ling
pTTTÏÏTTTTn
Een filosofie der tevredenheid
38
98
15"
19"
5"
rije
Spanning tussen degradatiecandidaten
in meerdere districten
Wear pi jn. Weg griep
Het
nieuwe
boek
Puzzle-rubriek
Begrijpen en Kennen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx:
Hoe is de stand Mieke
AVONTUUR
br" 036
ilfteiten 1®®
sen,
ndtn,
163®
MODERNE
FSADMINISTRATIE
tbruari a.s. start onze
opleidingscursus voor
{ADMINISTRATEURS
en proefles bij Het
ROTTERDAM
ALKMAAR
Januari
pry
zen
'AN EXTER
ir wat van krijgen?"
'_,ange vult de reser-
ijl de omstanders er-
sneeuw of zand bij
De competitie nadert sloiphase
De nederlaag die Neptunus van DFC
kreeg te incasseren zou er op kunnen
Wijzen dat VSV een zekere overwin
ning tegemoet gaat tegen Landman en
zijn mannen. Wij nemen echter aan dat
Neptunus vorige week een vergissing
maakte en dat de Velsenaren wel op
stevige tegenstand kunnen rekenen.
Ook SW zal aan Haarlem zijn han
den vol krijgen, hoewel wij niet gelo
ven dat het voor de Schiedammers een
nederlaag zal worden. In het Zuiden
vindt de belangrijke ontmoeting tussen
NAC en Limburgia plaats, terwijl ook
BleijerheideHelmondia van belang is
voor de bezetting van de eerste plaats.
Voorts zien wij in meerdere districten
ontmoetingen tussen degradatie-candi-
daten die dus wel voor de nodige span
ning zullcn"Zorgen.
Het Westen.
Volewijckers krijgt Zondag gelegen-
heid zich te herstellen van het echéc
dat tegen Ajax werd geleden. Ztf
gaan namelijk op bezoek bij Sparta.
Zij zullen er goed aan doen de pun
ten mee naar huis te nemen anders
wordt 't Gooi nog een ernstige concur
rent Deze week echter geven wij 't
Gooi echter weinig kans om de punten
te verzamelen door Ajax de ontvan
gende club is.
Blauw Wit—ADO is wel voor de
gastheren.
DHC dat Zondag ook voor een ver
rassing zorg droeg gaat naar EDO. Dit
maal dus weinig kans dat de Delftena
ren weer met een verrassing zullen ko
men. KFC komt in de lappenmand. De
Zaankanters hebben nog enkele zeer
zware ontmoetingen voor de boeg, o.a.
Neptunus, EDO, VSV en Feyenoord. De
Rotterdammers komen Zondag naar de
Zaan hetgeen vermoedelijk geen ver
geefse reis zal worden.
DWSZeeburgia zal wel voor de
gastheren worden.
Het Oosten.
De vier clubs die in het Oosten thans
boven aan staan Enschede, AGOW,
Heracles en Enschedese Boys hebben
ogenschijnlijk geen zware dag. Zij spe
len namelijk wedstrijden tegen elftal
len uit de staartgroep, doch zoals be
kend is het krachtsverschil in het Oos
ten zo gering dat het wel niemand zal
verwonderen als de leiders nederlagen
krijgen te Incasseren.
Het Zuiden.
BW heeft Zondag geen zware taak.
Prijs per koker l 25 tabletten 40 cc In
welvoorziene Apoth. en Drogisterijen.
De Spechten komen op bezoek en
dat zal wel twee winstpunten voor de
gastheren betekenen.
Van de vier degradatiecandidaten in
district IV te weten MVV, Juliana,
Helmond en de Spechten heeft laatstge
noemde wel de minste kans op winst.
Juliana is in ieder geval tegen TSC ze
ker niet kansloos en ook Helmond kon
VW weieens verrassen. MW dat
Willem n ontvangt geven wij niet meer
dan een gelijk spel.
Eindhoven heeft Zondag de derby
PSY—Eindhoven. De eerste maal kre
gen de Pijilipsmensen een nederlaag te
incasseren en ook nu ziet het er
niet naar uit dat PSV winstpunten
zal kunnen boeken. Maarhet is een
derby en dus is er van alles mogelijk.
