Spoorwegen f 185.000.- abuis
AGENDA
De gasten uit Bath wacht een
rijk gevarieerd programma
Unieke postzegelverzameling siert
het Stedelijk Museum
Nederlands Economisch Instituut voor de Berger tram
Rapport spreekt zich uit voor exploi
tatie met dieseltram-materieel
Wat B en W. van
Bergen voorstellen
De kaasmarkt
Alkmaar Packet stopt haar diensten
Personeel krijgt ontslag en misschien wachtgeld
Zaterdag receptie
ten Stad hui ze
Mr. Wills stelde prachtige collectie beschikbaar
Ook R.A.F.-post
geëxposeerd
v. De betekenis van
knipperlichten
VRIJDAG 6 OCTOBER 1950
Het Nederlandse Economisch Instituut te Rotterdam heeft in opdracht
van het gemeentebestuur van Bergen een rapport samengesteld over het
Bergense verkeersvraagstuk Hoewel aanvankelijk de opdracht luidde een
onderzoek in. te stellen naar de welvaartsbronnen van Bergen, werd later,
toen de opheffing van de tram AlkmaarBergen aan Zee dreigde, de volle
nadruk gelegd op het gecompliceerde verkeersprobleem in die gemeente.
Het instituut is thans gereed gekomen met zyn rapport en is daarbij tot de
conclusie gekomen, dat het probleem van het wegverkeer onafhankelijk
is van het vraagstuk van de tramverbinding. In de moeilijkheden van het
wegverkeer kan worden voorzien door een verbreding c.q. verdubbeling van
de Eeuwige Laan met het instellen van éénrichtingverkeer op de afzonder
lijke lanen. In de behoefte aan openbaar vervoer, aldus het rapport, kon op
de economisch meest verantwoorde wijze voorzien worden door exploitatie
met dieseltram-materieel. Noodzakelijke voorwaarden hiervoor zouden zijn
uitstel van de opheffing der huidige verbinding en de overneming om niet
van de aanwezige tramweg.
Verkeersprobleem kanworden
opgelost door verbreding of
verdubbeling van de
Eeuwige Laan
F zjjn uitspraak ten gunste van de
tramverbinding komt het instituut
tot verrassende conclusies. Door de Mi
nister van Verkeer en Waterstaat Is
aan de Tweede Kamer medegedeeld,
dat het officiële jaarlijkse exploitatie
tekort op deze lijn 204.000.be
draagt. Op grond van reële berekenin
gen, die met de werkelijkheid in over
eenstemming zjjn, komt het instituut
tot een tekort- van 19.100.De Ne
derlandse Spoorwegen blijken zich in
de berekening van het tekort 185.000
vergist te hebben.
De totale exploitatiekosten van de
huidige tramverbinding bedragen
voorzover het het reijzigersver-
voer betreft ca. 400.000.Hiervan
is rond ƒ100.000.rente en afschrij
ving. Dit betekent tevens, dat de aan
wezige activa momenteel volgens de
N.S. een waarde vertegenwoordigen
van twee millioen gulden, een bedrag,
dat wel zeer hoog is, zelfs indien
alle activa op vervangingswaarde
worden opgenomen. De totale perso
neelskosten bedroegen over het jaar
1949 ca. 171.000.hetgeen neer
komt op een constante bezetting van
50 man personeel. En in het seizoen.
60 man. Het hoeft wel geen betoog,
aldus het rapport, dat dit cijfer niet
in overeenstemming is met de werke
lijkheid, nog afgezien van het feit,
dat de huidige personeelsbezetting van
ca. 35 man buiten het seizoen nog aan
de zeer royale kant is. Daarbij komt,
dat de samenstelling van de huidige
dienstregeling het noodzakelijk maakt
met drie treinstellen te rijden, terwijl
een even goede dienstregeling, alleen
wat rationeler opgezet, bij een iets
grotere gemiddelde rijsnelheid dit aan
tal tot twee zou kunnen terugbrengen.
