Van alles Wat een goed boek! Herwaardering van onze vliegvelden KLEPPER VOOft fis OE RIJWIELHAL Heeft vo'op a'le sooiten SCHELVIS Verveling! FRANKENBERG N.V, Hoe staat het met de Coöperatie Geestmerambacht Markttassen LIND De heer Kroeze geefi uitleg 51. Pancras Heer-Hugowaard Zuid-Scharwoude Egmond aan Zee Hensbroek Castricum IJ muiden Scheepvaariberichten Het Atlantisch Pact eist ST, NICOLAAS AANBIEDING KOOPT BIJ ONZE ADVERTEERDERS! Er gaan vele velerlei geruchten over de Coöperatie „Geestmerambacht" welke variëren van de beweerde liqui datie tot de veronderstelling, dat de leden onverdageiijke verplichtingen opgelegd zouden worden. Beide ge ruchten zijn volkomen onjuist, maar illustreren alleen hoe de tuinders aan de Langedijk nog altijd met de coöpe ratieve gedachte op gespannen voet staan en haar zien in een verkeerd licht. De heer Kroeze toonde zich be reid één en ander over deze branden de kwestie uit de doeken te doen. Een handvol cijfers. De Coöperatie kwam in April 1946 tot stand na maandenlange voorberei dingen. De oprichting was urgent, want zonder werktuigen-coöperatie dreigden veel tuinbouwbedrijven onvoldoende bewerkt te zullen worden. Door de minister werd toegezegd, dat de rege ring zich garant zou stellen voor f 25.000. Bovendien kreeg de coöperatie voor lopig 15 Ierse paarden op crediet toe gewezen. Indien men toen op dit gebied reeds de nodige ervaring had bezeten, zouden vèel gewrijf en vele moeilijkheden zijn voorkomen, maar de Coöperatie „Geest merambacht" was de eerste van een dusdanige opzet in Nederland en met de ervaring door Langedijkers opge daan, doet Noord-Holland nu voordeel. Vanaf het begin was men overtuigd, dat er verliezen zouden worden gele den. Voor de paarden moesten stallin gen worden gehuurd, duur voer moest worden aangekocht, de paarden waren aanvankelijk in minder goede conditie, ploegen waarvan eerst nog meer dere gerepareerd moesten worden werden gekocht, schuiten werden ge huurd, tuigen aangeschaftwas het te verwonderen, dat het eerste boek jaar sloot met een tekort van f 10.000? Maar de Coöperatie had haar bestaans recht bewezen, want er was vele ma len f 10.000 verdiend ten bate der ge meenschap. Bijkomstigheden. Naast de opbouwende taak trad de coöperatie ook prijsregelend op. Op de oprichtingsvergadering was deze moge lijkheid ook sterk naar voren geko men. Zo werd het ploegtarief bepaaid op f 30 per dag. Hoewel deze prijs was vastgesteld door het Landbouwhuis te Alkmaar, bleek hij te laag. Er werden dan ook twee verhogingen toegepast, maar desondanks bleef het tarief be reden dat der loonploegers, hoezeer deze ook hun prijzen hadden en beter werk leverden. Waarop in menig geval cri- tiek kon worden uitgeoefend. In '46 waren de mogelijkheden der Coö peratie beperkt, maar toen in '47 door mechanisatie de capaciteit zeer aanzien lijk werd verhoogdj vielen vele leden de vereniging in da rug aan dooT hun werk te doen uitvoren, door wie het goed koopste leek (maar niet was!) De stren ge winter '46-'47 gaf ook veel nadeel Het overschakelen van paarden-tractie op me chanisatie tractie gaf verlies, daar de paarden met een niet onbeduidend ver lies van de hand moesten worden gedaan Zo stond men voor