Van alles Wat
een goed boek!
Herwaardering van onze vliegvelden
KLEPPER
VOOft fis
OE RIJWIELHAL
Heeft vo'op a'le sooiten SCHELVIS
Verveling!
FRANKENBERG N.V,
Hoe staat het met de Coöperatie
Geestmerambacht
Markttassen
LIND
De heer Kroeze geefi
uitleg
51. Pancras
Heer-Hugowaard
Zuid-Scharwoude
Egmond aan Zee
Hensbroek
Castricum
IJ muiden
Scheepvaariberichten
Het Atlantisch Pact eist
ST, NICOLAAS AANBIEDING
KOOPT BIJ ONZE ADVERTEERDERS!
Er gaan vele velerlei geruchten
over de Coöperatie „Geestmerambacht"
welke variëren van de beweerde liqui
datie tot de veronderstelling, dat de
leden onverdageiijke verplichtingen
opgelegd zouden worden. Beide ge
ruchten zijn volkomen onjuist, maar
illustreren alleen hoe de tuinders aan
de Langedijk nog altijd met de coöpe
ratieve gedachte op gespannen voet
staan en haar zien in een verkeerd
licht. De heer Kroeze toonde zich be
reid één en ander over deze branden
de kwestie uit de doeken te doen.
Een handvol cijfers.
De Coöperatie kwam in April 1946
tot stand na maandenlange voorberei
dingen. De oprichting was urgent, want
zonder werktuigen-coöperatie dreigden
veel tuinbouwbedrijven onvoldoende
bewerkt te zullen worden. Door de
minister werd toegezegd, dat de rege
ring zich garant zou stellen voor f 25.000.
Bovendien kreeg de coöperatie voor
lopig 15 Ierse paarden op crediet toe
gewezen.
Indien men toen op dit gebied reeds
de nodige ervaring had bezeten, zouden
vèel gewrijf en vele moeilijkheden zijn
voorkomen, maar de Coöperatie „Geest
merambacht" was de eerste van een
dusdanige opzet in Nederland en met
de ervaring door Langedijkers opge
daan, doet Noord-Holland nu voordeel.
Vanaf het begin was men overtuigd,
dat er verliezen zouden worden gele
den. Voor de paarden moesten stallin
gen worden gehuurd, duur voer moest
worden aangekocht, de paarden waren
aanvankelijk in minder goede conditie,
ploegen waarvan eerst nog meer
dere gerepareerd moesten worden
werden gekocht, schuiten werden ge
huurd, tuigen aangeschaftwas het
te verwonderen, dat het eerste boek
jaar sloot met een tekort van f 10.000?
Maar de Coöperatie had haar bestaans
recht bewezen, want er was vele ma
len f 10.000 verdiend ten bate der ge
meenschap.
Bijkomstigheden.
Naast de opbouwende taak trad de
coöperatie ook prijsregelend op. Op de
oprichtingsvergadering was deze moge
lijkheid ook sterk naar voren geko
men. Zo werd het ploegtarief bepaaid
op f 30 per dag. Hoewel deze prijs was
vastgesteld door het Landbouwhuis te
Alkmaar, bleek hij te laag. Er werden
dan ook twee verhogingen toegepast,
maar desondanks bleef het tarief be
reden dat der loonploegers, hoezeer deze
ook hun prijzen hadden en beter werk
leverden. Waarop in menig geval cri-
tiek kon worden uitgeoefend.
In '46 waren de mogelijkheden der Coö
peratie beperkt, maar toen in '47 door
mechanisatie de capaciteit zeer aanzien
lijk werd verhoogdj vielen vele leden de
vereniging in da rug aan dooT hun werk
te doen uitvoren, door wie het goed
koopste leek (maar niet was!) De stren
ge winter '46-'47 gaf ook veel nadeel Het
overschakelen van paarden-tractie op me
chanisatie tractie gaf verlies, daar de
paarden met een niet onbeduidend ver
lies van de hand moesten worden gedaan
Zo stond men voor een verlies, dat tnans
bijna f 20,000,beloopt
O verheids-bemoeiingen
Na veel geschrijf kwam vast te staan,
dat de regering geen f25,000,— zou toe
staan Ten slotte werd per lid f 100,—
toegekend> dus in totaal f 17,500—, dat als
renteloze hypotheek op de balans bleef
staan
Vast te stellen is dus dat het ontstane
tekort vrijwel als „administratieve" schuld
moet worden opgevat De verstrekte
f 17,500,zijn n 1 als een subsidie te be
schouwen en de rest kan worden aange
vuld per 31 December '48 Het volgende
jaar kan dus met schone Iel worden be
gonnen
Maar'.
