Metselaar won „Grote Prijs" van Alkmaar S/echts enkele ritten brachten spanning West-Nederfandrit was zeer zwaar Europa is in groot gevaar Staking dreigt in Finland ZWITSAL Betrek Engeland bij Plan-Schuman HET CHINESE BEELDJE Brand voorkomen is beter dan blussen Elf doden bij treinrampen in Belgie en Engeland Het Radioprogramma Jachtende motoren en opspuitende sintels (Van onze speciale verslaggever) Op de eerste dag van de Alkmaarse kermis ronkten voor de laatste maal In het seizoen 1950 de motoren over de sintelbaan. Drie uur lang was daar weer die bekende sfeer met gierende Japs, opspuitende sintels, de geur van wonderolie en benzine, maar vooral de nerveuze spanning vóór, tijdens en na de start ais de renners in een fel duel gewikkeld waren. De publieke Iw1- langstelling was ditmaal ver beneden de verwachting, ongeveer tweeduizend hadden zich rond het strijdperk geschaard. Ook de races waren in het alge-i meen minder spannend dan wij gewend zijn. Slechts een enkele maal werd de spanning ten top gevoerd als de kleine Limmenaar Tinus Metselaar kop aan kop met de brutale Cootje Boef door de bochten raasde. Te vaak wer den renners vlak voor de start en ook tijdens de ritten door motorpech ach tervolgd, waardoor de deelname aan verschillende ritten te gering was om een spannende strijd mogelijk te kunnen maken. Reeds in de eerste wedstrijd kwa men de grote kanonnen in het ge weer. In twee series moest worden uitgemaakt welke acht renners zich direct in de finale van de senioren 500 cc zouden plaatsen. De eerste serie werd een gemakkelijke overwinmag voor Metselaar, die enkele ronden lang Kesselmans tot een duel dwong, doch zodra de finish in het zicht kwam een tiental meters uitliep. Met selaar finishte in de matige tijd van 1 min. 50 sec. Cootje Boef had in het begin wat pech,doch zijn derde plaats was voldoende om zien in de finale te plaatsen. Ook De Laat kon zich hiervoor klassificeren. Arend Hartman bleek de sterkste in de tweede serie welke hij in 1 min. 48,4 sec. won voor Steutel, Jonker en Van der Vreugde. Verhoef en Houweling profiteerden van de herkansing om zich in de finale te plaatsen. te worden daar Jan Bosman, die we gens autopech niet tijdig genoeg in Alkmaar aanwezig kon zijn, inmid dels was gearriveerd. Bij de start werd Hartman echter direct al uitge schakeld daar Hij kwam te vallen. Bovendien kreeg de grootste favoriet Metselaar enkele meters daarna ma chine-defect. Als nu' Bosman maar een betere start had gehad zou hij Boef partij hebben kunnen geven, maar ook daar was geen sprake van. Boef reed een gewonnen race en het was alleen maar interessant om te zien hoe Bosman zijn achterstand steeds kleiner wist te maken en van de vijfde naar de tweede plaats op rukte. Met een achterstand van ruim drie seconden ging de Hagenaar ten slotte na Boef door de finish die 2 min. 44 sec. voor zich liet afdrukken. Bij de junioren had Cor Bijman zijn grote dag. Deze leerling van Metse laar, hij heeft ongeveer dezelfde ge makkelijke stijl, won zowel de 500 cc korte- als langebaanwedstrijden beide malen voor de Amsterdammer Bis schop. De belangrijkste uitslagen zijn: Se nioren 500 c.c. 1 Tinus Metselaar 3 punten, 2 J. Kesselmans, Geleen. JAP, 12, 3 Co Boef, Amsterdam JAP 14 p. Finale 500 cc junioren 1 C. Bijman, Wognum, JAP, 1 min. 54 sec 2 C. Bisschop, Amsterdam, JAP, 3 K. Hulst, Oostzaan, JAP. Junioren 350 cc, gereden in drie manches: 1 F. Meier, 's Gravenland, Sarolea, 3 punten, 2 H. Hartman, Am sterdam, JAP, 12 p., 3. W. van Ros- sum, Utrecht