Na de dramatische val heeft Longa
zich. slechts een plaats hoger op kun
nen werken. Zondag komt de rode
lantaarndrager, de Baronie, op bezoek
hetgeen dus een kans op twee punten
betekent Longa heeft bovendien ge
luk dat Sportclub Emma en Maurits
elkaar ontmoeten zodat het zeer wel
mogelijk is dat Longe een plaatsje ho
ger zal klimmen. Noad dat in Kerkra-
de maar ternauwernood kon winnen is
Zondag de gastheer van de benjamin
in district VI. Wij rekenen er op dat
Noad de volle winst behaalt
Het Noorden.
In het Noorden is er één ploeg die
vrij zeker voor degradatie in aanmer
king komt. Het is HSC dat tegen het
bezoekende Be Quick weinig kans heeft
De tweede degradatie-candidaat laat
hier nog wel even op ziolt wachten. Er
zijn zes elftallen die met miniem ver
schil de staartgroep vormen, zodat hier
nog een felle strijd is te verwachten.
Sneek heeft de betrekkelijke eer een
bezoek aan Heerenveen temogen
brengen, terwijl Achilles wel met angst
en beven Friesland ziet komen. GVAV
hgeft tegen Emmen winstkansen. Een
gelijk spel bij VelocitasLeeuwarden
lijkt ons het meest waarschijnlijk.
Puzzle 66. Welke vermenigvuldiging?
(opl.)
De vermenigvuldigsom, die aan de in
deze puzzle gestelde voorwaarden vol
deed. zag er in cijfers als volgt uit:
7628049
351
7628049
38140245
22884147
2677445199
Met genoegen heeft men naar d. plos-
sing van deze puzzle gezocht, blijkens
de vele ontvangen oplossingen. Na lo
ting onder de inzenders van een cor
recte oplossing is de wekelijkse prijs
van 5.ditmaal ten deel gevallen
san de heer L. Homan, Keern 283,
Zwaag (NH.)
Gefeliciteerd! De prijs zal worden
toegezonden.
En nu onze nieuwe opgave.
Puzzle 67. Uit wëike plaatsen?
Er wordt gevraagd uit welke plaatsen
de volgende 10 personen kwamen, als
deze plaatsnaam te vinden is door de
letters van de naam en de voorletters
in de juiste volgorde achter elkaar te
zetten. (Voorbeeld: T. M. Raamsde,
komt uit Amsterdam).
L A. P. Meigpand
2. Q, C. O. Venhorst
3. L. van Niagarden
4. T. W. Troesvoer
5. P. Maneked
6. R. N. Gebreide
7. K. R. D. Rekdier
8. R. O. Noeipad
9. A S. Milssua
10. P. B. Koenrasvel
Welke zijn de bedoelde plaatsen?
Oplossingen (per briefkaart) tot en met
Donderdag 20 Januari 1949 aan de Re
dactie van dit blad. (Er wordt weer een
prijs van 5.verloot).
TN EEN DER vertrekken van het Vatl-
caan te Rome heeft de schilder Ra
fael het wijsgerig denken in zijn histo
risch verloop voorgesteld. In het mid
den van zijn fresco vallen twee figuren
op. Het zijn Plato en Aristoteles, die
als gelijkwaardige geesten een tweege
sprek voeren. Zouden we niet van
elders weten, dat de laatste een leer
ling is van de eerste, we gouden het
uit dit kunstwerk niet kunnen lezen.
Omstuwd door een grote groep van
discipelen, schrijden Plato en Aristote
les voort. We zien hoe de blik van
Plato eerder naar biphen dan naar bui
ten gericht is. Hij voelt zich blijkbaar
in deze wereld een vreemde. Hij wijst
met zijn rechterhand naar boven, naar
de wereld van het eeuwig zijnde, naar
het rijk van de ideeën. Maar Aristoteles
kijkt zelfbewust de wereld in. Hij
geeft de indruk met zijn denken deze
wereld geheel te beheersen. Met een
energiek gebaar strekt hij zijn rechter
hand breed voor zich uit. Aristoteles is
de tevreden kenner van ai wat van
deze aarde is.
