ouwen wpun akkertjes Een rokje voor elke maat Five o'clock tea bij Heck VASTE GROND SSGINÏ MET WÈÈÊÊÊÈÊÈË lllil De zwarte Parel en de moeder Een Parijse Nederlander adviseert Probeer dat eens, Mevrouw! Recepten van Kers, de radio-kookleraar Cultureel Nieuws Tsjang Kai Sjek bleef eerlijk AMSTERDAMS PODIUM sAFachts foafcUer Nieuwe kans voor Berlijn Langzaam-aan-actie bij Britse spoorwegen T al te veel over d« ninee". Dit is een op- ïenige Noordhollandse ;n heeft gekregen. De mmers is in doorsnee de hand. Hij heeft zelfrespect. Daarom rnkere woord „zonde" iren. dat zonde onherroe- jij het menselijk ba- die de moed heeft raadsel „mens" na te op het mysterie der r wil trachten dit in duidelijk te maken, irschijnlijkheid zult u itemmen, dat de mens Lir en geest, tussen het uste en het volstrekt gebondenheid en vrjj- i „natuur", „onbewust- idenheid" behoren tot nten en dieren. Daar- „geest", „bewustzijn" de meest absolute zin wereld van God. De ssen de dieren en God. jzondere middenplaats bijzondere risico's. Het spanning tussen natuur :ent weliswaar z'n in- tevoren vastgelegde e het welzijn van de Waar de levensangst, t het zien van eigen ;t het dier niet. En om- od de spanning tussen evenmin. Een derge- kent alleen de mens. ook de mens alleen ike zin. Het dier leeft, z'n instincten voort, ite van zekerheid. Om- ,n God, dat Hij het den- nken is, de onbewogen ;n griekse definitie te echter is eindig, ster eren; en tegelijk is hij it hij zich van zichzelf iet zien van deze men- eid groeit de onbestem- Over het bestaan van ik het allereerst met u ïens is een angstig, ein zen. iu, wanneer u angstig Dan tracht u zich vei- Dan probeert u vaste Precies hetzelfde doet ns. Maar waar zal hij :en? De sterfelijke mens inten uit: hij kan trach- te vinden in "de wereld lij kan het ook zoeken m de natuur. Want met heeft hij contact. de angstige mens z'n n de wereld van de hij hoogmoedig. Dan in bepaalde opzichten lan God. Hij grijpt b.v. kte macht. Of hij meent nnis te bezitten. Of hij opzicht deugdzaam en Maar elke greep naar heiligschennis, een wil- d. De hoogmoed, die de zinnen door voet te vat- Id van de geest, is de e zonde. e zonde is die der zin- [ebeurt precies het om- zoekt een mens niet de len van goden en enge- hier naar de natuur- et onbewuste. Hij zoekt ink, in luxe zichzelf te onder te gaan in de zich volledig te geven Ier genot, zoekt hij zijn :e dood. gmoed en zinlijkheid te- Het zijn de twee ver- rin een mens in zijn ris- ussen dier en God kan laagt zich tot de natuur id, of hij verhoogt zich hoogmoed. In beide ge- hij zijn schepper, mis ken plaats, en gaat voor- enade. 'etenschap heeft bewezen, NEN en VITAMINEN ekking tot de haargroei gestoorde levena functie» te brengen. 80 van de 100 van de 100 vrouwen von- de behandeling met de isch bereide ACALVIT- CAIVIT atopt haaruitval en bevordert de groei glanzend haar. Flacon, >or 4 weken, f. 1.60 De Zwarte Parel is tot tien jaar werkkamp veroordeeld. Misschien inr teresseert dit bericht u in het geheel niet. Dat is te begrijpen óók als n weet dat deze zwarte parel Eleonora Baner ls, die tijdens het Derde Rijk een belangrijke rol heeft gespeeld. Derde Rijk? Och, laten we daarover nu eindelijk eens ophouden. Wie inte resseert zich nog voor die uitstallingen van sadisme in diverse graden? Wij we ten het nu wel: begraaf de herinnering aan Buchenwald en Dachau en Mau thausen maar veilig onder het puin. „Vught" komt dezer dagen óók onder de hamer, en is straks hoogstens nog een attractie voor toeristen. Wat zegt ons zo'n Nazifurie meer of minder. Wij