JAP. Senioren 500 cc, een wedstrijd wel ke gereden werd tussen renners die zich in geen enkele finale hadden kunnen plaatsen: 1 E. Molenaar, Den Haag, JAP, 1 min. 51,1 sec., 2 G. Thijs- se, Rotterdam, JAP. Junioren 500 cc, langebaan wed strijd: 1 C. Bijman, Wognum, JAP, 2 min. 56,8 sec., 2 C. Bisschop, Amster dam, JAP, 3 Th. Hachman, Noordwij- kerhout, JAP. Senioren 500 cc langebaan wedstrijd: 1 C. Boef, Amsterdam, JAP, 2 min. 44 sec., 2 J. Bosman, Den Haag, 2 min. 47,4 sec., 3 H. M. Steutel, Amsterdam, JAP. Van Aartsen niet meer in Alkmaar aan de start? (Van onze speciale verslaggever) ^JEEN, de Alkmaarse motorra ces zijn wel eens spannender geweest. Daarom was het dubbel jammer dat Piet van Aartsen in zijn colbertje langs de sintelbaan liep, inplaats dat h(j met valhelm, stofbril en in leren pak op zijn JAP over de sintelbaan stoof. Er is alle reden om aan te nemen dat Van Aartsen niet meer in Alkmaar zal starten, zoals deze oud-gediende zelf verklaarde. De reden hiervan is dat Van Aart sen toen h(j de voorlaatste maal kwam te vallen zelf de zieken huiskosten heeft moeten betalen. TINUS METSELAAR won Grote Prijs De finale, welke in drie manches werd gereden, bracht dus tien renners aan de start waarvan Metselaar en Boef de favorieten waren. Dit bleek direct al na de start van de eerste manche. Nauwelijks waren de ren ners de eerste bocht uit of Metselaar en Boef hadden zich reeds van de overige renners los gemaakt. Dit werd het fraaiste duel van de gehele middag. Om beurten gingen deze uit stekende coureurs aan kop. Hét was ten slotte Tinus Metselaar die bij het ingaan van de laatste bocht Boef bin nendoor passeerde en met miniem verschil door de finish stoof. In de tweede manche had Metselaar een slechte start. Uit vijfde positie werk te hij zich snel naar voren en toen Boef enige pech aan zijn motor kreeg, hoewel hij de rit uitreed, kwam de overwinning van Metselaar geen mo ment meer in gevaar. Alle goede din gen gaan in drieën moet Metselaar hebben gedacht en dus bracht hij ook de derde manche op zijn naam. Het was echter geen gemakkelijke over winning. Boef gaf weer uitstekend partij en Metselaar moest de rit in 1 min. 48 sec. rijden om winnaar te kunnen worden. Later zou blijken dat het de snelste tijd van de middag was. Uit handen van de heer Van Riet ont ving Metselaar een prachtige verzil verde beker, „De Grote Prijs van Alk maar", welke door de eigenaar van het Victory Hotel beschikbaar was gesteld. Metselaar had pech He ontmoeting tussen de senioren in de 500 cc kl. voor de langebaan wedstrijden beloofde een mooie race Gehr. Dijkstra werden wederom winnaar Evenals vorig jaar is de West Neder- Iand-rit gewonnen door de gebrs. Dijk stra (Heemstede) met Austin. Zij kre gen 48 strafpunten. De beste totale prestatie leverden echter ritmeester Rinia van Nanta en kapitein Van der Hoorn, die met hun jeep slechts 26 strafpunten opliepen, doch evenals de overige militairen buiten mededinging meereden. Het nachttraject van de West Neder land-rit is zeer moeilijk gebleken. De equipe SchadeSmulders (Moergestel Breda) met Ford, die., als eerste te Schiedam gestart was, slaagde erin om ook het te Zeist gelegen eindpunt van de nachtrit als eerste te bereiken. Zij bleken het parcours foutloos te hebben afgelegd, een prestatie waarop nog slechts twee anderen van de ruim 130 equipes konden bogen, namelijk Vemde Groeneveld (AerdenhoutHeemstede) met Kaiser en HielLigthart (Gronin genRijswijk) in de klasse 7501500 cc met een Volkswagen. Bij de acceleratie