ouwen
wpun
akkertjes
Een rokje voor elke maat
Five o'clock tea bij Heck
VASTE GROND
SSGINÏ MET
WÈÈÊÊÊÈÊÈË
lllil
De zwarte Parel
en de moeder
Een Parijse Nederlander adviseert
Probeer dat eens, Mevrouw!
Recepten van Kers,
de radio-kookleraar
Cultureel Nieuws
Tsjang Kai Sjek bleef eerlijk
AMSTERDAMS PODIUM
sAFachts
foafcUer
Nieuwe kans
voor Berlijn
Langzaam-aan-actie
bij Britse spoorwegen
T al te veel over d«
ninee". Dit is een op-
ïenige Noordhollandse
;n heeft gekregen. De
mmers is in doorsnee
de hand. Hij heeft
zelfrespect. Daarom
rnkere woord „zonde"
iren.
dat zonde onherroe-
jij het menselijk ba-
die de moed heeft
raadsel „mens" na te
op het mysterie der
r wil trachten dit in
duidelijk te maken,
irschijnlijkheid zult u
itemmen, dat de mens
Lir en geest, tussen het
uste en het volstrekt
gebondenheid en vrjj-
i „natuur", „onbewust-
idenheid" behoren tot
nten en dieren. Daar-
„geest", „bewustzijn"
de meest absolute zin
wereld van God. De
ssen de dieren en God.
jzondere middenplaats
bijzondere risico's. Het
spanning tussen natuur
:ent weliswaar z'n in-
tevoren vastgelegde
e het welzijn van de
Waar de levensangst,
t het zien van eigen
;t het dier niet. En om-
od de spanning tussen
evenmin. Een derge-
kent alleen de mens.
ook de mens alleen
ike zin. Het dier leeft,
z'n instincten voort,
ite van zekerheid. Om-
,n God, dat Hij het den-
nken is, de onbewogen
;n griekse definitie te
echter is eindig, ster
eren; en tegelijk is hij
it hij zich van zichzelf
iet zien van deze men-
eid groeit de onbestem-
Over het bestaan van
ik het allereerst met u
ïens is een angstig, ein
zen.
iu, wanneer u angstig
Dan tracht u zich vei-
Dan probeert u vaste
Precies hetzelfde doet
ns. Maar waar zal hij
:en? De sterfelijke mens
inten uit: hij kan trach-
te vinden in "de wereld
lij kan het ook zoeken
m de natuur. Want met
heeft hij contact.
de angstige mens z'n
n de wereld van de
hij hoogmoedig. Dan
in bepaalde opzichten
lan God. Hij grijpt b.v.
kte macht. Of hij meent
nnis te bezitten. Of hij
opzicht deugdzaam en
Maar elke greep naar
heiligschennis, een wil-
d. De hoogmoed, die de
zinnen door voet te vat-
Id van de geest, is de
e zonde.
e zonde is die der zin-
[ebeurt precies het om-
zoekt een mens niet de
len van goden en enge-
hier naar de natuur-
et onbewuste. Hij zoekt
ink, in luxe zichzelf te
onder te gaan in de
zich volledig te geven
Ier genot, zoekt hij zijn
:e dood.
gmoed en zinlijkheid te-
Het zijn de twee ver-
rin een mens in zijn ris-
ussen dier en God kan
laagt zich tot de natuur
id, of hij verhoogt zich
hoogmoed. In beide ge-
hij zijn schepper, mis
ken plaats, en gaat voor-
enade.
'etenschap heeft bewezen,
NEN en VITAMINEN
ekking tot de haargroei
gestoorde levena functie»
te brengen. 80 van de 100
van de 100 vrouwen von-
de behandeling met de
isch bereide ACALVIT-
CAIVIT atopt haaruitval
en bevordert de groei
glanzend haar. Flacon,
>or 4 weken, f. 1.60
De Zwarte Parel is tot tien jaar
werkkamp veroordeeld. Misschien inr
teresseert dit bericht u in het geheel
niet. Dat is te begrijpen óók als n
weet dat deze zwarte parel Eleonora
Baner ls, die tijdens het Derde Rijk
een belangrijke rol heeft gespeeld.
Derde Rijk? Och, laten we daarover
nu eindelijk eens ophouden. Wie inte
resseert zich nog voor die uitstallingen
van sadisme in diverse graden? Wij we
ten het nu wel: begraaf de herinnering
aan Buchenwald en Dachau en Mau
thausen maar veilig onder het puin.
