Metselaar won „Grote Prijs" van Alkmaar
S/echts enkele ritten brachten spanning
West-Nederfandrit
was zeer zwaar
Europa is in groot gevaar
Staking dreigt in Finland
ZWITSAL
Betrek Engeland bij Plan-Schuman
HET CHINESE
BEELDJE
Brand voorkomen is beter dan blussen
Elf doden bij treinrampen
in Belgie en Engeland
Het Radioprogramma
Jachtende motoren en opspuitende sintels
(Van onze speciale verslaggever)
Op de eerste dag van de Alkmaarse kermis ronkten voor de laatste maal
In het seizoen 1950 de motoren over de sintelbaan. Drie uur lang was daar
weer die bekende sfeer met gierende Japs, opspuitende sintels, de geur van
wonderolie en benzine, maar vooral de nerveuze spanning vóór, tijdens en
na de start ais de renners in een fel duel gewikkeld waren. De publieke Iw1-
langstelling was ditmaal ver beneden de verwachting, ongeveer tweeduizend
hadden zich rond het strijdperk geschaard. Ook de races waren in het alge-i
meen minder spannend dan wij gewend zijn. Slechts een enkele maal werd de
spanning ten top gevoerd als de kleine Limmenaar Tinus Metselaar kop
aan kop met de brutale Cootje Boef door de bochten raasde. Te vaak wer
den renners vlak voor de start en ook tijdens de ritten door motorpech ach
tervolgd, waardoor de deelname aan verschillende ritten te gering was om
een spannende strijd mogelijk te kunnen maken.
Reeds in de eerste wedstrijd kwa
men de grote kanonnen in het ge
weer. In twee series moest worden
uitgemaakt welke acht renners zich
direct in de finale van de senioren
500 cc zouden plaatsen. De eerste serie
werd een gemakkelijke overwinmag
voor Metselaar, die enkele ronden
lang Kesselmans tot een duel dwong,
doch zodra de finish in het zicht
kwam een tiental meters uitliep. Met
selaar finishte in de matige tijd van
1 min. 50 sec. Cootje Boef had in het
begin wat pech,doch zijn derde
plaats was voldoende om zien in de
finale te plaatsen. Ook De Laat kon
zich hiervoor klassificeren. Arend
Hartman bleek de sterkste in de
tweede serie welke hij in 1 min. 48,4
sec. won voor Steutel, Jonker en Van
der Vreugde. Verhoef en Houweling
profiteerden van de herkansing om
zich in de finale te plaatsen.
te worden daar Jan Bosman, die we
gens autopech niet tijdig genoeg in
Alkmaar aanwezig kon zijn, inmid
dels was gearriveerd. Bij de start
werd Hartman echter direct al uitge
schakeld daar Hij kwam te vallen.
Bovendien kreeg de grootste favoriet
Metselaar enkele meters daarna ma
chine-defect. Als nu' Bosman maar
een betere start had gehad zou hij
Boef partij hebben kunnen geven,
maar ook daar was geen sprake van.
Boef reed een gewonnen race en het
was alleen maar interessant om te
zien hoe Bosman zijn achterstand
steeds kleiner wist te maken en van
de vijfde naar de tweede plaats op
rukte. Met een achterstand van ruim
drie seconden ging de Hagenaar ten
slotte na Boef door de finish die 2
min. 44 sec. voor zich liet afdrukken.
Bij de junioren had Cor Bijman zijn
grote dag. Deze leerling van Metse
laar, hij heeft ongeveer dezelfde ge
makkelijke stijl, won zowel de 500 cc
korte- als langebaanwedstrijden beide
malen voor de Amsterdammer Bis
schop.
De belangrijkste uitslagen zijn: Se
nioren 500 c.c. 1 Tinus Metselaar 3
punten, 2 J. Kesselmans, Geleen. JAP,
12, 3 Co Boef, Amsterdam JAP 14 p.
Finale 500 cc junioren 1 C. Bijman,
Wognum, JAP, 1 min. 54 sec 2 C.
Bisschop, Amsterdam, JAP, 3 K.
Hulst, Oostzaan, JAP.
Junioren 350 cc, gereden in drie
manches: 1 F. Meier, 's Gravenland,
Sarolea, 3 punten, 2 H. Hartman, Am
sterdam, JAP, 12 p., 3. W. van Ros-
sum, Utrecht JAP.
