icretaresse,
het plan-Schuman, het plan-
Stikker en Groot-Brittannie
Corseifatiriek
Parijs verwacht de Nederlandse gasten
BATAVUS
eren!
In Brussels tram is de klant geen
koning meer
Geen snel succes
te verwachten
Cultureel Nieuws
ette meisges
!n vrouwen
HOUT
*GADERING
Met weinig geld kunt u een heerlijke
buitenlandse vacantie genieten
De Lichtstad is niet
duur, als u
Ook
U
hoort
GEERVLIET
Strijd der kampioenen
nadert beslissing
Limburgia heeft aan twee
punten genoeg
l
RIJW I E L E N
trotseren de tijd
L door degelijkheid
f é&é&é&éte
Insulaire hoogmoed, socialistische
kortzichtigheid of goede politiek?
HARDLIJVIGHEID?
H Roerindustrie, misschien weinig voel- streefd moeten worden. Zie ik het
Zij komen thuis
ZATERDAG 17 JUNI 1950
Peon ge*
riagbedrag
méér, tripbneert
Alcmaria (Jw kle
ding. Triplonheefi
een drievoudige
werking. Het be-
strijdislijtage. mot
en vocht tegetijkl
Mantel. I 4«—
Regenjas f 4-50
Zaterdag meer thuis
IENH EN VERVERÖ
I FABRIEK. VOORMEES 3. «KMAAt
IEL. 3568 (K 2200) WINKa; SCH0U-
IBBIRAAI 24, ALKMAAR, IEL 4554.
DEPOT: I. H. M. i BROEDER, BERGER
L STATIONSSTRAAT 9. IEL MI4«2208)
ONSULENT,
v. Bel. eons,
i 3607
VIER STATEN 3.
mte te maken in onze
rkopen wij deze week
!R-AMEUBLEMENTEN
TNDERDE PRIJZEN.
en niet geëtaleerd,
htigen in onze zaak
>ORD 46 - ALKMAAR
ONSTELLING VAN „DE
'E ALKMAAR, worden uit
de bediening in het restau-
iar gevraagd.
ie goed kunnen rekenen en
mis niet noodzakelijk daar
per week volgens provisie-
M-mjassen worden gezorgd.
werkzaamheden tegen hoog
i PERSONEEL voor alle
5n en ÉNIGE KOKS ge
en Vrijdag 24 Juni van
igsterrein.'
in goede staat.
geheel in prima staat.
38, in goede staat,
530, TEL. 3685, HEILOO.
U
LTVERZORGING VOOR
OMSTREKEN".
ig zal worden gehouden op
des avonds om half 8 in
het Waagplein te Alkmaar,
secr. en penn. over 1949.
comm. en accountant,
istuursleden wegens perio-
van de heren W. Derksen
llander.
leden v. d. contröle-comm.
van de heren P. van Am-
I. van de Pol.
PHANDEL vraagt een
eibare schoolopleiding,
rijksregeling.
aan het secretariaat:
aar.
AAR,
a.s., wegens voorgeno-
;enwoordige, een
moderne talen en rui-
ïelfstandig te werken,
nftelijk te solliciteren
ierige gegevens en bij-
Are de Triomphe, machtige boog op de Place de l'Etoile, het stervormige
plein aan het begin van de Champs Elysées.
(Van onze correspondent te Parijs),
y HEBT nu niet zo erg veel geld, maar u wilt met uw vacantie toch beslist
eens heit land uit. U bent er nog nooit geweest, of misschien eens een keertje
vóór de oorlog, maar uw hartewens is toch om naar Parijs te gaan. Maar
u kent daar niemand, u hebt verhalen gehoord, dat alles er zo duur is en
daarom twijfelt u. Daarom hebben wij nu juist dit artikeltje geschreven; om
u uiteen te zetten, hoe u op een goedkope manier een prettige vacantie in de
Franse hoofdstad kunt gaan doorbrengen, om u er voor te behoeden, dat u al
te vaak by de neus genomen wordt en om u het een en ander te vertellen)
over de pryzen In Parijjs ln het algemeen.
francs wilt u per dag zeker niet voor
een kamer uitgeven, want u weet, dat
er in Parijs duizenaen hotelletjes zijn,
die die prijs niet overschrijden. Maar
waar die te vinden?
