11 i.o. eertsg jaar vliegtocht geleden: over het de eerste Kanaal NAPOLEON CONTRA VENUS 'ONTUUR hten icht Dit is de Tour de France! éimacA 'an elastische Alkmaar: rden opgeleid breimachines. lamheden. ditie. Leeftijd auwkeurig te ite, werkkring itures in aan- leeftijd en 25 uur nog Ukmaar. BARET-DMSME ndstraalinstallatie RONDEN R! De Fransman Bleriot waagde de sprong van Calais naar Dover Hij liet zijn krukken maar thuis! Culiureel Nieuws Een half geslaagd Nederlands filmpje ZATERDAG' 9 JULI 1919 JULI, 8 UUR. leel van 't Gulden Vlies strijding. DE MORALI'S Acrobatiek d. BERG VTLLY en JAN HEUS S Operette-varia DANSORKEST JACK SMIT. koop v.a. Donderdag uur. DOP: ECTR. BOORMACHINE, AS- en LUCHTLEIDIN- KRANEN, HEFBOOSVI- 311, TGEBODEN: bos en heide i'AARIN TEVENS BLIJF, ca. 300 HA., de provincie Drente, chter NED. HEIDE- gevallen genezen, ld door de heer heer Bekker te 1 en wordt onder aarste roos ver sper terug halen, tuigd, dat, wan- U Uw oude haar r niet één recept U bespaart door m Uw uitgaven. eewat is er?" „Kom t weet. waar Rikki is!" ïeftü" Jannie slikt even, >m de hals. JULI 1909! De luchtvaart verkeerde nog in haar beginstadium! Boven de zee waagde men zich nietDit was voor het Londense blad „Daily Mail" een aanleiding om een prijs van 1000 (f 12000) uit te loven voor de eerste, die het waagstuk zou aandur ven, over het Kanaal te vliegen. Die eerste was de Fransman Louis Blériot. I HET WILDE nog maar niet vlotten met de vliegtuigtechniek, hoewel tal van enthousiasten zich toelegden op de verbetering van de bestaande, in ons oog zeer primitieve toestellen, jHwaarmede men over het algemeen sineer ongelukken dan successen te _oeken had. Tot degenen, die met al hun energie werkten aan de oplossing van het probleem, behoorde Louis Blériot. Na de „Ecole centrale des Arts et Manufactures" te hebben doorlopen, hield hij zich bijna ononderbroken be zig met het nemen van proeven op het 'gebied van de luchtvaart. Hierbij deed hij ruimschoots de ondervinding op, dat alle begin moeilijk is. Successie velijk sneuvelde een twaalftal machi ne» onder zijn handen, waarbij de koene toekomstige luchtvaarder de odige kwetsuren opliep. Doch hier door liet hij zich niet ontmoedigen. On vermoeid zette hij zijn pogingen voort en eindelijk werden zij met succes bekroond. Dit succes was miniem, ver geleken bij de prestaties onzer heden daagse vliegers; maar voor die tijd was het enorm. Hij maakte met zijn toe stel vluchten van bijna een uur te Douay en Juvisy. Nabij Issy nam hij zelfs twee passagiers mede op een kor te vlucht de eerste luchtreizigers. [Gelukkig kwamen zij er zonder onge val af. Zijn verdiensten werden be- ond door de toekenning van de helft van de „Osiris"-prijs ad 100.000 tancs, ingesteld door het Instituut. Een waagstuk met een speel goed-vliegtuig. DE TOEN 87-jarige Blériot was op de goede weg! Op 11 Juli 1909 legde hij da ongehoorde afstand van.40 kilo meter door de lucht af, van Etampes naar Orleans, waardoor hij de „Prix de Voyages" won. Zijn eerzucht was ge prikkeld. Kon hij zover over land vlie gen, dan kon hij het ook over het wa ter wagen. De door de „Daily Mail" Uitgeloofde prijs van duizend pond zterling lokte. Er waren méér liefheb bers voor; zijn ernstigste mededinger was de Engelsman Latham. Deze waag de een poging op 19 Juli, welke even wel mislukte door een motorpanne. Blériot begreep dat hij zich moest haasten. Zijn machine werd grondig nagezien, de