4VS
Virginia
Vier.
Abe Lenstra op 't oorlogspad
HET NIEUWE BOEK
Miinhardtjes: de cachet,
FRANSE ACTRICE
VERDWENEN
Hoe is de stand
Mieke
Onze wekelijkse Puzzle-rubriek
Radioprogramma voor dit week-end
Hu 4 beroemde mid
delen tegen pijnen.
CMarine .4'
Krui'swoordpuzzelaars aan de slag!
1 April
Hei eigen lichaam
BURGKMI
HUWELIJK
Ajax—Heerenveen en Mauriis-Blauw-Wit openen de strijd,
om het landskampioenschap
0E BELANGRIJKSTE wedstrijden
die voor morgen op het programma
■taan zijn natuurlijk de ontmoetingen
tussen de afdelingskampioenen Mau
ri tsBlauw Wit en AjaxHeerenveen.
Het ia niet eenvoudig een voorspelling
te doen ten aanzien van deze wedstrij
den. In dergelijke ontmoetingen is
het namelijk nie{ alleen van belang
hoe groot het technische kunnen van
de spelers is. De zenuwen spelen een
voorname rol en het elftal met de
meeste zelfbeheersing heeft de grootste
kans van slagen.
Wel menen wij dat Ajax een rede
lijke kans heeft de punten thuis te
houden. De Amsterdammers dienen
echter terdege rekening te houden met
de Friezen. Zij zullen alles in het
werk stellen om thans een beter figuur
te slaan dan in al die andere compe
tities om het landskampioenschap en
bovendien zal er één Fries zijn, die
daar in Amsterdam zal willen bewijzen
dat hij Neêrlands voetballer nummer
één is. Na hetgeen wij Zondag in het
Feijenoord Stadion hebben gezien, zal
hem dat niet moeilijk vallen, want
zonder overdrijving kunnen wij wel
■eggen dat Lenstra dat bewijs niet eens
behoeft te leveren. Met een Abe Len
stra op het oorlogspad zal Ajax aan
Heerenveen een lastig tegenstander
hebben. Graag geven wij toe dat één
man een wedstijd niet kan winnen,
maar het is wel zo, dat één man een
geheel elftal kan bezielen.
et.
V4
Van Maurits weten wij hier in N.-
Holland al heel weinig. We zullen dus
maar rustig het resultaat tegen Blauw
Wit afwachten.
DWSNeptunus.
De enige competitie-wedstrijd in de
eerste klasse, die nog van belang is, is
de beslissingswedstrijd tussen DWS en
Neptunus. Zoals wij reeds eerder schre
ven, is het protest van DWS afgewe
zen. Het was voor de KNVB ook wel
zeer moeilijk een dergelijk protest toe
te wijzen. In de eerste plaats zou het
hek van de dam zijn en in de tweede
plaats is het vrijwel ondoenlijk het
bewijs te leveren, dat een vereniging
een tegenstander laat winnen. Het moet
ons alleen vgn het hart, dat het regle
ment, waarop het protest van DWS
was gegrond, van nu en generlei waar
de is.
Het enige voordeel dat DWS thans
heeft is, dat de spelers van het eerste
team hoogstwaarschijnlijk „geladen" in
het veld komen, daar zij zonder twij
fel van mening zijn dat hun onrecht is
geschied.
die^ii^erdrijftenkoj^f2et^0en75^
Ontvoerd of reclametruc?
De blonde Franse actrice Nicole
Riche, die in de „Grand-Guignol" de
hoofdrol speelt en in „Geen orchideeën
voor mejuffrouw Blandish" van James
Hadley Chase, is dezer dagen op ge
heimzinnige wijze na de tweede acte
verdwenen. Een zegsman van het the
ater verklaarde, dat Nicole uit haar
kleedkamer is- weggegaan na een
brief van een onbekende te hebben
ontvangen, waarin haar gevraagd
werd naar huis te komen omdat haar
moeder ziek was. Een politie-onder-
zoek heeft aan het licht gebracht, dat
Nicole's moeder niet ziek is. Na
Woensdag heeft niemand de jonge to
neelspeelster meer gezien. De avond
bladen spreken het vermoeden uit, dat
Nicole óf ontvoerd is óf dat haar ver
dwijnen een reclame-trucje is. De
rol van Nicole is nu overgenomen
door haar plaatsvervangster.
Hersengymnastiek
door Bob Wallagh
Een lezer vraagt mij of de ploe
gen, die in de A.V.R.O.-studio
voor de micrdfoan komen op een of
andere wijze geïnstrueerd worden.
