Wat waren de vliegende schijven?
Nederlandse motorcracks geslagen
SCHUDT UW
LEVER WAKKER
De Pluimveehouder
Residentie
TAR-RY
im
:en
P TOT IJ
Projectielen van Rusland of
van Mars?
Sidney Shalett
onderzoek
op
S&SgffiVl
~Y
.r
Pim, Pam en Pom en
het Afrikaanse avontuur
Dirk de Geus won heroïek gevecht
Van Aartsen door val uitgeschakeld
De Oostenrijkers
ongenaakbaar
Vele hoogtepunten
AVONTUUR
Het nieuwe boek
Het Radioprogramma
:R JUBILEUM.
or B. W. Kloes
en priesterjubi-
aling voor
:n dieselbema-
anging van het
laai, uit tevoe-
de polder Ob-
vang gemaakt,
ïsluit tot deze
estuur was ge-
se moeilijkhe-
vorderen, over-
n om een goe-
machtigen.
estigd de in-
en van het re-
;e kunnen ne-
de waterstand
r aanleiding toe
der Hensbroek
het verwerken
er zorgdragen,
rstallatie goed
ling deze meer
in gebruiken en
nu als hoofd-
>r aanvullingen
den.
as
rigereden
nabij het Wit»
>r-Mes aange-
>nneerde kan-
Peereboom uit
de verklaring
de mevr. Dek-
en op het al-
hij een aanrij-
>men. Ook ge-
de heer Peere
had en aan de
reed.
licht gewond
Na advies van
huis vervoerd.
;en onderzoek
n „Altijd
i hield de vis-
2n viswedstrijd
heel wat leden
nmerking.
oor de heer H
von; 2e pr. een
heer H Wit, 3
i voor de heer
taart voor de
een das voor
een snoeren-
akeman, 7e pr.
Spaan, 8e pr.
de Jong, 9e pr.
heer A Schip-
nmel voor de
een baarstuig
erg.
de grootste
H Ceelie, zo-
een shagdoos
kleinste baars
Ook deze prijs
ïelie. De eerste
;oor de heer P
ijn rokersrant-
pakje shag. De
heer J Spaan;
g gereserveerd.
Dcht als troost-
vangst nemen.
ifen
ND. Notering
aardappelen.
7.40, drielingen
7.30—1 7.70.
IENTEN CEN-
telingen 16.80
10—18.00; kriel
omaten 80.00
4.10—4.60.
(MUIDEN
was: 1680 kisten
haai, 100 wolf,
koolvis, 10 leng,
260 tarbot tong,
1200 schol, 50
Totaal 4680 kisten
f12.225; JJM 20
„Antje" f8.053;
4; IJM 57 „Me-
arte Zee" f 9.042;
660; 53 f 1.660;
130 f560; 277
160; 166 f 1.400;
64 f 2.240; 28
120; 169 f 3.050;
f 1.770; BU 33
Wieringermeer
ipenwagens in
i zich als typi-
üeedruimte be
is dat de brand-
aar huis bege-
halen.
een uit Hoorn
invloed van
e autobestuur-
)1 veroorzaakt,
dame levens-
'e Uitgeest is
nd geneesheer
te Beverwijk,
Je nieuwe Fin-
welke in Sep-
nderwijs wordt
worden toege-
Te Castri-
irgaande nach-
ebroken.
liging „Zaan-
het organise-
petitie, zulks
,.0.
e Haarlem het
■n gevierd van
andweerbond.
Twee jaar geleden begon het: „de rage der vliegende schijven". Op 24 Juni
1947 werden zij voor het eerst gesignaleerd. In de middag van die dag vloog
Kenneth Arnold uit Boise, in de Amerikaanse staat Idaho, van Chehalis naar
Yakima. De reis zou eentonig verlopen zijn, als hij niet plotseling iets in het
oog had gekregen, dat hem even met open mond in de ruimte deed staren. Hij
zag daar boven de Mount Rainer negen blinkende voorwerpen, die de vorm
hadden van een discus. Zij schenen flitsend over de berg te scheren. Arnold ver
telde later van zijn vreemde ervaring, en daarmee begon de schrik der vlie
gende schoteltjes de wereld op stelten te zetten.
Binnen een paar dagen was heel
Amerika als bezeten van de vliegende
discus. Nagenoeg in alle 46 staten van
Amerika en het aangrenzende Colum
bia zag men „schoteltjes". 'En de be
schrijvingen van het verschijnsel va
riëren als de bloemenpracht in Flori
da. Men zag een discus, er waren vlie
gende oliebollen en vlammenspuwende
droppels; men sprak van vleugelloze
vliegtuigrompen en vuurballen, die
langs de hemel schoten met een snel
heid, welke die van het geluid over
trof; een ander zag het voorwerp „han
gen" als een helicopter of draaiend als
een ventilator.
