Oudejaar Bambide geschiedenis van Kostelijke tekenfilm van Walt Disney een herije Scheveningen en Zandvoort wensen speelzalen TWEEDE PIANO-CONCERT VAN RACHMANINOFF Een vreemd verhaal voor Oudejaarsavond door Bert Prinsen Geerligs Onze Schaakrubriek IMS JTANTASIA" IS THANS EEN NIEUWE FILM VAN WALT DISNEY haar omloop door de Nederlandse bioscopen begonnen: „Bambi". Nieuw tenminste voor ons. Want ,J3ambi" een product uit 1941 werd alweer door verschillende andere films uit de Disney-studio's gevolgd. Fantasia was ten experiment en als zodanig allerminst geslaagd te noemen. Maar Bambi levert weer het bewijs, dat Disney over een uitzonderlijk talent beschikt. Hij houdt zich hier bezig met het uitbeelden van een dierenfabel, toaagt zich toelnlg aan experimenten, maar zet ons in charmante lijnen en kleuren een fleurig schouwspel voor, geïnspireerd op de Werkelijkheid maar geïdealiseerd ten dele en gestyleerd. „Bambi" roept herinneringen op aan de eerste grote tekenfilm, die Walt Disney maakte, „Snowwhite and the seven dwarfsen In het bijzonder dan aan die delen, waarin geen men selijke figuren voorkomen, maar uitsluitend de dieren vogels, herten, konijntjes, uilen en vlinders de acteurs zijn. DAMBI" IS HET VERHAAL van een herten jong, prins van het woud. Het vertelt van zijn Jeugd tus sen de andere bos-dieren, het konijntje .Stamper", de kwartels en de vlinders, de verlegen bunzing, die van Bambi de zoete naam „Bloem" krijgt, de nurkse uil en het reetje Faline. Bambi ont dekt de wereld, het bos om hem heen en de lente. Hij maakt kennis met de bloemen en met de lenteregen, die in zoetklinkend rhythme op de bladeren rulst Hij verkent de sneeuw en laat zich door zijn vriendje Stamper met het Ijs en de VTeugde van het schaat- men en nemen in een nieuwe afzon dering de draad van hun leven weer op. Ze ervaren opnieuw de kringloop van het jaar en wanneer de lente in het woud de winter verdringt, lopen de dieren weer uitT fluisteren elkaar wat in het oor en maken zich op voor een feest: Bambi en Faline houden trots ontvangdag en de dieren raken niet uitgekeken op twee jonggeboren liertjes, nieuwe prinsjes van het woud. IVEZE KRINGLOOP van 't leven kreeg in Disney's film een gave en tere uit- dat UB IS op da Oudejaarsavond, wij even achterom kijken. Velen van ons hebben in het afge lopen jaar in de zonzijde van het le ven een gemakkelijk begaanbaar pad gevonden, anderen hebben zich een weg moeten banen door schier onover komelijke hindernissen en slechts de wil te zullen slagen heeft hen op de been kunnen houden. Velen zijn vastgelopen In een laby rinth van duistere wegen en hebben de hoop verloren, dat voor hen nog eenmaal het licht van een zonnige dag zal schijnen. Waarom leeft de ene mens in de zon en de ander in de schaduw? Wij kunnen dat niet verklaren, maar diep in ons is de zekerheid, dat een hogere macht ons leidt en dat al les ln ons leven deel uitmaakt van een wondermooi geheel. Wie een borduurwerk aan de ach terzijde bekijkt ziet slechts 'n schijn baar doelloze mengeling van draden en slechts hij, die de voorzijde zien kan beseft hoe al dit onbegrijpelijke ten slotte tot een uiting van kunst en schoonheid is geworden. Niemand van ons kan aan de andere zijde van dit leven kijken, maar wij moeten geloven en vertrouwen, dat onze vreugden en