remproef veroverde het Ford-paar de eerste plaats voor het nachttraject. De voorgeschreven gemiddelde snelheid van 40 km per uur bleek voor de meeste rijders te hoog te zijn geweest. Wat de deelnemers uit ons gewest betreft werden Kokkes en Schmidt uit Alkmaar met Austin in de klasse 750 1500 cc vijfde met 74 strafpunten. Onmiddellijk na de remproef werd gestart voor het dagtraject, een pres- tatierit met tijdcontröles over een af stand van ongeveer 320 km. Deze rit was zo mogelijk nog zwaarder dan de nachtrit. Het mag dan ook als een for midabele prestatie gelden, dat de heren Segers en Teding van Berkhout uit Den Haag met Ford kans zagen tijdens deze dagrit zonder strafpunten te blijven en overal het vereiste gemiddelde van 35 km te handhaven. Van Dijk en Bakker uit Wassenaar met Ford werden in de klasse 3000 cc en hoger tweede met zes strafpunten. Ir. Prins uit Aerdenhout Bentveld en C. P. Stapel uit Spanbroek met Ford eindigden als derde, eveneens met zes strafpunten. De totaaluitslag was: Algemeen winnaar: 1 G. J. en E. F. Dijkstra (Heeemstede) met Austin, 48 strafpunten. Klasse 4 (3000 cc en hoger): 1 J. van VemdaC. A. Groeneveld (Aerden houtHaarlem) met Kaiser, 56 straf punten. Klasse 3 (15003000 cc): 1 G. E. van Beekmevr. N. E. ScharrooHoek (Den Haag) met Citroen, 98 strafpnt. Klasse 2 (7501500 cc): 1 G. J. en E. F. Dijkstra (Heemstede) met Austin, 48 strafpunten. Klasse 1 (tot 750 cc): 1 H. C. Hooge- veenH. W. Hoes (Haarlem) met Mi nor, 154 strafpunten. M.C.A.M.: 1 Ritmeester C. F. F. Rinia van Nautakapt. B. B. van den Hoorn 26 strafpunten. Churchill voor microfoon Dreiging is nog at te wenden Churchill heeft Zaterdagavond in een radiorede verklaard, dat hij niet geloofde in de onmiddellijke nabijheid van een nieuwe wereldoorlog, hoewel Europa in groot gevaar van een com munistische aanval verkeerde. Hij zei- de te geloven, dat de wereld nog een korte tijd heeft. Als wij deze goed be nutten, kunnen wij deze verschrik king nog van de wereld afwenden. Voorts betreurde Churchill het, dat er geen poging was gedaan om tot een persoonlijk gesprek op het hoogste niveau met de leiders van de Sowjet- unie te komen. De enige manier, om met een communistisch Rusland om te gaan, zei hij, is in dc een of andere vorm sterker te zijn dan met rede lijkheid en eerlijkheid op te treden. Volgens Churchill hadden Russische regeringsinspecteurs toegang tot En gelse fabrieken, die voor defensie produceren. De reden hiervan was, aldus Churchill, dat Engeland ma chineonderdelen maakt, die naar Rus land werden gezonden en daar dienen voor het maken en repareren van tanks. De oud-premier drong derhal ve aan op stopzetting van de export van machine-onderdelen en dieselmo toren aan Rusland. Van de zijde der regering is toege geven, dat Russische inspecteurs En gelse fabrieken bezichtigen. Zij krij gen echter niets te zien wat zij niet mogen zien, zo is betoogd. Voorts is ontkend, dat Engeland materiaal van vitaal strategisch belang naar Rus land zou zenden. Handelsverdrag met Rusland in gevaar De onder sociaaldemocratische leiding staande Finse vakverbonden hebben tegen vandaag een landelijke staking aangekondigd, waardoor de nieuwe, 300 millioen dollar omvattende handels overeenkomst met de Sowjetunie in gevaar wordt gebracht. De staking, die is uitgeroepen om loonsverhogingen te verkrijgen, zou heden beginnen met het neerleggen van het werk door 50.000 metaalarbeiders. Later in de week zul len 60.000 arbeiders uit andere beroepen zich bij hen voegen. De regering heeft de