: 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.80 Och- tendrhythme. 9.15 Morgenwijding. 9.35 Arbeidsvitaminen. 10.30 Van vrouw tot vrouw. 10.50 Kleutertje luister. 11.20 Johann Strauss-concert. 12.35 „De Papavers". 2.00 De vrouw binnen en bulten haar huis. 3.00 Voor zieken en gezonden. 5.00 A.V.R.O.- kaleidoscoop. 5.20 De vacantie in 't zicht. 5.50 Rijk overzee. 6.45 Sport- praatje. 7.00 Bernard Person. 7.80 Licht Avondprogramma. 8.05 Repor- tagedienst. 8.15 Radio Philharmonisch orkest. 9.15 Hoorspel. 10.10 Pierre Palla. 10.30 „In de schijnwerper", 11.15 Zone-schaaktournooi. 11.45 Bal letmuziek. In de Wieringermeer liggen 2200 HA. pootaardappelen en 1500 HA. vlas te wachten op nijvere handen, die de rijke opbrengst van de voor de tweede maal aan de zee r ekerde landerijen kun nen o„w „en. Daartoe heeft men berekend 8500 landarbeiders nodig te hebben, maar de huidige ar beidsmarkt is niet in staat dit aantal te leveren. Vandaar dat de hulp van Nederlandse militairen is ingeroepen. Maandag kwamen in de loop van de dag 1000 manschappen van 10 R.I., hoofdzakelijk uit Haarlem, Am sterdam en Nijmegen afkomstig, in de Wieringermeer aan, die in de ko mende weken in de pootaardappelen- en vlascampagne de behulpzame hand zullen bieden. Deze militairen zijn ondergebracht in graanpakhuizen te Wieringerwerf en Middenmeer, in juist gereed gekomen boerderijen en in het nieuwe werkkamp „Oude Zeug". Hun eten wordt verzorgd door het Bureau Huisvesting van de D.U.W. Maandagavond werden de mannen in het Vrijdag ingewijde ho tel Smit toegesproken door maj. Groe'- newegen, die een opwekkend woord De militaire hulpkrachten arriveren bü hun boerderij en maken hun spullen in orde. tot hen richtte en de verheugende mededeling deed, dat de militairen voor hun vrijwillige werkzaamheid niet, zoals oorspronkelijk was aange- COD.vrtght RDP Aten verzocht ons overname van bovenstaand artikeltje, dat is ont leend aan „Avis", het tijdschrift van de Kon. Ned. Vereen, van Luchtvaart. Wij hebben daartegen niet het min ste bezwaar. Wij kunnen zelfs de ten- denz, welke er uit spreekt, ten volle onderschrijven. Alleen: men moet die dingen door een juiste bril bezien, ook van de andere kant. Een gewoon vliegongeval wordt heus momenteel FEUILLETON zilveren meren! Mijlen ver van alles af! En de afstand en de stilte opgeheven, zo dikwijls men er lust in heeft, door auto tochtjes en huiselijke feestjes met zo veel logé's, als men maar wil! Ja, ik geloof dat ik in aanleg veel van juf frouw Holt heb, alleen beweer ik niet, dat ik romantisch ben, of illusies koes ter, dat ik verliefd zou kunnen worden Ik zou werkelijk veel van Sydney houden ik bedoel gehouden hebben. Hij zou zo alles geweest zijn, wat je maar verlangen kon het zou heerlijk geweest zijn, hem om je heen te hebben, omdat hij alles zou goedkeuren wat ie zei of deed! Hij is echt, wat je gezellig noemt, niet te hoog dravend of te veel man om be lang te stellen in de kleinigheden, die zoveel meer voor een vrouw betekenen dan de koers van de effecten. Sydney zou altijd weten, wat iemand aan gehad had op een partij, ook zijn eigen vrouw. Hij zou haar kunnen hel pen bij het uitkiezen van haar japonnen en wat een schitterende japonnen zou den dat geweest zijn! Dan is hij bovendien zelf zo heel knap. Zijn donker, interessant gelaat met de melancholieke, bruine ogen, schijnt mij op dit