Rafaël heeft in zijn fresco beide wijs
geren onovertroffen getypeerd. Plato is
de man van de vertikale lijn. Hij richt
zich met zijn denken naar boven. Aris
toteles is de man van de horizontale
lijn- Hij wil zich bepalen tot het aardse,
om dat alleen te doorvorsen.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXJ
JN DEZE TYPERING ligt al opgeslo
ten, dat Aristoteles, die 20 jaar deel
heeft uitgemaakt van Plato's school, de
academie, op de leer van zijn meester
do nodige kritiek had. Plato had deze
wereld scherp gescheiden van gene we
reld. In de wereld aan gene zijde ver
toefden de onveranderlijke waarden
van het goede, schone en ware. Hier'
waren de ideeën, de oerbeelden van
ieder ding te vinden, van het paard, de
hond ,de mens. Maar deze mensenwe
reld was eigenlijk maar 'n schijnwereld
vergeleken met het rijk der ideeën.
Want op deze aarde heeft iets slecnts
m zoverre realiteit, als het „deel heeft"
aan de bovenzinlijke werkelijkheid.
Dit vond Aristoteles, een dokters-
zoon, de leermeester van Alexander de
Grote te ver gaan. Hij wilde wel het
bestaan van ideeën aannemen, evenals
Plato. Maar hij kon deze ideeën niet
scheiden van deze wereld, deze werke-
Jyke wereld waarin wij allemaal als
mensen nu eenmaal leven. Ook de
ideeën moeten in deze wereld hun
plaats hebben! Plato's eeuwige rijk der
onvergankelijke wezenheden achtte
Aristoteles niet meer dan een mythe!
Aristoteles was van huis uit een na
tuuronderzoeker. Dus is het begrijpe
lijk, dat hij voor het beantwoorden van
deze vraag gijn aandacht allereerst op
da natuur richt, Neem een eikel, zo
zegt hij. Wat is deze eikel op zichzelf
anders dan stof, dan materie? Plaats
deze eikel echter in een geschikte bo
dem; dan groeit uit deze stof, uit deze
materie een eikeboom! Waarom? Blijk
baar omdat in deze eikel een organise
rende kracht werkzaam is, die uit deze
stof een eikel vormt.
Dus in een gewoon product van de
natuur, wat een eikel toch is, woont een
organiserende kracht, die vorm en
nchting geeft, die het doel aanwijst!
Dus, de idee van Plato is het doel, dat
in de dingen ligt! Niet de idee, die zin
loos hoog in een andere wereld woont.
Aristoteles was niet alleen natuur
onderzoeker, hij was ook een kunstzin
nige Griek. Van de natuur wendt hij
dus zijn blik naar de kunst, met de
zelfde vraag: waar vind ik de idee?
Dan treedt Aristoteles het atelier bin
nen van een beeldhouwer. De kunste.
naar heeft juist een brok prachtig mar
mer aangekregen. Vormeloos staat het
in de werkplaats. Wat zal uit dit stuk
steen worden? De figuur van een olym
pisch hardloper, een korinthische zuil
of het fries van een tempel? Alleen de
kunstenaar weet het. Straks zal hd
beitel en hamer nemen, om stukje bij
beetje de idee, die hü in zijn hoofd
heeft, te verwezenlijken. Hij, de kun
stenaar, is de enige die het doel van
dit stuk marmer kent, en die dit doel
ook verwerkelijken zal. Dus niet alleen
in de natuur, maar ook in de wereld
van de kunst vinden we de samenwer
king van stof en vorm, van materie en
doel.
JJE IDEE IS het doel, dat in de dingen
sluimert! Dat was de vondst van
Aristoteles. Dat maakte ook dat hij
tevreden, en zelfs verheugd kon zijn in
deze wereld. Want elk ding draagt het
doel in zich. Alles streeft naar het doel.
Alle beweging, alle verandering is een
zich begeven naar het einddoel! Dus
heeft de wijsgeer tot taak om nauw
keurig alle verandering, elke beweging
te bestuderen. Zo zal hij langzaam en
zeker het plan der dingen ontdekken.