Senioren 500 cc, een wedstrijd wel
ke gereden werd tussen renners die
zich in geen enkele finale hadden
kunnen plaatsen: 1 E. Molenaar, Den
Haag, JAP, 1 min. 51,1 sec., 2 G. Thijs-
se, Rotterdam, JAP.
Junioren 500 cc, langebaan wed
strijd: 1 C. Bijman, Wognum, JAP, 2
min. 56,8 sec., 2 C. Bisschop, Amster
dam, JAP, 3 Th. Hachman, Noordwij-
kerhout, JAP.
Senioren 500 cc langebaan wedstrijd:
1 C. Boef, Amsterdam, JAP, 2 min. 44
sec., 2 J. Bosman, Den Haag, 2 min.
47,4 sec., 3 H. M. Steutel, Amsterdam,
JAP.
Van Aartsen niet meer in
Alkmaar aan de start?
(Van onze speciale verslaggever)
^JEEN, de Alkmaarse motorra
ces zijn wel eens spannender
geweest. Daarom was het dubbel
jammer dat Piet van Aartsen in
zijn colbertje langs de sintelbaan
liep, inplaats dat h(j met valhelm,
stofbril en in leren pak op zijn
JAP over de sintelbaan stoof.
Er is alle reden om aan te nemen
dat Van Aartsen niet meer in
Alkmaar zal starten, zoals deze
oud-gediende zelf verklaarde. De
reden hiervan is dat Van Aart
sen toen h(j de voorlaatste maal
kwam te vallen zelf de zieken
huiskosten heeft moeten betalen.
TINUS METSELAAR
won Grote Prijs
De finale, welke in drie manches
werd gereden, bracht dus tien renners
aan de start waarvan Metselaar en
Boef de favorieten waren. Dit bleek
direct al na de start van de eerste
manche. Nauwelijks waren de ren
ners de eerste bocht uit of Metselaar
en Boef hadden zich reeds van de
overige renners los gemaakt. Dit
werd het fraaiste duel van de gehele
middag. Om beurten gingen deze uit
stekende coureurs aan kop. Hét was
ten slotte Tinus Metselaar die bij het
ingaan van de laatste bocht Boef bin
nendoor passeerde en met miniem
verschil door de finish stoof. In de
tweede manche had Metselaar een
slechte start. Uit vijfde positie werk
te hij zich snel naar voren en toen
Boef enige pech aan zijn motor kreeg,
hoewel hij de rit uitreed, kwam de
overwinning van Metselaar geen mo
ment meer in gevaar. Alle goede din
gen gaan in drieën moet Metselaar
hebben gedacht en dus bracht hij ook
de derde manche op zijn naam. Het
was echter geen gemakkelijke over
winning. Boef gaf weer uitstekend
partij en Metselaar moest de rit in 1
min. 48 sec. rijden om winnaar te
kunnen worden. Later zou blijken dat
het de snelste tijd van de middag was.
Uit handen van de heer Van Riet ont
ving Metselaar een prachtige verzil
verde beker, „De Grote Prijs van Alk
maar", welke door de eigenaar van
het Victory Hotel beschikbaar was
gesteld.
Metselaar had pech
He ontmoeting tussen de senioren in
de 500 cc kl. voor de langebaan
wedstrijden beloofde een mooie race
Gehr. Dijkstra werden
wederom winnaar
Evenals vorig jaar is de West Neder-
Iand-rit gewonnen door de gebrs. Dijk
stra (Heemstede) met Austin. Zij kre
gen 48 strafpunten. De beste totale
prestatie leverden echter ritmeester
Rinia van Nanta en kapitein Van der
Hoorn, die met hun jeep slechts 26
strafpunten opliepen, doch evenals de
overige militairen buiten mededinging
meereden.
Het nachttraject van de West Neder
land-rit is zeer moeilijk gebleken. De
equipe SchadeSmulders (Moergestel
Breda) met Ford, die., als eerste te
Schiedam gestart was, slaagde erin om
ook het te Zeist gelegen eindpunt van
de nachtrit als eerste te bereiken. Zij
bleken het parcours foutloos te hebben
afgelegd, een prestatie waarop nog
slechts twee anderen van de ruim 130
equipes konden bogen, namelijk Vemde
Groeneveld (AerdenhoutHeemstede)
met Kaiser en HielLigthart (Gronin
genRijswijk) in de klasse 7501500 cc
met een Volkswagen. Bij de acceleratie
remproef veroverde het Ford-paar de
eerste plaats voor het nachttraject. De
voorgeschreven gemiddelde snelheid
van 40 km per uur bleek voor de meeste
rijders te hoog te zijn geweest.