Hebben we, aldus het instituut ener
zijds gegronde redenen om aan te ne
men, dat er een vergissing schuilt in
de opgave van het in dienst zijnde
personeel, waarvan de kosten 43%
van de totale kosten bedragen, an
derzijds rijst het sterke vermoeden,
dat een rationelere exploitatie ook de
overige kosten nog aanzienlijk zou
kunnen verlagen. Dit laatste geldt
ook voor de dagkosten van de loco
motieven en rijtuigen, die ƒ72.000.—
per jaar bedragen zonder rente en af
schrijving! Desondanks blijft echter
de exploitatie met stoommaterieel ver
liesgevend.
De oplossing.
JjE oplossing van het tram-vraagstuk
ziet het Ned. Economisch Instituut
in een exploitatie met modern diesel-
materieel. Voor het verzamelen van
gegevens voor een exploitatiesche
ma pleegde men overleg met de Rot
terdamse Tramweg Maatschappij, ter
wijl op grond van toezeggingen van
de President-Directeur van de N.S.
er bij deze exploitatierekening van bon
worden uitgegaan, dat de thans aan
wezige tramweg met het daarop thans
dienstdoende materieel om niet be
schikbaar wordt gesteld aan de maat
schappij, welke de exploitatie ter hand
zal nemen. Het nieuw aan te schaffet»
materieel zou twee treinstellen omvat
ten ter waarde van 275.000, één voor
Uitvoering van de dienst en één voor
reserve.
De extra diensten in de spitsuren
zouden kunnen worden uitgevoerd door
het aanwezige materieel. In totaal
zouden permanent 16 personen in
dienst van de tramwegmaatschappij
zijn, welke in totaal een salarisbedrag
van 51.500.zullen ontvangen. De
opbrengst van een dergelijke exploita
tie kan gesteld worden op ƒ150.000,
waartegen een bedrag aan kosten van
ƒ145.560.— staat.
Het Instituut komt derhalve tot een
voordelig saldo van f 4440 per jaar.
Dit en de belangen, welke op het tra
ject BergenAlkmaar bestaan voor
de autobusonderneming N.V. N.H.
A.D.O. „Bergen Binnen" rechtvaardi
gen het onder ogen zien van de mo
gelijkheden tot gemeentelijke garantie
van de rente over het nieuw aan te
trekken kapitaal en overleg tussen
tram- en busexploitanten om het aan
bod van de vervoerscapaciteit zo rati
oneel mogelijk aan de gestelde eisen
aan te passen.
Bij busvervoer
yOU de tram verdwijnen en 't vervoer
per bus worden onderhouden, dan
komt het Instituut cot een exploitatie
tekort van f 11.700 per jaar. Het komt
daarbij tot de conclusie, dat het in
stellen van een busdienst niet ver
antwoord is. Een door de N.V. N.H.
A.D.O. opgesteld rapport betreffende
een eventueel in de toekomst te treffen
voorziening met autobussen op ge
noemd traject acht het instituut niet in
overeensemming met de werkelijk
heid.
Uit het ingestelde onderzoek blijkt,
dat het busvervoer op de lijn Alkmaar
Bergen in 1939 circa 374.000 perso
nen bedroeg, in 1946 623.000, '47 775.000,
1948 646.000 en in 1949 551.000. De tram
Vervoert nog niet de helft van het
aantal reizigers dat de bus heeft, ter
wijl bovendien dit aantal van de bus
zeer regelmatig verspreid ligt over het
gehele jaar en voor de tram een zeer
sterke seizoenpiek valt waar te nemen.
De top blijkt voor de busdienst Ber
genAlkmaar zeer gering te zijn (38
procent van het normale vervoer),
voor de dienst AlkmaarCamperduin
zeer sterk (260 procent) en voor de
tram het sterkst (360 procent). Dit be
tekent, dat het vervoer met de tram
in de maand Augustus 4 y2 maal zo
groot is als in de wintermaanden. Zon
der twijfel 4ieemt dus de tramdienst
van de drie vervoersstromen de meest
onrendabele voor zijn rekening. Met
de verdeling van het vervoer over de
dag is het al niet minder ongunstig ge
steld. Op het topuur bedraagt het aan
tal reizigers op de lijn Bergen aan Zee
Bergen circa 800 personen en op het
traject AlkmaarBergen 600. Uit ei
gen waarneming is komen vast te
staan, dat in het seizoen verschillende
trams meer dan 1000 passagiers ver
voerden. Zelfs een vervoermiddel, dat
800 personen per uur van het strand
kan afvoeren (vijf autobussen) blijft
dus op bepaalde dagen nog in gebreke.
