Deens schip ging onder in vliegend
stormweer
m
8111
Dappere bemanning van „Neeltje
Jacoba" redt alle opvarenden
;-tèf
Autobus
vloog in brand
J
Dinsis lOFebr. 1948 VERENIGDE NOORD-HOLLANDSE DAGBLADEN 145ste Jaargang No. 34
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN
„LOTTE SKOU" bij
Wijk aan Zee gezonken
H"
Wm
Laatste bijeenkomst op
de „Renville"
Wie kolengeld moeten
halen
De Zesdaagse
te Antwerpen
Twee jaar Partij van de Arbeid
Koos Vorrink: „Gewaagde proefneming
werd volledig succes"
Dichter JAN PRINS
overleden
Echtpaar vermoordde
dochtertje
Walgelijke houding
van Teutoon
HERDENKING 5 MEI
1945
WEERBERICHT
BUREAU
ADMINISTRATIE
Voordam 9 - Telefoon 3320
REDACTIE
Achterdam 20 - Telef. 2274
Postgiro 234000
(t.n.v. N.V. Dagblad
voor Noord-Holland)
Directeur: J. Bijlsma
ALKMAAHSCHE COURANT
TARIEVEN:
Advertenties: 16 cent per
millimeter. Familieberichten
20 cent per millimeter.
Vraag ,en Aanbod tot 15
woorden 1.elk woord
meer 5 cent, uitsluitend
contant
Abonnementen: 1.30 per
maand, f 3.90 per kwartaal
Wrnd. Hoofdredacteur: Jac. Broersen.
Rayonredacteur: W. Oliemans.
(Van onze speciale verslaggever).
MEGENTIEN doorweekte, maar gelukkige mannen waren het, die de
motorreddingboot „Neeltje Jacoba" gisteravond in IJmuiden aan wal
zette. Doorweekt van het urenlange verblijven in buiswater en jagend
schuim; gelukkig, weer vaste grond onder de voeten te hebben, na de bange
strijd tegen de grijpende zee. Van twee uur tot half zeven kroop de
„Neeltje Jacoba" onder bevel van schipper K. van der Meulen tussen de
brullende golven door om van IJmuiden haar de plaats des onheils en
terug te komen, ruim twee uur werd er in de kokende heksenketel ge
zwoegd en gemanoeuvreerd om negentien man in veiligheid te brengen.
Negentien gelukkige mannen zitten nu in het Zeemanshuis aan de Hoogte
Kadijk te Amsterdam; hun schip ligt in ruim acht vaam water gezonken,
vóór de kust buiten de derde bank, ten Noorden van Wijk aan Zee.
De „Lotte Skou" ging verloren met een lading kolen en al het hebben en
houden van de opvarenden. De zee heeft gegrepen naar de „Lotte Skou",
heeft toegeslagen en haar verzwolgen...
1 ALARM snelt langs de kust van
het Noordzeekanaal tot het Schul-
pengat. De „Neeltje Jacoba vaart
uit, de roeireddingboot van Wijk aan
Zee staat binnen een half uur klaar
op de wagen, de President Steyn
houdt zich gereed, de Noord-Holland
van Wijsmuller gooit los en stormt
met uiterste kracht het Marsdiep uit.
Het Deense s.s. „Lotte Skou" kan het
niet bolwerken en heeft Schevenin-
gen om hulp gevraagd. De „Lotte
Skou" is met haar 1420 ton ten anker
gekomen ongeveer vier mijl Noord
oost van IJmuiden en seint, dat het
schip water maakt.
Vanaf het duin te Wijk aan Zee is
het schip duidelijk te zien. Het lijkt
slagzij te hebben, en komt langzaam
dichter bij de kust. De zee toont" grauw
en onheilspellend. Fijne zandkorrels en
zout verblinden de ogen, de helm buigt
onder het geweld van de wind, grote
vlokken schuim jagen tot hoog in de
duinen. De lucht heeft grijze en vuilgele
kleuren en ziet er angstaanjagend uit.
Recht voor- de kust ligt de „Marietje
Böhmer" ten anker. Ook op dat scheep
je houdt de reddingboot een wakend
oog, want het zit gevaarlijk dicht on
der de' wal. Maar Marietje houdt het
uit, en zal het alleen wel klaren. Dit
schip zal de zee niet krijgen, hoezeer
de kolkende bergen het ook op en neer
en heen en weer smijten
Maar de „Lotte Skou" gaat onder.
