De historie van een oude heerlijkheid Strijd om de scholen in Hongarije OE ALKMAARSCHE COURANT SiNDS mmmmmmmmm 1798. Hoogwoud en Aariswoud in 1414 verenigd Het handvest werd gestolen uit een kist met zeven sloten St. Pancras. Koedijk. SUNK AFKLEDENDE MODELLEN jp'fy Ook in Reclame Efficiency Ontegenzeggelijk is „de lindeboom" het centrale punt van de gemeen te Hoogwoud. Machtig staat hij daar midden in het kruispunt, versierd met een blauw verkeersbord, waarop een witte pyi. Op twee hoeken van de viersprong staan café's, waar men een goed glas pils koopt en - op de hoek van de Boekelerweg is garage Bakker, als een symbool van de moderne tijd, die de mechanisering in de bedrijfs voering ten plattelande als eis stelt. Dit centrale punt is typerend voor Hoogwoud, men vindt het slechts sporadisch in onze Westfriese dorpen. Hoogwoud is prachtig met zijn entourage van welige weilanden, waarop nu het eerste hooi op hopen staat te geuren in de lauwe wind, maar het is ook een interessant dorp vanwege zijn geschiedenis. In de kerk wordt Het doopvont bewaard, waarin koning Redbad zo'n twaalfhonderd jaar geleden één voet gezet schijnt te hebben, toen hij door bisschop Wultram tot Christen gedoopt zou worden, maar welke voet Redbad schielijk heeft teruggetrokken, toen hij hoorde, dat zijn heidense voorvaderen niet in de hemel vertoefden, waarin hij na zijn dood zou komen. Vijfhonderd jaar later werd aan de Pade Graaf Willem II, Rooms Koning, door de Hoogwouders met hulp van enige lieden uit Opmeer, snodelijk vermoord. Weer later werd Hoogwoud een „stede" en vervolgens een „heerlijk heid" met het gevolg, dat de Heer van Hoogwoud er een statig slot deed verrijzen, daar waar nu de heer Bakker een bandje plakt of een bougie verwisselt. De Zuiderzee was in die jaren nog dicht bij en derhalve valt het niet te verwonderen, dat de Hoog- en Aartswouders "zich op de lucratieve schipvaart toelegden. Vele roemruchte „grootschippers" hebben de dor pen onder hun inwoners gekend en honderden reizen zijn er gemaakt naar de Oostzeelanden om kostelijke vrachten te halen. Tot in het begin der vorige eeuw zelfs! Aartswoud had in lang vervlogen tijden een klooster, met, zoals dat behoort, lange onderaardse gangen. Dat klooster is weg, maar de onder aardse gangen schijnen er nog te zijn Genoeg dus voor de liefhebber van de locale historie om over te filo soferen. tere lieden en het kerkbestuur voelde er ook niet voor het water uit kelder en gang te pompen om de zaak nauw keurig te onderzoeken en alzo werd de kelder dichtgemaakt met een laag beton. De oude toren bleef staan en om zijn dikke bakstenen muren hangt nog de romantiek van het onbekende. Toen Willem II asm de Pade werd vermoord, heeft die toren er misschien al gestaan. Misschien ook niet, wie zal het precies zeggen? De deskundi gen veronderstellen, dat het onderste gedeelte uit de dertiende eeuw is. Er wordt wel eens geopperd, dat de toren een overblijfsel zou zijn van een burcht, omdat het stuk land achter de kerk vroeger „Het Slot" heette. Maar Bossen, de historicus, die een aardige kroniek van Hoog- en Aarts woud heeft geschreven, aan welk boekje wij ook het een en ander heb ben ontleend, ziet de toren als een rest van een kloosterkerk, behorend bij een klooster, dat door middel van de on deraardse gang in verbinding met de kerk stond. Burgemeester Breebaart neemt een ander standpunt in ten op zichte van onderzoekingen op het gebied der historie dan de slopers en de kerkvoogdij van 1883 en derhalve zou het ons niet verwon deren, als hij van het Aartswouder kerkbestuur