zorgen nodig zijn om het doel te bereiken waartoe de Schepper van alles ons dit leven heeft geschonken. Dat elk dier en elke plant is gescha pen in het milieu waarin het thui' hoort, doet ons beseffen, dat niets in deze wereld aan het toeval is overge laten. Maar dan is ook de mens, in de vol maaktste vorm van dierlijk leven, geen toevallige verschijning, dan heeft ook ons leven een doel en dan zal van geslacht op geslacht in een voor ons onoverzienbaar aantal eeuwen dat doel bereikt moeten worden. Dan heb ben wij een doel, dat langzaam en ge leidelijk benaderd kan worden en waarvoor elk mensenleven waarde en betekenis heeft. Wanneer wij dan luisteren naar de stem diep in ons hart, wanneer wij onze levensweg zoeken met ons gewe ten als compas, dat ons door wroeging of vreugde doet beseffen of wij de goe de richting volgen, dan weten wij met grote zekerheid, dat wij onze levens taak het beste vervullen. In het verhaal van Jezus' geboorte, van Zijn leven en Zijn dood ligt de duidelijkste aanwijzing in welke rich ting wij moeten gaan. Wij hebben ons korte leven niet ge kregen om naar roem en eer, naar geld en macht te streven, want dat al les is van geen betekenis en doet ons met ledige handen staan als wij reken schap van ons leven moeten geven. Wij kennen de vreugde des harten niet als wij ons ten koste van ande ren verrijken, maar als wij blijdschap brachten in het leven van hen, die on ze hulp en liefde, ons vertroostend en opwekkend woord van node bleken te hebben. Er zullen op de Oudejaarsavond ve len zijn, die een dierbare dode herden ken. Wij eerbiedigen dat verdriet, maar bedenkt, dat niemand onzer door de Dood gespaard wordt en dat de vraag of ons leven iets korter of langer zal zijn van minder betekenis is als wij de innerlijke zekerheid hebben dat onze taak aan de grens van dit leven niet eindigt. Wanneer wij geloven kunnen, dat allen, die elkaar innig lief hadden na de dood herenigd zullen worden, dan zal 't scheiden minder zwaar val len omdat het slechts van korte duur zal zijn. Onze taak is hier nog niet ten einde en als de klok haar twaalf slagen heeft laten horen zal onze voet weer over nieuwe wegen moeten gaan. Laten wij trachten, in het jaar dat «omen gaat, datgene te doen wat ons hert ons ingeeft. Wie aan het einde van het jaar be seft, dat hij anderen ten zegen is ge weest, kan met de zon in zijn hart naar de afgelegde levensbaan kijken en weer voorwaarts gaan met de blij de zekerheid, da1| hij op het goede pad is. Ad. senrijden vertrouwd maken. Hij leert ook de mens kennen, ziet hem nergens, maar hoort 't verraderlijk gesnerp van zijn geweerschot. En Bambi's moeder blijft achter, wanneer de moordzuch tige mens een nieuwe jacht ontketent. Bambi valt net als zijn vriendjes, het konijn en de bunzing, ook ten prooi aan de liefde. En de tere woud-roman ce krijgt hier een van zijn fraaiste hoogtepunten. Bambi vecht met een medeminnaar, overwint en begint het schoonste avontuur van zijn leven met Faline als gezellin. Het avontuur krijgt een wrede ontknoping, wanneer een grote drijfjacht het woud onveilig maakt. Een bosbrand drijft de dieren uit hun schuilplaatsen naar de hinder lagen van jagers en jachthonden. En Bambi en Faline zoeken met alle an dere dieren hun heil in een panische wedren met leven en dood. Ze ontko- beelding, fris