de Nieuwe fino-soep is Gertiomii van MtRGPUPfN AKKERTJES LÜ Zondag kans op twee kampioenen Broekman draaif weer zijn rondjes Residentie GRIEP Filosofie van hei gezond versland Begrijpen en Kennen g <xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Strijd om onderste plaatsen wordt fel Hei Radioprogramma Hoe is de stand Mieke Hersengymnastiek door Bob Wallagh Puzzle-rubriek Verwonding was slechts een schram CuÜureel Nieuws DE AVONTUUR NAAR VASTE GRQ^ Drie Machten HET JA EN IK0U Probei Recepten de radio-k J-JOE WORD IK GELUKKIG? Deze levensvraag heeft niets diepzin nigs aan zich. Ieder redelflk mens stelt hem. Ieder redelik mens beant woordt hem ook; zo niet theoretisch, dan toch practisch. Het is daarom vanzelfsprekend, dat we ook in de wijsbegeerte van de oudheid antwoor den op deze vraag vinden. Al deze antwoorden gaan eigenlijk terug op gedachten van Sokrates. Hij had betoogd, dat een mens door het juiste inzicht komt tot het juiste han delen. Wanneer een mens het goede kent, zo zei hij, zal hij het goede ook doen. Zonde is niets anders dan on kunde; een misdaad komt voort uit onwetendheid. Daarom kan een mens alleen door kennis wijs en goed wor den. Het inzicht maakt hem vrij. Vrij ook van de wisselingen van het lot en van de stroom der gebeurtenissen, die zo licht een mens geheel in beslag ne men. Vrijheid en geluk beiden berus ten op het ware weten. Zo plaatste Sokrates zich in zijn humane inzicht boven de storende ge beurtenissen van iedere dag. Maar JXXXXXXXXXXXXXX^XXXXXXXXX X een practisch denkend mens zal zich aan deze gedachtengang niet zo spoe dig gewonnen geven. Deze filosofie immers is zo abstrakt, zo vaag, zo weinig grijpbaar. Misschien ook daar om dat Diogenes aan de geluksleer van Sokrates een wat andere wending gaf. Wie weinig behoeften heeft, zo zei hij, is gelukkig. Filosofie is de kunst van het wijze ontberen. Zorg er voor, dat ge weinig nodig hebt; dan zult ge ook met zeer weinig ge lukkig en tevreden zijn. Maar zouden mensen met een ge zond verstand zich onder leiding van de ascetische Diogenes stellen? De fi losofie van Sokrates vraagt teveel van hun denkkracht; de filosofie van Dio genes vraagt te veel van hun wils kracht. We zullen het antwoord op de vraag: Hoe word ik gelukkig? nog dichter bjj de grond moeten zoeken. Daartoe helpt de volgende redenering: Een mens wenst zich van nature niets anders dan lust en de afwezig heid van leed. Wat hjj zich van nature wenst, kan niet anders dan goed zjjn. Daarom is de lust het goede. Een baby is tevreden, wanneer zijn honger is gestild. Een mens is tevreden, wan neer aan zjjn behoeften is voldaan. Daaruit moeten we wel besluiten, dat het goede de lust is. Het kennen van het goede betekent dus niets anders dan de wetenschap van het rechte ge nieten. Het is de filosofie van het rechte genieten, die Epicurus heeft gebracht. EPICURUS WERD in de vierde eeuw vóór Chritus geboren als zoon van een arme, Atheense schoolmeester. Op zijn veertiende jaar las hij een boek over het ontstaan van de wereld, waarin hij de uitspraak aantrof, dftt j alles uit de chaos was ontstaan. Hij vraag aan zijn onderwijzers wat deze uitspraak betekende. Maar een be vredigd antwoord ontving hg op z'n vraag niet. Vanaf dat moment tracht te hjj zelfstandig een levens- en wereldbeschouwing op te bouwen. Maar wat deze Epicurus levert, is toch wel heel laag bjj de grond. Hij sluit zich allereerst aan bg het stelsel van een van z'n voorgangers, die alle geestelijk en lichamelijk zijn herleidden tot atomen en hun bewegingen. Een dergelijk materialisme is uiterst een voudig en platvloers, maar daarom nog niet waar. Een waarneming, die aannemelijk geacht kan worden, zo zegt hij, is be trouwbaar. De goden drinken en eten al» de mensen, en spreken Grieks m der elkander! De zon is niet groter dan zij zich aan ons voordoet. Als iemand een lichaam heeft, zo gaat hij