motor zorgvuldig be proefd. Toen stond het bij hem vast: nu of nooit! Hij zou trachten over Het fanaal te vliegen van Calais naar Jover, met een vrij primitief toestel, Ite dien tijde het kleinste en lichtste ter wereld. Het woog. met motor, be stuurder, voorraad benzine en al. 250 kg; de motor ontwikkelde 22 pk. Niet meer dan een .uk speeldgoed in (Vergelijking met onze hedendaagse reuzen der lucht! „Ik waag er mijn huid aan!" ZONDAGMORGEN 25 Juli. Er staat een stevige wind. Heel vroeg, om 3 uur, wordt de vertegenwoordiger van de i.Daily Mail" uit zijn bed gehaald. Het [spel zal beginnen. Als hij per auto arri veert op de plaats, bekend onder de haam van „Les Baraques", staat daar de machine gereed, waarmede de koe- pe vlieger de sprong van 33 kilometer bver het water naar Dover zal wagen. Op een duin zat Blériot rustig toe te den, terwijl men de laatste toebereid den maakte. Zijn vriend en mede werker Leblanc controleerde alles nog eens terdege. Ausain, die de motor had geleverd, inspecteerde deze uiterst nauwkeurig; immers, motorpech was de oorzaak van Lathams mislukking geweest. Dat mocht Blériot niet ge beuren! De zitplaats van de machine was bedekt met een rubber kussen of ring, welke met lucht werd gevuld. Stortte de vlieger in zee, dan kon hij rich daaraan vastklemmen om drijven de te blijven. Om tien minuten over 4 was alles Kereed. Blériot stond op, enigszins pijn lijk. want hij had zijn voet gebrand bij het springen van een motor. Hij wierp rijn krukken, waarvan hij zich tijdelijk gediende, weg met de uitroep: „Die dingen heb ik gelukkig niet meer no dig, voordat ik hier terugkom!" Toen Jwendde hij zich lachend tot Ausain net de woorden: „Denk er om: ik waag er mijn huid aan!", waarop Ausain ant woordde: „Van de motor ben ik zeker". Welke richting uit naar Dover? BLéRIOT zette zich in of liever: op zijn machine.de motor ronkte. de machine verhief zich van de grond. ■De vlieger maakte een kleine proef vlucht; hij beschreef twee wijde cir- ikels en daalde daarop langzaam. Hij Zette de motor af en zeide: „Alles gaat Jprachtig nu over het Kanaal!" Hij Ivroeg nog lachend aan Leblanc: „Zeg, j Welke richting moet ik 'uit naar Do ver?" waarop deze hem toeriep: „Je I Volgt de torpedoboot maar!" De Franse Iregering had namelijk een torpedoboot jter beschikking gesteld, welke de Ikoene luchtreiziger zou volgen om hem ^assistentie te verlenen, indien dit nodig Diocht blijken. Weder ronkt de motor.Blériot IWendde de kop van zijn machine naar I de zee.Het was toen half vijf 's mor- Igens. 25 Juli een historisch ogenblik: I de eerste tocht met een vliegtuig over het Kanaal had een aanvang genomen! Het toestel vloog weg met een snelheid van 65 kilometer per uur. Weldra was het nog slechts als een stip tegen de lucht te zien daarna verdween het geheel uit het gezicht. Er was geen sprake van, dat de torpedoboot het kon volgen; terwijl Blériot reeds te 4 uur 53 voet aan wal zette op Engelse bo dem, arriveerde de torpedoboot eerst te half 7 in de haven van Dover. Ondanks de stevige wind leverde de overtocht generlei moeilijkheden op. De motor hield zich kranig en het vliegtuig beantwoordde geheel aan de verwachtingen. „Op een gegeven ogen blik, toen ik niets anders zag dan lucht en water", verklaarde Blériot na af loop, „kreeg ik een gevoel van zeeziek te (ik had de vorige avond niet gegeten) doch dit duurde niet langer dan tien minuten". Het onbekende monster in de