De nieuwe koers.
Het is duidelijk, dat de bestaande
tcestand niet gehandhaafd kan wor
den. Wanneer de leden individualisten
van het zuiverste water blijken, dient
er iets te gebeuren. Momenteel moge
een enkeling menen, dat men het bui
ten de Coöperatie kan stellen, de toe
komst zal met fatale zekerheid bewij
zen, dat het onjuist gezien was.
Wat niet tot stand kan komen door
het inzicht der leden, moet dus ge
boren worden uit het beleid van het
bestuur. Het invoeren van de dwin
gende bepaling, dat de leden al het
werk, dat zij niet zelf kunnen uit
voeren, door de Coöperatie laten doen,
aal met deze vereniging tot één
der meest-bloeiende maken. Dan be
hoeft er niet meer gedelibereerd te
worden over het omslaan der tekor
ten, maar kan bezien worden hóé de
winsten te verdelen.
Om daartoe te geraken, moet het be
stuur echter weten, welk werk ver
richt moet worden. Want alleen daar
door kan een effectief werkprogramma
v/orden opgesteld en kan het machine
park ingesteld worden.
Het mechaniseren van het eigen be
drijf kan door 99 pet. van de bedrijven
niet gedragen worden. De machines,
die nu lopen, zullen met enkele jaren
vervangen moeten worden en reeds
nu is te voorspellen, dat een rendabele
exploitatie niet mogelijk is. Alleen op
coöperatieve basis is doeltreffende me
chanisatie mogelijk.
En tenslotte: de gouden dagen zijn
voorbij. Hopenlijk zal er ook in de
toekomst in de tuinbouw een stuk
brood te verdienen zijn. Maar dit is
dan alleen mogelijk als de meest-effi-
ciënte bedrijfsvoering gehanteerd
wordt en daar is de coöperatieve me
chanisatie er één van.
26 November a.s. zal de beslissing
vallen over de coöperatie „Gestemer-
ambacht" en dan zal blijken of men
wéér de vrijheidszin in negatieve zin
tegen zich zal keren. Dan zal in begin
sel het besluit vallen of de tuinbouw
o"e Langedijk tot een welvarende
streek zal maken dan wel tot een brok
kelig samenraapsel van economisch
juist nog mogelijke bedrijfjes!
Schoorl
„DE KOMEDIANTEN" OP DE PLANKEN
De Harger Toneelvereniging ,,De Ko
medianten" trad Zaterdagavond in café
Klop op met een blijspel in drie bedrij
ven van R Feenstra: „Ontspoorde Jeugd"
Het was voor De Komedianten geen
lichte taak zo te spelen, dat het publiek
meeleefde met de personen op het to
neel meevoelde met de heer des^huizes,
waarvan de heer J Jansen een schitte
rende vertolking gaf, minachting voelde
voor moeder en dochters, goed getypeerd
door de dames Oosterbaan, Wognum en
Mundt, het de borrelende student Puck, dit
sociaal-economische-conglomeraat, prachtig
uitgebeeld door Chr Grau, van harte
gunde, toen hij de Kamer werd uitge
gooid, en ten slotte Doortje's man, Marius
(G Klop Sr) toejuichte bij zijn metamor
phose van pantoffelheid tot held De beide
zoons, vertolkt door de gebroeders Klop
en de grootmoeder (mevr v d Velde) wer
den uitstekend voor het voetlicht ge
bracht
Dat deze dilettanten er in geslaagd zijn
deze taak te vervullen, bleek duidelijk
uit het luide applaus^ dat rïa elk bedrijf
door de zaal klonk
Jammer alleen dat er zoveel lege stoe
len waren in de zaal, de Harger Toneel
vereniging had waarlijk beter verdiend
Heiloo
50 JAAR C.J.M.V.
De CJMV „Timotheüs" herdacht 19
November j.l. haar 50 jarig bestaan,
hetgeen op grootse wijze herdacht
werd. Gezamenlijk met vele oud-leden
en verdere genodigden werd dit jubi
leum op feestelijke wijze gevierd. De
bijenkomst werd geopend met het
zingen van een lied, waarna de oud
voorzitter, de heer C. Madderom, die
deze avond leidde, voorging in gebed
en een kort openingswoord sprak.