looneisen afgewezen. r\ ZALFen ZETPILLEN Ae/pen sneen afdoende Overstromingen in India Meer dan 2300 dorpen in de ver enigde provincies van India zijn over stroomd, doordat de acht rivieren van dit gebied buiten hun oevers zijn ge treden. Er zijn nog geen doden ge meld, doch ongeveer 600.000 personen zijn door de overstroming getroffen. De schade aan oogst en goederen wordt op 50 millioen ropijen geschat. Ook uit West-Bengalen en de staat Bihar worden overstromingen ge meld. Tachtig pet. van de te velde staande jute is geheel vernietigd. Raad van Europa vraagt: Motie Mac Mc IIan vrijwel ongevaarlijk gemaakt De Assemblée van de Raad van Europa heeft Zaterdagmiddag besloten, het comité van ministers aan te raden, dat nogmaals een poging zal worden gedaan om Engeland in de Parijse be sprekingen over het plan-Schuman te betrekken. Dit was het resultaat van de bemoeiingen der Britse conservatie ven en al wat restte van het door hen aangekondigde plan-MacMillan. De Engelse, Scandinavische en Duitse socialisten werkten aan dit besluit niet mrnl per rol De grootste en de bestel mede. Tevoren hadden de Franse en de conservatieve groep overeenstemming bereikt over 'een compromis tussen hun standpunten. Zo verdween ook het laat ste essentële punt uit de motie van MacMillan, n.l. de overtuiging, dat het plan-Schuman in het raam van de Raad van Europa diende te worden geplaatst. De met 73 van de 105 stemmen aan vaarde rompresolutie over het plan- Schuman, adviseert, in het kader van dit plan een parlementair contröle- orgaan te scheppen, waarvoor de leden zullen worden gekozen uit de Raad van Europa en dat periodieke rapporten over het plan aan de Raad zou uitbren gen. Zaterdagmorgen is aan boord van een dekschuit, liggende in de haven van Amsterdam een zgn. luchtfles ontploft. De kop van de fles trof een arbeider tegen het hoofd. De man was op slag dood. Door 'YRA GAY -xxxx- 41) Julie vroeg zich iedere keer, dat ze die woorden las weer af of het niec verstandiger was in ieder geval het kwade te ontvluchten, ongeacht de tijd. Haar gedachten gingen naar de iden titeit van degene die Celia Hollis oad gedood. Wanneer hij de inscriptie op de klok had gezien, zou de moordenaar dan zijn besluit om de moord te plegen niet hebben uitgevoerd? Ze geloofde het niet Vastberaden bande ze de gedachte aan moord uit haar gedachten. Een groep opgeschoten Chinese lon- gens in Amerikaanse kleren gekleed en schreeuwend „Daar komt de ou\ve draak", drongen Julie en Steve naar de rand van het trottoir, juist toen de draak arrogant in de straat kwam aan gestapt. Julie zei: „Willie Low zit in de draak". Steve mompelde: „Zo? Dezelfde Wil lie Low die wist dat jij vanmorgen in het Golden Gate Park was?" Ze knikte. Steve vroeg nieuwsgierig: „Hoe komt het eigenlijk dat je niet meer ontdaan was "iver het feit dat meneer Low die klap op zijn hoofd had gekregen pij die verkeersopstopping? Als je zijn zoon zo goed kende, waarom snelde je dan niet naar voren om te kijken wat je voor meneer Low kon doen?" „„Steve, waar wil je heen? Het lijkt wel of je de Officier van Justitie bent of zoiets. Ik heb meneer Low slechts een paar keer heel oppervlakkig ont moet. Ik twijfel of hij zou hebben ge weten wie ik was. Maar Willie is al sedert mijn kinderjaren een vriendje van Marcia en Nick en mij. Ik speelde altijd blindemannetje met Willie!" Steve grinnikte haar toe. „Hou ie maar kalm meisje! In welk gedeelte van de draak zit je vriend Willie. In het voorste of in het achterste?" „Hij is een van de twee