VET
w. vm
„KLECO"
Huize L.O.L.
HILDERIIG
punten Gwn dur®
L
MOTIÉX
IVLCKM ANN
Waarom kunnen wij
goedkoper zijn?
"Groothuizen
Bekorien van pijnlijke doodstrijd leidt
tot rampzalige gevolgen
PRAATJES
e. e Lage exploitatie.
ir
INGEZONDEN
Burgemeesters naar Oslo
Glimlachje
Predikbeurten
Koedijk
Afdeling Vara in vergadering
bijeen
Hensbroek
Weekoverzicht Langedijk
Haagse conferentie zal
250 deelnemers tellen
TYPISTE
NETTE
1NPAKSTERS
MEUBELEN
Langestraat 65 - Alkmaar
Sij gebr ek aan beter
gaat NIEtoflou naar Hi ckmann. Want daar :s niet
te hoop 'i atliRt, maar uilslu tend 't BESTE.
ZATERDAG
MANTEL- EN JAPONNENDAG
Meer dan ooit „Billijk man", Langestr. 27 Sinds 1887
Kledingmagazijn
„Bollebozen"
in de bollen
VRIJDAG 34 MAART 1950
(Buiten verantwoordelijkheid der Red.)
Enige tijd geleden verscheen er in
dit blad een artikel, waarin de schrij
ver zich min of meer een voorstander
toonde van het bekorten van een ho
peloze en pijnlijke doodsstrijd door
middel van een injectie, dus voor wat
men wel noemt: de „moord uit mens
levendheid". Het zal dus, om een ob
jectieve kijk op dit zo moeilijke pro
bleem te krijgen, nuttig zfln het ook
eens van de andere kant te beschou
wen.
De maatschappij van Nederland is,
de hemel zfl dank, een Christelijke.
Twee duizend jaren Christendom heb
ben op onze maatschappelijke, morele
en wetenschappelijke structuur een
stempel gedrukt, wat niet valt weg te
redeneren. Daarom veroordeelt het
Nederlands Recht en rechtsgevoel de
5,menslievende moord".
Dat neemt niet weg, dat er ook in
Nederland grote groepen voorkomen,
die deze vorm van barmhartigheid
aanvaarden als geoorloofd. Zij «kernen
zich wel „onafhankelijken", d.w.z. zij
onderzoeken het vóór en tegen van elk
geval zonder daarbij rekennig te hou
den met het eventueel bestaan van
een God. Onnodig te zeggen, dat deze
„onafhankelijken" niet aan God gelo
ven. Het zfln deze mensen, die de
„moord uit menslievendheid" beschou
wen als een gerechtvaardigd iets. In
derdaad!
Als er geen God bestaat en dus
geen eeuwig Hiernamaals, is er geen
enkele reden om een doodzieke te la
ten voortmartelen in afschuwelijke
pijnen, die ten slotte toch in een gru
welijke dood moeten eindigen. Een ster
vende hond, die overreden is, helpt men
uit zijn ljjden; het verlichten van de
pijn van een stervende door een injec
tie kan dus slechts een daad van barm
hartigheid genoemd worden.
Hiertegen zijn twee stellingen aan
te voeren, een morele en een practi-
sche. Beide zijn in wezen echter even
ernstig. Ten eerste weet niemand, ik
niet en u niet, met een wetenschappe
lijke zekerheid, of er een God en een
Hiernamaals bestaat. Nooit is een zui
ver-verstandelijk bewijs geleverd van
Gods bestaan, maar evenmin is er ooit
een goddeloze in geslaagd om onbe
twijfelbaar aan te tonen, dat Hij en
Zijn Eeuwigheid een verzinsel is, een
fantasie zijn.
Ofschoon de overgrote meerderheid
van de wereldbevolking wel gelovig is.
door welke religie dan ook, zijn de
kansen van „God bestaat" t.o.v. „God
bestaat niet", objectief gezien, als
50% staat tot 50%.
