De Zwarte |j rchidee Maakte circuspaarden van Friese hengsten ChefarimA.4' r Wekelijks Kruiswoordraadsel WAT DE KRANT U DEZE WEEK VERTELDE Circusdirecteur Karei Sirassburger 50 jaar Levende have breidi zich uii; alleen aan paarden reeds voor honderdduizend gulden I Hoe is de siand Mieke Radio-programma voor dit weekend Tussen nihilisme en dogmatisme Hu 4 beroemde mid delen tegen pijnen. Oo vveiralcl is opgoscl-u-ik-t cloov bariclvtövo ovftv o.an Ovrt'Z.cs.a I iika. Mötouvrdrtip. In Ec.Uö.clorj( aan clav- JZ-uid-^ awiav-i UcxavtsG nzpobl.aWa.piJ^J*''*'' haaft. GQ.H .u»M>vu///l> 0<Avelbevmg ttQ.nclui2.abcJ inÊMSCM lorvans gaUo5-t.. OQ opge^c-Un Ute ncxbuor- lanclan haa^tLen 21c.l1 hulp -La biadQHMandaad wfcvt men Won an2.alfs staldan da AvnQiri Icgvten aam IgcUt.— lov^JCX i/) Als dia lóts C\Cvwp<3^UUqh, note doen -z.n Wat op g SckoiO 1 Gw ai-oud UDJ I Zo woncl-t op kat ogen. 'blik COw 2ui'vemka clOOrgcvOGnd IH dc Ku. Klox KIcxh, da^olici m„ zmniga organ 1 sextia van rvicivvwttn wiat vlcArvi. 1 mand O. Wirui- S6n Gn 0-PP|_ 's cialtt aQwa- x'\ dQw vwet powtWc\ppGn. Da leidanGnoxc Drpi«aW Sdrvioel Gnoom klQQ-Pt clniG di'fdoli wgaw v<An cla Kl<an tegclijK verboden, ^s, Ean 0.antT\ris zakkennollen kncQg de schmk van zgn laven 'toan ki\ in aan ponte - "•Pgo.llQ.-Wn n 1 l la-Pdesbvicf va w 2.1 \w eiganvrauw vond) Met 0algi'&cViG volU kaa-Pt wekenlang -tus, Sên koop en vraas, qe. loatcl .Goston ElyskanS kaoPt pogikg Op poging ddnqewencTom te"~t<a_ men tot cla vorniikigvdn een mauw WobiwctT Efin pödn -ft. ft nnciPil kaaft kat cnop ge- laWem also-P kii 2ou Pole mewir Vvbeins- dcüg kwam ket bani'cktdpt da -Ponwiateun wc\s> c\c slgogcl Da Belgen "tr 1/1 1,1 no - een met meow ven, tnouwGn opzien WC\CW" kon ZwOnt- OQal-noocl- TnmiclclaE begint ket in Den McJnpg droU te worden. De rondQ "Tö-PqI Con-PcnawLiO Sjtciüit op kat punt wn beginnen a- (jn- _De Nedenlondiie clelegO. tie is needs tokaew cx-e- vvQCst en uit vt <A venwackt men Ivo clQel- nemCns. Doto-fol is vval met kelewKpcsl rond, j wtöcSm kcO-Ptcle vorm Vciw jtwee leltevsU metdo open kdnt tegen elkckcxn-. Da cowfaventie zo.1 won. dengekiouden m daste- tige,ciloode t? icicle mzaal op ket Bi nnenkof In do koo-Pdstacl is net tot cavi kdnd^emeew go. Uomawtos- SGn een ooto- wiobi 11st en QOw vCnkaQnS- OgCnt. Ean benzine loli k wend nn dQ kc\vld vpiw cle wcggebnuikc.ni.ot QQ.VI üigomcnt,vvcXcXnmc. de de nvic\.w z-ixn batoog bixz-avte Al ave höwd kip wdf 1 kreiekt bi\^-a" idna ai na NedWclQn to a 1 w even kat j we\cW twoe wianvien een to-xickewf- faun met een -zomd,. [zak op ...Ikoo4cl sloe. ocn. Maav- cle c kaofveon Wist 'Z.ick lo& te nokken en oit wagen te komen. C5e on\7ev-latgn z.i\n iw de duistenwis 3n t kowoew ESO-ClcvlOkVld -Z.CM Q.avst- clooigs> van 2.1'ck doen SpriSVcQn, cals majoor F"| 1 ktevwicx w met ee«i Q losten /Meteo v Stvcs-plvliG-dtuig eew pogi ng zotdoen Qvn kat klo°dte racovd te ve vpe tcvdv\. (Van onze Haagse redacteur) „Ja," zegt Karei Strassburger als ik hem in het circus op Scheveningen spreek, „ik word over een dag of wat vijftig jaar, want ik ben op 17 Augustus 1899 geboren. In een woonwagen natuurlijk. Die stond toen toevallig, voor zover er in het leven van clrcusartisten van toevalligheden sprake is, te Bamberg (Beieren). Mjjn ouders, die tot een zg. Kunstreitergesellschaft be hoorden, waren via Oostenryk uit de Balkan gekomen. Oost-Europa