In Montparnasse, in het Quartier
Latin (de Parijse studentenwijk) heeft
u de meeste kans te slagen. Er zal
wel eens geantwoord worden, dat alles
vol Is, maar wanneer u even blijft
zoeken, zult u toch weldra onderdak
gevonden hebben, waarbij u weet,
dat de prijs van een kamer niet ver
andert of u er nu alleen of met zfln
beiden slaapt.
y WILT met de trein gaan? Uitste
kend idee, maar dan moet u beslist
niet vergeten, dat u uw plsiats een
week van te voren moet bespreken.
Dan weet u tenminste, dat u de gehele
reis kunt zitten en dan is er natuurlijk
geen enkel bezwaar tegen, dat u der
de klasse reist.
Ja, wij geven het toe, u zit lang
in de trein: liefst negen uur. Het
steeds wisselende landschap maakt
die tijd wel korter, maar wanneer u
's avonds om een uur of zes in Parijs
aankomt, bent u toch werkelijk moe
en dorstig. U roept dus een kruier
die in Parijs porteur heet en u ver
geet, dat die porteurs duur zijn en
vaak veel te hoge prijzen vragen.
Wanneer u hem dan bovendien nog
opdraagt een taxi voor u te zoeken,
dan bent u al een 500 francs kwijt
voor u ln uw hotel bent aangekomen.
Nee, draag uw koffertje liever zelf
en duik in de metrogang, die u in het
station vindt. Die metro lijkt heel in
gewikkeld, maar wanneer u de eerste
keer even de tijd neemt dan blijkt,
dat het allemaal toch heel eenvoudig
is. U koopt een metrocarnet, waarin
10 kaartjes zitten. Met één zo'n kaar
tje (14 francs) kunt u net zo vaak
overstappen als u zelf wilt.
De moeilijkheid wordt nu, een ge
schikt hotel te vinden. Meer dan 500
Lied van de week
Vaderdag
't Is Vaderdag morgen
Dat geeft me een pret.
Ik heb reeds mijn kuif in
De krullen gezet.
Mijn vrouw rent door 't huls
En mijn stoel staat reeds klaar,
't Is Vaderdag morgen,
Ik ben de sigaarl
Ik weef niet wat snuiter
Deez' dag heeft bedacht.
Maar mij heeft het nooit iets
In 't laadje gebracht.
Ze geven geschenken,
~'t Zij minder of meer
Maar vader moet dokken,
Dddr komt het op neer.
Gewoonlijk is vader
Het lastdier in huis.
„Zeg man! schrob de straat eens.
Hak hout voor 't fornuis.
Spoel even de luiers,
Die staan nog in 't sop.
En ruim dan na afloop
De boel even op".
Doch nu komt plots vader
In 't centrum te staan.
„Geef vader sigaren!"
Zo raadt men u aan.
Een daseen paar sokken,
Een pakje tabak..
Heel Nederland heeft thans
Voor vader een zwak.
En zo draait thans alles
Om óns, wat een eer!
Maar ik denk terloops:
dat verandert wel weer.
Enfin, deze dag geeft
Toch altiid vertier.
Is 't niet voor de pappa,
Dan voor d'winkelier
JABSON
De maaltijden.
