4VS Virginia Vier. Abe Lenstra op 't oorlogspad HET NIEUWE BOEK Miinhardtjes: de cachet, FRANSE ACTRICE VERDWENEN Hoe is de stand Mieke Onze wekelijkse Puzzle-rubriek Radioprogramma voor dit week-end Hu 4 beroemde mid delen tegen pijnen. CMarine .4' Krui'swoordpuzzelaars aan de slag! 1 April Hei eigen lichaam BURGKMI HUWELIJK Ajax—Heerenveen en Mauriis-Blauw-Wit openen de strijd, om het landskampioenschap 0E BELANGRIJKSTE wedstrijden die voor morgen op het programma ■taan zijn natuurlijk de ontmoetingen tussen de afdelingskampioenen Mau ri tsBlauw Wit en AjaxHeerenveen. Het ia niet eenvoudig een voorspelling te doen ten aanzien van deze wedstrij den. In dergelijke ontmoetingen is het namelijk nie{ alleen van belang hoe groot het technische kunnen van de spelers is. De zenuwen spelen een voorname rol en het elftal met de meeste zelfbeheersing heeft de grootste kans van slagen. Wel menen wij dat Ajax een rede lijke kans heeft de punten thuis te houden. De Amsterdammers dienen echter terdege rekening te houden met de Friezen. Zij zullen alles in het werk stellen om thans een beter figuur te slaan dan in al die andere compe tities om het landskampioenschap en bovendien zal er één Fries zijn, die daar in Amsterdam zal willen bewijzen dat hij Neêrlands voetballer nummer één is. Na hetgeen wij Zondag in het Feijenoord Stadion hebben gezien, zal hem dat niet moeilijk vallen, want zonder overdrijving kunnen wij wel ■eggen dat Lenstra dat bewijs niet eens behoeft te leveren. Met een Abe Len stra op het oorlogspad zal Ajax aan Heerenveen een lastig tegenstander hebben. Graag geven wij toe dat één man een wedstijd niet kan winnen, maar het is wel zo, dat één man een geheel elftal kan bezielen. et. V4 Van Maurits weten wij hier in N.- Holland al heel weinig. We zullen dus maar rustig het resultaat tegen Blauw Wit afwachten. DWSNeptunus. De enige competitie-wedstrijd in de eerste klasse, die nog van belang is, is de beslissingswedstrijd tussen DWS en Neptunus. Zoals wij reeds eerder schre ven, is het protest van DWS afgewe zen. Het was voor de KNVB ook wel zeer moeilijk een dergelijk protest toe te wijzen. In de eerste plaats zou het hek van de dam zijn en in de tweede plaats is het vrijwel ondoenlijk het bewijs te leveren, dat een vereniging een tegenstander laat winnen. Het moet ons alleen vgn het hart, dat het regle ment, waarop het protest van DWS was gegrond, van nu en generlei waar de is. Het enige voordeel dat DWS thans heeft is, dat de spelers van het eerste team hoogstwaarschijnlijk „geladen" in het veld komen, daar zij zonder twij fel van mening zijn dat hun onrecht is geschied. die^ii^erdrijftenkoj^f2et^0en75^ Ontvoerd of reclametruc? De blonde Franse actrice Nicole Riche, die in de „Grand-Guignol" de hoofdrol speelt en in „Geen orchideeën voor mejuffrouw Blandish" van James Hadley Chase, is dezer dagen op ge heimzinnige wijze na de tweede acte verdwenen. Een zegsman van het the ater verklaarde, dat Nicole uit haar kleedkamer is- weggegaan na een brief van een onbekende te hebben ontvangen, waarin haar gevraagd werd naar huis te komen omdat haar moeder ziek was. Een politie-onder- zoek heeft aan het licht gebracht, dat Nicole's moeder niet ziek is. Na Woensdag heeft niemand de jonge to neelspeelster meer gezien. De avond bladen spreken het vermoeden uit, dat Nicole óf ontvoerd is óf dat haar ver dwijnen een reclame-trucje is. De rol van Nicole is nu overgenomen door haar plaatsvervangster. Hersengymnastiek door Bob Wallagh Een lezer vraagt mij of de ploe gen, die in de A.V.R.O.