Het kostte mensenlevens
En toen begon het gerucht; de een
wist het beter dan de ander: de Rus
sen namen proeven met deze monster
achtige projectielen, neen het waren
proefnemingen van de Amerikaanse
luchtmacht, en er waren zelfs lieden,
die in alle ernst beweerden dat het
vliegtuigen waren, afgeschoten of g--
start van Mars. Deze bezetenheid kost
te drie mannen het leven; en dat
maakte de verwarring des te groter.
Men werd zo zenuwachtig, dat de
Amerikaanse luchtmacht tenslotte
met enige reserve besloot om de
zaak eens grondig te onderzoeken.
Toen Sidney Shalett zijn journalis
tieke speurderswerk begon, had de
luchtmacht ongeveer 250 rapporten
over de geheimzinnige verschijnselen,
nauwkeurig getest op de betrouwbaar
heid van de waarnemers. Shalett
moest, toen hij deze rapporten had be
studeerd, in elk geval bekennen, dat
zo er maar een greintje betrouwbaar
bewijs was dat een of ander genie uit
de V.S. zelf of een machtige vijand,
hetzij op deze aardbol hetzij op een
andere planeet, „schoteltjes" het lucht
ruim inspuwde de Amerikaanse
luchtmacht niet in staat is geweest het
verschijnsel te localiseren. De lucht
machtofficieren hebben hem verzekerd,
dat er niets voor hem verborgen was
gehouden. Hij neemt hen scrgis op
hun woord. Ook al beweert menigeen,
dat hij beslist bij de neus is genomen.
Kenneth Arnold is een van die lie
den, die maar moeilijk te overtuigen is
van de oprechtheid van de luchtmacht
autoriteiten. Hij hield het bij zijn waar
nemingen. Het waren een soort scho
teltjes geweest, zonder staart of roer:
zij vlogen ontzettend snel en in één
lijn, alsof zü met elkaar verbonden
waren en de grootte schatte hij op i 'i
kleiner dan een Skymaster. Hij had
die vreemde voorwerpen bijna drie
minuten lang kunnen zien.
Het vreemdste was, dat de kranten
sinds de 24e Juni elke dag een „scho-
telbericht" konden opdienen. En het
geval zou in een heel kwade reuk
hebben komen te staan, als niet tot
ieders verbazing ook heel serieuze lie
den over vliegende schoteltjes rappor
teerden; zoals officieren, vliegers, test
piloten, officieren van de geheime
dienst, politie hoog en laag, zakenlie
den, astronomen en weerkundigen.
't Was werkelijk curieus.
Twee weken na Arnolds ervar'ngen
deed zich een van de eerste gevallen
voor, waardoor menigeen perplex
stond. Het gebeurde op het vliegveld
en u zult 'a morgens weer
kiplekker uit bed springen.
Elke dag moet uw lever een liter gal In
uw ingewanden doen stromen, anders ver
teert uw voedsel niet, het bederft U raaki
verstopt, wordt humeurig en loom. Neem de
plantaardige CARTER'S LEVERPILLETJES
om die liter gal op te wekken en uw spijs
vertering en stoelgang op natuurlijke wijze
te regelen.
Er was, vooral in Amerika, al
zoveel gesproken en geschreven,
en nog meer gefantaseerd over de
befaamde „vliegende schotels",
dat Sidney Shalett blijkbaar niet
meer rustig op zijn stoel kon blij
ven zitten. Hij wilde nu wel eens
weten, wat waar en wat verzon
nen was; twee maanden besteed
de hij aan zijn naspeuringen, bij
officiële instanties en bij lieden,
die 't verschijnsel hadden waar
genomen, Het relaas over zijn be
vindingen, waarvan u een en an
der hier leest, troffen wij aan in
het Amerikaanse weekblad Satur
day Evening Post.
is In elk geval geen plaats voor het
soort fantasten, dat daast over vreem
de verschijnselen in de lucht. Tóch ge
beurde er iets opmerkelijks. Een der
officieren zag plotseling, toen hij 's
morgens om half tien op weg naar
zijn bureau was, „twee zilveren voor
werpen van een bol- of discusvorm,
die zich met een snelheid van ruim
500 km per uur voortbewogen op een
hoogte van naar schatting 2500 meter".
Een paar sergeanten, die daar in de
buurt waren, namen hetzelfde waar.