Van hét drama, dat zich daar op zee
afspeelt is van de wal af bitter weinig
te merken, de „Noord-Holland" is van
hier uit niet te zien en de kleine
„Neeltje Jacoba" blijft helemaal on
zichtbaar.
Er. pas als de reddingboot stampend
en slingerend in IJmuiden binnen
gelopen is, en zijn kostbare last in de
Vissershaven heeft ontscheept, horen
wjj het hele verhaal.
Schipper Van der Meulen heeft wat
te vertellen, zijn bemanning doet een
duit in het zakje, maar ook kapitein
Kristian Waldemar Christiansen van
de „Lotte Skou" en zijn eerste stuur
man Dam hebben een verhaal, en de
bemanning laat zich tussen grote
happen uit volle borden ook niet on
betuigd.
Het zijn louter blijde gezichten, daar
in het IJmuider hotel „Augusta", blij
omdat ze het leven eraf brachten, want
een mens heeft toch maar één leven.
„A skute is a skute, but you hef
oonlie one life", zegt stuurman Dam in
z'n gebroken Engels en slaat een stevig
glas bier naar binnen. En gelijk heeft-
ie. Een nieuw schip is nog wel te krij
gen, maar een tweede leven niet.
Op een schoen en een slof zijn ze
eraf gekomen/ Twee uur heeft de
Neeltje Jacoba liggen boksen. Eerst
twaalf man gered. Stuk voor 'stuk van
de touwladder geplukt. Een gevaarlijk
karwei, want door de zware slagzij
van de „Lotte Skou" kan schipper Van
der Meulen alleen maar aan de loefkant
langszij komen.... Keer op keer botst
de „Neeltje" tegen de scheepswand,
waarvan de kimkiel soms te zien is, zo
scheef ligt de „Lotte Skou". Maar ze
komen er af. Zeven man blijven aan
boord. Zij geven het nog niet op. De
Noord-Holland kan ieder ogenblik ko
men. Maar de Noord-Holland verliest
nen te brengen, maar zoals altijd lukt
het ook deze keer weer en nog vóór
zevenen zitten de mannen aan een
warm maal.
Eén heeft z'n uniformpet op, een an
der een bontmuts, velen zijn bloots
hoofds. De stuurman wist zijn kijker te
redden. Overigens hebben ze alles ver
loren! deze mannen, behalve het kost
baarste, hun leven. Eén heeft een rood
baaien pak aan. Gekregen op de red
dingboot, omdat hij practisch niets kon
ledden. De Neeltje vaart v.oor twaalf
man droge kleren mee, die graag in
bruikleen worden afgestaan. De kapi
tein wist zijn scheepspapieren mee te
nemen, in z'n zak zit een doorweekt
pakje sigaretten, z'n schoenen sieperen
zout water
De .stuurman haalt z'n schouders op:
„After seventeen minutes she wem,
downpfui, we leven nog!" Hij was
net op tijd met z'n noodsein, deze
stuurman Dam, want vijf minuten later
gingen alle lichten uit aan boord
Midden door het stemmengeroes
klinkt de claxo» van de autobus, die
de overlevenden naar Amsterdam gaat
brengen.
Daar zullen ze liefderijk worden ge
huisvest in het Zeemanshuis, om zo
spoedig mogelijk naar Denemarken te
vertrekken.
Nog een laatste borrel, een laatste
sigaret. Daar gaan ze, na een hartelijk
afscheid van hun redders.
-
.-jK*r !-
'*r>*
ivpiwii|fep'WPif|
v
■■.■A- -•'ïv;
Sa Sfcwsft i-
f:1
VELEN STAAN OP HET STRAND VAN WIJK AAN ZEE DE LAATSTE
STRIJD VAN DE „LOTTE SKOU" GADE.
DE SLEEPBOOT
„NOORD-HOLLAND" VERLOOR
DE RACE MET DE TIJD
de wedloop met de tijd. Als de sleep
boot vlak bij is, gaat de „Lotte Skou"
angstwekkend scheef en de rest van
de bemanning moet van boord. „Het
schip kan ieder ogenblik zinken. Vier
worden scheep genomen, twee sprin
gen van boven af in het net, één komt
in het water terecht, tussen schip en
reddingboot. Snelle handen redden hem
van de vreselijke dood, vermorzeld te
worden
HET IS VOLBRACHT.
^A TWEE UUR is het volbracht,
de negentien mannen zijn veilig.
Hoe het ongeluk ontstaan is? Door het
werken van het schip raakte de Lotte
Skou lek en begon langzaam te zinken.