„Vught" komt dezer dagen óók onder
de hamer, en is straks hoogstens nog
een attractie voor toeristen. Wat zegt
ons zo'n Nazifurie meer of minder. Wij
hebben vandaag wel andere dingen
om ons kopzorg over te maken.
Misschien. Ik heb het relaas van
ffleonora's proces voor mij liggen. Voor
de aandachtige lezer is het toch nog
iets anders dan enkel de weerzinwek
kende „carrière" van een ontaarde en
gewetenloze vrouw.
Eleonora. De naam al is een stuiten
de parodie. Als zij nu nog Kriemhilde
had geheten, dan was zij tenminste in
stijl gebleven. Maar Eleonora de
muziek in die naam wekt gedachten
san Beethovens romantische ouverture
en aan de mooie tragische hertogin uit
Boutens' welluidende Middeleeuwse
strophen.
Deze Eleonora Bauer trapt alle be
koorlijkheid en vrouwelijke verfijning
onder haar harde haken. Zij mar
cheerde in de kopgroep bij de Putsch
van 1923; zij kreeg als enige vrouw, de
„bloedorde"; zij was Himmler's „zwar
te parel" en stak wekelijks als Reichs-
filrsorgeschwester in verpleegsters
uniform een officieel bezoek af in
I Dachau, waar zij werd ontvangen met
het militair eerbetoon, verschuldigd
aan haar rang van S. S.-generaal. Doel
van dat bezoek was altijd het bijwonen
van een interessant schouwspel, varië
rend van scherpe verhoren tot medi
sche experimenten, en bij die laatste
toonde de doctor-beul Rascher zich hu
maner dan zij
Hoe verder de rode draad van dit
monsterlijk vrouwenleven zich afspint,
hoe stiller het in de lezer wordt van
koud afgrijzen. Maar wie de draad in
tegengestelde richting volgt, tot het
schemerig begin ergens in de tachtiger
jaren die ziet alleen maar zo iets
armzaligs, zoiets zieligs en verlatens
dat er door het afgrijzen toch iets als
medelijden komt gloeien.
Geboren in een voorstad van Mün-
chen: kind van arme ouders, die dage
lijks met elkaar overhoop liggen
Het is als een trieste prent van Kathe
Kollwitz. Een klein, mager, groezelig
armoe-kind, leunend tegen de deur
post van een gore slordige éénkamer
woning ergens in een huurkazerne van
I een grote Duitse stad. Achter haar gaat
OPLOSSING KRUISWOORDRAADSEL
Horizontaal. 1. Aardig, 4. Arbeid, 10. Pech,
li. Start, 14. Jeep, 15. Anemoon, 17. r.k.,
18 Amor, 19. Moot, 21. De, 22. Alor, 24.
Nood, 26. Wolk, 27. Aar, 29. Drop, 30. Si,
31. Orgel, 32. Os, 33. Stal, 35, Een, 36. Anio,
38. Agio, 40. Arts, 42. In, 43. Eros, 45. Otto,
48. Ro, 48. Eskimo's, 51. Code, 52. Takel, 53.
Fret, 56. Skelet, 57. Danzig.
Verticaal. 1. Ampere, 2. Race, 8. Id, 5.
Bs, 6. Edel, 7. Dapper, 8. Ster, 9, Trom, 11.