ogenblik gade te slaan u't de brede zilveren lijst, waarin hij mij zijn portret stuurde. Ja. het is waar, zijn portret neemt de ereplaats in op mijn toilettafel of liever gezegd op de pitch pine geschil- NAAR HET ENGELS VAN-BERTA RUCK DOOR: J. JORISSEN 28) Dat klinkt ver van lief maar is het niet genoeg om iemand woedend te ma ken over de schroomvalligheid van een man zijn angst om niet in de vorm te ziin, waardoor hij nu haar leven vrijwel voor goed bedorven heeft? Ik had al lang veilig en gelukkig getrouwd kun nen zijn met Sydney Vandeleur Hij zou een echtgenoot uit duizend zijn. dat weet ik. Geen enkele wens van zijn vrouw, waaraan hij niet dadelijk zou trachten te voldoen; van het patroon van een kleed in het salon af, tot waar zij het liefst de langste tijd van het jaar zou wonen: Pont Sreet Park Lane of dat schitterende, oude kasteel in Ier land Ballycool, dat geheel gerestau reerd en naar de eisen des tijds inge- rich' is sedert kort. O, die heerlijke donkere bossen, die derde commode, die er dienst voor doet. Op die toilettafel dan prijken ook nog mijn borstels met ivoren handvaten, r/.ijn handspiegel met mijn monogram er op, een paar mooie kristallen flacons voor odeur - overblijfselen van vóór de schipbreuk van het fortuin van de Trants. Waarom heb ik zijn portret daar eigenlijk neergezet? Ik denk, dat het was, omdat het mij aan de oude tijd herinnerde. Ik heb zoveel mogelijk alle kleine herinneringen aan die tijd be waard. Misschien was het ook, om mij zelf wat op te beuren, als ik eens heel terneergeslagen zou zijn. door de ge dachte, dat er tenminste één bestond, die gewoon was vriendelijke, vleiende opmerkingen te maken over mijn uiterlijk. Sentimentaliteit of ijdelheid kunnen mij ook bewogen hebben, maar liefde, de beweegreden, die Cicely mij toege kend had en die zij had medegedeeld aan het origineel van het portret, zeker niet. Die idioot van een Sydney! Als er enige hoop was, dat hij het voelen zou, zou ik het glas uit die lijst stuk gooien en gloeiende spelden in zijn portret ste ken. Ik ben vandaag heel wat keren woe dend geweest, eerst op de drie typisten, toen op Still Waters, toen op Cicely, maar op geen van allen zo woedend als op Syaney, omdat hij te laat is ge komen met zijn liefdesbetuigingen. Het is zijn schuld. Het is alles zijn schuld, alles, wat al gebeurd is en alles, wat nog gebeuren zal, dit hele afschu welijke jaar! En als het jaar om is, waar zal ik dan staan? Misschien zal ik wat rijker zijn, mis schien zal ik wat overgehouden hebben van mijn zuurverdiende salaris, maar ik za. mijn werk weer moeten opvatten, ol liever gezegd opnieuw werk gaan zoeken en de strijd om het bestaan her nieuwen. De mensen hebben goed zeggen, dat je flink moet zijn en het als een spel letje beschouwen en opgewekt uitkijken raar je vrije Zaterdagmiddag en ;e- nieten moet van je vrijheid en het op kamers wonen in Londen, als je een en twintig bent. Maar wat' wordt er van je, als je rijf en veertig geworden bent? Of vijftig? Ik veronderstel, dat Ik zal moeten wachten, totdat ik zover ben, eer ik het weet, dank zij Sydney Vandeleur? Waarom heeft hij er zich niet bij neergelegd, nadat ik hem in Carlton ontmoet heb? Ik heb er genoeg van. Ik ben doodop. Ik ga naar bed. Vanmorgen voel ik me, als dat zou kondigd, 25 cent per dag, doch een rijksdaalder zullen ontvangen. Het ad ministratief en verplegend