nadert zijn voltooiing
Grootsie binnensluis van Europa
W ;>Zr
TREURDICHT
Afrikanen voelden zich in de felle
hitte kiplekker
Imposant werk bij Tiel - Onderdeel
van het Amsterdam-Rijnkanaal
Bill
iSifef
kr
UrjHH
■Ig
■fmïiF
7
Zes Statenleden werden gearresteerd
en naar Slot Loevestein overgebracht
ZATERDAG 30 JULI 1850
(Van onze speciale verslaggever).
pjET DOOR ZIJN" VELE EN RIJKE BOOMGAARDEN als in groene watten
verpakte Betiiwse land lag in een druilerige motregen, toen wjj vlak bjj
Tiel de reusachtige sluis bezochten, die er in aanbouw is. Het natte bouwwerk
zag er onder de sombere lucht wat droefgeestig uit, maar toch was het een
vreugde deze triomf van Nederlandse ingenieurskunde te aanschouwen. Want
jit werk, van een omvang als zeker in geen tien jaar in Nederland is opge-
,.jCht alleen te vergelijken met de spectaculaire tunnelbouw in Rotterdam
deze grootste binnensluis van Europa, getuigt van de energie en de voor
uitziende blik van het Nederlandse volk. Van de energie, omdat gestadig en
hardnekkig gearbeid wordt aan de belangrijke, verbeterde verbinding van
Amsterdam met de Rjjn en van de vooruitziende blik, omdat het gehele
sluiscomplex zo groots is opgezet en reeds zodanig met de toekomstige ont
wikkeling is rekening gehouden, dat de voorbereidingen al getroffen zijn
voor de aanleg van een tweede, even grote sluiskolk, als die op het ogenblik
in aanbouw is en voor het slaan van een tweede spoorbrug en zelfs twee I
de hoogste waterspiegel. De hefsluis
in Vreeswijk heeft dezelfde doorvaart-
hoogte. Zij is voldoende, omdat ook
in Duitsland de bruggen deze hoogte
hebben en elke bouwer van Rijnaken
daarmede rekening houdt.
In 1935 begon men met de aanleg
van het hoofdkanaal van Jutphaas
naar Tiel en van de sluizen bij Wijk
Verbetering, verkorting en
versnelling van de vaarweg
van Amsterdam naar
Duitsland
bjj Duurstede om de Lek te passeren,
Het zou opgeleverd worden in 1941
of 1942Maar de oorlog, die niet
alleen ontzaglijk veel verwoestte, doch
ook enorme vertraging bracht in wat
in opbouw was, kwam tussenbeiden.
Het kanaal zal nu niet eerder klaar
zijn dan in 1952.
- Twintig uur besparing,
verkeersbruggen naast de ene spoorbrug en de ene verkeersbrug, (He thans Welk een enorme verbetering de
4e toegang tot de sluis overspannen'.
HR
nieuwe Amsterdam-Rijnverbinding
N*ÉS
UET Amsterdam-
Rijnkanaal,
waarvan de sluis
hij Tiel een onder
do) is, moest er
komen. De oude
vaarweg van de
hoofdstad naar de
Rijn was al lang
onvoldoende, niet
alleen door zijn ge
ringe capaciteit,
maar ook door 't
tijdrovende van de
route. Deze weg
liep door het smal
le Merwedekanaal
met zjjn talrijke
draaibruggetjes,
die slechts lang
zaam open gaan;
door de Keul Be
vaart naar Vrees
wijk, waar geschut
moest worden door
de Koninginneslui-
zen, langs Viane.n
door het Zederik-
kanaal naar Go-
rinchem en verder
door de WaaL
Op deze weg, die
nog altijd in ge
bruik is, zjj het,
dat ten westen
van Utrecht om
een nieuw kanaal
vak het oude reeds vervangen heeft
en ten oosten van Vreeswijk de Bea-
trixsluizen de dienst van de kleine
Koningmnesluis hebben overgenomen,
waren oorspronkelijk vier sluizen: bij
Utrecht, bij Vreeswijk, bij Vianen en
tij Gorinchem. Het schutten door de
oude sluis in Vreeswijk duurde on
geveer twee uur, maar in 1928 moes
ten de schippers van de Rijnaken door
het grote aantal schepen niet zelden
drie dagen wachten voor zij aan de
beurt kwamenToen is dan ook in
principe besloten, dat een nieuw
Amsterdam-Rijnkanaal gegraven zou
worden.