Snor, 12. A.m., 13 Toon, 15. Amok, 16. Nood,
18, Alliage, 20. Toronto, 22. Aosta, 23. Jagen,
25. Dosis, 27. Are, 28. Ren, 34. Lire, 36.
Arts, 37 Discus, 39 Oost, 40. Atol, 41. Wet
tig, 44. Skat, 45. Omen, 47. Ideo, 49. Ik,
50 Graz, 54. Go, 55. Pa.
het schelden en kijven zijn gang tot
dat één van de twee er genoeg van
heeft en de deur openrukt, het schriele
kind op zij duwt en de trappen afklost
naar de straat, waar tenminste leven en
vertier is. Waar moet zij heen, als het
donker gaat worden en zij honger
krijgt? Zij heeft geen plek op de we
reld dan die armoekamer achter haar,
waar de ruzie en de misère niet van de
lucht zijn. „Het is verboden op de
trapportalen te spelen". Spelen? Dit
kind weet niet eens wat spelen is. Zij
kent niets van al de eenvoudige hel
dere genoegens, die de jeugd van een
gewoon kind tot een glanzende herin
nering maken; die het als een lichten
de ring beschermen tegen de gevaren
en verleidingen der volwassenheid
Zij heeft nooit de zon zien schijnen
op een glas met veldbloemen. Zij heeft
nimmer met een pop gespeeld of met
stijve papilotten in het haar wakker
gelegen, popelend om de verjaardag
van morgen. Zij is nooit komen bin
nenstuiven boordevol verontwaardiging
over een vermeend onrecht, zij is nooit
zingend de trappen afgehuppeld in een
schone jurk. Zij is alleen maar altijd
op haar hoede geweest: tegen een on
verwachte oorvijg, een kribbige schop,
tegen honger en kou en armoe. Haar
enige toevlucht is de straat en de
straat kweekt voorlijke leerlingen. Met
veertien jaar staat zij in het politie
register met de aantekening „geslachts
ziek". Met dertig vecht zii bij een vrij
corps in de Baltische landen. Met veer
tig werft zij fanatiek dag en nacht le
den aan voor de NSDAP en draagt met
trots de bloedorde. Met vijftig bezit zij
een luxueuze villa en rijdt in hoar
eigen wagen met S. S.-chauffeur. En
leidt een leven waarvoor men in het
politie-register waarschijnlijk een hele
bladzijde had nodig gehadMet vijf
en zestig staat zij voor het tribunaal te
München, met zestig aanklagers in de
rug, drie dagen lang. Zij herinnert zich
maar weinig, zij is gesloten en onvat
baar voor enig berouw. Zij heeft haar
rekening met de samenleving veref
fend. Zij heeft het zielige, verschopte
kind uit de Munchener armoebuurt ge
wroken.
Maar eigenlijk is zij de hoofdschul
dige niet. Op haar plaats behoorde hier
een ander te staan. De kijvende slons,
die haar moeder was voor de wet. Wat
zij aan het kind Eleonora te kort deed,
werd honderdvoudig verhaald op weer
loze gevangenen. Als Frau Bauer eens
anders was geweest
SASKIA.
Ook in de herfst-
collecties van dit jaar
speelt het tailleur een
een grote rol. Te ver
wonderen valt dat niet.
Het staat gekleed en
de mogelijkheden voor
afwisselingen zijn vele.
Versieringen van flu
weel, bont, borduursels
en tres geven het jasje
iets levendigs; en ook
met knopen wordt nog
altijd druk gewerkt.
Zoiets biedt mogelijk
heden, ook voor haar,
die de mode slechts crp
een afstand volgen kan;
een rand, een nieuwe
kraag van bont, doen
wonderen!
Charles Montaigne,
de Parijse mode-ont
werper van Nederland
se afkomst, heeft zich
behalve op tailleurs,
vooral op mantels ge
specialiseerd. Gemak
kelijke, wijde jassen
schrijft hij zijn koop-
sters voor. met de M
ruimte vaak aan één Hf
kant.
Niettegenstaande de
enigszins aflopende
schouders, legt hij de
nadruk op het boven
stuk, waarin wij menig
maal de cape-kraag
vinden. Daarnaast ook
zijn het de spitse pij-
punt-revers kenmerkend voor wat
Montaigne in de nieuwe collectie als
zijn „bliksemschicht-lijn" naar voren
heeft gebracht die met hun wit-sa-
tijnen voering als hoge aronskelken
de hals en het gezicht omlijsten. Na
tuurlijk geven zulke hoge kragen
moeilijkheden. Montaigne vond ech
ter een originele oplossing, door ze
onder de kin vast te zetten met een
soort sierspeld.
In zijn collectie vinden we een
voorkeur voor staal- en duifgrijs,
brons, schuimkleur en bruin, dat soms
met een diep-blauw wordt gecombi
neerd.
- X..-.-.
Paars wollen tailleurmet astrakan gegarneerd
uit de collectie van Charles Montaigne te Parijs.
De zakken op de heup hebben een bescheiden
knoopversiering.
Een prettig model
letje is zo'n zesbaans-
rokje. Iedere vrouw
kan het dragen, ook
als ze tot de „minder
slanken" behoort.
Het patroon kunt u
gemakkelijk voor ie
dere maat tekenen.
De stof maakt uit of
het een gekleed of
sportief rokje zal
worden en dit model leent zich ook
uitstekend voor een lange avondrok.