en charmant en vol kostelijke vondsten. De tekeningen verrassen door een bijzonder toege wijde dierstudie. Disney brengt hier geen nabootsing van de realiteit, maar is weer teruggekeerd tot een bijzon dere werkelijkheid die zijn eigen fan tasie schept. In dit opzicht alleen al is „Bambi" beter geslaagd dan indertijd „Sneeuwwitje", omdat Disney hier' nergens een imitatie van het werke lijke leven geeft zoals bij de mensfigu ren in „Sneeuwwitje" en hef toepas sen van de perspectief. De tekeningen van „Bambi" zijn alle geheel in twee dimensies opgelost en hebben hier door een eigen sfeer, die een bijzonder sterke werking heeft en een volkomen harmonie vormt met de subtiele sprookjesatmosfeer van het gegeven zelf. Maar Disney ging met „Bambi" nog verder dan in „Sneeuwwitje". Tekening, kleur en geluid vormen hier een bijzonder sterke eenheid, omdat elk dezer drie onderdelen een eigen functie in de film heeft. Zo krijgt de verliefdheid van de zwart-witte bun zing een prachtige typering, wanneer Disney het diertje laat blozen tot in zijn staart. De kleur heeft verder een eigen sterke werking in de dans van 'do herfstbladeren. En het geluid is in deze film niet enkel begeleiding en décor, maar spreekt ook een eigen taal, zoals in de episode, dat de eerste croppels van de lenteregen van blad op blad lekken in een steeds sneller wordende en later weer afnemende cadans. gAMBI" IS DE TEKENFILM op haar best. Een verrukking vol fleur en zwierigheid, wat zoetelijk soms, maar desondanks van een bij zondere aantrekkelijkheid. De dier- figuurtjes in deze film werden tot kleine persoonlijkheidjes; anders dan Mickey Mouse en consorten, die ten slotte mens-imitaties zijn, laat Disney de dieren hier volkomen zichzelf blij ven, ook al zijn hun gedragingen soms gespiegeld aan die der mensen. „Bam bi" is rijk aan prachtig geslaagde vondsten, zoals de verschijning op en kele hoogtepunten der film van het koninklijke vaderhert. Koninklijk van gestalte en een" hoogtepunt ook op zichzelf in de reeks van verrassende dierfiguren. „Bambi" dartelt in al haar zwierigheid niet over de opper vlakte heen, maar geeft bovendien zonder te moraliseren een tragedie in een notedop, waarvan de les moei lijk is mis te verstaan. En de wijze, v/aarop deze tragedie gesuggereerd wordt het vuil-gele licht dat de kleuren van het landschap aoet ver bleken, wanneer de mens op jacht gaat, en de vlammen, die het woud steeds verder verteren heeft een bijzondere oorspronkelijkheid. „Bambi" is niet enkel bekoorlijk, maar is hoe vreemd het ook moge klinken bij een dierenfabel warm-menselijk. Ze bewijst tevens de macht van de teken film om een eigen wijze en met eigen, volkomén van onze werkelijk heid onafhankelijke middelen een sfeer te scheppen en een taal te spre ken, die van over de grenzen tussen fantasie en realiteit naar het hart reikt. Het bestaansrecht van de teken film, die meer dan charmant en amu sant te zijn ook als film een kunstzin nige waarde kan hebben, wordt door „Bambi" bewezen. En daarom vooral ook is de kennismaking met het origi neel vertelde simpele en vreugdevolle verhaal van een hertje, dat de wereld verkent, een oprecht genoegen. LONG-SHOT. Een millioen voor Nederlandse roulette Naar onze Haagse redacteur meldt is in de Residentie in oprichting een Maatschappij