Wat waren de vliegende schijven? Nederlandse motorcracks geslagen SCHUDT UW LEVER WAKKER De Pluimveehouder Residentie TAR-RY im :en P TOT IJ Projectielen van Rusland of van Mars? Sidney Shalett onderzoek op S&SgffiVl ~Y .r Pim, Pam en Pom en het Afrikaanse avontuur Dirk de Geus won heroïek gevecht Van Aartsen door val uitgeschakeld De Oostenrijkers ongenaakbaar Vele hoogtepunten AVONTUUR Het nieuwe boek Het Radioprogramma :R JUBILEUM. or B. W. Kloes en priesterjubi- aling voor :n dieselbema- anging van het laai, uit tevoe- de polder Ob- vang gemaakt, ïsluit tot deze estuur was ge- se moeilijkhe- vorderen, over- n om een goe- machtigen. estigd de in- en van het re- ;e kunnen ne- de waterstand r aanleiding toe der Hensbroek het verwerken er zorgdragen, rstallatie goed ling deze meer in gebruiken en nu als hoofd- >r aanvullingen den. as rigereden nabij het Wit» >r-Mes aange- >nneerde kan- Peereboom uit de verklaring de mevr. Dek- en op het al- hij een aanrij- >men. Ook ge- de heer Peere had en aan de reed. licht gewond Na advies van huis vervoerd. ;en onderzoek n „Altijd i hield de vis- 2n viswedstrijd heel wat leden nmerking. oor de heer H von; 2e pr. een heer H Wit, 3 i voor de heer taart voor de een das voor een snoeren- akeman, 7e pr. Spaan, 8e pr. de Jong, 9e pr. heer A Schip- nmel voor de een baarstuig erg. de grootste H Ceelie, zo- een shagdoos kleinste baars Ook deze prijs ïelie. De eerste ;oor de heer P ijn rokersrant- pakje shag. De heer J Spaan; g gereserveerd. Dcht als troost- vangst nemen. ifen ND. Notering aardappelen. 7.40, drielingen 7.30—1 7.70. IENTEN CEN- telingen 16.80 10—18.00; kriel omaten 80.00 4.10—4.60. (MUIDEN was: 1680 kisten haai, 100 wolf, koolvis, 10 leng, 260 tarbot tong, 1200 schol, 50 Totaal 4680 kisten f12.225; JJM 20 „Antje" f8.053; 4; IJM 57 „Me- arte Zee" f 9.042; 660; 53 f 1.660; 130 f560; 277 160; 166 f 1.400; 64 f 2.240; 28 120; 169 f 3.050; f 1.770; BU 33 Wieringermeer ipenwagens in i zich als typi- üeedruimte be is dat de brand- aar huis bege- halen. een uit Hoorn invloed van e autobestuur- )1 veroorzaakt, dame levens- 'e Uitgeest is nd geneesheer te Beverwijk, Je nieuwe Fin- welke in Sep- nderwijs wordt worden toege- Te Castri- irgaande nach- ebroken. liging „Zaan- het organise- petitie, zulks ,.0. e Haarlem het ■n gevierd van andweerbond. Twee jaar geleden begon het: „de rage der vliegende schijven". Op 24 Juni 1947 werden zij voor het eerst gesignaleerd. In de middag van die dag vloog Kenneth Arnold uit Boise, in de Amerikaanse staat Idaho, van Chehalis naar Yakima. De reis zou eentonig verlopen zijn, als hij niet plotseling iets in het oog had gekregen, dat hem even met open mond in de ruimte deed staren. Hij zag daar boven de Mount Rainer negen blinkende voorwerpen, die de vorm hadden van een discus. Zij schenen flitsend over de berg te scheren. Arnold ver telde later van zijn vreemde ervaring, en daarmee begon de schrik der vlie gende schoteltjes de wereld op stelten te zetten. Binnen een paar dagen was heel Amerika als bezeten van de vliegende discus. Nagenoeg in alle 46 staten van Amerika en het aangrenzende Colum bia zag men „schoteltjes". 