was toen een goed gebied voor ons soort mensen." Hjj zit, gekleed in de onberispelijke rok van de circusdirecteur, naast mjj op een postament; dat is zo'n rond bankje, waarop in de piste olifanten plegen te staan om hun kunsten te vertonen. Achter het ri- deau van een circus moet men nu eenmaal geen stoelen zoeken; daarom heeft h(j mij met een hoffelijk gebaar deze zitplaats aangeboden. Het is er roezemoezig. Drie dikhuiden, die zo juist him nummer hebben vertoond, dreunen langs mij heen naar de stal terug. Een groep dansmeisjes huppelt weg, verwisselt van schoeisel en schiet iets aan. De man met de voetballende hondjes, het volgende nummer, kan ternauwernood zjjn groepje in bedwang houden. Uit de apenkooi komen rare geluiden. Een dwerg, die iemand iets toeroept in het Frans, loopt voorbij met een ogenschijnlijk veel te grote ladder op zijn nek. Stal knechten draven. Iemand vraagt iets in zangerig Zweeds. Flarden muziek dringen tot ons door. Verweg hinniken een paar paarden. Dan klinkt er applaus. Dit is het circus van de andere kant, het wereldje van de Strassburgers „Zo'n Kunstreitersgesellschaft", ver telt hij verder, „was een groep van ongeveer dertig artisten; meestal twee families. Die trokken van plaats tot plaats, door geheel Europa. Grens- moeilijkheden waren er niet. Devie zen moesten nog uitgevonden worden Men werkte in de open lucht, met paarden in de eerste plaats, maar er was ook een sterke man, een koord danser, enz. Circustenten waren er nog haast niet. De eerste moet in ge bruik zijn gekomen kcrrt voor mijn geboorte. Mijn vader Leopold en zijn broer Adolf hadden in 1899 al een eenmaster. In 1904 of '05 kwam de eerste tweemaster in gebruik. Zo ont stond uit de kunstrijderij het reizende circus van nu." Het reizende circus van nu, dat is in dit geval de grote tent van 38 meter middellijn met 3500 zitplaatsen. En al les wat daar dan verder bij behoort: de woonwagens, de kooiwagens, de bureauwagens en de vrachtwagens, benevens de 135 vaste medewerkers en een nog groter aantal dieren. De levende have van circus Strassburger omvat n.l. 120 paarden, 5 beren, 3 ze bra's, 4 kamelen, 5 lama's, 5 runderen, 4 tijgers, 2 ezels en een bak met apen. Binnenkort zullen het er nog meer zijn, want er zijn onderhandelingen gaande over de aankoop van olifan ten, leeuwen en zeeleeuwen. Een kost baar bezit; alleen de waarde van de paarden wordt al op meer dan een ton geschat. De paarden vormen nog altijd de hoofdzaak in een goed circus. Karei Strassburger is er mee opgegroeid. Kort voor de eerste wereldoorlog trokken wij door Scandinavië; wij stonden in Gefle toen te Serajewo dat noodlottige schot afging. Wij zijn daar heel lang gebleven. In Zweden ben ik op school geweest; d.w.z. op tientallen scholen. Dat telkens wisselen was niet zo best, maar het ging nu eenmaal niet anders. In elk geval heb ik vloeiend Zweeds leren spreken". Reeds 20 jaar in Nederland. „Wanneer kwam u voor het eerst in Nederland?" vraag ik. „Dat was op een tournée in 1928. Twee jaar tevoren had ik de leiding van de zaak van mijn vader, die zich te oud voelde worden, overgenomen." „En hebt u toen het Nederlandse paard ontdekt?" „Neen, dat was op onze volgende tournee, in 1936. Ik weet het nog nauw keurig. Wij hadden in Heerenveen ge werkt en zouden de volgende dag in Leeuwarden optreden. In de vroege ochtend van een mooie najaarsdag