een verlies, dat tnans bijna f 20,000,beloopt O verheids-bemoeiingen Na veel geschrijf kwam vast te staan, dat de regering geen f25,000,— zou toe staan Ten slotte werd per lid f 100,— toegekend> dus in totaal f 17,500—, dat als renteloze hypotheek op de balans bleef staan Vast te stellen is dus dat het ontstane tekort vrijwel als „administratieve" schuld moet worden opgevat De verstrekte f 17,500,zijn n 1 als een subsidie te be schouwen en de rest kan worden aange vuld per 31 December '48 Het volgende jaar kan dus met schone Iel worden be gonnen Maar'. De nieuwe koers. Het is duidelijk, dat de bestaande tcestand niet gehandhaafd kan wor den. Wanneer de leden individualisten van het zuiverste water blijken, dient er iets te gebeuren. Momenteel moge een enkeling menen, dat men het bui ten de Coöperatie kan stellen, de toe komst zal met fatale zekerheid bewij zen, dat het onjuist gezien was. Wat niet tot stand kan komen door het inzicht der leden, moet dus ge boren worden uit het beleid van het bestuur. Het invoeren van de dwin gende bepaling, dat de leden al het werk, dat zij niet zelf kunnen uit voeren, door de Coöperatie laten doen, aal met deze vereniging tot één der meest-bloeiende maken. Dan be hoeft er niet meer gedelibereerd te worden over het omslaan der tekor ten, maar kan bezien worden hóé de winsten te verdelen. Om daartoe te geraken, moet het be stuur echter weten, welk werk ver richt moet worden. Want alleen daar door kan een effectief werkprogramma v/orden opgesteld en kan het machine park ingesteld worden. Het mechaniseren van het eigen be drijf kan door 99 pet. van de bedrijven niet gedragen worden. De machines, die nu lopen, zullen met enkele jaren vervangen moeten worden en reeds nu is te voorspellen, dat een rendabele exploitatie niet mogelijk is. Alleen op coöperatieve basis is doeltreffende me chanisatie mogelijk. En tenslotte: de gouden dagen zijn voorbij. Hopenlijk zal er ook in de toekomst in de tuinbouw een stuk brood te verdienen zijn. Maar dit is dan alleen mogelijk als de meest-effi- ciënte bedrijfsvoering gehanteerd wordt en daar is de coöperatieve me chanisatie er één van. 26 November a.s. zal de beslissing vallen over de coöperatie „Gestemer- ambacht" en dan zal blijken of men wéér de vrijheidszin in negatieve zin tegen zich zal keren. Dan zal in begin sel het besluit vallen of de tuinbouw o"e Langedijk tot een welvarende streek zal maken dan wel tot een brok kelig samenraapsel van economisch juist nog mogelijke bedrijfjes! Schoorl „DE KOMEDIANTEN" OP DE PLANKEN De Harger Toneelvereniging ,,De Ko medianten" trad Zaterdagavond in café Klop op met een blijspel in drie bedrij ven van R Feenstra: „Ontspoorde Jeugd" Het was voor De Komedianten geen lichte taak zo te spelen, dat het publiek meeleefde met de personen op het to neel meevoelde met de heer des^huizes, waarvan de heer J Jansen een schitte rende vertolking gaf, minachting voelde voor moeder en dochters, goed getypeerd door de dames Oosterbaan, Wognum en Mundt, het de borrelende student Puck, dit sociaal-economische-conglomeraat, prachtig uitgebeeld door Chr Grau, van harte gunde, toen hij de Kamer werd uitge gooid, en ten slotte Doortje's man, Marius (G