Landbouwhuishoudonderwijs Kleine scheepjes op het grote water M0HIC1 DE PAMPIJS-PIRAAT door J. D. VAN EXTER Voor het platteland van primair belang Overname slachtschapen- export yAN KJAB1J EN yERRE FEUILLETON Verloofd. ttoudt Uw/ haar gezond Practische en culturele ontwikkeling van prima gehalte (Van onze speciale verslaggever). Onder het onderwijs, dat in onze stad wordt gegeven, neemt dat op de tiandbouwhuishoudschool aan de Kennemerstraatweg wel een heel bij zondere plaats in. Getracht wordt het meisje van en voor het platteland be stemd, bekend te maken met datgene, wat elke vrouw van het platteland dient te weten, terwijl daarnaast aan de algemene en culturele ontwikke ling van de leerlingen de meeste zorg wordt besteed. Djt onderwijs is niet van vandaag of gisteren, doch dateert van enkele tien tallen jaren terug, toen reeds in de Émmastraat een dergelijke school be stond als die welke nu onder leiding s'taat van mej. C. van der Weide. Het gebeurde niet zelden dat de vrouw, die gebrek aan inzicht en aan een bepaalde ontwikkeling had, de vooruitgang van het bedrijf door de man gezien, remde. Dat was niet goed én daarom werden er al ten platte- lande voor de boerenmeisjes cursussen gegeven in hygiëne van het gezin, ko ken en dergelijke. Deze lessen werden en worden nog aangepast aan de be hoefte van de streek. Het onderwijs in deze geest in Limburg is b.v. heel an ders dan in onze provincie. Dat hangt verder mede af van het soort bedrijf en van de welstand. De cursussen in Noord-Holland zijn van langere duur omdat het langer in aanraking komen met de school betere resultaten oplevert. DIVERSE CURSUSSEN. Aan de school in onze stad zijn ver schillende cursussen gegeven. Als de meisjes zes klassen van de lagere school met vrucht hebben doorlopen, zijn zij nog leerplichtig en kunnen dan op deze school twee jaar lang volledig Landbouwhuishoudonderwijs ontvan gen, waarna hen het primaire getuig schrift wordt uitgereikt. Nog een jaar les leidt dan op tot hulp in de huis houding. Een vierjarige cursus kan lei den tot het verstrekken van het diplo ma kinderverzorgster, o.a. voor kolo niehuizen. In al deze cursussen treedt het land- bouwhuishoudelijke sterk op de voor grond. Zo wordt er les gegeven in het reinigen van het melkgereedschap. Kennis van een goede melkwinning, waarop later de bekende melkcursus kan aansluiten. Het maken van kaas en boter wordt geleerd. Men krijgt theore tische en practische lessen op het ge bied van groenten-, bloemen- en fruit teelt. Inzicht wordt bijgebracht in de bemestingsleer en de pluimveeteelt, o.a. hokkenbouw. Dit alles heeft ook een maatschappe lijke kant. De meisjes leren met zo min mogelijk kosten zoveel mogelijk te be reiken, wat later in gezin en bedrijf van onschatbare waarde kan zijn. Aansluitende cursussen worden ge geven voor meisjes van zestien jaar en Ouder, die voordien nooit landbouw onderwijs hebben genoten door onwe tendheid over het bestaan der cursus sen of ook doordat zij door omstandig heden eerst op latere leeftijd hun toe komst op het platteland vinden. In de winter worden er nog avondlessen ge geven o.a. in koken, patroontekenen, stofversieren en inmaken. Verder is er een tweejarige cursus van twee dagen per week voor meisjes, die het MULO- diploma bezitten. HET IDEëLE DOEL. Behalve de reeds genoemde doelstel lingen, zit in een en ander mede be sloten het mooie en goede, dat het platteland toch ook biedt duidelijker voor ogen te stellen. Er wordt liefde bijgebracht voor alles wat er bloeit en groeit. Dit zal de grote trek naar de steden enigszins tegengaan, wat noodzakelijk is. Het funeste daarvan is in Frankrijk duidelijk gebleken. Grote delen van het platteland wer den ontvolkt en de landerijen bleven verwaarloosd en verarmd achter De meisjes wordt geleerd van hun huis werkelijk een tehuis te maken, waar een prettige sfeer heerst en waar de gezelligheid door smaakvolle in deling en versiering zeer verhoogd kan worden. Bezoeken aan musea blijven niet ach terwege en het is daarbij opvallend hoe