leiders van het jaar. Dat is een grote eer. Die twee in de kop laten die kop rollen en draaien en spuwen rode vlammen uit en knipperen met de grote rode ogen" Steve sprak: „Ik snap er niets van. Ik dacht altijd dat de Chinezen le achternaam voorop zetten Maar ieder een noemt die café-vent meneer Low. En de naam Low is de laatste van ae rij, die hij op zijn uithangbord hc—ft staan". „Marcia Sewell heeft me dat eens uitgelegd. Meneer Low is eenvoudig de volmaakte „heer" en maakt gebruik van de Amerikaanse gewoonte om de achternaam het laatst te zetten". Steve stelde voor: „Hoe zou het :ijn als je eens even contact zocht met je vriend Willie Low en hem vroeg te vergeten dat je hem hebt gezegd dat je naar het Golden Gate Park ging?" „Willie zal niets verklappen", sei Julie met overtuiging. „Ik ken Willie door en door. Hij is een trouw vriend". Ze wilde wel dat ze er zo zeker van kon zijn als ze deed voorkomen. Wie zou er ten slotte vriend blijven als net om vijftig duizend dollar ging? „Moet je de draak zien!", riep Steve. Zonder enige reden keerde Julie's angst plotseling honderdvoudig terug. De draak kwam majestueus aangeschre- den, rode rook kwam uit zijn zich re gelmatig openende en sluitende bek en zijn rode ogen lichtten-telkens op. Jullie dwong zichzelf te glimlachen en te doen alsof het schouwspel geheel nieuw voor haar was. De draak, die gemaakt was van dik groen satijn, was meer dan een huizenblok lang. De staart zwaaide woedend van de ene kant naar de andere. Het middenge deelte rimpelde en kronkelde zich. Het deed Julie altijd denken aan een reus achtige duizendpoot die uit een nacht merrie was ontsnapt, De Chinese dra- kendragers deden geen moeite om hun vele voeten, die gehuld waren in lage zwarte satijnen pantoffels en onder het groen satijn van de draak uitkwamen, te verbergen. De reusachtige kop was van karton gemaakt en ook met het groene satijn bekleed. Twee goudgeverfde bulten gaven het effect van oren. In de bek bevon den zich, duidelijk zichtbaar, vele lange giftanden. Met regelmatige tus senpozen schoot er telkens een aller gemeenste gespleten tong vooruit. Vóór de draak uit liep een troepje hoorn-, trommel- en vioolspelers, die opgewekt speelden en geluiden te voorschijn brachten, die Westerse oren ruw kwetsten. „Een pracht van een voorstelling", zei Steve. Julie was zo bang dat ze zich ge weld moest aandoen om vrolijk schijnen. „Wat ik vooral bewonder bij Chinese Nieuwjaarsviering is, iedereen op die dag zijn schulden be taalt. Iedereen betaalt iedereen An ders verliezen ze hun prestige. Een goed idee. Ik wou dat wij zo'n dag hadden!" Julie kletste maar raak, terwijl de angst binnenin haar tot paniek aan groeide. Ernstig tastte Steve in zijn zak en haalde er een stuiver uit te voor schijn. „Mijn schuld aan jou. De stui ver voor je gedachten, die ik je nog van de vorige week schuldig was". (Wordt vervolgd te de dat Oorlog is het enige spel. waarbij beide partijen verliezen. WALTER SCOTT Goedbesteed weekend op de Volkshogeschool Publiek gelooft het wel „Wij moeten de Nederlandse bevol king brandweer-minded maken!" riep Zaterdagmiddag dc voorzitter van de Noordhollandse Provinciale Brandweer Bond, de heer L. A. Ankum, uit, tijdens zijn inleiding. Brandweermensen uit de gehele provincie waren het afgelopen weekeinde op de Volkshogeschool „Het Oude Hof" te Bergen bijeen gekomen om elkaar als collega's beter te leren kennen en vraagstukken, van belang voor de brandweer, te bespreken. De belangstelling was overweldigend, zodat op 39 