Hierna werd door de voorzitter, de
heer Jb. Visser, een overdenkings
woord gesproken, naar aanleiding van
enkele verzen uit het boek Prediker
en het Evangelie naar Johannes.
Verschillende functionnarissen brach
ten verder een en ander naar voren
over het verleden en het heden van
de vereniging. Vermeldenswaard is
de korte speech die de bibliothecaris
hield. De vereniging heeft n.l. een bib
liotheek van ongeveer 700 boeken. De
bibliothecaris wekte een ieder op om
veel te lezen, maar dan natuurlijk
boeken van de Christelijke Jongeman
nen Vereniging. Velen maakten van
de gelegenheid gebruik om de jubile
rende vereniging geluk te wensen. De
rvond werd verder gevuld met een
zeer aardig bijprogramma van toneel
en zang van eigen leden. Er werd in
ruime mate getracteerd en voordat de
aanwezigen er erg in hadden, wees de
klok 3 uur. Aldus heeft de CJMV dit
heugelijke feit op zeer te waarderen
wijze gevierd. Men kan terugzien op
«en zeer geslaagde feestavond.
Ongecorrigeerd
HATTA DONDERDAG TE DJOGJA
TERUG
Een republikeins woordvoerder te
Batavia heeft aan Aneta medegedeeld,
dat Hatta „Donderdag te Djogja zal zijn
teruggekeerd". Hij bevindt zich thans
in Tapanoeli en was via Darmasetia-
wan, de persoonlijke vertegenwoordiger
van Hatta te Batavia, op de hoogte ge
steld van de komst der Nederlandse
ministers naar Indonesië.
A!s een Chineesje hei
vriendje van Uw
kinders wordt
De bekende jcugdschrijfster
LIDOW heelt met KIM LIÉ een
zeer bijzonder kinderboek ge
schapen omdat het langs de
meest eenvoudige en natuurlijke
wijze onze kinders in contact
brengt met verre onbekende
vriendjes. De wereldjeugd moet
zichzelf kennen om straks te
saam de handen Inéén te slaan
voor een betere wereldv Vraagt
dit prachtig uitgevoerde kinder
boek, laag in prijs, bij Uw boek
verkoper.
DE REDDINGSFILM IN HEILOO
De Ver. v. Plattelandsvrouwen, afd.
Heiloo, hield, tezamen met de Holl. Mij.
van Landbouw, een filmavond voor
haar leden in de Rustende Jager te
Heiloo. Nadat de voorzitster, mevrouw
Glijnis, het welkom aan een talrijk op
gekomen publiek had toegesproken en
enige agendapunten besproken waren,
werd begonnen met het vertonen van
de film der Noord- en Zuidholl. Red
ding-Mij. Door een vertegenwoordiger
der Mïj. werd een duidetijke uiteenzet
ting gegeven van het leven en de bui
tengewone opofferingen van de redders,
die met groot gevaar voor eigen leven,
hun medemensen die in gevaar verke
ren, redden! Zeer duidelijk toonde de
film dit aan. De voorzitter van de Holl.
Mij. van Landbouw dankte aan net
slot van de avond.
Egmondbinnen
BONNEN HALEN.
Niet-zelfverzorgers uit Egmond-Bin-
nen moeten morgen, Woensdag 24 No
vember hun nieuwe bonkaarten 901
afhalen.
Naar wij vernamen werd de fa.
G. Tervoort en zoon, alhier, de laag
ste inschrijver voor het maken van
grond, riool en bestratingswerken te
Haarlem voor de som van f 131.780.