hebben vandaag wel andere dingen om ons kopzorg over te maken. Misschien. Ik heb het relaas van ffleonora's proces voor mij liggen. Voor de aandachtige lezer is het toch nog iets anders dan enkel de weerzinwek kende „carrière" van een ontaarde en gewetenloze vrouw. Eleonora. De naam al is een stuiten de parodie. Als zij nu nog Kriemhilde had geheten, dan was zij tenminste in stijl gebleven. Maar Eleonora de muziek in die naam wekt gedachten san Beethovens romantische ouverture en aan de mooie tragische hertogin uit Boutens' welluidende Middeleeuwse strophen. Deze Eleonora Bauer trapt alle be koorlijkheid en vrouwelijke verfijning onder haar harde haken. Zij mar cheerde in de kopgroep bij de Putsch van 1923; zij kreeg als enige vrouw, de „bloedorde"; zij was Himmler's „zwar te parel" en stak wekelijks als Reichs- filrsorgeschwester in verpleegsters uniform een officieel bezoek af in I Dachau, waar zij werd ontvangen met het militair eerbetoon, verschuldigd aan haar rang van S. S.-generaal. Doel van dat bezoek was altijd het bijwonen van een interessant schouwspel, varië rend van scherpe verhoren tot medi sche experimenten, en bij die laatste toonde de doctor-beul Rascher zich hu maner dan zij Hoe verder de rode draad van dit monsterlijk vrouwenleven zich afspint, hoe stiller het in de lezer wordt van koud afgrijzen. Maar wie de draad in tegengestelde richting volgt, tot het schemerig begin ergens in de tachtiger jaren die ziet alleen maar zo iets armzaligs, zoiets zieligs en verlatens dat er door het afgrijzen toch iets als medelijden komt gloeien. Geboren in een voorstad van Mün- chen: kind van arme ouders, die dage lijks met elkaar overhoop liggen Het is als een trieste prent van Kathe Kollwitz. Een klein, mager, groezelig armoe-kind, leunend tegen de deur post van een gore slordige éénkamer woning ergens in een huurkazerne van I een grote Duitse stad. Achter haar gaat OPLOSSING KRUISWOORDRAADSEL Horizontaal. 1. Aardig, 4. Arbeid, 10. Pech, li. Start, 14. Jeep, 15. Anemoon, 17. r.k., 18 Amor, 19. Moot, 21. De, 22. Alor, 24. Nood, 26. Wolk, 27. Aar, 29. Drop, 30. Si, 31. Orgel, 32. Os, 33. Stal, 35, Een, 36. Anio, 38. Agio, 40. Arts, 42. In, 43. Eros, 45. Otto, 48. Ro, 48. Eskimo's, 51. Code, 52. Takel, 53. Fret, 56. Skelet, 57. Danzig. Verticaal. 1. Ampere, 2. Race, 8. Id, 5. Bs, 6. Edel, 7. Dapper, 8. Ster, 9, Trom, 11. Snor, 12. A.m., 13 Toon, 15. Amok, 16. Nood, 18, Alliage, 20. Toronto, 22. Aosta, 23. Jagen, 25. Dosis, 27. Are, 28. Ren, 34. Lire, 36. Arts, 37 Discus, 39 Oost, 40. Atol, 41. Wet tig, 44. Skat, 45. Omen, 47. Ideo, 49. Ik, 50 Graz, 54. Go, 55. Pa. het schelden en kijven zijn gang tot dat één van de twee er genoeg van heeft en de deur openrukt, het schriele kind op zij duwt en de trappen afklost naar de straat, waar tenminste leven en vertier is. Waar moet zij heen, als het donker gaat worden en zij honger krijgt? Zij heeft geen plek op de we reld dan die armoekamer achter haar, waar de ruzie en de misère niet van de lucht zijn. „Het is verboden op de trapportalen te spelen". Spelen? Dit kind weet niet eens wat spelen is. Zij kent niets van al de eenvoudige hel dere genoegens, die de jeugd van een gewoon kind tot een glanzende herin nering maken; die het als een lichten de ring beschermen tegen de gevaren en verleidingen der volwassenheid Zij heeft nooit de zon zien schijnen op een glas met veldbloemen. Zij heeft nimmer met een pop gespeeld of met stijve papilotten in het haar wakker gelegen, popelend om de verjaardag van morgen. Zij is nooit komen bin nenstuiven