Nog was er geen direct gevaar, maar de
zware zeeën (schipper Van der Meulen
schatte de wind op kracht elf) deden
de rest. Zij overspoelden het dek en
vonden hun weg naar beneden door af
gangen van logies en machinekamer.
Toen de laatste man van boord kwam,
stond er drie meter water op de plaat.
Op de thuisreis was er minder zee,
maar de wind wilde nog niet afnemen.
Schipper Van der Meulen heeft handen
en voeten nodig om zijn Neeltje. bin-
Gisteren werd om ongeveer zeven
tien uur Javatijd met klein ceremoni
eel de laatste vergadering der delega
ties aan boord van de Renville ge-
kouden. Kapitein Tyree, Abdoel Kadir,
Moh. Roem en de heer Herremans
voerden hierbij het woord. Omtrent 't
zakelijke gedeelte hiervan kan ge
meld worden, dat beide delegaties het
besluit om afwisselend drie weken te
Batavia en Djogja te vergaderen aan
namen.
De Nederlandse delegatie heeft toe
gezegd de republiek hulp te verlenen
wat betreft het vervoer naar Djogja
door de lucht, het locaal transport en
de radioverbindingen tussen Batavia
en Djogja. Voorts zullen vier sub-
comité's worden ingesteld, welke resp.
het politieke, militaire, economisch/
financiële en sociaal en adiriinistratie-
ve onderdeel der onderhandelingen
zullen behandelen. In de redevoerin
gen van bovengenoemde personen
werd het accent gelegd op de waarde
van de Renville voor de onderhande
lingen en werd dank uitgebracht aan
kapitein Tyree en zijn bemanning
voor hun medewerking. De Ameri
kaanse delegatie der Commissie van
Drie had tevoren aan kapitein Tyree
een plaquette voor bevestiging op het
dek aangeboden. Heden vertrekt het
schip via Guam en Pearl Harbour
naar San Dlego, waar kapitein Tyree
over een maand hoopt te rijn.
Negentien gelukkige mannen, be
houden voor hun gezinnen, ontrukt
aan de grijpende klauwen van de
grauwe Noordzee. Wat gelukte met
dat andere schip van de rederij Lau-
ritsen, de „Lilian", die behouden
bleef, mocht hier niet gelukken. De
„Lotte Skou" ging onder, maar de
opvarenden zijn in veiligheid, zonder
een schrammetje, dank zij de plichts
betrachting en de moed der beman
ning van de „Neeltje Jacoba", de
motorreddingboot uit IJmuiden.
Vijftien slachtoffers
Zondagmiddag is de autobus, die
de verbinding onderhoudt tussen
Visé en Weerst, geslipt en tegen 'n
boom gereden. De autobus, die 'n
50-tal reizigers vervoerde, geraakte
onmiddellijk in brand en ondanks
de onmiddellijk geboden hulp kwa
men 12 personen in de vlammen
om. Dertig andere reizigers moes
ten in het ziekenhuis te Luik wor
den opgenomen.
Naar het Belgische blad „La Der-
niere Heure" meldt, heeft men 15 to
taal verkoolde lijken uit het wrak van
de verongelukte autobus gehaald. Voor
zover thans bekend, bevinden zich on
der de slachtoffers geen Nederlanders
Ooggetuigen verklaarden, dat de bus
in volle vaart tegen een hpom reed en
onmiddellijk daarop in lichterlaaie
stond. De inzittenden, voor zover zij
niet het bewustzijn verloren hadden,
trachtten de ruiten van de bus te bre
ken om aan de vlammen te ontsnap
pen. Daar de weg droog was, acht
men het niet waarschijnlijk, dat de
bus is geslipt. Men neemt aan, dat 'n
breuk in de stuurinrichting de oor
zaak van het ongeluk is.
MEVROUW ROOSEVELT
NAAR NEDERLAND
Naar thans wordt vernomen zal
mevrouw Eleanor Roosevelt op 15
April a.s. met het KLM-vliegtuig
uit Londen in Nederland aa'nko-
Zij zal zich die dag naar de Utrechtse
universiteit begeven, waar zij zal pro
moveren tot ere-doctor in de rechtswe
tenschappen.
Mevr. Roosevelt zal voordien in
Londen een gedenkteken voor haar
overleden echtgenoot, Franklin Dela
no Roosevelt, onthullen. Dit zal ge
schieden op 12 April. Eind Maart ver
trekt mevr. Roosevelt naar Groot-
Brittannië. Zij hoopt behalve ons land
nog België, Frankrijk en Zwitserland
te bezoeken.