Even later zag men een derde derge
lijk voorwerp voorbijschieten, Het
vreemde was, dat de voorwerpen zich
tégen de windrichting voortbewogen.
Nog dezelfde middag zagen twee
hoofdofficieren „iets wat een dun me
talen voorwerp scheen te zijn"; het
dwarrelde „op z'n gemak" boven het
vliegveld, dook, klom en schommelde
daar acht minuten lang. Tezelfder tijd
zag een testpiloot in de nabijheid een
vreemd witachtig voorwerp van grote
Muroa in Californie. Nu is Muroe het
„heilige der heiligen" van de Ameri
kaanse luchtmacht. Hier worden in
alle geheimzinnigheid proeven geno
men met supersonische vliegtuigen. Er
hoogte op de aarde afschieten.
Vier dagen tevoren had Portland ln
Oregon een ware invasie van vliegen
de schoteltjes beleefd. Het begon met
een parkwachter, die de duiven voe
derde en merkte, dat de diertjes erg
zenuwachtig deden. Toen zag hij wat
de duiven zo'n angst bezorgde: vijf
discusvo'rmige voorwerpen, die dui
kend en dwarrelend met grote snel
heid over het park scheerden. Ver
schillende Portlanders zagen die dag
vliegende schijven. En ook vlak bij
Vancouver werden zij gezien „als een
vlucht ganzen". Hier hoorde men een
zoemend geluid.
De jacht in de dood.
Het meest tragische voorval met de
vliegende schoteltjes gebeurde 7 Janu
ari 1947 op een vliegveld bij fort Knox,
in Kentucky. Ruim kwart over één zag
een sergeant op de controletoren ook
zo'n vreemd voorwerp, liefst van bijna
100 meter doorsnee. De staf van het
veld kwam in het geweer. Iedereen
had het voorwerp gezien, maar de be
schrijvingen liepen sterk uiteen: een
parachute-vorm, roodachtig licht o»
flecterend; een rond en wit ding; men
kon het door de wolken heen zien enz.
Temidden van de verwarring hoorde
de radiotelegrafist dat er een groep
van 4 P-51 jagers in de buurt was.
Mantell was de leider, een oorlogs
vlieger met ruim 3000 vlieguren en
grote ervaring, moedig maar niet roe
keloos. Men vroeg de P-51's het voor
werp na te jagen. Mantell kreeg het
„vliegende schoteltje" in de gaten en
rapporteerde regelmatig via de radio
over zijn ervaringen. In het vuur van
de jacht raakte hij in de ijlere lucht
lagen en hij had geen zuurstof-appa
raat bij zich. Hij zat toen bijna op een
hoogte van 6000 meter. Mantell rap
porteerde: „Ik stijg tot 6000 meter, als
ik dan nog niet dichterbij ben geko
men houd ik er mee op".
Het waren zijn laatste woorden.
Mantell moet, steeds hoger klimmend,
gebrek aan zuurstof gekregen en zijn
bewustzijn verloren hebben. Men ge
looft, dat zijn toestel, hoewel eigenlijk
onbestuurd, nog tot 9000 m is gestegen
en toen een duik heeft genomen. Tus
sen de 6000 en 3000 meter sloeg de
P-51 uit elkaar. Men vond later her en
der de wrakstukken van het toestel.
81. Alle matrozen zitten in de kom
buis om naar het pannekoekeneten
van Pim te kijken. Zodoende is er
niemand aan dek om de nadering van
een vreemd schip te bemerken. Een
schip, dat met minder goede bedoelin
gen op de „Salmiak" afkomt. Een
sloep met zwarte vlag. Een sloep be
mand met zeerovers!!! En onbewust
van het lot dat hun allen te wachten
staat, kijken de matrozen naar Pim,
die nog steeds aan zijn achtste panne-
koek bezig is. Maar op dit ogenblik
komt de kapitein de kombuis binnen
vallen met woedende blikken. „Waar
zijn jullie allemaalIn slaap gevallen?
Dat zit hier te kijken naar een panne
koeken-eter, terwijl we worden
aangevallen door zeerovers!" Ontzet
springen de matrozen op. „Ja, staar me
niet zo aan", buldert de kapitein.
„Had liever beter opgelet dan hadden
we misschien kunnen ontsnappen.
Vooruit te wapen!" Maar het is al te
laat. De zeerovers hebben de „Sal
miak" al geënterd en onder woeste
kreten bestormen zij het dek.
EERSTE VLUCHT VAN NIEUW
AMERIKAANS STRAALVLIEGTUIG.