boordevol verontwaardiging over een vermeend onrecht, zij is nooit zingend de trappen afgehuppeld in een schone jurk. Zij is alleen maar altijd op haar hoede geweest: tegen een on verwachte oorvijg, een kribbige schop, tegen honger en kou en armoe. Haar enige toevlucht is de straat en de straat kweekt voorlijke leerlingen. Met veertien jaar staat zij in het politie register met de aantekening „geslachts ziek". Met dertig vecht zii bij een vrij corps in de Baltische landen. Met veer tig werft zij fanatiek dag en nacht le den aan voor de NSDAP en draagt met trots de bloedorde. Met vijftig bezit zij een luxueuze villa en rijdt in hoar eigen wagen met S. S.-chauffeur. En leidt een leven waarvoor men in het politie-register waarschijnlijk een hele bladzijde had nodig gehadMet vijf en zestig staat zij voor het tribunaal te München, met zestig aanklagers in de rug, drie dagen lang. Zij herinnert zich maar weinig, zij is gesloten en onvat baar voor enig berouw. Zij heeft haar rekening met de samenleving veref fend. Zij heeft het zielige, verschopte kind uit de Munchener armoebuurt ge wroken. Maar eigenlijk is zij de hoofdschul dige niet. Op haar plaats behoorde hier een ander te staan. De kijvende slons, die haar moeder was voor de wet. Wat zij aan het kind Eleonora te kort deed, werd honderdvoudig verhaald op weer loze gevangenen. Als Frau Bauer eens anders was geweest SASKIA. Ook in de herfst- collecties van dit jaar speelt het tailleur een een grote rol. Te ver wonderen valt dat niet. Het staat gekleed en de mogelijkheden voor afwisselingen zijn vele. Versieringen van flu weel, bont, borduursels en tres geven het jasje iets levendigs; en ook met knopen wordt nog altijd druk gewerkt. Zoiets biedt mogelijk heden, ook voor haar, die de mode slechts crp een afstand volgen kan; een rand, een nieuwe kraag van bont, doen wonderen! Charles Montaigne, de Parijse mode-ont werper van Nederland se afkomst, heeft zich behalve op tailleurs, vooral op mantels ge specialiseerd. Gemak kelijke, wijde jassen schrijft hij zijn koop- sters voor. met de M ruimte vaak aan één Hf kant. Niettegenstaande de enigszins aflopende schouders, legt hij de nadruk op het boven stuk, waarin wij menig maal de cape-kraag vinden. Daarnaast ook zijn het de spitse pij- punt-revers kenmerkend voor wat Montaigne in de nieuwe collectie als zijn „bliksemschicht-lijn" naar voren heeft gebracht die met hun wit-sa- tijnen voering als hoge aronskelken de hals en het gezicht omlijsten. Na tuurlijk geven zulke hoge kragen moeilijkheden. Montaigne vond ech ter een originele oplossing, door ze onder de kin vast te zetten met een soort sierspeld. In zijn collectie vinden we een voorkeur voor staal- en duifgrijs, brons, schuimkleur en bruin, dat soms met een diep-blauw wordt gecombi neerd. - X..-.-. Paars wollen tailleurmet astrakan gegarneerd uit de collectie van Charles Montaigne te Parijs. De zakken op de heup hebben een bescheiden knoopversiering. Een prettig model letje is zo'n zesbaans- rokje. Iedere vrouw kan het dragen, ook als ze tot de „minder slanken" behoort. Het patroon kunt u gemakkelijk voor ie dere maat tekenen. De stof maakt uit of het een gekleed of sportief rokje zal worden en dit model leent zich ook uitstekend voor een lange avondrok. Bovendien is I.et voordelig knippen, want u kimt de baantjes om en om in elkaar passen, zodat u als u slank bent, gewoonlijk wel aan één lengte genoeg heeft bij stof van 140 cm breed. Alleen stoffen met een vleug zoals b.v. fluweel moeten in dezelfde richting geknipt worden. MAKREEL