De hoogste inschrijver was dc Neder
landse Basaltmaatschappij in Zaandam
voor f 184.850.
Aan de Kruisweg te Heer-Hugo
waard zal een electriciteitstransforma
tor worden gebouwd. Geruime tijd
reeds was in dit gedeelte der gemeen
te de electriciteitsvoorziening gebrek
kig. Thans zal door deze bouw het
euvel zeer zeker verholpen worden.
DAMLUST
In de eerste klas eindigden in de 6e
ronde alle partijen met remiseeen
niet alle dagen voorkomend resultaat.
In de tweede klas vertoonden de
behaalde resultaten ook weinig va
riatie. Zo brachtep de leiders in deze
afdeling, P. v. d. Molen en P. Balder,
het ook al niet verder dan remise. Het
zelfde overkwam H. Engeringh en Jac.
Grootjes, die hierdoor stevig op de
onderste plaats bleven staan.
In de derde afdeling deelden W.
Hoedjes en Jac. Berkhout eveneens eer
en punten. J. Weel bleef tegen P. Bek-
ker in het vorodeel en was daarmee
de enige, die dé volle winst binnen
haalde.
De heer P. Schotsman
overleden
„Gister is te Egmond aan Zee op 54-
jarige leeftijd overleden de heer P.
Schotsman, directeur der Gemeente
bedrijven aldaar.
Zijn heengaan betekent voor familie,
vrienden en de gemeente een zéér groot
verlies. De heer Schotsman, geboren te
Edam, was achtereenvolgens werkzaam
in Lemsterland, Enkhuizen en Hooge-
zand.
Met ingang van 22 October 1920 be
noemde de raad hem tot directeur van
de Gemeentebedrijven en zelden zal de
raad een betere keuze gedaan hebben.
Ijverig, nauwgezet en vol plichtsbe
trachting als geen ander wist hij de be
drijven, die bij zijn komst in, deplo
rabele toestand verkeerden, met grote
energie tot bloei te brengen. Hoe groot
de waardering voor hem in de gehele
gemeente was, bleek wel, toen hij in
1945 zijn zilveren ambtsjubileum vierde.
Het zal heel moeilijk zijn deze nijvere
werker te vervangen.
De teraardebestelling zal plaats heb
ben op Donderdag 25 November op de
Algemene Begraafplaats te Egmo"d aan
Zee des namiddags om 2 uur.
JAVA PRACHT EN PRAAL
„Ontwikkeling en Ontspanning".
Voor de tweede bijeenkomst in dit
seizoen, Vrijdagavond in café Kossen
gehouden, bestond een grote belang»
stelling. Vertoond werd de kleuren
film „Java's pracht en praal", uitgaan
de van de Stoomvaart Maatschappij
Nederland. Deskundige -toelichting ver
hoogde nog het genot. Ongetwijfeld zal
menigeen de lust hebben bekropen ook
eens een tochtje te kunnen onderne
men met een der comfortabele boten
der onderneming naar dat wonder
mooie land aan de andere zijde der
Evenaar.
Het was een leerzame avond.
Tot besluit van de bijeenkomst zong
de heer Jac. de Vries een lied, waarbij
de aanwezigen gelegenheid kregen het
refrein mede te zingen. Op de volgen
de bijeenkomste, medio December, zal
mevrouw Wegener Sleeswijkvan Ba
len Blanken met eigen werk optreden.
Ook dan zal ongetwijfeld de belang
stelling weer groot zijn.
Vrijdag slaagde mej. T. Koppenol
te Hensbroek voor het Apothekers
assistenten-examen. Zij werd opgeleid
door de heer J. C. van der Meulen,
apotheker te Hoorn.
De Rijp f
BURGERLIJKE STAND.