'En de be schrijvingen van het verschijnsel va riëren als de bloemenpracht in Flori da. Men zag een discus, er waren vlie gende oliebollen en vlammenspuwende droppels; men sprak van vleugelloze vliegtuigrompen en vuurballen, die langs de hemel schoten met een snel heid, welke die van het geluid over trof; een ander zag het voorwerp „han gen" als een helicopter of draaiend als een ventilator. Het kostte mensenlevens En toen begon het gerucht; de een wist het beter dan de ander: de Rus sen namen proeven met deze monster achtige projectielen, neen het waren proefnemingen van de Amerikaanse luchtmacht, en er waren zelfs lieden, die in alle ernst beweerden dat het vliegtuigen waren, afgeschoten of g-- start van Mars. Deze bezetenheid kost te drie mannen het leven; en dat maakte de verwarring des te groter. Men werd zo zenuwachtig, dat de Amerikaanse luchtmacht tenslotte met enige reserve besloot om de zaak eens grondig te onderzoeken. Toen Sidney Shalett zijn journalis tieke speurderswerk begon, had de luchtmacht ongeveer 250 rapporten over de geheimzinnige verschijnselen, nauwkeurig getest op de betrouwbaar heid van de waarnemers. Shalett moest, toen hij deze rapporten had be studeerd, in elk geval bekennen, dat zo er maar een greintje betrouwbaar bewijs was dat een of ander genie uit de V.S. zelf of een machtige vijand, hetzij op deze aardbol hetzij op een andere planeet, „schoteltjes" het lucht ruim inspuwde de Amerikaanse luchtmacht niet in staat is geweest het verschijnsel te localiseren. De lucht machtofficieren hebben hem verzekerd, dat er niets voor hem verborgen was gehouden. Hij neemt hen scrgis op hun woord. Ook al beweert menigeen, dat hij beslist bij de neus is genomen. Kenneth Arnold is een van die lie den, die maar moeilijk te overtuigen is van de oprechtheid van de luchtmacht autoriteiten. Hij hield het bij zijn waar nemingen. Het waren een soort scho teltjes geweest, zonder staart of roer: zij vlogen ontzettend snel en in één lijn, alsof zü met elkaar verbonden waren en de grootte schatte hij op i 'i kleiner dan een Skymaster. Hij had die vreemde voorwerpen bijna drie minuten lang kunnen zien. Het vreemdste was, dat de kranten sinds de 24e Juni elke dag een „scho- telbericht" konden opdienen. En het geval zou in een heel kwade reuk hebben komen te staan, als niet tot ieders verbazing ook heel serieuze lie den over vliegende schoteltjes rappor teerden; zoals officieren, vliegers, test piloten, officieren van de geheime dienst, politie hoog en laag, zakenlie den, astronomen en weerkundigen. 't Was werkelijk curieus. Twee weken na Arnolds ervar'ngen deed zich een van de eerste gevallen voor, waardoor menigeen perplex stond. Het gebeurde op het vliegveld en u zult 'a morgens weer kiplekker uit bed springen. Elke dag moet uw lever een liter gal In uw ingewanden doen stromen, anders ver teert uw voedsel niet, het bederft U raaki verstopt, wordt humeurig en loom. Neem de plantaardige CARTER'S LEVERPILLETJES om die liter gal op te wekken en uw spijs vertering en stoelgang op natuurlijke wijze te regelen. Er was, vooral in Amerika, al zoveel gesproken en geschreven, en nog meer gefantaseerd over de befaamde „vliegende schotels", dat Sidney Shalett blijkbaar niet meer rustig op zijn stoel kon blij ven zitten. Hij wilde nu wel eens weten, wat waar en wat verzon nen was; twee maanden besteed de hij aan zijn naspeuringen, bij officiële instanties en bij lieden, die 't verschijnsel hadden waar genomen, Het relaas over zijn be vindingen, waarvan u een en an der hier leest, troffen wij aan in het Amerikaanse weekblad Satur day Evening Post. is In elk geval geen plaats voor het soort fantasten, dat daast over vreem de verschijnselen in de lucht. Tóch ge beurde er iets opmerkelijks. Een der officieren zag plotseling, toen hij 's morgens om half tien op weg naar zijn bureau was, „twee zilveren voor werpen van een bol- of discusvorm, die zich met een snelheid van ruim 500 km per uur voortbewogen op een hoogte van naar schatting 2500 meter". Een