VROOM RREESMANN Groois nadert V anaf heden brengen Souvenir shawl voor wij de fraai uitgevoerde Alkmaar" in de verkoop. De prijs bedraagt slechts De shawl is bedrukt in 8 frisse kleuren en is naast een practisch sieraad voor elke Dame of meisje tevens een leuke herinnering. De voorraad is echter beperkt. De verkoop vindt plaats zowel in ons Magazijn als op de Tentoon stelling Van de Wadden tot 't IJ". Postbestellingen worden in volgorde van binnenkomst uitgevoerd. Alleenverkoop voor Nederland, België en Luxemburg Imposant w van het SHAWLS ijBT Amsterdam- Itijnkanaal, waarvan de sluis bij Tiel een onder deel is, moest er komen. De oude vaarweg van de hoofdstad naar de Rijn was al lang onvoldoende, niet alleen door zjjn ge ringe capaciteit, maar ook door 't tijdrovende van de route. Deze weg liep door het smal le Merwedekanaal met zjjn talrijke draaibruggetjes, die slechts lang zaam open gaan; door de Keulse- i vaart naar Vrees- I wjjk, waar geschut moest worden door de Koninginneslui zen, langs Vianen door het Zederik- kanaal naar Go- rinchem en verder door de WaaL Op deze weg, die nog altijd in ge bruik is,- zij het, dat ten westen van Utrecht om een nieuw kanaal vak het oude reeds ver en ten oosten van Vrees trixsluizen de dienst v£ Koninginnesluis hebben i waren oorspronkelijk viei Utrecht, bij Vreeswijk, b by Goiinchem. Het schu oude sluis in Vreeswijk geveer twee uur-, maar ir ten de schippers van de F het grote aantal schepen drie dagen wachten vooj beurt kwamenToen i principe besloten, dat Amsterdam-Rijnkanaal g worden. Deze vaarweg, waaraar blik gewerkt wordt, loo; Merwedekanaal, ten v Utrecht om, buigt bij Ju Wijk bij Duurstede af, kr Lek en loopt verder 1 swaay in de richting Tie ten oosten van deze plaa In deze nieuwe vaart 1 twee sluizen voor, namel bij Duurstede en bij Tiel. 1 bij Ravenswaay een sluis naai, doch deze staat elf maand van het jaar ope scheepvaart er nagenoeg van ondervindt. (Alleen g veertien dagen hoogwater na geen scheepvaart is, i ten). Van wachten zal voi derne sluizen, waarin h slechts ongeveer twinti vergt, geen sprake meer Vaarweg voor gri Het Merwedekanaal wori niseerd. Door het oude kaï alleen schepen varen var 1200 ton. Door het verbrec diepte Merwedekanaal zul kunnen varen van 2000 aanleg van de nodige kun zelfs gerekend op schepel ton, dat zijn de grootste, bevaren. Verder heeft me dat het kanaal op de duui nog verbreed zal moet. Daarom zijn de dijken ver gelegd. In de toekomst zi uitsluitend met baggerwe volstaan om een breed, imp wedekanaal te krijgen, <Je allergrootste Rijnschepen Is. Tot de aftakking van hel kanaal achter de woonwjj al" bij Utrecht om, is ree besloten. In 1935 kwam de: gebruik, waardoor het si Utrecht tot het verleden Vervolgens legde men di sluizen bij Vreeswijk aan, waar geen onderdeel vorm, nieuwe Amsterdam-Rijnkaa een voorlopige, zeer aanzie betering in de vaarweg br zullen uiteraard ook in de nuttige diensten aan de s blijven bewijzen. Over de Amsterdam-Rijn komen overal vaste bruggei Met de onderkant acht mi PJET DOOR ZIJN VEL verpakte Betnwse la Hiel de reusachtige sluis zag er onder de somber vreugde deze triomf vai dit werk, van een omva richt alleen te verge deze grootste binnen uitziende blik van het J hardnekkig gearbeid w Amsterdam met de Rjj sluiscomplex zo groots i wikkeling is rekening voor de aanleg van een in aanbouw is en voor verkeersbruggen naast i de toegang tot de sluis

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1950 | | pagina 4