Wat de deelnemers uit ons gewest
betreft werden Kokkes en Schmidt uit
Alkmaar met Austin in de klasse 750
1500 cc vijfde met 74 strafpunten.
Onmiddellijk na de remproef werd
gestart voor het dagtraject, een pres-
tatierit met tijdcontröles over een af
stand van ongeveer 320 km. Deze rit
was zo mogelijk nog zwaarder dan de
nachtrit. Het mag dan ook als een for
midabele prestatie gelden, dat de heren
Segers en Teding van Berkhout uit Den
Haag met Ford kans zagen tijdens deze
dagrit zonder strafpunten te blijven en
overal het vereiste gemiddelde van 35
km te handhaven. Van Dijk en Bakker
uit Wassenaar met Ford werden in de
klasse 3000 cc en hoger tweede met zes
strafpunten. Ir. Prins uit Aerdenhout
Bentveld en C. P. Stapel uit Spanbroek
met Ford eindigden als derde, eveneens
met zes strafpunten. De totaaluitslag
was:
Algemeen winnaar: 1 G. J. en E. F.
Dijkstra (Heeemstede) met Austin, 48
strafpunten.
Klasse 4 (3000 cc en hoger): 1 J. van
VemdaC. A. Groeneveld (Aerden
houtHaarlem) met Kaiser, 56 straf
punten.
Klasse 3 (15003000 cc): 1 G. E. van
Beekmevr. N. E. ScharrooHoek
(Den Haag) met Citroen, 98 strafpnt.
Klasse 2 (7501500 cc): 1 G. J. en
E. F. Dijkstra (Heemstede) met Austin,
48 strafpunten.
Klasse 1 (tot 750 cc): 1 H. C. Hooge-
veenH. W. Hoes (Haarlem) met Mi
nor, 154 strafpunten.
M.C.A.M.: 1 Ritmeester C. F. F. Rinia
van Nautakapt. B. B. van den Hoorn
26 strafpunten.
Churchill voor microfoon
Dreiging is nog at te wenden
Churchill heeft Zaterdagavond in
een radiorede verklaard, dat hij niet
geloofde in de onmiddellijke nabijheid
van een nieuwe wereldoorlog, hoewel
Europa in groot gevaar van een com
munistische aanval verkeerde. Hij zei-
de te geloven, dat de wereld nog een
korte tijd heeft. Als wij deze goed be
nutten, kunnen wij deze verschrik
king nog van de wereld afwenden.
Voorts betreurde Churchill het, dat er
geen poging was gedaan om tot een
persoonlijk gesprek op het hoogste
niveau met de leiders van de Sowjet-
unie te komen. De enige manier, om
met een communistisch Rusland om
te gaan, zei hij, is in dc een of andere
vorm sterker te zijn dan met rede
lijkheid en eerlijkheid op te treden.
Volgens Churchill hadden Russische
regeringsinspecteurs toegang tot En
gelse fabrieken, die voor defensie
produceren. De reden hiervan was,
aldus Churchill, dat Engeland ma
chineonderdelen maakt, die naar Rus
land werden gezonden en daar dienen
voor het maken en repareren van
tanks. De oud-premier drong derhal
ve aan op stopzetting van de export
van machine-onderdelen en dieselmo
toren aan Rusland.
Van de zijde der regering is toege
geven, dat Russische inspecteurs En
gelse fabrieken bezichtigen. Zij krij
gen echter niets te zien wat zij niet
mogen zien, zo is betoogd. Voorts is
ontkend, dat Engeland materiaal van
vitaal strategisch belang naar Rus
land zou zenden.