De Lockheed F 90, het nieuwste
straalvliegtuig der Amerikaanse lucht
macht, heeft met goed gevolg zijn eer
ste proefvlucht volbracht.
De F 90 is één van de grootste ge
vechtsvliegtuigen, die ooit gebouwd
Het vliegtuig weegt ongeveer 12.500
kilo. Volgens de piloot irok het in 10
minuten tot 4i/9 kilometer -hoogte op,
doch hij voegde er aan toe, dat dit niet
het snelste stijgtempo van het toestel
is. In 1950 komt deze machine waar
schijnlijk in de productie.
De stakingen in ifalie
Gisteren zijn bouwvakarbeiders in
Livorno en Piemont een staking van
24 uur begonnen, welke mogelijk zal
leiden tot een reeks stakingen waar
bij 500.000 arbeiders zijn betrokken,
aldus het Algemeen Italiaans Vakver
bond. De arbeiders eisen loonsverho
ging. De hotelstaking van Rome is ge
ëindigd. Gedurende veertien dagen
hadden 3000 hotelemployé's het werk
neergelegd. Zij krijgen thans een
loonsverhoging van 4000 lire per
maand.
Geruime tijd hing er derde Pinksterdag op het Gemeentelijk Sportpark te
Alkmaar een angstige spanning. Piet van Aartsen, de bekende sintelbaanrijder
uit Amsterdam, was gevallen, midden in een hevig duel met P. Cordang. Het
duurde geruime tijd, alvorens men het publiek kon meedelen, dat de kwet
suren, welke van Aartsen had opgelopen, niet van ernstige aard waren. Een
daverend applaus begroette deze mededeling en spoedig stoven de renners
weer met hun motoren als baarlijke duivels over de zwarte sintels. Er werd
hard gereden, harder dan ooit, ondanks het ontbreken van van Aartsen Het
tempo, dat de twee Oostenrijkers, gebr. Kielmeyer, aangaven, was zo hoog,
hun bochtentechniek zo perfect, dat de Nederlandse cracks als Hartman, Cor
dang, Iesberts, Baas en ondanks hun moedig rijden, het hoofd moesten buigen.
bezorgde menige sensatie. Sleutel en
Dieuwertsen gaven elkaar in de 350 cc
klasse weinig toe en hun tijden bena
derden die van de senioren. Uitermate
spannend was de finale van de 500 cc,
welke na een nek-aan-nek-race door
Romeyn van Jonker werd gewonnen.
350 cc SENIOREN
De twee eerste manches waren voor
Hartman en practisch gesproken kon
de Amsterdammer die erepalm niet
meer ontlopen. Cordang riskeerde in de
laatste m_nehe echter zo veel dat
Hartman zijn motor over de kop moest
draaien, waardoor hij de race niet kon
uitrijden bn Cordang winnaar werd.
FINALE 500 ce.
Na de twee series en de herkeuring
gen was het duidelijk geworden dat de
Nederlanders hun handen vol zouden
krijgen aan de gebroeders Kielmeyer.
Het enthousiasme van het publiek ken
de dan ook geen grenzen toen Jan
Berman kans zag om drie ronden lang
de aanvallen van Karl, de jongste van
de gebroeders, af te slaan. Motorpech
•was jammer genoeg oorzaak dat Bor-
man de strijd moest opgeven. Tinus
Metselaar en G. van Dijk Hemelrijk
konden weinig anders doen dan met
lede ogen toe te zien dat Karl en Leo
pold de eerste plaatsen gingen delen.
LANGE BAAN 500 00.
Ronden lang lag Dik de Geus hier op
kop. Jaap Iesberts noch Ouke Baas
Karl en Leopold Kielmeyer legden
beslag op de twee eerste plaatsen ln de
halve liter klasse met enige seconden
voorsprong op de Limmenaar Tinus
Metselaar en de overige Nederlandse
deelnemers.
Aan de lange baan-wedstrijd voor se
nioren in deze klasse konden de buiten
landse renners niet deelnemen daar
hun motoren hierop niet ingesteld wa
ren. Deze wedstrijd werd een heroïek
gevecht tussen de Alkmaarder Dik de
Geus, Jaap Iesberts en Ouke Baas. Het
was tenslotte Dik de Geus die als over
winnaar naar voren kwam.
Naast het fantastische rijden van de
gebroeders Kielmeyer en de enerveren
de lange baan-wedstrijd voor senioren
waren er nog meerdere hoogtepunten,
welke deze motorwedstrijden voor de
bezoekers tot een onvergetelijke dag
maakten. Dat waren de duels tussen
Hartman en de jeugdige Cordang. Het
was de Limburger Cordang die tot
tweemaal toe, zei het met een weinig
geluk, met de bloemen strijken ging.