Klop Sr) toejuichte bij zijn metamor phose van pantoffelheid tot held De beide zoons, vertolkt door de gebroeders Klop en de grootmoeder (mevr v d Velde) wer den uitstekend voor het voetlicht ge bracht Dat deze dilettanten er in geslaagd zijn deze taak te vervullen, bleek duidelijk uit het luide applaus^ dat rïa elk bedrijf door de zaal klonk Jammer alleen dat er zoveel lege stoe len waren in de zaal, de Harger Toneel vereniging had waarlijk beter verdiend Heiloo 50 JAAR C.J.M.V. De CJMV „Timotheüs" herdacht 19 November j.l. haar 50 jarig bestaan, hetgeen op grootse wijze herdacht werd. Gezamenlijk met vele oud-leden en verdere genodigden werd dit jubi leum op feestelijke wijze gevierd. De bijenkomst werd geopend met het zingen van een lied, waarna de oud voorzitter, de heer C. Madderom, die deze avond leidde, voorging in gebed en een kort openingswoord sprak. Hierna werd door de voorzitter, de heer Jb. Visser, een overdenkings woord gesproken, naar aanleiding van enkele verzen uit het boek Prediker en het Evangelie naar Johannes. Verschillende functionnarissen brach ten verder een en ander naar voren over het verleden en het heden van de vereniging. Vermeldenswaard is de korte speech die de bibliothecaris hield. De vereniging heeft n.l. een bib liotheek van ongeveer 700 boeken. De bibliothecaris wekte een ieder op om veel te lezen, maar dan natuurlijk boeken van de Christelijke Jongeman nen Vereniging. Velen maakten van de gelegenheid gebruik om de jubile rende vereniging geluk te wensen. De rvond werd verder gevuld met een zeer aardig bijprogramma van toneel en zang van eigen leden. Er werd in ruime mate getracteerd en voordat de aanwezigen er erg in hadden, wees de klok 3 uur. Aldus heeft de CJMV dit heugelijke feit op zeer te waarderen wijze gevierd. Men kan terugzien op «en zeer geslaagde feestavond. Ongecorrigeerd HATTA DONDERDAG TE DJOGJA TERUG Een republikeins woordvoerder te Batavia heeft aan Aneta medegedeeld, dat Hatta „Donderdag te Djogja zal zijn teruggekeerd". Hij bevindt zich thans in Tapanoeli en was via Darmasetia- wan, de persoonlijke vertegenwoordiger van Hatta te Batavia, op de hoogte ge steld van de komst der Nederlandse ministers naar Indonesië. A!s een Chineesje hei vriendje van Uw kinders wordt De bekende jcugdschrijfster LIDOW heelt met KIM LIÉ een zeer bijzonder kinderboek ge schapen omdat het langs de meest eenvoudige en natuurlijke wijze onze kinders in contact brengt met verre onbekende vriendjes. De wereldjeugd moet zichzelf kennen om straks te saam de handen Inéén te slaan voor een betere wereldv Vraagt dit prachtig uitgevoerde kinder boek, laag in prijs, bij Uw boek verkoper. DE REDDINGSFILM IN HEILOO De Ver. v. Plattelandsvrouwen, afd. Heiloo, hield, tezamen met de Holl. Mij. van Landbouw, een filmavond voor haar leden in de Rustende Jager te Heiloo. Nadat de voorzitster, mevrouw Glijnis, het welkom aan een talrijk op gekomen publiek had toegesproken en enige agendapunten besproken waren, werd begonnen met het vertonen van de film der Noord- en Zuidholl. Red ding-Mij. Door een vertegenwoordiger der Mïj. werd een duidetijke uiteenzet ting gegeven van het leven en de bui tengewone opofferingen van de