Wel, een half uur vóór de uitzen
ding begint, worden alle deelne
mers ingewijd in verschillende
zaken, die vooral de uitzending
zelf betreffen, hun houding voor
de microfoon, het niet tegelijk
antwoorden, het lopen naar de
microfoon en dan pas iet» zeggen
en liiet halverwege de wandeling
en al zulks. Kortom, de bezoekers
worden „studio-minded" gemaakt
door ze een beetje te laten accli
matiseren. Anders zou wellicht
niemand de moed kunnen opbren
gen om zomaar „voor het front
van luisterend Nederland" iets te
zeggen temidden van allemaal mys
terieus gloeiende rode lampjes en
luisterende microfoons. Het enige
waarover geen woord gesproken
wordt, zijn natuurlijk de vragen
zelf.
Hier zijn de onze voor deze week:
1. Hoeveel loten zijn er eigenlijk
in de Staatsloterij?
2. Wanneer werd de beroemde
Chinese Muur gebouwd?
2. Wat is een ghost-writer
4. Hebben kamelen wimpers?
5. Wat bedoelt men met „vaatse
wijn"?
6. Drie renners op de wielerbaan
starten gelijk; ze komen naast
elkaar te „liggen" en gaan ook
precies gelijk over de eindstreep.
Wie heeft de beste prestatie ge
leverd?
7. Hoe heette de Nederlandse pro
fessor, die de fameuze tocht met de
K 18 maakte naar (toen) Neder-
lands-Indie en rond de wereld?
8. Weet U wie Dzjoegasjwili is?
9. Welke drie Nazi-leiders werden
in Neurenberg vrijgesproken?
10. Wat is meer: 70 pet. van 80 pet.
of 80 pet. van 70 pet.?
(Voor de antwoorden zie men
elders in dit nummer.)
'N CTurm<\o> PRODUCT
EEN LETTERGREEP-PUZZLE. (OPL.,
De 19 bedoelde woorden waren: 1.
bewieroken; 2. prEdicatie; 3. BeDum;
4. miserabel; 5. onTfutselen; 6. veReen-
voudigen; 7. prIJzenkast; 8. onDuidelijk;;
,9. atTentie; 10, ClEmentine; 11. taMa-
rinde; 12. inPeperen; 13. clEmentie; 14.
paRade; 15. plAtina; 16. onMetelijk; 17.
FrEderik; 18. paNtomine; 19. BeTuwe.
De derde letters vormen van boven
naar beneden gelezen: WEDSTRIJD
TEMPERAMENT.
VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM I, 402 irieter Nieuws om
7, 8 en 11 uur. 6.00 Het Radio-koperkwar
tel. 6,15 Journalistiek weekoverzicht. 6.25
Promenade-orkest. 6.47 De katholieke kerk
in Scandinavië. 7.15 Actualiteiten. 7.25 Mijn
heer de voorzitter. 7.35 Bach-cyclus. 8.15
Lichtbaken. 8.40 Gram.-platen. 8.43 „Steek
eens op heren!" 9.00 KRO-orkesten-parade.
9.30 Kon tiki. 9.55 Weekend-serenade. 10.25
Weet u het? 10.35 Indonsisch commentaar.
10.45 Avondgebed. 11.15 Radio Philharmo-
nisch orkest.
HILVERSUM II, 297 meter. Nieuws om
6, 8 en 11 uur. 6.15 Gram.platen. 6.30 Re-
geringsuitzenfling. 7.00 Artistieke staalkaart.
7.30 Lezen in de Bijbel. 7.45 Passepartout.
8.15 Vindobona Schrammel'n. 8.42 Vara-Feest-
\aria. 8.45 Onder moeders parapluie, 9.45 So
cialistisch commentaar. 10.00 Grani.muziek.
10.15 De kermis van Europa. 10.45 De fluis
terende Harmonica. 11.15 Gevarieerd program
ma.
VOOR ZONDAG
HILVERSUM I, 402 meter Nieuws om
8, 9.30, 1, 7.30 en 11 uur. - 8.15 Sonate.