paar sergeanten, die daar in de buurt waren, namen hetzelfde waar. Even later zag men een derde derge lijk voorwerp voorbijschieten, Het vreemde was, dat de voorwerpen zich tégen de windrichting voortbewogen. Nog dezelfde middag zagen twee hoofdofficieren „iets wat een dun me talen voorwerp scheen te zijn"; het dwarrelde „op z'n gemak" boven het vliegveld, dook, klom en schommelde daar acht minuten lang. Tezelfder tijd zag een testpiloot in de nabijheid een vreemd witachtig voorwerp van grote Muroa in Californie. Nu is Muroe het „heilige der heiligen" van de Ameri kaanse luchtmacht. Hier worden in alle geheimzinnigheid proeven geno men met supersonische vliegtuigen. Er hoogte op de aarde afschieten. Vier dagen tevoren had Portland ln Oregon een ware invasie van vliegen de schoteltjes beleefd. Het begon met een parkwachter, die de duiven voe derde en merkte, dat de diertjes erg zenuwachtig deden. Toen zag hij wat de duiven zo'n angst bezorgde: vijf discusvo'rmige voorwerpen, die dui kend en dwarrelend met grote snel heid over het park scheerden. Ver schillende Portlanders zagen die dag vliegende schijven. En ook vlak bij Vancouver werden zij gezien „als een vlucht ganzen". Hier hoorde men een zoemend geluid. De jacht in de dood. Het meest tragische voorval met de vliegende schoteltjes gebeurde 7 Janu ari 1947 op een vliegveld bij fort Knox, in Kentucky. Ruim kwart over één zag een sergeant op de controletoren ook zo'n vreemd voorwerp, liefst van bijna 100 meter doorsnee. De staf van het veld kwam in het geweer. Iedereen had het voorwerp gezien, maar de be schrijvingen liepen sterk uiteen: een parachute-vorm, roodachtig licht o» flecterend; een rond en wit ding; men kon het door de wolken heen zien enz. Temidden van de verwarring hoorde de radiotelegrafist dat er een groep van 4 P-51 jagers in de buurt was. Mantell was de leider, een oorlogs vlieger met ruim 3000 vlieguren en grote ervaring, moedig maar niet roe keloos. Men vroeg de P-51's het voor werp na te jagen. Mantell kreeg het „vliegende schoteltje" in de gaten en rapporteerde regelmatig via de radio over zijn ervaringen. In het vuur van de jacht raakte hij in de ijlere lucht lagen en hij had geen zuurstof-appa raat bij zich. Hij zat toen bijna op een hoogte van 6000 meter. Mantell rap porteerde: „Ik stijg tot 6000 meter, als ik dan nog niet dichterbij ben geko men houd ik er mee op". Het waren zijn laatste woorden. Mantell moet, steeds hoger klimmend, gebrek aan zuurstof gekregen en zijn bewustzijn verloren hebben. Men ge looft, dat zijn toestel, hoewel eigenlijk onbestuurd, nog tot 9000 m is gestegen en toen een duik heeft genomen. Tus sen de 6000 en 3000 meter sloeg de P-51 uit elkaar. Men vond later her en der de wrakstukken van het toestel. 81. Alle matrozen zitten in de kom buis om naar het pannekoekeneten van Pim te kijken. Zodoende is er niemand aan dek om de nadering van een vreemd schip te bemerken. Een schip, dat met minder goede bedoelin gen op de „Salmiak" afkomt. Een sloep met zwarte vlag. Een sloep be mand met zeerovers!!! En onbewust van het lot dat hun allen te wachten staat, kijken de matrozen naar Pim, die nog steeds aan zijn achtste panne- koek bezig is. Maar op dit ogenblik komt de kapitein de kombuis binnen vallen met woedende blikken. „Waar zijn jullie allemaalIn slaap gevallen? Dat zit hier te kijken naar een panne koeken-eter, terwijl we worden aangevallen door zeerovers!" Ontzet springen de matrozen op. „Ja, staar me niet zo aan", buldert de kapitein. „Had liever beter opgelet dan hadden we misschien kunnen ontsnappen. Vooruit te