Spoorwegen f 185.000.- abuis AGENDA De gasten uit Bath wacht een rijk gevarieerd programma Unieke postzegelverzameling siert het Stedelijk Museum Nederlands Economisch Instituut voor de Berger tram Rapport spreekt zich uit voor exploi tatie met dieseltram-materieel Wat B en W. van Bergen voorstellen De kaasmarkt Alkmaar Packet stopt haar diensten Personeel krijgt ontslag en misschien wachtgeld Zaterdag receptie ten Stad hui ze Mr. Wills stelde prachtige collectie beschikbaar Ook R.A.F.-post geëxposeerd v. De betekenis van knipperlichten VRIJDAG 6 OCTOBER 1950 Het Nederlandse Economisch Instituut te Rotterdam heeft in opdracht van het gemeentebestuur van Bergen een rapport samengesteld over het Bergense verkeersvraagstuk Hoewel aanvankelijk de opdracht luidde een onderzoek in. te stellen naar de welvaartsbronnen van Bergen, werd later, toen de opheffing van de tram AlkmaarBergen aan Zee dreigde, de volle nadruk gelegd op het gecompliceerde verkeersprobleem in die gemeente. Het instituut is thans gereed gekomen met zyn rapport en is daarbij tot de conclusie gekomen, dat het probleem van het wegverkeer onafhankelijk is van het vraagstuk van de tramverbinding. In de moeilijkheden van het wegverkeer kan worden voorzien door een verbreding c.q. verdubbeling van de Eeuwige Laan met het instellen van éénrichtingverkeer op de afzonder lijke lanen. In de behoefte aan openbaar vervoer, aldus het rapport, kon op de economisch meest verantwoorde wijze voorzien worden door exploitatie met dieseltram-materieel. Noodzakelijke voorwaarden hiervoor zouden zijn uitstel van de opheffing der huidige verbinding en de overneming om niet van de aanwezige tramweg. Verkeersprobleem kanworden opgelost door verbreding of verdubbeling van de Eeuwige Laan F zjjn uitspraak ten gunste van de tramverbinding komt het instituut tot verrassende conclusies. Door de Mi nister van Verkeer en Waterstaat Is aan de Tweede Kamer medegedeeld, dat het officiële jaarlijkse exploitatie tekort op deze lijn 204.000.be draagt. Op grond van reële berekenin gen, die met de werkelijkheid in over eenstemming zjjn, komt het instituut tot een tekort- van 19.100.De Ne derlandse Spoorwegen blijken zich in de berekening van het tekort 185.000 vergist te hebben. De totale exploitatiekosten van de huidige tramverbinding bedragen voorzover het het reijzigersver- voer betreft ca. 400.000.Hiervan is rond ƒ100.000.rente en afschrij ving. Dit betekent tevens, dat de aan wezige activa momenteel volgens de N.S. een waarde vertegenwoordigen van twee millioen gulden, een bedrag, dat wel zeer hoog is, zelfs indien alle activa op vervangingswaarde worden opgenomen. De totale perso neelskosten bedroegen over het jaar 1949 ca. 171.000.hetgeen neer komt op een constante bezetting van 50 man personeel. En in het seizoen. 60 man. Het hoeft wel geen betoog, aldus het rapport, dat dit cijfer niet in overeenstemming is met de werke lijkheid, nog afgezien van het feit, dat de huidige personeelsbezetting van ca. 35 man buiten het seizoen nog aan de zeer royale kant is. Daarbij komt, dat de samenstelling van de huidige dienstregeling het noodzakelijk maakt met drie treinstellen te rijden, terwijl een even goede dienstregeling, alleen wat rationeler opgezet, bij een iets grotere gemiddelde rijsnelheid dit aan tal tot twee zou kunnen terugbrengen. Hebben we, aldus het instituut ener zijds gegronde redenen om aan te ne men, dat er een vergissing schuilt in de opgave van het in dienst zijnde personeel, waarvan de kosten 43% van de totale kosten bedragen, an derzijds rijst het sterke vermoeden, dat een rationelere exploitatie ook de overige kosten nog aanzienlijk zou kunnen verlagen. Dit laatste geldt ook voor de dagkosten van de loco motieven en rijtuigen, die ƒ72.000.