8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 HoogiuL 9.45
NCRV-orkest, ^.0.00 Kerkdienst, 11.30 Bach-
p.cgramma. 12.00 Bernhard Renooy. 12.15
Apologie. 12.35 Pavane. 12.40 KRO-amuse-
mentsorkest. 1.20 Omroeporkest. 2.30 Katho
liek overleg. 2.55 Kamermuziek van Johannes
Brahms. 4.10 Katholiek thuisfront. 4.15 Voet
balkampioenschap. 4.30 Vespers. 5.00 Jeugd
dienst. 6.30 Palmpasenprogramma. 7.00 Am
sterdams vocaal ensemble. 7.15 Kent gij uw
bijbel? 7.45 Actualiteiten. 7.52 In 't boeck-
Luys. 8.12 Musica sacra. 9.45 „Maria van
Magdala", hoorspel. 10.45 Avondg'ebed 11.15
Cello-recital. 11.50 Symphonie.
HILVERSUM II, 297 meter. - Nieuws om
8, 6.15, 8 en 11 uur. 8.18 Zingende torens
en koperaccoorden. 8.30 Voor het platteland.
8.40 Boyd Neel, strijkorkest. 9.00 Wees wijs
op reis. 9.10 Sport. 9.15 Men vraagt en wij
draaien. 9.45 Geestelijk leven. 10.00 Meester-
trio. 10.25 Met en zonder omslag. 10.50 Pe
ter Yorke en zijn orkest. 11.15 Triangel. 12.00
Lijdensgedichten. 12.05 Eerste deel van de
Matthaus Passion. 1.35 Boekenhalfuur. 2.00
Clavichord-recital. 2.15 Tweede deel van
Matthaus Passion. 4.30 Sportrevue. 5.00 Gra-
mofoonmuziek. 5.30 Ome Keesje. 5.50 The
modernaires. 6.00 Sport. 6.30 Strijdkrachten.
7.00 Luisterclubs, opgelet. 7.30 Het woord
spreekt ons aan. 8.15 Waltztime. 8.45 De be
levenissen van commissaris Maigret, hoorspel.
9.05 Avro-allerlei. 9.10 Weer-wispelturigheden.
9.55 's Levens speeltuin. 10.30 Musicorda.
11.15 Bruno Walter dirigeert.
RADIODISTRIBUTIEDIENST
LIJN III
8.05 Gr. 9.30 Lux.: Chansons. 8.55 VI. Br.:
Sportber. 9.15 Gram. 9.20 Apéritief. 9.30
Gram. 10.00 Gram. 10.15 Beiaard. 10.30
Gram. 10.45 Verv. Beiaard. 11.00 Fanfare.
11.45 Fr. Br.: Hot fazz. 12.00 VI. Br.: Lie
deren. 12.15 „Sweet- and Soft Players". 13.15
Piano. 13.30 V. d. sold. 14.00 Opera- en Bel
canto. 15.30 Eng. L. P Verz.pr. 16.30 Take
it from here. 17.00 VI. br.: Kwart. „Haydn".
17.55 Sportuitsl. 18.00 Gr. 18.30 Lux.: So
mething to sing about. 19.30 Non stopl Recht
doorl 21.30 Ad. 21.45 Gr. 22.15 Gr 23.05
Stemmige muz.
LIJN IV
8.10 Gr. 8.32 Gr. 9.00 Eng. L. P.: Piano.
9.20 „Ranchers". 9.40 Orgel. 10.10 Meisjes
koor. 10.30 Mil. ork. 11.0C Gram. 11.30 Zang
12.00 Ignorance is Bliss. 12.30 Fr. Br.: Omr.
ork. 13.00 Eng. L. P.: Verz.pr. 14.15 Peter
Yorke. 15.00 Fr. Br.: Gram. 15.45 Marsen.
16.00 Lux.: Hollywood Calling. 16.15 Music
Box. 16.30 Grace Fields. 17.00 Eng. H. S.:
BBC Operakooi en ork. 18.00 Lux.: Pioneers.
18.15 Eng. L. P.: „Much binding in the
Marsh". 18.45 Top Score. 19.30 „Ray's a
laugh". 20.00 Beromünster: Bach. 20.30 Eng.
L. P.: Palm Court Orch. 21.30 Comm. singing.
22.00 Variety Bandbox. 23.15 Piano. 23.30
„Think on these things". 23.45 Sandy Mac-
pherson.
VOOR MAANDAG
HILVERSUM I, 402 meter Nieuws om
7 8, 1, 7, 8 en 11 uur. 8.10 Sportuitsla
gen. 8.20 Wladimir Horowitz. 8.45 Muziek
bij het >verk. 9.15 Ochtendbezoek. 9.35 Fa
miliecompetitie. 10.10 Sonate. 10.30 Morgen
dienst. 11.00 Cello-concert. 11.20 Van oude
en nieuwe schrijvers. 11.40 Zangrecital. 12.10
Gramofoonmuziek. 12.33 Metropole-orkest.