lucht. Weldra kwamen de krijtrotsen van de Engelse kust in het gezicht; en daar Blériot gelukkig de goede koers had gehouden, kon hij zich oriënteren naar het Kasteel van Dover. Vervolgens kreeg hij de haven in het oog. Dover zelf lag nog in diepe rust. Alleen zij, die kennis droegen van het telegram, waarin Blériots vertrek werd aange kondigd, en acht hadden geslagen op het afgesproken kanonschot, tuurden over de zee in de richting van de Fran se kust. Een stip, die groter werd; mo torgeronk in de lucht, luider en luider daar vloog de eerste mechanische vogel uit Frankrijk op een hoogte van 40 50 meter boven de stad. Blériot ontdekte een ruim veld achter het Kasteel van Dover, dat hem geschikt leek om te landen. Hij beschreef twee ruime cirkels en zette toen de machine QNS LAND IS NIET verwend op het gebied der beeldhouwkunst. Daar om is het goed, dat men in Arnhem het initiatief nam in het park Sonsbeek een internationale tentoonstelling van beeldhouwwerk in te richten, die in deze mooie omgeving beter dan in welk museum ook tot haar recht komt. Men heeft hier een kans werken te zien uit vele landen, die men in een mensenleven waarschijnlijk slechts een maal zo harmonieus opgesteld zal zien. Men kan er rustig naar kijken, genie ten van de prachtige vormen en de v/erking van licht en schaduw. In Sep tember wordt aan de vrije academie voor beeldende kunsten te Den Haag een afdeling „cultuurwetenschappen" geopend. Naar aanleiding hiervan zeide de heer G. M. de Gelder, docent in de wijsbegeerte: „Wij zijn er van over tuigd, dat de cultuur in het algemeen en het onderwijs in het bij zonder beter doordrongen moet worden van het besef, dat de mens niet als een mechanische veelheid van eigenschap pen. doch als een organische totaliteit van factoren en functies moet worden begrepen. Wanneer dit begrip wordt ontwikkeld, zal niet alleen het dage lijkse leven en samenleven der mensen een ander aanzien verkrijgen, doch zal aan de grond; weliswaar vrij onzacht, doch zonder het toestel te beschadigen. De eerste Fransman was door de lucht op Engelse bodem gearriveerd! Een vermakelijke bijzonderheid: in de na bijheid bevond zich een aantal vrouwen en kinderen; toen deze het lawaai van de motor boven hun hoofden hoorden en het „wondermachien" in de lucht ontwaarden, vluchtten zij schreeuwend en gillend de huizen binnen, sloten de deuren en schoven de grendels er voor! Het wonderlijke was volbracht! Hoe veel honderdduizenden zouden in de loop der jaren het voorbeeld van deze pionier niet volgen en door de lucht Engeland bereiken! Maar Louis Blériot komt de eer en de verdienste toe, dat hij de eerste is geweest, die deze overtocht tot een goed einde wist te brengen, een feit, dat door de Franse regering werd beloond met zijn benoe ming tot ridder van het Legioen van Eer. CHARLEY CHAPLIN „Monsieur Verdoux" cok datgene wat wij „cultuur" noemen vervolledigd worden". Op de oude kunst- en antiekbeurs te Delft heeft het Toledo-museum in Ohio een schilderij aangekocht van Melchior d' Hondecouter. |N DEN HAAG GING deze week de première voor Nederland van de Arthur Rank-film „Met Scott naar de Zuidpool", een reconstructie van diens beroemde tocht in 1909. Het is een ver haal van mannen, die met de inzet van hun uiterste krachten de sleden, voor raden en hun vermoeide lichamen voort sleepten over sneeuw en ijs om op de Zuidpool de vlag van hun land te planten en daar dan tot de teleurstel lende