— per jaar bedragen zonder rente en af schrijving! Desondanks blijft echter de exploitatie met stoommaterieel ver liesgevend. De oplossing. JjE oplossing van het tram-vraagstuk ziet het Ned. Economisch Instituut in een exploitatie met modern diesel- materieel. Voor het verzamelen van gegevens voor een exploitatiesche ma pleegde men overleg met de Rot terdamse Tramweg Maatschappij, ter wijl op grond van toezeggingen van de President-Directeur van de N.S. er bij deze exploitatierekening van bon worden uitgegaan, dat de thans aan wezige tramweg met het daarop thans dienstdoende materieel om niet be schikbaar wordt gesteld aan de maat schappij, welke de exploitatie ter hand zal nemen. Het nieuw aan te schaffet» materieel zou twee treinstellen omvat ten ter waarde van 275.000, één voor Uitvoering van de dienst en één voor reserve. De extra diensten in de spitsuren zouden kunnen worden uitgevoerd door het aanwezige materieel. In totaal zouden permanent 16 personen in dienst van de tramwegmaatschappij zijn, welke in totaal een salarisbedrag van 51.500.zullen ontvangen. De opbrengst van een dergelijke exploita tie kan gesteld worden op ƒ150.000, waartegen een bedrag aan kosten van ƒ145.560.— staat. Het Instituut komt derhalve tot een voordelig saldo van f 4440 per jaar. Dit en de belangen, welke op het tra ject BergenAlkmaar bestaan voor de autobusonderneming N.V. N.H. A.D.O. „Bergen Binnen" rechtvaardi gen het onder ogen zien van de mo gelijkheden tot gemeentelijke garantie van de rente over het nieuw aan te trekken kapitaal en overleg tussen tram- en busexploitanten om het aan bod van de vervoerscapaciteit zo rati oneel mogelijk aan de gestelde eisen aan te passen. Bij busvervoer yOU de tram verdwijnen en 't vervoer per bus worden onderhouden, dan komt het Instituut cot een exploitatie tekort van f 11.700 per jaar. Het komt daarbij tot de conclusie, dat het in stellen van een busdienst niet ver antwoord is. Een door de N.V. N.H. A.D.O. opgesteld rapport betreffende een eventueel in de toekomst te treffen voorziening met autobussen op ge noemd traject acht het instituut niet in overeensemming met de werkelijk heid. Uit het ingestelde onderzoek blijkt, dat het busvervoer op de lijn Alkmaar Bergen in 1939 circa 374.000 perso nen bedroeg, in 1946 623.000, '47 775.000, 1948 646.000 en in 1949 551.000. De tram Vervoert nog niet de helft van het aantal reizigers dat de bus heeft, ter wijl bovendien dit aantal van de bus zeer regelmatig verspreid ligt over het gehele jaar en voor de tram een zeer sterke seizoenpiek valt waar te nemen. De top blijkt voor de busdienst Ber genAlkmaar zeer gering te zijn (38 procent van het normale vervoer), voor de dienst AlkmaarCamperduin zeer sterk (260 procent) en voor de tram het sterkst (360 procent). Dit be tekent, dat het vervoer met de tram in de maand Augustus 4 y2 maal zo groot is als in de wintermaanden. Zon der twijfel 4ieemt dus de tramdienst van de drie vervoersstromen de meest onrendabele voor zijn rekening. Met de verdeling van het vervoer over de dag is het al niet minder ongunstig ge steld. Op het topuur bedraagt het aan tal reizigers op de lijn Bergen aan Zee Bergen circa 800 personen en op het traject AlkmaarBergen 600. Uit ei gen waarneming