Deze vaarweg, waaraan op 't ogen
blik gewerkt wordt, loopt door het
Merwedekanaal, ten westen van
Utrecht om, buigt bij Jutphaas naar
Wijk bij Duurstede af, kruist daar de
Lek en loopt verder lang Raven-
swaay in de richting Tiel en bereikt
ten oosten van deze plaats de Waal.
In deze nieuwe vaart komen maar
twee sluizen voor, namelijk bij Wijk
bij Duurstede en bij Tiel. Wel ligt ook
bij Ravenswaay een sluis in het ka
naal, doch deze staat elf en een halve
maand van het jaar open, zodat de
scheepvaart er nagenoeg geen hinder
van ondervindt. (Alleen gedurende de
veertien dagen hoogwater, als er bij
na geen scheepvaart Is, is hij geslo
ten), Van wachten zal voor deze mo
derne sluizen, waarin het schutten
slechts ongeveer twintig minuten
vergt, geen sprake meer zijn.
Vaarweg voor grote schepen.
Het Merwedekanaal wordt gemoder
niseerd. Door het oude kanaal konden
alleen schepen varen van maximaal
1200 ton. Door het verbrede en uitge
diepte Merwedekanaal zullen schepen
kunnen varen van 2000 ton. Bij de
aanleg van de nodige kunstwerken is
zelfs gerekend op schepen van 4300
ton, dat zijn de grootste, die de Rijn
bevaren. Verder heeft men voorzien,
dat het kanaal op de duur misschien
nog verbreed zal moeten worden.
Daarom zijn de dijken ver uit elkaar
gelegd. In de toekomst zal men dus
uitsluitend met baggerwerk kunnen
volstaan om een breed, imposant Mer
wedekanaal te krijgen, dat voor de
allergrootste Rijnschepen bevaarbaar
is.
Tot de aftakking van het Merwede
kanaal achter de woonwijk „Oog in
al" bij Utrecht om, ls reeds In 1931
besloten. In 1935 kwam deze zijtak in
gebruik, waardoor het schutten in
Utrecht tot het verleden behoorde.
Vervolgens legde men de Beatrix-
sluizen bij Vreeswijk aan, die welis
waar geen onderdeel vormen van het
nieuwe Amsterdam-Rijnkanaal, doch
een voorlopige, zeer aanzienlijke ver
betering in de vaarweg brachten. Zij
zullen uiteraard ook in de toekomst
nuttige diensten aan de scheepvaart
blijven bewijzen.
Over de Amsterdam-Rjjnverbinding
komen overal vaste bruggen te liggen
met de onderkant acht meter boven
iHI
«SS;
Pl
'gwallqiiS -£■.
Deze luchtopname van de sliiïswè. leen bij Tiel geeft een beeld van de grote
omvang van dit voor de Nederlandse binnenscheepvaart zo belangrijke werk.
(Luchtopname AN P-foto)
brengt, blijkt wel hieruit, dat het
nieuwe tracé 40 km. korter is dan dat
over Gorinchem en dat het onder
de gunstigste voorwaarden op beide
trajecten een tijdsbesparing geeft
van twintig uur. Als een Rijnaak, uit
Duitsland komende, de nieuwe vaar
weg kiest, zal hij reeds in Amsterdam
gearriveerd zijn als een gelijktijdig
vertrokken aak, die over Gorinchem
vaart, nog pas bij Vreeswijk is!