-studio voor de micrdfoan komen op een of andere wijze geïnstrueerd worden. Wel, een half uur vóór de uitzen ding begint, worden alle deelne mers ingewijd in verschillende zaken, die vooral de uitzending zelf betreffen, hun houding voor de microfoon, het niet tegelijk antwoorden, het lopen naar de microfoon en dan pas iet» zeggen en liiet halverwege de wandeling en al zulks. Kortom, de bezoekers worden „studio-minded" gemaakt door ze een beetje te laten accli matiseren. Anders zou wellicht niemand de moed kunnen opbren gen om zomaar „voor het front van luisterend Nederland" iets te zeggen temidden van allemaal mys terieus gloeiende rode lampjes en luisterende microfoons. Het enige waarover geen woord gesproken wordt, zijn natuurlijk de vragen zelf. Hier zijn de onze voor deze week: 1. Hoeveel loten zijn er eigenlijk in de Staatsloterij? 2. Wanneer werd de beroemde Chinese Muur gebouwd? 2. Wat is een ghost-writer 4. Hebben kamelen wimpers? 5. Wat bedoelt men met „vaatse wijn"? 6. Drie renners op de wielerbaan starten gelijk; ze komen naast elkaar te „liggen" en gaan ook precies gelijk over de eindstreep. Wie heeft de beste prestatie ge leverd? 7. Hoe heette de Nederlandse pro fessor, die de fameuze tocht met de K 18 maakte naar (toen) Neder- lands-Indie en rond de wereld? 8. Weet U wie Dzjoegasjwili is? 9. Welke drie Nazi-leiders werden in Neurenberg vrijgesproken? 10. Wat is meer: 70 pet. van 80 pet. of 80 pet. van 70 pet.? (Voor de antwoorden zie men elders in dit nummer.) 'N CTurm<\o> PRODUCT EEN LETTERGREEP-PUZZLE. (OPL., De 19 bedoelde woorden waren: 1. bewieroken; 2. prEdicatie; 3. BeDum; 4. miserabel; 5. onTfutselen; 6. veReen- voudigen; 7. prIJzenkast; 8. onDuidelijk;; ,9. atTentie; 10, ClEmentine; 11. taMa- rinde; 12. inPeperen; 13. clEmentie; 14. paRade; 15. plAtina; 16. onMetelijk; 17. FrEderik; 18. paNtomine; 19. BeTuwe. De derde letters vormen van boven naar beneden gelezen: WEDSTRIJD TEMPERAMENT. VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 402 irieter Nieuws om 7, 8 en 11 uur. 6.00 Het Radio-koperkwar tel. 6,15 Journalistiek weekoverzicht. 6.25 Promenade-orkest. 6.47 De katholieke kerk in Scandinavië. 7.15 Actualiteiten. 7.25 Mijn heer de voorzitter. 7.35 Bach-cyclus. 8.15 Lichtbaken. 8.40 Gram.-platen. 8.43 „Steek eens op heren!" 9.00 KRO-orkesten-parade. 9.30 Kon tiki. 9.55 Weekend-serenade. 10.25 Weet u het? 10.35 Indonsisch commentaar. 10.45 Avondgebed. 11.15 Radio Philharmo- nisch orkest. HILVERSUM II, 297 meter. Nieuws om 6, 8 en 11 uur. 6.15 Gram.platen. 6.30 Re- geringsuitzenfling. 7.00 Artistieke staalkaart. 7.30 Lezen in de Bijbel. 7.45 Passepartout. 8.15 Vindobona Schrammel'n. 8.42 Vara-Feest- \aria. 8.45 Onder moeders parapluie, 9.45 So cialistisch commentaar. 10.00 Grani.muziek. 10.15 De kermis van Europa. 10.45 De fluis terende Harmonica. 11.15 Gevarieerd program ma. VOOR ZONDAG HILVERSUM I, 402 meter Nieuws om 8, 9.30, 1, 7.30 en 11 uur. - 8.15 Sonate. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 HoogiuL 9.45 NCRV-orkest, ^.0.00 Kerkdienst, 11.30 Bach- p.cgramma. 12.00 Bernhard Renooy. 