wapen!" Maar het is al te laat. De zeerovers hebben de „Sal miak" al geënterd en onder woeste kreten bestormen zij het dek. EERSTE VLUCHT VAN NIEUW AMERIKAANS STRAALVLIEGTUIG. De Lockheed F 90, het nieuwste straalvliegtuig der Amerikaanse lucht macht, heeft met goed gevolg zijn eer ste proefvlucht volbracht. De F 90 is één van de grootste ge vechtsvliegtuigen, die ooit gebouwd Het vliegtuig weegt ongeveer 12.500 kilo. Volgens de piloot irok het in 10 minuten tot 4i/9 kilometer -hoogte op, doch hij voegde er aan toe, dat dit niet het snelste stijgtempo van het toestel is. In 1950 komt deze machine waar schijnlijk in de productie. De stakingen in ifalie Gisteren zijn bouwvakarbeiders in Livorno en Piemont een staking van 24 uur begonnen, welke mogelijk zal leiden tot een reeks stakingen waar bij 500.000 arbeiders zijn betrokken, aldus het Algemeen Italiaans Vakver bond. De arbeiders eisen loonsverho ging. De hotelstaking van Rome is ge ëindigd. Gedurende veertien dagen hadden 3000 hotelemployé's het werk neergelegd. Zij krijgen thans een loonsverhoging van 4000 lire per maand. Geruime tijd hing er derde Pinksterdag op het Gemeentelijk Sportpark te Alkmaar een angstige spanning. Piet van Aartsen, de bekende sintelbaanrijder uit Amsterdam, was gevallen, midden in een hevig duel met P. Cordang. Het duurde geruime tijd, alvorens men het publiek kon meedelen, dat de kwet suren, welke van Aartsen had opgelopen, niet van ernstige aard waren. Een daverend applaus begroette deze mededeling en spoedig stoven de renners weer met hun motoren als baarlijke duivels over de zwarte sintels. Er werd hard gereden, harder dan ooit, ondanks het ontbreken van van Aartsen Het tempo, dat de twee Oostenrijkers, gebr. Kielmeyer, aangaven, was zo hoog, hun bochtentechniek zo perfect, dat de Nederlandse cracks als Hartman, Cor dang, Iesberts, Baas en ondanks hun moedig rijden, het hoofd moesten buigen. bezorgde menige sensatie. Sleutel en Dieuwertsen gaven elkaar in de 350 cc klasse weinig toe en hun tijden bena derden die van de senioren. Uitermate spannend was de finale van de 500 cc, welke na een nek-aan-nek-race door Romeyn van Jonker werd gewonnen. 350 cc SENIOREN De twee eerste manches waren voor Hartman en practisch gesproken kon de Amsterdammer die erepalm niet meer ontlopen. Cordang riskeerde in de laatste m_nehe echter zo veel dat Hartman zijn motor over de kop moest draaien, waardoor hij de race niet kon uitrijden bn Cordang winnaar werd. FINALE 500 ce. Na de twee series en de herkeuring gen was het duidelijk geworden dat de Nederlanders hun handen vol zouden krijgen aan de gebroeders Kielmeyer. Het enthousiasme van het publiek ken de dan ook geen grenzen toen Jan Berman kans zag om drie ronden lang de aanvallen van Karl, de jongste van de gebroeders, af te slaan. Motorpech •was jammer genoeg oorzaak dat Bor- man de strijd moest opgeven. Tinus Metselaar en G. van Dijk Hemelrijk konden weinig anders doen dan met lede ogen toe te zien dat Karl en Leo pold de eerste plaatsen gingen delen. LANGE BAAN 500 00. Ronden lang lag Dik de Geus hier op kop. Jaap Iesberts noch Ouke Baas Karl en Leopold Kielmeyer legden beslag op de twee eerste plaatsen ln de halve liter klasse met enige seconden voorsprong op de Limmenaar Tinus Metselaar en de overige Nederlandse deelnemers. Aan de lange baan-wedstrijd voor se nioren in deze klasse konden de buiten landse renners niet deelnemen daar hun motoren hierop niet ingesteld wa ren. Deze wedstrijd werd een heroïek gevecht tussen de Alkmaarder Dik de Geus, Jaap Iesberts en Ouke Baas. Het was tenslotte Dik