1.15 Rameau-cyfclus. 1.50 Treurmuziek. 2.00
Schoolradio. 2.35 Bonbons bij de thee. 3.00
Romeo et Juliette. 3.30 Piano-recital. 4.00
Bijbellezing. 4.45 Sonata da camera. 5.00 Het
kleuterklokje klingelt. 5.15 NCR V-koor. 5.45
Zigeunerkwartet. 6.05 In de Soete Suykerbol.
6.20 Sport. 6.30 Met band en plaat voor u
paraat. 7.15 Engelse les. 7.30 Melachrino or
chestra. 7.40 Vandaag. 8 05 Disco actualitei
ten. 8.15 Hollands strijkorkest. 9.00 „Jimmy
vindt zijn vader", hoorspel. 9.40 Adagio en
Fuga. 9.50 't Kerkvenster. 10.00 Harp-ensem-
ble. 10.25 Geestelijke liederen. 10.45 Avond-
overdenking. 11.15 Carl Nielsen-concert.
HILVERSUM II, 297 meter. Nieuws om
7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. - 8.18 Alain Rumans.
8.35 Tony Murena en zijn orkest. 9.00 Finn
Videro. 10.00 Voor de oude dag. 10.05 Mor
genwijding. 10.20 Marek Weber. 10.30 Voor
de vrouw. 10.45 De regenboog. 11.20 Maria
van Uden. 11.40 Het slot zonder sleutel. 12.00
Plaatjes van Toon Hermans. 12.15 In de can-
tme. 1.15 Promenade orkest. 1.50 Het Milt
herth trio. 2.00 Nederlandse muziek. 2.30
lussen mens en nevelvlek. 2.45 The continen
tal strings. 3.00 Van ander ras. 4.20 Halle
orkest. 5.00 De school is uit. 5.30 Vaughan
Monroe en zijn orkest. 5.45 Regeringsuitzen
ding. 6.20 Dansorkest. 6.30 Strijdkrachten.
100 Ludnulla Bertlova. 7.30 Wetenschap en
oorlog. 7.45 Regeringsuitzending. 8.15 Het
Paul Godwin sextet. 8.45 Actuele kanttekenin
gen. 9.20 Hollands nieuws. 9.45 Zeven weken
in het vrije Indonesië. 10.00 Radio Philharmo-
msch orkest. 11,15 Orgelspel. 11.35 Glenn
Miller en zijn sextet.
RADIODISTRIBUTIEDIENST
LIJN III
7.05 Gram. 7.30 Kron. 7.40 Gymn. 7.50
Gram. 8.05 Conc. 9.05 Deuntjes. 10.10 Verz
pr 10.55 „There is a green hill". 11.00 Man-
tovani. 11.30 Eng. L. S.: Mil. ork. 12.00 VI,
Lr.: Gram. 12.15 Kwart. Hemould. 1240 Verz
kwartet. 13.15 Klass. muz. 14.10 Those were
the days. 154)0 BBC Welsh Oroh. 16.00 Eng.
L P.: „Dulcet Strings". 16.30 Voor de sold.
16.45 Ork. Winstone. 17.10 Gevar. muz. 18.00
V d. sold. 18.30 VI. Br: V. d. sold. 19.30
Gram. 19150 Feuilleton. 20.00 Pro Musica
Antiqua. 21.00 Fr. Br.: Gram. 21.15 VI. Br.
Omr. ork. 22.15 Vlaams progr. 23.05 Symph.
concert.
LIJN IV
7.15 „Bonjour le Monde". 7.25 „On prend
le café au lait au lit!" 7.30 Eng. H. S.: Sex
ier Simpson. 8.10 Conc. 9.00 Kookpraatje. 9.10
Svmph. muz. 10.00 Lux.: Ménag'e et Musique
(VI.) en (Fr.). 11.30 NWDR: Gr.. 12.00
Fragm. uit „Polenblut". 12.30 Fr. Br.: Omr
oik. 13.00 Eng. L. P.: Orgel. 13.30 Fr. Br.:
Giam. 14.00 Eng. L F: BBC Schots ork. 14.45
Voor de kinderen. 15.00 Kalundborg: Ork. v.
Aarhus met hoornsolist. 16.15 Eng. H. S.:
Fragm. uit „The third Man". 17.00 Dansork.