redders, die met groot gevaar voor eigen leven, hun medemensen die in gevaar verke ren, redden! Zeer duidelijk toonde de film dit aan. De voorzitter van de Holl. Mij. van Landbouw dankte aan net slot van de avond. Egmondbinnen BONNEN HALEN. Niet-zelfverzorgers uit Egmond-Bin- nen moeten morgen, Woensdag 24 No vember hun nieuwe bonkaarten 901 afhalen. Naar wij vernamen werd de fa. G. Tervoort en zoon, alhier, de laag ste inschrijver voor het maken van grond, riool en bestratingswerken te Haarlem voor de som van f 131.780. De hoogste inschrijver was dc Neder landse Basaltmaatschappij in Zaandam voor f 184.850. Aan de Kruisweg te Heer-Hugo waard zal een electriciteitstransforma tor worden gebouwd. Geruime tijd reeds was in dit gedeelte der gemeen te de electriciteitsvoorziening gebrek kig. Thans zal door deze bouw het euvel zeer zeker verholpen worden. DAMLUST In de eerste klas eindigden in de 6e ronde alle partijen met remiseeen niet alle dagen voorkomend resultaat. In de tweede klas vertoonden de behaalde resultaten ook weinig va riatie. Zo brachtep de leiders in deze afdeling, P. v. d. Molen en P. Balder, het ook al niet verder dan remise. Het zelfde overkwam H. Engeringh en Jac. Grootjes, die hierdoor stevig op de onderste plaats bleven staan. In de derde afdeling deelden W. Hoedjes en Jac. Berkhout eveneens eer en punten. J. Weel bleef tegen P. Bek- ker in het vorodeel en was daarmee de enige, die dé volle winst binnen haalde. De heer P. Schotsman overleden „Gister is te Egmond aan Zee op 54- jarige leeftijd overleden de heer P. Schotsman, directeur der Gemeente bedrijven aldaar. Zijn heengaan betekent voor familie, vrienden en de gemeente een zéér groot verlies. De heer Schotsman, geboren te Edam, was achtereenvolgens werkzaam in Lemsterland, Enkhuizen en Hooge- zand. Met ingang van 22 October 1920 be noemde de raad hem tot directeur van de Gemeentebedrijven en zelden zal de raad een betere keuze gedaan hebben. Ijverig, nauwgezet en vol plichtsbe trachting als geen ander wist hij de be drijven, die bij zijn komst in, deplo rabele toestand verkeerden, met grote energie tot bloei te brengen. Hoe groot de waardering voor hem in de gehele gemeente was, bleek wel, toen hij in 1945 zijn zilveren ambtsjubileum vierde. Het zal heel moeilijk zijn deze nijvere werker te vervangen. De teraardebestelling zal plaats heb ben op Donderdag 25 November op de Algemene Begraafplaats te Egmo"d aan Zee des namiddags om 2 uur. JAVA PRACHT EN PRAAL „Ontwikkeling en Ontspanning". Voor de tweede bijeenkomst in dit seizoen, Vrijdagavond in café Kossen gehouden, bestond een grote belang» stelling. Vertoond werd de kleuren film „Java's pracht en praal", uitgaan de van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Deskundige -toelichting ver hoogde nog het genot. Ongetwijfeld zal menigeen de lust hebben bekropen ook eens een tochtje te kunnen onderne men met een der comfortabele boten der onderneming naar dat wonder mooie land aan de andere zijde der Evenaar. Het was een leerzame avond. Tot besluit van de bijeenkomst zong de heer Jac. de Vries een lied, waarbij de aanwezigen gelegenheid kregen het refrein mede te zingen. Op de volgen de bijeenkomste, medio