Stel u nu eens voor, dat er iemand
op sterven ligt. Hij lijdt bijna ondra
gelijke pijn, maar is te zwak om nog
te spreken. Zijn einde zal binnen het
half uur komen. Niemand weet, wat
er in zijn binnenste omgaat, ook de
dokter niet. Alleen de stervende weet
het. Hij worstelt met zijn verleden, "n
slecht en verdorven leven. De strijd
is zwaar. Boven hem staat de dokter
en staart in zijn afgeleefd en bezweet
gelaat. Deze materialistische en on
afhankelijke wetenschapsman weet 't:
over een half uur sterft deze onge
lukkige. Nog dertig folterende minu
ten moet hij zinloos gepijnigd worden.
van hier en gunter
VII
SOMWOILEN zou je denke, dattewe
van regeerders hier in Nederland te
veul hew we.... je hew we de eerste
en tweide kamer en den nag de per-
vinsiale state.... d'r komt mitteraast
gien end an.... en den de gemiente-
rade niet te vergetenen den al 't
aare nag wat ok ingroipt in 't leven
van de burgerwat doene al die
lui, vraag je je zellef wel d'rs of....
Maai zoo of en toe den denk je, we-
rempel, da's toch maar goed datte ze
d'r binne.... toe de tweide kamer die
regeling mit Indië(ik bin nag
wat van de ouwe stempel) an-
gong, toe wasze d'r 'n brad minse, die
houpte op de eerste kamer, dat die t
maar ofwoize zouwaars netuurlik
'n groote waffel over de eerste ka
mer, die 'n keleesie is van ouwe
heertjes (wat de leste jare ok puur
aars worren is)en nou, welnou
koman, maar 't liep ok faliekant of
en zoo lazze we den nouw datte de
groöte heere an 't bekvechten weest
wasze over de pont van Velsen en de
Westfriese breg in Alkmaarnou,
de eerste zei d'r komme, maar de
tweide deer hewwe ze de duite nag
niet voor't geeft niks al sting de
kamer van kouphandel d'r ok achter,
net zoo min as dat die 't tremmetje
van Alkmaar nei Bergen niet ofskafte
wullewatte de heere wolze, dat
zelle de gekke proizenmaar ik
noem 't je aars 'n bedoening deer bai
de Friesche bregze hewwe d'r
nou groene en rooie lichies maakt wie
t eerst over de breg mag, maar de
halft van de toid loike ze wel buiten
werkingen a&rs is 't zoo, dat ik
van de week twei keer ze van alleboi
dezelfde kant de breg opraien zag
dat kwam vroeger nooit voor.... en
den klamme wie terug moetvroe
ger wist je, wie uit de stad kwam die
gong voor. Maar nou rake ze asens
nag an 't .bakkeloien op de breg. Af-
foin, in t kenaal is nagal puur ruim
te, da's derekt niet vol asze ze mekaar
over de leuning gooieaSrs zou ik
maar zegge, meheer Wendelaar moet
maar voet bai stik houwende an-
houwer winten net zoo noddig as
de pont in Velsen is 'n verbetering
van de Westfriesche breg
SOIMEN.
En uit menslievende barmhartigheid
drukt hij de injectienaald in het
vlees van de zieke. In een pijnloos roes
zinkt deze weg in de koude dood
Nu is er dus 50% kans, dat het in
derdaad afgelopen is. Dat de dokter
gelijk had en de gemartelde zieke een
dienst bewees.
Maar wat als die andere 50% be
waarheid is geworden? Als de ziel
van de gestorvene na de injectie neer-
geslingerd wordt voor de rechterstoel
van God? Zfln strfld tussen goed en
kwaad werd door de dokter afgebro
ken. Wellicht heeft deze dokter dus
het eeuwige ongeluk van een ziel ten
gevolge.