verder, en hij bezit bovendien het ver mogen tot waarnemen, dan zal hij zien, dat de lust het goede is. „Ik zou niet weten wat ik onder het goede zou moeten verstaan, als ik het genot van een goede tafel, van het verkeer tussen man en vrouw, van welklin kende tonen en schone gestalten bui ten rekening zou moeten laten." En juist deze filosoof van de alle daagsheid sticht een school te Athene! In zijn tuin verkondigt hij met grote nadruk zijn stellingen. Na zijn dood zal niemand ook maar iets van zijn stellingen mogen veranderen. Grote woorden en pedanterie zijn hem daar bij helaas niet vreemd. Maar toch voelt Epicurus wel, dat zijn stelling, dat lust het hoogste goed is en dus altijd moet worden na gestreefd, op practische moeilijkheden stuit. Want enerzijds betekent het ontbreken van lust nog niet zonder meer het hebben van een positief lust gevoel. Tussen smart en lust staat nog een neutrale toestand in. Maar bovendien is de hoeveelheid lust in een mensenleven gering vergeleken met de vele onlusttoestanden. Daarom acht hij het meer practisch zijn levensregel aldus te formuleren, dat ieder er naar moet streven zoveel mo gelijk aan de smart te ontkomen. 2P TROK EPICURUS zich met zijn leerllnggj»«»terug in zijn tuin te Athene. Hij ontvluchtte daarbij zoveel doenlijk het harde, moeilijke leven. Met de politiek t>.v. bemoeide hij zich al helemaal niet. Dat was een der mate netelige en onlustverwekkende bezigheid, dat hjj zich daarvan in ieder geval afzijdig wilde houden. Nu mag uit het principe van Epi curus, dat de smart ten allen tijde moet worden gemeden en de lust zo veel mogelijk moet worden gezocht, niet worden afgeleid, dat Epicurus en zijn volgelingen er dus maar wat op los leefden. Integendeel! Zij trachtten juist zoveel mogelijk behoeften, die voor het levensonderhoud niet dringend noodzakelijk waren, uit hun leven uit te schakelen. Een ingetogen leven, een vermijden van alle onlust en een ge nieten van de lust waar ge deze vindt: ziedaar de filosofie van Epicurus. Mij dunkt: een meer oppervlakkig stelsel is nauwelijks denkbaar. De moeilijke problemen van wat waarheid en geldigheid ls, worden ontlopen door een alle problemen oplossend materia lisme te aanvaarden. Een woord ass „plicht" wordt geschrapt. Het felle leven, met z'n idealen, met z'n strijd en nederlagen wordt ontlopen; in plaats daarvan trekken de volgelingen van deze filosofie zich terug in de stilte van de tuin huns meesters om daarna te zweren op zijn woorden. Neen, een filosofie, die de strijd niet aandurft, die de blik voor de hoogste waarden en idealen heeft verloren, om zich zo behagelijk mogelijk in deze wereld te nestelen, een dergelijke filo sofie mag nauwelijks meer een filoso fie in de echte zin heten. HET BEPROEFD MEDICIJN tegen kou, griep .en kwel lénde pijn VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur KRO: 6,15 Jour nalistiek weekoverzicht 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 „Kampvuren langs de Evenaar" 7,30 Gramofoonplaten 7,45 Voor de Nederlanders in Duitsland 8,05 De gewone man 8,12 Gramofoon platen 8,20 Lichtbaken 8,50 Gramo foonplaten 9,0o Negen hei* de klok 9,45 „Wie neemt de handschoen op?" 10,00 Weekend-serenade 10,30 Actuali teiten 10,45 Avondgebed 11,25 Radio Philharmoniseh-orkest HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 6. 