12.15 Apologie. 12.35 Pavane. 12.40 KRO-amuse- mentsorkest. 1.20 Omroeporkest. 2.30 Katho liek overleg. 2.55 Kamermuziek van Johannes Brahms. 4.10 Katholiek thuisfront. 4.15 Voet balkampioenschap. 4.30 Vespers. 5.00 Jeugd dienst. 6.30 Palmpasenprogramma. 7.00 Am sterdams vocaal ensemble. 7.15 Kent gij uw bijbel? 7.45 Actualiteiten. 7.52 In 't boeck- Luys. 8.12 Musica sacra. 9.45 „Maria van Magdala", hoorspel. 10.45 Avondg'ebed 11.15 Cello-recital. 11.50 Symphonie. HILVERSUM II, 297 meter. - Nieuws om 8, 6.15, 8 en 11 uur. 8.18 Zingende torens en koperaccoorden. 8.30 Voor het platteland. 8.40 Boyd Neel, strijkorkest. 9.00 Wees wijs op reis. 9.10 Sport. 9.15 Men vraagt en wij draaien. 9.45 Geestelijk leven. 10.00 Meester- trio. 10.25 Met en zonder omslag. 10.50 Pe ter Yorke en zijn orkest. 11.15 Triangel. 12.00 Lijdensgedichten. 12.05 Eerste deel van de Matthaus Passion. 1.35 Boekenhalfuur. 2.00 Clavichord-recital. 2.15 Tweede deel van Matthaus Passion. 4.30 Sportrevue. 5.00 Gra- mofoonmuziek. 5.30 Ome Keesje. 5.50 The modernaires. 6.00 Sport. 6.30 Strijdkrachten. 7.00 Luisterclubs, opgelet. 7.30 Het woord spreekt ons aan. 8.15 Waltztime. 8.45 De be levenissen van commissaris Maigret, hoorspel. 9.05 Avro-allerlei. 9.10 Weer-wispelturigheden. 9.55 's Levens speeltuin. 10.30 Musicorda. 11.15 Bruno Walter dirigeert. RADIODISTRIBUTIEDIENST LIJN III 8.05 Gr. 9.30 Lux.: Chansons. 8.55 VI. Br.: Sportber. 9.15 Gram. 9.20 Apéritief. 9.30 Gram. 10.00 Gram. 10.15 Beiaard. 10.30 Gram. 10.45 Verv. Beiaard. 11.00 Fanfare. 11.45 Fr. Br.: Hot fazz. 12.00 VI. Br.: Lie deren. 12.15 „Sweet- and Soft Players". 13.15 Piano. 13.30 V. d. sold. 14.00 Opera- en Bel canto. 15.30 Eng. L. P Verz.pr. 16.30 Take it from here. 17.00 VI. br.: Kwart. „Haydn". 17.55 Sportuitsl. 18.00 Gr. 18.30 Lux.: So mething to sing about. 19.30 Non stopl Recht doorl 21.30 Ad. 21.45 Gr. 22.15 Gr 23.05 Stemmige muz. LIJN IV 8.10 Gr. 8.32 Gr. 9.00 Eng. L. P.: Piano. 9.20 „Ranchers". 9.40 Orgel. 10.10 Meisjes koor. 10.30 Mil. ork. 11.0C Gram. 11.30 Zang 12.00 Ignorance is Bliss. 12.30 Fr. Br.: Omr. ork. 13.00 Eng. L. P.: Verz.pr. 14.15 Peter Yorke. 15.00 Fr. Br.: Gram. 15.45 Marsen. 16.00 Lux.: Hollywood Calling. 16.15 Music Box. 16.30 Grace Fields. 17.00 Eng. H. S.: BBC Operakooi en ork. 18.00 Lux.: Pioneers. 18.15 Eng. L. P.: „Much binding in the Marsh". 18.45 Top Score. 19.30 „Ray's a laugh". 20.00 Beromünster: Bach. 20.30 Eng. L. P.: Palm Court Orch. 21.30 Comm. singing. 22.00 Variety Bandbox. 23.15 Piano. 23.30 „Think on these things". 23.45 Sandy Mac- pherson. VOOR MAANDAG HILVERSUM I, 402 meter Nieuws om 7 8, 1, 7, 8 en 11 uur. 8.10 Sportuitsla gen. 8.20 Wladimir Horowitz. 8.45 Muziek bij het >verk. 9.15 Ochtendbezoek. 9.35 Fa miliecompetitie. 10.10 Sonate. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Cello-concert. 11.20 Van oude en nieuwe schrijvers. 11.40 Zangrecital. 12.10 Gramofoonmuziek. 12.33 Metropole-orkest. 1.15 Rameau-cyfclus. 1.50 Treurmuziek. 2.00 Schoolradio. 2.35 Bonbons bij de thee. 3.00 Romeo et Juliette. 3.30 Piano-recital. 4.00 Bijbellezing. 4.45 Sonata da camera. 5.00 Het kleuterklokje klingelt. 5.15 NCR V-koor. 5.45 Zigeunerkwartet. 6.05 In de Soete Suykerbol. 6.20 Sport. 6.30 Met band en plaat voor u paraat. 7.15 Engelse les. 7.30 Melachrino or chestra. 7.40 Vandaag. 