Elack. 17.30 VI. Br.: Ork. Kenny. 18.00
NWDR: Bont progr. 18.30 Fr. Br. Gram. 18.45
Caus. 19.00 Eng. L. P.: Zang. 19.15 Prome
nade Players. 19.45 Eng. H. S.: BBC North
Orch. 20.30 Eng. L. P.: „Ignorance is Bliss".
21.00 Rainbow-Room. 21.45 Eng. H. S.:
.Starlight Hour". 22.15 Eng. L. P.: „Palace
of Varieties Chorus". 2315 „Topic for to
night". 23.20 Ork Rabin.
Opnieuw is gebleken dat dit genre
puzzles zich in de grootste belangstel
ling mag verheugen. Een zeer groot
aantal oplossingen uit onze provincie
en ook daarbuiten bereikte ons ditmaal,
Na loting onder de inzenders van een
goede oplossing is de wekelijkse prijs ft
f 5.ditmaal gewonnen door de Heer
D. Mantel Pzn., Westerbuurt 27, Ven
huizen. Gefeliciteerd! Deze prijs zal
worden toegezonden.
En nu onze nieuwe opgave.
- PUZZLE 130.
OPTELLEN EN AFTREKKEN
Hieronder vindt men de optelling en
aftrekking van twee gelijke getallenpa-
ren (elk van tien cijfers, maar gegeven
in letters).
Optelling Aftrekking
COURANTELK COURANTELK
EOALUTRKLE EOALUTRKLE
TTUUAANNEA RATCAECLAO
Dezelfde letter stelt steeds hetzelfde
cijfer voor. Hoe zien de optelling en af
trekking er geheel in cijfers uit?
Oplossingen (per briefkaart) tot en
met Donderdag 6 April aan de Redactie
van dit blad. (Er wordt weer een prijs
van f 5.verloot).
Wanneer zware hoofdpijn, hevige
zenuw- ol andere pijnen niet te
verdrijven zijn, neem dan een»
Cheiarine „4". Elk tablet bevat
vier wereldberoemde genees
middelen. Eén ervan - Chelarox -
zorgt dat zelfs de gevoeligste
maag tóch niet van streek raakt.
Horizontaal; 1. Spelleiding; 5. Mooi; 9. Wier; 11. bladmetaal; 12.
Vreemde munt; 14. Inwoner van Iran; 16. Stad in Rusland; 17. Bergplaats;
18. Plechtige belofte; 20. draf; 22. een in de grond levend dier; 23. knorrepot;
25. dikke vette rook26. koortswerend middel27. onbehaard; 29. aanduiding
overtreffende trap; 30. Indogermaan; 31. meer; 32. Chinese Macaroni; 33. soort
van mijt; 34. plaats in Gelderland; 36. stad in Lotharingen; 38. flink voor de
leeftijd; 39. plaats in Gelderland; 41. aardig; 43. mannetjeshond; 44. Episch-
lyrisch gedicht; 46. tijdrekening; 47. en dergelijke; 48. houten verpakking; 49.
gemalen koren; 51. klasse (afk.); 52. dichte menigte; 53. kinderdoek; 55. zaadpluis;
56. vlinderbloemige plant.
Verticaal: 1. damp verspreiden; 2. vertrek!; 3. plaats in Noord-Holland;
4. stekeldier; 5. glazen verpakking; 6. huivering; 7. aankomend, (afk.); 8. Oude
Latijnse bijbelvertaling; 10. God der Liefde; 11. zoutachtig; 13. zintuig; 15. af
en toe; 16. familielid; 17. brandbaar koord; 19. vaandel; 21. soort biljartspel
22. krijgswezen; 24. open rijtuig; 26. lastdier; 28. vernis; 30. toiletartikel; 33. stap;
34. verharde huid; 35. plaats in Noord-Holland; 37. grafbedekking; 38. valse
vrouw; 39. aanduiding; 40. nobel; 42. hoofd- en schouderdoek; 44. stuk; 45.
tijdmaat; 48. omroepvereniging; 50. traag; 52. Rotterdams station; 54. godsdienst,
(afk.) (Voor de oplossing zie men elders in dit nummer).
Kort besproken
In de voetstappen van Paulus
door H. N. Morton, vertaald
door A. G. Barkey Wolf.
H. P. Leopolds Uitg. Mij. N.V
Den Haag.