Het optreden van de dokter is dus
niets dan een gok met 50% kans op
winst en 50% op verlies; wint hfl, dan
sterft een zieke zonder pfln maar
verliest hfl, dan verliest hfl dubbei.
Want dan bestaat er inderdaad een
God, die misschien die ziel van de
zieke verdoemt en bovendien later de
dokter ter verantwoording zal roepen.
Die verantwoordelijkheid is te
groot, dokter. Oók voor U weet ook
niet alles. De tfld van het vermeende
almachtige verstand, het Rationalis
me, is voorbfl. En ook uw leven eindigt
De tweede stelling is de practische.
De gevolgen hiervan zfln duidelijker
te merken en dus lijken ze nog veel
rampzaliger.
De Christelijke moraal verbiedt het
ingrijpen in het menselijk leven onder
alle omstandigheden. Deze moraal be
heerst de Nederlandse wet en ook do
wetten van de meeste andere landen.
De z.g. Humanistische moraal die
strikt wetenschappelijk is iaat toe,
dat men in gevallen als hierboven in
het leven ingrijpt. Maar als u wilt,
onafhankelijken, dat uw standpunt ge
ëerbiedigd wordt, doet gfl dat dan
ook t.o.v. andere inzichten? Dan moet
ge ook aanvaarden de redevoering
van Communisme en Fascisme, die 't
individuele leven ziet als een onder
deel van het leven van de Staat.
IJ breekt het leven af, wanneer 't
voor de persoon, het individu geen
waarde meer heeft, maar integendeel
iets zeer lastigs is geworden. Behal
ve dat dit zelfmoord goedpraat, leidt
het nog tot de volgende consequentie:
Een Communistische (Fascistische)
regering mag een einde maken aan 't
leven van (genegeerde) individuen,
wanneer die het leven van de (ver
heerlijkte) staat ondraaglijk maken.
Dan treedt de regering ais dokter met
injectiespuit op. Zoals die dokter uit
de le stelling zelf uitmaakte of ver
der leven nog zin had, zo maakt nu
„dokter Communist" uit of verder le
ven nog nut heeft. En zo besloot „dok
ter Hitier" tot het beëindigen van het
leven der zJ. nutteloze Joden, die een
einde heetten te maken aan de Duitse
Staat.
Maar zover behoeft men niet eens
te redeneren. Want als de grenzen
van het beschikken over leven en dood
niet langer Goddelijk zijn, maar be
paald worden door mensen, door de
„menselijkheid", dan wordt een la
wine op gang gebracht. Dan kan men
nog wel trachtten op de helling van
de afgrond een nieuwe grens
te trekken, maar ten eerste zal de la
wine daar al voorbfl donderen, vóór
dat men daarmee klaar is en boven
dien zal hfl elke verdere barricade
omver werpen. Want zo gauw niet
meer een Goddelflk gebod, maar het
redenerende verstand het goed of niet
goed zfln van een daad moet bepa
len, zullen wfl de mening van anderen
moeten respecteren, noe hard die me
ning ook is. En dan zal er niemand
meer kunnen beweren, dat er één ot
andere wet overtreden wordt.
Want dan zullen het de mensen zfln,
die in hun eigen voordeel zelf
de wetten vaststellen. Zoals thans ge
beurt in de landen, die geen God meel
erkennen: Rusland, Joegoslavië, Hon
garije en al die andere landen, die de
door een bovenmenselijk Heerser vast-
'-astgestelde grenzen negeren.
Deze verantwoording kan men aan
durven. Maar men bedenke dan, welke
gevaren zfl Inhoudt.
F. G.
De burgemeester van Amsterdam mr.
Arn. J. d'Ailly, zal zich 13 Mei per
vliegtuig naar Oslo begaven om deel tc
nemen aan de viering van het 900-jarig
bestaan van deze stad. Het stadsbestuur
van Oslo heeft verscheidene burge
meesters van hoofdsteden uitgenodigd.
Ook burgemeester Oud van Rotterdam
gaat naar Oslo, in zijn kwaliteit van
voorzitter van de Vereniging van Ne
derlandse gemeenten.