8 en 11 uur VARA: 6,15 Toe spraak door Wim Verhagen 6,25 Tonny schifierstein piano 6,40 Partij van de Arbeid 7,00 Artistieke staalkaart VPRO: 7,30 „Kerk en Wereld" 7,45 Dra Anne H Mulder VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,15 Promenade-orkest 9,00 So cialistisch commentaar 9,15 De winkel van Sinkei 10,00 Vindobona schram- xuel'n 10,25 De mens en zijn liefheb berijen 10,4o Accordeola 11,15 Ge varieerd programma VOOR ZONDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 8 9,30, 1, 7,30 en 11 uur - 8,45 Gra mofoonplaten 12,40 Orkest zonder naam NCRV: 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,00 Wognum's Zangkoor 7,15 Kent gij Uw Bijbel? KRO: 7,45 Gramofoon platen 7,50 In 't Boeckhuys 8,05 De gewone man 8,12 „Uit en Thuis" 10,37 Actualiteiten 10,45 Avondgebed 11,15 Avondconcert HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 8, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 9,15 Men vraagten wij draaien 11,15 Triangel 1,20 The Romancers 2,30 Zo geniet U méér van muziek 5,20 Reportage achaatsrijden te Davos 6,15 In gesprek juet de lezer VPRO: 6,30 „Ontmoetin gen" 7,00 Ned Zondagschoclvereniging 7.30 Bijbelvertellingen AVROt 8,05 Actualiteiten 8,15 Waltztime 8,45 Beau Gest" (Hoorspel) 9,20 Muziek- album uit Wenen 10,00 Hersengymnas tiek 10,30 Liederen van Fauré 11,15 Gramofoonplaten VOOR MAANDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten cm 7, 8 1, 7f 8 en 11 uur NCRV: 8,18 „Te deum laudamus" 1,15 „Mandoli- nata" 6,00 Piano-duo 6,15 Sport- rubriek 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 Onder de NCRV-leeslamp 7,30 Het actueel geluid 7,45 „In het hoofdkwar tier van generaal Alvraat" 8,05 Pro gramma-proloog 8,15 Met band en plaat voor U paraat 8,30 Ferdinand Huyck (Hoorspel) 9,05 „èelecta" 9,30 „Muzikaal^ maandblad" 10,0o Hollands Strijkorkest 10,45 Avondoverdenking - 11,15 Avondconcert HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 8,18 Film-selecties 12,00 Accordeola 1,20 The Ramblers 2,45 „Die Fledermaus" 6,15 Vara-varla 6,20 Amsterdamse Politie-kapel 6,45 Parlementair-over* zicht 7,00 In Holland staat een huls 7,30 Boston promenade-orkest 8,05 „W aarom een reserve-pólitie in Neder land?" 8,lo Dingen van de dag 8,15 Pennies From Heaven 8,50 De Ducdalf 9,10 Fragmenten uit „La Traviata" 9,55 Tibor Varga (viool) 10.15 Lezingen door J van der Kieft 10,30 Actuele kanttekeningen 11,15 Dansmuziek Zondag kunnen er twee kampioenen uit de bus komen. SVV behoeft slechts gelijk te spelen tegen Sparta om het eerste jaar in de eerste klasse als kam pioen te eindigen. Ook Heerenveen kan al kampioen worden maar dan moet Be Quick een puntje aan Friesland ver spelen hetgeen zeer zeker mogelijk is. Door de verrassende overwinningen die de verschillende degradatiecandidaten j.I. Zondag behaalden is het welhaast onmogelijk dat deze week enige ploe gen definitief aan de onderste plaatsen worden gekluisterd. Het Westen Ook Zondag zijn er weer verrassin gen mogelijk. Zo zou het ons niets ver wonderen als 't Gooi de punten bij ADO weghaalde, waardoor Stormvogels nog in het gedrang kan komen, tenzij van DOS gewonnen wordt. Ook de po sitie van Volewijckers is bij een over winning van 't Gooi allerminst roos kleurig. Voor DHC is het welhaast onmogelijk geworden de rode lantaarn nog over te doen. Zelfs bij een overwinning op DWS blijft de kans zeer gering. An ders is het met DFC, Zeeburgia en KFC hebben namelijk een verliespunt meer, zodat het hier nog zeer goed mo gelijk is dat er enige veranderingen komen, temeer daar laatstgenoemde ploegen Zondag voor lastige tegenstan ders komen te staan. Het Oosten De leider in 't Oosten, AGOVV, ont vangt Hengelo en dient dus op te pas sen daar Enschede en Heracles nog steeds op 't vinkentouwtje zitten en ogenschijnlijk een minder lastige opga ve hebben dan AGOVV. Enschede ont vangt namelijk NEC, terwijl Heracles een bezoek aan Quick gaat brengen. Het Zuiden Waarschijnlijk zal de situatie in de kopgroep van district IV geen verande ringen ondergaan. Limburgia ontvangt de Spechten en BW speelt eveneens een thuiswedstrijd namelijk tegen Ju liana. Ook de leiders in het andere Zuidelijke district NOAD en Bleijer- heide behoeven geen punt te verspelen. NOAD maakt een trip naar Sittard. De boys uit deze plaats achten wij niet in staat dè punten thuis te houden, ter wijl wij dit van Bleyerheide bij het be zoek van Sportclub Emma wel ver wachten. Het Noorden