Samenvattende komt men tot de
overtuiging, dat het directe belang van
de inwoner van Bergen de bus is, het
indirecte belang de tram.
Bij een ingestelde enquête onder
oud-gasten van Bergen, sprak 90 pro
cent, zich uit voor de tram en tegen
een autobusverbinding. Slechts een
beduidend goedkopere bus-exploitatie
met een dus niet volledige bediening
van het spitsvervoer kan een rendabe
le exploitatie op de lijn mogelijk ma
ken. Dat dit in hoge mate ongewenst
is, behoeft geen betoog.
De samenstellers van het rapport
merken tenslotte op, dat één van de
voorwaarden voor het exploitabel ma
ken van de vervoersdienst Bergen
•an ZeeAlkmaar is, dat inderdaad
het bestaande bedrijf om niet aan de
nieuwe maatschappij wordt overge
dragen .De ruime houding van de Ne
derlandse Spoorwegen in dit opzicht
en de verzekeringen op dit punt door
Ir. Den Hollander gegeven, vestigen
de indruk, dat ook de N.S. hier be
reid zijn mede te streven naar de bes
te oplossing.
Op het rapport inzake het wegen-
vraagstuk komen wij in ons blad van
morgen terug.
Naar aanleiding van het rapport
van het Nederlands Economisch
Instituut stellen B. en W. van Ber
gen de raad voor het college te
machtigen:
1. Alles wat mogelijk is te doen
de railverbinding te behouden,
daar blijkt dat deze ten eerste uit
overwewingen van plaatselijk be
lang de meest gewenste vervoers
oplossing geeft en daar deze ten
tweede uit overwegingen van al
gemeen belang uit vervoersecono-
misch gezichtspunt gezien de enig
verantwoorde exploitatiewijze
vormt.
2. Invloed uit te oefenen op het
opzetten en het verlenen van de
Rijksconcessie aan een onderne
ming, die de railverbinding ex
ploiteert en daarbij het belang van
de gemeente Bergen voorop te
stellen.
3. Zo nodig voorstellen voor te
bereiden voor het op bescheiden
schaal participeren door de ge
meente Bergen in deze onderne
ming.
Deze voorstellen zullen op Woens
dag 18 October in behandeling ge
nomen worden. Na de openbare
vergadering zal in comité van ge
dachten gewisseld worden over de
punten, die in een rapport van B.
en W. over de aan te leggen we
gen aan de orde zullen komen.
(Ontleend aan onze Advertentie-rubriek)
VRIJDAG
Harmonie Theater, 8 uur: Madame Bo-
vary (18 jaar); Victoria Theater, 8 uur:
Paul Vlaanderen en het Z-mysterie (14
jaar); Cinema Americain, 8 uur: De
Jazz-Opera (alle leeft.); Gulden Vlies,
8 uur: Pantomimegezelschap Marcel
Marceau.
ZATERDAG
Bioscopen als Vrijdag. Aanvang Har
monie- en Victoria IV eater 7 en 9.30
uur. Cinema Americain, aanvang 2.30,
7 en 9.30 uur. Gulden Vlies, 8 uur: ,,'t Is
mij een raadsel".
Er was hedenochtend 'n flinke aan
voer van kaas. De weinige tourisien
uit Zwitserland en Frankrijk die over
het zonovergoten Waagplein doolden,
naar de fleurige kaasdragers keken en
naar de vrolijke klanken van het ca
rillon luisterden, troffen het beter dan
heel wat van hun landgenoten die m
de afgelopen zomer een bezoek aan de
markt brachten.
Er waren aangevoerd veertien sta-
pèls fabriekskaas en vijf stapels boe
renkaas, totaal negentien stapels, we
gend 42.000 kg. De prijzen waren voor
fabriekskaas f 108.en voor boeren
kaas f 109.50 per 50 kg. De handel was
traag.
Dinsdag was de aanvoer in Bode
graven 169 partijen, le soort f 2.11
f 2.20, 2e soort f 2.04—f 2.10 zware tot
f 2.35. Handel flauw.