is komen vast te staan, dat in het seizoen verschillende trams meer dan 1000 passagiers ver voerden. Zelfs een vervoermiddel, dat 800 personen per uur van het strand kan afvoeren (vijf autobussen) blijft dus op bepaalde dagen nog in gebreke. Samenvattende komt men tot de overtuiging, dat het directe belang van de inwoner van Bergen de bus is, het indirecte belang de tram. Bij een ingestelde enquête onder oud-gasten van Bergen, sprak 90 pro cent, zich uit voor de tram en tegen een autobusverbinding. Slechts een beduidend goedkopere bus-exploitatie met een dus niet volledige bediening van het spitsvervoer kan een rendabe le exploitatie op de lijn mogelijk ma ken. Dat dit in hoge mate ongewenst is, behoeft geen betoog. De samenstellers van het rapport merken tenslotte op, dat één van de voorwaarden voor het exploitabel ma ken van de vervoersdienst Bergen •an ZeeAlkmaar is, dat inderdaad het bestaande bedrijf om niet aan de nieuwe maatschappij wordt overge dragen .De ruime houding van de Ne derlandse Spoorwegen in dit opzicht en de verzekeringen op dit punt door Ir. Den Hollander gegeven, vestigen de indruk, dat ook de N.S. hier be reid zijn mede te streven naar de bes te oplossing. Op het rapport inzake het wegen- vraagstuk komen wij in ons blad van morgen terug. Naar aanleiding van het rapport van het Nederlands Economisch Instituut stellen B. en W. van Ber gen de raad voor het college te machtigen: 1. Alles wat mogelijk is te doen de railverbinding te behouden, daar blijkt dat deze ten eerste uit overwewingen van plaatselijk be lang de meest gewenste vervoers oplossing geeft en daar deze ten tweede uit overwegingen van al gemeen belang uit vervoersecono- misch gezichtspunt gezien de enig verantwoorde exploitatiewijze vormt. 2. Invloed uit te oefenen op het opzetten en het verlenen van de Rijksconcessie aan een onderne ming, die de railverbinding ex ploiteert en daarbij het belang van de gemeente Bergen voorop te stellen. 3. Zo nodig voorstellen voor te bereiden voor het op bescheiden schaal participeren door de ge meente Bergen in deze onderne ming. Deze voorstellen zullen op Woens dag 18 October in behandeling ge nomen worden. Na de openbare vergadering zal in comité van ge dachten gewisseld worden over de punten, die in een rapport van B. en W. over de aan te leggen we gen aan de orde zullen komen. (Ontleend aan onze Advertentie-rubriek) VRIJDAG Harmonie Theater, 8 uur: Madame Bo- vary (18 jaar); Victoria Theater, 8 uur: Paul Vlaanderen en het Z-mysterie (14 jaar); Cinema Americain, 8 uur: De Jazz-Opera (alle leeft.); Gulden Vlies, 8 uur: Pantomimegezelschap Marcel Marceau. ZATERDAG Bioscopen als Vrijdag. Aanvang Har monie- en Victoria IV eater 7 en 9.30 uur. Cinema Americain, aanvang 2.30, 7 en 9.30 uur. Gulden Vlies, 8 uur: ,,'t Is mij een raadsel". Er was hedenochtend 'n flinke aan voer van kaas. De weinige tourisien uit Zwitserland en Frankrijk die over het zonovergoten Waagplein doolden, naar de fleurige kaasdragers keken en naar de vrolijke klanken van het ca rillon luisterden, troffen het beter dan heel wat van hun landgenoten die m de afgelopen zomer een bezoek aan de markt brachten. Er waren aangevoerd veertien sta- pèls fabriekskaas en vijf stapels boe renkaas, totaal negentien stapels, we gend 42.000 kg. De prijzen waren voor fabriekskaas f 108.en voor boeren kaas f 109.50 per 50 kg. De handel was traag. Dinsdag was de aanvoer in Bode graven 169 partijen, le soort f 2.11 f 2.20, 2e soort f 2.04—f 2.10 zware tot f 2.35. Handel flauw. In Woerden was de aanvoer Woens dag 261 partijen, le soort f 2.11f 2.20 2e soort f 2.04—f 2,10, zware tot 2.37. De handel was matig. In Gouda waren er gister 260 par tijen, le kwaliteit met rijksmerk f 2.13f 2.20. 