Het Merwede-kanaal (het pand van
Amsterdam naar Utrecht) is op alle
punten in bewerking, maar vanwege
de schaarse beschikbaarstelling van
gelden wordt er niet zo heel veel aan
gedaan. Alle aandacht is op het ogen-
bHk geconcentreerd op het hoofd
kanaal. Het pand JutphaasWijk bij
Duurstede is voor 95% gereed. De
noodvoorzieningen zijn aanbesteed.
Tussen Houten en Schalkwijk wordt
nog aan de spoor- en de voetbrug ge
werkt. Bij de kruising van het ka-
naai met de Lek een lengte van
ongeveer 2 km. moet nog een hoe
veelheid werk aan de rivier verricht
worden. Het is aanbesteed voor ruim
een millioen gulden. De sluis bij Ra
venswaay is voltooid. Het stuk kanaal
tussen Ravenswaay en Tiel is, voor
wat het droge werk betreft gereed,
maar er moeten nog boordvoorzienin-
gen worden aangebracht. Daarna kan
men gaan baggeren. Men kan zeggen,
dat het voor 75% klaar is.
Als de sluis bij Tiel in Januari 1952
voltooid is, kan het gehele kanaal kort
daarna in gebruik genomen worden.
Gigantisch bouwsel.
J)IE SLUIS bij "nel! Een hoogst in
teressant werk, een enorm bouwsel
midden in het land, op het droge dus.
Het duizelt de leek, die een bezoek
brengt aan het directiegebouw, van de
uitgebreide en ingewikkelde tekenin
gen. Er zjjn ontelbare moeilijke bere
keningen gemaakt en proeven geno
men. De opzet getuigt van echt-
Nederlandse degelijkheid. Duurzaam
en betrouwbaar moet alles zijn. Er
wordt niets aan het toeval overge
laten. Men voelt zich kleintjes als men
op het gigantische bouwwerk loopt.
Het is een reusachtige betonnen bak,
waarvan de zwaar gewapende vloer
2.30 meter dik is. De twee opgaande
wanden, die uit de bovenkant van de
vloer 14 meter hoog ztjn, vormen met
deze vloer één geheel. De breedte van
de kolk is 18 meter en de uiterste
lengte 465 meter. Tegen deze bak zjjn
naar noord en zuid loopsteigers aan
gebouwd, waardoor de totale lengte
van het werk ongeveer anderhalve
kilometer is.
Een gewone sluis heeft twee paar
deuren, een zogenaamd buiten- en een
binnenhoofd. De sluis in Tiel heeft
twee tussenhoofden, waardoor de sluis
kolk verdeeld is in drie stukken. Dit
heeft niets te maken met het peil-
verschil, doch is alleen zo geconstru
eerd ran snel de schepen te kunnen
Weinig interessante rit
Vele rijders niet meer in
topvorm
PROFITERENDE VAN de lusteloos
heid van het peloton, dat door de
tropische hitte somstijds in slaap scheen
te sukkelen, hebben Dos Reis en Zelas
co, kans gezien om een tweede Noord-
Afrikaanse etappe-zege te boeken met
een voorsprong van maar liefst 21 mi
nuten op bet grote peloton. Alleen Cas-
telin en Remy van de Franse Zuid-
schutten. Afhankelijk van de drukte
van de scheepvaart kan men nu schut
ten in een sluis van 90 meter (één
vak), van 260 meter (twee vakken»
of van 350 meter (drie vakken). Het
is duidelijk, dat wanneer er slechts
enkele schepen te schutten zijn, dit
veel vlugger is geschied in een sluis
van 90 meter lengte dan in één van
350 meter, waarin de op?I9¥fing van
het peilverschil langer duurt. De ver
deling in drieën geeft dus een aan
merkelijke tijdsbesparing.
Oorlog bracht vertraging.