tot Exploitatie van Rou lette. Tien belanghebbende financiers hebben bjj de Rotterdamse Bank, bij kantoor Den Haag, tezamen een kapi taal gestort van één millioen gulden. Tevens hebben zij bij de ministers van Justitie, van Financiën en van Econo mische Zaken een verzoek ingediend om een wetswijziging aanhangig te maken tot wijziging van de wet in dier voege, dat hazardspel zou kunnen wor den toegelaten. Mocht zulk een wij ziging tot stand komen, dan zuilen zij concessie aanvragen voor Scheveningen en Zandvoort. Twee overwegingen hebben de ini tiatiefnemers ertoe gebracht deze stap pen te nemen. In de eerste plaats heeft de aanneming van de Totalisatorwet door de beide Kamers der Staten Ge neraal, nu kortgeleden, bij hen de overtuiging doen postvatten, dat de meerderheid der volksvertegenwoordi ging geen bezwaar maakt tegen hazard spel in het algemeen. In de tweede plaats menen zij, dat Nederland in het kader van de Economische Unie met de Zuiderburen niet bij België mag achterblijven. Als de grenzen open gaan en België kan de vreemdelingen casino's bieden en Nederland niet, dan zal een groot deel van het toerisme kunstmatig worden weggezogen naar de Belgische badplaatsen. Een niet te verwaarlozen bijkom stigheid is, dat de exploitatie van een roulette zowel deviezen brengende vreemdelingen trekt als belastingen op brengt. Uit een onderzoek in het bui tenland is gebleken, dat één enkele loulettezaal 4, a 5 millioen gulden per jaar voor de schatkist kan opbrengen als de Staat 60 pet. van de winst op strijkt. En de Maatschappij i. o. is be reid dat deel af te staan. Het schijnt, dat men op 't Ministerie van Financiën dan ook wel voelt voor toelating. Dezer dagen heeft de directeur-gene raal van de Belastingen tenminste na mens de minister van Financiën ter zake een advies gezonden aan de mi nister -van Justitie. Het overleg in regeringskringen is nu gaande. Thans clandestien Hoe zal het uitpakken? De gemeen telijke overheid zowel te s-Graven- hage (Scheveningen) ais te Zandvoort staat niet afwijzend tegenover toela ting van de roulette. Immers, in feite is het zo, dat dieer al is. Alleen in de residentie vindt men zeker een twintig rouletteclubs in gesloten hui zen. Men betaalt er een rijksdaalder „lidmaatschapsgeld", krijgt er kosteloos alle mogelijke dranken aangeboden kosteloos, omdat de clubs geen drank wetvergunning hebben en speelt er tot middernacht roulette en daarna tol vier uur 's ochtends baccarat. Hoe goed die zaken floreren blijkt wel uit het feit, dat de exploitant van één dier clubs heeft aangeboden voor 3 a 4 ton deel te nemen aan de oprich ting van de genoemde Maatschappij, op welk aanbod men overigens niet is in gegaan. Van het bestaan dezer rouletteclubs, die met een romantisch woord speel holen worden genoemd, is de politie zeer goed op de hoogte. Soms is er een inval, af en the wordt de inzet in be slag genomen, maar uitgeroeid worden zij niet. De Maatschappij tot Exploitatie van Roulette i.o. heeft zich ook tot de Ka merfracties gewend. Zij zou gaarne zien, dat vóór het a.s. zomerseizoen een Rou- lettewet werd aangenftmen in de zin van de Totalisatorwet Mocht dat ge beuren, dan kan er in 1949 te Scheve ningen en Zandvoort gespeeld worden, want apparatuur en zalen zijn voor handen. In West-Europa is hazardspel