September voor hen, die niet ge plaatst konden worden, opnieuw een cursus gegeven zal worden. Ook de bur gemeester van Bergen, dr. W. Huygens, gaf bij de opening en Zondagsmiddags blijk van dc waarde, welke hij aan deze bijeenkomst hechtte en wenste de brandweergezellen een prettig en leer zaam weekend toe. Na de ontvangst en de officiële ope ning door de heer Guermonprez kwam de eerste spreker aan het woord. Het verheugde hem, dat de Volkshogeschool het brandweervraagstuk aan de orde ge steld had. Immers, hier ligt een groot terrein braak, de voorlichting aan de bevolking ter voorkoming van brand. Van de primitiefste tijden af heeft het probleem de mensen bezig gehouden, doch het grote publiek gelooft het wel. Het brandweervraagstuk is thans weer accuut geworden door de gespannen in ternationale toestand. Nu is de belang stelling van de bevolking groter dan gewoonlijk, maar wij moeten er voor zorgen, aldus spr., dat de belangstel ling ook onder normale omstandigheden groot blijft. Vuur een zegen en een gevaar. Vuur is een zegen, maar ook een voortdurend gevaar. Waarom, zo vroeg spreker zich af, is de strijd tegen het water, vooral hier, belangrijker gevoeld dan tegen het vuur? Vormt het water een grotere bedreiging dan het vuur? Het is de plicht van de brandweerman de mensen erop te wijzen, welke ge varen er dreigen. Er zijn voorbeelden te over van wat met een goede en stel selmatige voorlichting te bereiken valt. En is het niet opvallend, dat in de laat ste oorlogsjaren er bijna geen branden meer voorkwamen? Ieder paste goed op zijn spullen! Maar thans, over het eer ste half jaar 1950 gerekend, bedraagt de brandschade reeds weer 100 millioen gulden. Wij, zo betoogde spr., mogen niet toelaten, dat gemeenschappelijk be zit vernietigd wordt, ook al dekt de verzekering de schade. Nog steeds geldt voorkomen beter dan blussen. Hierop moeten wij de belangstelling van de bevolking toespitsen. 75% verbrandt onnodig. De meester branden, 70 5 80% had den voorkomen kunnen worden en zijn te wijten aan grove onnadenkendheid en ontstellende onvoorzichtigheid. Bij Zondagmiddag heeft vlak voor het station van het Belgische plaatsje Havinnes een ernstig treinongeval plaatsgevonden. Omstreeks half twee is de trein, die uit de richting van Doornik kwam, ontspoord, waarbij de eerste wagen in de tender doordrong. De derde wagon reed weer in op de tweede. De locomotief en de daarop volgende wagon kantelden beide om. Omwonenden en spoorwegpersoneel snelden onmiddellijk te hulp. Uit Door nik zijn terstond ambulancewagens naar de plaats van het ongeval vertrok ken. Het reddingswerk werd bemoei lijkt doordat de wrakstukken een on ontwarbare massa vormden. Uit de tweede wagon werden de lijken van drie vrouwen en een militair gehaald. Van de negen ernstig gewonden is la ter nog een vrouw in het ziekenhuis van Doornik overleden. Een onderzoek wordt thans ingesteld door de spoor wegdiensten van Doornik, Leuze en Brussel. Ook ongeluk in Engeland: 6 doden. De z.g. Ierse trein, die van Holyhead aan de Engele Westkust naar Londen rijdt, is Zondagochtend vroeg bij Con way aan de kust van Noord-Wales op een stilstaande locomotief gereden. Zes inzittenden kwamen om het leven en vijf en dertig werden gewond. De trein was op weg naar Londen en zat vol vacantiegangers die uit Ierland terug kwamen. Twee rijtuigen schoven in elkaar en drie ontspoorden. Het restau ratierijtuig kantelde. De plaatselijke bevolking heeft de gewonden thee en dekens verschaft. Wordt nationalisatie „ijzer en