Met de sluisbouw in Tiel is men be
gonnen in 1940, doch in 1942 is men
met het werk blijven steken. Het heeft
stil gelegen tot 1947. In dat jaar ving
men aan met de aanleg van de werk
haven bij de WaaL In 1948 zijn de
spoor- en de voetbrug over de uitloper
van de sluiskolk gelegd.
Half September 1950 zal het beton
werk van de eigenlijke sluis het ge
heel rust op 8000 palen klaar zijn.
Dan moeten de beide opgaande wan
den aan de buitenkant nog aangeaard
worden en vragen enkele andere werk
zaamheden nog de aandacht.
Ongeveer 300 man zijn dagelijks
druk in de weer om het geheel naar
zijn voltooiing te voeren. Dat is niet
zo heel veel, doch er wordt heel wat
mechanisch uitgevoerd. Over enkele
weken staan de werken voor een „ge
wichtig" karwei, want dan zullen de
eerste sluisdeuren worden opgehan
gen. Er komen drie paar draaideuren
in de sluis. Het buitenhoofd wordt een
hefdeur van 190.000 kg., waarvoor een
hefportaal verrijst van 44 meter hoog
te boven de sluisvloer. Om nog een
enkel cijfer te noemen: er is in totaal
een hoeveelheid van 8 millioen kg.
wapeningsijzer gebruikt, en er is eirca
60.000 M3. beton gestort!
Er wordt een groots werk in Tiel
verricht, ten zegen van de Nederland
se binnenvaart en ten bewijze van de
kennis en de kunde van de Neder
landse waterstaatkundigen.
Driehonderd jaar geleden
JJET IS in het jaar 1650. De Vrede van Munster is nauwelijks twee jaar ge
leden getekend, maar in Nederland heerst een felle politieke strijd tus
sen stadhouder Willem H en de anti-Oranjegezinde regenten, die bevreesd
zjjn voor het verminderen van hun invloedrijke macht. Na de Spaanse dwin
gelandij dreigt naar de mening van de regenten een nieuwe „slavernjje", die
van de Oranjes. En daarom verzetten zij zich tegen iedere maatregel, die door
Willem n wordt genomen. Op 30 Juli 1650 wordt een zestal leden van de
Staten van Holland de dupe van deze naijver. Onder hen bevinden zich de
heren Nanningh Keyser, pensionaris van Hoorn en Nicolaas Stellingwerf!,
pensionaris van de stad Medemblik. Tijdens hun verblijf in Den Haag wor
den zij door de ljjfwacht van de stadhouder plotseling gevangen genomen en
onder zwaar geleide naar slot Loevestein gebracht. Willem n tracht Inmid
dels bij verrassing Amsterdam binnen te vallen met een gewapende macht
om de regenten te dwingen zijn beslissing, de troepen van Holland op flinke
sterkte te houden, niet te weerstreven.
Zoontje van Pensionaris van
Hoorn bij gevangenen
Juist de strubbelingen om de troe
pensterkte vormden het critirium,
waaruit het incident, dat de zes re
genten in de kerkers deed belanden,
voortvloeide. Holland, dat zich in de
veertiger jaren weer zo sterk had doen
gelden is van mening, dat de zware
schuldenlast van het land 140.000.000
a 5%) slechts verminderd kan wor
den als men bezuinigt op de uitgaven
van het leger. In zekere zin is de
stadhouder bereid hieraan mede te
werken, maar hij houdt hardnekkig
vast aan zijn standpunt, dat het ka
der moet blijven bestaan, zodat de
troepen binnen de kortst mogelijke tijd
weer op volle sterkte kunnen worden
teruggebracht. Dit zal 200.000 ex
tra kosten, wat geenszins de instem
ming heeft van de Staten. Zij nemen
dan een eigenmachtige beslissing. Van
1 Juli af zal er geen soldij meer wor
den uitbetaald, laten zij de kolonels
en ritmeesters weten, wat dus gelijk
staat met ontslag. Willem II ont
steekt over dit optreden in woede. Zal
hij zich laten vernederen door de
regenten? De jonge, strijdvaardige
Oranje, die nog slechts 24 jaar oud is,
ls dit allerminst van plan. Hij neemt
zijn toevlucht tot een groots vlagver
toon. Aan het hoofd van een schitte
rend gevolg van 400 officieren onder
neemt hij een tocht langs de voornaam
ste steden. De regenten zal hij eens
laten zien, wie de rust in het land kan
handhaven.