2e kwaliteit f 2.40 f 2.14, extra zware tot f 2.38. Handel flauw. Alles exclusief expert-verplichting en omzetbelasting Met ingang van 15 October a.s. zal de Alkmaar Packet haar diensten tus sen Amsterdam en Zaandam opheffen. Het personeel heeft, wanneer het Ge westelijk Arbeidsbureau hier toestem ming voor geeft per 14 October ontslag gekregen. In overleg met de directie van het Arbeidsbureau zal men nog pogen voor het personeel een wacht geldregeling te ontwerpen, waarbij de uitkeringen afhankelijk zullen zijn van het aantal dienstjaren. De uitbetaling van de wachtgeldregeling zal uiteraard van tijdelijke aard zijn, omdat de N.V. totaal wordt geliquideerd. Ook zal aan de betaling van de pensioenen, die nog aan enkele oud-gedienden werden uit gekeerd een einde komen. Door de directie van de Rederij .Saenden" worden reeds enkele dagen besprekingen gevoerd met de Zaan- damse gemeentelijke autoriteiten over een eventuele huur van de steigers aan de Dam en aan het Vissershop, omdat laatstgenoemde rederij, die thans nog eenmaal per dag van Zaandam naar de Hoofdstad vaart, ter vervanging van de Alkmaar Packet een regelmatige dienst wil oprichten. De directie van de N.V. Alkmaar Packet heeft ook thans weer een po ging gedaan om voor het instandhou den van de dienst ZaandamAmster dam een subsidie te krijgen van de ge meente Zaandam. Het gemeentebestuur heeft echter gemeend hier afwijzend op tg moeten beslissen. Stuk historie Met het verdwijnen van de bekende salonboten uit de Zaan, gaat een stukje Zaanse en Alkmaarse historie verloren. In 1864 liet wijlen de heer C. Bosman voor de eerste maal een boot van Alk maar via Zaandam naar Amsterdam varen. Later werd door enige Zaandam mers de Zaandamse Stoomvaart Maat- Zoals reeds bekend mag worden ver ondersteld, zullen de 8-Octoberfeesten zich dit jaar mogen verheugen in de belangstelling van enkele officiële gas ten uit het bevriende Bath. Tot het En gelse gezelschap, dat officieel de gast zal zijn van het gemeentebestuur van Alkmaar, behoren de Mayor van Bath Cllr. miss Kathleen M. Harper, de Mayoress miss Dorothy Harper en mr. F. C. Wills, ere-burger van onze stad en secretaris van het Alkmaar-Bath Committee. Zij worden op hun reis naar hier vergezeld door mr. Aldridge 'Lyon, penningmeester van het Alkmaar- Bath Committee en twee vrienden van de heer Wills uit Oxford. Tevens zul len de 8-Octoberfeesten worden bijge woond dooi* miss E. B. Gorner, directrice van het Burgerziekenhuis te Amsterdam en ere-lid van het Alkmaar-Bath Com mittee. De Mayor en Mayoress van Bath zullen logeren ten huize van bur gemeester mr. dr. H. J. Wytema en mr. F. C. Wills resp. in de woningen van de heer G. A. M. Snijders en mr. A. v. Hilten. Teneinde de gasten een goede indruk te geven van de 8-Octoberfeesten, van de schoonheid van ons gewest en van de gevoelens van warme vriendschap, welke in de loop der naoorlogse jaren tussen beide steden zijn gegroeid, is een rijk gevarieerd programma samen gesteld. Zaterdagmorgen te 9.16 uur arriveert het gezelschap met de boot trein te Amsterdam. Burgemeester Wy tema, de heer G. A. M. Snijders en mr. A. v. Hilten zullen daar ter begroe ting aanwezig zijn. Per auto gaat het vervolgens naar Alkmaar, waar de burgemeester van Bath, miss Harper 's