verbo den in Nederland, Zweden, Noorwegen, Denemarken en Spanje. TELKENS ALS OUDEJAARSAVOND NADERT of als ik het Tweede Piano concert van Rachmaninoff beluister, moet ik denken aan een mysterieuze belevenis. Het begon jaren geleden in de ruime hal van het Garden City Hotel in de buurt van Roosevelt Field. Op een avond luisterden we aandachtig naar een zekere Leslie Cooper, een merkwaardige en interessante figuur, die één der eerste autogirovllegers van Amerika was. Cooper gaf ons verslag van de allereerste blind-landing per hefschroefvllegtuig. Op zichzelf was dit verhaal niet erg boeiend, maar het was in elk geval een „aviatische primeur". Op een inkt-zwarte avond, had Leslie in zijn Kellett-autogiro met onver wachte, hevige tegenwinden te kampen gehad, waardoor hjj slecht opschoot en zijn beperkte benzinevoorraad angstig snel verminderde. Hjj hoopte nog er ln te slagen een verlicht veld te kunnen bereiken, maar plotseling begon zjjn motor te sputteren, sloeg af en er bleef voor de wanhopige Leslie niets anders over dan de autogiro met zijn neus in de wind te houden en zich domweg te laten zakken. Het drama speelde zich af ergens tussen Albany en Syracuse. Plotseling voelde Leslie een hevige schok. Hij was ergens op een boerenerf neergekomen, gelukkig zonder schade te hebben aangericht aan silo's of schuren. Ook zijn autogiro was wonder boven wonder geheel ln tact. De eer ste historische blindlanding met een hefschroefvllegtuig was keurig volbracht. TOT ZOVER HET VERHAAL van magisch van hem uit. Dan sprak hij Cooper. Nu wil ik u, voordat ik ver- over heel andere onderwerpen dan der ga, eerst iets over Leslie zelf ver- luchtvaart of radio of weerberichten, tellen. Hij was in het plaatsje Paoli in Die gesprekken vormden de fundering de staat Pennsylvania geboren en ik voor onze groeiende vriendschap, ben er van overtuigd, dat er een flinke Op een zomeravond, toen we weer scheut onvervalst Indianenbloed door met een vrolijke troep ettelijke „Old zijn aderen siepelde. fashions" gedronken hadden en veel Zijn gitzwarte ogen boorden dwars lawaai maakten in de hal van het Gar door je heen. Hij was een zogenaamde den City Hotel, kwam het ontstellende „Crackshot", dat wil zeggen, dat hij bericht, dat een onzer beste vrienden zowel als jager als op ieder ander ge- met zijn vliegtuig verongelukt was. bied van sport, volkomen zuiver mikte. Er viel een ijzige stilte. Hij sprak niet veel. maar als hij het Leslie stak een sigaret op en samen woord nam, zwegen we automatisch, gingen we de deur uit. want wat hij te vertellen had, was al- Zijn gezicht stond strak en geheim- tijd interessant en leerzaam. zinnig. Cooper was in alle opzichten een Die avond hebben we nog uren op m alle opzichten een pionier. Hij had zich gespecialiseerd op hefschroefvliegtuigen en hij was de eerste vlieger, die met zo'n molenwiek apparaat van de West- naar de Oost kust van Amerika vloog. het verlaten terras van de vliegschool gezeten. Het gesprek kwam op het voortbestaan van de geest na de dood. Ook over dit abstracte begrip bezat Leslie een sterk-omlijnde persoonlijke Zijn vacanties bracht hij altijd in de mening, wildernis door. Dan nam hij een tent Volgens hem zouden de doden mee, blikjes, een geweer wat potten levenden kunnen bereiken door middel e" rpannen en a!a m ge ?e" b°nd- van symbolen, waarschuwingstekens en We waren alt,jd nieuwsgierig te zien, feinen, maar >t gebeurde te vaak, dat wat Leslie na zijn vacantie uit de rim- ievenden hiel.voor doof of blifid ble. boe mee naar huis genomen had. Eens ven Cart°T,n d0tT meleelJ Deze overtuiging vond waarschijn- dikke mestkever. Volgens hem bezat lijk zijn 00*spr0ng in Leslie.s eeuwen. VERRASSEND PAARDOFFER IN DE OPENING Spanje, dat het schaakwonder Pomar bezit, heeft opnieuw* een jongeling, die van zich doet spreken, n.l. Toran. Toran is iets ouder, dan Pomar en is pas dit jaar op Spaanse tournooien uit gekomen en met plotseling groot suc ces. Hieronder geef ik een partij van hem, van het tournooi te Aviles, tegen zijn bekende landgenoot Fuentes. In deze partij kiest Fuentes een enigszins riskante variant van de Spaanse ope ning. Door een paardoffer van Toran wordt hij volkomen verrast. Hij neemt het offer niet aan en komt in een aller ongunstigste stand. De wijze, waarop Toran de partij verder speelt, met schijnbaar vanzelfsprekende, eenvou dige, logische zetten is het naspelen ten volle waard. Spaans. Wit: Toran; zwart: Fuentes. 1, e2e4, e7—e5; 2. Pgl—f3, Pb8—c6; 3. Lfl—b5, a7a6; 4. Lb5—a4, d7—d6; 5. c2c4. Deze zet, die zwart belet met b5 het paard c6 te ontpennen, heeft het nadeel, het veld d4 prijs te geven. Keres speel de dit ook in een partij tegen Resjevsky, Den Haag 1948. 5 .f7—f5? Deze get, die in deze variant na 5. c3 kan volgen en door Keres, met groot succes, tegen Euwe werd gespeeld, is na c4 in de meesterpartijen onbekend. Hij wordt door Toran schitterend weer legd, maar misschien ligt de grote fout van Fuentes in zijn 6e zet. Resjevsky vervolgde hier 5.Lg4. Het werd em weinig interessante partij, na 24 zetten remise, met 13 paardzetten van Resjevsky. 6. d2d4!, f5xe4?; 7. Pf3xe5i!, Pg3—e7. Deze zet is niet mooi, maar de keus is uiterst moeilijk. Kennelijk is Fuentes door het paardoffer verrast. Bij niet aannemen van het offer schijnt de tekstzet de enig mogelijke zet te zijn. Als hij het aanneemt, dus de5: zou vol gen: 8. Dh5tKe7 (Kd7 9. d5 of g6 9. De5:t) 9. Lc6:—bc6:; 10. Lg5t—Pf6; 11. de5:Dd4; 12. ef6:ï—gf6:; 13. Lel en al is de pionnenstand van zwart hopeloos, dit is beter speelbaar dan de tekst. In elk geval blijkt fe4: fout te zijn. 8. lte5 x c6, b7 x c6. P x c6 zou na d5 een stuk kosten. 9. Lel—g5!, Lc8—d7; 10. Pbl—c3, DdS—b8; 11. Ddl—e2, Db8—b6; 12. Tal —dl, 0—0—0 13. 0—0—Td8—e8; 14. c4— c5i, Db6a5. De bedoeling van de tekstzet is het paard te binden en cd6: te beantwoor den met Dg5: Wit doet het anders. 15. b2—b4!, Da5xb4; 16. De2xa6i, Db4b7; 17. Da6—a5, Kc8—d8; 18. Tdl bl, Db7—c8; 19. Da5—a7!, h7—h6; 20. Tbl—b8, h6 x g5; 21. c5 x d60, c7 x dö; 22 Da7—b6tf. Dit mooie mat had niet plaats kunnen hebben als zwart 21. Pd5; 22. P x,d5Ld6: met kans op eeuwig schaak, gespeeld had. PROBLEEM Als probleem een tweezet van J. Szoghy (Br. Ch. M.) dat dier een stel voornoten rtfisrhiniff P B eeuwen- er blies een hevi, sterk en gunstig afgeveerd dat hii de afstamming, uit de eenzaamheid, tegen had. Even bouwers van het lanriineseéstel van e J ,steeds ™ee_r opzocht en uit zijn waar ,,'t Dijkhuis" nutneiro T met de N= H« h^ Dijkhuis" stond, gebeurde iets autogiro op deze oer-solïede natuur- "^«k hL? h" '"T1' onverwachts. Mijn motor sputterde