reed ik per auto door het Friese landschap, toen mijn oog viel op een toom prach tige zwart-glanzende paarden, een lust om te zien! Ik liet stoppen en liep het boerenerf op. Toen ik de boer vroeg wa' voor paarden dat waren was hij beledigd. Of ik nooit eerder Friese hengsten had gezien? Neen, dat had ik niet, maar ik was terstond vastbesloten er mij een paar aan te schaffen. Zo kwam ik terecht bij een hengstenhan- delaar te Sneek. Ik vroeg hem of hij mij vier van die kostelijke dieren kon leveren. Wanneer? vroeg hij. Ik zei: STRASSBURGER zoals millioenen Nederlanders hem kennen: Nederlands paardenliefhebber no. 1. vóór morgennamiddag vier uur. Hij begreep niet, waarom ik zo'n haast had, maar hij beloofde het te zullen doen. En hij deed het! De avond daarop heb ik ze getoond in de piste: mijn eerste vier Friese hengsten, zo fris uit de weide onder de schijnwerpers onder het geschetter van de muziek en het applaus van de bezoekers, die deze aankoop konden waarderen. Wij had den vier man per paard nodig om ze in bedwang te houden. Terstond Oen ik begonnen ze af te richten. Én een jaar later, toen wij weer in Leeuwarden stonden, hebben ze daar hun eerste nummer gemaakt. Onder de tonen van het Friese volkslied bracht ik ze in de piste en reed er een vrijheidsnummer mee. Ik moet u zeggen, dat ik zoveel geestdrift als van die Friezen op die avond nog nooit had meegemaakt. Het was en is nojj steeds in mijn herinne ring de mooiste dag van mijn leven! In totaal heb ik 26 Friese hengsten ge kocht, waarvan ik er nog 17 bezit. De eerste kostte mij 270 gulden, de laatste 7000.Na de bevrijding heb ik ook Gelderse en Zeeuwse paarden gekocht en afgericht. Een deel daarvan treedt nu in het buitenland op bij andere circussen." „Nog een laatste vraag: Hebt u nog iets bijzonders in voorbereiding?" Even lacht Karei Strassburger. Hij wil er zich afmaken met de dooddoener dat een circusdirecteur altijd op zoek is naar iets bijzonders, iets nieuws, iets anders dan anders, maar dan komt hij toch met een concrete onthulling voor de dag: „Ja, ik heb een technicus in dienst genomen, een Fransman van 66 jaar; hij is waarschijnlijk de enige ter wereld, die in staat is de maatregelen voor te bereiden, die er nodig zijn voor wat ik al jaren van plan ben te gaan doen en wat ik nu het volgend jaar hoop te vertonen: een waterballetop- voering. Hoe zo'n nummer eruit moet zien heb ik al in mijn hoofd zitten, maar de moeilijkheid is, of liever: was tot dusver, het materiaal voor het bas sin te krijgen en de man te vinden, die ermee werken kan. Nu kan het echter en het gaat gebeuren ook.Even af kloppen. Ik hoop, dat het in de smaak zal vallen. Nederland heeft zoiets in geen jaren gezien". De pauze is begonnen. Allerlei ande re dingen dan het persgesprek vragen opeens de aandacht van „de baas". Ik zoek mijn weg en struikel bijna over een clown Horizontaal: 1. Zuivelproduct; 5. Plaats bij Lausanne; 9. Chefs; 13. Voorzetsel; 14. Deel van de romp; 15. Vader of moeder; 16. Mu zieknoot; 17. Eershalve; 19. Leer van Moham med; 21. Vis; 23. Uitroep; 24. Gebak; 25. Zuidvrucht;' 26. Vlijtig; 27. Vuurzee 29. Een der U.S.A.; 31. Kleur; 33. Lager Onderwijs (afk.); 34. Vertrouwelijk; 35. Windstreek; 36. Noot volgend op Hor. 16; 37. Landbouwwerk tuig; 39. Plaats in Friesland; 41. Goed voor de huid; 43. Persoonlijk voornaamwoord; 44. Eiland in de Midd. Zee; 