CROUSTADE (Iets warms voor de boterham) Een gestoomde makreel, 50 gr. boter, 1/3 liter water, 2 bouillon blokjes, 1 eetlepel tomaten ket chup, wat aardappelmeel, gehak te peterselie, zout en peper, wat fijne beschuit of paneermeel, 1 klein ei en olie of vet om te bak ken. Snijd de schoongemaakte ma kreel aan niet al te kleine stuk jes, breng boter en water aan de kook, los er de bouillonblokjes in op en bind het met wat aard appelmeel tot een dik mengsel. Maak dit mengsel op smaak met de tomaten ketchup, zout, peper en wat gehakte peterselie. Roer er dan de stukjes makreel door en stort het mengsel uit op een schotel, laat het dan koud en stijf worden. Maak hiervan nu ronde schijf- jee, circa S cm doorsnede en 1 cm dik. Haal deze door wat fijne beschuit, vervolgens door het ge klopte ei en daarna nogmaals door de fijne beschuit of paneer meel. Laat deze croustades nu onge veer een uur op een koele plaats liggen en bak ze daarna in flink verwarmde olie of vet aan alle kanten mooi bruin. Dien ze vooral warm op met brood en boter en eventueel wat tomatensla. ANDIJVIE IN BOUILLON SAUS Ongeveer 2 kg of 4 5 grote struiken andijvie, 40 gr. boter, wat zout, wat fijne nootmuscaat, 3 bouillonblokjes, andijvie kook vocht, water, wat aardappelmeel of maïzena. Snjjd de andijvie aan reepjes. zct deze groente met weinig wa- ,pr op, kook ze gaar, werp de gare andijvie op een vergiet en vang het overblijvende groentevocht op. Vul dit opgevangen vocht met water tot 1/3 liter aan, breng dit onder toevoeging van de boter aan de kook, los er de bouillon blokjes in op en bind het vocht met wat aangemaakte maizena tot een niet al te dik sausje. Breng dit sausje op smaak met wat zout en fijne nootmuscaat. Roer er de gare andijvie door en laat de groente een ogenblikje zachtjes doorkoken (stoven). Dien deze groente warm op. PEREN PARADE Acht mooie rijpe handperen, 1 li ter melk, 100 gr. griesmeel, 100 gr. suiker, 1 eiwit, 1 reep choco lade (aan stukjes gebroken) en wat rode jam. Schil de peren, verwijder de klokhuizen en snijdt de peren in twee helften. Leg 9 halve peren naast elkaar op een platte scho tel en snijd de rest der peren ver der in twee of drie delen. Kook van de melk, de suiker en de griesmeel, op de gebruikelijke wijze 'n griesmeel-pudding-meng- se! en laat dit koud en stijf wor den. Giet de rest van het gries- meelmengsei in een schaal, laat dit koud worden en leg er de stukjes peer op. Klop het eiwit stijf, voeg er wat suiker aan toe en strijk dit over de stukjes peer; dus het geheel in de schaal met stijfgeklopt eiwit afdekken. Leg hier nu voorzichtig de met gries meel bedekte peren op, bestrijk 3 er van met wat rode jam, laat de volgende 3 zoals ze zijn en be strijk de volgende 3 met de cho colade, welke even op stoom van kokend water gesmolten is. Dit wordt om en om gedaan en men krijgt: 1 rode peer, 1 witte peer, 1 chocolade peer en verder weer 1 rode. 1 witte peer enz. Het effect is een ware parade en het gerecht prima van smaak. rochnre op aanvraag bü B. Aleindersma, Aio. E En nu het patroontje. U kunt vol staan met de helft van één baan; de andere helft Is immers net eender en alle zes de baantjes zijn even groot. U begint met de middellijn, waarop U de gewenste roklengte aftekent, b.v. 75 c.M.De bovenste dwarslijn is de tail- lelijn. Laten we aannemen, dat U een taillewijdte heeft van 78 c.M. (vooral niet te strak meten). Elk baantje wordt dus van boven 1/6 x 78 c.M. is 13 c.M. breed. De halve baan dus cM. De 2de dwarslijn, voor volwassen figuren 18020 c,M. lager, is de heuplijn. Is Uw