middags te 3 uur in het Stedelijk Mu seum d° postzegeltentoonstelling zal openen. Het hoogtepunt van het bezoek is gelegen in de officiële receptie ten stadhuize, welke 's avonds te half ne gen zal worden gehouden. Voor deze receptie zijn alle stadgenoten, welke in de afgelopen periode iets voor de goede betrekkingen tussen Alkmaar en Bath hebben gedaan, uitgenodigd. Miss Har per zal bij deze gelegenheid aan het gemeentebestuur een Engelse vlag aan bieden. Behalve de bezoekers uit Bath worden op deze receptie o.a. verwacht Sir MacNair, president van het Perma nente Hof van Internationale Justitie, de secretaris van de Britse ambassadeur te Den Haag en George Franks, cor respondent van Reuter. Zondagmiddag zullen de Bathonïans een autotocht door de omgeving ma ken. Het eerste bezoek geldt Groot Schermer, alwaar burgemeester Dries- sen het raadhuis zal tonen. Ook De Rijp en Graft staan op het programma, waar na burgemeester Pesman van De Beem- ster zich bij het gezelschap zal voegen teneinde de gasten in een boerderij rond te leiden. Via Purmerend en Edam, waar in hotel Dam de tea zal werden gebruikt en het gebouw van de Uitwaterende Sluizen bezichtigd zal worden, keert men langs de IJselmeer- dijk en Hoorn weer naar Alkmaar te rug. De Maandag is gewijd aan de 8-Oc- toberfeesten. 's Morgens zullen de gas ten voor het huis van de burgemeester de 'aubade van de schoolkinderen in ontvangst nemen, die ter ere van de bezoekers het Britse volkslied zullen zingen. Vanaf het bo des van het stad huis wordt de Koraalmuziek beluisterd, waarna de volksspelen en overige pro grammapunten in ogenschouw geno men zullen worden. Bij het Victorie beeld wordt de herdenkingsplechtigheid bijgewoond. De Engelsen zullen de ver taling ontvangen van de rede, welke mr. G. A. de Lange zal uitspreken, zo dat zij deze kunnen volgen, 's Mid dags zal de Mayor van Bath naast bur gemeester Wytema plaats nemen in het eerste rijtuig in de optocht „Het Neder landse Lied". Ook de overige gasten zullen in de optocht meerijden. Voor de avonduren staan het Kerkconcert en het Vuurwerk op het programma en zal men zich vervolgens een beeld vor men van de wijze, waarop de Alkmaar- ders lucht geven aan hun traditionele 8-Octoberfeestvreugde. Het officiële bezoek zal hiermede tot het verleden behoren. Dinsdag zullen de Mayor en Mayoress vermoedelijk een bezoek brengen aan het Vredespaleis te Den Haag. NIEUWE ZAAK IN DE LANGESTRAAT De Langestraat zal binnenkort weer een fraaie winkelzaak meer tellen. Het pand, gelegen op de hoek van de Boterstraat, waarin voorheen door de firma Theisling en vervolgens door wijlen de heer Ben Kuyper een zaak in manufacturen werd gedreven ter wijl er nadien een kruidenierswinkel was gevestigd, wordt thans geheel naar de eisen des tijds verbouwd als filiaal van het Regenkledingparadijs te Am sterdam. Reeds vele kunstwerken hebben de witte wanden en glazen vitrines van het Stedelijk Museum gesierd. Wer ken van schilders, beeldhouwers, et sers en fotografen, die schoonheid to verden in steen, op linnen of papier. Onder deze waren vele miniaturen, doch in aantal zullen zij vanaf Zater dag tot en met Woensdag overtroffen worden door de duizenden postzegels, die nog slechts een gedeelte vormen van de unieke verzameling, welke de heer F. C. Wills, ere-burger van Alk maar en secretaris van het Alkmaar Bath Comittee, van Nederland en Ko loniën bezit. In zyn veelzijdigheid mag deze col lectie, die voor een bedrag van 50.000 verzekerd is, enig genoemd worden, daar