Bovendien is I.et voordelig knippen,
want u kimt de baantjes om en om in
elkaar passen, zodat u als u slank bent,
gewoonlijk wel aan één lengte genoeg
heeft bij stof van 140 cm breed. Alleen
stoffen met een vleug zoals b.v. fluweel
moeten in dezelfde richting geknipt
worden.
MAKREEL CROUSTADE
(Iets warms voor de boterham)
Een gestoomde makreel, 50 gr.
boter, 1/3 liter water, 2 bouillon
blokjes, 1 eetlepel tomaten ket
chup, wat aardappelmeel, gehak
te peterselie, zout en peper, wat
fijne beschuit of paneermeel, 1
klein ei en olie of vet om te bak
ken.
Snijd de schoongemaakte ma
kreel aan niet al te kleine stuk
jes, breng boter en water aan de
kook, los er de bouillonblokjes
in op en bind het met wat aard
appelmeel tot een dik mengsel.
Maak dit mengsel op smaak met
de tomaten ketchup, zout, peper
en wat gehakte peterselie. Roer
er dan de stukjes makreel door
en stort het mengsel uit op een
schotel, laat het dan koud en stijf
worden.
Maak hiervan nu ronde schijf-
jee, circa S cm doorsnede en 1
cm dik. Haal deze door wat fijne
beschuit, vervolgens door het ge
klopte ei en daarna nogmaals
door de fijne beschuit of paneer
meel.
Laat deze croustades nu onge
veer een uur op een koele
plaats liggen en bak ze daarna
in flink verwarmde olie of vet
aan alle kanten mooi bruin.
Dien ze vooral warm op met
brood en boter en eventueel wat
tomatensla.
ANDIJVIE IN BOUILLON SAUS
Ongeveer 2 kg of 4 5 grote
struiken andijvie, 40 gr. boter,
wat zout, wat fijne nootmuscaat,
3 bouillonblokjes, andijvie kook
vocht, water, wat aardappelmeel
of maïzena.
Snjjd de andijvie aan reepjes.
zct deze groente met weinig wa-
,pr op, kook ze gaar, werp de gare
andijvie op een vergiet en vang
het overblijvende groentevocht
op. Vul dit opgevangen vocht met
water tot 1/3 liter aan, breng dit
onder toevoeging van de boter
aan de kook, los er de bouillon
blokjes in op en bind het vocht
met wat aangemaakte maizena
tot een niet al te dik sausje.
Breng dit sausje op smaak met
wat zout en fijne nootmuscaat.
Roer er de gare andijvie door en
laat de groente een ogenblikje
zachtjes doorkoken (stoven).
Dien deze groente warm op.
PEREN PARADE
Acht mooie rijpe handperen, 1 li
ter melk, 100 gr. griesmeel, 100
gr. suiker, 1 eiwit, 1 reep choco
lade (aan stukjes gebroken) en
wat rode jam.
Schil de peren, verwijder de
klokhuizen en snijdt de peren in
twee helften. Leg 9 halve peren
naast elkaar op een platte scho
tel en snijd de rest der peren ver
der in twee of drie delen.
Kook van de melk, de suiker en
de griesmeel, op de gebruikelijke
wijze 'n griesmeel-pudding-meng-
se! en laat dit koud en stijf wor
den. Giet de rest van het gries-
meelmengsei in een schaal, laat
dit koud worden en leg er de
stukjes peer op. Klop het eiwit
stijf, voeg er wat suiker aan toe
en strijk dit over de stukjes peer;
dus het geheel in de schaal met
stijfgeklopt eiwit afdekken. Leg
hier nu voorzichtig de met gries
meel bedekte peren op, bestrijk
3 er van met wat rode jam, laat
de volgende 3 zoals ze zijn en be
strijk de volgende 3 met de cho
colade, welke even op stoom van
kokend water gesmolten is.
Dit wordt om en om gedaan en
men krijgt: 1 rode peer, 1 witte
peer, 1 chocolade peer en verder
weer 1 rode. 1 witte peer enz.