toestemming weet te verkrijgen de kelder weer te ope nen. Er kan wellicht iets bijzon- ders aan 't licht komen, dat be langrijk is voor de kennis der lo cale historie! Na opgemelde gebeurtenis met Graaf Willem II begint de eigenlijke historie van Hoogwoud in 1414, toen het met Aartswoud verenigd werd door Graaf Willem VI en poortrecht verkreeg onder bepaling, dat „de Stede daar den Hoichtwoude" zou heten. Deze naam gaf aan de Graaf de verplichting de stad niet te zullen wegschenken of verkopen. Begrijpelijkerwijze was men trots op dit privilege en om het officiële stuk veilig te bewaren werd het toe vertrouwd aan een kerk of klooster. Het handvest van Hoogwoud werd bewaard in de kerk, maar in de win ter van 1536 werden de stukken uit een sterke kist, met maar liefst ze ven sloten, gestolen. Trouwens, toen was het privilege van „vrije stad" toch al niet meer gel dig, want tijdens de Hoekse en Kabel jauwse twisten waren de Westfriezen in opstand gekomen tegen de Gravin van Holland, Jacoba van Beieren, die na haar overwinning het privilege in trok. Hoogwoud en Aartswoud werden in 1429 in leen gegeven aan Ridder Eduard de Bastaard, wiens geslacht de naam van Hoogwoud heeft aange nomen. Deze Eduard' was een „bastaert-soone" van Willem VI. In de erfleen-acte werden de ver plichtingen jegens de landheer om* schreven, welke bestonden in het be talen van een jaarlijkse neffing, de heervaartplicht en de bede (een ge schenk in geld) bij de inhuldiging van een landheer. Hiertegenover stond, dat de land heer de heerlijkheid en haar poorters moest beschermen, wanneer hun be langen werden aangetast. Zo'n landheer was voor de dorpen een duur man. Het begon al bij zijn inhuldiging, want dan moest er een behoorlijk geschenk in contanten ko men en voorts waren de tiendrechten ook niet mis! De landheer mocht de heerlijkheid verkopen en als hij zulks deed, moesten de poorters weer een „bede" voor de nieuwe eigenaar bij elkaar zamelen! Er zijn in de loop der jaren vele ambachtsheren en -vrouwen geweest. De laatste was Lucas Stukbroo te Hoorn, die de heerlijkheid in 1848 overnam, maar het volgend jaar werd het tiendrecht voor 16000 afgekocht. HET SLOT. De eerste heer van Hoogwoud, rid der Eduard de Bastaard, liet er een kasteel bouwen. Het was een trotse burcht, zoals de pentekening, welke in de kamer .van burgemeester Bree baart in het raadhuis hangt, getuigt. Wanneer het afgebroken is vermeldt de historie niet. Later is op dezelfde plaats een buitenhuis gezet en de res ten daarvan zijn nog te zien in de achtergevel der woning van de heer Bakker. Beter bewaard is het mooie kerkje, dat hoog boven de huizen uitrijst en kilometers in de omtrek is te zien. Het dateert van 1680 en werd op de zelfde plek gesticht waar zijn voor ganger door het gestadige knagen van de tand des tijds was ingestort. Het interieur is mopi, met eiken preekstoel en een fraaie herenbank. Ook bewaart men er het doopvont in, dat volgens de legende gebruikt zou worden bij de kerstening van Redbad. Er wordt door de serieuze historici nu sterk betwijfeld of het doopvont inderdaad al zo oud is. Maar de legende is aardig, het doop vont staat er, wat wil men nog meer? Vlak in de nabijheid van de kerk is het raadhuis, met zijn statig acht- tiende-eeuws geveltje. Het is in 1742 gebouwd en een zuster van de toen malige ambachtsheer, Jonkvrouwe' Louisa Hedwig van Catz, heeft er de eerste steen voor gelegd. T 'HUVS i-ioociVowoa Bij de inwijding in 1743 schonk de ambachtsheer aan baljuw en regen ten een verguldzilveren beker, die nu nog prijkt in de