„Maar wat is er toch, schat?'
VOOR ZONDAG 28 MAART 1950
ALKMAAR. Grote kerk, 10 uur ds.
Den Oudsten (bevestiging nieuwe lid
maten). Woensdagav. half 8 oecumeni
sche avondwflding. Kapelkerk, 10
uur ds. Dikboom (bevestiging nieuwe
lidmaten); 5 uur ds. Wesseldijk.
Rem. gerei gem., half elf ds. Rappold.
Luth. kerk (Oudegr.) half elf, ds. C.
Met em. predikant te Hilversum.
Doopsgez. kerk, 10 uur, ds. Van der
Sluis. Geref. kerk, 10 uur prof. dr.
Polman; 5 uur ds. Von Meyenfeldt.
Baptisten gem. (in Nieuwe Doele), 10
uur de heer Hofhuis; 8 uur jeugdsa-
menkomst in de Wiihelminaschool,
Maandagavond 8 uur jeugdbijbelklas
idem. Oud-kath. kerk geen dienst;
Dinsdagavond 8 uur in de Luth. kerk
(Oudegracht) Paas-meditatie. Herst.
Ap. Gem., Toussaintstraat, half 10 en 4
uur er. Woensdagav. 8 uur dienst
Ned. Chr. Gem.schapsb., 3 uur jeugd
club Kr. v. Eltenweg 22; Di. half 8 bfl-
belkring idem; Do. half 8 evang. sa
menkomst in Waakt en Bidt, spr. de
heer De Bruin van Heiloo. Leger des
Heils (William Booth), Limmerhoek 40,
10 uur heiligingsdienst; 12 uur Zondags
school; 8 uur verlossingssamenkomst o.
1. v. kapiteine Hassoldt, luit. Schriek en
kadet v. d. Veen; Do. 8 uur heiligings
dienst. Ned. Leger des Heils, Slik-
steeg, 10 uur heiligingsdienst; 3 uur
Zondagsschool; 8 uur verlossingssamen
komst; Woensdagavond 8 uur, wijdings-
dienst o.Lv. vaandrig Kuipers. Kruis
leger, Hekelsiraat 9, 10 uur opdracht-
dienst; 3 uur kindersamenkomst; 8 uur
inzegening van twee candidaten, plaat
selijke officieren en soldaten o.l.v. kapi
teine de Koff uit Amsterdam. Di.- en
Do.av. 8 uur openbare samenkomsten.
Kerk van Jezus Christus van de hei
ligen der laatste dagen (in Valk's lunch
room), half elf Zondagsschool; 5 uur
godsdienstbijeenkomst.
omgeving
AKERSLOOT, 10 uur, ds. Kaptein,
BERGEN, Ruïnekerk, 10 uur ds. Be-
kius. In „Rehoboth", half elf ir.
Voorham van Amsterdam. Geref.
kerk, 10 en 5 uur ds. Knappers van
Hilversum. Ned. Chr. Gemeenschaps-
bond, Woensdagav. 8 uur evang. sa
menkomst in Rehoboth.
BROEK OP LANGENDIJK, geref.
gem., 10 uur (belijdenis en voorb. H.
Avondmaal) en 5 uur ds. Donner.
Doopsgez. kerk, 10 uur da. Schepman.
DIRKSHORN, herv. kerk, av. 7 uur
ds. Post. Geref. kerk, half 10 en 2.15
uur ds. Van der Sluis.
EGMOND AAN ZEE, herv. gem., 10
urn; ds. Roobol. Geref. kerk, 10 uur
ds. Von Meijenfeldt; half 5 leesdienst.
Oud-kath. kerk, voorm. 8 en 10 uur en
av. 7 uur, dienst.
GROOT-SCHERMER, 10 uur de heer
Veenhof.
HEILOO, herv. gem., 10 u. ds. Appel.