In Woerden was de aanvoer Woens
dag 261 partijen, le soort f 2.11f 2.20
2e soort f 2.04—f 2,10, zware tot 2.37.
De handel was matig.
In Gouda waren er gister 260 par
tijen, le kwaliteit met rijksmerk
f 2.13f 2.20. 2e kwaliteit f 2.40
f 2.14, extra zware tot f 2.38. Handel
flauw.
Alles exclusief expert-verplichting
en omzetbelasting
Met ingang van 15 October a.s. zal
de Alkmaar Packet haar diensten tus
sen Amsterdam en Zaandam opheffen.
Het personeel heeft, wanneer het Ge
westelijk Arbeidsbureau hier toestem
ming voor geeft per 14 October ontslag
gekregen. In overleg met de directie
van het Arbeidsbureau zal men nog
pogen voor het personeel een wacht
geldregeling te ontwerpen, waarbij de
uitkeringen afhankelijk zullen zijn van
het aantal dienstjaren. De uitbetaling
van de wachtgeldregeling zal uiteraard
van tijdelijke aard zijn, omdat de N.V.
totaal wordt geliquideerd. Ook zal aan
de betaling van de pensioenen, die nog
aan enkele oud-gedienden werden uit
gekeerd een einde komen.
Door de directie van de Rederij
.Saenden" worden reeds enkele dagen
besprekingen gevoerd met de Zaan-
damse gemeentelijke autoriteiten over
een eventuele huur van de steigers aan
de Dam en aan het Vissershop, omdat
laatstgenoemde rederij, die thans nog
eenmaal per dag van Zaandam naar de
Hoofdstad vaart, ter vervanging van de
Alkmaar Packet een regelmatige dienst
wil oprichten.
De directie van de N.V. Alkmaar
Packet heeft ook thans weer een po
ging gedaan om voor het instandhou
den van de dienst ZaandamAmster
dam een subsidie te krijgen van de ge
meente Zaandam. Het gemeentebestuur
heeft echter gemeend hier afwijzend op
tg moeten beslissen.
Stuk historie
Met het verdwijnen van de bekende
salonboten uit de Zaan, gaat een stukje
Zaanse en Alkmaarse historie verloren.
In 1864 liet wijlen de heer C. Bosman
voor de eerste maal een boot van Alk
maar via Zaandam naar Amsterdam
varen. Later werd door enige Zaandam
mers de Zaandamse Stoomvaart Maat-
Zoals reeds bekend mag worden ver
ondersteld, zullen de 8-Octoberfeesten
zich dit jaar mogen verheugen in de
belangstelling van enkele officiële gas
ten uit het bevriende Bath. Tot het En
gelse gezelschap, dat officieel de gast
zal zijn van het gemeentebestuur van
Alkmaar, behoren de Mayor van Bath
Cllr. miss Kathleen M. Harper, de
Mayoress miss Dorothy Harper en mr.
F. C. Wills, ere-burger van onze stad
en secretaris van het Alkmaar-Bath
Committee. Zij worden op hun reis
naar hier vergezeld door mr. Aldridge
'Lyon, penningmeester van het Alkmaar-
Bath Committee en twee vrienden van
de heer Wills uit Oxford. Tevens zul
len de 8-Octoberfeesten worden bijge
woond dooi* miss E. B. Gorner, directrice
van het Burgerziekenhuis te Amsterdam
en ere-lid van het Alkmaar-Bath Com
mittee. De Mayor en Mayoress van
Bath zullen logeren ten huize van bur
gemeester mr. dr. H. J. Wytema en
mr. F. C. Wills resp. in de woningen
van de heer G. A. M. Snijders en mr.
A. v. Hilten.
Teneinde de gasten een goede indruk
te geven van de 8-Octoberfeesten, van
de schoonheid van ons gewest en van
de gevoelens van warme vriendschap,
welke in de loop der naoorlogse jaren
tussen beide steden zijn gegroeid, is
een rijk gevarieerd programma samen
gesteld. Zaterdagmorgen te 9.16 uur
arriveert het gezelschap met de boot
trein te Amsterdam. Burgemeester Wy
tema, de heer G. A. M. Snijders en mr.