burgemeesterskamer. ZEEVAART. Eeuwenlang hebben de Aartswouders en Hoogwouders de zeeën bevaren en een herinnering aan die tijden is nog het bestaan van een „Bootsgezellen- beurs" te Aartswoud, een soort risi cofonds, om zeelieden in tijden van werkloosheid te steunen en om wedu wen en wezen te onderhouden. De beurs werd in 1698 gesticht en de gelden waren door giften en lega ten bijeengebracht. Wie lid wilde worden moest één ducaton, ter waar de van drie gulden en drie stuivers, storten. Hoogwoud bezat niet een dergelijke stichting, maar men kon lid worden van die te Aartswoud tegen betaling van een ducaton extra. Omdat na 1802 geen zeevaarders meer in de gemeente voorkwamen, werd door de raad in 1873 besloten de bezittingen en inkomsten te beheren en te gebruiken tegelijk met de fond sen en inkomsten van het vroegere Burgerlijk Armbestuur te Aartswoud. De bezittingen van de Bootsgezellen- beurs bestaan uit een inschrijving op het Grootboek van 2l/>% groot ƒ1900.en een stuk land, genaamd „de Zeevarende Beurs", ongeveer an derhalf bunder groot. ONDERAARDSE GANGEN. In 1883 werd de kerk te Aartswoud afgebroken om plaats te maken voor een nieuwe. De slopers vonden onder het koor een kelder en daarin stonden een bijna vergane tafel en twee dito banken. Tevens zag men de entrée tot een onderaardse gang, die in de richting liep van 't tegenover de kerk gelegen erf. De slopers waren nuch- VroneL.S.V.V. 5—2 Vrone heeft zich tegen LSVV Za terdagavond de meerdere getoond. De ontmoeting vond plaats in het kader der zuurkool-derby en trok een grote belangstelling. De slechte staat waar in het terrein verkeerde drukte het spelpeil, maar des niettemin is het toch een behoorlijke wedstrijd gewor den. Om half acht werd afgetrapt, waar bij Vrone al spoedig blijk gaf de meerdere te zijn. Na enige minuten spelens moet Schrijver al vissen en is het eerste doelpunt door Koning een feit. Kort daarop gaat de tweede goal in het net en met een 20 stand gaat de rust in. Na de rust is het weer Koning, die in oe eerste minuut de stand op 30 brengt. Uit een tegenaanval scoort Van Leeuwen de eerste goal voor LSVV. De Langedijkers blijven dan meer aan het woord en als het 3—2 geworden is, komen de LSVV'ers steeds weer naar voren, wat Vrone niet belet en passant er 42 van te ma ken. Leek herstelt daarna een in de eerste helft gemaakte fout en schiet Schuit bijna tussen de palen van daan, 43. Maar LSVV blijft een slag op achter, want Segers herstelt het overwicht en brengt de stand op 5-3, met welke stand het einde komt. De stand is nu: DTS 2 2 0 0 5—1 4 Vrone 2 10 1 57 2 LSVV 2 0 0 2 4—6 0 VAN DER LAAN IN HET WAPEN VAN VRONE. De bekende grootmeester op het groe ne laken v. d. Laan kwam Zaterdag uit tegen R. Pereboom in het Wapen van Vrone. v. d. Laan maakte 599 caramboles in 24 beurten. Pereboom 200 caramboles in 24 beurten. Langedijker marktoverzicht De aanvoer van aardappelen blijft nog steeds beneden de verwachtingen. Door de aanhoudende droogte is het beschot laag gebleven, zodat sommige tuinders in arren moede met rooien zijn begonneh. Zo lang de prijzen goed ble ven, werd er veel voor consumptie ge veild, maar nu worden steeds meer aardappelen voor poters vastgehouden. Of dat 'inderdaad de juiste tactiek is. moet nog worden afgewacht. De prijsdaling zette zich in de afge lopen week nog steeds voort. De prijs van 14.waar de week mee inzette, kon aan het einde van de week niet meer bedongen worden. Aanvankelijk draaide de prijs om de 10.maar Vrijdag en Zaterdag lag de prijs al op 8.7010. De drielingen daalden tot 7.terwijl de kriel niet meer dan 2.805.30 opbracht. De grojve maten konden niet boven de 9.uitko men. De rode eerstelingen brachten welis waar iets meer op, maar brokkelden in de loop van de week niettemin aan zienlijk af. Begonnen met ongeveer 15.daalde de prijs op sommige da gen tot 13.en minder. Deze week kwamen ook de eerste blauwe Eigenheimers aan de markt, ze gingen weg voor prijzen variërende van 14.