Het effect is een ware parade
en het gerecht prima van smaak.
rochnre op aanvraag bü
B. Aleindersma, Aio. E
En nu het patroontje. U kunt vol
staan met de helft van één baan; de
andere helft Is immers net eender en
alle zes de baantjes zijn even groot. U
begint met de middellijn, waarop U de
gewenste roklengte aftekent, b.v. 75
c.M.De bovenste dwarslijn is de tail-
lelijn. Laten we aannemen, dat U een
taillewijdte heeft van 78 c.M. (vooral
niet te strak meten). Elk baantje wordt
dus van boven 1/6 x 78 c.M. is 13 c.M.
breed. De halve baan dus cM. De
2de dwarslijn, voor volwassen figuren
18020 c,M. lager, is de heuplijn. Is
Uw heupwijde b.v. 108 c.M., dan wordt
elke baan daar 18 c.M., de halve baan
dus 9 c.M. Nu trekt U een lijn langs
deze twee punten en meet hierop weer
de roklengte af. De onderkant even
bijronden en klaar bent U. U krijgt zo
een ruim, maar niet heel wijd rokje.
Wilt U het achter wijder, b.v, totaal 3
M„ dan tekent U 1/12 van de gewens
te wijdte (dus hier 25 c.M.) op de on
derste lijn af en trekt de zijlijn daar
naar toe.
Naden en zomen moeten extra aan
geknipt worden. Bij het op de stof leg
gen zorgt U, dat de middellijn gelijk
met de draad loopt. U stikt de baantjes
aan elkaar. Bij het passen laat U even
kijken, of de onderkant overal even
ver van de grond hangt. In de linker
zijnaad laat U een split van 20 c.M.
open, waaronder U een treksluiting zet.
De bovenkant van de rok naait U op
een tailleband, de onderkant wordt ge
zoomd en U bent weer èen rokje rij
ker! Sportieve jonge dames zullen er
grot* zakken op maken, want dat is
h*«l
gANDOR PETOFI leefde slechts zes
en twintig jaar, maar nu, een eeuw
na zijn dood, wordt hij in Hongarije en
Roemenie overal herdacht als patriot
en dichter. Duizenden mannen en vrou
wen uit beide landen maakten een reis
naar zijn graf bij Segesvar in Roeme
nie. Petofi schreef voor de vrijheid en
spoorde in zijn gedichten de Hongaren
aan tot opstand tegen het Oostenrijkse
keizerrijk. Toen de tijd daartoe rijp
scheen, verwisselde hij de pen voor het
zwaard. Het juiste ogenblik voor die
vrijheidsstrijd was echter nog niet daar
en de dichter werd gedood door een
lansier van het keizerlijke leger. De
overlevering zegt, dat Petofi zijn laat
ste woord „Hazam" (Mijn land) schreef
met zijn eigen bloed in de modder van
het slagveld
De film neemt bij het onderwijs in
Polen een belangrijke plaats in. In de
omgeving van Warschau worden stu
dio's gebouwd om nog meer films te
vervaardigen met opvoedkundige en
wetenschappelijke onderwerpen, die
thans reeds per jaar worden gezien
door meer dan een half millioen kinde
ren. Waar filmtheaters ontbreken
en dat is op het platteland dikwijls zo
worden rijdende projectiewagens in
geschakeld Reeds zijn daarvan honderd
vijf en twintig stuks in bedrijf. De
Poolse regering is van plan er nog hon
derd vijftig aan toe te voegen
JN DE OUDE DUITSE keizerstad Gos-
lar zijn kortgeleden waardevolle do
cumenten ontdekt, alsmede brieven van
beroemde personen als Calvijn, Luther,
Melanchton, Copernicus en Lucas Cra-
nach.
Een gewicht van 200.000 kg papieren
beslaat een tijdperk van zes eeuwen
historie. De 4500 perkamenten manus
cripten, die bijeen zijn gebracht onder
toezicht van de Britse bezettingsauto
riteiten, bevatten o.a. de archieven van
het oude hertogdom Pruisen, archieven
van het Vaticaan, van diverse Synoden
alsmede correspondentie tussen de ko
ningen van Spanje, Frankrijk. Enge
land, Denemarken en Zweden.
Het was dezer dagen vijftig jaar ge
leden, dat Robert Wilhelm von Bun-
sen stierf. Hij was de uitvinder van de
naar hem genoemde brander, die lucht
met gas vermengd tot een hete, weinig
lichtgevende en reukloze vlam, die op
bet chemisch laboratorium zulke grote
diensten bewijst. Hij verrichtte belang
rijk werk op het terrein van de ana
lyse van het spectrum en verloor bij
zijn werkzaamheden het rechter oog.
Von Bunsen gaf college op talrijke
Duitse universiteiten. Tot zelfs enkele
maanden voor zijn dood hij bereikte
de leeftijd van acht en tachtig jaar
was Von Bunsen verbonden aan de
Universiteit van Heidelberg.