heupwijde b.v. 108 c.M., dan wordt elke baan daar 18 c.M., de halve baan dus 9 c.M. Nu trekt U een lijn langs deze twee punten en meet hierop weer de roklengte af. De onderkant even bijronden en klaar bent U. U krijgt zo een ruim, maar niet heel wijd rokje. Wilt U het achter wijder, b.v, totaal 3 M„ dan tekent U 1/12 van de gewens te wijdte (dus hier 25 c.M.) op de on derste lijn af en trekt de zijlijn daar naar toe. Naden en zomen moeten extra aan geknipt worden. Bij het op de stof leg gen zorgt U, dat de middellijn gelijk met de draad loopt. U stikt de baantjes aan elkaar. Bij het passen laat U even kijken, of de onderkant overal even ver van de grond hangt. In de linker zijnaad laat U een split van 20 c.M. open, waaronder U een treksluiting zet. De bovenkant van de rok naait U op een tailleband, de onderkant wordt ge zoomd en U bent weer èen rokje rij ker! Sportieve jonge dames zullen er grot* zakken op maken, want dat is h*«l gANDOR PETOFI leefde slechts zes en twintig jaar, maar nu, een eeuw na zijn dood, wordt hij in Hongarije en Roemenie overal herdacht als patriot en dichter. Duizenden mannen en vrou wen uit beide landen maakten een reis naar zijn graf bij Segesvar in Roeme nie. Petofi schreef voor de vrijheid en spoorde in zijn gedichten de Hongaren aan tot opstand tegen het Oostenrijkse keizerrijk. Toen de tijd daartoe rijp scheen, verwisselde hij de pen voor het zwaard. Het juiste ogenblik voor die vrijheidsstrijd was echter nog niet daar en de dichter werd gedood door een lansier van het keizerlijke leger. De overlevering zegt, dat Petofi zijn laat ste woord „Hazam" (Mijn land) schreef met zijn eigen bloed in de modder van het slagveld De film neemt bij het onderwijs in Polen een belangrijke plaats in. In de omgeving van Warschau worden stu dio's gebouwd om nog meer films te vervaardigen met opvoedkundige en wetenschappelijke onderwerpen, die thans reeds per jaar worden gezien door meer dan een half millioen kinde ren. Waar filmtheaters ontbreken en dat is op het platteland dikwijls zo worden rijdende projectiewagens in geschakeld Reeds zijn daarvan honderd vijf en twintig stuks in bedrijf. De Poolse regering is van plan er nog hon derd vijftig aan toe te voegen JN DE OUDE DUITSE keizerstad Gos- lar zijn kortgeleden waardevolle do cumenten ontdekt, alsmede brieven van beroemde personen als Calvijn, Luther, Melanchton, Copernicus en Lucas Cra- nach. Een gewicht van 200.000 kg papieren beslaat een tijdperk van zes eeuwen historie. De 4500 perkamenten manus cripten, die bijeen zijn gebracht onder toezicht van de Britse bezettingsauto riteiten, bevatten o.a. de archieven van het oude hertogdom Pruisen, archieven van het Vaticaan, van diverse Synoden alsmede correspondentie tussen de ko ningen van Spanje, Frankrijk. Enge land, Denemarken en Zweden. Het was dezer dagen vijftig jaar ge leden, dat Robert Wilhelm von Bun- sen stierf. Hij was de uitvinder van de naar hem genoemde brander, die lucht met gas vermengd tot een hete, weinig lichtgevende en reukloze vlam, die op bet chemisch laboratorium zulke grote diensten bewijst. Hij verrichtte belang rijk werk op het terrein van de ana lyse van het spectrum en verloor bij zijn werkzaamheden het rechter oog. Von Bunsen gaf college op talrijke Duitse universiteiten. Tot zelfs enkele maanden voor zijn dood hij bereikte de leeftijd van acht en tachtig jaar was Von Bunsen verbonden aan de Universiteit van Heidelberg. Reeds melden wij, dat de bekende Duitse componist Richard Strauss Don derdag j.l. is overleden. Kort geleden was zijn toestand