JSJATUURLIJK gaat u uw hotel niet
zoeken in de omgeving van de
Champs Elysées of om de Opera en in
principe gaat u daar ook niet eten,
gezien het feit, dat u wat zuinig op
uw frankjes wilt zjjn. Daarom be
sluit u ook, dat u uw ontbyt zelf op
uw kamer klaar maakt. Dat Parijse
ontbijt vindt u toch wat magertjes
(het bestaat uit een grote kop koffie
met één of twee croissants) en daar
om gaat u zelf liever een stokbrood
(baquette) wat boter en een paar
plakjes ham kopen. De lunch (dejeu
ner) gaat u in een van die vele ge
zellige restaurants in Montparnasse
eten, waar u voor 350 francs (met
permissie) uw buikje vol krijgt. Stapt
u nu niet zo maar een restaurant bin
nen zonder van te voren op de ver
plicht buiten hangende spijskaart te
gaan kijken wat de verschillende za
ken kosten pl.m. 150 francs voor een
biefstuk met frites? 20 francs voor
een bordje soep en 50 francs voor een
halve liter? Dat zfln redelijke prijzen,
zodat u met een gerust hart naar bin
nen kunt stappen.
Het amusementsleven.
j^AAR u wilt natuurlijk ook wel eens
wat zien. U heeft over het ver
maak in Parijs zoveel min of meer op
windende verhalen gehoord, dat u
daar nu toch ook wel eens iets van
met eigen ogen wilt aanschouwen.
Dan moet u echter voorzichtig zjjn,
tenminste wanneer u niet de kans wilt
lopen in' een avond uw hele vacantie-
budget uit te geven. Het z.g. nachc-
leven in Pa» ijs is heel erg duur. In
die clubs van Montmartre en om de
Champs Elysées, die zo tegen een uur
of elf 's avonds pas open gaan, bent
u n.l. verplicht champagne te drinken,
die 4000 francs per fles kost.
Ook de schouwburgen zijn vrij duur,
te weten van 200 tot 800 francs. Een
uitzondering vormen echter de natio
nale theaters, te weten de Comédie
Franqaise, de Opéra en de Opéra Co-
mique. Deze 3 vermaarde theaters,
waar u de beste voorstellingen op het
gebied van de opera en de dans kunt
zien, ontvangen namelijk een reus
achtige subsidie van de staat, die hen
in staat stelt hun toegangsprijzen
zeer laag te houden. Zo kan men b.v
in de zaal van de Comédie Franqaise,
die uit de tijd van Molière dateert,
voor 150 francs een Molière-voorstel
ling zien, die nergens ter wereld zijn
weerga vindt.
De bioscopen zijn te verdelen in twee
soorten, te weten de buurtbioscopen,
die weer goedkoop zijn en de andere,
die men meestal langs de grote boule
vards vindt en waar u al gauw 150
francs voor een plaats betaalt. Maar
er zijn in Parijs allerlei andere ma
nieren om zich te amuseren, waarbij
men niet of bijna geen geld uitgeeft.
Men kan uren door de stad slente
ren, van de Eifeltoren naar de Are de
Triomphe en van de Seine naar de
Sacré Coeur, mij kan door de vele
prachtige parken zwerven, zoals het
Luxembourg en de Tuilerieën, men kan
eens een dag naar het Bois de Bou
logne gaan of naar het paleis van
Versailles. En op Zondag kunt u zon
der iets te betalen alle musea be
zichtigen: het Louvre met zijn klas
sieke kunstschatten, het Jeu de Pau-
me mee zijn impressionisten en het
Musée de l'art moderne voor de rtlo-
derne kunsten. En als u dqji moe en
dorstig bent geworden, gaat u dan
niet op het terras van één van die
grote café's langs de grote boulevards
zitten. Neen, kies zo'n klein vriende
lijk kroegje uit, waar de baas u zelf
bedient en waar een gigasje koele
witte wijn slechts vijftien frankjes
kost.
De grote magazijnen.
J-JEEFT U op de laatste dag van uw
vacantie nog wat frankjes over dan
wilt u stellig nog verschillende zaken
kopen; een flesje parfum voor een
goede vriendin en half litertje cognac
voor een goede vriend of een van die
mooie Franse prentenboeken voor de
jongste zoon.
