Kapitein Gravemaker bracht voor 't laatst zijn „Sibajak" thuis HOE DE JAARBEURS GROEIDE Samurai-zwaard als kostbaar trophée J Militaire staat; Een leven op de zeven zeeën „Heus, we waren geen helden!'' Hei nieuwe boek Drukte bij Fokker Scheepvaartberichten Extreem-naiionali Geen invloed op wapenstilstand Portugal treedt toe tc het Atlantisch Pact (Van onze speciale verslaggever) £EN KLEIN BRUIN BOEKJE, met een kaft van pietbord en een zwart-linnen rug, dat is het geheime dagboek van kapitein A. Gravemaker, die gisteren voor het laatst de „Sibajak" uit Batavia thuisbracht. Om zeven uur, toen de ondergaande zon de nevels boven de Maas rossig kleurde, manoeuvreerden vier kleine slepers het tweede mailschip van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd de Schiehaven binnen, waar het met de kop naar buiten werd gemeerd voor de machtige „Willem Ruys", die de dag tevoren was thuisgevaren. Dit einde van een voorspoedige reis betekende voor kapitein Gravemaker tevens het besluit van veertig jaren zeemansleven in dienst van de „Lloyd". Enkele episoden uit dat leven hebben hun neerslag gevonden in dat kleine bruine boekje, waarin vele aantekeningen staan. Geen helden! In de intieme kapiteinshut van de 12.300 brt metende „Sibajak" treffen we hen allebei: de scheidende gezag voerder en zijn opvolger, kapitein J C Schnetler, enkele dagen geleden thuis gevaren met de „Garoet" en thans be iast met het commando over deze oude getrouwe Lloyd-liner, die twintig jaar lang de Nederlandse driekleur over vele zeeën heeft gedragen. Nicuwedicp ..Die Aai is een rasechte Nieuwe- dieper". zegt kapitein Schnetler gek scherend. „Toen-ie nog zo'n jongen was liep hij in de Jutterstad met zaagjes onder zijn schoenen. Daar sne den ze vroeger de trossen mee door". „Aai" zelf glundert nog bij de her innering. „Ik heb daar wat rondge scharreld aan de haven.. Spelen op de vlotten en scharretjes vissen. U moet weten, dat m'n luiers al in het zee water werden gewassen. M'n vader en grootvader waren allebei Kanaal- loods en ik heb jarenlang in de Bree- wcfel'straat gewoond. U voelt wel, dat brede water trok me wel aan. Toen ik dertien was, kwam ik bij mijnheer Van Mierlo op de Zeevaartschool, want ik moest en zou het zeegat uit. U ziet. ik heb m'n zin gehad, en 't is gelukkig altijd m'n zin gebleven ook". Kapitein Arie Gravemaker vertelde rr niet bij, dat hij een jaar te vroeg toelatingsexamen deed voor de Zee vaartschool en met de hoogste cijfers slaagde. Drie jaar later kreeg hij zijn diploma, weer als primus inter pares. Hij kon meteen bij de Rotterdamse Lloyd komen, maar zijn dienstjaren begonnen pas te tellen toen hij op achttienjarige leeftijd als vierde offi cier kon worden geplaatst. Dat was in 1?12. Een jaar later moest hij voor zijn rummer bij de marine, als matroos derde klas. Weer het wijde water op, zoals het een echte Gravemaker be taamde. vooruitzichten of niet! Het zat met die vooruitzichten ech ter wei goed, want Arie kreeg er tel kens een streepje bij, toen hij eenmaal •zeer bij de Lloyd terug was. In 1928 werd hij eerste officier on in 1940, juist vóór het uitbreken van de oor- Bij Loch Ewe in Schotland had zijn schip eens een Duitse luchtaanval moeten doorstaan. Die haven werd voortdurend onder schot genomen, en het was op een kwade avond weer raak. „Jongens, vuur. licht en pijpies uit, we zullen zien dat we eruit ko men". En kapitein Gravemaker koer ste de baai uit. „Maar niet schieten asjeblieft, want dan krijgen ze ons in do gaten, on heus: ik ben geen held". Er viel een bom vlak achter het schip, maar een gewapende trawler legde een straal vuur op de Stuka, die bran dend en wel op een half mijltje af stand in zee stortte. „We hebben hem dikwijls geknepen hoor. Zeelui die zeggen, dat ze altijd rustig naar bed gingen, hebben dat keurig netjes gelogen. Dat kan ik op een briefje geven. Maar ja, het was corlog. dus je nam het zoals het. viel. De vijand moest eronder". Kapitein Gravemaker raakt op zijn praatstoel. Vol enthousiasme spreekt hij over het schip, dat hij nu verlaten gaat, over de bemanning en de pas sagiers. Een goede geest aan boord is hem goud