HSC, dat zich de laatste tijd zo kra nig heeft geweerd speelt Zondag tegen Heerenveen. "Weinig kans dus op een overwinning van de gasten. Belangrijk voor HSC is in dit verband wat Achil les tegen GVAV zal presteren. Een ne derlaag van Achilles zal in ieder ge val de spanning -og vasthouden. Een aardig voorval van wat wij zouden kunnen noemen: hersengym nastiek uit de practijk van het dagelijkse leven, is het volgende: Op het perron ontmoeten twee vrienden elkaar en al spoedig blijkt, dat zij uit dezelfde trein gestapt zijn. „Wat reed die trein snel het station bin nen!" merkt de ene vriend op en de ander kijkt verbaasd en zegt: „Nou, ik vind juist, dat hij binnenkróóp!" Vraag: hoe is het mogelijk, dat twee men sen die uit dezelfde trein stappen zó verschillend oordelen? Even naden ken en dan komt hier het antwoord: de eerste vriend had vóórin de trein gezeten en de eerste wagens reden dus met grote snelheid binnen, de andere vriend zat in het laatste rijtuig, dat heel langzaam binnenkwam. En nu de nieuwe vragen: Welk dier heeft de reputatie het beste geheugen te bezitten Een der volgende kunstenaars bracht zichzelf ernstig lichamelijk letsel toe. Wie? Rubens, Van Gogh, Jacob Maris. Welke filmster vertolkt tweemaal de beroemdë rot van Anna Karenina in het stuk Tolstoi? Nog een filmvraag: 4 leden van de eens zo beroemde familie Barry more traden in films op. Hoe heten die vier? Welke munteenheid hebben: Denemarken, Zweden, Spanje? Wat is caviaar eigenlijk? „ït 's a long way tot Tiperary"Waar ligt die plaats? „In de jongste jaarvergadering van de P.E.N.-club brachten tal van musici hun bezwaren naar voren"Wat is onjuist of onlogisch in deze mededeling? Wat is het verschil tussen het Pantheon en het Parthenon? Noem eens twee stukken van Shakespeare, waarin geesten voorkomen. Voor de antwoorden zie men tussen de advertenties. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 9. 10. Tien ploegen in Ronde van Nederland De organisatoren van de tweede ronde van Nederland hebben besloten het aantal deelnemende ploegen tot tien te beperken. Deze ploegen zullen elk uit acht renners bestaan. Vijf Ne derlandse teams zullen de strijd aan binden met vijf buitenlandse. Er zul len geen regionale ploegen gevormd worden. Ook een aantal Nederlandse jongeren zal een kans krijgen. Puzzle 69. Welke dichtregels? Opl.) De 31 bedoelde woorden waren: 1. specerij. 2. oppositie. 3. Maori. 4. savon 5. Steven. 6. Cornells. 7. haha. 8. riet stengel. 9. Esther. 10. inwoning. 11. drama. 12. estafette. 13. edelman. 14. rariteit. 15. eetgelegenheid. 16. Eros. 17. natuurkunde. 18. industrie. 19. naapen. 20. Zaterdag. 21. ijshut. 22. naijver. 23. duwen. 24. roekeloos. 25. overdaad. 26. oorlam. 27. massa. 28. ellende. 29. Naïla. 30. roede. 31. Ilpendam. De eerste en derde letters van boven naar beneden gelezen, vormen de vol gende dichtregels van Mr. M. Nijhoff. „Soms schreide er een in zijn droom en riep Over het water totdat hij weer sliep". Na loting onder de vele inzenders van een correcte oplossing is de weke- üjksche prijs i f 5.ditmaal ten deel gevallen aan: Mevr. G. van DamLuyt, Buurtlaan 31, Veenendaal (G.) Gefelici teerd! Deze prijs zal worden toege zonden. En nu onze nieuwe opgave. Puzzle 70. De toegevoegde letters. Aan elk der 10 hier volgende letter combinaties moet één letter worden toegevoegd, waarna er van de letter combinatie door omzetting een zelf standig naamwoord is te vormen. De toegevoegde letters vormen in de ge geven volgorde weer een zelfst. nw. 1. hietobibek 2. gropawnos 3. teelspabol 4. darppanrots 5. godedard 6. m o i e na t o r 7. krentcheeset 8. sepdegent 9. nupelvaligo 10. e p 1 a b a t s. Welke woorden hebt U kunnen ma ken en wat vormden de toegevoegde letters? (Ei moeilijke ongave). Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 10 Februari aan de Redactie van dit blad. (Onder de goede oplossers wordt weer een prijs van 5.verloot). Vele Nederlanders die met spanning naar de Europese schaatskampioen schappen te Davos uitzagen, zullen zich deze week ongerust hebben gemaakt bij het bericht dat onze grootste troef t>ü deze kampioenschappen bij een bot sing gewond was geraakt. Het is gebleken dat de „verwonding" slechts een schram op zijn kin was en in blakende welstand reed Broekman gistermiddag dan ook weer zijn rondjes onder het alziend oog van ir. v. d. Scheer. Naar verluidt is het zelfs zo, dat de Lierenaar zijn stijl op de 500 M. heeft verbeterd zodat men aanneemt dat hij de 46 sec. grens op de 500 meter zal weten te passeren. Ook Jan Langcdijk is weer geheel van zijn val hersteld en het ziet er naar uit dat de Nederlandse ploeg een goed figuur zal slaan daar ook v. d. Voort en Huikes nog steeds beter in vorm komen. Het is nog steeds niet bekend welke rijders precies aan de start zullen ver schijnen. Wel staat vast dat de twee grote concurrenten van Broekman, Farstad en Liahler aanwezig zullen zijn. De Zweed Ake Seyffardt zal er jam mer genoeg niet zijn en evenmin de Finse en Tsjechische rijders. De algemene verwachting dat Broek man een goede kans op de titel van Europees kampioen maakt kunnen wij ook delen doch het is zeker niet zo als sommigen denken dat de Lierenaar welhaast niet kan verliezen. Als het Broekman niet gelukt de 500 meter beneden de 46 sec. te rijden is zijn kans op de titel wel zeer minimaal. Er is bovendien van alles mogelijk, b.v. een slechte loting, valpartijen e.a. waar door zijn tijden op de langere afstanden ongunstig beinvloed kunnen worden. QE bezittingen van wijlen Jacobus van Looy, de bekende schrijver van de cyclus „Jaapje-Jaap-Jacob", zijnde het ..Van Looy-huis" te Haarlem en een daarin ondergebrachte grote verzame ling manuscripten, boeken en door de schrijver, die ook een goed schilder was, vervaardigde portretten, aquarels, pastels en zwart-wit tekeningen kwa men dezer dagen onder de hamer. Er vormde zich een comité van vrienden en bewonderaars die het uiteenvallen van dit alles voor een groot deel heeft weten te voorkomen door de meest re presentatieve stukken aan te kopen en voor de gemeent Haarlem te behou den. De gemeente zelf heeft het huis aangekocht, zodat men de sfeer van Van Looy in Haarlem zal kunnen blijven vinden. Jongens en meisjesboeken, die in het verleden werden uitgegeven door de Uitgeverij Valkhoff en Co. te Amers foort, waartoe behoren de werken van Cissy van Marxveldt, Willy Petillon, Emmy Belinfante, George van Aalst, J. Treffers, Twelker en vele andere bekende auteurs, zullen in het vervolg verschijnen bij de Uitgeversmij. West- Friesland" te Hoorn. Van boeken gesprokenOnlangs vond in Polen de feestelijke opening plaats van 1600 nieuwe gemeentebi bliotheken en van 20.000 z.g. „biblio- theekpunten" (filialen van de eerste). Dit om de bewoners van de soms zeer ver uit elkaar liggende dorpen te kun nen voorzien van lectuur. CR kwamen weer belangrijke „mees ters" onder de hamer. Tijdens een veiling in Brussel bracht .De aanbid ding der koningen" van Pieter Brue ghel de Jonge bijna f 6000 op. Een klein doekje van J. B. Jongkind uit 1873 ..Maanlicht op de rivier" ging in Parijs voor ongeveer f 2500 van de hanod. Ook voor Nederlandse schilders van heden heeft 't buitenland belang stelling. Het Stedelijk Museum van Pittsburg (V.S.) heeft enkele stukken aangekocht van momenteel in Kunst zaal Thijssen in Haarlem exposerende kunstenaars. Han Heulsbergen zal tot drie Maart in kunstzaal Leffelaar te Haarlem tekeningen en schilderijen tentoonstellen. In het Stedelijk Mu seum te Amsterdam werd een tentoon stelling van werk van z.g. kunstenaars vluchtelingen geopend. Deze mensen verblijven in de bezettingszones /an Duitsland onder de hoede van de In ternationale Vluchtelingen Organisatie der Ver. Naties. fy|UZIEK en toneel tot slot. Na een tournee door Noord- en Zuid-Ame- rika komt de Spaanse danseres Ma- riemma in samenwerking met enkele anderen, een guitarist en een pianist, in ons land optreden o.a. op 8 Febr. in het gebouw van K. en W. te Den Haag. Het nieuwe muziek- en toneel festival te Edenburgh zal worden ge houden van 21 Augustus tot 11 Sep tember. In Stratford on Avon gaan dit voorjaar weer een aantal stukken van William Shakespeare in het „Shakes peare Memorial Theater", o.a. Macbeth, Othello, Veel lawaai om niets en Hen drik de Achtste. 