Reeds melden wij, dat de bekende
Duitse componist Richard Strauss Don
derdag j.l. is overleden. Kort geleden
was zijn toestand goed verbeterd en
zette hij het werk aan een nieuwe kin
deroperette nog voort.
Richard, die reeds op zeer jeugdige
leeftijd muziek schreef, was geen fa
milie van Johann Strauss. Zeer bekend
is zijn opera Rosenkavelier. Hij was ook
dirigent van de Berliner Philharmoni-
leer. De meester bereikte een leeftijd
van 85 jaar.
De Chinese ambassade te Washing
ton heeft de door de Amerikaanse se
nator Tom Conally geuite beschuldi
ging, dat Tsjang Kai-Sjek zich naar
Formosa uit de voeten gemaakt zou
hebben met medeneming van 138 mil
lioen dollar aan goud van de nationalis
tische regering, van de hand gewezen
„Tsjang Kai-Sjek is niet op Formosa
doch in Tsjoengking, waar hij de strijd
krachten van de nationale regering
helpt verzamelen voor de strijd tegen
de communistische aanvaller", aldus
de ambassade. Het goud bevindt zich
op het kantoor van de bank op For
mosa.
QOR GIJ. LEZER, KENT NATUURLIJK DE DAGEN waarop alles u
tegenzit, waarop het schijnt, dat ge voor uw ongeluk geboren bent. Dat
alles en iedereen tegen u is. De dagen, waarop men zich afvraagt wat de
zin des levens is, wat het doel van dit alles. Ik geloof, dat er weinig mensen
zijn, die deze dagen niét kennen. Welnu, op zo'n dag, in de loop van deze
week, stond ik op het Rembrandtsplein. Het was er heet. Amsterdam leek
op een met gloeiende stoom gevulde ketel. Het asfalt was zacht. Iedereen
was moe en landerig. Iedereen keek onvriendelijk naar iedereen. Zelfs Rem
brandt zag er moe en afgetobd uit. Hjj scheen het wel zS.t te zjjn, al dat
staan. Hij wilde kennelijk voor één keer gaan zitten. Het was op dat ogen
blik, dat Ik besloot bjj Heck in te gaan, u weet wel, Heek op het Rembrandts
plein. Het zag er hoog en koel en schaduwig uit. Re verwachtte een nagenoeg
ledige zaal en weldadige rust. Het moest daar goed zjjn, in Heek op het
Rembrandtsplein.
LIET WAS ER DRUK en vol. En het
was niet koel. En behalve dat alles
was er ook een orkest bezig. Dat or
kest bleek het orkest der Ramblers te
zijn. Het was in ruste, toen ik me op
het allerlaatste stoeltje in die mach
tige karavaanserail kon terugtrekken.
Het was op dat ogenblik, dat ik be
greep, dat ik op een zeer bijzonder mo
ment Heck was binnengegaan Name
lijk op het moment van Heck's „Five
o'clock thea". Opgeluisterd door de
Ramblers. Onder leiding van Theo
Uden Masman. Dezelfde van de radio.
Het zag er allemaal recht feestelijk
uit. Al dat glanzend chroomstaai, al
dat groene matglas, al die crème-ge
polijste muren, al die gestroomlijnde
daglichtbuizen. En dat was niet het
enige, dat ons in de ware feeststem
ming bracht. Daar was veel meer.
Daar was Heck's ochtend-attractie,
daar waren yoghurt-variaties, de ice
cream soda's, de parfaits en de sor
bets. Zoudt ge, lezer, alleen niet door
zülke namen in de ware feeststem
ming geleid worden Maar er was nog
meer; daar waren thé-complets en
kinder-attracties. Daar was de Grote
Lunch-attractie, de Kleine Lunch-
attractie en de Magere L.a. Gezwegen
van zoiets merkwaardigs als het
Groot Mager Twaalf Uurtje.
En daar was de muziek!
De muziek zat op een soort balu
strade; dertien jongemannen en de di
rigent (de heer Theo Uden Masman).
Met z'n veertienen hadden ze de plicht
al het tóch reeds feestelijke nog
feestelijker te doen zijn. Bij al dat ijs
al die stillevens van russische eitjes,
haring- en zalmsla-tjes, bij al die ge
kleurde en geverfde drankjes en meng
seltjes, moest noodzakelijk muziek zijn.