Handelsverdrag met Rusland
in gevaar
De onder sociaaldemocratische leiding
staande Finse vakverbonden hebben
tegen vandaag een landelijke staking
aangekondigd, waardoor de nieuwe, 300
millioen dollar omvattende handels
overeenkomst met de Sowjetunie in
gevaar wordt gebracht. De staking, die
is uitgeroepen om loonsverhogingen te
verkrijgen, zou heden beginnen met het
neerleggen van het werk door 50.000
metaalarbeiders. Later in de week zul
len 60.000 arbeiders uit andere beroepen
zich bij hen voegen. De regering heeft
de looneisen afgewezen.
r\
ZALFen ZETPILLEN
Ae/pen sneen afdoende
Overstromingen in India
Meer dan 2300 dorpen in de ver
enigde provincies van India zijn over
stroomd, doordat de acht rivieren van
dit gebied buiten hun oevers zijn ge
treden. Er zijn nog geen doden ge
meld, doch ongeveer 600.000 personen
zijn door de overstroming getroffen.
De schade aan oogst en goederen
wordt op 50 millioen ropijen geschat.
Ook uit West-Bengalen en de staat
Bihar worden overstromingen ge
meld. Tachtig pet. van de te velde
staande jute is geheel vernietigd.
Raad van Europa vraagt:
Motie Mac Mc IIan vrijwel
ongevaarlijk gemaakt
De Assemblée van de Raad van
Europa heeft Zaterdagmiddag besloten,
het comité van ministers aan te raden,
dat nogmaals een poging zal worden
gedaan om Engeland in de Parijse be
sprekingen over het plan-Schuman te
betrekken. Dit was het resultaat van
de bemoeiingen der Britse conservatie
ven en al wat restte van het door hen
aangekondigde plan-MacMillan.
De Engelse, Scandinavische en Duitse
socialisten werkten aan dit besluit niet
mrnl
per rol
De grootste en de bestel
mede. Tevoren hadden de Franse en de
conservatieve groep overeenstemming
bereikt over 'een compromis tussen hun
standpunten. Zo verdween ook het laat
ste essentële punt uit de motie van
MacMillan, n.l. de overtuiging, dat het
plan-Schuman in het raam van de Raad
van Europa diende te worden geplaatst.
De met 73 van de 105 stemmen aan
vaarde rompresolutie over het plan-
Schuman, adviseert, in het kader van
dit plan een parlementair contröle-
orgaan te scheppen, waarvoor de leden
zullen worden gekozen uit de Raad van
Europa en dat periodieke rapporten
over het plan aan de Raad zou uitbren
gen.
Zaterdagmorgen is aan boord van
een dekschuit, liggende in de haven
van Amsterdam een zgn. luchtfles
ontploft. De kop van de fles trof een
arbeider tegen het hoofd. De man was
op slag dood.
Door 'YRA GAY
-xxxx-
41)
Julie vroeg zich iedere keer, dat ze
die woorden las weer af of het niec
verstandiger was in ieder geval het
kwade te ontvluchten, ongeacht de tijd.
Haar gedachten gingen naar de iden
titeit van degene die Celia Hollis oad
gedood. Wanneer hij de inscriptie op
de klok had gezien, zou de moordenaar
dan zijn besluit om de moord te plegen
niet hebben uitgevoerd? Ze geloofde
het niet
Vastberaden bande ze de gedachte
aan moord uit haar gedachten.
Een groep opgeschoten Chinese lon-
gens in Amerikaanse kleren gekleed en
schreeuwend „Daar komt de ou\ve
draak", drongen Julie en Steve naar de
rand van het trottoir, juist toen de
draak arrogant in de straat kwam aan
gestapt.
Julie zei: „Willie Low zit in de
draak".
Steve mompelde: „Zo? Dezelfde Wil
lie Low die wist dat jij vanmorgen in
het Golden Gate Park was?"
Ze knikte.
Steve vroeg nieuwsgierig: „Hoe komt
het eigenlijk dat je niet meer ontdaan
was "iver het feit dat meneer Low die
klap op zijn hoofd had gekregen pij
die verkeersopstopping? Als je zijn
zoon zo goed kende, waarom snelde je
dan niet naar voren om te kijken wat
je voor meneer Low kon doen?"
„„Steve, waar wil je heen? Het lijkt
wel of je de Officier van Justitie bent
of zoiets. Ik heb meneer Low slechts
een paar keer heel oppervlakkig ont
moet. Ik twijfel of hij zou hebben ge
weten wie ik was. Maar Willie is al
sedert mijn kinderjaren een vriendje
van Marcia en Nick en mij. Ik speelde
altijd blindemannetje met Willie!"
Steve grinnikte haar toe. „Hou ie
maar kalm meisje! In welk gedeelte
van de draak zit je vriend Willie. In
het voorste of in het achterste?"