Evangelisatie Kerklaan, 10.15 uur ds.
Rens van Amsterdam. Geref. kerk
(in evang.gebouw aan de Kerklaan),
half 9 ds. Von Meijenfeldt; 4 uur prof.
dr. Polman.
HEER-HUGOWAARD. Geref. kerk,
10 uur en half 3 ds. Hamming.
HENSBROEK, 10 uur, ds. Meyboom.
KOEDIJK, 10 uur de heer Slager.
LIMMEN, elf uur ds. Teriet.
NOORD-SCHARWOUDE, geref. kerk,
10 en 4 uur ds. Barkey Wolf.
OUDORP, half 10, ds. Teriet.
SCHERi.AiRHORN, herv. gem., 10 u.
de heer Albertz. Geref. kerk, 10 uur
en half 3 ds. Slomp van Hoorn.
SCHOORL, Groet en Camp, in gymn.
gebouw aan de Smeerlaan te Catrijp, 10
uur, ds. De Jong.
SINT-PANCRAS, geref. kerk, 10 uur
(voorb. H.Avondmaal) en 4 uur ds.
Middelkoop.
STOMPETOREN, av. half 8 ds. Kap
tein van Akersloot. Evangelisatie, 10
uur, de heer Van der Kaay van Am
sterdam.
URSEM, av. 7 uur, ds. Meyboom.
VEENHUIZEN, 10 uur ds. Van Wijk
(bevestiging lidmaten H.Avondm.)
WARMENHUIZEN, 10 uur ds. Post.
ZUID-SCHERMER, av. half 8. de heer
Albertz.
De voorzitter, de heer J. Makkes, be
treurde de slechte opkomst. De VARA is
er niet alleen om mooie uitzendingen te
brengen, zfl is tevens een stimulans in de
democratisch-sociallstlsche strijd voor be
tere toestanden. Er moet krachtig gewerkt
worden om meer nieuwe leden te winnen
De voorzitter had weer twee nieuwe leden
gewonnen, zodat het ledental thans 78 is.
Men moet zo spoedig mogelijk tot de 100
komen. Wegens te weinig belangstelling
kon de bespreking „VARA-zomerfeest"
geen voortgang vinden. Belangstellenden
kunnen zich' aansluiten bij Bergen of Alk
maar. Op voorstel van de heer F. Rlek-
wel zal op de algemene vergadering Zon
dag te Alkmaar, besproken worden de
mogelijke uitzending voor de schooljeugd,
b.v. eens per week onder schooltijd te
doen plaatsvinden, daar vele scholen reeds
in het bezit zfln van een radiotoestel. De
heren F. Riekwel en D. van Duin worden
aangewezen als afgevaardigde. Breedvoe
rig wordt het hier ter plaatse te houden
1 Meifeest besproken. Men was het er
over eens dat dit de beste manier is van
propaganda en versterking van het con
tact tussen de afdelingen partij, vakbewe
ging en VARA. De heer P. Hart, leider
van het 1 Mei-comité, gaf de verzekering
dat het programma er schitterend uit zal
zien en geschikt ls voor jong en oud. De
heer C. Hartog Jz. werd aangewezen om
voor de VARA in het Mei-comité zitting
te nemen. De voorzitter dankte de aan
wezigen voor de nuttige en vruchtbare
besprekingen. Er is contact gelegd voor
samenwerking. Moge dit in de toekomst
zfln vruchten afwerpen.
BONTE SPECHT ALS WITTE RAAF.
Burgemeester Kooiman heeft in zfln
tuin een bonte specht aangetroffen,
een vogel die zich in onze omgeving
maar zeer sporadisch laat zien.