8 05 Disco actualitei ten. 8.15 Hollands strijkorkest. 9.00 „Jimmy vindt zijn vader", hoorspel. 9.40 Adagio en Fuga. 9.50 't Kerkvenster. 10.00 Harp-ensem- ble. 10.25 Geestelijke liederen. 10.45 Avond- overdenking. 11.15 Carl Nielsen-concert. HILVERSUM II, 297 meter. Nieuws om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur. - 8.18 Alain Rumans. 8.35 Tony Murena en zijn orkest. 9.00 Finn Videro. 10.00 Voor de oude dag. 10.05 Mor genwijding. 10.20 Marek Weber. 10.30 Voor de vrouw. 10.45 De regenboog. 11.20 Maria van Uden. 11.40 Het slot zonder sleutel. 12.00 Plaatjes van Toon Hermans. 12.15 In de can- tme. 1.15 Promenade orkest. 1.50 Het Milt herth trio. 2.00 Nederlandse muziek. 2.30 lussen mens en nevelvlek. 2.45 The continen tal strings. 3.00 Van ander ras. 4.20 Halle orkest. 5.00 De school is uit. 5.30 Vaughan Monroe en zijn orkest. 5.45 Regeringsuitzen ding. 6.20 Dansorkest. 6.30 Strijdkrachten. 100 Ludnulla Bertlova. 7.30 Wetenschap en oorlog. 7.45 Regeringsuitzending. 8.15 Het Paul Godwin sextet. 8.45 Actuele kanttekenin gen. 9.20 Hollands nieuws. 9.45 Zeven weken in het vrije Indonesië. 10.00 Radio Philharmo- msch orkest. 11,15 Orgelspel. 11.35 Glenn Miller en zijn sextet. RADIODISTRIBUTIEDIENST LIJN III 7.05 Gram. 7.30 Kron. 7.40 Gymn. 7.50 Gram. 8.05 Conc. 9.05 Deuntjes. 10.10 Verz pr 10.55 „There is a green hill". 11.00 Man- tovani. 11.30 Eng. L. S.: Mil. ork. 12.00 VI, Lr.: Gram. 12.15 Kwart. Hemould. 1240 Verz kwartet. 13.15 Klass. muz. 14.10 Those were the days. 154)0 BBC Welsh Oroh. 16.00 Eng. L P.: „Dulcet Strings". 16.30 Voor de sold. 16.45 Ork. Winstone. 17.10 Gevar. muz. 18.00 V d. sold. 18.30 VI. Br: V. d. sold. 19.30 Gram. 19150 Feuilleton. 20.00 Pro Musica Antiqua. 21.00 Fr. Br.: Gram. 21.15 VI. Br. Omr. ork. 22.15 Vlaams progr. 23.05 Symph. concert. LIJN IV 7.15 „Bonjour le Monde". 7.25 „On prend le café au lait au lit!" 7.30 Eng. H. S.: Sex ier Simpson. 8.10 Conc. 9.00 Kookpraatje. 9.10 Svmph. muz. 10.00 Lux.: Ménag'e et Musique (VI.) en (Fr.). 11.30 NWDR: Gr.. 12.00 Fragm. uit „Polenblut". 12.30 Fr. Br.: Omr oik. 13.00 Eng. L. P.: Orgel. 13.30 Fr. Br.: Giam. 14.00 Eng. L F: BBC Schots ork. 14.45 Voor de kinderen. 15.00 Kalundborg: Ork. v. Aarhus met hoornsolist. 16.15 Eng. H. S.: Fragm. uit „The third Man". 17.00 Dansork. Elack. 17.30 VI. Br.: Ork. Kenny. 18.00 NWDR: Bont progr. 18.30 Fr. Br. Gram. 18.45 Caus. 19.00 Eng. L. P.: Zang. 19.15 Prome nade Players. 19.45 Eng. H. S.: BBC North Orch. 20.30 Eng. L. P.: „Ignorance is Bliss". 21.00 Rainbow-Room. 21.45 Eng. H. S.: .Starlight Hour". 22.15 Eng. L. P.: „Palace of Varieties Chorus". 2315 „Topic for to night". 23.20 Ork Rabin. Opnieuw is gebleken dat dit genre puzzles zich in de grootste belangstel ling mag verheugen. Een zeer groot aantal oplossingen uit onze provincie en ook daarbuiten bereikte ons ditmaal, Na loting onder de inzenders van een goede oplossing is de wekelijkse prijs ft f 5.ditmaal gewonnen door de Heer D. Mantel Pzn., Westerbuurt 27, Ven huizen. Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden toegezonden. En nu onze nieuwe opgave. - PUZZLE 130. OPTELLEN EN AFTREKKEN Hieronder vindt men de optelling en aftrekking van twee gelijke getallenpa- ren (elk van tien cijfers, maar gegeven in letters). Optelling Aftrekking COURANTELK COURANTELK EOALUTRKLE EOALUTRKLE TTUUAANNEA RATCAECLAO Dezelfde letter stelt steeds hetzelfde cijfer voor. Hoe zien de optelling en af trekking er geheel in cijfers uit? Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 6 April aan de Redactie van dit blad. (Er wordt weer een prijs van f 5.verloot). Wanneer zware hoofdpijn, hevige zenuw- ol andere pijnen niet te verdrijven zijn, neem dan een» Cheiarine „4". Elk tablet bevat vier wereldberoemde genees middelen. Eén ervan - Chelarox - zorgt dat zelfs de gevoeligste maag tóch niet van streek raakt. Horizontaal; 1. Spelleiding; 5. Mooi; 9. Wier; 11. bladmetaal; 12. Vreemde munt; 14. Inwoner van Iran; 16. Stad in Rusland; 17. Bergplaats; 18. Plechtige belofte; 20. draf; 22. een in de grond levend dier; 23. knorrepot; 25. dikke vette rook26. koortswerend middel27. onbehaard; 29. aanduiding overtreffende trap; 30. Indogermaan; 31. meer; 32. Chinese Macaroni; 33. soort van mijt; 34. plaats in Gelderland; 36. stad in Lotharingen; 38. flink voor de leeftijd; 39. plaats in Gelderland; 41. aardig; 43. mannetjeshond; 44. Episch- lyrisch gedicht; 46. tijdrekening; 47. en dergelijke; 48. houten verpakking; 49. gemalen koren; 51. klasse (afk.); 52. dichte menigte; 53. kinderdoek; 55. zaadpluis; 56. vlinderbloemige plant. Verticaal: 1. damp verspreiden; 2. vertrek!; 3. plaats in Noord-Holland; 4. stekeldier; 5. glazen verpakking; 6. huivering; 7. aankomend, (afk.); 8. Oude Latijnse bijbelvertaling; 10. God der Liefde; 11. zoutachtig; 13. zintuig; 15. af en toe; 16. familielid; 17. brandbaar koord; 19. vaandel; 21. soort biljartspel 22. krijgswezen; 24. open rijtuig; 26. lastdier; 28. vernis; 30. toiletartikel; 33. stap; 34. verharde huid; 35. plaats in Noord-Holland; 37. grafbedekking; 38. valse vrouw; 39. aanduiding; 40. nobel; 42. hoofd- en schouderdoek; 44. stuk; 45. tijdmaat; 48. omroepvereniging; 50. traag; 52. Rotterdams station; 54. godsdienst, (afk.) (Voor de oplossing zie men elders in dit nummer). Kort besproken In de voetstappen van Paulus door H. N. Morton, vertaald door A. G. Barkey Wolf. H. P. Leopolds Uitg. Mij. N.V Den Haag. Het leven van de apostel Paulus is een leven van felle bewogenheid ge- wee.st. Een van de heftigste tegenstan den van Jezus Christus, die de discipe len van de door hem gehate Nazareeër te vuur en te zwaard vervolgt, totdat hij op de weg naar Damascus door Chris tus wordt tegengehouden en tot het in zicht van zijn dwaling wordt gebracht. De bekering van Paulus is radicaal en zo fel als hij eerst de aanhangers van Christus' leer vervolgde, zo fel verde digt hij nu Christus als de van God gezondene, die de enige weg tot verlos sing is. Hij reist stad en land af en wordt de eerste Christus prediker in Europa. Niet gemakkelijk is zijn weg. Hij schrijft daar zelf over in zijn brieven aan de door hem gestichte Christus gemeenten. Hij ondergaat miskenning en vervolging, hij wordt in gevange nissen geworpen en lijdt gebrek. „Maar in dit alles zijn wij meer dan overwin naars, door Hem die ons heeft lief gehad", zo roemt hij. Dr. Morton heeft Paulus nagereisd en hij geeft ons een levend beeld van deze tochten door de landen van de oude en nieuwe wereld. Hij neemt zijn lezers mee door het Palestina in Pau lus' dagen en maakt telkens vergelij kingen tussen het nu en toen. Het boek is boeiend als een roman en tal van illustraties