de Geus die als over winnaar naar voren kwam. Naast het fantastische rijden van de gebroeders Kielmeyer en de enerveren de lange baan-wedstrijd voor senioren waren er nog meerdere hoogtepunten, welke deze motorwedstrijden voor de bezoekers tot een onvergetelijke dag maakten. Dat waren de duels tussen Hartman en de jeugdige Cordang. Het was de Limburger Cordang die tot tweemaal toe, zei het met een weinig geluk, met de bloemen strijken ging. Doch ook het rijden van de junioren konden hem voorbij komen totdat het laatste rechte stuk inging. De Geus nam de laatste bocht iets te ruim en zijn voorsprong op de rivalen werd zeer miniem. Slechs met tienden van secon den ging hij als overwinnaar over de eindstreep. UITDAGINGSWEDSTRIJD Ouke Baas, Dik de Geui en Jaap Iesberts wilden niet zonder meer de meerderheid van de Oostenrijkers er kennen. Zij richtten een uitdaging aan de Kielmeyers die hierop gretig ingin gen. Ook nu weer waren de gasten heer en meester en konden de Nederlanders niet anders doen dan de drie laatste plaatsen delen. De uitslagen luiden: Junioren 250 cc: 1. W. A. van Ros- sum, Utrecht, Triumph, 4 pt.: H. Ver- brugge, Ouderkerk a.d. Amstel, Jap, 6 pt,: snelste tijd van H. Verbrugge in 2.21.2. Junioren 350 cc.: 1. A. Sieuwertsen, 3 pt.; 2. H. M. Steutel, Amsterdam, Jap, 9 pt.: snelste tijd A. Sieuwertsen 1.57. Junioren 500 cc: 1. C. Romeyn, Den Haag, Jap, 1.51.4; 2. G. JoJnker, Amster dam, Jap, 1.51.8; 3. H. Verhoef, Amster dam, Jap, 1.56; Senioren 350 cc: 1. P. Cordang, Swal- men (LI, Norton, 5 pt.; 2. A. Hartman, Amsterdam, Jap, 5 pt.; 3. G. Thijsse, Rotterdam. Jap, 8 pt.; snelste tijd A. Hartman 1.54.1. Senioren 350 cc, lange baan; 1. P. Cordang, 2.52; 2. A. Hartman, 3. G. Thijsse. Senioren 500 cc: 1. Karl Kielmeyer, Oostenrijk, 1,46.8; 2. Leopold Kielmeyer, Oostenrilk, 1.50; S. T. Metselaar, Lim- men, 1.54. Senioren 500 cc, lange baan: 1. D. de Geus, Alkmaar, Jap, 2.47; 2. J. Ies berts, Den Haag, Triumph; 3. O. Baas, Amsterdam, Jap. De minister van Binnenlandse Zaken is voornemens zich Dinsdag 14 Juni a.s. naar Brussel te begeven, teneinde met zjjn Belgische ambtge noot enige aangelegenheden te be spreken. 114 IN DE DOOR TJEERD ADEM A Ik zorgde er voor, de documenten niet op mijn kamer te laten. Ik droeg ze voortdurend bij mij, ik was gewa pend en u weet, dat ik er niet tegen op gezien zou hebben degene neer te schieten, die getracht zou hebben mij te beroven. Ten slotte is alles zo onverwacht en zo vlug gegaan, dat ik geen tijd tot verweer heb gekregen. Ik ging tegen de avond even naar de bus om een brief te posten Er kwam mij een auto achterop en vóór ik het wist hadden drie mannen mij te pakken. Zij sloegen mij neer. De- roofden mij en waren met alles wat ik bij me had verdwmen, toen ik pas tot het besef kwam, dat er iets bij zonders gebeurd was. Toen was het te laat. De docufnen- ten waren verdwenen". Jhr. Van Waardenburg boog moede loos het hoofd. „Ik heb mij de volgend» dag direct naar hier laten brengen", zei hij. „Hier lig ik nu doelloos, nutteloos en waar deloos.... Een man, die gefaald heeft. Dat heb ik het gezantschap onmiddel lijk laten weten". Hij zweeg enige ogenblikken en keek Steensma onderzoekend aan. „Hoe is het u gegaan, mijnheer?" vroeg hij. „U heeft, naar ik vermoed, ook de nodige minder aangename avonturen. „Op een avond buitenshuis ben ik te overmoedig geweest", bekende Steensma. „Mer heeft mij, even als u, beroofd en toen blijkbaar ontdekt, dat wij van plaats hadden verwisseld. Ik verwijt mij, dat ik daardoor waar schijnlijk de oorzaak van uw misluk king ben geweest". „U behoeft