— tot '16.50. Rabarber werd nog steeds aange voerd, maar belangstlling voor dit pro duct ontbrak ten enenmale. De mini mumprijs werd betaald en geen cent meer. De wortelen hadden een dragelijke week. Prijzen van 1115 maken een lonende bouw mogelijk, maar liggen voor het begin niet bijzonder hoog. De bloemkool doet het beter. Dit zorgen kind bleek de afgelopen week van goe de wil te zijn en steeg in prijs van de 15.tot ongeveer 40. De tomaten daarentegen hebben een sterke concurrentie te verduren van het koude product met als onvermijdelijk gevolg een scherpe daling. De prijs liep van 75.tot op de helft terug. De aanvoer zal aan de Langedijker mark ten echter niet zo heel veel te beteke nen hebben. De afgelopen wek bracht ook de eer ste zomerkooi. De eerste aanvoer bracht 34.op. Later daalde de prijs echter tot om en bij de 20. WAAR ZIJN - ONZE SCHEPEN? Alchiba, 27 Juni van Buenos Aires te Rio Grande verwacht. Aldabi, Buenos Aires-Rotterdam, passeerde 27 Juni St. Paul Rocks. Aldegonda (T.), 27 Juni van Bangkok naar Plad- joe. Amsteldijk, 27 Juni van New York te Antwerpen. Amstelkerk, 26 Juni van Freetown naar Dakar. An- tonia (T.), 26 Juni van Pladjoe naar Port Swettenham. Averdijk, 26 Juni van Galveston te NewOorleans Ban tam, 26 Juni van Port Swettenham te Panang. Blijdendijk, 27 Juni van Philadelphia te New York. Boisse- vain, 25 Juni van Kaapstad naar Buenos Aires. Boskoop, 26 Juni van Cura cao naar Punta Cardon. Chama (T.) Abadan-Amsterdam, 26 Juni in de Ro de Zee ter hoogte van Port Soedan. Cleodora (T.), 26 Juni van Bahrein bij Fahaheel ten anker. Dordrecht (T.), Abadan-Isle of Grain, passeerde 27 Juni Pantellaria. Erinna (T.), 27 Juni van Pladjoe naar Poeloe Bukon. Garoet, Rotterdam-Batavia, passeer de 26 Juni Pointe de Galle. Groo- tebeer, Amsterdam-Java, 27 Juni te Port Said. Hugo de Groot, 27 Juni van Pladjoe te Batavia. Indrapoera, Batavia-Rotterdam, 27 Juni ca. 200 mijl van Ceylon. Johan van Oldenbar- velt, Amsterdam-Java, passeerde 26 Juni The Brothers (eiland in Rode Zee). Kota Gede, Rotterdam-Bata via, 27 Juni van Penang. Kota Ba- roe, Java-Rotterdam, passeerde 27 Ju ni 12 uur Gibraltar, wordt 27 Juni 9 uur aan de Hoek van Holland ver wacht. Kota Inten, passeerde 27 Ju ni 14 uur Land's End, en wordt 29 Ju ni 6 uur te Rotterdam verwacht. Maaskerk, Amsterdam-Duala, 26 Juni van Dover. Macuba (T.), 26 Juni van Bombay in Golf van Oman, naar Abadan. Madoera, 27 Juni van Am sterdam te Antwerpen. Maetsuycker, 27 Juni van Batavia te Fremantle. Manoeran, Amsterdam-Java, passeer de 27 Juni Dover. Modjokerto, 28 Juni 4.35 uur v.m. van Batavia te Rot terdam. Nigerstroom, 27 Juni van Porto Amboin te Novoredondo. Oranjefontein, 26 Juni van Port Elisa beth naar Kaapstad. Polyphemus, Makassar-Amsterdam. 