Doch ook het rijden van de junioren
konden hem voorbij komen totdat het
laatste rechte stuk inging. De Geus
nam de laatste bocht iets te ruim en
zijn voorsprong op de rivalen werd zeer
miniem. Slechs met tienden van secon
den ging hij als overwinnaar over de
eindstreep.
UITDAGINGSWEDSTRIJD
Ouke Baas, Dik de Geui en Jaap
Iesberts wilden niet zonder meer de
meerderheid van de Oostenrijkers er
kennen. Zij richtten een uitdaging aan
de Kielmeyers die hierop gretig ingin
gen. Ook nu weer waren de gasten heer
en meester en konden de Nederlanders
niet anders doen dan de drie laatste
plaatsen delen.
De uitslagen luiden:
Junioren 250 cc: 1. W. A. van Ros-
sum, Utrecht, Triumph, 4 pt.: H. Ver-
brugge, Ouderkerk a.d. Amstel, Jap,
6 pt,: snelste tijd van H. Verbrugge in
2.21.2.
Junioren 350 cc.: 1. A. Sieuwertsen, 3
pt.; 2. H. M. Steutel, Amsterdam, Jap, 9
pt.: snelste tijd A. Sieuwertsen 1.57.
Junioren 500 cc: 1. C. Romeyn, Den
Haag, Jap, 1.51.4; 2. G. JoJnker, Amster
dam, Jap, 1.51.8; 3. H. Verhoef, Amster
dam, Jap, 1.56;
Senioren 350 cc: 1. P. Cordang, Swal-
men (LI, Norton, 5 pt.; 2. A. Hartman,
Amsterdam, Jap, 5 pt.; 3. G. Thijsse,
Rotterdam. Jap, 8 pt.; snelste tijd A.
Hartman 1.54.1.
Senioren 350 cc, lange baan; 1. P.
Cordang, 2.52; 2. A. Hartman, 3. G.
Thijsse.
Senioren 500 cc: 1. Karl Kielmeyer,
Oostenrijk, 1,46.8; 2. Leopold Kielmeyer,
Oostenrilk, 1.50; S. T. Metselaar, Lim-
men, 1.54.
Senioren 500 cc, lange baan: 1. D.
de Geus, Alkmaar, Jap, 2.47; 2. J. Ies
berts, Den Haag, Triumph; 3. O. Baas,
Amsterdam, Jap.
De minister van Binnenlandse
Zaken is voornemens zich Dinsdag
14 Juni a.s. naar Brussel te begeven,
teneinde met zjjn Belgische ambtge
noot enige aangelegenheden te be
spreken.
114
IN DE
DOOR
TJEERD ADEM A
Ik zorgde er voor, de documenten
niet op mijn kamer te laten. Ik droeg
ze voortdurend bij mij, ik was gewa
pend en u weet, dat ik er niet tegen
op gezien zou hebben degene neer te
schieten, die getracht zou hebben mij
te beroven.
Ten slotte is alles zo onverwacht en
zo vlug gegaan, dat ik geen tijd tot
verweer heb gekregen.
Ik ging tegen de avond even naar
de bus om een brief te posten Er
kwam mij een auto achterop en vóór
ik het wist hadden drie mannen mij
te pakken. Zij sloegen mij neer. De-
roofden mij en waren met alles wat
ik bij me had verdwmen, toen ik pas
tot het besef kwam, dat er iets bij
zonders gebeurd was.
Toen was het te laat. De docufnen-
ten waren verdwenen".
Jhr. Van Waardenburg boog moede
loos het hoofd.
„Ik heb mij de volgend» dag direct
naar hier laten brengen", zei hij. „Hier
lig ik nu doelloos, nutteloos en waar
deloos.... Een man, die gefaald heeft.
Dat heb ik het gezantschap onmiddel
lijk laten weten".
Hij zweeg enige ogenblikken en
keek Steensma onderzoekend aan.
„Hoe is het u gegaan, mijnheer?"
vroeg hij. „U heeft, naar ik vermoed,
ook de nodige minder aangename
avonturen.
„Op een avond buitenshuis ben ik
te overmoedig geweest", bekende
Steensma. „Mer heeft mij, even als u,
beroofd en toen blijkbaar ontdekt, dat
wij van plaats hadden verwisseld. Ik
verwijt mij, dat ik daardoor waar
schijnlijk de oorzaak van uw misluk
king ben geweest".