De grootste keus heeft u, wanneer
u naar één van die reusachtige Franse
warenhuizen gaat waar u van een
scheermesje tot en met een automo
biel kunt kopen. U kunt het zo gek
niet verzinnen, of u vindt het er en
de prijzen zijn er steeds aan de lage
kant.
er weer bij met
een modern
hoortoestel
-van
Keizersgracht 411
Amsterdam-C
Vraagt gratis brochure.
Er is nog een kansje dat Blauw Wit
kampioen van Nederland kan worden.
Limburgia zal dan uit de twee reste
rende wedstrijden géén of hoogstens
één winstpunt mogen boeken, terwijl
Blauw Wit tot taak heeft de laatste
twee wedstrijden te winnen. Het is dus
een zeer theoretische kans. Als Lim
burgia Zondag de uitwedstrijd tegen
Heerenveen wint, is het reeds gebeurd,
zelfs als Blauw Wit van Enschedese
Boys en volgende week van Heeren
veen wint. Ontegenzeglijk heeft
Limburgia in de wedstrijd tegen Hee
renveen de beste papieren, maar del
zou niet de eerste maal zijn dat een
outsider een adspirant-kampioensploag
ten val bracht. De Heerenveen-spelers
hebben bovendien de zekerheid dat zij
niets té verliezen of te winnen heb
ben, zodat men zich niet sterk zal be
hoeven te verbazen als Limburgia
zonder een enkele punt uit het Friese
Haagje terugkeert. Wel geven wij
Limburgia een beste kans daar deze
ploeg het toch hoofdzakelijk van
enthousiasme en snelheid moet hebben,
factoren waarop de zenuwen minder
invloed hebben dan op techniek.
De bekerfinale, welke tussen Haarfem
en PSV wordt gespeeld, zal zonder
twijfel spannend worden
(Van onze correspondent te Brussel)
WILT GE de vox populi, de mening van de grote massa, leren kennen ga
dan op de tram staan, zegt men wel eens. In Brussel zou men daarmee
bedrogen uitkomen als men wil weten hoe de Belgen denken over de Konings
kwestie, Benelux of werkloosheid. Want daarover praat men nauwelijks. Nee,
op Brussels tram praat men overde tram. En de laatste maanden in wel
bflzondqf onvriendelijke bewoordingen. En tochWanneer men de platte
grond van Brussel en het net, dat de 98 tramlijnen bestrijken, goed bestudeert,
dan valt op, hoe voortreffelijk elke wijk wordt bediend. Zelden zijn meer dan
twee tramlijnen nodig om van het ene punt van de agglomeratie naar het andere
te komen. Over de frequentie en de rijsnelheid behoeft men evenmin te klagen.
deuren als een onheuse beperking van
zijn vrijheid.
Maar hierom de tramdirectie lastig te
vallen is natuurlijk onredelijk. Meer
indruk heeft de critiek in de gemeen
teraad van Brussel gemaakt. Meer dan
de opmerking overbrengen kon de
burgemeester niet <Joen, want de ge
meenten hebben niets over de tram te
zeggen. Die wordt geëxploiteerd door
een particuliere maatschappij. Haar
concessie is weliswaar sinds 1946 niet
meer vernieuwd, doch in afwachting
van een voorstel nopens de exploitatie,
dat de minister van verkeerswezen in
portefeuille heeft, wordt de zaak ge
leid door een' voorlopig comité. Dat
doet de exploitatie geen goed en het
verhindert ook, dat het zo noodzakelijk
kapitaal wordt saamgebracht om het
wagenpark te vernieuwen. Want wie
geeft crediet als d- beheersvorm niet
vast staatèn als de laatste jaren
met verlies wordt gewerkt?