Geboren: Frederik Dirk, zoon van
D. B. A. Appel en van W. B. Wagten-
donk. Coénelia Klasina Maria, doch
ter van P. Berkhout en van K. Nibbe-
ring. Abraham Nicolaas, zoon van
H. de Haardt en van W. H. Molenaar.
VEILINGNOTERING
Bij de Veilingvereniging „Qns Belang"
v/erden gisteren de volgende prijzen ge
noteerd: bloemkool I 34; bloemkool II 25;
spruitkool 50—96; peen II 5,50; peen III
4,50; andijvie fl1/*; bospeèn 0—10; sla 2;
hoerekool 71/*llViï rode kooi 81/,; prei
8; komkommers III 4
Maandag a.s. komt Sint Nicolaas
in dé zaal van café Noordam op be
zoek bij de kinderen van leden, dona
teurs en supporters van CSV. Hiervoor
worden uitgenodigd de kinderen tot 13
jaar die van 46 uur in de zaal bij
een zullen zijn.
Visserij-besommingen
De aanvoer besond gisteren uit 4841 kis
ten haring, 1320 schol, 730 makreel, 200
fijnvis, 550 wijting, 10 poon, 20 griet, 150
kabeljauw, 200 schelvis, 330 koolvls, 250
schar en *25 kisten diversen; totaal 8336
kisten
Besommingen 1 trawler f 19,300IJM
85, „K Wijker" f23,777 29 „Zeeleeuw"
f2005 53 f1350; 304 f2176; 271 f964; 229
2390 272 f2450; 276 f 650 210 f 1656; HD
13 f 250; BU 33 f 3040; SCH 140 f4628; KW
4 f8110; 127 f 7500 71 f 6321; 59 f 1758; 124
5327; 76 f 6059; 122 f 7656; 159 f 8257; 108
2066; 91 f 2274; 162 f3011; 29 f3675; 24
2095; 169 f 2546; 125 f2515; 64 f 2060 84
f 2312J 28 f 2165) 17 f2310
Aaldijk, Rotterdam—Havanna. 21-11 van
Antwerpen Aagtekerk, 21-11 van Mel
bourne te Adelaide Aldabi, Rotterdam
Buenos Aires passeerde 20-11 St Vin
cent Aldebaran, New Orleans—Rotter
dam, 20-11 300 mijl zuid-zuid-oost Kaap
Race Alderamin, Rotterdam—Buenos
Aires, 21-11 te Montevideo Algenib. Per-
m.mbuco—Rotterdam, passeerde 21-li Ma
deira Amstelland, 21-11 van Rio de
Janeiro naar Santos Alphard, Rotter
dam—Porto Alegre, 20-11 van Antwerpen
Amstelkerk, 21-11 van Teneriffe naar
Dakar Amstelstad, 21-11 van Amster
dam te Antwerpen Arendsdijk, Rotter
dam—New York 20-11 van Antwerpen
Bali', 21-11 van Belawan te Colombo
Bengkalis, Amsterdam—Houston, pas
seerde 21-11 Dover Erinna (t), 20-11 van
Miri naar Hongkong Esso Rotterdam,
FahaheelLe Havre, passeerde 21-11 Aden
Garoet, Rotterdam—Java, 21-11. 8,30 uur,
van Southampton Grootebeer, Amster
dam—Batavia, 21-11 te Port Said Hugo
de Groot, 21-11 van Amsterdam, te Trini
dad Jaarstroom, 21-11 van Sinoe naar
Rivier Cess Johan van Oldenbarnevelt,
Batavia—Amsterdam, passeerde 21-11 Fi-
nJsterre Kamerlingh Onnes. 20-11, 22,30
uur, van Aarhus naar Kopenhagen
Keilehaven, 21-11 van Libreville naar Ta-
bcu Kota Agoeng, Dj edan—Batavia,
passeerde 20-11 Kaap Guardafui Kota
lnten, 22-11 van Rotterdam te Kaapstad
Larenberg, 21-11 van Dakar te Kona-
kry Laurenskerk, 22-11 van Rangoon
tc Calcutta Lemsterkerk, Rotterdam-
Perzische Golf, passeerde 20-11 Straat
Messina Leuvekerk, Calcutta—Rotter
dam, 20-11 te Antwerpen Lissekerk, 20-
11 van Karachi te Bombay Maas Cu
rasaoAmsterdam, 20-11 te Havre
Maashaven, 20-11 van Antwerpen naar
Montevideo Mariekerk, 21-11 van Hong
kong naar Manilla Marpessa (t), 22-11
van Curagao te Maracaibo Meerkerk,
Rotterdam—Japan, passeerde 21-11 Wight