Vlagvertoon.
QP 21 Juli nadert de stoet de stad
Hoorn, waar Willem H met veel
eerbetoon wordt ontvangen. De be
volking is uitgelopen om deze pracht
en praal, dit indrukwekkende militaf-
re schouwspel te zien en de Burger-
schutterij, uitgedost in de mooiste
uniformen, leidt de stadhouder naar
het Prinsenhof, waar Zijne Hoogheid
aanzit aan een feestmaaltijd. Och, de
regenten van Hoorn menen het niet
zo kwaad. Zij willen er zelfs wel in
toestemmen het ontslag van al die
hoge officieren een maand uit te stel
len om de situatie nog eens nader on
der ogen te kunnen zien. Het is dus
een tevreden stadhouder, die later op
de dag in zijn karos stapt om zijn tocht
te vervolgen. Maar als hij via Edam,
Monnikendam en Purmerend in Am
sterdam arriveert, blijft er van die
goede stemming niet veel meer over,
want de regenten daar weigeren hem
de toegang tot de raadsvergadering.
Medemblik naar 's-Gravenhage, als ge
machtigden ter vergadering van do
Staten van Holland. Keyser heeft zelfs
zijn zoontje Jacob meegenomen, die al
de nieuwe indrukken van de verre
reis gretig in zich opneemt om straks
tegen zijn vriendjes te kunnen vertel
len wat hij allemaal onderweg heeft
gezien. Maar hp beleeft groter avon
turen dan hij in de verste verte ver
moedt. In Den Haag ontmoeten de
beide heren hun collega's Jacob de
Witt, oud-burgemeester van Dord
recht en lid der gecommitteerde raden
van Holland, Jan de Waal, burge
meester van Haarlem, Albert Ruyl,:
pensionaris van Haarlem, Jan Duyst
van Voorhout, burgemeester van Delft.
Zij bespreken onderling de huidige si
tuatie, tot opeens een kamerbewaar
der het vertrek binnenkomt, die de zes
heren beleefd vraagt hem te volgen,
daar Z. H. Willem II hen gaarne wil
spreken. De bediende brengt hen in
een aparte kamer, maar nauwelijks
is hjj verdwenen of de Luitenant-ko
lonel van de lijfwacht in zijn zwierige
uniform treedt binnen en zegt: „He
ren, U ben mijn gevangenen." Ver
schrikt zien de regenten elkaar aan,
Jacob grijpt de hand van zijn vader
en begint zachtjes te snikken. Er
heerst verwarring en vrees in het ver
trek, maar tijd om te praten is er
niet. Op bevel van de luitenant-kolonel
bestijgen de zes mannen en de jongen
de trap naar de tweede verdieping en
daar worden zij afzonderlijk opgesloten.
Zij zijn alleen. In de gang klinken de
Driehonderd jaar gele ven op 30 Juli 1650 werden in Den Haag
zes leden van de Staten van Holland gevangen genomen, onder wie
Nanningh Keyser uit Hoorn en Nicolaas Stellingwerff uit Medemblik.
En zoals te doen gebruikelijk verscheen over deze gebeurtenis
spoedig een gelegenheidsvers. De onbekende dichter schrijft als volgt:
Wat treurde Holland, doe den Amstel moest ontbeeren
Twee Cato's uit haar Raad, twee vrijheidlievend Heeren,
Dordrecht haar Heer de Witt, Haarlem De Waal en Ruyl,
En Delft Duyst van Voorhout, die sterke vrijheidszuil
Hoe droevig klaagde Hoorn, de Hoofdstad der Westfriesen
Doe zij den trouwen raad van Kayser moest verliesen.