December, zal mevrouw Wegener Sleeswijkvan Ba len Blanken met eigen werk optreden. Ook dan zal ongetwijfeld de belang stelling weer groot zijn. Vrijdag slaagde mej. T. Koppenol te Hensbroek voor het Apothekers assistenten-examen. Zij werd opgeleid door de heer J. C. van der Meulen, apotheker te Hoorn. De Rijp f BURGERLIJKE STAND. Geboren: Frederik Dirk, zoon van D. B. A. Appel en van W. B. Wagten- donk. Coénelia Klasina Maria, doch ter van P. Berkhout en van K. Nibbe- ring. Abraham Nicolaas, zoon van H. de Haardt en van W. H. Molenaar. VEILINGNOTERING Bij de Veilingvereniging „Qns Belang" v/erden gisteren de volgende prijzen ge noteerd: bloemkool I 34; bloemkool II 25; spruitkool 50—96; peen II 5,50; peen III 4,50; andijvie fl1/*; bospeèn 0—10; sla 2; hoerekool 71/*llViï rode kooi 81/,; prei 8; komkommers III 4 Maandag a.s. komt Sint Nicolaas in dé zaal van café Noordam op be zoek bij de kinderen van leden, dona teurs en supporters van CSV. Hiervoor worden uitgenodigd de kinderen tot 13 jaar die van 46 uur in de zaal bij een zullen zijn. Visserij-besommingen De aanvoer besond gisteren uit 4841 kis ten haring, 1320 schol, 730 makreel, 200 fijnvis, 550 wijting, 10 poon, 20 griet, 150 kabeljauw, 200 schelvis, 330 koolvls, 250 schar en *25 kisten diversen; totaal 8336 kisten Besommingen 1 trawler f 19,300IJM 85, „K Wijker" f23,777 29 „Zeeleeuw" f2005 53 f1350; 304 f2176; 271 f964; 229 2390 272 f2450; 276 f 650 210 f 1656; HD 13 f 250; BU 33 f 3040; SCH 140 f4628; KW 4 f8110; 127 f 7500 71 f 6321; 59 f 1758; 124 5327; 76 f 6059; 122 f 7656; 159 f 8257; 108 2066; 91 f 2274; 162 f3011; 29 f3675; 24 2095; 169 f 2546; 125 f2515; 64 f 2060 84 f 2312J 28 f 2165) 17 f2310 Aaldijk, Rotterdam—Havanna. 21-11 van Antwerpen Aagtekerk, 21-11 van Mel bourne te Adelaide Aldabi, Rotterdam Buenos Aires passeerde 20-11 St Vin cent Aldebaran, New Orleans—Rotter dam, 20-11 300 mijl zuid-zuid-oost Kaap Race Alderamin, Rotterdam—Buenos Aires, 21-11 te Montevideo Algenib. Per- m.mbuco—Rotterdam, passeerde 21-li Ma deira Amstelland, 21-11 van Rio de Janeiro naar Santos Alphard, Rotter dam—Porto Alegre, 20-11 van Antwerpen Amstelkerk, 21-11 van Teneriffe naar Dakar Amstelstad, 21-11 van Amster dam te Antwerpen Arendsdijk, Rotter dam—New York 20-11 van Antwerpen Bali', 21-11 van Belawan te Colombo Bengkalis, Amsterdam—Houston, pas seerde 21-11 Dover Erinna (t), 20-11 van Miri naar Hongkong Esso Rotterdam, FahaheelLe Havre, passeerde 21-11 Aden Garoet, Rotterdam—Java, 21-11. 8,30 uur, van Southampton Grootebeer, Amster dam—Batavia, 21-11 te Port Said Hugo de Groot, 21-11 van Amsterdam, te Trini dad Jaarstroom, 21-11 van Sinoe naar Rivier Cess Johan van Oldenbarnevelt, Batavia—Amsterdam, passeerde 21-11 Fi- nJsterre Kamerlingh Onnes. 