27 Juni te Co lombo. Rijnkerk, Rolterdam-Austra- lië, passeerde Ouessant. Fellando, 27 Juni van IJmuiden te Immingham. Klataiga, 27 Juni van Batavia naar Belawan. Saragan, passeerde Paci- fickust. Rastanura. passeerde 26 Juni Singapore. Socrates, 27 Juni van Havanna te New York. Stad Maas sluis, Vlaardingen-Bona, passeerde 27 Juni Gibraltar. Sumatra, 27 Juni van Semarang te Panaroekan. The- misto, 26 Juni van New Port Mon naar Casablanca. Tosari, 26 Juni v.m. van Basra, wordt 3 Juli te Bom bay'verwacht. Veendam, Rotterdam- New York, passeerde 27 Juni 5 uur vm Scillies Albireo, Rótterdam- Buenos Aires, passeerde 26 Juni St. Vincent. Alcyone,Buenos Aires Denemarken, passeerde 27 Juni Fer nando Noronha. Algenib, 26 Juni van Pernambuco naar Bahia. Alkaid, Macaio-Rotterdam, 27 Juni te Antwer pen, 30 Juni te .Rotterdam verwacht. Alphard, Buenos Aires-Rotterdam, 28 Juni te Antwerpen. Alpherat, Rot- terdam-Buenos Aires, 27 Juni te Ant werpen. Aludra (VNS), Rotterdam- Calcutta, 26 Juni te Genua. Am steldijk, 28 Juni 0.30 uur te Antwer pen, wordt 30 Juni n.m. van New York te Rotterdam verwacht.Delftdijk, Vancouver-Rotterdam, 25 Juni van Christobal. Groote Beer, Amsterdam- Batavia. 28 Juni van Port Said. He- del,. Montreal-Rotterdam, 27 Juni 500 mijl West van Valencia. Lemster- kerk, Rotterdam-Perzische Golf. 27 Juni van Kuweit. Lindekerk, Aba dan -Rotterdam, 27 Juni van Massawah naar Port Soedan. Loenerkerlc, 26 Juni van Rotterdam te Amsterdam. Lutterkerk, 26 Juni van Bahrein te Karachi. Meerkerk, Rotterdam;Ja- pan, 28 Juni te Genua. Merwêde, 27 Juni van Rotterdam te Antwerpen, naar Calcutta. Molenkerk, Rotter dam-Japan, 26 Juni te Colombo. Noordam, 26 Juni 12 uur van New York naar Rotterdam. Poelau Laut. New York-Batavia, 28 Juni van Port Said. Prins Johan Willem Friso, Antwerpen-Halifax, passeerde 28 Juni Cape Race. Riouw. Amsterdam-Ja va, 28 Juni van Port Said. Samaria, 25 Juni van Konakri naar Bordeaux Sommelsdijk, Java-New York, 27 Juni 0 30 uur van Port Said. Tiba, pas seerde 27 Juni 20.30 uur Kaap Finis- terre. Plattelandsvrouwen bijeen De vrouwen verstaan beter hun taak op gebied van vergaderen dan de man nen. De dames waren in groten getale aanwezig in zaal Butter, zodat de waar nemend voorzitster mevr. den Hartogh bij haar opening hare grote vreugde uit sprak over de goede opkomst. De secr. lichtte de bustocht toe welke zal wor den gehouden op 26 Aüg., 's morgens om 7 uur zal men vertrekken met als eindpunt hrnhem. Enkele ingekomen stukken werden behandeld. Hierna volgden de 'eigen bijdragen. Drie dames mevr. ButterMetselaar, mevr. ButterGrin en mevr. wed. Davids— Wortel, verschenen ten tonele en brach ten een op rijm gestelde bijdrage, waar in alle damesleden individueel onder handen werden genomen, wat zo nu en dan veel vreugde gaf. Mevrouw Middelbeek las voor „Anna Paulowna" e»n fijn gekozen stukje dat grote bijval oogstte. Mtfvr. StamGreeuw, mevr RidderGreeuw en mevr. Buttervan der Meer, brachten een vraag en ant- woordenspel met medewerking van een 10-tal dames verdeeld in Noord en Zuid. Winnaar werd Zuid met 9 tegen Noord 8. Als slot bracht mevr. Ootjers— Over een 2-tal bijdragen te "weten „Oudenzorg" en „van de Wieg tot het Graf". Bij de rondvraag bleek dat de boeken circulatie niet volkomen in orde is. De voorz. drong er op aan om regelmatig per 14 dagen de boeken rond te geven. De hier afgebeelde modellen zijn een ge kleed deux-pieces en een middagjapon, die ook door minder slanke figuren uitstekend kunnen worden gedragen. Het hooggesloten model no. J 2317/7 is chic, doch zeer eenvoudig. De -garnering bestaat uit een bies, die van hetzelfde ma teriaal als het kraagje en de manchetten is gemaakt. Op de rug wordt middenachter een naad gemaakt waardoor de figuurna den kunnen vervallen. Alleen in het rech terheupstuk wordt een klein steekzakje ge zet, dat met een lichte bies wordt afge werkt. De rok heeft in het midden een grote, platte plooi en aan weerskanten drie