En riep niet Medenblik, zieltogend, ach, ik sterf
Zoo ik nog langer mis mpn braven Stellingwerff.
Zijne Hoogheid is door deze figuur
lijk^ slag in het gelaat ten zeerste
vertoornd en hij zint op wraak, die
hij denkt te kunnen nemen door het
wagen van een vermetele inval In de
stad Amsterdam. Zijn eerste daad is
het gevangen nemen van zes regenten.
Gevangen genomen.
2ICH van geen kwaad bewust -
Hoorn had zich immers van de-goe
de zijde laten zien vertrekken Nan
ningh Keyser en Nicolaas Stelling
werff, pensionarissen van Hoorn en
voetstappen van de soldaten, die streng
de wacht houden...
Op transport.
DE volgende morgen zien de Hage
naars twee karossen de binnenplaats
van de regeringsgebouwen oprijden. De
koetsiers houden hun paarden in en
dan zwaait de deur open en treedt een
zwijgende stoet naar buiten. Drie bur
gers en drie militairen nemen plaats
in het eerste rijtuig, in het tweede
stappen eveneens drie mannen en
drie soldaten eneen knaap
je. De paarden worden aangezet
en gevolgd door een sterk geleide van
ruiters en voetknechten ratelen de ka
rossen het plein af. Waarheen is de
regenten onbekend. Het is alsof zij de
zwaarste misdaad op hun geweten heb
ben. De tot de tanden gewapende sol
daten hebben hun zelfs verboden te
spreken, tenminste in het Frans of La
tijn. Door de venen en langs allerlei
binnenwegen, ter vermijding van de
grote steden, arriveert de stoet op Slot
Loevestein, waar de gevangenen ieder
afzonderlijk een kamertje krijgen toe
gewezen. Onder scherpe bewaking blij
ven zjj achter. Voor hoelang weet nie
mand.
De aanval mislukt.
QNDERWIJL tracht Willem II bij ver
rassing met een gewapende macht
Amsterdam te overmeesteren, maar het
stadsbestuur, door een postbode uit
Hamburg gewaarschuwd, heeft tijdig de
poorten doen sluiten, zodat de troepen
gedwongen zijn het beleg voor de stad
op te slaan. Van de plotselinge inval
is niets gekomen en wanneer Amster
dam na enige dagen dreigt met inunda
tie van de omgeving besluit Willem II,
die zich persoonlijk van de toestand ter
plaatse op de hoogte heeft gesteld, het
beleg op te breken. Echter onder de
voorwaarde, dat hij voortaan vrije toe
gang zal hebben tot de Amsterdamse
raad en dat de Staten van Holland de
beslissing tot hgt afdanken van de
troepen intrekken. De regenten verkla
ren zich daartoe bereid mits de zes ge
vangenen onverwijld worden vrijge
laten. Het is dan de derde Augustus en
tien dagen later worden zes kamers in
slot Loevestein ontsloten. De regenten
zijn vrij onder de belofte zich uit de
regering van hun steden terug te zul
len trekken. Dat de rancune overigens
niet hijzonder groot is moge blijken uit
het feit, dat Willem II kort daarna de
pensionaris van Hoorn, Nanningh Key
ser benoemt tot Fiskaal van de Ad
miraliteit van Noorder Kwartier.