A. v. Hilten zullen daar ter begroe
ting aanwezig zijn. Per auto gaat het
vervolgens naar Alkmaar, waar de
burgemeester van Bath, miss Harper 's
middags te 3 uur in het Stedelijk Mu
seum d° postzegeltentoonstelling zal
openen. Het hoogtepunt van het bezoek
is gelegen in de officiële receptie ten
stadhuize, welke 's avonds te half ne
gen zal worden gehouden. Voor deze
receptie zijn alle stadgenoten, welke in
de afgelopen periode iets voor de goede
betrekkingen tussen Alkmaar en Bath
hebben gedaan, uitgenodigd. Miss Har
per zal bij deze gelegenheid aan het
gemeentebestuur een Engelse vlag aan
bieden. Behalve de bezoekers uit Bath
worden op deze receptie o.a. verwacht
Sir MacNair, president van het Perma
nente Hof van Internationale Justitie,
de secretaris van de Britse ambassadeur
te Den Haag en George Franks, cor
respondent van Reuter.
Zondagmiddag zullen de Bathonïans
een autotocht door de omgeving ma
ken. Het eerste bezoek geldt Groot
Schermer, alwaar burgemeester Dries-
sen het raadhuis zal tonen. Ook De Rijp
en Graft staan op het programma, waar
na burgemeester Pesman van De Beem-
ster zich bij het gezelschap zal voegen
teneinde de gasten in een boerderij
rond te leiden. Via Purmerend en
Edam, waar in hotel Dam de tea zal
werden gebruikt en het gebouw van de
Uitwaterende Sluizen bezichtigd zal
worden, keert men langs de IJselmeer-
dijk en Hoorn weer naar Alkmaar te
rug.
De Maandag is gewijd aan de 8-Oc-
toberfeesten. 's Morgens zullen de gas
ten voor het huis van de burgemeester
de 'aubade van de schoolkinderen in
ontvangst nemen, die ter ere van de
bezoekers het Britse volkslied zullen
zingen. Vanaf het bo des van het stad
huis wordt de Koraalmuziek beluisterd,
waarna de volksspelen en overige pro
grammapunten in ogenschouw geno
men zullen worden. Bij het Victorie
beeld wordt de herdenkingsplechtigheid
bijgewoond. De Engelsen zullen de ver
taling ontvangen van de rede, welke
mr. G. A. de Lange zal uitspreken, zo
dat zij deze kunnen volgen, 's Mid
dags zal de Mayor van Bath naast bur
gemeester Wytema plaats nemen in het
eerste rijtuig in de optocht „Het Neder
landse Lied". Ook de overige gasten
zullen in de optocht meerijden. Voor
de avonduren staan het Kerkconcert en
het Vuurwerk op het programma en
zal men zich vervolgens een beeld vor
men van de wijze, waarop de Alkmaar-
ders lucht geven aan hun traditionele
8-Octoberfeestvreugde.
Het officiële bezoek zal hiermede tot
het verleden behoren. Dinsdag zullen
de Mayor en Mayoress vermoedelijk een
bezoek brengen aan het Vredespaleis te
Den Haag.
NIEUWE ZAAK IN DE
LANGESTRAAT
De Langestraat zal binnenkort weer
een fraaie winkelzaak meer tellen.
Het pand, gelegen op de hoek van de
Boterstraat, waarin voorheen door de
firma Theisling en vervolgens door
wijlen de heer Ben Kuyper een zaak
in manufacturen werd gedreven ter
wijl er nadien een kruidenierswinkel
was gevestigd, wordt thans geheel naar
de eisen des tijds verbouwd als filiaal
van het Regenkledingparadijs te Am
sterdam.
Reeds vele kunstwerken hebben de
witte wanden en glazen vitrines van
het Stedelijk Museum gesierd. Wer
ken van schilders, beeldhouwers, et
sers en fotografen, die schoonheid to
verden in steen, op linnen of papier.
Onder deze waren vele miniaturen,
doch in aantal zullen zij vanaf Zater
dag tot en met Woensdag overtroffen
worden door de duizenden postzegels,
die nog slechts een gedeelte vormen
van de unieke verzameling, welke de
heer F. C. Wills, ere-burger van Alk
maar en secretaris van het Alkmaar
Bath Comittee, van Nederland en Ko
loniën bezit.