goed verbeterd en zette hij het werk aan een nieuwe kin deroperette nog voort. Richard, die reeds op zeer jeugdige leeftijd muziek schreef, was geen fa milie van Johann Strauss. Zeer bekend is zijn opera Rosenkavelier. Hij was ook dirigent van de Berliner Philharmoni- leer. De meester bereikte een leeftijd van 85 jaar. De Chinese ambassade te Washing ton heeft de door de Amerikaanse se nator Tom Conally geuite beschuldi ging, dat Tsjang Kai-Sjek zich naar Formosa uit de voeten gemaakt zou hebben met medeneming van 138 mil lioen dollar aan goud van de nationalis tische regering, van de hand gewezen „Tsjang Kai-Sjek is niet op Formosa doch in Tsjoengking, waar hij de strijd krachten van de nationale regering helpt verzamelen voor de strijd tegen de communistische aanvaller", aldus de ambassade. Het goud bevindt zich op het kantoor van de bank op For mosa. QOR GIJ. LEZER, KENT NATUURLIJK DE DAGEN waarop alles u tegenzit, waarop het schijnt, dat ge voor uw ongeluk geboren bent. Dat alles en iedereen tegen u is. De dagen, waarop men zich afvraagt wat de zin des levens is, wat het doel van dit alles. Ik geloof, dat er weinig mensen zijn, die deze dagen niét kennen. Welnu, op zo'n dag, in de loop van deze week, stond ik op het Rembrandtsplein. Het was er heet. Amsterdam leek op een met gloeiende stoom gevulde ketel. Het asfalt was zacht. Iedereen was moe en landerig. Iedereen keek onvriendelijk naar iedereen. Zelfs Rem brandt zag er moe en afgetobd uit. Hjj scheen het wel zS.t te zjjn, al dat staan. Hij wilde kennelijk voor één keer gaan zitten. Het was op dat ogen blik, dat Ik besloot bjj Heck in te gaan, u weet wel, Heek op het Rembrandts plein. Het zag er hoog en koel en schaduwig uit. Re verwachtte een nagenoeg ledige zaal en weldadige rust. Het moest daar goed zjjn, in Heek op het Rembrandtsplein. LIET WAS ER DRUK en vol. En het was niet koel. En behalve dat alles was er ook een orkest bezig. Dat or kest bleek het orkest der Ramblers te zijn. Het was in ruste, toen ik me op het allerlaatste stoeltje in die mach tige karavaanserail kon terugtrekken. Het was op dat ogenblik, dat ik be greep, dat ik op een zeer bijzonder mo ment Heck was binnengegaan Name lijk op het moment van Heck's „Five o'clock thea". Opgeluisterd door de Ramblers. Onder leiding van Theo Uden Masman. Dezelfde van de radio. Het zag er allemaal recht feestelijk uit. Al dat glanzend chroomstaai, al dat groene matglas, al die crème-ge polijste muren, al die gestroomlijnde daglichtbuizen. En dat was niet het enige, dat ons in de ware feeststem ming bracht. Daar was veel meer. Daar was Heck's ochtend-attractie, daar waren yoghurt-variaties, de ice cream soda's, de parfaits en de sor bets. Zoudt ge, lezer, alleen niet door zülke namen in de ware feeststem ming geleid worden Maar er was nog meer; daar waren thé-complets en kinder-attracties. Daar was de Grote Lunch-attractie, de Kleine Lunch- attractie en de Magere L.a. Gezwegen van zoiets merkwaardigs als het Groot Mager Twaalf Uurtje. En daar was de muziek! De muziek zat op een soort balu strade; dertien jongemannen en de di rigent (de heer Theo Uden Masman). Met z'n veertienen hadden ze de plicht al het tóch reeds feestelijke nog feestelijker te doen zijn. Bij al dat ijs al die stillevens van russische eitjes, haring- en zalmsla-tjes, bij al die ge kleurde en geverfde drankjes en meng seltjes, moest noodzakelijk muziek zijn. Ten slotte bleek een groot deel der feestgangers gekomen te zijn voor de muziek. Zo feestte men daar gedurende Heck's Five o'clock tea. Iedereen