waard en dat niet in de eerste plaats omdat zijn directie prijs op service stelt. Hier spreekt een ge zagvoerder in hart en nieren, die zich schipper naast God weet op zijn drij vend stukje Nederland. En wat nu? Dat is nu voorbij. Maar deze gezag voerder kan terugzien op een zeldza me staat van dienst. „Ik heb altijd pieizier in mijn werk gehad, en ik kan nu als een eenvoudig burger voortleven. Wat ik nu ga doen? Eerst een tijdje op Singel 67 Den Helder daarover op mijn gemak nadenken. Van kippen en kippenmest heb ik niet terug. Geef mij maar een pittig zeil- jachtje on laat mij maar heerlijk „clipperen" op het Marsdiep. Want u voelt wel: de zee ben je zomaar niet vergeten!" „U gaat het van me overnemen, ka pitein Schnetler, ik hoop dat u het laatste jaar van uw diensttijd even gelukkig mag varen als ik op die goeie ouwe „Sibajak" heb gedaan". Als we het schip verlaten, ligt de nacht over het wijde Rotterdamse ha vencomplex. Duizenden lichtjes ac centueren de duisternis. De laatste taxi's verlaten de kade. Het wordt stil rond de „Sibajak". De laatste bladzij de in een klein, bruin boekje is vol geschreven. Hoe dikwijls zal het ter hand worden genomen? Wij zijn er ze ker van, dat het telkens goede en dankbare herinneringen zal oproe pen, ondanks de vele moeilijke mo menten waarvan het in sobere woor den getuigt. Controleer Uw snelheidsmeter De ANWB gaat zijn twee techno- mobielen rijdende contrólestations voorzien van zeer grote snelheids meters, welke aan de achterzijde op het dak worden geplaatst. Automobi listen kunnen dan onderweg hun eigen snelheidsmeters controleren, door even achter de technomobiel te blijven rij den. De contrólemeters op do techno- mobielen zijn zo groot aangevoerd, 50 cm diameter dat achteroprijden- de wagens, die deze kleine proef even willen nemen, op veilige afstand kun nen blijven. Octave van Aerschot terug van NIWIN-tournée (Van onze speciale verslaggever) Om negen uur gistermorgen zou het m.s. „Sibajak" te Rotterdam voor de kade komen, maar ze liet verstek gaan. Honderden mensen drongen samen voor de Hoofdportiersloge van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd, waar men mon den tekort kwam om de vele vragen te beantwoorden. Ook de telefoon stond niet stil. Maar telkens moest het antwoord lulden: „De Sibajak" ligt nog steeds voor de Hoek, in een dikke mist. Het duurt dus nog minstens twee uur! Tien tallen taxi's en vele particuliere auto's uit alle provincies stonden buiten ge reed, maar de Lloydvlag ging niet omhoog. Een zomerse zon scheen over heel Rotterdam, maar de zecdamp voor de Nieuwe Waterweg bleef stug hangen. En toen het eindelijk helder werd, moest op de vloed worden gewacht. Het zag er naar uit, dat (je „Sibajak" niet wilde onderdoen voor de „Willem Ruys", die Maandag vijftien uur op zich had laten wachten. De ongeduldigen aan de Lloyd- kade kwamen er nu met „slechts" elf uur af. Om kwart over zes verscheen de grijze schim van de mailboot in het gezichtsveld. Eindelijk kon het welkom aan de thuisvarenden worden toegeroepen. KAPITEIN GRAVEMAKER log, zag hij één der idealen van iede re zeeman bereikt: gezagvoerder op een eigen schip. Dat was echter in een tijd. waarin de verantwoordelijkheid zwaarder woog dan ooit tevoren. Over de zeven zeeën Als kapitein op de „Soekaboemi" maakte de heer Gravemaker menige reis ten dienste van de geallieerde oorlogvoering. Hij zwalkte tussen En geland en Indie en bracht duizenden soldaten over naar het front in Noord- airika. Begin 1942 kreeg hij het com mando over de „Brastagi", waarmede hij tienduizenden Amerikaanse solda len vervoerde van de States naar de talloze bases in de Stille Zuidzee, ..We hebben toen zoveel gaten aange daan. dat het gewoon niet bij te hou den was" En dan komen aan do hand van het bruine boekje (een „geheim dagboek", want er mochten eigenlijk geen aantekeningen worden gemaakt) allerlei namen voor de dag. Eilandjes, waar nooit een zeeman kwam, moesten toen worden aangedaan. Ook met de „Japara" heeft de kapitein tientallen van deze reizen gemaakt. „Wat heb ik toch gelukkig gevaren", zegt kapitein Gravemaker dankbaar Geen torpedo heb ik ooit