Het leven van de apostel Paulus is
een leven van felle bewogenheid ge-
wee.st. Een van de heftigste tegenstan
den van Jezus Christus, die de discipe
len van de door hem gehate Nazareeër
te vuur en te zwaard vervolgt, totdat hij
op de weg naar Damascus door Chris
tus wordt tegengehouden en tot het in
zicht van zijn dwaling wordt gebracht.
De bekering van Paulus is radicaal en
zo fel als hij eerst de aanhangers van
Christus' leer vervolgde, zo fel verde
digt hij nu Christus als de van God
gezondene, die de enige weg tot verlos
sing is.
Hij reist stad en land af en wordt de
eerste Christus prediker in Europa.
Niet gemakkelijk is zijn weg. Hij
schrijft daar zelf over in zijn brieven
aan de door hem gestichte Christus
gemeenten. Hij ondergaat miskenning
en vervolging, hij wordt in gevange
nissen geworpen en lijdt gebrek. „Maar
in dit alles zijn wij meer dan overwin
naars, door Hem die ons heeft lief
gehad", zo roemt hij.
Dr. Morton heeft Paulus nagereisd
en hij geeft ons een levend beeld van
deze tochten door de landen van de
oude en nieuwe wereld. Hij neemt zijn
lezers mee door het Palestina in Pau
lus' dagen en maakt telkens vergelij
kingen tussen het nu en toen.
Het boek is boeiend als een roman en
tal van illustraties verlevendigen het
geheel.
Mi*. Roothaert: De Wentel
trap. Uitg. A. W. Bruna,
Utrecht.
Mr. Roothaert is een prettig vertel
ler, die de kunst verstaat zijn lezers
een verhaal te brengen zonder al te
grote complicaties, maar niettemin
spannend tot het einde. In de Wentel
trap, welke verhaal zich afspeelt in het
na-oorlogse Antwerpen, is hij iets die
per doorgedrongen in de psyche van de
hoofdpersoon. Armand Dupuy. Armand
was student, maar de oorlog dwong hem
zijn studie af te breken en onder te
duiken in een illegale strijdgroep, waar
hij vertrouwd geraakt met moord en
roof. Het bandeloze leven uit de bezet
ting verhindert hem na de bevrijding
het rechte pad te vinden en ondanks
de goede voornemens, die hem af en
toe bezielen, daalt hij steeds verder de
wenteltrap af, die hem langzamerhand
dieper doet zinken in het moeras der
verdorvenheid van het Antwerpse ha
venkwartier. In de sloppen rond de
Bloedberg tracht Armand vergeefs zijn
geestelijk evenwicht te hervinden, on
dertussen levend als een bon-vivant en
gevierd bij de entraineuses uit de stam-
mineekes. Een beeldhouwer wijst hem
tenslotte de weg uit deze poel. De
Wenteltrap mogen we beschouwen als
een roman, die op treffende wijze de
na-oorlogse problemen van de ont
spoorde jeugd schildert.
Het is een onderhoudend boek, waar
van helaas de technische verzorging
veel te wensen overlaat. In het ons toe
gezonden exemplaar ontbraken tenmin
ste diverse bladzijden, die het verhaal
onaangenaam stoorden.
Lied van de week
Heden grote prijsverlaging,
Overal, voor iedereen.
Gratis knippen, gratis scheren
Tussen acht en kwart voor één.
Zeven centen de bananen,
Vijftig cent een kilo kanen.
Weet u wat dit zeggen wil?
Het is heden 1 April!
Gratis reizen in de treinen
En de bussen, ieder uur.
Loonsverhoging allerwegen
En verlaging van de huur.
Geen belasting meer betalen,
Maar een deel terug gaan halen.
Doch. dit is slechts een paskwil,
Wat het is toch 1 April!
Geen agent die je aat lopen
Als je lampie eens niet brandt,
Al het onrecht is verbannen,
Recht in heel ons vaderland.
Kamerleden, die niet zwetsen,
Vrouwen, die niet staan te
kletsen
Het is alles maar een grit,
Want we schrijven 1 April!
Niemand in de hele wereld,
Die over atomen praat.
Al\e stommetjes splots sprekers
In de Plaatselijke raad.
Ambtenarendie niet klagen,
Vrouwen, die haar huis niet ragen,
Ieder doet wat of hij wil
Was 't maar zo.' 't Is 1 April!
Alle dagen louter zonschijn,
En de kachel niet meer aan.
Geen corruptie meer an zwendel
En de oorlog naar de maan,
Dames zonder lippenstiften,
Sportvereerders, die niet kiften..
Doch nu houd ik mij maar stil,
Want het is tóch 1 April!