In zyn veelzijdigheid mag deze col
lectie, die voor een bedrag van
50.000 verzekerd is, enig genoemd
worden, daar dr. Wills zich niet
slechts bepaalt tot het verzamelen van
postzegels, doch tevens een selecte
hoeveelheid brieven, vervalsingen,
misdrukken, stempels en andere phi-
latelistische curiositeiten vergaard
heeft, welke elke Nederlandse post
zegelverzamelaar hem benijdt. Deze
verzameling zal gedurende enkele da
gen in Alkmaar te bezichtigen zijn
en zonder twijfel zal zij de aandacht
genieten van alle philatelisten. Er be
staat echter ook voor de leek in het
rijk der zegels alleszins aanleiding zijn
schreden in de komende dagen naar
de Breedstraat te richten. Want
vormt de expositie op zichzelf ook
voor de niet-verzametear een beziens
waardigheid, er is bij deze collectie
nog een bijzondere attractie. Alk-
maars vriend uit Bath heeft n.l. alle
leaflets verzameld, welke gedurende
de oorlogsjaren door de R.A.F. bo
ven Nederland zijn uitgeworpen. Daar
onder bevinden zich complete jaar
gangen van „De Wervelwind", „Vlie
gende Hollander", „Vrij Nederland",
brochures, pamfletten, bevelen en ver
ordeningen, kortom een verzameling,
welke in het Rijksbureau voor Oor
logsdocumentatie een uitnemend fi
guur zou slaan. Bedenkt men daarbij,
dat de baten van deze tentoonstelling
geheel ten goede zullen komen aan de
kinderuitzending naar Bath, dan zijn
wij niet te optimistisch als wy een
druk bezoek verwachten.
Eén der grootste bijzonderheden uit
de tentoongestelde collectie is een
enveloppe, welke in 1823 op een Brits
postkantoor in Semarang is afgestem
peld. Zoals bekend, werd Java in de
vorige eeuw geruime tjjd door de En
gelsen onder aanvoering van Raffles
bezet. In 1815 werd het bestuur weer
aan Nederland overgedragen. Acht
jaar na deze overdracht, bleek er in
Semarang nog een Brits postkantoor
te zijn. Het bestaan daarvan was nim
mer bekend, totdat deze brief het be
wijs leverde. Een soortgelijk exem
plaar is nimmer gevonden. Interes
sant is verder o.a. een couvert uit het
pre-philatelistische tydperk, toen nog
geen postzegels gebruikt werden. De
enveloppen werden vóór 1848 alleen
gestempeld. Het betrokken exemplaar
van de heer Wills dateert uit 1814,
toen de brief uit Suriname naar de
bekende bankiersfirma Rothschild
werd gezonden. Een groot aantal brie
ven van de Oostindische Compagnie,
voorzien van het befaamde V.O.C.-
stempel en uit de Napoleontische tijd,
toen de namen der Nederlandse ste
den in het Frans vermeld werden,
completeren dit deel van de expositie
De eerste Nederlandse postzegel
stamt uit 1852, vier jaar nadat En
geland de postzegel invoerde. De heer
Wills bezit van deze zegels een aan
zienlijk aantal. Vermeldenswaard is
het blok van vier, dat alleen al een
cataloguswaarde van 650.verte
genwoordigt. Via de drijvende brand-
kastzegels, welke ongebruikt een gro
te waarde hebben, en de internerings
zegels uit de oorlog 19141918 komt
men op meer vertrouwd terrein. Daar
zijn de kinderzegels, jubileumzegels
en de verschillende exemplaren, welke
ter gelegenheid van bijzondere gebeur
tenissen of herdenkingen werden uit
gegeven. Onder hen bevindt zich na
tuurlijk ook de serie zomerzegels,
ontworpen door Paul Citroen, welke
in ons land een storm van verontwaar
diging ontketende, doch waarover men
in Engeland verrukt was. Terwijl de
zegel in Nederlandse philatelisten-
kringen nauwelijks goed genoeg voor
een bier-reclame werd geacht, be
schouwde de Engelse postzegelwereld
het als een uitnemend ontwerp- Is
men uitgekeken op de Nederlandse ze
gels en dit zal tijd vergen dan
wordt het oog getrokken door de bla
den met brieven uit de Japanse be
zetting van Nederlands-Indie. De Jap
pen onttrokken aanvankelijk alle Ne
derlandse postzegels aan de circula
tie, doch brachten deze later met
overdrukken en opdrukken weer in
omloop. Daarbij werd voor de onder
scheidene delen van de Archipel apar
te zegels verkocht, welke echter alle
gemeen hadden, dat de beeltenis van
H.M. Koningin Wilhelmina met alle
mogelijke en weinig kiese middelen
onzichtbaar gemaakt was, Met keu
rig getekende kaartjes heeft de heer
Wills aangegeven voor welke gebie
den de betrokken zegels bestemd wa
ren. Veertig k vijftig bladen geven
een overzichtelijk beeld van de talrijke
postzegelvervalsingen, welke gepleegd
zijn. Vergelijkend materiaal, onder
schriften en pijlen geven aan, welke
vervalsing werd gepleegd en waaraan
men dit heeft kunnen ontdekken. De
misdrukken en fouten zijn van on
schuldiger aard. Zij bewijzen echter,
dat ook het corrigeren van postzegels
nog wel eens correctie behoeft.