Steeds verder gaande zal hij zelfs het
wereldplan gaan vermoeden. Want
zoals een beeldhouwer zijn plan ten
Uitvoer legt aan een marmerblok, zo
doet God dit met de wereld. God vol
voert zijn plan aan deze stof. Daarom
is deze wereld de best mogelijke we
reld,
!\/|AAR WAAR MOET dan in deze we
reld de idee worden gevonden?
Bij de Uitg. Maatschappij „West-
Friesland" te Hoorn is van de hand van
de bekende Amsterdamse speler H- W.
Filarski onder bovenstaande titel een
geer interessant bridge-boek versche
nen, dat nu eens uitsluitend het prac-
tische bridgespel behandelt. Wat zeer
is toe te juichen. Hier geen samenge
stelde of gefantaseerde spellen, maar
een overzicht van de diverse duplica-
tie-wedstrijden door Nederland tegen
de verschillende andere landen ge
speeld in de deze zomer te Kopenhagen
gespeelde wedstrijden om het Europees
bridge-kampioenschap. Voor de echte
bridgeliefhebbers moet het een grote
attractie zijn om nu eens te kunnen na
gaan boe hét Ned. viertal (zeer te be
treuren was dat men geen reservepaar
had meegenomen wat andere landen
v/el deden) tegen de Belgen, Zweden,
Fransen, Noren, Engelsen, Ieren, Denen,
IJslanders en Finnen heeft gespeeld en
hoe de teams van die vreemde landen
zich tegen ons team weerden.
Op boeiende wijze gaat de schrijver
(die zelf ook meespeelde) de verschil
lende matches na, geeft vele interes
sante spellen in bieding en uitspelen
en heeft tevens nog gelegenheid tal van
rake opmerkingen te maken, waar de
bridgers zeker hun voordeel mee kun
nen doen. Het is echt het bridgespel,
zoals het door de beste vertegenwoor
digers van tien Europese landen ge
speeld wordt. Dus.- het practische spel
Van de auteur Filarski uitstekend werk.
Het Radioprogramma
VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM 1. 301 m Nieuwsberichten
om 7 8 en 11 'uur KRO: 6,15 Jour-
nalis lek weekoverzicht 6,30 Voor de
Strijdkrachten 7,15 Promeijade-orkest
7,45 Voor de Nederlanders in Duits
land 8,05 De gewone man 8,12 Gra-
molocmplaten 8,20 Lichtbaken 8,50
Gramafoonpiaten 9,00 Negep li9U de
klok 9,45 „Wie neem' de handschoen
op?-» iq,qo Weekend-serenade 10,30
Actualiteiten 10,45 Avondgebed 11,25
Amerikaanse composities
HILVERSUM H 415 m Nieuwsberichten
om 6, 8 en li uur VARA: 6,20 Om en
om 7,00 Artistieke staalkaart VPRO:
7 30 Een bezoek aan de hoofdorganisa ie
van het West^Hillwerk 7,45 Dra Ajuja
H Mulder VARA: 8,05 Dingen van de
dag 8,15 Omroep-orkest 9,00 Socia
listisch commentaar 9»1§ De bQnt§ fcal
10,00 Stradiva-sext©1: 10,95 De mens
en zijn liefhebberijen -*■ 10,40 De jonge
Flierefluiters li,l5 Kwartet Sem Nij-
Veen 11,30 Graipofoonmuziek
VOOR ZONDAG
HILVERSUM X. 3Q1 m Nieuwsberichten
om 8, 9,30, 1, 7,3Ö en 11 uur KRO: 8,45
Omroep-prkest 12,40 ,He' orkest zon
der naam" 2,35 Concertgebouw-orkest
NCRV: 6,00 Jongerendienst 6,30 Voor
de Strijdkrachten 7,00 Kerkkoor 7,15
„Kent gij Uw Bijbel?" -r KRO: 7,45 Suasü
Björiing met orkest 7,50 In »t Boeek-
buys rr 8,05 De gewone man 8,12 „Uit
ej\ Thuis" 10,37 Actualiteiten 10,45
Avondgebed 11,15 Avondconcert
HILVERSUM 415 m Nieuwsberichten
om 8 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 8,18
BBCrSympbonie-prkest AVRO: 12,00
Les Gars de Paris 8,40 „Mannen^ang,
vereniging" 4,15 The Skymasters
VARA: 5,30 De aypn'uren van Ome Kees
je 6,15 Wim Iho's cabaret 7,00 Radio-
lympus 7,30 Godwin en Silverman
AVRO; 8,05 Actualiteiten 8,15 „Mugic
maestro, please! 8 45 „Vrouwenzand"
9,37 Gramofoonplaten 9,45 Fritsen en
fra'sen 10,10 Omroep-prkest 11,15
Gramofoonmuziek
VQOR MAANDAG
HILVERSVM 1 3Q1 m Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 7 8 'en 11 uur NCRV: 8,15
Te deum laudamus 12,33 Metropole.