45. Deel van een et maal; 46. Engelse componist; 47. Volgorde; 49. Rivier in Frankrijk; 51. Samenvoeging van twee touwen; 53. Zie Hor. 37; 54. Lijst; 55. Immer; 56. Vader; 57. Pluimveeproduct; 59. Soepel; 61. Deel van Sumatra: 63. Nummer (afk.); 64. Deel van een vinger; 65. Vliegveld bij Groningen; 66. Knolgewas. Verticaal: 1. Kromming; 2. Voorzetsel; 3 Laag water; 4. Metaaloxyde; 5. Jongensnaam 6 Oude naam voor Hor. 16; 7. Halt; 8. Ri vier in Alaska; 9. Geestelijke zuster; 10. Win tervoertuig; 11. En dergelijke (afk.); 12. Nim mer; 18. Plaats in Egypte; 19. Prinses van Oranje; 20 Maalderij; 21. Dwingeland; 22 Windstreek; 23. Bloem; 27. Vis; 28. Jacht godin; 29. Contra; 30. Aard 31. Gelaatschil dering 32. Zwarte; 38. Noors componist; 39. Begin; 40. Vlinder; 41. Aziatische republiek; 42. Groot hert; 43. Springloop; 47. Trillen; 48. Meubel; 49. Reeks; 50. Keur; 51. Binocle 52. Kleur; 58. Dom geluid; 59. Lidwoord (Frans); 60. Persoonlijk voornaamwoord; 61. In 't jaar onzes Heren; 62. Oppervlakte maat (afk.); 63. Afkorting voor New York. 21 ALLAN SWINTON Voorzichtig schoven zij naar rechts tot zij slechts een leeg zwart gat voor zich hadden. Plat op de grond liggend, wachtten zij en staarden naar beneden. Met alle macht wierp Semple de toorts weg en liet zich op één knie vallen om ze te kunnen zien vallen. Het vlammende hout vloog in een boog weg. Ademloos keken zij toe en zagen het al lager en lager vallen; naar het scheen voor eeuwig. Toen konden zij een ogenblik door elkaar liggende rotsblokken zien en schui mend water. De toorts viel er in en werd gedoofd en de bulderende duis ternis omringde hen opnieuw. Mary voelde zich eenzamer dan zij nog ooit in haar leven was geweest. Zij durfde zich niet bewegen. Toen zag zij naast zich een vonk, op het moment, dat Sam zijn sigarenaan steker aanknipte. Langzaam groeide 't vlammetje, toen hij er de toorts mee aanstak, die hij zelf in de hand hield. Zij stonden op en gingen op Semple af. Sam stak de toorts over de rand, terwijl hij naar boven klom. Zwijgend leidde Semple hen door de vochtige duisternis van de gang weer terug naar het schitterende zonlicht en naar Hulpé, die met een als uit graniet gehouwen gezicht tussen de orchideeën en de fraai gekleurde vogels en vlin ders op hen stond te wachten. Daar bleef hij staan. „Als die aard storting tien voet smaller was geweest, zou ze de buit gelaten hebben waar hij was. Wat zeg je me van zo'n pech?" Hij beet zich op de lippen en Mary zag hem even slikken. „Wel.zei hij, en zweeg toen. Met een ongelukkig gezicht zei Sam: „Het spijt me hevig voor je. Dat doet het werkelijk. Geloof me alsjeblieft". Semple's stem klonk hard. „Het spijt je. Waarvoor? Denk je, dat ik me zo gemakelijk gewonnen geef? Dat zal ik je anders laten zien". Maar tweemaal op die middag had Mary hem in zijn binnenste kunnen zien en zij liet zich door zijn bravour niet beetnemen. Hij voelde zich ver slagen. Zonder een woord verder te spreken, keerde hij zich omen liet hen staan. HOOFDSTUK VIII Sam en Mary zagen Hugh met geT forceerde pas de plaza oversteken, aan de Noordzijde door een boog gaan en in een der met bosjes begroeide straten verdwijnen. Sam zei: „Ik heb me nog nooit zo ellendig gevoeld". Zij keek hem met enige verbazing aan. (Wordt vervolgd). Hersengymnastiek door Bob Wallagh U weet natuurlijk allemaal dat men bij „hersengymnastiek Wel eens