De collectie leaflets is een verza
meling op zichzelf, al zou zij in dit
philatelistisch milieu wellicht onder
de afdeling luchtpost gerangschikt
kunnen worden. De exemplaren van
„De Wervelwind', „Vliegende Hollan
der" en andere bladen, brochures, op
roepen etc. verplaatsen ons weer in
de tijd, toen de R.A.F. soms als wel
kome postbode optrad. Het roept her
inneringen op aan jaren en gebeurte
nissen, die onder de druk van bewo
gen na-oorlogse jaren naar de hori
zon van onze herinnering zijn gedron
gen, maar die u bij het doorbladeren
van deze geschriften de opmerking
zal ontlokken: „O ja, dat was toen"
Wij mogen de heer Wills, die vier
weken werkte aan de samenstelling
van de collectie voor deze tentoon
stelling, dankbaar zijn voor zijn ge
baar. In deze erkentelijkheid moge dan
tevens de heer J. Lienesch delen, die
de expositie arrangeerde en tot een
overzichtelijk geheel maakte, dat
naar wij vurig hopen velen evenveel
voldoening zal schenken, als het ons
gistermiddag deed.
De postzegeltentoonstelling, welke
Zaterdagmiddag door de Mayor van
Bath, Cllr. miss Kathleen M. Harper
geopend zal worden, is tot en met
Woensdag te bezichtigen van 1012,
van 25 en van 79 uur met uit
zondering van Maandagavond.
schappij opgericht, hetgeen tot gevolg
had, dat er tussen laatstbedoelde maat
schappij en de Alkmaar Packet een
moordende concurrentie ontstond, waar
bij de Zaankanters voor acht centen
een retour ZaandamAmsterdam kon
den kopen. Nadat deze strijd op leven
en dood enige jaren had geduurd, werd
door beide maatschappijen een belan-
gen-gemeenschap gesticht. Enige jaren
geleden werd de Zaandamse Stoom
vaart Maatschappij opgeheven, doch
hoewel de Alkmaar Packet alleen over
bleef, kon men niet meer tot een slui
tende exploitatie komen.
Voor de honderden vacantiegangem
betekent deze liquidatie van de Alk
maar Packet ook, dat dit jaar voor de
laatste keer de grote boten op Vrijdag
van de Hoofdstad naar Alkmaar hebben
gevaren, een attractie, die bij de bezoe
kers van de Alkmaarse kaasmarkt nog
steeds in trek was.
Aangezien steeds weer blijkt, dat
vele weggebruikers niet op de hoogte
zijn van de betekenis van de zoge
naamde knipperlichten, zoals die nu te
Heiloo geplaatst zijn, verzoeken de
Spoorwegen ons een nadere toelichting
te geven.
Aan het bekende Andreaskruis is
een kast met lichtseinen aangebracht.
Normaal, wanneer geen trein wordt
aangekondigd, brandt het witte licht
met 45 knipperingen per minuut. Een
trein wordt aangekondigd op een be
paalde afstand vóór de overweg (af
hankelijk van de voor het baanvak toe
gelaten maximum snelheid der treinen)
en blijft aangekondigd, totdat de ge
hele trein de overweg gepasseerd is.