„U behoeft u, wat dat betreft, geen
verwijten te maken, mijnheer Steens
ma", zei de heer Van Waardenburg.
„Het is mijn uitdrukkelijk verlangen
geweest, dat u niet als een kluizenaar
zou leven. Dat u in de val is gelopen...
Hoe zou ik het u kwalijk kunnen ne
men, waar met mij precies hetzelfde
gebeurd is?"
„Ik moet u wat vertellen, mijnheer",
zei Steensma. „Ik heb reden te ver
moeden, dat de toestand niet zo som
ber is, als u zich die voorstelt. Er
is.... er is nog niets verloren. De do
cumenten welke in uw bezit waren
„Wat is er mee, mijnheer?"
„Ze waren vals", zei Steensma.
Jonkheer Van WaardenburjJ sprong
driftig overeind, greep Steensma bij
de schouders en schudde hem door
elkaar.
„Spreek op!" riep hij hijgend. ..U
zegt ze waren
Met moéite bevrijdde de ingenieur
zich uit de greep der kromgetrokken
vingers.
„U moet me beloven, dat u rustig
zult blijven!" riep hij. „Ik zal verder
spreken, als u weer in uw bed ligt".
De jonker keerde zich rf. „Vergeef
mij, mijnheer", zei bij beschaamd. „Ik
vrees, dat ik mij wel zeer heb ver
geten, maar u weet niet van welke
enorme betekenis uw woorden...."
„Zodra u rustig onder de dekens
ligt, zal ik u een en ander vertellen",
beloofde Steensma.
De heer Van Waardenburg strekte
zich opnieuw op het rustbed uit.
„Vertel dan toch!" riep hij onge
duldig.
Ir. Steensma boog zich tot hem over
en verhaalde al wat hem was over
komen. Hij deed het kort en duidelijk
en de man op het rustbed viel hem
geen enkele maal in de rede. Hij sloot
een ogenblik de ogen, toen Steensma
van de geweldadige dood van de
jonge vrouw verhaalde en staarde de
verteller in spanning aan, toen deze
hem mededeling deed van het gesprek,
dat hij met haar gehad had en alles
wat daarop gevolgd was.
Toen hij was uitgesproken boog de
zieke een ogenblik het hoofd.
„Arme Ingeborg", zei hij, „zij was
een nobele vrouw, mijnheer Steensma,
trouw tot in de dood".
Jonkheer Van Waardenburg richtte
zich iets op.
„Dus", zei hij, „wij hebben niet ge
faald?"
„Integendeel, mijnheer, u kunt iede-
„De geschiedenis van ons vader
land in een notendop" door Dr,
M. Schneider en Drs. J. C. Tromp
Jr. Uitgave: Hollandia, Baarn.
De grote uitgebreidheid van de ge
schiedenis van ons land en volk in een
notendop behandelen, is niet eenvou
dig. Dit te doen voor jonge mensen
vereist daarenboven naast het beheer
sen van een taal, welke de jonge mens
vertrouwd is, een zich indenken in de
psychologie en de verbeeldingskracht
van degenen, tot wie men zich voorne
mens is in te richten.
Wij geloven, dat de auteurs van bo
vengenoemd werk hierin zeker ge
slaagd zijn. De wetenschappelijke stan
ding van de schrijvers waarborgt bo-,
vendien een verantwoorde documenta
tie. Het is voorts verheugend, dat zij
behalve aan politieke en maatschappe
lijke geschiedenis een ruime plaats
hebben toegedacht aan de culturele
groei van ons volk, zoals die zich in de
loop der eeuwen voltrokken heeft.
De zeven en dertig hoofdstukken zün
kort gehouden, voorzien van pakkende
titels en verlucht met een groot aantal
goede tekeningen. Wij kunnen dit boei
ende boek daarom van harte aanbe
velen.
Bij dezelfde uitgever verscheen de
vierde druk van E. G. Huey's boek „De
dierenwereld in een notedop". Dat van
een dergelijk werk in dezelfde royale
uitvoering als het hier boven bespro
kene, een vierde druk kon verschijnen
lijkt ons opzichzelf reeds een aanbeve
ling. Het is op 'n prettige instructieve
wijze geschreven en voor Nederland be
werkt dooi de dierenkenner bij uitne-
n endheid A. F. J. Portielje, Het bevat
niet mirytei dan 213 voor jongeren aan
trekkelijke tekeningen.
De vierjarige A. F. van Rot is spe
lenderwijs in de Maashaven gevallen
en verdronken. Een buurman slaagde
er na enige tijd in Jiet kind met een
dreg op het droge te brengen, doch
toen waren de levensgeesten reeds
geweken.
VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten
om 6, 8 en 11 uur. VARA: 6.20 Piano.
6.30 Strijdkrachten. 7.00 Lezing. 7.15 Sil-
\estri-kwartet. VPRO; 7.30 Voor de jeugd.
VARA: 8.05 Dingen van de dag, 8.20 In-
tomationaal-orkest. 9.20 Hoorspel. 10.00 Aan
sluiting met Wenen. 10.45 Van boek tot boek.
11.15 Promenade-orkest. 11.40 Benny Good-
man-kwartet.
HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten
om 7, 8 en 11 uur. NCRV: 6.00 Onze
Nederlandse koren en korpsen. 6.30 Lezing.
7,15 Nieuws uit Indonesië. 8.05 Programma-
pxoloog. 8.15 NCRV-koor. 9.30 Radio Philhar-
monisch-orkest. 10.45 Avondoverdenking. 11,15
Avondconcert.
VOOR DONDERDAG
HILVERSUM If 301 m. Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. - AVRO: 8.15
Ochtendvaria. 10.15 Arbeidsvitaminen. 12.38
The Skymasters. 1.20 Aansluiting met B.B.G,
6.15 Sportpraatje. 6.30 Strijdkrachten. 7.00 Ko-
bus Kwint. 7.10 Metropole-orkest. 7.45 De
Regerings-Voorlichtingsdienst antwoordt. 8.05
In het Radio-Zoeklicht. 8.15 Omroep-orkest. 9.00
Blijspel. 10.00 Negro spirituals. 10.45 Oude
en nieuwe problemen. 11.15 André Kostelanetz
en zijn orkest. 11.30 Gramofoonplaten.
HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. - KRO: 8.15
Pluk de dag. 1.20 „De Zevenklapper". 6.15
Land- en Tuinbouw". 6.30 Populaire orgel
bespeling. 7.15 Nederlandse organisten. 7.30*
Actueel geluid. 8.05 Programma-proloog. 8.15
Plaatvaria. 9.00 Betekenis van Gemeenteraads
verkiezingen. 9.20 Sweelinck-kwartet. 9.50
Gramofoonplaten. 10.05 De Vaart der Volken.
10.25 NCRV-kwartet, 10.45 Avondoverden
king. 11.15 Beroemde concerten. 11.45 Gramo-
fqpnplaten.
DRINK- EN VOEDERBAKKEN
In kippenrennen en scharrelruimtett
ziet men allerlei modellen drinkbak»
ken, waaronder zulke ongeschikte en,
laat ik het maar ronduit zeggen, zulk*
vieze en totaal verkeerd geplaatste, da»
men niet begrijpen kan, hoe zoiets aan
de dieren in gebruik gegeven kan wen
den. Bij. vele gebruiksvoorwerpen voo*
de kippen treedt zeer dikwijls de ver
keerde idee op de voorgrond, dat he»
oud en versleten moet zijn, dus een
bak uit een oude plank gemaakt, een
oude pot, een oude emmer enz. Waar
om moet dat alles toch oud en afgesle
ten wezen? Zijn onze beste legsters,
onze wakkere hanen, onze veelbelo
vende kuikens niet iets degelijks
waard? Dit geldt in de eerste plaats
voor de drinkgelegenheid. Een oud*
pan of iets anders, dat in de keuken
niet meer gebruikt kan worden is voor
de kippen nog mooi genoeg.
Wie zo denkt, begrijpt zijn. eigen
voordeel niet, want als b.v. een emajll*
pan afgedankt is, omdat ze gevaar kan
opleveren voor de mensen, levert die
nog meer gevaren op voor de dieren,
die er elke dag uit moeten drinken of
eten. Wie het goed met zijn dieren
meent, zal voor goede voer- en drink
bakken zorgen, die gemakkelijk kun
nen worden ontdaan worden met bor
stel of spons van de slijmerige laag,
die zich weldra hecht aan de binnen
zijde en waarin ontelbare levende we
zentjes snel voortwoekeren. Menig kui
ken heeft door onzuiver drinken darm
stoornissen opgelopen, die een vroeg
einde aan zijn leven maakten. Ook
komt het er wel degelijk op aan voor
welke dieren de bak bestemd is, want
wat voor een bepaald ras goed is, deugt
daarom nog niet voor een ander. Zo
hebben alle kuifhoenders om het nat
worden van hun kuif te voorkomen er
een nodig van bijzonder model met een
smalle tuit of bek; zoiets als een vogel
fontein. Zulk een model is ook te ge
bruiken voor kuikens en andere fijne
hc endersoorten maar het bezwaar is,
dat een echte schoonmaak ervan niet
gemakkelijk is.