verlevendigen het geheel. Mi*. Roothaert: De Wentel trap. Uitg. A. W. Bruna, Utrecht. Mr. Roothaert is een prettig vertel ler, die de kunst verstaat zijn lezers een verhaal te brengen zonder al te grote complicaties, maar niettemin spannend tot het einde. In de Wentel trap, welke verhaal zich afspeelt in het na-oorlogse Antwerpen, is hij iets die per doorgedrongen in de psyche van de hoofdpersoon. Armand Dupuy. Armand was student, maar de oorlog dwong hem zijn studie af te breken en onder te duiken in een illegale strijdgroep, waar hij vertrouwd geraakt met moord en roof. Het bandeloze leven uit de bezet ting verhindert hem na de bevrijding het rechte pad te vinden en ondanks de goede voornemens, die hem af en toe bezielen, daalt hij steeds verder de wenteltrap af, die hem langzamerhand dieper doet zinken in het moeras der verdorvenheid van het Antwerpse ha venkwartier. In de sloppen rond de Bloedberg tracht Armand vergeefs zijn geestelijk evenwicht te hervinden, on dertussen levend als een bon-vivant en gevierd bij de entraineuses uit de stam- mineekes. Een beeldhouwer wijst hem tenslotte de weg uit deze poel. De Wenteltrap mogen we beschouwen als een roman, die op treffende wijze de na-oorlogse problemen van de ont spoorde jeugd schildert. Het is een onderhoudend boek, waar van helaas de technische verzorging veel te wensen overlaat. In het ons toe gezonden exemplaar ontbraken tenmin ste diverse bladzijden, die het verhaal onaangenaam stoorden. Lied van de week Heden grote prijsverlaging, Overal, voor iedereen. Gratis knippen, gratis scheren Tussen acht en kwart voor één. Zeven centen de bananen, Vijftig cent een kilo kanen. Weet u wat dit zeggen wil? Het is heden 1 April! Gratis reizen in de treinen En de bussen, ieder uur. Loonsverhoging allerwegen En verlaging van de huur. Geen belasting meer betalen, Maar een deel terug gaan halen. Doch. dit is slechts een paskwil, Wat het is toch 1 April! Geen agent die je aat lopen Als je lampie eens niet brandt, Al het onrecht is verbannen, Recht in heel ons vaderland. Kamerleden, die niet zwetsen, Vrouwen, die niet staan te kletsen Het is alles maar een grit, Want we schrijven 1 April! Niemand in de hele wereld, Die over atomen praat. Al\e stommetjes splots sprekers In de Plaatselijke raad. Ambtenarendie niet klagen, Vrouwen, die haar huis niet ragen, Ieder doet wat of hij wil Was 't maar zo.' 't Is 1 April! Alle dagen louter zonschijn, En de kachel niet meer aan. Geen corruptie meer an zwendel En de oorlog naar de maan, Dames zonder lippenstiften, Sportvereerders, die niet kiften.. Doch nu houd ik mij maar stil, Want het is tóch 1 April! JABSON NAAR VASTE GROND W/AT WIJ „gezondheid" noemen, zou kunnen worden omschreven als die toestand, waarbij het lichaam als van zelfsprekend wordt aanvaard. Een ge zond mens heeft niets, dat hem licha melijk hindert. Hij verricht z'n werk, loopt, spreekt, fietst. En bij dat alles is het lichaam hem vanzelfsprekend mid del, werktuig, medium. Maar datzelfde, bij gezondheid nauwelijks opgemerkte lichaam, wordt bij ziekte tot een hin derlijk obstakel. Je behoeft alleen maar kiespijn te hebben, of een zwerende vinger, om door je lichaam in ernstige wijze te worden belemmerd. Erger nog, het lijkt in zo'n geval wel, alsof je he lemaal kies of vinger bent. LIET ZIJN deze, door leder