uit de mond van de vragen steller hoort: „Geeft U mij eens de definitie vanenz. Dit heeft waarschijnlijk één van onze lezers geïnspireerd tot de volgende op merkingen: Kent u de definitie van een baby? Hier is zij: een be weeglijk wezen, met aan de ene kant een luidspreker en aan de andere kant gebrek aan verant woordelijkheidsbesef. En de defi nitie van „goede manieren": het geluid dat je niet maakt als je soep eet. En tenslotte de definitie van een professor: een man, wiens taak het is de studenten de op lossing te leren van de problemen van het leven, die hijzelf trachtte op te lossen om professor te wor den En nu de nieuwe vragen: 1. Welk spel herinnert aan het aantal weken van het jaar? 2. Aan welke film hebben onge veer 1000 kunstenaars geduren de drie jaar gewerkt? 3. Tot welke tak van wetenschap behoort Adler en Jung? 4. Bij welke vissen staan de ogen het dichtst bij elkaar? 5. Wie heeft eigenlijk de Zuidpool ontdekt? 6. Zeg eens uit uw hoofd: wat is in het alphabet de eerste klin ker die tussen twee medeklin kers instaat? 7. U kent het oplaten van vliegers als vermaak voor de jeugd. In welk land gebruiken de kinde en vooral vliegers die de vorm hebben van beesten en b.v. vis sen? 8. Welke stad ging ten onder door een (kunstmatig) dier? 9. Waar vinden wij de buis van Eustachius? 10. Twee bekende Nederlandse schrijvers hebben dezelfde (veel vuldig voorkomende) achter naam. Hoe luidt die? (Voor de antwoorden zie men tussen de advertenties.) VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur. 6,30 Strijdkrachten. 7.25 Franse Chansons. 8.05 De gewone man. 8.20 Lichtbaken. 9.00 Taptoe op het Molen- veld. 9.45 Orkest zonder naam. 10.30 Wij luiden de Zondag in. 11.20 Kamermuziek. HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur. 6.15 Liedjes en melo dietjes. 7.00 Artistieke staalkaart. 8.05 Dingen var de dag. 8.15 Populaire melodieën. 8.45 „De bonte bal". 10.00 Stradiva-Sextet. 10.25 Is de maan bewoond? 11.15 André Kostelanetz en orkest. VOOR ZONDAG HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten om 8, 9,30, 1, 7,30 en 11 uur. 8.30 Kerk dienst. 9.50 Hoogmis. 11.00 Salzburger Fest- spiele. 1.20 Amusements-orkest. 2.00 Muziek. 2.40 Sympbonie. 3.40 Gedeelten uit opera's. 4.10 Sportreportage. 4.25 Vespers. 5.00 Kerk dienst. 6.30 Strijdkrachten. 8.05 De gewone man. 8.12 „Uit en Thuis". 11.15 Avondcon cert. HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten cm 8, 1, 6, 8 en 11 uur. 9.13 Men vraagt. en wij draaien. 10.00 Vacantie- halfuurtje. 10.30 Kerkdienst. 11.45 Berichten. 12.00 Marinierskapel. 12.40 Accordeonmuziek. I.20 Hongaarse Zigeunermuziek. 1.50 Even af rekenen heren? 2.05 Boekenhalfuur. 2.30 Ka merorkest. 3.30 Filmpraatje. 3.45 Thé dansant. 4.30 Sportrevue. 5.30 Gemengde zang. 5.50 Reportage. 6.15 Sportreportage. 6.30 Wim lbo presenteert7.30 Godwin en Silberman presenteren. 8.05 Actutaliteiten. 8.15 Muziek feesten te Luzern. 9.45 „Tangoland". 10.25 Muziek en zang. 11.15 Een avond in Weenen. RADIODISTRIBUTIE-DIENST LIJN III: 8.05 Gram. 8.30 Dagklapper. 8.45 Gram. 9.15 Casino-programma. 10.00 Fr. Br.: Gram. 11.00 „Die Moldau". 11.15 Gram 11.45 Journaal. 12.00 Vlaams koorzang. 12.15 Orkest Saintal. 1.15 Jo Stafford. 1.30 Voor de sol daten. 2.00 Salzburger Festspiele. 3.45 Sonate van Mozart. 4.00 Bing Crosby. 4.15 Geraldo. 5.00 Kootwijk: Batavia. 6.00 Eng. L.P. „Rocky Mountain Rhythm". 