gezien, al hebben bommenwerpers het ons dik wijls lastig genoeg gemaakt. Maar- het gekke is. alle schepen waarop ik ge varen had. werden kort nadat ik was overgeplaatst, in de grond geboord. Toch had Ik rlsico.'s genoeg gelopen! Wat dacht u van een lading van tien duizend vaten hoog-octaan benzine, met bovendien duizend Amerikaanse soldaten aan boord? We moesten in Australië die vaten laden, met voort durend het gevaar van Jappen-vlieg tuigen. Elk ogenblik kon je sky-high" c« lucht in gaan. cn dat was Ileus zo lekker niet. En onderweg kruisten voortdurend if destroyers om ons heen. con 1 rchtige afweer tegen on derzeeboten. maar vanuit de lucht konden ze je' behoorlijk bekijken". De familie van één der passagiers heel een prachtige oplossing gevonden voor het probleem, hoe contact te leg gen tussen dc wal cn het naderbij schuivende schip. Op een groot wit spandoek stond met zwarte letters: ..K. M. Heystek: Welkom". De rest moest het met zakdoeken en wijde arm zwaaien doen. Een half uur later was heel de „Sibajak" in één grote bijen korf herschapen. De Javaanse djoogos keken toe, met ondoorgrondelijke ge zichten. Als schaduwen gleden zij over de dekken, onmiddellijk beschikbaar wanneer hun hulp werd gevraagd. Dank zij de loudhailer kregen wij spoedig contact fnet een klein groepje repatrianten, waarmede wij graag even een babbeltje wilden maken: het ge zelschap van de Rotterdamse cabare tier Octave van Aerschot, dat een NIWIN-tournée door Indonesië heeft gemaakt. In de smaakvolle salon ver telden ze enthousiast van hun ervarin gen: Van Aerschot zelf en zijn vrouw Lotte Bartschat. Joop Penning en zijn vrouw Leny van Lettow en de pianist Pau Engelen. Als- een bandjir kwamen de ervaringen los en vol vuur vulden de artisten elkander aan. Een prachtige tijd hebben ze achter de rug. Op 20 September vertrokken de beide echtparen per vliegtuig. In Indonesië voegde de pianist zich bil lien. Met hun luchtige cabaretrevue zijn ze van garnizoen tot garnizoen getrokken. In vijf maanden tijd draai den ze 150 keer, voor in totaal zeker 30.000 soldaten. Het was daarbij voor al begonnen om de militairen op afge legen posten. Het gezelschap trok ver scheidene keren in een gemotoriseerde colonne door gebieden, waar telkens de weg moest worden beveiligd tegen orRewenste activiteit van extremisten. Het was een spannende en vaak ook gevaarlijke tijd. Soms moest men door moddervelden heenmartelen om de hunkerende klanten te bereiken. Met legervliegtuigen en met kleine scheep jes werden Octave en de zijnen ver voerd. Maar alle moeite en inspanning werden toch altijd ruimschoots beloond door de aanblik van een paarhonderd dankbare gezichten. De „jongens over zee" waardeerden in dit (en natuurlijk ook anderen) optreden niet alleen het amusement, maar ook de uitgestoken vriendenhand van do mensen thuis. Er waren posten, die onmogelijk konden worden bereikt, maar voor Fofotoesfellenfabriek te Venlo De Zwitserse industrieel Gazda. die reeds in Oostenrijk en de USA over fabrieken beschikt, wil ook in Neder land een bedrijf stichten, dat zich op de fabricage van fototoestellen zal toe leggen. Honderd a honderdvijftig man nen en meisjes zullen in deze nieuwe industrie emplooi vinden. Men zal beginnen met eenvoudige boxen, om daarna op de vervaardiging van meer kostbare kleinbeeldcamera's over te schakelen. Dank zij de bemid deling van het Economisch Technolo gisch Instituut Limburg is de aandacht van deze industrie op Venlo gevallen. hen werden verschillende radiovoor- stellingen gegeven, voor de zenders van Batavia, Bandoeng, Palembang en Padang. Twee maanden kruiste het gezelschap over Java en daarna op Su matra. Het uitbreken van de tweede politiële actie bemoeilijkte het werk, maar het behoefde gelukkig niet" te worden stopgezet. Juist in deze dagen hadden de militairen een bewijs van medeleven en sympathie uit het moe derland hard nodig. Vol trots vertelde Van Aerschot, dat hun op Midden-Sumatra een pas-ver overd Samurai-zwaard als aandenken werd overhandigd. De territoriale be velhebber van Midden-Sumatra, Kolo nel J. C. van Ërp, bood een eigenhan dig geschreven oorkonde