Ten slotte bleek een groot deel der
feestgangers gekomen te zijn voor de
muziek.
Zo feestte men daar gedurende
Heck's Five o'clock tea. Iedereen
keek vergenoegd, behalve do juffrouw
die af en toe met een geweldige stapel
vuile schorten juist voorbij m ij n
stoeltje kruiste. Uitgezonderd de ser-
veuzes, die meer last van de warmte
dan pleizier van het feest schenen te
hebben (hoogst onbegrijpelijk overi
gens, zoiets), de juffrouw bij de reti
rade, die blijkbaar voor een dubbeltje
was opgelicht door een feestganger en
de heren, die aan het biljarten waren
en zich alléén maar bekommerden om
de In nobel geklots voortjagende bal
len over het groene laken.
Juist op het ogenblik, dat Ik het
toppunt van feestelijk gevoel naderde
ging het orkest weer spelen. Een mooi
nummer. „Estrelita" heette het. Hoe
zou een nummer, dat zo heette niet
mooi kunnen ztjn! Door-etend, door
pratend, door-lachend, door-schreeu
wend, luisterde de massa aandachtig
toe en dat was niet moeilijk, omdat
er een verbijsterende hoeveelheid ge
luid geproduceerd werd op de balustra.
de. Of het mooi wasOf het ar
tistiek wasOf het ontroerde
Och lezer, misschien wel, maar mij
niet, doch dat zal wel aan mijn stem
ming gelegen hebben. Er was een
jonge muzikant, die een rode fez op
zette en een ontzaglijk welbehagen in
zichzelf schepte. Hij sloeg dubbel van
het lachen, de gelukzaligerd. Er wa
ren anderen, die in een troepje van
vijf achter de microfoon gingen staan
en merkwaardige geluiden presteer
den. Vreemde, primitieve, kreunende
geluiden. Niemand kon er een woord
van verstaan, maar ik denk, dat dit
ook niet de bedoeling was. Het was
meer een kwestie van vocale opzwe
ping. En wij gaven ons gewonnen en
gingen ook genieten.
Zo zaten wij daar. Ingeperst tussen
een provinciaal kaartploegje en een
hoopje zwijmelende jongelui, die na ieder
nummer hun roomijsjes haast van het
tafeltje klapten. Zo zaten wjj daar,
warm en knus, aan onze Five o'Clock
tea (met muziek). Met al dat chroom-
staal, al dat matglas en al de veer
tien Ramblers in hun zwarte broeken
en witte jasjes. Het waren ogenblik
ken van verfijnd, van 't hoogst denk
bare kunstgenot. Het gaf ons 'weer
Pijnen die U wakker houden, ontnemen
U de beste remedie de Slaap I ZorgVooT
een goede nachtrust, neem n „AKKfRTJE"
als U wakker ligt van de pijn ..AKKERTJES"
zijn ideale pijnstillers bi) kiespijn, tandpijn,
spier-, zenuw- en aangezichtspijnen Let
op het AKKER-merk en weiger namaak I
helpen direct
HERSENGYMNASTIEK
1. Anna Blaman (Eenzaam Avontuur). 2.
Panama-kanaal. 3. Achtersteven, om de
cchroet niet te beschadigen. - 4. Nergens, het
zijn eilanden ten N. van Schotland. - 5. Er
bestaat geen waterpolo-e r t a 1, maar een ze
ven tal. 6. De Pyramide; he stadje werd
er later omheen gebouwd. 7. Cricket. - 8.
De vroegere zeven provinciën. 9. Georges
10. Inwooees van Cypda.
vrede met de boze wereld daarbuiten.
Och, de menshheid was zo slecht nog
niet en zeker niet op Five o'Clock
tea's bij Heek op het Rembrandts
plein.
Het was alles zo glanzend en zo glad.
Zo volkomen onpersoonlijk en oubol-
lig-burgerlijk. Wij waren blij en dank
baar daar te zijn, bij de ice cream so
da's en de yoghurt-variaties. En bij de
muziek van dat beroemde orkest, dat
daar boven ons zat, op de balustrade.
Ik voelde ineens het verlangen bij
me doorbreken ook tot zo'n orkest te
mogen behoren, op zo'n balustrade. En
net als zij te mogen neerzien in die
etende, lurkende, zuigende, sabbelende,
kletsende, kwebbelende, karavaanserail
En dan net zo veel lawaai en zo wei
nig muziek te mogen maken. En om
het Five o'Clock thea-ende publiek net
zo muzikaal te verlakken als zij. En
om met zo weinig inspanning zoveel
succes te kunnen boeken.