20-11, 22,30 uur, van Aarhus naar Kopenhagen Keilehaven, 21-11 van Libreville naar Ta- bcu Kota Agoeng, Dj edan—Batavia, passeerde 20-11 Kaap Guardafui Kota lnten, 22-11 van Rotterdam te Kaapstad Larenberg, 21-11 van Dakar te Kona- kry Laurenskerk, 22-11 van Rangoon tc Calcutta Lemsterkerk, Rotterdam- Perzische Golf, passeerde 20-11 Straat Messina Leuvekerk, Calcutta—Rotter dam, 20-11 te Antwerpen Lissekerk, 20- 11 van Karachi te Bombay Maas Cu rasaoAmsterdam, 20-11 te Havre Maashaven, 20-11 van Antwerpen naar Montevideo Mariekerk, 21-11 van Hong kong naar Manilla Marpessa (t), 22-11 van Curagao te Maracaibo Meerkerk, Rotterdam—Japan, passeerde 21-11 Wight Meliskerk, 21-11 nog te Accra Mu- rena (t), 20-11 van Miri naar Colombo Nijkerk, 21-11 van Lorenzo Marquez te Beira Gverijsel, 21-11 van Lorenzo Marquez te Houston verwacht Park haven 20-11 van Messina naar Huelva Palypnemus, 21-11 van Dongala naar Ma kassar Riouw, 20-11 van Halifax te New York Rotti, New York—Java, 21-11 van Marseille Rijnkerk Australië—Rot terdam 21-11 te Marseille Salawati, Am sterdam—Java, 20-11 van Colombo Sa- marinda, 21-11 van Singapore naar Pe- nang Sibajak, RotterdamBatavia, 21-11 9 uur te Belawankro Stad Alkmaar, Lulea—IJmuiden, 21-11 80 mijl noord van Gefle Stad Arnhem. Gdynia—Rotter dam, passeerde 21-11 Brunsbuttel Stad Haarlem HuelvaAmsterdam, passeerde 20-11 Kaap Villano Stad Maastricht, RotterdamSavona, passeerde 20-11 Ba learen Straat Soenda, 18-11 van Singa pore naar Beira Sreefkerk, Rotterdam --Calcutta, 21-11 te Alexandrië Tegel- ber'g, 20-11 van Batavia naar Singapore Ternate, 21-11 van Rotterdam te Bre men Valerius, 22-11 van Tarakan te Zamboanga Van Riemsdijk Singapore —Hongkong, passeerde 21-11 Saigon Volendam, 21-11 van Buenos Aires te Rot terdam Westerdam, 21-11 van Rotterdam te Halifax Westland, Buenos Aires- Amsterdam, passeerde 21-11 Ouessant Willem Ruys. Batavia—Rotterdam, pas seerde 21-11 Gibraltar, wordt 24-11 te Southampton verwacht Zeeman Rot terdamJava, 21-11 te Bremen Zee- lard, Batavia—Rotterdam, 20-11 te Mar seille Albireo, Buenos Aires—Rotterdam, 20-11 van Rio de Janeiro Alcor, Porto Ale gre—Rotterdam 20-11 van Sao Francisco do Sul Alcyone, 20-11 van Hamburg naar Rotterdam Arendskerk Australië —Rotterdam, 20-11 van Aden Amstel- dijk, 19-11 van New York naar Tampico Barendrecht (t), 20-11 te Santos, ver moedelijk 23-11 naar Rio Grande Delfs- Vhaven, 18-11 van Buenos Aires haar Rot terdam Ittersum, CalcuttaRotterdam, (Door onze luchtvaartmedewerker) alS IEDEREEN zijn zin kreeg, zouden er binnen enkele jaren vier vlieg- velden in Holland zijn: Schiphol voor de Amsterdammers, Schieveen voor Rotterdam, Ypenburg voor Den Haag en Burgerveen voor de k.l.m. Het is gewenst, dat de regering hierin nu eens een duidelijke uitspraak doet, zodat wv niet langer gebombardeerd worden door brochures en toespraken, waarin met zoveel aplomb stellingen geponeerd worden en zo verbluffend met tien tallen millioenen guldens gegoocheld, dat de overtuigde voorstander van het plan A in tien minuten aan het weifelen wordt gebracht. Daardoor is een grote onzekerheid ontstaan. Oud-minister Vos, die het vorige jaar ons nationale vliegveldvraagstuk tot een oplossing moestbrengqn, was aanvankelijk voor stander van het plan Burgerveen. Plotseling, zonder daarin zelfs de k.l.m. te kennen, sprak hij'er zijn veto over uit. De stad Den Haag voelde aanvankelijk voor het plan Schieveen; plotseling na bestudering van 't rapport Diepen willen B. en W. Ypenburg weer in stand houden. Wanneer op deze wijze zelfs overheids-instanties geen rechte koers kunnen aanhouden, wat wil men dan van de Volksvertegenwoordiging