Geef ons de ouderwetse
wagens maar"
MAAR het materieel van de „Tram
ways Bruxellois", die per jaar meer
dan 400 millioen passagiers vervoeren,
is over het algemeen zeer oud en sinds
men een half jaar geleden begonnen is
daarin verbetering aan te brengen
regent het klachten. Er zijn wat nieuwe
rijtuigen aangeschaft, maar men zoekt
het vooral in verbouwing van de oude,
Dat is natuurlijk half werk. Maar er
ger vindt het publiek, dat deze verbou
wing de inrichting van automatisch
sluitende toe- en uitgangen heeft mede
gebracht. Dat is beter voor de veilig
heid zegt de tramdirectie en ze heeft
gelijk.
De nieuwe inrichting van de wagens
is bovendien gemakkelijker voor het
personeel, verzekert de tramdirectie.
Want de kaartjesverkoper heeft nu een
zitplaats en kan het gehele rijtuig goed
overzien. Dat is waar. Maar ook waar
is, dat de man met zijn rug naar de
ingang zit en zich een kwart slag moet
omdraaien om te zien, of iedere gega
digde de tram is binnengekomen. Daar
door is al menig mede-reiziger in spé
gedupeerd. Evenmin zal de tramdirec
tie kunnen ontkennen, dat het op
warme dagen in de verbouwde wagens
verschrikkelijk heet is.
De trampassagiers zijn derhalve meer
dan ontstemd. Als "het kan, laten zij
een verbouwde wagen voorbij gaan en
wachten op een ouderwetse. Want dan
kun je er op of er af springen, als de
tram nog rijdt. Je vindt bovendien al-
tijfl nog wel gelegenheid om ergens de
handgreep van het balcon vast te pak
ken en een deel van één voet op het
platvorm te planten al blijft de rest
van het lichaam dan ook buiten boord,
Dat doet men hier nu eenmaal op de
spitsuren en de Belgische trampassa
gier beschouwt automatisch sluitende
onrendabele industrieën en agrarische
bedrijven. Een ieder zal ongehinderd
toegang moeten krijgen tot het pro
duet, dat met de minste moeite en
kosten is vervaardigd, dat wil zeggen
het goedkoopste product. In dit op
zicht opent het plan-Stikker goede
(Van onze diplomatieke medewerker).
AAN HET ADRES van Groot-Brittannie zjjn in deze week vele harde perspectieven. Het wil deze ideale toe-
naar ik meen onverdiend harde woorden gericht. De oorzaak daarvan stand, die helaas niet van vandaag op
is, dat de Britse regering in verband met het plan-Schuman nog eens (lui* morgen te verwezenlijken is, geleide-
'lelijk heeft gemaakt, dat de Britten niet van ganser harte en niet ten volle tijk benaderen, namelijk door de inte-
kunnen deelnemen aan zuiver Europese projecten. Het ernstigste verwijt, gratie van de ene industrie na de
at men de Britfea heeft gemaakt, is dat van plotseling verraad van de
.tiropese zaak. Dit gaat in geen geval op de verschillen tussen het con
tinent en het Britse eilandenrijk bestaan al lang (zij zijn onder andere aan
het daglicht gekomen in de Raad van Europa, die door Engelands houding waar modernisering van be
paalde bedrijven en de opheffing en
vervanging van andere bekostigd zou
den worden,
andere. Bovendien voorziet het in de
schepping van een zogenaamd „inte
gratiefonds", een gezamenlijke pot,
Regelt de ingewanden zonder kram
pen door de gemakkelijke methode van
Foster's Maagpillen. Bemerkt hoe vlug
deze kleine .axerende pillen de hoofd
pijn en misselijkheid doen bedaren, een
slechte adem wegnemen en de daarmee
gepaard gaande indigestie en depressie
verlichten.
Verkrijgbaar bij apothekers en drogis
ten. Imp. H. ten Herkei, Hilversum.