ontdekking te komen, dat de Noor Amundsen hun was voorgeweest. Dan begint de terugtocht. De drie ïaatstovergeblevenen onder wie Scott zelf, vallen als slachtoffer van de doorgestane ontberingen op vijftien k.m. van het depot dat hun redding zou hebben gebracht. De film, in kleuren, brengt o.a. prachtige opnamen van het poolijs, welke speciaal door een uitge zonden kleine opname-eenheid, zijn vervaardigd. Bij Tel Aviv is op drie Juli de eerste steen gelegd voor de bouw van de eerste filmstudio in Israel. De elec- Lied van de week Vredesgedachien Als het waar is, wat ze schrijven, En wie twijfelt er nog aan? Breekt er op 't gebied van vechten Straks een heel nieuw tijdperk aan. De atoombom, moet u weten, Wordt alweer antiek geheten. Nu heeft men iets nieuws bedacht; Gas, waarvan men huilt en lacht. Nu, het kan wel lollig worden Als men met dat spul begint. Alhoewel ik hoop, m'n vrinden, Dat men zich eerst nog bezint. Maar ils het er van mocht komen, Dit toch liever dan atomen, 't Wordt misschien nog onverwacht: Jozef huilt en Harry lacht. Moog'lijk krijgt de grote vier straks, Door dat lachgas, een twee, drie, d' Ingewikkelste problemen, In tien tel onder de knie. Dan niet meer oneindig klessen Over al die vijven, zessen, Zoals nu vaak wordt gedaan. Geef maar acht, zé zal 't nog gaan. Maar nu eventjes heel ernstig: Is het feit'lijk niet bedroefd, Dat de mens geregeld toch weer Nieuwe wapenen behoeft? Wanneer zal de tijd eens komen Dat men zwijgt over atomen En nog véél meer moordend lood, Waar de mens de mens mee doodt? 't Leven kan zo mooi zijn, vrienden, 't Is maar wat men er van maakt. Waarom dan niet alle ruzie, Alle vijandschap gestaakt? Maartoil men de vrede winnen, Dan in eigen kring beginnen, Want wit geeft al het gepraat, Als men zélf niet doet de daad? JABSON Philips trische installatie zal door worden uitgevoerd. QP DE ST. ODILIENBERG, die als een acropool in het Limburgse land schap staat, is een belangrijke oud heidkundige vondst gedaan, bestaande uit een stukje gouden inlegwerk, waar schijnlijk uit de tiende eeuw. Het ver toont in de vorm van kleine geslepen en in het goud bevestigde stukjes steen de figuur van een gekruisigde Christus. In de Stadsdoelen te Delft werd een internationale conferentie gehouden oyer de electronenmicroscopie. De Ne- weer voor ogen, Onimoeiing bij de Col d'Aubisque WE WAREN DIE DAG NIET NAAR HET LAND GEGAAN. Het was warm, onmenselijk warm voor de vreemdeling uit het Noorden die het, zwervend door het Zuidfranse land. in zijn hoofd had gehaald om hier, bü een boer in een gehucht aan de voet van de Pyreneeën, tussen Pau en Lourdes, mee te helpen aan het binnenhalen van de oogst. De korenschoven die kwistig over de vele velden rond de verzameling rose, wit of geen gekalkte boerderijen stonden opgesteld, hadden de dorpelingen al enkele dagen onder de meedogen loos brandende zon bezig gehouden. Die morgen stapten de jonge boer en zijn gast op twee lichtgebouwde Franse fietsen, het voor deze dag aan de oude baas met zijn onafscheidelijke alpinopet overlatend de vaalbruine koeien te gaan wijden op de eerste, glooiende berghellingen. Ze reden langs slingerende asfaltwegen en grappige, overgroeide bergpaden naar het Zuiden, in de richting van de niet eens zo ver verwijderde Spaanse grens. Op weg naar een ont moeting met de renners van de Tour de France. Op weg naar een van de hoge bergpassen waaraan de oude Franse provincie Béarn