Een „vader" voor
zijn klas
Een 14-jarige jongen in de Engel
se plaats Putney was een vader
voor zijn klasgenoten in die zin,
dat hij het briefje mijn-zoon(doch-
ter) -kan-niet-op-school-komen-
enz. schreef als zijn vriendjes en
vriendinnetjes wilden spijbelen.
Voor dit doel had hij speciaal pa
pier en enveloppen gekocht. Het
spelletje was echter te mooi om
lang te kunnen duren en de wel
doener zal voor de kinderrechter
moeten verschijnen. Er zal zelfs
een psycholoog aan te pas komen
om na te gaan welke kronkel in
zijn hersens voor een dergelijk
menslievend gedrag verantwoor
delijk is.
Woensdag a.s. kunnen de houders
van een kolenkaart TA 707 en TB
707, wier naam begint met de
letters MiNo van het plaat
selijk postkantoor terugbetaling
ontvangen van de per 1 Juli 1947
verhoogde kolenprijs. Het kantoor
is geopend van v.m. 9 tot n.m.
3 uur.
Schrijver van
„Paul Vlaanderen" in ons land
De bekende Engelse schrijver van
detectiveverhalen Francis Durbridge
arriveerde gistermiddag met 't KLM-
toestel uit Londen in ons land. Deze
moderne Conan Doyle, die niet alleen
detective hoorspelen, maar ook boe
ken en toneelstukken in dit genre
schrijft, zal enkele dagen de gast van
de AVRO zijn. In Nijmegen zal hij de
opvoering van een van zijn sketches
met de Nederlandse Paul Vlaanderen-
vertolker Jan van Ees, bijwonen.
Woensdag zal hij te Rotterdam de
prijzen uitreiken voor de naar aanlei
ding van één zijner hoorspelen uitge
schreven wedstrijd.
Bij zijn aankomst gaf de jeugdige
schrijver direct een staaltje van zijn
scherpzinnigheid ten beste. Eén zijner
medepassagiers beweerde zijn bagage-
regu kwijt te zijn, „U houdt het in
uw hand", merkte de schrijver-speur
der fijntjes op.
De stand in de Antwerpse Zesdaag
se na de sprints van Maandagavond
24 uur was:
1. Schulte-Boeyen 22 pnt.
Op één ronde:
2. Bruneél-Naeye 113 pnt.; 3. Kint-
Depredomme 42 pnt.; 4. Lapebie-Seres
39 pnt.: 5. Adriaenssens-Bruyland 28
pnt.
Op twee ronden:
6. Carrara-Goussot 85 pnt.;
Op drie ronden:
7. Van Steenbergen-Ockers 56 pnt.;
8. Thijssen-Depauw 48 pnt.; 9. Somers-
Acou 35 pnt.
Op vijf ronden:
10. Strom-Arnold 29 pnt.
In 75 uur legden de renners 1807.375
km. af.
GRENS TUSSEN FRANKRIJK EN
SPANJE GEOPEND.
De grens tussen Frankrijk en Spanje
is te middernacht officieel heropend na
bijna twee jaar gesloten te zijn geweest.
Ter gelegenheid van- het twee
jarig bestaan van de Partij van de
Arbeid heeft haar voorzitter, de
heer Koos Vorrink, gisteravond
20.45 uur in het Vara-programma
over Hilversum 2 een toespraak
gehouden.
•Met grote spanning tegemoetge-
zien, wekte de oprichting van de
Partjj van de Arbeid in brede
kringen grote en hoge verwachtin
gen en riep in andere kringen fel
le reacties en critiek en afkeuring
op, aldus de heer Vorrink.
Na twee jaar van gemeenschap
pelijke arbeid en gemeenschappe
lijke strijd is het getuigenis opzijn
plaats, dat wat eens door sommi
gen als een gewaagde proefneming
werd gevoeld tot een volledig suc
ces is geworden.
Dat Nederland niet teruggevallen is
in de verstarring der oude, afgeleefde
voor-oorlogse tegenstellingen, dankt 't
voor een belangrijk deel aan de ver
nieuwing van het democratische socia
lisme, zoals dat in de Partij van de
Arbeid is belichaamd.