Meliskerk, 21-11 nog te Accra Mu-
rena (t), 20-11 van Miri naar Colombo
Nijkerk, 21-11 van Lorenzo Marquez te
Beira Gverijsel, 21-11 van Lorenzo
Marquez te Houston verwacht Park
haven 20-11 van Messina naar Huelva
Palypnemus, 21-11 van Dongala naar Ma
kassar Riouw, 20-11 van Halifax te
New York Rotti, New York—Java, 21-11
van Marseille Rijnkerk Australië—Rot
terdam 21-11 te Marseille Salawati, Am
sterdam—Java, 20-11 van Colombo Sa-
marinda, 21-11 van Singapore naar Pe-
nang Sibajak, RotterdamBatavia, 21-11
9 uur te Belawankro Stad Alkmaar,
Lulea—IJmuiden, 21-11 80 mijl noord van
Gefle Stad Arnhem. Gdynia—Rotter
dam, passeerde 21-11 Brunsbuttel Stad
Haarlem HuelvaAmsterdam, passeerde
20-11 Kaap Villano Stad Maastricht,
RotterdamSavona, passeerde 20-11 Ba
learen Straat Soenda, 18-11 van Singa
pore naar Beira Sreefkerk, Rotterdam
--Calcutta, 21-11 te Alexandrië Tegel-
ber'g, 20-11 van Batavia naar Singapore
Ternate, 21-11 van Rotterdam te Bre
men Valerius, 22-11 van Tarakan te
Zamboanga Van Riemsdijk Singapore
—Hongkong, passeerde 21-11 Saigon
Volendam, 21-11 van Buenos Aires te Rot
terdam Westerdam, 21-11 van Rotterdam
te Halifax Westland, Buenos Aires-
Amsterdam, passeerde 21-11 Ouessant
Willem Ruys. Batavia—Rotterdam, pas
seerde 21-11 Gibraltar, wordt 24-11 te
Southampton verwacht Zeeman Rot
terdamJava, 21-11 te Bremen Zee-
lard, Batavia—Rotterdam, 20-11 te Mar
seille
Albireo, Buenos Aires—Rotterdam, 20-11
van Rio de Janeiro Alcor, Porto Ale
gre—Rotterdam 20-11 van Sao Francisco
do Sul Alcyone, 20-11 van Hamburg
naar Rotterdam Arendskerk Australië
—Rotterdam, 20-11 van Aden Amstel-
dijk, 19-11 van New York naar Tampico
Barendrecht (t), 20-11 te Santos, ver
moedelijk 23-11 naar Rio Grande Delfs-
Vhaven, 18-11 van Buenos Aires haar Rot
terdam Ittersum, CalcuttaRotterdam,
(Door onze luchtvaartmedewerker)
alS IEDEREEN zijn zin kreeg, zouden er binnen enkele jaren vier vlieg-
velden in Holland zijn: Schiphol voor de Amsterdammers, Schieveen voor
Rotterdam, Ypenburg voor Den Haag en Burgerveen voor de k.l.m. Het is
gewenst, dat de regering hierin nu eens een duidelijke uitspraak doet, zodat
wv niet langer gebombardeerd worden door brochures en toespraken, waarin
met zoveel aplomb stellingen geponeerd worden en zo verbluffend met tien
tallen millioenen guldens gegoocheld, dat de overtuigde voorstander van het
plan A in tien minuten aan het weifelen wordt gebracht. Daardoor is een grote
onzekerheid ontstaan. Oud-minister Vos, die het vorige jaar ons nationale
vliegveldvraagstuk tot een oplossing moestbrengqn, was aanvankelijk voor
stander van het plan Burgerveen. Plotseling, zonder daarin zelfs de k.l.m. te
kennen, sprak hij'er zijn veto over uit. De stad Den Haag voelde aanvankelijk
voor het plan Schieveen; plotseling na bestudering van 't rapport Diepen
willen B. en W. Ypenburg weer in stand houden. Wanneer op deze wijze zelfs
overheids-instanties geen rechte koers kunnen aanhouden, wat wil men dan van
de Volksvertegenwoordiging verwachten, die nog minder* tijd heeft zich tussen
zovele andere zaken door even op dit probleem te specialiseren?