en constructie attent w'ilde maken namehjk, dat, hy in de wildernis dik- stopte. Tegelijkertijd doofden op on- Een volgende keer kwam hij terug V 1 duldelljke tekens, uit de cosmos, verklaarbare wijze mijn lichten. Mij met een metaal-blauwe libel wier ^uti1bomen en bergstromen gekregen bekroop het adembenemende gevoel. vleugelprofiel zijn speciale vlieg-tech nische aandacht getrokken had. Geen had. de CN NU MAKEN WE een sprong van Een luguber Oudejaar - ongeveer 10 jaar In een tochtige schuur bij een wal- Oudejaarsavond 1942 reed ik des ™ndI hoorde ik. dat er die avonds laat alleen in een illegale av0nd een !elle klopJ.acht„ gehouden auto van Vrouwenpolder naar Veere «jf „°PTeen *,0ep Gea!b?frde parachu- op het eiland Walcheren. tlsten. Toen de jonge SS-ers niemand vingen, werden zij zenuwachtig. Ze Het was aarde-donker op de dijk en vuurden op alles wat bewoog. Een rij er blies een hevige storm die ik pa) dende boerenv/egen was lukraak be- voor de rechterbocht, schoten. U bent door het oog van de naald gekropen", zei Volmer, terwijl hij zijn wijsvinger dreigend omhoog stak. En peinzend vervolgde hij: Uw benzine was op, uw motor schee d'r SÓQ I iCqgozg p uisaiqo.id :oiiisso|do alsof ik langzaam omlaag gleed. Dat uit, uw lichten doofden't is waar- Omdat ik dit onderwerp erg interes-' wonderlijke gevoel was onheilspellend aclitig net of iemand u t wonder, dat men hem tijdens de oorlog sant vond- PeiMe ik hem voorzichtig, en toch van een koesterende veiligheid, waarschuwingsteken gaf J- x-I T l - on UUtsllro xrriivo 1*111 TYIli •znn b-n Urv Finnr mün V-, een sein, een de verantwoordelijke functie van Pro ject Officer van de afdeling Hefschroef vliegtuigen, de zogenaamde Rotary Wing Unit" op Wright Field toever trouwde. op welke wijze hij mij zou kunnen be- Door mijn hoofd zong de melodie van reiken wanneer hij vóór mij stierf en het Tweede Piano-concert van Rach- waardoor ik zou weten, dat het sein of maninoff. het symbolisch teken van hem afkom- Toen was het of ik boven het geloei stig was. - s Leslie deed. alsof hij mij J7EN JAAR NA de bevrijding hoorde ik in Amerika, dat Leslie Cooper van de storm uit. schoten hoorde. Dat als -luiten?nt-kolonel van de Lucht- hoord hart Hii kook h™™ bracht me tot de werkelijkheid terug, macht met een Dakota bij Penns Grove h°°rd had' H:J eÜk dromeJ.»S v°or z.ch Ik stapte uit en duwde mijn wagen op in New Jersey dodelijk verongelukt COMS HAD LEST IP iets var, u°0t bet„Tweede Piano-concert een boerenerf. Diep in de polder S kir. Er ging i.U geheimzinnig., iets S°m" de vrachtrijder Jan Volmer vond bij ik Dat ongeluk had plaats gehad de dag vóór Oudejaar: op 30 December 1942. URKER VISSERS STEUNEN BIJBELVERTALING De Urker vissers hebben een bedrag van 1000.bijeengebracht voor de verspreiding van een goede kinder bijbel onder de bevolking van Indo nesië. In 1935 verscheen bij het Neder lands Bijbelgenootschap een rijk ge ïllustreerde vertaling van de kinder bijbel van W. G. v. d. Hulst voor de Bataks, een volk van één millioen zie len op Noord-Sumatra. Nu zal het Ncd. Bijbelgenootschap een herdruk uitge ven en tevens een vertaling in het Ja vaans en het Indonesisch. Ter onder steuning van dit werk kwamen de Ur- kers al flink over de brug.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1948 | | pagina 15