Koning Leopold en het politieke leven van Belgie HET IJZEREN GORDIJN Een straat in Amsterdam Samengaan van Katholieken en Liberalen bleef nog onbereikbaar Cultureel Nieuws Lied van de week Uiiverkoop (Kerkstraat waar de sfeer nog leeft van de oude gilden) ZWAKKE FILM NIETS BEWIJST D\C) Tj tufttsal PROBLEEM DAT STEEDS ONOPLOSBAARDER WORDT (Van onze correspondent te Brussel). ,nE KONING TERUG!" >,Geen Regering zonder de Koning!" Dat waren de leuzen van de Katholieke Volkspartij, tijdens en na de verkiezingen. Maar tijdens de verkiezingen kon men nog hopen op een absolute meerder heid. Het resultaat is anders geweest. Wel is er een meerderheid van twee zetels in de Senaat, maar een tekort van twee zetels In de Kamer. Dus moesten er hulptroepen gezocht warden! Door de vurige monarchist Van Zeeland met de vorming van een kabinet te belasten, sloot men de socialis ten reeds aanstonds uit. In deze kring blijft men zich tot het uiterste ver zetten tegen de terugkeer van een vorst, die in 1940 „zijn eigen minister president wilde zijn". En voor de arbeiders blijft bovendien de heer Van Zeeland nog steeds de man van de devaluatie van 1935, de man van de franc par terre", zoals hij tijdens de verkiezingen werd betiteld. Maar ook de liberalen voelden er niet veel voor om zich met hun 29 zetels voor de wagen van de machtiger katholieken te laten spannen. Zjj ook weten, dat Van Zeeland op alles wat links is, als een rode lap op een stier werkt, wat voor de sociale vrede en de welvaart van het land "een gevaar zou kunnen zjjn. De enkele koningsgezinden op hun verkiezingslijsten, waaronder de burgemeester van Brussel, de heer Van den Meulenbroek, hebben bovendien niet zooveel voorkeurstemmen behaald om in de koningskwestie van houding te veranderen. En die houding is: eerst behandeling van de dringende finan- -ciële en economische problemen, dan in rust zoeken naar een oplossing van de koningskwestie, die een ruime meerderheid van het land kan bevredigen. rtAARENTEGEN wilde de heer Van «Zoolang* dirpntfi Ot)l Zeeland: directe oplossing van de koningskwestie, vorming van een re gering, die met behulp van de libe ralen een meerderheid in de Kamer zou krijgen, benoeming van een com missie, die „binnen acht dagen!" rap port over de wenselijkheid van terug keer van de koning zou uitbrengen, convocatie van de verenigde Kamers en opheffing van het Regentschap. Maar dl dreigden de katholieke bladen ook met Kamerontbinding en nieuwe verkiezingen, indien de libe ralen niet de weg van de „partij van de orde" wilden gaan, ook al waren er onder de liberalen die verlangend uitkeken naar het ogenblik waarop zij weer aan de regeringstafel kon den gaan zitten, de partij-discipline heeft het ten slotte gewonnen en met eenparigheid van stemmen hebben de liberalen in een op 2 Juli geprocla meerde resolutie „neen" gezegd, daar bij de katholieken er aan herinnerend, dat zij met 43.5 procent van het to taal aantal uitgebrachte stemmen nog VfOORAANSTAANDE Amerikaanse astronomen staan op het punt een aanvang te maken met de uitvoering van een plan, dat de wereld in vier jaar tijds een nieuwe nauwkeurige Atlas van de Hemel zal verschaffen. Met de instrumenten van het observa torium op Mount Palomar (California) zullen zij trachten een gedeelte van het heelal te fotograferen, dat duizend maal groter is dan vroeger ooit geprobeerd is. De geleerden voorspellen, dat hier bij belangrijke ontdekkingen gedaan zullen worden aangaande de structuur van het heelal. Met de te gebruiken foto-telescoop kan men ongeveer drie vierde van de hemel om de aarde bestrijken. Met een enkele opname kan men een