kleinere. Middenachter wordt een uitsprin gende plooi gelegd die tot ongeveer 30 c.m. vanuit de taille wordt ingestikt. No. J. 2318/7. Een zeer gedistingeerde mid dagjapon, met de moderne, lange schouder lijn. Het strak weggetrokken heupstuk is alleen op het voorpand aangebracht. Heel apart is de sluiting aan de mouw. Kiest U vooral mooie knopen uit, omdat deze op een donkere japon tevens als garnering dierst moeten doen. Ge bruikt U gekleurde knopen, dan moet de franje aan de sjerp in de zelfde kleur worden genomen. Geknipte patronen zijn a 0.95 bij de administratie van „BELLA", Kromme Nieuwe Gracht 66, Utrecht, verkrijgbaar. No. J 2318/7. In de bovenwijdten 96102 en 108 c.m. No. 2318/7. In de bovenwijdten 96102 en 106 cm. Deze patronen zijn overgenomen uit Bella „Het Nieuwe Mode Blad". }S-roy//0 Gesprekken met de Minister van Onderwijs en de Kardinaal-primaat (Van onze speciale verslaggever) POCSPETRI, Juni. Vandaag komt in het Orszaghaz aan de oever van de Donau te Boe dapest, het indrukwekkende- parle mentsgebouw van de Hongaarse Republiek, het wetsontwerp aan de orde tot nationalisatie van de scho len in Hongarije. Natuurlijk zal het worden aangenomen; daar twijfelt niemand aan. In de Oost-Europese landen levert het samenspel tussen regering en volksvertegenwoordi ging nu eenmaal geen verrassingen meer op. Tijdens de Habsburgse dubbelmo narchie werd Hongarije door de Oos tenrijkers beschouwd en behandeld als een kolonie-naast-de-deur, op het ge bied van het schoolwezen verwaar loosd, zodat de Rooms-Katholieke en de Gereformeerde Kerken het initia tief moesten nemen. De gelden voor de bouw van scholen zijn dan ook door de bevolking met de grootste moeite bijeengebracht, terwijl de jaarwedden der onderwijzers betaald plachten te worden door de opbrengst van gron den, die de kerken of de scholen zelf in haar bezit hadden. Deze eigendom men zijn reeds voor een groot deel aan de staat vervallen, evenals de landgoederen der aristocraten. Nu staat men op het punt tegen 1 Juli a.s. de volgende stap te nemen. De resterende gronden, de gebouwen, de leermiddelen zullen in handen van de staat overgaan en de onderwijzers zullen ambtenaarssalarissen uit de str .tskas ontvangen. Kort geleden had ik over deze aan gelegenheid, die veel beroering heeft gewekt, een gesprek met de heer Gyula Ortutay, de minister van On derwijs en Eredienst, een nog jonge man uit jde kring der kleine boeren. Het was net op de dag, toen in het kleine dorp Pocspetri, een eenzaam oord met lage boerenhuisjes langs onbestrate modderwegen, waar vrou wen en kinderen barrevoets gaan te midden van wroetende pikzwarte var kens, tijdens een opgewonden demon stratie tegen de nationalisatie een politieman werd doodgeschoten door een gedemobiliseerde vaandrig van 't vroegere Hongaarse leger. De man werd gearresteerd, evenals de pastoor van het dorp en 27 andere demon stranten. Twee dagen later veroor deelde de standrechtbank de dader en de priester ter dood; de eerste werd opgehangen, de tweede begenadigd met levenslange gevangenisstraf. Pocspetri zal dan ook wel in rouw zijn om hetgeen er vandaag in het parlement gebeurt. En Pocspetri niet alleen, want tydens mijn verblijf in Hongarije werden mij tien verschil lende opstandjes medegedeeld. En na mijn vertrek kwamen er zelfs berich ten over demonstraties in de hoofd stad. „Wanbegrip omtrent de bedoeling van de regering," verklaarde minister Ortutay. „Wat wil de regering dan?" „Verbetering van het onderwijs, dat nog op een zeer laag peil staat." „Kan het verzet voortspruiten uit de vrees voor