verwachten, die nog minder* tijd heeft zich tussen zovele andere zaken door even op dit probleem te specialiseren? TOCH MOET er iets gebeuren. Wel is - er een commissie geweest, om een objectief oordeel te vormen in deze moeilijke materie, doch deze commis sie is dit jaar reeds weer ontbonden: gereed met haar taak. Zij wilde Schip hol houden en sprak zich ten gunste van Schieveen uit. Aanleiding een nieuwe commissie aan te wijzen acht men thans ook niet aanwezig, zodat de Rijksluchtvaartdienst de zaken dan maar rechtstreeks met de minister moet afdoen. Daarom is er voorlopig geen verandering te verwachten in de huidige situatie; ergens bij de weg van Den Haag naar Rotterdam staat een groot bord, waarop is aangegeven, dat op die plaats Schieveen zal verrijzen: slechts op negen kilometer afstand van Ypenburg, waar wellicht al een tien millioen in de grond gestoken is voor vliegtuigaccomodatie. Is dit alles wel juist? Waarom is het mogelijk dat iedere partij de andere betrokkenen met cijfers kan overtroe ven? De een zegt: „Als Ypenburg dat wordt geeft dit een besparing van zo veel millioen", de ander meent, dat Schieveen de goedkoopste oplossing is, terwijl, als het zo doorgaat als thans, verwacht kan worden, zowel Ypenburg als Schieveen' op negen kilometer af stand van elkaar zullén moeten bestaan. De heer Diepen en velen met hem zijn ervan overtuigd dat Rotter dam nimmer een grote, internationale luchthaven zal worden; ook het vracht vervoer over Rotterdams vliegveld zal niet zoveel te betekenen hebben. Hoe veel kost dat plan-Schieveen precies? Komt men er met 30 millioen? En be seft men wel goed, dat volgens Ameri kaanse berekeningen een grote lucht haven tegenwoordig zeker 10 millipen 20-11 van Port Said Katwijk, 19-11 van Mantyluotox naar Zaandam Leopolds- kerk Rotterdam—Calcutta, 21-11 van Ant werpen Linge, 21-11 van Haukipudas r.aar Rotterdam Melampus, 19-11 van Bal.k Papan naar Makassar Perna (t) 19-11 van Sorong te Balik Papan Prins Willem II, 20-11 van Montreal naar Ne derland Woensdrecht (t) 20-11 van Curacao naar Engeland Zaan, 21-11 van Amsterdam te Koping' Zonnewijk, 22-11 vën Antwerpen te Hamburg per jaar kost? Wij zijn niet tegen Schie veen of vóór Ypenburg of omgekeerd; wij zouden alleen wensen dat van over heidswege het gehele vliegveldvraag stuk zo duidelijk toegelicht worde, dat alle betrokken partijen het tenminste met het officiële feitenmateriaal eens zullen zijn. Het Atlantisch Pact." Een herwaardering van onze nationale behoefte aan vliegvelden dus. Dat Is op het ogenblik wel zeer nodig. Thans prijkt op ons budget il/2 millioen „voor aanleg en het in gereedheid brengen van vliegvelden met hun volledige in stallaties". Dat is een absurd laag be drag, -gezien de grote projecten, die eivoor uitgevoerd zullen worden, waar bij er zijn, waaraan men bij het opstel len van de begroting nog in het geheel niet gedacht heeft. Het is toch duidelijk dat het Atlan tisch militair pact, waarmee de vijf landen plus de USA en Canada zich thans bezig houden, een nieuwe belas ting voor ons land voor vliegtuig-acco- modatie zal betekenen. Met andere woorden; ons aandeel in dit nieuwe pact zal in de eerste plaats een bijdrage aan de luchtvaart