zo rijk is en waaraan de Franse sportbladen in hun voorbeschouwingen, elk jaar weer, heel wat woorden plegen te wijden: de Col d'Aubisque, 1708 meter boven de zeespiegel. W7EER ZIJN ZE, zoals elk jaar op de laatste Junidag, vertrokken uit het centrum van Parijs, van de lang zamerhand traditioneel geworden start' plaats op de brede place du Palais- Royal, vóór de grote magazijnen van het Louvre. En weer hebben 120 ren ners uit Belgie, Spanje, Italië, Neder land, Frankrijk, Zwitserland en Lu xemburg de sportieve strijd met el kaar aangebonden. Opnieuw zetten ze al hun krachten in, zijn ze bezig ge durende 25 lange dagen de 4317 km van de Ronde van Frankrijk 1949 met een gemiddeld dagtraject van 192 km af te leggen. Vierduizend, achthonderd en zeventien kilometer dat is ruim 21 maal de afstand Amsterdam—Maas tricht van gehucht tot gehucht, van dorp tot dorp en van stad tot stad. De Fransman Jean Robic, de écla tante overwinnaar van de 34ste Tour in 1947, heeft eens, toen men hem voor de zoveelste maal vroeg hoe hij die prachtige overwinning had be haald, eenvoudig en kortweg geant woord: „Eh bien, mon cher, il faut rien faire que pédaler nou, beste jongen, je hoeft alleen maar te trap penEn nu zullen er sommige critici zijn die iets mompelen over het intrappen van open deuren, maar het is toch heel juist gezegd door deze Bretonse wielrenner. Maar hij vergat te vertellen over de buitengewone wilskacht, het grote uithoudingsver mogen en de uitstekende lichamelijke conditie waarover men moet beschik ken om deze krachtinspanning 25 da gen, met enkele rustdagen er tussen, in regen, wind, storm of brandende zon vol te houden. Want Frankrijk kent ons Noordelijke Klimaat, maar ook de droge, hete en haast tropisch aandoende zomers van het Zuiden. En wanneer we terugdenken aan de jaren toen we dit internationale sport evenement in geuren en kleuren, le vend temidden van de mensen- en hui zenmassa van Parijs, mochten mee beleven, komen de herinneringen ons Het enthousiasme derlandse pianist Willy Meeuwisse is benoemd tot lid van de jury van het ..Conservatoire Nationale" te Parijs. Het Holland Festival wordt voort gezet. In de Kurzaal te Scheveningen gaat Dinsdag 12 Juli een avond onder de titel „Drie eeuwen dans". Het resi dentieorkest speelt Woensdag 13 Juli o.a. Debussy", Lys Gauty zingt Donder dag, Vrijdag 15 Juli dirigeert Eduard van Beinum Benjamin Brittens „Spring Symphony" een werk voor orkest met zangstemmen (Jo Vincent, Peter Pears én Kathleen Ferrier), dat hier voor het eerst wordt uitgevoerd. Zondag 17 Juli draait nog eens Charlie Chaplins film „Monsieur Verdoux". van allen, ook van hen die anders heus niet elke dag het eerst onder de rubriek „sport" van hun lijfblad ple gen te kijken. Het was alsof de grote meerderheid van de Fransen geduren de deze spannende weken geen be langstelling meer had voor het overi ge wereldgebeuren. Het was een na tionale zaak geworden voor de Fran sen: hun „Tour". Sportmagazijnen hielden met grote, buiten aangebrach te borden de standen bij en riepen door versterkte luidsprekersinstallaties het laatste nieuws om. Allen leefden in .gedachten mee met de renners die ergens „sur les routes de France" zwoegden voor de overwinning, die £}E NEDERLANDSE BIOSCOOPBOND heeft enige maanden geleden een prijsvraag voor cineasten uitgeschreven. Aan dit lofwaardig initiatief verleende het departement van O. K. en W. zjjn medewerking: voor het verfilmen