„Hij is een van de twee leiders van
het jaar. Dat is een grote eer. Die twee
in de kop laten die kop rollen en
draaien en spuwen rode vlammen uit
en knipperen met de grote rode ogen"
Steve sprak: „Ik snap er niets van.
Ik dacht altijd dat de Chinezen le
achternaam voorop zetten Maar ieder
een noemt die café-vent meneer Low.
En de naam Low is de laatste van ae
rij, die hij op zijn uithangbord hc—ft
staan".
„Marcia Sewell heeft me dat eens
uitgelegd. Meneer Low is eenvoudig de
volmaakte „heer" en maakt gebruik
van de Amerikaanse gewoonte om de
achternaam het laatst te zetten".
Steve stelde voor: „Hoe zou het :ijn
als je eens even contact zocht met je
vriend Willie Low en hem vroeg te
vergeten dat je hem hebt gezegd dat je
naar het Golden Gate Park ging?"
„Willie zal niets verklappen", sei
Julie met overtuiging. „Ik ken Willie
door en door. Hij is een trouw vriend".
Ze wilde wel dat ze er zo zeker van
kon zijn als ze deed voorkomen. Wie
zou er ten slotte vriend blijven als net
om vijftig duizend dollar ging?
„Moet je de draak zien!", riep Steve.
Zonder enige reden keerde Julie's
angst plotseling honderdvoudig terug.
De draak kwam majestueus aangeschre-
den, rode rook kwam uit zijn zich re
gelmatig openende en sluitende bek en
zijn rode ogen lichtten-telkens op.
Jullie dwong zichzelf te glimlachen
en te doen alsof het schouwspel geheel
nieuw voor haar was. De draak, die
gemaakt was van dik groen satijn, was
meer dan een huizenblok lang. De
staart zwaaide woedend van de ene
kant naar de andere. Het middenge
deelte rimpelde en kronkelde zich. Het
deed Julie altijd denken aan een reus
achtige duizendpoot die uit een nacht
merrie was ontsnapt, De Chinese dra-
kendragers deden geen moeite om hun
vele voeten, die gehuld waren in lage
zwarte satijnen pantoffels en onder het
groen satijn van de draak uitkwamen,
te verbergen.
De reusachtige kop was van karton
gemaakt en ook met het groene satijn
bekleed.
Twee goudgeverfde bulten gaven
het effect van oren. In de bek bevon
den zich, duidelijk zichtbaar, vele
lange giftanden. Met regelmatige tus
senpozen schoot er telkens een aller
gemeenste gespleten tong vooruit.
Vóór de draak uit liep een troepje
hoorn-, trommel- en vioolspelers, die
opgewekt speelden en geluiden te
voorschijn brachten, die Westerse
oren ruw kwetsten.
„Een pracht van een voorstelling",
zei Steve.
Julie was zo bang dat ze zich ge
weld moest aandoen om vrolijk
schijnen.
„Wat ik vooral bewonder bij
Chinese Nieuwjaarsviering is,
iedereen op die dag zijn schulden be
taalt. Iedereen betaalt iedereen An
ders verliezen ze hun prestige. Een
goed idee. Ik wou dat wij zo'n dag
hadden!"
Julie kletste maar raak, terwijl de
angst binnenin haar tot paniek aan
groeide.
Ernstig tastte Steve in zijn zak en
haalde er een stuiver uit te voor
schijn. „Mijn schuld aan jou. De stui
ver voor je gedachten, die ik je nog
van de vorige week schuldig was".
(Wordt vervolgd
te
de
dat
Oorlog is het enige spel. waarbij
beide partijen verliezen.
WALTER SCOTT
Goedbesteed weekend op de Volkshogeschool
Publiek gelooft het wel
„Wij moeten de Nederlandse bevol
king brandweer-minded maken!" riep
Zaterdagmiddag dc voorzitter van de
Noordhollandse Provinciale Brandweer
Bond, de heer L. A. Ankum, uit, tijdens
zijn inleiding. Brandweermensen uit de
gehele provincie waren het afgelopen
weekeinde op de Volkshogeschool „Het
Oude Hof" te Bergen bijeen gekomen
om elkaar als collega's beter te leren
kennen en vraagstukken, van belang
voor de brandweer, te bespreken. De
belangstelling was overweldigend, zodat
op 39 September voor hen, die niet ge
plaatst konden worden, opnieuw een
cursus gegeven zal worden. Ook de bur
gemeester van Bergen, dr. W. Huygens,
gaf bij de opening en Zondagsmiddags
blijk van dc waarde, welke hij aan deze
bijeenkomst hechtte en wenste de
brandweergezellen een prettig en leer
zaam weekend toe.