der Ze ven Landen inhouden. Op het ogenblik is het sterkste defensieve wapen van West-Europa verdisconteerd in de ruim tachting super-viiegende forten, die de Amerikanen in Engeland gestationneerd hebben en waarvan het voor een ieder begrijpelijk is, dat deze reuzenvliegtui- gen bedoeld zijn om in geval van nood atoombommen te vervoeren. Deze de fensieve basis van slechts enkele vlieg tuigen is veel te smal, nu men ernst gaat maken met de verdediging van het Westen. Tegen Duitsland aan zal één ring van vliegvelden te allen tijde „service" kunnen krijgen. Dit gehele plan vereist een herwaardering van onze vliegvelden, van die, waarover wij beschillken en van die, welke op papier in aanleg zijn. Laat de belangstelling, welke de heer Diepen voor zijnYpen burg heeft opgerakeld, de onmiddel lijke aanleiding ertoe zijn, dat wij ons vliegveld-probleem nu werkelijk in grote stijl gaan oplossen. Wij geven U een blik op enige practische cadeaux Q.- Bezoekt U eens onze afdeling op de le etage Daar slaagt U Hobbelpaard, prima beuken uitvoering 7.95 Baby-box, prima fabrikaat, goed gevernist, met bo dem 24.50 Zonder bodem 16.75 Linnenmandjes, met deksel, leuk bekleed reeds vanaf. 8.75 Leuke prullemanden, in diverse modellen,! vanaf J2.50 Voetenzakken met prima wollen lams-, vacht, gevoerd 21.28.17.50 Plastic theebeurzen, prach tig geborduurd 10.90 Wollen handweef' tafel kleden, een prima zwaar kleed ƒ22.75 Schoorsteenlopers, zuiver wol en prach tige randen 10.75 Bijpassende dressoirlopers 11.85 Kinderfauteuil in zwaar beuken uitvoe ring 7.75 Bijpassende tafel met lade 12.75 LANGESTRAAT 68 ALKMAAR Koningsweg 55 - Telefoon 4728 Sint Nicolaas 1 948 Telefoon 2474 Herenstr. 5, Alkmaar Uit een exploit van mij, deurwaarder, de 22 No vember 1948 op de bij de wet voorgeschreven wijze betekend, blijkt, dat ten verzoeke van ANNA JO- SEPHINA BOGTMAN, coupeuse, wonende te Ber gen N.H., domicilie kie zende te Alkmaar aan het Verdronkenoord 53 ten kantore van de advocaat en procureur Mr. Dr. C. Berkhouwer, AAN WILLEM WIGBOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, wiens woon- en verblijfplaats onbekend zijn, is BETEKEND een exploit van de deur waarder H. J. J. Elsensohn te Amsterdam d.d. 16 November 1948 ten ver zoeke van voornoemde Anna Josephina Bogtman gedaan, waarbij uit krach- te van het daarbij beteken de vonnis ten laste van voornoemde Willem Wig- bold Graaf van Limburg Stirum executoriaal be slag is gelegd onder de N.V. DE JAVASCHE BANK, gevestigd en kan- toorhoudende te Amster dam, en wel voor een be drag van 8060.onver minderd de interessen en onverevende kosten. D. HAASBROEK, Deurwaarder, Alkmaar. Geeft U kind Wij hebben een pracht- sortering van de meest bekende uitgevers Langestraat 28 - Alkmaar. AUTOPEDS op luchtbanden 36.75 KINDERFIETSJES op 2 wielen en lucht banden 82.00 RIJWIELLAMPEN compleet met kap. KINDEKSCHAATSEN 5.95 KUNSTSCHAATSEN 10.40 NOOITGEDAGT, NAUTA, RUITER vanaf 13.50 Wij hebben een geweldige sortering in STÜURTASSEN, dubbele BAGAGETASSEN, MOTORTASSEN in leer en waterdicht linnen. Voor Uw ST. NICOLAAS- INKOPEN J. HENSTRA. LfLAT 158—160. ALKMAAR, TEL. 3663.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1948 | | pagina 3