orkest w 6,00 Kamer-orkest 6,15 Sport-
rubriek 6,30 Voor de Strijdkrachten
7,15 Onger de NCRV^eeslamp 7,30 Prof
mr P S Gerbrandy 7,45 Ir G A Over-
dijkipg 805 Programma-ïProjoog r- 8,15
Geestelijke liederen 8,45 Ferdinand
Huyck 9,30 Sweelinck-kwartet 10,00
Wat doet jeugd en evangelie? 10,15
Met band| en plaat voor U paraat 10,45
Avondpverdenking 11,15 Quentin Mac
lean (orgel) 11,30 Serenade voor alrijk??
orkest
HILVERSUM 415 m Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur AVRO: 8,15
Gramofoonmuziek 9,35 Evelyn Knight
zing^. 12,38 Gerard van Krevelen (piano)
1,20 Tfce Skymasters 2,15 Metropole-
orkest 6,20 Charles Trenet 6,30 Radio-
Filmkrant 7,00 Bijnamen in de Kamer
muziek 7,30 Inleiding tot muziekbegrip
7,45 Ik zou zo graag.... 8,05 Radios-
CQOp 10,25 In stijgende lijn 11,15
Avro swing corner
NAAR VASTE GROND
ËXAMENOPLËlOINTs
Wiskunde L.O. - M.O. - K' Kv
RESA HILVERSUM
Bekende Schriftelijke Cursus
Hersengymnastiek
door Bob Wallagh
De hersengymnastiek zoals die eenmaal per veertien dagen op Zondag
avond door de AVRO wordt uitgezonden, is een altijd veel beluisterde
uitzending. Men mag verwachten dat de samenstellers er bij het vast
stellen van hun vragen bij voortduring rekening mee houden dat de
radio een 1 a n d e 1 ij k aspect heeft en men in alle elf provincies naar
de uitzendingen luistert. Vandaar dat een vraag, zoals j.l. Zondag
gesteld (aan iemand uit het Zuiden): „Hoeveel heitjes gaan er in een
achterwiel"? bepaald onzinnig moet worden genoemd. Dat men in het
Zuiden des lands de Bargoense uitdrukkingen „heitje" voor kwartje
en „achterwiel" voor rijksdaalder niet kent, ligt voor de hand. Zou de
„Zuidenaar" niet aanstonds minstens tien „Zuidelijke" uitdrukkingen
hebben kunnen laten horen, die voor de vragenstellers als potjeslatijn
zouden hebben geklonken? De vraag van de „heitjes" was een typisch
voorbeeld van hoe het niet moet
Hier zijn de nieuwe vragen:
1.' Wat is een malenger?
2. Gesteld eens dat er een rij steentjes op een weg ligt van 100 stuks
op onderlinge afstanden van ruim 2 passen. U hebt tot taak ieder
steentje naar het beginpunt te brengen binnen één uur en telkens
ieder steentje apart. Zou dat mogelijk zijn?
3. Gevraagd vijf dagen van de week, waarin het woord „dag" niet
voorkomt.
4. Een leerling van een gymnasium heet een gymnasiast, maar hoe
heet nu een leerling van een lyceum?
5. Wat is een plenaire zitting?
6. Hoe heet de grote Tsjech, wiens naam onverbrekelijk is verbonden
met ons Haarden?