aan. In de koffers zaten nog meer tropheeën. Kostbaarheden, niet alleen van waarde voor deze artisten, maar ook voor de NIWIN. die hen uitzond. En daardoor niet minder voor het Nederlandse volk, dat door zijn bijdragen dit mooie werk mogelijk maakte en nog maakt. Het wordt gewaardeerd, men kan er ver zekerd van zijn! Stormvogels verzocht handhaving Stormvogels heeft aan het bestuur van de KNVB verzocht, indien het zich via do degradatie-wedstrijden niet zou kunnen handhaven, toch volgend sei zoen in de eerste klasse te worden inge deeld. De IJmuidenaven grondden, volgens Het Vrije Volk, dit verzoek op het feit, dat hun doelman Kraak, tijdens een wedstrijd van het Nederlands Elftal (tegen Belgie) werd uitgeschakeld voor de beslissingswedstrijd tegen 't Gooi cn Ook niet zal kunnen uitkomen in de degradatie-wedstrijden. Waarschijnlijk komt deze kwesti.-i ter sprake in de Bondsvergadering, die in Augustus zal worden gehouden. Tweede Kamer vergadert Dinsdag 5 April De Tweede Kamer zal op Dinsdag 5 April in openbare vergadering bijeen komen. Aan de orde is o.m. behande ling van het verzoek van de heer Gort zak om verlof tot het richten van vra gen aan de minister van Oorlog in ver band met een in de pers gepubliceerde circulaire omtrent het houden van een enquête naar de aantallen der thans onder de wapenen zijnde militairen, zowel officieren als minderen, welke een meer of minder grote kennis van het Russisch of van andere Slavische lalen bezitten. AMERIKAANSE MANOEUVRES OP MALTA Vel hoderden Amerikaanse mariniers zijn gisteren in het Noord-Westen van Malta aan lapd gegaan voor kustoefe ningen, Des avonds gingen de Ameri kanen weer aan boord van hun sche pen. die vandaag zouden vertrekken. Hel eskader bestond uit het vliegdek- scliip ..Philippine Sea", de kruisers „Fargo" en „Spokane" en vier des troyers. James Morier: Hadji Baba uit Ispahan (Van Loghum Slaterus N.V., Arnhem). Hadji Baba uit Ispahan is de titel van het boek, dat voor ons ligt, en dat maar niet zo een of ander boek is uit de overstelpende hoeveelheid, waarvan do boekhandels uitpuilen. Zeer zeker is dit Hadji Baba geen boek voor de grote massa, zeer zeker zal het geen best-seller worden, als wij ons niet ver gissen tenminste, en dat valt alleen maar te betreuren. Want James Mo rier, die Hadji' Baba onder de oor spronkelijke titel „The adventures of Hadji Baba of Ispahan" schreef, heeft iets gegeven, dat verdient gelezen te worden in een veel bredere kring dan die, welke doorgaans voor boeken van deze soort belangstelling pleegt te hebben. Talloos velen zijn zij, die al reizende door de landen, die wjj te genwoordig samenvatten met de naam Midden-Oosten, hun indrukken op schrift stelden. Nooit was er iemand, die dit origineler, humoristischer en boeiender deed dan deze Morier, die ten tijde van~ Napoleon Engels gezant in Teheran was, de hoofdstad van wat thans Iran heeft, doch wat toen het Rijk van de Sjah van Perzie was. Morier heeft zijn land gediend in verschillende rangen van de diploma tie en verschillende malen heeft hij jaren achtereen in Perzie vertoefd. Niet alleen aan het Hof raakte hij be kend als geen ander, maar bovendien trok hij in lange zwerftochten het land door en maakte kennis met de bewo ners en met hun zeden en gewoonten. Daarbij kwam hij in de huizen der rij ken, doch ook in lemen hutten en stulpjes der allerarmsten. Daarbij ver toefde hij in het selamluk al is dit een Arabisch woord, en geen Perzisch) van de gegoede stand doch ook sliep hij op de banken van karavanserais verspreid over het gehele land. Al de- ge herinneringen en reiservaringen heeft James Morier opgetekend en ze verwerkt tot zijn boek dat thans in een Nederlandse bewerking van de Leidso Hoogleraar G. W. J. Drewes is ver schenen. Het oorspronkelijk werk werd 1 una een eeuw geleden gecomponeerd. Toch is deze vertaling niet geworden tot een boek. dat men verouderd of ouder wets zou kunnen noemen. Want in de eerste plaats koos Morier een vorm, die nog geen ander verteller voor hem koos. Hij creëerde zijn Hadji Baba, een slimme, uitgeslapen rekel en iaat hem zijn avonturen, tintelend van humor, vertellen op