deel van de hemel fotograferen, dat 12 maal de doorsnede heeft van de maan. De onderzoekers verwachten, dat op de nieuwe atlas ongeveer 500 millioen sterren en 10 millioen volledige ster renstelsels te zien zullen zijn. waarvan enkele zich op een afstand van 300 millioen lichtjaren bevinden. Een licht jaar is ongeveer 9.600.000.000.000 km. Het te maken fofo album zal onge veer 20 dikke delen tellen. Nu we toch enkele cijfers uit 't land „van de onbegrensde mogelijkheden" doorgeven.. In de Ver. Staten zijn in 1948 in totaal 9.897 nieuwe uitgaven en nieuwe drukken van oude uitgaven ge publiceerd. In de laatste veertig jaar is het aantal boeken, dat jaarlijks van Amer. bibliotheken geleend wordt van 35 millioen, tot 356 millioen gestegen. Life, een van de bekendste periodieken van de Ver. Staten, heeft een oplage van ruim 5.446.000 exemplaren. De Amerikanen besteden gemiddeld 40 uur per week aan werken en 30 uur aan ontspanning. Van die 30 uur wordt 4 uur besteed aan het lezen van kran ten, boeken en tijdschriften. IJ TREKKEN ons weer terug binneri de grenzen van het eigen land. Het ensemble „Dick van Peursen" heeft het alleen- opvoeringsrecht verkregen van het bekende toneelspel: „Het licht in de nacht" van Inte Onsman. Met dit stuk zal een tournee van ruim 200 voorstel lingen gemaakt worden. Het gezelschap is nog met enkele krachten uitgebreid en bestaat thans uit de dames Jeanne Kremer, Mien v. d. Lugt Melsert, Bep Roelofs, Hélène Vink en de heren W. Monsma, Dick van Peursen, Dick van Peursen Jr., Ko van Sprinkhuysen (regie) en Chris Volkamp. De alt Annie Woud is voor haar tweede tournooi door Zuid-Afrika in Kaapstad aangekomen. Het werk „Mag- nificiat" van Rudolf Mengelberg staat op het programma voor een concert te Kaapstad. Te Amsterdam overleed de heer G. Knop, die bekendheid verwierf als uit stekend kenner van de folklore van Terschelling. Over het eiland publi ceerde hij vele artikelen, voorts gedich ten en boeken. Hij is de stichter van het Terschellinger Museum. Vorig jaar ontving de heer Krop nog de Joost Halbertsmaprijs voor het beste ge schiedkundige en folkloristische werk. Het Residentieorkest o.l.v. Carl Schuricht zal het openingsconcert spe len van het zomerfestival te Knocke dat aldaar van 18 Juli tot 4 Augustus gehouden wordt. Op 19 Juli speelt het orkest onder Willem van Otterloo. niet de meerderheid van de Belgische burgers vertegenwoordigen. Diezelfde dag is de voorzitter van de Katholieke Partij naar de koning gevlogen. Heeft men hem willen waarschuwen, dat op een directe te rugkeer nog niet te rekenen viel Het slot was, dat de heer Van Zee land zijn opdracht heeft moeten te ruggeven. Wat nu? Alle partijen proclameren hun verknochtheid aan het Konings huis; sommigen blijven aandringen op aftreden van koning Leopold in ten gunste van zijn zoon. De koning wil er niet van horen, maar wil ook niet de koning van één partij zjjn en slechts terugkeren indien een stem ming hem een ruime meerderheid geeft. Maar die stemming is er toch reeds geweest, aldus zijn tegenstan ders, en zij wijzen op het verkiezings resultaat. Neen, zeggen de katholieken, bjj een verkiezing gaat het nog om andere doeleinden. Dus toch een volksraad pleging? Er wordt hier nu weer ge fluisterd over een drieledige regering met de Kamer-president, de heer Van Cauwelaert, als eerste minister. Voor lopig heeft deze ervaren katholieke staatsman, die niet zo „vurig" is als de heer Van Zeeland, slechts een in formatieve zending aanvaard. Dreigement met algemene staking. De opwinding rondom de konings kwestie is in de afgelopen dagen groot geweest. De socialisten onder