Onder de zwaarste politieke druk is
de Partij van dc Arbeid hechter aan
eengesmeed, bij al de bewust aanvaar
de en bewust gehandhaafde geestelij
ke en godsdienstige veelvormigheid
van haar samenstelling. Aaneenge
smeed op de grondslagvan haar de-
nocratiseh-socialistische beginselpro
gram. Aaneengesmeed niet in de laat
ste plaats door de verheffende invloed,
die er voor haar is uitgegaan van 't
mede-dragen van de verantwoordelijk
heid van het politieke beleid van de
regering en van haar ministers in het
kabinet.
INDONESISCHE STORM KON EEN
HEID NIET AANTASTEN.
Zelfs de grote beroering, die de ge
beurtenissen rond de 20e Juli van het
vorig jaar bij de gelegenheid van de
politionele actie in Indonesië in haat'
rijen te weeg brachten, kon haar een
heid niet aantasten. Zij doorstond de
storm en bleef koers houden op het
gestelde doel: algehele liquidatie van
de koloniale verhoudingen en de stich
ting van de souvereine staten van In
donesië.
Ondanks alle moeilijkheden, die
nog zijn te overwinnen, mag voor
het ogenblik gezegd worden, dat
door het volharden van het gehele
kabinet, maar niet in de laatste
plaats van de ministers, leden van
de Partij van de Arbeid, nog altijd
dé mogelijkheid van een goede, voor
beide partijen aanvaardbare oplos
sing is opengebleven.
Aaneengesmeed bovenal door het
machtige stuk constructieve arbeid,
dat zij als regeringspartij kon ver
richten in het belang van het herstel
van onze nationale volkskracht. Het
besluit om na de verkiezingen van
1946 tezamen met de KVP de rege
ringsverantwoordelijkheid te aanvaar
den, heeft rijke vruchten afgeworpen.
NIET ALLES KON WORDEN
BEREIKT.
Dat niet alles kan worden bereikt,
wat op zichzelf nodig en wenselijk
moet worden geacht, heeft tweeërlei
oorzaak.
In de eerste plaats zijn de internati
onale verhoudingen tiog dermate ver
ward en is het productieapparaat nog
dermate ontwricht, dat het herstel
slechts langzaam en onder de moei
lijkste omstandigheden voortgang kan
hebben. In de tweede plaats kan ook
de politiek van de Partij van de Ar
beid niet verder springen, den de pols
stok lang is, die de kiezers en kiezer-
essen haar in 1946 hebben toever
trouwd. Het kiezersvolk van Nederland
krijgt hoogstwaarschijnlijk in 't jaar
1948 de gelegenheid zich uit te spre
ken over het gevoerde beleid. De Par
tij van de Arbeid is er zich van be
wust, dat zij van alle kanten door fel
le vijanden zal worden bestookt en
besprongen.
Wanneer wij zeggen op de tweede
verjaardag van de Partij van de Ar
beid, dat wij niet zonder hoop zijn ten
aanzien van die komende volksuit
spraak, dan is dat allereerst, omdat
twee jaar politieke praktijk de juist
heid heeft bewezen van de visie van
hen, die de moed hadden op 9 Febru
ari 1946 te starten met een nieuw be
gin in het voor de oorlog hopeloos
vastgelopen Nederlandse politieke le-
In het Diaconessenhuis te Naarden,
waar hij" verpleegd werd, is gisteravond
in de ouderdom van juist één en
zeventig jaar overleden Christiaan
Louis Schepp (pseudoniem Jan Prins).
De heer Schepp werd 5 Januari
1876 te Rotterdam geboren. Van 1888
tot 1892 bezocht hij het gymnasium te
Rotterdam en het instituut Wegerif te
Nijmegen. In 1892 ging de heer Schepp
naar het Koninklijk Instituut van de
Marine. Daar verbleef hij tot 1896, in
welk jaar hij als zeeofficier in dienst
trad. In 1924 werd hij afgekeurd we
gens lichaamsgebreken en gepension-
neerd als kapitein-luitenant ter zee;
in 1929 volgde zijn bevordering tot ka
pitein ter zee titulair. In 1911 kwam
zijn eerste bundel gedichten „Tochten"
uit.
KRACHTIGE AARDBEVING
De seismograaf te West-Bromwich
heeft gistermiddag een zeer krachtige
aardbeving geregistreerd, waarschijn
lijk met epicentrum in het Nabije
Oosten, tussen Griekenland en Tur
kije.
In de laatste dagen van de bevrij
ding speelde zich in het landelijke
Klarenbeek een drama af, dat mis
schien nimmer bekend zou zijn ge
worden, ais niet één der betrokke
nen, de Duitse militair J. Theissen,
er in een brief aan zijn vrouw, ge
schreven uit het kamp te Avegoor,
op had gezinspeeld.