een manier, die zijn weerga niet kent. Maar bovendien, kan do stof van een boek als dit, wel verouderen? Vinden wij niet veel, van wat ons in tegenwoordige toestanden onbegrijpelijk voorkomt, verklaard als wij kennis nemen van het leven hon derd jaar geleden? Daar komt nog bij. dat Hadji Baba een zo overstelpend grote schat van geografische, geologi sche, demografische cn sociale gege vens over het oude Perzie bevat, dat een ieder, die kennis neemt van dit kostelijk werk een blik werpt in een geheimzinnig land. waaromheen veel legenden zijn verweven. En dat hij daardoor zijn blik verruimt op een wijze, die het zelf zien en ervaren na derbij komt. Professor Drewes heeft een inleiding bij zijn vertaling geschreven, die tot stand kwam tijdens zijn verblijf in St. Michclsgestel. Mede daardoor zal deze inleiding geworden zijn wat zij nu is, een gedegen studie van het bock. een analyse van de schrijver James Morier en een onmisbare handleiding bij de lectuur van het bijna vijfhonderd pa gina's tellende boek. Een verklarende woordenlijst, opgenomen aan het slot draagt nog bij tot beter inzicht. Als het waar is, dat Lord Curzon van dit bock zeide, dat ieder diplomaat, bestemd om naar Perzie te worden uitgezonden, het diende te lezen, om volledig geïnformeerd te zijn. dan wensen wij daaraan nog toe te voegen, dat dit zeer zeker niet alleen voor di plomaten geldt. De ernst van een gede gen leerboek, de humor van een Mi'mchhausen, het avontuur van een Paul'd'Ivoi, zij zijn hier saamgesmol- ten tot een geheel, dat de kenner niet mag verzuimen, dat de leek zal willen bezitten en dat werd tot een bock. zo als er in Nederland slechts sporadisch leën verschijnt. Wie zee houdt wint de reis jQK VRAAG, wie het eigenlijke ini tiatief tot dc Utrechtse Jaarbeurs heeft genomen is niet zo één-twee- drie te beantwoorden. Welgeteld zijn drie vereniginen als de peetvaders te beschouwen, te weten „Nederlands Fabrikaat", de Maatschappij voor Nij verheid en Handel" en de „Vereni ging voor Tentoonstellingsbelangen", terwijl het Departement op 4 April 1910 aan de vage plannen een meer concretere vorm gaf. Die eerste mannen waren Van Zijst, Op ten Noort, Graadt v. Rog gen, Krayenhoff, Rijk, Hamburger en Hoitsema. Later kwamen Jos ten Berg en v. Doornick het college versterken. Mr. Milius, toen ambtenaar ter se cretarie, werd aan het secretariaat toegevoegd en ook Van Wijngaarden v. Rees werd door de gemeente aan de Jaarbeurs afgestaan. De verenigin gen voornoemd stelden enige bedragen ter beschikking, maar veel te gering om daarmede iets belangrijks te kun nen uitrichten. Mede dank zij de be middeling van Baron Krayenhoff kreeg men terstond enige steun van indus triële zijde. Maar van het aanvanke lijke plan, om nog in hetzelfde jaar met een najaarsbeurs te beginnen, moest worden afgezien wegens gebrek aan tijd en ervaring. In de zomer van 1916 gingen de eerste circulaires uit cn in het voor jaar van 1917 werden op voorbeeld van Lyon de houten gebouwtjes (mon sterkamers) op Vredenburg te Utrecht en Janskerkhof gebouwd. Op het Vredenburg werd or een der deel nemende industrieën, vlak bij de in gang een exotisch gebouwtje van „gemetalliseerd beton" opgericht, en het was hier, dat bij haar bezoek Koningin Wilhelmina en de Koningin- Moeder Emma werden ontvangen. Enorme emotie. De eerste Jaarbeurs bracht in het land oen enorme emotie en maakte grote reclame voor zichzelf. De han del kreeg iets geheel nieuws en nog altijd is het vn belang, dat de win keliers uit de verste uithoeken van ons land gelegenheid krijgen met de nieuwste snufjes in "hun branche ken nis te maken en voorl ook de leidende persoonlijkheden uit de deelnemende bedrijven zelf in des tands aan te tref fen. Reeds bjj de opening van de tweede beurs, welke door H.K.H. schiedde werd door de voorzitter gc- preludieerd op de plannen voor een vast gebouw, waarvoor de nadere plannen in 1919 werden ontworpen. Helaas stierf mr. dr. Van Zijst in Juni van datzelfde jaar en dr. Focke- ma Andreae nam de functie over, na dat hij zich er in Den Haag van had vergewist, dat do regering tegen het vervullen van beide functies, burge meester