leiding van de heer Buset verklaar den, dat „zij op alle eventualiteiten voorbereid waren" en blijven met al gemene staking dreigen. Daartegen over hebben de katholieke arbeiders weer een scherpe resolutie van af keuring geproclameerd. Het „Laatste Nieuws" dreef er onder de titel „Tam tam in de wildernis" als volgt de spot mee,Aan socialistische kant heeft generaal Buset de mobilisatie afgekondigd tegen een gebeurlijke terugkeer van de koning. Te oordelen naar de legerberichten brengen zijn troepen de nacht door bij de wacht vuren. Er is aangekondigd, dat indien zij de slag in het open veld verliezen, zij zich in 't maquis zullen terugtrek ken om vandaar uit sabotage-expedi- ties te ondernemenAan de zijde van de Christelijke Volkspartij willen sommigen eveneens voortvarend te werk gaan. Terwijl deze partij inzake de koningskwestie slechts eensgezind doet in verkiezingstijd, wil men de koning in avonturen betrekken, die niet alleen gevaarlijk zijn voor hem, maar ook voor de monarchie, die een bestanddeel is van de grondwettelijke instellingen". - Wat verder? Dat er op deze wijze weinig terecht komt van een opleving van de urgen te vraagstukken, b.v. van het werk- lozenvraagstuk, is begrijpelijk. Nu de heer Van Zeeland in ieder geval dui delijk heeft aangetoond, hoe het niet kan, gaan ook onder de katholieken stemmen op, die op matiging aan dringen. Zo schrijft b.v. de Nation Beige, die nauw met de C.V.P. ge lieerd is, dat de partij wel niet kan dulden, dat de koningskwestie weer op de lange baan wordt geschoven, maar dat velen niet zouden begrijpen, De zomeruitverkoop is daar, Hup mannen, houdt je centen klaar, Want nu zijn onze.vrouwen Gewoon niet meer te houën. De krant, die 't nieuws ons heeft gemeld, Die hebben ze zowat gespéld, En alles opgeschreven Wat haast wordt weggegeven. Een jumper hier, een jasje daar, Een snoepertje van een peignoir, Voorts kousen, links geweven, (Ze heeft een paar of zeven) Een keurcollectie schoenen, Een hoedje-om-te-zoenen, Een bontjasje, „een droom" zegt ma, (Helaas een nachtmerrie voor pa,) Een dotje van een truitje, Een snuitje van een ruitje, En vul maar aan m'n vrinden, Wat meer nog is te vinden. Des morgens, reeds voor dag en dauw, Gaat vrouw'lijk Nederland op sjouw, Om toch maar te verkrijgen, Waarnaar ze dagen hijgen. Met opgewonden, rode kleur, Staan ze te wachten voor de deur, Om, lak hebbende aan vormen, De winkels te bestormen. De zachtste vrouw is nu, hou op, Zowaar een Kenau in de dop, Die niet meer weet dan dringen, En zich vooruit te wringen. Zo is mama, van vroeg tot laat. Steeds maar te vinden langs de straat Om koopjes te behalen. En vader mag betalen.... JABSON dat door de halsstarrigheid waarmede men over en weer op zijn stuk blijft staan, het leven der natie zou ver lamd worden. Geen katholieke kabi netsformateur zou er bovendien 'aan denken de liberalen en socialisten „de terugkeer van de koning" als programma aan te bieden; waarbij dan weer het denkbeeld naar voren komt van een volksraadpleging of „een ander middel, dat tot hetzelfde doel zou kunnen leiden," terwijl het toch volgens dit blad niet noodzake lijk is de oplossing van de konings kwestie binnen een „tot het uiterste gelimiteerde termijn" te vinden. Blijkbaar heeft men dus ook in ka tholieke kring „de acht dagen" van de heer Van Zeeland laten vervallen Het kan verkeren. Was het niet hetzelfde Belgie, dat nu verscheurd wordt door getwist rondom de ko ning, dat ruim 100 jaar geleden ge heel Europa afzocht om een koning te vinden, daar het anders voor zijn eenheid vreesde DE ARTISTEN, DIE DE AMSTERDAMSE PODIA BEVOLKEN, vindt men over