dr. Wills zich niet slechts bepaalt tot het verzamelen van postzegels, doch tevens een selecte hoeveelheid brieven, vervalsingen, misdrukken, stempels en andere phi- latelistische curiositeiten vergaard heeft, welke elke Nederlandse post zegelverzamelaar hem benijdt. Deze verzameling zal gedurende enkele da gen in Alkmaar te bezichtigen zijn en zonder twijfel zal zij de aandacht genieten van alle philatelisten. Er be staat echter ook voor de leek in het rijk der zegels alleszins aanleiding zijn schreden in de komende dagen naar de Breedstraat te richten. Want vormt de expositie op zichzelf ook voor de niet-verzametear een beziens waardigheid, er is bij deze collectie nog een bijzondere attractie. Alk- maars vriend uit Bath heeft n.l. alle leaflets verzameld, welke gedurende de oorlogsjaren door de R.A.F. bo ven Nederland zijn uitgeworpen. Daar onder bevinden zich complete jaar gangen van „De Wervelwind", „Vlie gende Hollander", „Vrij Nederland", brochures, pamfletten, bevelen en ver ordeningen, kortom een verzameling, welke in het Rijksbureau voor Oor logsdocumentatie een uitnemend fi guur zou slaan. Bedenkt men daarbij, dat de baten van deze tentoonstelling geheel ten goede zullen komen aan de kinderuitzending naar Bath, dan zijn wij niet te optimistisch als wy een druk bezoek verwachten. Eén der grootste bijzonderheden uit de tentoongestelde collectie is een enveloppe, welke in 1823 op een Brits postkantoor in Semarang is afgestem peld. Zoals bekend, werd Java in de vorige eeuw geruime tjjd door de En gelsen onder aanvoering van Raffles bezet. In 1815 werd het bestuur weer aan Nederland overgedragen. Acht jaar na deze overdracht, bleek er in Semarang nog een Brits postkantoor te zijn. Het bestaan daarvan was nim mer bekend, totdat deze brief het be wijs leverde. Een soortgelijk exem plaar is nimmer gevonden. Interes sant is verder o.a. een couvert uit het pre-philatelistische tydperk, toen nog geen postzegels gebruikt werden. De enveloppen werden vóór 1848 alleen gestempeld. Het betrokken exemplaar van de heer Wills dateert uit 1814, toen de brief uit Suriname naar de bekende bankiersfirma Rothschild werd gezonden. Een groot aantal brie ven van de Oostindische Compagnie, voorzien van het befaamde V.O.C.- stempel en uit de Napoleontische tijd, toen de namen der Nederlandse ste den in het Frans vermeld werden, completeren dit deel van de expositie De eerste Nederlandse postzegel stamt uit 1852, vier jaar nadat En geland de postzegel invoerde. De heer Wills bezit van deze zegels een aan zienlijk aantal. Vermeldenswaard is het blok van vier, dat alleen al een cataloguswaarde van 650.verte genwoordigt. Via de drijvende brand- kastzegels, welke ongebruikt een gro te waarde hebben, en de internerings zegels uit de oorlog 19141918 komt men op meer vertrouwd terrein. Daar zijn de kinderzegels, jubileumzegels en de verschillende exemplaren, welke ter gelegenheid van bijzondere gebeur tenissen of herdenkingen werden uit gegeven. Onder hen bevindt zich na tuurlijk ook de serie zomerzegels, ontworpen door Paul Citroen, welke in ons land een storm van verontwaar diging ontketende, doch waarover men in Engeland verrukt was. Terwijl de zegel in Nederlandse philatelisten- kringen nauwelijks goed genoeg voor een bier-reclame werd geacht, be schouwde de Engelse postzegelwereld het als een uitnemend ontwerp- Is men uitgekeken op de Nederlandse ze gels en dit zal tijd vergen dan wordt het oog getrokken door de bla den met brieven uit de Japanse