Het was een natuurlijk, een zeer
menselijk verlangen. Laat ons eerlijk
zijn, is het niet heerlijk, dat hele Five
o'cloek tea-ende zalen naar u opzien?
Al die jonge meisjes? En al die jon
gens? En al die potverterende kaart
clubs? En de naaikransjes?
Al doezelende schrokken wij wakker
van een samba. Wij keken op ons hor
loge en zagen dat een kwartier later
de trein ging naar de provincie. We
betaalden de thee en stortten ons door
het volk weer op het zengende Rem
brandtsplein, Met de samba-accoorden
op onze hielen renden we weg. Het
was heet en stoffig. Amsterdam was
onbewoonbaar en lelijk. De mensen za
gen er dodelijk vermoeid en gémelijk
uit. Ik had ze allen willen toeroepen,
uit de vreugde van mijn dankbaar hart:
gaat op naar Heek. Vergeet uw zorgen
onder de balustrade en laat u 't hart
verkwikken door yoghurt-variaties en
muziek! Kunstgenot en roomijs voor
nauwelijks iets meer dan een kwartje!
Te gééf!
ANTHONY VAN KAMPEN
yjJTEST-BERLIJN staat economisch aan
de rand van de afgrond. Afgezien
van een grote Amerikaanse lening, die
niet zeer waarschijnlijk is, kan slechts
een onmiddellijke aansluiting bij de
Westduitse Federale Republiek de stad
nog redden. Oorspronkelijk werd door
de Westerse geallieerden van deze aan
sluiting afgezien op grond van het ver
gelijk, dat in Parijs met de Russen ge
sloten werd. Dit bood immers de kans
op een nieuw doelmatig vier-mogend-
hedenbestuur over de vroegere Duitse
hoofdstad. Inmiddels is echter gebleken,
dat dit modus vivendi een dode letter
zal blijven. De conferenties, die de ver
tegenwoordigers der vier grote mo
gendheden gehad hebben, leverden
geen enkel resultaat op.
Wel heeft de Parijse overeenkomst
tot gevolg gehad, dat de Duitsers van
democratische huize onzeker zijn ge
worden over de toekomstige politiek
van het Westen en dit heeft op zijn
beurt een kans gegeven aan allerlei
politieke intriganten van het type
Nadolny. Gelukkig blijken de Britten
en Amerikanen hun vergissing in te
zien. Generaal Robertson, de Britse
Hoge Commissaris, heeft dezer dagen
verklaard, dat Berlijn, „gebouwd als
een hoofdstad en als zodanig bevolkt",
beschouwd moet worden alsdetoekom-
s 'ge hoofdstad van de Duitse repu
bliek. De economisch noodzakelijk ge
worden aansluiting van West-Berlijn
bij de Westduitse republiek geeft het
Westen nu een aanleiding om een
eerste stap in deze riehting te doen
en naar men mag aannemen, zal dez*
spoedig genomen worden.
Daarmede zal het Westen bewijzen,
vastbesloten te zijn de eenheid van ge
heel Duitsland op een democratische en
federale basis te herstellen. Niets zal
de Duitsers méér aan het Westen kun
nen binden. En aan de republiek van
Bonn geeft het de kans het Piemont
van Duitsland te worden.
De goederensjouwers aan het station
Warington in Lancashire (Engeland)
zijn begonnen langzamer te we/ken in
protest tegen de afwijzing door de ver-
zoeningsraad van de looneisen der
Britse spoorwegmannen.
De sjouwer? zullen zich strikt hou
den aan de termen van hun arbeids
contract en geen overwerk of andere
diensten, waartoe zij niet verplicht
zijn, verrichten. De meeste spoorweg
heden verdienen 53 gulden.
ENGELSE MATROOS IN HET IJ
VERDRONKEN
Het lijk van de 20-jarige Engelse ma
troos William George Forster uit Ports
mouth, die Donderdagmorgen in het
IJ te Amsterdam is verdronken, was
gisteren nog niet opgehaald. De ma
hoos gleed uit op een tegen
scheepswand van het tankschip s.s.
•Francine Glore" hangende plank waar
op hij stond te schilderen en viel tus
sen schip en kade van de NDSM.
de