In de week van 15 tot 22 Maart kwam
er een einde aan het oplopen van de
rode koolprijzen, 16-3 kon men nog
28.10 noteren, 18-3 was 26.10 de hoogst
betaalde prijs en 21-3 kon Broek op
Langendflk niet hoger komen dan 23.40
waar Noord-Scharwoude nog 24.60 kon
boeken. Vooral Zaterdag 18 waren er
nog zeer belangrijke aanvoeren. Hoewel
de rode kool nog lang niet op is, gaat
ze momenteel wel erg hard weg. De
kwaliteit loopt sterk terug door het
warme weer. Dit zal wel de voornaam
ste reden zijn waarom de tuinders zo
snel willen ruimen.
De gele kool bleef bfl geringe aan
voeren prijshoudend, tegen noteringen
van 33 tot 37.20.
Restanten witte kool werden verkocht
tegen 33 tot 40. Uien waren eveneens
prijshoudend; de prijzen waren onge
veer gelijk aan die van de vorige week
namelijk 45.90 tot 47.70.
PPeen w|3s duur. Voor peen II werden
ongekende prijzen betaald. De aanvoer
j. w. gjaltema"
en
m. pool
hebben de eer U kennis te
geven van hun voorgeno
men huwelijk, waarvan de
voltrekking zal plaats
hebben op Woensdag 5
April "a.s. 11.30 uur te
Alkmaar.
Kerkelijke inzegening door
de WelEerw. Heer Ds. A.
G. van Wijk in de Grote
Kerk te Alkmaar n.m. 12
uur.
Nieuwe Niedorp,
Dorpstraat 62b,
23 Maart 1950.
Alkmaar, Veerstraat 1.
Receptie Zondag 2 April
van 35 uur in 't gebouw
van Vrflzinnig Hervormden
Heul 3 te Alkmaar.
Toekomstig adres: Dorp
straat 62b, N. Niedorp.
was echter van weinig betekenis. Geno
teerd werd 36.50 tot 42.20. Dinsdag 21
Maart daalde te Noord-Scharwoude de
prijs plotseling tot 30. Kroten, handel
matig, prijzen vats om de zes gulden
met 6.20 als maximum. Het witlof
moest enige guldens in prijs dalen. De
hoogste markt voor eerste soort daalde
van 49 tot 42. De aanvoeren nemen
wat toe, voor witlof II wordt 3335 be
taald, terwijl het snippergoéd nog 26
opbrengt.
Waarschijnlijk onder de invloed van
de sterk toenemende aanvoer van jonge
groenten in de glascentra, nam de bin
nenlandse vraag af. Ook de export kon
minder betalen; de hogere prijzen dis
voor rood werden betaald in het begin
van de week hebben blijkbaar geen
winstkansen meer geboden. Voor export
van kool is alleen Duitsland aan de
markt geweest. Ook uien worden nog
naar Duitsland verladen. Belgie en
Frankrijk betalen voor peen prijzen
waaraan het binnenland niet kan tip
pen. Bij de kroten was de stemming
vrij eentonig. Het witlof lijdt onder de
spinazie-aanvoer, wavrbfl komt een
grotere aanvoer uit de koude kuilen.
Het is voor de telers te hopen, dat da
prijzen niet verder dalen, daar de op
brengsten over het algemeen aan de
lage kant blijven.
Aan de dezer dagen in Den Haag m
het kader van de Atlantische Unie te
hoqden militaire besprekingen zal wor
den deelgenomen door ruim 250 per
sonen.
AMERIKAANSE WAPENHULP
AAN PERZIE
Ambtenaren van het Amerikaanse de
partement van Buitenlandse Zaken
hebben, bekend gemaakt, dat aan de
Perzische regering een ontwerpover
eenkomst betreffende militaire hulp' is
voorgelegd.
Hiermede betuigen wij
onze hartelijke dank aan
familie, vrienden en ken
nissen voor de vele blijken
van belangstelling bij ons
huwelijk ondervonden.
J. KOMMER
A. KOMMER—BAS
Vrouwenstraat 6, Alkmaar.
TECHN. GROOTHANDEL
BOSTA, Laat 182, Alk
maar, vraagt voor afd.
correspondentie
lft. ca. 20 jaar.