Het witte licht is dan gedoofd en in
de plaats daarvan brandt het rode
lichtsein met 90 knipperingen per mi
nuut. Bovendien begint'bij het naderen
van de trein een wekker aan de paal
te luiden.
Het verschil in het aantal knippe-
gen van het witte en rode lichtsein
dient voo. kleurenblinden.
Beide lichtseinen hebben een klein
achterknipperlicht van dezelfde kleur.
De bedoeling daarvan is, een wegge
bruiker, die vóór de overweg het
voorbijrijden van de trein afwacht en
zich daarbij onder of naast het rode
lichtsein bevindt (waardoor dit niet
of onvoldoende wordt waargenomen)
nog te waarschuwen van de andere
kant van de overweg af, dat, al is de
trein voorbijgereden, bij dubbel spoor
een andere trein in tegenovergestelde
richting nadert. Ook het blijven lui
den der beide wekkers waarschuwt
voor de „tegentrein".
Boven de beide lichten bevindt zich
nog een derde lichtsein, oranje ge
kleurd, met daarin leesbaar, indien
brandend: „Sein buiten dienst". Wan
neer in een ander onderdeel der in
stallatie een storing optreedt waar
door een trein zich niet door het rode
knipperlicht zou aankondigen, dan
treedt het oranje storingssein in wer
king.
Dit betekent dus: Opletten, de treinen
kondigen zich niet meer aan". Dit sein
is ter onderscheiding van de beide an
dere knipperlicht en heeft een klein
oranje zijlicht in de richting van de
naderende trein, zodat de machinist,
de stor'üg bemerkende, deze kan rap
porteren.
Het bestuur van „Turnlust"
teruggekeerd
Op de Donderdag 5 October gehou
den ledenvergadering van Turnlust,
zijn de moeilijkheden die onlangs ge
rezen waren, tot een uitermate bevre
digende oplossing gekomen. Het afge
treden bestuur bestaande uit de herent
G. de Rie, voorzitter; Jac. Narold, se
cretaris; H. Wiersma, penningmeester;
H. Besteman. tweede voorzitter:
P. van Heugten, C. J. Habicht, J. Smit
en mevrouw SchotvangerBieman,
commissarissen, is in zijn geheel terug
gekeerd, en in verband met het 50-ja-
rig bestaan der vereniging uitgebreid
met de heren: L. M. van Zoonen Jz„
tweede secretaris; mevr. Schatsden
Das, tweede peningmeesteresse; L. van
Bodegraven en mej. Nini Madderom
als commissarissen.
Directeur is de heer J. van Zoonen.
Beschermheer mr. G. van Hilten.
Verkoop en optie grond
industrieterrein „Noord"
Aan de confectie-industrie P. Bak-
kum Jr. te Amsterdam is een perceel
grond bij het Kwakelpad verkocht ter
grootte van plm. 578 m2 voor f 14 per
m2 of in totaal f 8092 en aan koopster
is optie verleend op een aangrenzend
terrein ter oppervlakte van plm. 1122
m2. Thans blijkt, dat het eerst be
doelde terrein voor het beoogde doel
te klein is. De confectie-industrie wil
thans geacht hebben van de gemeente
te hebben gekocht een perceel ter op
pervlakte van plm. 720 m2, waardoor
de koopsom op f 10080 wordt ge
bracht. Het optie-terrein wordt dan
teruggebracht op plm. 1080 m2. B. en
W. stellen voor, daartoe te besluiten.
WIENERINNEN IN FABRIEKEN
In het bericht over Weense meisjes,
die in een Nederlandse fabriek te werk
zijn gesteld, dat wij uit het Hbld. over
namen, is gezegd, dat een aanvraag
was ingediend bij de Oostenrijkse oon-
sul. Dit moet echter zijn: Nederlandse
consul in Oostenrijk (Wenen). Even
tuele verdere aanvragen moeten bij
hem worden ingediend.
BEDANKT
Dr. W. van der Lingen te Alkmaar
heeft bedankt voor het beroep der. G*'-
kerk te Oud-Loosdrecht.