7. Wie was Buys Ballot?
8. Wat is gemiddeld het gewicht, dat een Australisch merinosschaap
oplevert na te zijn geschoren?
9. Waarom regent het nooit twee dagen achtereen?
10. Wie was Jean Baptiste Poquelin?
Voor de antwoorden zie tussen de advertenties.
IN DE
DOOR Residentie
TJEERD ADEMA
„En toch", zei Storm glimlachend,
„toch heb ik me best geamuseerd"
„Ik ook", bekende de jarige glim
lachend. „Ik vind het alleen vervelend
al. je bij het eerste bedrijf al begrijpt
dat de moordenaa- waarschijnlijk de
kamerdienaar zaJ zijn, alleen omdat
de schrijver alle moeite 'heeft gedaan
om hem nog stommer tf lrten rede
neren dan hij er uitziet.
Dat neemt niet weg, dat ik op een
avond van mijn twee-en-dertigste ver
jaardag eerlijk bekennen moet, dat ik
dergelijke stukken vrijwel nooit over
sla, omdat ik van tijd tot tijd behoefte
heb aan wat si-isters, aan een beetje
romantiek. Ik heb met mijn verlangen
naar avontuur nog nooit wa beleefd
of het moest een paar jaar geleden op
een avond in een plantsoentje zijn,
toen uit de schaduw van een bosje op
eens een knap meisje te voorschijn
kwam, die haar armen om mijn hals
sloeg en mij haar lieve Gerrlt noem
de"
„Hoe liep dat af?" informeerde Van
Veeren nieuwsgierig.
„Doodnuchter", bekende Steensma
Op hetzelfde ogenblik, dat ze me een
zoen gaf, kwam ze tot de ontdekking,
dat ik Gerrit niet was, Ze gaf een gij
van sohrik en verdween nog vlugger
in het duister dan ze er uit te voor
schijn was gekomen".
„Wat doe jij 's avonds ook in een
plantsoentje!" zei de architect glim
lachend.
,.Een „Unvollendete", peinsde De
Ridder.
„Je avontuur was inderdaad niet
van betekenis", constateerde de jour
nalist, „maar je bent nog jong en wat
niét is, kan nog komen.
Evenwel, 't wordt onze tijd, beste
vrienden. Heiaas moeten we dit oord
der genietingen gaan verlaten, On
danks alle griezeligheden, waarop on
ze gastheer ons In de schouwburg ge-
te ncteerd heeft en ondanks het uit
stekende soupertjo, dat daarop ge
volgd is, moeten we bedenken, dat er
een tijd van komen en een van gaan
is. Mag ik, als oudste van dit illustere
gezelschap, thans dit glas met koste
lijk vocht heffen om onze gemeen-
schappelijke vriend uit aller naam
dank te zeggen voor de meer dan
royale wijze, waarop hij deze avond
onze gastheer geweest is.
Moge alles wat hij zich wenst, zelfs
de gevaarlijke romantische avonturen
waarin hij zieh zou willen onderdom
pelen, in ruime mate zijn deel wor
den en mogen wij een volgend jaar
unaniem kunnen getuigen, dat hij des
ondanks de hartelijke gulle vriend is
gebleven, die hij altijd voor ons ge
weest is",
„En moge hij ons dan weer op de
zelfde wijze tracteren", vulde De Rid
der aan.
„Jij, slokop", zei de journalist glim
lachend, „denk jij er maar aan. dal jij
nu allereerst aan de beurt bent om je
vrienden even blij met je verjaardag
te maken als je dat altijd zelf bent En
bedenk, dat we drommels goed zullen
proeven wat je ons in de maag wilt
stoppen",
„Vrienden", vervolgde hU, veront
schuldigend rondziend, „die onverza
digbare gifmenger trachtte mij uit het
rechte spoor te brengen, maar, ik laat
mij, ondanks het vloeibare vette det
aarde, dat wij deze avond zo ruim
schoots genoten hebben, niet op een
zijspoor rangeren. Ik voltooi dus dat
gene, dat ik zo juist betoogd heb. na
melijk, dat ik van harte hoop, dat
enze brave Jelh Steensma onder een
lucht vol maneschijn over een pad vol
rozen zal wandelen en dat de doornen
des levens zó tussen die rozën ver
spreid zullen zijn, dat ze juist niet op
de plaatsen zitten, waar hij zijn lak
schoenen za! zetten.