heel de hoofdstad verspreid. Sommigen zjjn te zien in het Mekka van iedere Nederlandse toneelkunstenaar: de Stadsschouwburg. An deren zitten te verkommeren op hete, zondoorstoofde vlieringkamertjes in Amsterdam-Centrum. Weer anderen zjjn te zien in de koele ruimten van die "grootscheepse artistenkaravanserai: Amerlcaln. Achter een glas geelschul- mend bier of het eeuwige kleintje- koffie. En nög weer anderen zjjn al weer zó ver, dat ze vandaag nog niet weten hoe ze morgen zullen leven. Ze komen samen, hetzij in de super- culturele Koepel, hetzij in de lich telijk decadente Kring. Arme artisten en artisten, die het vandaag nog goed gaat. Artisten mèt en zonder nummer. Artisten mèt en zonder emplooi. Artisten, die op goede voet staan met hun muze en artisten, die de honger, de desillusie en de wanhoop op het gezicht gebeiteld staan. Oude, ervaren, bedachtzame artisten èn artisten, die de hemel aan het bestormen zijn, althans dénken dat ze daaraan bezig zjjn. AMSTERDAM is de stad van vele ar tisten: van tonelisten, schrijvers en zangers, van goochelaars en acroba ten, van schilders en beeldhouwers, van ontwerpers en architecten, van tekenaars en filmers (die het zonder muze moeten doen), van mode-ont werpers en muzikanten, van boeien- koningen en sneltekenaars. En dan van al die honderden en duizenden die direct en indirect aan de kunst verwant zijn, als promotors, mana gers, impressario's, modellen, cos- tuumnaaisters, souffleurs, décorschil dersad infinitum. Dat alles woont in Amsterdam, in Noord en Zuid, in Oost en West. Het gaat hen goed of 't gaat hen slecht. De een heeft succes en de ander is het alleen maar vergund van heel, heel verre naar de grazige valleien van het Beloofde Land te zien. Enkelen is het gegeven dat land te betreden, de meesten gaan ten onder aan hun illu sies. Wat herbergt dat oude, stokoude Amsterdam een veelheid en verschei denheid van artisten! Neem nu die straat, ergens in het hart van Amster dam, tussen de Amstel en de Utrecht sestraat: de Kerkstraat. Loop een maal die Kerkstraat in en loop haar eenmaal uit. Ik ken nauwelijks een straat in Amsterdam waar zóveel ar tisten wonen. Ach neeniet die van het terras van Americain. Niet die van de Lido-bar of de Kring. Dit zijn de artisten, wier namen ge nooit las, en ook nooit zült lezen, op de brullende en tierende affiches der aanplakzuilen. Hun namen zullen nooit in bloedrood of hardgeel neon licht van de gevels der theaters vlam men. Hun namen komt nooit iemand tegen in de agenda's der theater-gid sen of in de boekjes, die de WV van Amsterdam de vreemdeling-van-bui- tcn in de hand stopt. En tóch wonen daar, in die oude, nauwe, smalle Kerkstraat, tussen de Amstel en de Utrechtsestraat, artisten. Het is de straat van de onbekende artist. gerespecteerd worden, zou de film een |JK IS VEEL GERUCHT ONTSTAAN rondom de film „The iron curtain", „Het ijzeren gordijn". Meer gerucht, dan de film eigenlijk waard is. Relletjes in belangrijk aandeel kunnen hebben in russel, gevolgd door een vertoningsverbod. Relletjes in Parijs en grote be- de propaganda tegen het streven der ogingen. Relletjes in Den Haag en pogingen de vertoning onmogelijk te maken, communisten tot ondermijnen van de Keiletjes in Amsterdam en gewapende charges van de politie. De communisten democratie. In dit opzicht had „Het gaan hevig te keer en eisen, dat de film in Nederland verboden zal worden. Met ijzeren gordijn" een belangrijke film al hun ageren en demonstreren bereiken zij echter het omgekeerde van wat zij beogen: de algemene belangstelling voor deze film wordt er in hevige mate door geprikkeld. De Nederlander