van Utrecht en voorzitter van de Jaarbeurs, tezamen geen bezwaar zag. Een Naamloze Vennootschap tot Exploitatie van Jaarbeursgebouwen kwam tof stand en mr. Van Doornick, de toenmalige griffier der Staten kwam aan het hoofd en bleek als voor treffelijk financier de rechte man op de rechte plaats. Het Rijk verstrekte belangrijke leningen en de gemeente gaf het terrein in onopzegbare erf pacht. In Februari 1921 legde Prinses Juliana de eerste steen 't was in haar elfde jaar, haar eerste daad in het openbaar. Zij vond het maar jammer, dat in de koperen bus, welke de oorkonde bevatte en hier voor goed werd ingemetseld, naar een heel oude traditie, van elko munt één exemplaar (een gouden tientje, een gouden vijfje enz.) werd ingevoegd. In Amsterdam en ook elders waren er groepen, die met lede ogen zagen, dat de Jaarbeurs zich in Utrecht had verankerd. Er waren er, die hoopten op een débacle, terwijl ook de con currentie in de vorm van incidentele en separatistische beurzen niet achter wege bleef. Moeilijke tijden. De Utrechtse Jaarbeurs heeft moei lijke tijden gekend. De opbouw van de derde Jaarbeurs, een van de grootste Jaarbeurzen van de hele reeks, had enorme sommen verslon den en het eerste gebouw, waaraan Fruithal en Handelsbeurs op het Vree burg ten offer moesten vallen, kostte ontzaglijk veel, daar de materialen kort na de eerste wereldoorlog fantas tisch in prijs waren gestegen. De der de Jaarbeurs had mede door het slechte weer niet de resultaten be reikt, die men verwachtte. Toen fan ook de economische depressie meer en meer voelbaar werd, dreigde de Taarbeurs financieel te mislukken, en speciaal de zesde en zevende beurs waren het dieptepunt in de ontwikke ling. Het was toen Graadt van Rog. gen, die de kunstenaar Leo Gestel vroeg een affiche te tekenen, waar men een zeeman in de felle branding achter het roer zag staan, een vlam mende illustratie van het bekende devies: „Wie zee houdt wint de reis". Gelukkig werd dit devies tot waar heid. En thans staat de Jaarbeurs fi nancieel krachtiger dan ooit. Na de verbouwing van een 100-tal Dakota's en Skymasters van 15 binnen- en buitenlandse luchtvaartinstanties heeft de N.V. Nederlandse Vliegtuigen- fabriek Fokker het repareren en revi deren van militaire vliegtuigen ter hand genomen. Dezer dagen verliet het honderdste gerevideerde militaire vlieg tuig van het Commando Legerlucht- macht Nederland de fabrieken. De productie van de eerste serie van 100 S 11 lesvliegtttigen maakt goede voort gang. DE UITGIFTE VAN HET OORLOGS-HERINNERINGSKRU1S Zij, die tussen 9 Mei 1940 en 3 Sep tember 1945 buiten door de vijand be zet gebied ten minste 6 maanden heb ben dienst gedaan aan boord van koop vaardijschepen, varende onder Neder landse vlag, kunnen bij het Directo raat-Generaal van Scheepvaart, Van Alkemadelaan 400 te 's Gravenhage, een aanvraag indienen tot definitieve toekenning van het oorlogs-herinne- ringskruis. AMERIKAANSE SOLDATEN IN TSJECHOSLOWAKIJE VEROORDEELD. Het Staatsgerechtshof tc Praag heeft twee Amerikaanse soldaten schuldig bevonden aan het bedrijven van spion- nage. De beide beklaagden zijn tot 10 en 12 jaar dwangarbeid veroordeeld. Paraphrase van het boek 1 Konin gen; J. Kapteyn en Joh. Franeke; uiig. T. Wever - Franeker. Dit deeltje van dc Paraphrase Hei lige Schrift is wel op bijzondere wijze ontstaan. Het is door Ds. Joh. Kap- teyn in de gevangenis aangevangen en tot op hoofdstuk 16 31a voltooid. Het overige deel van dit werkje is behan deld door Ds. Joh. ITancke nadat eerst genoemde bewerker voor zijn trouw san de Bijbelse Theocratie (Godsrege ring) in het concentratiekamp zijn leven had gelaten. Wie dit weet, leest dit werkje met zekere piëteit. Welk 'n liefde voor het Woord moet men bezitten om in der gelijke omstandigheden zó te kunnen paraphraseren. De tweede bewerker heeft zich bij de kennelijke bedoeling van ds. Kapteyn aangesloten om in 'n korte cn sobere omschrijving van de tekst zich niet ver, niet opzettelijk en nodeloos ver, te verwijderen van het geen daar als het Woord Gods ge schreven staat. O.i. zijn de beide para- phrasten daar volkomen in geslaagd. De paraphrase geeft de