Na de ontvangst en de officiële ope
ning door de heer Guermonprez kwam
de eerste spreker aan het woord. Het
verheugde hem, dat de Volkshogeschool
het brandweervraagstuk aan de orde ge
steld had. Immers, hier ligt een groot
terrein braak, de voorlichting aan de
bevolking ter voorkoming van brand.
Van de primitiefste tijden af heeft het
probleem de mensen bezig gehouden,
doch het grote publiek gelooft het wel.
Het brandweervraagstuk is thans weer
accuut geworden door de gespannen in
ternationale toestand. Nu is de belang
stelling van de bevolking groter dan
gewoonlijk, maar wij moeten er voor
zorgen, aldus spr., dat de belangstel
ling ook onder normale omstandigheden
groot blijft.
Vuur een zegen en een gevaar.
Vuur is een zegen, maar ook een
voortdurend gevaar. Waarom, zo vroeg
spreker zich af, is de strijd tegen het
water, vooral hier, belangrijker gevoeld
dan tegen het vuur? Vormt het water
een grotere bedreiging dan het vuur?
Het is de plicht van de brandweerman
de mensen erop te wijzen, welke ge
varen er dreigen. Er zijn voorbeelden
te over van wat met een goede en stel
selmatige voorlichting te bereiken valt.
En is het niet opvallend, dat in de laat
ste oorlogsjaren er bijna geen branden
meer voorkwamen? Ieder paste goed op
zijn spullen! Maar thans, over het eer
ste half jaar 1950 gerekend, bedraagt de
brandschade reeds weer 100 millioen
gulden. Wij, zo betoogde spr., mogen
niet toelaten, dat gemeenschappelijk be
zit vernietigd wordt, ook al dekt de
verzekering de schade. Nog steeds geldt
voorkomen beter dan blussen. Hierop
moeten wij de belangstelling van de
bevolking toespitsen.
75% verbrandt onnodig.
De meester branden, 70 5 80% had
den voorkomen kunnen worden en zijn
te wijten aan grove onnadenkendheid
en ontstellende onvoorzichtigheid. Bij
Zondagmiddag heeft vlak voor het
station van het Belgische plaatsje
Havinnes een ernstig treinongeval
plaatsgevonden. Omstreeks half twee
is de trein, die uit de richting van
Doornik kwam, ontspoord, waarbij de
eerste wagen in de tender doordrong.
De derde wagon reed weer in op de
tweede. De locomotief en de daarop
volgende wagon kantelden beide om.
Omwonenden en spoorwegpersoneel
snelden onmiddellijk te hulp. Uit Door
nik zijn terstond ambulancewagens
naar de plaats van het ongeval vertrok
ken. Het reddingswerk werd bemoei
lijkt doordat de wrakstukken een on
ontwarbare massa vormden. Uit de
tweede wagon werden de lijken van
drie vrouwen en een militair gehaald.
Van de negen ernstig gewonden is la
ter nog een vrouw in het ziekenhuis
van Doornik overleden. Een onderzoek
wordt thans ingesteld door de spoor
wegdiensten van Doornik, Leuze en
Brussel.
Ook ongeluk in Engeland: 6 doden.
De z.g. Ierse trein, die van Holyhead
aan de Engele Westkust naar Londen
rijdt, is Zondagochtend vroeg bij Con
way aan de kust van Noord-Wales op
een stilstaande locomotief gereden. Zes
inzittenden kwamen om het leven en
vijf en dertig werden gewond. De trein
was op weg naar Londen en zat vol
vacantiegangers die uit Ierland terug
kwamen. Twee rijtuigen schoven in
elkaar en drie ontspoorden. Het restau
ratierijtuig kantelde. De plaatselijke
bevolking heeft de gewonden thee en
dekens verschaft.
Wordt nationalisatie
„ijzer en staal" doorgezet?
In October zal de Engelse Labour-
regering de door het parlement aan
genomen wet op de nationalisatie van
de ijzer- en staalindustrie in toepassing
brengen, aldus wordt in welingelichte
politieke kringen te Londen voorspeld.