veel belangstelling er door jonge meis jes dikwijls al voor de schoonheid en de diepte van kleuren en voripen aan de dag wordt gelegd. Dit kan niet an ders doen dan het aestetische gevoel ontwikkelen. PARTICULIER INITIATIEF. Het zal duidelijk zün, dat dit onder wijs van niet te onderschatten beteke nis is. Behalve in Alkmaar zijn er nog scholen in Schagen, Purmerend en Hoorn. Deze scholen zijn gesticht op particulier initiatief en ressorteren on der de Vereniging voor Landbouwhuis houdonderwijs te Winkel (voorzitter de heer G. Nobel). Rijk en gemeente ge ven subsidie. ER BLIJVEN WENSEN. De school in Alkmaar is nu verdeeld over twee percelen n.l. in de Émma straat en aan de Straataweg. Dit laatste gebouw is onlangs in gebruik genomen ei. is voor het onderwijs een prachtige verbetering. Toch hoopt men in de toe komst over een geheel eigen school gebouw aan de rand van de stad te be schikken, waar 1 boerenwerk ook ge heel in de praktijk kan worden be oefend. Het is toekomstmuziek, doch dat het werkelijkheid zal worden schijnt reeds zo goed als zeker te zijn! Behoudens onvoorziene omstandig heden zullen in de eerstvolgende we ken o.m. op de hierna te noemen data en overnameplaatsen slachtschapen voor export worden overgenomen op de reeds eerder gepubliceerde voor waarden: 24 September, Hoorn, ca. 300 stuks; 27 September, Alkmaar, ca 150 stuks; 28 September, Purmerend, ca. 400 stuks; 2 October, Schagen, ca. 300 stuks; 8 October, Hoorn, ca. 250 stpks; 14 October, Purmerend, ca. 400 stuks. Ponvricht R.D.P ÉS Te Libourne zal een concours van wijnproevers worden gehouden. Dat belooft een gezellige boel te worden. Als de pers wordt uitgenodigd, komen we Ook. Anders gaan we naar Noorwegen, waar de overheid een commissie heeft ingesteld om de me nu's van hotels en restaurants aen een onderzoek te onderwerpen. Wijnproe vers en fijnproevers! In Amerika is een hevige strijd ontbrand over de lange en korte rok. Ons oordeel: hoe korter de rok, hoe langer er naar gekeken wordt. In Hoorn werd de Westfriese week besloten met een mars door zestig muziekkorpsen. Vol gens oorgetuigen was het zeer dave rend. Te Hengelo werden in zes weken 54 woningen gebouwd. Wij kennen plaatsen, waar in 54 weken geen zes huizen zijn verrezen. Volgens „De Waarheid" waren er op het door haar georganiseerde feest op Birkhoven 90.800 bezoekers; slechts voor 32.000 bezoekers is belasting be taald. Wat is hier de waarheid? Een bericht meldt, dat nabij Hardenberg zeven wilde zwijnen ille gaal over de grens kwamen. Zo'nheel bijzonder feit vinden wij dit niet. In Alphen aan de Rijn is men nog steeds op zoek naar de honderddui zend. Wij zijn dat al jaren. Voor de verandering gaan nu de Belgische winkeliers weer een keertje staken. Straks hebben we nog slechts twee categorieën: stakers en stakkers. Langedijker schippers varen naar België, het Ruhrgebied en straks volgt Noord-Frankrijk Er was een tijd, waarin de Langedijker schippers niet verder dan Alkmaar kwamen, maar die tijd ligt al diep in het verleden. Toen bestond eigenlijk de schipper als zodanig nog niet, was het nog geen zelfstandig type. Was het meer een varende tuinder, die zijn producten in de stad af ging zetten. Toen werd Amsterdam in het afzetgebied betrokken. En de scheepjes toen nog uitsluitend zeilschepen werden groter, maar gingen nog de vijf en twintig ton niet te boven. Eerst toen de nieuwe sluis de voorganger van de thans bestaande in gebruik gesteld werd, kwamen de alom bekende „Langedijkers" in de vaart. Lange, smalle scheepjes, met een nogal grote holte en uitgerust met sterke motoren 24 a 30 pk per 40 a 50 ton, die als slepers wel bruikbaar waren, al hebben ze voor dat werk hun vorm tegen. STEEDS VERDER VAN HONK. En steeds verder zwierven de Langedijker schippers van honk. Rotterdam thans varen er drie maal per week de Langedijkers heen en Noord-Brabant bet-rok ken ze in hun actie-gebied. En thans komt men hen overal langs de wallekant tegen: in de Zaanse houthaven èn ergens op het Julia- nakanaal. Uit de handelaar-schipper