Dat Vrouwe Fortuna zich over hem
moge ontfermen en dat hij gezond en
voor zijn vrienden gespaard moge blij
ven".
Na de geestdriftige betuigingen van
instemming sprak de gastheer er in
ziin danftwoord glimlachend zijn vol
doening over uit, dpt zijn vrienden
unaniem hadden meegewerkt gijn ver-
iaarsfuif zo prettig mogelijk te doen
verlopen.
De gaston vertrokken na een harte
lijk afscheid en ir. Stcnsma bleef
achter om nog een brief te schrijven.
die noodzakelijk verzonden moest
v/orden en die hij op de terugweg
naar zijn kamers nog wilde posten.
Ir Jelle Steensma schreef zijn brief,
plakte er een postzegel op en bleef ïp
gedachten verzonken een ogenblik zit
ten.
De feestavond zou hem meer kosten
aan hij eigenlijk had kunnen missen,
maar hij wilde zich uitsluitend her
inneren hoe gezellig het was geweest
Hij bestelde nog een likeurtje
zag, dat verscheidene tafeltjes reeds
Cnlruimd waren en de keilners voor
bereidingen voor de sluiting troffen
De zigeuners waren bezig hun in
stmmenten in te pakken en in de
reehter hoek van de zaal. waar geen
bezoekers meer zaten, waren de sche
merlampen op enkele na uitgedraaid
Hier en daar zat nog een vrolijk
groepje Mannen in avondkleding
vrouwen in elegante japonnen, welke
hals en armen blqpt lieten dronken
<Jkaar toe Tussen praten en lachen
klonk het geluid van zilver op porce
lein of van glas, dat tegen glas stiet
(Wordt vervolgd
iDe zin der herhaling
K VERVEEL ME DOOD, zegt de ty
piste, die dag in dag uit achter haar
schrijfmachine zit. Ik verveel me -dood,
zegt de arbeider aan de lopende band,
die nooit eens een geheel nieuw werk
stuk onder handen krijgt. Ik verveel
me dood, zegt de patiënt in de wacht
kamer van een dokter, die hetzelfde ge-
illustreerde tijdschrift al drie maal
heeft doorgebladerd. Ik verveel me
dood, zegt de filmster voor wie elk ge
pot bereikbaar is,
TJ zult wel in staat zijn deze lijst met
veie ander voorbeelden aan te vullen.
Het is echter belangrijker te weten
waardoor het dodelijke van deze ver
veling wordt veroorzaakt. Deze ligt
dunkt mij in het feit, dat wij gevangen
zijn in de schijnbare herhaling van de
tijd.
Voor de genoemde typiste i? iedere dag
een herhaling van de vorige dag; voor
de genoemde arbeider is iedere hande
ling die hij aan zijn werkstuk verricht,
een herhaling van een vorige hande
ling. Een patiënt in een wachtkamer
leeft in het oneindige vacuum vann de
tijd, die zich seconde na seconde repe
teert. Een filmster ziet de dood in het
genot dat lokt, dat bevredigd wordt om
straks weer op te duiken.
Ons dagelijks werk, eten en slapen,
onze lusten en htm bevrediging, zij zijn
alle gevangen in de kringloop van de
tijd. Zij herhalen zich naar ons besef
zinloos. Wij zijn gevangen in een
eeuwige wederkeer.
Hierbij voegt zich een nieuwe angst.
Wij mogen de tijd ervaren als een zin
loze herhaling van hetzelfde. In wer
kelijkheid gaat de tijd onverbiddelijk
verder. Iedere dag gaat er een blaadje
van de kalender. Totdat bij onze dood
ook het laatste blad wordt afgescheurd.
En dat is nog het ergste: het leven
te moeten beëindigen terwijl je niets
anders gedaan hebt dan zinloze repeti
ties. Zq draagt de verveling de angst
voor het dodelijke in zich.