staal" doorgezet? In October zal de Engelse Labour- regering de door het parlement aan genomen wet op de nationalisatie van de ijzer- en staalindustrie in toepassing brengen, aldus wordt in welingelichte politieke kringen te Londen voorspeld. In dat geval voorziet men een heftige botsing met de conservatieve oppositie. Men had verwacht, dat de regering met haar geringe meerderheid haar bestaan niet in gevaar zou brengen, doch an derzijds zou zij bij haar aanhangers ontstemming verwekken, indien zij niet tot de nationalisatie overgaat. brand is vlugge blussing geboden. No dig is daarom voorlichting over enige bestrijdingsmiddelen. De propaganda is simpel. Op tentoonstellingen kan men de aandacht vragen en wijzen op da brandgevaren tevens bij lezingen, voor drachten voor de bevolking, met jeugd- brandweren, affiches en menifesten. (Maak geen misbruik van de zekerin gen! Was niet bij vuur met wasbenzine! Laat tijdig de schoorsteen schoonma ken! Laat de strijkbout niet aanstaan bij vertrek! Plaats geen kleren bij de kachel zo, dat ze moeten verbranden!) Voor pers, film en radio is een grote taak weggelegd. 10.000 branden per jaar. Tijdens de „avondzitting" sprak de inspecteur van het brandweerwezen, de beer M. K. Fehres, die aan de hand van lichtbeelden een meer technische uit eenzetting gaf, in het bijzonder voor de brandweerlieden zelf, om door het tref fen van preventieve maatregelen brand te voorkomen. Er zijn 10.000 branden per jaar in Nederland, aldus spr., en aan directe schade werden in 1949 voor een kleine 26 millioen gulden vernie tigd. Op het platteland gaat elke dag een hooischelf of een boerderij in vlammen op. De gevreesde blikseminslag neemt slechts maximaal 1% van het totaal aantal branden voor zijn rekening, kort sluiting 4%, maar schoorstenen, kachels etc. ruim 35%. De meeste branden wor den veroorzaakt doordat houten balken in de rookkanalen gemetseld zijn, qf zich houten betimmeringen tegen de schoorstenen bevinden. Vooral in boerderijen komen zeer ge vaarlijke constructies voor. Wat moet de brandweer in deze gevallen doen? Controleren en aanwijzingen geven aan de eigenaars en verzekeringsmaatschap pijen. Bij al te grote tegenwerking heeft de brandweer altijd nog de ver ordeningen achter de hand en de volle medewerking van Bouw- en Woning toezicht. Voorwaarden voor succes. Zondagmiddag beklom de brandweer commandant van Bergen, de heer J. Blaauw, het spreekgestoelte om de fac toren te bepalen, die de mogelijkheden van een brandweerorganisatie op het platteland uitmaken. Allereerst zijn daar de financiën van belang. Per jaar wordt in Nederland ongeveer 10 millioen gul den of 10% van de totale brandschade aan bestrijdingskosten besteed. Spr. stel de zich voor, dat dit bedrag wel om hoog kan, zodat het totaal aan brand schade nog meer teruggebracht wordt. Verder zijn er de materialen, de activi teit van het gemeentebestuur, er zijn gemeenten waar het belang bij een brandweer niet gezien wordt!) 't corps vrijwillige, brandweermensen, het mel dingssysteem en de verzekering van de manschappen; al deze punten zijn van het allergrootste gewicht, wil de brand weer als zij uit moet ruksen, goed en doeltreffend kunnen werken. Klopt er iéts niet bij deze factoren, dan is een efficiënt optreden twijfelachtig. In Amerika. Spr. wees verder op Amerika. Daar wordt geweldig met ..pamfletten, bro chures en zelfs met oproepen van pre sident Truman gewerkt. Eens per jaar houdt men een brand-preventie-week. Ook wij, zo besloot spr. zijn uiteenzet ting, kunnen dit