keek vergenoegd, behalve do juffrouw die af en toe met een geweldige stapel vuile schorten juist voorbij m ij n stoeltje kruiste. Uitgezonderd de ser- veuzes, die meer last van de warmte dan pleizier van het feest schenen te hebben (hoogst onbegrijpelijk overi gens, zoiets), de juffrouw bij de reti rade, die blijkbaar voor een dubbeltje was opgelicht door een feestganger en de heren, die aan het biljarten waren en zich alléén maar bekommerden om de In nobel geklots voortjagende bal len over het groene laken. Juist op het ogenblik, dat Ik het toppunt van feestelijk gevoel naderde ging het orkest weer spelen. Een mooi nummer. „Estrelita" heette het. Hoe zou een nummer, dat zo heette niet mooi kunnen ztjn! Door-etend, door pratend, door-lachend, door-schreeu wend, luisterde de massa aandachtig toe en dat was niet moeilijk, omdat er een verbijsterende hoeveelheid ge luid geproduceerd werd op de balustra. de. Of het mooi wasOf het ar tistiek wasOf het ontroerde Och lezer, misschien wel, maar mij niet, doch dat zal wel aan mijn stem ming gelegen hebben. Er was een jonge muzikant, die een rode fez op zette en een ontzaglijk welbehagen in zichzelf schepte. Hij sloeg dubbel van het lachen, de gelukzaligerd. Er wa ren anderen, die in een troepje van vijf achter de microfoon gingen staan en merkwaardige geluiden presteer den. Vreemde, primitieve, kreunende geluiden. Niemand kon er een woord van verstaan, maar ik denk, dat dit ook niet de bedoeling was. Het was meer een kwestie van vocale opzwe ping. En wij gaven ons gewonnen en gingen ook genieten. Zo zaten wij daar. Ingeperst tussen een provinciaal kaartploegje en een hoopje zwijmelende jongelui, die na ieder nummer hun roomijsjes haast van het tafeltje klapten. Zo zaten wjj daar, warm en knus, aan onze Five o'Clock tea (met muziek). Met al dat chroom- staal, al dat matglas en al de veer tien Ramblers in hun zwarte broeken en witte jasjes. Het waren ogenblik ken van verfijnd, van 't hoogst denk bare kunstgenot. Het gaf ons 'weer Pijnen die U wakker houden, ontnemen U de beste remedie de Slaap I ZorgVooT een goede nachtrust, neem n „AKKfRTJE" als U wakker ligt van de pijn ..AKKERTJES" zijn ideale pijnstillers bi) kiespijn, tandpijn, spier-, zenuw- en aangezichtspijnen Let op het AKKER-merk en weiger namaak I helpen direct HERSENGYMNASTIEK 1. Anna Blaman (Eenzaam Avontuur). 2. Panama-kanaal. 3. Achtersteven, om de cchroet niet te beschadigen. - 4. Nergens, het zijn eilanden ten N. van Schotland. - 5. Er bestaat geen waterpolo-e r t a 1, maar een ze ven tal. 6. De Pyramide; he stadje werd er later omheen gebouwd. 7. Cricket. - 8. De vroegere zeven provinciën. 9. Georges 10. Inwooees van Cypda. vrede met de boze wereld daarbuiten. Och, de menshheid was zo slecht nog niet en zeker niet op Five o'Clock tea's bij Heek op het Rembrandts plein. Het was alles zo glanzend en zo glad. Zo volkomen onpersoonlijk en oubol- lig-burgerlijk. Wij waren blij en dank baar daar te zijn, bij de ice cream so da's en de yoghurt-variaties. En bij de muziek van dat beroemde orkest, dat daar boven ons zat, op de balustrade. Ik voelde ineens het verlangen bij me doorbreken ook tot zo'n orkest te mogen behoren, op zo'n balustrade. En net als zij te mogen neerzien in die etende, lurkende, zuigende, sabbelende, kletsende, kwebbelende, karavaanserail En dan net zo veel lawaai en zo wei nig muziek te mogen maken. En om het Five o'Clock thea-ende publiek net zo muzikaal te verlakken als zij. En om met zo weinig inspanning zoveel succes te kunnen boeken. Het was een natuurlijk, een