opgedane ervaringen, die hebben doen vragen naar de zin van het lichaam. Al vanaf de Griekse tijd vinden wü twee typen van beschouwing. Allereerst die, waar bij het lichaam wordt opgevat als het eigenlijke zijn. De prachtige Griekse beelden, waarbij het lichaam tot z'n volle recht komt, drukken iets van deze beschouwing uit. In een meer ge degenereerde zin vinden wij hetzelfde bij de moderne bokser en filmster. Wordt deze gedachte consequent door gevoerd, dan wordt de „geest" ver klaard uit het lichaam of als niet meer dan bijkomend verschijnsel gezien. Uit de Griekse tijd stamt eveneens de opvatting, dat de „geest" het eigenlijke zjjn is en het lichaam niet meer dan een gevangenis voor de hogere geeste lijke vermogens van de mens. Vooral deze gedachte heeft een enorme in vloed op onze cultuur uitgeoefend. Al le ascese, alle minderwaardig achten van de menselijke sexualiteit is hieruit verklaarbaar. |S NU vanuit de bijbel, en vanuit de huidige stand van de wetenschap de ene of de andere Griekse eenzijdigheid waar te maken? Dat zal moeilijk luk ken. De volgende overweging kan dit al duidelijk maken. Wat moet ik zeg gen: Ik heb een lichaam, of: Ik ben een lichaam? Indien u de moeite neemt hierover na t# denken, zult u merken, dat beide uitdrukkSegen evenveel recht hebben. Het lichaam-zijn en het li chaam-hebben zijn gelijkberechtigd; meer zelfs, ze zijn niet van elkaar los te denken. De mens is niet zonder meer „lichaam", of kortweg „geest". Veel be ter is het te zeggen, dat mijn lichaam de vorm is, waarin mijn eigen bestaan zich verwerkelijkt. De mens kent zich zelf nooit zonder lichaam. Het lichaam is verplichting, noodlot en geschenk te gelijkertijd. Een mens is nooit anders dan mens-in-dit-lichaam. Vanuit ons individuele, onverwisselbare lichaam bekijken we de wereld, ondergaan wij muziek, ontmoeten wij God. Nooit en nergens valt een scheiding te maken tussen zoiets als „alleen-maar-geest" en „alleen-maar-lichaam". Een dualisme, in wat voor vorm ook, is onhoudbaar. WIE MOETEN nog een stap verder. We moeten namelijk nog opmerken, dat ons leven als lichamelijk leven, noodwendig lijden en dood met zich brengt. In dit lijden en sterven is de hele mens, en waarlijk niet alleen z'n lichaam, begrepen. De hele menB is een zijn-tot-de-dood. Niets in of aan die mens is daarvan uitgesloten. Want een mens-zijn zonder lichaam is onmogelijk. DROBEERT U nu eens vanuit dit gezichtspunt de vleeswording des Woords, zoals de klassieke term luidt, te doorgronden. Dan staan wij voor het diepste raadsel van de geschiedenis: God wordt mens-in-dit-lichaam. En daarmee onderworpen aan ziekte, leed en sterven- Aan alle ruimtelijke en tij delijke beperktheid! Maar waarom dit alles? Om ons te redden. Hoe? In de opstanding des vle- zes! Wanneer Christus na zijn sterven verschijnt aan z'n discipelen, verschijnt hij in een lichaam, dat de lidtekens nog draagt. Zijn opstandingslichaam is een getekend lichaam. Gods verlossing is niet de verlossing van een vage „geest". Maar verlossing van mij, als mens-in- mijn-eigen-lichaam. Het is goed dit al les in lijdenstijd te overdenken. Een bron van glans! DUKE ELLINGTON NAAR NEDERLAND? De mogelijkheid bestaat, dat de Ame rikaanse jazz-pianist en orkestleider, Duke Ellington, in de maand April in Amsterdam en Rotterdam concerten zal geven. Volgende