is weinig gesteld op eenzijdige wilsoplcgging en wanneer gepoogd wordt hem in ee bepaalde richting te dwingen, accepteertj ij dit al bij voorbaat niet. En zo hebber de communistische demonstraties Mounted Police. Al dit materiaal ech- kunnen worden, temeer waar men de beschikking had over historisch mate riaal, zoals het vastgelegd was in de rapporten van de Royal Canadian slechts tot resultaat, dat de bioscopen, waar „Het ijzeren gordijn", een anti communistische film, vertoond wordt, goede recettes maken. pr DEZE communistische agitatie zou ten en wendt zich tot regéringsperso- minder belachelijk zijn, wanneer het nen en pers, zonder ergens geloof of ter werd verwerkt tot een rolprent, die zich in niets onderscheidt van een middelmatige spionnage-film. De his torische waarde van de gegevens over doordat ze verwerkt weiden tot een vlakke romantische geschiedenis. De film levert in geen enkel opzicht een bewijs. Nergens wordt de tegenstel ling tussen het Sowjetregiem en de de mocratisch geregeerde landen duide lijk gemaakt of zelfs maar gesugge reerd. Er wordt wat geschermd met woorden over angst en vrees, maar de film komt er niet aan toe de essentie hiervan zichtbaar te maken. Waarom bijvoorbeeld Gouzenko tot zijn stap komt, welke motieven hem ertoe brengen zijn leven te riskeren, wat voor hem het kernpunt is bij zijn keuze vóór of tegen de geallieerden en hun democratie, komt in de film niet J"> iit-l. "Cli Cli JJC1Ö, Z.KJLLU.CL CL £t!IlS KCJ,UU1 Ui. v>~4- hier een film betrof, die als propa- zelfs ook maar gehoor te vinden. Wan- ^onnage-complot gaat verloren, gandamiddel tegen de Sowjetmethoden neer hij weer in de macht van zijn werkelijk van belang zou zijn. Maar -lit vroegere chefs dreigt te geraken, ziet kan men van „Het ijzeren gordijn" (in hij door een toeval kans de documen- Nederland uitgebracht onder de titel ten in handen van de Canadese politie „Het geval Gouzenko") allerminst vast- te spelen, die dan hem en zijn gezin in stellen. Het gegeven van deze film be- bescherming neemt. Het spionnage- rust op historische gebeurtenissen: het complot wordt opgerold, Gouzenko beruchte spionnage-schandaal in Cana- ontvangt het Canadese burgerrecht en da, waar tijdens de laatste oorlog de terwijl in Canada de spionnage-proces- Sowjetrussische ambassade het centrum sen voorbereid worden, is de staf van was van een uitgebreide organisatie, de Sowjetambassade gedwongen te- die spionneerde ten nadele van de ge- rug te keren naar Rusland om zich op allieerden. Dit historische materiaal ongenade aan de machthebbers daar wordt echter ontkracht, doordat dè over te geven. I"a^erSB van de.film gemakkelijker IN DE LANDEN waar de demo'crati- wll b, te,kriJge° tot *en gr°ot P"- sche vrijheden in acht genomen en bliek hun toevlucht zochten tot goed- kope sentimentele en sensatie-effecten. „Het ijzeren gordijn" speelt in 1943. In het voorjaar arriveren per vliegtuig drie Russen in Canada: kolonel Trigo- rin, de Russische militaire attaché, diens adjudant majoor Kulin en een ambassadeklerk Igor Gouzenko, die dienst zal doen als codist. Het werk der beide militairen bepaalt zich in hoofd zaak tot het leggen van contacten met Canadese communisten. En na korte tijd vloeit een stroom van geheime in lichtingen binnen over diverse Ameri kaanse militaire projecten en proeven met atoomwapenen. Via Gousenko, die de inlichtingen in geheimschrift ver taalt, gaan alle resultaten der' spionna- ge door naar Rusland. Wanneer majoor Kulin na e. ige incidenten, die bewij zen, dat hij zich meer mens voelt dan Russisch militair, naar Rusland terug gezonden wordt, ontstaat er een