doen. Wie moet dit be talen? De verzekeringsmaatschappijen moeten gezamenlijk een fonds stichten, waaruit materiaal beschikbaar gesteld kan worden voor de gemeenten. Zij zijn het, die financieel hierdoor het best worden gediend. Bij de geanimeerde discussie deelde de heer Fehres mede, dat reeds over leg gaande was tussen de verzekerin gen, Bond van Ned. Gemeenten, Brandweer-inspectie en Brandweer- bond. De soms slecht geregelde onderlinge ljulp en de zeer verschillende wijzen Van beloning vormden nog lange tijd een punt van discussie. 's Avonds werd de Amerikaanse Brandweer en Voorlichting door middel van filmf vertoond. JAPAN ONTSLAAT COMMUNISTISCHE ARBEIDERS Bij tien electriciteitsbedrijven in Ja- pp" is aan 2137 arbeiders ontslag aange zegd wegens „activiteit, die het goed functionneren van deze bedrijven be lemmert". De eerste secretaris van het kabinet, Okazaki, heeft op een vergadering van de liberale partij verklaard, dat de re gering de communistische partij uitein delijk zal verbieden. VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 402 m. Nieuwsberichten om 6, 7.55 en 11 uur. 6.15 Gram.muziek. 6.30 Filmprogramma. 7.00 Orkestconcerjt. 7.40 Gram.muziek. 8.00 Deens Omroepkoor, koor en soliste. In de pauze: „Het Wereldcongres voor de Dierenbescherming". 10.15 „De sterk ste liefde", hoorspel. 10.35 Gram.muziek. 11.15 Gram.muziek. HILVERSUM II, 298 m. Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur. 6.00 Org'elconcert. 6.30 Strijdkrachten. 7.15 Piano-duo. 7.35 Gram. muziek. 7.40 Radiokrant. 7.05 Gram.muziek. 8.45 „De raad van Europa te Straatsburg". 9.05 Groninger Orkest Vereniging en soliste. 9.35 Appèl van de Duitse kerk. 9.45 Utrechts Stedelijk Orkest, koor en solisten. 10.45 Avond overdenking. 11.15 Gram.muziek. VOOR DINSDAG HILVERSUM I, 402 m. Nieuwsberichten om 7 8, 1, 6, 8 en 11 uur. 8.15 Gram. muziek. 8.55 Voor de vrouw. 9.00 Gram. muziek. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Theater orkest. 10.50 Voor de kinderen. 11.00 Sopraan en piano. 11.30 Voor de zieken. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Mededelingen. 12.33 Voor het platteland. 12.40 Gram.muziek. 1.15 Finan cieel overzicht. 1.25 Populair concert. 2.00 Voor de vrouw. 2.05 Pianovoordracht. 2.3Ö Gram.muziek. 4.30 Voor de kinderen. 5.30 De stem van Amerika. 6.15 Pianospel. 6.30 Semi-klassieke muziek. 7.00 Fanfare-orkest. 7.30 '„This is^London". 7.35 Causerie over de Najaarsbeurs. 7.45 Gram.muziek. 8.05 Actu aliteiten. 8.15 Gevarieerd programa. 9.15 „Men schrijft ons", hoorspel. 9.45 Gram.muziek. 10.00 Buitenlands overzicht. 10.15 Cabaret. 11.15 Gram.muziek. HILVERSUM II, 298 m. Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. 8.15 Gram. muziek. 8.55 Hoogmis. 10.15 Voor de kinde ren. 10.30 Gram.muziek. 1,1.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram.muziek. 11.35 Lichtbaken. 12.00 Angelus 12.03 Amusements-orkest. 12.55 Zon newijzer. 1.20 Lunchconcert. 2.10 „Ja, zo was 't", klankbeeld. 3.10 Piano-recital. 3.30 Gram. muziek. 4.00 Voor de zieken. 4.30 Ziekenlof. 5.00 Voor de jeugd. 5.15 Felicitaties. 5.45 Regelingsuitzending. 6.00 Populaire muziek. 6.20 Sportpraatje. 6.30 Strijdkrachten. 7.15 Actualiteiten. 7.25 „Dit is leven", causerie. 7.40 De schola cantorum, jongenskoor en leden van het Radio-Philharmonisch-orkest. 8.05 Gram. muziek. 9.12 „Dc brug van San Luis Rey", hoorspel, met muziek. 10.40 Godsdienstige cau serie en Avondgebed. 11.15 Gram.muziek. f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1950 | | pagina 6