bijbeltekst voortreffelijk weer. Zo begint do tekst -en het geheel van het boek, ook voor hen voor wie deze geschiedenissen overbekend zijn, weer te leven. Dit deeltje behandelt de geschiedenis vanaf Davids troonsafstand tot op die van de Judeese koning Josafat. Deze geschiedenissen worden door deze paraphrase weer nieuw. Hoe geheel anders b.v. lezen we in deze paraphra se de tempelbouw. Zijn wc geneigd de bijzonderheden daarvan in de Bijbel maar over te slaan, door deze duide lijke omschrijving van de bijzonderhe den krijgen we juiBt een heldere in druk, van de overweldigende schoon heid van Salomo's tempel. Aludra, R'dam—Perzische Golf, 25.-3 te Bahrein Borneo, 20-3 van Vancouver "te Singapore Friesland, 26-3 van Scma- rang te Soerabaja Kertosono, 28-3, 19 uur, van Casablanca, 9-4 te New York verwacht Kota Gede 27-3 van New Or leans naar Java Kota Agoeng, R'dam —Newport News, passeerde 28-3 11 uur, Lands End Lemsterkerk, 28-3 van R' dam te Bremen Lindekérk, 23-3 van Abadan te Khorramshar Lombok, 25-3 van Makassar naar Manilla Macuba (t), 25-3 van Alpadan naar Lorenze Mar- quez Mataram, R'dam—Java, passeerde 23-3, 8 uur OêUBsant Mirza (t), Singapore —Pladjoe, passeerde 28-3 Straat Riouw Salatlga, New York—Java, 28-3, 8 uur, te Belawan Tjibadak, 24-3 van semarang naar Hongkong Tjibodas, 25-3 van Syd ney te Singapore Westland, A'dam— Buenos Aires, passeerde 28-3 Finisterre Zuiderkruis R'dam—Java, passeerde 28-3, 23 uur. Kaap Bon Alwaki, Antwerpen—New York, 28-3 1200 mijl oost New York Algenib, R'dam— Beunos Aires, 23-3 v Antwerpen —Bever wijk, sfax—Londen, pass 28-3 Kaap da Gata Gadila (t). Tripolis—R'dam, passeerde 28-3 Cypres Grootekerk 28-3 van Tanga in Baai Zanzibar Jobshaven, 28-3 van Port Gentll naar Libreville ittcrsum, 29-3 van Port Amboin te Benguela Kcllehaven, 28-3 van Landana to Banda- point Leopoldskerk, Calcutta—R'dam, passeerde 28-3 Malta Lutterkerk R' dam—Perzische Golf, 29-3 te Aden Mraskerk, 28-3 van Freetown naar Dakar Maasland, Buenos AiresA'dam, pas seerde 28-3 oucssant Mapia. A'dam— Java 28-3 van Djibouti Marpdssa (t), 28-3 van Pladjoe naar Singapore Mui- derkerk, 28-3 van Port Harcourt naar Port Gentii Orestes. 28-3 van Carubano to Port of Spain Polydorus, Batavia— A'dam, 29-3 te Colombo Prins Willem lï, Galveston—Hoek van Holland, pas seerde 28-3 Keywest Rijnland, Buenos Aires—A'dam, 29-3 van Las Palmas Saiando. 28-3 van R'dam te Immingham Salland Buenos Aires—A'dam, 29-3 te Bühia stad Haarlem, 29-3 van umuiden le Casablanca Tabirita, Padang—A'dam, 28-3 te Suez Talisse, New York—Java, passeerde 28-3 Malta Vanderwaals, 29-3 van Makassar te Soerabaja Venus 28-3 van Stanbul te Bari Volendam, R'dam —Java, passeerde 28-3 Oporto Wainga- poe, Antwerpen—Batavia, passeerde 28-3 Oporto Alhena, R'dam—Buenos Aires. 28-3 van Rio de Janeiro Cottica, A'dam—Para maribo, 29-3 te Madeira verwacht Drente Java—R'dam, passeerde 28-3 Pe- rtm Duivendijk, Vancouver—Liverpool, passeerde 28-3 Azoren Hagno, Haifa— R'dam, 28-3 van Gibraltar Hedel. St John—Havre, 27-3 800 mijl oost Cape Race Kamerlingh onnes. Java—R'dam, 28-3 op 450 mijl zuid-oost van Cêyion Prins Alexander, R'dam—St John 27-3 380 mijl noord Fajal Prins Willem IV 28-3 van Kingston te Maraeaibo Prins Willem van Oranje, 28-3 van Bsbjerg te Valencia Rijnkcrk, Hongkong—R'dam, 29-3 van Pcnang Abbeaijk, 29-3 van Boston naar Nor folk Akkrumdijk, 29-3 Van Galveston raar Port Arthur Barendrecht, 29-3 van Saltcnd naar Fowcy on PUïfieêt Ceronia (t), Fahahecl—R'dam. passeerde 29-3 Port Said Dalcrdljk rt'dam—Van couver, 29-3 te San Jose te Guatemala Delft, A'dam—Chili, 29-3 te Curasao Linge, Malembo—Antwerpen, passeerde 29-3 Las Palmas Loosdrecht, A'dam— Danzig, passeerde 29-3 Holtenau Nieuw- Amgterdam New York—R'dam, 31-3 4 uur, tc Southampton verwacht Össftfi- drecht, Tacoradi—Irlam, passeerde 26-3 Dakar Sommelsdijk, R'dam—Antwer pen. 29-3 om 2 uu* bij Vlissingen gean kerd wegens mist Waterman, Java— R'dam, 2D-3 van Aden Wieldrecht 28-3 van Ras Tanura naar Manilla Woens- drecht (t). Curagao—Hamburg passeerde 2b-3 Noord Hinder, wordt 30-3 te Ham burg verwacht Alblasserdijk, 27-3 van Gaveston Houston