TOCH MOET er iets gebeuren. Wel is
- er een commissie geweest, om een
objectief oordeel te vormen in deze
moeilijke materie, doch deze commis
sie is dit jaar reeds weer ontbonden:
gereed met haar taak. Zij wilde Schip
hol houden en sprak zich ten gunste
van Schieveen uit. Aanleiding een
nieuwe commissie aan te wijzen acht
men thans ook niet aanwezig, zodat de
Rijksluchtvaartdienst de zaken dan
maar rechtstreeks met de minister
moet afdoen. Daarom is er voorlopig
geen verandering te verwachten in de
huidige situatie; ergens bij de weg van
Den Haag naar Rotterdam staat een
groot bord, waarop is aangegeven, dat
op die plaats Schieveen zal verrijzen:
slechts op negen kilometer afstand van
Ypenburg, waar wellicht al een tien
millioen in de grond gestoken is voor
vliegtuigaccomodatie.
Is dit alles wel juist? Waarom is het
mogelijk dat iedere partij de andere
betrokkenen met cijfers kan overtroe
ven? De een zegt: „Als Ypenburg dat
wordt geeft dit een besparing van zo
veel millioen", de ander meent, dat
Schieveen de goedkoopste oplossing is,
terwijl, als het zo doorgaat als thans,
verwacht kan worden, zowel Ypenburg
als Schieveen' op negen kilometer af
stand van elkaar zullén moeten bestaan.
De heer Diepen en velen met hem
zijn ervan overtuigd dat Rotter
dam nimmer een grote, internationale
luchthaven zal worden; ook het vracht
vervoer over Rotterdams vliegveld zal
niet zoveel te betekenen hebben. Hoe
veel kost dat plan-Schieveen precies?
Komt men er met 30 millioen? En be
seft men wel goed, dat volgens Ameri
kaanse berekeningen een grote lucht
haven tegenwoordig zeker 10 millipen
20-11 van Port Said Katwijk, 19-11 van
Mantyluotox naar Zaandam Leopolds-
kerk Rotterdam—Calcutta, 21-11 van Ant
werpen Linge, 21-11 van Haukipudas
r.aar Rotterdam Melampus, 19-11 van
Bal.k Papan naar Makassar Perna (t)
19-11 van Sorong te Balik Papan Prins
Willem II, 20-11 van Montreal naar Ne
derland Woensdrecht (t) 20-11 van
Curacao naar Engeland Zaan, 21-11 van
Amsterdam te Koping' Zonnewijk, 22-11
vën Antwerpen te Hamburg
per jaar kost? Wij zijn niet tegen Schie
veen of vóór Ypenburg of omgekeerd;
wij zouden alleen wensen dat van over
heidswege het gehele vliegveldvraag
stuk zo duidelijk toegelicht worde, dat
alle betrokken partijen het tenminste
met het officiële feitenmateriaal eens
zullen zijn.
Het Atlantisch Pact."
Een herwaardering van onze nationale
behoefte aan vliegvelden dus. Dat Is op
het ogenblik wel zeer nodig. Thans
prijkt op ons budget il/2 millioen „voor
aanleg en het in gereedheid brengen
van vliegvelden met hun volledige in
stallaties". Dat is een absurd laag be
drag, -gezien de grote projecten, die
eivoor uitgevoerd zullen worden, waar
bij er zijn, waaraan men bij het opstel
len van de begroting nog in het geheel
niet gedacht heeft.
Het is toch duidelijk dat het Atlan
tisch militair pact, waarmee de vijf
landen plus de USA en Canada zich
thans bezig houden, een nieuwe belas
ting voor ons land voor vliegtuig-acco-
modatie zal betekenen.