JTR IS NOG een herhaling, die ik niet
genoemd heb, waarop ik zelfs niet
heb gezinspeeld. Dat is de herhaling,
die zich in de kerk voltrekt. Daar her
haalt zich allereerst het kerkelijk jaar.
Kerstmis, Pasen en Pinksteren komen
ieder jaar terug. Het avondmaal wordt
op gezette tijden gevierd; de doop
wordt steeds weer in dezelfde vormen
voltrokken. Zondag aan Zondag wordt
er gepreekt. Natuurlijk maakt de do
minee steeds nieuwe preken; maar wat
hij zegt komt in feite steeds op het
zelfde neer. De apostolische geloofs
belijdenis en de tien geboden worden
steeds weer gereciteerd. Alsof niet
iedere kerkganger deze formuleringen
reeds lang zou kennen! In de kerk
schijnt de herhaling het meest conse
quent te worden doorgevoerd, niet
slechts jaren, maar zelfs eeuwen lang!
Maar draagt deze herhaling dan ook
niet de dood In zie'
Daf is pu juist niet het geval! Waar
om niet? In de dodelijke verveling, ge
noemd in het eerste gedeelte van dit
artikel, schijnt de tijd zich te herhalen.
Maar in feite wordt het verleden niet
meer actueel. Het radiotoestel, waaraan
de fabrieksarbeider gister ziin voorge
schreven taak heeft verricht, ont
staat niet opnieuw. Het wordt slechts
vervangen door een nader, gelijkvor
mig werkstuk. Hier actualiseert zich
het verleden niet.
Maar in de kerk is dit anders. Daar
wordt in de liturgie het verleden weer
levend. Het duidelijkst is dit bij het
avondmaal. Wanneer het avondmaal
uitsluitend een herinneringsmaal is, is
het louter zinloze, en toch maar schijn
bare herhaling. Maar het is geen her
inneringsmaal. Het is een weer levend
maken van het eerste avondmaal van
Christus. Weer is Christus de gastheer.
Weer geeft Hij zijn lichaam en bioed
voor wie in Hem geloven. Weer is Hij
de wijnstok, wij de ranken. Met, Kerst
mis wordt Christus opnieuw geboren.
Zoals de schepping zich herhaalt bij de
geboorte van ieder kind, zo herhaalt
zich de herschepping, de opstanding
van Christus, bij iedere bekering, bij
iedere w-dergeboorte.
In de kerk heerst een eeuwig Daca-
po! Maar dit Dacapo is een steeds weer
actualiseren van het leven van Chris
tus.
YAN HIERUIT kan het zich schijn
baar zinloos repeterende mensen
leven met zijn dodelijke verveling
nieuwe zin krijgen. Deze zin ligt in de
imitatio Christi, in de navolging van
Christus. Deze navolging ls niet, zoals
in bepaalde kringen vaak gezegd is,
een doen zoals Christus deed. Het is
veel realistischer. Het is het Christus
leven leven; het is het met Christus le
ven, lijden, sterven, opstaan
Voor wie deze mystieke band met
Christus kent, zoals deze mede in de
liturgie der kerk wordt geactualiseerd,
bestaat geen zinloos ding meer, ook
geen dodelijke herhaling. De vicieuze
cirkel der verveling wordt tot de spi
raal, die in Steeds hoger windingen op
klimt tot Gods goedheid.
Mrs. Rooseveüt over de
Russen
Mevrouw Eleanor Roosevelt, terugge
keerd van de algemene vergadering der
Ver Naties te Parijs, verklaarde des
gevraagd ip de „National Women's
Presselub" te Washington, dat het niet
mogelijk scheen de SowjetruSsen als
Individuen te leren kennen
Zij merkte daarbij op. dat zij verte
genwoordigers zijn van hun regering
en men dus niet met hen kan praten
als mens tot mens Op de vraag, of zij
-orderingen had gemaakt in de om
gang met de Russen zeide mevrouw
Roosevelt; „Neen" Wel zeide zij tq ge
loven, dat zij hen beter begrijpt.
„Ik geloof niet. dat zij mij even graag
Imogen als in het begin, maar ik geloof
ook niet, dat ik hun achting verloren
heb", zo voegde zij er aan toe.