Ing. med. (adv.l
een zwak lichaam gebleven is) en het huidige dispuut heeft ze beslist niet
verergerd. In andere commentaren is gesproken van doctrinaire kortzichtig
heid het in weinig gelukkig gekozen woorden vervatte communiqué van,
de Labour party gaf daartoe ongetwijfeld enige aanleiding en van insu- ,00s e' lmmara niet op-
laire hoogmoed, alsof alle Britten, socialisten, conservatieven en liberalen, re e'",'esl(fte!" miin^zouTen "dus* naar
hun fend als een paradijs op aarde beschouwen. In het bijzonder dit laatsttej eiders verplaatst moeten worden óf ter
verwijt miskent de unieke positie, die Groot-Brittannie in de wereld inneemt. 'at^"ZeTjZenhTd
tegratie van West-Europa een kwestie moe^en krijgen).
van zijn of niet zijn, omdat het de Beide doelen, de politieke en de eco-
enige mogelijkheid is, de Frans-Duitse nomische integratie van West-Europa,
tegenstelling uit de wereld te helpen, zullen thans, met erkenning van Enge-
Het plan-Schuman is juist zo belang- lands bijzondere positie, zonder directe
i ittt tq t„i f rijk, omdat het de controle op de medewerking van de Britten nage-
i?les 1"ternatl°naie verbindingen baar voor dg Duitsers maar voor hen goed, dan zijn de Westeuropese con-
"ïreVa„\Vr ,e, andere staat t.ocb steeds een reden tot ergerhis, ver- tinentale landen dit ook van plan. In
ver de sehele wereld uitstrekken. vangt door de controle van een inter- ieder geval begint de houding tegen-
Slechts Groot-Brittannie heeft m de nationale hoge autoriteit» op de over Engeland al weer iets vriende-
oop van de historie vitale belangen, zware industrie van alle deelnemende 'ijker te worden. Wat men zich voor-
verbmdmgen en ervaringen in alle vijf landen stelt te doen> is blijkbaar de pIannen
werelddelen gekweekt. En deze zijn, van Schuman en SWkker aanvaar.
ondanks het verlies aan macht van de Het plan-Stikker den in een zodanige vorm> dat Groot_
Britten na Wereldoorlog no. 2, in grote MATUURLIJK is ook economische in- Brittannie er in z«n eigen en het oon-
omvang blijven bestaan. Het is op tegratie van West-Europa nodig, tinentale belang tot op zekere hoogte
grond hiervan, dat Londen nog altijd Ons verarmde werelddeel kan zich niet later toch nog aan zal kunnen deel-
gerechtigd en m staat meent te zijn, veel langer de luxe permitteren van nemen. Snelle successen mag men ech
te fungeren als een soort middelpunt het kunstmatig (namelijk door allerlei ter niet verwachten. Dat bewijzen de
van de aarde, waar alle internationale beschermende maatregelen, zoals hoge moeilijkheden, die al onmiddellijk met
verbindingen samenkomen en met el- tolmuren) onderhouden van in feite Belgie gerezen zijn.
kaar in harmonie worden gebracht.
Het is een moeilijke rol om met suc
ces te vervullen, maar de Amerikaanse
commentator Lippman meent, dat de
wereld er heel wat slechter aan toe
zou zijn, indien de Britten eens geen
poging zouden doen om haar te
spelen, een opvatting, die mijns in
ziens moeilijk weersproken kan wor
den. Maar als men het daarmede eens
is, moet men ook erkennen, dat het
voor de Britten onmogelijk is, zich
zozeer met bepaalde regionale belan
gen te vereenzelvigen, dat daaruit on
vermijdelijk een verslapping van de
banden, die hen met andere gebieden
en interessen verbinden, moet resul
teren.