Met andere woorden; ons aandeel in
dit nieuwe pact zal in de eerste plaats
een bijdrage aan de luchtvaart der Ze
ven Landen inhouden. Op het ogenblik
is het sterkste defensieve wapen van
West-Europa verdisconteerd in de ruim
tachting super-viiegende forten, die de
Amerikanen in Engeland gestationneerd
hebben en waarvan het voor een ieder
begrijpelijk is, dat deze reuzenvliegtui-
gen bedoeld zijn om in geval van nood
atoombommen te vervoeren. Deze de
fensieve basis van slechts enkele vlieg
tuigen is veel te smal, nu men ernst
gaat maken met de verdediging van
het Westen. Tegen Duitsland aan zal
één ring van vliegvelden te allen tijde
„service" kunnen krijgen. Dit gehele
plan vereist een herwaardering van
onze vliegvelden, van die, waarover wij
beschillken en van die, welke op papier
in aanleg zijn. Laat de belangstelling,
welke de heer Diepen voor zijnYpen
burg heeft opgerakeld, de onmiddel
lijke aanleiding ertoe zijn, dat wij ons
vliegveld-probleem nu werkelijk in
grote stijl gaan oplossen.
Wij geven U een blik op
enige practische cadeaux
Q.- Bezoekt U eens onze afdeling
op de le etage
Daar slaagt U
Hobbelpaard, prima beuken uitvoering 7.95
Baby-box, prima
fabrikaat, goed
gevernist, met bo
dem 24.50
Zonder bodem
16.75
Linnenmandjes, met deksel, leuk bekleed
reeds vanaf. 8.75
Leuke prullemanden, in diverse modellen,!
vanaf J2.50
Voetenzakken met prima wollen lams-,
vacht, gevoerd 21.28.17.50
Plastic theebeurzen, prach
tig geborduurd 10.90
Wollen handweef' tafel
kleden, een prima zwaar
kleed ƒ22.75
Schoorsteenlopers, zuiver wol en prach
tige randen 10.75
Bijpassende dressoirlopers 11.85
Kinderfauteuil in zwaar beuken uitvoe
ring 7.75
Bijpassende tafel met lade 12.75
LANGESTRAAT 68
ALKMAAR
Koningsweg 55 - Telefoon 4728
Sint Nicolaas 1 948
Telefoon 2474
Herenstr. 5, Alkmaar
Uit een exploit van mij,
deurwaarder, de 22 No
vember 1948 op de bij de
wet voorgeschreven wijze
betekend, blijkt, dat ten
verzoeke van ANNA JO-
SEPHINA BOGTMAN,
coupeuse, wonende te Ber
gen N.H., domicilie kie
zende te Alkmaar aan het
Verdronkenoord 53 ten
kantore van de advocaat
en procureur Mr. Dr. C.
Berkhouwer, AAN
WILLEM WIGBOLD
GRAAF VAN LIMBURG
STIRUM, wiens woon- en
verblijfplaats onbekend
zijn, is BETEKEND
een exploit van de deur
waarder H. J. J. Elsensohn
te Amsterdam d.d. 16
November 1948 ten ver
zoeke van voornoemde
Anna Josephina Bogtman
gedaan, waarbij uit krach-
te van het daarbij beteken
de vonnis ten laste van
voornoemde Willem Wig-
bold Graaf van Limburg
Stirum executoriaal be
slag is gelegd onder de
N.V. DE JAVASCHE
BANK, gevestigd en kan-
toorhoudende te Amster
dam, en wel voor een be
drag van 8060.onver
minderd de interessen en
onverevende kosten.
D. HAASBROEK,
Deurwaarder, Alkmaar.
Geeft U kind
Wij hebben een pracht-
sortering van de meest
bekende uitgevers
Langestraat 28 - Alkmaar.
AUTOPEDS
op luchtbanden 36.75
KINDERFIETSJES
op 2 wielen en lucht
banden 82.00
RIJWIELLAMPEN
compleet met kap.
KINDEKSCHAATSEN 5.95
KUNSTSCHAATSEN 10.40
NOOITGEDAGT,
NAUTA, RUITER
vanaf 13.50
Wij hebben een geweldige
sortering in
STÜURTASSEN,
dubbele BAGAGETASSEN,
MOTORTASSEN in leer
en waterdicht linnen.
Voor Uw ST. NICOLAAS-
INKOPEN
J. HENSTRA.
LfLAT 158—160.
ALKMAAR, TEL. 3663.