van de twee in deze prijsvraag te bekronen scenario's zou een regeringssubsidie van twintig duizend gulden beschikbaar gesteld worden. Reden tot juichen dus, nu er van overheidswege zo plotseling sympathie be toond werd voor het werk der Nederlandse filmers. De in het uitzicht ge stelde overheidssteun is echter schijn gebleken. De twee bekroonde scenario's z.ijn verfilmd en de beide filmers hebben elk hun tien mille ontvangen. Maar hun werd tevens op het hart gebonden, dat er van een subsidie geen spralso was, dat zij het geld slechts als geleend dienden te beschouwen en de bateq die hun films mochten afwerpen dus in de rijkskas moesten terugstorten, totdat de schuld van tienduizend gulden vereffend zou zijn J7EN VAN DE BEKROONDE FILMS den. En dit is het begin van een nieu- Napoleon contra Venus" van Rudi Hornecker, is thans in omloop ge bracht. Het is een film geworden, waartegen men veel critiek kan aan voeren, maar aan de andere kant heeft dit werkje ook verdiensten, die de bur ger moed geven en ons in onze over tuiging schragen, dat de Nederlandse film in ieder geval geen doodgeboren kind is. Veel critici hebben zich geërgerd aan het feit, dat Hornecker zijn film tot ondertitel gaf „De charmante ge schiedenis van twee beeldjes". Inder daad een tactische fout van de cineast, die beter had kunnen nalaten zjjn pu bliek te suggereren, dat het zijn werk charmant diende te vinden. Dit ene woordje in de titel schonk te hoge verwachtingen of maakte kopschuw. Had het er niet gestaan, dan zou veler oordeel meer in de lijn van 's filmera (stille) verlangens geweest zijn. Want het historietje is charmant. Twee beeldjes staan naast elkaar in de eta lage van een antiquair: Napoleon en Venus. Ze worden gescheiden: het ene wordt gekocht door een wat stu dentikoze jongeman, het andere door een bakvisje. Deze twee komen met elkaar in contact en er ontwikkelt zich een kleine, schuchtere romance, waar in de beeldjes weer een rol spelen: ze worden uitgewisseld als symbool van een prille gelukkige liefde. Het geluk blijkt echter niet erg bestendig en overleeft het eerste onschuldige con- flictje niet. De idylle sterft, de beeld jes worden tragische symbolen en ver dwijnen mitsdien in twee prulleman- we idylle, want Napoleon en Venus vinden elkaar terug op de vuilnishoop. De antiquair treft ze daar op zijn scharreitocht en het einde is als het begin: twee beeldjes in een snuiste rijen-etalage. Hun prijs is echter ge stegen: ze zijn echt antiek geworden. J-JORNECKER heeft dit gegeven heel luchtig, origineel en zonder nadruk behandeld. Hij heeft slechts oog gehad voor de humor van dit geval en zo ging hij ook in zijn regie met speels heid te werk. Het eerste gedeelte van zijn filmpje heeft vele kostelijke mo menten. Wanneer het Vensbeeldje ver kocht wordt, wellen uit de gipsen ogen van de alleen in de etalage ach tergebleven Napoleon dikke tranen, die later de sporen blijken van een regenbuitje, dat tegen het etalageven ster klettert. Even later in de film komt een man in de winkel een oude. gramofoon aanbieden. Hij draait een plaat met marsmuziek en legt achte loos zijn sigaar op een doosje vuur werk. Zevenklappers en bengaals vuur ontploffen; in de uitdragerswinkel wordt een ravage aangericht; het Na poleonbeeldje staat te trillen en ter- En hier begint een der hoogtepunten van „Napoleon contra Venus". Een man komt in de uitdragerswinkel een gramofoon aanbieden en laat per ongeluk