6.30 „Ignorance is bliss". 7.30 Orkest Lombardo. 8.00 Omroep-orkest. 8.30 Jo Vincent en Louis van Tulder. 8.45 Salonorkest. 9.15 Xavier Cugafs ens. 9.30 Fr. Br.: Musette en accordeon. 10.15 Verz. pr. II.05 Gram. VOOR MAANDAG HILVERSUM I, 301 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. 8.15 Te deum laudamus. 8.45 Alt-viool. 9.30 Muziek bij het werk. 10.00 Concert. 10.30 Morgendienst. 11.00 Kwintet. 11.20 Van oude en nieuwe schrijvers. il.40 Zang-recital. 12.10 Musette-orkest. 12.30 Voor Land- en Tuinbouw. 12,33 Metropole orkest. 1.15 Mandolinata. 1.45 Richard Tauber zingt. 2.35 Omroepkoór. 3.30 Sweelinck-kwar- tet. 5.00 Het kleuterklokje klingelt. 5.15 Po pulaire orgelbespeling. 6.00 Geestelijke liede ren. 6.30 Strijdkrachten. 7.15 Onder de NCRV- leeslamp. 7.30 Actueel geluid. 7.45 Regerings uitzending. 8.05 Programma-proloog. 8.15 Kerkconcert. 9.00 Reisverhaal. 9.20 Met band en plaat. 10.00 Omroep-orkest. 10.45 Avond overdenking. 11.15 Avondconcert. HILVERSUM II, 415 m. Nieuwsberichten cm 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. 8.15 Ochtend- varia. 9.00 Ochtendconcert. 9.35 Een dans liedje deint. 10.15 Arbeidsvitaminen. 10.50 Tmo Rossi zingt. 11.15 Kerk- en torenklanken. 12.00 Ensemble Jo Bos. 12.30 Voor Land- en Tuinbouw. 12.38 Viool en piano. 1.15 Mu ziek. 2.00 Lezing. 2.20 Symphonie. 4.00 Ka mermuziekconcert. 5.00 Accordeona. 5.45 Re portage. 6-30 Radio Filmkrant. 7.00 Sonate. 7.30 The Skymasters. 8.05 In het Radio-Zoek licht. 8.15 Popularis. 9.05 De Bruiloftsboot. 9.50 Musicorda. 10.35 Clavecimbel-recital. 11.15 Avrg-swingcomer. RADIODISTRIBUTIE-DIENST LIJN III: 7.05 Gram. 7.40 Gymn. 7.50 Gram. 8.05 Concert. 8.30 Dagklapper. 9.15 Casinoprogramma. 10.00 Symph. Jazzmuziek. 11.00 Festival te Straatsburg. 12.05 Strijkens. 12.40 Volksmuziek. 1.15 Chansons. 1.30 Voor de soldaten. 2.00 Fr. Br.: Operette-muzick. 2.30 Werken van Ibert. 3.30 Enk. L.P.: Ork. Ternent. 4.00 Eng. H.S.: „Serenade orkest". 4,30 Gram. 5.00 Kootwijk: Batavia. 6.00 VI. Br.: Gram. 6.30 Eng. L.P.: „Squadronnaires" orkest. 7.30 Eng. L.P.: „Tess Bill" gev. pr. 8.00 Verz. pr. 8.45 Fr. Br.: Zang. 9.15 VI. Br.: Sweet and Soft Players. 10.15 Verz. pr. 11.05 Kamerorkest. NAAR VASTE GRO^ Dezer dagen las ik twee romans va, Anna Blaman: „Vrouw en vriend" „Eenzaam avontuur". Het zal de zers bekend zijn, dat dit laatste weri bekroond is met een litteraire prijs, 2 door de schrijfster echter niet geacce». teerd is. Dit voorval vormt een ondet deel van het conflict tussen kunst t„' zedelijkheid, dat in ons land v acuut geworden is. Maar over dit con, flict wil ik hier niet spreken. He gaat mij niet om de litteraire vor> van deze werken, nog minder om hu zedelijkheid of onzedelijkheid. Hp gaat mij alleen maar om de sfeer va- deze werken, om de geest die er a spreekt. Deze romans zijn somber, donker t, troosteloos. De mensen, wier gevoelen hier worden getekend en uiteen©:; feld, zijn eenzaam en zonder vreugd. Het lijkt wel, alsof zij van alles e iedereen los staan. Zeker, er is voor t na sprake van liefde. Maar deze lid. de, zo het nog liefde is, is geladen rr.e: alle vormen van sexuele nood. In l van beide werken vinden twee mensp elkaar in waarachtige trouw, die uithoudt tot de dood toe. Van een ge of een gezinsleven wordt in deze boi ken niet gerept. Maar nog neerdruk kender wordt dit alles, wanneer