twijfel in Gouzenko. En deze twijfel neemt nog toe, wanneer hij aan het einde van de oorlog te horen krijgt, dat de tijde lijke samenwerking met de geallieer den verbroken is en dat de vroegere bondgenoten thans weer „de vijand" geworden zijn, die gewantrouwd dient te worden. Gouzenko komt tenslotte tot de conclusie, dat er hem slechts één weg open staat: de ambassade te verlaten en de Canadese autoriteiten in kennis te stellen van de machinaties der Sowjet-ambtenaren. Hij steelt be langrijke, compromitterende documen- De beide hoofdrolspelers Gene Tierney en Dana Andrews tot uitdrukking (de Canadezen en hun onbedreigde wijze van leven zijn hem sympathiek geworden, aldus de film, en daarom kan hij niet de overtuiging aanhangen, dat deze Canadezen zijn vijanden zijn. Een dergelijke overwe ging is als argumentatie te belachelijk dan dat zij ook maar enige waarde zou kunnen hebben). Evenmin en dat is toch hier vooral van bijzondere bete kenis bewijst de film het ontzag gelijke gevaar, dat de ondergrondse Sowjet-machinaties voor de democra tische volkers opleveren. Ook aan het politieke en diplomatieke infiltratie systeem waarvan de Sowjet-expansie zich bedient .en de wijze, waarop het net van Sowjetspionnen te werk gaat, schenkt de film geen aandacht. DIT ALLES tezamen maakt, dat zelfs de toeschouwer, die zich bij een film niet critisch wenst in te spannen en reeds overtuigd is van het gevaar, dat het communismevoor de demo cratie oplevert, bij de film „Het ijze ren gordijn" onherroepelijk het gevoel moet krijgen met een kluitje in het riet gestuurd te worden. De film be wijst namelijk niets, tenzij men aan discussies op het peil van de bitter tafel waarde zou willen hechten. Dat de film niet boven dit peil uitkomt valt zeer te betreuren. Een compen satie in de richting van de eisen, die men aan een goede ontspanriingsfilm stelt, mist zij evenzeer. Op het gebied van de thriller en spionnagefilm blijkt ..Het ijzeren gordijn" zeer zwak. De handeling verloopt weinig emotioneel en traag: geen flitsende tafrelen en spannende achtervolgingen; het gepraat overweegt. Dana Andrews in de hoofdrol levert goed spel, maar het scenario verdiept zich te weinig in de psychologie der personages, zodat hij niet in staat is een overtuigende creatie van een man te geven, die onder een intense drei ging tot een hevig emotioneel innerlijk conflict komt, zoals bij de werkelijke Gouzenko-figuur het gevat geweest moet zijn. Regisseur William A. Wellman wijd de al zijn aandacht aan zuiver techni sche details. Zo is de fotografie in deze film uitstekend verzorgd, hoewel zij nergens een grootse allure verkrijgt door een suggestieve montage. De re gisseur gaf slechts van een persoonlijke inspiratie blijk in de» keuze van zijn filmmuziek: hij gebruikte als illusratie bij zijn film uitsluitend composities van hedendaagse Sowjetrussische toonkun stenaars. Een wrange humor, die echter slechts dan volledig te appreciëren zou zijn, wanneer de film in het stellen van haar probleem oprecht en zuiver ware geweest. LONG,SHOT Hier woont de man, die een horloge maakt. Hij zit alle uren van de lange, zomerse dag voor zijn raam. Hij kijkt r.ooit op. Hij kijkt alleen in hef gla zen oog van zijn loupe. Hij ls meester- uurwerkmaker. Er is geen horloge met-slagwerk, geen klok met het al- lergecompliceerdste uurwerx, die hij niet maken kan. Ik zag hem drie jaar geleden toevallig aan het werk. En van de week zat hij er nög. Alsmaar klokken en' horloges, die vermoeid geworden zijn, die geen lust meer hebben de tijd op de voet te volgen. Die het eindelijk zét zijn, steeds de grote slavendrijver van