groeide zo van lieverlee de schipper zonder meer. De eerste categorie zoekt het altjjd op dezelfde markten, maar de laatste groep was gedwongen overal de weg te vinden en elke opdracht, LANGESTRAAT 68 ALKMAAR Tijdens de Winkelweek houden wij in onze geheel nieuw inge richte toonzalen EEN SCHITTERENDE MEUBELEXPOSITIE. Voor deze gelegenheid hebben wij de hand weten te leggen op de nieuwste Jaarbeurs-modellen, in mahonie, noten en diverse prachtige houtsoorten met een vóór-oorlogse bekleding. In dit Dorado van meubelen zal het ons een genoegen zijn U rond te leiden. Wacht niet tot de laatste dag met Uw bezoek, om teleurstelling te voorkomen. Voor Jongelui met trouwplannen hebben wij een ruime keus in tapijten, gordijnen, matrassen enz. (Ingezonden mededeling) NAAR HET ENGELS VAN BERTA RUCK DOOR: J. JOR1SSEN 84. „Wat moet zij voor hem zijn", dacht ik, „dat haar naam alleen zijn gelaat zo opeens verhelderd heeft!" „O, dat is iets heel anders!" zei hij lachend. „Ja, voor u is het heel wat anders. U kunt met een ander meisje doen wat u wilt maar u zoudt het mij niet toegestaan hebben, om zo famili aar met een andere man te zijn. U moet niet gecompromitteerd worden, maar u kunt mij toch zeker niet ver tellen, waarom u zo vrij met haar kunt omgaan?" „Neen", zei hij. „Dat akelige ge heim!" „Maar nu alles tussen ons uit is, ons contract verbroken, waarom moetén wij er nu steeds op blijven doorpraten?" Toen bemerkte ik, dat ik de adem inhield. De angst bekroop mij, dat hij mij aan mijn woord zou houden. Ik wist tegelijkertijd, waarom ik me zo ang stig voelde. Als wij ons gesprek slechts voort konden zetten, zou mij dat reeds voldoende zijn! Al die uren, die wij zo samen had den lopen praten, had ik iedere mi nuut méér gevoeld, dat wat hij ook verkoos te zeggen, hoe hij mij ook de les las en mij voorschreef, wat ik moest doen en wat ik niet moest doen, het geluid van zijn stem mij alles was. Of ik in Battersea, Anglesey of waar ook zou wezen, maar met hem, het zou mij alles zijn. Hij gaf niet om mij, maar mijn hart behoorde hem hopeloos toe. Hoe lang dit al was? Ik wist het niet. Ik kon niet eens bij mijzelf wen sen, dat ik hem nooit anders gekend mocht hebben als Still Waters van de N. O., hem nooit in zijn huis had ont moet, nooit die stem gehoord had, die mij tevoren onbekend was geweest, nooit geweten had, hoe hij in werke lijkheid zijn kon. Ik voelde alleen, dat ik snakte naar zijn wederliefde. Een paar maal waren we hand in hand het pad opgeklommen naar de kleine huisjes. ....O, als hij mij toch .maar niet weg zond! Ik zou al tevreden zijn, als ik voor altijd officieel verloofd mocht blijven! Ik moest mij dwingen, zijn kant niet uit te kijken, uit vrees, dat hij mijn geheim raden zou. Hij bleef weer staan. Nu al? Ik durfde hem niet aanzien. Ik durf de hem niet laten merken, dat ik de zon wel had willen tegenhouden. O, als ik aan al die andere uren dacht aan die hele week toen ik hem zo geplaagd had op The Lawn! Wij stonden bij een van de bruggen van het park, dezelfde, waar ik ziju bloemen had weggegooid. Hoe had ik het kunnen doen? Ik dacht opeens aan iets anders, waarvan ik afscheid zou moeten nemen, een kleiner ding, maar dat mij dierbaar geworden was. Ik mocht het echter niet nalaten. „Uw ring!" zei ik. Ik nam de ring van mijn vinger en reikte hem die over. Hij liet zijn blikken er even op rus ten terwijl hij in zijn hand lag. Ik bleef er ook naar kijken. Ik wist niet, boe ik 't alles nog langer zou kunnen dragen. Het volgend ogenblik had hij hem in zijn zak laten glijden. Toen keek hij over de brug en zei: „Wij hebben het daar al eens eer over gehad". „Ja?" vroeg ik. Ik wist niet, waar mijn trots geble ven was. zo vurig hoopte ik, dat dit tot een nieuwe discussie mocht lei den. Als ik hem nog maar een paar minuten behouden mocht.... Odette Charrier zou hem haar gehele leven hebben! „Ja, herinnert u u niet, dat u zei, dat u mij de ring terug zoudt zenden aan het eind van het jaar? Ik zei toen maar kunnen we hier in de buurt niet ergens gaan lunchen, om