In dat geval voorziet men een heftige
botsing met de conservatieve oppositie.
Men had verwacht, dat de regering met
haar geringe meerderheid haar bestaan
niet in gevaar zou brengen, doch an
derzijds zou zij bij haar aanhangers
ontstemming verwekken, indien zij niet
tot de nationalisatie overgaat.
brand is vlugge blussing geboden. No
dig is daarom voorlichting over enige
bestrijdingsmiddelen. De propaganda is
simpel. Op tentoonstellingen kan men
de aandacht vragen en wijzen op da
brandgevaren tevens bij lezingen, voor
drachten voor de bevolking, met jeugd-
brandweren, affiches en menifesten.
(Maak geen misbruik van de zekerin
gen! Was niet bij vuur met wasbenzine!
Laat tijdig de schoorsteen schoonma
ken! Laat de strijkbout niet aanstaan
bij vertrek! Plaats geen kleren bij de
kachel zo, dat ze moeten verbranden!)
Voor pers, film en radio is een grote
taak weggelegd.
10.000 branden per jaar.
Tijdens de „avondzitting" sprak de
inspecteur van het brandweerwezen, de
beer M. K. Fehres, die aan de hand van
lichtbeelden een meer technische uit
eenzetting gaf, in het bijzonder voor de
brandweerlieden zelf, om door het tref
fen van preventieve maatregelen brand
te voorkomen. Er zijn 10.000 branden
per jaar in Nederland, aldus spr., en
aan directe schade werden in 1949 voor
een kleine 26 millioen gulden vernie
tigd. Op het platteland gaat elke dag
een hooischelf of een boerderij in
vlammen op.
De gevreesde blikseminslag neemt
slechts maximaal 1% van het totaal
aantal branden voor zijn rekening, kort
sluiting 4%, maar schoorstenen, kachels
etc. ruim 35%. De meeste branden wor
den veroorzaakt doordat houten balken
in de rookkanalen gemetseld zijn, qf
zich houten betimmeringen tegen de
schoorstenen bevinden.
Vooral in boerderijen komen zeer ge
vaarlijke constructies voor. Wat moet
de brandweer in deze gevallen doen?
Controleren en aanwijzingen geven aan
de eigenaars en verzekeringsmaatschap
pijen. Bij al te grote tegenwerking
heeft de brandweer altijd nog de ver
ordeningen achter de hand en de volle
medewerking van Bouw- en Woning
toezicht.
Voorwaarden voor succes.
Zondagmiddag beklom de brandweer
commandant van Bergen, de heer J.
Blaauw, het spreekgestoelte om de fac
toren te bepalen, die de mogelijkheden
van een brandweerorganisatie op het
platteland uitmaken. Allereerst zijn daar
de financiën van belang. Per jaar wordt
in Nederland ongeveer 10 millioen gul
den of 10% van de totale brandschade
aan bestrijdingskosten besteed. Spr. stel
de zich voor, dat dit bedrag wel om
hoog kan, zodat het totaal aan brand
schade nog meer teruggebracht wordt.
Verder zijn er de materialen, de activi
teit van het gemeentebestuur, er zijn
gemeenten waar het belang bij een
brandweer niet gezien wordt!) 't corps
vrijwillige, brandweermensen, het mel
dingssysteem en de verzekering van de
manschappen; al deze punten zijn van
het allergrootste gewicht, wil de brand
weer als zij uit moet ruksen, goed en
doeltreffend kunnen werken. Klopt er
iéts niet bij deze factoren, dan is een
efficiënt optreden twijfelachtig.
In Amerika.
Spr. wees verder op Amerika. Daar
wordt geweldig met ..pamfletten, bro
chures en zelfs met oproepen van pre
sident Truman gewerkt. Eens per jaar
houdt men een brand-preventie-week.
Ook wij, zo besloot spr. zijn uiteenzet
ting, kunnen dit doen. Wie moet dit be
talen? De verzekeringsmaatschappijen
moeten gezamenlijk een fonds stichten,
waaruit materiaal beschikbaar gesteld
kan worden voor de gemeenten. Zij zijn
het, die financieel hierdoor het best
worden gediend.