Deze brief, waarin hij dreigde hun
geheim te zullen verraden, we. d on
derschept. Zo kwam men achter een
misdaad, waarvoor het echtpaar zich
voor de rechtbank te Zutphen te ver
antwoorden had. Zij hadden hun
dochtertje van 8 maanden in een de
kentje gewikkeld en in 'de beek ver
dronken. Dit geschiedde omstreeks
Maart 1945.
De vrouw, die geheel verslagen in
de verdachtenbank het verhoor van
de president, mr. A. H. van der Gie-
sen, onderging, kwam uit een fatsoen
lijk milieu. Het was haar in de oor
logsdagen slecht gegaan. Haar verloof
de was aan tbc gestorven, daarna was
zij onder bekoring gekomen van een
Duitser.
Met hun kind waren zij naar Duits
land gegaan, waar de vrouw geen ge
nade kon vinden in de ogen van de
vrienden en familie van de Duitse
echtgenoot.
Toen het lot van Duitsland zich vol
trok, hadden zij in de hongerwinter
de vlucht genomen naar het land, dat,
zcals de officier van justitie zei, de
man had meehelpen verwoesten. Lo
pende, achter de kinderwagen met
hun acht maanden oude dochtertje,
hadden zij Klarenbeek bereikt. Haar
man durfde zich niet buiten te verto
nen, daar hij bang was, dat de Tom-
mies hem zouden arresteren. Inkom
sten had het echtpaar niet, zodat de
vrouw hier en daar moest bedelen om
aan de kost voor het gezin te komen.
Het kind werd nog ziek, het leed aan
een oorontsteking. Het bezit van dit
dochtertje begon het echtpaar hoe lan
ger hoe zwaarder te drukken en zo
kwamen zij op het idee zich van het
meisje te ontdoen. Zij wikkelden het in
een deken, en de moeder begaf zich
naar de beek om het daar in het water
te werpen. Zij schrok echter terug
voor deze daad en gaf het kind, na 't
gekust te hebben, aan de vader, die
de gruwelijke daad volvoerde.
Bij de beoordeling van deze zaak
hield de officier van justitie, mr. Ba
ron van der Feltz, rekening met de
tijdsomstandigheden.
Tegen de vrouw eiste hij een jaar
en zes maanden gevangenisstraf.
De man nam een verachtelijke hou
ding aan door de vrouw de schuld te
geven. De president noemde hem ty
perend voor een gedegenereerd ras.
„Deze Teutoon", zo sprak hij, „heeft
uit het kamp zijn vrouw een brief
vol walgelijke lievigheden geschreven,
maar haar tevens gedreigd hun ge
heim te zullen verraden als zij het
waagde zich met andere mannen in
te laten".
De eis tegen de Duitser J. T. was
een gevangenisstraf van 5 jaar, en
daarna uitgeleiding naar Duitsland.
Op 21 Februari .zal de rechtbank uit
spraak doen.
In overleg tussen de regering en de
Stichting van de Arbeid werd beslo
ten aan het bedrijfsleven voor te stel
len op de 5de Mei a.s. algemeen vrijaf
te geven na 4 uur des n.m., opdat ge
legenheid zal bestaan de bevrijding in
daartoe te beleggen samenkomsten te
herdenken.
Eenzelfde regeling zal gelden voor
het overheidspersoneel.
Wanneer om bedrijfstechnische rede
nen niet om 16 uur kan worden stop
gezet, waarbij bijvoorbeeld gedacht
kan worden aan continu-bedrijven,
wordt in overweging gegeven aan de,
desbetreffende arbeiders in een of an
dere vorm een redelijke compensatie
te geven. Deze regeling voor de na
tionale feestdag is door het college
van rijksbemiddelaars goedgekeurd in
zijn beschikking van 9 Febr. 1948.
Indien in door het college van rijkg-
bemiddelaars bindend vastgestelde re-\
gelingen de nationale feestdag als snip
perdag of als extra vrije dag is aange
wezen, vervalt deze aanwijzing.
Een overeenkomstige regeling geldt
voor lopende collectieve arbeidsover
eenkomsten.
Weersverwachting, geldig tot he
denavond:
OPNIEUW REGEN.
Toenemende bewolkipg met later
op de dag op de meeste plaatsen
enige regen, naar het Zuidwest of
Zuid draaiende, matige, aan de
kust tijdelijk tot krachtig toe
nemende wind. 's Ochtends iets
kouder dan gisteren.