dit ver der af te praten?" „O, zou ik mijn enkele minuten nog verlengd zien? Op King's Road is een kleine melk inrichting, waar wij wel eens samen gingen lunchen; deze keer namen wij alleen brood met eieren. Daar begon hij weer: „Een meisje dat werkelijk geëngageerd is geweest, staat er natuurlijk op, om de ring te rug te zenden; maar waarom zoudt u het in dit geval doen?" En zo voort. Het was juist, omdat ik bang was de indruk te geven van te treuzelen, dat ik mij haastte, om spoedig klaar te zijn en reeds mijn handschoen aan trok over de hand, die plotseling zo kaal en ongewoon en eenzaam leek zonder de ring, toen hij zei: „U wilt toch nog wel een kop kof fie, niet waar?" „Neen, dank u". O! waarom had ik niet ja gezegd? Hij sprak niet meer zo koel en scherp als straks. Hij begon weer meer terug te gaan tot de oude, vriendschappelij ke toon, en het was de laatste maal, dat wij samen waren! „Ik zou nog graag wat koffie ne men, tenzij u erg gehaast is, juffrouw Trant? O, wacht even...." (Wordt vervolgd) die uit te voeren was, aan te nemen En ze voeren: de Hoogland's, de Arendsen, de Leken, de Kliffen's, de De Boeren en hoe de verdere schippers- geslachten ook mogen heten, 'n Ras van avonturiers en zwoegers, harde kerels met heldere ogen en scherp verstand, verweerde koppen en kort- af-gebeten woorden, dat is zo ten naaste bij het portret van de Lange dijker schipper. Jammer genoeg biedt de binnen vaart geen mogelijkheden aan deze kerels hun totale kunnen te ont plooien. Het métier werkt dat tegen, een reis naar Rotterdam is een nog al slaperige geschiedenis en ze kun nen er hun energie niet op verbrui ken. Maar als U ooit eens bij het Alk maarder Meer komt als het potdicht zit door de mist en er komt brutaal weg een klein vrachtscheepje aan blaffen, hebt U tien tegen één kans, dat het een Langedijker is, die weer geen geduld had om te wachten en geen zin om zich te laten ringeloren door wat flarden evel. HET VRIJE SCHIPPERSLEVEN. Maar op de schipperij is het niet bepaald botertje tot de boom. De Langedijkers zijn geen Zondags- schippers en wie op één van die schepen terecht komt, leert van het woord werken meer dan alleen maar de vervoeging. Wie niet kern gezond is en een lichaam heeft, dat alle ontbering kan verdragen, moet van de luiken blijven. En zelfs dan nog is het eind van net lied: stokstijf van de rheumatiek of een maag, waarover een dokter hoofdschuddend zijn schouders op haalt. Niet-ingewflden weten niet half hoe zwaar het schippersleven is, vooral op kleine scheepjes, die ver van huis gaan. De meeste Langedij kers varen zonder vrouw en moeten zelf koken, wat er nog al eens bij in schiet en moeten zelf roef en kooien schoon houden, wat altijd gebeurt. Dan vaart men niet alleen maar bij dag; wanneer een Langedijker schipper een rijksdaalder kreeg voor elke nacht, waarin hij zijn kooi niet gezien heeft, zou hij een man in bonus zijn. De opbrengsten van het bedrijf wa ren voor de oorlog bepaald miserabel. Er was weinig vracht en de tarieven waren onmogelijk laag om te kunnen concurreren met het autobedrijf. De schepen hadden dan ook geringe waarde, het kwam voor, dat een schip van een kleine veertig ton met motor voor zegge en schrijve, zevenhonderd guldens van de hand ging, terwijl de bouwkosten zeker het tienvoudige be liepen. OVERBOORD EN IN DIENST VAN DE VOEDSELVOOR ZIENING. Tijdens de oorlog leefde de Lan gedijker schipperij weer op. Het autovervoer viel uit en dat was en is nog de grote concurrent. Maar de schippwjj had moeilijkheden met stookolie engeallieerde vlie gers. Menige schipper heeft vooral nadat er slachtoffers geval len waren buitenboord gehangen aan de bolders. Maar ze bleven va ren en de stoutmoedigsten hebben een niet gering aandeel gehad in de illegale voedselvoorziening. Na de oorlog begon het oude werk weer opnieuw. Hout, steenkool en vooral tuinbouwproducten waren de hoofdzaken van de lading en in het vervoer daarvan vonden de veertig scheepjes, die de vloot telt, hun em plooi. De speciale mogelijk- en moei