u, wat dat betreft, geen verwijten te maken, mijnheer Steens ma", zei de heer Van Waardenburg. „Het is mijn uitdrukkelijk verlangen geweest, dat u niet als een kluizenaar zou leven. Dat u in de val is gelopen... Hoe zou ik het u kwalijk kunnen ne men, waar met mij precies hetzelfde gebeurd is?" „Ik moet u wat vertellen, mijnheer", zei Steensma. „Ik heb reden te ver moeden, dat de toestand niet zo som ber is, als u zich die voorstelt. Er is.... er is nog niets verloren. De do cumenten welke in uw bezit waren „Wat is er mee, mijnheer?" „Ze waren vals", zei Steensma. Jonkheer Van WaardenburjJ sprong driftig overeind, greep Steensma bij de schouders en schudde hem door elkaar. „Spreek op!" riep hij hijgend. ..U zegt ze waren Met moéite bevrijdde de ingenieur zich uit de greep der kromgetrokken vingers. „U moet me beloven, dat u rustig zult blijven!" riep hij. „Ik zal verder spreken, als u weer in uw bed ligt". De jonker keerde zich rf. „Vergeef mij, mijnheer", zei bij beschaamd. „Ik vrees, dat ik mij wel zeer heb ver geten, maar u weet niet van welke enorme betekenis uw woorden...." „Zodra u rustig onder de dekens ligt, zal ik u een en ander vertellen", beloofde Steensma. De heer Van Waardenburg strekte zich opnieuw op het rustbed uit. „Vertel dan toch!" riep hij onge duldig. Ir. Steensma boog zich tot hem over en verhaalde al wat hem was over komen. Hij deed het kort en duidelijk en de man op het rustbed viel hem geen enkele maal in de rede. Hij sloot een ogenblik de ogen, toen Steensma van de geweldadige dood van de jonge vrouw verhaalde en staarde de verteller in spanning aan, toen deze hem mededeling deed van het gesprek, dat hij met haar gehad had en alles wat daarop gevolgd was. Toen hij was uitgesproken boog de zieke een ogenblik het hoofd. „Arme Ingeborg", zei hij, „zij was een nobele vrouw, mijnheer Steensma, trouw tot in de dood". Jonkheer Van Waardenburg richtte zich iets op. „Dus", zei hij, „wij hebben niet ge faald?" „Integendeel, mijnheer, u kunt iede- „De geschiedenis van ons vader land in een notendop" door Dr, M. Schneider en Drs. J. C. Tromp Jr. Uitgave: Hollandia, Baarn. De grote uitgebreidheid van de ge schiedenis van ons land en volk in een notendop behandelen, is niet eenvou dig. Dit te doen voor jonge mensen vereist daarenboven naast het beheer sen van een taal, welke de jonge mens vertrouwd is, een zich indenken in de psychologie en de verbeeldingskracht van degenen, tot wie men zich voorne mens is in te richten. Wij geloven, dat de auteurs van bo vengenoemd werk hierin zeker ge slaagd zijn. De wetenschappelijke stan ding van de schrijvers waarborgt bo-, vendien een verantwoorde documenta tie. Het is voorts verheugend, dat zij behalve aan politieke en maatschappe lijke geschiedenis een ruime plaats hebben toegedacht aan de culturele groei van ons volk, zoals die zich in de loop der eeuwen voltrokken heeft. De zeven en dertig hoofdstukken zün kort gehouden, voorzien van pakkende titels en verlucht met een groot aantal goede tekeningen. Wij kunnen dit boei ende boek daarom van harte aanbe velen. Bij dezelfde uitgever verscheen de vierde druk van E. G. Huey's boek „De dierenwereld in een notedop". Dat van een dergelijk werk in dezelfde royale uitvoering als het hier boven bespro kene, een vierde druk kon verschijnen lijkt ons opzichzelf reeds een aanbeve ling. Het is op 'n prettige instructieve wijze geschreven en voor Nederland be werkt dooi de dierenkenner bij uitne- n endheid A. F. J. Portielje, Het bevat niet mirytei dan 213 voor jongeren aan trekkelijke tekeningen. De vierjarige A. F. van Rot is spe lenderwijs in de Maashaven gevallen en verdronken. Een buurman slaagde er na enige tijd in Jiet kind met een dreg op het droge te brengen, doch toen waren de levensgeesten reeds geweken. VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur. VARA: 6.20 Piano. 