week concerteert hij met zijn orkest in Parijs. DOOR MARY BURCHELL 26 „Ik zal je mijn jas lenen, het is ontzet tend koud geworden". In waarheid was het niets kouder, zo niet minder koud dan de vorige middag. Maar met de waarheid hield Clara niet steeds rekening al ze iets verlangde. En ze wilde zeker zijn, dat er in Malever niet gezegd zou worden, dat haar broer een engagementsring was gaan kopen voor een meisje, dat er (naar Clara's zeggen) uitzag als een slecht betaalde typiste. Teresa begreep best, dat het aan bod van die lening meer gedaan was om de gevoelens van de Burderns te ontzien, dan de hare en ze aanvaardde het aanbod met een zekere plechtige, jonge waardigheid die Elliott glim lachend deed zeggen: „We zullen je een eigen bontjas moeten geven, Teresa". Het was zijn wijze van belonen, om dat zij zich goed door de moeilijkheid heensloeg, wist ze en misschien was het de vriendelijkste impuls, waar hij tot nu toe naar geluisterd had. Ze ver beet dus haar trots en gaf hem zijn glimlach terug, zeggend: „Dat zal heerlijk zijn". Zijn donkere ogen rustten toegeeflijk op haar. „Geloof je? Dan moeten we er gauw werk van gaan maken". „Je bent heus te lief voor me", be gon ze ernstig, „je moet me niet zo verwennen". „Waarom niet?" vroeg hij. En zij' kreeg de indruk, dat het een groot ge noegen voor hem was, veel geld te besteden aan iemand die het hem naar de zin maakte. „Ja. inderdaad, waarom niet?" mom pelde Anthony nadenkend. Ten slotte danken we een fortuin aan je". Moest iemand dit al gehoord heb ben, iedereen pretendeerde dat dit niet het geval was en het ontbijt werd beëindigd in een stemming van ge noeglijkheid in deze genoeglijkste aller werelden. De jas, die Clara voor de dag had gehaald, om Teresa meer het aan schijn te geven van Elliott's verloofde bleek, zoals de bezitster het noemde, een „los overgooiertje" te zijn van kostbaar, allerzachtst bruin eekhoorn. „Trek het eens aan", beval Clara met een soort gebiedende vriendelijk heid, en Teresa trok het gehoorzaam aan. „Alsjeblieft, ziet ze er niet lief mee uit?" riep Clara goedkeurend op een toon van „ik wist dat dèt zou helpen" „Het staat haar charmant", zei El liott, zijn blik op Teresa vestigend „Maar ze moet niet denken, dat ik met minder pleizier haar ring met haar ge kocht had, wanneer ze haar regenjas had gedragen" „O, Elliott!" Teresa was haast tot tranen geroerd door dit onverwacht bewijs van begrip voor de moeilijk heden, die ze had te doorstaan onder Clara's luchthartige bescherming. „Wat ontzettend lief van je". En na een korte aarzeling strekte ze haar hand uit en raakte zijn arm aan. „Zo lief is dat niet". Hij keek een beetje gemelijk op haar neer. „Je bent een best kind". Toen gaf hij een kort tikje op haar hand. „Laten we gaan". „Je hebt in de auto geen hoed no dig", zei Clara, die blijkbaar door de verachte baret het schilderij niet wenste bedorven te zien. Teresa zei dus haar toekomstige schoonfamilie goede dag en stapte in de wachtende Packard, dip naar het scheen door Elliott zelf bestuurd werd. „Heb- je een speciale voorkeur voor een ring, Teresa?" vroeg hij, toen ze snel over de dalende weg naar de stad reden. „Nee, ikgeloof het niet. Re heb tot nu toe niet veel over engagements- ringen nagedacht". (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1950 | | pagina 7