deze eeuw, het horloge, te zijn. De man tuurt en prutst, werkt met verbijsterend kleine instrumentjes en zet het hart van zo'n uurwerk weer aan de gang. Hij is een groot artist, omdat hij de Tijd weer levend maakt in zo'n oud en wonderlijk instrument, dat rebelleer de. tégen de Tijd. Daar wonen de verkopers van die schone overtolligheden als zilveren schenkkurken en gouden beursjes. Van servetringen, met aan de binnen kant de namen van allang begraven mensen. Van koperen kandelabres en nikkelen tabakspotten. Alles oud en antiek. Daar woont de man die violen en fluiten herstelt. Daar woont de sleu-» telmaker. Daar woont de houtbewer ker, die nog met de hand werkt en in wiens atelier men nog niet die dave rende uitvinding van deze tijd aan treft: het board. JN DE KERKSTRAAT leven en wer ken de artisten van het ambacht, in de Kerkstraat ruist iets van de adeldom, de noblesse van de gilde- meesters. In de Kerkstraat werken honderden handen aan honderden werkstukken: violen of schenkkurken, een vernielde kinderpop of een schil derijtje dat nieuw vernis behoeft. Daar wordt de Tijd hersteld. En daar ziet men een kastje geboren worden uit hout en liefdevolle handen, en verder uit niets. De Kerkstraat, in het hart van Am sterdam, dat jagende, koortsig-leven- de, gedreven," jakkerende Amsterdam, ligt eigenlijk ter zijde van de stad. Het werk achter zoveel ruiten en ruitjes heeft niets meer te maken met de zegeningen van deze jaren, zoals daar zijn: de warenhuizen, de lopende band, de geleide economie, markt analyse, salesmanagers en efficiency. In de Kerkstraat wordt nog, achter menige gevel, gewerkt terwille van de vreugde van het ambacht. Er is niet zo heel veel kennis van zaken nodig om dit vast te stellen aan de wijze waarop een zekere meester- uurwerkmaker zijn loupe hanteert, aan de manier waarop een oude tim merman de vormen haalt uit het ruwe hout en aan het gebaar van die oude vioolmaker, wiens vingers zo ver tederd, haast verstild, het door de tijd geadelde hout aftasten. In de Kerkstraat, in het hart van Amsterdam, wonen kunstenaars van het ambacht dat eens, eetwen vóór de lopende band en de efficiency, een kleine nederzetting aan het IJ groot maakte. Dat was de tijd toen de mens zijn hart, zijn ziel, zaligheid en ge weten in zijn werk legde. Dat was de tijd dat de mens vreugde onderging aan zijn werk en niet in de eerste plaats vreugde aan de geldelijke resultaten ervan. De tijd, toen de kun stenaar niet wachtte op de inspiratie, zoals nu, maar aan het werk ging. En al werkende naderde hem dan, be scheiden en mild, de inspiratie. Hjj maakte de dingen waaraan zijn medemensen hun vreugden hadden, maar waaraan in de eerste plaats de maker zélf zijn vreugde vond. En zo was het goed en daarvoor is de mens geschapen. In de Kerkstraat, dat oude, sterke, degelijke hart van Amsterdam, vindt men soms, op een late achternamid dag, iets terug van de restanten van die tijd. In de klank van hout op hout, in de geur die wegwaait uit de deur van een bejaard antiekwinkeltje en bij het zien van een meesteruur- werkmaker, turend in de geweldige ruimte van een kleine loupe, waarin hij op zoek is naar de verloren tijd. Hier, in de Kerkstraat, verrijst een klein, timide, vrijwel teloorgegaan podium. Een Amsterdams Podium. Ver van Americain, de Kring en de KoepeL Vergeten en onbekend. Over stemd door de rauwe rumor en het hartbrekend lawijt van lopende ban den, industrialisatie en de wilde jacht naar het allerhoogst bereikbare in de dagen dezer jaren: het geld. ANTHONY VAN KAMPEN PLEISTER ik Huldklcurjg snilvtrband'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 5