lijkheden dwongen de schippers al vroeg tot organisatie. De afdeling Langedijk van „Schuttevaer" is één der oudste afdelingen van die lande kjke schipprsvereniging. Bovendien stichtten ze de „Beurtvaart-vereni- gmg", die dit jaar haar 30-jarig jubi leum heeft herdacht. De Beurtvaartvereniging werd op gericht om een rechtvaardige vracht verdeling te bevorderen. De Lange dijker schippers zijn meestal n.l. met- eén eigenaar van hun schip en eigen lijke rederijen, die een aantal schepen in de vaart hebben, ként de Lange dijk er maar één, de fa. van Schoorl. De Beurtvaart-vereniging heeft nu een bevrachtings-agent aangesteld. Bij die agent komen alle opdrachten binnen en de schippers staan op een lijst. Elk krijgt naar beurt een op dracht, „een streepje", zoals de term luidt. Wat de betrokken schipper aan die opdracht verdient, doet niet ter zake; hij krijgt niet weer een op dracht voor de anderen eveneens een reis hebbein gemaakt. EN WAAR GAAT DE REIS HEEN? In Nederland is er geen gat te vinden of de Langedjjkers zijn er geweest, wanneer het vla een wa terweg te bereiken was. Naar Bel gië voeren ze al vöör 1940. Na de oorlog was de Langedijker vloot weer paraat en de reizen gingen steeds verder. Schrijver dezes maakte in Novem ber '45 een trip van drie weken via IJselmeer, de Friese meren en Gro ninger vaarwegen, langs de grote ri vieren en het Zeeuwse water. Dat klinkt eigenlijk simpel en het is het ook; er wordt alleen maar vereist, dat twee mannen zich drie weken in een hokje van twee bij twee kunnen wassen, scheren, slapen, koken, eten, en nog het één en ander. Dat ze kans zien een schip van negenentwintig ton en niet dertig ton beladen over het grote water te loodsen. Uitgerust met gebrekkige kaarten en een com- pas het IJselmeer over durven te scharrelen, terwijl een kantlucht een dreigend gezicht naar hen trekt en het water gezellig door de gang-boor- den spoelt. Grappige dingen doen zich bij die tochten wel eens voor. Zo duikelde een Langedijker eens het IJselmeer over en constateerde in een haven aan de overkant: „Dit is Stavoren?!" voren?!" f,Nog niet", zei de havenmees ter kalm „wij noemen het Mak- kum". En toen eens een Langedijker In Dintelsas de koers vroeg naar een Zeeuwse haven, kreeg hij te horen, dat hij beter binnen kon blijven. Op de vraag wéérom, luidde het laco nieke antwoord, dat de zeehonden voor een schip als het zijne een ge vaar betekenden, gesteld nog dat de Zeeuwse stromen het hem vergeven zouden, dat hij met zo'n schip het hart had om er zich op te wagen NAAR HET BUITENLAND. Maar hij waagde het en eigenlijk was het de moeite niet waard. En de Langedijkers wagen meer. Na de oorlog kregen ze de kans om naar Duitsland te varen en ze gingen. Volgende maand zal vermoedelijk het eerste schip van de Langedijk naar Noord-Frankrijk vertrekken met voorlopig als verste punt Parijs. De lading bestaat uit pootaardappelen en de schippers zijn van plan ook lading terug mee te nemen, al is nog niet precies bekend, waaruit die zal bestaan. Neen, de reizen van de Langedij kers zijn korter van duur dan die der grote sleepvaart. Maar de geest van deze kerels is dezelfde als die een de Houtman naar Indië deed stevenen en van Noort naar de Stille Oceaan. Toen eens een opdracht ge geven werd, die door weersomstan digheden enz. bijzonder moeilijk was, aanvaardde de betrokken schipper haar met de opmerking: ,,'t Is God verzoeken voor een dubbeltje, maar wat moet ik aan de wal?" En zo varen ze: naast God schipper op hun schip en in de toekomst zal waarschijnlijk in menige buitenlandse haven dè vraag zijn, waar dat rare, smalle schip toch vandaan komt en waar die vreemde schippers toch het recht vandaan halen hun voeten zo stevig neer te zetten en de nieuws gierigen kalm en met open ogen in het gezicht te zien. Langedijkersgoeie reis! en levenskrachtigGeeft het nieuwen glans door regelmatige wassching met de zeep- en alkalivrije BLOND DONKER KINDER - SHAMPOON (Ingezonden Mededelingen.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1947 | | pagina 5