19 IN DE DOOR TJEERD ADEMA „Helemaal naar Parijs," zei Mar tha, bewonderend naar de wereldrei ziger starend. „Je mag meneer nog wel eens goed aankijken", ried Storm glimlachend. „Eerst naar Parijs en dan naar de binnenlanden van Frankrijk. Leeuwen' tijgers en allerlei verscheurend ge dierte. Vraag maar of meneer een zee koetje voor je meebrengt. Dat zijn van die leuke beestjes voor een aqua rium „Geloof er maar niks van, Martha", ,Ikik weet niet of ik in Parijs gelegenheid zal hebben Iets voor je te kopen, maar misschien wil je zelf Als dank voor de trouwe diensten". „Gunst, meneer", zei Martha, rood van verlegenheid de rijksdaalder aar» nemend, welke Steeiisma bij een nieu we handdruk tussen haar koude vin gertjes gestopt had! „Dank u wel, me neer Steensma!" „Direct in je spaarpot en bewaren voor je uitzet. Laat ik niet horen, dat je 'm versnoept hebt", dreigde Storm. „Is 't waar, meneer, dat u hier komt wonen?" vroeg Martha verschrikt. „En óf", zei Storm, „dat zal je ge waar worden, jonge dame. Als je mis schien denkt, dat ik ook met rijks daalders Sint Nicolaas sta te spelen, heb je het mis, want ik kan ze zelf beter gebruiken. Kom, Steensma, moet je deze maagd van Orleans nog een keer in je armen nemen, of is het zo welletjes geweest? Dan gaan we ver trekken. Wacht, ik zal even een taxi bellen". Vijf minuten later hielp Martha twee zware koffers in een taxi hijsen en stak amicaal groetend haar arm omhoog toen de wagen zich in bewe ging zette. ,Es 1st bestimmt in Gottês Rat, dasz man vom Liebsten was man hat, muss scheiden." neuriede Storm. „Ouwe dwaas" zei Steensma glim lachend. „En toch heb ik je altijd graag mogen lijden, Storm. „Waarom ben j* eigenlijk nooit getrouwd?" .msrr. „Om te trouwen zijn er twee nodig", verklaarde Storm. ,En die tweede?" vroeg Steensma. „Moet nog geboren worden", be dacht Storm. „Ik ben veel op de weg, maar ik ben Ze tot dusverre nog niet tegen gekomen. Kijk, hier zijn we al bij de statie. Trek nou maar een ge legenheidsgezicht, beste kerel. Denk er om, dat je ingenieur Steensma bent, pas benoemd tot directeur of weet ik wat van een van de grootste Parijse syndicaten. Lach dan Paljasso. Je snapt toch zeker wel, dat de vrienden een van vreugde stralende toet ver wachten. Bovendien, je gaat naar Pa rijs. la ville limière. Paris la nuit, liet en leven, l'amour et la mort. Ah, ik wou, dat ik in je plaats was". „Je kunt 't spoorkaartje naar Leiden met genoegen van me overnemen", zei Steensma grootmoedig. „Vergeet vooral daar niet uit te stappen, beste kerel", zei Storm. „Kijk daar heb je Van Dijk al". De jonge architect kwam vlug op Steensma af en schudde hem beide handen. „Dang zij onze vriend Storm heb ik van ja eervolle benoeming gehoord", zei hij hartelijk. „Een bofje, kerel. Je weet niet half hoe blij ik voor je ben. Kan ik misschien helpen met een van je koffers?" „Alsjeblieft", zei Storm een beetje kregel, een van de zware valiezen van de chauffeur overnemend. ,.Ik weet niet wat onze beste vriend allemaal mee naar Parijs sjouwt, maar ik heb zo'n gevoel of het monsters plaatijzer zijn. Moet je misschien eerst nog ge test worden en een proefstukje in ijzer afleveren?" „Geef mij maar een van die koffers", zei Steensma, „en hou jij de deur maar even voor me open. Van Dijk. Zijn de andere lui er nog niet?" „Niets gezien", verzekerde Van Dijk. „Ze zullen wel aan de borrel