be zetting van Nederlands-Indie. De Jap pen onttrokken aanvankelijk alle Ne derlandse postzegels aan de circula tie, doch brachten deze later met overdrukken en opdrukken weer in omloop. Daarbij werd voor de onder scheidene delen van de Archipel apar te zegels verkocht, welke echter alle gemeen hadden, dat de beeltenis van H.M. Koningin Wilhelmina met alle mogelijke en weinig kiese middelen onzichtbaar gemaakt was, Met keu rig getekende kaartjes heeft de heer Wills aangegeven voor welke gebie den de betrokken zegels bestemd wa ren. Veertig k vijftig bladen geven een overzichtelijk beeld van de talrijke postzegelvervalsingen, welke gepleegd zijn. Vergelijkend materiaal, onder schriften en pijlen geven aan, welke vervalsing werd gepleegd en waaraan men dit heeft kunnen ontdekken. De misdrukken en fouten zijn van on schuldiger aard. Zij bewijzen echter, dat ook het corrigeren van postzegels nog wel eens correctie behoeft. De collectie leaflets is een verza meling op zichzelf, al zou zij in dit philatelistisch milieu wellicht onder de afdeling luchtpost gerangschikt kunnen worden. De exemplaren van „De Wervelwind', „Vliegende Hollan der" en andere bladen, brochures, op roepen etc. verplaatsen ons weer in de tijd, toen de R.A.F. soms als wel kome postbode optrad. Het roept her inneringen op aan jaren en gebeurte nissen, die onder de druk van bewo gen na-oorlogse jaren naar de hori zon van onze herinnering zijn gedron gen, maar die u bij het doorbladeren van deze geschriften de opmerking zal ontlokken: „O ja, dat was toen" Wij mogen de heer Wills, die vier weken werkte aan de samenstelling van de collectie voor deze tentoon stelling, dankbaar zijn voor zijn ge baar. In deze erkentelijkheid moge dan tevens de heer J. Lienesch delen, die de expositie arrangeerde en tot een overzichtelijk geheel maakte, dat naar wij vurig hopen velen evenveel voldoening zal schenken, als het ons gistermiddag deed. De postzegeltentoonstelling, welke Zaterdagmiddag door de Mayor van Bath, Cllr. miss Kathleen M. Harper geopend zal worden, is tot en met Woensdag te bezichtigen van 1012, van 25 en van 79 uur met uit zondering van Maandagavond. schappij opgericht, hetgeen tot gevolg had, dat er tussen laatstbedoelde maat schappij en de Alkmaar Packet een moordende concurrentie ontstond, waar bij de Zaankanters voor acht centen een retour ZaandamAmsterdam kon den kopen. Nadat deze strijd op leven en dood enige jaren had geduurd, werd door beide maatschappijen een belan- gen-gemeenschap gesticht. Enige jaren geleden werd de Zaandamse Stoom vaart Maatschappij opgeheven, doch hoewel de Alkmaar Packet alleen over bleef, kon men niet meer tot een slui tende exploitatie komen. Voor de honderden vacantiegangem betekent deze liquidatie van de Alk maar Packet ook, dat dit jaar voor de laatste keer de grote boten op Vrijdag van de Hoofdstad naar Alkmaar hebben gevaren, een attractie, die bij de bezoe kers van de Alkmaarse kaasmarkt nog steeds in trek was. Aangezien steeds weer blijkt, dat vele weggebruikers niet op de hoogte zijn van de betekenis van de zoge naamde knipperlichten, zoals die nu te Heiloo geplaatst zijn, verzoeken de Spoorwegen ons een nadere toelichting te geven. Aan het bekende Andreaskruis is een kast met lichtseinen aangebracht. Normaal, wanneer geen trein wordt aangekondigd, brandt het witte licht met 45 knipperingen per minuut. Een trein wordt aangekondigd op een be paalde afstand vóór de overweg (af hankelijk van de voor het baanvak toe gelaten maximum