6.30 Strijdkrachten. 7.00 Lezing. 7.15 Sil- \estri-kwartet. VPRO; 7.30 Voor de jeugd. VARA: 8.05 Dingen van de dag, 8.20 In- tomationaal-orkest. 9.20 Hoorspel. 10.00 Aan sluiting met Wenen. 10.45 Van boek tot boek. 11.15 Promenade-orkest. 11.40 Benny Good- man-kwartet. HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur. NCRV: 6.00 Onze Nederlandse koren en korpsen. 6.30 Lezing. 7,15 Nieuws uit Indonesië. 8.05 Programma- pxoloog. 8.15 NCRV-koor. 9.30 Radio Philhar- monisch-orkest. 10.45 Avondoverdenking. 11,15 Avondconcert. VOOR DONDERDAG HILVERSUM If 301 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. - AVRO: 8.15 Ochtendvaria. 10.15 Arbeidsvitaminen. 12.38 The Skymasters. 1.20 Aansluiting met B.B.G, 6.15 Sportpraatje. 6.30 Strijdkrachten. 7.00 Ko- bus Kwint. 7.10 Metropole-orkest. 7.45 De Regerings-Voorlichtingsdienst antwoordt. 8.05 In het Radio-Zoeklicht. 8.15 Omroep-orkest. 9.00 Blijspel. 10.00 Negro spirituals. 10.45 Oude en nieuwe problemen. 11.15 André Kostelanetz en zijn orkest. 11.30 Gramofoonplaten. HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. - KRO: 8.15 Pluk de dag. 1.20 „De Zevenklapper". 6.15 Land- en Tuinbouw". 6.30 Populaire orgel bespeling. 7.15 Nederlandse organisten. 7.30* Actueel geluid. 8.05 Programma-proloog. 8.15 Plaatvaria. 9.00 Betekenis van Gemeenteraads verkiezingen. 9.20 Sweelinck-kwartet. 9.50 Gramofoonplaten. 10.05 De Vaart der Volken. 10.25 NCRV-kwartet, 10.45 Avondoverden king. 11.15 Beroemde concerten. 11.45 Gramo- fqpnplaten. DRINK- EN VOEDERBAKKEN In kippenrennen en scharrelruimtett ziet men allerlei modellen drinkbak» ken, waaronder zulke ongeschikte en, laat ik het maar ronduit zeggen, zulk* vieze en totaal verkeerd geplaatste, da» men niet begrijpen kan, hoe zoiets aan de dieren in gebruik gegeven kan wen den. Bij. vele gebruiksvoorwerpen voo* de kippen treedt zeer dikwijls de ver keerde idee op de voorgrond, dat he» oud en versleten moet zijn, dus een bak uit een oude plank gemaakt, een oude pot, een oude emmer enz. Waar om moet dat alles toch oud en afgesle ten wezen? Zijn onze beste legsters, onze wakkere hanen, onze veelbelo vende kuikens niet iets degelijks waard? Dit geldt in de eerste plaats voor de drinkgelegenheid. Een oud* pan of iets anders, dat in de keuken niet meer gebruikt kan worden is voor de kippen nog mooi genoeg. Wie zo denkt, begrijpt zijn. eigen voordeel niet, want als b.v. een emajll* pan afgedankt is, omdat ze gevaar kan opleveren voor de mensen, levert die nog meer gevaren op voor de dieren, die er elke dag uit moeten drinken of eten. Wie het goed met zijn dieren meent, zal voor goede voer- en drink bakken zorgen, die gemakkelijk kun nen worden ontdaan worden met bor stel of spons van de slijmerige laag, die zich weldra hecht aan de binnen zijde en waarin ontelbare levende we zentjes snel voortwoekeren. Menig kui ken heeft door onzuiver drinken darm stoornissen opgelopen, die een vroeg einde aan zijn leven maakten. Ook komt het er wel degelijk op aan voor welke dieren de bak bestemd is, want wat voor een bepaald ras goed is, deugt daarom nog niet voor een ander. Zo hebben alle kuifhoenders om het nat worden van hun kuif te voorkomen er een nodig van bijzonder model met een smalle tuit of bek; zoiets als een vogel fontein. Zulk een model is ook te ge bruiken voor kuikens en andere fijne hc endersoorten maar het bezwaar is, dat een echte schoonmaak ervan niet gemakkelijk is. VALENTINE NAAR DENEMARKEN VERTROKKEN Gistermiddag is de heer Alan Va lentine met een toestel van de Scan dinavian Airlines van Schiphol naar Kopenhagen vertrokken. Mr. Valen tine bleek niet bereid iets te zeggen over het doel van de tocht en de duur van zijn verblijf in Denemarken. Mevr. J. G. Vlnk-Langenberg, Regen» t esse laan 28, Haarlem, won de laatsK, hoofdprijs van f. 25.