De spanningen tussen de stadhouder
en de regenten komen automatisch tot
oplossing, als Willem II, nauwelijks eni
ge maanden later op 6 November
sterft aan de kinderpokken. De regen
ten worden weer in hun vroegere
waardigheid hersteld en haastig wordt
een acte opgemaakt, waarin verklaard
wordt, dat zij ten onrechte zijn beschul
digd en bekend staan als „oprechte pa
triotten en liefhebbers van het vader
land". En het behoeft natuurlijk geen
betoog, dat ook de zes „gevangenen'
weer spoedig hun zetel in het bestuur
van hun steden hebben hernomen. Zelfs
wordt de heer Keyser door de Magi
straat van de stad Hoorn geprezen voor
zijn trouwe dienst. En ook zijn on
schuld wordt in het openbaar nog eens
nauwkeurig onderstreept. Een episode
uit onze rijke geschiedenis, die door
een toevallige samenloop van omstan
digheden geen ->eruere gevolgen heeft
gehad, maar in het geval de partijen
zich halstarrig aan hun inzichten had
den vastgehouden waarschijnlijk tot een
burgeroorlog had kunnen leiden.
oostploeg kwamen met „slechts"
veertien minuten achterstand op deze
Mohammedanen in' Toulon aan.
LIET IS GISTEREN al met al 'n weinig
interessante rit geweest. Kort na
de start gingen Weilenmann en Re-
dolfi aan de haal, maar het was hun
er alleen maar om te doen hun spieren
los te rijden, en ze lieten zich spoedig
terugvallen. Daarna zag men nog iets
wat op een uitlooppoging leek van 8
renners, onder wie Kpbler en Ockersj
toen het peloton tot een lange sliert
uitgerekt werd tijdens de lange en ge
leidelijke afdaling naar Saint Bonnet.
Maar ook nu keerden de rust en het
groepsverband spoedig terug: Kübler
en Ockers hadden blijkbaar alleen
maar de kop geno'men om zich tegen
mogelijke verrassingen van hun naaste
concurrenten te vrijwaren. En zo kon
den Bobet en Geminiani die wat ach
ter geraakt waren zonder moeite weer
aansluiting krijgen. Het is overigens
geen wonder dat de favorieten weinig
initiatief toonden: ze moeten hun
krachten' sparen voor de Alpen. En
wat de anderen betreft zijn er heel
wat die nu niet bepaald meer in top
vorm zijn na de vele honderden kilo
meters welke reeds zijn afgelegd.
Na ongeveer 25 kilometer besloten
Dos Reis en Zelasco het huzarenstuk
je, dat hun ploegmaat Molines Donder
dag had uitgehaald, te imiteren. Aan
gezien het peloton niet reageerde kon
den zij gemakkelijk wegkomen en een
voorsprong nemen die te Avignon
(40km) al vier minuten bedroeg,
en te Isle-Sur-La-Sorgne (62% km) tot
tien minuten was gestegen.En daar
bleef het niet bij want het verschil
tussen de twee vinnige Afrikaantjes,
die zich in de smoorhitte kiplekker
voelden, en de renners van de hoofd
groep die moeite hadden om In het za
del te blijven, werd steeds groter: 17 U
minuut te Pont-Julien (86^ km), 20
minuten te Lourmarin (112 km), 22
minuten te Rognes (126 km) en 28 mi
nuten te Aix-en Provence (145 km).
Na Aix moesten er nog een kleine 80
km gereden worden en het was dui
delijk, dat het peloton een zware taak
zou hebben indien het eindelijk be
sloot de achtervolging in te zetten. Dit
besluit bleef echter achterwege, de gro
te cracks hielden wel elkaar te de ga
ten maar bekommerden zich ijiet in T
minst om wat de laag geplaatste Dos
Reis en Zelasco daar aan de kop uit
spookten. Het Het hen eveneens koud
toen na de bestijging van de Col de
l'Angc, (186 km), een heuveltje van
iets meer dan 200 meter, Castelin en
Remy hun gezelschap ontvluchtten en
spoedig om een bocht van de weg ver
dwenen waren. De beide „Regionalen",
alle twee vam de Franse Zuid-Oost-
ploeg, zetten er een stevig gangetje in,
en aangezien Reis en Zelasco toch op
de duur ook een beetje last van de hit
te kregen zodat hun tempo wat minder
werd, konden de Fransen enkele mi
nuten op hen inlopen.