zeer menselijk verlangen. Laat ons eerlijk zijn, is het niet heerlijk, dat hele Five o'cloek tea-ende zalen naar u opzien? Al die jonge meisjes? En al die jon gens? En al die potverterende kaart clubs? En de naaikransjes? Al doezelende schrokken wij wakker van een samba. Wij keken op ons hor loge en zagen dat een kwartier later de trein ging naar de provincie. We betaalden de thee en stortten ons door het volk weer op het zengende Rem brandtsplein, Met de samba-accoorden op onze hielen renden we weg. Het was heet en stoffig. Amsterdam was onbewoonbaar en lelijk. De mensen za gen er dodelijk vermoeid en gémelijk uit. Ik had ze allen willen toeroepen, uit de vreugde van mijn dankbaar hart: gaat op naar Heek. Vergeet uw zorgen onder de balustrade en laat u 't hart verkwikken door yoghurt-variaties en muziek! Kunstgenot en roomijs voor nauwelijks iets meer dan een kwartje! Te gééf! ANTHONY VAN KAMPEN yjJTEST-BERLIJN staat economisch aan de rand van de afgrond. Afgezien van een grote Amerikaanse lening, die niet zeer waarschijnlijk is, kan slechts een onmiddellijke aansluiting bij de Westduitse Federale Republiek de stad nog redden. Oorspronkelijk werd door de Westerse geallieerden van deze aan sluiting afgezien op grond van het ver gelijk, dat in Parijs met de Russen ge sloten werd. Dit bood immers de kans op een nieuw doelmatig vier-mogend- hedenbestuur over de vroegere Duitse hoofdstad. Inmiddels is echter gebleken, dat dit modus vivendi een dode letter zal blijven. De conferenties, die de ver tegenwoordigers der vier grote mo gendheden gehad hebben, leverden geen enkel resultaat op. Wel heeft de Parijse overeenkomst tot gevolg gehad, dat de Duitsers van democratische huize onzeker zijn ge worden over de toekomstige politiek van het Westen en dit heeft op zijn beurt een kans gegeven aan allerlei politieke intriganten van het type Nadolny. Gelukkig blijken de Britten en Amerikanen hun vergissing in te zien. Generaal Robertson, de Britse Hoge Commissaris, heeft dezer dagen verklaard, dat Berlijn, „gebouwd als een hoofdstad en als zodanig bevolkt", beschouwd moet worden alsdetoekom- s 'ge hoofdstad van de Duitse repu bliek. De economisch noodzakelijk ge worden aansluiting van West-Berlijn bij de Westduitse republiek geeft het Westen nu een aanleiding om een eerste stap in deze riehting te doen en naar men mag aannemen, zal dez* spoedig genomen worden. Daarmede zal het Westen bewijzen, vastbesloten te zijn de eenheid van ge heel Duitsland op een democratische en federale basis te herstellen. Niets zal de Duitsers méér aan het Westen kun nen binden. En aan de republiek van Bonn geeft het de kans het Piemont van Duitsland te worden. De goederensjouwers aan het station Warington in Lancashire (Engeland) zijn begonnen langzamer te we/ken in protest tegen de afwijzing door de ver- zoeningsraad van de looneisen der Britse spoorwegmannen. De sjouwer? zullen zich strikt hou den aan de termen van hun arbeids contract en geen overwerk of andere diensten, waartoe zij niet verplicht zijn, verrichten. De meeste spoorweg heden verdienen 53 gulden. ENGELSE MATROOS IN HET IJ VERDRONKEN Het lijk van de 20-jarige Engelse ma troos William George Forster uit Ports mouth, die Donderdagmorgen in het IJ te Amsterdam is verdronken, was gisteren nog niet opgehaald. De ma hoos gleed uit op een tegen scheepswand van het tankschip s.s. •Francine Glore" hangende plank waar op hij stond te schilderen en viel tus sen schip en kade van de NDSM. de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1949 | | pagina 7