zijn. Ben je ze gaan waarschuwen. Storm?" ,.Ze weten allemaal, dat Jelle om kwart over vijf zijn eerste schrede op de weg van de roem en de onsterfe lijkheid gaat zetten", verklaarde Storm. ,ïk heb ze tenminste allemaal gewaar schuwd. maar die kerels zitten om deze tijd in de soos en danAi zie, daar komt het edele tweetal juist aan zwaaien". (Wordt vervolgd.) J-JET IS DE VERZOEKING van elü theologie, die tot een dogmatic, systeem uitgroeit, om in de person van Jezus Christus meer nadruk te leg. gen op het goddelijk, dan op het men. selijk element. De menselijkheid vai Jezus is maar al te vaak tekort geko. men tegenover zijn goddelijkheid. E„ dat, terwijl met Kerstmis maar één: boodschap klinkt: God is mens, ecb mens geworden! Wie de moeite er voor wil nemen, zj] in 't Nieuwe Testament overal nadruj gelegd vinden op het waarachtig mens- zijn van Jezus. Ware dat niet zo, dan' zou er van de solidariteit van Christy met alle mensen slechts weinig over. blijven. Nu is er één verhaal in de evange. liën, dat de innerlijke, echt menselijk, strijd van Christus ons toont. Ik bedoel het verhaal van de verzoeking in d, woestijn. In dat verhaal wordt aller, eerst verteld, dat de duivel aan Jezui voorstelt om brood te maken uit en kele stenen van de woestijn. Want d« Heer heeft in zeer lange tijd niet ge. geten. Maar Jezus wijst dit voorstel if. Wat betekent dat? Jezus kwam hier in de verleiding, om in het nuttige de hoogste levenswaarde te zien. Het nut tige doen is datgene verrichten wat j, past. is datgene doen wat voordeel geeft. Maar probeer van het nuttig, eens de hoogste levenswaarde te ma. ken. Dan wordt ge tot een overtuigd egoïst. Barmhartigheid, medelijden, liefde en zoveel meer: zij zijn niet te herleiden tot het grondbegrip van het nuttige. Wie het nuttige centraal stelt, stelt het openlijk of gecamoufleerd ziel zelf centraal. Het verhaal van de verzoeking in de woestijn toont ons, dat Jezus de macht en de verleiding van het nuttige kende Hij wees echter deze macht af, omdat hij hogere waarden bezat. Een mens moet zich niet allereerst richten naar wat nuttig is, maar naar datgene wat van hem geëist wordt. Het begrip plicht, hoe ook verder uitgewerkt, staat hoger dan het begrip nut. V TWEEDE EPISODE van het ver- zoekingsverhaal vertelt hoe de dui vel Jezus voorstelt van de tempel naar beneden te springen; want de engelen Gods zullen hem wel opvangen. We zien hier, hoe Jezus ook de macht van het bijgeloof kende. Het bij geloof berust doorgaans op het klakke loos accepteren van allerlei mysterieu ze krachten, die de mens goed "of kwaad kunnen doen. Engelen zouden Jezus beschermen. De loop der sterren zou op een geheimzinnige wijze het le venslot der mensen beïnvloeden en re gelen. In de Cheopspyramide zou de hele geschiedenis der mensheid reeds duizenden jaren geleden zijn voorspeld in steen. Het bijgeloof is een macht. Een mens is spoedig geneigd iets bovenaards t» zien in de gewone, alledaagse ver schijnselen. Het levenshouvast- dat hij heeft is zo gering, zijn vertrouwen op het redelijk denken enerzijds, op God anderzijds is zo zwak, dat hij direct ge wonnen is voor de wildste vormen van bijgeloof. LAATSTE STUK van het ver- zoekingsverhaal vertelt, dat de dui vel Jezus voorstelt om direct de macht over alle koninkrijken der wereld te aanvaarden. Hij behoeft slechts een knieval te doen voor de vorst der duis ternis, en de lange weg over Golgotha zal overbodig zijn. Het gaat hier om de heerschappij over alle koninkrijken, over heel de wereld. De verleiding is, om deze heer schappij met één slag te veroveren door de macht. Dat is de weg van de dictator, die heerst. Hij grijpt de macht, wanneer hij daartoe de kans ziet. En vanaf dat moment is zijn wil wet. De weg van de dictator, van de macht, van de ongebroken heerschap pij is een verleiding. De dictatuur is altijd een verleiding geweest. Vooral omdat