snelheid der treinen) en blijft aangekondigd, totdat de ge hele trein de overweg gepasseerd is. Het witte licht is dan gedoofd en in de plaats daarvan brandt het rode lichtsein met 90 knipperingen per mi nuut. Bovendien begint'bij het naderen van de trein een wekker aan de paal te luiden. Het verschil in het aantal knippe- gen van het witte en rode lichtsein dient voo. kleurenblinden. Beide lichtseinen hebben een klein achterknipperlicht van dezelfde kleur. De bedoeling daarvan is, een wegge bruiker, die vóór de overweg het voorbijrijden van de trein afwacht en zich daarbij onder of naast het rode lichtsein bevindt (waardoor dit niet of onvoldoende wordt waargenomen) nog te waarschuwen van de andere kant van de overweg af, dat, al is de trein voorbijgereden, bij dubbel spoor een andere trein in tegenovergestelde richting nadert. Ook het blijven lui den der beide wekkers waarschuwt voor de „tegentrein". Boven de beide lichten bevindt zich nog een derde lichtsein, oranje ge kleurd, met daarin leesbaar, indien brandend: „Sein buiten dienst". Wan neer in een ander onderdeel der in stallatie een storing optreedt waar door een trein zich niet door het rode knipperlicht zou aankondigen, dan treedt het oranje storingssein in wer king. Dit betekent dus: Opletten, de treinen kondigen zich niet meer aan". Dit sein is ter onderscheiding van de beide an dere knipperlicht en heeft een klein oranje zijlicht in de richting van de naderende trein, zodat de machinist, de stor'üg bemerkende, deze kan rap porteren. Het bestuur van „Turnlust" teruggekeerd Op de Donderdag 5 October gehou den ledenvergadering van Turnlust, zijn de moeilijkheden die onlangs ge rezen waren, tot een uitermate bevre digende oplossing gekomen. Het afge treden bestuur bestaande uit de herent G. de Rie, voorzitter; Jac. Narold, se cretaris; H. Wiersma, penningmeester; H. Besteman. tweede voorzitter: P. van Heugten, C. J. Habicht, J. Smit en mevrouw SchotvangerBieman, commissarissen, is in zijn geheel terug gekeerd, en in verband met het 50-ja- rig bestaan der vereniging uitgebreid met de heren: L. M. van Zoonen Jz„ tweede secretaris; mevr. Schatsden Das, tweede peningmeesteresse; L. van Bodegraven en mej. Nini Madderom als commissarissen. Directeur is de heer J. van Zoonen. Beschermheer mr. G. van Hilten. Verkoop en optie grond industrieterrein „Noord" Aan de confectie-industrie P. Bak- kum Jr. te Amsterdam is een perceel grond bij het Kwakelpad verkocht ter grootte van plm. 578 m2 voor f 14 per m2 of in totaal f 8092 en aan koopster is optie verleend op een aangrenzend terrein ter oppervlakte van plm. 1122 m2. Thans blijkt, dat het eerst be doelde terrein voor het beoogde doel te klein is. De confectie-industrie wil thans geacht hebben van de gemeente te hebben gekocht een perceel ter op pervlakte van plm. 720 m2, waardoor de koopsom op f 10080 wordt ge bracht. Het optie-terrein wordt dan teruggebracht op plm. 1080 m2. B. en W. stellen voor, daartoe te besluiten. WIENERINNEN IN FABRIEKEN In het bericht over Weense meisjes, die in een Nederlandse fabriek te werk zijn gesteld, dat wij uit het Hbld. over namen, is gezegd, dat een aanvraag was ingediend bij de Oostenrijkse oon- sul. Dit moet echter zijn: Nederlandse consul in Oostenrijk (Wenen). Even tuele verdere aanvragen moeten bij hem worden ingediend. BEDANKT Dr. W. van der Lingen te Alkmaar heeft bedankt voor het beroep der. G*'- kerk te Oud-Loosdrecht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1950 | | pagina 2