— met het onder» staande recept! De negen troostprjjw winnaressen ontvangen persoonRJK bericht. Neem3 kopjes TAR-RY. 9 kopjes water, let» zout en foelie. 2 ons kalfs- of lamsvleea aar kleine stukjes gesneden. 50 gram boter of vet 2 grote uien, i/j pond kleine worteltjes (or- bloemkool en doperwtjes). De TAR-RY met de foelie en wat zout pim. i/2 uur laten koken, ze mag nog niet gaar zij» (werd 2 uur geweekt). Het vlees ln boter of vet met peper en zout bruin braden, daarna de fijngesneden groenten even erbij fruiten, dan laag om laag de TAR-RY en het vlees- groentenmengsel in een goedslultende pan overdoen. Doe het TAR-RY kookvocht erbil en vul aan met zoveel water (kokend), dat het juist gelijk staat met de Ingrediënten, laat aan de kook komen en verder op een zacht vuur gaar laten smoren (pim. 1 uur) en een heerlijke stoofpot la gereed. Opdienen roet gekookte aardappelen. - Dit (a dan het einde van de TAR-RY Re ceptenwedstrijd. Probeer ook die vele Andere heerlyke TAR-RY gerechten- die V beschreven vindt t» het receptenboekje van Rartto- kookleraarKers. Vraag TAR- RY. Stt cent per pak I BUIGHUL W eusnen't Koninklijk* Fabrieken N. V.Warmer», Anna 1765 re dag over de stukken beschikken' „En de andere?" „Zullen de lastgevers van onze ach tervolgers op een geheel verkeerd spoor brengen", zei Steensma glim lachend. „Maar dat is prachtig!" riep de Jon ker mgt schitterende ogen, „dat is prachtig, mijnheer Steensma. Dank zij uw optreden heeft dus alles zich ten goede gekeerd. Ik zal u dadelijk op staan. Hij kwam vlug overeind, maar liet zich met een kreun van pijn weer vallen. „De geest is gewillig, maar het vlees is zwak", zei hij met een van pijn vei trokken gezicht. „Er is de laatste da gen te veel van mijn zenuwgestel ge vergd. Mijn arme hoofd kan dat alles niet verdragen. Ik vrees, dat ik niet persoonlijk Hij staarde een ogenblik verdrietig voor zich uit „Mijnheer Steensma", zei hij, „het is mogelijk, dat degene voor wie deze stukken bestemd zijn ze dezer dagen in ontvangst zal moeten nemen. Wilt u.... iob m hem willen over handigen en hem vertellen, dat ik, tot mijn grote spijt...." „Het doet mij leed, mijnheer Van Waardenburg", zei Steensma, „ik had zo gaarne gewild, dat u, die- dat in alle opzichten verdiend heeft, de do cumenten aan Zijne Excellentie zou overhandigen. Mocht dat helaas niet mogelijk blijken, dan wil ik natuur lijk als uw vertegenwooidiger optre den. U weet, dat u te allen tijde over mij kunt beschikken. Ik beloof u, dat ik Zijne Excellentie volkomen van het verloop van zaken op de hoogte zal stellen". „Ik dank u van ganser harte, mijn heer", zei de jonker. „Ik besef steeds beter welk een voortreffelijke keuz* ik deed op de avond, toen het toeval u op mijn weg plaatste en ik u ver zocht als mijn plaatsvervanger op t* treden". Op dat moment werd er op de deur van de ziekenkamer geklopt en frevS* Cato vertoonde zich op de drempel. „Het spijt mij, dat ik de heren in hun gesprek moet storen", wtA a*, „maar de patiënt mag werkelijk niet langer praten". Wor^j Vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 3