Betekent dit nu, dat Europa zijn
streven naar eenheid, in de plannen
van Schuman en Stikker voor de
eerste maal op positieve wijze beli
chaamd, maar moet begraven in weer
een organisatie met een schone naam,
maar zwak en zonder betekenis van
wege de compromissen, die men zou
moeten aangaan om Engelands mede
werking te verkrijgen? Ik geloof, dat
dit geenszins nodig is en dat het ook
niet gebeuren mag. Politiek is de in-
General A. W. Greely passeerde
Donderdag Kaap Finisterre (naar
Rotterdam)
Grote Beer passeerde Donderdag
Kaap Degata (naar Amsterdam);
Hellenic Prince passeerde Donder
dag Kaap Carbon (naar Amster
dam);
Falrsea was Woensdag 550 mijl
O.Z.O. van Guardafui (naar
Rotterdam)
Kota Inten en Sibajak waren
Woensdag 100 mijl Z.O. van
Hinicoy (naar Rotterdam).
e
ROBERT SCHUMAN: DE DUIM OMÜOOO,
J-JET TOEKENNEN van een prijs
voor letterkunde is lang niet al
tijd gemakkelijk, daar weten wij in
ons land maar al te best van mee te
praten. Eindeloze polemieken zfln er
dikwflls het gevolg van en dan wor
den daarin tot vervelens toe soms
zulke venijnigheden opgespoten, dat
de aangevallen jury zich maar liefst
op een onbewoond eiland zou willen
terugtrekken. Om de twaalf beste ro
mans van de laatste halve eeuw aan
te wijzen, d.w.z. twaalf prijzen voor
letterkunde ineens toe te wijzen, is
beslist een bovenmenselijke taak.
Maar in Frankrijk waste men dit var
kentje op de bekende vlotte manier.
Een groep letterkundigen, die niet
voor een kleintje vervaard is, lever
de deze prestatie tijdens twee lunches
in het hotel Ritz te Parijs. Tot die
twaalf behoorden: Les Dieux ont soif
(Anatole France), La Confession de
Minuit (G. Duhamel), Les faux mon-
nayeurs (Andre Gide), Le journal d'un
curé de campagne (G. Bernanos) en
La Nausee (Jean Paul Sarte). Daar
Colette niet in het algemeen klasse
ment kon meedingen, daar zij ere
presidente van de jury was, stonden
haar collega's er toch op haar roman
„La vagabonde" buiten de wedstrijd
om, onder de beste te rangschikken.
JN HET RIJKSMUSEUM is der tra
ditie getrouw weer een zeer belang
rijke zomertentoonstelling geopend. De
keuze is dit jaar gevallen op de col
lectie schilderijen van het voormalige
Kaiser Friedrich Museum te Berlfln.
Dit museum gold als 's werelds derde
museum, dat vooral kunsthistorisch
compleet mocht worden genoemd. Tot
Maart 1945 is deze collectie in Ber
lfln bijeen gebleven. Toen is het groot
ste de^l geëvacueerd naar zoutmijnen
in Thueringen. De grote stukken ech
ter, waaronder werken van Rubens,
bleven achter en zfln, nadat het ge
bouw is geplunderd, verbrand. De ten
toonstelling te Amsterdam zal drie
maanden duren en omvat 120 schilde
rijen voornamelijk van Hollandse,
Duitse, Franse en Spaanse meesters.
Bovendien zal een ruime keus uit de
primitieven aanwezig zfln. Tengevolge
van de lange periode, dat de schilde
rijen verborgen waren is het vernis
wat verduisterd, zodat vele van de
werken donker zfln. Alle lijsten waren
verloren gegaan, doch het Rijks
museum beschikte zelf over voldoende
lijsten om de werken te encadreren.
Deze expositie kan tot de mooi
ste en interessantste van na de oor
log worden gerekend.
BINNENKORT zal het bekende to
neelstuk „De wereld heeft geen
wachtkamer" van Maurits Dekker in
romanvorm herschreven als boek ver-
schflnen onder gelijknamige titel. Zo
als men weet wordt in dit werk het
vraagstuk van de bedreiging van de
wereld door de atoombom behandeld.
Het bestuur van de Nederlandse
filmclub heeft de door Alexander
Mackendrickx vervaardigde film
..Whiskey Galore" („Whiskey als wa
ter" het praedicaat „film van de
maand" verleend. De film werd opge
nomen in de Ealing studios en is
sinds kort door Eagle Lion in ons land
in roulatie gebracht.