een doos vuurwerk ontploffenVoor de originele filmer voldoende aanleiding om bij het geluid van de marsmuziek uit de gramofoon en ontploffingen van het vuurwerk herinneringen op te roepen aan Napoleons glorietijd, verteld door oude prenten aan de muren. wijl de marsmuziek heroïsch door- schettert, dwaalt de camera langs de wanden van de winkel, waar allerlei prenten van glorieuze veldslagen uit Napoleon's tijd hangen. De gramo- foonveer raakt ten slotte ontspannen, de muziek sterft weg in langgerekt mineur en een prent van de verslagen keizer besluit deze beeldenreeks, die rijk is aan typische filmhumor. De film is stom; er wordt geen woord in gesproken; de beelden wor den echter voortreffelijk geïllustreerd door muziek van Karsemeijer. Horne cker verzorgde de regie en de mon tage, zelf stond hij niet aan de camera, En dit is merkbaar: de filmbeelden dragen sterk het stempe' van de ca meraman Otto van Nijenhoff, wiens werk weliswaar technisch goed ver zorgd is, maar verder star blijft, weinig soepel is en wat dogmatisch, daar hij vooral tekort schiet in dyna mische verbeeldingskracht. Zolang de film zich tot de uitdragerswinkel be paalt, heeft zij sfeer, maar daarbuiten mist zij een tinteling van leven. Het acteren is in „Napoleon contra Ve nus" de zwakste zijde: Hornecker had slechts enkele toneelspelers tot zijn beschikking van wie er maar twee filmervaring hadden: Gimberg en Co- lani (jeune premier in de tijd van de Oostenrijkse stomme film!) voor de rest deed hij 'n beroep op amateurs. Dit vrij moeilijk te hanteren spelers materiaal heeft hij niet voldoende aan zijn intenties kunnen onderwerpen, waardoor vooral in het tweede deel der film het acteren helaas een stun telige indruk maakt, zwak hier, ge chargeerd daar. Deze bezwaren mogen ernstig schij nen, ze nemen echter niet weg, dat „Napoleon contra Venus" wat haar zuiver filmieke kwaliteiten betreft alleszins aanvaardbaar en soms zelfs verheugend genoemd kan worden. In al haar luchtigheid toont deze rolprent dat de maker zich ernstig én met vrucht bezonnen heeft niet alleen op de technische, maar vooral ook op de artistieke mogelijkheden van het film materiaal. En dit is belangrijker dan zijn duidelijk falen op andere punten. LONG-SHOT. toch maar voor één man zou zijn weg gelegd. QP EEN MOOIE MEIDAG vroegen we Jean Garnault, secretaris-generaal van de Tour, om een onderhoud. Hij ontving ons spinnijdig op zijn bureau in het gebouw van het bekende sport blad l'Equipe in de Rue Montmartre, brulde dat hij geen tijd had om wie dan ook te ontvangen en vertelde met grote nadruk dat hij twee dagen ge leden een reporter van een groot Pa rijs avondblad eigenhandig de deur had uitgesmeten. Iemand trachtte hem een vraag te stellen, maar werd des kundig afgesnauwd. Garnault had geen tijd, werd ons door zijn aantrek kelijke secretaresse, even later in een aangrenzend vertrek meegedeeld. En zij gaf ons ieder een gestencild papier met de reeds lang bekende namen van de deelnemende renners, de route en het tijdschema. Tot slot kwam de nogal Amerikaans aandoende mededeling dat er, ten behoeve van de organisatie van de Tour de France tot die dag 6000 brieven waren verzonden, 9000 tele foongesprekken waren gevoerd en dat er 1200 stuks sportkleding, 480 valhel men en niet minder dan 6000 veld flessen waren aangeschaft. Toen kon den de heren van de pers wel gaan.... Daarmee dropen de meeste journa listen maar af, behalve een