JABSON
NAAR VASTE GROND
W/AT WIJ „gezondheid" noemen, zou
kunnen worden omschreven als die
toestand, waarbij het lichaam als van
zelfsprekend wordt aanvaard. Een ge
zond mens heeft niets, dat hem licha
melijk hindert. Hij verricht z'n werk,
loopt, spreekt, fietst. En bij dat alles is
het lichaam hem vanzelfsprekend mid
del, werktuig, medium. Maar datzelfde,
bij gezondheid nauwelijks opgemerkte
lichaam, wordt bij ziekte tot een hin
derlijk obstakel. Je behoeft alleen maar
kiespijn te hebben, of een zwerende
vinger, om door je lichaam in ernstige
wijze te worden belemmerd. Erger nog,
het lijkt in zo'n geval wel, alsof je he
lemaal kies of vinger bent.
LIET ZIJN deze, door leder opgedane
ervaringen, die hebben doen vragen
naar de zin van het lichaam. Al vanaf
de Griekse tijd vinden wü twee typen
van beschouwing. Allereerst die, waar
bij het lichaam wordt opgevat als het
eigenlijke zijn. De prachtige Griekse
beelden, waarbij het lichaam tot z'n
volle recht komt, drukken iets van
deze beschouwing uit. In een meer ge
degenereerde zin vinden wij hetzelfde
bij de moderne bokser en filmster.
Wordt deze gedachte consequent door
gevoerd, dan wordt de „geest" ver
klaard uit het lichaam of als niet meer
dan bijkomend verschijnsel gezien.
Uit de Griekse tijd stamt eveneens de
opvatting, dat de „geest" het eigenlijke
zjjn is en het lichaam niet meer dan
een gevangenis voor de hogere geeste
lijke vermogens van de mens. Vooral
deze gedachte heeft een enorme in
vloed op onze cultuur uitgeoefend. Al
le ascese, alle minderwaardig achten
van de menselijke sexualiteit is hieruit
verklaarbaar.
|S NU vanuit de bijbel, en vanuit de
huidige stand van de wetenschap de
ene of de andere Griekse eenzijdigheid
waar te maken? Dat zal moeilijk luk
ken. De volgende overweging kan dit
al duidelijk maken. Wat moet ik zeg
gen: Ik heb een lichaam, of: Ik ben een
lichaam? Indien u de moeite neemt
hierover na t# denken, zult u merken,
dat beide uitdrukkSegen evenveel recht
hebben. Het lichaam-zijn en het li
chaam-hebben zijn gelijkberechtigd;
meer zelfs, ze zijn niet van elkaar los
te denken. De mens is niet zonder meer
„lichaam", of kortweg „geest". Veel be
ter is het te zeggen, dat mijn lichaam
de vorm is, waarin mijn eigen bestaan
zich verwerkelijkt. De mens kent zich
zelf nooit zonder lichaam. Het lichaam
is verplichting, noodlot en geschenk te
gelijkertijd. Een mens is nooit anders
dan mens-in-dit-lichaam. Vanuit ons
individuele, onverwisselbare lichaam
bekijken we de wereld, ondergaan wij
muziek, ontmoeten wij God. Nooit en
nergens valt een scheiding te maken
tussen zoiets als „alleen-maar-geest" en
„alleen-maar-lichaam". Een dualisme,
in wat voor vorm ook, is onhoudbaar.
WIE MOETEN nog een stap verder. We
moeten namelijk nog opmerken,
dat ons leven als lichamelijk leven,
noodwendig lijden en dood met zich
brengt. In dit lijden en sterven is de
hele mens, en waarlijk niet alleen z'n
lichaam, begrepen. De hele menB is een
zijn-tot-de-dood. Niets in of aan die
mens is daarvan uitgesloten. Want een
mens-zijn zonder lichaam is onmogelijk.
DROBEERT U nu eens vanuit dit
gezichtspunt de vleeswording des
Woords, zoals de klassieke term luidt,
te doorgronden. Dan staan wij voor het
diepste raadsel van de geschiedenis:
God wordt mens-in-dit-lichaam. En
daarmee onderworpen aan ziekte, leed
en sterven- Aan alle ruimtelijke en tij
delijke beperktheid!
Maar waarom dit alles? Om ons te
redden. Hoe? In de opstanding des vle-
zes! Wanneer Christus na zijn sterven
verschijnt aan z'n discipelen, verschijnt
hij in een lichaam, dat de lidtekens nog
draagt. Zijn opstandingslichaam is een
getekend lichaam. Gods verlossing is
niet de verlossing van een vage „geest".