VALENTINE NAAR DENEMARKEN
VERTROKKEN
Gistermiddag is de heer Alan Va
lentine met een toestel van de Scan
dinavian Airlines van Schiphol naar
Kopenhagen vertrokken. Mr. Valen
tine bleek niet bereid iets te zeggen
over het doel van de tocht en de duur
van zijn verblijf in Denemarken.
Mevr. J. G. Vlnk-Langenberg, Regen»
t esse laan 28, Haarlem, won de laatsK,
hoofdprijs van f. 25.— met het onder»
staande recept! De negen troostprjjw
winnaressen ontvangen persoonRJK
bericht.
Neem3 kopjes TAR-RY. 9 kopjes water, let»
zout en foelie. 2 ons kalfs- of lamsvleea aar
kleine stukjes gesneden. 50 gram boter of vet
2 grote uien, i/j pond kleine worteltjes (or-
bloemkool en doperwtjes).
De TAR-RY met de foelie en wat zout pim.
i/2 uur laten koken, ze mag nog niet gaar zij»
(werd 2 uur geweekt). Het vlees ln boter of vet
met peper en zout bruin braden, daarna de
fijngesneden groenten even erbij fruiten, dan
laag om laag de TAR-RY en het vlees-
groentenmengsel in een goedslultende pan
overdoen. Doe het TAR-RY kookvocht erbil
en vul aan met zoveel water (kokend), dat
het juist gelijk staat met de Ingrediënten, laat
aan de kook komen en verder op een zacht
vuur gaar laten smoren (pim. 1 uur) en een
heerlijke stoofpot la gereed. Opdienen roet
gekookte aardappelen. -
Dit (a dan het einde van de TAR-RY Re
ceptenwedstrijd. Probeer ook die vele Andere
heerlyke TAR-RY gerechten-
die V beschreven vindt t» het
receptenboekje van Rartto-
kookleraarKers. Vraag TAR-
RY. Stt cent per pak I
BUIGHUL
W eusnen't Koninklijk* Fabrieken N. V.Warmer»,
Anna 1765
re dag over de stukken beschikken'
„En de andere?"
„Zullen de lastgevers van onze ach
tervolgers op een geheel verkeerd
spoor brengen", zei Steensma glim
lachend.
„Maar dat is prachtig!" riep de Jon
ker mgt schitterende ogen, „dat is
prachtig, mijnheer Steensma. Dank zij
uw optreden heeft dus alles zich ten
goede gekeerd. Ik zal u dadelijk op
staan.
Hij kwam vlug overeind, maar liet
zich met een kreun van pijn weer
vallen.
„De geest is gewillig, maar het vlees
is zwak", zei hij met een van pijn vei
trokken gezicht. „Er is de laatste da
gen te veel van mijn zenuwgestel ge
vergd. Mijn arme hoofd kan dat alles
niet verdragen. Ik vrees, dat ik niet
persoonlijk
Hij staarde een ogenblik verdrietig
voor zich uit
„Mijnheer Steensma", zei hij, „het is
mogelijk, dat degene voor wie deze
stukken bestemd zijn ze dezer dagen
in ontvangst zal moeten nemen. Wilt
u.... iob m hem willen over
handigen en hem vertellen, dat ik, tot
mijn grote spijt...."
„Het doet mij leed, mijnheer Van
Waardenburg", zei Steensma, „ik had
zo gaarne gewild, dat u, die- dat in
alle opzichten verdiend heeft, de do
cumenten aan Zijne Excellentie zou
overhandigen. Mocht dat helaas niet
mogelijk blijken, dan wil ik natuur
lijk als uw vertegenwooidiger optre
den. U weet, dat u te allen tijde over
mij kunt beschikken. Ik beloof u, dat
ik Zijne Excellentie volkomen van het
verloop van zaken op de hoogte zal
stellen".
„Ik dank u van ganser harte, mijn
heer", zei de jonker. „Ik besef steeds
beter welk een voortreffelijke keuz*
ik deed op de avond, toen het toeval
u op mijn weg plaatste en ik u ver
zocht als mijn plaatsvervanger op t*
treden".
Op dat moment werd er op de deur
van de ziekenkamer geklopt en frevS*
Cato vertoonde zich op de drempel.
„Het spijt mij, dat ik de heren in
hun gesprek moet storen", wtA a*,
„maar de patiënt mag werkelijk niet
langer praten". Wor^j Vervolgd