de tegenovergestelde weg zo slap, zo futloos lijkt; de weg van het lijden, van het dienen. Zal Christus dictator worden of kruiseling? Ik meen dat de keuze tussen macht of lijden, heersen of dienen, dictator of kruiseling voor ons nog even moei lijk is als 20 eeuwen geleden. Noch in het practische leven van elke dag, noch in het politieke en maatschap pelijke leven hebben we die weg ooit aangedurfd. We bewonderen Gandhi en de uitspraken van de Bergrede. Maar verder dan een bewondering op grote afstand hebben we het nog niet ge bracht. IJET NUT, het bijgeloof en de dicta tuur: dat zijn de drie duivelse machten, die Jezus uit innerlijke erva ring kende. Het zijn machten van de duivel, demonische grootheden. Nooit zal het ons lukken geheel te ontkomen aan hun greep. Dat kon slechts' de Christus zelf. Doordat hij zelfs deze machten heeft overwonnen, heeft hij ons mensen in principe vrij gemaakt. Hij kent de zuigkracht van deze de- moniën; „aarvor is 'hij ook geheel cn al mens. Maar op Golgotha zijn ook deze machten verslagen. f\M MAAR MET U BEGINNEN: du dat tegenwoordig v onze kinderen te zi in dag uit kranten doorleest, wie ogen geeft op straat en i gaat aan het ouder dig twijfelen. Het 1 op te lijken, dat ht dat het nauwelijks dat het in plusfour wereld in de zak 1 thui» het heft in h snoepen, zij roken, iemand de haren te Pappa en Mamma eens meer een aar: toch eigenlijk niet hier iemand boos w roept, dat ik schr dat de oudelui vani onderdoen voor de ik; Misschien wel. TIENDUIZENDEN week naar de s< een schandalige ver mand anders dan op haar geweten hei gezinnen te veel ge ken wordt, kunnen liers" getuigen. Ma: ook niet een kwesti niet goed meer N allereerste plaats nil zelf: als je toch zoi bonnen, zonder inle chocolade en zuurtj al die lang gemiste kopen (vraag niet ja, als je 't niet op: maar naar de belas je toch wel erg vas staan om niet even en zes stuks van voor bij de thee. E ech, die stakkers he' zoveel moeten m snoepje of een aan klein waren, laat ze beetje genieten. En 1 ze als andere kinde: gen en zij hebben li Jawel, Ik blader krantje, zo'n genoeg getje, dat het hoofd school op geregelde lingen mee naar hv de gewone schoolse buitenstaander maai seren. Over examen en ouderavonden, en al zo lang ziek is toch nog kans 'gezie diploma In de wacl dan aha! dat is lijke aangelegenheid meester zet er een wordt zoveel geld oi Ik denk aan het ov dat we telkens weer een dagelijks terug! ergernis, als men zii omgeving van de snoepgoedpapiertjes ik me af, of onze le: voor dit nutteloos g krijgen. Geeft uw k mond, als ze naar i Maar geeft ze niets Geeft ze geen geld gSnipverkouden of alleen 9maar hoofd- en keelpijn? Verwaarloos zo'n kou toch niet, de gevolgen kunnen ernstig zijnl Bestrijdt de infectie daarom direct, neem 'n„AKKERTJE^ en ga dan vroeg naar bed, „AKKERTJES" bevorderen het transpireren en verdrijven de koorts. Let goed op het AKKER-merkl helpen direct.' AARDAl (Iets fijns bij het van he Zes a 8 gare k (eventueel kruim pels bloem, 1 ei, kleine ui (zeer koude melk, evei keuze rookvlees, rookvlees, wat vi bakken, gehakte Maak de aar vork zeer fijn, ro terselie, de zeer i bloem en het gekl er nu zoveel mei zeer stijve brei is sel goed op smaal per. Laat een stul de koekepan flir. doe er het aai leg er een deksel aan een kant zaï bakken. Schuif d gekeerde deksel, er omgekeerd op om in de koekep dichtgedekt met andere kant mooi de koek op een vooral direct wai en boter. Bemerking: bij vlees snijdt men d jes, bak het apart koekepan en roer ZUURKOOl Een pond zuurk doorgesneden, 2 di '/j liter water, 1 poeder, 25 gram v een eetlepel toma zout en peper, enl pen-aroma, wat appelmeel. Snijd de prei aa jes, doe deze met t kool in de pan, v bij en laat alles ven. Werp de groi giet, vang het koo dit terug in de p ging van de boter, (omaten ketchup.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 6