Maar verlossing van mij, als mens-in-
mijn-eigen-lichaam. Het is goed dit al
les in lijdenstijd te overdenken.
Een bron van glans!
DUKE ELLINGTON NAAR
NEDERLAND?
De mogelijkheid bestaat, dat de Ame
rikaanse jazz-pianist en orkestleider,
Duke Ellington, in de maand April in
Amsterdam en Rotterdam concerten
zal geven. Volgende week concerteert
hij met zijn orkest in Parijs.
DOOR MARY BURCHELL
26
„Ik zal je mijn jas lenen, het is ontzet
tend koud geworden". In waarheid
was het niets kouder, zo niet minder
koud dan de vorige middag. Maar met
de waarheid hield Clara niet steeds
rekening al ze iets verlangde. En ze
wilde zeker zijn, dat er in Malever
niet gezegd zou worden, dat haar
broer een engagementsring was gaan
kopen voor een meisje, dat er (naar
Clara's zeggen) uitzag als een slecht
betaalde typiste.
Teresa begreep best, dat het aan
bod van die lening meer gedaan was
om de gevoelens van de Burderns te
ontzien, dan de hare en ze aanvaardde
het aanbod met een zekere plechtige,
jonge waardigheid die Elliott glim
lachend deed zeggen: „We zullen je
een eigen bontjas moeten geven,
Teresa".
Het was zijn wijze van belonen, om
dat zij zich goed door de moeilijkheid
heensloeg, wist ze en misschien was
het de vriendelijkste impuls, waar hij
tot nu toe naar geluisterd had. Ze ver
beet dus haar trots en gaf hem zijn
glimlach terug, zeggend:
„Dat zal heerlijk zijn". Zijn donkere
ogen rustten toegeeflijk op haar.
„Geloof je? Dan moeten we er gauw
werk van gaan maken".
„Je bent heus te lief voor me", be
gon ze ernstig, „je moet me niet zo
verwennen".
„Waarom niet?" vroeg hij. En zij'
kreeg de indruk, dat het een groot ge
noegen voor hem was, veel geld te
besteden aan iemand die het hem
naar de zin maakte.
„Ja. inderdaad, waarom niet?" mom
pelde Anthony nadenkend. Ten
slotte danken we een fortuin aan je".
Moest iemand dit al gehoord heb
ben, iedereen pretendeerde dat dit
niet het geval was en het ontbijt werd
beëindigd in een stemming van ge
noeglijkheid in deze genoeglijkste aller
werelden.
De jas, die Clara voor de dag had
gehaald, om Teresa meer het aan
schijn te geven van Elliott's verloofde
bleek, zoals de bezitster het noemde,
een „los overgooiertje" te zijn van
kostbaar, allerzachtst bruin eekhoorn.
„Trek het eens aan", beval Clara
met een soort gebiedende vriendelijk
heid, en Teresa trok het gehoorzaam
aan.
„Alsjeblieft, ziet ze er niet lief mee
uit?" riep Clara goedkeurend op een
toon van „ik wist dat dèt zou helpen"
„Het staat haar charmant", zei El
liott, zijn blik op Teresa vestigend
„Maar ze moet niet denken, dat ik met
minder pleizier haar ring met haar ge
kocht had, wanneer ze haar regenjas
had gedragen"
„O, Elliott!" Teresa was haast tot
tranen geroerd door dit onverwacht
bewijs van begrip voor de moeilijk
heden, die ze had te doorstaan onder
Clara's luchthartige bescherming. „Wat
ontzettend lief van je".
En na een korte aarzeling strekte
ze haar hand uit en raakte zijn arm
aan.
„Zo lief is dat niet". Hij keek een
beetje gemelijk op haar neer.
„Je bent een best kind". Toen gaf
hij een kort tikje op haar hand.
„Laten we gaan".
„Je hebt in de auto geen hoed no
dig", zei Clara, die blijkbaar door de
verachte baret het schilderij niet
wenste bedorven te zien.
Teresa zei dus haar toekomstige
schoonfamilie goede dag en stapte in
de wachtende Packard, dip naar het
scheen door Elliott zelf bestuurd werd.
„Heb- je een speciale voorkeur voor
een ring, Teresa?" vroeg hij, toen ze
snel over de dalende weg naar de
stad reden.
„Nee, ikgeloof het niet. Re heb
tot nu toe niet veel over engagements-
ringen nagedacht". (Wordt vervolgd)