uitbanning van het godsdienstonderwijs „Het godsdienstonderwijs blijft ver plicht voor alle leerlingen." ,,KS.n het zijn, dat het verzet voort spruit uit weerstand tegen de invoe ring van de marxistische ideologie op de scholen?" „Dat is niet de bedoeling. De poli tieke partijen hebben voor dat doel immers hun kaderscholen „Bent U over deze zaken in overleg getreden met het Episcopaat en de Gereformeerde kerkelijke overheid?" „Wij hebben hen uitgenodigd, maar de kardinaal is er*niet op ingegaan." GESPREK MET DE KARDINAAL. Diezelfde dag nog had ik een ge sprek met Hongarije's kerkvorst, de grijze kardinaal-primaat Joszef Mind- szenty, die een hevige strijd voert te gen de secularisatie der kerkelijke goederen en de nationalisatie der Rooms-katholieke scholen. (Ik kom daar in een afzonderlijk artikel op terug). „Wat is het standpunt van U.we Eminentie ten opzichte van 't school- vraagstuk," was een der brandende vragen, die ik mij veroorloofde te stellen. „De kerk," aldus de kardinaal, „ver dedigt de natuurrechten der ouders, de Goddelijke rechten der kerk en de historische rechten van het volk. Tot 1750 waren hier alleen kerkelijke scholen. Daarna begon de staat pas enige belangstelling te tonen. De R.K. kerk heeft veel geld voor de scholen uitgegeven, die zeer geliefd zgn bij de meerderheid van het volk. De kerke- lijke landgoederen en die der scholen zijn verloren gegaan en de betalingen uit de staatskas, die daartegenover staan, zjjn veel geringer dan de vroe gere inkomsten. „Waarom bent u niet ingegaan op de uitnodiging van minister Ortutay om in overleg te treden met de rege ring?" „W« hebben hem reeds op 29 Mei geantwoord. Op bepaalde voorwaar den zyn wij bereid te. onderhandelen. De correspondentie duurt voort." „Op grond waarvan maakt U be zwaren als toch het godsdienstonder wijs verplicht blijft?" „Dat is ons niet voldoende. Ik ver- wys u naar de wetten van de Repu bliek, die ons meer rechteA toekennen dan dat alleen." „Hebt U vrees voor ontkerstening als volgende stap in een richting, die U onwelgevallig is?" „Er zijn al georganiseerde demon straties geweest tegen het verplichte godsdienstonderwijs. Wie garandeert my, dat men daaraan niet zal gaan tornen?" „Men heeft ons gezegd, dat de kerk niet voor behoorlijke leerboeken zorgt. Is dat juist?" „Wij hebben niewe boeken laten schryven, maar de censuurafdeling van minister Ortutay heeft ze zo lang vastgehouden, dat er inderdaad ge brek aan boeken is ontstaan. Maar dat is geen onvoortvarendheid van onze kant." „Zyn uw boeken afgekeurd?" „Neen, op onbetekenende kleinig heden na. Maar er is geen vlotte mede werking. De Marxisten willen een grote invloed op de scholen. Eu de essentie van hun leer is het materia lisme, dat tegen God en de onsterfe- ïyke ziel is." „Hoe komt het, dat niettemin vele R.K. onderwijzers zich voor de natio nalisatie hebben verklaard?" „Het zijn arme mensen, die moeten kiezen tussen hun overtuiging en hun brood. Ik kan U verzekeren, dat 80 pet. van de bevolking confessionele scholen wil." Deze laatste opmerking is voor my oncontroleerbaar. Er tegenover staat, dat daartoe opgerichte comité's de huizen langs gaan om handtekeningen te verzamelen vóór de nationalisatie. Zij hebben veel succes. Maar tekent men uit overtuiging of uit vrees? Wilt U met weinig moeite en kosten het grootst moge lijke resultaat behalen door middel van reclame, dan dient U te adverteren in de Alkmaarsche Courant, daar dit de courant is met de meest koopkrachtige lezers

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1948 | | pagina 3