Uitslag 14e étappe
1. Dos Reis (N. Afrika) 222 km in 8.40.54;
2. Zelasco (N. Afrika) z.t.; 3. Castelin (Z.
0. Frankrijk) 7.03.55 4. Remy (Z.Q,
Frankrijk) z.t.; 5. Desbats (Frankritk A)
7.10.45; 0. Oekers (Belgie A) z.t.) 7 For-
iini (Parijs) z.t.; 8. Baffert (Frankrijk A>
z.t.; 9. M. Versphueren (Belgie B) z.t.;
10. Prouzet (Z.W. Frankrijk) z.t.; tl,
Schotte (Belgie A) z.t.; 12. Giguet (Frank
rijk A) z.t.; vervolgens het grote peloton,
w.o. onze landgenoot De Ruyter in de
zelfde tijd als Desbats.
1. Kubler (Zwitserland^OLiO^^^Ockmï
(Belgie A) 94.50.48; 3. Brambilla (Z.O.
Frankrijk) 93.58.43; 4. Bobet (Frankrijk At
94.00.40 5. Geminiani (Frankrijk At
94.00.45; 6. Robie (Frankrijk W.) 94.00.50;
7. en 8. ex aequo Piot (N.O. Frankrijk»
en Cogan (Z. W. Frankrijk) 94.01.40; 9,
Kirchen (Luxemburg) 94.02.S4; 10. Meu-
mer (Z.W. Frankrijk) 94.03.53j 11. Dupon*
(Belgie A) 94.05.22; 12. Gauthier (Z.Ö.
Frankrijk) 94.04.28; 35. De Ruyter 84.42.29.
Landenklassement
1. Belgie A 282.02.25; 2. Frankrijk A
282.12.57; 3. Z.O. Frankrijk 282.16.28; 4.
Luxemburg 282.17.44; 5. N.O. Frankrijk
282.23.20 6. Frankrijk West 282.44.01; 7.
Z.W. Frankrijk 282.49.01; 8. Belgie B
282.56.44; 9. Zwitserland 283.48.08; 10. Pa
rijs 284.01.19; 11. Noord Afrika 284.09.60.
Kan opheffing steenkool»
distributie niet worden
gehandhaafd?
Aan de minister van Economisohe
Zaken heeft de heer Maenen (KVP)
gevraagd of deze heeft kennis geno
men van de verklaring van de voor
zitter van de Bond van Ned. Hande
laren in Brandstoffen dat het noodza
kelijk is in de komende maanden van
1950—1951 drie tot vierhonderd dui
zend ton steenkolen méér te importe
ren dan in het afgelopen jaar, daar
anders de opheffing van de steenkool
distributie niet kan worden volgehou
den. Is de minister, zo vraagt de heer
Maenen, van mening, dat voor deze
veronderstelling ernstige aanleiding
bestaat?
lOOO voor „Mein Kampf"
In het jaarverslag van de Algemene
Rekenkamer over 1948 wordt o.a. aan
tekening gemaakt over een correspon
dentie welke zij had met de minister
van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen over enkele bijzondere aan
schaffingen van het Rijksinstituut voor
Oorlogsdocumentatie. Omtrent de aan
schaffing van Hitiers „Mein Kampf" en
„Volk in nood" elk voor een bedrag
van f 1000, bepaalde de minister zich
tot de mededeling dat die aanschaffing
naar zijn mening te verdedigen was.
HET SCHILDERIJ VAN DE WEEK.
Ter gelegenheid van de 60ste sterf
dag van Vincent van Gogh wordt op
het ogenblik het ..zelfportret met
hoed" van Van Gogh uit de Parijse tijd
als schilderij van de week in het ste
delijk Museum te Amsterdam ten
toongesteld.