klein, tem peramentvol mannetje, die bij een nadere kennismaking de correspondent van een bekend Italiaans sportweek blad bleek te zijn. Samen zijn we toen tot het bureau van de sous-directeur doorgedrongen, ergens in een klein kamertje in de nok van het gebouw. Hij ontving ons, in dit huis vol tegen stellingen, haast uitbundig. Stoelen en sigaretten werden haastig binnenge bracht en de pers is nooit uitgebreider te woord gestaan dan in dit gezellige en rommelige hok, dat een sprookjes achtig uitzicht bood over de uitge strekte huizenzee van de Seinestad. yOOR ONS lag de route nationale, de asfaltweg, die voorbij de eerste bocht, even buiten het vriendelijke dorpje Gourette, stijl omhoog gaat naar de Col d'Aubisque. Lang9 de weg ston den, zoals overal in het land waar de Tour de France voorbij trekt, de nieuwsgierigen in groepjes bijeen. Het was het kan niet vaak genoeg ge zegd worden warm. De zon scheen onbarmhartig op ons neer en bij alle huizen die dit dorpje rijk is, waren de houten luiken, op een smalle kier na, gesloten. Dan, ineens, en toch nog onverwacht, schiet de eerste renner voorbij. Wie is het ?Robic? Vietto? Nee, het was Fach- leitner, of, zoals deze renner van de Franse nationale ploeg door zijn ka meraden en bewonderaars wordt ge noemd: Fach. Hij is alweer, letterlijk glimmend van het transpireren, uit het gezicht verdwenen. Dan volgen de mo toren van de begeleidende motorpoli tie. Lichte khaki-uniformen op donke re motoren. Dan een groepje renners. Verbeten, vermoeide gezichten. Het publiek herkent zijn favorieten, de Italianen Bartali en Coppi krijgen een applausje, Robic maakt een frisse indruk en daar zijn ook Caput de veel belovende Bobet en de Belgische cracks Impanis, Ockers en Schotte. „Fach" ligt bijna een minuut voor, weet een deskundige, gewapend met 'n indrukwekkende stopwatch, te vertel len. Zal de favoriet deze kleine voor sprong na de stijle beklimming hebben kunnen handhaven? Auto's vol met officials, équipe-lei ders en persmensen snorren voorbij. Sommige Franse en Belgische sport bladen hebben hun eigen wagen, waar op de naam van het blad aan alle kan ten met schreeuwerige letters te lezen is. Ook de wagen met een filmapparaat op het dak ontbreekt niet. En tussen al deze vierwielige, soms luxueuse ver voermiddelen zwoegt hier en daar een groepje renners, allen nat van het zweet en met harde, uitdrukkingloze gezichten over het stuur gebogen. De toeschouwers langs de weg zijn Zuidelijk-enthousiast. Wanneer een fa voriet wordt herkend, krijgt hij een ovatie, die soms aanzwelt tot een mas saal gejuich zodra de renner het pitto- resque gemeentehuis passeert, waar behalve het merendeel van de bewo ners, ook 't voltallige college van bur gemeester en wethouders staat opge steld. Achter hen houdt de kleine dorpsharmonie er met pittige Franse marsen de moed in. Dan komen, vlak achter de laatste renners, de hekken sluiters, weer motorpolitie. De kara vaan is voorbij, de muziek blaast een iets te snelle Marseillaise, alle alpino- petjes gaan af, de dorpsagent staat strak in de houding JOHAN N. SCHAAKE. H.M. KONINGIN JULIANA ZAL TENTOONSTELLING „JEUGD VAN NEDERLAND" OPENEN H.M. Koningin Juliana heeft zich oereid verklaard de nationale tentoon stelling „Jeugd van Nederland", die van 19 Augustus tot en met 18 Sep tember in het RAI-gebouw te Amster dam zal worden gehouden, officieel te openen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 7