Bij de geanimeerde discussie deelde
de heer Fehres mede, dat reeds over
leg gaande was tussen de verzekerin
gen, Bond van Ned. Gemeenten,
Brandweer-inspectie en Brandweer-
bond.
De soms slecht geregelde onderlinge
ljulp en de zeer verschillende wijzen
Van beloning vormden nog lange tijd
een punt van discussie. 's Avonds
werd de Amerikaanse Brandweer en
Voorlichting door middel van filmf
vertoond.
JAPAN ONTSLAAT
COMMUNISTISCHE ARBEIDERS
Bij tien electriciteitsbedrijven in Ja-
pp" is aan 2137 arbeiders ontslag aange
zegd wegens „activiteit, die het goed
functionneren van deze bedrijven be
lemmert".
De eerste secretaris van het kabinet,
Okazaki, heeft op een vergadering van
de liberale partij verklaard, dat de re
gering de communistische partij uitein
delijk zal verbieden.
VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM I, 402 m. Nieuwsberichten
om 6, 7.55 en 11 uur. 6.15 Gram.muziek.
6.30 Filmprogramma. 7.00 Orkestconcerjt. 7.40
Gram.muziek. 8.00 Deens Omroepkoor, koor
en soliste. In de pauze: „Het Wereldcongres
voor de Dierenbescherming". 10.15 „De sterk
ste liefde", hoorspel. 10.35 Gram.muziek.
11.15 Gram.muziek.
HILVERSUM II, 298 m. Nieuwsberichten
om 7, 8 en 11 uur. 6.00 Org'elconcert. 6.30
Strijdkrachten. 7.15 Piano-duo. 7.35 Gram.
muziek. 7.40 Radiokrant. 7.05 Gram.muziek.
8.45 „De raad van Europa te Straatsburg".
9.05 Groninger Orkest Vereniging en soliste.
9.35 Appèl van de Duitse kerk. 9.45 Utrechts
Stedelijk Orkest, koor en solisten. 10.45 Avond
overdenking. 11.15 Gram.muziek.
VOOR DINSDAG
HILVERSUM I, 402 m. Nieuwsberichten
om 7 8, 1, 6, 8 en 11 uur. 8.15 Gram.
muziek. 8.55 Voor de vrouw. 9.00 Gram.
muziek. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Theater
orkest. 10.50 Voor de kinderen. 11.00 Sopraan
en piano. 11.30 Voor de zieken. 12.00 Lichte
muziek. 12.30 Mededelingen. 12.33 Voor het
platteland. 12.40 Gram.muziek. 1.15 Finan
cieel overzicht. 1.25 Populair concert. 2.00
Voor de vrouw. 2.05 Pianovoordracht. 2.3Ö
Gram.muziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.30
De stem van Amerika. 6.15 Pianospel. 6.30
Semi-klassieke muziek. 7.00 Fanfare-orkest.
7.30 '„This is^London". 7.35 Causerie over de
Najaarsbeurs. 7.45 Gram.muziek. 8.05 Actu
aliteiten. 8.15 Gevarieerd programa. 9.15 „Men
schrijft ons", hoorspel. 9.45 Gram.muziek. 10.00
Buitenlands overzicht. 10.15 Cabaret. 11.15
Gram.muziek.
HILVERSUM II, 298 m. Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. 8.15 Gram.
muziek. 8.55 Hoogmis. 10.15 Voor de kinde
ren. 10.30 Gram.muziek. 1,1.00 Voor de vrouw.
11.30 Gram.muziek. 11.35 Lichtbaken. 12.00
Angelus 12.03 Amusements-orkest. 12.55 Zon
newijzer. 1.20 Lunchconcert. 2.10 „Ja, zo was
't", klankbeeld. 3.10 Piano-recital. 3.30 Gram.
muziek. 4.00 Voor de zieken. 4.30 Ziekenlof.
5.00 Voor de jeugd. 5.15 Felicitaties. 5.45
Regelingsuitzending. 6.00 Populaire muziek.
6.20 Sportpraatje. 6.30 Strijdkrachten. 7.15
Actualiteiten. 7.25 „Dit is leven", causerie. 7.40
De schola cantorum, jongenskoor en leden van
het Radio-Philharmonisch-orkest. 8.05 Gram.
muziek. 9.12 „Dc brug van San Luis Rey",
hoorspel, met muziek. 10.40 Godsdienstige cau
serie en Avondgebed. 11.15 Gram.muziek.
f