Soil, schriftelijk.
gevraagd.
Banketfabriek HEIJKOOP,
Hofplein.
Aanmelden vóór 7 uur.
B. z. a. NET MEISJE
(geref.) als hulp in de
huishouding voor hele
dagen, van 8.307 uur.
Br. No. 4659 Adv.-Burea:
K. ter Burg, Alkmaar.
heeft
Onderjurken 2.98
Int. witte directoires 2.28
Damesslips 1.84
Kindercamisoles 75 ct.
Kinderdirectoires 99 ct.
Geb. Jaegercamisoles 1.98
Interlock singlets 2.46
Interlock broekjes 1.88
Interlock lange pantalon
met elastiek 3.98
Herenpyama's 10.80
Overhemden, v. boord 7,71
Overhemden 2 brd. 8.58
Overhemden, effen pope-
line m. 2 Trubenys boor
den 12.90
Trainingsbroeken 4.07
Washandjes
prima badstof 35 ct.
Baddoeken, frisse kienren
1.59
3 voor 4.50
Grasllnnen 160 br. goede
kwaliteit 2.98
Slopenkatoen 1.96
Pyamaflanel 1.79
Wit molton L69
Nylonkousen, le kwaliteit
51 gauge 7.50
Geplatteerde kousen 4.52
Mooie linbsgew. kousen
2.56
Sterke werkkousen 1.40
Reclameprijs goede kou
sen 1.12
Wie rekent, koopt bij
LANGESTRAAT 37
CHEMISCH
REINIGEN
van
ABCOUDE
Wendt U tot de erkend* Wonlng-
Inrichllngen-Motexngenten
Alleen Zaterdag 300
beste blauwe handdoe
ken, waarde L35 voor 99
Concurr. aanb. slopen
beste kw. 2.98, 2.87, 2.49
Ongekend degelijke wa
feldoeken 68x 100 1.59
Badstofwashandjes,
bflna 1 c.m. dik
45
Anti rhenmatiek lakens,
flanel, 160 x 240 ongez
895
Rood-grfls bedovertrek
140 br. p. M. 3.10
Helder Brab.
80 br. p. M.
bont
•1.75
Fflne solide marquisette
90 br. p. M. 1.08
Zuiver zflden kousen,
Bemberg versterkt 1.50
Nieuwste grote fant.
schorten 3.95, 2.95
Beste kinderdirectoires
of cam., wit 67
Snoezige dames pull
overs, korte mouw 12.50
Fflne witte camisoles
met schouderband 1.97
Fris geruite zakdoeken
40 x 40 39
Beste khaki school-
broeken, vanaf 4.65
Best khaki herenhemd,
2 sportzakken 9.75
Sportkousen 3-8
69
r 0 Grote omzet.
U vindt bfl ons een prachtsortering
COSTUUMS SPORTCOSTUUMS
REGENKLEDING KINDERKLEDING enz.
Wfl zfln ALTIJD GOEDKOPER dan ieder ander.
Komt U zich maar eens overtuigen bfl het van
OTTDS BEKENDE
Alléén gevestigd: BOTERSTRAAT, ALKMAAR
Let op het juiste adres, want
VERKEERD LOPEN IS DUURDER KOPEN!
UIT DIB BOB KEN
LEERT U TOVEREN
U tovert uw kamers om
met dat prachtige BEHANG
van
ook voor
VERF
BIJTS
KWASTEN enz.
Huigbrouwerstr. 1,
Alkmaar - Tel. 4298
J V.
In de bollenstreek zult
U geen kweker aan
treffen die zich zal
inlaten met pootaard-
appelen. (En in hun
vak zfln het hele bolle
bozen). En wat ziet U
bfl HILDERING Al
leen en uitsluitend
naaimachines. Is er
voor U een betere ga
rantie denkbaar?
Luttik-Oudorp 66-68
(Zaadmarkt) Tel. 2975