personeel ontvangt 1.25 per dag. Ook een prestatieloon, dat nog nader bekend zal worden gemaakt, is in het voor uitzicht gesteld. Dat de soldaten wel de handen uit de mouwen kunnen ste ken, is reeds gebleken ln Zeeland, waar z(j 70% van de gemiddelde ar beidsprestatie wisten te bereiken. Behalve majoor Groenewegen voerden ook het woord de heer H. R. Smit, voorzitter van de Stichting van de Landbouw in de Wieringermeer, die het arbeidsprobleem vroeger en thans belichtte en ir. A. Ovinga, de rent meester der Domeinen, die aan de hand van twee filmpjes over de geschiede nis van de polder vertelde. Nog meer werkkrachten. Het arbeidsprobleem in de Wierin germeer is echter met de 1000 mili tairen alleen niet opgelost. Daarom is eveneens de hulp ingeroepen van 175 jongens uit de Ned. Jeugdgemeen schap, die ook Maandag arriveerden en ondergebracht zijn in het werk kamp „De Zuidwester" bij Midden- meer. Er zijn bovendien oogstcolonnes gevormd van 150 D.U.W.-arbeiders en 250 vrije arbeiders uit Friesland. Naast de eigen kern van 200 landarbeiders uit de Wieringermeer, die voorheen 500 man sterk was, doch tengevolge van de huisvestingsmoeilijkheden is ingekrompen, worden nog 200 geïn terneerden uit Fort Erfprins bij Den Helder en het kamp Zuidwijkermeer bij Beverwijk aan het werk gezet. Sa men met een aantal arbeiders uit de randgemeenten heeft men zo een to taal van 2225 arbeiders voor de oogst- campagne bijeen weten te brengen. kunnen, nog bozer op Sydney Vande leur, dan gisteravond. (Wordt vervolgd.) dient kan zwart kopen. (Buiten verantwoordelijkheid der redactie). Een inzender schrijft ons: „Wie onzer kocht nooit zwart De heer Antony van Kampen schijnt bitter weinig te weten van het arme volk dat nooit en dan ook nooit in de gelegenheid was om zich eens even te goed te doen met iets dat ook hij gaar ne zou willen. Die zwart verc1' it kan zwart ko pen, volle neef! Neem iemand die nog geen 30. per week inkomen heeft. Hij komt er nimmer aan toe. Ik zelf heb tot nog toe geen cent „zwart" kunnen kopen, en met mij zij' er nog velen, die bij sla ger, melkboer, koekbakker, enz. op de knieën vielen om asjeblieft in de gunst te mogen komen. Alleen mensen die het nog wel kun nen doen, komen op dit terrein te recht. Maar er zijn nog genoeg „tobbers" die geen moeite behoeven te doen om daar een stap te wagen. Die zijn olij dat ze van dag tot dag scharrelen om rond te komen. Wat de slagers, bakkers, kruideniers, drankverkopers, groentehandelaren be treft, met deze mensen heb ik altijd medelijden gehad. „Onze slager" rook te alle dagen dikke sigaren vóór ze van de bon waren. Ook de koekbakker in de buurt. Hoe kon dat? De borrel- tiesverkoper had een geheimzinnig verdrag met de slager, de groenteboer en de koekbakker. Twee, driemaal in de week ging de slager naar de koek bakker en op die manier hadden de winkeliers onderling een ferm accoord. Deze daden moet je ook niet uitvlak ken. Doch laat u de duizenden met rust, die zich de wereld van zwart niet kun nen veroorloven. maakt u wat meer studie van de treurige feiten der ar men, min of meer gebukt gaan onder het juk van deze dure tijd en die alle zeilen moeten bijzetten om eerlijk te varen en ze" begeerlijke dingen moeten verkopen om rond te komen. Zwart kr -en is hen te mach tig. Doch nog eens: wie zwart ver-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1947 | | pagina 3