Almdijk, 27-3 van R'dam te Vera Cruz Amsteldijk, 26-3 van Boston te New York Arendsdijk, New York— Buenos Aires, 27-3 van Santos Blijden- dijk Antwerpen—R'dam, 29-3' op de Schel de wegsns mist geankerd BUREAU ADMINISTRATIE Voordam 9, Tel. 3320 Postgiro 187294 REDACTIE Achterdam 20, Tel. 2274 Directie: J. BIJLSMA en C. KRAK Hoofdredacteur: A. KAPTEIN Doi Kolonel Hoesni Zaim, de Syrische opperbevelhebber, heeft gisteren een staatsgreep volbracht en president Kouatly en diens gehele kabinet doen arresteren. Zolang geen nieuwe rege ring is gevormd, zou het bestuur door departementale ambtenaren worden uitgeoefend. Het leger heeft alle re geringsgebouwen in handen. De Ieder van het parlement zijn met spoed bij eengeroepen in verband met de vor ming van een nieuwe regering. net verkeer naar en van de hoofd stad Damascus is door legereenheder stop gezet. Eveneens was het verbodei over Syrisch grondgebied te vliegen. Volgens het Arabisch dagblad „Dje riza" werd de staatsgreep gesteun! door de volkspartij, de Sjaab, en di partij van de wederopleving, d Baath, die voornamelijk uit jongere! bestaat. Reizigers, die Donderdag per vlieg tuig uit Damascus in Beiroet arriveer den, zeiden, dat de eerste fase van d staatsgreep te vier uur in de morge begon met de bezetting van het posl kantoor, regeringsgebouwen en h( radiostation. Volgens berichten te Amman, ne men de drie Syrische bataljons, di uit de Libanon werden teruggetrot ken na de IsraëlischLibanese w; penstilstand, deel aan de bezettin van Damascus. De politie en gendai rnerie werden ontwapend en moeste tijdens de coup in hun kazernes bli ven. Een door de Syrische radio vei spreid communiqué verklaart, dat c coup „een zuiver binnenlandse aang( legenheid is en absoluut los staat va buitenlandse of Arabische regeringen Sinds 1945 is generaal Hoesni Zaii lid geweest van de Syrische extreei nationalistische beweging, die zond< ophouden onmiddellijke sociale, ec< nomische en politieke hervorminge heeft geëist. De leden van deze bi weging verzetten zich heftig in b Naar officieel is medegedeeld, het Portugal besloten tot het Atlantiscl Pact toe te treden. Naar men verwac zal Da Matta, de Portugese minister va Buitenlandse Zaken, die heden Washington wordt verwacht, deelm men aan de ondertekening van h pact. Het parlement van IJsland heeft i een debat van twee dagen met 37 tegt 13 stemmen en twee onthoudingen toetreding tot het Atlantische Pa goedgekeurd. Een grote menigte h! zich tijdens het debat voor het pari mentsgebouw verzameld en enke ruiten werden gebroken. Het Spaanse ministerie van Buite: landse Zaken heeft medegedeeld, d het Iberische verdrag met Portugi hetwelk voorziet in wederzijdse vrien schap en verdediging van wederziji belang, van kracht blijft. Onderwijzers vragen gelijk stelling met ambtenaren De Algemeen Nederlandse Onde wijzersfederatie heeft een adres aan i Eerste en Tweede Kamer der State: Generaal gericht, waarin zij een ui voerig overzicht van de geschiede! van het overleg tussen de regering i de onderwijzers over bezoldiging i positie van onderwijzend persone geeft. De Federatie stelt zich op het stan punt, dat voor onderwijzers dezelf bezoldigingsregeling moet gelden i voor ambtenaren. Het rapport deelt verder mede, c de regering de herziening der salar sen zelf ter hand zal nemen en eind met te zeggen, dat de weg, die regering heeft ingeslagen, zal leic „tot verbittering, opstandigheid en rust, tot grote schade van ons Ned landse volksonderwijs". ERNSTIG AUTO-ONGELUK De voormalige directeur der N Vroom en Dreesmann te 's-Hertogi bosch is gistermiddag met zijn waf rijdende op de Kerklaan te 's-Her genbosch door tot nu toe onverkla bare oorzaak tegen een boom gebo De 63-jarige heer Fokkelman werd slag gedood. De naast hem zittei dochter werd zwaar gewond. Weerbericht Verwachting, geldig tot Vrijdag avond: Overwegend droog wee: met nu en dan overdrijvende wol kenvelden en op vele plaatsei tijdelijk mist. Zwakke tot matigi Noordelijke wind. Vannacht o) enkele plaatsen lichte nachtvorst morgen overdag iets lagere tem peratuur dan vandaag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 6