rni; merkt dat normen en idealen vok deze romanfiguren óf niet bestaan, j anders slechts een schimmig leven 1. den. Het leven schijnt niets mea waard te zijn. Er wenkt geen enkeï blijde toekomst. Dit nihilisme is ontstellend, heerst een volkomen leegte. De vreig de schijnt voorgoed geblust. Tegelijkertijd met deze romans ik de geschiedenis van de „Pilg Fathers". Dit was een groepje Eng: puriteinen die, ontevreden met slappe kerkhervorming in hun vad land, in 1608 naar ons land overstak: om er een nieuw bestaan te vind: Twaalf jaar hebben deze mensen Leiden gewoond. Daarna staken over naar de nieuwe wereld, waar mede de grondslagen gelegd hebt voor het huidige Amerika. Deze mensen waren allesbehalve li hilist. Zeker, zij hadden ook hun mos lijkheden. Wie vervolgd wordt, vreemdeling en in armoe woont in eg overigens gastvrij land en wie ds: oversteekt over de oceaan om opnies, te beginnen, die weet van zorg en leed Maar daarnaast hadden deze mens- een rijk innerlijk bezit, dat de roraat figuren van Anna Blaman volslag missen. Deze mensen hadden hun God die zij op een heel bepaalde -wij: wensten te dienen. Zij wisten van re ping en van levensleiding. Zij kenden wet en norm. En toen zij in 1620 i hun tijdelijke woonplaats Leiden we trokken, kon het stadsbestuur van i groepje Engelse gelovigen getuige dat zij nooit in enig opzicht zich ha- den misdreven. Deze mensen waren geen nihilisler maar dogmatisten. Zij hielden naui gezet vast aan bepaalde godsdienst;, stellingen. Zo b.v. ten aanzien van Zondag. Deze dag wensten zij in meest volstrekte zin als rustdag te vis ren. Hun kinderen werden zeer stre' opgevoed. Een van de redenen, waai om zij naar Amerika uitweken wat dat de Zondag in Holland niet stipt f noeg gevierd werd, en dat de Leids jeugd te losbandig was! Zo zijn de romanfiguren van Ani' Blaman en de „Pilgrim Fathers" inza ke levenshouding en innerlijk geest lijk bezit de meest volstrekte teger stellingen. En de vraag is nu: Bij wel' van beide groepen zullen wij ons sluiten? Voorlopig is het antwoord deze vraag heel eenvoudig: Bij ges van beiden! Niet bij de dogmatisch „Pilgrim Fathers". Hun idealen v: jeugdopvoeding zijn nooit meer geli! te maken. Hun wettische opvatting vr de Zondag heeft geen schijn van ka meer ooit verwezenlijkt te worda Hun godsdienstige rechtlijnigheid heel op ons geen vat meer. Maar tussen de figuren van And Blaman voel ik me evenmin thuis Want hier ontbreekt elk houvast, elke bescherming, elke grond. Wij zullen tussen dit nihilisme el dit dogmatisme onze weg moeten vin den. Want een mens kan niet level zonder idealen, niet leven zonder toe komst, zonder blijheid, zonder vreug- de, zonder uitzicht. En daarom kan geen mens leven zonder God. Want godsdienst is vreugde èn toekomst. (Ingezonden mededeling) Wanneer zware hoofdpijn, hevige zenuw- of andere pijnen niei ie verdrijven zijn, neem dan eens Chefarine „4". Elk tablei bevat vier wereldberoemde genees middelen. Eén ervan-Chefarox- zorgt dat zelfs de gevoeligste maag tèch niet van streek raakt. /t BEROEMDE geneesmiddelen T INÉÉN TABLET TEGEN PIJNEN EN GRIEP 20 TABLETTEN 1 1 01) PAUSELIJKE GELUKWENS VOOR MGR. HUIBERS Paus Pius XII heeft aan mgr. J- Huibers, bisschop van Haarlem, een eigenhandig geschreven gelukwens doen toekomen ter gelegenheid vaD diens gouden priesterfeest.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 6